AVUKATLIK
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR
KANUN
Kanun No. 4667 |
|
Kabul Tarihi : 2.5.2001 |
MADDE 1.- 19.3.1969 tarihli ve 1136 sayılı Avukatlık Kanununun 1 inci maddesinin
ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Avukat, yargının kurucu unsurlarından olan
bağımsız savunmayı serbestçe temsil eder.
MADDE 2.- Avukatlık Kanununun 2 nci
maddesinin birinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Avukatlığın amacı; hukukî münasebetlerin düzenlenmesini, her türlü hukukî mesele ve anlaşmazlıkların adalet ve hakkaniyete uygun olarak çözümlenmesini ve hukuk kurallarının tam olarak uygulanmasını her derecede yargı organları, hakemler, resmî ve özel kişi, kurul ve kurumlar nezdinde sağlamaktır.
Yargı organları, emniyet makamları, diğer kamu
kurum ve kuruluşları ile kamu iktisadî teşebbüsleri, özel ve kamuya ait
bankalar, noterler, sigorta şirketleri ve vakıflar avukatlara görevlerinin
yerine getirilmesinde yardımcı olmak zorundadır. Kanunlarındaki özel hükümler
saklı kalmak kaydıyla, bu kurumlar avukatın gerek duyduğu bilgi ve belgeleri
incelemesine sunmakla yükümlüdür. Bu belgelerden örnek alınması vekâletname
ibrazına bağlıdır. Derdest davalarda müzekkereler duruşma günü beklenmeksizin
mahkemeden alınabilir.
MADDE 3.- Avukatlık Kanununun 3 üncü maddesine (c) bendinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki (d) bendi eklenmiş, (d) ve (e) bentlerinin harfleri sırasıyla (e) ve
(f) olarak değiştirilmiştir.
d) Avukatlık sınavını başarmış olmak.
MADDE 4.- Avukatlık Kanununun 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 4.- Adlî, idarî ve askerî yargı hâkimlik ve savcılıklarında, Anayasa Mahkemesi raportörlüklerinde, Danıştay üyeliklerinde, üniversiteye bağlı fakültelerin hukuk bilimi dersleri dalında profesörlük, doçentlik, yardımcı doçentlik görevlerinde dört yıl, kamu kurum ve kuruluşlarının hukuk müşavirliği görevinde on yıl süre ile hizmet etmiş olanlarda 3 üncü maddenin ( c ) ve (d) bentlerinde yazılı koşullar aranmaz.
Türk vatandaşları ve Türk uyruğuna kabul
olunanlardan yabancı hukuk fakültelerinden mezun olup da, geldikleri yerde dört
yıl süreyle mahkemelerin her derecesinde hâkimlik, savcılık veya avukatlık
yapmış ve avukatlığı meslek edinmiş bulunanlar, 3 üncü maddenin (b) bendinde yazılı olduğu biçimde Türk
hukuk fakülteleri programlarına göre noksan kalan derslerden usulüne uygun
olarak yapılan sınavlarda başarı göstermiş ve ayrıca Türkçe’yi iyi bilir
oldukları da bir sınavla anlaşılmış olmak kaydıyla, 3 üncü maddenin ( c) ve (d)
bentlerinde yazılı koşulların dışında tutulurlar.
Birinci ve ikinci fıkrada gösterilenlerin baro
levhasına yazılmasında, 17 nci maddenin (1) ve (2) numaralı bentlerinde yazılı
belgelerden başka sicil özetlerinin onanmış bir örneğinin de verilmesi
gereklidir.
MADDE 5.- Avukatlık Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi ile
ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
a) Taksirli suçlar hariç kesinleşmiş bir kararla iki yıldan fazla hapis veya bir yıldan fazla ağır hapis cezasıyla veya basit ve nitelikli zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanmak ve dolanlı iflâs gibi yüz kızartıcı suçlarla istimal ve istihlâk kaçakçılığı hariç kaçakçılık, ihaleye fesat karıştırmak suçlarından biri ile hüküm giymiş olmak,
Birinci fıkranın (a) bendinde sayılan yüz
kızartıcı suçlardan biri ile hüküm giymiş olanların cezası ertelenmiş, paraya
çevrilmiş veya affa uğramış olsa da avukatlığa kabul edilmezler.
MADDE 6.- Avukatlık Kanununun 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 6.- Avukatlık sınavını başarmış olanlar
veya 4 üncü maddedeki koşulları taşıyanlar başvurdukları yer barosu levhasına
yazılmalarını dilekçe ile isteyebilirler.
MADDE 7.- Avukatlık Kanununun 8 inci maddesinin dördüncü ve altıncı fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Baro yönetim kurullarının adayın levhaya
yazılması hakkındaki kararları, karar tarihinden itibaren onbeş gün içinde
Türkiye Barolar Birliğine gönderilir. Türkiye Barolar Birliği kararın kendisine
ulaştığı tarihten itibaren bir ay içinde uygun bulma veya bulmama kararını ve
itirazın kabul veya reddi hakkındaki kararlarını onaylamak üzere karar
tarihinden itibaren bir ay içinde Adalet Bakanlığına gönderir. Bu kararlar
Adalet Bakanlığına ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde Bakanlıkça karar
verilmediği veya karar onaylandığı takdirde kesinleşir. Ancak Adalet Bakanlığı
uygun bulmadığı kararları bir daha görüşülmek üzere, gösterdiği gerekçesiyle
birlikte Türkiye Barolar Birliğine geri gönderir. Geri gönderilen bu kararlar,
Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulunca üçte iki çoğunlukla aynen kabul
edildiği takdirde onaylanmış, aksi halde onaylanmamış sayılır; sonuç Türkiye
Barolar Birliği tarafından Adalet Bakanlığına bildirilir.
Adalet Bakanlığının dördüncü fıkra uyarınca
verdiği kararlara karşı, Türkiye Barolar Birliği, aday ve ilgili baro; Adalet
Bakanlığının uygun bulmayıp bir daha görüşülmek üzere geri göndermesi üzerine
Türkiye Barolar Birliğince verilen kararlara karşı ise, Adalet Bakanlığı, aday
ve ilgili baro idarî yargı merciine başvurabilir.
MADDE 8.- Avukatlık Kanununun 9 uncu maddesinin dördüncü ve altıncı fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Ruhsatnameler ve avukat kimlikleri, Türkiye
Barolar Birliği tarafından tek tip olarak bastırılır. Avukat kimliği resmî
belge niteliğindedir.
Hukuka, ahlâka, mesleğin onuruna ve
kurallarına uygun davranacağıma namusum ve vicdanım üzerine andiçerim.
MADDE 9.- Avukatlık Kanununun 12 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi ile
üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
b) Hukuk alanında profesör ve doçentlik,
(e) bendinde gösterilenlerin, Hazinenin,
belediye ve özel idarelerin, il ve belediyelerin yönetimi ve denetimi altında
bulunan daire ve kurumların, köy tüzel kişiliklerinin ve kamunun hissedar
olduğu şirket ve kuruluşların aleyhinde; il genel meclisi ve belediye meclisi
üyelerinin de bağlı bulundukları tüzel kişilerin ve yüksek öğretimde görevli
profesör ve doçentlerin yüksek öğretim kurum ve kuruluşları aleyhindeki dava ve
işleri takip etmeleri yasaktır.
MADDE 10.- Avukatlık Kanununun 14 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Emeklilik veya istifa gibi sebeplerle
görevlerinden ayrılan adlî, idarî ve askerî yargı hâkim ve savcılarının son beş
yıl içinde hizmet gördükleri mahkeme veya dairelerin yargı çevresinde, görevden
ayrılma tarihinden itibaren iki yıl süre ile avukatlık yapmaları yasaktır.
MADDE 11.- Avukatlık Kanununun 16 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 16. - 3 üncü maddenin (a), (b) ve (f)
bentlerinde yazılı koşulları taşıyanlardan, stajyer olarak sürekli staj
yapmalarına engel işleri ve 5 inci maddede yazılı engelleri bulunmayanlar, staj
yapacakları yer barosuna bir dilekçe ile başvururlar.
MADDE 12.- Avukatlık Kanununun 20 nci maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş
ve maddeye bir fıkra eklenmiştir.
Türkiye Barolar Birliğinin itiraz üzerine verdiği kararlar Adalet Bakanlığına ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde Bakanlıkça karar verilmediği veya karar onaylandığı takdirde kesinleşir. Ancak Adalet Bakanlığı uygun bulmadığı kararları bir daha görüşülmek üzere, gösterdiği gerekçesiyle birlikte Türkiye Barolar Birliğine geri gönderir. Geri gönderilen bu kararlar, Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulunca üçte iki çoğunlukla aynen kabul edildiği takdirde onaylanmış, aksi halde onaylanmamış sayılır; sonuç Türkiye Barolar Birliği tarafından Adalet Bakanlığına bildirilir.
Adalet Bakanlığının yukarıdaki fıkra uyarınca
verdiği kararlara karşı, Türkiye Barolar Birliği, aday ve ilgili baro; Adalet
Bakanlığının onaylamayıp geri göndermesi üzerine Türkiye Barolar Birliğinin
verdiği kararlara karşı ise, Adalet Bakanlığı, aday ve ilgili baro idarî yargı
merciine başvurabilir.
MADDE 13.- Avukatlık Kanununun 23 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 23. - Staj kesintisiz olarak yapılır. Stajyerin haklı nedenlere dayanarak devam etmediği günler, engelin kalkmasından sonraki bir ay içinde başvurduğu takdirde, mahkeme stajı sırasında Adalet Komisyonu, avukat yanındaki staj sırasında ise baro yönetim kurulu kararı ile tamamlattırılır. Stajın yapıldığı yere göre adalet komisyonu başkanı ve baro başkanı, haklı bir engelin bulunması halinde yanında staj yaptığı avukatın da görüşünü alarak stajyere otuz günü aşmamak üzere izin verebilir.
Stajyer, avukatla birlikte duruşmalara girmek,
avukatın mahkemeler ve idarî makamlardaki işlerini yapmak, dava dosyaları ve
yazışmaları düzenlemek, baroca düzenlenen eğitim çalışmalarına katılmak, baro
yönetim kurulunca verilen ve yönetmelikte gösterilecek diğer ödevleri yerine
getirmekle yükümlüdür. Stajyerler, meslek kurallarına ve yönetmeliklerde
belirlenen esaslara uymak zorundadırlar.
MADDE 14. - Avukatlık Kanununun 25 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 25. - Baro yönetim kurulu, stajyer
hakkında verilen raporları değerlendirir, gerektiğinde kurul üyelerinden birini
görevlendirmek suretiyle yapılacak inceleme sonuçlarını da göz önünde tutarak
staj bitim belgesinin verilmesine veya staj süresinin altı aya kadar
uzatılmasına karar verebilir.
Yönetim kurulunun bu kararı kesindir.
MADDE 15. - Avukatlık Kanununun 26 ncı maddesi kenar başlığı ile birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Stajyerlerin
yapabileceği işler
Madde 26.- Stajyerler, avukat yanında staja
başladıktan sonra, avukatın yazılı muvafakati ile ve onun gözetimi ve
sorumluluğu altında, sulh hukuk
mahkemeleri, sulh ceza mahkemeleri ile
icra tetkik mercilerinde avukatın takip ettiği dava ve işlerle ilgili duruşmalara girebilir ve icra
müdürlüklerindeki işleri yürütebilirler.
Bu yetki, staj bitim belgesinin verilmesi veya
staj listesinden silinme ile sona erer.
MADDE 16.- Avukatlık Kanununun 27 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 27. - Staj süresince stajyerlere Türkiye
Barolar Birliğince kredi verilir.
Ödenecek kredinin kaynağı; avukatların yetkili mercilere sunduğu vekâletnamelere avukatın yapıştıracağı pul bedelleri ile geri ödemeden gelen paralar ve bunların gelirleridir. Bu pullar, Türkiye Barolar Birliğince bastırılır. Yapıştırılacak pulun değeri; 2.7.1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununun Yargı Harçları bölümünde yer alan vekâletname örnekleri için kullanılan harç tarifesi kadardır.
Avukatlarca vekâletname sunulan merciler, pul
yapıştırılmamış veya pulu noksan olan vekâletname ve örneklerini kabul edemez.
Gerektiğinde ilgiliye on günlük süre verilerek bu süre içinde pul
tamamlanmadıkça vekâletname işleme konulamaz.
Kredi ödemelerinden arta kalan miktar,
meslektaşlara destek ve meslekte gelişmeyi sağlamakta kullanılır.
Bu kredinin ilke ve koşulları, kimlere
verileceği, miktarı, geri ödeme şekli, geri ödemeden gelen paralar ile kredi
ödemelerinden sonra arta kalan miktarın barolar ve Türkiye Barolar Birliği
arasında dağıtım ve sarf esasları ve diğer hususlar Türkiye Barolar Birliği
Yönetim Kurulunca hazırlanacak ve Adalet Bakanlığınca onaylanacak yönetmelikte
gösterilir.
Pul bedelleri ile geri ödemeden gelen paralar
ve bunların gelirleri, kredi ödemelerinden arta kalan miktarın dağıtımı ve
sarfı, her yıl Adalet Bakanlığı tarafından ek 4 üncü maddedeki esas ve usullere
göre denetlenir.
MADDE 17.- Avukatlık Kanununun mülga 28 inci maddesi aşağıdaki şekilde yeniden
düzenlenmiştir.
Sınav
Madde 28. - Avukatlık sınavı Türkiye Barolar
Birliğince, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezine yaptırılır. Staj bitim
belgesi almamış olanlar sınava kabul edilmezler.
MADDE 18.- Avukatlık Kanununun mülga 29 uncu maddesi aşağıdaki şekilde yeniden
düzenlenmiştir.
Sınava
gireceklerin tespiti
Madde 29. - Sınava girecek olanlara, stajyer listesinde yazılı oldukları baro yönetim kurulunca sınav başvuru belgesi verilir ve bunların listesi Türkiye Barolar Birliğine bildirilir.
Avukatlık sınavında altı defa başarısızlığa
uğrayan stajyer bir daha sınava giremez.
Stajyer, haklı ve geçerli bir mazereti
olduğunun Türkiye Barolar Birliğince kabulü dışında staj bitim belgesinin
verildiği tarihten itibaren dört yıl içinde sınava giriş haklarının tamamını
kullanmak zorundadır.
MADDE 19.- Avukatlık Kanununun mülga 30 uncu maddesi aşağıdaki şekilde yeniden
düzenlenmiştir.
Sınavın
şekli ve konuları
Madde 30.- Avukatlık sınavının amacı,
stajyerin meslek kuralları bilgisi ile hukuk ilkelerini ve mevzuat hükümlerini
olaylara uygulayabilme yeterliliğini değerlendirmektir.
Sınav her yıl iki defa yapılır. Sınav
tarihleri bir yılın imkân nispetinde iki eşit kısmına bölünmesi suretiyle
tespit edilir.
Sınav tarihlerinin tespiti ve duyurulması,
sınav konuları, başarı puanı, giderleri gibi konular Türkiye Barolar Birliğince
çıkartılacak yönetmelikte gösterilir.
MADDE 20.- Avukatlık Kanununun mülga 31 inci maddesi aşağıdaki şekilde yeniden
düzenlenmiştir.
Sınav
sonuçları
Madde 31. - Sınav sonuçları, Öğrenci Seçme ve
Yerleştirme Merkezi tarafından Türkiye Barolar Birliğine, ilgilinin barosuna ve
stajyerlere bildirilir.
MADDE 21.- Avukatlık Kanununun 34 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 34. - Avukatlar, yüklendikleri görevleri
bu görevin kutsallığına yakışır bir şekilde özen, doğruluk ve onur içinde
yerine getirmek ve avukatlık unvanının gerektirdiği saygı ve güvene uygun
biçimde davranmak ve Türkiye Barolar Birliğince belirlenen meslek kurallarına
uymakla yükümlüdürler.
MADDE 22.- Avukatlık Kanununun 35 inci maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki hükümler eklenmiştir.
Ancak, 29.6.1956 tarihli ve 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun 272 nci maddesinde ön görülen esas sermaye miktarının beş katı veya daha fazla esas sermayesi bulunan anonim şirketler ile üye sayısı yüz veya daha fazla olan yapı kooperatifleri sözleşmeli bir avukat bulundurmak zorundadır. Bu fıkra hükmüne aykırı davranan kuruluşlara mahallin en büyük mülkî idare amiri tarafından sözleşmeli avukat tayin etmedikleri her ay için, sanayi sektöründe çalışan onaltı yaşından büyük işçiler için suç tarihinde yürürlükte bulunan, asgarî ücretin bir aylık brüt tutarı kadar para cezası verilir. Verilen para cezalarına dair kararlar ilgililere Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. Bu cezalara karşı tebliğ tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde yetkili sulh ceza mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz üzerine verilen karar kesindir. Bu cezalar 21.7.1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna göre tahsil edilir ve Hazineye gelir kaydedilir.
MADDE 23.- Avukatlık Kanununa 35 inci maddeden sonra gelmek üzere 35/A maddesi
eklenmiştir.
Uzlaşma
sağlama
MADDE 35/A- Avukatlar dava açılmadan veya dava açılmış olup da henüz duruşma başlamadan önce kendilerine intikal eden iş ve davalarda, tarafların kendi iradeleriyle istem sonucu elde edebilecekleri konulara inhisar etmek kaydıyla, müvekkilleriyle birlikte karşı tarafı uzlaşmaya davet edebilirler. Karşı taraf bu davete icabet eder ve uzlaşma sağlanırsa, uzlaşma konusunu, yerini, tarihini, karşılıklı yerine getirmeleri gereken hususları içeren tutanak, avukatlar ile müvekkilleri tarafından birlikte imza altına alınır. Bu tutanaklar 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas Kanununun 38 inci maddesi anlamında ilâm niteliğindedir.
MADDE 24.- Avukatlık Kanununun 36 ncı maddesinin ikinci fıkrasının sonuna
aşağıdaki cümle eklenmiştir.
Çekinme hakkının kullanılması hukukî ve cezaî
sorumluluk doğurmaz.
MADDE 25.- Avukatlık Kanununun 37 nci maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Tayin olunan avukat, baro başkanı tarafından
belirlenen ücret karşılığında işi takip etmek zorundadır.
MADDE 26.- Avukatlık Kanununun 38 inci maddesinin birinci fıkrasının ( c ) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
c) Evvelce hâkim, hakem, Cumhuriyet savcısı, bilirkişi veya memur olarak o işte görev yapmış olursa,
MADDE 27.- Avukatlık Kanununun 40 ıncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 40. - İş sahibi tarafından sözleşmeye
dayanılarak avukata karşı ileri sürülen tazminat istekleri, bu hakkın doğumunun
öğrenildiği tarihten itibaren bir yıl ve her halde zararı doğuran olaydan
itibaren beş yıl geçmekle düşer.
MADDE 28.- Avukatlık Kanununun 42 nci maddesinin birinci fıkrasının sonuna
aşağıdaki cümle eklenmiş ve üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
Ayrıca durumu mahkemelere ve gerekli göreceği
yerlere bildirir. Bu hükümler avukatlık ortaklığı hakkında da kıyasen
uygulanır.
MADDE 29.- Avukatlık Kanununun 43 üncü maddesinin ikinci fıkrasına aşağıdaki iki
cümle eklenmiştir.
Avukatlık ortaklığı yurt içinde şube açamaz. Milletvekilleri, milletvekilliği süresince avukatlık yapamazlar.
MADDE 30.- Avukatlık Kanununun 44 üncü maddesi kenar başlığı ile birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Avukatların
birlikte veya avukatlık ortaklığı şeklinde çalışmaları
Madde 44. - Avukatlar, meslekî çalışmalarını
aynı büroda birlikte veya avukatlık ortaklığı şeklinde de yürütebilirler.
A) Aynı büroda birlikte çalışma
Birlikte çalışma, aynı baroya kayıtlı birden
çok avukatın meslekî çalışmalarını bir büroda yürütmeleridir. Bu birlikteliğin
tüzel kişiliği yoktur, yapılan iş ticarî sayılmaz.
Birlikte çalışan avukatlardan biri ya da
birkaçının ad ve/veya soyadının yanında (Avukatlık Bürosu) ibaresinin
kullanılması zorunludur. Karşılıklı hak ve yükümlülükler, gelir ve giderlerin
paylaşılması, büro yönetimi, birlikteliğin sona ermesi birlikte çalışanlarca
belirlenir ve yazılı olarak kayıtlı oldukları baroya bildirilir.
B) Avukatlık ortaklığı
Avukatlık ortaklığı, aynı baroya kayıtlı birden çok avukatın bu Kanuna göre mesleklerini yürütmek için oluşturdukları tüzel kişiliktir. Avukatlık ortaklığının çalışması meslek çalışması olup, ticarî sayılmaz ve vergilendirme bakımından şahıs şirketlerine ilişkin hükümler uygulanır. Avukatlık ortaklığının adı, bir ya da birkaç ortağın ad ve/veya soyadlarına (Avukatlık Ortaklığı) ibaresi eklenerek belirlenir. Yabancı sermayeyi teşvik mevzuatı çerçevesinde Türkiye’de faaliyet göstermek isteyen yabancı avukatlık ortaklıkları, bu Kanuna ve avukatlık ortaklığı düzenlemesine uygun olarak kurulmak koşuluyla, yalnızca yabancı hukuklar ve milletlerarası hukuk konularında danışmanlık hizmeti verebilirler. Bu sınırlama yabancı avukatlık ortaklığında çalışan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı ya da yabancı avukatları da kapsar. Bu nev’i avukatlık ortaklıkları için ortakların baroya kayıtlı olması şartı aranmaz. Bu kuralın uygulanması mütekabiliyet esasına bağlıdır.
Ana
sözleşmesi tip ana sözleşmeye uygun olarak düzenlenen avukatlık ortaklığı,
kurucularının kayıtlı bulunduğu baro yönetim kurulu tarafından Baro Avukatlık
Ortaklığı Siciline yazılmasıyla tüzel kişilik kazanır. Yazılma istemi, ancak
Kanuna ve tip ana sözleşmeye aykırılık gerekçesiyle reddedilebilir. Bu durumda
8 inci madde hükümleri kıyasen uygulanır. Ana sözleşmenin bir örneği Türkiye
Barolar Birliğine gönderilir.
a) Ortakların hak ve borçları
1. Ortaklık payları ve oranları serbestçe
belirlenir. Ortakların payı, ancak ortaklara veya avukat olan üçüncü kişilere
devredilebilir. Ortakların pay devrinin sözleşme ile yasaklanması veya
ortakların pay devrine onay vermemeleri, mirasçının avukat olmaması ya da
ortaklığı kabul etmemesi, ortağın emeklilik veya sağlık nedenleri ile avukatlığı
bırakması, baro levhasından silinmesi, meslekten çıkması veya çıkarılması,
ortaklıktaki payına haciz konulması halinde ortaklık payı gerçek değeri
üzerinden diğer ortaklar tarafından payları oranında alınır. Bu işlemlerin üç
ay içerisinde sonuçlandırılmaması halinde, yönetmelikteki tasfiye hükümleri
uygulanır.
2. Vekâletnameler ortaklık adına düzenlenir.
Ortaklık iş veya davayı takip edecek avukatlara yetki belgesi verir.
3. Avukatlık ortaklığı, amacın dışında hak ve
mal edinemez, üçüncü kişilerle ortaklık kuramaz, tüzel kişilerin paylarını
alamaz. Ortaklar; birden fazla avukatlık ortaklığının ortağı olamaz, ortaklığın
bürosu dışında büro edinemez ve bağımsız olarak dava ve iş takip edemezler.
4. Avukatlık ortaklığı; ortaklarının ve
çalışan avukatların ortaklık ile ilgili her türlü işlem, eylem ve borçlarından
dolayı bunlarla birlikte müştereken ve müteselsilen sınırsız sorumludur.
Ortakların ve ortaklıkta çalışan avukatların meslekî görevlerinden dolayı
Avukatlık Kanunu ve meslek kurallarına göre sorumlulukları saklıdır. Avukatlık
ortaklıkları hakkında da bu Kanundaki disiplin işlem ve cezaları uygulanır.
5. Defter ve kayıtların tutulmasından
ortaklığın yönetim ve temsili ile görevli ortak sorumludur. Avukatlık
ortaklığı; iş ve dava defteri, pay defteri, karar defteri, gelir-gider defteri
ve demirbaş defteri tutmak zorundadır.
b) Uyuşmazlıkların çözümü
Avukatların birlikte çalışmalarından veya
avukatlık ortaklığında; ortakların kendi aralarında ve ortaklıkla ilgili her
türlü uyuşmazlıklar ile ortaklık pay devir ve intikalinde bedele ilişkin olarak
üçüncü şahıslarla aralarında çıkacak anlaşmazlıklar, bu Kanunun 167 nci
maddesinde tanımlanan hakem kurulu tarafından, bu Kanun ve yönetmelik
hükümlerine göre çözümlenir.
c)
Avukatlık ortaklığı tip ana sözleşmesinde bulunması gereken; ortakların kimlik
bilgileri, ortaklığın unvanı ve adresi, ortaklık payları, ortaklar arasındaki
ilişkiler, iş ve davalarla ilgili iş bölümü, yönetici ortakların yetkileri,
ortaklığın yönetimi ve temsili, ortaklar kurulu, kurulun görev ve yetkileri,
gelir ve giderin paylaşılması, denetim, ortaklıktan çıkma, çıkarılma, pay
devri, ortaklığın sona ermesi, fesih, infisah ve tasfiye gibi hususların esas,
şekil ve şartları Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulunca hazırlanıp Adalet
Bakanlığınca onaylanarak Resmî Gazetede ilan edilen yönetmelikte düzenlenir.
MADDE 31.- Avukatlık Kanununun 45 inci maddesinin birinci ve üçüncü fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Avukatlar ve avukatlık ortaklıkları,
bürolarında yalnız avukatlık mesleği için gerekli olan yardımcı elemanları
çalıştırabilirler.
Yukarıdaki hükümlere aykırı hareket eden
avukat, ilk defasında işten, tekrarında meslekten çıkarma; avukatlık ortaklığı
ilk defasında işten çıkarma, tekrarında ise avukatlık ortaklığı sicilinden
silinme cezası ile cezalandırılır.
MADDE 32.- Avukatlık Kanununun 46 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 46. - Avukat, işlerini kendi sorumluluğu altındaki stajyeri veya yanında çalışan sekreteri eliyle de takip ettirebilir, fotokopi veya benzeri yollarla örnek aldırabilir. Avukatın onanmasını istemediği örnekler harca tâbi değildir.
Avukat veya stajyer, vekâletname olmaksızın
dava ve takip dosyalarını inceleyebilir. Bu inceleme isteğinin ilgililerce
yerine getirilmesi zorunludur. Vekâletname ibraz etmeyen avukata dosyadaki
kağıt veya belgelerin örneği veya fotokopisi verilmez.
MADDE 33.- Avukatlık Kanununun 47 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
Ancak, 164 üncü madde hükmü saklıdır.
MADDE 34.- Avukatlık Kanununun 50 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
Ayrıca her cezaevinde ve kolluk biriminde mesleğin onuruna ve önemine uygun bir görüşme yeri ayrılır. Bu yerlerin bakım ve onarımı ilgisine göre Adalet ve İçişleri Bakanlıklarınca yaptırılır.
MADDE 35.- Avukatlık Kanununun 55 inci maddesine aşağıdaki iki fıkra eklenmiştir.
Bu yasak, ortak avukatlık bürosu ve avukatlık
ortaklığı hakkında da uygulanır.
Yukarıdaki yasaklara ilişkin esaslar Türkiye
Barolar Birliğince düzenlenecek yönetmelikle belirlenir.
MADDE 36.- Avukatlık Kanununun 56 ncı maddesine aşağıdaki iki fıkra eklenmiştir.
Avukatlar veya avukatlık ortaklığı başkasını tevkil etme yetkisini haiz
oldukları bütün vekâletnamelerini kapsayacak şekilde bir başka avukata veya
avukatlık ortaklığına vekâletname
yerine geçen yetki belgesi verebilir.
Bu yetki belgesi vekâletname hükmündedir.
Vekâletnameler Türkiye için tek tip olup, vekâletnamenin biçim ve içeriği Türkiye Barolar Birliği ile Türkiye Noterler Birliği tarafından hazırlanır.
MADDE 37.- Avukatlık Kanununun 58 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Avukatların avukatlık veya Türkiye Barolar Birliği ya da baroların organlarındaki görevlerinden doğan veya görev sırasında işledikleri suçlardan dolayı haklarında soruşturma, Adalet Bakanlığının vereceği izin üzerine, suçun işlendiği yer Cumhuriyet savcısı tarafından yapılır. Avukat yazıhaneleri ve konutları ancak mahkeme kararı ile ve kararda belirtilen olayla ilgili olarak Cumhuriyet savcısı denetiminde ve baro temsilcisinin katılımı ile aranabilir. Ağır cezayı gerektiren suçüstü halleri dışında avukatın üzeri aranamaz.
MADDE 38.- Avukatlık Kanununun 59 uncu maddesinin son fıkrasına aşağıdaki cümle
eklenmiştir.
Durum avukatın kayıtlı olduğu baroya
bildirilir.
MADDE 39.- Avukatlık Kanununun 61 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 61. - Ağır cezayı gerektiren suçüstü
halinde hazırlık soruşturması, bizzat Cumhuriyet savcısı tarafından genel
hükümlere göre yapılır.
MADDE 40.- Avukatlık Kanununun 63 üncü maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
Şu kadar ki, baro levhasındaki kaydı yirmi yılı dolanlardan, bürosunu kapatarak vergi kaydını sildiren avukatlar durumları hakkında bilgi vermek ve baroya karşı görev ve yükümlülüklerini yerine getirmek koşuluyla sadece avukat unvanını kullanabilirler.
MADDE 41.- Avukatlık Kanununun 65 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 65. - Genel kurulca belirlenen yıllık kesenek, her yılın Ocak ve Temmuz aylarında iki eşit taksitte ödenir. Süresi içinde ödenmeyen yıllık keseneğe aylık yüzde beş gecikme zammı uygulanır.
Yıllık kesenek borcu ödenmedikçe avukat baro
genel kuruluna katılamaz, seçme ve
seçilme haklarını kullanamaz.
Yıllık keseneği, tebligata rağmen, kabule
değer bir sebep olmaksızın ödememekte direnen avukatların ve avukatlık
ortaklıklarının adları, yönetim kurulu kararıyla borçlarını gecikme zammıyla
ödeyinceye kadar levha ve sicilden silinir ve durum ilgili yerlere bildirilir.
Bu durumda olan avukat ve avukatlık ortaklıklarının borçları yasal yollardan
alınır.
MADDE 42.- Avukatlık Kanununun 71 inci maddesi kenar başlığı ile birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Levhadan
ve avukatlık ortaklığı sicilinden silme
Madde 71. - Levhadan silme ve avukatlık
ortaklığı sicilinden silme kararını avukatın veya avukatlık ortaklığının
kayıtlı olduğu baronun yönetim kurulu verir.
Bu karardan önce avukatın yazılı cevabı istenmekle birlikte kendisinin dinlenmesi veya dinlenmek üzere yapılan çağrıya süresi içinde uymamış olması şarttır. Avukatlık ortaklığı hakkında da karar verilmesi için ortaklık tarafından görevlendirilecek bir ortağın dinlenmesi veya yapılan çağrıya uyulmamış olması gereklidir.
Levhadan ve avukatlık ortaklığı sicilinden
silme kararı gerekçeli olarak verilir. Bu karara karşı avukat veya avukatlık
ortaklığı tebliğ tarihinden itibaren onbeş gün içinde Türkiye Barolar Birliğine
itiraz edebilir. Türkiye Barolar Birliğinin itiraz üzerine verdiği kararlar
Adalet Bakanlığına ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde Bakanlıkça karar
verilmediği veya karar onaylandığı takdirde kesinleşir. Ancak Adalet Bakanlığı
uygun bulmadığı kararları bir daha görüşülmek üzere, gösterdiği gerekçesiyle
birlikte Türkiye Barolar Birliğine geri gönderir. Geri gönderilen bu kararlar,
Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulunca üçte iki çoğunlukla aynen kabul
edildiği takdirde onaylanmış, aksi halde onaylanmamış sayılır; sonuç Türkiye
Barolar Birliği tarafından Adalet Bakanlığına bildirilir. 8 inci maddenin
altıncı ve yedinci fıkraları hükümleri burada da kıyasen uygulanır.
Levhadan ve avukatlık ortaklığı sicilinden
silme kararı kesinleşinceye kadar ilgili avukat veya avukatlık ortaklığı
avukatlık faaliyetini devam ettirme hakkına sahiptir. Şu kadar ki; levhadan
silme ve avukatlık ortaklığı sicilinden silme kararı kesinleşinceye kadar
avukatın veya avukatlık ortaklığının görevini sürdürmesinde sakınca görülmesi
halinde baro yönetim kurulunun istemi ile baro disiplin kurulu avukatı veya
avukatlık ortaklığını geçici olarak işten yasaklayabilir.
MADDE 43.- Avukatlık Kanununun 72 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (d)
bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
c) Üç ay içinde baro bölgesinde bir büro
açılmamış olması veya büronun kapatılmış yahut baro bölgesi dışına nakledilmiş
bulunması, uyarıya rağmen kayıtlı olduğu baro dışında sürekli olarak avukatlık
yapan avukatın çalışmasını sürdürdüğü baroya kaydını yaptırmaması,
d) Baro ve Türkiye Barolar Birliği yıllık
keseneklerinin veya staj kredilerinin tebligata rağmen geri ödenmemesi,
MADDE 44.- Avukatlık Kanununun 74 üncü maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Baro yönetim kurullarının bu maddeye dayanarak verdiği karara karşı avukat, kararın kendisine tebliği tarihinden itibaren onbeş gün içinde Türkiye Barolar Birliğine itiraz edebilir. Türkiye Barolar Birliğinin itiraz üzerine verdiği kararlar Adalet Bakanlığına ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde Bakanlıkça karar verilmediği veya karar onaylandığı takdirde kesinleşir. Ancak Adalet Bakanlığı uygun bulmadığı kararları bir daha görüşülmek üzere, gösterdiği gerekçesiyle birlikte Türkiye Barolar Birliğine geri gönderir. Geri gönderilen bu kararlar, Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulunca üçte iki çoğunlukla aynen kabul edildiği takdirde onaylanmış, aksi halde onaylanmamış sayılır; sonuç Türkiye Barolar Birliği tarafından Adalet Bakanlığına bildirilir. 8 inci maddenin altıncı ve yedinci fıkraları hükümleri burada da kıyasen uygulanır.
MADDE 45.- Avukatlık Kanununun 75 inci maddesinin birinci fıkrasının üçüncü
cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Birlikte çalışan avukatların büroları ve avukatlık ortaklıkları listede ayrıca belirtilir.
MADDE 46.- Avukatlık Kanununun 76 ncı maddesinin birinci ve üçüncü fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Barolar; avukatlık mesleğini geliştirmek, meslek mensuplarının birbirleri ve iş sahipleri ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni sağlamak; meslek düzenini, ahlâkını, saygınlığını, hukukun üstünlüğünü, insan haklarını savunmak ve korumak, avukatların ortak ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla tüm çalışmaları yürüten, tüzel kişiliği bulunan, çalışmalarını demokratik ilkelere göre sürdüren kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşlarıdır.
Protokolde barolar, İl Cumhuriyet
Başsavcısının yanında yer alır.
MADDE 47- Avukatlık Kanununun 77 nci maddesinin birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Bölgesi içinde en az otuz avukat bulunan her
il merkezinde bir baro kurulur. Kurulmuş olan barolarda avukat sayısının otuzun
altına düşmesi halinde de ikinci fıkra hükmü uygulanır.
Baro kurulmayan yerlerin en yakın baroya
bağlanmasına veya bunların birleştirilerek bir baro kurulmasına ve
merkezlerinin belirlenmesine Türkiye Barolar Birliği karar verir. Türkiye
Barolar Birliği yeni kurulacak baro bölgesinde bürosu bulunan levhaya kayıtlı
avukatların listesini düzenleyerek bunlardan en kıdemli avukatı, yeni baroyu
kurmakla görevlendirir. Görevli avukatın seçeceği ve başkanlığını yapacağı dört
kişilik kurucu kurul en geç altı ay
içinde yeni baronun kuruluşunu tamamlar ve Türkiye Barolar Birliğine bildirir.
Baro yönetim kurulunun yedekleri ile birlikte istifa etmesi halinde baroyu üç
ay içinde seçime götürmek kaydıyla aynı kurul oluşturulur.
Barolar, kuruluşlarını Türkiye Barolar
Birliğine bildirmekle tüzel kişilik kazanırlar.
Türkiye Barolar Birliği, kuruluşu Adalet
Bakanlığına bildirir.
MADDE 48.- Avukatlık Kanununun 78 inci
maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Şu kadar ki, levhada yazılı avukat sayısı
kırktan az olan barolarda disiplin kurulu üyeliği ile denetçilik bir kişide
birleşebilir.
MADDE 49.- Avukatlık Kanununun 81 inci maddesinin (2) numaralı bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
2. Levhaya, avukatlık ortaklığı siciline
yazılacakların giriş keseneğini avukatlar için en az ikibin en çok sekizbin,
avukatlık ortaklıkları için en az yirmibin en çok seksenbin; yıllık keseneğini
de, avukatlar için en az bin en çok dörtbin, avukatlık ortaklıkları için en az
onbin en çok kırkbin gösterge rakamının her yıl bütçe kanununda Devlet
memurları için belirlenen maaş katsayısının çarpımı ile elde edilecek miktar
oranında tespit etmek ve bunların ödeneceği tarihleri belirlemek.
MADDE 50.- Avukatlık Kanununun 84 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 84. - Genel Kurulun olağan toplantısının
yeri, saati ve gündemi ile ilk toplantıda yeterli çoğunluk sağlanamadığı
takdirde ikinci toplantının günü, saati ve toplantı yeri, baro çevresi adalet
dairelerinde ve baronun uygun bir yerinde en az otuz gün önceden başlamak
üzere, genel kurulun toplanacağı tarihe kadar duyurulur. Bu duyuru, tebligat
hükmündedir.
MADDE 51.- Avukatlık Kanununun 86 ncı maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Baro levhasında yazılı avukat; gerek olağan,
gerek olağanüstü genel kurul toplantılarına katılmak ve oy kullanmakla
yükümlüdür. Bu toplantılara haklı bir neden olmaksızın gelmeyenlere veya oy
kullanmayanlara ilçe seçim kurulu başkanı tarafından, o baroya kayıtlı
avukatların yıllık keseneğinin üçte biri miktarında para cezası verilir. Bu
para cezaları ilgili baro başkanlığınca tahsil edilir ve baro bütçesine gelir
kaydedilir.
MADDE 52.- Avukatlık Kanununun 87 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve dördüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
Birinci fıkrada yazılı çoğunluk sağlanamazsa,
toplantı zorunlu bir neden olmadıkça bir hafta sonraya bırakılır. Şu kadar ki,
bu erteleme onbeş günü aşamaz. Bu toplantıda, üye sayısı altmışa kadar (altmış
dahil) olan barolarda en az üçte bir, dörtyüze kadar olanlarda (dörtyüz dahil)
beşte bir ve dörtyüzden fazla olanlarda onda bir üye katılmadıkça toplantı ve
görüşme yapılamaz.
MADDE 53.- Avukatlık Kanununun 90 ıncı maddesinin ikinci fıkrasına aşağıdaki cümle
eklenmiştir.
77 nci madde hükmüne dayanılarak görevine son
verilenler, yapılacak ilk genel kurulda baro organlarına aday olamazlar.
MADDE 54.- Avukatlık Kanununun 94 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, ikinci fıkraya aşağıdaki cümle ilave edilmiştir.
Yönetim kurulu üyeleri, baro başkanının çağrısı üzerine toplanır. Ardı ardına üç toplantıya özürsüz olarak katılmamış olan üyenin yönetim kurulu kararı ile üyeliği düşürülür.
İtiraz, kararın uygulanmasını durdurmaz.
MADDE 55.- Avukatlık Kanununun 95 inci maddesinin ikinci fıkrasının (3), (4), (5),
(7) ve (15) numaralı bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve fıkraya (19),
(20), (21) ve (22) numaralı bentler
eklenmiştir.
3. Baro levhasını düzenlemek, avukatların
listesini ve avukatlık ortaklığı sicilini tutmak,
4. Meslekî ödevler hususunda baro mensuplarına
yol göstermek ve onlara bilgi vermek ve meslekî görevlerin yapılıp
yapılmadığını denetlemek, mesleğe ve meslek mensuplarına yönelik hak
ihlâllerine karşı avukatlık mesleğini ve meslektaşlarını savunmak, bu konularda
her türlü yasal ve idarî girişimde bulunmak,
5. Levhaya yazılı avukatlar arasında,
avukatlarla avukatlık ortaklıkları, avukatlık ortaklığının ortakları arasında
ve bunlarla iş sahipleri arasında çıkan anlaşmazlıklarda istek üzerine aracılık
etmek ve arabulmak, ücret uyuşmazlıklarında sulha davet etmek,
7. Baro mallarının idaresi hakkında raporlar
hazırlayarak genel kurula hesap vermek ve bütçeyi hazırlayıp genel kurulun
onayına sunmak,
15. İç yönetime ait bütün işleri görmek,
yönergeleri düzenlemek,
19. Baro bölgesindeki adliye merkezlerinde
temsilcilikler kurmak,
20. 167 nci maddede belirtilen Hakem Kuruluna
katılacak avukat hakemleri seçmek,
21. Hukukun üstünlüğünü ve insan haklarını
savunmak, korumak ve bu kavramlara işlerlik kazandırmak,
22. Avukatlık ortaklığı anasözleşmesinin, tip
anasözleşmeye uygunluğunu incelemek ve avukatlık ortaklığı siciline tesciline
karar vermek.
MADDE 56.- Avukatlık Kanununun 96 ncı maddesinin birinci fıkrasına “Ancak, görev
süresi iki dönemden fazla olamaz.” cümlesi eklenmiş ve maddenin ikinci ve
üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Baro başkanı, levhada yazılı ve avukatlıkta en
az on yıl kıdemli avukatlar arasından gizli oyla seçilir. Üye sayısı yüzden az
olan barolarda kıdem şartı aranmaz.
90 ıncı maddenin ikinci ve altıncı fıkraları
hükümleri, baro başkanının seçimi hakkında da kıyasen uygulanır.
MADDE 57.- Avukatlık Kanununun 105 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Disiplin kurulu seçimden sonra ilk
toplantısında üyeleri arasından bir başkan ve bir kâtip seçer. 90, 92 ve 94
üncü maddeler hükümleri, disiplin kurulu üyeleri hakkında da kıyasen uygulanır.
MADDE 58.- Avukatlık Kanununun 109 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Türkiye Barolar Birliği, bütün baroların katılmasıyla oluşan bir kuruluştur.
MADDE 59.- Avukatlık Kanununun 110 uncu maddesine aşağıdaki (17) nci bent eklenmiş
ve (17) nci bent (18) inci bent olarak değiştirilmiştir.
17. Hukukun üstünlüğünü ve insan haklarını savunmak ve korumak, bu kavramlara işlerlik kazandırmak,
MADDE 60.- Avukatlık Kanununun 111 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, son fıkrasına aşağıdaki cümle ilave edilmiştir.
Türkiye Barolar Birliği Başkanı, protokolde
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısının yanında yer alır.
Ancak, görevine son verilen organın Birlik
Yönetim Kurulu olması halinde yeni seçilenlerin görevine başladığı tarihe kadar
bu organın görevleri, kararı veren mahkemece son genel kurul delegeleri
arasından görevlendirilecek en az üç avukat tarafından geçici yönetim kurulu
sıfatıyla yürütülür.
MADDE 61.- Avukatlık Kanununun 114 üncü maddesinin ikinci ve yedinci fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Genel Kurul, baroların avukatlıkta en az on yıl kıdemi olan üyeleri arasından gizli oyla seçecekleri ikişer delege ile kurulur. Görevde bulunan baro başkanları ile Türkiye Barolar Birliği Başkanlığı yapmış ve yapmakta olan avukatlar, Birlik Genel Kurulunun doğal üyesidirler, oylamalara katılma, seçme ve seçilme hakları vardır.
Genel Kurul toplantısının yeri, tarihi ve
gündemi ile delegelerini gönderme lüzumu, toplantılardan en az otuz gün önce,
barolara yazı ile bildirilir. Asıl üyenin mazereti olduğu takdirde, yedek üye
Türkiye Barolar Birliği Genel Kuruluna katılır ve oy kullanır.
MADDE 62.- Avukatlık Kanununun 117 nci maddesinin (10) numaralı bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
10. Bu Kanunun 49 ve 75 inci maddelerinde
Birliğe verilen görevleri yerine getirmek ve yetkileri kullanmak,
MADDE 63.- Avukatlık Kanununun 121 inci maddesinin (8), (11) ve (18) numaralı
bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye (20) numaralı bent
eklenmiştir.
8. Avukatların, aynı büroda birlikte
çalışanların ve avukatlık ortaklıklarının kayıtlarını, yönetmelikte gösterilen
esas ve usullere göre tutmak, avukatlık ortaklığı tip anasözleşmesini
hazırlamak, avukatlık ruhsatnamelerini, kimlik belgelerini ve avukatlık
ortaklığı yetki belgelerini düzenlemek ve bastırmak,
11. Bu Kanunun 31, 44, 54 ve 77 nci maddeleri ile 83 üncü maddesinde Birliğe verilen görevleri yerine getirmek ve yetkileri kullanmak,
18. Meslekî dayanışmanın sağlanması ve
devamlılığı için her türlü çalışmalarda bulunmak, mesleğe ve meslek
mensuplarına yönelik hak ihlâllerine karşı avukatlık mesleğini ve
meslektaşlarını savunmak ve bu konularda her türlü yasal ve idarî girişimde
bulunmak,
20. Avukatlık sınavı ile ilgili olarak Birliğe
verilen görevleri yerine getirmek.
MADDE 64.- Avukatlık Kanununun 125 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
Gerekli hallerde baro başkanlarını görüşlerini
almak üzere toplantıya çağırır.
MADDE 65.- Avukatlık Kanununun 134 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Madde 134. - Avukatlık onuruna, düzen ve
gelenekleri ile meslek kurallarına uymayan eylem ve davranışlarda bulunanlarla,
meslekî çalışmada görevlerini yapmayan veya görevinin gerektirdiği dürüstlüğe
uygun şekilde davranmayanlar hakkında bu Kanunda yazılı disiplin cezaları
uygulanır.
MADDE 66.- Avukatlık Kanununun 135 inci maddesinin (4) numaralı bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve (5) numaralı bendinin sonuna bir cümle eklenmiştir.
4. İşten çıkarma, avukatın veya avukatlık
ortaklığının üç aydan az ve üç yıldan fazla olmamak üzere meslekî
faaliyetlerinin yasaklanmasıdır.
Avukatlık ortaklığı için de baro avukatlık
ortaklığı sicilinden silinmesidir.
MADDE 67.- Avukatlık Kanununun 138 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Baro levhasına kabul ve yazılmadan önceki
eylem ve davranışlar, meslekten çıkarma cezasını gerektirmedikçe disiplin
kovuşturmasına konu olamaz. Staj dönemi bu hükmün dışındadır.
MADDE 68.- Avukatlık Kanununun 141 inci maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki
cümle eklenmiştir.
Yönetim kurulu, soruşturma maksadıyla her
türlü adlî ve idarî mercilerden bilgi
ve belge isteyebilir, ilgili dosyaları veya örneklerini isteyip, inceleyebilir.
MADDE 69.- Avukatlık Kanununun 142 nci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Birinci fıkra gereğince yapılan itiraz üzerine, Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulu tarafından verilen itirazın reddine dair kararlar Adalet Bakanlığına ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde Bakanlıkça karar verilmediği veya karar onaylandığı takdirde kesinleşir. Ancak Adalet Bakanlığı uygun bulmadığı kararları bir daha görüşülmek üzere, gösterdiği gerekçesiyle birlikte Türkiye Barolar Birliğine geri gönderir. Geri gönderilen bu kararlar, Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulunca üçte iki çoğunlukla aynen kabul edildiği takdirde onaylanmış, aksi halde onaylanmamış sayılır; sonuç Türkiye Barolar Birliği tarafından Adalet Bakanlığına bildirilir.
MADDE 70.- Avukatlık Kanununun 144 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Disiplin kovuşturması açılmasına karar verilen hallerde, yönetim kurulunun iletmesi üzerine, disiplin kurulu, incelemesini evrak üzerinde yapar. Disiplin kuruluna gönderilen dosya içinde avukatın sicili de bulunur. Avukatın isteği veya disiplin kurulunca gerek görülmesi halinde, inceleme duruşmalı olarak yapılır.
MADDE 71.- Avukatlık Kanununun 153 üncü maddesinin ikinci fıkrasına aşağıdaki
cümle eklenmiştir.
Ancak, baroya bildirdiği büro adresine tebligat
yapılamayan avukatın ayrıca çağrılması ve dinlenmesi zorunlu değildir.
MADDE 72.- Avukatlık Kanununun 154 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan
“tutuklama müzekkeresi çıkarılan ve” ibaresi metinden çıkarılmış ve ikinci
fıkrasındaki “Bakanlığın” ibaresi de “Türkiye Barolar Birliği Disiplin
Kurulunun” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 73.- Avukatlık Kanununun 156 ncı maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
İşten yasaklanma kararı, kovuşturmanın
durdurulmuş veya avukatlığa engel olmayan bir ceza verilmiş olması hallerinde
kendiliğinden kalkar.
MADDE 74.- Avukatlık Kanununun 157 nci
maddesinin yedinci ve sekizinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Birlik Disiplin Kurulunun, itiraz üzerine
verdiği kararlar Adalet Bakanlığına ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde
Bakanlıkça karar verilmediği veya karar onaylandığı takdirde kesinleşir. Ancak
Adalet Bakanlığı uygun bulmadığı kararları bir daha görüşülmek üzere,
gösterdiği gerekçesiyle birlikte Türkiye Barolar Birliğine geri gönderir. Geri
gönderilen bu kararlar, Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulunca üçte iki
çoğunlukla aynen kabul edildiği takdirde onaylanmış, aksi halde onaylanmamış
sayılır; sonuç Türkiye Barolar Birliği tarafından Adalet Bakanlığına bildirilir.
Şu kadar ki, uyarma, kınama ve para cezasına ilişkin kararlar kesin olup,
Bakanlığın onayına tâbi değildir.
8 inci maddenin altıncı ve yedinci fıkraları hükümleri burada da kıyasen
uygulanır.
MADDE 75.- Avukatlık Kanununun 158 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Bu kurullar disiplin cezalarının verilmesinde;
avukatlık onurunu, düzen ve gelenekleri ile meslek kurallarını ve itibarını
korumak, mesleğin amaç ve gereklerine ve adalete uygun olarak yerine
getirilmesini sağlamak ilkelerini göz önünde tutarlar.
MADDE 76.- Avukatlık Kanununun onbirinci kısmının başlığı ile 163 üncü maddesi
kenar başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Avukatlık Sözleşmesi
Avukatlık
sözleşmesinin kapsamı
Madde 163.- Avukatlık sözleşmesi serbestçe düzenlenir. Avukatlık sözleşmesinin belli bir hukukî yardımı ve meblâğı yahut değeri kapsaması gerekir. Yazılı olmayan anlaşmalar, genel hükümlere göre ispatlanır. Yasaya aykırı olmayan şarta bağlı sözleşmeler geçerlidir.
Avukatlık ücret tavanını aşan sözleşmeler, bu
Kanunda belirtilen tavan miktarında geçerlidir. İfa edilmiş sözleşmenin
geçersizliği ileri sürülemez. Yokluk halleri hariç, avukatlık sözleşmesinin bir
hükmünün geçersizliği, bu sözleşmenin tümünü geçersiz kılmaz.
MADDE 77.- Avukatlık Kanununun 164 üncü maddesi kenar başlığı ile birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Avukatlık
ücreti
Madde 164.-
Avukatlık ücreti, avukatın hukukî yardımının karşılığı olan meblâğı veya
değeri ifade eder.
Yüzde yirmibeşi aşmamak üzere, dava veya
hükmolunacak şeyin değeri yahut paranın belli bir yüzdesi avukatlık ücreti
olarak kararlaştırılabilir.
İkinci fıkraya göre yapılacak sözleşmeler,
dava konusu para dışındaki mal ve haklardan bir kısmının aynen avukata ait
olacağı hükmünü taşıyamaz.
Avukatlık asgarî ücret tarifesi altında
vekâlet ücreti kararlaştırılamaz. Ücretsiz dava alınması halinde, durum baro
yönetim kuruluna bildirilir. Avukatlık ücretinin kararlaştırılmamış olduğu
hallerde, değeri para ile ölçülemeyen dava ve işlerde avukatlık asgarî ücret
tarifesi uygulanır. Değeri para ile ölçülebilen dava ve işlerde ise asgarî
ücret tarifelerinin altında olmamak koşuluyla ücret itirazlarını incelemeye
yetkili merci tarafından davanın sonucuna ve avukatın emeğine göre değişmek
üzere ücret anlaşmazlığı tarihindeki dava değerinin yüzde beşi ile yüzde onbeşi
arasındaki bir miktar avukatlık ücreti olarak belirlenir.
Dava sonunda, kararla tarifeye dayanılarak
karşı tarafa yüklenecek vekâlet ücreti avukata aittir. Bu ücret, iş sahibinin
borcu nedeniyle takas ve mahsup edilemez, haczedilemez.
MADDE 78.- Avukatlık Kanununun 165 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Madde 165.- İş sahibinin birden çok olması
halinde bunlardan her biri, sulh veya her ne suretle olursa olsun taraflar
arasında anlaşmayla sonuçlanan ve takipsiz bırakılan işlerde her iki taraf
avukat ücretinin ödenmesi hususunda müteselsil borçlu sayılırlar.
MADDE 79.- Avukatlık Kanununun 166 ncı maddesinin ikinci fıkrasının sonuna
aşağıdaki cümle eklenmiştir.
İş sahibinin iflası halinde avukatın vekâlet ücreti alacağı da rüçhanlıdır. Ancak, 9.6.1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflâs Kanununun 206 ncı maddesinin birinci fıkrası hükmü saklıdır.
MADDE 80.- Avukatlık Kanununun 167 nci maddesi kenar başlığı ile birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Anlaşmazlıkların
hakem yoluyla çözümü
Madde 167.- Avukatlık sözleşmesinden ve
vekâlet ücretinden kaynaklanan her türlü anlaşmazlıklar, hukukî yardımın
yapıldığı yer barosu hakem kurulunca çözümlenir. Hakem kurulu, baronun
bulunduğu yargı çevresinin en kıdemli asliye hukuk hâkimi ile baro yönetim
kurulunca seçilecek, yönetim kuruluna seçilme yeterliliğini taşıyan iki
avukattan oluşur. Kurula asliye hukuk hâkimi başkanlık eder. Seçilen kurul
üyelerinin görev süresi üç yıldır. Süresi sona eren üye kurula yeniden
seçilebilir.
Hakem ücretinin yarısının dava ile birlikte
yatırılması zorunludur. Hakem kurulunca verilen ve kesinleşen karardan bir
örnek, avukatın bağlı bulunduğu baroya gönderilir.
Hakem işlerinde 18.6.1927 tarihli ve 1086
sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun 527, 529, 532, 533/1 ve 536 ncı
maddeleri dışında tahkime ilişkin hükümleri uygulanır. Hakem işleriyle ilgili
diğer hususlar, Türkiye Barolar Birliğince çıkartılacak, Baro Hakem
Yönetmeliğinde düzenlenir.
MADDE 81.- Avukatlık Kanununun 168 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Madde 168.- Baronun yönetim kurulları, her yıl
Eylül ayı içerisinde, yargı yerlerindeki işlemler ile diğer işlemlerden
alınacak avukatlık ücretinin asgarî hadlerini gösteren birer tarife hazırlayarak
Türkiye Barolar Birliğine gönderirler.
Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulunca, baro yönetim kurullarının teklifleri de göz önüne alınmak suretiyle uygulanacak tarife o yılın Ekim ayı sonuna kadar hazırlanarak Adalet Bakanlığına gönderilir. Bu tarife Adalet Bakanlığına ulaştığı tarihten itibaren bir ay içinde Bakanlıkça karar verilmediği veya tarife onaylandığı takdirde kesinleşir. Ancak Adalet Bakanlığı uygun bulmadığı tarifeyi bir daha görüşülmek üzere, gösterdiği gerekçesiyle birlikte Türkiye Barolar Birliğine geri gönderir. Geri gönderilen bu tarife, Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulunca üçte iki çoğunlukla aynen kabul edildiği takdirde onaylanmış, aksi halde onaylanmamış sayılır; sonuç Türkiye Barolar Birliği tarafından Adalet Bakanlığına bildirilir. 8 inci maddenin altıncı fıkrası hükümleri kıyasen uygulanır.
Avukatlık ücretinin takdirinde, hukukî yardımın tamamlandığı veya dava sonunda hüküm verildiği tarihte yürürlükte olan tarife esas alınır.
MADDE 82.- Avukatlık Kanununun 169 uncu maddesinin ikinci fıkrası yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 83.- Avukatlık Kanununun 171 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Avukat, üzerine aldığı işi kanun hükümlerine
göre ve yazılı sözleşme olmasa bile sonuna kadar takip eder.
MADDE 84.- Avukatlık Kanununun 176 ncı maddesi kenar başlığı ile birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Adlî
yardımın kapsamı
Madde 176.- Adlî yardım, avukatlık ücretlerini
ve diğer yargılama giderlerini karşılama olanağı bulunmayanlara bu Kanunda
yazılı avukatlık hizmetlerinin sağlanmasıdır.
MADDE 85.- Avukatlık Kanununun 177 nci maddesi kenar başlığı ile birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Adlî
yardım bürosu
Madde 177.- Adlî yardım hizmeti, baro
merkezlerinde, baro yönetim kurullarınca avukatlar arasından oluşturulan adlî
yardım bürosu tarafından yürütülür. Baro yönetim kurulu, ayrıca baro merkezi
dışında avukat sayısı beşten çok olan her yargı çevresinde de bir avukatı adlî
yardım bürosu temsilcisi olarak görevlendirebilir. Büro ve temsilciler, baro
yönetim kurulunun gözetimi altında çalışırlar.
MADDE 86.- Avukatlık Kanununun 178 inci maddesi kenar başlığı ile birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 178.- Adlî yardım istemi, adlî yardım
bürosuna veya temsilcilerine yapılır. İstek sahibi, isteminde haklı olduğunu
gösterdiği delillerle kanıtlamak zorundadır.
Yardım isteminin reddi halinde, ilgilisi yazı
veya sözle baro başkanına başvurabilir. Baro başkanının vereceği karar
kesindir.
MADDE 87.- Avukatlık Kanununun 179 uncu maddesi kenar başlığı ile birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Adlî
yardımın yapılışı
Madde 179.- Adlî yardım isteminin kabulü halinde; büro gerekli işlemleri yapmak üzere bir veya birkaç avukatı görevlendirir. Görevlendirilen avukat, görev yazısının kendine ulaşmasıyla, avukatlık hizmetlerini yerine getirmek yükümlülüğü altına girer.
Bu yükümlülük, ilgilinin gerekli belge ve
bilgileri isteğe rağmen vermemesi veya vekâletname vermekten kaçınmasıyla sona
erer.
Ayrıca görevlendirilen avukat da bu işi
yapmaktan çekinmek isterse görevin kendisine bildirildiği tarihten itibaren
onbeş gün içinde o işin tarifede belirlenen ücretini baroya ödemek zorundadır.
Büro, görevlendirilen avukatın işi
yürütmesiyle ilgili aşamaları izler.
18.6.1927 tarihli ve 1086 sayılı Hukuk Usulü
Muhakemeleri Kanunu ve 4.4.1929 tarihli ve 1412 sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü
Kanunu ile diğer kanunlardaki adlî yardıma ilişkin hükümler saklıdır.
MADDE 88.- Avukatlık Kanununun 180 inci maddesi kenar başlığı ile birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Madde 180.- Adlî yardım bürosunun gelirleri
şunlardır:
a) İki yıl öncesine ait kesin hesap
sonuçlarına göre tespit edilen toplam miktarlar esas alınarak 492 sayılı
Harçlar Kanununa bağlı (1), (2) ve (3) sayılı tarifelere göre alınan harçların
yüzde üçü ile idarî nitelikteki para cezaları hariç olmak üzere para
cezalarının yüzde üçü,
b) Baroya düşecek paylar ile kamu ve özel
kurum ve kuruluşlarından, il veya belediye bütçelerinden baroya yapılan yardımlar,
c) Bu amaçla yapılan her türlü bağışlar,
d) Adlî yardım görevinden çekilen avukatların
yatıracağı ücret,
e) Adlî yardımla görevlendirilen avukatın
aldığı ücretin yüzde onu ile davadan haklı çıkan adlî yardımdan yararlanan
kişinin avukat ücretinden başka, yararlandığı kısmın yüzde beşi.
Büronun giderleri şunlardır:
a) Adlî yardımla görevlendirilen avukatlara
gerektiğinde ödenecek ücretler,
b) Büroda görevlendirileceklere ödenecek
ücretler,
c) Büro giderleri ve diğer giderler.
Adlî yardım bürolarının gelir ve giderleri
büro bütçesinin ayrı bölümlerinde gösterilir. Bu bölümde kalan gelir fazlasının
bir sonraki yıla aynen aktarılması zorunludur.
Birinci fıkranın (a) bendine göre hesaplanacak
ödenek, Maliye Bakanlığınca her yıl Mart ayının sonuna kadar Türkiye Barolar
Birliği hesabına aktarılır. Bu paralar, münhasıran adlî yardım için kullanılır
ve yılı içinde harcanmayan paralar, ertesi yıla aynen aktarılır. Bu paraların
barolar arasındaki dağıtımı ve kullanılmasına ilişkin hususlar, Türkiye Barolar
Birliği tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenlenir.
MADDE 89.- Avukatlık Kanununun 181 inci maddesi kenar başlığı ile birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Yıllık
çalışma raporu ve yönetmelik
Madde 181.- Adlî yardım bürosu, çalışmalarını her yıl sonu düzenleyecekleri bir raporla baro yönetim kuruluna bildirir. Raporun bir örneği baroca Türkiye Barolar Birliğine gönderilir.
Adlî yardım bürosunun kuruluşu, görevlendirilecek avukatların ve bunlara ödenecek ücretlerin belirlenmesi, büronun işleyişi, denetimi gibi konular Türkiye Barolar Birliğince çıkarılacak yönetmelikte gösterilir.
MADDE 90.- Avukatlık Kanununun 182 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 182.- Bu Kanunda düzenlenmesi yönetmeliğe bırakılan hususlar ile Kanunun uygulanabilmesi için yönetmelikte yer alması gereken diğer konuları kapsayan yönetmelikler Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulu tarafından hazırlanarak Adalet Bakanlığına gönderilir. Yönetmelikler Adalet Bakanlığına ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde karar verilmediği veya onaylandığı takdirde kesinleşerek yürürlüğe girer. Ancak, Adalet Bakanlığı uygun bulmadığı yönetmelikleri bir daha görüşülmek üzere, gösterdiği gerekçesiyle birlikte Türkiye Barolar Birliğine geri gönderir. Geri gönderilen bu yönetmelikler, Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulunca üçte iki çoğunlukla aynen kabul edildiği takdirde onaylanmış sayılarak yürürlüğe girer, aksi halde onaylanmamış sayılır ve sonuç Türkiye Barolar Birliği tarafından Adalet Bakanlığına bildirilir. 8 inci maddenin altıncı ve yedinci fıkraları hükümleri burada da kıyasen uygulanır.
MADDE 91.- Avukatlık Kanununun 185 inci maddesinin ikinci fıkrası yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 92.- Avukatlık Kanununun 190 ıncı maddesinin son fıkrasına aşağıdaki cümle
eklenmiştir.
17.7.1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal
Sigortalar Kanununun 140 ıncı maddesi hükmü barolar hakkında uygulanmaz.
MADDE 93.- Avukatlık Kanununun 195 inci maddesinde yer alan “üçte ikisi” ibaresi
“dörtte üçü” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 94.- Avukatlık Kanununun ek 2 nci maddesi kenar başlığı ile birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Ek Madde 2.- Avukatlar, Türkiye Barolar
Birliğini veya baroları temsil etmek üzere uluslararası toplantı ve kongrelere
Adalet Bakanlığına bilgi vermek suretiyle katılabilirler.
MADDE 95.- Avukatlık Kanununun ek 3 üncü maddesinin ikinci ve onikinci fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Seçim yapılacak genel kurul toplantısından en az onbeş gün önce, baro seçimleri için levhaya kayıtlı avukatlardan genel kurula katılma hakkına sahip avukatlar, Türkiye Barolar Birliği seçimleri için de genel kurula barolarca seçilen asıl ve yedek delegeler ile doğal delegeleri belirleyen liste, toplantının gündemi, yeri, günü, saati ile çoğunluk olmadığı takdirde yapılacak ikinci toplantıya ilişkin hususları belirten bir yazı ile birlikte üç nüsha olarak o yer ilçe seçim kurulu başkanı olan hâkime verilir. Bir yerde birden fazla ilçe seçim kurulu bulunduğu takdirde görevli hâkim, Yüksek Seçim Kurulunca belirlenir. Toplantı tarihleri, gündemde yer alan diğer konular göz önünde bulundurularak görüşmelerin bitimine göre seçimlerin ilçe seçim kurulu başkanının gözetiminde yapılması sağlanır. Üye sayısı dörtyüzü aşan barolarda görüşmeler cumartesi günü sonuçlandırılır ve seçimlere pazar günü dokuzda başlanır ve oy verme işi saat onyedide sona erer.
Hâkim, seçim sonuçlarını etkileyecek ölçüde
bir usulsüzlük veya kanuna aykırı uygulama tespit etmesi halinde; bu tespite
konu olan organla sınırlı olmak üzere seçimlerin iptaline karar verir. Bu
takdirde, süresi bir aydan az ve iki aydan fazla olmamak üzere seçimin
yenileneceği pazar gününü tespit ederek ilgili baroya veya Türkiye Barolar
Birliğine bildirir. Belirlenen günde yalnız seçim yapılır ve seçim işlemleri bu
madde ile kanunun öngördüğü diğer hükümlere uygun olarak yürütülür.
MADDE 96.- Avukatlık Kanununun geçici 13 üncü maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Dava vekillerinin, mesleklerini icra edebilmeleri için, o yerin bağlı olduğu baroca tutulan bir listeye yazılmaları şarttır. Listeye yazılmak için yapılan başvuru üzerine barolar, istemin kabul veya reddine dair kararlarını bir ay içinde vermek zorundadır. Bu süre içinde karar verilmez yahut ret kararı verilir ise ilgili şahıs; karar verilmemiş ise bir aylık sürenin sonunda, istem reddedilmiş ise ret kararının tebliği tarihinden itibaren onbeş gün içinde Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kuruluna itiraz edebilir. Türkiye Barolar Birliğinin itiraz üzerine verdiği kararlar Adalet Bakanlığına ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde Bakanlıkça karar verilmediği veya karar onaylandığı takdirde kesinleşir. Ancak Adalet Bakanlığı uygun bulmadığı kararları bir daha görüşülmek üzere, gösterdiği gerekçesiyle birlikte Türkiye Barolar Birliğine geri gönderir. Geri gönderilen bu kararlar Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulunca üçte iki çoğunlukla aynen kabul edildiği takdirde onaylanmış, aksi halde onaylanmamış sayılır; sonuç Türkiye Barolar Birliği tarafından Adalet Bakanlığına bildirilir. 8 inci maddenin altıncı ve yedinci fıkraları hükümleri burada da kıyasen uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 1.- Bu Kanunla getirilen avukatlık staj sonu sınavına ilişkin hükümler bu Kanunun yayımından sonra avukatlık stajına başvuruda bulunanlar hakkında uygulanır.
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce 1136 sayılı Avukatlık Kanununun 11 inci maddesi hükmü uyarınca, avukatlık ve avukatlık stajıyla birleşmeyen diğer işlerde bulunulması sebebine dayanılarak, yapmış oldukları stajın geçerli sayılmamasından dolayı aynı Kanunun 72 nci maddesinin (b) bendi uyarınca adları baro levhasından silinmiş bulunanlarla staj bitim belgesi almış oldukları halde aynı sebeple baro levhasına yazılma istemleri reddedilenler, levhaya yazılmalarına dair baro yönetim kurulu kararları Adalet Bakanlığınca onaylanmayanlar veya baro levhasına yazılmamış olanlar, başvurdukları takdirde avukatlıkla birleşmeyen işlerinden ayrılmış olmaları ve başkaca engellerin bulunmaması kaydıyla baro levhasına yazılırlar. Bu şekilde avukatlık stajı yaptıktan sonra baro levhasına yazılmış bulunanların da avukatlıkla birleşmeyen bir işle uğraşmamaları ve başkaca engellerinin bulunmaması şartı ile kayıtları silinmez. Adları staj listesinden silinenler, avukatlıkla birleşmeyen işlerinden ayrılmış oldukları ve başkaca engelleri bulunmadığı takdirde bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren üç ay içinde başvurmaları halinde yeniden staj listesine yazılırlar ve silme kararından önce yaptıkları staj geçerli sayılarak stajlarına devam ederler. Bunlardan adları staj listesinden silinmesi gerekenler hakkında başkaca engelleri yoksa silme işlemi yapılmaz.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce avukatlıkla bağdaşmayan bir işle uğraştıkları sırada avukatlık stajını yapan veya yapmakta bulunanlar hakkında;
a) Cezaî takibat yapılmaz,
b) Daha önce başlamış olan takibatlar durdurulur.
Hükmolunan cezalar ceza mahkûmiyetlerinin
sonuçlarını da kapsamak üzere affedilmiştir.
Bu suretle cezaları bütün sonuçlarıyla
affedilmiş olan avukat ve avukat stajyerleri hakkında, bu mahkûmiyetlerine
dayanılarak Avukatlık Kanununun avukatlığa kabul edilmemeye ve ruhsatnameleri
geri alınmak suretiyle iptal ve adları bir daha yazılmamak üzere levhadan
silinmeye dair hükümleri uygulanmaz.
GEÇİCİ MADDE 2.- Bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte kurulmuş olan barolar hakkında 77 nci maddenin
bu Kanunla değişik birinci fıkrası hükmü uygulanmaz.
GEÇİCİ MADDE 3.- Bu Kanun gereğince düzenlenecek
yönetmelikler, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde
çıkartılır.
MADDE 97.- Bu Kanunun 9 uncu maddesi yayımı tarihinden bir yıl sonra, 22 nci
maddesi yayımı tarihinden altı ay sonra, diğer hükümleri ise yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 98.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.