Dönem : 21 Yasama Yılı : 1

T.B.M.M. (S. Sayısı : 157)

Doğal Afetlere Karşı Alınacak Önlemler ve Doğal Afetler Nedeniyle Doğan Zararların Giderilmesi İçin Yapılacak Düzenlemeler Hakkında Yetki Kanunu Tasarısı ve Plan ve

Bütçe Komisyonu Raporu (1/523)



T.C. Başbakanlık Kanunlar ve Kararlar Genel Müdürlüğü 23.8.1999 Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-1510/4114

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 22.8.1999 tarihinde kararlaştırılan “Doğal Afetlere Karşı Alınacak Önlemler ve Doğal Afetler Nedeniyle Doğan Zararların Giderilmesi İçin Yapılacak Düzenlemeler Hakkında Yetki Kanunu Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

Bülent Ecevit

Başbakan

GENEL GEREKÇE

Bilindiği gibi, merkezi Kocaeli olan ve bu ilin çevresindeki geniş bir alanda büyük bir tahribata yol açan deprem felaketi sonucunda, bölgede büyük can ve mal kaybı meydana gelmiştir.

Bu büyük doğal afet nedeniyle başta ihale, imar, kültür ve tabiat varlıklarının korunması, müteahhitlik ve sivil savunma konuları olmak üzere bazı konularda yürürlükteki kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde ivedilikle değişiklik yapılması ve bu konularda yeni düzenlemelere gidilmesi ihtiyacı doğmuştur. Meydana gelen büyük kayıpların telafi edilmesi, deprem bölgesinde normal hayata dönülebilmesi, hasar ve tahribatın giderilmesi amacıyla, bazı kanunlarda ivedi olarak değişiklik yapılmasında ve bölgedeki hizmetlerin bir merkezden eşgüdümlü olarak yürütülmesinde zorunluluk vardır.

Diğer yandan, doğal afetlere karşı alınacak önlemler ve doğal afetlerin oluşturduğu yıkımın daha az zararla atlatılması için ülke çapında geçerli olacak düzenlemelerin de yapılması gerekmektedir.

Bu suretle, bir yandan deprem bölgesindeki hasar ve tahribatın giderilmesi, bölgede normal hayata dönülmesi ve bölge ekonomisinin düzeltilmesi, diğer yandan da daha uzun vadeli ve ülke çapında geçerli önlemlerin alınması için ihtiyaç duyulan yasal tedbirlerin vakit kaybedilmeden alınması amaçlanmaktadır.

Sözkonusu ihtiyaçları karşılamak üzere kanun hükmünde kararnameler çıkarılması amacıyla bu Tasarı hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. — Kanunun amacı, doğal afetlere karşı alınacak önlemlerin belirlenmesi ve bu afetler nedeniyle doğan zararların giderilmesi için ivedi ve zorunlu hallere münhasır olmak üzere Bakanlar Kuruluna kanun hükmünde kararnameler çıkarma yetkisi vermek şeklinde açıklanmaktadır.

Madde 2. — Kanunun kapsamına giren konular; imar, ihale, müteahhitlik hizmetleri, kültür ve tabiat varlıklarını koruma, doğal afetler, sivil savunma konuları ile ekonomik konularda yapılacak düzenlemeler, fon kurulması, teşkilât kanunlarında yapılacak değişiklikler ile çeşitli kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde doğal afetlerle ilgili olarak gerçekleştirilecek değişiklikler biçiminde belirtilmektedir.

Madde 3. — Kanun hükmünde kararnamelerin hazırlanması sırasında gözönünde bulundurulacak ilkeler belirlenmekte ve Anayasa Mahkemesi kararları da dikkate alınarak, düzenlemenin ancak ivedi ve zorunlu hallere münhasır olması gerektiği hükme bağlanmaktadır.

Madde 4. — Bu maddede, Bakanlar Kuruluna verilen kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisinin, Kanunun yayımından itibaren üç ay süre ile geçerli olduğu belirtilmekte ve yetki süresi içinde Bakanlar Kurulunun birden fazla kanun hükmünde kararname çıkarabileceği hükme bağlanmaktadır.

Madde 5. — Yürürlük maddesidir.

Madde 6. — Yürütme maddesidir.

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi Plan ve Bütçe Komisyonu 26.8.1999 Esas No. : 1/523 Karar No. : 52

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bakanlar Kurulunca 23.8.1999 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça aynı tarihte Komisyonumuza havale edilen “Doğal Afetlere Karşı Alınacak Önlemler ve Doğal Afetler Nedeniyle Doğan Zararların Giderilmesi İçin Yapılacak Düzenlemeler Hakkında Yetki Kanunu Tasarısı”, Komisyonumuzun 25.8.1999 tarihinde yapmış olduğu 31 inci birleşimde, hükümeti temsilen Bayındırlık ve İskân Bakanı Koray Aydın ve Devlet Bakanı Fikret Ünlü ile Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımıyla incelenip görüşülmüştür.

Bilindiği gibi, Marmara Bölgesinde meydana gelen ve başta Kocaeli İli ile diğer komşu illeri de önemli ölçüde etkileyen deprem felaketi, sözkonusu bölgede büyük can ve mal kaybına yol açmıştır. Meydana gelen kayıpların giderilebilmesi ve deprem bölgesinde bir an önce normal hayata dönülebilmesi için başta ihale, imar, kültür ve tabiat varlıklarının korunması müteahhitlik ve sivil savunma konularında olmak üzere yürürlükteki mevzuatta ivedi değişiklikler yapılması ve yeni düzenlemelere gidilmesi ihtiyacı doğmuştur. Diğer yandan, doğal afetlere karşı alınacak önlemlere ve bunlardan doğacak zararların telafisine ilişkin olarak, ülke genelinde geçerli olacak düzenlemelere de ihtiyaç duyulmaktadır.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde; deprem bölgesindeki tahribatın giderilmesi, bölgede normal hayata dönülmesi ve bölge ekonomisinin düzeltilmesinin yanında, uzun vadeli ve ülke çapında geçerli önlemlerin alınması için ihtiyaç duyulan yasal tedbirlerin vakit kaybedilmeden hayata geçirilebilmesini teminen Bakanlar Kuruluna, üç ay süre ile birden fazla kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisi verilmesinin amaçlandığı anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

– Deprem felaketinin sadece Marmara Bölgesini değil ülkemizin diğer yörelerini de önemli ölçüde etkilediği, ülkemiz ekonomisinin ve malî yapısının dengelerini alt üst ettiği,

– Kamu kurum ve kuruluşlarının mevcut yetki ve imkânlarını yeterince kullanmadığı, afet bölgesindeki kurtarma çalışmalarında da koordinasyon eksikliğinin açıkça ortaya çıktığı,

– Kriz masalarının iyi niyetli çabalarına rağmen yeterli olmadığı, bu tür olaylar için etkin bir planlama ve müdahale kurumu bulunmadığı,

– Deprem bölgesinde meydana gelen düzensizliğin yetki eksikliğinden değil, yetkilerin değişik kuruluşlara dağıtılmasından ve bu kuruluşların yeterince eşgüdüm sağlayamamalarından kaynaklandığı,

– Bugüne kadar süre gelen ihmallerin ve gerekli önlemlerin alınmamasının felaketin boyutlarını artırdığı,

– Deprem bölgesinin genişliği sebebiyle kurtarma çalışmalarında süratin ve koordinasyonun sağlanamadığı, birden fazla ilin depreme maruz kalması nedeniyle iller arası yardımlaşma yollarının tıkandığı,

– Uğranılan felaketin boyutlarının tespit edilerek, kurtarma çalışmalarındaki eksiklik ve aksaklıklar ile karşılanması gereken ihtiyaçlar konusunda komisyon üyelerinin bilgilendirilmesinde fayda görüldüğü,

– Getirilen düzenlemenin, merkezi idarenin yetki ve sorumluluklarının artırılmasına yönelik olduğu, oysa sorunların bu şekilde çözülemeyeceği, sadece yetki kanunlarının çıkarılmasının yeterli olmayacağı, sağlıklı bir teşkilânmanın da gerçekleştirilmesi gerektiği, bu tür sorunlarda yerel yönetimlerin meseleye daha çabuk müdahalede bulunabileceği,

– Depremde meydana gelebilecek hasarın en aza indirilebilmesi için binaların inşaatı safhasında kurallara titizlikle uyulması ve denetime önem verilmesi gerektiği, inşaat işlerinde ehil insanların çalıştırılmasının şart olduğu, bu konuya ilişkin yasal düzenlemelerin bir an önce yapılması gerektiği,

Şeklindeki görüş ve önerileri takiben hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;

– Deprem felaketinin son derece geniş bir bölgede meydana gelmiş olmasının çalışmaları aksattığı, deprem nedeniyle meydana gelen felaketin ciddî boyutlara ulaştığı,

– Meydana gelen hasarın giderilebilmesi ve kayıpların en kısa zamanda telafi edilebilmesi için mevzuat değişikliğine ihtiyaç duyulduğu, bu nedenle sözkonusu Kanun Tasarısının hazırlandığı,

İfade edilmiştir.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerin tamamlanmasını müteakip, Tasarı ve gerekçesi komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

- 1 inci maddesi müşavirlik hizmetleri, mevcut fonların işleyişi, bağış ve yardımların etkin kullanımı, zararların karşılanmasına yönelik sigorta sisteminin oluşturulması konusunda düzenlemeler yapılmasına imkân verecek şekilde yeniden düzenlemek suretiyle,

- 2 nci maddesi, 1 inci maddede yapılan değişikliğe paralel olarak yeniden düzenlenmek suretiyle,

- 3 üncü maddesinin (f) bendi, maksadın daha iyi ifade edilebilmesi amacıyla redaksiyona tabi tutulmak suretiyle,

- 4 üncü maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin ve 5 ve 6 ncı maddeleri ise aynen,

Kabul edilmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
 
  Başkan Başkanvekili  
  Metin Şahin Mehmet Hanifi Tiryaki  
  Antalya Gaziantep  
  Sözcü Kâtip  
  Nihat Gökbulut Cafer Tufan Yazıcıoğlu  
  Kırıkkale Bartın  
  Üye Üye  
  Sait Açba Abdülkadir Akcan  
  Afyon Afyon  
  (Muhalefet şerhi eklidir)    
  Üye Üye  
  Gaffar Yakın Ali Uzunırmak  
  Afyon Aydın  
  Üye Üye  
  Zeki Ergezen M. Altan Karapaşaoğlu  
  Bitlis Bursa  
  (Muhalefet şerhi eklidir) (Muhalefet şerhi eklidir)  
  Üye Üye  
  Oğuz Tezmen Süleyman Coşkuner  
  Bursa Burdur  
  Üye Üye  
  Hakkı Duran Mücahit Himoğlu  
  Çankırı Erzurum  
  Üye Üye  
  Aslan Polat Ramazan Gül  
  Erzurum Isparta  
  Üye Üye  
  Ali Er Celal Adan  
  İçel İstanbul  
  Üye Üye  
  Aydın Ayaydın Ali Coşkun  
  İstanbul İstanbul  
  (İmzada bulunamadı)    
  Üye Üye  
  YılmazKarakoyunlu Nesrin Nas  
  İstanbul İstanbul  
  Üye Üye  
  Masum Türker Hasan Metin  
  İstanbul İzmir  
  Üye Üye  
  İlhami Yılmaz Zeki Ünal  
  Karabük Karaman  
  (Muhalefet şerhi eklidir)    
  Üye Üye  
  Necdet Tekin Ali Gebeş  
  Kırklareli Konya  
  Üye Üye  
  Mehmet Ali Yavuz Ahmet Derin  
  Konya Kütahya  
  (Muhalefet şerhi eklidir)    
  Üye Üye  
  Süleyman Çelebi Veysi Şahin  
  Mardin Mardin  
  (İmzada bulunamadı)    
  Üye Üye  
  Cevat Ayhan Tarık Cengiz  
  Sakarya Samsun  
  (Muhalefet şerhi eklidir)    
  Üye Üye  
  Kemal Kabataş Lütfi Ceylan  
  Samsun Tokat  
  Üye Üye  
  Hasan Özgöbek Bekir Gündoğan  
  Uşak Tunceli  

 

MUHALEFET ŞERHİ

“Doğal Afetlere Karşı Alınacak Önlemler ve Doğal Afetler Nedeniyle Doğan Zararların Giderilmesi İçin Yapılacak Düzenlemeler Hakkında Yetki Kanun Tasarısı”nın 1 ve 2 nci maddelerinde Bakanlar Kurulunca “Fon Kurulması” ile ilgili düzenlemenin, Türk Malî Sistemindeki mevcut fonlar dikkate alındığında ve Bayındırlık Bakanlığı bünyesinde “Afetler Fonu”nun mevcut olması dikkate alındığında yeni bir fon kurulması gereksizdir.

Ayrıca “İlkeler” başlığı altındaki 3 üncü maddenin (f) fıkrasında ifade edilen “hukukî ihtilafların” çözümüne dair işlemlerin hızlandırılması ile ilgili yetki yasasının hangi hukukî durumu kapsadığı meçhul olduğundan işbu muhalefet şerhi düzenlenip, imzalanmıştır.
 
  Zeki Ergezen Sait Açba Zeki Önal
  Bitlis Afyon Karaman
       
  Ahmet Derin Aslan Polat M. Altan Karapaşaoğlu
  Kütahya Erzurum Bursa
       
  Cevat Ayhan    
  Sakarya    

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

DOĞAL AFETLERE KARŞI ALINACAK ÖNLEMLER VE DOĞAL AFETLER NEDENİYLE DOĞAN ZARARLARIN GİDERİLMESİ İÇİN YAPILACAK DÜZENLEMELER HAKKINDA YETKİ KANUNU

TASARISI

Amaç

MADDE 1. — Bu Kanunun amacı; doğal afetlere karşı alınacak önlemlerin belirlenmesi, bu afetler nedeniyle doğan zararların giderilmesi, yeni yerleşim alanlarının kurulması, ihale, imar, müteahhitlik, sivil savunma ve ekonomik konulara ilişkin düzenlemeler yapılması ve gerektiğinde ilave fon kurulması amacıyla ivedi ve zorunlu hallere münhasır olmak üzere Bakanlar Kuruluna kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisi vermektir.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kapsam

MADDE 2. — Bu Kanuna göre çıkarılacak kanun hükmünde kararnameler; imar, ihale, müteahhitlik hizmetleri, kültür ve tabiat varlıklarını koruma, doğal afetler, sivil savunma ve ekonomik konularda yapılacak düzenlemeleri, fon kurulmasını ve teşkilât kanunlarında yapılacak değişiklikler ile çeşitli kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde doğal afetlerle ilgili değişiklikleri kapsar.
 
 

İlkeler

MADDE 3. —Bakanlar Kurulu ivedi ve zorunlu hallere münhasır olmak kaydıyla, 1 inci madde ile verilen yetkiyi kullanırken;

a) Doğal afetlere maruz kalan yerlerde normal yaşamın devamını sağlayacak hizmetlerin verimli, etkin ve hızlı bir biçimde yürütülmesini,

b)Doğal afet bölgesindeki hasar ve tahribatın bir an önce giderilmesini,

c) Doğal afet bölgesindeki hizmetlerin yürütülmesinde ilgili kuruluşlar arasında eşgüdümün sağlanmasını,

d) Ülke çapında depreme dayanıklı çağdaş bir yapılaşmanın sağlanmasını,

e) Doğal afet meydana gelen bölgelerin ekonomisinde dengelerin ve güven ortamının sağlanmasını, istikrarın gerçekleştirilmesini ve hızlı kalkınma için gerekli tedbirlerin alınarak verimin yükseltilmesini,

f) Doğal afet bölgelerinde oluşan hukukî ihtilafların çözümüne dair işlemlerin hızlandırılmasını,

Gözönünde bulundurur.

Yetki süresi

MADDE 4. — Bu Kanunla Bakanlar Kuruluna verilen yetki, Kanunun yayımından itibaren üç ay süre ile geçerlidir. Bu süre içinde Bakanlar Kurulu birden fazla kanun hükmünde kararname çıkarabilir.

MADDE 5. — Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 6. — Bu Kanun Hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

DOĞAL AFETLERE KARŞI ALINACAK ÖNLEMLER VE DOĞAL AFETLER NEDENİYLE DOĞAN ZARARLARIN GİDERİLMESİ İÇİN YAPILACAK DÜZENLEMELER HAKKINDA YETKİ KANUNU

TASARISI

Amaç

MADDE 1. — Bu Kanunun amacı; doğal afetlere karşı alınacak önlemlerin belirlenmesi, bu afetler nedeniyle doğan zararların giderilmesi, yeni yerleşim alanlarının kurulması, imar, ihale, müteahhitlik, müşavirlik hizmetleri ile kültür ve tabiat varlıklarını koruma, sivil savunma, mevcut fonların işleyişi ve gerektiğinde ilave fon kurulması, her türlü bağış ve yardımların etkin kullanımı, ekonomik konularda düzenleme, doğal afetler sonucunda doğacak zararların karşılanmasına yönelik bir sigorta sisteminin oluşturulması ve teşkilât kanunlarında yapılacak değişiklikler ile ivedi ve zorunlu hallere münhasır olmak üzere Bakanlar Kuruluna Kanun Hükmünde Kararname çıkarma yetkisi vermektir.

Kapsam

MADDE 2. —Bu Kanuna göre çıkarlacak Kanun Hükmünde Kararnameler; imar, ihale, müteahhitlik, müşavirlik hizmetleri ile kültür ve tabiat varlıklarını koruma, doğal afetler, sivil savunma, mevcut fonların işleyişi ve her türlü bağış ve yardımların etkin kullanımı ve gerektiğinde ilave fon kurulması ekonomik konularda yapılacak düzenlemeleri, doğal afetler sonucunda doğacak zararların karşılanmasına yönelik bir sigorta sisteminin oluşturulmasını ve teşkilât kanunlarında yapılacak değişiklikler ile çeşitli kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde doğal afetlerle ilgili değişiklikleri kapsar.

İlkeler

MADDE 3. —Bakanlar Kurulu ivedi ve zorunlu hallere münhasır olmak kaydıyla, 1 inci madde ile verilen yetkiyi kullanırken;

a) Doğal afetlere maruz kalan yerlerde normal yaşamın devamını sağlayacak hizmetlerin verimli, etkin ve hızlı bir biçimde yürütülmesini,

b) Doğal afet bölgesindeki hasar ve tahribatın bir an önce giderilmesini,

c) Doğal afet bölgesindeki hizmetlerin yürütülmesinde ilgili kuruluşlar arasında eşgüdümün sağlanmasını,

d) Ülke çapında depreme dayanıklı çağdaş bir yapılaşmanın sağlanmasını,

e) Doğal afet meydana gelen bölgelerin ekonomisinde dengelerin ve güven ortamının sağlanmasını, istikrarın gerçekleştirilmesini ve hızlı kalkınma için gerekli tedbirlerin alınarak verimin yükseltilmesini,

f) Doğal afet bölgelerinde afetten kaynaklanan hukukî ihtilafların çözümüne dair işlemlerin hızlandırılmasını,

Gözönünde bulundurur.

Yetki süresi

MADDE 4. — Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
 
 
 
 

MADDE 5. — Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

MADDE 6. —Tasarının 6 ncı maddesi aynen kabul edilmiştir.
 
  Bülent Ecevit      
  Başbakan      
  Dev. Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd. En. ve Tab. Kay. Bak. ve Başb. Yrd.  
  D. Bahçeli H. H. Özkan M. C. Ersümer  
  Devlet Bakanı DevletBakanı DevletBakanı  
  R. Önal Prof. Dr. T. Toskay M. Keçeciler  
  DevletBakanı DevletBakanı DevletBakanı  
  Prof. Dr. Ş. S. Gürel S. Somuncuoğlu Y. Yalova  
  Devlet Bakanı DevletBakanı Devlet Bakanı  
  M. Yılmaz Prof. Dr. R. Mirzaoğlu R. K. Yücelen  
  DevletBakanı DevletBakanı DevletBakanı  
  H. Gemici Prof. Dr. Ş. Üşenmez E. S. Gaydalı  
  DevletBakanı DevletBakanı Devlet Bakanı  
  F. Ünlü Prof. Dr. A. Çay M. A. İrtemçelik  
  AdaletBakanı Millî Savunma Bakanı İçişleri Bakanı  
  Prof. Dr. H. S. Türk S. Çakmakoğlu S. Tantan  
  Dışişleri Bakanı Maliye Bakanı Millî Eğitim Bakanı  
  İ. Cem S. Oral M. Bostancıoğlu  
  Bayındırlık ve İskânBakanı Sağlık Bakanı Ulaştırma Bakanı  
  K. Aydın Doç. Dr. O. Durmuş Prof. Dr. E. Öksüz  
  Tarım ve Köyişleri Bakanı Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı  
  Prof. Dr. H. Y. Gökalp Y. Okuyan A. K. Tanrıkulu  
  Kültür Bakanı Turizm Bakanı Orman Bakanı  
  M. İ. Talay E. Mumcu Prof. Dr. N. Çağan  
    Çevre Bakanı    
    F. Aytekin    

 
 
 

SIRA SAYISI 157’NİN SONU