T.B.M.M. (S. Sayısı : 140)
Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve
Plan ve Bütçe ve Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonları
Raporları (1/468)
T.C. Başbakanlık Kanunlar ve Kararlar Genel Müdürlüğü 5.7.1999 Sayı : B.02.0.KKG/196-342/2895
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit Başbakan
1/475 Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
T.C. Başbakanlık Kanunlar ve Kararlar Genel Müdürlüğü 7.6.1996 Sayı : B.02.0.KKG/101-852/2500
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 30.5.1996 tarihinde kararlaştırılan “Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Mesut Yılmaz Başbakan
GENEL GEREKÇE
Çeşitli tabiî afetlerden, mahsulü en az % 40 nispetinde zarara uğrayıp elinde tohumluğu kalmamış ve T.C. Ziraat Bankasından veya tarım kredi kooperatiflerinden tohum kredisi alamayacak halde bulunan ve bu durumları il hasar tespit ve ihtiyaç komisyonlarınca tespit edilen çiftçilere, Devlet, T.C. Ziraat Bankası eliyle ödünç ve faizsiz olarak hububat ve diğer çeşit tohumlukları dağıtmayı, bu konuda Tarım ve Köyişleri Bakanlığını yetkili kılmayı, bu suretle onların zararını bir ölçüde telafi edip yeniden üretken duruma geçirerek ülke ekonomisinin tabiî afetlerden göreceği zararı asgariye indirmeyi hedef almış ve 14.7.1948 tarihinde 5254 sayılı Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanunu yürürlüğe koymuştur. O tarihten bu yana, söz konusu Kanun gereği T.C. Ziraat Bankası tarafından Tarım ve Köyişleri Bakanlığı emrine her yıl kredi açılmakta ve bu kredi karşılığı çiftçiye, tohumluk dağıtılmaktadır.
Bilindiği üzere, tohumluk fiyatları her yıl artan bir seyir takip etmektedir. Bu nedenle, açılan kredi miktarının, dağıtılacak tohumluk miktarı her yıl aynı olsa dahi, yıldan yıla artış göstermesi gerekmektedir. Ancak, bu böyle olmamış, yaygın bir ekstrem zarar meydana getiren tabiî afetlerin olduğu bazı yıllar da dahil olmak üzere, açılan kredi miktarı hep sabit kalmıştır. Dolayısıyla, meydana gelen açık, ek kararnamelerle çıkarılan ek kredilerle kapatılmaya çalışılmıştır. Ekteki tabloda, T.C. Ziraat Bankasının son 5 yılda Tarım ve Köyişleri Bakanlığına açtığı ve sonra Bakanlar Kurulu kararı ile çıkan ek kredi miktarları ile, son 10 yılda tabiî afetlerden zarar gören çiftçiler için talep edilen ve adıgeçen Bakanlığa açılan kredilerle karşılanabilen tohumluk miktarları belirtilmektedir. Tablo incelendiğinde görüldüğü gibi, açılan kredi yıldan yıla hep sabit kalmış, tohumluk fiyatları arttığından, örneğin 1994 yılında açılan kredinin aşağı yukarı 3.5 katı, 1995 yılında 5.3 katı ek kaynak çıktığı halde dağıtılan tohumluk miktarı her iki yılda da talep edilenin yarısı kadar olmuştur. Son 10 yılın ortalaması alındığında, talep edilen tohumluğun ancak yarısının karşılanabildiği ve ortalama talebin 70 000 ton civarında olduğu görülmektedir.
Devletin, 5254 sayılı Kanun kapsamına giren çiftçilere karşı yükümlülüğünü yerine getirebilmesini temin için, kredi miktarını günün koşulları ölçüsünde tutmayı hedef almak üzere 5254 sayılı Kanunda değişiklik yapılması gereği ortaya çıkmaktadır.
Bu nedenle, adı geçen Kanunun 3 üncü maddesinin değiştirilmesi konusunda çalışmalar yapılmış, son 10 yılda tohumluk talebinin ortalama 70 000 ton olduğu, ekstrem yılların ortalamasının da 245 000 ton civarında olduğu dikkate alınarak, açılacak kredinin ilk teklifimizde 150 000 ton 1 inci grup ekmeklik sertifikalı buğday tohumluğunun o yılki bedeli üzerinden hesaplanması uygun görülmüştür. Ancak ilgili kuruluşların görüşleri üzerine zorunlu olarak bu miktar 50 000 ton’a ve en son 35 000 ton’a düşürülmüştür.
Ülkemizin bugünkü koşullarında ve imkânlarıyla, çiftçimize ve ekonomimize en olumlu katkıda bulunabilmek amacıyla mezkûr Tasarı hazırlanmıştır.
YILLARA GÖRE 5254 SAYILI KANUNUN
GEREĞİ AÇILAN KREDİ MİKTARI
T.C. Ziraat Bankasınca Ek kaynak Toplam kullanılan
Yıl açılan kredi (TL.) (TL.) miktar (TL.)
1992 115.0 milyar 99.9 milyar 214.9 milyar
1993 96.9 milyar – 80.6 milyar
1994 95.04 milyar 323.96 milyar 419.0 milyar
1995 124.5 milyar 664.0 milyar 788.5 milyar
1996 119.7 milyar
1985-1995 YILLARI ARASINDA 5254 SAYILI KANUN GEREĞİ TALEP EDİLEN
VE AÇILAN KREDİ ÖLÇÜSÜNDE VE FİİLİ DAĞITILAN TOHUMLUK MİKTARI
Talep Edilen Fiili Dağıtım Açık
Yıl Tohum (Ton) (Ton) (Ton)
1985 100.130 66.000 34.130
1986 36.106 13.600 22.506
1987 182.416 52.756 129.660
1988 38.000 21.174 16.824
1989 600.000 251.618 348.382
1990 65.715 30.225 35.490
1991 80.785 54.105 26.680
1992 220.579 97.650 122.929
1993 73.481 20.013 53.468
1994 126.197 55.949 70.248
1995 85.980 44.475 41.505
10 Yıl Toplamı 1 609.389 707.567
Ortalama Talep 160.900 Ort. Karşılanan 70.750
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Bu madde ile, 5254 sayılı Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanunun 2 nci maddesine bir fıkra eklenerek, hasar ve tohumluk ihtiyacı tespiti ile ilgili işlemlerin, bölgenin özelliği, ürün deseni ve tarımsal işletmenin bütünlüğü açısından gerçeğe uygun yapılmasını sağlayacak tedbirlerin alınması öngörülmektedir.
Madde 2. – 5254 sayılı Kanunun 3750 sayılı Kanunla değişik 3 üncü maddesinde belirtilen miktarlardaki tohumluk kredileri ihtiyaca cevap veremediğinden, günün şartlarına göre artırılmaktadır.
Madde 3. – Yürürlük maddesidir.
Madde 4. – Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi Plan ve Bütçe Komisyonu 16.7.1999 Esas No. : 1/468 Karar No. : 38
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca hazırlanarak, Bakanlar Kurulunca 20 nci yasama döneminde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan, ancak Türkiye Büyük Millet Meclisinin erken genel seçimle yenilenmesi nedeniyle İçtüzüğün 77 nci maddesi hükmü gereğince kadük olan “Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, bu defa, hükümetçe 5.7.1999 tarihinde yenilenmiş ve yenilemeye ilişkin Başbakanlık yazısının 8.7.1999 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulmasını takiben, Başkanlıkça aynı gün tali komisyon olarak Komisyonumuza, esas komisyon olarak da Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonuna havale edilmiştir. Sözkonusu Tasarı; Komisyonumuzun 15.7.1999 tarihinde yaptığı 19 uncu birleşimde, Tarım ve Köyişleri Bakanı Hüsnü Yusuf Gökalp, Maliye Bakanlığı, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ile Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve T.C. Ziraat Bankası Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, 1948 yılında kuraklık, don, sel, haşere, yangın ve benzeri afetlerden dolayı mahsulü en az % 40 nispetinde zarar gören çiftçilerimizin bu zararını bir ölçüde de olsa telafi ederek, üretken duruma geçirilmesi ve bu sayede ülke ekonomisinin tabiî afetlerden en az şekilde etkilenmesini sağlamak amacıyla 5254 sayılı “Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanun” yürürlüğe konulmuştur. Bu Kanun gereği, T.C. Ziraat Bankası tarafından Tarım ve Köyişleri Bakanlığı emrine heryıl kredi açılmakta ve bu kredi karşılığında çiftçilere tohumluk dağıtılmaktadır. Ancak, T.C. Ziraat Bankasının sağladığı kredi tutarı, tohumluk fiyatlarındaki artışlar nedeniyle çiftçilerimize dağıtılacak tohumluk miktarını karşılamaktan uzak kalmaktadır. Bu nedenle 5254 sayılı Kanunda, ülkemizin bugünkü koşulları ile imkânları da dikkate alınarak, T.C. Ziraat Bankasının Tarım ve Köyişleri Bakanlığına sağladığı kredi tutarının çiftçimizin tohumluk ihtiyacını karşılayacak düzeye getirilmesine dönük düzenleme yapılması gereği ortaya çıkmıştır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde; 5254 sayılı Kanunda; tabiî afetler esnasında hasar ve tolumluk ihtiyacı tespitinin, bölgenin özelliği, ürün deseni ve tarımsal işletmenin bütünlüğü açısından gerçeğe uygun olarak belirlenmesine, her türlü tohumluk alımlarında kullanılmak üzere T.C. Ziraat Bankasından sağlanacak kredi miktarının her yıl 35 000 ton 1 inci grup ekmeklik sertifikalık buğday tohumluğunun o yılki toplum bedeline göre belirlenmesine, dönük düzenlemelerin yapılmasının amaçlandığı anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde
– Tarımda sübvansiyonların ve destekleme alımlarının devam ettirilmesi gerektiği, başta hayvancılık olmak üzere tarımsal ürünlerimizin uluslararası piyasadaki rekabet gücünün çeşitli teşviklerle artırılmasının ihracatımızın artmasına katkı sağlayacağı,
– 5254 sayılı Kanunun 1940’lı yılların şartları altında yapıldığı, günümüzün şartları dikkate alınarak her türlü ekonomik ve doğal afetlere karşı çiftçimizin tohum dışında diğer ihtiyaçlarını da karşılayacak şekilde yeniden gözden geçirilmesi gerektiği,
– Tabiî afetler esnasında yapılan hasar tespit işlemlerinde çiftçinin tüm tarımsal faaliyetlerinin dikkate alınmasının gerçekçi bir yaklaşım olarak değerlendirilemeyeceği, bunun yerine tek tek ürün bazında hasartespitinin yapılmasının hakkaniyet açısından daha doğru bir yaklaşım olacağı,
– Tasarı ile değiştirilmesi öngörülen 5254 sayılı Kanunun üçüncü maddesinde yeralan T.C. Ziraat Bankasının, Tarım ve Köyişleri Bakanlığına sağlayacağı kredi tutarının belirlenmesinde kullanılan usulün daha uygulanabilir olduğu, Tasarıda öngörülen düzenlemeye gerek olmadığı,
– Tabiî afet kapsamına ekili ve dikili ürünler yanında et ürünlerinin de dahil edilmesi gerektiği, son yıllarda yapılan et ithalatından dolayı yetiştiricilerimizin zor duruma düştüğü, hükümetimizin başta et ithalatının önlenmesi olmak üzere bir dizi teşvik tedbirlerini zaman geçirmeden uygulamaya koymasının bir zorunluluk olduğu,
– T.C. Ziraat Bankasının, Tarım ve Köyişleri Bakanlığına tohumluk temininde kullanılmak üzere sağlayacağı kredi miktarının tespitinde esas alınan 35 bin ton 1 inci grup ekmeklik sertifikalık buğday tohumluğu tutarının yetersiz olduğu, bu miktarın yükseltilmesinin yerinde olacağı,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip, hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
– Tasarı ile 5254 Sayılı Kanunda; çiftçilerimize tabiî afet durumunda dağıtılacak tohumluk bedellerini karşılamak üzere, T.C. Ziraat Bankasından sağlanacak kredi tutarının her yıl düzenli olarak günün ekonomik şartlarındaki değişmelere paralel olarak artmasını sağlamak amacıyla gerekli düzenlemelerin yapılmasının öngörüldüğü,
– Sözkonusu Kanun Tasarısıyla 5254 Sayılı Kanunun 2 nci maddesine eklenmesi öngörülen yeni düzenlemenin, Tasarının Türkiye Büyük Millet Meclisine sevk edildiği tarihten bu yana ortaya çıkan şartlar dikkate alınarak metinden çıkarılmasının yerinde olacağı; zira tabiî afetler esnasında yapılan hasar tespit işlemlerinde çiftçinin tek tek mahsulünün değil tüm tarımsal üretiminin ve faaliyetlerinin dikkate alınmasının, uygulamada gerçekçi bir hasar tespitine imkân vermeyerek çeşitli ürün ekim ve dikimi yapan küçük çiftçinin mağdur edilmesine yol açacağı,
– T.C. Ziraat Bankasının çiftçimize dağıtılacak tohumluğun bedelini karşılamak amacıyla sağlayacağı kredi tutarının tespitinde öngörülen 35 bin ton 1 inci grup sertifikalık buğday miktarının 50 bin ton olarak belirlenmesinin global kriz nedeniyle zor durumda bulunan Türk çiftçisinin daha fazla desteklenmesine imkân vereceği, bugün için T.C. Ziraat Bankasının sağladığı kredinin 37 bin ton 1 inci grup sertifikalık buğday tohumluğu miktarına denk geldiği, bunun parasal olarak ifadesinin 7-8 trilyon olduğu,
– Hükümetimizin başta hayvancılığımızın teşvik edilmesine dönük tedbirler olmak üzere Türk tarımının desteklenmesi amacıyla bir dizi düzenlemeler hazırladığı, bu düzenlemelerin bir kısmının Bakanlar Kurulu kararı olarak yayınlanacağı, bir kısmında Kanun Tasarısı olarak Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulacağı,
İfade edilmiştir.
Görüşmeleri müteakip Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının :
– Çerçeve 1 inci maddesi ile düzenlenen 5254 sayılı Kanunun 2 nci maddesine bir fıkra ilave edilmesini öngören düzenleme, tabiî afetler durumunda hasar tespit işlemlerinde çiftçinin sadece mahsulünün değil tüm tarımsal faaliyetleri ile işletmenin bütününün dikkate alınmasının gerçekçi bir hasar tespiti yapılmasına imkân veremeyeceği için metinden çıkarılması ve madde numaralarının buna göre teselsül ettirilmesi suretiyle,
– Çerçeve 2 nci maddesi ile yeniden düzenlenen 5254 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi; anılan Kanun uyarınca dağıtılacak tohumluk miktarının “50 000 ton” olarak değiştirilmesi, çerçeve 1 inci maddenin tasarı metninden çıkarılması nedeniyle madde çerçevesinin yeniden düzenlenmesi ve çerçeve madde numarasının 1 olarak değiştirilmesi suretiyle,
– 5254 sayılı Kanunda yeralan, “Maliye ve Gümrük Bakanlığı” ibarelerinin “Maliye Bakanlığı”, “Tarım Orman ve Köyişleri Bakanlığı” ibarelerinin “Tarım ve Köyişleri Bakanlığı” olarak değiştirilmesine dönük bir düzenlemenin metne yeni 2 nci madde olarak eklenmesi,
– Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü maddeler ise aynen,
Kabul edilmiştir.
Ayrıca; kanunların hazırlanmasında uygulanan esas ve usuller doğrultusunda çerçeve 1 inci madde ile bazı maddelerde yeralan küçük harf “madde” ifadeleri büyük harf kullanılmak suretiyle değiştirilmiştir.
Raporumuz, Tarım, Orman ve Köyişleri
Komisyonuna havale edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
| Başkan | Başkanvekili | |||
| Metin Şahin | Mehmet Hanifi Tiryaki | |||
| Antalya | Gaziantep | |||
| Sözcü | Kâtip | |||
| Nihat Gökbulut | Cafer Tufan Yazıcıoğlu | |||
| Kırıkkale | Bartın | |||
| Üye | Üye | |||
| Sait Açba | Abdülkadir Akcan | |||
| Afyon | Afyon | |||
| (İmzada bulunamadı) | ||||
| Üye | Üye | |||
| Gaffar Yakın | Ali Uzunırmak | |||
| Afyon | Aydın | |||
| Üye | Üye | |||
| M. Altan Karapaşaoğlu | Recep Önal | |||
| Bursa | Bursa | |||
| Üye | Üye | |||
| Oğuz Tezmen | Süleyman Coşkuner | |||
| Bursa | Burdur | |||
| (İmzada bulunamadı) | ||||
| Üye | Üye | |||
| Hakkı Duran | Aslan Polat | |||
| Çankırı | Erzurum | |||
| Üye | Üye | |||
| Ramazan Gül | Aydın Ayaydın | |||
| Isparta | İstanbul | |||
| Üye | Üye | |||
| Nesrin Nas | Masum Türker | |||
| İstanbul | İstanbul | |||
| Üye | Üye | |||
| Hasan Metin | İlhami Yılmaz | |||
| İzmir | Karabük | |||
| Üye | Üye | |||
| Zeki Ünal | Necdet Tekin | |||
| Karaman | Kırklareli | |||
| Üye | Üye | |||
| Ali Gebeş | Mehmet Ali Yavuz | |||
| Konya | Konya | |||
| Üye | Üye | |||
| Süleyman Çelebi | Cevat Ayhan | |||
| Mardin | Sakarya | |||
| (İmzada bulunamadı) | ||||
| Üye | Üye | |||
| Ş. Ramis Savaş | Tarık Cengiz | |||
| Sakarya | Samsun | |||
| Üye | Üye | |||
| Lütfi Ceylan | Bekir Gündoğan | |||
| Tokat | Tunceli |
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
MUHTAÇ ÇİFTÇİLERE ÖDÜNÇ TOHUMLUK VERİLMESİ HAKKINDA KANUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. — 8.7.1948 tarihli ve 5254 sayılı Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanunun 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 3. — Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası, 1 inci maddede öngörülen amacı gerçekleştirmek üzere, Tarım ve Köyişleri Bakanlığının emrine, her türlü tohumluk alımlarında kullanılmak üzere, her yıl 50 000 ton 1 inci grup ekmeklik sertifikalı buğday tohumluğunun o yılki toplam bedeli tutarı esas alınarak tohumluk kredisi açar. Belirlenen limitin büyük afetler dolayısıyla yetersiz kalması halinde, sözkonusu limit, Tarım ve Köyişleri Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu Kararıyla üç katına kadar artırılabilir.”
MADDE 2. — 5254 sayılı Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanunda geçen “Tarım Orman ve Köyişleri Bakanlığı” ibareleri “Tarım ve Köyişleri Bakanlığı”, “Maliye ve Gümrük Bakanlığı” ibareleri “Maliye Bakanlığı” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 3. — Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. — Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu 10.8.1999
Esas No. : 1/468
Karar No. : 2
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanun Tasarısı, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, T.C. Ziraat Bankası, Türkiye Ziraat Odaları Birliği temsilcilerinin de katıldığı 6.8.1999 tarihli Komisyonumuz toplantısında görüşülmüştür.
Kanun Tasarısının tümü üzerinde hükümet temsilcilerinin yaptığı açıklamalarda; 5254 sayılı Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanunun amacının çeşitli tabiî afetlerden mahsulü en az % 40 nispetinde zarara uğrayıp elinde tohumluğu kalmamış ve T.C. Ziraat Bankasından veya Tarım Kredi Kooperatiflerinden tohum kredisi alamayacak durumda bulunan ve bu durumları İl Hasar Tespit ve İhtiyaç Komisyonlarınca tespit edilen çiftçilere, T.C. Ziraat Bankası kanalı ile ödünç ve faizsiz olarak hububat ve diğer tohumları dağıtmak, bu suretle üreticileri yeniden üretken duruma geçirerek ülkenin tabiî afetlerden göreceği zararı asgariye indirmek oluduğunu, ancak; her yıl aynı miktar olsa dahi yıldan yıla artan bir seyir takibeden tohumluk fiyatları nedeniyle açılan kredi miktarının bu artışa paralel olarak artıralamadığını,
İfade etmişlerdir.
Komisyon üyelerimiz de; Bakanlık temsilcilerinin açıklamalarını tatminkâr ve olumlu bulduklarını, ayrıca son 10 yılda talep edilen tohumluğun ancak % 25-30 unun karşılanabildiğini, bu durumun çiftçiyi mağdur ettiğini, ödünç tohumluk vermenin geçici uygulama olduğunu, bu sorunun mutlak suretle giderilebilmesi için Tarım Ürün Sigortası uygulamasının yürürlüğe konulması olduğunu, bununla ilgili olarak çalışmaların acilen başlatılması gerektiğini;
İfade etmişlerdir.
Kanun Tasarısının tümü üzerinde yapılan müzakereler sonucunda, Tasarının maddelerinin müzakeresine geçilmesi oybirliği ile kabul edilmiştir.
Kanun Tasarısının maddelerinin müzakeresi sonucunda;
– 1 inci maddesi; çiftçilerin mağduriyetlerinin önlenebilmesi amacıyla işletmelerinde zarar gören mahsullerin, (hububat, meyve ağaçları, zeytinlik, pamuk, şeker pancarı vb.) her birinin ayrı ayrı en az % 40 hasar görmesi esası getirilerek yeniden düzenlenmiştir.
– 2 nci maddesindeki 35 000 tonluk ödünç tohumluk verilmesi hususu, son 10 yıllık ödünç tohumluğun karşılanabilirlik oranı (% 25-30) dikkate alınarak, 70 000 tona çıkarılmış, bununla muhtaç çiftçilerin mağduriyetlerinin bir nebze olsun giderilmesi amaçlanmıştır.
– Tali Komisyon olan Plan ve Bütçe Komisyonunca yeniden düzenlenen 2 nci madde, kanun tekniğine uygun bulunmuş ve Kanun Tasarısına yeni bir 3 üncü madde olarak eklenmiştir.
– Kanun Tasarısının 3 ve 4 üncü maddeleri; 4 ve 5 inci maddeler olarak aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz gereği yapılmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile sunulur.
| Başkan | Başkanvekili | |||
| Abdullah Turan Bilge | Hasan Kaya | |||
| Konya | Konya | |||
| Sözcü | Kâtip | |||
| Evren Bulut | Numan Gültekin | |||
| Edirne | Balıkesir | |||
| Üye | Üye | |||
| Ali Halaman | İsmet Vursavuş | |||
| Adana | Adana | |||
| Üye | Üye | |||
| Mehmet Özyol | Mehmet Baysarı | |||
| Adıyaman | Antalya | |||
| Üye | Üye | |||
| Latif Öztek | Mihrali Aksu | |||
| Elazığ | Erzincan | |||
| Üye | Üye | |||
| M. Sadri Yıldırım | Ali Özdemir | |||
| Eskişehir | Gaziantep | |||
| Üye | Üye | |||
| Ali Güngör | Mehmet Serdaroğlu | |||
| İçel | Kastamonu | |||
| Üye | Üye | |||
| Tunay Dikmen | Musa Demirci | |||
| Muğla | Sıvas | |||
| Üye | Üye | |||
| Mehmet Güneş | Abdullah Veli Seyda | |||
| Şanlıurfa | Şırnak | |||
| (İmzada bulunamadı) |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
MUHTAÇ ÇİFTÇİLERE ÖDÜNÇ TOHUMLUK VERİLMESİ HAKKINDA KANUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 8.7.1948 tarihli ve 5254 sayılı Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanunun 2 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Hasar tespit işlemlerinde üreticilerin tarımsal işletmesinin bütünlüğü ve tarımsal faaliyetlerinin çeşitliliği birlikte değerlendirilir.”
MADDE 2. – 5254 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 3. – Türkiye Cumhuriyeti Ziraat
Bankası, 1 inci maddede öngörülen amacı gerçekleştirmek üzere, Tarım ve
Köyişleri Bakanlığı emrine, her türlü tohumluk alımlarında kullanılmak
üzere, her yıl 35 000 ton 1 inci grup ekmeklik sertifikalı buğday tohumluğunun
o yılki bedeli üzerinden tohumluk kredisi açar. Belirlenen limitin büyük
afetler dolayısıyla yetersiz kalması halinde, söz konusu limit, Tarım ve
Köyişleri Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararıyla üç katına
kadar artırılabilir.”
MADDE 3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
| Mesut Yılmaz | ||||
| Başbakan | ||||
| Devlet Bak. ve Başb. Yrd. | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
| N. Menteşe | R. Saracoglu | A. Yılmaz | ||
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
| A. Aksu | H. U. Söylemez | E. Aşık | ||
| Devlet Bakanı V. | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
| H. U. Söylemez | İ. Aykut | C. Çiçek | ||
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
| İ. Y. Dedelek | A. T. Özdemir | E. Taranoğlu | ||
| Devlet Bakanı | Adalet Bakanı | Millî Savunma Bakanı V. | ||
| M. H. Dağlı | M. Ağar | Ü. G. Güney | ||
| İçişleri Bakanı | Dışişleri Bakanı V. | Maliye Bakanı | ||
| Ü. G. Güney | T. Tayan | L. Kayalar | ||
| Millî Eğitim Bakanı | Bayındırlık ve İskân Bakanı | Sağlık Bakanı | ||
| T. Tayan | M. Keçeciler | Y. Aktuna | ||
| Ulaştırma Bakanı | Tarım ve Köyişleri Bakanı | Çal. ve. Sos. Güv. Bakanı | ||
| Ö. Barutçu | İ. Attila | E. Kul | ||
| Sanayi ve Ticaret Bakanı | Enerji ve Tab. Kay. Bakanı | Kültür Bakanı V. | ||
| Y. Erez | H. H. Doğan | C. Çiçek | ||
| Turizm Bakanı | Orman Bakanı | Çevre Bakanı | ||
| I. Saygın | N. Ercan | M. R. Taşar |
TARIM, ORMAN VE KÖYİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
MUHTAÇ ÇİFTÇİLERE ÖDÜNÇ TOHUMLUK VERİLMESİ HAKKINDA KANUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 8.7.1948 tarihli ve 5254 sayılı Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanunun 2 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Hasar tespit işlemlerinde çiftçinin ürün deseni içerisinde yeralan her bitki türü için ayrı ayrı değerlendirme yapılır.”
MADDE 2. – 5254 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 3. – Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası, 1 inci maddede öngörülen amacı gerçekleştirmek üzere, Tarım ve Köyişleri Bakanlığının emrine, her türlü tohumluk alımlarında kullanılmak üzere, her yıl 70 000 ton 1 inci grup ekmeklik buğday tohumluğunun o yılki toplam bedeli tutarı esas alınarak tohumluk kredisi açar. Belirlenen limitin büyük afetler dolayısıyla yetersiz kalması halinde, sözkonusu limit, Tarım ve Köyişleri Bakanlığının teklifi üzerine BakanlarKurulu Kararıyla üç katına kadar artırılabilir.”
MADDE 3. – 5254 sayılı Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanunda geçen “Tarım Orman ve Köyişleri Bakanlığı” ibareleri “Tarım ve Köyişleri Bakanlığı”, “Maliye ve Gümrük Bakanlığı” ibareleri “Maliye Bakanlığı” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 4. – Kanun Tasarısının 3 üncü maddesi, Komisyonumuzca 4 üncü madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. – Kanun Tasarısının 4 üncü
maddesi, Komisyonumuzca 5 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
SIRA SAYISI 140’IN SONU