T.B.M.M. (S. Sayısı : 37)
Türk Bayrağı Kanununun 3 üncü Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Türk Bayrağı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve
İçişleri Komisyonu Raporu (1/412, 1/398)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 22.6.1999
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/196-342/2695
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit Başbakan
1/663 Türk Bayrağı Kanununun 3 üncü Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 25.9.1997
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/101-1245/4038
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 15.9.1997 tarihinde kararlaştırılan “Türk Bayrağı Kanununun 3 üncü Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Mesut Yılmaz
Başbakan
GENEL GEREKÇE
22 Eylül 1983 tarihli ve 2893 sayılı Türk Bayrağı Kanununun 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrası “Kamu kurum ve kuruluşlarında Türk Bayrağı, Ulusal bayramlarda ve genel tatillerde, tatil başlangıcında çekilir ve tatilin bittiği gün batımında indirilir.” hükmünü âmirdir.
Bilindiği üzere bayrak, millî egemenlik, millî birlik ve beraberlik timsali olması bakımından maddî ve manevî değerlerin daima en üst seviyesinde yer alan ve almaya devam edecek olan maddî övünç kaynağıdır.
Amerika Birleşik Devletleri gibi gelişmiş batılı modern ülkelerde olduğu üzere, ülkemizde de kamu kurum ve kuruluşlarında Türk Bayrağının gönderde sürekli çekili kalmasının, halkın millî duygularının kuvvetlenmesine ve personelin moral ve motivasyonunun artmasına sebep olacağı değerlendirilmektedir.
Sonuç olarak, Türk Milletinin Bayrağına olan tutkusu, saygısı, örf, adet ve gelenekleri ile millî duygularından kaynaklanan davranışlarının bağdaştırılması esas alınmak suretiyle söz konusu taslak hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Taslağın bu maddesinde, halkın millî duygularının kuvvetlenmesine ve personelin moral ve motivasyon teminine yönelik olarak, kamu kurum ve kuruluşlarında Türk Bayrağının gönderde sürekli çekili kalması amaçlanmaktadır.
Madde 2. – Yürürlük maddesidir.
Madde 3. – Yürütme maddesidir.
T.C. Başbakanlık 22.6.1999 Kanunlar ve Kararlar Genel Müdürlüğü Sayı : B.02.0.KKG/196-342/2695
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit Başbakan
1/520 Türk Bayrağı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
T.C. Başbakanlık 15.10.1996 Kanunlar ve Kararlar Genel Müdürlüğü Sayı : B.02.0.KKG/101-1074/4143
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 3.9.1996 tarihinde kararlaştırılan “Türk Bayrağı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Prof. Dr. Necmettin Erbakan Başbakan
GENEL GEREKÇE
Millî birlik ve beraberliğin sembolü olan Türk Bayrağının çekilme yer ve zamanları halen yürürlükte bulunan Kanun ve Tüzük hükümlerine göre çok kısıtlı bulunmaktadır.
Bu Tasarı ile;
1. Türkiye’nin içinde bulunduğu koşullar nedeni ile Türk insanının büyük ihtiyaç duyduğu manevî değerlere katkıda bulunmak, millî birlik ve beraberlik şuurunu pekiştirmek, bayrak sevgisini yaygınlaştırmak, bayrağa saygıyı sağlamak amacı ile bayrak çekilecek yerlerin kapsamı genişletilmekte, özel kişi ve kuruluşlara da bayrak asma, çekme olanağı sağlanmaktadır.
2. Yurt içinde ve yurt dışında bayrağın devamlı asılı bulundurulması gereken yer ve mekânlar genişletilmektedir. Ayrıca bayrağın sürekli asılı bulunduğu yerlerde temiz ve ütülü bayrak kullanımı öngörülmektedir.
3. Yırtık, soluk, sökük olup kullanılmayacak durumda olan bayrakların imhası hükme bağlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Bu madde ile 2893 sayılı Türk Bayrağı Kanununun 3 üncü maddesinde değişiklik yapılması öngörülerek, özel işyerleri ve konutlara da bayrak çekme imkânı sağlanmakta, bayrağın sürekli çekili olacağı yerler genişletilmektedir.
Ayrıca, bayrak çekme ve indirme sırasında yapılacak törenler ile bayrağın kapalı mekânlarda ve fon olarak kullanımı, Türk Silahlı Kuvvetleri ve güvenlik güçlerinde bayrak kullanımı konularında Tüzükte düzenleme yapılması öngörülmektedir.
Madde 2. – Kullanılmayacak durumda olan bayrakların imhası konusunda düzenleme yapılmaktadır.
Madde 3. – Bu madde ile 2893 sayılı Türk Bayrağı Kanununa bir geçici madde ilave edilerek, Türk Bayrağı Tüzüğünde yapılacak değişikliklerin dört ay için gerçekleşmesi öngörülmektedir.
Madde 4. – Türk Bayrağı Tüzüğünde yapılacak değişiklikler ile bayrak temini gibi hazırlıkların tamamlanabilmesi için Kanunun, yayımı tarihinden altı ay sonra yürürlüğe girmesi öngörülmektedir.
Madde 5. – Yürütme maddesidir.
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRK BAYRAĞI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 22.9.1983 tarihli ve 2893 sayılı Türk Bayrağı Kanununun 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 3. – Bayrak, tüm kamu kurum ve kuruluşları, her derecedeki öğretim ve eğitim kurumları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile siyasî partilerin merkez, il ve ilçe teşkilâtları, köy ve mahalle muhtarlıkları ile yurt dışı temsilcilikleri bina, tesis, alan ve diğer mekânlarına, kamu kuruluşlarıyla gerçek ve tüzel kişilerin deniz vasıtalarına devamlı olarak çekilir; yurt içinde ve yurt dışında yetkililerin araçlarına takılır.
Gerçek kişilere ve özel hukuk tüzel kişilerine ait işyerleri, fabrikalar, şantiyeler, turistik ve diğer tesisler, spor tesis ve alanları ile tüm konutlara sürekli veya belirli gün veya zamanlarda bayrak çekilebilir.
Bayrak çekilirken ve indirilirken tören yapılır. Bayrağın devamlı çekili bulunduğu yerlerde her hafta Cuma günü mevcut bayrak indirilir; temiz, bakımlı ve ütüsü yapılmış bayrak çekilir.
Bayrağın devamlı çekili olduğu yerlerde geceleri bayraklar aydınlatılır.
Bayrağın konulacağı kapalı yerler ile fon olarak takılacağı veya asılacağı yerler, bayrak çekilirken ve indirilirken yapılacak törenlere ilişkin hususlar, Türk Silahlı Kuvvetleri ve güvenlik güçlerinde devamlı ve belli gün veya zamanlarda bayrak çekilip, indirilmesi, fon veya sair şekilde kullanım konularında tüzükte düzenleme yapılır.”
MADDE 2. – 2893 sayılı Kanunun 7 nci maddesine, birinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Kullanılmayacak derecede sökük, yırtık ve delik bayraklar yakılmak suretiyle imha edilir. İmha işleminin şekil ve esasları tüzükte gösterilir.”
MADDE 3. – 2893 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 1. – Bu Kanunla Türk Bayrağı Tüzüğünde yapılması öngörülen değişiklikler, Kanunun yayımı tarihinden itibaren dört ay içinde yürürlüğe konulur.”
MADDE 4. – Bu Kanun yayımı tarihinden altı ay sonra yürürlüğe girer.
MADDE 5. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
Prof. Dr. Necmettin Erbakan | |||
Başbakan | |||
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. | Devlet Bakanı | ||
Prof. Dr. T. Çiller | F. Adak | ||
Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
N. Ercan | Doç. Dr. A. Gül | ||
Devlet Bakanı V. | Devlet Bakanı | ||
B. Aksoy | Prof. Dr. S. Tekir | ||
Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
N. Kurt | M. Altınsoy | ||
Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
N. K. Zeybek | L. Esengün | ||
Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
M. S. Ensarioğlu | A. C. Tunç | ||
Devlet Bakanı | Devlet Bakanı V. | ||
B. Aksoy | S. Tekir | ||
Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
H. U. Söylemez | T. R. Güneri | ||
Devlet Bakanı V. | Devlet Bakanı | ||
N. Ercan | Prof. Dr. S. Günbey | ||
Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
B. Şeker | Dr. A. Demircan | ||
Adalet Bakanı | Millî Savunma Bakanı | ||
Ş. Kazan | T. Tayan | ||
İçişleri Bakanı | Maliye Bakanı | ||
M. Ağar | Doç. Dr. A. Şener | ||
Millî Eğitim Bakanı | Bayındırlık ve İskân Bakanı | ||
Prof. Dr. M. Sağlam | C. Ayhan | ||
Sağlık Bakanı | Ulaştırma Bakanı | ||
Y. Aktuna | Ö. Barutçu | ||
Tarım ve Köyişleri Bakanı | Çal. ve Sos. Güv. Bakanı | ||
M. Demirci | N. Çelik | ||
Sanayi ve Ticaret Bakanı | Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı | ||
Y. Erez | M. R. Kutan | ||
Kültür Bakanı | Turizm Bakanı | ||
İ. Kahraman | B. Yücel | ||
Orman Bakanı | Çevre Bakanı V. | ||
M. H. Dağlı | T. R. Güneri |
İçişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi İçişleri Komisyonu 9.7.1999 Esas No.: 1/412, 1/398 Karar No . : 4
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca, sırasıyla, 15.10.1996 ve 25.9.1997 tarihlerinde 20 nci dönem TBMM Başkanlığına sunulan “Türk Bayrağı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/398)” ile “Türk Bayrağı Kanununun 3 üncü Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/412)” 20 nci dönemde Genel Kurulda sonuçlandırılamadığından yeni hükümet tarafından 22.6.1999 tarihinde yenilenmiş ve Başkanlığınızca, 29.6.1999 tarihinde esas Komisyon olarak Komisyonumuza havale edilmiştir. Komisyonumuz 8.7.1999 tarihli 3 üncü toplantısında, Adalet, Millî Savunma ve İçişleri Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıları inceleyip görüşmüştür.
1/398 esas numaralı Kanun Tasarısı, bayrak çekilecek yerlerin kapsamını genişletmektedir. Buna göre tüm kamu kurum ve kuruluşları, her derecedeki eğitim ve öğretim kurumları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, siyasî partilerin merkez, il ve ilçe teşkilâtları, köy ve mahalle muhtarlıkları ile yurt dışı temsilcilikleri sürekli olarak bayrak asmak zorunda kalacaklardır.1/412 esas numaralı Kanun Tasarısı ise sürekli bayrak çekilmesi zorunluluğunu kamu kurum ve kuruluşlarıyla sınırlayarak kapsamı daraltmaktadır. Birinci Tasarının kapsamı Komisyonumuzca çok geniş bulunduğundan, uygulamada çeşitli sorunlarla karşılaşılacağı düşünülerek, Tasarıların birleştirilmesi ve görüşmelere ikinci Tasarının esas alınması kararlaştırılmıştır.
Komisyonumuzda Tasarıların tümü üzerinde yapılan görüşmeler sırasında, bayrağın milletin birlik ve bütünlüğünü simgelemesi açısından çok önemli bir işleve sahip olduğu belirtilmiş ve bu konuda yapılacak düzenlemeler konusunda oldukça hassas davranılması gereği dile getirilmiştir. Komisyon üyeleri, 1/412 esas numaralı Tasarı ile getirilen daraltmanın yerinde olduğunu söylemişlerdir. Ancak Komisyon üyelerimiz, özel kişi ve kuruluşların bayrak asmak istemesi halinde, millî birlik ve bütünlüğü pekiştirecek bu isteklerin yerine getirilmesi gerektiğini; bu nedenle de buna olanak tanıyacak bir düzenlemenin de Tasarıda yer alması gerektiğini belirtmişlerdir.
Tümü üzerinde görüşmeleri tamamlanan Tasarılarla gerekçeleri Komisyonumuzca benimsenmiş ve maddelerin görüşülmesine geçilmesi kararlaştırılmıştır.
Görüşmelere esas alınan Kanun Tasarısının 1 inci maddesi, 2893 sayılı Türk Bayrağı Kanununun 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrasını değiştirerek, kamu kurum ve kuruluşlarında Türk Bayrağının sürekli çekili kalması kuralını getirmektedir. Ancak kamu kurum ve kuruluşlarında bayrağın sürekli çekilmesi kural haline geldiğinden, 2893 sayılı Türk Bayrağı Kanununun 3 üncü maddesinin dördüncü fıkrasındaki kuralın bir bölümü işlevsiz hale gelmektedir. Söz konusu dördüncü fıkra, bayrağın nerelerde sürekli olarak çekileceğinin tüzükle düzenleneceğini öngörmektedir. Oysa Tasarıyla getirilen düzenleme, “sürekli çekilme”yi kural haline getirmiştir. Komisyonumuz 20 nci dönem İçişleri Komisyonunun kabul ettiği metni dikkate alarak (Sıra Sayısı: 539), “Bayrağın nerelerde daimi olarak çekileceği” ibaresini, “Bayrağın nerelerde daimi olarak çekilmeyeceği” biçiminde değiştirmiştir. Böylece, sürekli çekilmeme, üçüncü fıkradaki değişikliğe paralel olarak istisna haline getirilmekte ve Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmeler sırasında ortaya atılan “özel kişi ve kuruluşların da bayrak çekebilmesine olanak tanınmalıdır” biçimindeki düşüncenin uygulamaya konmasına zemin hazırlamaktadır: Tüzük, bayrağın fiilen sürekli olarak çekili kalamayacağı halleri belirterek, özel kişi ve kuruluşların da bayrak çekmesinin yasak olmayacağı bir düzenlemeyi içerebilecektir. 1 inci madde 20 nci dönem İçişleri Komisyonunun yaptığı değişiklikle birlikte kabul edilmiştir. Çerçeve madde, içeriğe uygun olarak Başkanlığa verilen redaksiyon yetkisi çerçevesinde yeniden düzenlenmiştir.
Tasarının yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere
arz olunur.
Başkan | Sözcü | |||
Faruk Bal | Hasan Fehmi Konyalı | |||
Konya | Ordu | |||
Kâtip | Üye | |||
Hasan Hüseyin Balak | Hasari Güler | |||
Tokat | Adıyaman | |||
Üye | Üye | |||
Halil İbrahim Özsoy | Faruk Çelik | |||
Afyon | Bursa | |||
Üye | Üye | |||
Osman Aslan | Mustafa Zorlu | |||
Diyarbakır | Isparta | |||
Üye | Üye | |||
Yalçın Kaya | Erol Al | |||
İçel | İstanbul | |||
Üye | Üye | |||
Hüseyin Mert | Ali Oğuz | |||
İstanbul | İstanbul | |||
Üye | Üye | |||
Mehmet Pak | M. Cihan Yazar | |||
İstanbul | Manisa | |||
Üye | Üye | |||
Zeki Eker | Mehmet Çakar | |||
Muş | Samsun |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRK BAYRAĞI KANUNUNUN 3 ÜNCÜ MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMA-
SINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 22.9.1983 tarihli ve 2893 sayılı Türk Bayrağı Kanununun 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kamu kurum ve kuruluşlarında Türk
Bayrağı sürekli çekili kalır.”
MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRK BAYRAĞI KANUNUNUN BİR MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMA-
SINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 22.9.1983 tarihli ve 2893 sayılı Türk Bayrağı Kanununun 3 üncü maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kamu kurum ve kuruluşlarında Türk Bayrağı sürekli çekili kalır.
Bayrağın; nerelerde daimi olarak çekilmeyeceği, hangi kapalı yerlere konulacağı, nerelere fon olarak takılacağı veya asılacağı, kamu kurum ve kuruluşlarından başka yerlerde ne zaman ve nasıl çekileceği, Türk Silahlı Kuvvetleri yüzer birliklerinde ve Türk Bandıralı ticaret gemilerinde Bayrak çekme ve indirme zamanları ile Bayrak çekilirken ve indirilirken yapılacak törene ilişkin hususlar, tüzükte gösterilir.”
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Mesut Yılmaz | |||
Başbakan | |||
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. | Millî Sav. Bak. ve Başb. Yrd. | Devlet Bakanı | |
B. Ecevit | İ. Sezgin | G. Taner | |
Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
H. Özkan | Y. Seçkiner | I. Saygın | |
Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
Prof. Dr. H. S. Türk | Prof. Dr. S. Yıldırım | R. Serdaroğlu | |
Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
M. Gürdere | Prof. Dr. Ş. Gürel | Prof. Dr. A. Andican | |
Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
Dr. I. Çelebi | M. Yılmaz | R. Şahin | |
Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
B. Kara | C. Kavak | E. Aşık | |
Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
R. K. Yücelen | H. Gemici | M. Batallı | |
Adalet Bakanı | İçişleri Bakanı | Dışişleri Bakanı | |
O. Sungurlu | M. Başesgioğlu | İ. Cem | |
Maliye Bakanı | Millî Eğitim Bakanı | Bayındırlık ve İskân Bakanı | |
Z. Temizel | H. Uluğbay | Y. Topçu | |
Sağlık Bakanı | Ulaştırma Bakanı V. | Tarım ve Köyişleri Bakanı | |
H. İ. Özsoy | M. Batallı | M. Taşar | |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı | Sanayi ve Ticaret Bakanı | Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı | |
Prof. Dr. N. Çağan | Y. Erez | M. C. Ersümer | |
Kültür Bakanı | Turizm Bakanı | Orman Bakanı | |
İ. Talay | İ. Gürdal | E. Taranoğlu | |
Çevre Bakanı V. | |||
R. K. Yücelen |
SIRA SAYISININ SONU