T.B.M.M. (S. Sayısı : 73)
Seferberlik ve Savaş Hali Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ve Millî
Savunma Komisyonu Raporu (1/407)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 22.6.1999
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/196-342/2695
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi BakanlarKurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
1/583 Seferberlik ve Savaş Hali Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 10.3.1997
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/101-1151/971
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 3.1.1997 tarihinde kararlaştırılan “Seferberlik ve Savaş Hali Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Prof. Dr. Necmettin Erbakan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Savaşı gerektirebilecek durumların süratle gelişebileceği gözönüne alınarak, ihtiyaçların zamanında ve süratle karşılanması önem arz etmektedir. Günümüzde krizlerin hazırlık zamanına bağlı kalmaksızın çok kısa bir zaman süresinde tırmandığı dikkate alındığında, kısa zamanda üst düzeyde noksansız olarak harbe hazır olunmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Türk Silahlı Kuvvetlerinin en üst düzeyde harbe hazır olabilmesi ve buna yönelik olarak hazırlıklarını kısa sürede tamamlayabilmesi için kamu kurum ve kuruluşlarının araç, mal ve hizmetlere ait imkânlarından barış döneminde muhtemel bir kriz öncesinde yararlanması uygun görülmektedir. Bu amaçla, uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek ve mevcut yasal mevzuatta tereddüte mahal konulara açıklık getirmek için kamu kurum ve kuruluşlarının imkânlarından Bakanlar Kurulu kararı ile yararlanılması gerekmektedir.
Hazırlanan taslak ile; uygulamada karşılaşılan sorunların çözümlenmesi ve mevcut yasal mevzuatta tereddüt oluşturan bazı hususların giderilmesi yanında, durum üstünlüğünün sağlanması ve caydırıcılığın artırılabilmesi amaçlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Seferberlik ve savaş hallerinin barıştan itibaren gerektirdiği hazırlıklar ve bu hallerin vukuunda yapılacak uygulamalar, millî güç unsurlarının topyekûn savunma kavramı içerisinde yönlendirilmesi Bakanlar Kurulunun yetkisindedir. Bu madde ile; seferberlik ve savaş halinin ilan edilmemiş olduğu gerginlik ve buhran dönemlerinde hazırlıkların en üst düzeyde ve noksansız olarak tamamlanabilmesi için, Bakanlar Kurulunca, kamu kurum ve kuruluşlarına ait ihtiyaç duyulacak araç, mal ve hizmetlerin Türk Silahlı Kuvvetlerinin harekât kontrolüne verilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 2. – Durum üstünlüğünün sağlanması ve caydırıcılığın artırılabilmesi, ancak en üst düzeyde ve noksansız olarak hazırlıkların yapılmasına bağlı olmaktadır. Caydırıcılığın en büyük unsuru olan Türk Silahlı Kuvvetlerinin hazırlıklarını gelişebilecek durumlara göre önceden yapabilmesi ve gerekli tedbirleri alabilmesi, Bakanlar Kurulu kararı ile kamu kurum ve kuruluşlarının imkânlarından faydalanmakla mümkün olabilecektir. Madde ile; 2941 sayılı Kanunun Genelkurmay Başkanının görev, yetki ve sorumlulukları ile ilgili 7 nci maddesine bir bent eklenmek suretiyle tasarının 1 inci maddesine paralel bir düzenleme yapılmakta, Genelkurmay Başkanının; seferberlik ve savaş halinin henüz ilan edilmemiş olduğu ancak savaşı gerektirebilecek bir durumun başgösterdiği gerginlik ve buhran dönemlerinde, ihtiyaç duyulacak araç, mal ve hizmetlere ilişkin olarak, seferberlik ve savaş halinde Türk Silahlı Kuvvetleri harekât kontrolüne girecek olan kamu kurum ve kuruluşlarının imkânlarından Bakanlar Kurulu kararı ile yararlanması hüküm altına alınmakta olup, bu suretle uygulamada karşılaşılan sorunların çözülmesi ve mevcut yasal mevzuattaki tereddüt oluşturan hususların giderilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 3. – Yürürlük maddesidir.
Madde 4. – Yürütme maddesidir.
Millî Savunma Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Millî Savunma Komisyonu 20.7.1999
Esas No. : 1/407
Karar No. : 15
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlıkça 29.6.1999 tarihinde Esas Komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen 1/407 Esas No.lu “Seferberlik ve Savaş Hali Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 15.7.1999 tarihinde yaptığı 4 üncü Birleşiminde Hükümeti temsilen Millî Savunma ve Maliye Bakanlığı ile Genelkurmay Başkanlığı temsilcilerinin de katılımıyla incelenip görüşüldü.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
Türk Silahlı Kuvvetlerinin en üst düzeyde harbe hazır olabilmesi ve buna yönelik olarak hazırlıklarını kısa sürede tamamlayabilmesi için kamu kurum ve kuruluşlarının araç, mal ve hizmetlere ait imkânlarından barış döneminde muhtemel bir kriz öncesinde yararlanabilmesinin uygun bulunduğu,
Bu amaçla, uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek ve yasal mevzuata açıklık getirmek için kamu kurum ve kuruluşlarının imkânlarından BakanlarKurulu Kararı ile yararlanılmasının öngörüldüğü,
Görülmektedir.
Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;
“Kamu kurum ve kuruluşlarının imkânları” ile kastedilen ihtiyaçların bir tüzükle tespit edileceği,
Mevcut Kanunun sadece seferberlik ve savaş ilanı kararından sonra bir yetki verdiği,
Bu konunun ülkelerin ekonomik güç ve büyüklükleri ile ilgili olduğu, örneğin Amerika Birleşik Devletlerinde lojistik anlamda seferberlik uygulamasının kalktığı, sadece personel seferberliğinin sözkonusu olduğu, bunun da gönüllü olma esasına göre düzenlendiği,
Dile getirilmiştir.
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamaları takiben Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının çerçeve 1 ve 2 nci maddeleri ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü maddeleri Komisyonumuzca da aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz GenelKurulun onayına sunulmak
üzere YüksekBaşkanlığa saygı ile arz olunur.
| Başkan | Başkanvekili | |
| Sadık Kırbaş | Hayrettin Özdemir | |
| Çanakkale | Ankara | |
| Kâtip | Üye | |
| M. Kemal Tuğmaner | M. Metanet Çulhaoğlu | |
| Mardin | Adana | |
| Üye | Üye | |
| Gönül Saray Alphan | Oğuz Aygün | |
| Amasya | Ankara | |
| Üye | Üye | |
| Rıza Ulucak | Turhan Tayan | |
| Ankara | Bursa | |
| Üye | Üye | |
| Vahit Kayırıcı | Fahrettin Kukaracı | |
| Çorum | Erzurum | |
| Üye | Üye | |
| Mukadder Başeğmez | Hüseyin Arı | |
| İstanbul | Konya | |
| Üye | Üye | |
| Namık Hakan Durhan | Mustafa Enöz | |
| Malatya | Manisa | |
| Üye | Üye | |
| Hasan Gülay | Ekrem Pakdemirli | |
| Manisa | Manisa | |
| Üye | Üye | |
| Ahmet Demircan | Fetullah Gültepe | |
| Samsun | Van | |
| Üye | Üye | |
| Veysel Atasoy | Ömer Üstünkol | |
| Zonguldak | Zonguldak |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
SEFERBERLİK VE SAVAŞ HALİ KA-
NUNUNUN BAZI MADDELERİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
TASARISI
MADDE 1. – 4.11.1983 tarihli ve 2941 sayılı Seferberlik ve Savaş Hali Kanununun 5 inci maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.
“6. Seferberlik ve savaş halinin henüz ilan edilmemiş olduğu ancak savaşı gerektirebilecek bir durumun baş gösterdiği gerginlik ve buhran dönemlerinde, ihtiyaç duyulacak araç, mal ve hizmetlere ilişkin kamu kurum ve kuruluşlarına ait imkânların Genelkurmay Başkanlığının talebi üzerine Türk Silahlı Kuvvetleri harekât kontrolüne verilmesini sağlamak.”
MADDE 2. – 2941 sayılı Seferberlik ve Savaş Hali Kanununun 7 nci maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.
“6. Seferberlik ve savaş halinin henüz ilan edilmemiş olduğu ancak savaşı gerektirebilecek bir durumun başgösterdiği gerginlik ve buhran dönemlerinde, kısa zamanda hazırlıkların tamamlanabilmesi ve noksansız olarak üst düzeyde harbe hazır olunması amacıyla, ihtiyaç duyulacak araç, mal ve hizmetlere ilişkin olarak, seferberlik ve savaş halinde Türk Silahlı Kuvvetleri harekât kontrolüne girecek olan kamu kurum ve kuruluşlarının imkânlarından Bakanlar Kurulu kararı ile yararlanmak.”
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
SEFERBERLİK VE SAVAŞ HALİ KA-
NUNUNUN BAZI MADDELERİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
(Hükümetin Teklif Ettiği Metin)
MADDE 3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
(Millî Savunma Komisyonunun
Kabul Ettiği Metin)
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
| Prof. Dr. Necmettin Erbakan | ||
| Başbakan | ||
| Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. | Devlet Bakanı | |
| Prof. Dr. T. Çiller | F. Adak | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| N. Ercan | Doç. Dr. A.Gül | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| I. Saygın | Prof. Dr. S. Tekir | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| N. Kurt | M. Altınsoy | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| N. K. Zeybek | L. Esengün | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| M. S. Ensarioğlu | A. Ç. Tunç | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| B. Aksoy | G. Dağdaş | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| H. U. Söylemez | T. R. Güneri | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| A. Yılmaz | Prof. Dr. S. Günbey | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| B. Şeker | Dr. A. Demircan | |
| Adalet Bakanı | Millî Savunma Bakanı | |
| Ş. Kazan | T. Tayan | |
| İçişleri Bakanı | Maliye Bakanı | |
| M. Akşener | Doç. Dr. A. Şener | |
| Millî Eğitim Bakanı | Bay. ve İskân Bakanı | |
| Prof. Dr. M. Sağlam | C. Ayhan | |
| Sağlık Bakanı | Ulaştırma Bakanı | |
| Y. Aktuna | Ö. Barutçu | |
| Tarım ve Köyişleri Bakanı | Çal. ve Sos. Güv. Bakanı | |
| M. Demirci | N. Çelik | |
| Sanayi ve Ticaret Bakanı | Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı | |
| Y. Erez | M. R. Kutan | |
| Kültür Bakanı | Turizm Bakanı | |
| İ. Kahraman | B. Yücel | |
| Orman Bakanı | Çevre Bakanı | |
| M. H. Dağlı | M. Z. Tokar |
SIRASAYISI 73 ÜN SONU