T.B.M.M. (S. Sayısı : 133)
Inmarsat Gemi Yer İstasyonlarının Karasularında ve Limanlarda Kullanılması Uluslararası Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm ve Dışişleri Komisyonları
Raporları (1/294)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 3.6.1999
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.11/196/342/2504
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 16.12.1996
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/101-1106/4837
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 23.10.1996 tarihinde kararlaştırılan “Inmarsat Gemi Yer İstasyonlarının Karasularında ve Limanlarda Kullanılması Uluslararası Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Prof. Dr. Necmettin Erbakan
Başbakan
GEREKÇE
Gemilerin kara ile karşılıklı haberleşmeleri mobil-uydu deniz sistemlerinin hizmete girmesinden önce klasik telsiz sistemleri (HF, MF ve VHF) ile sahil telsiz istasyonları aracılığı yapılabilmekteydi. Bu sistemlerle yapılacak telefon ve mors (telgraf) haberleşmesi geceye, gündüze, mevsimlere, atmosferik şartlara ve haberleşme yapılacak uzaklığa bağımlı olduğundan haberleşme değişik bandlarda ve frekanslarla yapılmak zorundaydı. Ayrıca kesintisiz, güvenilir ve otomatik bir haberleşme ortamı da yoktu. Gerek gemiler ve gerekse karadaki telefon aboneleri sahil telsiz istasyonlarına kayıt yaptırmak suretiyle görüşmelerini sırayla yapabiliyorlar, gemiler ve sahil telsiz istasyonları telgrafları morsla birbirlerine iletiyorlardı. Bu nedenle uydu aracılığı ile otomatik olarak telefon, teleks, faksimil ve data haberleşmesi deniz haberleşmesinde büyük bir gelişmeye neden olmuş ve eskiye göre kıyaslanmayacak derecede güvenli ve kaliteli kamu deniz haberleşmesi yanısıra denizde can güvenliğini artırmıştır.
Deniz uydu-mobil haberleşmesi ABD’nin Marisat uyduları ile hizmete verilmeye başlanmış ve 1982 yılından itibaren Uydular aracılığı ile Mobil Haberleşme Uluslararası Teşkilatı (Inmarsat) vasıtasıyla tüm ülkelerin hizmetine sunulmuştur. Ülkemiz, Inmarsat’a kurulduğu günden itibaren büyük ilgi göstermiş, kuruluş safhasındaki anlaşmalar 1987 yılında imzalanmış ve ülkemiz Inmarsat’a 1989 yılında üye olmuştur. Türk Telekomünikasyon A.Ş. bu sistemde çalışan ve Amerika kıtasından Avustralya ve Japonya’ya kadar uzanan çok geniş bir alan içerisinde denizde ve karadaki Inmarsat terminalleri ile karşılıklı haberleşme sağlayabilen 2 yer istasyonuna sahip bulunmaktadır. Özellikle haberleşme imkânı olmayan veya çok az olan yerlerde Inmarsat terminalleri yer istasyonları aracılığı ile dünyanın her yeriyle doğrudan haberleşme yapma imkânını sağlamaktadır.
Inmarsat, getirilen bu imkânların tüm dünyada yaygınca kullanılabilmesi, hizmetin her yere serbestçe götürülebilmesi ve özellikle denizde can güvenliğinin artırılması maksadıyla tüm dünya ülkelerini Inmarsat terminallerinin uluslararası sular yanısıra karasularında ve limanlarda da serbestçe kullanılabilmesini temin amacıyla uluslararası bir anlaşmaya önayak olmuş ve anlaşma 25 ülkenin onayı ile 12 Eylül 1993 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Anlaşmaya taraf ülke sayısı 13 Haziran 1996 tarihi itibariyle 39’a ulaşmıştır. Bu ülkeler; Arjantin, Avustralya, Avusturya, Bahreyn, Belçika, Brezilya, Bulgaristan, Kanada, Şili, Çin Halk Cumhuriyeti, Küba, Kıbrıs Rum İdaresi, Danimarka, Finlandiya, Fransa, Almanya, Yunanistan, Hindistan, Endonezya, İsrail, İtalya, Kuveyt, Liberya, Maldiv, Malezya, Fas, Hollanda, Norveç, Portekiz, Polonya, Katar, Romanya, Rusya Federasyonu, Singapur, Slovenya, Güney Afrika, İspanya, İsveç ve İngiltere’dir.
Inmarsat sistemi, Uluslararası Denizcilik Teşkilatı tarafından kabul edilen Küresel Deniz Tehlike ve Emniyet Sistemi (GMDSS) için de hayatî önem taşımaktadır. Üç tarafı denizlerle çevrili ve deniz ticaretinde önemli ilerlemeler kaydeden ülkemizin de denizde can ve mal güvenliğini artırıcı uluslararası gelişmelere katkıda bulunması ülke itibarı açısından da olumlu karşılanacağı malumlarıdır.
Anlaşma deniz haberleşmesi alanında uluslararası işbirliği ve koordinasyonu artırırken ülkemize ek bir külfet getirmemektedir. 1983 yılından önce yürürlükte bulunan 3222 sayılı Telsiz Kanunu daha önceki telsiz sistemlerine göre hazırlanmış olduğundan limanlarda gemilerin haberleşmesini yasaklamakta ve karasularında sadece en yakın sahil telsiz istasyonu ile haberleşme yapılması hükmünü getirmekteydi. Bu Kanunun yerine geçen 2813 sayılı yeni Telsiz Kanununda buna benzer kısıtlayıcı hükümler bulunmamaktadır.
Anlaşmanın 1 inci maddesinde anlaşmaya taraf olan ülkelerin kendi liman ve karasularında bu anlaşmaya taraf ülkelerin Inmarsat gemi yer istasyonları ile donatılmış gemilerine, anlaşmada belirlenen veya o ülke tarafından konulmuş şartlarla haberleşme imkânı vermeleri istenilmektedir. Bu kural ve şartlar anlaşmanın 2 nci maddesinde belirlenmiş olup ilgili ülkenin huzuru, kamu düzeni ve güvenliğine zarar verilmemesi, diğer telsiz sistemlerine enterferans yapılmaması, tehlike ve emniyet haberleşmesine öncelik tanınması, patlayıcı gaz veya çabuk tutuşan maddelerin bulunduğu alanlarda gerekli güvenlik tedbirlerinin alınması gibi hususları kapsamakta olup, zaten tüm gemilerin uymakla mükellef bulunduğu Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU) Telsiz Yönetmeliği hükümlerine uygun olarak hareket edileceği de hüküm altına alınmıştır. Ancak ilgili ülke gerek gördüğü takdirde, uluslararası anlaşmalarla elde edilmiş haklara zarar vermemek kaydıyla, anlaşmanın 3 üncü maddesi uyarınca; belirlediği liman ve karasularında anlaşmanın müstevdisine önceden haber vermek suretiyle istediği zaman Inmarsat Gemi Yer İstasyonlarının çalışmalarını kısıtlamak, geçici olarak durdurmak ve hatta yasaklamak hakkına sahip bulunmaktadır. Diğer bir önemli husus ise bu anlaşmanın sadece harp gemileri ile ticarî amaç taşımayan hükümet gemileri için uygulanmayacak olmasıdır. Diğer taraftan çekilmek isteyen her ülke istediği zaman müstevdiye yazılı olarak bildiri yaptıktan 90 gün sonra anlaşmadan ayrılma hakkına da sahip bulunmaktadır. Bu itibarla sözkonusu anlaşmaya taraf olunmasının hiçbir olumsuz tarafı bulunmamaktadır. Anlaşmada ortaya çıkabilecek sorunlar için tüm tedbirler hemen hemen alınmış olup, gerektiğinde ilgili ülkenin hükümranlığı doğrultusunda karar vermesine engel hiçbir bağlayıcı unsur bulunmamaktadır. Bu nedenle denizde can güvenliğine yönelik çok önemli bir uygulama olan GMDSS’e katkısı yanısıra uluslararası işbirliğine ve deniz ticaretine sağlayacağı haberleşme imkânlarıyla sözkonusu anlaşmaya ülkemizce taraf olunmasında yarar görülmektedir.
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma 5.8.1999
ve Turizm Komisyonu
Esas No. : 1/294
Karar No. : 30
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 17.6.1999 tarihinde Komisyonumuza tali olarak havale edilen “Inmarsat Gemi Yer İstasyonlarının Karasularında ve Limanlarda Kullanılması Uluslararası Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 4.8.1999 tarihli 5 inci Birleşiminde Dışişleri ve Ulaştırma Bakanlıkları temsilcileri ile Türk Telekom A.Ş. yetkilisinin de katılmaları ile incelenip görüşüldü.
Gemilerin kara ile karşılıklı haberleşmeleri, mobil-uydu deniz sistemlerinin hizmete girmesinden önce klasik telsiz sistemleri ile sahil telsiz istasyonları aracılığıyla yapılabilmekteydi. Uydu aracılığı ile haberleşme, deniz haberleşmesinde büyük bir gelişmeye neden olmuş, ayrıca can güvenliğini de artırmıştır.
Deniz uydu-mobil haberleşmesi Amerika Birleşik Devletlerinin Marisat uyduları ile hizmete verilmeye başlanmış ve 1982 yılından itibaren Uydular Aracılığı ile Mobil Haberleşme Uluslararası Teşkilatı (Inmarsat) vasıtasıyla tüm ülkelerin hizmetine sunulmuştur. Ülkemiz, denizde ve karadaki Inmarsat terminalleri ile karşılıklı haberleşme sağlayabilen iki yer istasyonuna sahip bulunmaktadır.
Deniz haberleşmesi alanında uluslararası işbirliği ile koordinasyonu artıran anlaşma 12 Eylül 1993 tarihinde 25 ülkenin onayı ile yürürlüğe girmiştir.
Komisyonumuz; tümü üzerinde yapılan görüşmeler sonunda Ülkemize ek bir külfet getirmeyen, ayrıca tüm gemilerin uymakla mükellef oldukları Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU) Telsiz Yönetmeliği hükümlerine uygun hareket edileceği hükme bağlanan ve önceden haber vermek suretiyle istediği zaman Inmarsat Gemi Yer İstasyonlarının çalışmalarını kısıtlamak, geçici olarak durdurmak ve hatta yasaklamak hakkına sahip bulunduğu “Inmarsat Gemi Yer İstasyonlarının Karasularında ve Limanlarda Kullanılması Uluslararası Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”nı müspet mütalâa ederek maddelerine geçilmesine karar vermiştir.
Müteakiben Tasarının maddeleri müzakere edilerek 1, 2 ve 3 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, havalesi gereği esas komisyon
olan Dışişleri Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı
ile arz olunur.
| Başkan | Başkanvekili | Sözcü | |
| Mustafa Gül | Sefer Koçak | Bülent Ersin Gök | |
| Elazığ | Ordu | İstanbul | |
| Kâtip | Üye | Üye | |
| Yusuf Kırkpınar | Cengiz Aydoğan | Ahmet Sancar Sayın | |
| İzmir | Antalya | Antalya | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Mustafa Vural | Bedri Yaşar | Mustafa Düz | |
| Antalya | Gümüşhane | İstanbul | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Mehmet Çümen | Ali Sezal | Kemal Albayrak | |
| İzmir | Kahramanmaraş | Kırıkkale | |
| (İmzada bulunamadı.) | |||
| Üye | Üye | Üye | |
| M. Turhan İmamoğlu | Hasan Özyer | Osman Fevzi Zihnioğlu | |
| Kocaeli | Muğla | Sakarya | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Nizamettin Sevgili | Mehmet Ceylan | Ahmet Erol Ersoy | |
| Siirt | Sıvas | Yozgat |
BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
INMARSAT GEMİ YER İSTASYONLARININ KARASULARINDA VE LİMANLARDA KULLANILMASI ULUSLARARASI ANLAŞMASINA KATILMAMIZIN UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Dışişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Dışişleri Komisyonu 4.8.1999
Esas No. : 1/294
Karar No. : 86
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Inmarsat Gemi Yer İstasyonlarının Karasularında ve Limanlarda Kullanılması Uluslararası Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı Komisyonumuzun 3 Ağustos 1999 tarihli 12 nci Birleşiminde Dışişleri Bakanlığı ile Ulaştırma Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Inmarsat terminallerinin uluslararası sular yanısıra karasular ve limanlarda da serbestçe kullanılabilmesini temin amacıyla hazırlanan ve deniz haberleşmesi alanında uluslararası işbirliği ve koordinasyonu artıracağı düşünülen tasarı Komisyonumuzca uygun görülerek aynen kabul edilmiştir.
Komisyonumuzca, konunun aciliyeti dikkate alınarak Tasarının İçtüzüğün 52 nci maddesine göre öncelik ve ivedilikle görüşülmesine karar verilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
| Başkanvekili | Sözcü | Kâtip | |
| B. Suat Çağlayan | Mehmet Kaya | Mehmet Ali Bilici | |
| İzmir | Kahramanmaraş | Adana | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Ali Tekin | Müjdat Kayayerli | Nesrin Ünal | |
| Adana | Afyon | Antalya | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Teoman Özalp | Hasan Erçelebi | M. Bedri İncetahtacı | |
| Bursa | Denizli | Gaziantep | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Mustafa Yaman | Hüseyin Kansu | Osman Yumakoğulları | |
| Giresun | İstanbul | İstanbul | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Rahmi Sezgin | Basri Coşkun | M. Necati Çetinkaya | |
| İzmir | Malatya | Manisa | |
| Üye | Üye | ||
| Birol Büyüköztürk | M. Cengiz Güleç | ||
| Osmaniye | Sıvas |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
INMARSAT GEMİ YER İSTASYONLARININ KARASULARINDA VE LİMANLARDA KULLANILMASI ULUSLARARASI ANLAŞMASINA KATILMAMIZIN UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. – 12 Eylül 1993 tarihinde yürürlüğe giren “Inmarsat Gemi Yer İstasyonlarının Karasularında ve Limanlarda Kullanılması Uluslararası Anlaşması”na katılmamız uygun bulunmuştur.
MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL
ETTİĞİ METİN
INMARSAT GEMİ YER İSTASYONLARININ KARASULARINDA VE LİMANLARDA KULLANILMASI ULUSLARARASI ANLAŞMASINA KATILMAMIZIN UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
| Prof. Dr. Necmettin Erbakan | ||
| Başbakan | ||
| Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. | Devlet Bakanı | |
| Prof. Dr. T. Çiller | F. Adak | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| N. Ercan | Doç. Dr. A. Gül | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| I. Saygın | Prof. Dr. S. Tekir | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| N. Kurt | M. Altınsoy | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| N. K. Zeybek | L. Esengün | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| M. S. Ensarioğlu | A. C. Tunç | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| B. Aksoy | G. Dağdaş | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| H. U. Söylemez | T. R. Güneri | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| A. Yılmaz | Prof. Dr. S. Günbey | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| B. Şeker | Dr. A. Demircan | |
| Adalet Bakanı | Millî Savunma Bakanı | |
| Ş. Kazan | T. Tayan | |
| İçişleri Bakanı | Maliye Bakanı | |
| M. Ağar | Doç. Dr. A. Şener | |
| Millî Eğitim Bakanı | Bay. ve İskân Bakanı | |
| Prof. Dr. M. Sağlam | C. Ayhan | |
| Sağlık Bakanı | Ulaştırma Bakanı | |
| Y. Aktuna | Ö. Barutçu | |
| Tarım ve Köyişleri Bakanı | Çal. ve Sos. Güv. Bakanı | |
| M. Demirci | N. Çelik | |
| Sanayi ve Ticaret Bakanı | Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı V. | |
| Y. Erez | F. Adak | |
| Kültür Bakanı V. | Turizm Bakanı | |
| S. Tekir | B. Yücel | |
| Orman Bakanı | Çevre Bakanı | |
| M. H. Dağlı | M. Z. Tokar |
INMARSAT GEMİ YER İSTASYONLARININ KARASULARINDA VE LİMANLARDA KULLANILMASI ULUSLARARASI ANLAŞMASI
Önsöz
Bu Anlaşmaya Taraf Devletler (bundan böyle “Taraflar” olarak tanımlanacaktır),
Uluslararası Deniz Uydu Sisteminin Kurulmasına ilişkin 1975-1976 Uluslararası Konferansı’nın 3 üncü Tavsiye Kararında tasavvur edilen hedeflere ulaşmak amacıyla, ve
Denizde tehlike ve can güvenliği haberleşmesi ile gemilerin randımanının artırılması ile sevk ve yönetiminin geliştirilmesine karar verildiğinden,
Aşağıdaki hususlarda mutabakata varmışlardır :
Madde 1
1. Bu Anlaşmada belirtilen hükümler gereğince ve uluslararası hukuk çerçevesinde elde edilmiş denizcilik haklarına uygun olarak, Taraflar, diğer bir Taraf Ülkenin bayrağını taşıyan ve Uydular Aracılığı ile Deniz Haberleşmesi Uluslararası Teşkilatı (Inmarsat) tarafından temin edilen deniz uzay haberleşme sistemi için onay almış ve buna göre donatılmış gemilere, (bundan böyle “Inmarsat Gemi Yer İstasyonları” olarak tanımlanacaktır) kendi karasularında ve limanlarında haberleşme izni vereceklerdir.
2. Böyle bir izin, her zaman için, Inmarsat Gemi Yer İstasyonunca kullanılacak deniz mobil-uydu frekansları ile sınırlı ve Uluslararası Telekomünikasyon Birliği Telsiz Yönetmeliği hükümleri ile bu anlaşmanın 2 nci maddesinde belirtilen şartlara Inmarsat Gemi Yer İstasyonunca uyulmasına bağlı olacaktır.
Madde 2
1. Inmarsat Gemi Yer İstasyonlarının çalıştırılması aşağıdaki şartlara bağlıdır :
a) Kıyı Devletinin huzuruna, düzenine ve güvenliğine zarar verilmeyecektir;
b) Kıyı Devletinin toprakları içerisinde bulunan diğer telsiz sistemlerine müdahale yapılmayacaktır;
c) İlgili uluslararası sözleşmelere ve özellikle Uluslararası Telekomünikasyon Birliği Telsiz Yönetmeliğine uygun olarak tehlike ve emniyet haberleşmesine öncelik tanınacaktır;
d) İlgili güvenlik hükümleri uyarınca, patlayıcı gaz ihtiva eden, özellikle petrol ve diğer çabuk tutuşan maddelerin bulunduğu alanlarda, Inmarsat Gemi Yer İstasyonunun çalıştırılması sırasında gerekli emniyet tedbirleri alınacaktır;
e) Uluslararası hukuk kuralları çerçevesinde elde edilen haklara zarar verilmeksizin Inmarsat Gemi Yer İstasyonları, Kıyı Devletinin yetkilileri tarafından istendiği takdirde, teftişe tabi tutulacaktır.
2. Bu Anlaşmadaki “Kıyı Devleti” Inmarsat Gemi Yer İstasyonunun bu Anlaşma hükümlerine bağlı olarak çalıştırıldığı karasuları ve limanlarının ait olduğu Devleti kastetmektedir.
Madde 3
Uluslararası hukuk çerçevesinde elde edilmiş denizcilik haklarına zarar verilmeksizin, Taraflar kendilerince belirlenen limanlarda ve karasularında Inmarsat Gemi Yer İstasyonlarının çalışmasını kısıtlayabilir, geçici olarak durdurabilir veya yasaklayabilir. Tarafca verilen böyle bir kısıtlama, geçici durdurma veya yasaklama kararının yürürlüğe girmesini olumsuz yönde etkilememesi için, böyle bir durumun bu Anlaşmanın Müstevdisine en kısa süre içinde bildirilmesi gerekmektedir.
Madde 4
Tehlike ve emniyet haberleşmesine zarar verilmeksizin, bu Anlaşmanın 1 inci maddesi (1) inci bendinde belirtilen izin, ilgili Kıyı Devletinin kendi karasularında ve limanlarında 1 inci maddenin (1) inci bendi uyarınca kendi gemilerine tanıdığı haklarla sınırlı tutulabilir.
Madde 5
Bu Anlaşmadaki hiçbir hüküm, Inmarsat Gemi Yer İstasyonlarının çalıştırılmasına ilişkin daha fazla imkân verilmesini önleyici bir hüküm olarak yorumlanamaz.
Madde 6
Bu Anlaşma harp gemilerine ve ticarî amaç taşımayan diğer hükümet gemilerine uygulanmaz.
Madde 7
(1) Her Devlet aşağıdaki durumlarda bu Anlaşmaya taraf olabilir;
a) imzalamak suretiyle; veya
b) tasdik, kabul veya onaylanma kaydıyla imzalamayı müteakip, tasdik, kabul veya onaylanma ile; veya
c) giriş veya iltihak yoluyla
2) Bu Anlaşma 1 Ocak 1986 tarihinden itibaren Londra’da yürürlüğe girinceye kadar imzaya açık tutulacak ve daha sonra giriş veya iltihaka açık olacaktır.
Madde 8
1. Bu Anlaşma, yirmibeş (25) Devletin Taraf olduğu tarihten otuz (30) gün sonra yürürlüğe girer.
2. Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden sonra tasdik, kabul, onay, giriş veya iltihak belgesini teslim eden bir Devlet için, bu Anlaşma sözkonusu belgenin teslim edildiği tarihte yürürlüğe girer.
Madde 9
Herhangi bir Taraf, Müstevdiye bildirmek suretiyle, istediği zaman bu Anlaşmadan çekilebilir. Böyle bir çekilme, Tarafın çekilme bildirisinin yazılı olarak Müstevdiye ulaşmasından 90 gün sonra geçerli olacaktır.
Madde 10
1. Inmarsat Genel Müdürü bu Anlaşmanın Müstevdisidir.
2. Müstevdi, bu Anlaşmanın Taraflarına, özellikle aşağıdaki durumları süratle bildirir :
a) herhangi bir Tarafın bu Anlaşmayı imzalamasını,
b) bu Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihi;
c) herhangi bir tasdik, kabul, onay, giriş veya iltihak belgesinin teslim edilmesini;
d) bu Anlaşmaya taraf olan bir Devlet için Anlaşmanın sona erdiği tarihi;
e) bu Anlaşmaya ilişkin olarak yapılacak diğer her türlü bildirim ve haberleşmeyi.
3. Bu Anlaşma yürürlüğe girdiğinde, Müstevdi, Birleşmiş Milletler Anlaşmasının 102 nci maddesi uyarınca Birleşmiş Milletler Genel Sekreterine Anlaşmanın kaydı ve yayımı için onaylı bir kopyasını gönderecektir. Müstevdi ayrıca bu Anlaşmanın onaylı birer kopyasını da Uluslararası Telekomünikasyon Birliği ile Uluslararası Denizcilik Teşkilatına gönderecektir.
Madde 11
Bu anlaşma İngilizce, Fransızca, Rusca ve İspanyolca dillerinde ve hepsi de eşit selahiyette olmak üzere tek bir orijinal metin halinde düzenlenmiş olup, birer onaylı kopyası, Taraflara gönderecek olan, Müstevdiye teslim edilecektir.
Bunun bir belgesi olarak, ilgili Hükümetlerce tam yetkili kılınan ve aşağıda imzaları bulunanlar, bu Anlaşmayı imzalamışlardır.
Bindokuzyüzseksenbeş yılı ekim ayının
onaltısında Londra’da ifa edilmiştir.
SIRA SAYISI 133’ÜN SONU