Dönem : 21 Yasama
Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 534)
Trabzon
Milletvekili Nail Çelebi’nin, Kamulaştırma Kanununun Bir Maddesinin
Değiştirilmesi Hakkında Kanun Teklifi ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm
Komisyonu
Raporu (2/251)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Kamulaştırma Kanununun bir maddesinin değiştirilmesi hakkında kanun
teklifim gerekçesi ile birlikte ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımla arz ederim. 29.7.1999
Nail Çelebi
Trabzon
GEREKÇE
4.11.1983 tarihinde kabul edilen ve 8.11.1983 tarih ve
18215 Sayılı Resmî Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren “Kamulaştırma Kanunu”
nun bilirkişilerin nasıl seçileceği açıklanan 15 inci maddesinde;
“Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine bağlı ihtisas
odalarının her biri, üyelerinin oturdukları yeri gözönünde bulundurarak her il
için beş ila onbeş; il merkezleri için il, ilçeler için ilçe idare kurullarınca
bu bölgelerde oturan taşınmaz mal sahipleri arasından onbeş bilirkişi her yıl
Ocak ayının ilk haftasında seçilerek isim ve adreslerini bildiren listeler
valiliklere verilir.
Bu listeler Valilikçe onaylandıktan sonra odalardan gelenler
il merkezi ile ilçelerdeki Asliye Hukuk Mahkemelerine, taşınmaz mal sahipleri
listesinden her biri de seçildikleri yerin Asliye Hukuk Mahkemelerine
gönderilir.” denmektedir.
Ayrıca, 27 Ocak 1954 tarih ve 6235 Sayılı “Türk
Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanununun” 2/B, C maddesi hükümlerine
dayanılarak çıkartılan ve 6 Ocak 1982 tarih ve 17566 sayılı Resmî Gazetede
yayınlanarak yürürlüğe giren (Kanuna uygun olmamakla beraber uygulamada hâlâ
geçerli olan) “Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Bilirkişilik, Eksperlik,
Hakemlik ve Teknik Müşavirlik Yönetmeliği” nin bilirkişilik, eksperlik ve
hakemlik yapabileceklerin nasıl seçileceği açıklanan;
4 üncü maddesinde; “Bu Yönetmeliğin kapsamında
belirtilen Mühendislik ve Mimarlık Hizmetleri TMMOB’ne bağlı odalarca tespit
edilen mühendis ve mimarlar yetkilidirler.”
5 inci maddesinde; “Bu yönetmeliğin malî hükümleri
TMMOB Yönetim Kurulu her yıl yeniden düzenler ve ilân eder. Odalar, kendilerine
karşı sorumluluklarını yerine getirmiş olan tecrübeli ve uygun nitelikli üyeler
arasında seçtiği bilirkişilik, eksperlik ve hakemlik yapabilecek üyelerin
listesini hazırlayarak TMMOB’ne gönderir ve TMMOB Genel Sekreterliği bu
listeleri müracaatlarda kullanmak üzere dosyalar, bir örneğini her yıl Aralık
ayı içerisinde Valiliklere gönderir.” demektedir.
Bu cümleden olarak, Türk Mühendis ve Mimar Odaları
Birliğine bağlı ihtisas odalarına üye olmayan mühendis ve mimarların
kamulaştırma konularında bilirkişi, eksper ve hakem olarak seçilemeyecekleri ve
görev yapamayacakları açıktır.
Oysa, Türkiye Cumhuriyet Anayasasının 33 üncü
maddesinde “Hiç kimse bir derneğe üye olmaya ve dernekte üye kalmaya
zorlanamaz.” 135 inci maddesinde de “Kamu Kurum ve Kuruluşları ile Kamu
İktisadî Teşebbüslerinde aslî ve sürekli görevlerde çalışanların meslek
kuruluşlarına girme mecburiyeti aranmaz.” denmektedir.
27 Ocak 1954 tarih ve 6235 sayılı “Türk Mühendis ve
Mimar Odaları Birliği Kanununun bazı maddelerini değiştiren ve bazı yeni
maddeler ilave eden 19.4.1983 tarih ve 66 sayılı KHK ile Kanunun 33 üncü
maddesine eklenen ek fıkrada da; “Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İktisadî Devlet
Teşekkülleri ve Kamu İktisadî Kuruluşlarında aslî ve sürekli olarak çalışan
mühendislik ve mimarlık meslekleri mensuplarının meslek ve ihtisaslarıyla
ilgili odaya girmeleri isteklerine bağlıdır. Ancak, bunlar görevlerinin gereği
olan işleri yaparken, meslekî bakımdan odaya kayıtlı meslektaşlarının
yetkileriyle haklarına sahip ve onların ödevleriyle yükümlüdürler. Bu konuda
Türk Silâhlı Kuvvetleri mensupları ile ilgili hükümler saklıdır.” denmektedir.
Bu sebeplerden dolayı da; Anayasamızın ve Kanunun
vermiş olduğu hakkı kullanarak herhangi bir meslek kuruluşuna üye olmayan veya
üye iken anayasal ve yasal hakkını kullanarak üyelikten ayrılan mimar ve
mühendislerin de bilirkişi, eksper ve hakem olarak görevlendirilmesi bir
haktır.
Bu amaçla; bilirkişi listelerinin, Türk Mühendis ve
Mimar Odaları Birliği İhtisas Odaları yerine valiliklerce illerinde bulunan
resmî daire ve kurumlarda görev yapan mimar ve mühendislerden seçilmesi
gerekir. Böylece hem sağlıklı bir
kamulaştırma yapılabilmesi için konu uzmanı elemanların bilirkişi olarak
seçilmesi mümkün olacak hem de Anayasanın 33 üncü ve 135 inci maddeleri ile
6235 Sayılı Kanunun 33 üncü maddesine eklenen fıkraya ters işlem yapılmayarak
mühendis ve mimarlar arasındaki ayrım kaldırılmış olacaktır.
Buna göre Kamulaştırma Kanununun 15 inci maddesinin
değiştirilmesi uygun olacaktır.
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm
Komisyonu 3.7.2000
Esas No. : 2/251
Karar No. : 41
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Trabzon Milletvekili Nail Çelebi tarafından
hazırlanarak 29.7.1999 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
sunulan ve 3.8.1999 tarihinde Başkanlıkça esas komisyon olarak Komisyonumuza,
tali komisyon olarak Adalet Komisyonuna havale edilen 2/251 esas numaralı
“Kamulaştırma Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Teklifi”
Komisyonumuzun 28.6.2000 tarihinde yaptığı 9 uncu Birleşiminde, teklif sahibi
Sayın Milletvekili ile Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Adalet Bakanlığı ve
Maliye Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.
Teklif ve gerekçesi incelendiğinde;
Kamulaştırma Kanununun bilirkişilerle ilgili 15 inci
maddesinde; Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine bağlı ihtisas odalarının
her birinin, üyelerinin oturdukları yeri gözönünde bulundurarak her il için beş
ila onbeş; il merkezleri için il, ilçeler için ilçe idare kurullarınca bu
bölgelerde oturan taşınmaz mal sahipleri arasından onbeş bilirkişinin her yıl
Ocak ayının ilk haftasında seçilerek, isim ve adreslerini bildiren listelerin
valiliklere verilmesinin hüküm altına alındığı,
Ayrıca, 27 Ocak 1954 tarih ve 6235 sayılı “Türk
Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu” nun 2 nci maddesinin b ve c bentleri
hükümlerine dayanılarak çıkartılan ve 6 Ocak 1982 tarih ve 17566 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren “Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği
Bilirkişilik, Eksperlik, Hakemlik ve Teknik Müşavirlik Yönetmeliği” nin 4 üncü
maddesinde; “Bu Yönetmeliğin kapsamında belirtilen mühendislik ve mimarlık
hizmetleri Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine bağlı odalarca tespit
edilen mühendis ve mimarlar yetkilidirler.”, 5 inci maddesinde; “Odalar,
kendilerine karşı sorumluluklarını yerine getirmiş olan tecrübeli ve uygun
nitelikli üyeler arasından seçtiği bilirkişilik, eksperlik ve hakemlik
yapabilecek üyelerin listesini hazırlayarak Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine
gönderir ve Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Genel Sekreterliği bu
listeleri müracaatlarda kullanmak üzere dosyalar, bir örneğini her yıl Aralık
ayı içerisinde valiliklere gönderir” ifadelerine yer verildiği,
Bu nedenlerle, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine
bağlı ihtisas odalarına üye olmayan mühendis ve mimarların kamulaştırma
konularında bilirkişi, eksper ve hakem olarak seçilemedikleri ve görev
yapamadıkları,
Bu amaçla; bilirkişi listelerinin, Türk Mühendis ve
Mimar Odaları Birliği İhtisas Odaları yerine valiliklerce illerinde bulunan
resmî daire ve kuruluşlarda görev yapan mimar ve mühendislerden seçilmesi,
böylece hem sağlıklı bir kamulaştırma yapılabilmesi için konunun uzmanı
elemanların bilirkişi olarak seçilmesinin mümkün olacağı, hem de mühendis ve
mimarlar arasındaki ayırımın kaldırılmış olacağı,
Kamulaştırma Kanununun 15 inci maddesinin yukarıda
belirtilen doğrultuda değiştirilmesinin uygun olacağı,
Görülmektedir.
Teklif sahibi olarak Trabzon Milletvekili Nail Çelebi
teklifle ilgili olarak yaptığı açıklamalarda; Kamulaştırma Kanununun 15 inci
maddesinin uygulamada sıkıntılara yol açtığı, teklifle kamu yararının
hedeflendiği, Anayasanın 10 uncu maddesindeki eşitlik ilkesinin uygulanması
gerektiği, dolayısıyla meslek odalarına üye olmayan kamu görevlilerinin ve
herhangi bir odaya üye olmayan meslek mensuplarının da kamulaştırma konularında
bilirkişi olabilme hakkından faydalanabilmesi gerektiği,
Komisyon üyeleri ve bakanlık temsilcilerince yapılan
açıklamalarda ise;
– Teklifte Bayındırlık Müdürlüğü ve diğer kamu
kurumlarından da bilirkişi atanmasının öngörüldüğü,
– Serbest çalışan ve odalara üye olmayan
bilirkişilik hizmeti verebilecek olanların da bu haktan faydalanması gerektiği,
– Asıl hedefin Anayasada belirtilen eşitlik
ilkesinin gerçekleştirilmesi olduğu,
– Kanun teklifinde bilirkişilerin meslekte
yeterliliği konusuna yer verilmediği,
Şeklinde görüşler dile getirilmiştir.
Yapılan tamamlayıcı açıklamaları müteakiben Teklif ve
gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Teklifin çerçeve 1 inci maddesi ile düzenlenen 2942
sayılı Kamulaştırma Kanununun 15 inci maddesinin birinci fıkrası; Teklifin
sadece resmî daire ve kurumlarda görev yapanlara bir imkân sağladığı şeklinde
anlaşıldığı, bu nedenle serbest çalışanlara da aynı hakkın sağlanması gerektiği
doğrultusunda düzenleme getiren bir önergenin kabul edilmesiyle ve alınan
redaksiyon yetkisi çerçevesinde “görev yapan” ibaresinden sonra “serbest
çalışanlar” ibaresi yer alacak şekilde Komisyonumuzca değiştirilerek kabul
edilmiştir.
Tasarının yürürlük ve yürütmeye dair 2 ve 3 üncü
maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Mustafa Gül |
Bülent
Ersin Gök |
Yusuf Kırkpınar |
|
|
Elazığ |
İstanbul |
İzmir |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Musa Konyar |
Ahmet
Sancar Sayın |
Mustafa
Vural |
|
|
Ağrı |
Antalya |
Antalya |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Örs |
Bedri Yaşar |
Metin Kalkan |
|
|
Burdur |
Gümüşhane |
Hatay |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Çümen |
Ali Sezal |
Kemal Albayrak |
|
|
İzmir |
Kahramanmaraş |
Kırıkkale |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Turhan
İmamoğlu |
Hasan
Özyer |
Mehmet Ceylan |
|
|
Kocaeli |
Muğla |
Sivas |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Mehmet Güneş |
|
|
|
|
Şanlıurfa |
|
TRABZON MİLLETVEKİLİ
NAİL ÇELEBİ’NİN TEKLİFİ
KAMULAŞTIRMA KANUNUNUN BİR MADDESİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ
HAKKINDA
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. – 4.11.1983 tarihli ve 2942 sayılı
Kamulaştırma Kanununun 15 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 15. – Valilikler, illerinde bulunan resmî
daire ve kurumlarda görev yapan her mühendislik ihtisas dallarından ve
mimarlardan beş ile onbeş bilirkişiyi isim ve adresleriyle birlikte Ocak ayının
ilk haftasında tespit eder. İl merkezleri için il, ilçeler için ilçe idare
kurullarınca bu bölgelerde oturan taşınmaz mal sahipleri arasından onbeş
bilirkişi her yıl Ocak ayının ilk haftasında seçilerek isim ve adreslerini
bildiren listeler valiliklere verilir.
Bilirkişi olarak tespit edilen mimar, mühendis ve
taşınmaz mal sahipleri listeleri valilikçe onaylandıktan sonra mimar ve
mühendislerin isimleri ihtisas dalları itibariyle il merkezi ile ilçelerdeki
Asliye Hukuk Mahkemelerine; taşınmaz mal sahipleri listelerinden her biri de
seçildikleri yerin Asliye Hukuk Mahkemelerine gönderilir.
Süresi bitenler tekrar seçilebilir.
Bilirkişi kurulu; kamulaştırmaya konu olan yerin cins
ve niteliğine göre ikisi mimar ve mühendisler listesinden biri de taşınmaz mal
sahipleri listesinden seçilmek suretiyle üç kişiden oluşur.
Kamulaştırılan taşınmaz malın üstün niteliği gözönüne
alınarak bilirkişinin ikisi de aynı uzmanlık kolundan seçilebilir.
Kamulaştırmayı yapan idarede görevli olanlar ve kıymet
takdiri komisyonunda kıymet takdiri işinde bulunanlar ile kamulaştırılan
taşınmaz malın sahipleri ve bunların usul ve füruu, karı-koca, üçüncü derece
dahil, kan ve sıhrî hısımları ve mal sahipleri ile menfaat ortaklığı olanlar
bilirkişi seçilemezler.
Tespit edilen mimar ve mühendis listelerinden fiilî ve
hukukî sebeplerle bilirkişi seçiminin imkânsız olduğu illerde, kamulaştırılan
taşınmaz malın cins ve özelliğine göre, bayındırlık, tarım, orman ve köyişleri
daireleri ile diğer resmî daire ve kurumlardan alınacak fen adamları ile
bilirkişi kurulu tamamlanır. Bunların da bulunmadığı veya fiilî veya hukukî
sebeplerle bilirkişi seçimlerine imkân olmadığı takdirde, komşu illerin
valiliklerince tespit edilen listelerden, yoksa yukarıda belirtilen resmî daire
ve kurumlardan alınacak fen adamları ile kurul tamamlanır.
Mahkemelere gönderilen listelerde yazılı olanlar ve
yukarıdaki fıkrada gösterilen kimseler arasından taraflar bilirkişi seçmekte
birleşemedikleri takdirde bilirkişiler hâkim tarafından re’sen seçilir.
Bilirkişi kurulu, taşınmaz malın kıymetini 11 inci ve
12 nci maddeler hükümlerine göre tayin ve takdir ederek gerekçeli raporunu en
kısa zamanda mahkemeye verir.
Bilirkişi kurulu, kıymet takdir komisyonunca tespit
edilen kıymette bir değişiklik yapmış ise bunun nedenlerini raporunda belirtir.
Hâkim, bilirkişi kurulu tarafından takdir olunan
bedelde açık bir isabetsizlik bulunduğu veya kıymet takdiri komisyonu
tarafından tayin edilen kıymet ile bilirkişi kurulunun belirlediği kıymet
arasında önemli bir oransızlık görüldüğü takdirde aynı usullerle yeni bilirkişi
kurulu oluşturarak kıymet takdiri yaptırır.
Hâkim, bilirkişilere yemin ettirir.
Kıymet takdirinde, kamulaştırmayı yapan daire 13 üncü
madde gereğince tebligatı kamulaştırma kararının tamamlanmasından itibaren bir
yıl içinde usulüne göre yaptırmamış ise kamulaştırma kararının hak sahibine
tebliğ olunduğu, tebligat yapılmadan dava açılmış ise, davanın açıldığı gün
esas tutulur.
Maliklerinin, zilyetlerinin veya diğer ilgililerin
tespiti mümkün olmadığı ve sahipsiz göründüğü takdirde, taşınmaz malların
ilerde ortaya çıkacak maliki, zilyedi veya diğer alâkalıları tarafından talep
edilecek kamulaştırma bedellerinde veya bu kamulaştırmaların bedellerine vaki
olacak itirazlarda, taşınmaz malın kamulaştırma tarihindeki kıymeti esas
tutulur.
MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
BAYINDIRLIK,
İMAR, ULAŞTIRMA VE
TURİZM
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ
METİN
KAMULAŞTIRMA KANUNUNUN BİR MADDESİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ
HAKKINDA
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. – 4.11.1983 tarihli ve 2942 sayılı
Kamulaştırma Kanununun 15 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bilirkişiler
Madde 15. – Valilikler, illerinde bulunan resmî
daire ve kurumlarda görev yapanlar ile serbest çalışanlardan, her mühendislik
ihtisas dallarından ve mimarlardan beş ila onbeş bilirkişiyi isim ve
adresleriyle birlikte Ocak ayının ilk haftasında tespit eder. İl merkezleri
için il, ilçeler için ilçe idare kurullarınca bu bölgelerde oturan taşınmaz mal
sahipleri arasından onbeş bilirkişi her yıl Ocak ayının ilk haftasında
seçilerek isim ve adreslerini bildiren listeler valiliklere verilir.
Bilirkişi olarak tespit edilen mimar, mühendis ve
taşınmaz mal sahipleri listeleri valilikçe onaylandıktan sonra mimar ve mühendislerin
isimleri ihtisas dalları itibariyle il merkezi ile ilçelerdeki Asliye Hukuk
Mahkemelerine; taşınmaz mal sahipleri listelerinden her biri de seçildikleri
yerin Asliye Hukuk Mahkemelerine gönderilir.
Süresi bitenler tekrar seçilebilir.
Bilirkişi kurulu; kamulaştırmaya konu olan yerin cins
ve niteliğine göre ikisi mimar ve mühendisler listesinden biri de taşınmaz mal
sahipleri listesinden seçilmek suretiyle üç kişiden oluşur.
Kamulaştırılan taşınmaz malın üstün niteliği gözönüne
alınarak bilirkişinin ikisi de aynı uzmanlık kolundan seçilebilir.
Kamulaştırmayı yapan idarede görevli olanlar ve kıymet
takdiri komisyonunda kıymet takdiri işinde bulunanlar ile kamulaştırılan
taşınmaz malın sahipleri ve bunların usul ve füruu, karı-koca, üçüncü derece
dahil, kan ve sıhrî hısımları ve mal sahipleri ile menfaat ortaklığı olanlar
bilirkişi seçilemezler.
Tespit edilen mimar ve mühendis listelerinden fiilî ve
hukukî sebeplerle bilirkişi seçiminin imkânsız olduğu illerde, kamulaştırılan
taşınmaz malın cins ve özelliğine göre, bayındırlık, tarım, orman ve köyişleri
daireleri ile diğer resmî daire ve kurumlardan alınacak fen adamları ile
bilirkişi kurulu tamamlanır. Bunların da bulunmadığı veya fiilî veya hukukî
sebeplerle bilirkişi seçimlerine imkân olmadığı takdirde, komşu illerin
valiliklerince tespit edilen listelerden, yoksa yukarıda belirtilen resmî daire
ve kurumlardan alınacak fen adamları ile kurul tamamlanır.
Mahkemelere gönderilen listelerde yazılı olanlar ve
yukarıdaki fıkrada gösterilen kimseler arasından taraflar bilirkişi seçmekte
birleşemedikleri takdirde bilirkişiler hâkim tarafından re’sen seçilir.
Bilirkişi kurulu, taşınmaz malın kıymetini 11 ve 12 nci
maddeler hükümlerine göre tayin ve takdir ederek gerekçeli raporunu en kısa
zamanda mahkemeye verir.
Bilirkişi kurulu, kıymet takdir komisyonunca tespit
edilen kıymette bir değişiklik yapmış ise bunun nedenlerini raporunda belirtir.
Hâkim, bilirkişi kurulu tarafından takdir olunan
bedelde açık bir isabetsizlik bulunduğu veya kıymet takdiri komisyonu
tarafından tayin edilen kıymet ile bilirkişi kurulunun belirlediği kıymet
arasında önemli bir oransızlık görüldüğü takdirde aynı usullerle yeni bilirkişi
kurulu oluşturarak kıymet takdiri yaptırır.
Hâkim, bilirkişilere yemin ettirir.
Kıymet takdirinde, kamulaştırmayı yapan daire 13 üncü
madde gereğince tebligatı kamulaştırma kararının tamamlanmasından itibaren bir
yıl içinde usulüne göre yaptırmamış ise kamulaştırma kararının hak sahibine
tebliğ olunduğu, tebligat yapılmadan dava açılmış ise, davanın açıldığı gün
esas tutulur.
Maliklerinin, zilyetlerinin veya diğer ilgililerin
tespiti mümkün olmadığı ve sahipsiz göründüğü takdirde, taşınmaz malların
ilerde ortaya çıkacak maliki, zilyedi veya diğer alâkalıları tarafından talep
edilecek kamulaştırma bedellerinde veya bu kamulaştırmaların bedellerine vaki
olacak itirazlarda, taşınmaz malın kamulaştırma tarihindeki kıymeti esas
tutulur.
MADDE 2. – Teklifin 2 nci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Teklifin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
SIRA SAYISI
534 ÜN SONU