Dönem : 21 Yasama Yılı : 1

T.B.M.M. (S. Sayısı : 2)

Demokratik Sol Parti Genel Başkanı İstanbul Milletvekili Bülent Ecevit, Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkanı Osmaniye Milletvekili Devlet Bahçeli ile Anavatan Partisi Genel Başkanı Rize Milletvekili Mesut Yılmaz ve 342 Milletvekilinin; Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 143 üncü Maddesinin Değiştirilmesine Dair Kanun Teklifi ve

Anayasa Komisyonu Raporu (2/9)


TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının Devlet Güvenlik Mahkemelerini düzenleyen 143 üncü maddesinin değiştirilmesine ilişkin Kanun Teklifimiz gerekçesiyle birlikte ilişikte sunulmuştur.

Gereğini saygıyla arz ederiz.
 
  Bülent Ecevit Devlet Bahçeli Mesut Yılmaz  
  İstanbul Osmaniye Rize  
  Demokratik Sol Parti Milliyetçi Hareket Partisi Anavatan Partisi  
  Genel Başkanı Genel Başkanı Genel Başkanı  
  İbrahim Yavuz Bildik Mehmet Ali Bilici Mehmet Metanet Çulhaoğlu  
  Adana Adana Adana  
  Tayyibe Gülek Ali Halaman Adnan Fatin Özdemir  
  Adana Adana Adana  
  Musa Öztürk Ali Tekin İsmet Vursavuş  
  Adana Adana Adana  
  Recai Yıldırım Mahmut Bozkurt Hasari Güler  
  Adana Adıyaman Adıyaman  
  Abdülkadir Akcan Müjdat Kayayerli Halil İbrahim Özsoy  
  Afyon Afyon Afyon  
  Mehmet Telek Gaffar Yakın Yaşar Eryılmaz  
  Afyon Afyon Ağrı  
  Nidai Seven Kürşat Eser Sadi Somuncuoğlu  
  Ağrı Aksaray Aksaray  
  Gönül Saray Alphan Adnan Uçaş Nejat Arseven  
  Amasya Amasya Ankara  
  Mehmet Arslan Koray Aydın Oğuz Aygün  
  Ankara Ankara Ankara  
  Melda Bayer Şevkat Çetin Sedat Çevik  
  Ankara Ankara Ankara  
  Birkan Erdal Uluç Gürkan Ali Işıklar  
  Ankara Ankara Ankara  
  H. Tayfun İçli Abdurrahman Küçük Hayrettin Özdemir  
  Ankara Ankara Ankara  
  Esvet Özdoğdu Yücel Seçkiner M. Zeki Sezer  
  Ankara Ankara Ankara  
  Aydın Tümen Hikmet Uluğbay Şevket Bülent Yahnici  
  Ankara Ankara Ankara  
  Cengiz Aydoğan İbrahim Gürdal Osman Müderrisoğlu  
  Antalya Antalya Antalya  
  Ahmet Sancar Sayın Metin Şahin Tunca Toskay  
  Antalya Antalya Antalya  
  Nesrin Ünal Mustafa Vural Faruk Demi  
  Antalya Antalya Ardahan  
  Ergün Bayrak Cengiz Altınkaya Ertuğrul Kumcuoğlu  
  Artvin Aydın Aydın  
  Bekir Ongun Ali Uzunırmak Yüksel Yalova  
  Aydın Aydın Aydın  
  Aydın Gökmen Numan Gültekin Agah Oktay Güner  
  Balıkesir Balıkesir Balıkesir  
  Hüseyin Kalkan Tamer Kanber M. Güven Karahan  
  Balıkesir Balıkesir Balıkesir  
  Zeki Çakan Cafer Tufan Yazıcıoğlu Ataullah Hamidi  
  Bartın Bartın Batman  
  Şaban Kardeş Hüseyin Arabacı Edip Safder Gaydalı  
  Bayburt Bilecik Bitlis  
  İbrahim Halil Oral Avni Akyol Mustafa Karslıoğlu  
  Bitlis Bolu Bolu  
  Ersoy Özcan Süleyman Coşkuner Hasan Macit  
  Bolu Burdur Burdur  
  Ali Arabacı Ali Rahmi Beyreli Fahrettin Gülener  
  Bursa Bursa Bursa  
  Hayati Korkmaz Orhan Ocak Burhan Orhan  
  Bursa Bursa Bursa  
  Recep Önal Kenan Sönmez Orhan Şen  
  Bursa Bursa Bursa  
  Turhan Tayan Ertuğrul Yalçınbayır Mustafa Cumhur Ersümer  
  Bursa Bursa Çanakkale  
  Sadık Kırbaş Sıtkı Turan Hakkı Duran  
  Çanakkale Çanakkale Çankırı  
  İrfan Keleş Abdulhaluk Mehmet Çay Melek Denli Karaca  
  Çankırı Çorum Çorum  
  Vahit Kayırıcı Beyhan Aslan Salih Erbeyin  
  Çorum Denizli Denizli  
  Hasan Erçelebi Ali Keskin Mehmet Kocabatmaz  
  Denizli Denizli Denizli  
  Nurettin Dilek Abdulbaki Erdoğmuş Sebğatullah Seydaoğlu  
  Diyarbakır Diyarbakır Diyarbakır  
  Abdulsamet Turgut Evren Bulut Ali Ahmet Ertürk  
  Diyarbakır Edirne Edirne  
  Mustafa İlimen Şadan Şimşek Mustafa Gül  
  Edirne Edirne Elazığ  
  Mihrali Aksu Mücahit Himoğlu İsmail Köse  
  Erzincan Erzurum Erzurum  
  Cezmi Polat Necati Albay Mehmet Mail Büyükerman  
  Erzurum Eskişehir Eskişehir  
  İbrahim Yaşar Dedelek Mahmut Erdir Süleyman Servet Sazak  
  Eskişehir Eskişehir Eskişehir  
  Mehmet Ay Ali Ilıksoy Ali Özdemir  
  Gaziantep Gaziantep Gaziantep  
  Mustafa Rüştü Taşar Mehmet Hanifi Tiryaki Mustafa Yılmaz  
  Gaziantep Gaziantep Gaziantep  
  Hasan Akgün Burhan Kara Mustafa Yaman  
  Giresun Giresun Giresun  
  Bedri Yaşar Evliya Parlak Mecit Piruzbeyoğlu  
  Gümüşhane Hakkâri Hakkâri  
  Namık Kemal Atahan Hakkı Oğuz Aykut Süleyman Turan Çirkin  
  Hatay Hatay Hatay  
  Ali Günay Levent Mıstıkoğlu Mehmet Şandı  
  Hatay Hatay Hatay  
  Mehmet Nuri Tarhan Abbas Bozyel Osman Gazi Aksoy  
  Hatay Iğdır Isparta  
  Erkan Mumcu Mustafa Zorlu Ali Er  
  Isparta Isparta İçel  
  Ali Güngör Yalçın Kaya Hidayet Kılınç  
  İçel İçel İçel  
  Enis Öksüz Edip Özgenç Akif Serin  
  İçel İçel İçel  
  Cahit Tekelioğlu Rüştü Kazım Yücelen Fadlı Ağaoğlu  
  İçel İçel İstanbul  
  Bülent Akarcalı Ziya Aktaş Erol Al  
  İstanbul İstanbul İstanbul  
  Ahat Andican Aydın Ayaydın İsmail Aydınlı  
  İstanbul İstanbul İstanbul  
  Şamil Ayrım Rıdvan Budak Nami Çağan  
  İstanbul İstanbul İstanbul  
  Ahmet Çakar Perihan Yılmaz Mustafa Düz  
  İstanbul İstanbul İstanbul  
  Yücel Erdener Bülent Ersin Gök Mehmet Gül  
  İstanbul İstanbul İstanbul  
  Zafer Güler Ahmet Güzel Ediz Hun  
  İstanbul İstanbul İstanbul  
  Mehmet Ali İrtemçelik Yılmaz Karakoyunlu Nazire Karakuş  
  İstanbul İstanbul İstanbul  
  Cavit Kavak Osman Kılıç Emre Kocaoğlu  
  İstanbul İstanbul İstanbul  
  M. Tahir Köse Aydın Menderes Hüseyin Mert  
  İstanbul İstanbul İstanbul  
  Nesrin Nas Nazif Okumuş Esat Öz  
  İstanbul İstanbul İstanbul  
  H. Hüsamettin Özkan Sühan Özkan Bozkurt Yaşar Öztürk  
  İstanbul İstanbul İstanbul  
  Mehmet Pak Necdet Saruhan Sulhiye Serbest  
  İstanbul İstanbul İstanbul  
  Bahri Sipahi Murat Sökmenoğlu Ahmet Tan  
  İstanbul İstanbul İstanbul  
  Güneş Taner Sadettin Tantan Erdoğan Toprak  
  İstanbul İstanbul İstanbul  
  Şadan Tuzcu Masum Türker Mustafa Verkaya  
  İstanbul İstanbul İstanbul  
  Süleyman Yağız Cahit Savaş Yazıcı Güler Aslan  
  İstanbul İstanbul İzmir  
  Saffet Başaran Burhan Bıçakçıoğlu B. Suat Çağlayan  
  İzmir İzmir İzmir  
  Işın Çelebi Mehmet Çümen Salih Dayıoğlu  
  İzmir İzmir İzmir  
  Şükrü Sina Gürel Yusuf Kırkpınar Hasan Metin  
  İzmir İzmir İzmir  
  Atilla Mutman Sümer Oral Mehmet Özcan  
  İzmir İzmir İzmir  
  Işılay Saygın Rifat Serdaroğlu Rahmi Sezgin  
  İzmir İzmir İzmir  
  Suha Tanık Ahmet Kenan Tanrıkulu Hakan Tartan  
  İzmir İzmir İzmir  
  Kemal Vatan Oktay Vural Ali Doğan  
  İzmir İzmir Kahramanmaraş  
  Mehmet Kaya Edip Özbaş Nevzat Taner  
  Kahramanmaraş Kahramanmaraş Kahramanmaraş  
  Erol Karan İlhami Yılmaz Hasan Çalış  
  Karabük Karabük Karaman  
  Fikret Ünlü İlhan Aküzüm Arslan Aydar  
  Karaman Kars Kars  
  Çetin Bilgir Murat Başesgioğlu M. Hadi Dilekçi  
  Kars Kastamonu Kastamonu  
  Mehmet Serdaroğlu İsmail Cem Sabahattin Çakmakoğlu  
  Kastamonu Kayseri Kayseri  
  Hasan Basri Üstünbaş Sadık Yakut Osman Durmuş  
  Kayseri Kayseri Kırıkkale  
  Nihat Gökbulut Nural Karagöz Cemal Özbilen  
  Kırıkkale Kırklareli Kırklareli  
  Necdet Tekin Mustafa Haykır Ramazan Mirzaoğlu  
  Kırklareli Kırşehir Kırşehir  
  Fikret Tecer Mehmet Nacar Ahmet Arkan  
  Kırşehir Kilis Kocaeli  
  Halil Çalık Cumali Durmuş Sefer Ekşi  
  Kocaeli Kocaeli Kocaeli  
  M. Turhan İmamoğlu Kemal Köse Faruk Bal  
  Kocaeli Kocaeli Konya  
  Abdullah Turan Bilge Ali Gebeş Mustafa Sait Gönen  
  Konya Konya Konya  
  Mehmet Emrehan Halıcı Ömer İzgi Hasan Kaya  
  Konya Konya Konya  
  Mehmet Keçeciler Kadir Görmez Emin Karaa  
  Konya Kütahya Kütahya  
  Seydi Karakuş Miraç Akdoğan Basri Coşkun  
  Kütahya Malatya Malatya  
  Namık Hakan Durhan Tevfik Ahmet Özal Hüseyin Akgül  
  Malatya Malatya Manisa  
  Mustafa Enöz Ekrem Pakdemirli Ali Serdengeçti  
  Manisa Manisa Manisa  
  Süleyman Çelebi Ömer Ertaş Mustafa Kemal Tuğmaner  
  Mardin Mardin Mardin  
  Tunay Dikmen Metin Ergun Hasan Özyer  
  Muğla Muğla Muğla  
  Nazif Topaloğlu Fikret Uzunhasan Erkan Kemaloğlu  
  Muğla Muğla Muş  
  İsmail Çevik Mükremin Taşkın Eyüp Doğanlar  
  Nevşehir Nevşehir Niğde  
  Mükerrem Levent İhsan Çabuk Cemal Enginyurt  
  Niğde Ordu Ordu  
  Sefer Koçak Hasan Fehmi Konyalı Şükrü Yürür  
  Ordu Ordu Ordu  
  Birol Büyüköztürk Mehmet Kundakçı Ahmet Kabil  
  Osmaniye Osmaniye Rize  
  Ş. Ramis Savaş Ersin Taranoğlu Osman Fevzi Zihnioğlu  
  Sakarya Sakarya Sakarya  
  Yekta Açıkgöz Ahmet Aydın Tarık Cengiz  
  Samsun Samsun Samsun  
  Mehmet Çakar Vedat Çınaroğlu Şenel Kapıcı  
  Samsun Samsun Samsun  
  Nizamettin Sevgili Metin Bostancıoğlu Yaşar Topçu  
  Siirt Sinop Sinop  
  Mehmet Ceylan Hüsnü Yusuf Gökalp M. Cengiz Güleç  
  Sıvas Sıvas Sıvas  
  Eyyüp Cenap Gülpınar Mehmet Güneş Mehmet Salih Yıldırım  
  Şanlıurfa Şanlıurfa Şırnak  
  Fevzi Aytekin Bayram Fırat Dayanıklı Enis Sülün  
  Tekirdağ Tekirdağ Tekirdağ  
  Ahmet Zamantılı Hasan Hüseyin Balak Lütfi Ceylan  
  Tekirdağ Tokat Tokat  
  Reşat Doğru Eyüp Aşık Ali Kemal Başaran  
  Tokat Trabzon Trabzon  
  Orhan Bıçakçıoğlu Nail Çelebi Hikmet Sami Türk  
  Trabzon Trabzon Trabzon  
  Bekir Gündoğan Hasan Özgöbek Mehmet Yaşar Ünal  
  Tunceli Uşak Uşak  
  Armağan Yılmaz Mustafa Bayram Ayhan Çevik  
  Uşak Van Van  
  Kamran İnan Yaşar Okuyan Hasan Suna  
  Van Yalova Yalova  
  Ahmet Erol Ersoy Lütfullah Kayalar Mesut Türker  
  Yozgat Yozgat Yozgat  
  Şuayip Üşenmez Veysel Atasoy Tahsin Boray Baycık  
  Yozgat Zonguldak Zonguldak  
  İsmail Hakkı Cerrahoğlu Hasan Gemici Ömer Üstünkol  
  Zonguldak Zonguldak Zonguldak  
  Hamdi Baktır Muzaffer Çakmaklı    
  Kayseri Şanlıurfa    

 
 
 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Anayasanın 143 üncü maddesinin değiştirilmesine dair kanun teklifine katılıyor ve imza koyuyorum.

Gereğini arz ederim. 10.6.1999

Emin Karaa

Kütahya

GEREKÇE

Bilindiği üzere, 1982 Anayasasının 143 üncü maddesinde, Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğü, hür demokratik düzen ve nitelikleri Anayasada belirtilen Cumhuriyet aleyhine işlenen ve doğrudan doğruya Devletin iç ve dış güvenliği ilgilendiren suçlara bakmakla görevli Devlet Güvenlik Mahkemelerinin kurulması öngörülmüştür.

Anayasanın 143 üncü ve 2845 sayılı Devlet Güvenlik Mahkemelerinin Kuruluş ve Yargılama Usulü Hakkında Kanunun 3, 4 ve 5 inci maddelerine göre, Devlet Güvenlik Mahkemelerinde, bir başkan, iki asıl ve iki yedek üye ile Cumhuriyet başsavcısı ve yeteri kadar Cumhuriyet savcısı bulunmaktadır. Başkan, bir asıl ve bir yedek üye ile Cumhuriyet başsavcısı, birinci sınıfa ayrılmış hâkim ve Cumhuriyet savcıları arasından; bir asıl ve bir yedek üye, birinci sınıf askerî hâkimler arasından; Cumhuriyet savcıları ise diğer Cumhuriyet savcıları ve askerî hâkimler arasından özel kanunlarında gösterilen usule göre atanmaktadır.

Ayrıca Anayasanın 143 üncü maddesinin son fıkrası hükmüne göre, Devlet Güvenlik Mahkemelerinin yargı çevresine giren bölgelerde sıkıyönetim ilân edilmesi halinde bu bölgelerle sınırlı olmak üzere kanunla belirlenen esaslara göre Devlet Güvenlik Mahkemesi Sıkıyönetim Askerî Mahkemesine dönüştürülebilmektedir.

Ancak, gerek ulusal, gerek uluslararası hukukta kaydedilen gelişmeler ve değişmeler karşısında, bu gelişme ve değişmelere koşut olarak Devlet Güvenlik Mahkemelerinin yapısal oluşumunu yeniden düzenlemek amacıyla Anayasanın 143 üncü maddesinde değişiklik öngören bu Teklif verilmiştir.

Teklifte, Devlet Güvenlik Mahkemesi başkan, asıl ve yedek üyeleri ile Cumhuriyet başsavcılarının birinci sınıfa ayrılmış hâkim ve Cumhuriyet savcıları arasından, Cumhuriyet savcılarının ise diğer Cumhuriyet savcıları arasından Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca özel kanununda gösterilen usule göre dört yıl için atanmaları ve süresi bitenlerin de yeniden atanabilmeleri öngörülmektedir.

Ayrıca Devlet Güvenlik Mahkemelerinin yapısal durumları değiştirildiği ve sadece adlî yargı hâkimlerinden oluşturulduğu cihetle, sıkıyönetim ilânı halinde yalnızca adlî yargı hâkimlerinden oluşan mahkemenin Sıkıyönetim Askerî Mahkemesi haline dönüşmesi söz konusu olamayacağından maddenin son fıkrası yürürlükten kaldırılmaktadır. Ancak, sıkıyönetim ilânını gerektiren olaylar, genelde Devlet Güvenlik Mahkemesinin görev alanına giren bir kısım suçları da kapsadığı cihetle, sıkıyönetim veya savaş halinde Sıkıyönetim Askerî Mahkemeleri ile Devlet Güvenlik Mahkemeleri arasında görev yönünde bir ihtilâf çıkmaması için, “Ancak, sıkıyönetim ve savaş haline ilişkin hükümler saklıdır.” şeklindeki bir cümlenin maddenin birinci fıkrasına eklenmesi öngörülmektedir.

Anayasa Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi Anayasa Komisyonu 14.6.1999 Esas No. : 2/9 Karar No. : 2

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca, 9.6.1999 tarihinde Esas Komisyon olarak Anayasa Komisyonuna gönderilen “Demokratik Sol Parti Genel Başkanı İstanbul Milletvekili Bülent Ecevit, Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkanı Osmaniye Milletvekili Devlet Bahçeli ile Anavatan Partisi Genel Başkanı Rize Milletvekili MesutYılmaz ve 342 Milletvekilinin; Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 143 üncü Maddesinin Değiştirilmesine Dair Kanun Teklifi (2/9) “Komisyonumuzun 10.6.1999 tarihli ikinci toplantısında Adalet Bakanı Sayın Hikmet Sami Türk ve diğer yetkililerin katılımıyla görüşülmüştür.

Teklifle; Devlet Güvenlik Mahkemesi Başkan, asıl ve yedek üyeleri ile Cumhuriyet Başsavcılarının birinci sınıfa ayrılmış hâkim ve cumhuriyet savcıları arasından, cumhuriyet savcılarının ise diğer cumhuriyet savcıları arasından Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca özel kanununda gösterilen usule göre dört yıl içinde atanmaları ve süresi bitenlerin de yeniden atanabilmeleri öngörülmekte; bir asıl ve bir yedek üyenin askerî hâkimler arasından seçileceğine dair hüküm kaldırılmaktadır. Teklifte, ayrıca; sıkıyönetim veya savaş halinde, sıkıyönetim Askerî Mahkemeleri ile Devlet Güvenlik Mahkemeleri arasında görev yönünden ihtilaf çıkmaması için “Ancak, sıkıyönetim ve savaş haline ilişkin hükümler saklıdır” cümlesi maddenin birinci fıkrasına eklenmektedir.

Anayasamızın 143 üncü maddesinin birinci fıkrasında “Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğü, hür demokratik düzen ve nitelikleri Anayasada belirtilen Cumhuriyet aleyhine işlenen ve doğrudan doğruya Devletin iç ve dış güvenliğini ilgilendiren suçlara bakmakla görevli Devlet Güvenlik Mahkemeleri kurulur.” hükmü yer almaktadır. Sözkonusu bu maddenin değiştirilmesini öngören Teklifin, tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

Adalet Bakanı, SayınHikmet Sami Türk tarafından;

– Devlet Güvenlik Mahkemelerinin 1961 Anayasasında 1973 yılında yapılan bir değişiklikle hukukumuza girdiği, 1975 yılında Anayasa Mahkemesinin biçim yönünden Devlet Güvenlik Mahkemelerini kuran yasayı iptal ettiği; Bu mahkemeler olmaksızın geçen bir dönemin ardından 1982 Anayasasında yeniden yer aldığı,

– Devlet Güvenlik Mahkemelerinin 1982 Anayasasında uzmanlık mahkemesi olarak öngörüldüğünün gerekçeden anlaşıldığı,

– Devlet Güvenlik Mahkemelerinin ilk derece mahkemesi olduğu ve temyiz merciinin Yargıtay olduğu ve bu nedenle askerî mahkeme olmadığı,

– Türkiye’nin, kısaca Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesini ilk kabul eden ülkelerden biri olduğu bunun yanısıra Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin yetkisinin bağlayıcı olarak kabul ettiği ve bunun sonucu hukukumuzun bir parçası haline geldiği,

– Avrupa İnsan Hakları Komisyonu ve Mahkemeye taşınan davalarda Devlet Güvenlik Mahkemelerinin bünyesinde yeralan Askerî Hâkimler nedeniyle şikayet ve eleştiri konusu olduğu, bu şekliyle bağımsız ve tarafsız hâkim ilkesiyle bağdaşmadığı yönünde mahkeme kararları olduğu,

Belirtilmiştir.

SayınTürk devamla Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin, Türkiye’nin iç ve dış güvenliğini korumak bakımından Devlet Güvenlik Mahkemelerini kurmasını kendi tercihi olduğunu belirttiğini ancak konunun kanunla kurulmuş mahkemelerde bağımsız ve adil yargılanma açısından tartışıldığını vurgulamışlardır.

Devlet Güvenlik Mahkemelerindeki askerî hâkim üyelerin askerî disipline tâbi olma, ordudaki hiyerarşi nedeniyle halen orduya bağlı olup üstlerinden emir alma, atanmalarının idarî yetkililer ve ordu tarafından yapılması ve görev sürelerinin tartışılması itibariyle bağımsız ve tarafsız olmadıkları endişesi objektif olarak doğrulanmış sayılabileceği ve yargıtaydaki prosedürün bu endişeleri gidermeye yeterli olmadığı Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararlarında yer almıştır.

Sayın Bakan, sonuç olarak iç hukukumuzu kabul ettiğimiz uluslararası normlara uygun hale getirme ve 21 inci yüzyıla bu gelişmeleri ve değişimleri sağlayarak girmemizin zorunlu olduğunu, teklifle öngörülen değişikliğin bu yönde mütevazi ama gerekli ve isabetli bir adım olacağını belirtmişlerdir.

Teklifle öngörülen değişiklik lehindeki konuşmalarda;

– Devlet Güvenlik Mahkemelerinin kurulduğundan bu yana tartışma konusu olduğu ve özellikle askerî üyelerin atamaları nedeniyle eleştirildiğini,

– Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin sadece Türkiye değil, başka ülkelerle ilgili kararlarında da bu kriterleri objektif olarak koyduğu; ihmalin bu yorumları iç hukukunuza aksettirilmede ortaya çıktığı,

– Askerî hâkim ve savcıların aslında bağımsız, tarafsız ve oldukça başarılı oldukları ancak imzamız olan uluslararası sözleşmelere uyum sağlama zorunluluğumuz nedeniyle Devlet GüvenlikMahkemelerinin yapısında bu değişikliğin zorunlu olduğu,

– Komisyondan ya da Divandan alınacak her kararın, Türkiye’de insan haklarının gelişmesine katkısının büyük olacağı ve Türkiye’deki mevcut sistemin aksak noktalarının ortaya çıkmasının sağlayacağı, Komisyon ve Divan kararları ile sözleşmenin ulusal düzeyde uygulanabilirliğinin hergün bir daha arttığı, sözleşmenin soyut kurallarının biraz daha somutlaştığı ifade edilmiştir. Bu gelişmenin saptanmasının, ancak Komisyon ve Divan içtihadının yakından izlenmesi ile mümkün olacağı, sözleşmeyi iç hukukta uygularken ve sözleşme kurallarının yorumunda daima Komisyon ve Divan içtihadlarını gözönünde bulundurmak gereğine dikkat çekilmiştir.

Teklifle öngörülen değişikliğe karşı görüşlerde ise;

– Devlet Güvenlik Mahkemelerinin sıkıyönetim-savaş ve olağanüstü hal ilan edilen zemin ve zamanlarda görev yapması gerektiği,

– Devlet Güvenlik Mahkemelerinin bünyesinde yeralan askerî hâkimlerin görevine son verilmesiyle sorunun çözümlenemeyeceği, Devlet Güvenlik Mahkemelerinin hukuk sistemimizden tamamen çıkarılması gerektiği,

– Devlet Güvenlik Mahkemelerinin gerekçede yer aldığı gibi süratli işlemediği ve uzmanlık gerektirmediği, bu nedenle görev alanına giren konularda Ağır Ceza Mahkemelerinin görev yapabilecği,

– Sivil kişilerin askerî mahkemelerde yargılanmasının adil olmayacağı, Devlet Güvenlik Mahkemelerinin Anayasal devletin mahkemeleri olmadıkları ancak Anayasalı devletin mahkemeleri olabileceği, ihtisas mahkemeleri olmadıkları, diğer mahkemelerden daha süratli çalışmadıkları ve karma-olağan dışı sui generis bir mahkeme tipi olduğu belirtilmiştir.

– Teklif aleyhindeki görüşlere cevaben;

– Devlet Güvenlik Mahkemelerinin özel nitelikte olduğu; tıpkı Ticaret Mahkemeleri, İş Mahkemeleri, Kadastro Mahkemelerinde olduğu gibi özel eğitim programı olmadığı ama ele aldıkları konular nedeniyle başkan ve üyelerinin birinci sınıfa ayrılan hâkim ve savcılar arasından seçildiği ve bunun da bir güvence olduğu,

– Devlet Güvenlik Mahkemelerinin özel olarak korunan mahkemeler olduğu ve devamında görev alanı itibariyle gereklilik olduğu,

– Yargı bağımsızlığının hâkimle özdeşleşmemesi gerektiği ancak Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin Devlet Güvenlik Mahkemelerinin varlığını değil sadece askerî üyelerini tartıştığı belirtilmiştir. Ayrıca Anayasa Mahkemesinde Devlet Güvenlik Mahkemelerin Anayasal dayanağı olmadığı yönündeki eleştiri ve iddiaları bertaraf etmek üzere Anayasal zemine oturtulduğu,

- Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğünün korunmasının Anayasada sıkça geçtiği ve Devlet Güvenlik Mahkemelerin de bu amaca yönelik olarak öngörüldüğünün,

Altı çizilmiştir.

Teklifin tümü üzerinde yapılan görüşmelerden sonra oy çokluğu ile maddelere geçilmesi kabul edilmiştir.

1 inci Madde üzerinde yapılan görüşmelerde Devlet Güvenlik Mahkemelerinin hukuk sistemimizden çıkarılması, Devlet Güvenlik Mahkemelerinin kanunla kurulması ve Devlet Güvenlik Mahkemelerinin kurulabileceği yönündeki önergeler tümü üzerinde belirtilen görüşlerden hareketle oy çokluğu ile reddedilmiştir.

Türkiye’nin Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesini, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin yorumları dahil bağlayıcı yetkisini, kanunla kabul etmesinin, iç hukukunda bu doğrultuda değişiklikler yapmasını zorunlu kıldığı ve bu yansımanın en kısa süre de gerçekleştirilmesi gereği bir kere daha ifade edilmiştir.

Yapılan görüşmelerden; sonra teklifin birinci, ikinci maddeleri ile tümü oya sunulmuş ve oy çokluğu ile kabul edilmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
 
  Başkan Başkanvekili  
  Ertuğrul Yalçınbayır N. Kemal Atahan  
  Bursa Hatay  
  Sözcü Kâtip  
  Ş. Bülent Yahnici Sühan Özkan  
  Ankara İstanbul  
  Üye Üye  
  Ahmet İyimaya M. Zeki Sezer  
  Amaysa Ankara  
  (Muhalifim)    
  Üye Üye  
  Salih Çelen Şaban Kardeş  
  Antalya Bayburt  
  (Muhalefet Şerhi ekleyeceğim)    
  Üye Üye  
  Ayvaz Gökdemir Edip Özgenç  
  Erzurum İçel  
  Üye Üye  
  Süleyman Arif Emre Cavit Kavak  
  İstanbul İstanbul  
  (Muhalifim)    
  Üye Üye  
  Osman Kılıç Necdet Saruhan  
  İstanbul İstanbul  
  Üye Üye  
  Mehmet Ali Şahin Mustafa Verkaya  
  İstanbul İstanbul  
  (Muhalefet Şerhim eklidir)    
  Üye Üye  
  Mehmet Özcan Mustafa Kamalak  
  İzmir Kahramanmaraş  
  (Muhalifim)    
  Üye Üye  
  Mehmet Sağlam Sadık Yakut  
  Kahramanmaraş Kayseri  
Üye
     
Mehmet Kundakçı
     
Osmaniye
     
       

ANAYASA KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA

Anayasanın 143 üncü maddesinde değişiklik öngören kanun teklifi hakkındaki muhalefet şerhimiz aşağıdadır.

Arz ederiz. 14.6.1999

Süleyman Arif Emre Prof. Dr. Mustafa Kamalak Mehmet Ali Şahin

İstanbul Kahramanmaraş İstanbul

MUHALEFET ŞERHİ

1. Devlet Güvenlik Mahkemelerinin kuruluş gerekçeleri ortadan kalkmıştır.

Bilindiği gibi Devlet Güvenlik Mahkemeleri için iki tane kuruluş gerekçesi gösteriliyordu. Bunlardan biri “hızlı karar verme” diğeri ise “uzman mahkeme” olma gerekçesi idi.

Onaltı yıllık uygulama Devlet Güvenlik Mahkemelerindeki dosya yığını ve Devlet Güvenlik Mahkemesi hâkim ve savcıları için özel bir eğitim verilmesine gerek dahi görülmemesi bugün için bu iki gerekçenin de açık ve kesin olarak ortadan kalktığını, hatta hiçbir zaman mevcut olmadığını göstermektedir.

2. Devlet Güvenlik Mahkemeleri genel “mahkeme” anlayışına aykırıdır. Genel mahkemelerde özel yargılama yapılamaz. Halbuki Devlet Güvenlik Mahkemeleri özel yargılama yapmaktadırlar. Nitekim Anayasanın 143 üncü maddesiyle özel olarak kurulmuşlardır.

3. Devlet Güvenlik Mahkemeleri, tabiî hâkim ilkesine aykırı kuruluşlardır.

4. Anayasanın 143 üncü maddesinin değiştirilmesi, Devlet Güvenlik Mahkemelerinin Avrupa İnsan Hakları Divanınca “mahkeme” olarak kabulüne yetmiyecektir. Çünkü Devlet Güvenlik Mahkemeleri, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 6 ncı maddesinde öngörülen “adil yargılama” hakkına uygun yargılama yapamamaktadır. Yine çünkü Devlet Güvenlik Mahkemeleri, Ceza Muhakemeleri Kanunumuzun, genel mahkemeler için yürürlükten kaldırılmış olan, 1992 yılında mülga kılınmış, ölü maddelerine göre yargılama yapmaktadır.

5. Devlet Güvenlik Mahkemeleri “yargı birliği ilkesine” aykırıdır.

6. Devlet Güvenlik Mahkemelerine ihtiyaç yoktur. Çünkü Ağır Ceza Mahkemeleri, Devlet Güvenlik Mahkemelerine verilen görevleri rahatlıkla yapabilecek güç ve niteliktedir. Nitekim bütün bu vazifeleri 1983 yılına kadar da yapmıştır.

7. Devlet Güvenlik Mahkemeleri, Anayasamızın ruhuna aykırı kuruluşlardır.

Nitekim Anayasa Mahkemesi, Diyarbakır Devlet Güvenlik Mahkemesinin itirazı üzerine (6.5.1975 tarihinde E. 1974/35, K. 1975/126 sayılı kararı ile 26.6.1973 tarih ve 1773 sayılı) eski Devlet Güvenlik Mahkemeleri Kanununu -esasa bile girmeden- biçim yönünden iptal etmişti.

8. Devlet Güvenlik Mahkemeleri, modern ülkelerdeki “çağdaş” gelişmelere aykırı kuruluşlardır. Çünkü modern ülkelerde sürekli olarak insan hakları genişlemekte, bu sebeple de özel ve olağanüstü mahkemeler bir bir lağvedilmektedir.

Nitekim model olarak aldığımız Fransız Devlet Güvenlik Mahkemesi 1981 yılında yürürlükten kaldırılmıştır.

9. Devlet Güvenlik Mahkemeleri kanun karşısında kişi eşitliğini ihlâl eden kuruluşlardır.

10. Türkiye’de”Devlet hakları” değil, “insan hakları” ihlâl edilmektedir.

Nitekim Avrupa İnsan Hakları Divanı ve bir kısım modern ülkeler, Türkiye’yi, devlet zaafiyetinden dolayı değil, fakat “insan hakları ihlâli” sebebiyle suçlamaktadır.

Bu münasebetle Türkiye’de eğer özel bir mahkeme kurulacaksa bu Devlet Güvenlik Mahkemesi değil, “İnsan Hakları Mahkemesi” olmalıdır.

KARŞIOY GÖRÜŞÜ

Anayasanın 143 üncü maddesine yönelik değişiklik teklifinin aynen kabulü yönünde oluşan komisyon raporuna aşağıdaki düşüncelerle katılamıyoruz :

1. Devlet Güvenlik Mahkemeleri sistemimize Isparta Milletvekili Süleyman Demirel ve arkadaşları ile Zonguldak Milletvekili Bülent Ecevit ve arkadaşları tarafından yapılan teklifle, 12 Mart ara rejimi döneminde girmiştir. Böyle bir hüküm, ne tarihî olarak, ne de merî hukuk olarak hiçbir demokratik ülke anayasasında yer almamaktadır. “Çıkış garantisi” niteliğindeki bu hükmü anayasadan ayıklamak gerekir. (Dr. Yazıcı, Serap, Türkiye’de Askerî Mücadelelerin Anayasal etkileri, Ank. 1997 Shf. 33 ve Civ.)

2. Anayasanın 143 üncü maddesinde tanımlanan suçlardan devlet korunmasının sağlanmasının yolu, yine Anayasamızın 142 nci maddesi delaletiyle ve genel yetki içinde kimi genel mahkemeleri bu alanda görevlendirmektir. 1973, 1982 kurucu dönemlerinde gündeme gelmesine rağmen bu çözümün benimsenmemesi, demokratik anayasa mimarisindeki vizyon noksanlığımızı ifade etmektedir. Şartların zorunlu kıldığı Devlet Güvenlik Mahkemesi ihtiyacını ikâme yoluyla giderecek demokratik çözümler elbetteki mevcuttur.

3. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararının uyarlanması yönündeki kısmî değişiklik, özü itibariyle doğrudur. Ancak bu teklif, noksan ve zamanlaması yanlış bir tekliftir :

a) Bir önemli davanın görülmesi sırasında yapılan bu teklif, tabiî veya kanunî hâkim ilkesi yönünden sorunlar yaratacak niteliktedir. Vurgulayarak belirtelimki formasyon bakımından asker-sivil hâkim farkından bahsetmek mümkün değildir. Kararını uyarlıdığımız mahkeme, bu noktada bir “adil yargılanma” problemini gündeme getirebilecektir.

b) Türkiye, anayasal dönüşümleri, bir krizin, ara rejimin veya Avrupa sisteminin talepleri sonucunda gerçekleştirme kaderinden kurtulmalıdır. Uyarlanan kararın ittihaz tarihinden bu yana geçen sürede susan kurucu iktidarın dava görülürken harekete geçirilmesini yerinde görmüyoruz. Değişiklik müzakerelerinin ve -gerçekleşirse- Anayasaya uyum yasasının alacağı muhtemel sürede davanın durdurulmasının yükünü parlamentoya yükleyen çözümün doğru olmadığını düşünüyoruz.

4. Türkiye, Anayasası ile mutlaka bir alt mahkeme kuracak ise, bu, devletin de bizzat varlık sesebi olan insanın hakkına taalluk eden bir mahkeme olmalıdır; İnsan Hakları Mahkemesi (bkz. Komisyon tutanaklarında yer alan metin taslak denemesi)

5. Devlet Güvenlik Mahkemelerinin yürürlükten kaldırılması çözümü derdest dava dahil, intikal sorunlarını çözecek geçiş süresini ve yürürlüğü makul geleceğe sarkıtmayı bünyesinde taşımaktadır.

6. “Ancak, sıkıyönetim ve savaş haline ilişkin hükümler saklıdır” cümlesinin “... Anayasa hükümleri...” biçiminde olması gereklidir. Çünkü salt “hükümler” kategorisi, hem Anayasa hükümlerini ve hem de yasa ile diğer hükümleri içerecek genişliktedir. Yasaları da saklılık kapsamına alan bir Anayasa hükmü, sıkıyönetim hukukundaki her türlü düzenlemeyi Anayasa seviyesine çıkaracaktır. Özgürlükler hukuku alanında sorun doğuracak bu açık alanı hiç olmaz ise Genel Kurul’da tashih etmeliyiz.

Ahmet İyimaya Amasya

ANAYASA KOMİSYONU SAYIN BAŞKANLIĞINA

Değerli Amasya Milletvekilimiz Ahmet İyimaya’nın kaleme aldığı görüşlere ilaveten

Çoğunluğun kararı kabul edildiği takdirde, Devlet Güvenlik Mahkemeleri tarafından verilmiş ve fakat henüz kesinleşmemiş kararların sıhhati olumsuz etkileneceği gibi kesinleşmiş binlerce Devlet Güvenlik Mahkemesi kararına karşı iade-i muhakeme talebi yapılmasına ve tazminat davaları açılmasına dahi sebebiyet verilebilecektir. Bu şekilde Türk yargısının davalara boğulması sözkonusu olabileceği gibi istenen amaca da ulaşılamayacaktır.

Diğer taraftan mevzuatta başkaca değişiklikler yapılması gerekirken tek başına askerî hâkimlerin çekilmesi sakıncalar içermektedir. Bu nedenlerle de çoğunluk görüşüne muhalifim.

Salih Çelen

Antalya

DEMOKRATİK SOL PARTİ GENEL BAŞKANI İSTANBUL MİLLETVEKİLİ BÜLENT ECEVİT, MİLLİYETÇİ HAREKET PARTİSİ GENEL BAŞKANI OSMANİYE MİLLETVEKİLİ DEVLET BAHÇELİ İLE ANAVATAN PARTİSİ GENEL BAŞKANI RİZE MİLLETVEKİLİ MESUT YILMAZ VE 342 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ

TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASININ 143 ÜNCÜ MADDESİNİN

DEĞİŞTİRİLMESİNE DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. – 7.11.1982 tarihli ve 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 143 üncü maddesinin, birinci fıkrasına “Ancak, sıkıyönetim ve savaş haline ilişkin hükümler saklıdır.” cümlesi eklenmiş, ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, üç ve dördüncü fıkraları birleştirilerek bir fıkra olarak yeniden düzenlenmiş ve son fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.

“Devlet Güvenlik Mahkemesinde bir başkan, iki asıl ve bir yedek üye ile Cumhuriyet başsavcısı ve yeteri kadar Cumhuriyet savcısı bulunur.

Başkan, iki asıl ve bir yedek üye ile Cumhuriyet başsavcısı, birinci sınıfa ayrılmış hâkim ve Cumhuriyet savcıları arasından; Cumhuriyet savcıları ise, diğer Cumhuriyet savcıları arasından Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca özel kanununda gösterilen usule göre dört yıl için atanırlar; süresi bitenler yeniden atanabilirler.”

MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer ve halkoylamasına sunulması halinde tümüyle oylanır.

ANAYASA KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN
 
 
 
 
 
 
 
 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASININ 143 ÜNCÜ MADDESİNİN

DEĞİŞTİRİLMESİNE DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. – Teklifin 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

MADDE 2. – Teklifin 2 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

SIRA SAYISI 2’NİN SONU