Dönem : 21 Yasama Yılı : 1

T.B.M.M. (S. Sayısı : 129)

Uluslararası Telekomünikasyon Birliği Kuruluş Yasası ve Sözleşmesi ile Bunlara İlişkin Nihaî Kararlar, Tavsiye Başlıklı Belge ve İhtiyari Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm ve Dışişleri Komisyonları Raporları

(1/334)

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar 3.6.1999

Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.0.KKG.0.11/196-342/2504

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

Bülent Ecevit

Başbakan

1/765 Uluslararası Telekomünikasyon Birliği Kuruluş Yasası ve Sözleşmesi ile Bunlara İlişkin

Nihaî Kararlar, Tavsiye Başlıklı Belge ve İhtiyarî Protokolün Onaylanmasının Uygun

Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar 21.4.1998

Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG/101-1275–2119

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 27.3.1998 tarihinde kararlaştırılan “Uluslararası Telekomünikasyon Birliği Kuruluş Yasası ve Sözleşmesi ile Bunlara İlişkin Nihaî Kararlar, Tavsiye Başlıklı Belge ve İhtiyarî Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

Mesut Yılmaz

Başbakan

GEREKÇE

Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU), Birleşmiş Milletler Teşkilatına bağlı organizasyonlardan birisi olup; Birlik’e üye 186 ülke arasında telekomünikasyon sahasında gerekli işbirliği ve koordinasyonun sağlanması amacıyla 1865 yılından bu yana çalışmalarını sürdürmektedir.

Osmanlı Devletinin de 19 kurucu ülke arasında bulunduğu ITU, çalışmalarını Kuruluş Yasası (Constitution) ve Sözleşmesi (Convention) çerçevesinde yürütmektedir. Birlik kurulduğundan bu yana Kuruluş Yasası ve Sözleşmesi, değişen şartlara, sürekli yenilenen teknolojiye ve dünya konjonktürüne bağlı olarak bir kaç defa değişime uğrayarak yeniden düzenlenmiştir. Son olarak 1992 yılında toplanan Ek Tam Yetkili Temsilciler Konferansı (APP-92) ITU’nun yapısının kökten değiştirilmesine karar vermiş ve bu çerçevede Yasa ve Sözleşmede de büyük ölçüde değişiklikler yapılmıştır. ITU Yasasına göre Yasa ve Sözleşmenin üye ülkelerin parlamentolarınca onaylanması gerekmekte olup; bu dokümanlarda zaman içerisinde yapılan değişiklik ve yeniliklerin de ayrıca parlamentoların onayından geçirilmesi gerekmektedir.

ITU’nun en üst idarî organ ve dört yılda bir toplanmakta olan “Tam Yetkili Temsilciler Konferansı (PP)”dır. Buna ek olarak bu dört yıl süresince ortaya çıkabilecek önemli konularda, -bir sonraki PP Konferansında onaylanmak üzere- geçici kararlar alarak ITU’nun idaresinin devamlılığını sağlamak üzere 46 ülkeden birer temsilcinin seçim yoluyla üyeliğe getirildiği bir de ITU Konseyi bulunmaktadır. Konsey yılda bir defa toplanmakta ve gerekli kararları almaktadır.

Teknik çalışmalar ise üç sektör halinde yürütülmektedir. Bunlar sırasıyla Telekomünikasyon Standardizasyon Sektörü (ITU-T), Radyokomünikasyon Sektörü (ITU-R) ve Telekomünikasyon Geliştirme Sektörü (ITU-D)’dür. Her sektörün idarî işlerini yürüten ve ITU Genel Sekreterine bağlı olarak çalışan birer büro ve bu büroların yine seçimle işbaşına gelen birer direktörü bulunmaktadır.

Ayrıca, ITU-R bünyesinde 9 seçilmiş üyeden oluşan ve R sektörü ile ilgili önemli sorunların çözümünde yetkili organ olan Radyokomünikasyon Regülasyon Kurulu (RRB) bulunmaktadır.

Son olarak, ITU’nun idarî kısmının en yetkili makamı olan Genel Sekreter ve Genel Sekreter yardımcısı da yine seçimle işbaşına gelmektedir.

Yukarıda sözü edilen 46 Konsey üyesi ülke, 9 RRB üyesi, 3 büro direktörü, Genel Sekreter ve Genel Sekreter Yardımcısı, dört yılda bir Tam Yetkili Temsilciler Konferansınca seçilmekte ve dört yıl süreyle görev yapmaktadırlar.

ITU Yasa ve Sözleşmesi parlamentolarınca onaylanmamış ülkeler ITU’nun Tam Yetkili Temsilciler Konferanslarında, alt grup toplantılarında, teknik genel kurullarında ve teknik konferanslarında oy kullanamamakta, böylece bu toplantı ve konferanslarda alınan teknik ve idarî kararlara müdahale etme, etkileme ve lehte çıkmasını sağlama imkânı ortadan kalkmaktadır. Daha da önemlisi yukarıda izah edilen seçimle göreve getirilen yetkili kurulların, büro direktörlerinin ITU Genel Sekreter ve yardımcısının seçimlerinde oy kullanma hakkı bulunmamaktadır. Dünyanın en büyük ve gelişmiş ülkelerinden birisi olma yolunda çaba harcayan ülkemiz yıllardan beri ne ITU Konseyine üye vermiş, ne de bu görevlerden herhangi birisi için aday göstermiştir. Telekomünikasyon sahasından genele doğru gidildiğinde Birleşmiş Milletler’e bağlı ITU’nun sadece teknik açıdan veya Telekomünikasyon idaresi açısından değil; aynı zamanda uluslararası ilişkiler ve siyaset açısından da oldukça önemli bir yerinin olduğu görülecektir. Şöyle ki;

– ITU Konseyine seçilen 46 ülkeden birer temsilci yılda bir kere toplanarak gerekli çalışmaları yapmaktadır. Ancak, bu çalışmalar maalesef siyasî konuları da zaman zaman gündeme getirmektedir. Söz gelişi, Konseyin 1995 yılında yapılan toplantısında Yunanistan tarafından “Mersin ile Girne arasında döşenmiş bulunan fiber-optik hattının uluslararası kurallara göre döşenmediği ve kaldırılması gerektiği” gündeme getirilmiş, ancak Konsey’e seçilemediği için Konsey toplantısına temsilci gönderme hakkı bulunmayan ülkemiz maalesef bu konuda herhangi bir itirazda dahi bulunamamıştır.

– RRB, özellikle telsiz haberleşmesi konusunda zaman zaman önemli ve hayatî kararlar alabilmektedir. Bu Kurul’a girebilecek bir Türk temsilci veya en azından Türkiye’nin büyük desteği ile seçildiğini bilen yabancı bir temsilci Türkiye’nin menfaatlerine uygun olmayacak kararların alınmasında önleyici, en azından frenleyici bir rol oynayabilecektir.

– Büro Direktörleri ve Genel Sekreter ile Yardımcılarının ülkemizden seçilmesi şu an için uzak bir ihtimal olarak görünse bile, ileride olabileceğinin düşünülmesi gerekmektedir. Ayrıca, yine ülkemiz delegasyonunun desteğini alarak seçilecek bir aday, en azından bize karşı sempati besleyecek ve geçtiğimiz iki dönemde olduğu gibi ülkemiz yararına olabilecek konularda işbirliğine gidilebilecektir.

Bir diğer önemli konu da; seçimlerde etkin rol oynayabilen ülkeler, seçilmesini istemedikleri bir ülke veya adayın seçilmemesi konusunda da etkili olabilmektedirler.

Yukarıda anlatılanların tamamı, eğer bir ülke oy kullanma hakkına sahip ise gerçekleşebilecek konulardır. ITU kurallarına göre bir ülke iki şekilde oy kullanma hakkını kaybetmektedir. Birincisi, ITU’ya ödenmekte olan yıllık aidatların ödenmemesi durumu, ikincisi ise Kuruluş Yasa ve Sözleşmesinin ülke parlamentosu tarafından onaylanmaması durumudur. Bugüne kadar Türkiye Cumhuriyeti Devleti üzerine düşen parasal yükümlülüğü daima eksiksiz ve zamanında yerine getirmiştir. Ancak, şu ana kadar Yasa ve Sözleşme Türkiye Büyük Millet Meclisince onaylanmadığı için şu anda oy kullanma hakkı bulunmamaktadır.

1998 yılının Ekim ve Kasım aylarında Amerika Birleşik Devletlerinin Minneapolis şehrinde Tam Yetkili Temsilciler Konferansının (PP-98) yapılacağı ve Konferansta yukarıda sayılan tüm seçimlerin yer alacağı dikkate alınırsa, seçme ve seçilme hakkı olmayan bir ülke temsilcilerinin böyle bir konferansta ne derece başarılı olacağı derhal anlaşılacaktır. Diğer konferanslarda ve toplantılarda da herhangi bir teknik konuda oylamaya gidildiğinde oy kullanılmaması her bakımdan ülkemiz menfaatlerini zarara uğratacak; Türkiye Cumhuriyeti Devletinin saygınlığına gölge düşürecektir.

Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve 5.8.1999

Turizm Komisyonu

Esas No.: 1/334

Karar No.: 33

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca 17.6.1999 tarihinde Komisyonumuza tali olarak havale edilen “Uluslararası Telokomünikasyon Birliği Kuruluş Yasası ve Sözleşmesi ile Bunlara İlişkin Nihaî Kararlar, Tavsiye Başlıklı Belge ve İhtiyarî Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 4.8.1999 tarihli 5 inci Birleşiminde Ulaştırma ve Dışişleri Bakanlıkları temsilcileri ile Türk Telekom A.Ş. yetkililerinin de katılmaları ile incelenip görüşüldü.

Tasarının gerekçesi incelendiğinde;

1865 yılından beri çalışmalarını sürdürmekte olan Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU) nin yapısının 1992 yılında kökten değiştirilmesine paralel olarak ITU Yasası ve sözleşmesinde yapılan değişikliklerin üye ülke parlamentolarınca da onaylanmasının gerektiği,

ITU Yasa ve Sözleşmesi, parlamentolarınca onaylanmamış ülkelerin ITU’nun Tam Yetkili Temsilciler Konferanslarında, alt grup toplantılarında, teknik genel kurullarında ve teknik konferanslarında oy kullanamaması, bu nedenle de bu toplantı ve konferanslarda alınan teknik ve idarî kararlara müdahale etme ve etkileme imkânının ortadan kalktığı,

Ülkemizin uzun süredir gerek ITU Konseyine gerekse kurulun yetkili organlarına üye seçtirememesi sebebiyle, uluslararası ve siyasî ilişkiler alanlarında mağdur olmaya devam ettiği,

1998 yılının Ekim ve Kasım aylarında Amerika Birleşik Devletlerinde Tam Yetkili Temsilciler Konferansının ve bu arada tüm seçimlerin yeniden yapılacağı, ancak üzerine düşen parasal yükümlülükleri her zaman yerine getiren Türkiye Cumhuriyeti Devletinin, Bu Yasa ve Sözleşmeyi Parlamentomuzda onaylamadığı sürece, menfaatlerimizi savunamayacağı ve saygınlığımıza da gölge düşeceği,

Anlaşılmaktadır.

Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmeler sonunda, Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkındaki Tasarı ve gerekçesi Türkiye Cumhuriyeti Devletinin menfaatleri yönünden olumlu bulunarak maddelerine geçilmesi Komisyonumuzca kabul edildi.

Müteakiben Tasarının maddeleri müzakare edilerek 1, 2 ve 3 üncü maddeleri Komisyonumuzca da aynen kabul edildi.

Raporumuz, havalesi gereği Esas Komisyon olan Dışişleri Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
 
  Başkan Başkanvekili  
  Mustafa Gül Sefer Koçak  
  Elazığ Ordu  
  Sözcü Kâtip  
  Bülent Ersin Gök Yusuf Kırkpınar  
  İstanbul İzmir  
  Üye Üye  
  Cengiz Aydoğan Ahmet Sancar Sayın  
  Antalya Antalya  
  Üye Üye  
  Mustafa Vural Bedri Yaşar  
  Antalya Gümüşhane  
  Üye Üye  
  Mustafa Düz Mehmet Çümen  
  İstanbul İzmir  
    (İmzada bulunamadı.)  
  Üye Üye  
  Ali Sezal Kemal Albayrak  
  Kahramanmaraş Kırıkkale  
  Üye Üye  
  M. Turhan İmamoğlu Hasan Özyer  
  Kocaeli Muğla  
  Üye Üye  
  Osman Fevzi Zihnioğlu Nizamettin Sevgili  
  Sakarya Siirt  
  Üye Üye  
  Mehmet Ceylan Ahmet Erol Ersoy  
  Sıvas Yozgat  

BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

ULUSLARARASI TELEKOMÜNİKASYON BİRLİĞİ KURULUŞ YASASI VE

SÖZLEŞMESİ İLE BUNLARA İLİŞKİN NİHAî KARARLAR, TAVSİYE BAŞLIKLI

BELGE VE İHTİYARî PROTOKOLÜN ONAYLANMASININ UYGUN

BULUNDUĞU HAKKINDA KANUN TASARISI

MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Dışişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Dışişleri Komisyonu 4.8.1999

Esas No. : 1/334

Karar No. : 84

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Uluslararası Telekomünikasyon Birliği Kuruluş Yasası ve Sözleşmesi ile Bunlara İlişkin Nihaî Kararlar, Tavsiye Başlıklı Belge ve İhtiyarî Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı Komisyonumuzun 3 Ağustos 1999 tarihli 12 nci birleşiminde Dışişleri Bakanlığı ve Ulaştırma Bakanlığı temsilcileri ile Türk Telekom yetkililerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.

1865 yılından bu yana çalışmalarını sürdürmekte olan ve Osmanlı Devletinin de 19 kurucu ülke arasında bulunduğu Uluslararası Telekomünikasyon Birliği Kuruluş Yasasında, değişen şartlara, yenilenen teknolojiye ve dünya konjonktürüne bağlı olarak yapılan değişikliklerin onaylanmasını amaçlayan Tasarı, Komisyonumuzca uygun görülerek kabul edilmiştir.

Komisyonumuzca 2000 yılında İstanbul’da toplanacak konferans göz önünde bulundurularak Tasarının, İçtüzüğün 52 nci maddesine göre öncelik ve ivedilikle görüşülmesine karar verilmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
 
  Başkanvekili Sözcü
  B. Suat Çağlayan Mehmet Kaya
  İzmir Kahramanmaraş
  Kâtip Üye
  Mehmet Ali Bilici Ali Tekin
  Adana Adana
  Üye Üye
  Müjdat Kayayerli Nesrin Ünal
  Afyon Antalya
  Üye Üye
  Teoman Özalp Hasan Erçelebi
  Bursa Denizli
  Üye Üye
  M. Bedri İncetahtacı Mustafa Yaman
  Gaziantep Giresun
  Üye Üye
  Hüseyin Kansu Osman Yumakoğulları
  İstanbul İstanbul
  Üye Üye
  Rahmi Sezgin Basri Coşkun
  İzmir Malatya
  Üye Üye
  M. Necati Çetinkaya Birol Büyüköztürk
  Manisa Osmaniye
  Üye  
  M. Cengiz Güleç  
  Sıvas  

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

ULUSLARARASI TELEKOMÜNİKASYON BİRLİĞİ KURULUŞ YASASI VE SÖZLEŞMESİ İLE BUNLARA İLİŞKİN NİHAÎ KARARLAR, TAVSİYE BAŞLIKLI BELGE VE İHTİYARÎ PROTOKOLÜN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞU HAKKINDA KANUN TASARISI

MADDE 1. – 7-22 Aralık 1992 tarihleri arasında Cenevre’de yapılan Ek Tam Yetkili Temsilciler Konferansında ülkemiz adına ilişik ihtirazi kayıtlarla imzalanan, Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU) Kuruluş Yasası ve Sözleşmesinin, anılan düzenlemelerle ilgili uyuşmazlıkların zarurî çözümüne ilişkin İhtiyarî Protokolün ve ITU Kuruluş Yasası ve Sözleşmesine dair “Nihaî Kararlar” ile sözkonusu Yasa ve Sözleşmenin yürürlüğe girişi ve belgelerin gönderilmesi hakkında “Tavsiye” başlıklı belgenin onaylanması uygun bulunmuştur.

MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL

ETTİĞİ METİN

ULUSLARARASI TELEKOMÜNİKASYON BİRLİĞİ KURULUŞ YASASI VE SÖZLEŞMESİ İLE BUNLARA İLİŞKİN NİHAÎ KARARLAR, TAVSİYE BAŞLIKLI BELGE VE İHTİYARÎ PROTOKOLÜN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞU HAKKINDA KANUN TASARISI

MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
 
  S. Demirel      
  Başbakan      
  Devlet Bakanı ve Başb. Yrd. Devlet Bakanı Devlet Bakanı  
  Prof. E. İnönü C. Çağlar Prof. T. Çiller  
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı  
  E. Ceyhun İ. Tez A. Gönen  
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Y. Devlet Bakanı  
  G. İleri A. Gönen O. Kilercioğlu  
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı  
  M. Kahraman Ö. Barutçu M. A. Yılmaz  
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı  
  E. Şahin Ş. Ercan M. Batallı  
  Adalet Bakanı Millî Savunma Bakanı İçişleri Bakanı  
  M. S. Oktay N. Ayaz İ. Sezgin  
  Dışişleri Bakanı Maliye ve Gümrük Bakanı Millî Eğitim Bakanı  
  H. Çetin S. Oral K. Toptan  
  Bayındırlık ve İskân Bakanı Sağlık Bakanı Ulaştırma Bakanı  
  Prof. Dr. O. Kumbaracıbaşı Y. Aktuna Y. Topçu  
  Tarım ve Köyişleri Bakanı Çal. ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Tic. Bakanı  
  N. Cevheri M. Moğultay M. T. Köse  
  Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı Kültür Bakanı Turizm Bakanı  
  E. Faralyalı D. F. Sağlar Prof. A. Ateş  
  Orman Bakanı Çevre Bakanı    
  V. Tanır B. D. Akyürek    

 

SIRA SAYISI 129’UN SONU
 
 
 
 

NOT : ANLAŞMA KISMI ORİJİNALDEN AYNEN FİLME ALINDI