T.B.M.M. (S. Sayısı : 137)
Denizlerde ve Yurt Yüzeyinde Görülen Patlayıcı Madde ve Şüpheli Cisimlere Uygulanacak Esaslara İlişkin Kanun Tasarısı ve İçişleri, Plan ve Bütçe ve Millî Savunma
Komisyonları Raporları (1/433)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 22.6.1999
Sayı : B.02.0.KKG/196-342/2695
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
1/755 Denizlerde ve Yurt Yüzeyinde Görülen Patlayıcı Madde ve Şüpheli Cisimlere Uygulanacak
Esaslara İlişkin Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 3.4.1998
Sayı : B.02.0.KKG/101-1339/1768
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 16.3.1998 tarihinde kararlaştırılan “Denizlerde ve Yurt Yüzeyinde Görülen Patlayıcı Madde ve Şüpheli Cisimlere Uygulanacak Esaslara İlişkin Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Mesut Yılmaz
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Kara sularımızda veya bu sular dışında gemilerimizin normal kabotaj seyir hatları üzerinde yahut kıyılarımızda rastlanacak başıboş mayın, patlayıcı madde ve şüpheli cisimlerin imha edilmeleri ile zararsız hale getirilmelerine ilişkin esasları düzenleyen 5202 sayılı Deniz ve Kıyılarında Görülecek Başıboş, Mayın, Patlayıcı Madde ve Şüpheli Cisimlerin Yokedilmesi Hakkında Kanun, 17 Mayıs 1948 tarihinde yürürlüğe konulmuştur.
Söz konusu cisimlere sadece denizlerde veya kıyılarımızda rastlanmadığı gerçeği, adı geçen Kanunun kapsamının genişletilmesini zorunlu kılmış ve bu nedenle de yeni bir Tasarı hazırlanmasına ihtiyaç duyulmuştur.
İç sularımızda, kara sularımızda, uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimimiz altında bulunan deniz alanlarında ve bunları etkileyebilecek bir yerde veya yurt yüzeyinde görülecek yahut ele geçirilecek patlayıcı madde ve şüpheli cisimlerin incelenmesi ve zararsız hale getirilmesine ilişkin esasların günün ihtiyaçlarına cevap verebilecek duruma getirilmesi amacıyla hazırlanan Tasarı ile;
– Faaliyetlerin süratle sonuçlandırılması, zaman israfının önlenmesi ve bürokratik işlemlerin azaltılması, bakımından görülen veya ele geçirilecek patlayıcı madde ve şüpheli cisimleri inceleme ve zararsız hale getirme gibi işlemlerin nerede ve hangi makam tarafından uygulanacağı hususunda yetki ve sorumluluklar belirlenmiş,
– Her türlü müdahale ve tesirsiz hale getirme faaliyeti sırasında ihtiyaç duyulduğu takdirde kurumlar arasında teknik yardım öngörülmüş,
– Ele geçirilen patlayıcı madde veya şüpheli cisimlerin istihbarat bakımından önem taşıması veya örnek teşkil etmesi halinde Genelkurmay Başkanlığına ve Emniyet Genel Müdürlüğüne bilgi verilmesi zorunlu hale getirilmiş,
– 5202 sayılı Kanunda olduğu gibi patlayıcı madde veya şüpheli cisimlerin nakli, incelenmesi, muhafazası ve zararsız hale getirilmesi görevleri sırasında yaralanan veya sakat kalan kamu görevlileri ve özel kişiler ile vefat edenlerin kanunî mirasçılarına 3 Kasım 1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun hükümlerinin uygulanacağı hükmü korunmuş,
– Patlayıcı madde ve şüpheli cisimlerden elde edilecek bilginin değerine göre adı geçen maddeleri gören ve bulan, yerlerini tam olarak tespit edip gerekli ikaz edici işaretlemeleri yapan kişilere ödül verilmesi hükme bağlanmış,
– İhtiyaç duyulan gerçek ve tüzel kişilere ait araç ve gereçleri kabule değer bir sebep bulunmaksızın vermekten çekinenler ile kamu kurum ve kuruluşlarına ait araç ve gereçleri talep halinde ilgililere vermekten kaçınanlara, patlayıcı madde ve şüpheli cisimleri gördükleri halde ilgili makamlara haber vermeyenlere, enflasyonun etkisiyle de değerini yitirmeyecek para cezaları öngörülmüştür.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – İç sularımızda, kara sularımızda, uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimimiz altında bulunan deniz alanlarında ve bunları etkileyebilecek bir yerde veya yurt yüzeyinde görülecek yahut ele geçirilecek, patlayıcı madde ve şüpheli cisimlerin incelenmesi ve zararsız hale getirilmesine ilişkin esaslar ve usuller düzenlenmektedir.
Madde 2. – İç sularımızda, kara sularımızda, uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimimiz altında bulunan deniz alanlarında ve bunları etkileyebilecek bir yerde veya yurt yüzeyinde görülecek yahut ele geçirilecek patlayıcı madde ve her türlü şüpheli cisimler, bu faaliyetlere katılacak kamu ve özel kurum ve kuruluşlar ile gerçek ve tüzel kişilere ait görev ve sorumluluklar Kanun kapsamına alınmaktadır.
Madde 3. – Kanun metninde geçen; patlayıcı madde, şüpheli cisim, zararsız hale getirme terimlerinin tanımları yapılmaktadır.
Madde 4. – İç sularımızda, kara sularımızda, uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimimiz altında bulunan deniz alanlarında ve bunları etkileyebilecek bir yerde seyreden gemiler ile her çeşit deniz araçları ve hava vasıtaları tarafından görülen başıboş mayın, patlayıcı madde ve diğer şüpheli cisimler hakkında hangi makama ne şekilde bilgi verileceği; görüldüğü bildirilen şüpheli cisimlerin mevkileri, muhtemel sürüklenme ve gidiş yönleri ile ilgili bildirimi alan makamların yapacağı faaliyetler düzenlenmektedir.
Madde 5. – Kıyılarımızda görülen veya bulunan patlayıcı maddeleri, şüpheli cisimleri gören veya bulan kişiler tarafından hangi makama ne şekilde bilgi verileceği, ayrıca bu bildirimi alan makamın görev ve sorumlulukları belirtilmektedir.
Madde 6. – Yurt yüzeyinde görülen veya bulunan patlayıcı maddeleri, şüpheli cisimleri gören veya bulan kişiler tarafından hangi makama ne şekilde bilgi verileceği, ayrıca bildirimi alan makamın görev ve sorumlulukları düzenlenmektedir.
Madde 7. – Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğüne ait tesislerde, sorumluluğundaki arazi, bölge ve atış sahalarında bulunan her türlü patlayıcı madde ve şüpheli cisimlere hangi makamın ne şekilde müdahale edeceği, müdahale öncesi alınacak emniyet tedbirleri düzenlenmektedir.
Madde 8. – Patlayıcı madde ve şüpheli cisimlere yapılacak her türlü müdahale, imha ve tesirsiz hale getirme faaliyeti sırasında Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü ve diğer kamu kurum ve kuruluşları arasında her çeşit araç, gereç ve personel de dahil olmak üzere teknik yardım sağlanması öngörülmektedir.
Madde 9. – Patlayıcı madde ve şüpheli cisimlerden teknik istihbarat elde etmek ve gerekli istihbarata karşı koyma tedbirlerini alabilmek amacıyla, örnek teşkil etme niteliği olan cisimler hakkında en kısa zamanda Genelkurmay Başkanlığına; güvenlik güçlerince ele geçirilen el yapısı bombalar veya patlayıcı maddeler ile bomba niteliğinde olmayan fabrikasyon patlayıcı maddeler hakkında ayrıca Emniyet Genel Müdürlüğüne de bilgi verilmesi öngörülmektedir.
Madde 10. – Patlayıcı madde ve şüpheli cisimlerin tespiti, nakli, incelenmesi, muhafazası, imha edilmesi veya zararsız hale getirilmesi faaliyetinin icrası için gerekli araç, gereç, personel ile bunların ihtiyacı ve giderlerinin karşılanmasından hangi makamın sorumlu bulunduğu belirtilmektedir.
Madde 11. – Herhangi bir sebepten kamu kurum ve kuruluşlarına ait araç ve gereç bulunamadığı takdirde, gerçek ve tüzel kişilere ait araç ve gereçlerden faydalanılmasına ilişkin esaslar belirtilmektedir.
Madde 12. – Yetkili makamlarca görevlendirildikleri resmen belgelenmek şartıyla patlayıcı madde ve şüpheli cisimlerin tespiti, nakli, incelenmesi, muhafazası, zararsız hale getirilmesi ve imha edilmesi görevleri sırasında yaralanan veya sakat kalan kamu görevlileri ve özel kişiler ile vefat edenlerin kanunî mirasçılarına 3 Kasım 1980 tarihli ve 2330 Sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun hükümlerinin uygulanacağı; ayrıca, bu görevlerin ifası sebebiyle yaralanan, sakatlanan veya sağlığı tehlikeye girenlerin yurt içinde, gerekiyorsa yurt dışında tedavilerinin ilgili Bakanlık tarafından yaptırılacağı hüküm altına alınmaktadır.
Madde 13. – Patlayıcı madde ve şüpheli cisimleri gören ve bulan kişilerin, bunların yerini tam olarak tespit edipgerekli ikaz edici işaretlemeleri yaparak, ilgili makamlara haber verdiklerinde, ele geçen cismin teknik istihbarat yönünden yurt savunmasına sağlayacağı faydaya göre ödül verilmesi öngörülmektedir.
Madde 14. – Patlayıcı madde ve şüpheli cisimlerin tespiti, muhafazası, nakli, imha edilmesi, zararsız hale getirilmesi veya incelenmesi için bu Kanun gereğince yapılacak her çeşit giderler, verilecek ücret, yolluk ve tazminatların hangi bakanlık bütçesinden ödeneceğini belirlemektedir.
Madde 15. – Patlayıcı madde ve şüpheli cisimlerin incelenmesi, zararsız hale getirilmesi veya imha edilmesi amacıyla kullanılmasına ihtiyaç duyulan gerçek ve tüzel kişilere ait araç ve gereçler ile resmî makamlara ait araç ve gereçleri kabule değer bir sebep bulunmaksızın vermekten çekinenlere, enflasyonun etkisiyle de değerini yitirmeyecek para cezaları öngörülmekte, tayin olunan para cezalarına karşı kanun yolları belirtilmektedir.
Madde 16. – Madde ile, 17 Mayıs 1948 tarihli ve 5202 sayılı “Deniz ve Kıyılarında Görülecek Başıboş Mayın, Patlayıcı Madde ve Şüpheli Cisimlerin Yokedilmesi Hakkında Kanun” yürürlükten kaldırılmaktadır.
Madde 17. – Madde ile, Kanunun uygulanmasına ilişkin esas ve usullerin, İçişleri Bakanlığı ile Denizcilik Müsteşarlığının görüşleri de alınarak, Millî Savunma Bakanlığınca, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 6 ay içinde çıkartılacak bir yönetmelikledüzenlenmesi öngörülmektedir.
Madde 18. – Yürürlük maddesidir.
Madde 19. – Yürütme maddesidir.
İçişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi İçişleri Komisyonu 9.7.1999 Esas No.: 1/433 Karar No.: 7
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 3.4.1998 tarihinde 20 nci dönem TBMM Başkanlığına sunulan “Denizlerde ve Yurt Yüzeyinde Görülen Patlayıcı Madde ve Şüpheli Cisimlere Uygulanacak Esaslara İlişkin Kanun Tasarısı”, 20 nci dönemde sonuçlandırılamadığından Bakanlar Kurulunca yenilenerek Başkanlığınıza sunulmuştur. Tasarı, Başkanlığınızca 29.6.1999 tarihinde esas komisyon olarak Millî Savunma Komisyonuna; tali komisyon olarak da Plan ve Bütçe ve Adalet Komisyonları ile Komisyonumuza havale edilmiştir. Komisyonumuz, 8.7.1999 tarihli 3 üncü toplantısında, Adalet, Millî Savunma ve İçişleri Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Tasarı ile denizlerde ve yurt düzeyinde görülen patlayıcı madde ve şüpheli cisimlere uygulanacak kurallar düzenlenmektedir.
Tasarı önceki dönemde 3.6.1998 tarihinde Komisyonumuzda; 11.6.1998 ve 2.7.1998 tarihlerinde Millî Savunma Komisyonunda görüşülmüş ve Millî Savunma Komisyonunun kurduğu bir alt komisyon Tasarıyı bütün boyutlarıyla tartışmış ve olgunlaştırmıştır. Komisyonumuz önceki dönemde yeterince olgunlaşmış bulunan Tasarının, Millî Savunma Komisyonunca kabul edilmiş şeklini (S. Sayısı : 715) benimsemeyi uygun bulmuştur.
Komisyonumuz ayrıca bir metin düzenlenmesine gerek görmemiştir.
Raporumuz Millî Savunma Komisyonuna
sunulmak üzere arz olunur.
| Başkan | Sözcü | |||
| Faruk Bal | Hasan Fehmi Konyalı | |||
| Konya | Ordu | |||
| Kâtip | Üye | |||
| Hasan Hüseyin Balak | Hasari Güler | |||
| Tokat | Adıyaman | |||
| Üye | Üye | |||
| Halil İbrahim Özsoy | Faruk Çelik | |||
| Afyon | Bursa | |||
| Üye | Üye | |||
| Osman Aslan | Mustafa Zorlu | |||
| Diyarbakır | Isparta | |||
| Üye | Üye | |||
| Yalçın Kaya | Erol Al | |||
| İçel | İstanbul | |||
| Üye | Üye | |||
| Hüseyin Mert | Ali Oğuz | |||
| İstanbul | İstanbul | |||
| Üye | Üye | |||
| Mehmet Pak | Zeki Eker | |||
| İstanbul | Muş | |||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi Plan ve Bütçe Komisyonu 21.7.1999 Esas No. : 1/433 Karar No. : 39
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak, Bakanlar Kurulunca 20 nci Yasama Döneminde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan, ancak Türkiye Büyük MilletMeclisinin erken genel seçimlerle yenilenmesi nedeniyle İçtüzüğün 77 nci maddesi hükmü gereğince kadük olan “Denizlerde ve Yurt Yüzeyinde Görülen Patlayıcı Madde ve Şüpheli Cisimlere Uygulanacak Esaslara İlişkin Kanun Tasarısı”, bu defa, Hükümetçe 22.6.1999 tarihinde yenilenmiş ve yenilemeye ilişkin Başbakanlık yazısının 29.6.1999 Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulmasını takiben, Başkanlıkça aynı gün tali komisyon olarak Komisyonumuz ile İçişleri ve Adalet Komisyonlarına, esas komisyon olarak da Millî Savunma Komisyonuna havale edilmiştir. Söz konusu Tasarı, Komisyonumuzun 20.7.1999 tarihinde yaptığı 20 nci birleşimde Devlet Bakanı Ramazan Mirzaoğlu, Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Çevre Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ile T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; 17 Mayıs 1948’de, kara sularımızda veya bu sular dışında gemilerimizin normal kabotaj seyir hatları üzerinde ya da kıyılarımızda rastlanacak başıboş mayın, patlayıcı madde ve şüpheli cisimlerin imha edilerek zararsız hale getirilmelerine ilişkin esas ve usulleri belirlemek amacıyla 5202 sayılı Deniz ve Kıyılarında Görülecek Başıboş Mayın, Patlayıcı Madde ve Şüpheli Cisimlerin Yokedilmesi Hakkında Kanun yürürlüğe konulmuştur. Ancak, yürürlüğe girdiği tarihten günümüze kadar geçen sürede, söz konusu Kanunun kapsamına giren konularda çeşitli hukukî ve teknik gelişmeler meydana gelmiştir. Bu gelişmeler karşısında 5202 sayılı Kanun yetersiz kalmıştır. İç sularımızda, kara sularımızda, uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimimiz altında bulunan deniz alanlarında ve bunları etkileyebilecek bir yerde veya yurt yüzeyinde görülecek yahut ele geçirilecek patlayıcı madde veya şüpheli cisimlerin incelenmesi ve zararsız hale getirilmesinde izlenecek esas ve usullerin günümüz ihtiyaçları da dikkate alınarak yeniden belirlenmesi amacıyla yeni bir düzenleme yapılması ihtiyacı hasıl olmuştur.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
– İç sularımız, kara sularımız, ülkemizin egemenlik ve denetimi altında bulunan deniz alanlarımız ve yurt yüzeyinde görülen veya ele geçirilen şüpheli cisimler ile patlayıcı maddelerle ilgili faaliyetlerin, süratle sonuçlandırılarak zaman israfının önlenmesi amacıyla söz konusu maddelerle ilgili olarak yapılacak işlemlerin nerede ve hangi makam tarafından yerine getirilmesine ilişkin konularda yetki ve sorumlulukların belirlenmesine,
– Deniz alanlarımız, iç sularımız ve yurt yüzeyinde görülen veya ele geçirilen şüpheli cisimler ile patlayıcı maddelerle ilgili olarak yapılacak her türlü müdahele ve tesirsiz hale getirme faaliyetleri sırasında, ihtiyaç halinde, kurumlar arasında teknik işbirliğine gidilebilmesine imkân verilmesine,
– Ele geçirilen patlayıcı madde veya şüpheli cisimlerin istihbarat bakımından önem taşıması veya örnek teşkil etmesi halinde, Genelkurmay Başkanlığı ile Emniyet Genel Müdürlüğüne bilgi verilmesi ve bu cisimleri gören, bulan, yerlerini tam olarak tespit edip gerekli ikaz edici işaretlemeleri yapan kişilere ödül verilmesine,
– 5202 sayılı Kanunda olduğu gibi, söz konusu patlayıcı maddeler ile şüpheli cisimlerin etkisiz hale getirilmesi, muhafazası ve taşınması sırasında yaralanan veya sakat kalan kamu görevlileri, resmen görevlendirilen diğer sivil kişiler ile vefat edenlerin kanunî mirasçılarına 3.11.1980 tarih ve 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun kapsamında tazminat ve aylık bağlanmasına,
– Gerçek ve tüzel kişilere ait araç ve gereçlere ihtiyaç duyulması halinde kabule değer bir sebep olmaksızın vermekten çekinenler ile kamu kurum ve kuruluşlarına ait araç ve gereçleri talep halinde ilgililere vermekten kaçınanlara, patlayıcı madde ve şüpheli cisimleri gördükleri halde ilgili makamlara haber vermeyenlere, caydırıcılık özelliğini yitirmeyecek para cezası verilmesine imkân sağlanmasına,
İlişkin usul ve esaslar ile 5202 sayılı Deniz ve Kıyılarında Görülecek Başıboş Mayın, Patlayıcı Madde ve Şüpheli Cisimlerin Yokedilmesi Hakkında Kanunu yürürlükten kaldırarak, ulusal ve uluslararası alanda meydana gelen değişiklikleri de dikkate alan yeni düzenlemelerin yapıldığı anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda, Tasarının tümü üzerinde yapılan müzakereleri takiben Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalardan sonra Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiş ve Tasarının maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, esas komisyon olan Millî
Savunma Komisyonuna havale edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz
olunur.
| Başkan | Başkanvekili | |||
| Metin Şahin | Mehmet Hanifi Tiryaki | |||
| Antalya | Gaziantep | |||
| Sözcü | Kâtip | |||
| Nihat Gökbulut | Cafer Tufan Yazıcıoğlu | |||
| Kırıkkale | Bartın | |||
| Üye | Üye | |||
| Sait Açba | Abdülkadir Akcan | |||
| Afyon | Afyon | |||
| Üye | Üye | |||
| Gaffar Yakın | Ali Uzunırmak | |||
| Afyon | Aydın | |||
| Üye | Üye | |||
| Zeki Ergezen | M. Altan Karapaşaoğlu | |||
| Bitlis | Bursa | |||
| (İmzada bulunamadı.) | ||||
| Üye | Üye | |||
| Recep Önal | Oğuz Tezmen | |||
| Bursa | Bursa | |||
| (İmzada bulunamadı.) | ||||
| Üye | Üye | |||
| Süleyman Coşkuner | Hakkı Duran | |||
| Burdur | Çankırı | |||
| Üye | Üye | |||
| Mücahit Himoğlu | Ramazan Gül | |||
| Erzurum | Isparta | |||
| Üye | Üye | |||
| Ali Er | Aydın Ayaydın | |||
| İçel | İstanbul | |||
| Üye | Üye | |||
| Ali Coşkun | Nesrin Nas | |||
| İstanbul | İstanbul | |||
| (İmzada bulunamadı.) | ||||
| Üye | Üye | |||
| Hasan Metin | İlhami Yılmaz | |||
| İzmir | Karabük | |||
| Üye | Üye | |||
| Zeki Ünal | Necdet Tekin | |||
| Karaman | Kırklareli | |||
| Üye | Üye | |||
| Ali Gebeş | Mehmet Ali Yavuz | |||
| Konya | Konya | |||
| Üye | Üye | |||
| Veysi Şahin | Cevat Ayhan | |||
| Mardin | Sakarya | |||
| Üye | Üye | |||
| Ş. Ramis Savaş | Tarık Cengiz | |||
| Sakarya | Samsun | |||
| Üye | Üye | |||
| Lütfi Ceylan | Hasan Özgöbek | |||
| Tokat | Uşak |
Millî Savunma Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi Millî Savunma Komisyonu 9.8.1999 Esas No. : 1/433 Karar No. : 22
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlıkça 29.6.1999 tarihinde Talî Komisyon olarak Adalet, İçişleri ve Plan ve Bütçe Komisyonlarına, Esas Komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen 1/433 esas numaralı “Denizlerde ve Yurt Yüzeyinde Görülen Patlayıcı Madde ve Şüpheli Cisimlere Uygulanacak Esaslara İlişkin Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 5.8.1999 tarihinde yaptığı 6 ncı Birleşiminde, Hükümeti temsilen Millî Savunma, İçişleri ve Maliye Bakanlıkları ile Genelkurmay Başkanlığı temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşüldü.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
1948 yılında yürürlüğe giren “5202 sayılı Deniz ve Kıyılarımızda Görülecek Başıboş Mayın, Patlayıcı Madde ve Şüpheli Cisimlerin Yokedilmesi Hakkında Kanun”un kapsamının iç sularımızı, kara sularımızı, denetimimiz altındaki deniz alanlarını ve yurt yüzeyini de içerecek şekilde genişletilmesinin amaçlandığı,
Faaliyetlerin süratle sonuçlandırılması, zaman kaybının önlenmesi, bürokratik yetki ve sorumlulukların belirlenmesi, patlayıcı madde ve şüpheli cisimleri bulan kişilere ödül verilmesi ve cezaî hükümler konularında gerekli düzenlemelerin yapıldığı,
Görülmektedir.
Komisyonumuzda yapılan görüşmelere geçilmeden önce Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
1948 yılından beri yürürlükte olan mevcut Kanunun günümüz ihtiyaçlarını ve teknolojik gelişmeleri karşılayamadığı bu nedenle hazırlanan Tasarı ile kapsam, kurumların yetki görev ve sorumlulukları, ihbar, cezalar ve yaralananların tedavileri konularına açıklık getirildiği,
İfade edilmiştir.
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek Tasarının maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ve 10 uncu maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 11 inci maddesinin görüşmelerinde madde metninde yer alan ve “özel kişilere ait araçlara mahallin en büyük mülki idare amirliğince el konulması” düzenlemesi üzerinde, bu el koymaya karşı da yargıya başvurma hakkının olması gerektiği şeklinde itirazlarda bulunulmuştur.
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda; söz konusu düzenlemenin çok özel bir durum için ve çok süratli bir müdahale amacıyla getirildiği, bunun için de yargı yoluna başvurulmasının Tasarının amacına uymayacağı, belirtilmiştir.
Madde üzerindeki görüşmeleri müteakiben Tasarının 11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 12, 13 ve 14 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarının Cezalar başlıklı 15 inci maddesi üzerinde yapılan görüşmelerde,
Söz konusu idarî cezanın tutarının 5 000 gösterge rakamı ile 12 000 memur maaş katsayısı ile çarpımı sonucunda 60 000 000 TL.’sı olacağı,
Söz konusu cezalara karşı yetkili idare mahkemesi yerine yetkili sulh ceza mahkemeleri nezdinde itirazda bulunulmasının daha yerinde olacağı veya sadece “yetkili mahkeme” veya “yetkili ve görevli mahkeme” ibarelerinin de kullanılabileceği,
İfade edilmiştir.
Hükümet adına yapılan açıklamalarda; Tasarının hazırlanma aşamasında Adalet Bakanlığının görüşü alınarak bu tür bir düzenleme yapıldığı, ancak konunun Komisyonun takdirinde olduğu belirtilmiştir.
Yapılan müzakereler sonucunda Tasarının Cezalar başlıklı 15 inci maddesinin son fıkrasında yer alan “... yedi gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir...” ibaresinin “... yedi gün içinde yetkili mahkemeye itiraz edilebilir...” şeklinde değiştirilmesine ve bu konuda Komisyon Başkanlığına redaksiyon yetkisi verilmesine karar verilmiş olup, Tasarının 15 inci maddesi yukarıdaki şekilde değiştirilerek kabul edilmiştir.
Tasarının 16 ve 17 nci maddeleri ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 18 ve 19 uncu maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
| Başkan | Başkanvekili | |||
| Sadık Kırbaş | Hayrettin Özdemir | |||
| Çanakkale | Ankara | |||
| Kâtip | Üye | |||
| M. Kemal Tuğmaner | M. Metanet Çulhaoğlu | |||
| Mardin | Adana | |||
| Üye | Üye | |||
| Gönül Saray Alphan | Oğuz Aygün | |||
| Amasya | Ankara | |||
| Üye | Üye | |||
| Rıza Ulucak | Hüseyin Arabacı | |||
| Ankara | Bilecik | |||
| Üye | Üye | |||
| Turhan Tayan | Fahrettin Kukaracı | |||
| Bursa | Erzurum | |||
| Üye | Üye | |||
| Hüseyin Arı | Namık Hakan Durhan | |||
| Konya | Malatya | |||
| Üye | Üye | |||
| Mustafa Enöz | Hasan Gülay | |||
| Manisa | Manisa | |||
| Üye | Üye | |||
| Ekrem Pakdemirli | Ahmet Demircan | |||
| Manisa | Samsun |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
DENİZLERDE VE YURT YÜZEYİNDE GÖRÜLEN PATLAYICI MADDE VE
ŞÜPHELİ CİSİMLERE UYGULANACAK ESASLARA İLİŞKİN KANUN TASARISI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1. – Bu Kanunun amacı; iç sularımızda, kara sularımızda, uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimimiz altında bulunan deniz alanlarında ve bunları etkileyebilecek bir yerde veya yurt düzeyinde görülecek yahut ele geçirilecek, patlayıcı madde ve şüpheli cisimlerin incelenmesine ve zararsız hale getirilmesine ilişkin esas ve usulleri düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2. – Bu Kanun; iç sularımızda, kara sularımızda, uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimimiz altında bulunan deniz alanlarında ve bunları etkileyebilecek bir yerde veya yurt yüzeyinde görülecek yahut ele geçirilecek, patlayıcı madde ve her türlü şüpheli cisimlerle, bu faaliyetlere katılacak kamu ve özel kurum ve kuruluşlar ile gerçek ve tüzel kişilere ait görev ve sorumlulukları kapsar.
Tanımlar
MADDE 3. – Bu Kanunda geçen deyimlerden;
a) Patlayıcı madde :Harp maksatları için kullanılan bütün patlayıcıları, silâh sevk sistemlerini, patlayıcı ihtiva eden ordudonatım malzemelerini, nükleer silâhları ve kimyasal maddeleri de içeren; uçak bombaları, harp başlıkları, güdümlü ve balistik füzeler, el bombaları, roketler, ağır silâh mühimmatları, mayınlar, el yapımı patlayıcılar, torpidolar, su bombaları, tahrip kalıpları, payroteknik malzemeler, kesici veya sevk ediciler, elektronik patlayıcılar ile benzer şekilde patlama sonucu kişide ölüm veya yaralanma, teçhizat ve binalarda hasara sebep olabilecek her türlü maddeleri,
b)Şüpheli cisim :İçinde patlayıcı madde ihtiva ettiği zannedilen, bulundukları çevrede tehdit oluşturan veya ne oldukları bilinmeyen cisimleri,
c)Zararsız hale getirme :Bir patlayıcı madde veya şüpheli cismin oluşturduğu tehdidin ortadan kaldırılmasını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Denizlerde, Kıyılarda ve Yurt Yüzeyinde Görülen Cisimler
Denizlerde görülen cisimler
MADDE 4. – İç sularımızda, karasularımızda, uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimimiz altında bulunan deniz alanlarında ve bunları etkileyebilecek bir yerde seyreden gemiler, her çeşit deniz araçları ve hava vasıtaları, gördükleri patlayıcı madde ve diğer şüpheli cisimlerin bulundukları mevkiler ile gidiş yönlerini, renk, şekil, ebat, adet ve buna benzer diğer tanıtıcı bilgileri, haberleşme araçlarıyla mümkün ise derhal, olmadığı takdirde ilk varacakları yerden en yakın Deniz Kuvvetleri Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı deniz birliğine veya diğer askerî birliklere; askerî birlik yoksa Denizcilik Müsteşarlığı bölge müdürlükleri veya liman başkanlıklarına; bölge müdürlükleri veya liman başkanlıkları da yoksa, mülkî makamlara bildirirler.
Patlayıcı madde ve şüpheli cisimlerin mevkileri, muhtemel sürüklenme ve gidiş yönleri ile ilgili bildirimi alan makamlar; durumu derhal denizcilere, yakındaki deniz birliklerine, Seyir Hidrografi ve Oşinografi Dairesi Başkanlığına duyururlar. Bu cisimlerle ilgili olarak alınacak güvenlik tedbirleri, askerî makamlarca saptanarak derhal uygulanır.
Kıyılarımızda görülen cisimler
MADDE 5. – Kıyılarımızda görülen veya bulunan patlayıcı maddeleri, şüpheli cisimleri, gören veya bulan kişiler tarafından, bizzat ya da en uygun haberleşme vasıtası ile en yakın askerî birliğe; yakında askerî birlik yoksa, mülkî makamlara haber verilir. Bildirim, askerî birlik dışındaki makamlara yapılmış ise durum, bu makam tarafından derhal en yakın askerî birliğe duyurulur. Bildirilen patlayıcı madde ve şüpheli cisimler, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı yetkili ekiplerince incelenir, zararsız hale getirilir.
Yurt yüzeyinde görülen cisimler
MADDE 6. – Yurt yüzeyinde görülen veya bulunan patlayıcı maddeleri, şüpheli cisimleri gören veya bulan kişiler tarafından, bizzat ya da en uygun haberleşme vasıtası ile, en yakın mülkî makama haber verilir. Bildirilen patlayıcı madde ve şüpheli cisimler, İçişleri Bakanlığı yetkili ekiplerince incelenir ve zararsız hale getirilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Müdahale, Teknik Yardım ve Bilgi
Verme
Müdahale
MADDE 7. – Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlıklarına ait tesislerde veya sorumluluğundaki arazi ve atış sahalarında bulunan her türlü patlayıcı madde ve şüpheli cisimlere, ilgili Kuvvet Komutanlığı yetkili ekiplerince gerekli müdahale yapılır.
Jandarma Genel Komutanlığına ait tesislerde veya sorumluluğundaki arazi, bölge ve atış sahalarında bulunan her türlü patlayıcı madde ve şüpheli cisimlere, Jandarma Genel Komutanlığının yetkili ekiplerince gerekli müdahale yapılır.
Emniyet Genel Müdürlüğüne ait tesislerde veya sorumluluğundaki arazi, bölge ve atış sahalarında bulunan her türlü patlayıcı madde ve şüpheli cisimlere, Emniyet Genel Müdürlüğünün yetkili ekiplerince gerekli müdahale yapılır.
Patlayıcı madde ve şüpheli cisimlerin yetkili birimlerce müdahale edilinceye kadar geçen süre içinde bulundukları şekliyle korunması için gerekli çevre güvenlik tedbirleri, ilk bilgiyi alan askerî ve mülkî makamlarca alınır.
Teknik yardım
MADDE 8. – Patlayıcı madde ve şüpheli cisimlere yapılacak her türlü müdahale ve tesirsiz hale getirme faaliyeti sırasında ihtiyaç duyulduğu takdirde Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü ve diğer kamu kurum ve kuruluşları arasında araç, gereç, doküman, personel ve teknik bilgi konularında işbirliği yapılır.
Bilgi verme
MADDE 9. – Patlayıcı madde ve şüpheli cisimlerden teknik istihbarat elde etmek ve gereken karşı tedbirleri alabilmek maksadıyla, güvenlik güçleri ekiplerince yerleşim bölgelerinde veya yerleşim bölgeleri dışında bulunup zararsız hale getirilen, istihbarat ve örnek teşkil etme niteliği olan cisimler hakkında, en kısa zamanda Genelkurmay Başkanlığına bilgi verilir.
Güvenlik güçlerince ele geçirilen el yapısı bombalar veya patlayıcı maddeler ile bomba niteliğinde olmayan fabrikasyon patlayıcı maddelerden alınan örnekler ve teknik bilgiler; incelenmek, olayda kullanılanlar ile mukayese edilmek ve değerlendirilmek üzere ayrıca Emniyet Genel Müdürlüğüne de gönderilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tedarik
Araç, gereç ve personel tedariği
MADDE 10. – Patlayıcı madde ve şüpheli cisimlerin tespiti, nakli, incelenmesi, muhafazası veya zararsız hale getirilmesi için gerekli araç, gereç, personel ile bunların ihtiyacı ve giderlerinin sağlanmasından askerî ve mülkî makamlar sorumludur.
Gerçek ve tüzel kişilere ait araç ve gereçlerden faydalanma
MADDE 11. – Askerî veya mülkî makamlara ait herhangi bir sebepten dolayı araç ve gereç bulunamadığı takdirde, mahallin en büyük mülkî idare amirince, gerçek ve tüzel kişilere ait araç ve gereçlerden faydalanılır. Bu kişilerden hizmeti kabul edenlere, kira bedelleri veya günlük ücretleri, mahallî rayice göre pazarlıkla saptanarak en geç 90 gün içinde ödeme yapılır.
Bu koşullarda hizmete istekli çıkmadığı takdirde, mahallin en büyük mülkî idare amirliğince gerekli araçlara el konularak, görevli personele teslim edilir. El konulan bu araçların sahiplerinin kira bedelleri veya günlük ücretleri, mahallî rayice göre pazarlıkla veya aşağıdaki fıkraya göre oluşturulacak kurul tarafından saptanacak bedel üzerinden hak sahiplerine en geç 90 gün içinde ödenir.
Hizmet sırasında hasara veya kayba uğrayacak araç ve gereçler için verilecek tazminat, görevi veren mülkî makamlarca 30 gün içinde kurulacak bir kurul tarafından mahallî rayice göre saptanarak, en geç 90 gün içinde ödenir. Bu kurul mahallin; en büyük mal memuru veya görevlendireceği yetkili ile il trafik komisyonu ve ticaret odasını temsilen birer yetkiliden oluşur.
Ödenecek miktarı yeterli bulmayan araç ve gereç sahiplerinin yargı yoluna başvurma hakları saklıdır.
Bu maksatla gerektiğinde ilgili kamu kuruluşlarından bilirkişi yardımı istenebilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Malî Hükümler
Görev sebebiyle yaralanma, sakatlanma, vefat etme
MADDE 12. – Yetkili makamlarca görevlendirildikleri resmen belgelenmek şartıyla patlayıcı madde ve şüpheli cisimlerin tespiti, nakli, incelenmesi, muhafazası veya zararsız hale getirilmesi görevleri sırasında yaralanan veya sakat kalan kamu görevlileri ve kamu görevlisi olmayan kişiler ile vefat edenlerin kanunî mirasçılarına, 3.11.1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun hükümleri uygulanır. Bu kişilerin diğer kanunlarda belirtilen hakları saklıdır.
Bu görevlerin ifası sebebiyle yaralanan, sakatlanan veya sağlığı tehlikeye girenlerin yurtiçinde, gerekiyorsa yurt dışında tedavileri ilgili kurumlarınca yaptırılır.
Ödüllendirme
MADDE 13. – Patlayıcı madde ve şüpheli cisimleri gören ve bulan kişiler, bunların yerini tam olarak tespit edip gerekli ikaz edici işaretlemeleri yaparak, ilgili makamlara haber verdiklerinde, kendilerine, ele geçen cismin teknik istihbarat yönünden yurt savunmasına sağlayacağı faydaya göre, 14.7.1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda belirtilen en yüksek Devlet memuru aylığı (ek gösterge dahil) brüt tutarını geçmemek kaydıyla, Genelkurmay Başkanlığının teklifi üzerine Millî Savunma Bakanlığı bütçesinden ödül verilir.
Giderler
MADDE 14. – Patlayıcı madde ve şüpheli cisimlerin tespiti, muhafazası, nakli, imha edilmesi, zararsız hale getirilmesi veya incelenmesi için bu Kanun uyarınca yapılacak her çeşit giderler, verilecek ücret, yolluk ve tazminatlar, Millî Savunma ve İçişleri Bakanlıkları bütçelerinden ödenir.
ALTINCI BÖLÜM
Cezalar
Cezalar
MADDE 15. – Patlayıcı maddeler ile şüpheli cisimlerin incelenmesi veya zararsız hale getirilmesi amacıyla kullanılmasına ihtiyaç duyulan gerçek ve tüzel kişilere ait araç ve gereçleri kabule değer bir sebep bulunmaksızın vermekten çekinenlere, müdahaleyi gerçekleştiren askerî birliğin komutanının veya İçişleri Bakanlığına bağlı yetkili ekip amirinin teklifi üzerine, mahallin en büyük mülkî idare amirleri tarafından her yıl Bütçe Kanununda gösterilen memur maaş katsayısının 5 000 rakamı ile çarpılmasından elde edilecek tutar kadar para cezası verilir.
Kamu kurum ve kuruluşları kendilerine ait araç ve gereçleri talep halinde ilgililere vermekle yükümlüdürler. Bu yükümlülüğünü yerine getirmeyen kamu görevlisine, fiil başka bir suç oluştursa bile, müdahaleyi gerçekleştiren askerî birliğin komutanının veya İçişleri Bakanlığına bağlı yetkili ekip amirinin teklifi üzerine, mahallin en büyük mülkî amirinin kararıyla, her yıl Bütçe Kanununda gösterilen memur maaş katsayısının 5 000 rakamı ile çarpılmasından elde edilecek tutar kadar para cezası verilir.
Bu Kanun kapsamına giren patlayıcı madde ve şüpheli cisimleri gördükleri halde ilgili makamlara haber vermeyenlere, mahallin en büyük mülkî idare amirinin kararıyla, her yıl Bütçe Kanununda gösterilen memur maaş katsayısının 5 000 rakamı ile çarpılmasından elde edilecek tutar kadar para cezası verilir.
Verilen kararlar, ilgililere 11.2.1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. Bu cezalara karşı, tebliğ tarihinden itibaren yedi gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz, idarece verilen cezanın yerine getirilmesini durdurmaz. İtiraz üzerine verilen karar kesindir. İtiraz, zaruret görülmeyen hallerde evrak üzerinden inceleme yapılarak en kısa sürede sonuçlandırılır. Bu Kanuna göre verilen idarî para cezaları, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Yürürlükten kaldırılan hüküm
MADDE 16. – 17.5.1948 tarihli ve 5202 sayılı “Deniz ve Kıyılarında Görülecek Başıboş Mayın, Patlayıcı Madde ve Şüpheli Cisimlerin Yokedilmesi Hakkında Kanun” yürürlükten kaldırılmıştır.
Yönetmelik
MADDE 17. – Bu Kanunun uygulanmasına
ilişkin esas ve usuller, İçişleri Bakanlığı ile Denizcilik Müsteşarlığının
görüşleri alınarak Millî Savunma Bakanlığınca, Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren 6 ay içinde çıkartılacak bir yönetmelikle düzenlenir.
MADDE 18. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 19. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
DENİZLERDE VE YURT YÜZEYİNDE GÖRÜLEN PATLAYICI MADDE VE
ŞÜPHELİ CİSİMLERE UYGULANACAK ESASLARA İLİŞKİN KANUN TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. – Tasarının 7 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. – Tasarının 8 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. – Tasarının 9 uncu maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 10. – Tasarının 10 uncu maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 11. – Tasarının 11 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 12. – Tasarının 12 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 13. – Tasarının 13 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 14. – Tasarının 14 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
ALTINCI BÖLÜM
Cezalar
MADDE 15. – Patlayıcı maddeler ile şüpheli cisimlerin incelenmesi veya zararsız hale getirilmesi amacıyla kullanılmasına ihtiyaç duyulan gerçek ve tüzel kişilere ait araç ve gereçleri kabule değer bir sebep bulunmaksızın vermekten çekinenlere müdahaleyi gerçekleştiren askerî birliğin komutanının veya İçişleri Bakanlığına bağlı yetkili ekip amirinin teklifi üzerine, mahallin en büyük mülkî idare amirleri tarafından o yılın Bütçe Kanununda gösterilen memur maaş katsayısının 5 000 rakamı ile çarpılmasından elde edilecek tutar kadar para cezası verilir.
Kamu kurum ve kuruluşları kendilerine ait araç ve gereçleri talep halinde ilgililere vermekle yükümlüdürler. Bu yükümlülüğünü yerine getirmeyen kamu görevlisine, fiil başka bir suç oluştursa bile, müdahaleyi gerçekleştiren askerî birliğin komutanının veya İçişleri Bakanlığına bağlı yetkili ekip amirinin teklifi üzerine, mahallin en büyük mülki idare amirinin kararıyla, her yıl Bütçe Kanununda gösterilen memur maaş katsayısının 5 000 rakamı ile çarpılmasından elde edilecek tutar kadar para cezası verilir.
Bu Kanun kapsamına giren patlayıcı madde ve şüpheli cisimleri gördükleri halde ilgili makamlara haber vermeyenlere, mahallin en büyük mülkî idare amirinin kararıyla, her yıl Bütçe Kanununda gösterilen memur maaş katsayısının 5 000 rakamı ile çarpılmasından elde edilecek tutar kadar para cezası verilir.
Verilen kararlar, ilgililere 11.2.1959
tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir.
Bu cezalara karşı, tebliğ tarihinden itibaren yedi gün içinde yetkili mahkemeye
itiraz edilebilir. İtiraz, idarece verilen cezanın yerine getirilmesini
durdurmaz. İtiraz üzerine verilen karar kesindir. İtiraz, zaruret görülmeyen
hallerde evrak üzerinde inceleme yapılarak en kısa sürede sonuçlandırılır.
Bu Kanuna göre verilen idarî para cezaları, 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
MADDE 16. – Tasarının 16 ncı maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 17. – Tasarının 17 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 18. – Tasarının 18 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 19. – Tasarının 19 uncu maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
| A. Mesut Yılmaz | ||
| Başbakan | ||
| Dev. Bakanı ve Başb. Yard. | Millî Sav. Bak. ve Başb. Yard. V. | |
| B. Ecevit | M. Batallı | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| G. Taner | H. Özkan | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| Y. Seçkiner | I. Saygın | |
| Devlet Bakanı V. | Devlet Bakanı | |
| H. Özkan | Prof. Dr. S. Yıldırım | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| R. Serdaroğlu | M. Gürdere | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| Prof. Dr. Ş. Gürel | Prof. Dr. A. Andican | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| Dr. I. Çelebi | M. Yılmaz | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| R. Şahin | B. Kara | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| C. Kavak | E. Aşık | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| R. K. Yücelen | H. Gemici | |
| Devlet Bakanı | Adalet Bakanı | |
| M. Batallı | O. Sungurlu | |
| İçişleri Bakanı | Dışişleri Bakanı V. | |
| M. Başesgioğlu | Ş. Gürel | |
| Maliye Bakanı | Millî Eğitim Bakanı | |
| Z. Temizel | H. Uluğbay | |
| Bayındırlık ve İskân Bakanı | Sağlık Bakanı | |
| Y. Topçu | H. İ. Özsoy | |
| Ulaştırma Bakanı | Tarım ve Köyişleri Bakanı | |
| N. Menzir | M. Taşar | |
| Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı | Sanayi ve Ticaret Bakanı | |
| Prof. Dr. N. Çağan | Y. Erez | |
| Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı | Kültür Bakanı | |
| M. C. Ersümer | İ. Talay | |
| Turizm Bakanı | Orman Bakanı | |
| İ. Gürdal | E. Taranoğlu | |
|
|
||
|
|
SIRA SAYISI 137 NİN SONU