T.B.M.M. (S. Sayısı : 153)
Bazı Suç Failleri Hakkında Uygulanacak Hükümlere Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı ve Adalet Komisyonu Raporu (1/517)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 11.8.1999
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.11/101-367/3895
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Adalet Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 10.8.1999 tarihinde kararlaştırılan “Bazı Suç Failleri Hakkında Uygulanacak Hükümlere Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Kamuoyunda “Pişmanlık Yasası” olarak bilinen 3419 sayılı Bazı Suç Failleri Hakkında Uygulanacak Hükümlere Dair Kanunun bugüne kadar olan uygulamasından hem ülke, hem güvenlik kuruluşları olarak azamî fayda sağlanmış, itirafta bulunan şahısların verdiği bilgiler doğrultusunda yasadışı örgütler hakkında bilinmeyen hususlar öğrenilmiş, faili meçhul kalmış çeşitli olaylar aydınlatılmış, çok sayıda silâh, cephane, patlayıcı madde, örgütsel belge ve malzeme elde edilmiş, sığınak-barınak ortaya çıkartılmış ve bu bilgilerin ışığında yasadışı örgütlere büyük ölçüde darbe indirilmiştir. Aynı zamanda, birçok örgüt mensubu bu Kanundan yararlanmak amacıyla örgütünden ayrılarak güvenlik güçlerine teslim olmuştur.
3419 sayılı Kanunun 1 inci maddesinin yürürlükten kalkması ve cezaevlerinde tutuklu bulunan yüzlerce örgüt mensubunun bu imkândan yararlanamaması sebebiyle, anılan Kanuna yeniden işlerlik kazandırılması ve Kanundan yararlanmak isteyenlere bir imkân daha sağlanması amacıyla çıkarılan 28.2.1995 tarihli ve 4085 sayılı Kanunla 1 inci madde yeniden düzenlenmiş, ancak bu madde de 8.7.1995 tarihinde yürürlükten kalkmıştır.
Ancak, halen terör örgütlerinin çok sayıdaki mensubunun anılan Kanundan yararlanmak için talepleri bulunduğundan, devam eden iç güvenlik harekâtı sonucunda dağılmaya başlayan terörist grupların çözülmesinin hızlandırılması için yukarıda sözü edilen 1 inci maddenin yeniden düzenlenmesinin ve yürürlük süresinin bu defa altı ayla sınırlı tutulmasının uygun olacağı düşünülmüştür.
Buna karşılık Tasarı kapsamına giren suçları işlemek için silâhlı teşekkül, çete veya cemiyet teşkil edenler veya böyle bir teşekkül, çete veya cemiyeti yönetenler yahut bu teşekkül, çete ve cemiyette amirlik ve kumandayı haiz olanlar ile bizzat silâh kullanarak güvenlik güçleri mensuplarından birini veya diğer bir kimseyi öldürmek veya yaralamaktan suçlu bulunanların getirilen imkânlardan yararlanmalarında fayda görülmemektedir.
Tasarı, bu düşünce ve amaçlarla hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – 3419 sayılı Kanunun 4085 sayılı Kanunla yeniden düzenlenen 1 inci maddesinin 8.7.1995 tarihinde yürürlükten kalkması sebebiyle, anılan Kanundan yararlanmak isteyen yüzlerce örgüt mensubu bu imkândan mahrum kalmıştır. Anılan kişilere de bu imkânın sağlanması ve böylece terörist grupların çözülmesinin hızlandırılması için 1 inci madde yeniden düzenlenmektedir.
Ancak, bu maddede sözü edilen suçları işlemek için silahlı teşekkül, çete veya cemiyet teşkil edenler ile böyle bir teşekkül, çete veya cemiyeti yönetenler yahut bu teşekkül, çete veya cemiyette amirlik ve kumandayı haiz olanlar ile bizzat silah kullanarak güvenlik güçleri mensuplarından birini veya diğer bir kimseyi öldürmek veya yaralamaktan suçlu bulunanlar, maddede öngörülen imkânlardan yararlanamayacaklardır.
Geçici madde 1. – Bu Kanun hükümlerinin, 3419 sayılı Kanunun 4085 sayılı Kanunla yeniden düzenlenen 1 inci maddesinin yürürlükten kalktığı 8.7.1995 tarihinden, bu Kanunun yayımı tarihine kadar geçecek süre içerisinde işlenen ve bu Kanun kapsamında bulunan suçlar hakkında da uygulanması, bu arada belirtilen süre içerisinde haklarında mahkumiyet hükmü bulunanların da bu Kanundan yararlanmaları için bu madde düzenlenmiştir.
Ancak, 1 inci maddede yer alan istisna hükmü bu madde için de geçerli olacaktır.
Geçici Madde 2. – Maddede anılan kanunların kapsamına giren suçları yeniden işleyenlerin bu Kanundan ve 3419 sayılı Kanundan tekrar yararlanamayacakları hükme bağlanmaktadır.
Madde 2. – Yürürlük maddesidir.
Madde 3. – Yürütme maddesidir.
Adalet Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Adalet Komisyonu 14.8.1999
Esas No. : 1/517
Karar No. : 9
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bazı Suç Failleri Hakkında Uygulanacak Hükümlere Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı, Adalet Bakanı Sayın Prof. Dr. Hikmet Sami Türk’ün, Adalet ve İçişleri Bakanlıkları temsilcilerinin de katılmalarıyla, Komisyonumuzca incelenip görüşülmüş, gerekçesi uygun görülerek maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının 1 ve Geçici 1 inci Maddelerinin son fıkraları ile silahlı teşekkül, çete veya cemiyette görev alan üst kademe yönetici kesimin kanun hükümlerinden yararlandırılmaması amaçlanmaktadır. Örgüt yöneticileri ve örgütte amirlik ve kumandayı haiz olanlar hakkında Türk Ceza Kanununun 168 inci maddesindeki düzenlemenin bugüne kadarki uygulamasında bu teşekkül, çete veya cemiyetin en alt kademesinde dahi görev yapanların kanun kapsamında değerlendirildiği bilinmektedir. Ancak, getirilen bu düzenleme ile alt seviyede yönetim, amirlik ve kumandayı haiz olanların bu kanun hükümlerinden yararlandırılması öngörülmekle birlikte, teşekkül, çete veya cemiyetin yönetiminde üst seviyede amirlik ve kumandayı haiz olarak örgütün tamamı üzerinde yönetim etkisi olanların kanundan yararlanmamaları amaçlanmıştır.
Bu amaç doğrultusunda anılan maddelerin son fıkralarında yeralan “...cemiyette...” kelimelerinden sonra “...üst seviyede...” ibaresi eklenmiştir. Aksi halde, teşekkül, çete veya cemiyetin alt birimlerinde basit amirlik ve kumanda görevini haiz ve sayıları yüksek olan ve özellikle güvenlik güçlerine bizzat yardımcı olabilecek konumda bulunanlar yasadan yararlanamayacaktır.
Tasarının Geçici 2 nci maddesi ile yürürlüğe ilişkin 2 ve yürütmeye ilişkin 3 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Terör örgütlerinin, çok sayıdaki mensubunun Tasarıdan yararlanmak için taleplerinin bulunması ve devam eden iç güvenlik harekâtı sonucunda dağılmaya başlayan terörist gruplarının çözülmesinin hızlandırılması amacıyla hazırlanan Tasarının, bir an önce kanunlaşmasını uygun gören Komisyonumuz, İçtüzüğün 52 nci maddesi gereğince Genel Kurulda öncelikle görüşülmesine oybirliği ile karar verilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere saygı ile arz olunur.
Başkan | Başkanvekili | ||
Emin Karaa | Turhan Tayan | ||
Kütahya | Bursa | ||
Sözcü | Kâtip | ||
Mehmet Nacar | Mustafa İlimen | ||
Kilis | Edirne | ||
(Toplantıya katılmadı) | |||
Üye | Üye | ||
Adnan Fatin Özdemir | Dengir Mir Mehmet Fırat | ||
Adana | Adıyaman | ||
(Muhalifim) | (Toplantıya katılmadı) | ||
Üye | Üye | ||
Ramazan Toprak | Aydın Gökmen | ||
Aksaray | Balıkesir | ||
Üye | Üye | ||
Ali Arabacı | Yasin Hatiboğlu | ||
Bursa | Çorum | ||
(Söz hakkım saklı, muhalefet gerekçem ekli) | |||
Üye | Üye | ||
Beyhan Aslan | Mustafa Kemal Aykurt | ||
Denizli | Denizli | ||
(Toplantıya katılmadı) | |||
Üye | Üye | ||
Mehmet Sadri Yıldırım | Süleyman Turan Çirkin | ||
Eskişehir | Hatay | ||
(Toplantıya katılmadı) | |||
Üye | Üye | ||
İsmail Aydınlı | A. Nazlı Ilıcak | ||
İstanbul | İstanbul | ||
Üye | Üye | ||
Nazire Karakuş | Edip Özbaş | ||
İstanbul | Kahramanmaraş | ||
(Muhalifim) | |||
Üye | Üye | ||
Sevgi Esen | Cemal Özbilen | ||
Kayseri | Kırklareli | ||
(Gn. Kurulda konuşma hakkı saklı olarak) | |||
Üye | Üye | ||
İsmail Çevik | Yekta Açıkgöz | ||
Nevşehir | Samsun | ||
(Toplantıya katılmadı) | |||
Üye | Üye | ||
YaşarTopçu | Yahya Akman | ||
Sinop | Şanlıurfa | ||
(Toplantıya katılmadı) | (Söz hakkım saklıdır) | ||
Üye | |||
Kamer Genç | |||
Tunceli |
ADALET KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
Konu : Muhalefet Şerhim Hk.
Müzakere edilip oy çokluğu ile kabul edilen “Bazı Suç Failleri Hakkında Uygulanacak Hükümlere Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı”nın kabul edilen şekline karşıyım.
1. İçişleri Bakanlığı temsilcilerinin komisyona takdim ettiği not ve çizelgedeki bilgiler ile, Sayın Adalet Bakanının bizzat verdiği bilgiler arasında mübâyenet vardır; bundan da anlaşılmaktadır ki tasarı, uyumlu bir çalışmanın ve yeterli bilgilerin mahsulü almayıp, farklı bilgilerden hareket edilerek bu tasarı düzenlenmiştir. Farklılıklar komisyonda da giderilmemiştir.
2. İki bakanlık tarafından verilen bilgilerden de anlaşıldığına göre; bundan önce çıkarılan aynı konudaki kanunlardan yararlanma ve terörün önlenmesine yönelik fayda beklentisi nispetleri giderek düşmüştür.
Ayrıca, gene verilen resmî bilgilerden anlaşıldığına göre, itiraf sırasında 1985 senesinden bu yana yakalanan örgüt mensubu sayısı ancak 755’tir.
Silah sayısı (uzun-kısa namlulu) 248’dir. On iki telsiz, iki cep telefonu, altı adet de kütüklük... diğer yakalama ve müsadereler de bu minvaldedir.
3. Her seferinde toplumsal yarar aşağı çekildiği halde, takip eden düzenlemelerde gerekli tedbir alınmamaşı, bu eksiklik bu tasarıda da kendini yenilemiştir.
4. Bir önergeyle tasarıyla “üst seviyede amirlik ve kumandanlık yapanlar...” hükmü eklenmiştir. Bilindiği üzere terör örgütleri illegal örgütlerdir. Nizami ve yazılı rütbeleri yoktur, emir-komuta mercilerinin objektif ölçülerle tespiti de mümkün değildir. İstihbarat örgütlerince yapılacak tespitler ise her zaman isabetli olmayabilir.
Haksızlığa fırsat vermeyecek kriterler getirilmeden böyle bir hükmün ilavesi faydalı olmamıştır, bu sebeple de isabetli değildir.
Bu tip düzenlemelerde dengenin iyi kurulması ve muhafaza edilmesi gerekir.
Çünkü bir yandan şehit veren ailelerin acı ve ızdırapları, bozulan kamu düzeni, katrilyonlara varan harcama; diğer tarafta ise kamusal yarar beklentisi.
Ölçünün kaçırılmaması hem kanun yapma tekniğinin gereği hem de konunun özelliği yeridir.
Netice :
Bütün bu sebeplerden dolayı tasarıyı eksik bulduğumu, söz hakkımı saklı tuttuğumu arz ederim.
Yasin Hatiboğlu Çorum
ADALET KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
14.8.1999 günü saat 10.00’da başlayan oturumda bazı suç failleri hakkında uygulanacak hükümlere dair Kanunda değişiklik yapılmasına ilişkin Kanun Tasarısının Komisyonumuzdan geçirilmesi esnasında muhalif rey beyan etmiştim.
Aşağıda muhalefet şerhimi arz ediyor bilvesile saygılar sunuyorum.
Edip Özbaş
Kahramanmaraş
MUHALEFET ŞERHİ
Bazı suç failleri hakkında uygulanacak hükümlere dair Kanunda değişiklik yapılmasına ilişkin, Kanun Tasarısının bazı bölümlerine muhalif olduğuma ilişkin muhalefet şerhimdir.
Komisyonumuza sevk edilen anılan Kanun Tasarısı, daha önce aynı gerekçelerle 5 defa yasalaştırılmış her defasında da beklenen faydada gözle görülür bir azalma ve kötüye kullanma tespit edilmiştir.
Hal böyle iken evvelki kanunların aksayan yönleri tam olarak masaya yatırılıp analiz edilmeden önceki kanunların aynısı olan yeni tasarınında benzer sonuçlar vermesi mukadderdir.
Kamuoyunda bölücü terör örgütü mensuplarına sağlanan dolaylı bir af olarak değerlendirilen bu tasarı kanunlaştığı takdirde, toplumdaki millî karşı koyma şuurunu zayıflatıp, şehit ve gazi yakınlarının moral yönden yıkılmalarına sebebiyet verecektir.
Ayrıca, değişiklik önergesi ile tasarının 1 inci maddesi son fıkrasına eklenen “üst düzey yönetici” tabiri ile, tasarının uygulama alanı tehlikeli bir biçimde genişletilmiş ve terör örgütü yönetim kadrosunun büyük bir kısmının çıkarılacak yasadan faydalanması sağlanmıştır.
Bu sebeple meselenin çözümüne katkı sağlayamayacağı düşüncesiyle tasarıya muhalif olduğumu ifade etmek isterim.
BAZI SUÇ FAİLLERİ HAKKINDA UYGULANACAK HÜKÜMLERE DAİR KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TASARISI
MADDE 1. – 25.3.1988 tarihli ve 3419 sayılı Bazı Suç Failleri Hakkında Uygulanacak Hükümlere Dair Kanunun yürürlükten kalkan 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
Madde 1. – Siyasî ve ideolojik amaçla suç işlemek için Türk Ceza Kanununun 313 üncü maddesine göre kurulmuş teşekkül, Türk Ceza Kanununun 125 ve 131 inci maddeleri ile 146 ila 162 nci maddelerinde yazılı suçları işlemek üzere kurulmuş silahlı çete ve cemiyet mensubu olup da;
a) Bu teşekkül, çete veya cemiyet tarafından işlenen suçlara iştirak etmeyenlerden,
b) Bu teşekkül, çete veya cemiyet tarafından bu Kanunun yayımı tarihinden önce işlenen suçlara iştirak etmiş olmakla beraber haklarında tahkikata başlanmamış olanlardan,
yetkili makamlara mukavemet göstermeksizin kendiliğinden teslim olup, bu Kanundan yararlanmak istediğini beyan ederek, teşekkül, çete veya cemiyetin yapısı ve faaliyetleri hakkında bilgi vermek suretiyle; teşekkül, çete veya cemiyetin dağılmasına veya meydana çıkarılmasına sebep olanlar veya güvenlik kuvvetlerine silâh ve malzemelerini teslim edenler veya verecekleri bilgi ve belgelerle veya bizzat gösterecekleri çaba ile teşekkül, çete veya cemiyetin amaçladığı suçun işlenmesine engel olanlar hakkında ceza verilmez.
Siyasî ve ideolojik amaçla suç işlemek için Türk Ceza Kanununun 313 üncü maddesine göre kurulmuş teşekkül mensubu olup da, bu Kanunun yayımı tarihinden önce aynı amaçla suç işleyenlerden veya Türk Ceza Kanununun 125 ve 131 inci maddeleri ile 146 ila 162 nci maddelerinde yazılı suçları bu Kanunun yayımı tarihinden önce işleyenlerden veya 171 inci maddedeki gizli ittifak mensuplarından biri, suçu ve diğer failleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra açılacak son tahkikata kadar yetkili makamlara ihbar ettiği ve ihbarın doğruluğu anlaşıldığı takdirde hal ve şartlara ve hadisenin hususiyetlerine göre ölüm cezası yerine 9 yıldan, müebbet ağır hapis cezası yerine 6 yıldan aşağı olmamak üzere ağır hapis cezası verilir ve diğer cezalar yedide bire kadar indirilerek hükmolunur.
Bu teşekkül, çete veya cemiyet tarafından bu Kanunun yayımı tarihinden sonra işlenen suçlara iştirak etmiş olanlardan haklarında tahkikat başlamadan yukarıdaki fıkralarda gösterilen şekilde hareket etmiş bulunanlar için, ikinci fıkrada yazılı indirim hükümleri uygulanır.
Bu madde hükümleri, Türk Ceza Kanununun 169 ve 314 üncü maddelerinde gösterilen şekilde teşekkül, silahlı çete veya cemiyet mensuplarına, bunların hal ve sıfatlarını bilerek barınacak yer gösteren veya erzak veya silah ya da cephane tedarik eden yahut başka yollardan yardım edenler hakkında da uygulanır.
Yukarıdaki fıkralarda yazılı suçları işlemek için silâhlı teşekkül, çete veya cemiyet teşkil edenler ile böyle bir teşekkül, çete veya cemiyeti yönetenler yahut bu teşekkül, çete veya cemiyette amirlik ve kumandayı haiz olanlar ile bizzat silâh kullanarak güvenlik güçleri mensuplarından birini veya diğer bir kimseyi öldürmek veya yaralamaktan suçlu bulunanlar, bu madde hükümlerinden yararlanamazlar.
GEÇİCİ MADDE 1. – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce:
A) Siyasî ve ideolojik amaçla suç işlemek için Türk Ceza Kanununun 313 üncü maddesine göre kurulmuş teşekkül, Türk Ceza Kanununun 125 ve 131 inci maddeleri ile 146 ila 162 nci maddelerinde yazılı suçları işlemek üzere kurulmuş silâhlı çete veya cemiyet mensubu olup da, bu teşekkül, çete veya cemiyet tarafından işlenen suçlara iştirak etmeyenlerden;
a) Haklarında hazırlık tahkikatı ve son tahkikatı yapılmakta olanlar ile verilen mahkûmiyet hükümleri kesinleşenlerden, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 3 ay içinde yetkili makam veya hükmü veren mahkemeye başvurup da teşekkül, gizli ittifak, çete veya cemiyetin yapısı ve faaliyetleri hakkında bilgi vermek suretiyle teşekkül, gizli ittifak, çete veya cemiyetin dağıtılmasına veya meydana çıkarılmasına sebep oldukları anlaşılanlar,
b) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce, haklarında yapılan tahkikatın herhangi bir safhasında veya tahkikata başlanmadan önce veya verilen hüküm kesinleştikten sonra, yetkili makamlara açıklama yapmak suretiyle teşekkül, gizli ittifak, çete veya cemiyetin dağılmasına veya meydana çıkarılmasına sebep oldukları anlaşılmış bulunanlardan yetkili makam veya davayı görmekte olan veya hükmü veren mahkemeye başvuranlar
hakkında bu Kanunla yeniden düzenlenen 1 inci maddenin birinci fıkrası hükmü uygulanır.
B)Siyasî ve ideolojik amaçla suç işlemek için Türk Ceza Kanununun 313 üncü maddesine göre kurulmuş teşekkül mensubu olup da aynı amaçla suç işleyenlerden veya Türk Ceza Kanununun 125 ve 131 inci maddeleri ile 146 ila 162 nci maddelerinde yazılı suçları işleyenlerden veya 171 inci maddedeki gizli ittifak mensuplarından;
a) Haklarında son tahkikat yapılmakta olanlar ile verilen mahkûmiyet hükümleri kesinleşenlerden, suçları ile ilgili teşekkül, gizli ittifak, çete veya cemiyeti ve diğer failleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 3 ay içinde davayı görmekte olan veya hükmü veren mahkemeye başvurmak suretiyle açıklayan ve bu açıklamalarının doğruluğu anlaşılmış olanlar hakkında; açıklamanın hüküm kesinleştikten sonra yapılmış olması halinde, hal ve şartlara ve hadisenin hususiyetlerine göre ölüm cezası yerine 20 yıldan, müebbet ağır hapis cezası yerine 15 yıldan aşağı olmamak üzere ağır hapis cezası verilir ve diğer cezalar üçte bire kadar indirilerek hükmolunur. Açıklama son tahkikat sahfasında yapılmış ise, hal ve şartalara ve hadisenin hususiyetlerine göre ölüm cezası yerine 15 yıldan, müebbet ağır hapis cezası yerine 10 yıldan aşağı olmamak üzere ağır hapis cezası verilir ve diğer cezalar dörtte bire kadar indirilerek hükmolunur.
b) Haklarında yapılan tahkikatın herhangi bir safhasında veya tahkikata başlanmadan önce veya verilen hüküm kesinleştikten sonra suçları ile ilgili teşekkül, gizli ittifak, çete veya cemiyeti ve diğer failleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce yetkili makamlara açıklamış olup da bu açıklamalarının doğruluğu anlaşılmış bulunanların yetkili makam veya davayı görmekte olan veya hükmü veren mahkemeye başvurmaları halinde haklarında; açıklamanın hüküm kesinleştikten sonra yapılmış olması halinde, hâl ve şartlara ve hadisenin hususiyetlerine göre ölüm cezası yerine 20 yıldan, müebbet ağır hapis cezası yerine 15 yıldan aşağı olmamak üzere ağır hapis cezası verilir ve diğer cezalar üçte bire kadar indirilerek hükmolunur. Açıklama son tahkikat safhasında yapılmış ise, hâl ve şartlara ve hadisenin hususiyetlerine göre ölüm cezası yerine 15 yıldan, müebbet ağır hapis cezası yerine 10 yıldan aşağı olmamak üzere ağır hapis cezası verilir ve diğer cezalar dörtte bire kadar indirilerek hükmolunur. Eğer açıklama tahkikata başlanmadan önce veya hazırlık tahkikatı sırasında yapılmış ise bu Kanunla yeniden düzenlenen 1 inci maddenin ikinci fıkrası hükmü uygulanır.
Bu madde hükümleri Türk Ceza Kanununun 169 ve 314 üncü maddelerinde gösterilen şekilde teşekkül, silahlı çete veya cemiyet mensuplarına, bunların hâl ve sıfatlarını bilerek barınacak yer gösteren veya yardım eden, erzak veya silah veya cephane tedarik eden veya başka yollardan yardım edenler hakkında da uygulanır.
Hükmü veren mahkemenin herhangi bir nedenle kalkmış olması halinde bu husustaki kararlar, kaldırılan mahkemenin işlerine devam eden mahkemece, böyle bir mahkemenin bulunmaması halinde, suçun işlendiği yer itibariyle davaya bakmaya yetkili Devlet Güvenlik Mahkemesince verilir.
Yukarıdaki fıkralarda yazılı suçları işlemek için silahlı teşekkül, çete veya cemiyet teşkil edenler ile böyle bir teşekkül, çete veya cemiyeti yönetenler yahut bu teşekkül, çete veya cemiyette amirlik ve kumandayı haiz olanlar ile bizzat silah kullanarak güvenlik güçleri mensuplarından birini veya diğer bir kimseyi öldürmek veya yaralamaktan suçlu bulunanlar, bu madde hükümlerinden yararlanamazlar.
GEÇİCİ MADDE 2. —Haklarında 5.6.1985 tarihli ve 3216 sayılı, 25.3.1988 tarihli ve 3419 sayılı, 21.3.1990 tarihli ve 3618 sayılı, 26.11.1992 tarihli ve 3853 sayılı, 28.2.1995 tarihli ve 4085 sayılı Kanun hükümleri uygulanmış bulunanlar, anılan kanunların kapsamına giren suçları yeniden işlemeleri durumunda bu Kanundan ve 3419 sayılı Kanundan tekrar yararlanamazlar.
MADDE 2. — Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer ve 1 inci madde yayımı tarihinden itibaren 6 ay sonra yürürlükten kalkar.
MADDE 3. — Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
Bülent Ecevit | ||||
Başbakan | ||||
Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı | ||||
Dev. Bak. ve Başb. Yrd. | Devlet Bak. ve Başb. Yrd. | ve Başbakan Yardımcısı | ||
D. Bahçeli | H. H. Özkan | M. C. Ersümer | ||
Devlet Bakanı | DevletBakanı | DevletBakanı | ||
R. Önal | Prof. Dr. T. Toskay | M. Keçeciler | ||
Devlet Bakanı | DevletBakanı | Devlet Bakanı | ||
Prof. Dr. Ş. S. Gürel | S. Somuncuoğlu | Y. Yalova | ||
DevletBakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
M. Yılmaz | Prof. Dr. R. Mirzaoğlu | R. K. Yücelen | ||
DevletBakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
H. Gemici | Prof. Dr. Ş. Üşenmez | E. S. Gaydalı | ||
DevletBakanı | Devlet Bakanı V. | Devlet Bakanı | ||
F. Ünlü | R. Mirzaoğlu | M. A. İrtemçelik | ||
Adalet Bakanı | Millî Savunma Bakanı | İçişleri Bakanı | ||
Prof. Dr. H. S. Türk | S. Çakmakoğlu | S. Tantan | ||
Dışişleri Bakanı | Maliye Bakanı | Millî Eğitim Bakanı | ||
İ. Cem | S. Oral | M. Bostancıoğlu | ||
Bayındırlık ve İskân Bakanı | Sağlık Bakanı | Ulaştırma Bakanı | ||
K. Aydın | Doç. Dr. O. Durmuş | Prof. Dr. E. Öksüz | ||
Tarım ve Köyişleri Bakanı | Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı | Sanayi ve Ticaret Bakanı | ||
Prof. Dr. H. Y. Gökalp | Y. Okuyan | A. K. Tanrıkulu | ||
Kültür Bakanı | Turizm Bakanı | Orman Bakanı | ||
M. İ. Talay | E. Mumcu | Prof. Dr. N. Çağan | ||
Çevre Bakanı | ||||
F. Aytekin |
(Adalet Komisyonunun Kabul Etttiği Metin)
BAZI SUÇ FAİLLERİ HAKKINDA UYGULANACAK HÜKÜMLERE DAİR KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TASARISI
MADDE 1. — 25.3.1988 tarihli ve 3419 sayılı Bazı Suç Failleri Hakkında Uygulanacak Hükümlere Dair Kanunun yürürlükten kalkan 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“Madde 1. — Siyasî ve ideolojik amaçla suç işlemek için Türk Ceza Kanununun 313 üncü maddesine göre kurulmuş teşekkül, Türk Ceza Kanununun 125 ve 131 inci maddeleri ile 146 ila 162 nci maddelerinde yazılı suçları işlemek üzere kurulmuş silahlı çete ve cemiyet mensubu olup da;
a) Bu teşekkül, çete veya cemiyet tarafından işlenen suçlara iştirak etmeyenlerden,
b) Bu teşekkül, çete veya cemiyet tarafından bu Kanunun yayımı tarihinden önce işlenen suçlara iştirak etmiş olmakla beraber haklarında tahkikata başlanmamış olanlardan,
yetkili makamlara mukavemet göstermeksizin kendiliğinden teslim olup, bu Kanundan yararlanmak istediğini beyan ederek, teşekkül, çete veya cemiyetin yapısı ve faaliyetleri hakkında bilgi vermek suretiyle; teşekkül, çete veya cemiyetin dağılmasına veya meydana çıkarılmasına sebep olanlar veya güvenlik kuvvetlerine silah ve malzemelerini teslim edenler veya verecekleri bilgi ve belgelerle veya bizzat gösterecekleri çaba ile teşekkül, çete veya cemiyetin amaçladığı suçun işlenmesine engel olanlar hakkında ceza verilmez.
Siyasî ve ideolojik amaçla suç işlemek için Türk Ceza Kanununun 313 üncü maddesine göre kurulmuş teşekkül mensubu olup da, bu Kanunun yayımı tarihinden önce aynı amaçla suç işleyenlerden veya Türk Ceza Kanununun 125 ve 131 inci maddeleri ile 146 ila 162 nci maddelerinde yazılı suçları bu Kanunun yayımı tarihinden önce işleyenlerden veya 171 inci maddedeki gizli ittifak mensuplarından biri, suçu ve diğer failleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra açılacak son tahkikata kadar yetkili makamlara ihbar ettiği ve ihbarın doğruluğu anlaşıldığı takdirde hal ve şartlara ve hadisenin hususiyetlerine göre ölüm cezası yerine 9 yıldan, müebbet ağır hapis cezası yerine 6 yıldan aşağı olmamak üzere ağır hapis cezası verilir ve diğer cezalar yedide bire kadar indirilerek hükmolunur.
Bu teşekkül, çete veya cemiyet tarafından bu Kanunun yayımı tarihinden sonra işlenen suçlara iştirak etmiş olanlardan, haklarında tahkikat başlamadan yukarıdaki fıkralarda gösterilen şekilde hareket etmiş bulunanlar için, ikinci fıkrada yazılı indirim hükümleri uygulanır.
Bu madde hükümleri, Türk Ceza Kanununun 169 ve 314 üncü maddelerinde gösterilen şekilde teşekkül, silahlı çete veya cemiyet mensuplarına, bunların hal ve sıfatlarını bilerek barınacak yer gösteren veya erzak veya silah ya da cephane tedarik eden yahut başka yollardan yardım edenler hakkında da uygulanır.
Yukarıdaki fıkralarda yazılı suçları işlemek için silahlı teşekkül, çete veya cemiyet teşkil edenler ile böyle bir teşekkül, çete veya cemiyeti yönetenler yahut bu teşekkül, çete veya cemiyette üst seviyede amirlik ve kumandayı haiz olanlar ile bizzat silah kullanarak güvenlik güçleri mensuplarından birini veya diğer bir kimseyi öldürmek veya yaralamaktan suçlu bulunanlar, bu madde hükümlerinden yararlanamazlar.”
GEÇİCİ MADDE 1. – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce:
A) Siyasî ve ideolojik amaçla suç işlemek için Türk Ceza Kanununun 313 üncü maddesine göre kurulmuş teşekkül, Türk Ceza Kanununun 125 ve 131 inci maddeleri ile 146 ila 162 nci maddelerinde yazılı suçları işlemek üzere kurulmuş silahlı çete veya cemiyet mensubu olup da, bu teşekkül, çete veya cemiyet tarafından işlenen suçlara iştirak etmeyenlerden;
a)Haklarında hazırlık tahkikatı ve son tahkikatı yapılmakta olanlar ile verilen mahkûmiyet hükümleri kesinleşenlerden, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 3 ay içinde yetkili makam veya hükmü veren mahkemeye başvurup da teşekkül, gizli ittifak, çete veya cemiyetin yapısı ve faaliyetleri hakkında bilgi vermek suretiyle teşekkül, gizli ittifak, çete veya cemiyetin dağıtılmasına veya meydana çıkarılmasına sebep oldukları anlaşılanlar,
b)Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce, haklarında yapılan tahkikatın herhangi bir safhasında veya tahkikata başlanmadan önce veya verilen hüküm kesinleştikten sonra, yetkili makamlara açıklama yapmak suretiyle teşekkül, gizli ittifak, çete veya cemiyetin dağılmasına veya meydana çıkarılmasına sebep oldukları anlaşılmış bulunanlardan yetkili makam veya davayı görmekte olan veya hükmü veren mahkemeye başvuranlar
hakkında bu Kanunla yeniden düzenlenen 1 inci maddenin birinci fıkrası hükmü uygulanır.
B)Siyasî ve ideolojik amaçla suç işlemek için Türk Ceza Kanununun 313 üncü maddesine göre kurulmuş teşekkül mensubu olup da aynı amaçla suç işleyenlerden veya Türk Ceza Kanununun 125 ve 131 inci maddeleri ile 146 ila 162 nci maddelerinde yazılı suçları işleyenlerden veya 171 inci maddedeki gizli ittifak mensuplarından;
a)Haklarında son tahkikat yapılmakta olanlar ile verilen mahkûmiyet hükümleri kesinleşenlerden, suçları ile ilgili teşekkül, gizli ittifak, çete veya cemiyeti ve diğer failleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 3 ay içinde davayı görmekte olan veya hükmü veren mahkemeye başvurmak suretiyle açıklayan ve bu açıklamalarının doğruluğu anlaşılmış olanlar hakkında; açıklamanın hüküm kesinleştikten sonra yapılmış olması halinde, hal ve şartlara ve hadisenin hususiyetlerine göre ölüm cezası yerine 20 yıldan, müebbet ağır hapis cezası yerine 15 yıldan aşağı olmamak üzere ağır hapis cezası verilir ve diğer cezalar üçte bire kadar indirilerek hükmolunur. Açıklama son tahkikat safhasında yapılmış ise, hal ve şartlara ve hadisenin hususiyetlerine göre ölüm cezası yerine 15 yıldan, müebbet ağır hapis cezası yerine 10 yıldan aşağı olmamak üzere ağır hapis cezası verilir ve diğer cezalar dörtte bire kadar indirilerek hükmolunur.
b)Haklarında yapılan tahkikatın herhangi bir safhasında veya tahkikata başlanmadan önce veya verilen hüküm kesinleştikten sonra suçları ile ilgili teşekkül, gizli ittifak, çete veya cemiyeti ve diğer failleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce yetkili makamlara açıklamış olup da bu açıklamalarının doğruluğu anlaşılmış bulunanların yetkili makam veya davayı görmekte olan veya hükmü veren mahkemeye başvurmaları halinde haklarında; açıklamanın hüküm kesinleştikten sonra yapılmış olması halinde, hal ve şartlara ve hadisenin hususiyetlerine göre ölüm cezası yerine 20 yıldan, müebbet ağır hapis cezası yerine 15 yıldan aşağı olmamak üzere ağır hapis cezası verilir ve diğer cezalar üçte bire kadar indirilerek hükmolunur. Açıklama son tahkikat safhasında yapılmış ise, hal ve şartlara ve hadisenin hususiyetlerine göre ölüm cezası yerine 15 yıldan, müebbet ağır hapis cezası yerine 10 yıldan aşağı olmamak üzere ağır hapis cezası verilir ve diğer cezalar dörtte bire kadar indirilerek hükmolunur. Eğer açıklama tahkikata başlanmadan önce ve hazırlık tahkikatı sırasında yapılmış ise bu Kanunla yeniden düzenlenen 1 inci maddenin ikinci fıkrası hükmü uygulanır.
Bu madde hükümleri Türk Ceza Kanununun 169 ve 314 üncü maddelerinde gösterilen şekilde teşekkül, silahlı çete veya cemiyet mensuplarına, bunların hal ve sıfatlarını bilerek barınacak yer gösteren veya yardım eden, erzak veya silah veya cephane tedarik eden veya başka yollardan yardım edenler hakkında da uygulanır.
Hükmü veren mahkemenin herhangi bir nedenle kalkmış olması halinde bu husustaki kararlar, kaldırılan mahkemenin işlerine devam eden mahkemece, böyle bir mahkemenin bulunmaması halinde, suçun işlendiği yer itibariyle davaya bakmaya yetkili Devlet Güvenlik Mahkemesine verilir.
Yukarıdaki fıkralarda yazılı suçları işlemek için silahlı teşekkül, çete veya cemiyet teşkil edenler ile böyle bir teşekkül, çete veya cemiyeti yönetenler yahut bu teşekkül, çete veya cemiyette üst seviyede amirlik ve kumandayı haiz olanlar ile bizzat silah kullanarak güvenlik güçleri mensuplarından birini veya diğer bir kimseyi öldürmek veya yaralamaktan suçlu bulunanlar, bu madde hükümlerinden yararlanamazlar.
GEÇİCİ MADDE 2. – Tasarının Geçici
2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
SIRASAYISI 153 ÜN SONU