T.B.M.M. (S. Sayısı : 368)
Sanayi ve Ticaret Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe ve Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonları Raporları
(1/504)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 27.7.1999
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/196-342/3494
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
1/761 Sanayi ve Ticaret Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 15.4.1998
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/101-476/1957
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 16.3.1998 tarihinde kararlaştırılan “Sanayi ve Ticaret Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Mesut Yılmaz
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Ülkemizde halen 4 milyon kişiye ulaşan esnaf ve sanatkâr, 507 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Kanunu çerçevesinde, hepsi birer kamu kurumu niteliğinde meslekî kuruluş olan 3500 adet Esnaf ve Sanatkârlar Odası, her il merkezinde bir adet olmak üzere 80 Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği, 11 meslekî Federasyon ve en üst kuruluş olan Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu bünyesinde meslekî faaliyetlerini sürdürmektedir.
Anayasamızın 173 üncü maddesinde, Devletin esnaf ve sanatkârları koruyucu ve destekleyici tedbirleri alacağı hükmedilmekte ve bu hüküm doğrultusunda 3143 sayılı Bakanlığımız Teşkilât Kanununda, 507 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Kanununda görevin münhasıran Sanayi ve Ticaret Bakanlığına ait olduğu belirtilmektedir.
Buna göre; esnaf-sanatkârlar ve küçük sanayiciye teşkilâtlanma, plasman, eğitim, hammadde temini, pazarlama gibi teknik ve ekonomik konularda ihtiyaç duyulan hizmetleri vermek, plan hedefleri doğrultusunda varlıklarını korumaları ve geliştirmeleri için gerekli hukukî ve idarî düzenlemeleri yapmak, esnaf ve sanatkârlar odaları ve üst kuruluşlarına ilişkin işlemleri yürütmek, Bakanlığımızın görevleri arasındadır.
Örgüt yapısıyla ülkemizin en uzak köşesine yayılmış bulunan esnaf ve sanatkâr kesiminin yukarıda sayılan işlemleri, Bakanlığımız İç Ticaret Genel Müdürlüğü bünyesinde bir servis tarafından yürütülmeye çalışılmaktadır. Ancak, böylesi geniş bir kesimi doğrudan ilgilendiren çok çeşitli hizmet ve faaliyetlerin yürütülmesinde mevcut idarî yapılanma yetersiz kalmaktadır.
Bu nedenlerle, gerek bu görevlerin ve hizmetlerin etkin bir şekilde yürütülmesi, gerekse ülkemizin Avrupa ile bütünleşmesi oluşumuna Bakanlığımızın ve esnaf ve sanatkârlar kesiminin intibakının sağlanması amacıyla, esnaf ve sanatkâr çevrelerinin sorunlarının çözümü için koordinasyon ve organizasyon talepleri de dikkate alınarak Bakanlığımız bünyesinde Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğünün kurulması öngörülmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Bu maddede Bakanlığımızın Teşkilât Kanununda ana hizmet birimleri sayılan maddeye bir bent eklenmesi suretiyle “Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğü” kurulması amaçlanmaktadır.
Madde 2. – Bu madde ile genel gerekçede kuruluş amacı ifade edilen Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğünün görevleri ayrıntılı şekilde sıralanmıştır.
Madde 3. – 3143 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı cetvel, yapılan değişikliğe uygun olarak yeniden düzenlenmiştir.
Madde 4. – Bu Kanunun 1 ve 2 nci maddeleri ile kurulması öngörülen Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğünün ihtiyacı olan kadroların ihdasına yöneliktir.
Madde 5. – Bu madde hükmü ile, İç Ticaret Genel Müdürlüğünün görevleri arasında yer alan esnaf ve sanatkârlar ile ilgili görevlerin belirtildiği 12/e maddesi, mükerrerliğe meydan verilmemesini teminen; yürürlükten kaldırılmaktadır.
Madde 6. – Yürürlük maddesidir.
Madde 7. – Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe Komisyonu 14.10.1999
Esas No. : 1/504
Karar No. : 60
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca hazırlanarak, Bakanlar Kurulunca 20 nci yasama döneminde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan, ancak Türkiye BüyükMilletMeclisinin erken genel seçimlerle yenilenmesi nedeniyle İçtüzüğün 77 nci maddesi hükmü gereğince kadük olan ve bu defa Bakanlar Kurulunca yenilenerek, Başkanlıkça 3.8.1999 tarihinde, esas komisyon olarak Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonuna, talî komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen “Sanayi ve Ticaret Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 13.10.1999 tarihinde yapmış olduğu 3 üncü birleşimde Hükümeti temsilen Sanayi ve Ticaret Bakanı A. Kenan Tanrıkulu ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katımıyla incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, ülkemizde, sayıları 5 milyon kişiye yaklaşan esnaf ve sanatkârlar halen, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları olan esnaf ve sanatkârlar odaları şeklinde örgütlenmiş olup üst kuruluş olarak da Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu bünyesinde meslekî faaliyetlerini sürdürmeye çalışmaktadırlar. Diğer taraftan, Anayasamızın 173 üncü maddesi ile Devlete, esnaf ve sanatkârları koruyucu tedbirleri alma görevi yüklenmiştir. Bu hüküm doğrultusunda Sanayi ve Ticaret Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun ve 507 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Kanunu ile bu görev, Sanayi ve Ticaret Bakanlığına verilmiş bulunmaktadır. Esnaf ve sanatkârlara, teşkilâtlanma, plasman, eğitim, hammadde temini, pazarlama gibi konularda yardımcı olmak, varlıklarını koruyup geliştirmeleri için gerekli imkânları sağlamak, meslek odalarına ilişkin işlemleri yürütmek gibi görevler halen Bakanlık bünyesinde yer alan İç Ticaret Genel Müdürlüğü tarafından yürütülmeye çalışılmaktadır. Ancak, oldukça geniş bir kesimi ilgilendiren çok çeşitli faaliyetlerin yürütülmesinde mevcut idarî yapılanma yetersiz kalmaktadır.
Hizmetlerin etkin ve ihtiyaca cevap verecek şekilde yürütülebilmesi amacıyla, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğünün kurulmasına ihtiyaç duyulmaktadır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
– Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğü kurulmasının,
– Kurulacak olan Genel Müdürlüğün görevlerinin belirlenmesinin ve buna paralel olarak, halen İç Ticaret Genel Müdürlüğünce yürütülen, esnaf ve sanatkârlara ilişkin hizmetlerin İç Ticaret Genel Müdürlüğünün görevlerinden ayrılmasının,
– Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğünün ihtiyacı olan kadroların ihdas edilmesinin,
Amaçlandığı anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
– Tasarının olumlu karşılanmakla beraber, esnaf ve sanatkârların sorunlarının çözümü için tek başına yeterli olamayacağı, kredi ve teşvik gibi mekanizmalarla esnaf ve sanatkârların desteklenmesi gerektiği,
– Ülkemizdeki işletmelerin yüzde doksanının KOBİ’lerden oluştuğu, KOBİ’lerin istihdamın % 47’sini, üretimin % 45’ini, yaratılan katma değerin ise % 32’sini sağladıkları, bu nedenle Devletin KOBİ’leri destekleyici politikalar üretmesinin Ülkemiz ekonomisi için hayati önem taşıdığı,
– KOBİ’lerin içinde bulundukları finansman darboğazından kurtarılabilmeleri için vergi indirimi ve ucuz kredi gibi teşvik mekanizmalarının işletilmesi gerektiği, bu çerçevede Halk Bankasının da esnaf ve sanatkârlara daha fazla kredi imkânı sağlamasının söz konusu işletmelerin gelişmesi açısından yerinde olacağı,
– Esnaf ve sanatkârların hem geçmişte, hem de bugün, Türk toplumunun önemli bir kesimini oluşturduğu, pek çok büyük sermaye şirketinin de başlangıçta küçük esnaf oldukları, bu nedenle esnafın gelişmesi için gerekli imkânların Devlet tarafından sağlanması gerektiği, Tasarının bu bakımdan gecikmiş olmakla birlikte olumlu değerlendirildiği,
– Tasarı ile kurulması öngörülen Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğünün personel ihtiyacının mümkün mertebe, Bakanlığın mevcut personelinden karşılanmasının daha uygun olacağı,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben, Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
– Ülkemizde sayıları 5 milyona yaklaşan bir esnaf ve sanatkâr topluluğu bulunduğu, bunların da yaklaşık 3700 esnaf ve sanatkâr odasında örgütlendikleri,
– Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğünün yürüteceği görevlerin fiilen İç Ticaret Genel Müdürlüğü tarafından yürütülmekte olduğu, Tasarı ile bu hizmetlerin ayrı bir Genel Müdürlüğün bünyesinde toplanmış olacağı,
– Tasarı ile ihdası öngörülen kadroların sadece unvanı bulunan kadrolar olduğu, bunun dışındaki personelin Bakanlığın mevcut personeli arasından sağlanacağı,
İfade edilmiştir.
Tümü üzerindeki görüşmeleri müteakip Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
– 1 inci maddesi aynen,
– 3143 sayılı Kanunun 11 inci maddesinin değişik (a) bendinin değiştirilmesini öngören ve küçük sanayi sitesi inşaatlarında kooperatiflerin inşaatın tamamı için kredi kullanabilmelerine ve altyapı inşaatlarının yörenin gelişmişlik durumu ve bütçe imkânları çerçevesinde belirlenecek oranlarda kredilendirilmesine imkân sağlayan bir düzenlemenin yeni 2 nci madde olarak metne ilave edilmesi suretiyle,
– 2 nci maddesi ile 3143 sayılı Kanuna eklenmesi öngörülen 14/B maddesinin, (b), (c)ve (h) bentlerinin anlatıma açıklık kazandırmak amacıyla redaksiyona tâbi tutulması ve çerçeve madde numarasının metne yeni ilave edilen madde nedeniyle 3 üncü madde olarak teselsül ettirilmesi suretiyle,
– 3 üncü maddesi 4 üncü madde olarak aynen,
– 4 üncü maddesi, ekli kadro cetvelinde değişiklik yapılmak suretiyle ve 5 inci madde olarak,
– 4054 sayılı Kanunun, rekabet ile ilgili her türlü görev ve sorumluluğu Rekabet Kuruluna vermesi ile Tüketicinin ve Rekabetin Korunması GenelMüdürlüğünün rekabet ile bir ilgisi kalmadığından, sözkonusu Genel Müdürlüğün adının “Tüketicinin Korunması Genel Müdürlüğü” olarak değiştirilmesini öngören bir düzenlemenin metne yeni 6 ncı madde olarak ilave edilmesi suretiyle,
– 5, 6 ve 7 nci maddeleri 7, 8 ve 9 uncu maddeler olarak aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz esas komisyon olan Sanayi,
Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonuna havale
edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
| Başkan | Başkan V. | Sözcü | |
| Metin Şahin | Mehmet Hanifi Tiryaki | Nihat Gökbulut | |
| Antalya | Gaziantep | Kırıkkale | |
| Kâtip | Üye | Üye | |
| Cafer Tufan Yazıcıoğlu | Sait Açba | Abdülkadir Akcan | |
| Bartın | Afyon | Afyon | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Gaffar Yakın | Ali Uzunırmak | M. Altan Karapaşaoğlu | |
| Afyon | Aydın | Bursa | |
| (İmzada bulunamadı) | |||
| Üye | Üye | Üye | |
| Oğuz Tezmen | Süleyman Coşkuner | Hakkı Duran | |
| Bursa | Burdur | Çankırı | |
| (Muhalefet şerhim eklidir) | |||
| Üye | Üye | Üye | |
| Mücahit Himoğlu | Aslan Polat | Ali Er | |
| Erzurum | Erzurum | İçel | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Aydın Ayaydın | Nesrin Nas | Masum Türker | |
| İstanbul | İstanbul | İstanbul | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Hasan Metin | İlhami Yılmaz | Zeki Ünal | |
| İzmir | Karabük | Karaman | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Necdet Tekin | Ali Gebeş | Mehmet Ali Yavuz | |
| Kırklareli | Konya | Konya | |
| (İmzada bulunamadı) | |||
| Üye | Üye | Üye | |
| Ahmet Derin | Süleyman Çelebi | Ş. Ramis Savaş | |
| Kütahya | Mardin | Sakarya | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Tarık Cengiz | Kemal Kabataş | Lütfi Ceylan | |
| Samsun | Samsun | Tokat | |
| (İmzada bulunamadı) |
Üye
Hasan Özgöbek
Uşak
MUHALEFET ŞERHİ
Görüşülmekte olan 1/504 esas no.lu Tasarının 4 üncü maddesi ile 190 sayılı KHK’de değişiklik yapılarak Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğü için 24 adet kadro ihdas edilmektedir. 190 sayılı Genel Kadro ve Usulu Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ve Usulu Hakkında Kanun Hükmünde Kararname TBMM’nce görüşülerek yasalaşmamıştır.
Bu tasarı ile sözkonusu KHK’de değişiklik yapılarak yeni kadro ihdası Anayasanın 91 inci maddesi ile İçtüzüğün 90 ıncı maddesine aykırıdır.
Oğuz Tezmen
Bursa
Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar,
Bilgi ve Teknoloji Komisyonu 18.2.2000
Esas No. :1/504
Karar No. :22
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
“Sanayi ve Ticaret Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı” Sanayi ve Ticaret Bakanı A. Kenan Tanrıkulu ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu temsilcilerinin katıldığı komisyonumuzun 27.1.2000 tarihinde yaptığı toplantıda incelenip görüşülmüştür.
Tasarının gerekçesinde de belirtildiği gibi ülkemiz genelinde sayıları 5 milyon kişiye yaklaşan esnaf ve sanatkârlar; halen kamu kurumu niteliğindeki meslekî kuruluşları olan esnaf ve sanatkârlar odaları şeklinde örgütlenmesi olup en üst kuruluş olarak da Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu bünyesinde meslekî faaliyetlerini sürdürmektedirler.
Diğer taraftan Anayasamızın 173 üncü maddesinde, Devletin esnaf ve sanatkârları koruyucu ve destekleyici tedbirleri alacağı hükmedilmekte ve bu hüküm doğrultusunda 3143 sayılı Sanayi ve Ticaret Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunda ve 507 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Kanununda görevin münhasıran Sanayi ve Ticaret Bakanlığına ait olduğu belirtilmektedir.
Bu görev dolayısıyla Esnaf ve Sanatkârlara teşkilâtlanma, plasman, eğitim, hammadde temini, pazarlama gibi konularda ihtiyaç duyulan hizmetler vermek, plan hedefleri doğrultusunda varlıklarını korumaları ve geliştirmeleri için gerekli hukukî ve idarî düzenlemeleri yapmak, meslek odalarına ilişkin işlemleri yürütmek gibi görevler Bakanlık bünyesinde yer alan İç Ticaret Genel Müdürlüğü tarafından yürütülmeye çalışılmaktadır.Ancak, böylesi geniş bir kesimi doğrudan ilgilendiren çok çeşitli hizmet ve faaliyetlerin yürütülmesinde mevcut idarî yapılanma yetersiz kalmaktadır.
Bu nedenlerle; gerek bu görevlerin ve hizmetlerin etkin bir şekilde yürütülmesi, gerekse ülkemizin Avrupa ile bütünleşmesi oluşumuna esnaf ve sanatkârlar kesiminin intibakının sağlanması amacıyla esnaf ve sanatkâr çevrelerinin sorunlarının çözümü için koordinasyon ve organizasyon talepleri de dikkate alınarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğünün kurulmasına ihtiyaç duyulmuştur.
Tasarı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığının bünyesinde kurulacak olan Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğünün görevlerinin belirlenmesinin ve buna paralel olarak, halen İç Ticaret Genel Müdürlüğünce yürütülen Esnaf ve Sanatkârlara ilişkin hizmetlerin İç Ticaret Genel Müdürlüğünün görevlerinden ayrılması ve Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğünün ihtiyacı olan kadroların ihdası öngörülmektedir.
Tasarı üzerinde yapılan görüşmelerde, esnaf ve sanatkârların sorunlarının çözümü için görüşülen Kanun Tasarısının tek başına yeterli olamayacağı, kredi ve teşvik gibi mekanizmalarla esnaf ve sanatkârlarların desteklenmesinin gerekliliği ülkemizdeki işletmelerin yüzde doksanının KOBİ’lerden oluştuğu, KOBİ’lerin istihdamın %47’sini, üretimin %45’ini, yaratılan katma değerin ise %32’sini sağladıkları bu nedenlerle Devletin KOBİ’leri destekleyici politikalar üretmesinin ülkemiz ekonomisi için önemi belirtilerek, KOBİ’lerin vergi indirimi ve ucuz kredi gibi teşvik mekanizmaları işletilerek finansman darboğazından kurtarılmaları gerektiği, bu çerçevede esnaf ve sanatkârlara daha fazla kredi imkânı sağlanmasının gerektiği bu nedenle esnaf ve sanatkârların Türk toplumunun büyük bir kesimini oluşturduğu, gelişmeleri için gerekli imkânların devlet tarafından sağlanması gerektiği, Tasarının bu bakımdan olumlu değerlendirildiği belirtilmiştir.
Sanayi ve Ticaret Bakanı Sayın A. Kenan Tanrıkulu’da komisyon üyelerinin görüşlerine bakanlık olarak katıldıklarını mevcut imkânlar ve yetkiler dahilinde esnaf ve sanatkârlar camiasına gelişmeleri için en iyi imkânları vermeye çalıştıklarını, fakat KOBİ kredileri konusunun bakanlığın yetkileri dışında olduğu için yardımcı olamadıklarını görevlendirildikleri takdirde en iyisini yapmaya çalışacaklarını bildirmişlerdir.
Kanun Tasarısının geneli üzerinde yapılan görüşmeler tamamlandıktan sonra maddelerine geçilmesi oybirliği ile kabul edilmiştir.
Komisyonumuz görüşmelerinde Plan ve Bütçe Komisyonu metnini esas almıştır.
Kanun Tasarısının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Plan ve Bütçe Komisyonunda Tasarıya eklenen 2 nci madde Organize Sanayi Bölgeleri Kanun Tasarısıyla ayrıca düzenlendiğinden metinden çıkarılmıştır.
8.6.1995 tarihli ve 4113 sayılı Yetki Kanununa dayanılarak çıkarılan ve 27.6.1995 tarihli ve 22326 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren, 559 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun ticaret sicili teşkilâtına ilişkin, 26, 27 ve 28 inci maddelerinin değiştirilmesi suretiyle ticaret sicili memurluklarının kuruluş ve denetimi ile ilgili işlemlerin yürütülmesi Sanayi ve Ticaret Bakanlığına verilmiştir. Daha önce ticaret sicili memurlukları ticaret davalarına bakan asliye hukuk mahkemeleri nezdinde Adalet Bakanlığınca kurulmakta ve denetimleri de bağlı oldukları mahkeme hâkimi tarafından yapılmakta idi.
3143 sayılı Sanayi ve Ticaret Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkındaki Kanunda, 559 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Türk Ticaret Kanununda ticaret sicili işlemleri ile ticaret sicili hükümlerinde yapılan değişiklik paralelinde bir değişiklik yapılamamıştır. Bu nedenle ticaret sicili memurluklarının kuruluş ve diğer işlemlerinin Sanayi ve Ticaret Bakanlığının hangi birimi tarafından yerine getirileceği belirlenememiştir. Diğer taraftan 2699 sayılı Umumî Mağazalar Kanununda da umumî mağazaların Sanayi ve Ticaret Bakanlığının izniyle kurulacağı ve denetiminin de bu Bakanlıkça yapılacağı öngörülmekle birlikte, 3143 sayılı Kanunda, bu görevlerin Bakanlığın hangi birimi tarafından yerine getirileceği belirlenmemiştir. Bu nedenle; 3143 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin (a) ve (b) bentleri yeniden düzenlenerek ticaret sicili memurlukları ve umumî mağazalar hakkında diğer mevzuatla Bakanlığa verilen görevler esasen bu görevleri yerine getirmekte olan İç Ticaret Genel Müdürlüğünün görevleri kapsamına alınmasını sağlamak amacıyla Kanun Tasarısına 2 nci madde olarak yeni bir madde eklenmiştir.
Plan ve Bütçe Komisyonunun kabul ettiği metnin 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
Kanun Tasarısının 3 üncü maddesi 4 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Plan ve Bütçe Komisyonunun kabul ettiği metnin 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Plan ve Bütçe Komisyonu metninin 6 ncı maddesinde 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile Rekabet Kurumu oluşturulduğu, rekabetin korunması için gerekli düzenleme ve denetleme görevinin Rekabet Kurumuna verildiği gerekçesi ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğünün isminin, “Tüketicinin Korunması Genel Müdürlüğü” olarak değiştirilmesine ilişkin yapılan incelemede; 4054 sayılı Kanunun 9, 20, 22, 27/g, 30/g, 37 nci maddelerinde Sanayi ve Ticaret Bakanlığına atıfta bulunulmuş olduğu, özellikle 20 nci maddede Rekabet Kurumunun Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile ilgilendirildiği ve 3143 Sayılı Sanayi ve Ticaret Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunda rekabet ile ilgili görevlerin mevcut olduğu dikkate alınarak bu hususların yerine getirilmesini teminen 3143 Sayılı Kanunda yer alan Tüketici ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü ifadelerinin korunması amaçlanarak Plan ve Bütçe Komisyonunun kabul ettiği metnin 6 ncı maddesi metinden çıkarılmıştır.
Kanun Tasarısının 5 inci maddesi 6 ncı madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Kanun Tasarısının 6 ncı maddesi 7 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Kanun Tasarısının 7 nci maddesi 8 inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Genel Kurulun olurları alınmak üzere
Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
| Başkan | Sözcü | Kâtip | |
| Oktay Vural | Fahrettin Gülener | Cumali Durmuş | |
| İzmir | Bursa | Kocaeli | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Halit Dikmen | Ali Rıza Gönül | İlhan Aytekin | |
| Aydın | Aydın | Balıkesir | |
| (İmzada bulunamadı) | |||
| Üye | Üye | Üye | |
| İlyas Yılmazyıldız | KenanSönmez | Orhan Şen | |
| Balıkesir | Bursa | Bursa | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Hüseyin Karagöz | Abdülsamet Turgut | Mustafa Geçer | |
| Çankırı | Diyarbakır | Hatay | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Akif Serin | Nevzat Taner | Ahmet Arkan | |
| İçel | Kahramanmaraş | Kocaeli | |
| (İmzada bulunamadı) | |||
| Üye | Üye | Üye | |
| Teoman Rıza Güneri | Özkan Öksüz | Ali Serdengeçti | |
| Konya | Konya | Manisa | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Eyüp Doğanlar | Mükerrem Levent | Şükrü Ünal | |
| Niğde | Niğde | Osmaniye | |
| (İmzada bulunamadı) |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞININ TEŞKİLÂT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. —8.1.1985 tarihli ve 3143 sayılı Sanayi ve Ticaret Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun 8 inci maddesinin, mülga (i) bendi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“i) Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğü”
MADDE2. —3143 sayılı Kanuna, 14/A maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 14/B maddesi eklenmiştir.
“Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğü
MADDE14/B. — Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır :
a) Esnaf ve sanatkâr ve küçük işletmelerin örgütlenmesine ilişkin hukukî düzenlemeleri yapmak,
b) Esnaf ve sanatkâr ve küçük işletmelerin problemlerini takip etmek ve millî ekonomimize sağlayacakları faydaların en üst seviyede tutulabilmesi için çözüm yolları aramak ve rehberlik etmek,
c) Esnaf ve sanatkâr ve küçük işletmelerin kredi ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla sermaye piyasası ve kurumlarından yararlanmak da dahil, finans kurum ve kuruluşlarının kurulması için çalışmalar yapmak ve gerekli tedbirlerin alınmasına yardımcı olmak,
d) Esnaf ve sanatkâr ve küçük işletmelerin teknik ve ekonomik konulardaki sorunlarının çözümüne yardımcı olmak, bu konularda ilgili kuruluşlarla koordinasyonu sağlamak,
e) Esnaf ve sanatkâr ve küçük işletmelerin rekabet güçlerinin, üretim ve hizmet teknolojilerinin geliştirilmesi suretiyle artırılabilmesi için gereken çalışmaları yapmak ve bu konuda ilgili kuruluşlar arasında işbirliğini temin etmek,
f) Teknolojik yeniliklerden yararlanmak, üretimini artırmak, iç ve dış pazar imkânları sağlamak üzere, esnaf ve sanatkâr ve küçük işletmeler ile yanlarında çalışanların eğitimi ve bilgilendirilmeleri için ilgili kurum ve kuruluşlarla koordinasyonu sağlamak, bu konularda araştırma ve incelemelerde bulunmak, yol gösterici tedbirler almak,
g) 507 sayılı Esnaf ve Küçük Sanatkârlar Kanunu ile Bakanlığa verilen görevleri yürütmek,
h) Esnaf ve Sanatkârlar Odaları ile bunların üst kuruluşlarına ilişkin hizmetleri yürütmek,
i) Bakanlıkça verilecek diğer görevleri
yapmak,”
MADDE3. —3143 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı cetvelin “Anahizmet Birimleri” bölümünün mülga 9 numaralı bendi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“9. —Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğü”
MADDE4.—Ekli listede yer alan kadrolar
ihdas edilerek, 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin eki (1) sayılı cetvelin Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bölümüne
eklenmiştir.
MADDE5. —3143 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin (e) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 6. — Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7. — Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
| Mesut Yılmaz | ||||
| Başbakan | ||||
| Devlet Bak. ve Başb. Yrd. | Millî Sav. Bak. ve Başb. Yrd. V. | Devlet Bakanı | ||
| B. Ecevit | M. Batallı | G. Taner | ||
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
| H. Özkan | Y. Seçkiner | I. Saygın | ||
| Devlet Bakanı V. | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
| H. Özkan | Prof. Dr. S. Yıldırım | R. Serdaroğlu | ||
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
| M. Gürdere | Prof. Dr. Ş. S. Gürel | Prof. Dr. A. Andican | ||
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
| Dr. I. Çelebi | M. Yılmaz | R. Şahin | ||
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
| B. Kara | C. Kavak | E. Aşık | ||
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
| R. K. Yücelen | H. Gemici | M. Batallı | ||
| Adalet Bakanı | İçişleri Bakanı | Dışişleri Bakanı V. | ||
| O. Sungurlu | M. Başesgioğlu | Prof. Dr. Ş. S. Gürel | ||
| Maliye Bakanı | Millî Eğitim Bakanı | Bayındırlık ve İskân Bakanı | ||
| Z. Temizel | H. Uluğbay | Y. Topçu | ||
| Sağlık Bakanı | Ulaştırma Bakanı | Tarım ve Köyişleri Bakanı | ||
| H. İ. Özsoy | N. Menzir | M. Taşar | ||
| Çalışma ve Sos. Güv. Bak. | Sanayi ve Ticaret Bakanı | Enerji ve Tabiî Kay. Bak. | ||
| Prof. Dr. N. Çağan | Y. Erez | M. C. Ersümer | ||
| Kültür Bakanı | Turizm Bakanı | Orman Bakanı | ||
| İ. Talay | İ. Gürdal | E. Taranoğlu | ||
| Çevre Bakanı | ||||
| Dr. İ. Aykut |
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞININ TEŞKİLÂT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – 3143 sayılı Kanunun değişik 11 inci maddesinin (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Organize Sanayi Bölgeleri ve Küçük
Sanayi Sitelerini mevcut ise imar planlarına uygun olarak planlamak, Organize
Sanayi Bölgelerinin kuruluş iznini vererek, ilgili kurum ve kuruluşların
görüşlerini almak suretiyle, Organize Sanayi Bölgeleri ve Küçük Sanayi
Sitelerinin yer seçimlerini yapmak, Organize Sanayi Bölgesi için seçilen
arazinin Hazine ve Kamu Kuruluşlarına ait olması halinde bu arazilerin
Organize Sanayi Bölgelerine intikali ile ilgili işlemleri yürütmek, Organize
Sanayi Bölgelerinin altyapılarının ve gerektiğinde arsa alımlarının, Küçük
Sanayi Sitelerinin ise altyapı ve üstyapılarının bölgelerin gelişmişlik
durumlarına göre belirlenecek oranlarda kredi ile desteklenmesini sağlamak,
inşaatlarını kontrol etmek, her türlü işlemlerini denetlemek, ilgili kurum
ve kuruluşlarla işbirliği içerisinde, plan hedeflerine paralel olarak Organize
Sanayi Bölgeleri ve Küçük Sanayi Siteleri ile ilgili gerekli mevzuat düzenlemelerini
yapmak ve bütün bu faaliyetleri koordine ederek, konu ile ilgili Bakanlık
bütçesinde bulunan veya yer alacak olan fonlardan yapılacak harcamaları
belirlemek, dağıtmak ve amacına uygun kullanıp kullanılmadığını denetlemek.”
MADDE 3. – 3143 sayılı Kanuna, 14/A maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 14/B maddesi eklenmiştir.
“Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğü
MADDE 14/B. – Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır :
a)Esnaf ve sanatkâr ve küçük işletmelerin örgütlenmesine ilişkin hukukî düzenlemeleri yapmak,
b) Esnaf ve sanatkâr ve küçük işletmelerin problemlerini takip etmek ve millî ekonomiye sağlayacakları faydaların en üst seviyede tutulabilmesi için çözüm yolları aramak ve rehberlik etmek,
c) Esnaf ve sanatkâr ve küçük işletmelerin kredi ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla sermaye piyasası ve kurumlarından yararlanmaları, finans, kurum ve kuruluşlarının kurulması için çalışmalar yapmak ve gerekli tedbirlerin alınmasına yardımcı olmak,
d)Esnaf ve sanatkâr ve küçük işletmelerin teknik ve ekonomik konulardaki sorunlarının çözümüne yardımcı olmak, bu konularda ilgili kuruluşlarla koordinasyonu sağlamak,
e) Esnaf ve sanatkâr ve küçük işletmelerin rekabet güçlerinin, üretim ve hizmet teknolojilerinin geliştirilmesi suretiyle artırılabilmesi için gereken çalışmaları yapmak ve bu konuda ilgili kuruluşlar arasında işbirliğini temin etmek,
f)Teknolojik yeniliklerden yararlanmak, üretimini artırmak, iç ve dış pazar imkânları sağlamak üzere, esnaf ve sanatkâr ve küçük işletmeler ile yanlarında çalışanların eğitimi ve bilgilendirilmeleri için ilgili kurum ve kuruluşlarla koordinasyonu sağlamak, bu konularda araştırma ve incelemelerde bulunmak ve yol gösterici tedbirler almak,
g) 507 sayılı Esnaf ve Küçük Sanatkârlar Kanunu ile Bakanlığa verilen görevleri yürütmek,
h) Esnaf ve Sanatkârlar Odaları ile bunların üst kuruluşlarına ilişkin koordinasyon amaçlı hizmetleri yürütmek,
i) Bakanlıkça verilecek diğer görevleri yapmak.”
MADDE 4. – Tasarının 3 üncü maddesi
4 üncü madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. – Tasarının 4 üncü maddesi ekli (1) sayılı cetvelde yapılan değişiklikle 5 inci madde olarak kabul edilmiştir.
MADDE 6. – 3143 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
EK MADDE 1. – Bu Kanunda ve diğer mevzuatta geçen “Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü” ifadeleri “Tüketicinin Korunması Genel Müdürlüğü” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 7. – Tasarının 5 inci maddesi 7 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. – Tasarının 6 ncı maddesi 8 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. – Tasarının 7 nci maddesi
9 uncu madde olarak aynen kabul edilmiştir.
SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİÎ
KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞININ TEŞKİLÂT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. – Kanun Tasarısının 1 inci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – 3143 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin 10.8.1993 tarihli ve 494 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile yürürlükten kaldırılan (a) ve (b) bentleri aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“a) Ticaret siciline ilişkin Türk Ticaret Kanunu ve Ticaret Sicili Tüzüğü gereğince Bakanlıkça yapılması gereken işlemleri yürütmek,
b) Umumî mağazacılık mevzuatı gereğince Bakanlıkça yapılması gereken işlemleri yürütmek”,
MADDE 3. – Plan ve Bütçe Komisyonunun
kabul ettiği metnin 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. – Kanun Tasarısının 3 üncü maddesi 4 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. – Plan ve Bütçe Komisyonunun
kabul ettiği metnin 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. – Kanun Tasarısının 5 inci maddesi 6 ncı madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. – Kanun Tasarısının 6 ncı maddesi 7 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. – Kanun Tasarısının 7 nci
maddesi 8 inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
TASARIYA EKLİ LİSTE
Kurumu : Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
Teşkilâtı : Merkez
İHDASI UYGUN GÖRÜLEN KADROLAR
| Serbest | Tutulan | ||||
| Sınıfı | Unvanı | Derecesi | Kadro Adedi | Kadro Adedi | Toplam |
| GİH | Esnaf ve Sanatkârlar | ||||
| Genel Müdürü | 1 | 1 | – | 1 | |
| GİH | Genel Müdür Yardımcısı | 1 | 2 | – | 2 |
| GİH | Daire Başkanı | 1 | 3 | – | 3 |
| GİH | Şube Müdürü | 1 | 4 | – | 4 |
| GİH | Şube Müdürü | 2 | 4 | – | 4 |
| GİH | Şef | 4 | 5 | – | 5 |
| GİH | Şef | 5 | 5 | – | 5 |
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METNE EKLİ LİSTE
Kurumu : Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
Teşkilâtı : Merkez
İHDASI UYGUN GÖRÜLEN KADROLAR
| Serbest | Tutulan | ||||
| Sınıfı | Unvanı | Derecesi | Kadro Adedi | Kadro Adedi | Toplam |
| GİH | Esnaf ve Sanatkârlar | ||||
| Genel Müdürü | 1 | 1 | – | 1 | |
| GİH | Genel Müdür Yardımcısı | 1 | 2 | – | 2 |
| GİH | Daire Başkanı | 1 | 3 | – | 3 |
| GİH | Şube Müdürü | 1 | 3 | – | 3 |
| GİH | Şube Müdürü | 2 | 3 | – | 3 |
| GİH | Şef | 4 | 3 | – | 3 |
| GİH | Şef | 5 | 3 | – | 3 |
SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİÎ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METNE EKLİ LİSTE
Komisyonumuz Plan ve Bütçe Komisyonunun
kabul ettiği metne ekli listeyi aynen kabul etmiştir.
SIRA SAYISI 368 İN SONU