Dönem : 21 Yasama Yılı : 2

T.B.M.M. (S. Sayısı : 219)

Konya Milletvekili Teoman Rıza Güneri’nin, Konya Ovası ve Orta Anadolu Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilâtının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci Maddesine Göre Doğrudan Gündeme Alınma

Önergesi (2/4)


TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

2/4 Esas No’lu Kanun Teklifimin, Meclis İçtüzüğünün 37 nci maddesi gereğince, doğrudan Genel Kurulda görüşülmesi için gereğini arz ederim.

Saygılarımla.

T. Rıza Güneri

Konya

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Konya Ovası ve Orta Anadolu Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilâtının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Teklifimiz, gerekçesi ile birlikte ekte sunulmuştur.

Gereğini saygılarımızla arz ederiz.
 
  T. Rıza Güneri Veysel Candan  
  Konya Konya  
  Remzi Çetin Lütfü Yalman  
  Konya Konya  
  Hüseyin Arı Özkan Öksüz  
  Konya Konya  
  Zeki Ünal Ramazan Toprak  
  Karaman Aksaray  
  Mehmet Elkatmış    
  Nevşehir    

 

GEREKÇE

Hızlı ve dengeli kalkınmaya giden yolun bölgesel kalkınma uygulamalarından geçtiği dünyada yaygın olarak kabul gören bir görüştür. Bölgesel kalkınmanın temel amacı ise, bir yandan ülke içindeki bölgelerarası gelişmişlik farklarını azaltmak, diğer yandan da hedef bölgedeki ekonomik potansiyeli tüm ülkenin refah düzeyini artıracak ve refahı tabana yayacak biçimde kuvveden fiile çıkarmaktır. Bu ise her ülkenin ekonomik ve siyasî istikrarı için elzemdir. Belki bunun içindir ki gelişmiş ülkeler başta olmak üzere, bugün dünyanın hemen her ülkesi, bölgesel kalkınma projelerinin planlama ve uygulamasına büyük önem vermektedirler.

Bölgesel dengesizliklerin önemli olduğu ülkelerde sorun, genel ekonomik gelişme politikalarıyla bütünleşen uzun süreli bölge planları içinde ele alınmaktadır. Birleşmiş Milletler ve AT tarafından yapılan çalışmalar, böyle bir mücadelenin kamu otoritesine dayanmak zorunda olduğunu göstermektedir.

Bilindiği gibi, planlama üç biçimde yapılmaktadır. Sektörel bazda ulusal planlar, bölgesel planlar ve yerel planlar. Ülkemize ulusal planlamayı DPT, yerel planlamaları ise yerel yönetimler yapmaktadır. Bölgesel bazda planlama ise, çok sınırlı bir alanı kapsayan GAP bölgesi hariç-ki o da sadece plan düzeyinde kalmakta ve uygulamaya çok az yansımaktadır- ülkemizde yapılmamaktadır. Halbuki hızlı ve sağlıklı bir kalkınma için bölgesel planlamanın da elzem olduğu aşikârdır.

Yedinci Beş Yıllık Kalkınma Planımızın da ana ilkelerinden biri olan Bölgesel Kalkınmanın en etkin ve verimli bir biçimde ülkemiz özelinde nasıl bir yapıyla gerçekleştirileceğinin en ince detayına kadar araştırılarak ortaya konması lüzumu vardır. GAP deneyiminin artı ve eksilerini de gözönüne alarak, Türkiye’de bölgesel kalkınma planlamaları ve uygulamalarını, yeni bir model oluşturarak tüm bölgelerimize yaygınlaştırmak gerekmektedir.

Bu modelle kurulacak olan idarenin tüzel kişiliğe sahip bir ihtisas kuruluşu olarak “özel sektör esneklik ve girişimciliği ile kamu otoritesi kullanılabilmesini birlikte gerçekleştirebilecek özerk bir yapıya” sahip olması gerekir. Böyle bir yapının ancak yetkilerin tam olarak ve rahat kullanımına imkân veren “esnek idarî yapılanma”, nitelikli elemanları rahatlıkla istihdam edebilme imkânını veren “esnek personel rejimi” ile gelirleri ve harcamaları devletin ağır işleyen bürokratik yapısından kurtarabilmek için getirilen “esnek finansman sistemi” yoluyla gerçekleştirilebileceği aşikârdır.

Bu temel ilkelerden hareketle kurulacak olan KOP İdaresinin görevi, Konya Ovası Projesi Master Planını hazırlatmak, bölgesel kaynak envanteri çıkartarak plan hedeflerini ortaya koymak olacaktır. Bölgesel bazda olduğundan daha gerçekçi olan bu planın, ilgili kurumlar üzerinde yaptırım gücü olacaktır. Bu planın ışığından proje kapsamına giren illerde gerekli çalışmalara başlanacaktır. Projenin uygulanması ve koordinesinde gerekli, illerin coğrafî, ekonomik, ticarî ve diğer özellikleri dikkate alınarak bölge merkezleri taşra teşkilâtı ile desteklenecektir. KOP Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilâtı, kanunda sayılan görevleri doğrultusunda, ilgili bütün Kamu Kuruluşları ve özel kuruluşlarla işbirliği yapabilecek, ortak çalışmalara girişebilecek, teşkilât yapısını, görevlerini gerektirdiği ölçüde organize edebilecek ve genişletebilecektir.

Sadece planlamayla yetinmeyerek uygulamada da görev alacak olan idare, plan hedeflerine ulaşmak için gereken tüm yetki ve imkânlarla donatılmıştır. Bu yetki ve imkânlarına devlet-vatandaş-özel sektör arasındaki koordinasyonu sağlama görevi de dahil olan idare vasıtasıyla gelişmiş yörelere göç eden yatırımcı vatandaşlarımızın tasarruflarının bölgeye çekilmesi de mümkün olacaktır.

Böylece ana ilkeleri ortaya konan bölgesel kalkınma modelini uygulamaya iyi bir sermaye, emek, bilgi ve devlet-vatandaş-özel sektör işbirliği potansiyeline sahip KOP Bölgesi ile başlamak diğer tüm bölgelerimize öncülük edecektir.

Unutmamak gerekir ki halkın doğrudan veya dolaylı katılımının sağlandığı kalkınma projeleri ve yerel imkânları harekete geçiren çözümler, genel bütçe imkânlarının mevcut sınırlı durumu da dikkate alındığında siyasî otoritenin ekonomik alanda başarı anahtarlarından en önemlilerindendir.

KONYA MİLLETVEKİLİ TEOMAN RIZA GÜNERİ VE

SEKİZ ARKADAŞININ TEKLİFİ

KONYA OVASI VE ORTA ANADOLU BÖLGE KALKINMA İDARESİ TEŞKİLÂTININ KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

BİRİNCİ KISIM

Amaç, Görev, Teşkilât

Amaç

MADDE 1. – Bu Kanunun amacı, Konya Ovası ve Orta Anadolu Projesi (KOP) kapsamına giren yörelerin süratle kalkındırılması ve yatırımların gerçekleştirilmesi için plan, altyapı, konut, sanayi, maden, tarım, enerji, ulaştırma ve diğer hizmetleri yapmak veya yaptırmak, yöre halkının eğitim düzeyini yükseltmek için gerekli tedbirleri almak veya aldırmak, her türlü planlama, programlama, projelendirme ve uygulama faaliyetlerinde bulunmak, kurum ve kuruluşlar arasındaki koordinasyonu sağlamak üzere, Başbakanlığa bağlı hükmî şahsiyeti haiz Konya Ovası ve Orta Anadolu Projesi (KOP) Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilâtının kuruluş ve görevlerine ilişkin esasları düzenlemektir.

Başbakan bu teşkilâtın yönetimi ile ilgili yetkilerini gerekli gördüğü takdirde bir Devlet Bakanı vasıtasıyla kullanabilir.

Kapsam

MADDE 2. – Konya Ovası ve Orta Anadolu Projesi Bölgesi; Konya, Aksaray, Karaman, Niğde, Nevşehir, Kırşehir İlleri ile Afyon İlinin doğu ilçelerini, Eskişehir İlinin güneydoğu ilçelerini Ankara ve Kırıkkale illerinin güney ilçelerini kapsar. Bugünkü sınırlar içinde yeni iller kurulması halinde bu iller de proje kapsamına dahil edilir.

Görev

MADDE 3. – KOP İdaresi Teşkilâtının görevleri şunlardır:

a) Hükümetçe kabul edilen kalkınma hedefleri ve ülke kalkınma planları çerçevesinde, Bölgede sektörlerarası entegrasyonu sağlayacak şekilde kalkınma planları ve yıllık programlar hazırlamak,

b) Bölge içindeki faaliyetleri yönlendirmek, uygulamasını değerlendirmek ve takip etmek,

c) Plan ve yıllık programlara uygun olarak uygulama projelerini yapmak,

d) KOP Bölgesine yönelik plan, program ve projelerin yapımı ve uygulamasına yönelik her türlü araştırmayı yapmak veya yaptırmak,

e) Hazırlanan KOP Bölgesi yıllık yatırım programının Devlet Yatırım Programına intikalini sağlamak,

f) KOP bölge kalkınma planları, programları ve projelerinin uygulanması ile ilgili kurum ve kuruluşların faaliyetleri ve proje uygulamalarını takip ve koordine etmek, değerlendirmek ve gerekli hallerde bölge kalkınma planlarında ve yıllık programlarda gerekli değişiklikleri yapmak,

g) Bölgede özel sektör ve yabancı sermaye faaliyetlerini, plan ve programların hedef ve amaçlarına uygun bir şekilde yönlendirecek, teşvik ve tanzim edecek tedbirleri tespit ve teklif etmek, uygulamayı takip etmek, iş ve yatırım ortamını geliştirmeye yönelik faaliyetlerde bulunmak,

h) Kamu kurum ve kuruluşlarının bölge ile ilgili her türlü dış kredi taleplerini incelemek ve ilgili mercilere görüş bildirmek,

ı) Bölgenin yurtiçi ve yurtdışı yatırımcılara tanıtımı ile bunların bölgeye yatırım yapmaları için gerekli çalışmaları yapmak,

j) Bölgede düzenli sanayileşmeyi sağlamak amacıyla, ilgili kamu ve özel kuruluşlarla işbirliği içinde, sınaî arsa stoğu yapmak, emlakla ilgili faaliyetlerde bulunmak, organize sanayi bölgeleri, küçük sanayi siteleri, iş merkezi ve parkları tesis etmek ve bunları yatırımcılara satmak veya kiralamak,

k) Toprak erozyonunu önlemek ve çevreyi korumak amacıyla tedbirler almak veya aldırmak,

l) Bölgedeki müteşebbislere yatırım alanlarının tespiti, yatırım projelerinin hazırlanması ve uygulanması, işletmelerin yönetimi, teknoloji, finansman, pazar imkânlarının geliştirilmesi, işgücü eğitimi gibi konularda hizmet vermek ve bu hizmetlerin temini için hibe veya borç şeklinde yardımda bulunmak,

m) Bölgede kentsel gelişmeyi sağlamaya yönelik altyapı, konut, turizm, kültür projelerini, kamu ve özel kuruluşlarla işbirliği içinde, geliştirmek ve uygulamak,

n) Bölgedeki her türlü ve ölçekteki nazım imar planları ile revizyonlarının tamamını veya bir kısmını, plan değişikliği dahil, yapmak, yaptırmak ve tasdik etmek,

o) Kamu kurum ve kuruluşlarına ait her türlü bina ve tesislerin yapılmasında koordinasyonu sağlamak,

p) Yol, su, elektrik, kanalizasyon altyapısının gerçekleştirilmesini sağlamak ve altyapı, konut, sanayi ve ulaştırma ile ilgili hizmetleri yürütmek,

r) Millî Eğitim Bakanlığı, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ve ilgili diğer kamu ve kurum ve kuruluşları ile koordine ederek halkın, tarımsal alan dahil, her konuda eğitim düzeyinin yükseltilmesini ve her derecedeki eğitim kurumlarının açılmasını sağlamak,

s) Bölgenin gelişmesi ve hızla kalkınması için gerekli görülen konularda bölgesel uygulama ve yönetim birimlerini kurmak veya kurulmasına yardımcı olmak,

ş) Başbakanlıkça bu konularda verilecek diğer görevleri yapmak,

Teşkilât

MADDE 4. – KOP Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilâtı, KOP Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilâtı Yüksek Kurulu (KOP Yüksek Kurulu) ve KOP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığından (KOP İdaresinden) oluşur.

KOP İdaresinin görev alanına giren konularda, 1580 sayılı Belediye Kanunu ve 3194 sayılı İmar Kanunu ile diğer kanunların ilgili idarelere verdikleri imar planlama ve altyapıya dair hak ve yetkiler bu İdareye devredilmiş sayılır.

İKİNCİ KISIM

KOP Yüksek Kurulu

KOP Yüksek Kurulu

MADDE 5. – KOP Yüksek Kurulu; Başbakan veya görevlendireceği bir Devlet Bakanının başkanlığında KOP ile görevli Devlet Bakanı, Devlet Planlama Teşkilâtının bağlı olduğu Devlet Bakanı, Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Devlet Bakanı, Sanayi ve Ticaret Bakanı, Bayındırlık ve İskân Bakanı ve Tarım ve Köyişleri Bakanından oluşur.

Kurulun sekreterya hizmetleri KOP İdaresince yürütülür.

Yüksek Kurulun çalışma usul ve esasları ile diğer hususlar Başbakan onayı ile yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenir.

Gerektiğinde Kurula konuları ile ilgili olarak diğer Bakanlar ile kamu görevlileri de davet edilebilir.

Yüksek Kurulun görevleri

MADDE 6. – KOP Yüksek Kurulunun görevleri şunlardır:

a) Bölgenin iktisadî, sosyal ve kültürel hayatı ile ilgili hedef ve politikaları tespit etmek.

b) Ülke Kalkınma Planı ile Bölge kalkınma stratejisine uygun olarak, KOP İdaresi tarafından hazırlanacak her türlü plan, program, projeler ve bunlar ile ilgili değişiklikleri ve uygulamaları incelemek ve karara bağlamak.

ÜÇÜNCÜ KISIM

KOP İdaresi Başkanlığı

MADDE 7. – KOP İdaresi, merkez teşkilâtı ile taşra teşkilâtından oluşur. Teşkilât şeması Ek-1’de gösterilmiştir.

MADDE 8. – KOP İdaresi Başkanı, bu kanunla verilen görevleri yürütür. Başkana yardımcı olmak üzere üç Başkan Yardımcısı bulunur. Başkan, KOP İdaresinin en üst amiridir.

Başkan, idarenin faaliyetlerini, işlemlerini ve hesaplarını denetlemekle görevli ve yetkili olup, Başbakana karşı sorumludur.

Ana hizmet birimleri

MADDE 9. – KOP İdaresinin ana hizmet birimleri şunlardır:

a) İktisadî Planlama ve Uygulama Dairesi Başkanlığı,

b) Sosyal Planlama ve Uygulama Dairesi Başkanlığı,

c) Koordinasyon, İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı,

d) Altyapı ve İnşaat Dairesi Başkanlığı,

e) İmar Planlama Dairesi Başkanlığı,

f) Ekonomik Kalkınma Dairesi Başkanlığı,

KOP İdaresi ana hizmet birimlerinde, gerekli hallerde devamlı veya geçici özel ihtisas komisyonları kurulur.

İktisadî Planlama ve Uygulama Dairesi Başkanlığı

MADDE 10. – İktisadî Planlama ve Uygulama Dairesi Başkanlığı Bölgenin süratle ve topyekûn kalkındırılması için entegre bir yaklaşım içinde planlar, yıllık programlar, proje, finansman, teşvik ve sektör programları ile ilgili olarak gerekli araştırmaları yapmak, planlar ve yıllık programlar hazırlamak, projeler yapmak veya yaptırmak, bunları uygulamak veya uygulatmak, plan, program ve projeler ile bunların uygulamalarına ilişkin değişiklikleri yapmak ve bunların uygulanması konularında ihtiyaç duyulan çalışmaları yürütmekle görevlidir.

Sosyal Planlama ve Uygulama Dairesi Başkanlığı

MADDE 11. – Sosyal Planlama ve Uygulama Dairesi Başkanlığı bölgenin sosyal ve kültürel problemlerini araştırmak ve incelemek, bunların çözümü için, millî plan ve politikalar çerçevesinde, plan ve yıllık programları hazırlamak, projeler yapmak veya yaptırmak, bunları uygulamak veya uygulatmak, plan program ve projeler ile bunların uygulamalarına ilişkin değişiklikleri yapmak, sosyal ve kültürel politikaların geliştirilmesi konusunda ihtiyaç duyulan çalışmaları yürütmekle görevlidir.

Koordinasyon İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı

MADDE 12. – Koordinasyon, İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı plan, program ve projelerin uygulamasını izlemek ve değerlendirmek, bunların uygulanmasını kolaylaştırıcı düzenlemeleri tespit ve tavsiye etmek, uygulamaları sırasında kamu ve özel sektörde gerekli izleme ve koordinasyonu sağlamak, gerektiğinde bu amaçla muhtelif kurum ve kuruluşların üst düzeyde yetkili temsilcilerinin katılacağı komisyonlar kurmak, plan, program ve projelerin uygulanmasının aksadığı sahalarda ihtiyaç duyulan değişiklikleri yapmak, uygulamalara ait dönem raporları hazırlamak ve sonuçlarını ilgililere sunmak, gerektiğinde bölgedeki durum ve uygulamalarla ilgili mevzuat, tasarı ve teklifleri hakkında görüş oluşturmakla görevlidir.

Ayrıca Başkanlık, KOP Yüksek Kurulu ve KOP Koordinasyon Kurulunun sekretarya hizmetlerini de yürütür.

Altyapı ve İnşaat Dairesi Başkanlığı

MADDE 13. – Bölgede, tarımsal altyapı dahil, her türlü altyapının ve fizikî tesisin plan, proje ve inşaatını yapmak veya yaptırmakla görevlidir.

İmar Planlama Dairesi Başkanlığı

MADDE 14. – Konya Ovası ve Orta Anadolu Projesi kapsamına giren yörelerde, her türlü ve ölçekteki haritalar ile imar planlarını yapmak, yaptırmak ve ilgili kurum ve kuruluşlarca yaptıranları incelemek ve onaylamak, bu görevlerinde ilgili İdarelerle işbirliği yapmak ve koordinasyonu sağlamak.

Ekonomik Kalkınma Dairesi Başkanlığı

MADDE 15. – Ekonomik Kalkınma Dairesi Başkanlığı bölgede sanayileşmeyi teşvik edecek tedbirleri tespit ve teklif etmek, uygulamayı takip etmek, bölgenin yurtiçi ve yurtdışı yatırımcılara tanıtımı ve bunların bölgeye yatırım yapmaları için gerekli çalışmaları yapmak, yatırımcıların ve mevcut işletmelerin ihtiyaç duyacağı danışmanlık ve işgücü eğitimine ilişkin hizmetleri vermek, bu hizmetleri uzman kuruluşlardan temini kolaylaştıracak hibe ve kredi programları geliştirmek ve yürütmek, bölgede sınaî arsa ve tesis arzını artıracak ve kentsel gelişmeyi sağlayacak projeleri geliştirmek ve uygulamakla görevlidir.

Bu başkanlık tarafından yürütülecek kredi ve hibe işlemleri ve sınaî ticarî emlak faaliyetlerine ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.

Başkanlığın görev yeri taşradır.

Ekonomik Kalkınma Dairesi Başkanlığının faaliyetlerini yönlendirmek amacıyla “Ekonomik Kalkınma Danışma Kurulu” oluşturulur. Bu Kurulun üyeleri KOP ile görevli Devlet Bakanı tarafından seçilir. Kurulun üye sayısı, üyelerin seçim esasları ve toplantı usulleri yönetmelikle belirlenir.

Danışma ve denetim birimleri

MADDE 16. – KOP İdaresi Başkanlığının danışma ve denetim birimleri şunlardır:

a) Hukuk Müşavirliği

b) Teftiş Kurulu Başkanlığı

Hukuk Müşavirliği

MADDE 17. – Hukuk Müşavirliğinin görevleri şunlardır:

a) Başkanlık merkez teşkilâtının düzenlediği sözleşme ve şartname taslaklarını incelemek ve bunların kabul ve hukuka uygunlukları ile uygulamadan doğan anlaşmazlıkların sonuçlarını tespit etmek,

b) Başkanlık memurları hakkında düzenlenip gönderilen inceleme ve soruşturma raporlarını inceleyerek mevzuat gereği kovuşturmalarla ilgili işlemleri yapmak,

c) Başbakanlık görüşü istenen veya Başbakanlıkça hazırlanan kanun, tüzük ve yönetmelik taslakları ile diğer iş ve işlemleri hakkında hukukî yönden görüş bildirmek,

d) Başbakanlık taşra teşkilâtındaki dava ve icra takip işlerini yerinde denetlemek,

e) Başbakanlıkça gerekli görüldüğünde ilgili merkez teşkilâtının görüşlerini de alarak ihbarname, ihtarname düzenlemek veya bunlara karşı cevap hazırlamak,

f) Adlî ve idarî davalarla her türlü icra takiplerinde gerekli bilgileri hazırlamak, adlî, idarî davalar ile icra takiplerinde mahkemeler, hakemler, icra daireleri dava ve icra işleri ile ilgili sair merciler nezdinde Başbakanlığı temsil etmek,

Bu hizmetleri yürütmek amacıyla Başbakanlıkça istihdam edilecek avukatlara, avukat sıfatına haiz hukuk müşavirleri ile bu hizmette çalışan memurlara mahkemelerce takdir edilecek vekâlet ücretleri hakkında 2 Şubat 1929 tarih ve 1389 sayılı Devlet Davalarını İntaç Eden Avukat vesaireye verilecek ücret vekâlet hakkında kanun hükümleri kıyas yolu ile uygulanır.

g) Makamca verilecek benzeri görevleri yapmak.

Teftiş Kurulu Başkanlığı

MADDE 18. – Teftiş Kurulu, Başkanın emri veya onayı üzerine Başkan adına aşağıdaki görevleri yapar. Başkan, merkez ve taşra kuruluşlarının her türlü faaliyet ve işlemleriyle ilgili olarak:

a) Tetkik, teftiş ve soruşturma yapmak,

b) Kontrol ve denetleme işlerini yapmak,

c) Başkanlığın amaçlarını daha iyi gerçekleştirmek, mevzuata, plan ve programa uygun çalışmasını temin etmek amacıyla gerekli teklifleri hazırlamak ve Başkana sunmak,

d) Makam tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.

Yardımcı birimler

MADDE 19. – Konya Ovası ve Orta Anadolu Projesi İdaresinin yardımcı birimleri şunlardır:

a) Bilgi-İşlem ve Enformasyon Dairesi Başkanlığı,

b) İdarî ve Malî İşler Dairesi Başkanlığı,

c) Personel Dairesi Başkanlığı,

d) Savunma Uzmanlığı.

Bilgi-İşlem ve Enformasyon Dairesi Başkanlığı

MADDE 20. – Bilgi-İşlem ve Enformasyon Dairesi Başkanlığı, Konya Ovası ve Orta Anadolu Projesi İdaresi ile ilgili her türlü yayın, temsil, tanıtma ve bilgi-işlem hizmetlerini yürütmek, her türlü bilgi, belge ve dokümanın envanterini yapmak, derlemek, muhafaza etmek ve hizmete sunulmasını sağlamakla görevlidir.

İdarî ve Malî İşler Dairesi Başkanlığı

MADDE 21. – İdarî ve Malî İşler Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır;

a) Başkanlık için gerekli araç, gereç ve malzemenin temini ile ilgili hizmetleri yürütmek,

b) İhtiyaç duyulan bina ve arazinin kiralanma, satınalma işlemlerini yürütmek,

c) Başkanlığın malî işler ile ilgili hizmetlerini yürütmek,

d) Temizlik, aydınlatma, ısıtma, bakım, onarım ve taşıma hizmetlerini yapmak,

e) Sosyal tesislerin kurulması ve yönetimi ile ilgili hizmetleri düzenlemek ve yürütmek,

f) Başkanlık personelinin ve ailelerinin sağlık hizmetlerinden yararlanmalarını sağlamak,

g) Başkanlığa gelen yazı ve mesajlardan gerekenlerin Başkana sunulmasını sağlamak,

h) Başkanın direktifi ve emirlerini ilgililere duyurmak ve işlemlerini takip etmek, Başkanlığın iç ve dış protokol hizmetlerini yürütmek,

i) Süreli evrakın zamanında işleme konulmasını sağlamak,

j) Başkanlığı ilgilendiren toplantı, brifing ve görüşmeleri düzenlemek ve bunlara ait önemli not ve tutanakları tutmak ve yazmak,

k) Genel evrak, arşiv ve haber merkezinin hizmet ve faaliyetlerini düzenlemek ve yürütmek,

l) İdarenin ihale iş ve işlemlerini yürütmek,

m) Makam tarafından verilecek diğer görevleri yapmak,

Personel Dairesi Başkanlığı

MADDE 22. – Personel Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:

a) Başkanlığın insan gücü planlaması ve personel politikası ile ilgili çalışmaları yapmak, personel sisteminin geliştirilmesi ile ilgili tekliflerde bulunmak,

b) Başkanlık personelinin atama özlük ve emeklilikle ilgili işlerini yapmak,

c) Başkanlık merkez personeli ile gerektiğinde taşra personeline ait tahakkukla ilgili işlemleri yapmak,

d) Başkanlık teşkilâtının eğitim planını hazırlamak, hizmet öncesi ve hizmetiçi eğitim programlarını düzenlemek ve uygulamak,

e) Dış ilişkilerle ilgili diğer iş ve işlemleri yürütmek,

f) Makamca verilecek benzeri görevleri yapmak,

Savunma Uzmanlığı

MADDE 23. – Savunma Uzmanlığı Özel Kanununda ve diğer kanunlarda gösterilen görevleri yerine getirir.

DÖRDÜNCÜ KISIM

KOP Koordinasyon Kurulu

KOP Koordinasyon Kurulu ve görevleri

MADDE 24. – KOP Koordinasyon Kurulu; Başbakan veya KOP ile görevli Devlet Bakanının başkanlığında merkezî ve yerel idareler ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarının üst düzey yetkililerinden oluşur. Kurul üyesi kurum ve kuruluşları Başbakan veya KOP ile görevli Devlet Bakanı tespit eder. Kurul yılda en az üç defa toplanır.

Kurul KOP uygulaması ile ilgili sorunları periyodik toplantılarında görüşür ve koordinasyona yönelik tavsiye kararları alır.

Koordinasyon Kurulunun teşkili ve çalışma usulü bir yönetmelikle belirlenir.

BEŞİNCİ KISIM

Plan ve Programların Hazırlanması

Bilgi toplama

MADDE 25. – KOP İdaresi Başkanlığı görevleri ile ilgili olarak gerekli gördüğü bilgileri bütün kurum ve kuruluşlardan ve diğer gerçek ve tüzel kişilerden doğrudan istemeye yetkilidir. Kendilerinden bilgi istenen kamu kurum ve kuruluşları ile diğer gerçek ve tüzel kişiler, bu bilgileri zamanında vermekle mükelleftir.

Bu suretle elde edilen bilgilerden ticarî sır mahiyetinde olanların gizliliğine riayet edilir.

KOP İdaresi Başkanlığı, planların ve programların yapılması, tatbikatı ve koordinasyonuyla ilgili olarak araştırma, etüd ve proje yapımı ve tetkiki gibi işleri üniversite öğretim üyeleri ile yerli ve yabancı gerçek ve tüzel kişilere sözleşme ile yaptırabilir. Bu hususta Devlet İhale Kanunu hükümleri uygulanmaz.

Bölge planının yapılması

MADDE 26. – KOP Yüksek Kurulu, gerekli gördüğü takdirde, belirleyeceği iktisadî, sosyal ve kültürel hedefleri dahilinde, bölge için plan hazırlanması hususunda KOP İdaresine direktif verir. İdarece hazırlanan Plan KOP Yüksek Kuruluna sunulur. KOP Yüksek Kurulunca onaylanan bölge planı yıllık programlara esas teşkil eder.

Yıllık programların hazırlanması

MADDE 27. – Kuruluşlarca ülke Kalkınma Planı ve KOP Bölge Planına uygun olarak ve DPT Müsteşarlığı ve Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığı ile Koordinasyon içinde hazırlanan yıllık programlar, KOP’u ilgilendiren il ve ilçelerle ilgili teşvik tedbirleri KOP İdaresi Başkanlığınca incelenerek değerlendirilir, uyumlaştırılır ve KOP Yüksek Kuruluna sevk edilir. Kurulun karara bağladığı yatırım programı ve yıllık programlar ülke yıllık programının ve yatırım programının bir bölümünü teşkil etmek ve ülke programı ve yıllık yatırım programıyla birlikte ele alınmak üzere KOP İdaresi Başkanlığınca Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığına ve Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığına iletilir.

ALTINCI KISIM

Sorumluluk ve Yetkiler

Yöneticilerin sorumluluk ve yetkileri

MADDE 28. – Başbakanlık merkez ve taşra teşkilâtı ile ilgili kuruluşların her kademedeki yöneticileri, yapmakla yükümlü bulundukları hizmet veya görevleri, başkanlık emir ve direktifleri yönünde mevzuata, plan ve programlara uygun olarak düzenlemek ve yürütmekten bir üst kademeye karşı sorumludur.

Başkan ve her kademedeki teşkilât yöneticileri, sınırlarını açıkça belirlemek şartıyla, yetkilerinden bir kısmını astlarına devredebilir.

YEDİNCİ KISIM

Personele İlişkin Hükümler

Atama ve istihdam

MADDE 29. – Başkan, başkan yardımcıları ve ana hizmet birimleri daire başkanları ile bölge müdürü hakkında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 59 uncu maddesi hükümleri uygulanır. Bu kadrolara atanacak personelin en az dört yıllık yüksekokul mezunu olması şartı aranır. KOP İdaresi Başkanına Bakanlık Müsteşarları, Başkan Yardımcılarına Genel Müdürler için öngörülen ek göstergeler uygulanır ve bunlara verilen zam ve tazminatlar ödenir.

Başkan ve Başkan Yardımcıları Başbakan, 1 - 4 üncü derece kadrolara Başbakan veya görevlendireceği DevletBakanı, diğer kadrolara KOP İdaresi Başkanı tarafından atama yapılır.

Ancak, Başbakan veya görevlendireceği Devlet Bakanı atama yetkisinin bir bölümünü KOP İdaresi Başkanına devredebilir.

MADDE 30. – KOP İdaresinde kadroları karşılık göstermek kaydıyla, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile diğer kanunların sözleşmeli personel çalıştırılması hakkındaki hükümlerine bağlı olmaksızın sözleşmeli personel çalıştırılabilir.

Ayrıca, özel bilgi ve ihtisası gerektiren konularda, kadro aranmaksızın ve diğer kanunların sözleşmeli personel çalıştırılması hakkındaki hükümlerine bağlı olmaksızın, yerli ve yabancı elemanlar sözleşmeli olarak çalıştırılabilir.

Bu suretle çalıştırılacakların sözleşme usul ve esasları ile ücret miktarları ve her çeşit ödemeler Bakanlar Kurulunca tespit edilir. Sözleşmeli çalıştırılacak personel, istekleri halinde T.C. Emekli Sandığı ile ilişkilendirilir.

KOP İdaresinde üniversite öğretim üyeleri 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununun 38 inci maddesi esaslarına göre görevlendirilebilir.

Genel ve Katma Bütçeli Daireler, İktisadî Devlet Teşekkülleri ve Kamu İktisadî Kuruluşları ile bunlara bağlı kuruluşlar ve müesseselerde çalışanlar, KOP İdaresinde sözleşmeli olarak istihdam edilebilirler. İdarenin bu konudaki talepleri, ilgili kurum ve kuruluşlarca öncelikle sonuçlandırılır. Bu personel ilgili kurumundan aylıksız izinli sayılır. İzinli oldukları sürece, memuriyetleri ile ilgili özlük hakları devam ettiği gibi, bu süreler terfi ve emekliliklerinde hesaba katılır. Terfileri başkaca bir işleme gerek kalmaksızın süresinde yapılır.

Ayrıca, beşinci fıkrada belirtilen kurumlarda görevli personel aylık, ödenek, her türlü zam ve tazminatlar ile diğer malî, sosyal hak ve yardımları kurumlarınca, ödenmek kaydıyla, geçici olarak KOP İdaresi Başkanlığında görevlendirilebilir.

İkinci, beşinci ve altıncı fıkra kapsamında sadece teknik hizmetler sınıfında uzman personel çalıştırılabilir. Bu uzman personel de 32 nci maddenin c fıkrası dışındaki nitelikler aranır. Bu fıkralar çerçevesinde çalıştırılacak uzman personel, Başkanlığın teknik hizmetler sınıfıda dahil uzman kadrosunun dörtte birini geçemez.

“KOP İdaresi personeli Yabancı Dil Tazminatı ile Başbakanlık Merkez Teşkilâtında çalışan personelin maaş ve ücretleri dışında yararlandığı fazla çalışma ücreti ve benzeri diğer malî haklardan aynen istifade eder.

Uzman Yardımcılığına atama

MADDE 31. – Uzman yardımcılığına atanabilmek için 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda sayılanlara ilaveten aşağıdaki nitelikler aranır:

a) Hizmetin gerektirdiği niteliklere sahip olmak,

b) En az dört yıllık yükseköğretim kurumlarından veya bunlara denkliği kabul edilen yurtdışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olmak,

c) Yapılacak yarışma ve yeterlik sınavında başarılı olmak,

d) İngilizce, Fransızca veya Almanca dillerinden birinde yapılacak yabancı dil sınavında başarılı olmak,

e) Sınavın yapıldığı yılın Ocak ayının ilk gününde 30 yaşını doldurmamış olmak,

Uzman yardımcılığı giriş sınavında iki kez başarılı olamayanlar bir daha sınava alınmazlar.

Uzmanlığa atanma

MADDE 32. – Uzman kadrolarına atanabilmek için 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda sayılanlara ilaveten aşağıdaki nitelikler aranır;

a) Hizmetin gerektirdiği niteliklere sahip olmak,

b) En az dört yıllık yükseköğretim kurumlarından veya bunlara denkliği kabul edilen yurtdışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olmak,

c) Yapılacak yarışma ve yeterlik sınavında başarılı olmak,

d) İngilizce, Fransızca veya Almanca dillerinden birinde yapılacak yabancı dil sınavında başarılı olmak,

e) Uzmanlık konusunda, yüksek lisans diplomalar için üç yıl, lisans diplomalılar için beş yıl iş tecrübesi olmak. Uzmanlık dalında doktora yapmış olanlar için iş tecrübesi şartı aranmaz.

Ayrıca; 31 inci maddeye göre uzman yardımcılığına atananlar en az üç yıl çalışmak ve olumlu sicil almak kaydıyla açılacak yeterlik imtihanına girmek hakkını kazanırlar ve imtihanda başarılı olanlar “Uzman” unvanını alırlar.

Uzman yardımcılığı ve uzmanlık sınavı esasları ve ilgili diğer hususlar yönetmelikle belirlenir.

Sözleşme ile araştırma, etüt ve proje yaptırma

MADDE 33. – KOP İdaresi, planların yapılması, tatbikatı ve koordinasyonu ile ilgili olarak araştırma, etüt ve proje tetkiki gibi işleri üniversite öğretim üye ve yardımcılarıyla yerli ve yabancı gerçek ve tüzel kişilere sözleşme ile yaptırabilir.

Bu hususta Devlet İhale Kanunu hükümleri uygulanmaz.

İdarenin gelirleri

MADDE 34. – Bu Kanun ile verilen görevlerin İdare tarafından yerine getirilmesi için yapılacak her türlü giderler aşağıdaki kaynaklardan karşılanır.

a) Başbakanlık Kamu Ortaklığı ve Toplu Konut Fonlarından Bakanlar Kurulunca KOP İdaresine ayrılacak ödenekler,

b) Genel Bütçeden ayrılacak ödenek,

c) Her türlü yardımlar ile iç ve dış krediler,

d) Faiz, hizmet ve kira gelirleri ve sair gelirler.

İta amirliği

MADDE 35. – KOP İdaresinin ita amiri Başkan’dır. Başkan bu yetkisini yardımcılarına devredebilir.

Uygulanmayacak hükümler

MADDE 36. – Bu Kanun hükümlerine göre yapılacak işlemlerde, 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanunu, 832 sayılı Sayıştay Kanunu ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümleri uygulanmaz.

MADDE 37. – İdare personelinin yurtiçi geçici görevlendirilmelerinde 6245 sayılı Harcırah Kanunu, yurtdışı geçici görevlendirilmelerinde ise mevcut mevzuat çerçevesinde Bakanlar Kurulunca tespit edilen esaslar uygulanır.

Denetim

MADDE 38. – KOP İdaresi, Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulunca denetlenir.

Kadrolar

MADDE 39. – Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek aynı Kanunun eki cetvellere KOP İdaresi bölümü olarak eklenmiştir.

Yürürlükten kaldırılan hükümler

MADDE 40. – 388 sayılı Kanun Hükmünde Kararname yürürlükten kaldırılmıştır.

GEÇİCİ MADDE 1. – Bu Kanunun öngördüğü yönetmelikler altı ay içinde hazırlanır.

GEÇİCİ MADDE 2. – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği yıl için ek bütçe yapılabilir.

Yürürlük

MADDE 41. – Bu Kanun, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 42. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

TEKLİFE EKLİ LİSTELER

(1) SAYILI LİSTE

Kurumu : KOP BÖLGE KALKINMA İDARESİ BAŞKANLIĞI

Teşkilâtı : MERKEZ

İHDAS EDİLEN KADROLAR

Serbest Tutulan
 
  Sınıfı Unvanı  Derecesi Kadro Adedi Kadro Adedi Toplam
  GİH Başkan 1 1 1
  Başkan Yardımcısı 1 3 3
  İktisadî Planlama ve Uygulama        
    Dairesi Başkanı 1 1 1
  Sosyal Planlama Uygulama        
    Dairesi Başkanı 1 1 1
  Koordinasyon, İzleme ve Değerlen-        
    dirme Dairesi Başkanı 1 1 1
  Altyapı ve İnşaat Dairesi Başkanı 1 1 1
  İmarPlanlama Dairesi Başkanı 1 1 1
  Ekonomik Kalkınma Dairesi Başkanı 1 1 1
  Teftiş Kurulu Başkanı 1 1 1
  Bilgi-İşlem ve Enformasyon Dairesi        
    Başkanı 1 1 1
  Personel Dairesi Başkanı 1 1 1
  İdarî ve Malî İşler Dairesi Başkanı 1 1 1
  Hukuk Müşaviri 1 1 1
  Şube Müdürü 1 15 15
  Savunma Uzmanı 1 1 1
  Sivil Savunma Uzmanı 2 1 1
  Müfettiş 3 3 3
  Müfettiş 5 2 2
  Uzman 1 5 5
  Uzman 3 3 3
  Uzman 5 4 4
  Uzman Yardımcısı 7 10 10
  Şef 3 2 2
  Şef 4 2 2
  Şef 5 6 6
  Tercüman 6 1 1
  Sekreter 8 3 3
  Sekreter 9 11 11
  Ambar Memuru 9 1 1
  Santral Memuru 10 2 2
  Haberleşme Memuru 10 1 1
  Memur 6 3 3
  Memur 7 4 4
  Memur 8 6 6
  Memur 11 11 11
  Daktilograf 10 8 8
  Bilgisayar İşletmeni 8 14 14
  Şoför 10 6 6
  Şoför 12 10 10
  SHS Daire Tabibi 1 1 1
  Uzman 1 1 1
  Uzman Yardımcısı 7 1 1
  THS Uzman 1 23 23
  Uzman 2 3 3
  Uzman 3 20 20
  Uzman 5 23 23
  Uzman Yardımcısı 7 29 29
  Grafiker 7 1 1
  Teknik Ressam 6 1 1
  Teknisyen 9 2 2
  AHS Avukat 3 1 1
  YHS Dağıtıcı 12 3 3
  Aşçı 10 1 1
  Aşçı 12 1 1
  Hizmetli 11 6 6
  Hizmetli 12 12 12
  Bekçi 10 4 4
  Bekçi 12 4 4
  Kaloriferci 12 4 4
                      TOPLAM   291   291

 

(1) SAYILI LİSTE

Kurumu : KOP BÖLGE KALKINMA İDARESİ BAŞKANLIĞI

Teşkilâtı : TAŞRA

İHDAS EDİLEN KADROLAR

Serbest Tutulan
 
  Sınıfı Unvanı  Derecesi Kadro Adedi Kadro Adedi Toplam
  GİH Bölge Müdürü 1 1 1
  Grup Müdürü 1 4 4
  Şube Müdürü 1 7 7
  Şube Müdürü 2 5 5
  Şube Müdürü 3 4 4
  Şef 4 2 2
  Şef 5 2 2
  Uzman 3 3 3
  Uzman 5 2 2
  Uzman Yardımcısı 7 7 7
  Sekreter 9 3 3
  Memur 10 7 7
  Memur 8 10 1
  Ambar Memuru 9 1 15
  Santral Memuru 9 2 2
  Haberleşme Memuru 10 1 1
  Bilgisayar İşletmeni 8 4 4
  Bilgisayar İşletmeni 10 5 5
  Daktilograf 10 4 4
  Şoför 10 5 5
  Şoför 12 8 8
  SHS Tabip 1 1 1
  Uzman 1 1 1
  Uzman Yardımcısı 7 1 1
  THS Uzman 1 3 3
  Uzman 2 3 3
  Uzman 3 20 20
  Uzman 5 16 16
  Uzman Yardımcısı 7 35 35
  Teknik Ressam 9 4 4
  Teknisyen 9 4 4
  AHS Avukat 5 1 1
  YHS Dağıtıcı 10 2 2
  Aşçı 10 2 2
  Hizmetli 10 4 4
  Hizmetli 12 10 10
  Bekçi 10 4 4
  Bekçi 12 8 8
  Kaloriferci 12 3 3
  Bahçıvan 12 4 4
                      TOPLAM   214   214

 
 
 
 
 

SIRA SAYISI 219’UN SONU