Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 589)
Savunma Sanayii Güvenliği Kanunu
Tasarısı ve
Millî Savunma Komisyonu Raporu (1/383)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar
ve Kararlar 22.6.1999
Genel Müdürlüğü
Sayı
: B.02.0.KKG/196-342/2695
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ
BAŞKANLIĞINA
Önceki
yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi
uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının
yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini
arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
1/403 Savunma
Sanayii Güvenliği Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar
ve Kararlar 3.5.1996
Genel Müdürlüğü
Sayı
: B.02.0.KKG/196-342/1847
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ
BAŞKANLIĞINA
Önceki
yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 78 inci maddesi
uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının
yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini
arz ederim.
Mesut
Yılmaz
Başbakan
1/662 Savunma
Sanayii Güvenliği Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar
ve Kararlar 5.1.1994
Genel
Müdürlüğü
Sayı
: B.02.0.KKG/101-322/07086
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî
Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca
6.12.1993 tarihinde kararlaştırılan “Savunma Sanayii Güvenliği Kanunu Tasarısı”
ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini
arz ederim.
Prof. Dr.
Tansu Çiller
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Savunma sanayiimizin geliştirilmesi ve
Türk Silahlı Kuvvetlerinin modernizasyonunun sağlanması amacıyla başlatılan
yeni savunma sanayii hamlesi çerçevesinde uluslararası ilişkilerin yoğunluk
kazanması ve Türkiye’deki özel sektör ağırlıklı savunma sanayii projelerine
olan ilginin artması sonucunda, teknoloji transferindeki ana unsurlardan biri
olan savunma sanayii güvenliği konusu önem kazanmıştır.
Türkiye’nin ihtiyaç duyduğu her türlü
silah, mühimmat, araç ve gerecin doğrudan satın alma veya yatırım yolu ile
tedarik edilmesinde, araştırma ve geliştirme çalışmalarında, gizlilik dereceli
bilgi, belge, proje ve malzemeyle ilgili olanların, bunları bilmesi gerekenler
veya yetkili kişilerin dışında kalanlara bir menfaat karşılığı veya karşılıksız
olarak vermelerini ve açıklamalarını önlemek; çalışma veya sabotaja karşı
korunmalarını sağlamak, ulusal ve uluslararası menfaatlerimiz ile teknoloji
transferi anlaşmaları açısından büyük önem taşımaktadır.
Savunma ihtiyacımız olan ve gizlilik
dereceli bilgi ihtiva eden her türlü harp silahının, mühimmatının, araç ve
gereçlerinin ve bunların önemli ve kritik alt sistem ve parçalarının alımı,
satımı, her tip üretim, araştırma ve geliştirme faaliyeti ile bunlara ilişkin
hizmet ve altyapı tesis faaliyetlerinin tümünü kapsayan gizlilik dereceli
projelerin etkili bir şekilde korunması, ancak bunlara nüfuz edecek kişilerin
güvenilirliği ve bunların muhafaza edileceği tesislerin iyi korunması ile
mümkün olabilecektir. Bu koruma ve güvenliğin sağlanması için, genel savunma
sanayii güvenlik esaslarının bir kanun ile düzenlenmesinde zaruret bulunmaktadır.
Tasarı yukarıda belirtilen hususlar
dikkate alınarak düzenlenmiş ve konunun çok genel mahiyette bir çerçevesi
oluşturulmuş bulunmaktadır. Bir yıl içerisinde çıkarılacak yönetmelikte de,
uygulama ile ilgili ayrıntılar tespit edilecektir.
Sonuç olarak, savunma sanayii
güvenliğinin özel bir kanun ile düzenlenmesi; belirli bir Savunma Sanayii Millî
Güvenlik Makamının tesisi, ulusal ve uluslararası uygulamalarda ve teknoloji
transferinde, savunma sanayii güvenliği alanında mevcut olan mevzuat boşluğunun
doldurulması, ülke menfaatlerinin gözetilerek savunma sanayiimizin
geliştirilmesi ve güçlendirilmesi bakımından uygun ve gerekli mütalaa
edilmektedir.
Tasarı, bu amaçla hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Savunma sanayiinde gizlilik
dereceli her türlü bilgi, belge, proje ve malzemelerin bulunduğu ve bu
hizmetlerin yürütüldüğü yerlerin güvenliğinin ve korunmasının sağlanmasının
amaçlandığı belirtilmektedir.
Madde 2. – Kanunun konu, kişi, yer
bakımından uygulama alanı belirtilmekte, tüm kamu kurum ve kuruluşları ile
gerçek ve tüzel kişileri ve bunların faaliyet gösterecekleri tesisleri kapsadığı
hükme bağlanarak, gelişen savunma sanayii alanında hizmet verecek olan bütün
sanayi kesimi Kanun kapsamına dahil edilmektedir.
Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinde
bulunan askerî tesisler ile bunların personeli ise ayrı mevzuata tabi
olduğundan, bu Kanun kapsamı dışında bırakılmaktadır. Ancak, bu tesislerde
gerçekleştirilecek savunma sanayii projeleri için, savunma sanayii
faaliyetlerinin tek elden takip edilmesinin sağlanması amacıyla istisna
getirilerek bu projeler Kanun kapsamına alınmaktadır.
NATO ile ilgili iş ve projelerde,
güvenlik işlemlerinin Kuzey Atlantik Andlaşması Merkez Kurulu Başkanlığı
tarafından yürütülmesi öngörülmektedir.
Madde 3. – Kanun metninde geçen gizlilik
derecesi, gizlilik dereceli bilgi, belge ve malzeme, gizlilik dereceli proje,
bilmesi gereken kişi, kişi güvenlik belgesi, tesis güvenlik belgesi ve Makamın
tanımları yapılmaktadır.
Madde 4. – Bu Madde ile, Makama verilen
görevin yerine getirilmesine ilişkin olarak mevzuat çerçevesinde diğer kamu
kurum ve kuruluşları ile yapılacak işbirliği ve koordinasyon şeklinin esasları
belirtilmektedir.
Madde 5. – Savunma sanayii projelerinde
gizlilik derecesinin verilmesi, işaretlenmesi, aktarılması, muhafazası,
değiştirilmesi, açıklanması ve bu konulardaki eğitime ilişkin esas ve
usullerin, uluslararası hukuk kuralları ve anlaşmalar gözönüne alınarak
yönetmelikle belirleneceği ifade edilmektedir.
Madde 6. – Savunma sanayii güvenliğini
temin etmek için gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzemeyi
kullanacak olan kişiler ile bunların bulundukları tesislerin güvenilir olması
gerekmektedir. Bu sebeple, bilmesi gereken kişi için “Kişi Güvenlik Belgesi”,
projenin uygulanacağı tesis veya yer için de “Tesis Güvenlik Belgesi” alınması
zorunluluğu getirilerek, bu belgeler alınmadan herhangi bir kişi veya kuruluşa
gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzemenin verilmemesi
amaçlanmaktadır.
Madde 7. – Bu madde ile gizlilik dereceli
bilgi, belge, proje ve malzemenin yurt dışında ve yurt içinde satış ve devrinin
belirtilen esaslar çerçevesinde yapılması hükmü getirilerek, ilgili anlaşmalar
ve 3763 sayılı Kanun ile bir paralellik sağlanmıştır.
Madde 8. – Kanun kapsamında faaliyet
gösteren gerçek ve tüzel kişilerin 2495 sayılı Bazı Kurum ve Kuruluşların
Korunması ve Güvenliklerinin Sağlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre fizikî
koruma önlemlerini almalarının zorunlu olduğu belirtilmektedir.
Ayrıca, tesis yeri, çevre şartları,
üretim şekli, maruz kalacağı tehlikelerin niteliği, teknolojik gelişmeler gibi
mevcut veya önceden belirlenemeyen, ancak tesis koruma sistemlerinin
projelendirilmelerini önemli ölçüde etkileyebilen unsurların da dikkate
alınması zarureti bulunduğundan, Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamına ilave
fizikî koruma önlemlerini aldırtma yetkisi verilmektedir.
Madde 9. – Bu maddede, gizlilik dereceli
bilgi, belge veya malzemenin, taşınması sırasında herhangi bir şekilde bilmesi
gerekmeyen kişilerin eline geçmemesi veya tahrip edilmelerinin önlenmesi için
alıcı ve göndericinin sorumluluklarının bulunduğu belirtilmektedir. Yapılacak
taşıma planlarının Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamınca uygun bulunduğu
takdirde uygulamaya konulabilmesi ve konunun genel esaslarının ayrıca
çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenmesi de öngörülmektedir.
Madde 10. – Yerli veya yabancı kişilerin
Kanun kapsamında faaliyet gösteren tesislere yapacakları ziyaretlerde,
özellikle tesisin gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzeme ihtiva
eden kısımlarının kötü niyetli kişilerce görülüp, tetkik edilerek, güvenliğin
ihlal edilmesini engellemek için, Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamından
izin alınması şartı getirilmektedir. Bu madde uygulanırken proje ile ilgili
müteaddit ziyaretler için Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamının mevcut
uluslararası uygulamaları da dikkate alarak, uygun çözümler öngörebileceği ve
konuya ilişkin diğer hususların yönetmeliklerle düzenlenebileceği
değerlendirilmektedir.
Madde 11. – Kanunda öngörülen güvenlik
önlemlerinin denetimi düzenlenmekte ve denetimin bir heyet tarafından yapılması
hükme bağlanmaktadır.
Ayrıca, Savunma Sanayii Millî Güvenlik
Makamınca yapılacak denetimlerin, İçişleri Bakanlığının 2495 sayılı Kanuna
istinaden yapacağı denetimlere engel olmayacağı açıklığa kavuşturulmaktadır.
Madde 12. – Bu maddede, Kanun
kapsamındaki hükümlere aykırı hareket edenlere ilişkin müeyyideler
belirtilmiştir.
Madde 13. – Kanunun uygulanmasına ilişkin
esas ve usullerin Millî Savunma Bakanlığınca bir yıl içerisinde çıkarılacak
yönetmelikle belirleneceği açıklanmaktadır.
Geçici Madde 1. – Daha önce faaliyete
geçen savunma sanayii kuruluşları hakkında Kanunun yürürlüğe girmesinden
itibaren bir yıl sonra, bu Kanun hükümlerinin uygulanması öngörülmekte ve
böylece bu kuruluşlara bir yıllık intibak süresi sağlanmaktadır.
Madde 14. – Yürürlük maddesidir.
Madde 15. – Yürütme maddesidir.
Millî Savunma
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi Millî Savunma Komisyonu 18.1.2001 Esas No. : 1/383 Karar No. : 46
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak 5.1.1994
tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve dönemin sona
ermesi nedeniyle 3.5.1996 tarihinde yenilenen ve Başkanlıkça havale edildiği
Komisyonumuzda 12.2.1998 tarihinde görüşülerek 577 Sıra Sayısıyla Genel Kurulun
gündeminde yerini alan ancak, 20 nci dönemin sona ermesiyle kadük kalan ve yeni
dönemde de 22.6.1999 tarihinde yenilenen 1/383 esas numaralı “Savunma Sanayii
Güvenliği Kanunu Tasarısı” Başkanlıkça 29.6.1999 tarihinde esas komisyon olarak
havale edildiği Komisyonumuzun 11.1.2001 tarihinde yaptığı 21 inci Birleşiminde
Hükümeti temsilen; Millî Savunma, Maliye, Adalet ve İçişleri Bakanlıkları ile
Genelkurmay Başkanlığı, T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü ve Devlet Planlama
Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşüldü.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
Savunma sanayiimizin geliştirilmesi ve Türk Silahlı
Kuvvetlerinin modernizasyonu amacıyla başlatılan yeni savunma sanayii hamlesi
çerçevesinde, özel sektör ağırlıklı savunma sanayii projelerinde ve teknoloji
transferi konularında savunma sanayii güvenliği konusunun önem kazandığı,
Savunma ihtiyacımız olan ve gizlilik dereceli bilgi
ihtiva eden her türlü harp silahının, mühimmatının, araç ve gereçlerinin ve
bunların önemli ve kritik alt sistem ve parçalarının alımı, satımı, her tip
üretim, araştırma ve geliştirme faaliyetleri ile bunlara ilişkin hizmet ve
altyapı tesis faaliyetlerinin tümünü kapsayan gizlilik dereceli projelerin
etkili bir şekilde korunmasının, ancak bunlara nüfuz edecek kişilerin
güvenilirliği ve bunların muhafaza edileceği tesislerin iyi korunması ile
mümkün olabileceği,
Tasarı ile, savunma sanayii güvenliğinin özel bir kanun
ile düzenlenerek bu konudaki mevzuat boşluğunun giderilmesinin amaçlandığı,
Görülmektedir.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan
görüşmelerde;
Türk Silahlı Kuvvetleri açısından olduğu kadar savunma
sanayii açısından da gizlilik ve güvenliğin büyük önem taşıdığı ve bu konudaki
yasal düzenlemenin gerekli olduğu,
Tasarının tüm dünyadaki örneklerinde olduğu gibi
teknoloji hırsızlığının önlenmesi amacına yönelik olarak hazırlandığı,
Türk Silahlı Kuvvetlerinin çağın gereği olan son sistem
silah teknolojilerine geçmesiyle beraber bu tür düzenlemelerin uluslararası
veya çoklu anlaşmalar ile de zorunlu hale geldiği, bu anlaşmalardaki temel
amacın da bu tür teknolojilerin ilgisiz ve yetkisiz kişilerin eline geçmesinin
önlenmesi olduğu,
İfade edilmiş ve Hükümet adına yapılan tamamlayıcı
açıklamaları takiben Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek
maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının maddelerine geçilmeden önce; Tasarının uzun
süredir kanunlaşma aşamasında olmasından dolayı, Komisyonumuzda daha önceki
dönemde görüşülerek önergelerle değiştirilen metnin ve söz konusu önergelerin
esas alınması ve yine aynı gerekçeyle metnin hazırlanması aşamasında
Komisyonumuza redaksiyon yetkisi verilmesi hususları oylanarak kabul
edilmiştir.
Tasarının 1 inci maddesi; Kanunun amacının daha açık ve
net bir şekilde ifade edilebilmesi amacıyla “...veya savunma sanayii,
teknolojisi ve teçhizat sahasında araştırma, geliştirme, imalat ve montaj yapan
gerçek ve tüzelkişilerle bu konularda çalışan şahıslara ait...” ibaresi
eklenmek suretiyle değiştirilerek kabul edilmiştir.
Tasarının 2, 3 ve 4 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Tasarının 5 inci maddesi; “Milletlerarası Savunma
Sanayii Çalışma Grubu”nun adının değiştirilmesine paralel olarak madde metninde
geçen isim “Çok Uluslu Sanayi Güvenliği Çalışma Grubu” şeklinde değiştirilmek
suretiyle kabul edilmiştir.
Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Tasarının 7 nci maddesi; (b) bendinde yer alan
“3.1.1940 tarihli ve 3763 sayılı Türkiye’de Harp Silah ve Mühimmatı Yapan
Hususî Sanayi Müesseselerinin Kontrolü Hakkında Kanun” ibaresi, Komisyonumuzda
görüşülen ve 196 Sıra Sayısı ile Genel Kurul gündeminde yer alan 1/381 esas
numaralı “Harp Araç ve Gereçleri ile Silah, Mühimmat ve Patlayıcı Madde Üreten
Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Kanun Tasarısı” ile paralellik
sağlanılması gerekçesiyle, “Harp Araç ve Gereçleri ile Silah, Mühimmat ve
Patlayıcı Madde Üreten Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Kanun” şeklinde
değiştirilmek suretiyle kabul edilmiştir.
Tasarının 8 ve 9 uncu maddeleri Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Tasarının 10 uncu maddesi; alınan redaksiyon yetkisi
dahilinde, madde metninde geçen “en az 25 iş günü öncesinden başvurulur”
ibaresi, yabancı heyetlerin ziyaretlerinde vuku bulacak ani program düzenlemeleri
nedeniyle bir sıkıntı yaşanmaması ve söz konusu ziyaret esasları hakkında
maddenin ikinci fıkrasında geçen yönetmelikte ayrıntılı düzenlemelerin
yapılacağı gerekçesiyle “makul bir süre öncesinden başvurulur” şeklinde
değiştirilmek suretiyle kabul edilmiştir.
Tasarının 11 inci maddesi, birinci fıkrasında yer alan
yılda iki defa denetim yapılmasının ağır bir masraf ve iş yükü getireceği ve
Tesis Güvenlik Belgesinin verilmesine esas şartların kontrolü yanında tesis ve
kişi güvenlik belgelerinin de periyodik kontrolünün yapılacağı şeklinde yanlış
bir anlaşılmaya yol açılmaması gerekçeleriyle yeniden düzenlenmiş ve madde bu
şekliyle değiştirilerek kabul edilmiştir.
Tasarının 12 nci maddesi Komisyonumuzca da aynen kabul
edilmiştir.
Tasarının 13 üncü maddesi, kanun tekniğine uygunluk
sağlanması amacıyla, madde metninde yer alan “Millî Savunma Bakanlığınca”
ibaresinden sonra gelmek üzere “...Kanunun yayımı tarihinden itibaren...”
ibaresinin eklenmesi suretiyle kabul edilmiştir.
Tasarının Geçici 1 inci maddesi ile yürürlük ve
yürütmeye ilişkin 14 ve 15 inci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
|
Hasan
Gülay |
Vedat
Çınaroğlu |
Mustafa
Kemal Tuğmaner |
|
|
|
Manisa |
Samsun |
Mardin |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Oğuz
Aygün |
Mukadder
Başeğmez |
Ergün
Bayrak |
|
|
|
Ankara |
İstanbul |
Artvin |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
M.
Metanet Çulhaoğlu |
Ergün
Dağcıoğlu |
Namık
Hakan Durhan |
|
|
|
Adana |
Tokat |
Malatya |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet
Said Değer |
Mustafa
Enöz |
Mehmet
Gölhan |
|
|
|
Şırnak |
Manisa |
Konya |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Nazire
Karakuş |
Vahit
Kayırıcı |
Hidayet
Kılınç |
|
|
|
İstanbul |
Çorum |
İçel |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ekrem
Pakdemirli |
Rıza
Ulucak |
Ömer
Üstünkol |
|
|
|
Manisa |
Ankara |
Zonguldak |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
|
Sabahattin
Yıldız |
|
|
|
|
|
Muş |
|
|
|
|
|
|
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
SAVUNMA
SANAYİİ GÜVENLİĞİ KANUNU TASARISI
Amaç
MADDE 1. – Bu Kanunun amacı, savunma sanayii kapsamında
yapılan anlaşmalarda yer verilen ve doğrudan satın alma, müşterek proje programlarına
katılım, teşvik veya yatırım yolu ile tedarik edilecek her türlü gizlilik
dereceli bilgi, belge, proje, malzeme ve hizmetlerin ve bunlarla ilgili
yerlerin güvenliğinin ve korunmasının sağlanmasıdır.
Kapsam
MADDE 2. – Bu Kanun, savunma sana-yiine ait gizlilik
dereceli her türlü anlaşma ile bilgi, belge, proje, malzeme veya hizmetlerin
alımını, satımını, üretimini, araştırma ve geliştirmesini, muhafazasını ve
depolanmasını yapacak veya yaptıracak bütün kamu kurum ve kuruluşları ile
gerçek ve tüzel kişileri ve bunların faaliyet gösterecekleri tesisleri kapsar.
Türk Silahlı Kuvvetleri kadro ve kuruluşlarında bulunan
askerî tesisler ile personeli, bu Kanunun kapsamı dışındadır. Ancak, askerî
tesislerde gerçekleştirilen savunma sanayii projelerinde bu Kanunda belirtilen
sanayi güvenliği esasları ve kontrolü uygulanır.
NATO’yu ilgilendiren iş ve projelere ait güvenlik
işlemleri, sorumlu makam olan Kuzey Atlantik Andlaşması Merkez Kurulu
Başkanlığı tarafından, NATO güvenlik esas ve usulleri çerçevesinde yürütülür.
Tanımlar
MADDE 3. – Bu Kanunda geçen;
a) Gizlilik derecesi; bilmesi gereken kişi-ler
dışındakilere açıklanması veya verilmesi millî güvenlik ve ülke menfaatleri
bakımından sakıncalı görülen bilgi, belge ve malzemenin, önem derecelerine göre
“çok gizli”, “gizli”, “özel” ve “hizmete özel” şeklinde sınıflandırılmasını ve
adlandırılmasını;
b) Gizlilik dereceli bilgi, belge ve malzeme;
kriptografik ve atomal bilgi ve malzeme de dahil olmak üzere, gizlilik dereceli
içeriğe sahip her türlü kaydı, yazılı ve sözlü haberleşme ortamını, mesajları,
belgeleri ve silah, mühimmat, araç ve gereç gibi her çeşit malzeme ile bunların
parça ve kısımlarını, yazılım ve donanımları,
c) Gizlilik dereceli proje; savunma ihtiyacı olan ve
gizlilik dereceli bilgi ihtiva eden her türlü harp silah, araç ve gereçleri
ile, bunların önemli ve kritik alt sistemlerinin ve parçalarının alımını ve
satımını, her tip üretim faaliyeti ile araştırmasını ve geliştirmesini,
bunlarla ilgili hizmet ve altyapı tesis ve faaliyetlerini kapsayan çalışmaların
bütününü,
d) Bilmesi gereken kişi; gizlilik dereceli bir bilgiyi,
belgeyi, projeyi veya malzemeyi, ancak görevi gereği öğrenme ve kullanma
sorumluluğu bulunan ve gerekli gizlilik derecesini haiz “Kişi Güvenlik
Belgesi”ne sahip kişiyi,
e) Kişi Güvenlik Belgesi; gizlilik dereceli bilgi,
belge, proje veya malzemeye nüfuz edebilmeyi veya bunların bulunduğu yer ve
tesislere giriş iznini sağlayan belgeyi,
f) Tesis Güvenlik Belgesi; bir tesiste bulunan veya
bulunabilecek gizlilik dereceli bilgi, belge, proje ve malzemenin fizikî
güvenliklerinin sağlanması için, tesisin bulunduğu yer ve çevre şartları ile,
maruz kalabileceği dış ve iç tehditler gözönüne alınarak projelendirilmiş olan
koruma önlemlerinin uygun bulunduğunu belirten belgeyi,
g) Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamı (Makam); Millî
Savunma Bakanlığını,
ifade eder.
Makam
MADDE 4. – Makam, görevini yerine getirmek için,
aşağıdaki esaslar dahilinde diğer kamu kurum ve kuruluşları ile işbirliği ve
koordinasyonda bulunur.
a) Bu Kanun kapsamındaki müracaatlar, doğrudan doğruya
ve yazılı olarak Makama yapılır.
b) Gereken güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması,
Makamın talebi üzerine, mevzuata uygun olarak, Millî İstihbarat Teşkilâtı
Müsteşarlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü veya Mahallî Mülkî İdare Amirlikleri
tarafından yaptırılır. Sonuç Makama bildirilir.
c) Makam, müracaatın kapsam ve niteliğine göre,
Genelkurmay Başkanlığı, İçişleri Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Sanayi ve
Ticaret Bakanlığı ve Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliğinin görüşlerini
alır.
d) Savunma sanayii güvenliği faaliyetlerinin merkezî
olarak izlenebilmesini teminen, Kuzey Atlantik Andlaşması Merkez Kurulu
Başkanlığı tarafından, NATO projeleri kapsamındaki savunma sanayii güvenlik
faaliyetleri hakkında Makama bilgi verilir.
e) Savunma sanayii güvenliği kapsamında faaliyet
gösteren kuruluşlar, kendi tesisleri için hazırlayacakları özel savunma sanayii
güvenliği yönetmeliğini, Makama onaylattıktan sonra uygulamaya koyarlar.
Gizlilik
derecelerinin belirlenmesi
MADDE 5. – Savunma sanayii ile ilgili bilgi, belge,
malzeme ve projelere gizlilik derecesinin verilmesi, işaretlenmesi,
aktarılması, muhafazası, derecesinin değiştirilmesi, açıklanması ile bu
konulardaki eğitime ilişkin esas ve usuller, milletlerarası Savunma Sanayii
Çalışma Grubunun onaylanmış kararları ve ülkelerle imzalanmış savunma sanayii
işbirliği anlaşmaları dikkate alınarak, yönetmelikle belirlenir.
Gizlilik
dereceli bilgilerin verilmesi
MADDE 6. – Makamdan; gizlilik dereceli bilgi, belge,
proje veya malzemeye nüfuzu gerektiren savunma sanayii konuları ile ilgisi olan
her kişi için “Kişi Güvenlik Belgesi” ve projenin uygulanacağı tesis veya yer
için de “Tesis Güvenlik Belgesi” alınması zorunludur.
Bu belgeler temin edilmeden, ilgililere, gizlilik
dereceli bilgi, belge, proje veya malzeme açıklanamaz ve verilemez; bunların
bulunduğu yerlere ve tesislere girilemez; gizlilik dereceli bilgi ihtiva eden
anlaşma, sözleşme veya alt sözleşme çalışmalarına ve uygulamalarına iştirak
edilemez.
Askerî personel hakkında gerekli gizlilik derecesi ve
soruşturması için Genelkurmay Başkanlığı ile koordinede bulunulur.
Kişi Güvenlik Belgesine sahip kişilerin, yürüttükleri
projeler ile ilgili gizlilik dereceli bilgilere nüfuz etmelerine ilişkin esas
ve usuller yönetmelikte belirtilir.
Satış ve
devir yetkisi
MADDE 7. – Gizlilik dereceli bilgi, belge, proje ve
malzemenin anlaşmalarda belirlenenlerin dışındaki ülke ve kişilere veya yurt
içinde, açıklanması veya satışı veya devri, aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde
yapılır :
a) Yurtdışından, herhangi bir anlaşma dahilinde temin
edilmiş ise, anlaşmada yer alan hükümler geçerlidir.
b) Yurtiçinde geliştirme ve üretilme durumunda,
3.1.1940 tarihli ve 3763 sayılı Türkiye’de Harp Silah ve Mühimmatı Yapan Hususî
Sanayi Müesseselerinin Kontrolü Hakkında Kanun kapsamında işlem yapılır.
c) NATO projelerinde, anlaşmada yer alan hükümler
uygulanır.
Tesis fizikî
koruma önlemleri
MADDE 8. – Bu Kanun kapsamında faaliyet gösteren gerçek
ve tüzel kişiler, 22.7.1981 tarihli ve 2495 sayılı Bazı Kurum ve Kuruluşların
Korunması ve Güvenliklerinin Sağlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre,
tesislerinde gerekli fizikî koruma önlemlerini almak zorundadır.
Tesisin bulunduğu yer, çevre, iklim şartları, üretim
şekli ve maruz kalacağı tehlikelerin niteliği ile teknolojik etkenler dikkate
alınarak, ilâve fizikî koruma önlemlerinin alınması Makam tarafından
istenebilir.
Taşıma
sırasında alınacak fizikî koruma önlemleri
MADDE 9. – Gizlilik dereceli bilgi, belge veya
malzemenin taşınması sırasında alınacak fizikî koruma önlemlerine ve kurye
hizmetine ilişkin genel esaslar, yönetmelikte belirtilir.
Gizlilik dereceli bilgi, belge veya malzemenin
taşınması sırasında güvenliklerinin ve korunmalarının sağlanması için gereken
fizikî koruma önlemlerinin, gönderici ve alıcı tarafından alınması veya
aldırtılması zorunludur. Bu önlemleri ihtiva eden taşıma planları önceden
hazırlanarak Makamın onayına sunulur. Bu onay alınmadan herhangi bir taşıma
yapılamaz.
Ziyaretler
MADDE 10. – Türk vatandaşlarının veya yabancı
kişilerin, bu Kanun kapsamında faaliyet gösteren tesislerin gizlilik dereceli
bilgi, belge, proje veya malzeme bulunduran kısımlarına yapacakları ziyaretler
için, Makama, en az 25 iş günü öncesinden başvurulur ve ziyaret, izin
alındıktan sonra gerçekleştirilebilir.
Yurtiçi ve yurtdışı ziyaretler ile ilgili ayrıntılı
esaslar yönetmelikte belirtilir.
Güvenlik
denetlemeleri
MADDE 11. – Kanun kapsamındaki tesisler; verilecek
“Tesis Güvenlik Belgesi”ne esas teşkil etmek üzere ve uygulamakla zorunlu
bulundukları savunma sanayii güvenliği esaslarının ve “Tesis Güvenlik Belgesi”
ile “Kişi Güvenlik Belgeleri”nin yılda iki defa kontrolü için, Makamın
koordinesinde, İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
yetkililerinden oluşturulacak bir heyet tarafından denetlenir.
NATO projelerinin gerçekleştirildiği tesisler için
heyete, Kuzey Atlantik Andlaşması Merkez Kurulu Başkanlığından da yetkili
personelin katılması talep edilir.
Askerî tesislerdeki savunma sanayii güvenlik denetlemesi,
yukarıda belirtilen esasların dışındadır. Bu tesisler, Makamın talebi üzerine,
Genelkurmay Başkanlığı yetkilileri ile oluşturulacak bir heyet tarafından
yapılır.
2495 sayılı Kanunun uygulanması ile ilgili olarak
İçişleri Bakanlığına tanınan denetim yetkisi saklıdır.
Ceza
hükümleri
MADDE 12. – 8 inci maddede belirtilen fizikî koruma
önlemlerini almayanlar hakkında, 2495 sayılı Kanunun 24 üncü maddesinde
öngörülen ceza hükümleri uygulanır.
6 ncı ve 9 uncu madde hükümlerine aykırı davrananlar
ile 10 uncu maddede belirtilen izni almadan ziyaret yaptıranlar, eylemleri
başka bir suç teşkil etmediği takdirde altı aydan bir yıla kadar hapis cezası
ile cezalandırılır.
Yönetmelik
MADDE 13. – Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin esas ve
usuller, Millî Savunma Bakanlığınca bir yıl içerisinde çıkarılacak yönetmelikle
belirlenir.
GEÇİCİ MADDE 1. – Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce
faaliyete geçmiş bulunan savunma sanayii kuruluşları hakkında, yürürlük
tarihinden itibaren bir yıl sonra bu Kanun hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 14. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
SAVUNMA
SANAYİİ GÜVENLİĞİ KANUNU TASARISI
Amaç
MADDE 1. – Bu Kanunun amacı, Savunma Sanayii kapsamında
yapılan anlaşmalarda yer verilen ve doğrudan satın alma, müşterek proje
programlarına katılım, teşvik veya yatırım yolu ile tedarik edilecek veya
savunma sanayii, teknolojisi ve teçhizatı sahasında araştırma, geliştirme, imalat
ve montaj yapan gerçek ve tüzel kişilerle bu konularda çalışan şahıslara ait
her türlü gizlilik dereceli bilgi, belge, proje, malzeme ve hizmetlerin ve
bunlarla ilgili yerlerin güvenliğinin ve korunmasının sağlanmasıdır.
Kapsam
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Tanımlar
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
Makam
MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
Gizlilik
derecelerinin belirlenmesi
MADDE 5. – Savunma sanayii ile ilgili bilgi, belge,
malzeme ve projelere gizlilik derecesinin verilmesi, işaretlenmesi,
aktarılması, muhafazası, derecesinin değiştirilmesi, açıklanması ile bu
konulardaki eğitime ilişkin esas ve usuller, Çok Uluslu Sanayii Güvenliği
Çalışma Grubunun onaylanmış kararları ve ülkelerle imzalanmış savunma sanayii
işbirliği anlaşmaları dikkate alınarak, yönetmelikle belirlenir.
Gizlilik
dereceli bilgilerin verilmesi
MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Satış ve
devir yetkisi
MADDE 7. – Gizlilik dereceli bilgi, belge, proje
ve malzemenin anlaşmalarda belirlenenlerin dışındaki ülke ve kişilere veya yurt
içinde, açıklanması veya satışı veya devri, aşağıda belirtilen esaslar
çerçevesinde yapılır :
a) Yurt dışından, herhangi bir anlaşma dahilinde temin
edilmiş ise, anlaşmada yer alan hükümler geçerlidir.
b) Yurt içinde geliştirme ve üretilme durumunda, Harp
Araç ve Gereçleri ile Silah, Mühimmat ve Patlayıcı Madde Üreten Sanayi
Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Kanun kapsamında işlem yapılır.
c) NATO projelerinde, anlaşmada yer alan hükümler
uygulanır.
Tesis fizikî
koruma önlemleri
MADDE 8. – Tasarının 8 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
Taşıma
sırasında alınacak fizikî koruma önlemleri
MADDE 9. – Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
Ziyaretler
MADDE 10. – Türk vatandaşlarının veya yabancı
kişilerin, bu Kanun kapsamında faaliyet gösteren tesislerin gizlilik dereceli
bilgi, belge, proje veya malzeme bulunduran kısımlarına yapacakları ziyaretler
için, Makama, makul bir süre öncesinden başvurulur ve ziyaret, izin alındıktan
sonra gerçekleştirilebilir.
Yurt içi ve yurt dışı ziyaretler ile ilgili ayrıntılı
esaslar yönetmelikte belirtilir.
Güvenlik
denetlemeleri
MADDE 11. – Kanun kapsamındaki tesisler; uygulamakla
zorunlu bulundukları savunma sanayii güvenliği esaslarına yönelik olarak,
Makamın koordinesinde, İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
yetkililerinden oluşturulacak bir heyet tarafından denetlenir. Şartları
sağladığı belirlenen tesislere, Tesis Güvenlik Belgesi verilir.
NATO projelerinin gerçekleştirildiği tesisler için
heyete, Kuzey Atlantik Andlaşması Merkez
Kurulu Başkanlığından da yetkili personelin katılması talep edilir.
Askerî tesislerdeki savunma sanayii güvenlik
denetlemesi, yukarıda belirtilen esasların dışındadır. Bu tesisler, Makamın
talebi üzerine, Genelkurmay Başkanlığı yetkilileri ile oluşturulacak bir heyet
tarafından yapılır.
22.7.1981 tarihli ve 2495 sayılı Kanunun uygulanması
ile ilgili olarak İçişleri Bakanlığına tanınan denetim yetkisi saklıdır.
Ceza
hükümleri
MADDE 12. – Tasarının 12 nci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
Yönetmelik
MADDE 13. – Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin esas ve
usuller, Millî Savunma Bakanlığınca, Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl
içerisinde çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
GEÇİCİ
MADDE 1. – Tasarının Geçici 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Yürürlük
MADDE 14. – Tasarının 14 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
Yürütme
MADDE 15. – Tasarının 15 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
|
Prof. Dr. T. Çiller |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet
Bakanı ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
M. Karayalçın |
N. Cevheri |
Y. Aktuna |
|
|
|
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
A. Ataç |
İ. Tez |
B. S. Daçe |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
T. Akyol |
A. Ş. Erek |
N. Kurt |
|
|
|
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
M. Kahraman |
C. Erhan |
N. Tekinel |
|
|
|
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
E. Şahin |
M. A. Yılmaz |
Ş. Erdem |
|
|
|
|
|
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
M. S. Oktay |
M. Gölhan |
N. Menteşe |
|
|
|
|
|
|
|
Dışişleri
Bakanı V. |
Maliye
Bakanı |
Milli
Eğitim Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
O. Kumbaracıbaşı |
İ. Attila |
N. Ayaz |
|
|
|
|
|
|
|
Bay.
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
O. Kumbaracıbaşı |
M. K. Dinç |
M. Köstepen |
|
|
|
|
|
|
|
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çal.
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
R. Şahin |
M. Moğultay |
M. T. Köse |
|
|
|
|
|
|
|
Enerji
ve Tabiî Kay. Bakanı V. |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
R. Şahin |
D. F. Sağlar |
A. Ateş |
|
|
|
|
|
|
|
Orman
Bakanı |
Çevre
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
|
H. Ekinci |
R. Akçalı |
|
|
|
|
|
|