Dönem : 21 Yasama Yılı : 2

T.B.M.M. (S. Sayısı : 436)

BursaMilletvekili Ertuğrul Yalçınbayır’ın, Türk Ceza Kanununun Bazı Maddeleri ile Terörle Mücadele Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci Maddesine Göre Doğrudan Gündeme

Alınmasına İlişkin Önergesi (2/295)

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Tarafımdan verilen “Türk Ceza Kanununun Bazı Maddeleri ile Terörle Mücadele Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” 27.8.1999 gününden beri Türkiye Büyük Millet Meclisi Adalet Komisyonunda 2/295 Esas Sayı ile beklemektedir.

Havale gününden itibaren 45 gün içinde sonuçlandırılmayan 2/295 Esas Sayılı “Türk Ceza Kanununun Bazı Maddeleri ile Terörle Mücadele Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi”nin İçtüzük 37 nci maddesi uyarınca doğrudan Genel Kurul gündemine alınması hususunu saygılarımla arz ederim. 20.3.2000

Ertuğrul Yalçınbayır

Bursa

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca 20 nci Dönemde hükümsüz sayılan 634 Sıra Sayılı “Türk Ceza Kanununun Bazı Maddeleri ile Terörle Mücadele Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”nı yeniliyorum.

Gereğini saygılarımla arz ederim. 24.8.1999

Ertuğrul Yalçınbayır

Bursa

T. C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar 18.3.1998

Genel Müdürlüğü

Sayı :B.02.0.KKG/101-159/1416

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 23.2.1998 tarihinde kararlaştırılan “Türk Ceza Kanununun Bazı Maddeleri ile Terörle Mücadele Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

Mesut Yılmaz

Başbakan

GENEL GEREKEÇE

Anayasamızın 12 nci maddesinde temel hak ve özgürlüklerin niteliği gösterilmiş; 13 üncü maddesinde ise, temel hak ve özgürlüklerin sınırları çizildikten sonra temel hak ve özgürlüklerle ilgili genel ve özel sınırlamaların demokratik toplum düzeninin gereklerine aykırı olamayacağı ve öngörüldükleri amaç dışında kullanılamayacağı belirtilmiştir.

55 inci Cumhuriyet Hükümeti Programında düşünce ve anlatım özgürlüğünü gerçekleştirmenin toplumsal hayatın vazgeçilmez ilkelerinden sayıldığı belirtilmiştir. Anayasanın anılan hükümleri ve Hükümet Programında öngörülen hedef doğrultusunda düşünce ve anlatım özgürlüğünün sınırlarının genişletilmesi, toplumsal bir istek olarak ülkemizin gündemine girmiştir. Bu çerçevede İnsan Hakları Koordinatör Üst Kurulu, Türk Ceza Kanunu ile Terörle Mücadele Kanununun düşünce ve anlatım özgürlüğü ile ilgili başlıca maddelerinde değişiklik yapılmasına yönelik bir kanun taslağı hazırlanmasını kararlaştırmıştır.

Öte yandan şartla salıverilmiş hükümlülerin geri kalan süre içinde işledikleri kasıtlı bir cürümden dolayı şahsî hürriyeti bağlayıcı cezaya mahkûm edilmeleri halinde şartla salıverilme kararları mahkûmiyet sürelerine bakılmaksızın ve bir oran gözetilmeksizin geri alındığından Türk Ceza Kanununun 17 nci maddesine yönelik değişiklik istekleri de yoğunlaşmıştır.

Anayasamızın 13 üncü ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 10 uncu maddelerinde öngörülen hükümler çerçevesinde Türk Ceza Kanununun 17, 159 ve 312 nci maddeleri ile Terörle Mücadele Kanununun 8 inci maddesinde yeniden düzenleme yapılması, ülkemizde demokratikleşme yolunda da önemli bir adım olacaktır.

Hazırlanan Kanun Tasarısı ile, anılan maddelerdeki ceza yaptırımlarının güdülen amaçla orantılı ölçü ve düzeylere indirilmesi, böylece düşünce ve anlatım özgürlüğü sınırlarının genişletilmesi amaçlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.—Türk Ceza Kanununun 17 nci maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesinde yapılan değişiklik ile şartla salıverme kararının geri alınması, sadece uzun süreli şahsî hürriyeti bağlayıcı bir cezaya mahkûmiyet durumunda söz konusu olacaktır. 13.7.1965 tarihli ve 647 sayılı Cezaların İnfazı Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinde uzun süreli hürriyeti bağlayıcı cezalar, müebbet veya bir yıldan yukarı muvakkat hürriyeti bağlayıcı cezalar olarak tanımlanmıştır. Dolayısıyla aynı maddede bir yıl ve daha az süreli hürriyeti bağlayıcı cezalar olarak tanımlanan kısa süreli hürriyeti bağlayıcı bir cezaya mahkûmiyet durumunda şartla salıverme kararı geri alınamayacaktır.

Madde 2. —Bu madde ile Türk Ceza Kanununun 159 uncu maddesinin birinci, üçüncü, dördüncü fıkraları yeniden düzenlenmiştir.

Yürürlükteki metnin birinci ve dördüncü fıkralarında geçen “Türklüğü” sözcüğü yerine “Türk Milleti” sözleri konulmuştur. Tahkir ve tezyifin Türk Milletine yönelik olması halinde cezalandırılacağı öngörülmüş, suçun öğesi somutlaştırılmıştır.

Yine yürürlükteki metnin birinci fıkrasında hatalı olarak kullanılan ve tüzel kişilik anlamına gelen “manevî şahsiyet” terimi çıkarılmış, böylece tüzel kişiliği bulunmayan kurum ve kuruluşların eylemin muhatabı olabilecekleri açıklığa kavuşturulmuştur.

Birinci fıkradaki cezanın aşağı ve yukarı hadleri yarıya indirilmiş, ağır hapis cezası hapis cezasına dönüştürülmüştür.

Maddenin üçüncü fıkrasındaki “Büyük Millet Meclisi Kararlarına” ibaresi çıkarılmış; aynı fıkradaki para cezası kaldırılmıştır.

Madde 3. —Türk Ceza Kanununun 312 nci maddesinin birinci fıkrasında “övme” yeterli görülerek “iyi gördüğünü söyleyen” ibaresi çıkarılmıştır. Hürriyeti bağlayıcı ceza ile birlikte hükmedilmesi öngörülen para cezası kaldırılmıştır.

İkinci fıkrada yürürlükteki maddede ağırlaştırıcı neden olarak gösterilen “umumun emniyeti için tehlikeli olabilecek bir şekilde ibaresi” suçun unsuru haline getirilmiştir.

Üçüncü fıkradaki artırım oranı da, bir mislinden üçte bir oranına indirilmiştir.

Madde 4.—Terörle Mücadele Kanununun 8 inci maddesinde genel kasıtla birlikte “Türkiye Cumhuriyeti Devletinin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğünü bozmak amacı”nda somutlaşan özel kasıt, suçun unsuru olarak açıkça belirtilmiştir. Anayasamızın 13 üncü maddesinin ikinci fıkrası ile Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 10 uncu maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak, ülke bütünlüğünün korunması amacıyla demokratik bir toplumda zorunlu önlem niteliğinde ve güdülen amaçla orantılı bir düzenleme yapılmıştır.

Birinci fıkradaki hürriyeti bağlayıcı ceza ile para cezasının aşağı ve yukarı hadleri indirilmiştir.

İkinci fıkrada eylemin 5680 sayılı Basın Kanununun 3 üncü maddesinde yazılı bir mevkute vasıtası ile işlenmesi halinde mevkute sahiplerine verilecek para cezası ve sorumlu müdürlere verilecek hürriyeti bağlayıcı cezanın yukarı haddi indirilmiştir.

Üçüncü fıkrada yapılan değişiklikle “sorumlular” yerine, daha açık bir ifade ile “yayınlatanların” cezalandırılması öngörülmüş, hürriyeti bağlayıcı ceza ve para cezaları azaltılmıştır.Fiilin radyo ve televizyon vasıtasıyla işlenmesi durumunda ilgili radyo ve televizyon kuruluşlarının sahiplerine sadece para cezası verilmesi öngörülmüş ve bu kuruluşların mahkemece yayından men süreleri onbeş günden yedi güne indirilmiştir.

Geçici Madde 1. —Kısa süreli hürriyeti bağlayıcı cezaya mahkûm olup da şartla salıverilme kararı geri alınanların dosyaları bir ay içinde ele alınarak geri alınma kararlarının kaldırılması amaçlanmıştır.

Geçici Madde 2.— Türk Ceza Kanununun 159 ve 312 nci maddeleri ile Terörle Mücadele Kanununun 8 inci maddesi uyarınca mahkûm edilenlerin dosyalarının, cezaların indirilmesi ve suç unsurlarındaki değişiklikler nedeniyle hükmü veren mahkemece bir ay içinde ele alınarak, Türk Ceza Kanununun 2 nci maddesine göre karar verilmesi, 647 sayılı Cezaların İnfazı Hakkında Kanunun 4 ve 6 ncı maddeleri uyarınca paraya çevirme ve erteleme koşullarının mahkemelerce yeniden değerlendirilerek karara bağlanması öngörülmüştür.

Madde 5. —Yürürlük maddesidir.

Madde 6. —Yürütme maddesidir.

BURSA MİLLETVEKİLİ ERTUĞRUL YALÇINBAYIR’IN TEKLİFİ

TÜRK CEZA KANUNUNUN BAZI MADDELERİ İLE TERÖRLE MÜCADELE KANUNUNUN BİR MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE1.—1.3.1926 tarihli ve 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 17 nci maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 17.—Şartla salıverilmiş olan hükümlü, geri kalan süre içinde işlediği kasıtlı bir cürümden dolayı uzun süreli şahsî hürriyeti bağlayıcı bir cezaya mahkûm olur veya mecbur olduğu şartları yerine getirmez ise, şartla salıverilme kararı geri alınır.”

MADDE2. —Türk Ceza Kanununun 159 uncu maddesinin birinci, üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Türk Milletini, Cumhuriyeti, Türkiye Büyük Millet Meclisini, Hükümeti, Bakanlıkları, Devletin askerî veya emniyet muhafaza kuvvetlerini veya Adliyeyi alenen tahkir ve tezyif edenler, altı aydan üç yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılırlar.”

“Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına alenen sövenler, on beş günden altı aya kadar hapis cezası ile cezalandırılırlar.”

“Türk Milletini tahkir, yabancı memlekette bir Türk tarafından işlenirse, verilecek ceza üçte bir oranında artırılır.”

MADDE3.—Türk Ceza Kanununun 312 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 312. —Kanunun cürüm saydığı bir fiili alenen öven veya halkı kanunlara itaatsizliğe alenen tahrik eden kimseye altı aydan iki yıla kadar hapis cezası verilir.

Sosyal sınıf, ırk, din veya mezhep farklılığına dayanarak, umumun emniyeti için tehlikeli olabilecek bir şekilde halkı birbirine karşı kin ve düşmanlığa alenen tahrik eden kimseye bir yıldan üç yıla kadar hapis cezası verilir.

Yukarıdaki fıkralarda yazılı suçları 311 inci maddenin ikinci fıkrasında sayılan vasıtalarla işleyenlere verilecek cezalar üçte bir oranında artırılır.”

MADDE 4.—12.4.1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununun 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 8. —Türkiye Cumhuriyeti Devletinin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğünü bozmak amacıyla yazılı, sözlü veya görüntülü propaganda ile toplantı, gösteri veya yürüyüş yapanlar hakkında, fiilleri daha ağır bir cezayı gerektirmedikçe altı aydan iki yıla kadar hapis ve elli milyon liradan ikiyüz milyon liraya kadar ağır para cezasına hükmolunur. Bu suçun mükerreren işlenmesi halinde, verilecek cezalar paraya çevrilemez.

Birinci fıkrada belirtilen propaganda suçunun 5680 sayılı Basın Kanununun 3 üncü maddesinde yazılı bir mevkute vasıtası ile işlenmesi halinde, ayrıca bunların sahiplerine ilgili mevkutenin varsa bir önceki ay ortalama satış bedelinin dörtte üçü kadar ağır para cezası verilir. Ancak verilecek para cezası hiçbir halde ikiyüz milyon liradan az olamaz. Bu mevkutelerin sorumlu müdürlerine, sahiplerine verilecek para cezasının yarısı uygulanır ve altı aydan bir yıla kadar hapis cezası hükmolunur.

Birinci fıkrada belirtilen propaganda suçunun ikinci fıkrada yazılı mevkuteler dışındaki basılı eser ve sair kitle iletişim araçları ile işlenmesi halinde, ayrıca yayınlatanlar hakkında altı aydan bir yıla kadar hapis ve yüz milyon liradan ikiyüz milyon liraya kadar ağır para cezasına hükmolunur. Bu fiilin radyo veya televizyon vasıtasıyla işlenmesi halinde ilgili radyo veya televizyon kuruluşunun sahibine ikiyüz milyon liradan dörtyüz milyon liraya kadar ağır para cezası verilir. Ayrıca mahkeme, ilgili radyo veya televizyon kuruluşunun bir günden yedi güne kadar yayından men’ine karar verir.

Birinci fıkrada yazılı fiillerin ikinci ve üçüncü fıkralarda yazılı kitle iletişim araçları ile işlenmesi halinde verilecek ceza üçte bir oranında artırılır.”

GEÇİCİ MADDE 1. —Şartla salıverme dönemi içinde kasıtlı bir cürümden dolayı kısa süreli hürriyeti bağlayıcı cezaya mahkûm olup da, şartla salıverilme kararı geri alınanların dosyaları bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir ay içinde şartla salıverilme kararının geri alınmasına karar veren mahkemece ele alınarak Türk Ceza Kanununun 2 nci maddesine göre karar verilir.

GEÇİCİ MADDE 2. —Türk Ceza Kanununun 159 ve 312 nci maddeleri ile Terörle Mücadele Kanununun 8 inci maddesi uyarınca mahkûm edilenlerin dosyaları, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir ay içinde hükmü veren mahkemece ele alınarak, Türk Ceza Kanununun 2 nci maddesi ile 13.7.1965 tarihli ve 647 sayılı Cezaların İnfazı Hakkında Kanunun 4 ve 6 ncı maddelerine göre karar verilir.

MADDE 5. —Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 6.—Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

Mesut Yılmaz

     
 

Başbakan

     
 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Millî Sav. Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bakanı

 
 

B. Ecevit

İ. Sezgin

G. Taner

 
 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 
 

H. Özkan

Y. Seçkiner

I. Saygın

 
 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 
 

Prof. Dr. H. S. Türk

Prof. Dr. S. Yıldırım

R. Serdaroğlu

 
 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 
 

M. Gürdere

Prof. Dr. Ş. Gürel

Prof. Dr. A. Andican

 
 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 
 

Dr. I. Çelebi

M. Yılmaz

R. Şahin

 
 

Devlet BakanıV.

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 
 

H. İ. Özsoy

C. Kavak

E. Aşık

 
 

Devlet Bakanı

Devlet BakanıV.

Devlet Bakanı

 
 

R. K. Yücelen

M. Yılmaz

M. Batallı

 
 

Adalet Bakanı

İçişleri Bakanı

Dışişleri Bakanı

 
 

O. Sungurlu

M. Başesgioğlu

İ.Cem

 
 

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

 
 

Z. Temizel

H. Uluğbay

Y. Topçu

 
 

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

 
 

H. İ. Özsoy

N. Menzir

M. Taşar

 
 

Çalışma ve Sos. Güv. Bak. V.

Sanayi ve Ticaret Bakanı

Enerji ve Tabiî Kay. Bak.V.

 
 

H. Özkan

Y. Erez

İ. Gürdal

 
 

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

 
 

İ. Talay

İ. Gürdal

E. Taranoğlu

 
   

Çevre Bakanı

   
   

Dr. İ. Aykut

   

 

 

 

SIRA SAYISI 436 NIN SONU