Dönem : 21           Yasama Yılı : 3

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 589)

 

Savunma Sanayii Güvenliği Kanunu Tasarısı ve

Millî Savunma Komisyonu Raporu (1/383)

 

                       T.C.

          Başbakanlık

           Kanunlar ve Kararlar 22.6.1999

  Genel Müdürlüğü

                      Sayı : B.02.0.KKG/196-342/2695

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

    Bülent Ecevit

       Başbakan

 

                                  

1/403 Savunma Sanayii Güvenliği Kanun Tasarısı

 

 

                       T.C.

          Başbakanlık

           Kanunlar ve Kararlar 3.5.1996

  Genel Müdürlüğü

                      Sayı : B.02.0.KKG/196-342/1847

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 78 inci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

   Mesut Yılmaz

       Başbakan

 

                                  

1/662 Savunma Sanayii Güvenliği Kanun Tasarısı


                       T.C.

          Başbakanlık

           Kanunlar ve Kararlar 5.1.1994

  Genel Müdürlüğü

                      Sayı : B.02.0.KKG/101-322/07086

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 6.12.1993 tarihinde kararlaştırılan “Savunma Sanayii Güvenliği Kanunu Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

Prof. Dr. Tansu Çiller

       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Savunma sanayiimizin geliştirilmesi ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin modernizasyonunun sağlanması amacıyla başlatılan yeni savunma sanayii hamlesi çerçevesinde uluslararası ilişkilerin yoğunluk kazanması ve Türkiye’deki özel sektör ağırlıklı savunma sanayii projelerine olan ilginin artması sonucunda, teknoloji transferindeki ana unsurlardan biri olan savunma sanayii güvenliği konusu önem kazanmıştır.

Türkiye’nin ihtiyaç duyduğu her türlü silah, mühimmat, araç ve gerecin doğrudan satın alma veya yatırım yolu ile tedarik edilmesinde, araştırma ve geliştirme çalışmalarında, gizlilik dereceli bilgi, belge, proje ve malzemeyle ilgili olanların, bunları bilmesi gerekenler veya yetkili kişilerin dışında kalanlara bir menfaat karşılığı veya karşılıksız olarak vermelerini ve açıklamalarını önlemek; çalışma veya sabotaja karşı korunmalarını sağlamak, ulusal ve uluslararası menfaatlerimiz ile teknoloji transferi anlaşmaları açısından büyük önem taşımaktadır.

Savunma ihtiyacımız olan ve gizlilik dereceli bilgi ihtiva eden her türlü harp silahının, mühimmatının, araç ve gereçlerinin ve bunların önemli ve kritik alt sistem ve parçalarının alımı, satımı, her tip üretim, araştırma ve geliştirme faaliyeti ile bunlara ilişkin hizmet ve altyapı tesis faaliyetlerinin tümünü kapsayan gizlilik dereceli projelerin etkili bir şekilde korunması, ancak bunlara nüfuz edecek kişilerin güvenilirliği ve bunların muhafaza edileceği tesislerin iyi korunması ile mümkün olabilecektir. Bu koruma ve güvenliğin sağlanması için, genel savunma sanayii güvenlik esaslarının bir kanun ile düzenlenmesinde zaruret bulunmaktadır.

Tasarı yukarıda belirtilen hususlar dikkate alınarak düzenlenmiş ve konunun çok genel mahiyette bir çerçevesi oluşturulmuş bulunmaktadır. Bir yıl içerisinde çıkarılacak yönetmelikte de, uygulama ile ilgili ayrıntılar tespit edilecektir.

Sonuç olarak, savunma sanayii güvenliğinin özel bir kanun ile düzenlenmesi; belirli bir Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamının tesisi, ulusal ve uluslararası uygulamalarda ve teknoloji transferinde, savunma sanayii güvenliği alanında mevcut olan mevzuat boşluğunun doldurulması, ülke menfaatlerinin gözetilerek savunma sanayiimizin geliştirilmesi ve güçlendirilmesi bakımından uygun ve gerekli mütalaa edilmektedir.

Tasarı, bu amaçla hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Savunma sanayiinde gizlilik dereceli her türlü bilgi, belge, proje ve malzemelerin bulunduğu ve bu hizmetlerin yürütüldüğü yerlerin güvenliğinin ve korunmasının sağlanmasının amaçlandığı belirtilmektedir.

Madde 2. – Kanunun konu, kişi, yer bakımından uygulama alanı belirtilmekte, tüm kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişileri ve bunların faaliyet gösterecekleri tesisleri kapsadığı hükme bağlanarak, gelişen savunma sanayii alanında hizmet verecek olan bütün sanayi kesimi Kanun kapsamına dahil edilmektedir.

Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinde bulunan askerî tesisler ile bunların personeli ise ayrı mevzuata tabi olduğundan, bu Kanun kapsamı dışında bırakılmaktadır. Ancak, bu tesislerde gerçekleştirilecek savunma sanayii projeleri için, savunma sanayii faaliyetlerinin tek elden takip edilmesinin sağlanması amacıyla istisna getirilerek bu projeler Kanun kapsamına alınmaktadır.

NATO ile ilgili iş ve projelerde, güvenlik işlemlerinin Kuzey Atlantik Andlaşması Merkez Kurulu Başkanlığı tarafından yürütülmesi öngörülmektedir.

Madde 3. – Kanun metninde geçen gizlilik derecesi, gizlilik dereceli bilgi, belge ve malzeme, gizlilik dereceli proje, bilmesi gereken kişi, kişi güvenlik belgesi, tesis güvenlik belgesi ve Makamın tanımları yapılmaktadır.

Madde 4. – Bu Madde ile, Makama verilen görevin yerine getirilmesine ilişkin olarak mevzuat çerçevesinde diğer kamu kurum ve kuruluşları ile yapılacak işbirliği ve koordinasyon şeklinin esasları belirtilmektedir.

Madde 5. – Savunma sanayii projelerinde gizlilik derecesinin verilmesi, işaretlenmesi, aktarılması, muhafazası, değiştirilmesi, açıklanması ve bu konulardaki eğitime ilişkin esas ve usullerin, uluslararası hukuk kuralları ve anlaşmalar gözönüne alınarak yönetmelikle belirleneceği ifade edilmektedir.

Madde 6. – Savunma sanayii güvenliğini temin etmek için gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzemeyi kullanacak olan kişiler ile bunların bulundukları tesislerin güvenilir olması gerekmektedir. Bu sebeple, bilmesi gereken kişi için “Kişi Güvenlik Belgesi”, projenin uygulanacağı tesis veya yer için de “Tesis Güvenlik Belgesi” alınması zorunluluğu getirilerek, bu belgeler alınmadan herhangi bir kişi veya kuruluşa gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzemenin verilmemesi amaçlanmaktadır.

Madde 7. – Bu madde ile gizlilik dereceli bilgi, belge, proje ve malzemenin yurt dışında ve yurt içinde satış ve devrinin belirtilen esaslar çerçevesinde yapılması hükmü getirilerek, ilgili anlaşmalar ve 3763 sayılı Kanun ile bir paralellik sağlanmıştır.

Madde 8. – Kanun kapsamında faaliyet gösteren gerçek ve tüzel kişilerin 2495 sayılı Bazı Kurum ve Kuruluşların Korunması ve Güvenliklerinin Sağlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre fizikî koruma önlemlerini almalarının zorunlu olduğu belirtilmektedir.

Ayrıca, tesis yeri, çevre şartları, üretim şekli, maruz kalacağı tehlikelerin niteliği, teknolojik gelişmeler gibi mevcut veya önceden belirlenemeyen, ancak tesis koruma sistemlerinin projelendirilmelerini önemli ölçüde etkileyebilen unsurların da dikkate alınması zarureti bulunduğundan, Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamına ilave fizikî koruma önlemlerini aldırtma yetkisi verilmektedir.

Madde 9. – Bu maddede, gizlilik dereceli bilgi, belge veya malzemenin, taşınması sırasında herhangi bir şekilde bilmesi gerekmeyen kişilerin eline geçmemesi veya tahrip edilmelerinin önlenmesi için alıcı ve göndericinin sorumluluklarının bulunduğu belirtilmektedir. Yapılacak taşıma planlarının Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamınca uygun bulunduğu takdirde uygulamaya konulabilmesi ve konunun genel esaslarının ayrıca çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenmesi de öngörülmektedir.

Madde 10. – Yerli veya yabancı kişilerin Kanun kapsamında faaliyet gösteren tesislere yapacakları ziyaretlerde, özellikle tesisin gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzeme ihtiva eden kısımlarının kötü niyetli kişilerce görülüp, tetkik edilerek, güvenliğin ihlal edilmesini engellemek için, Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamından izin alınması şartı getirilmektedir. Bu madde uygulanırken proje ile ilgili müteaddit ziyaretler için Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamının mevcut uluslararası uygulamaları da dikkate alarak, uygun çözümler öngörebileceği ve konuya ilişkin diğer hususların yönetmeliklerle düzenlenebileceği değerlendirilmektedir.

Madde 11. – Kanunda öngörülen güvenlik önlemlerinin denetimi düzenlenmekte ve denetimin bir heyet tarafından yapılması hükme bağlanmaktadır.

Ayrıca, Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamınca yapılacak denetimlerin, İçişleri Bakanlığının 2495 sayılı Kanuna istinaden yapacağı denetimlere engel olmayacağı açıklığa kavuşturulmaktadır.

Madde 12. – Bu maddede, Kanun kapsamındaki hükümlere aykırı hareket edenlere ilişkin müeyyideler belirtilmiştir.

Madde 13. – Kanunun uygulanmasına ilişkin esas ve usullerin Millî Savunma Bakanlığınca bir yıl içerisinde çıkarılacak yönetmelikle belirleneceği açıklanmaktadır.

Geçici Madde 1. – Daha önce faaliyete geçen savunma sanayii kuruluşları hakkında Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren bir yıl sonra, bu Kanun hükümlerinin uygulanması öngörülmekte ve böylece bu kuruluşlara bir yıllık intibak süresi sağlanmaktadır.

Madde 14. – Yürürlük maddesidir.

Madde 15. – Yürütme maddesidir.

Millî Savunma Komisyonu Raporu

 

        Türkiye Büyük Millet Meclisi                                                                                                                  Millî Savunma Komisyonu                18.1.2001                                                                     Esas No. : 1/383                                                                                                                                      Karar No. : 46

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak 5.1.1994 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve dönemin sona ermesi nedeniyle 3.5.1996 tarihinde yenilenen ve Başkanlıkça havale edildiği Komisyonumuzda 12.2.1998 tarihinde görüşülerek 577 Sıra Sayısıyla Genel Kurulun gündeminde yerini alan ancak, 20 nci dönemin sona ermesiyle kadük kalan ve yeni dönemde de 22.6.1999 tarihinde yenilenen 1/383 esas numaralı “Savunma Sanayii Güvenliği Kanunu Tasarısı” Başkanlıkça 29.6.1999 tarihinde esas komisyon olarak havale edildiği Komisyonumuzun 11.1.2001 tarihinde yaptığı 21 inci Birleşiminde Hükümeti temsilen; Millî Savunma, Maliye, Adalet ve İçişleri Bakanlıkları ile Genelkurmay Başkanlığı, T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü ve Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşüldü.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

Savunma sanayiimizin geliştirilmesi ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin modernizasyonu amacıyla başlatılan yeni savunma sanayii hamlesi çerçevesinde, özel sektör ağırlıklı savunma sanayii projelerinde ve teknoloji transferi konularında savunma sanayii güvenliği konusunun önem kazandığı,

Savunma ihtiyacımız olan ve gizlilik dereceli bilgi ihtiva eden her türlü harp silahının, mühimmatının, araç ve gereçlerinin ve bunların önemli ve kritik alt sistem ve parçalarının alımı, satımı, her tip üretim, araştırma ve geliştirme faaliyetleri ile bunlara ilişkin hizmet ve altyapı tesis faaliyetlerinin tümünü kapsayan gizlilik dereceli projelerin etkili bir şekilde korunmasının, ancak bunlara nüfuz edecek kişilerin güvenilirliği ve bunların muhafaza edileceği tesislerin iyi korunması ile mümkün olabileceği,

Tasarı ile, savunma sanayii güvenliğinin özel bir kanun ile düzenlenerek bu konudaki mevzuat boşluğunun giderilmesinin amaçlandığı,

Görülmektedir.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

Türk Silahlı Kuvvetleri açısından olduğu kadar savunma sanayii açısından da gizlilik ve güvenliğin büyük önem taşıdığı ve bu konudaki yasal düzenlemenin gerekli olduğu,

Tasarının tüm dünyadaki örneklerinde olduğu gibi teknoloji hırsızlığının önlenmesi amacına yönelik olarak hazırlandığı,

Türk Silahlı Kuvvetlerinin çağın gereği olan son sistem silah teknolojilerine geçmesiyle beraber bu tür düzenlemelerin uluslararası veya çoklu anlaşmalar ile de zorunlu hale geldiği, bu anlaşmalardaki temel amacın da bu tür teknolojilerin ilgisiz ve yetkisiz kişilerin eline geçmesinin önlenmesi olduğu,

İfade edilmiş ve Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamaları takiben Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının maddelerine geçilmeden önce; Tasarının uzun süredir kanunlaşma aşamasında olmasından dolayı, Komisyonumuzda daha önceki dönemde görüşülerek önergelerle değiştirilen metnin ve söz konusu önergelerin esas alınması ve yine aynı gerekçeyle metnin hazırlanması aşamasında Komisyonumuza redaksiyon yetkisi verilmesi hususları oylanarak kabul edilmiştir.

Tasarının 1 inci maddesi; Kanunun amacının daha açık ve net bir şekilde ifade edilebilmesi amacıyla “...veya savunma sanayii, teknolojisi ve teçhizat sahasında araştırma, geliştirme, imalat ve montaj yapan gerçek ve tüzelkişilerle bu konularda çalışan şahıslara ait...” ibaresi eklenmek suretiyle değiştirilerek kabul edilmiştir.

Tasarının 2, 3 ve 4 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 5 inci maddesi; “Milletlerarası Savunma Sanayii Çalışma Grubu”nun adının değiştirilmesine paralel olarak madde metninde geçen isim “Çok Uluslu Sanayi Güvenliği Çalışma Grubu” şeklinde değiştirilmek suretiyle kabul edilmiştir.

Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 7 nci maddesi; (b) bendinde yer alan “3.1.1940 tarihli ve 3763 sayılı Türkiye’de Harp Silah ve Mühimmatı Yapan Hususî Sanayi Müesseselerinin Kontrolü Hakkında Kanun” ibaresi, Komisyonumuzda görüşülen ve 196 Sıra Sayısı ile Genel Kurul gündeminde yer alan 1/381 esas numaralı “Harp Araç ve Gereçleri ile Silah, Mühimmat ve Patlayıcı Madde Üreten Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Kanun Tasarısı” ile paralellik sağlanılması gerekçesiyle, “Harp Araç ve Gereçleri ile Silah, Mühimmat ve Patlayıcı Madde Üreten Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Kanun” şeklinde değiştirilmek suretiyle kabul edilmiştir.

Tasarının 8 ve 9 uncu maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 10 uncu maddesi; alınan redaksiyon yetkisi dahilinde, madde metninde geçen “en az 25 iş günü  öncesinden başvurulur”  ibaresi, yabancı heyetlerin  ziyaretlerinde  vuku bulacak ani program düzenlemeleri nedeniyle bir sıkıntı yaşanmaması ve söz konusu ziyaret esasları hakkında maddenin ikinci fıkrasında geçen yönetmelikte ayrıntılı düzenlemelerin yapılacağı gerekçesiyle “makul bir süre öncesinden başvurulur” şeklinde değiştirilmek suretiyle kabul edilmiştir.

Tasarının 11 inci maddesi, birinci fıkrasında yer alan yılda iki defa denetim yapılmasının ağır bir masraf ve iş yükü getireceği ve Tesis Güvenlik Belgesinin verilmesine esas şartların kontrolü yanında tesis ve kişi güvenlik belgelerinin de periyodik kontrolünün yapılacağı şeklinde yanlış bir anlaşılmaya yol açılmaması gerekçeleriyle yeniden düzenlenmiş ve madde bu şekliyle değiştirilerek kabul edilmiştir.

Tasarının 12 nci maddesi Komisyonumuzca da aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 13 üncü maddesi, kanun tekniğine uygunluk sağlanması amacıyla, madde metninde yer alan “Millî Savunma Bakanlığınca” ibaresinden sonra gelmek üzere “...Kanunun yayımı tarihinden itibaren...” ibaresinin eklenmesi suretiyle kabul edilmiştir.

Tasarının Geçici 1 inci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 14 ve 15 inci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Kâtip

 

 

Hasan Gülay

Vedat Çınaroğlu

Mustafa Kemal Tuğmaner

 

 

Manisa

Samsun

Mardin

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Oğuz Aygün

Mukadder Başeğmez

Ergün Bayrak

 

 

Ankara

İstanbul

Artvin

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

M. Metanet Çulhaoğlu

Ergün Dağcıoğlu

Namık Hakan Durhan

 

 

Adana

Tokat

Malatya

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mehmet Said Değer

Mustafa Enöz

Mehmet Gölhan

 

 

Şırnak

Manisa

Konya

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Nazire Karakuş

Vahit Kayırıcı

Hidayet Kılınç

 

 

İstanbul

Çorum

İçel

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Ekrem Pakdemirli

Rıza Ulucak

Ömer Üstünkol

 

 

Manisa

Ankara

Zonguldak

 

 

 

Üye

 

 

 

 

Sabahattin Yıldız

 

 

 

 

Muş

 

 

 

 

 

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

SAVUNMA SANAYİİ GÜVENLİĞİ KANUNU TASARISI

Amaç

MADDE 1. – Bu Kanunun amacı, savunma sanayii kapsamında yapılan anlaşmalarda yer verilen ve doğrudan satın alma, müşterek proje programlarına katılım, teşvik veya yatırım yolu ile tedarik edilecek her türlü gizlilik dereceli bilgi, belge, proje, malzeme ve hizmetlerin ve bunlarla ilgili yerlerin güvenliğinin ve korunmasının sağlanmasıdır.

 

 

 

 

Kapsam

MADDE 2. – Bu Kanun, savunma sana-yiine ait gizlilik dereceli her türlü anlaşma ile bilgi, belge, proje, malzeme veya hizmetlerin alımını, satımını, üretimini, araştırma ve geliştirmesini, muhafazasını ve depolanmasını yapacak veya yaptıracak bütün kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişileri ve bunların faaliyet gösterecekleri tesisleri kapsar.

Türk Silahlı Kuvvetleri kadro ve kuruluşlarında bulunan askerî tesisler ile personeli, bu Kanunun kapsamı dışındadır. Ancak, askerî tesislerde gerçekleştirilen savunma sanayii projelerinde bu Kanunda belirtilen sanayi güvenliği esasları ve kontrolü uygulanır.

NATO’yu ilgilendiren iş ve projelere ait güvenlik işlemleri, sorumlu makam olan Kuzey Atlantik Andlaşması Merkez Kurulu Başkanlığı tarafından, NATO güvenlik esas ve usulleri çerçevesinde yürütülür.

Tanımlar

MADDE 3. – Bu Kanunda geçen;

a) Gizlilik derecesi; bilmesi gereken kişi-ler dışındakilere açıklanması veya verilmesi millî güvenlik ve ülke menfaatleri bakımından sakıncalı görülen bilgi, belge ve malzemenin, önem derecelerine göre “çok gizli”, “gizli”, “özel” ve “hizmete özel” şeklinde sınıflandırılmasını ve adlandırılmasını;

b) Gizlilik dereceli bilgi, belge ve malzeme; kriptografik ve atomal bilgi ve malzeme de dahil olmak üzere, gizlilik dereceli içeriğe sahip her türlü kaydı, yazılı ve sözlü haberleşme ortamını, mesajları, belgeleri ve silah, mühimmat, araç ve gereç gibi her çeşit malzeme ile bunların parça ve kısımlarını, yazılım ve donanımları,

c) Gizlilik dereceli proje; savunma ihtiyacı olan ve gizlilik dereceli bilgi ihtiva eden her türlü harp silah, araç ve gereçleri ile, bunların önemli ve kritik alt sistemlerinin ve parçalarının alımını ve satımını, her tip üretim faaliyeti ile araştırmasını ve geliştirmesini, bunlarla ilgili hizmet ve altyapı tesis ve faaliyetlerini kapsayan çalışmaların bütününü,

d) Bilmesi gereken kişi; gizlilik dereceli bir bilgiyi, belgeyi, projeyi veya malzemeyi, ancak görevi gereği öğrenme ve kullanma sorumluluğu bulunan ve gerekli gizlilik derecesini haiz “Kişi Güvenlik Belgesi”ne sahip kişiyi,

e) Kişi Güvenlik Belgesi; gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzemeye nüfuz edebilmeyi veya bunların bulunduğu yer ve tesislere giriş iznini sağlayan belgeyi,

f) Tesis Güvenlik Belgesi; bir tesiste bulunan veya bulunabilecek gizlilik dereceli bilgi, belge, proje ve malzemenin fizikî güvenliklerinin sağlanması için, tesisin bulunduğu yer ve çevre şartları ile, maruz kalabileceği dış ve iç tehditler gözönüne alınarak projelendirilmiş olan koruma önlemlerinin uygun bulunduğunu belirten belgeyi,

g) Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamı (Makam); Millî Savunma Bakanlığını,

ifade eder.

 

Makam

MADDE 4. – Makam, görevini yerine getirmek için, aşağıdaki esaslar dahilinde diğer kamu kurum ve kuruluşları ile işbirliği ve koordinasyonda bulunur.

a) Bu Kanun kapsamındaki müracaatlar, doğrudan doğruya ve yazılı olarak Makama yapılır.

b) Gereken güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması, Makamın talebi üzerine, mevzuata uygun olarak, Millî İstihbarat Teşkilâtı Müsteşarlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü veya Mahallî Mülkî İdare Amirlikleri tarafından yaptırılır. Sonuç Makama bildirilir.

c) Makam, müracaatın kapsam ve niteliğine göre, Genelkurmay Başkanlığı, İçişleri Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliğinin görüşlerini alır.

d) Savunma sanayii güvenliği faaliyetlerinin merkezî olarak izlenebilmesini teminen, Kuzey Atlantik Andlaşması Merkez Kurulu Başkanlığı tarafından, NATO projeleri kapsamındaki savunma sanayii güvenlik faaliyetleri hakkında Makama bilgi verilir.

e) Savunma sanayii güvenliği kapsamında faaliyet gösteren kuruluşlar, kendi tesisleri için hazırlayacakları özel savunma sanayii güvenliği yönetmeliğini, Makama onaylattıktan sonra uygulamaya koyarlar.

Gizlilik derecelerinin belirlenmesi

MADDE 5. – Savunma sanayii ile ilgili bilgi, belge, malzeme ve projelere gizlilik derecesinin verilmesi, işaretlenmesi, aktarılması, muhafazası, derecesinin değiştirilmesi, açıklanması ile bu konulardaki eğitime ilişkin esas ve usuller, milletlerarası Savunma Sanayii Çalışma Grubunun onaylanmış kararları ve ülkelerle imzalanmış savunma sanayii işbirliği anlaşmaları dikkate alınarak, yönetmelikle belirlenir.

Gizlilik dereceli bilgilerin verilmesi

MADDE 6. – Makamdan; gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzemeye nüfuzu gerektiren savunma sanayii konuları ile ilgisi olan her kişi için “Kişi Güvenlik Belgesi” ve projenin uygulanacağı tesis veya yer için de “Tesis Güvenlik Belgesi” alınması zorunludur.

Bu belgeler temin edilmeden, ilgililere, gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzeme açıklanamaz ve verilemez; bunların bulunduğu yerlere ve tesislere girilemez; gizlilik dereceli bilgi ihtiva eden anlaşma, sözleşme veya alt sözleşme çalışmalarına ve uygulamalarına iştirak edilemez.

Askerî personel hakkında gerekli gizlilik derecesi ve soruşturması için Genelkurmay Başkanlığı ile koordinede bulunulur.

Kişi Güvenlik Belgesine sahip kişilerin, yürüttükleri projeler ile ilgili gizlilik dereceli bilgilere nüfuz etmelerine ilişkin esas ve usuller yönetmelikte belirtilir.

Satış ve devir yetkisi

MADDE 7. – Gizlilik dereceli bilgi, belge, proje ve malzemenin anlaşmalarda belirlenenlerin dışındaki ülke ve kişilere veya yurt içinde, açıklanması veya satışı veya devri, aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde yapılır :

a) Yurtdışından, herhangi bir anlaşma dahilinde temin edilmiş ise, anlaşmada yer alan hükümler geçerlidir.

b) Yurtiçinde geliştirme ve üretilme durumunda, 3.1.1940 tarihli ve 3763 sayılı Türkiye’de Harp Silah ve Mühimmatı Yapan Hususî Sanayi Müesseselerinin Kontrolü Hakkında Kanun kapsamında işlem yapılır.

c) NATO projelerinde, anlaşmada yer alan hükümler uygulanır.

Tesis fizikî koruma önlemleri

MADDE 8. – Bu Kanun kapsamında faaliyet gösteren gerçek ve tüzel kişiler, 22.7.1981 tarihli ve 2495 sayılı Bazı Kurum ve Kuruluşların Korunması ve Güvenliklerinin Sağlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre, tesislerinde gerekli fizikî koruma önlemlerini almak zorundadır.

Tesisin bulunduğu yer, çevre, iklim şartları, üretim şekli ve maruz kalacağı tehlikelerin niteliği ile teknolojik etkenler dikkate alınarak, ilâve fizikî koruma önlemlerinin alınması Makam tarafından istenebilir.

Taşıma sırasında alınacak fizikî koruma önlemleri

MADDE 9. – Gizlilik dereceli bilgi, belge veya malzemenin taşınması sırasında alınacak fizikî koruma önlemlerine ve kurye hizmetine ilişkin genel esaslar, yönetmelikte belirtilir.

Gizlilik dereceli bilgi, belge veya malzemenin taşınması sırasında güvenliklerinin ve korunmalarının sağlanması için gereken fizikî koruma önlemlerinin, gönderici ve alıcı tarafından alınması veya aldırtılması zorunludur. Bu önlemleri ihtiva eden taşıma planları önceden hazırlanarak Makamın onayına sunulur. Bu onay alınmadan herhangi bir taşıma yapılamaz.

Ziyaretler

MADDE 10. – Türk vatandaşlarının veya yabancı kişilerin, bu Kanun kapsamında faaliyet gösteren tesislerin gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzeme bulunduran kısımlarına yapacakları ziyaretler için, Makama, en az 25 iş günü öncesinden başvurulur ve ziyaret, izin alındıktan sonra gerçekleştirilebilir.

Yurtiçi ve yurtdışı ziyaretler ile ilgili ayrıntılı esaslar yönetmelikte belirtilir.

 

Güvenlik denetlemeleri

MADDE 11. – Kanun kapsamındaki tesisler; verilecek “Tesis Güvenlik Belgesi”ne esas teşkil etmek üzere ve uygulamakla zorunlu bulundukları savunma sanayii güvenliği esaslarının ve “Tesis Güvenlik Belgesi” ile “Kişi Güvenlik Belgeleri”nin yılda iki defa kontrolü için, Makamın koordinesinde, İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı yetkililerinden oluşturulacak bir heyet tarafından denetlenir.

NATO projelerinin gerçekleştirildiği tesisler için heyete, Kuzey Atlantik Andlaşması Merkez Kurulu Başkanlığından da yetkili personelin katılması talep edilir.

Askerî tesislerdeki savunma sanayii güvenlik denetlemesi, yukarıda belirtilen esasların dışındadır. Bu tesisler, Makamın talebi üzerine, Genelkurmay Başkanlığı yetkilileri ile oluşturulacak bir heyet tarafından yapılır.

2495 sayılı Kanunun uygulanması ile ilgili olarak İçişleri Bakanlığına tanınan denetim yetkisi saklıdır.

Ceza hükümleri

MADDE 12. – 8 inci maddede belirtilen fizikî koruma önlemlerini almayanlar hakkında, 2495 sayılı Kanunun 24 üncü maddesinde öngörülen ceza hükümleri uygulanır.

6 ncı ve 9 uncu madde hükümlerine aykırı davrananlar ile 10 uncu maddede belirtilen izni almadan ziyaret yaptıranlar, eylemleri başka bir suç teşkil etmediği takdirde altı aydan bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.

Yönetmelik

MADDE 13. – Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin esas ve usuller, Millî Savunma Bakanlığınca bir yıl içerisinde çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

 

GEÇİCİ MADDE 1. – Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce faaliyete geçmiş bulunan savunma sanayii kuruluşları hakkında, yürürlük tarihinden itibaren bir yıl sonra bu Kanun hükümleri uygulanır.

Yürürlük

MADDE 14. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 15. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

SAVUNMA SANAYİİ GÜVENLİĞİ KANUNU TASARISI

Amaç

MADDE 1. – Bu Kanunun amacı, Savunma Sanayii kapsamında yapılan anlaşmalarda yer verilen ve doğrudan satın alma, müşterek proje programlarına katılım, teşvik veya yatırım yolu ile tedarik edilecek veya savunma sanayii, teknolojisi ve teçhizatı sahasında araştırma, geliştirme, imalat ve montaj yapan gerçek ve tüzel kişilerle bu konularda çalışan şahıslara ait her türlü gizlilik dereceli bilgi, belge, proje, malzeme ve hizmetlerin ve bunlarla ilgili yerlerin güvenliğinin ve korunmasının sağlanmasıdır.

Kapsam

MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tanımlar

MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Makam

MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gizlilik derecelerinin belirlenmesi

MADDE 5. – Savunma sanayii ile ilgili bilgi, belge, malzeme ve projelere gizlilik derecesinin verilmesi, işaretlenmesi, aktarılması, muhafazası, derecesinin değiştirilmesi, açıklanması ile bu konulardaki eğitime ilişkin esas ve usuller, Çok Uluslu Sanayii Güvenliği Çalışma Grubunun onaylanmış kararları ve ülkelerle imzalanmış savunma sanayii işbirliği anlaşmaları dikkate alınarak, yönetmelikle belirlenir.

Gizlilik dereceli bilgilerin verilmesi

MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Satış ve devir yetkisi

MADDE 7. – Gizlilik dereceli bilgi, belge, proje ve malzemenin anlaşmalarda belirlenenlerin dışındaki ülke ve kişilere veya yurt içinde, açıklanması veya satışı veya devri, aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde yapılır :

a) Yurt dışından, herhangi bir anlaşma dahilinde temin edilmiş ise, anlaşmada yer alan hükümler geçerlidir.

b) Yurt içinde geliştirme ve üretilme durumunda, Harp Araç ve Gereçleri ile Silah, Mühimmat ve Patlayıcı Madde Üreten Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Kanun kapsamında işlem yapılır.

c) NATO projelerinde, anlaşmada yer alan hükümler uygulanır.

Tesis fizikî koruma önlemleri

MADDE 8. – Tasarının 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taşıma sırasında alınacak fizikî koruma önlemleri

MADDE 9. – Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ziyaretler

MADDE 10. – Türk vatandaşlarının veya yabancı kişilerin, bu Kanun kapsamında faaliyet gösteren tesislerin gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzeme bulunduran kısımlarına yapacakları ziyaretler için, Makama, makul bir süre öncesinden başvurulur ve ziyaret, izin alındıktan sonra gerçekleştirilebilir.

Yurt içi ve yurt dışı ziyaretler ile ilgili ayrıntılı esaslar yönetmelikte belirtilir.

 

Güvenlik denetlemeleri

MADDE 11. – Kanun kapsamındaki tesisler; uygulamakla zorunlu bulundukları savunma sanayii güvenliği esaslarına yönelik olarak, Makamın koordinesinde, İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı yetkililerinden oluşturulacak bir heyet tarafından denetlenir. Şartları sağladığı belirlenen tesislere, Tesis Güvenlik Belgesi verilir.

 

NATO projelerinin gerçekleştirildiği tesisler için heyete, Kuzey Atlantik Andlaşması Merkez  Kurulu Başkanlığından da yetkili personelin katılması talep edilir.

Askerî tesislerdeki savunma sanayii güvenlik denetlemesi, yukarıda belirtilen esasların dışındadır. Bu tesisler, Makamın talebi üzerine, Genelkurmay Başkanlığı yetkilileri ile oluşturulacak bir heyet tarafından yapılır.

22.7.1981 tarihli ve 2495 sayılı Kanunun uygulanması ile ilgili olarak İçişleri Bakanlığına tanınan denetim yetkisi saklıdır.

Ceza hükümleri

MADDE 12. – Tasarının 12 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

Yönetmelik

MADDE 13. – Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin esas ve usuller, Millî Savunma Bakanlığınca, Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl içerisinde çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

GEÇİCİ  MADDE  1. – Tasarının  Geçici 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

Yürürlük

MADDE 14. – Tasarının 14 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Yürütme

MADDE 15. – Tasarının 15 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

                         

Prof. Dr. T. Çiller

 

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Devlet Bakanı ve Başb. Yrd.

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

 

 

 

 

M. Karayalçın

N. Cevheri

Y. Aktuna

 

 

 

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

A. Ataç

İ. Tez

B. S. Daçe

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

 

 

 

 

T. Akyol

A. Ş. Erek

N. Kurt

 

 

 

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

 

 

 

 

M. Kahraman

C. Erhan

N. Tekinel

 

 

 

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

 

 

 

 

E. Şahin

M. A. Yılmaz

Ş. Erdem

 

 

 

 

 

 

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

 

 

 

 

 

 

M. S. Oktay

M. Gölhan

N. Menteşe

 

 

 

 

 

 

Dışişleri Bakanı V.

Maliye Bakanı

Milli Eğitim Bakanı

 

 

 

 

 

 

O. Kumbaracıbaşı

İ. Attila

N. Ayaz

 

 

 

 

 

 

Bay. ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

 

 

 

 

 

 

O. Kumbaracıbaşı

M. K. Dinç

M. Köstepen

 

 

 

 

 

 

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çal. ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

 

 

 

 

 

 

R. Şahin

M. Moğultay

M. T. Köse

 

 

 

 

 

 

Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı V.

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

 

 

 

 

 

 

R. Şahin

D. F. Sağlar

A. Ateş

 

 

 

 

 

 

Orman Bakanı

Çevre Bakanı

 

 

 

 

 

 

 

H. Ekinci

R. Akçalı