Dönem : 21 Yasama Yılı : 1

T.B.M.M. (S. Sayısı : 60)

Türkiye Emekli Subaylar, Emekli Astsubaylar, Harp Malûlü Gaziler, Şehit Dul ve Yetimleri ile Muharip Gaziler Dernekleri Hakkında Kanuna Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı ile Aynı Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve İçişleri ve Millî

Savunma Komisyonları Raporları (1/419, 1/438)

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar 22.6.1999

Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG/196-342/2695

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

Bülent Ecevit

Başbakan
 
 

1/703 Türkiye Emekli Subaylar, Emekli Astsubaylar, Harp Malûlü, Gaziler, Şehit Dul ve Yetimleriyle Muharip Gaziler Dernekleri Hakkında Kanuna Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar 8.1.1998

Genel Müdürlüğü

Sayı :B.02.0.KKG/101-1272/120

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 19.12.1997 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Emekli Subaylar, Emekli Astsubaylar, Harp Malûlü Gaziler, Şehit Dul ve Yetimleri ile Muharip Gaziler Dernekleri Hakkında Kanuna Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

Mesut Yılmaz

Başbakan

GENEL GEREKÇE

Gazi kavramı, Türk Milletinin önem verdiği manevî değerler arasında bulunmasına rağmen mevzuatımızda yasal bir tanımı bulunmamaktadır.

Türk Silâhlı Kuvvetleri mensuplarının hangi hallerde gazi unvanını alabileceklerinin belirlenmesi, vatan ve millet için hayatını feda etmeyi göze alarak görev yapan personelimiz açısından büyük öneme haiz bulunmaktadır.

Malûl olarak hayatını idame ettirmek zorunda kalan bir şahsın hayata bağlanabilmesi için maddî açıdan tatminin yanısıra manevî açıdan da tatmini gerekmektedir. Ülke olarak içinde bulunduğumuz bu kritik dönemde Vatanın ve Türk Milletinin bölünmez bütünlüğü için mücadele ederken sakat kalan evlatlarımıza sadece “Malûl” sıfatını vermek, Türk Silâhlı Kuvvetleri ve Türk toplumunun geleneklerine uygun düşmemektedir.

Gazinin sözlük anlamı düşmanla savaşan kimse, muharip ise savaşçı, savaşan demektir. Bu nedenle, Türk Silâhlı Kuvvetleri mensuplarından harbe fiilen katılanlara “Muharip Gazi” ve Türk Silâhlı Kuvvetleri mensuplarından; Türkiye Cumhuriyeti Devleti sınırlarını korumak ve güvenliğini sağlamak görevi esnasında keza harpte veya devletin bekâsını hedef alan terör örgütlerine karşı yurtiçi ve yurtdışı mücadelede her çeşit düşman veya terörist silahların tesiriyle veya harp bölgesindeki harekât ve hizmetlerin sebep ve tesiriyle yaralanarak, tedavileri sonucu sakatlığı raporla kesinleşenlere de “Malûl Gazi” sıfatının verilmesi ve bu tanımların yasal bir dayanağa kavuşturulması gerekmektedir.

Yukarıda belirtilen nedenlerle; hazırlanan bu Tasarı ile, malûl gazi ve muharip gazi kavramlarının yasal bir dayanağa kavuşturulması öngörülmektedir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Madde ile Kanuna 2 nci madde olarak “Tanımlar” başlıklı bir madde eklenerek, muharip gazi ve malûl gazi kavramlarından neyin anlaşılması gerektiği hususunda açıklama getirilmekte ve diğer maddeler buna göre teselsül ettirilmektedir.

Madde 2. – Yürürlük maddesidir.

Madde 3. – Yürütme maddesidir.

T.C.

Başbakanlık 22.6.1999

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG/196-342/2695

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

Bülent Ecevit

Başbakan
 
 

1/800 Türkiye Emekli Subaylar, Emekli Astsubaylar, Harp Malûlü, Gaziler, Şehit Dul ve Yetimleri ile Muharip Gaziler Dernekleri Hakkında Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

T.C

Başbakanlık 27.7.1998

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG/101-385/4215

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 7.7.1998 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Emekli Subaylar, Emekli Astsubaylar, Harp Malûlü Gaziler, Şehit Dul ve Yetimleri ile Muharip Gaziler Dernekleri Hakkında Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

Mesut Yılmaz

Başbakan

GENEL GEREKÇE

TürkSilahlı Kuvvetlerinden ayrılanların askerlik mesleğine ilişkin ortak anılarını yaşatmak, dayanışmalarını devam ettirmek, sosyal ve kültürel ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla kuracakları derneklere ilişkin esas ve usuller; 2908 sayılı Dernekler Kanunundan ayrı olarak 16.6.1983 tarihli ve 2847 sayılı “Türkiye Emekli Subaylar, Emekli Astsubaylar, Harp Malulü Gaziler, Şehit Dul ve Yetimleri ile Muharip Gaziler Dernekleri Hakkında Kanun” ile tespit edilmiştir.

2847 sayılı Kanunun 8 inci maddesi; “Bu Kanunda özel hüküm bulunmayan hallerde DerneklerKanunu ile TürkMedenî Kanununun dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır” hükmünü içermektedir.

8 Temmuz 1997 tarihinde yürürlüğe konulan 4279 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi ile 2908 sayılı Dernekler Kanununun “Derneklere yapılacak yardımın şartları” başlıklı 61 inci maddesinin birinci fıkrasında değişiklik yapılarak, “Dernekler, siyasî partilerden, işçi veya işveren sendikalarından ve meslekî kuruluşlardan herhangi bir suretle maddî yardım kabul edemezler ve adı geçen kuruluşlara yardımda bulunamazlar” şeklindeki hüküm, “Dernekler, tüzüklerinde gösterilen amaçları, çalışma konuları veya çalışma biçimleri arasında açıkça belirtilmek kaydıyla siyasî partilerden, işçi ve işveren sendikalarından ve meslekî kuruluşlardan maddî yardım kabul edebilirler ve adı geçen kurumlara maddî yardımda bulunabilirler.” şeklinde değiştirilmiştir.

2908 sayılı Dernekler Kanunundan ayrı olarak, TürkSilahlı Kuvvetlerinden ayrılanların askerlik mesleğine ilişkin ortak anılarını yaşatmak, dayanışmalarını devam ettirmek, sosyal ve kültürel ihtiyaçlarını karşılamak gayesiyle 2847 sayılı Kanun çerçevesinde kurulan Türkiye Emekli Subaylar Derneği, Türkiye Emekli Astsubaylar Derneği, Türkiye Harp Malulü Gazileri Şehit Dul ve Yetimleri Derneği ve Türkiye Muharip Gaziler Derneğinin, kuruluş amaçlarına uygun olarak, her türlü siyasî düşünce ve akımın etkisinden uzak kalabilmelerinin sağlanması gerekmektedir.

Bu amaçla hazırlanan Tasarı ile, sözkonusu derneklerin siyasî partilerden, işçi ve işveren sendikalarından ve meslekî kuruluşlardan maddî yardım kabul edemeyecekleri şeklindeki hükmün, Kanunun 6 ncı maddesine ithal edilmesi öngörülmektedir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Madde ile, TürkSilahlı Kuvvetlerinden ayrılan personelin kurabildiği ve 2847 sayılı Kanunun 2 nci maddesinde sayılmış bulunan derneklerin, her türlü siyasî düşünce ve akımların etkisinden korunmasına yönelik olarak, bu derneklerin siyasî partiler ile işçi ve işveren kuruluşları ve meslekî kuruluşlardan yardım alamamaları hususunda, Kanunun 6 ncı maddesinde öngörülen şekilde bir fıkra eklenmektedir.

Madde 2. – Yürürlük maddesidir.

Madde 3. – Yürütme maddesidir.

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE EMEKLİ SUBAYLAR, EMEKLİ ASTSUBAYLAR, HARP MALULÜ
GAZİLER, ŞEHİT DUL VE YETİMLERİ İLE MUHARİP GAZİLER DERNEKLERİ HAKKINDA KANUNUN BİR MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI

MADDE 1. – 16.6.1983 tarihli ve 2847 sayılı Türkiye Emekli Subaylar, Emekli Astsubaylar, Harp Malulü Gaziler, Şehit Dul ve Yetimleri ile Muharip Gaziler Dernekleri Hakkında Kanunun 6 ncı maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Bu Kanuna göre kurulan dernekler, siyasî partilerden, işçi ve işveren sendikalarından ve meslekî kuruluşlardan maddî yardım kabul edemezler ve adı geçen kurumlarca maddî yardımda bulunamazlar.

MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.
 
  Mesut Yılmaz  
  Başbakan  
  Dev. Bakanı ve Başb. Yard. Millî Sav. Bak. ve Başb. Yard.
  B. Ecevit İ. Sezgin
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  G. Taner H. Özkan
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  Y. Seçkiner I. Saygın
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  Prof. Dr. H. S. Türk Prof. Dr. S. Yıldırım
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  R. Serdaroğlu M. Gürdere
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  Prof. Dr. Ş. Gürel Prof. Dr. A. Andican
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  Dr. I. Çelebi M. Yılmaz
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  R. Şahin B. Kara
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  C. Kavak E. Aşık
  Devlet Bakanı V. Devlet Bakanı
  M. Taşar H. Gemici
  Devlet Bakanı Adalet Bakanı
  M. Batallı O. Sungurlu
  İçişleri Bakanı Dışişleri Bakanı V.
  M. Başesgioğlu Prof. Dr. Ş. Gürel
  Maliye Bakanı Millî Eğitim Bakanı
  Z. Temizel H. Uluğbay
  Bayındırlık ve İskân Bakanı Sağlık Bakanı
  Y. Topçu H. İ. Özsoy
Ulaştırma Bakanı Tarım ve Köyişleri Bakanı
  N. Menzir M. Taşar
  Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı
  Prof. Dr. N. Çağan Y. Erez
  Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı Kültür Bakanı
  M. C. Ersümer İ. Talay
  Turizm Bakanı Orman Bakanı
  İ. Gürdal E. Taranoğlu
    Çevre Bakanı
    Dr. İ. Aykut

İçişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

İçişleri Komisyonu 9.7.1999

Esas No. : 1/438

Karar No. : 6

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 27.7.1998 tarihinde 20 nci dönem TBMMBaşkanlığına sunulan “Türkiye Emekli Subaylar, Emekli Astsubaylar, Harp Malûlü Gaziler, Şehit Dul ve Yetimleri ile Muharip Gaziler Dernekleri Hakkında Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, 20 nci dönemde sonuçlandırılamadığından 22.6.1999 tarihinde yenilenerek Başkanlığınıza sunulmuş ve Başkanlığınızca, 29.6.1999 tarihinde esas komisyon olarak Millî Savunma Komisyonuna; tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiştir. Komisyonumuz 8.7.1999 tarihli 3 üncü toplantısında, Adalet, Millî Savunma ve İçişleri Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.

2908 sayılı Dernekler Kanununun eski 61 inci maddesinde;

“Dernekler siyasî partilerden, işçi veya işveren sendikalarından ve meslekî kuruluşlardan herhangi bir suretle maddî yardım kabul edemezler ve adı geçen kuruluşlara yardımda bulunamazlar.”

Hükmü bulunmaktaydı.

2847 sayılı, Türkiye Emekli Subaylar, Emekli Astsubaylar, Harp Malûlü Gaziler, Şehit Dul ve Yetimleri ile Muharip Gaziler Dernekleri Hakkında Kanunun 8 inci maddesinde ise,

“Bu Kanunda özel hüküm bulunmayan hallerde Dernekler Kanunu ile Türk Medeni Kanununun dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır.”

Denmektedir.

Dolayısıyla 8.7.1997 tarihinde 4279 sayılı Kanun yürürlüğe girinceye kadar, 2847 sayılı Kanunun kapsamındaki derneklerle ilgili bir sorun oluşmamıştır. Sözkonusu 4279 sayılı Kanunun 4 üncü maddesiyle, 2908 sayılı Dernekler Kanununun 61 inci maddesinde değişiklik yapılarak şu hüküm yürürlüğe konmuştur:

“Dernekler, tüzüklerinde gösterilen amaçları, çalışma konuları veya çalışma biçimleri arasında açıkça belirtilmek kaydıyla siyasî partilerden, işçi ve işveren sendikalarından ve meslekî kuruluşlardan maddi yardım kabul edebilirler ve adı geçen kurumlara maddî yardımda bulunabilirler.

Dolayısıyla, 2847 sayılı Kanun kapsamındaki derneklerin de bu hükümden yararlanması ihtimal dahilinde olmuştur. Oysa Türk Silâhlı Kuvvetlerinden ayrılanların oluşturduğu bu derneklerin, kuruluş amacına uygun olarak, her türlü siyasî düşünce ve akımın etkisinden uzak kalabilmelerinin sağlanması gerekir. Tasarı, bu amaca yönelik olarak hazırlanmıştır.

Komisyonumuz Tasarı ile gerekçesini uygun bulmuş ve maddelerinin görüşülmesine geçilmesini kararlaştırmıştır.

Tasarının 1 inci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Millî Savunma Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.
 
  Başkan Sözcü  
  Faruk Bal Hasan Fehmi Konyalı  
  Konya Ordu  
  Kâtip Üye  
  Hasan Hüseyin Balak Hasari Güler  
  Tokat Adıyaman  
  Üye Üye  
  Halil İbrahim Özsoy Faruk Çelik  
  Afyon Bursa  
  Üye Üye  
  Osman Aslan Mustafa Zorlu  
  Diyarbakır Isparta  
  Üye Üye  
  Yalçın Kaya Erol Al  
  İçel İstanbul  
  Üye Üye  
  Hüseyin Mert Ali Oğuz  
  İstanbul İstanbul  
  Üye Üye  
  Mehmet Pak Zeki Eker  
  İstanbul  Muş  
    Üye  
    Mehmet Çakar  
    Samsun  

İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE EMEKLİ SUBAYLAR, EMEKLİ ASTSUBAYLAR, HARP MALÛLÜ
GAZİLER, ŞEHİT DUL VE YETİMLERİ İLE MUHARİP GAZİLER DERNEKLERİ
HAKKINDA KANUNUN BİR MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Millî Savunma Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Millî Savunma Komisyonu 9.7.1999

Esas No. : 1/419, 1/438

Karar No. : 12

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlıkça 29.6.1999 tarihinde Esas Komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen 1/419 esas numaralı “Türkiye Emekli Subaylar, Emekli Astsubaylar, Harp Malûlü Gaziler, Şehit Dul ve Yetimleriyle Muharip Gaziler Dernekleri Hakkında Kanuna Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı Komisyonumuzun 15.7.1999 tarihinde yaptığı 4 üncü Birleşiminde Hükümeti temsilen Millî Savunma ve Maliye Bakanlıkları ile Genelkurmay Başkanlığı temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşüldü.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

Milletimizce büyük manevi önem taşıyan “Gazi” kavramının mevzuatımızda yasal bir tanımının bulunmadığı,

Ülke olarak içinde bulunduğumuz bu kritik dönemde vatanın ve Türk Milletinin bölünmez bütünlüğü için mücadele ederken sakat kalanlara sadece “Malûl sıfatını vermenin Türk Silâhlı Kuvvetleri ve Türk toplumunun geleneklerine uygun düşmediği,

Tasarı ile; Türk Silâhlı Kuvvetlerinden harbe fiilen katılanlara “Muharip Gazi” ve Türk Silâhlı Kuvvetleri mensuplarından Türkiye Cumhuriyeti Devleti sınırlarını korumak ve güvenliğini sağlamak görevi esnasında, devletin bekasını hedef alan terör örgütlerine karşı yurt içi ve yurt dışı mücadelede her çeşit düşman veya terörist silâhların tesiriyle veya harp bölgesindeki harekat ve hizmetlerin sebep ve tesiriyle yaralanarak, tedavileri sonucu sakatlığı raporla kesinleşenlere de “Malûl Gazi” sıfatının verilmesinin amaçlandığı,

Görülmektedir.

Görüşmelerde verilen bir önerge ile Komisyon gündeminde yeralan ve aynı Kanunda değişiklik yapılmasını öngören ve 29.6.1999 tarihinde Başkanlıkça Tali Komisyon olarak İçişleri Komisyonuna, Esas Komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen 1/438 esas numaralı “Türkiye Emekli Subaylar, Emekli Astsubaylar, Harp Malûlü Gaziler, Şehit Dul ve Yetimleri ile Muharip Gaziler Dernekleri Hakkında Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”nın da İçtüzüğün 35 inci maddesi uyarınca 1/419 esas numaralı Tasarı ile birleştirilmesi ve görüşmelerde 1/419 esas numaralı Tasarının esas alınması talep edilmiş ve bu talep Komisyonumuzca da benimsenmiştir.

Yapılan müzakerelerde;

Esas alınan Tasarı ile getirilen Muharip Gazi ve Malûl Gazi tanımları ile gazilerimize resmî bir unvan verilmesinin sağlanmakta olduğu, resmî yazışmalarda ve Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda sadece “Malûl” olarak geçen gazilerimize onları onurlandıracak bir unvan verilmesinin yerinde olduğu,

Dile getirilmiştir.

1/419 esas numaralı Tasarı ile birleştirilerek görüşülmesi kabul edilen 1/438 esas numaralı Kanun Tasarısı ve gerekçesi incelendiğinde;

Tasarının getirdiği düzenleme ile, Türk Silâhlı Kuvetlerinden ayrılan personelin kurabildiği ve 2847 sayılı Kanunda sayılan derneklerin, her türlü siyasî düşünce ve akımların etkisinden korunmasına yönelik olarak, bu derneklerin siyasî partiler ile işçi ve işveren kuruluşları ve meslekî kuruluşlardan yardım alamamaları hususunu düzenlediği,

Görülmektedir.

Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;

Geçtiğimiz dönemde Anayasa’da yapılan değişikliğe paralel olarak 8.7.1997 tarihinde 4279 sayılı Kanun ile 2908 sayılı Dernekler Kanununda da değişiklik yapıldığı ve bu düzenleme ile derneklere tüzüklerinde gösterilen amaçlar doğrultusunda her türlü siyasî ve meslekî kuruluşlar ile maddi ilişki kurma imkanının tanındığı,

Ancak, mevcut kanunlarında aksine bir hüküm bulunmadığı halde bu 4 dernek için böyle bir düzenleme getirmenin sivil toplum kuruluşları ve demokrasi açısından uygun olmayacağı,

Türk Silâhlı Kuvvetlerinden ayrılmış olanların da artık sivil sayılması gerektiği ve bunların da Dernekler Kanununa paralel haklarının bulunması gerektiği,

Şeklinde eleştiriler dile getirilmiştir.

Cevaben yapılan açıklamalarda;

Askerî derneklerin özel bir kanunla kurulmuş bulunduğu ve Dernekler Kanununa tabi olmadıkları,

Kuruluş amaçlarının Türk Silâhlı Kuvvetlerinden ayrılanların askerlik mesleğine ilişkin ortak anıları yaşatmak, dayanışmalarını devam ettirmek ve sosyal ve kültürel ihtiyaçları karşılamak olduğu,

Bu amaca göre kurulmuş bulunan askerî derneklerin her türlü siyasî düşünce ve akımın etkisinden uzak kalabilmelerinin gerektiği,

Sivillerin dernek kurmasının normal olduğu ve askerî dernek üyelerinin ayrıca her türlü derneğe üye olmaları ve faaliyet göstermeleri yönünde herhangi bir engel bulunmadığı, ancak askerî terimler kullanarak siyaset yapılması gibi bir çaba gösterilemeyeceği,

Dernekler Kanununa göre kurulmuş binlerce dernek olduğu, ancak bu 4 adet askerî derneğin özel bir yasayla kurulduğu, tüzüklerinin bulunmadığı,

Benzer şekilde, Türk Silâhlı Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfı’nın da özel bir kanunla kurulmuş bulunduğu ve Vakıflar hakkındaki Kanuna tabi olmadığı,

Askerî derneklerin aidatlar yanında Millî Savunma Bakanlığı bütçesinden de pay aldıkları,

Yurt dışı ziyaretlerde Ülkemizi askerî üniforma ile temsil ettikleri ve bu ziyaretlere Millî Savunma Bakanlığının izin verdiği,

Emekli bile olsalar General, Albay v.b. gibi unvanlarını korudukları,

Şeklinde açıklamalarda bulunulmuştur.

Komisyonumuz, Tasarıların tümü üzerinde yapılan bu görüşmeleri müteakip Tasarı ve gerekçelerini benimseyerek maddelerine geçilmesini kabul etmiştir.

Alınan redaksiyon yetkisi dahilinde, Tasarının çerçeve 1 inci maddesi ile eklenen 2 nci madde, kanunun 1 inci maddesinden sonra gelmek üzere Mükerrer 1 inci madde olarak eklenmesi şeklinde değiştirilmek suretiyle Çerçeve 1 inci madde olarak kabul edilmiştir.

1/438 esas no.lu Tasarıyla Kanunun 6 ncı maddesine eklenen fıkra Komisyonumuzca aynen benimsenerek Esas alınan Tasarıya Çerçeve 2 nci madde olarak eklenmiştir.

Yukarıda yapılan düzenlemelere paralel olarak Tasarının yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri, 3 ve 4 üncü maddeler olarak aynen kabul edilirken, Tasarının başlığı da alınan redaksiyon yetkisi uyarınca değiştirilerek kabul edilmiştir.

Raporumuz Genel Kurul’un onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz
olunur.
 
  Başkan Başkanvekili
  Sadık Kırbaş Hayrettin Özdemir
  Çanakkale Ankara
  Kâtip Üye
  M. Kemal Tuğmener M. Metanet Çulhaoğlu
  Mardin Adana
  Üye Üye
  Gönül Saray Alphan Oğuz Aygün
  Amasya Ankara
  Üye Üye
  Rıza Ulucak Turhan Tayan
  Ankara Bursa
    (İmzada bulunamadı)
  Üye Üye
  Vahit Kayırıcı Fahrettin Kukaracı
  Çorum Erzurum
  Üye Üye
  Mukadder Başeğmez Hüseyin Arı
  İstanbul Konya
  Üye Üye
  Namık Hakan Durhan Mustafa Enöz
  Malatya Manisa
  Üye Üye
  Hasan Gülay Ekrem Pakdemirli
  Manisa Manisa
  Üye Üye
  Ahmet Demircan Fethullah Gültepe
  Samsun Van
    (İmzada bulunamadı)
  Üye Üye
  Veysel Atasoy Ömer Üstünkol
  Zonguldak Zonguldak

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE EMEKLİ SUBAYLAR, EMEKLİ ASTSUBAYLAR, HARP MALÛLÜ GAZİLER, ŞEHİT DUL VE YETİMLERİ İLE MUHARİP GAZİLER DERNEKLERİ HAKKINDA KANUNA BİR MADDE EKLENMESİNE DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. – 16.6.1983 tarihli ve 2847 sayılı Türkiye Emekli Subaylar, Emekli Astsubaylar, Harp Malûlü Gaziler, Şehit, Dul ve Yetimleri ile Muharip Gaziler Dernekleri Hakkında Kanuna 1 inci maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde eklenmiş ve 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ve 11 inci maddelerin numaraları sırasıyla 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ve 12 olarak teselsül ettirilmiştir.

Tanımlar

MADDE 2. – Bu Kanunda geçen;

Muharip Gazi : Türk Silahlı Kuvvetleri mensuplarından harbe fiilen katılanları,

Malûl Gazi : Türk Silahlı Kuvvetleri mensuplarından; Türkiye Cumhuriyeti Devleti sınırlarını korumak ve güvenliğini sağlamak görevi ile harpte veya devletin bekasını hedef alan terör örgütlerine karşı yurtiçi ve yurtdışı mücadelede her çeşit düşman veya terörist silahlarının tesiriyle veya harp bölgesindeki harekât ve hizmetler sırasında, bu harekât ve hizmetlerin sebep ve tesiriyle yaralanarak tedavileri sonucunda sakatlığı rapor ile kesinleşenleri,

ifade eder.

MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE EMEKLİ SUBAYLAR, EMEKLİ ASTSUBAYLAR, HARP MALULÜ
GAZİLER, ŞEHİT DUL VE YETİMLERİ İLE MUHARİP GAZİLER DERNEKLERİ HAKKINDA KANUNA BİR MADDE
EKLENMESİNE VE BİR MADDESİNDE

DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1. – 16.6.1983 tarihli ve 2847 sayılı Türkiye Emekli Subaylar, Emekli Astsubaylar, Harp Malulü Gaziler, Şehit,Dul ve Yetimleri ile Muharip Gaziler Dernekleri Hakkında Kanuna 1 inci maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki mükerrer 1 inci madde eklenmiştir.
 
 

Tanımlar

MÜKERRER MADDE 1. – Bu Kanunda geçen;

Muharip Gazi : Türk Silahlı Kuvvetleri mensuplarından harbe fiilen katılanları,

Malul Gazi : TürkSilahlı Kuvvetleri mensuplarından; Türkiye Cumhuriyeti Devleti sınırlarını korumak ve güvenliğini sağlamak görevi ile harpte veya Devletin bekâsını hedef alan terör örgütlerine karşı yurt içi ve yurt dışı mücadelede her çeşit düşman veya terörist silahlarının tesiriyle veya harp bölgesindeki harekât ve hizmetler sırasında, bu harekât ve hizmetlerin sebep ve tesiriyle yaralanarak tedavileri sonucunda sakatlığı rapor ile kesinleşenleri,

ifade eder.

MADDE 2. – 16.6.1983 tarihli ve 2847 sayılı Türkiye Emekli Subaylar, Emekli Astsubaylar, Harp Malulü Gaziler, Şehit Dul ve Yetimleri ile Muharip Gaziler Dernekleri Hakkında Kanunun 6 ncı maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

Bu Kanuna göre kurulan dernekler, siyasî partilerden, işçi ve işveren sendikalarından ve meslekî kuruluşlardan maddî yardım kabul edemezler ve adı geçen kurumlara maddî yardımda bulunamazlar.

(Hükümetin Teklif Ettiği Metin)

MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.

(Millî Savunma Komisyonunun Kabul Ettiği Metin )


MADDE3. –Tasarının 2nci maddesi 3 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
 
 

MADDE4. – Tasarının 3 üncü maddesi ,4 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
 
  Bülent Ecevit  
  Başbakan V.  
  Dev. Bakanı ve Başb. Yard. Millî Sav. Bak. ve Başb. Yard. 
  B. Ecevit İ. Sezgin
  Devlet Bakanı V. Devlet Bakanı
  A. Andican H. Özkan
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  Y. Seçkiner I. Saygın
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  Prof. Dr. H. S. Türk Prof. Dr. S. Yıldırım
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  R. Serdaroğlu M. Gürdere
  Devlet Bakanı V. Devlet Bakanı
  H. Uluğbay Prof. Dr. A. Andican
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  Dr. I. Çelebi M. Yılmaz
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  R. Şahin B. Kara
  Devlet Bakanı V. Devlet Bakanı V.
  H. İ. Özsoy B. Kara
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  R. K. Yücelen H. Gemici
  Devlet Bakanı Adalet Bakanı
  M. Batallı O. Sungurlu
  İçişleri Bakanı Dışişleri Bakanı 
  M. Başesgioğlu İ. Cem
  Maliye Bakanı Millî Eğitim Bakanı
  Z. Temizel H. Uluğbay
  Bayındırlık ve İskân Bakanı Sağlık Bakanı
  Y. Topçu H. İ. Özsoy
Ulaştırma Bakanı  Tarım ve Köyişleri Bakanı
  N. Menzir M. Taşar
  Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı
  Prof. Dr. N. Çağan Y. Erez
  Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı V. Kültür Bakanı
  E. Taranoğlu İ. Talay
  Turizm Bakanı Orman Bakanı
  İ. Gürdal E. Taranoğlu
    Çevre Bakanı
    Dr. İ. Aykut

 

SIRASAYISI 60 IN SONU