T.B.M.M. (S. Sayısı : 375)
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa Bir Ek Madde ile Bir Geçici Madde Eklenmesine İlişkin Kanun Tasarısı ve Millî Savunma ve Plan ve Bütçe Komisyonları Raporları (1/413)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 22.6.1999
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/196-342/2695
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
1/665 Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa Bir Ek Madde ile Bir Geçici Madde Eklenmesine İlişkin Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 8.10.1997
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/101-1249/4191
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 23.9.1997 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa Bir Ek Madde ile Bir Geçici Madde Eklenmesine İlişkin Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Mesut Yılmaz
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Harp ve vazife malûllüğünü gerektiren nedenlerden dolayı hayatını kaybedenlerin dul ve yetimleri ile sakatlanarak iş gücü kaybına uğrayan malûllere, 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanunu hükümlerine göre aylık bağlanmakta, ayrıca bu mağduriyetleri kısmen önlemek maksadıyla, aynı Kanunda bazı imkânlar öngörülmüş bulunmaktadır.
Bu çerçevede, harp ve vazife malûllerinden hizmeti 30 yılın altında olanlar, 30 yıl hizmet yapmış kabul edilmekte, bağlanan aylıklara malûllük zamları ilave edilmekte, harp malûllerine bir üst rütbe üzerinden aylık bağlanmaktadır.
Türk Silâhlı Kuvvetleri vazife malûllerinin aylıklarına, aynı rütbeden harp malûlü olan emsali ile vazife malûlüne öngörülen maaşın arasındaki farkın % 80’i ayrıca ilave edilmektedir.
Emekli Sandığı Kanununda sağlanan bu imkânlara rağmen, aylık bağlanmasında esas alınan rütbe ve derece değişmediğinden, özellikle genç rütbelerde iken şehit olan personelin dul ve yetimleri ile malûl olanların maaşları yeterli ölçüde artmamaktadır.
Bu nedenle, hazırlanan taslak ile; bu mağduriyetlerin giderilebilmesi için kapsam ve malî yük de dikkate alınarak, ilk aşamada, hayatını kaybedenlerin dul ve yetimleri ile yaşamak için gereken hareketleri yapamayacak ve başkasının yardım ve desteğine muhtaç olacak derecede malûl olanlara bağlanan aylıkların, rütbe, kıdem ve unvanlarında bir değişiklik yapılmamak ve geçmişe yönelik hak doğurmamak kaydıyla, görevde bulunan emsalleri gibi, her yıl kademe ilerlemesi, her üç yılda bir derece yükselmesi yapacak şekilde artırılmasına imkân sağlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile; bu maddede belirtilen kanunlar kapsamındaki görevler ile ayrıca barışta ve olağanüstü hallerde yapılan eğitim, tatbikat ve manevralar ile birlik halinde intikaller sırasında bu harekat ve hizmetlerin sebep ve etkileriyle hayatlarını kaybedenlerin dul ve yetimleri ile yaşamak için gereken hareketleri yapmaktan aciz olan ve başkasının yardım ve desteğine muhtaç olacak şekilde malûl olanlara bağlanan aylıkların yükseltilmesi sağlanmakta ve bu yükseltmede uygulanacak esaslar belirlenmektedir.
Madde 2. – Madde ile; Kanun kapsamına giren hak sahiplerinin aylıklarının, Kanunun yayımını takip eden aybaşından itibaren ve geçmişe yönelik hak doğurmamak kaydıyla yükseltilmesi sağlanmaktadır.
Madde 3. – Yürürlüğe ilişkindir.
Madde 4. – Yürütmeye ilişkindir.
Millî Savunma Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Millî Savunma Komisyonu 12.7.1999
Esas No. : 1/413
Karar No. : 9
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 29.6.1999 tarihinde tali komisyon olarak Komisyonumuza, Esas Komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilen 1/413 esas numaralı “Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa Bir Ek Madde ile Bir Geçici Madde Eklenmesine İlişkin Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 8.7.1999 tarihinde yaptığı 3 üncü Birleşiminde, Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanının Başkanlığında Millî Savunma, Maliye ve İçişleri Bakanlıkları, Genelkurmay Başkanlığı ve Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşüldü.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
Emekli Sandığı Kanununda sağlanan tüm imkânlara rağmen, özellikle genç yaşlarında şehit olan personelin dul ve yetimleri ile malûl olanların maaşlarının yeterli ölçüde artmadığı,
Sözkonusu mağduriyetin giderilebilmesi için, ilk aşamada hayatını kaybedenlerin dul ve yetimleri ile yaşamak için gereken hareketleri yapamayacak ve başkasının yardım ve desteğine muhtaç olacak derecede malûl olanlara bağlanan aylıkların, rütbe, kıdem ve unvanlarında bir değişiklik yapılmamak ve geçmişe yönelik hak doğurmamak kaydıyla, görevde bulunan emsalleri gibi, her yıl kademe ilerlemesi, her üç yılda bir derecede yükselmesi yapılacak şekilde bir imkân sağlandığı,
Görülmektedir.
Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;
– Emekli Sandığı Kanununda malûl kavramının altı dereceye ayrıldığı ve kanun tasarısının bunlardan sadece yaşamak için başkasının desteğine muhtaç olanları kapsadığı, ileride bütçe imkânları dahilinde diğer derecelerin de kapsam içine alınabileceği,
– Bu konuda maddî külfetin göğüslenmesi gerektiği,
– Şehitlerimizin dul ve yetimleriyle malûllerimize yapılan yardımların kamuoyunda yeterince bilinmediği, nakdi tazminat verilmesi, yüksek maaş bağlanması, OYAK yardımı, tütün payı, kuvvet komutanlığından birlik komutanlığına kadar komutanlık yardımları gibi 17 çeşit yardım unsuru bulunduğu,
– Tasarının sadece Türk Silâhlı Kuvvetleri mensuplarına yönelik olarak hazırlanmadığı, Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa tâbi tüm sivil iştirakçileri de kapsadığı,
– Korucuların ise 2330 sayılı Nakdi Tazminat Bağlanması Hakkındaki Kanun kapsamında işleme tâbi tutularak mağdur edilmedikleri,
Şeklinde görüşler dile getirilmiştir.
Komisyonumuz ayrıca;
– Altı dereceye ayrılmış bulunan malûllerimizden sadece yaşamak için başkasının desteğine muhtaç olanları kapsayan tasarının ileride tüm derecelere teşmil edilmesi yönünde ve
– Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı kapsamında olmayan, ancak Sosyal Sigortalar Kanunu kapsamında bulunup da terör olayları nedeniyle hayatını kaybeden veya malûl olanların da ileride kapsam içine alınmaları,
Konularında iki adet tavsiye kararı almıştır.
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamaları takiben Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Alınan redaksiyon yetkisi dahilinde Tasarının,
– Çerçeve 1 inci maddesi ile Kanuna eklenen ek Madde 73, Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa ek 73 üncü Maddenin işlenmiş olması nedeniyle ek Madde 74 olarak değiştirilmek suretiyle,
– Çerçeve 2 nci maddesi ile Kanuna eklenen geçici madde 202, Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa Geçici Madde 202, 203 ve 204 üncü maddelerin işlenmiş olması nedeniyle geçici madde 205 olarak değiştirilmek suretiyle,
– Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 üncü ve 4 üncü maddeleri ise aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz esas komisyon olan Plan ve
Bütçe Komisyonuna sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
| Başkan | Başkanvekili | |
| Sadık Kırbaş | Hayrettin Özdemir | |
| Çanakkale | Ankara | |
| Kâtip | Üye | |
| M. Kemal Tuğmaner | M. Metanet Çulhaoğlu | |
| Mardin | Adana | |
| Üye | Üye | |
| Gönül Saray Alphan | Oğuz Aygün | |
| Amasya | Ankara | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Rıza Ulucak | Hüseyin Arabacı | |
| Ankara | Bilecik | |
| Üye | Üye | |
| Turhan Tayan | Bekir Aksoy | |
| Bursa | Çorum | |
| Üye | Üye | |
| Vahit Kayırıcı | Fahrettin Kukaracı | |
| Çorum | Erzurum | |
| Üye | Üye | |
| Mukadder Başeğmez | Hüseyin Arı | |
| İstanbul | Konya | |
| Üye | Üye | |
| Namık Hakan Durhan | Mustafa Enöz | |
| Malatya | Manisa | |
| Üye | Üye | |
| Hasan Gülay | Ekrem Pakdemirli | |
| Manisa | Manisa | |
| Üye | Üye | |
| Ahmet Demircan | Ömer Üstünkol | |
| Samsun | Zonguldak |
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe Komisyonu 28.2.2000
Esas No. : 1/413
Karar No. : 93
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 20 nci Yasama Döneminde Türkiye Büyük MilletMeclisi Başkanlığına sunulan, ancak dönemin sona ermesi nedeniyle kanunlaşamayarak kadük olan “Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa Bir Ek Madde ile Bir Geçici Madde Eklenmesine İlişkin Kanun Tasarısı”, Hükümetçe yenilenerek Başkanlıkça 29.6.1999 tarihinde tali komisyon olarak Millî Savunma Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza sevk olunmuştur. Sözkonusu Tasarı, Komisyonumuzun 24.2.2000 tarihinde yaptığı 41 inci birleşimde Millî Savunma Bakanı Sabahattin Çakmakoğlu ile Millî Savunma Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, harp ve vazife malûlleri ile şehitlerin dul ve yetimlerine 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu uyarınca aylık bağlanmakta, ayrıca, aynı Kanun ile sözkonusu kimselere diğer bazı imkânlar da sağlanmaktadır. Ancak, aylığa esas alınan rütbe ve derece değişmediğinden, özellikle düşük rütbelerde iken şehit olanların dul ve yetimleri ile malûllere ödenen aylıklar yetersiz kalmaktadır. Bu nedenle, anılan kişilerin mağduriyetlerinin önlenmesi için bir düzenleme yapılmasına ihtiyaç duyulmaktadır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde; sözkonusu mağduriyetlerin giderilebilmesi için, ilk aşamada, başkasının yardımı olmaksızın hayatını devam ettiremeyecek derecede malûl olanlar ile şehitlerin dul ve yetimlerine ödenen aylıkların, rütbe, kıdem ve unvanlarında bir değişiklik yapılmamak ve geçmişe yönelik olmamak kaydıyla, görevde bulunan emsalleri gibi derece ve kademe ilerlemesinin uygulanması suretiyle aylıkların artırılmasının amaçlandığı anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;
– Tasarının, terör nedeniyle şehit olanların dul ve yetimleri ile malûllerin maddî durumlarının iyileştirilmesine yönelik olarak hazırlandığı,
– Tasarı kapsamına giren hak sahiplerine açıklık getirilmesi gerektiği, ayrıca bu düzenlemeler ile Emekli Sandığına getirilen ek malî yükün miktarı hususunda Komisyonun bilgilendirilmesinde yarar görüldüğü,
– Terör nedeniyle hayatını kaybedenlerden herhangi bir sosyal güvenceye sahip olmayanların aileleri ile yaralananlara bir ödemenin yapılıp yapılmadığı,
Şeklindeki görüş, eleştiri ve soruları takiben, hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
– Terör nedeniyle şehit olanların dul ve yetimleri ile malûllerin mevcut maaşlarının zaman içinde yetersiz kaldığı, bu nedenle de artırılmasına gerek duyulduğu,
– Tasarının Emekli Sandığına tâbi sivil iştirakçilerle subaylar, astsubaylar, uzman jandarma ve uzman erbaşlarla yedek subayları, erleri ve erbaşları kapsadığı,
– Tasarı ile getirilen düzenleme ile özellikle genç yaşta şehit olanların dul ve yetimleri ile yaşamak için başkasının desteğine muhtaç olan malûllerimizin rütbe ve dereceleri artırılmayarak, sadece aldıkları ücrete emsal teşkil eden maaş göstergelerinin yükseltileceği,
– Terör olayları nedeniyle mağduriyete uğrayanlardan herhangi bir sosyal güvencesi olmayanlara da tazminat ödendiği, devletin terörden zarar gören vatandaşların mağduriyetlerini imkânları ölçüsünde gidermeye çalıştığı,
– Genç yaşlarda şehit olan kamu personelinden ilk aşamada, hayatını kaybedenlerin dul ve yetimleri ile yaşamak için gereken hareketleri yapamayacak ve başkasının yardım ve desteğine muhtaç olacak derecede malûl olanlara bağlanan aylıklarının yükseltilmesine dönük düzenlemelerin yapıldığı, bu itibarla Emekli Sandığı Kurumunun aktüeryal dengesini bozucu büyük bir malî yük oluşmayacağı,
İfade edilmiştir.
Tümü üzerindeki görüşmeleri takiben, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
– Çerçeve 1 inci maddesi; 5434 sayılı Kanuna eklenen Ek Madde 74’ün, madde numarasının “Ek Madde-77” olarak teselsül ettirilmesi suretiyle,
– Çerçeve 2 nci maddesi; 5434 sayılı Kanuna eklenen Geçici Madde 205’in madde numarasının “Geçici Madde-210” olarak teselsül ettirilmesi ve madde metninde “Ek-74” olarak geçen atfın “Ek-77” olarak değiştirilmesi suretiyle,
– Yürürlüğe ilişkin 3 üncü maddesi; gerekli işlemlerin tamamlanabilmesini teminen Kanunun yayımı tarihinden üç ay sonra yürürlüğe girecek şeklinde düzenlenmesi suretiyle,
– Yürütmeye ilişkin 4 üncü maddesi ise aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
| Başkan | Başkanvekili | |
| Metin Şahin | Mehmet Hanifi Tiryaki | |
| Antalya | Gaziantep | |
| Sözcü | Kâtip | |
| Nihat Gökbulut | Cafer Tufan Yazıcıoğlu | |
| Kırıkkale | Bartın | |
| Üye | Üye | |
| Sait Açba | Abdülkadir Akcan | |
| Afyon | Afyon | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Gaffar Yakın | Hikmet Uluğbay | |
| Afyon | Ankara | |
| Üye | Üye | |
| Ali Uzunırmak | M. Altan Karapaşaoğlu | |
| Aydın | Bursa | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Oğuz Tezmen | Süleyman Coşkuner | |
| Bursa | Burdur | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Hakkı Duran | Mücahit Himoğlu | |
| Çankırı | Erzurum | |
| Üye | Üye | |
| Mehmet Dönen | Ramazan Gül | |
| Hatay | Isparta | |
| Üye | Üye | |
| Aydın Ayaydın | Ali Coşkun | |
| İstanbul | İstanbul | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Yılmaz Karakoyunlu | Nesrin Nas | |
| İstanbul | İstanbul | |
| Üye | Üye | |
| Masum Türker | Hasan Metin | |
| İstanbul | İzmir | |
| Üye | Üye | |
| Zeki Ünal | Necdet Tekin | |
| Karaman | Kırklareli | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Ali Gebeş | Ahmet Derin | |
| Konya | Kütahya | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Süleyman Çelebi | Veysi Şahin | |
| Mardin | Mardin | |
| Üye | Üye | |
| Cevat Ayhan | Ş. Ramis Savaş | |
| Sakarya | Sakarya | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Kemal Kabataş | Lütfi Ceylan | |
| Samsun | Tokat | |
| Üye | ||
| Hasan Özgöbek | ||
| Uşak |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNUNA BİR EK MADDE İLE BİR GEÇİCİ MADDE EKLENMESİNE İLİŞKİN KANUN TASARISI
MADDE 1. — 8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 73. — Bu Kanunun 64 üncü, 3.11.1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun, 23.4.1981 tarihli ve 2453 sayılı Yurtdışında Görevli Personele Nakdî Tazminat Verilmesi ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun, 18.12.1981 tarihli ve 2566 sayılı Bazı Kamu Görevlilerine Nakdî Tazminat Verilmesi ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun, 28.2.1982 tarihli ve 2629 sayılı Uçuş, Paraşüt, Denizaltı, Dalgıç ve Kurbağa Adam Hizmetleri Tazminat Kanunu ve 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ve 12.4.1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamındaki görevler ile ayrıca barışta veya olağanüstü hallerde yapılan eğitim, tatbikat ve manevralar ile birlik halinde intikaller sırasında, bu harekât ve hizmetlerin sebep ve etkileriyle hayatlarını kaybedenlerin dul ve yetimleri ile yaşamak için gereken hareketleri yapamayacak ve başkasının yardım ve desteğine muhtaç olacak derecede malûl olanlara, bu Kanuna göre bağlanan aylıklar, aşağıdaki esaslar dahilinde yükseltilir.
a) Subay, astsubay, uzman jandarma, uzman erbaşlar ve sivil iştirakçilerin dul ve yetimleri ile yaşamak için gereken hareketleri yapamayacak ve başkasının yardım ve desteğine muhtaç olacak derecede malûl olanlara bağlanan aylıklar, kendisinden aylık bağlananlar ile malûllerin emsalleri esas alınarak, her yıl kademe ilerlemesi, her üç yılda bir derece yükselmesi işlemine tâbi tutulur.
b) Bu şekilde yükseltilen aylıklarda, azamî rütbe tavanı subaylarda kıdemli albaydır. Kıdemli albaylar ile general ve amirallere bir üst rütbenin aylığı bağlanır. Astsubaydan subay olanlar, astsubaylar ve uzman jandarmalarda yükselinebilecek azamî derece ve kademe, 27.2.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda yeralan aylık gösterge tablolarında belirtilen en yüksek derece ve kademedir. Uzman erbaşların aylık yönünden yükseltilmeleri ise, 18.3.1986 tarihli ve 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanununun 16 ncı maddesinde belirtilen esaslara göre yapılır.
c) Sivil iştirakçiler ile yedek subay, erbaş ve erlere uygulanacak azamî derece ve kademe ise öğrenim durumları ve hizmet sınıfları itibariyle 23.7.1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre yükselebilecekleri derece ve kademedir.
d) Derece yükselmesi ve kademe ilerlemesi, kendisinden aylık bağlananların ve malûllerin rütbe, kıdem ve unvanlarında herhangi bir değişikliği gerektirmez.
e) Gösterge ve ek gösterge ile bu Kanunun Ek-70 inci maddesine göre emekli aylığına yansıyan tutarın hesaplanmasında, yükselinen derece ve kademe esas alınır.”
MADDE 2. — 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 202. — Bu Kanunun kapsamına giren hak sahiplerinin aylıkları, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihi takip eden ay başından itibaren, Ek-73 üncü maddede belirtilen esaslara göre yükseltilir. Ancak, bu yükseltmeden dolayı geçmişe yönelik aylık ve aylık farkı ödenmez.”
MADDE 3. – Bu Kanun yayımı tarihini takip eden ay başında yürürlüğe girer.
MADDE 4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
| A. Mesut Yılmaz | ||
| Başbakan | ||
| Dev. Bakanı ve Başb. Yard. | Millî Sav. Bak.ve Başb.Yrd. | |
| B. Ecevit | İ. Sezgin | |
| Devlet Bakanı V. | Devlet Bakanı | |
| C. Kavak | H. Özkan | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| Y. Seçkiner | I. Saygın | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| Prof. Dr. H. S. Türk | Prof. Dr. S. Yıldırım | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| R. Serdaroğlu | M. Gürdere | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| Prof. Dr. Ş. Gürel | Prof. Dr. A. Andican | |
| Devlet Bakanı V. | Devlet Bakanı | |
| M. C. Ersümer | M. Yılmaz | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| R. Şahin | B. Kara | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı V. | |
| C. Kavak | B. Kara | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| R. K. Yücelen | H. Gemici | |
| Devlet Bakanı | Adalet Bakanı | |
| M. Batallı | O. Sungurlu | |
| İçişleri Bakanı | Dışişleri Bakanı V. | |
| M. Başesgioğlu | Prof. Dr. Ş. Gürel | |
| Maliye Bakanı | Millî Eğitim Bakanı | |
| Z. Temizel | H. Uluğbay | |
| Bayındırlık ve İskân Bakanı V. | Sağlık Bakanı | |
| E. Taranoğlu | H. İ. Özsoy | |
| Ulaştırma Bakanı V. | Tarım ve Köyişleri Bakanı | |
| R. Serdaroğlu | M. Taşar | |
| Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı | Sanayi ve Ticaret Bakanı | |
| Prof. Dr. N. Çağan | Y. Erez | |
| Enerji ve Tabiî Kayn. Bakanı | Kültür Bakanı V. | |
| M. C. Ersümer | H. Özkan | |
| Turizm Bakanı | Orman Bakanı | |
| İ. Gürdal | E. Taranoğlu | |
| Çevre Bakanı | ||
| Dr. İ. Aykut |
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNUNA BİR EK MADDE İLE BİR GEÇİCİ MADDE EKLENMESİNE İLİŞKİN KANUN TASARISI
MADDE 1. — 8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
EK MADDE 74. — Bu Kanunun 64 üncü, 3.11.1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun, 23.4.1981 tarihli ve 2453 sayılı Yurtdışında Görevli Personele Nakdî Tazminat Verilmesi ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun, 18.12.1981 tarihli ve 2566 sayılı Bazı Kamu Görevlilerine Nakdî Tazminat Verilmesi ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun, 28.2.1982 tarihli ve 2629 sayılı Uçuş, Paraşüt, Denizaltı, Dalgıç ve Kurbağa Adam Hizmetleri Tazminat Kanunu ve 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ve 12.4.1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamındaki görevler ile ayrıca barışta veya olağanüstü hallerde yapılan eğitim, tatbikat ve manevralar ile birlik halinde intikaller sırasında, bu harekat ve hizmetlerin sebep ve etkileriyle hayatlarını kaybedenlerin dul ve yetimleri ile yaşamak için gereken hareketleri yapamayacak ve başkasının yardım ve desteğine muhtaç olacak derecede malûl olanlara, bu Kanuna göre bağlanan aylıklar, aşağıdaki esaslar dahilinde yükseltilir.
a) Subay, astsubay, uzman jandarma, uzman erbaşlar ve sivil iştirakçilerin dul ve yetimleri ile yaşamak için gereken hareketleri yapamayacak ve başkasının yardım ve desteğine muhtaç olacak derecede malûl olanlara bağlanan aylıklar, kendisinden aylık bağlananlar ile malûllerin emsalleri esas alınarak, her yıl kademe ilerlemesi, her üç yılda bir derece yükselmesi işlemine tâbi tutulur.
b) Bu şekilde yükseltilen aylıklarda, azamî rütbe tavanı subaylarda kıdemli albaydır. Kıdemli albaylar ile general ve amirallere bir üst rütbenin aylığı bağlanır. Astsubaydan subay olanlar, astsubaylar ve uzman jandarmalarda yükselinebilecek azamî derece ve kademe, 27.2.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda yeralan aylık gösterge tablolarında belirtilen en yüksek derece ve kademedir. Uzman erbaşların aylık yönünden yükseltilmeleri ise, 18.3.1986 tarihli ve 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanununun 16 ncı maddesinde belirtilen esaslara göre yapılır.
c) Sivil iştirakçiler ile yedek subay, erbaş ve erlere uygulanacak azamî derece ve kademe ise öğrenim durumları ve hizmet sınıfları itibariyle 23.7.1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre yükselebilecekleri derece ve kademedir.
d) Derece yükselmesi ve kademe ilerlemesi, kendisinden aylık bağlananların ve malûllerin rütbe, kıdem ve unvanlarında herhangi bir değişikliği gerektirmez.
e) Gösterge ve ek gösterge ile bu Kanunun Ek-70 inci maddesine göre emekli aylığına yansıyan tutarın hesaplanmasında, yükselinen derece ve kademe esas alınır.
MADDE 2. — 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 205. — Bu Kanunun kapsamına
giren hak sahiplerinin aylıkları, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihi takip
eden ay başından itibaren, Ek-74 üncü maddede belirtilen esaslara göre
yükseltilir. Ancak, bu yükseltmeden dolayı geçmişe yönelik aylık ve aylık
farkı ödenmez.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNUNA BİR EK MADDE İLE BİR GEÇİCİ MADDE EKLENMESİNE İLİŞKİN KANUN TASARISI
MADDE 1. — 8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
EK MADDE 77. — Bu Kanunun 64 üncü, 3.11.1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun, 23.4.1981 tarihli ve 2453 sayılı Yurtdışında Görevli Personele Nakdî Tazminat Verilmesi ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun, 18.12.1981 tarihli ve 2566 sayılı Bazı Kamu Görevlilerine Nakdî Tazminat Verilmesi ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun, 28.2.1982 tarihli ve 2629 sayılı Uçuş, Paraşüt, Denizaltı, Dalgıç ve Kurbağa Adam Hizmetleri Tazminat Kanunu ve 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ve 12.4.1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamındaki görevler ile ayrıca barışta veya olağanüstü hallerde yapılan eğitim, tatbikat ve manevralar ile birlik halinde intikâller sırasında, bu harekât ve hizmetlerin sebep ve etkileriyle hayatlarını kaybedenlerin dul ve yetimleri ile yaşamak için gereken hareketleri yapamayacak ve başkasının yardım ve desteğine muhtaç olacak derecede malûl olanlara, bu Kanuna göre bağlanan aylıklar, aşağıdaki esaslar dahilinde yükseltilir.
a) Subay, astsubay, uzman jandarma, uzman erbaşlar ve sivil iştirakçilerin dul ve yetimleri ile yaşamak için gereken hareketleri yapamayacak ve başkasının yardım ve desteğine muhtaç olacak derecede malûl olanlara bağlanan aylıklar, kendisinden aylık bağlananlar ile malûllerin emsalleri esas alınarak, her yıl kademe ilerlemesi, her üç yılda bir derece yükselmesi işlemine tâbi tutulur.
b) Bu şekilde yükseltilen aylıklarda, azami rütbe tavanı subaylarda kıdemli albaydır. Kıdemli albaylar ile general ve amirallere bir üst rütbenin aylığı bağlanır. Astsubaydan subay olanlar, astsubaylar ve uzman jandarmalarda yükselinebilecek azami derece ve kademe, 27.2.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda yer alan aylık gösterge tablolarında belirtilen en yüksek derece ve kademedir. Uzman erbaşların aylık yönünden yükseltilmeleri ise, 18.3.1986 tarihli ve 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanununun 16 ncı maddesinde belirtilen esaslara göre yapılır.
c) Sivil iştirakçiler ile yedek subay, erbaş ve erlere uygulanacak azami derece ve kademe ise öğrenim durumları ve hizmet sınıfları itibariyle 23.7.1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre yükselebilecekleri derece ve kademedir.
d) Derece yükselmesi ve kademe ilerlemesi, kendisinden aylık bağlananların ve malûllerin rütbe, kıdem ve unvanlarında herhangi bir değişikliği gerektirmez.
e) Gösterge ve ek gösterge ile bu Kanunun Ek 70 inci maddesine göre emekli aylığına yansıyan tutarın hesaplanmasında, yükselinen derece ve kademe esas alınır.
MADDE 2. — 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 210. — Bu Kanunun kapsamına giren hak sahiplerinin aylıkları, kanunun yürürlüğe girdiği tarihi takip eden ay başından itibaren, Ek-77 nci maddede belirtilen esaslara göre yükseltilir. Ancak, bu yükseltilmeden dolayı geçmişe yönelik aylık ve aylık farkı ödenmez.
MADDE 3. — Bu Kanun yayımı tarihinden üç ay sonra, takip eden ay başında yürürlüğe girer.
MADDE 4. —Tasarının 4 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
SIRA SAYISI 375’İN SONU