Dönem : 21 Yasama Yılı : 2



T.B.M.M. (S. Sayısı : 407)


 
 

Silahlı Kuvvetler İhtiyaç Fazlası Mal ve Hizmetlerinin Satış, Hibe, Devir ve Elden Çıkarılması; Diğer Devletler Adına Yurt Dışı ve Yurt İçi Alımların Yapılması ve Eğitim Görecek Yabancı Personel Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı ve Silahlı Kuvvetler İhtiyaç Fazlası Mal ve Hizmetlerinin Satış, Hibe, Devir ve Elden Çıkarılması; Diğer Devletler Adına Yurt Dışı ve Yurt İçi Alımların Yapılması ve Eğitim Görecek Yabancı Personel Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair 31.5.1989 Tarihli ve 3567 Sayılı Kanun ve Anayasanın 89 uncu Maddesi Gereğince Cumhurbaşkanınca Bir Daha Görüşülmek Üzere Geri Gönderme Tezkeresi ve Plan ve

Bütçe Komisyonu Raporu (1/382, 1/258)

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar 22.6.1999

Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG/196-342/2695

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

Bülent Ecevit

Başbakan
 
 

1/402 Silahlı Kuvvetler İhtiyaç Fazlası Mal ve Hizmetlerinin Satış, Hibe, Devir ve Elden Çıkarılması; Diğer Devletler Adına Yurt Dışı ve Yurt İçi Alımların Yapılması ve Eğitim Görecek Yabancı Personel Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı T.C.

Başbakanlık 3.5.1996

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG/196-342/1847

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 78 inci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

Mesut Yılmaz

Başbakan
 
 

1/653 Silahlı Kuvvetler İhtiyaç Fazlası Mal ve Hizmetlerinin Satış, Hibe, Devir ve Elden Çıkarılması; Diğer Devletler Adına Yurt Dışı ve Yurt İçi Alımların Yapılması ve Eğitim Görecek Yabancı Personel Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı
 
 
T.C.

Başbakanlık 3.12.1993

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG/101-640/06873

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 5.11.1993 tarihinde kararlaştırılan “Silahlı Kuvvetler İhtiyaç Fazlası Mal ve Hizmetlerinin Satış, Hibe, Devir ve Elden Çıkarılması; Diğer Devletler Adına Yurt Dışı ve Yurt İçi Alımların Yapılması ve Eğitim Görecek Yabancı Personel Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

Prof. Dr. Tansu Çiller

Başbakan

GENEL GEREKÇE

7.6.1985 tarihinde yürürlüğe giren 3212 sayılı Kanunun 2 nci maddesi ile, Türk Silahlı Kuvvetleri tarafından üretilen, yurt içinden veya yurt dışından çeşitli yollarla elde edilen her cins ve sınıf ikmal maddelerinden HEK durumunda olan ve hurdaya ayrılanlar ile ihtiyaç fazlası bulunan veya çeşitli sebeplerle kadro dışı bırakılanların, Türkiye Cumhuriyetinin dış siyasî tutum ve menfaatlerine aykırı olmamak şartıyla dost veya müttefik devletlere bağışlanması veya satılması imkânı getirilmiştir. Ancak 3212 sayılı Kanunun uygulanması sırasında, yabancı ülkelerin özellikle hizmet dışı ikmal maddeleriyle harp silah, vasıta ve araçlarını talep etmedikleri, bu tür maddelere sadece yabancı özel kuruluşların talip oldukları görülmüştür. Anılan maddedeki imkânın “yabancı devletlerle” sınırlı tutulmuş olması, ihtiyaç fazlası malzemenin yabancı özel kuruluşlara satışına ve dolayısıyla gerektiği gibi değerlendirilmesine engel teşkil etmiştir.

Belirtilen nedenle Tasarı ile, 3212 sayılı Kanunun 2 nci maddesi kapsamında bulunan malzemelerin, Türkiye Cumhuriyetinin dış siyasî tutum ve menfaatlerine aykırı olmamak ve bu konuda Dışişleri Bakanlığının uygun mütalaası alınmak şartıyla, dost veya müttefik devletlerin yanısıra bu devletlerin kamu veya özel kurum ve kuruluşlarına satışına imkân sağlanmakta, böylece Kanunun kapsamı genişletilerek işlerlik kazandırılmaktadır. Bu düzenleme, ülkemizin en önemli ihtiyacı olan dış satımın ve dolayısıyla döviz girdilerinin artırılmasında Türk Silahlı Kuvvetlerinin olumlu katkıda bulunmasına imkân sağlayacaktır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Genel gerekçede açıklanan sebeplerle, Türk Silahlı Kuvvetleri tarafından üretilen, yurt içinden veya yurt dışından çeşitli yollarla elden edilen her cins ve sınıf ikmal maddelerinden HEK durumunda olan ve hurdaya ayrılanlar ile ihtiyaç fazlası bulunan veya çeşitli nedenlerle kadro dışı bırakılanların, dost veya müttefik devletlerin yanısıra bunların kamu veya özel kurum ve kuruluşlarına satılmasına imkân sağlanmaktadır. Ancak, ihtiyaç fazlası mal ve hizmetlerin satışının Türkiye Cumhuriyetinin dış siyasî tutum ve menfaatlerine zarar vermemesi esas olduğundan, bu konuda Dışişleri Bakanlığının görüşüne başvurulacak ve olumlu mütalaa alınması halinde işlem yapılacaktır.

Maddede, ihtiyaç fazlası mal veya hizmeti talep eden unsurun devlet veyahut yabancı ülkelerdeki kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşları olması bakımından fark gözetilmemiştir. Bu itibarla, dost veya müttefik devletlerin kamu veya özel sektöre ait kurum ve kuruluşlarına yapılacak satışlarda da, dost veya müttefik devletlere tatbik edilen esaslar uygulanacaktır.

Yine madde ile, ihtiyaç fazlası malzemeler konusunda dost veya müttefik devletlere Kanunun 2 nci maddesinin (B) bendinin alt bentlerinde yer alan tüm imkânların sağlanması, buna karşılık bu devletlerde bulunan kamu veya özel sektöre ait kurum ve kuruluşlara, (B)bendinin (a) ve (b) alt bentlerinde belirtilen imkânların tanınmaması öngörülmüştür.

Madde 2. – Madde ile; Kanunun 3 üncü maddesinin (5) numaralı bendi yeniden düzenlenerek, bu bent kapsamına dost veya müttefik devletlerde bulunan kamu veya özel sektöre ait kurum ve kuruluşlar dahil edilmekte, maddenin sonuna eklenen fıkra ile de; “hizmet” tanımı içerisinde yer alan kara, deniz ve hava araçları, gereç, silah, bina ve arazi tahsisi hususunun, dost veya müttefik devletlerde bulunan kamu veya özel nitelikteki kurum ve kuruluşlar hakkında uygulanmaması hüküm altına alınmaktadır. Böylece, anılan araç, gereç, silah, bina ve arazinin tahsis işlemi, sadece dost veya müttefik devletlere tanınacak, bu devletlerde bulunan kamu veya özel nitelikteki kuruluşlar ise eğitim, teknik bilgi, bakım, onarım, kurtarma ve müşavirlik hizmetlerinden yararlanabileceklerdir.

Madde 3. – Yürürlük maddesidir.

Madde 4. – Yürütme maddesidir.

Türkiye Cumhurbaşkanlığı

Ankara 15.6.1989

KAN. KAR. : 39-18/A-3-89-294

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Türkiye Büyük Millet Meclisince 31.5.1989 tarihinde kabul edilen 3567 sayılı “Silâhlı Kuvvetler İhtiyaç Fazlası Mal ve Hizmetlerinin Satış, Hibe, Devir ve Elden Çıkarılması; Diğer Devletler Adına Yurt Dışı ve Yurt İçi Alımların Yapılması ve Eğitim Görecek Yabancı Personel Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun” incelenmiş bulunmaktadır.

1. 3212 sayılı Kanunun 2 nci maddesi (B) bendi hükmü ile Türk Silâhlı Kuvvetleri tarafından üretilen, yurt içinden ve yurt dışından çeşitli yollarla elde edilen her cins ve sınıf ikmal maddelerinden HEK ve hurdaya ayrılanlar ile ihtiyaç fazlası bulunan veya çeşitli sebeplerle kadro dışı bırakılanların, Türkiye Cumhuriyetinin dış siyasî tutum ve menfaatlerine aykırı olmamak şartıyla dost veya müttefik devletlere bağışlanması, maliyet değerinden az bedel karşılığında yardım olarak verilmesi, satılması, bu malların diğer devlet kurum ve kuruluşlarına satışı konusunda alıcı devlete, kurum ve kuruluşlara yetki verilmesi imkânını tanımaktadır.

Bu düzenlemeye göre yabancı kamu ve özel kuruluşları 2/B maddesinde sayılan imkânlardan yararlanamamaktadır. Bu noktadan hareketle (B) bendindeki imkânlardan anılan kuruluşların da yararlanabilmeleri için (B) bendinin birinci cümlesi “Dışişleri Bakanlığının mütalaâsı ile Türkiye Cumhuriyetinin dış siyasî tutum ve menfaatlerine aykırı olmadığının belirlenmesi şartıyla dost veya müttefik devletler ile bu devletlerde bulunan kamu veya özel nitelikteki kurum ve kuruluşlara” şeklinde değiştirilmektedir.

Ancak Kanunun genel gerekçesi ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporunda yabancı devletlerde bulunan kamu veya özel nitelikteki kurum veya kuruluşlara bu imkânlardan sadece satışın tanınması için değişikliğin yapıldığı belirtilmesine karşılık, madde gerekçesi ile Millî Savunma Komisyonu Raporunda bağışlamanın, değerinden az bedel karşılığında yardım olarak verilmenin ve satışın sağlanması için böyle bir düzenlemenin yapıldığı ifadesinin kullanıldığı görülmektedir. Bu çelişkili açıklamalara karşın, değişen kanun metni karşısında, 2 nci maddenin (B) bendinin alt bentlerinde yer alan tüm imkânlardan dost veya müttefik devletlerde bulunan kamu veya özel nitelikteki kurum ve kuruluşlar yararlanabileceklerdir.

Devletler Hukukunda temel kural devletlerin veya devletler arası kuruluşların birbirlerine muhatap olmalarıdır. Zira gerek Adalet Divanı kararlarında, gerekse öğretide bağımsızlığa sahip devletler ile devletler arası kuruluşların hukuk sujesi olacağı ve birbirleri ile hukukî ilişkilere girebileceği kabul edilmektedir. Bu kural doğrultusunda teamül ve sözleşmelere dayanarak devletler silâh, araç, gereç de dahil olmak üzere birbirlerine her türlü yardımda bulunmaktadırlar. Buna karşılık silâhlı Kuvvetlere ait malzemenin yardım niteliğinde yabancı devlet kurum ve kuruluşlarına devredilmesi söz konusu olmamaktadır. Bu bakımdan Devletin mal varlığını oluşturan varlıklardan biri olan Türk Silâhlı Kuvvetlerine ait her cins ve sınıf ikmal maddelerinin, yabancı devlet kamu ve özel kuruluşlarına bağış yolu ile veya değerinden az bedel karşılığında yardım olarak verilmesi yasayla dahi olsa Devlet maliyesi bakımından yabancılar lehine bir yüklenmeyi gerektirecek ve bazı Devlet malları yönünden feragatı tazammun edecek nitelikte görülmektedir. Bu ise anılan Kanunun ruh ve esprisi ile çatıştığı gibi Devletin malî hakları yönünden genel mevzuatla da, çelişir nitelik taşımaktadır.

Bu nedenle yabancı devlet kamu ve özel kuruluşlarına Devletimiz maliyesi ve gelirleri aleyhine hak tanıyacak şekilde yapılan düzenlemenin, doğrudan doğruya sadece satışı amaçlayacak ve sağlayacak biçimde yapılmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

2. Kanunun 2 nci maddesi ile 3212 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (5) numaralı bendi değiştirilmekte, hizmet tanımı kapsamına “... ve ülkelerde bulunan kamu veya özel nitelikteki kurum veya kuruluşlar” ibareleri eklenmektedir. Kanunun madde gerekçesinde “Bu maddeyle 1 inci madde ile yapılan değişikliğe paralellik arzedecek şekilde Kanunun 3 üncü maddesinin (5) numaralı bendi kapsamına dost ülkelerin kamu veya özel kurum ve kuruluşları ithal olunmuştur.” denilmektedir. Oysa 3 üncü maddenin (5) numaralı bendi 2 nci maddenin (B) bendi ile ilişkili olmayıp aksine anılan maddenin (C) bendinde yer alan hizmet tanımını açıklamaktadır.

Bu bakımdan yapılan değişiklikle, 2 nci maddenin (B) bendi ile bir ilişki kurmak mümkün olmadığı gibi, mülkiyeti elde olmak kaydıyla da olsa yabancı devletlerin kamu veya özel nitelikteki kuruluşlarına, kara, deniz ve hava araçları ile gereç, silâh, bina ve arazilerin tahsis edilmesinin yukarıda da belirtilen nedenlerle mümkün olmadığı düşünülmektedir.

Amaçlanan konu ile düzenlemenin birbirini tutmadığı belirlendiğinden, değişikliğin amaç doğrultusunda yapılması uygun olacaktır.

3. Bu nedenlerle 31.5.1989 tarih ve 3567 sayılı “Silâhlı Kuvvetler İhtiyaç Fazlası Mal ve Hizmetlerinin Satış, Hibe, Devir ve Elden Çıkarılması; Diğer Devletler Adına Yurt Dışı ve Yurt İçi Alımlarının Yapılması ve Eğitim Görecek Yabancı Personel Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun” Anayasanın 89 uncu maddesi gereğince bir defa daha görüşülmek üzere iade edilmiştir.

Arz olunur.

Kenan Evren

Cumhurbaşkanı

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu 17.4.2000

Esas No. :1/382, 1/258

Karar No. :105

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bakanlar Kurulunca 20 nci Yasama Döneminde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan, ancak dönemin sona ermesi nedeniyle kanunlaşamayarak kadük olan ve Hükümetçe yenilenerek Başkanlıkça 29.6.1999 tarihinde tali komisyon olarak Millî Savunma Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen “Silahlı Kuvvetler İhtiyaç Fazlası Mal ve Hizmetlerinin Satış, Hibe, Devir ve Elden Çıkarılması; Diğer Devletler Adına Yurt Dışı ve Yurt İçi Alımların Yapılması ve Eğitim Görecek Yabancı Personel Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı” ile Başkanlıkça 17.6.1999 tarihinde Komisyonumuza havale edilen “Silahlı Kuvvetler İhtiyaç Fazlası Mal ve Hizmetlerinin Satış, Hibe, Devir ve Elden Çıkarılması; Diğer Devletler Adına Yurt Dışı ve Yurt İçi Alımların Yapılması ve Eğitim Görecek Yabancı Personel Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair 31.5.1989 Tarih ve 3567 Sayılı Kanun ve Anayasanın 89 uncu Maddesi Gereğince Cumhurbaşkanınca Bir Daha Görüşülmek Üzere Geri Gönderme Tezkeresi”, Komisyonumuzun 12.4.2000 tarihinde Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı Sabahattin Çakmakoğlu ile Millî Savunma Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla yapmış olduğu 48 inci birleşimde, birbirleriyle ilgili görülerek İçtüzüğün 35 inci maddesi uyarınca birleştirilmek suretiyle incelenip görüşülmüştür.

Bilindiği gibi, 30.5.1985 tarihli ve 3212 sayılı Kanun, Türk Silahlı Kuvvetleri tarafından üretilen, yurt içinden veya yurt dışından çeşitli yollarla temin edilen her cins ve sınıf ikmal maddelerinden HEK durumunda olanlar, hurdaya ayrılanlar ve ihtiyaç fazlası bulunan veya çeşitli sebeplerle kadro dışı bırakılanların dost veya müttefik devletlere satılabilmesine, değerinden az bedel karşılığında yardım olarak verilebilmesine veya bağışlanabilmesine imkân vermektedir. Ancak, uygulamada anılan mal ve malzemeye yabancı devletlerin ilgi göstermedikleri, sadece yabancı özel kuruluşların konuyla ilgilendikleri anlaşılmıştır. Söz konusu Kanun ise anılan mal ve malzemenin özel kuruluşlara satılmasına imkân vermemektedir.

Türkiye Büyük Millet Meclisince 31.5.1989 tarihinde kabul edilen 3567 sayılı Kanun ise sözkonusu mal ve malzemenin dost veya müttefik devletlerin yanı sıra bu devletlerde bulunan kamu veya özel nitelikteki kurum ve kuruluşlara da satılabilmesini, değerinden az bedel karşılığında yardım olarak verilebilmesini veya bağışlanabilmesini mümkün kılmaktadır.

Anılan Kanunun Anayasanın 89 uncu maddesi gereğince Cumhurbaşkanınca bir daha görüşülmek üzere geri gönderme tezkeresinde;

— Devletler hukukunda, ancak devletlerin veya devletler arası kuruluşların birbirlerine muhatap olabilecekleri ve bunun temel bir kural olduğu, bu kural doğrultusunda teamül ve sözleşmelere dayanarak devletlerin silah araç, gereç de dahil olmak üzere birbirlerine her türlü yardımda bulunabilecekleri, buna karşılık Silahlı Kuvvetlere ait malzemenin yardım niteliğinde yabancı devlet kurum ve kuruluşlarına devredilmesinin söz konusu olamayacağı, bu bakımdan devletin mal varlığını oluşturan varlıklardan biri olan Türk Silahlı Kuvvetlerine ait her cins ve sınıf ikmal maddelerinin, yabancı devlet kamu ve özel kuruluşlarına bağış yolu ile veya değerinden az bedel karşılığında yardım olarak verilmesinin kanunla dahi olsa devlet maliyesi yönünden yabancılar lehine bir yüklenmeyi gerektireceği ve bazı devlet malları yönünden feragatı içerecek nitelikte görüldüğü, bunun ise devletin malî hakları yönünden genel mevzuatla da çelişir nitelikte olduğu, düzenlemenin sadece satışı amaçlayacak ve sağlayacak biçimde yapılmasının uygun olacağı,

— Mülkiyeti elde olmak kaydıyla da olsa, yabancı devletlerin kamu veya özel nitelikteki kuruluşlarına, kara, deniz ve hava araçları ile gereç, silah, bina ve arazilerin tahsis edilmesinin yukarıdaki gerekçe ile mümkün olamayacağı ifade edilmektedir.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde ise; Cumhurbaşkanlığının geri gönderme gerekçesinde belirtilen hususların da dikkate alınması suretiyle, Silahlı Kuvvetlerin ihtiyaç fazlası, HEKdurumunda olan veya hurdaya ayrılmış olan mal ve malzemesinin Türkiye Cumhuriyetinin dış siyasî tutum ve menfaatlerine aykırı olmadığının Dışişleri Bakanlığının mütalaası ile belirlenmesi şartıyla dost veya müttefik devletlerin kamu veya özel kurum ve kuruluşlarına da satılabilmesine imkân tanınmasının amaçlandığı anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

— Silahlı Kuvvetlerin elinde bulunan ihtiyaç fazlası mal ve malzemenin satışının nitelikleri dolayısıyla özel hükümlere tâbi olmasının yerinde bir uygulama olduğu,

— Silahlı Kuvvetlerin ihtiyaç fazlası mal ve malzemesinin satışına ilişkin işlemlerin, sistemin bütünlüğü ve vergi tekniği açısından katma değer vergisine tâbi olması gerektiği,

Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;

— Tasarının, uygulamada ortaya çıkan bir eksikliğin giderilmesi amacıyla hazırlandığı, 3212 sayılı Kanun ile getirilen ve ihtiyaç fazlası mal ve malzemenin yabancı devletlere satışına ilişkin düzenlemenin, yabancı devletlerin ilgi göstermemesi nedeniyle bekleneni vermediği, bu nedenle söz konusu mal ve malzemenin bedel karşılığında yabancı özel kuruluşlara satılması imkânının getirilmesinde yarar bulunduğu,

— Tasarının yasalaşması halinde ihtiyaç fazlası malzemenin satışından elde edilecek gelirin ülkemizin döviz gelirlerini artıracağı,

İfade edilmiştir.

Tümü üzerindeki görüşmeleri müteakip Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

— 3212 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin (B) bendinin değiştirilmesini öngören çerçeve 1 inci maddesi (b) ve (c) alt bentlerinin anlatıma açıklık kazandırmak amacıyla yeniden düzenlenmesi suretiyle,

— Çerçeve 2 nci maddesi aynen,

— 3212 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin değiştirilmesini öngören ve bu Kanun uyarınca satılacak mal ve malzemelerden elde edilecek gelirin katma değer vergisi ve damga vergisine tâbi olacağına ilişkin bir düzenlemenin, Tasarıya yeni 3 üncü madde olarak ilave edilmesi suretiyle,

— Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü maddeleri 4 ve 5 inci maddeler olarak aynen,

Kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
 
  Başkan Başkanvekili
  Metin Şahin Mehmet Hanifi Tiryaki
  Antalya Gaziantep
  Bu Raporun Sözcüsü Kâtip
  Süleyman Coşkuner Cafer Tufan Yazıcıoğlu
  Burdur Bartın
  Üye Üye
  Abdülkadir Akcan Gaffar Yakın
  Afyon Afyon
  Üye Üye
  Hikmet Uluğbay Cengiz Aydoğan
  Ankara Antalya
  Üye Üye
  Ali Uzunırmak M. Altan Karapaşaoğlu
  Aydın Bursa
  Üye Üye
  Oğuz Tezmen Hakkı Duran
  Bursa Çankırı
  Üye Üye
  Mücahit Himoğlu Aslan Polat
  Erzurum Erzurum
  Üye Üye
  Mehmet Dönen Ramazan Gül
  Hatay Isparta
  (İmzada bulunamadı)  
  Üye Üye
  Ali Er Aydın Ayaydın
  İçel İstanbul
  Üye Üye
  Ali Coşkun Nesrin Nas
  İstanbul İstanbul
  Üye Üye
  Masum Türker Hasan Metin
  İstanbul İzmir
  Üye Üye
  İlhami Yılmaz Zeki Ünal
  Karabük Karaman
    (İmzada bulunamadı)
  Üye Üye
  Necdet Tekin AliGebeş
  Kırklareli Konya
  Üye Üye
  Veysi Şahin Ş. Ramis Savaş
  Mardin Sakarya
  Üye Üye
  Tarık Cengiz Kemal Kabataş
  Samsun Samsun
  Üye Üye
  Lütfi Ceylan Hasan Özgöbek
  Tokat Uşak

ANAYASANIN 89 UNCU MADDESİ GEREĞİNCE CUMHURBAŞKANINCA BİR DAHA GÖRÜŞÜLMEK ÜZERE GERİ GÖNDERİLEN KANUN

SİLAHLI KUVVETLER İHTİYAÇ FAZLASI MAL VE HİZMETLERİNİN SATIŞ, HİBE, DEVİR VE ELDEN ÇIKARILMASI; DİĞER DEVLETLER ADINA YURT DIŞI VE YURT İÇİ ALIMLARIN YAPILMASI VE EĞİTİM GÖRECEK YABANCI PERSONEL HAKKINDA

KANUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE DAİR KANUN

Kanun No. : 3567 Kabul Tarihi : 31.5.1989

MADDE 1. – 30.5.1985 tarihli ve 3212 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin (B) bendinin birinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Dışişleri Bakanlığının mütalaası ile Türkiye Cumhuriyetinin dış siyasî tutum ve menfaatlerine aykırı olmadığının belirlenmesi şartıyla dost veya müttefik devletler ile bu devletlerde bulunan kamu veya özel nitelikteki kurum ve kuruluşlara;

MADDE 2. – 30.5.1985 tarihli ve 3212 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin 5 numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

5. Hizmet :

Taraflar arasındaki (Kamu veya özel nitelikteki kuruluş ve şahıslar ile dost ülkeler ve bu ülkelerde bulunan kamu veya özel nitelikteki kurum veya kuruluşlar) anlaşmaya göre; bir işin yapılması için verilecek eğitim, teknik bilgi, bakım, onarım, kurtarma, liman ve müşavirlik desteği ile mülkiyeti elde olmak kaydıyla tahsis edilebilecek kara, deniz ve hava araçları, gereç, silah, bina ve araziyi;

MADDE 3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

SİLAHLI KUVVETLER İHTİYAÇ FAZLASI MAL VE HİZMETLERİNİN SATIŞ, HİBE, DEVİR VE ELDEN ÇIKARILMASI; DİĞER DEVLETLER ADINA YURT DIŞI VE YURT İÇİ ALIMLARIN YAPILMASI VE EĞİTİM GÖRECEK YABANCI PERSONEL HAKKINDA KANUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE

DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. – 30.5.1985 tarihli ve 3212 sayılı Silahlı Kuvvetler İhtiyaç Fazlası Mal ve Hizmetlerinin Satış, Hibe, Devir ve Elden Çıkarılması; Diğer Devletler Adına Yurt Dışı ve Yurt İçi Alımların Yapılması ve Eğitim Görecek Yabancı Personel Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin (B) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“B) Türkiye Cumhuriyetinin dış siyasî tutum ve menfaatlerine aykırı olmadığının Dışişleri Bakanlığının mütalaasıyla belirlenmesi şartıyla dost veya müttefik devletlere; ayrıca, (a) ve (b) alt bentlerinde öngörülen hususlar hariç olmak üzere, bu devletlerde bulunan kamu veya özel nitelikteki kurum ve kuruluşlara;

a) Bağışlanmasını,

b) Değerinden az bedel karşılığında yardım olarak verilmesini,

c) Maliyet değerinden veya bunun üzerinde belirli bir kârla satılmasını,

d) Satılan silah ve malzemenin diğer devlet, kurum ve kuruluşlara satışı konusunda alıcı devlete, kurum ve kuruluşlara yetki verilmesini,”

MADDE 2. – 3212 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (5) numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddenin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“5. Hizmet :

Taraflar (kamu veya özel nitelikteki kuruluş ve şahıslar ile dost veya müttefik devletler, bu devletlerde bulunan kamu veya özel nitelikteki kurum veya kuruluşlar) arasındaki anlaşmaya göre; bir işin yapılması için verilecek eğitim, teknik bilgi, bakım, onarım, kurtarma, liman ve müşavirlik desteği ile mülkiyeti elde olmak kaydıyla tahsis edilebilecek kara, deniz ve hava araçları, gereç, silah, bina ve araziyi;”

“Ancak, dost veya müttefik devletlerde bulunan kamu veya özel nitelikteki kurum veya kuruluşlar hakkında birinci fıkranın (5) numaralı bendindeki tahsis hükmü uygulanmaz.”
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

MADDE 3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
 
  Prof. Dr. T. Çiller    
  Başbakan    
  Başb. Yrd. ve Dışişleri Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  M. Karayalçın N. Cevheri Y. Aktuna
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  M. Gazioğlu İ. Tez B. S. Daçe
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  T. Akyol G. Müftüoğlu N. Kurt
  DevletBakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  M. Kahraman C. Erhan M. Çiloğlu
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  E. Şahin A. Şanal Ş. Erdem
  Adalet Bakanı Millî Savunma Bakanı İçişleri Bakanı
  M. S. Oktay M. Gölhan N.Menteşe
  Dışişleri Bakanı Maliye Bakanı Millî EğitimBakanı
  H. Çetin İ. Attila N. Ayaz
  Bay. ve İskan Bakanı Sağlık Bakanı Ulaştırma Bakanı
  O. Kumbaracıbaşı R. Serdaroğlu M. Köstepen
  Tarım ve Köyişleri Bakanı V. Çal. ve Sos. Güv.Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı
  M. Çiloğlu M. Moğultay M. T. Köse
  Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı Kültür Bakanı Turizm Bakanı
  V. Atasoy D. F. Sağlar A. Ateş
  Orman Bakanı Çevre Bakanı  
  H. Ekinci R. Akçalı  

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

SİLAHLI KUVVETLER İHTİYAÇ FAZLASI MAL VE HİZMETLERİNİN SATIŞ, HİBE, DEVİR VE ELDEN ÇIKARILMASI; DİĞER DEVLETLER ADINA YURT DIŞI VE YURT İÇİ ALIMLARIN YAPILMASI VE EĞİTİM GÖRECEK YABANCI PERSONEL HAKKINDA KANUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE

DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. – 30.5.1985 tarihli ve 3212 sayılı Silahlı Kuvvetler İhtiyaç Fazlası Mal ve Hizmetlerinin Satış, Hibe, Devir ve Elden Çıkarılması; Diğer Devletler Adına Yurt Dışı ve Yurt İçi Alımların Yapılması ve Eğitim Görecek Yabancı Personel Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin (B) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“B) Türkiye Cumhuriyetinin dış siyasî tutum ve menfaatlerine aykırı olmadığının Dışişleri Bakanlığının mütalaasıyla belirlenmesi şartıyla dost veya müttefik devletlere; ayrıca, (a) ve (b) alt bentlerinde öngörülen hususlar hariç olmak üzere, bu devletlerde bulunan kamu veya özel nitelikteki kurum ve kuruluşlara;

a) Bağışlanmasını,

b) Usulüne uygun olarak belirlenen değerinden az bedel karşılığında yardım olarak verilmesini,

c) Maliyet değerinden veya maliyetin üzerinde bir değerden satılmasını,

d) Satılan silah ve malzemenin diğer devlet, kurum ve kuruluşlara satışı konusunda alıcı devlete, kurum ve kuruluşlara yetki verilmesini,”

MADDE 2. – 3212 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (5) numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddenin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“5. Hizmet :

Taraflar (kamu veya özel nitelikteki kuruluş ve şahıslar ile dost veya müttefik devletler, bu devletlerde bulunan kamu veya özel nitelikteki kurum veya kuruluşlar) arasındaki anlaşmaya göre; bir işin yapılması için verilecek eğitim, teknik bilgi, bakım, onarım, kurtarma, liman ve müşavirlik desteği ile mülkiyeti elde olmak kaydıyla tahsis edilebilecek kara, deniz ve hava araçları, gereç, silah, bina ve araziyi;”

“Ancak, dost veya müttefik devletlerde bulunan kamu veya özel nitelikteki kurum veya kuruluşlar hakkında birinci fıkranın (5) numaralı bendindeki tahsis hükmü uygulanmaz.”

MADDE 3. – 3212 sayılı Kanunun 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 8. – Bu Kanun hükümlerine göre sağlanacak ihtiyaçlar ve bunlarla ilgili muameleler, Katma Değer Vergisi ve Damga Vergisi hariç, her türlü vergi, resim, harç ve resmî kuruluşlara ait ardiye ücretinden muaftır.”

MADDE 4. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 5. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
 
 


SIRA SAYISI 407 NİN SONU