Dönem : 21 Yasama Yılı : 1

T.B.M.M. (S. Sayısı : 59)

Askerlik Kanunu ile Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Ankara Milletvekili Yücel Seçkiner’in Aynı Mahiyetteki Kanun Teklifi, Askerlik Kanununa Bir Geçici Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı, Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı ve Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor, Plan ve Bütçe ve Millî Savunma Komisyonları Raporları

(1/437, 2/81, 1/452, 1/453)

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar 22.6.1999

Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG/196-342/2695

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi, Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

Bülent Ecevit

Başbakan

1/791 Askerlik Kanunu ile Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar 17.6.1998

Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG/101-1374/3336

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 25.5.1998 tarihinde kararlaştırılan “Askerlik Kanunu ile Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

Mesut Yılmaz

Başbakan

GENEL GEREKÇE

Sporcularımızın, son zamanlarda özellikle uluslararası müsabakalarda elde ettikleri başarılara bağlı olarak bayrağımızı göndere çektirmeleri, ülkemizin tanıtımı açısından son derece yararlı olmakta ve ülkelerin birbirleriyle kaynaşmasına önemli katkılar sağlamaktadır.

Bu amaca yönelik olarak tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de performans sporuna önem verilmekte ve her branşta ülkemizi başarıyla temsil edecek elit sporculara ihtiyaç duyulmaktadır.

Spora başlama yaşı branşına göre değişmekle birlikte, sporcuların en verimli oldukları dönem 18-35 yaş arasıdır. Bu dönem bir çok sporcunun askerlik yükümlülüğünü yerine getirdiği zamana rastlamakta ve sporcuların verimli oldukları bir devrede zorunlu olarak askerlik hizmetine alınmaları, sporcu ile kulübü arasında kopukluklara dolayısıyla performans düşüklüğüne yol açmaktadır.

Bu ihtiyaçtan hareketle, Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 43 üncü maddesinde yalnız profesyonel sporculara tanınan, hafta ve resmî tatil günleri ile izinli bulundukları zaman sivil kulüplerde her çeşit müsabaka ve antremanlara katılma hakkını içeren hükmün genişletilip, Olimpiyat Oyunları, Dünya ve Avrupa Şampiyonalarında ilk üç dereceye giren sporcular veya bu derecelere giren takımların kadrolarında yer alan sporculara da teşmil edilerek askerliklerinin belirli bir yaşa kadar tehir edilmesinin daha uygun olacağı değerlendirilmiştir.

Bu amaç doğrultusunda Askerlik Kanununun 35 inci maddesinde yapılması öngörülen düzenleme ile, sporcuların en verimli çağlarında yüksek kondisyon seviyesinde oldukları dönemde, spordan uzaklaşmalarının önlenmesi, amatör sporcuların atama/tertip, izin, kamp ve antreman problemlerinin ortadan kaldırılması ve olimpiyatlara katılabilmeleri için amatörlük vasıflarının korunması, ertelemelerin her yıl yenilenmek kaydıyla bir yıl süreli olması nedeniyle de profesyonel ve amatör sporcuyu müteakip yıl için tecil hakkı elde edebilmesi için 33 yaşını doldurdukları yılın sonuna kadar formda ve kulüplerinin kadrolarında yer almaya tevşik edilmesi amaçlanmaktadır.

Diğer taraftan Askerlik Kanununda yapılması öngörülen düzenleme çerçevesinde 211 sayılı Kanunun 43 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının yürürlükten kaldırılmasını içeren değişiklikle de, silah altına alınan profesyonel sporcuların Silâhlı Kuvvetlerde ve kamuoyunda yarattığı sorunlar ve disiplinsizliklerin ortadan kaldırılması amaçlanmaktadır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Madde ile, genel gerekçede açıklanan hususlar doğrultusunda, Olimpiyat Oyunları, Dünya ve Avrupa Şampiyonalarında ilk üç dereceye giren sporcular veya bu derecelere giren takımların kadrolarında yer alan sporcular ile Türkiye profesyonel 1 inci ve 2 nci futbol liglerinde oynayan sporcuların askerlik yükümlülüğünün ilgili bakanlığın teklifi üzerine 33 yaşını doldurdukları yılın sonuna kadar ertelenebilmesine imkân tanınmaktadır.

Madde 2. – Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 43 üncü maddesinin üçüncü fıkrası, askerlik yükümlülüklerini yapmakta olan profesyonel sporcuların, sivil kulüplerdeki antreman ve müsabakalara katılabilmelerine imkân tanımakta olup, bu uygulama, madde kapsamındaki sporcuların askerlik hizmetini yerine getirilmesinde çeşitli sorunlara ve askerliğin temelini teşkil eden disiplinin önemli ölçüde zedelenmesine yol açmaktadır.

Tasarının 1 inci maddesi ile yapılan düzenlemeler çerçevesinde sözkonusu sporcuların askerliklerinin 33 yaşını doldurdukları yılın sonuna kadar ertelenmesi imkânının sağlandığı da dikkate alınarak, yarattığı sorunlar ve disiplinsizliklerin ortadan kaldırılması amacıyla 211 sayılı Kanunun 43 üncü maddesinin üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmaktadır.

Madde 3. – Yürürlük maddesidir.

Madde 4. – Yürütme maddesidir.

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

21.6.1927 tarih ve 1111 sayılı Askerlik Kanunu ile 4.1.1961 tarih ve 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda değişiklik yapılmasına dair kanun teklifim gerekçeleri ile ekte sunulmuştur.

Gereğini saygılarımla arz ederim.

Yücel Seçkiner

Ankara

GENEL GEREKÇE

Türkiye Cumhuriyetinin Anayasasının 58 inci maddesi “Devlet, İstiklal ve Cumhuriyetimizin emanet edildiği gençliğin müsbet ilimin ışığında, Atatürk ilke ve inkılapları doğrultusunda ve Devlet ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğünü ortadan kaldırmayı amaç edinen görüşlere karşı yetişme ve gelişmelerini sağlayıcı tedbirleri alır.

Devlet, gençleri alkol düşkünlüğünden, uyuşturucu maddelerden, suçluluk, kumar ve benzeri kötü alışkanlıklardan ve cehaletten korumak için gerekli tedbirleri alır.” hükmünü amirdir.

Anayasanın bu amir hükmüne istinaden çıkarılan 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun 2 nci maddesinde Genel Müdürlüğün gençlikle ilgili görevler sayılmıştır.

Türk Sporcusunun uluslararası müsabakalarda başarı elde etmeleri ve Bayrağımızı göndere çekmeleri ülkemizin tanıtımında büyük bir katkı sağladığı tartışılmaz bir gerçektir.

Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de performans sporuna önem verilmekte ve her branşta ülkemizi başarıyla temsil edecek elit sporculara ihtiyaç olduğu bir gerçektir.

Spora başlama yaşı branşına göre değişmekle birlikte, sporcunun en verimli olduğu yaş 18-35 arasıdır. Bu dönem birçok sporcuların askerlik dönemine rastlamaktadır. Sporcunun verimli olduğu bir devrede askerliğe alınması zorunlu olarak sporcu ile kulübü arasında bir kopukluğa sebebiyet vermektedir.

211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 43 üncü maddesine 725 sayılı Kanunun Ek 1 inci maddesiyle eklenen fıkra hükmü sporcuların hafta ve resmî tatil günleri ile izinli bulundukları süre zarfında müsabakalara ve antrenmanlara katılmalarına cevaz vermekte ise de; bu madde hükmü sadece profesyonel sporcuları kapsamaktadır.

Oysa; Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü bünyesinde değişik 37 branşta olmak üzere spor yapılmaktadır. 211 sayılı Kanunun 43 üncü maddesinin 3 üncü fıkrasında değişiklik yapılarak profesyonel sporcuların dışında kalan ve branşların en üst seviyede müsabaka yapan sporcuların kendi kulüplerinin antrenman ve müsabakalarına katılmaları sağlanacak; Olimpiyat Oyunlarıyla Dünya ve Avrupa Şampiyonalarında ilk üç dereceye giren sporcuların 33 yaşına kadar birer yıl tecilli olmaları sağlanacaktır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 43 üncü maddesine 725 sayılı Kanunun Ek 1 inci maddesiyle eklenen fıkra değiştirilerek profesyonel sporcuların yanında, branşlarında en üst seviyede müsabaka yapan sporcuların hafta ve resmî tatil günleri ile izinli bulundukları zaman kendi kulüplerinde oynamaları amaçlanmış ve maddeye yeni bir fıkra eklenerek Olimpiyat Oyunları, Dünya ve Avrupa Şampiyonalarında ilk üç dereceden birini elde eden sporcuların 33 yaşına kadar bir yıl süreyle tecilli olmaları sağlanmıştır.

Madde 2. – Bu madde yürürlükle ilgilidir.

Madde 3. – Bu madde yürütme ile ilgilidir.

ANKARA MİLLETVEKİLİ YÜCEL SEÇKİNER’İN TEKLİFİ

ASKERLİK KANUNU İLE TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. – 21.6.1927 tarihli ve 1111 sayılı Askerlik Kanununun 35 inci maddesinin 27.6.1984 tarihli ve 3031 sayılı Kanun ile değişik E bendinin birinci fıkrasının 3 numaralı bent eklenmiş, ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aşağıdaki fıkra üçüncü fıkra olarak eklenmiştir.

“3. Sporcuların aktif spor hayatının aşağıda belirtilen şartlarda devam ettiğinin belgelendirilmesi kaydıyla;

a) Olimpiyat Oyunları, Dünya ve Avrupa Şampiyonalarında ilk üç dereceye giren sporcular ile bu dereceleri alan takımların kadrolarında yer alan sporcular.

b) A-Büyükler Millî Takım kadrolarında yer alan sporcular.

c) Türkiye Profesyonel 1 inci Futbol Liginde yer alan takımların kadrolarında bulunan sporcular.

d) En az iki ligi bulunan spor dallarında ise en üst ligde yer alan takımların uluslararası kurallarının öngördüğü sayıdaki sporcular.

Millî Savunma Bakanlığınca belirlenecek esaslar çerçevesinde, yukarıda belirtilen kamu personeli hakkında bağlı oldukları bakanlığın; Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği, Türkiye Büyük Millet Meclisi gibi herhangi bir bakanlığa bağlı veya ilgili bakanlığı bulunmayan kurum personeli ile staj, yüksek lisans, ihtisas veya doktora yapanların ilgili kurum amirinin; E fıkrasının üçüncü bendinde yer alan sporcular için ilgili bakanlığın teklifi üzerine sevk tehiri işlemi yapılabilir.

Yukarıda hükümlerin uygulanabilmesi için, ilgililerin Kanunun 35 inci ve 89 uncu maddelerinde yer alan hükümlere aykırı durumlarının bulunmaması şarttır.

MADDE 2. – 4.1.1991 tarihli 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 43 üncü maddesinin üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4. – Bu Kanunu Bakanlar Kurulu yürütür.

Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve

Spor Komisyonu 16.7.1999

Esas No. : 1/437, 2/81

Karar No. : 5

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Komisyonumuz, 14.7.1999 tarihinde gündeminde bulunan “Askerlik Kanunu ile Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/437)” ve “Ankara Milletvekili Yücel Seçkiner’in; Askerlik Kanunu ile Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifini (2/81)” görüşmek üzere toplanmıştır. Devlet Bakanı Fikret Ünlü ile Millî Savunma Bakanlığı temsilcilerinin de iştirakiyle sözkonusu Tasarı ve Teklif görüşülmüştür.

Komisyonumuzca; Tasarı ve Teklif aynı mahiyette olduğundan birleştirilmesi ve görüşmelere esas olarak Tasarının alınması kararlaştırılmıştır.

Komisyonumuzca; Tasarı üzerinde yapılan görüşmelerde;

— Sporcuların 18-35 yaşları arasında vatanî görevlerini yapmak üzere zorunlu olarak silâh altına alınmaları sporcular ile klüpleri arasında kopukluklara sebep olduğu ve bunun da önemli ölçüde performans düşüklüğüne yol açtığı,

— Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 43 üncü maddesi ile sadece profesyonel sporculara (futbolculara) hafta ve resmî tatil günleri ile izinli bulundukları zamanlarda her çeşit müsabaka ve antremanlara katılma hakkının verildiği,

— Sözkonusu Tasarı ile bu hakkın Olimpiyat Oyunları, Dünya ve Avrupa Şampiyonalarında ilk üç dereceye giren sporcularla profesyonel ve amatör sporculara belli bir disiplin içinde 33 yaşına kadar askerliklerinin teciline imkân tanındığı tespit edilmiştir.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerden sonra maddelerine geçilmiştir.

Tasarının çerçeve 1 inci maddesiyle, 1111 sayılı Askerlik Kanununun 35 inci maddesinin (E) fıkrasına 3 numaralı yeni bir bendin eklenmesi öngörülmektedir.

(3) numaralı bendde verilen haklardan sadece Türkiye 1 inci ve 2 nci Profesyonel Futbol Liglerinde oynayan sporcular yararlanmaktadır.

Komisyonumuz, tecil (sevk tehiri) hakkının bütün branşlardan Türkiye 1 inci ligine katılan takımların kadrolarında yer alan sporculara da tanınması yönündeki bir değişikliği uygun bulmuştur.

Çerçeve 1 inci madde, yapılan bu değişiklikle kabul edilmiştir.

Tasarının 2 nci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 üncü ve 4 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, havalesi gereği Millî Savunma Komisyonuna gönderilmek üzere Başkanlığa saygı ile sunulur.
 
  Başkan Başkanvekili
  Abdurrahman Küçük Halil Çalık
  Ankara Kocaeli
  Sözcü Kâtip
  Ahmet Kabil Bekir Ongun
  Rize Aydın
    (Muhalefet şerhim eklidir)
  Üye Üye
  Mahmut Göksu Akif Gülle
  Adıyaman Amasya
  Üye Üye
  Ayşe Gürocak İbrahim Halil Oral
  Ankara Bitlis
  Üye Üye
  İrfan Keleş Abdülbaki Erdoğmuş
  Çankırı Diyarbakır
    (Muhalifim, şerhim eklidir)
  Üye Üye
  Bozkurt Yaşar Öztürk Bahri Sipahi
  İstanbul İstanbul
    (Muhalifim, şerhim eklidir)
  Üye Üye
  Perihan Yılmaz Güler Aslan
  İstanbul İzmir
  Üye Üye
  Saffet Başaran Seydi Karakuş
  İzmir Kütahya
    (Muhalifim, şerhim eklidir)
  Üye Üye
  Avni Doğan Ömer Ertaş
  Kahramanmaraş Mardin
  Üye Üye
  İbrahim Yazıcı Musa Uzunkaya
  Muğla Samsun
  Üye Üye
  Takiddin Yarayan Mehmet Çiçek
  Siirt Yozgat

 

MUHALEFET ŞERHİ

1/437 esas no.’lu Kanun Tasarısı ile ilgili görüşmelerde neticelenen Komisyon kararına aşağıdaki gerekçelerle karşıyız.

“Türkiye profesyonel 1 inci lig olarak geçen Tasarı Anayasanın 59 uncu Maddesine aykırı bulunmaktadır.

3 üncü ligde en az 7, 2 nci ligde 4 amatör futbolcu oynatılmaktadır. Profesyonel sayısı zaten azdır. Bazı futbolcular zaten yaşlıdır.

Yıldız futbolcu 24 yaşına kadar 2 nci lige, 26 yaşına kadar 1 inci lige çıkamaz ise zaten problem yoktur. Bu yaşa kadar başarı gösterebilecek 2 nci ve 3 üncü lig futbolcuları cezalandırılmamış olacaktır.

2 nci ve 3 üncü lig futbolcuları il ve büyük ilçe takımlarından oluşmaktadır. Bütün Türkiye’yi ilgilendiren bu durum Türk Silâhlı Kuvvetlerini sürekli rahatsız edecektir. İkili ilişkilerle bu sporcuların askerlikleri erteleme veya istedikleri yere sevk talebi olacaktır.

Saygıyla arz olunur.

Doç. Dr. Seydi Karakuş Bahri Sipahi

Kütahya İstanbul

Abdulbaki Erdoğmuş Bekir Ongun

Diyarbakır Aydın

MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

ASKERLİK KANUNU İLE TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. — 21.6.1927 tarihli ve 1111 sayılı Askerlik Kanununun 35 inci maddesinin 27.6.1984 tarihli ve 3031 sayılı Kanun ile değişik (e) fıkrasına aşağıdaki (3) numaralı bent eklenmiş ve bu bendi takip eden paragraf aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“3 üncü Olimpiyat Oyunları, Dünya ve Avrupa Şampiyonalarında ilk üç dereceye girenler ile bu derecelere giren takımların kadrolarında yer alan ve her branştan Türkiye 1 inci liglerine katılan takımların kadrolarındaki sporcular;

Millî Savunma Bakanlığınca belirlenecek esaslar çerçevesinde, yukarıda belirtilen kamu personeli hakkında bağlı oldukları bakanlığın; Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği, Türkiye Büyük Millet Meclisi gibi herhangi bir bakanlığa bağlı veya ilgili bakanlığı bulunmayan kurum personeli ile staj, yüksek lisans, ihtisas veya doktora yapanlar ilgili kurum amirinin; Olimpiyat Oyunları, Dünya ve Avrupa Şampiyonalarında ilk üç dereceye girenler ile bu derecelere giren takımların kadrolarında yer alan her branştan Türkiye 1 inci liglerine katılan takımların kadrolarındaki sporcular için ilgili bakanlığın teklifi üzerine sevk tehiri işlemi yapılabilir.”

MADDE 2. — 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 43 üncü maddesinin üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 3. — Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4. — Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü 22.6.1999

Sayı : B.02.0.KKG/196-342/2695

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

Bülent Ecevit

Başbakan
 
 

1/845 Askerlik Kanununa Bir Geçici Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü 26.11.1998

Sayı : B.02.0.KKG.0.11/101-1430/6670

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 7.10.1998 tarihinde kararlaştırılan “Askerlik Kanununa Bir Geçici Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

Mesut Yılmaz

Başbakan

GENEL GEREKÇE

1111 sayılı Askerlik Kanununun Ek 1 inci Maddesi gereğince dövizle askerlik hizmeti yapma hakkına sahip olup da, 38 yaş sonuna kadar çeşitli nedenlerle bu haktan yararlanamayan önemli sayıda vatandaşımız mevcuttur.

Bu vatandaşlarımızın bulundukları ülkelerde çeşitli hak ve menfaatlere sahip oldukları, askerlik görevi için statülerine göre; 18, 16 veya 8 ay gibi uzun sürelerle yurda dönmelerinin bu haklarının kaybına neden olduğu, bir çoğu evli ve çocuk sahibi olan sözkonusu yükümlülerin, Türkiye ile millî bağlarını devam ettirmek istedikleri ve askerlik nedeniyle Türk vatandaşlığını kaybetmek istemedikleri bilinmektedir.

Askerlik Kanununa eklenmesi öngörülen geçici madde ile; yabancı ülkelerde işçi, işveren sıfatıyla veya bir meslek ya da sanatı icra ederek en az üç yıl süre ile fiilen çalışmalarına rağmen çeşitli nedenlerle 38 yaş sonuna kadar dövizle askerlik için başvuramayanlara, Kanunun Ek 1 inci Maddesindeki diğer şartları taşımaları kaydıyla, bir defaya mahsus olmak üzere, normal statüdeki yükümlülere göre daha fazla bir bedel ödemek suretiyle dövizle askerlikten yararlanma imkânı verilmesi ve böylece Türk vatandaşlığını kaybetmelerinin önüne geçilmesi amaçlanmaktadır. Bu suretle yurtdışındaki yükümlülerin ülke ile olan millî bağlarını muhafaza etmeleri ve bedel olarak ödeyecekleri dövizin de ülke kaynaklarında değerlendirilmesine imkân tanınmaktadır. Bunların ödeyecekleri döviz bedelinin fazla tutulması ise, hakkaniyet ilkesi çerçevesinde zamanında bütün yükümlülüklerini yerine getiren diğer vatandaşlarımızın yakınmalarının önlenmesi ve geçmişteki uygulamalarla paralellik sağlanmasına yöneliktir.

40 yaşını dolduran yükümlüler ise askerlik çağı dışına çıkmış olup doğrudan yedeğe ayrılacaklarından, bunların 20 000 Alman Markı karşılığı döviz ödemeleri şartıyla, temel askerlik eğitiminden de muaf tutulmaları öngörülmüş, daha önce askerlik görevini yapmadıkları için haklarında Türk vatandaşlığını kaybettirme işlemi yapılanların da tekrar Türk vatandaşlığına alınmalarını müteakip aynı haklardan yararlandırılmasının uygun olacağı değerlendirilmiştir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. — Maddenin birinci fıkrası ile; 38 yaşını bitirdikleri halde dövizle askerlik hizmeti için başvurmayanlara, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 2 yıl içinde başvurmaları ve 1111 sayılı Askerlik Kanununun Ek 1 inci Maddesinde yazılı diğer şartları taşımaları kaydıyla, 15 000 Alman Markı veya karşılığı yabancı ülke parasını ödeyerek dövizle askerlikten yararlanma imkânı verilmekte ve böylece Türk vatandaşlığının kaybettirilmesi işlemlerine tabi tutulmamaları sağlanmaktadır.

İkinci fıkra ile de 40 yaşını doldurmaları nedeniyle askerlik çağı dışına çıkmış olan yükümlülerin 20 000 Alman Markı veya karşılığı dövizi ödeyerek temel eğitim yapmadan askerlik hizmetini yapmış sayılmaları ve doğrudan yedeğe alınabilmelerine imkân tanınmaktadır.

Üçüncü fıkrada ise; Türk vatandaşlığı kaybettirilmiş olanlara da yeniden Türk vatandaşlığına alınmalarını müteakip gerekli şartları taşımaları, 2 yıl içinde başvurmaları ve öngörülen bedeli ödemeleri kaydıyla, dövizle askerlikten yararlanabilmeleri imkânı verilmektedir.

Madde 2. — Yürürlük maddesidir.

Madde 3. — Yürütme maddesidir.

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

ASKERLİK KANUNUNA BİR GEÇİCİ MADDE EKLENMESİNE DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. – 21.6.1927 tarihli ve 1111 sayılı Askerlik Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 34. – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte 38 yaşını doldurdukları halde, dövizle askerlik hizmeti yapmak üzere başvurmayanlar ile başvurdukları halde döviz ödemelerini veya temel eğitimlerini süresi içinde yapmadıkları için dövizle askerlik hizmeti kapsamından çıkartılanlar ek 1 inci maddedeki şartları taşımaları halinde, iki yıl içinde durumlarını ispata yarayan belgelerle birlikte konsoloslukları aracılığı ile askerlik şubelerine başvurmaları ve 15 000 Alman Markı veya karşılığı yabancı ülke parasını başvuru sırasında defaten ödemeleri ve temel askerlik eğitimini yapmaları halinde askerlik hizmetini yerine getirmiş sayılırlar.

Yukarıdaki fıkra kapsamında bulunanlardan, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte 40 yaşını tamamlamış olanlar, 20 000 Alman Markı veya karşılığı yabancı ülke parasını başvuru sırasında defaten ödemeleri halinde, haklarında adlî takibat yapılmaz ve bunlar temel askerlik eğitimine tabi tutulmadan askerlik hizmetini yerine getirmiş sayılırlar.

403 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 20 ve 25 inci maddeleri uyarınca yetkili makam kararı ile Türk vatandaşlığını kaybetmiş olanlardan; bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren iki yıl içinde vatandaşlığa alınmak üzere yetkili mercilere başvuranlar, yeniden Türk vatandaşlığına alınma tarihini müteakip bir yıl içinde müracaat ettikleri takdirde bu madde hükümlerinden yararlanırlar.”

MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
 
  Mesut Yılmaz  
  Başbakan  
  Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Millî Sav. Bakanı ve Başb. Yrd.
  B. Ecevit İ. Sezgin
  Devlet Bakanı V. Devlet Bakanı
  A. Andican H. Özkan
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  Y. Seçkiner I. Saygın
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  Prof. Dr. H. S. Türk Prof. Dr. S. Yıldırım
  Devlet Bakanı  Devlet Bakanı
  R. Serdaroğlu M. Gürdere
  Devlet Bakanı V. Devlet Bakanı
  H. Uluğbay Prof. Dr. A. Andican
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  Dr. I. Çelebi M. Yılmaz
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı V.
  Y. Aktuna C. Kavak
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  C. Kavak E. Aşık
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  R. K. Yücelen H. Gemici
  Devlet Bakanı Adalet Bakanı
  M. Batallı H. Denizkurdu
  İçişleri Bakanı Dışişleri Bakanı
  K. Aktaş İ. Cem
  Maliye Bakanı Millî Eğitim Bakanı
  Z. Temizel H. Uluğbay
  Bayındırlık ve İskân Bakanı Sağlık Bakanı
  Y. Topçu H. İ. Özsoy
  Ulaştırma Bakanı Tarım ve Köyişleri Bakanı
  A. A. Denizolgun M. Taşar
  Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı
  Prof. Dr. N. Çağan Y. Erez
  Enerji ve Tabiî Kayn. Bakanı Kültür Bakanı
  M. C. Ersümer İ. Talay
  Turizm Bakanı Orman Bakanı
  İ. Gürdal E. Taranoğlu
    Çevre Bakanı
    Dr. İ. Aykut

 

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu 8.7.1999

Esas No. : 1/452

Karar No. : 32

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak, Bakanlar Kurulunca 22.6.1999 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 29.6.1999 tarihinde esas komisyon olarak Millî Savunma Komisyonuna, tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen “Askerlik Kanununa Bir Geçici Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 7.7.1999 tarihinde yaptığı 17 nci birleşimde Millî Savunma Bakanı ile Millî Savunma Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Bilindiği gibi; 1111 sayılı Askerlik Kanununun Ek 1 inci maddesi, oturma veya çalışma iznine sahip olarak işçi, işveren sıfatıyla veya bir meslek ya da sanatı icra ederek, en az üç yıl süre ile fiilen yabancı bir ülkede bulunanların, 38 yaşını tamamladıkları yılın sonuna kadar askerlik hizmetini yerine getirebilmeleri hakkındaki esas ve usulleri düzenlemektedir. Bugüne kadar bu madde hükmünden pek çok vatandaşımız yararlanarak askerlik hizmetini yerine getirmiştir. Ancak, bu maddedeki şartları taşımakla birlikte çeşitli nedenlerle 38 yaş sonuna kadar dövizle askerlik hizmetini yerine getirme hakkından yararlanamamış önemli sayıda vatandaşımız mevcuttur. Bu vatandaşlarımız bulundukları ülkelerde çeşitli hak ve menfaatlere sahip olup, askerlik görevi için statülerine göre, 18, 16 veya 8 ay gibi uzun sürelerle yurda dönmeleri bu haklarının kaybına ve dolayısıyla mağduriyete uğramalarına neden olacaktır. Askerlik nedeniyle Türk vatandaşlığını kaybetmek istemedikleri de dikkate alınarak, sözkonusu yükümlülerin mağduriyetinin Anayasa ve kanunlar çerçevesinde, hakları zayil olmayacak şekilde çözümlenmesi kamu menfaati açısından olduğu kadar insani boyutuyla da önem arz etmektedir.

Tasarı ile;

– 1111 sayılı Askerlik Kanununun ek 1 inci maddesinde yazılı şartları taşımaları kaydıyla, bir defaya mahsus olmak üzere, bu Tasarının kanunlaşarak yürürlüğe gireceği tarihten itibaren iki yıl içinde başvurmaları halinde; 38 yaşını bitirdikleri halde dövizle askerlik hizmeti için başvurmayanların, 15 bin Mark veya karşılığı yabancı ülke parasını ödeyerek askerlik hizmetini yerine getirmelerinin sağlanmasının,

– Anılan maddedeki şartları taşımakla birlikte, 40 yaşını doldurmaları nedeniyle askerlik çağı dışına çıkmış yükümlülerin, 20 bin Alman Markı veya karşılığı dövizi ödeyerek temel eğitim yapmadan askerlik hizmetini yapmış sayılmaları ve doğrudan yedeğe alınabilmelerine imkân tanınmasının,

– 403 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 20 ve 25 inci maddeleri uyarınca, askerlik yükümlülüğünü yerine getirmedikleri için Türk vatandaşlığını kaybetmiş olanların, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren iki yıl içinde vatandaşlığa alınmak üzere yetkili mercilere başvurmaları halinde, yeniden Türk vatandaşlığına alınmalarını müteakip bir yıl içinde müracaat ettikleri takdirde aynı haklardan yararlanmalarına imkân verilmesinin,

amaçlandığı anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

– Yurtdışında yaşayan vatandaşlarımıza sağlanan dövizle askerlik hizmetini yerine getirme imkânından, yurtiçinde bulunup da ekonomik şartları müsait olan vatandaşlarımızın da yararlandırılmasının uygun olacağı,

– Askerlik hizmetinin yerine getirilmesinde bir takım kolaylıklar sağlanmasının vatandaşlarımız arasında hoşnutsuzluğa yol açabileceği, bu durumun hiç askerlik yapmamak gibi bir eğilimin ortaya çıkmasına neden olabileceği,

– Tasarı ile askerlik hizmetini yerine getirecek vatandaşlarımızdan istenen döviz cinsinden meblağın yüksek olduğu, sözkonusu meblağın düşük tutulmasının veya ödenmesinin takside bağlanmasının daha adil olacağı,

– Sözkonusu Tasarı ile sağlanacak imkândan, kasıtlı olarak askerlik yükümlülüğü yerine getirmeyerek yurtdışına çıkanların yararlandırılmaması gerektiği,

şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip, Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamada ise;

– Tasarı ile; yurtdışında yaşayan ve Ülkemize bağlılıklarını kaybetmek istemeyen vatandaşlarımızın mağduriyetinin giderilmesinin amaçlandığı,

– Askerlik Kanununa eklenen ek madde ile bugüne kadar 10 bin civarında vatandaşımızın dövizle askerlik hizmetini yerine getirme imkânından yararlandığı,

– Yurtiçindeki yükümlülerin bedelli olarak askerlik hizmetini yerine getirmelerine şu an için ihtiyaç duyulmadığı, ülkemizin içinde bulunduğu durumda bunun mümkün olamayacağı,

– Gerekli şartlara sahip olup da dövizle askerlik hizmetini yerine getirecek yükümlülerin ödeyecekleri döviz cinsinden paranın, ülkemizin ekonomik şartlarından ziyade, çalıştıkları ülkenin ekonomik durumu dikkate alınarak belirlendiği,

İfade edilmiştir.

Tümü üzerindeki görüşmeleri müteakip Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiş ve Tasarının maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, esas komisyon olan Millî Savunma Komisyonuna havale edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
 
  Başkan Başkanvekili Sözcü
  Metin Şahin Mehmet Hanifi Tiryaki Nihat Gökbulut
  Antalya Gaziantep Kırıkkale
  Kâtip Üye Üye
  Cafer Tufan Yazıcıoğlu Sait Açba Abdülkadir Akcan
  Bartın Afyon Afyon
  Üye Üye Üye
  Gaffar Yakın Ali Uzunırmak Zeki Ergezen
  Afyon Aydın Bitlis
  Üye Üye Üye
  M. Altan Karapaşaoğlu Recep Önal Oğuz Tezmen
  Bursa Bursa Bursa
  Üye Üye Üye
  Süleyman Coşkuner Hakkı Duran Mücahit Himoğlu
  Burdur Çankırı Erzurum
  Üye Üye Üye
  Aslan Polat Aydın Ayaydın Yılmaz Karakoyunlu
  Erzurum İstanbul İstanbul
  Üye Üye Üye
  Nesrin Nas Masum Türker Hasan Metin
  İstanbul İstanbul İzmir
  Üye Üye Üye
  İlhami Yılmaz Zeki Ünal Necdet Tekin
  Karabük Karaman Kırklareli
  Üye Üye Üye
  Ali Gebeş Mehmet Ali Yavuz Ahmet Derin
  Konya Konya Kütahya
  Üye Üye Üye
  Süleyman Çelebi Cevat Ayhan Ş. Ramis Savaş
  Mardin Sakarya Sakarya
  Üye Üye Üye
  Tarık Cengiz Kemal Kabataş Lütfi Ceylan
  Samsun Samsun Tokat
  Üye Üye  
  Hasan Özgöbek Bekir Gündoğan  
  Uşak Tunceli  

 

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar Genel Müdürlüğü 22.6.1999

Sayı : B.02.0.KKG/196-342/2695

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve içtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

Bülent Ecevit

Başbakan

1/846 Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar Genel Müdürlüğü 26.11.1998

Sayı : B.02.0.KKG/101-1387/6671

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 27.10.1998 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

Mesut Yılmaz

Başbakan

GENEL GEREKÇE

211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun yürürlükteki 61 inci maddesinde öngörülen uygulamaya göre, silah altına alınan erbaş ve erlerin, 18 ay süreli muvazzaf askerlik döneminde katılış muayenesi ile birlikte, ilk altı ayda 7, kalan oniki ayda ise 4 olmak üzere toplam 11 defa genel sağlık muayenesinden geçirilmeleri gerekmektedir.

Bir yıl içerisinde silah altına alınan yükümlülerin sayısının 400 000 olduğu dikkate alındığında, 18 ay boyunca toplam 4 400 000 genel sağlık muayenesi yapılması icap etmektedir. Özellikle pratisyen tabip mevcudunun kadroya oranının % 30 olduğu Kara Kuvvetleri Komutanlığında bu muayeneler büyük bir problem teşkil etmektedir.

Tasarı ile öngörülen düzenleme çerçevesinde, 18 aylık askerlik döneminde yapılacak periyodik muayenenin 11’den 5’e düşürülmesi ile, yapılacak muayenelerin daha sağlıklı olacağı ve bu şekilde psikolojik problemleri olan erbaş ve erlerin kolaylıkla ortaya çıkacağı değerlendirilmektedir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. — Madde ile; 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 61 inci maddesinde öngörülen silah altında bulunan erbaş ve erlere kıta ve askerî kurumlara katılış ve ayrılışları ile askerlikleri süresince 11 defa yapılan genel sağlık muayenesi 5’e düşürülerek, muayenelerin daha sağlıklı bir şekilde yapılabilmesine imkân tanınmaktadır.

Madde 2. — Yürürlük maddesidir.

Madde 3. — Yürütme maddesidir.

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNUNUN BİR
MADDESİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. — 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 61 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 61. — Erbaş ve erlerin kıta ve askerî kurumlara katılış ve ayrılışlarında genel sağlık muayeneleri yapılır. Bu muayeneler ilk altı aylık devrede üç ayda bir, bundan sonraki devrede altı ayda bir olmak üzere tekrarlanır. Muayenelerin neticeleri sağlık fişlerine kaydedilir. Komutan ve amirler bu muayene neticelerine göre personelin sağlık durumunu takip ve kontrol ederler.”

MADDE 2. — Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. — Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.
 
Mesut Yılmaz      
  Başbakan    
  Dev. Bak. ve Başb. Yrd. Millî Sav. Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bakanı
  B. Ecevit İ. Sezgin G. Taner
  Devlet Bakanı DevletBakanı DevletBakanı
  H. Özkan Y. Seçkiner I. Saygın
  DevletBakanı DevletBakanı DevletBakanı
  Prof. Dr. H. S. Türk Prof. Dr. S. Yıldırım R. Serdaroğlu
  Devlet Bakanı DevletBakanı Devlet Bakanı
  M. Gürdere Prof. Dr. Ş. Gürel Prof. Dr. A. Andican
  DevletBakanı DevletBakanı DevletBakanı
  Dr. I. Çelebi M. Yılmaz Y. Aktuna
  DevletBakanı DevletBakanı DevletBakanı
  B. Kara C. Kavak R. K. Yücelen
  DevletBakanı Devlet Bakanı Adalet Bakanı
  H. Gemici M. Batallı H. Denizkurdu
  İçişleri Bakanı Dışişleri Bakanı Maliye Bakanı
  K. Aktaş İ. Cem Z. Temizel
  Millî Eğitim Bakanı Bayındırlık ve İskân Bakanı Sağlık Bakanı
  H. Uluğbay Y. Topçu H. İ. Özsoy
  Ulaştırma Bakanı Tarım ve Köyişleri Bakanı Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı
  A. A. Denizolgun M. Taşar Prof. Dr. N. Çağan
  Sanayi ve Ticaret Bakanı Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı Kültür Bakanı
  Y. Erez M. C. Ersümer İ. Talay
  Turizm Bakanı Orman Bakanı Çevre Bakanı
  İ. Gürdal E. Taranoğlu Dr. İ. Aykut
       

Millî Savunma Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Millî Savunma Komisyonu 19.7.1999

Esas No. : 1/437, 2/81, 1/452, 1/453

Karar No. : 13

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlıkça 29.6.1999 tarihinde Talî Komisyon olarak Millî Eğitim, Kültür ve Gençlik ve Spor Komisyonuna, Esas Komisyon olarak komisyonumuza havale edilen 1/437 esas numaralı “Askerlik Kanunu ile Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda DeğişiklikYapılmasına Dair Kanun Tasarısı” komisyonumuzun 15.7.1999 tarihinde yaptığı 4 üncü birleşiminde hükümeti temsilen Millî Savunma ve Maliye Bakanlıkları ile Genelkurmay Başkanlığı ve Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşüldü.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

Sporcuların en verimli oldukları 18-35 yaş dönemlerinde zorunlu olarak askerlik hizmetine alınmalarının sporcu ile kulübü arasında kopukluklara ve performans düşüklüğüne yol açtığı,

Türk Silahlı Kuvvetleri İç HizmetKanununun 43 üncü maddesi ile sadece profesyonel sporculara (futbolculara) hafta ve resmî tatil günleri ile izinli bulundukları zamanlarda her çeşit müsabaka ve antremanlara katılma hakkının tanındığı,

Tasarı ile bu hakkın Olimpiyat Oyunları, Dünya ve Avrupa Şampiyonalarında ilk üç dereceye giren sporculara da teşmil edildiği ve getirilen düzenlemelerle profesyonel ve amatör sporculara belli bir disiplin içinde 33 yaşına kadar askerliklerinin teciline imkân tanındığı,

Görülmektedir.

Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;

Verilen bir önerge ile komisyon gündeminde yeralan ve tasarı ile aynı mahiyette olan ve başkanlıkça 22.6.1999 tarihinde Talî Komisyon olarak Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna, Esas Komisyon olarak komisyonumuza havale edilen 2/81 esas numaralı “Ankara Milletvekili Yücel Seçkiner’in; Askerlik Kanunu ile Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” nin, İçtüzüğün 35 inci maddesi uyarınca birleştirilmeleri ve görüşmelerde 1/437 esas numaralı Kanun Tasarısının esas alınması talep edilmiş ve bu talep komisyonumuzca da benimsenmiştir. Teklif sahibi Ankara Milletvekili Yücel Seçkiner de komisyon görüşmelerine katılmıştır.

Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamaları takiben sözalan Ankara Milletvekili Yücel Seçkiner getirilen düzenlemenin,

Halihazırdaki uygulamada yaşanan çifte standartı ve karmaşık olayları engelleyeceğini, futbolcular yanında basketbolcu ve voleybolcu gibi amatör sporcuları da kapsam içine alacağını, sözkonusu sporcuların askerlik hizmetlerinin 33 yaşına kadar tecil edilebileceğini,

Belirtmiştir.

Tasarı ve Teklif ile gerekçeleri komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının çerçeve 1 inci maddesinin görüşmeleri sırasında verilen, 2/81 esas numaralı teklifi de kapsam içine alan ve madde metnine açıklık kazandıran bir önergenin kabulü ile, madde bu önerge doğrultusunda değiştirilerek kabul edilmiştir.

Verilen başka bir önerge ile komisyon gündeminde yeralan ve aynı kanunlarda değişiklikleri içeren ve Başkanlıkça Esas Komisyon olarak 29.6.1999 tarihinde komisyonumuza havale edilen 1/453 esas numaralı “Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesine Dair Kanunu Tasarısı” ile 1/452 esas numaralı “Askerlik Kanununa Bir Geçici Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı”nın da İçtüzüğün 35 inci maddesi uyarınca görüşülmekte olan 1/437 esas numaralı Kanun Tasarısı ile birleştirilerek görüşülmesi talep edilmiş ve bu talep komisyonumuzca da benimsenmiştir.

Erbaş ve erlerin genel sağlık muayenelerini düzenleyen 1/453 esas numaralı tasarı, görüşülen tasarıya çerçeve 2 nci madde olarak eklenmiştir.

Tasarının 2 nci maddesi 3 üncü madde olarak aynen kabul edildikten sonra,

Yurtdışında çalışan vatandaşlarımızın, askerlik hizmetlerini bedelli askerlik yolu ile yerine getirmeleri konusunda yeni bir imkân sağlayan ve Askerlik Kanununa geçici 34 üncü maddeyi ekleyen 1/452 esas numaralı Kanun Tasarısı görüşülmekte olan Tasarıya çerçeve 4 üncü madde olarak eklenmiştir.

Halen silah altında olan sporcuların mağduriyetlerinin önlemesini sağlayan bir önergenin kabul edilmesi ile, Askerlik Kanununa geçici 35 inci maddeyi ekleyen bir düzenleme tasarıya çerçeve 5 inci madde olarak eklenmiştir.

Müteakiben Tasarının yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü maddeleri, 6 ncı ve 7 nci maddeler olarak aynen kabul edilmiştir.

Alınan redaksiyon yetkisi dahilinde komisyonumuzda yapılan değişikliklere paralel olarak tasarının başlığı da değiştirilerek kabul edilmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arzolunur.
 
  Başkan Başkanvekili  
  Sadık Kırbaş Hayrettin Özdemir  
  Çanakkale Ankara  
  Kâtip Üye  
  M. Kemal Tuğmaner M. Metanet Çulhaoğlu  
  Mardin Adana  
  Üye Üye  
  Gönül Saray Alphan Oğuz Aygün  
  Amasya Ankara  
  Üye Üye  
  Rıza Ulucak Turhan Tayan  
  Ankara Bursa  
    (İmzada bulunamadı)  
  Üye Üye  
  Vahit Kayırıcı Fahrettin Kukaracı  
  Çorum Erzurum  
  Üye Üye  
  Mukadder Başeğmez Hüseyin Arı  
  İstanbul Konya  
  Üye Üye  
  Namık Hakan Durhan Mustafa Enöz  
  Malatya Manisa  
  Üye Üye  
  Hasan Gülay Ekrem Pakdemirli  
  Manisa Manisa  
  Üye Üye  
  Ahmet Demircan Fetullah Gültepe  
  Samsun Van  
    (İmzada bulunamadı)  
  Üye Üye  
  Veysel Atasoy Ömer Üstünkol  
  Zonguldak Zonguldak  

 
 
 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

ASKERLİK KANUNU İLE TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. – 21.6.1927 tarihli ve 1111 sayılı Askerlik Kanununun 35 inci maddesinin 27.6.1984 tarihli ve 3031 sayılı Kanun ile değişik (E) fıkrasına aşağıdaki (3) numaralı bent eklenmiş ve bu bendi takip eden paragraf aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“3. – Olimpiyat Oyunları, Dünya ve Avrupa Şampiyonalarında ilk üç dereceye giren sporcular ile bu derecelere giren takımların kadrolarında yer alan sporcular ve Türkiye Profesyonel 1 inci ve 2 nci Futbol Liglerine katılan takımların kadrolarındaki sporcular,

Millî Savunma Bakanlığınca belirlenecek esaslar çerçevesinde, yukarıda belirtilen kamu personeli hakkında bağlı oldukları bakanlığın; Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği, Türkiye Büyük Millet Meclisi gibi herhangi bir bakanlığa bağlı veya ilgili bakanlığı bulunmayan kurum personeli ile staj, yüksek lisans, ihtisas veya doktora yapanlar ilgili kurum amirinin; Olimpiyat Oyunları, Dünya ve Avrupa Şampiyonalarında ilk üç dereceye giren sporcular ile bu derecelere giren takımların kadrolarında yer alan sporcular ve Türkiye profesyonel 1 inci ve 2 nci futbol liglerine katılan takımların kadrolarındaki sporcular için ilgili bakanlığın teklifi üzerine sevk tehiri işlemi yapılabilir.”
 
 
 
 

MADDE 2. – 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 43 üncü maddesinin üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.

(Hükümetin Teklif Ettiği Metin)
 
 

MADDE 3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
 
  Mesut Yılmaz      
  Başbakan      
  Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Millî Sav. Bak.ve Başb. Yrd. Devlet Bakanı  
  B. Ecevit İ. Sezgin G. Taner  
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı  
  H.Özkan Y. Seçkiner I. Saygın  
  Devlet Bakanı  Devlet Bakanı Devlet Bakanı  
  Prof. Dr. H. S. Türk Prof. Dr. S. Yıldırım R. Serdaroğlu  
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı  
  M. Gürdere Prof. Dr. Ş.Gürel Prof. Dr. A. Andican  
  Devlet Bakanı  Devlet Bakanı Devlet Bakanı  
  Dr. I. Çelebi M. Yılmaz R. Şahin  
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı  
  B. Kara C. Kavak E. Aşık  
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı  
  R. K. Yücelen H. Gemici M. Batallı  
  Adalet Bakanı İçişleri Bakanı Dışişleri Bakanı  
  O. Sungurlu M. Başesgioğlu İ. Cem  
  Maliye Bakanı Millî Eğitim Bakanı Bayındırlık ve İskân Bakanı  
  Z. Temizel H. Uluğbay Y. Topçu  
  Sağlık Bakanı Ulaştırma Bakanı V. Tarım ve Köyişleri Bakanı  
  H. İ. Özsoy R. Serdaroğlu M. Taşar  
  Çalışma ve Sos. Güv. Bak. V. Sanayi ve Ticaret Bakanı Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı  
  Z. Temizel Y. Erez M. C. Ersümer  
  Kültür Bakanı V. Turizm Bakanı Orman Bakanı  
  H. Özkan İ. Gürdal E. Taranoğlu  
    Çevre Bakanı    
    Dr. İ. Aykut    

 

MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

ASKERLİK KANUNU İLE TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA VE ASKERLİK KANUNUNA İKİ GEÇİCİ MADDE EKLENMESİNE DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. – 21.6.1927 tarihli ve 1111 sayılı Askerlik Kanununun 35 inci maddesinin 27.6.1984 tarihli ve 3031 sayılı Kanunu ile değişik (E) fıkrasına 3 numaralı bent eklenmiş, bu bendi takip eden paragraf aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

3. – Sporcuların aktif spor hayatının aşağıda belirtilen şartlarda devam ettiğinin belgelendirilmesi kaydıyla;

a) Olimpiyat Oyunları, Dünya ve Avrupa Şampiyonalarında ilk üç dereceye giren sporcular ile bu dereceleri alan takımların kadrolarında yer alan sporcular,

b) A – Büyükler Millî takım kadrolarında yer alan sporcular,

c) Türkiye Profesyonel 1 inci Futbol Liginde yer alan takımların kadrolarında bulunan sporcular,

d) En az iki ligi bulunan spor dallarında ise en üst ligde yer alan takımların uluslararası kuralların öngördüğü sayıdaki sporcular,

Millî Savunma Bakanlığınca belirlenecek esaslar çerçevesinde, yukarıda belirtilen kamu personeli hakkında bağlı oldukları bakanlığın; Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği, Türkiye Büyük Millet Meclisi gibi herhangi bir bakanlığa bağlı veya ilgili bakanlığı bulunmayan kurum personeli ile staj, yüksek lisans, ihtisas veya doktora yapanların ilgili kurum amirinin; üçüncü bentte yer alan sporcular için ilgili bakanlığın teklifi üzerine sevk tehiri işlemi yapılabilir.

MADDE 2. – 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 61 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Madde 61. – Erbaş ve erlerin kıta ve askerî kurumlara katılış ve ayrılışlarında genel sağlık muayeneleri yapılır. Bu muayeneler ilk altı aylık devrede üç ayda bir, bundan sonraki devrede altı ayda bir olmak üzere tekrarlanır. Muayenelerin neticeleri sağlık fişlerine kaydedilir. Komutan ve amirler bu muayeneneticelerine göre personelin sağlık durumunu takip ve kontrol ederler.

MADDE 3. – 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 43 üncü maddesinin üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 4. – 21.6.1927 tarihli ve 1111 sayılı Askerlik Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

GEÇİCİ MADDE 34. – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte 38 yaşını doldurdukları halde, dövizle askerlik hizmeti yapmak üzere başvurmayanlar ile başvurdukları halde döviz ödemelerini veya temel eğitimlerini süresi içinde yapmadıkları için dövizle askerlik hizmeti kapsamından çıkartılanlar ek 1 inci maddedeki şartları taşımaları halinde, iki yıl içinde durumlarını ispata yarayan belgelerle birlikte konsoloslukları aracılığı ile askerlik şubelerine başvurmaları ve 15 000 Alman Markı veya karşılığı yabancı ülke parasını başvuru sırasında defaten ödemeleri ve temel askerlik eğitimini yapmaları halinde askerlik hizmetini yerine getirmiş sayılırlar.

Yukarıdaki fıkra kapsamında bulunanlardan, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte 40 yaşını tamamlamış olanlar, 20 000 Alman Markı veya karşılığı yabancı ülke parasını başvuru sırasında defaten ödemeleri halinde, haklarında adlî takibat yapılmaz ve bunlar temel askerlik eğitimine tabi tutulmadan askerlik hizmetini yerine getirmiş sayılırlar.

(Millî Savunma Komisyonunun Kabul Ettiği Metin)

403 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 20 ve 25 inci maddeleri uyarınca yetkili makam kararı ile Türk vatandaşlığını kaybetmiş olanlardan; bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren iki yıl içinde vatandaşlığa alınmak üzere yetkili mercilere başvuranlar, yeniden Türk vatandaşlığına alınma tarihini müteakip bir yıl içinde müracaat ettikleri takdirde bu madde hükümlerinden yararlanırlar.

MADDE 5. – 21.6.1927 tarihli ve 1111 sayılı Askerlik Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

GEÇİCİ MADDE 35. – Halen silah altında olan ve bu Kanun ile yürürlükten kaldırılan İç Hizmet Kanununun 43 üncü maddesinin üçüncü fıkrasından yararlanan sporculara, terhislerine kadaryürürlükten kaldırılan bu maddenin uygulamasına devam edilir.

MADDE 6. – Tasarının 3 üncü maddesi, 6 ncı madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 7. – Tasarının 4 üncü maddesi, 7 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

SIRASAYISI 59 UN SONU