T.B.M.M. (S. Sayısı : 53)
Ateşli Silâhlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun İki Maddesinde Değişiklik Yapılmasına İlişkin
Kanun Tasarısı ve İçişleri Komisyonu Raporu (1/396)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 22.6.1999
Genel Müdürlüğü
Sayı: B.02.0.KKG/196-342/2695
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
1/485 Ateşli Silâhlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun İki Maddesinde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 21.6.1996
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/101-747/2688
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 9.6.1996 tarihinde kararlaştırılan “Ateşli Silâhlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun İki Maddesinde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Mesut Yılmaz
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Askerî personel, muvazzaflık döneminde ilk nasıp istihkakı olarak veya özel mevzuat uyarınca bedeli karşılığında silâh edinebilmektedirler. Emekli olunması durumunda bu şekilde edinilen silâhların kimliklere işlenmesi ruhsat yerine geçmekte, ayrıca bir belge istenilmemekte ve işlemler ilgili Kuvvet Komutanlıklarınca ve Jandarma Genel Komutanlığınca yapılmaktadır.
Ancak, bu uygulamanın sadece emeklilere yapılması ve özellikle Türk Silâhlı Kuvvetlerinde 15 yıl mecburî hizmet yaptıkları halde, istifa etmek suretiyle ayrılmak veya en az 10 yıl sözleşmeli olarak hizmet yaptıktan sonra sözleşmelerinin uzatılmaması sonucu veya kendi istekleriyle ayrılmak durumunda kalanların, bu imkândan yararlanamaması bazı haklı şikâyetlere ve sıkıntılara neden olmaktadır.
Silâhlı Kuvvetler bünyesinde terörle mücadele de dahil çeşitli görevlerde 10-15 yıl gibi uzunca bir süre hizmet veren personelin, (disiplinsizlik, tard, ihraç, yetersizlik, başarısızlık ve mahkûmiyet gibi nedenlerle uzaklaştırılanlar hariç) kendi istekleri ile Silâhlı Kuvvetlerden ayrılmak durumunda kalmaları nedeniyle, 6136, 211, 4608, 1468, 3269 ve 3466 sayılı Kanunlar ile diğer özel kanunlar gereği ellerinde bulunan silâhlar için sivil statüde işlem görmeleri, bazı koşullarla ve ücretle ruhsat almak zorunda kalmaları, bu personelin Silâhlı Kuvvetlere olan bağlılıklarını ve terör odaklarının hedefi olmaları nedeniyle can güvenliklerini olumsuz yönde etkileyebilmektedir.
Bu olumsuzlukların giderilmesi amacıyla Tasarı ile bu personelin de ruhsat işlemleri yönünden emekliler gibi muameleye tabi tutulması imkânı getirilmektedir.
Tasarı ile yapılan diğer bir düzenleme ise; 6136 sayılı Kanunun 10 uncu maddesi kapsamında bir adetten fazla zoralım silâhı edinilmesinin önlenmesine ilişkindir.
Mahkemelerce zoralımına karar verilen veya güvenlik kuvvetlerince herhangi bir şekilde ele geçirilen ateşli silâhlar 6136 sayılı Kanunun 10 uncu maddesi uyarınca Millî Savunma Bakanlığına teslim edilmektedir.
Bu Kanunun amir hükmü gereğince zoralım silâhlarından, öncelikle Türk Silâhlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü ve MİT Müsteşarlığı ile Gümrük ve Muhafaza Genel Müdürlüğünün ihtiyaçları karşılanmakta; artan miktardan bir kısmı ise özel kanunlara göre silâh taşıma yetkisini haiz olanlara ve 21.3.1991 tarihli ve 91/1779 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Ateşli Silâhlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Yönetmelikte “silâh taşıma”larına ve “zati tabanca edinme”lerine izin verilenlere bedel takdiri suretiyle ve Makine ve Kimya Endüstrisi Kurumu aracılığı ile satılma cihetine gidilmektedir.
Ancak, 10 uncu maddede, bu şekilde silâh edinmede miktar kısıtlaması olmadığından, uygulamada birden fazla silâh talepleri ortaya çıkmakta ve çeşitli sıkıntılara neden olmaktadır.
Ele geçen veya zoralımına karar verilen silâhlardan satışa çıkartılanların miktarı normal talepler için dahi yetersiz kaldığından mükerrer talepler mevcut sıkıntıyı artırdığı gibi, bu taleplerin karşılanması hakkaniyete de uygun düşmemektedir.
Bu nedenle, Tasarı ile 10 uncu madde kapsamına girenler için, miktar kısıtlaması getirilerek sadece bir adet silâh satınalmalarına imkân verilmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Türk Silâhlı Kuvvetlerinden mecburi hizmetini tamamlayarak ayrılan personele silâh ruhsatı konusunda emekli personel gibi işleme tâbi tutulma imkânı getirilmektedir.
Mahkümiyet, tard, ihraç, disiplinsizlik, başarısızlık, yetersizlik ve ahlâki nedenlerle uzaklaştırılanlar dışında yükümlülüğünü yerine getirerek kendi isteğiyle ayrılan veya sözleşmelerinin uzatılmaması sonucu ayrılmak durumunda kalan askerî personelin, ilgili Kuvvet Komutanlıkları veya Jandarma Genel Komutanlığının kayıtlarına geçmek ve bu makamlarca verilen belgelere işlenmek koşuluyla ateşli silâhlar taşımalarına veya bulundurmalarına imkân tanınmaktadır.
Madde 2. – Kanunun 10 uncu maddesi kapsamına giren şahısların mahkemelerce zoralımına karar verilen veya güvenlik kuvvetlerince herhangi bir şekilde ele geçirilen silâhlardan sadece bir adet satın alabilmelerine imkân tanınmaktadır.
Madde 3. – Yürürlük maddesidir.
Madde 4. – Yürütme
İçişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi 16.7.1999
İşiçleri Komisyonu
Esas No. : 1/396
Karar No. : 10
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak 21.6.1996 tarihinde Bakanlar Kurulunca, 20 nci dönem TBMM Başkanlığına sunulan, “Ateşli Silâhlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun İki Maddesinde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı”, 20 nci dönemde sonuçlandırılamadığından 22.6.1999 tarihinde Bakanlar Kurulunca yenilenerek Başkanlığınıza sunulmuştur. 29.6.1999 tarihinde Başkanlığınızca esas komisyon olarak Komisyonumuza ve tali komisyon olarak Millî Savunma Komisyonuna havale edilen Tasarı, Komisyonumuzun, 15.7.1999 tarihli 4 üncü toplantısında, Adalet, Millî Savunma ve İçişleri Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla incelenip görüşülmüştür.
Yürürlükteki uygulamaya göre, emeklilik hakkını kazanmış olan askerî personele, silâh edinme imkânı tanınmakta; uzun süre görev yapılmış olsa dahi, emeklilik hakkının kazanılmamış olması durumunda, bu haktan yararlanılamamaktadır. Bu durumda, 15 yıl gibi uzun bir süre zorunlu hizmet yaptıktan sonra istifa ederek görevden ayrılan veya 10 yıl sözleşmeli olarak görev yaptıktan sonra, sözleşmelerinin uzatılmaması nedeniyle ya da kendi istekleriyle görevden ayrılanların silâh edinmelerine olanak bulunmamaktadır. Görevleri süresince, güvenlik hizmeti sunan bu kişilerin, emeklilik hakkını kazanmış personel gibi silâh edinememeleri, iki yönlü bir sakınca içermektedir:
1. Bu kişiler, görevden ayrıldıktan sonra, can güvenliklerinin sağlanması konusunda, güvenceden uzak kalmaktadır.
2. Bu kişiler, aynı görevi uzun süre yaptıkları halde, emekli olamadıkları/olmadıkları için, emekli olanlardan farklı bir işleme tabi tutulmakta ve bu da eşitsizliğe neden olmaktadır.
Tasarı ile, bu uygulamaya son verilmekte; yukarıda belirtilen kişilere, silâh edinme imkânı getirilmektedir. Ancak, disiplinsizlik, tard, ihraç, yetersizlik, başarısızlık ve mahkûmiyet gibi nedenlerle görevlerinden uzaklaştırılanlar, Tasarının kapsamı dışında bırakılmaktadır.
Komisyonumuz, Tasarı ile gerekçesini olumlu bulmuş ve tümü üzerindeki görüşmeleri tamamladıktan sonra maddelerine geçilmesini kabul etmiştir.
Tasarının, yukarıdaki kişilere silâh verilmesini öngören 1 inci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Mahkemelerce zoralımına karar verilen veya güvenlik kuvvetlerince çeşitli yöntemlerle ele geçirilen silahlar, Millî Savunma Bakanlığına teslim edilmekte; çeşitli kurumların (Türk Silâhlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü vs.) gereksinimleri karşılandıktan sonra artan silâhlar, Makine ve Kimya Endüstrisi aracılığıyla satışa sunulmaktadır. Ancak bu silâhları alma hakkına sahip olanların, miktar bakımından sınırlamaya tabi tutulmaması, bir kişinin birden fazla silâh edinmesine olanak tanırken, bu uygulama, bazı kişilerin silâh edinememesine neden olmaktadır. Çünkü, bu yöntemle elde edilen silâhlar, talebi karşılayamamaktadır. Tasarının 2 nci maddesi, bu sakıncayı ortadan kaldırmakta ve bir adet silâh edinme sınırlaması getirilmektedir. Komisyonumuz, 2 nci maddeyi aynen kabul etmiştir.
Tasarının, yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü maddeleri, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurul’a sunulmak üzere
arz olunur.
| Başkan | Başkanvekili | ||
| Faruk Bal | Musa Öztürk | ||
| Konya | Adana | ||
| Sözcü | Kâtip | ||
| Hasan Fehmi Konyalı | Hasan Hüseyin Balak | ||
| Ordu | Tokat | ||
| Üye | Üye | ||
| Hasari Güler | Halil İbrahim Özsoy | ||
| Adıyaman | Afyon | ||
| İmzada bulunamadı. | |||
| Üye | Üye | ||
| Kemal Çelik | Faruk Çelik | ||
| Antalya | Bursa | ||
| Üye | Üye | ||
| Osman Aslan | Ömer Vehbi Hatipoğlu | ||
| Diyarbakır | Diyarbakır | ||
| İmzada bulunamadı. | |||
| Üye | Üye | ||
| Mustafa Zorlu | Yalçın Kaya | ||
| Isparta | İçel | ||
| Üye | Üye | ||
| Erol Al | Hüseyin Mert | ||
| İstanbul | İstanbul | ||
| Üye | Üye | ||
| Ali Oğuz | Mehmet Pak | ||
| İstanbul | İstanbul | ||
| Üye | Üye | ||
| M. Cihan Yazar | Mehmet Çakar | ||
| Manisa | Samsun | ||
| Üye | |||
| Fetullah Gültepe | |||
| Van |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
ATEŞLİ SİLÂHLAR VE BIÇAKLAR İLE DİĞER ALETLER HAKKINDA KANUNUN İKİ MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
İLİŞKİN KANUN TASARISI
MADDE 1. – 10.7.1953 tarihli ve 6136 sayılı Ateşli Silâhlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun değişik 7 nci maddesinin birinci fıkrasının 4 numaralı bendinin (A) alt bendi ile ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“A) Mahkeme kararı ile ya da haklarında verilen mahkûmiyet kararının sonucu olarak Türk Silâhlı Kuvvetlerinden tart ve ihraç edilenler, rütbesinin geri alınmasına hükmolunanlar ile 926 sayılı Kanunun 50 nci maddesinin (c) bendi, 3269 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinin üçüncü fıkrası ve 3466 sayılı Kanunun 15 inci maddesi uyarınca disiplinsizlik veya ahlâki durumları sebebiyle ayırma işlemine tabi tutulanlar, 3269 sayılı Kanunun 12 nci maddesi uyarınca başarısız görülenler ile 3466 sayılı Kanunun 13 ve 16 ncı maddeleri uyarınca ilişikleri kesilenler veya 1402 sayılı Kanunun 2 nci maddesi uyarınca emekli edilenler hariç olmak üzere emekli subay, astsubay, uzman jandarma ve uzman erbaşlar ile mecburi hizmetini tamamlayarak istifa etmek suretiyle Türk Silâhlı Kuvvetlerinden ayrılan subay, astsubay ve uzman jandarmalar ve en az 10 yıl görev yapıp sözleşmelerinin uzatılmaması sonucu veya kendi isteğiyle Türk Silâhlı Kuvvetlerinden ayrılan uzman erbaşlar,”
“4 numaralı bendin (A) alt bendinden istifade edenler ilgili Kuvvet Komutanlıkları veya Jandarma Genel Komutanlığının kayıtlarına geçmek ve bu makamlarca verilen belgelere işlenmek şartıyla ateşli silâh taşıyabilirler veya bulundurulabilirler. Bu şekilde düzenlenen belgeler, taşıma veya bulundurma izin belgesi yerine geçer.”
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
ATEŞLİ SİLÂHLAR VE BIÇAKLAR İLE DİĞER ALETLER HAKKINDA KANUNUN İKİ MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
İLİŞKİN KANUN TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
(Hükümetin Teklif Ettiği Metin)
MADDE 2. – 6136 sayılı Ateşli Silâhlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun değişik 10 uncu maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Birinci fıkra gereğince Millî Savunma Bakanlığı emrine verilen ateşli silâhlardan, Türk Silâhlı Kuvvetleri ile ikinci fıkrada belirtilen kurumların ihtiyaçları karşılandıktan sonra artan miktarından bir kısmını, özel kanunlarına göre silâh taşıma yetkisini haiz olan veya Bakanlar Kurulu kararı ile silâh taşımalarına ve zati silâh edinmelerine izin verilen kişilere bir adet olmak üzere bedel takdiri suretiyle Makine ve Kimya Endüstrisi Kurumu aracılığı ile satmaya Millî Savunma Bakanlığı yetkilidir.
MADDE 3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
(İçişleri Komisyonunun Kabul Ettiği Metin)
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi,
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
| Mesut Yılmaz | ||||
| Başbakan | ||||
| Devlet Bak. ve Başb. Yrd. | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı V. | ||
| N. Menteşe | R. Saracoğlu | M. H. Dağlı | ||
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
| A. Aksu | H. İ. Söylemez | E. Aşık | ||
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
| Y. Törüner | İ. Aykut | C. Çiçek | ||
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
| İ. Y. Dedelek | A. T. Özdemir | E. Taranoğlu | ||
| Devlet Bakanı | Adalet Bakanı | Millî Savunma Bakanı | ||
| M. H. Dağlı | M. Ağar | M. O. Sungurlu | ||
| İçişleri Bakanı | Dışişleri Bakanı | Maliye Bakanı | ||
| Ü. G. Güney | E. Gönensay | L. Kayalar | ||
| Millî Eğitim Bakanı | Bayındırlık ve İskân Bakanı | Sağlık Bakanı | ||
| T. Tayan | M. Keçeciler | Y. Aktuna | ||
| Ulaştırma Bakanı | Tarım ve Köyişleri Bakanı | Çalışma ve Sos. Güv. Bak. | ||
| Ö. Barutçu | İ. Attila | E. Kul | ||
| Sanayi ve Ticaret Bakanı | Enerji ve Tabiî Kay. Bak. | Kültür Bakanı | ||
| Y.Erez | H. H. Doğan | A. O. Güner | ||
| Turizm Bakanı | Orman Bakanı | Çevre Bakanı | ||
| I. Saygın | N. Ercan | M. R. Taşar |
SIRA SAYISI 53’ÜN SONU