T.B.M.M. (S. Sayısı : 381)
Erzincan Milletvekili Tevhit Karakaya ve 20 Arkadaşının, Yüksek Öğretim Kurumları Teşkilâtı Hakkında 41 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair 2809 Sayılı Kanun ile 78 ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci Maddesine Göre Doğrudan
Gündeme Alınma Önergesi (2/107)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Yüksek Öğretim Kurumları Teşkilâtı Hakkında 41 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair 2809 Sayılı Kanun ile 78 ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifimi 24.6.1999 tarihinde Başkanlığınıza verdim. Ancak aradan 45 gün geçmesine rağmen Kanun Teklifim ilgili Komisyonda görüşülmemiştir.
Meclis İçtüzüğünün 37 nci Maddesi gereğince Kanun Teklifimin doğrudan Meclis Genel Kurul gündemine alınması hususunda gereğini arz ederim.
Saygılarımla. 13.10.1999
Tevhit Karakaya
Erzincan
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Yüksek Öğretim Kurumları Teşkilâtı Hakkında 41 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair 2809 Sayılı Kanun ile 78 ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifimiz ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz.
Saygılarımızla.
| Tevhit Karakaya | Veysel Candan | M. Zeki Çelik | |
| Erzincan | Konya | Ankara | |
| Ali Sezal | Abdullah Veli Seyda | Zülfikar İzol | |
| Kahramanmaraş | Şırnak | Şanlıurfa | |
| Osman Yumakoğulları | Ali Güner | Mehmet Batuk | |
| İstanbul | Iğdır | Kocaeli | |
| Hüseyin Arı | M. Altan Karapaşaoğlu | Özkan Öksüz | |
| Konya | Bursa | Konya | |
| Avni Doğan | S. Arif Emre | S. Pamukçu | |
| Kahramanmaraş | İstanbul | Bayburt | |
| Bekir Sobacı | Dr. Ahmet Demircan | Lütfi Esengün | |
| Tokat | Samsun | Erzurum | |
| Prof. Dr. İrfan Gündüz | Mahmut Göksu | Mukadder Başeğmez | |
| İstanbul | Adıyaman | İstanbul |
GEREKÇE
Coğrafî yerleşim yeri olarak Doğu Anadolu Bölgemizin batı kesiminde bulunan Erzincan İlimiz, iklim ve tabiî güzellikleri ile kendine has özellikleri olan ve yaklaşık 12.000 km2 alanı kaplayan şirin bir ilimizdir. Erzincan sadece Doğu Anadolu’ya, Asyadaki Türk Cumhuriyetlerine ve Uzakdoğuya açılan E 80 karayolu üzerinde yer almakla kalmayıp aynı zamanda kuzey-güney istikametinde uzanan yolların da güzergâhı üzerinde bulunmaktadır. Erzincan’ın coğrafî konumu onu jeopolitik ve jeostratejik açılardan da fevkalade önemli bir duruma getirmiş ve Erzincan ve çevresine hakim olmak üzere tarihte Yassıçemen ve Otlukbeli Meydan Muharebeleri gibi çok büyük savaşlar yine Erzincan çevresinde cereyan etmiştir. Bugün de Erzincan’ın jeopolitik ve jeostratejik konumunu çok iyi bilen bazı iç ve dış düşmanlarımız bu ilimiz üzerinde bir takım sinsi oyunlar peşindedirler.
Az gelişmiş yörelerimizin hemen hepsinde olduğu gibi, Erzincan İlimizde de sanayileşmenin arzu edilen seviyeye gelememiş olması ve son yıllarda tarımsal faaliyetlerde meydana gelen modernizasyon, ilde bir işgücü fazlası oluşturmuş ve hakim olan ekonomik, sosyal ve kültürel şartlar nedeniyle tatmin olamayan birçok Erzincanlı, İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Antalya gibi büyük illere kitleler halinde göç etmişlerdir. Bugün için yapılan bazı yansız tahmin ve değerlendirmelere göre Erzincan İlinde bulunan Erzincanlıların sayısının 3 katından fazlası Erzincan dışındaki illerde oturmaktadır. Erzincan’ın nüfusu, ülke genelindeki artışa rağmen yıllardan beri hemen hemen sabit kalmakta ve hatta ilçelerin nüfusu giderek azalmaktadır. Erzincan İlinde göç nedeniyle kapatılan okul sayısı 250 kadardır.
Erzincan’dan büyük illere doğru yıllardan beri süregelen bu nüfus göçü şüphesiz ki beraberinde sermaye ve beyin göçünü de artırmış, sonuçta bunlar ekonomik durgunluğu, ekonomik durgunluk ise beraberinde işsizliği getirmiş, işsizlik ise göçü hızlandırmıştır. Böylece ilde kısır bir döngü oluşmuştur. Tüm bu olumsuzluklara bir de 13 Mart 1992 tarihinde meydana gelen deprem olayı eklenince bu ilimizin ekonomik, sosyal ve kültürel hayatı altüst olmuştur.
Deprem sonrasında Devletimiz Erzincanımızdan maddî-manevi hiçbir fedarkârlığı esirgememiş ve buranın imarı için akla gelebilecek her türlü destek sağlanmıştır. Ancak, bugüne kadar yapılanlar genel olarak yıkılan binaların onarılması yönünde sonuç vermiş, altüst olan ekonomik ve sosyal düzenle ilgili olarak alınan bazı tedbirler ve getirilen önlemler henüz isteneni veya bekleneni sağlayamamıştır. Zira; bugüne kadar yapılanlarla bozulan moral düzeltilememiş ve Erzincanlıların Erzincan’da oturma, iş kurma ve kurulu bir işi varsa bunu yine Erzincan’da devam ettirme iradeleri yeterince güçlendirilememiştir.
Bugün için Erzincanlılar kendileri için yapılan binalar nedeniyle çok büyük borçlanmaların altına girerken, ilin ekonomik, sosyal ve kültürel geleceğine endişe ile bakmaktadırlar.
Üniversitelerin çevrelerine olan olumlu etkileri bugün artık herkes tarafından bilinmekte ve kabul edilmektedir.
Erzincan’da da bir Üniversite kurulması; sadece ilimizin ve çevre il ve ilçelerin ekonomik, sosyal ve kültürel gelişimine katkıda bulunmakla kalmayıp deprem nedeniyle bozulan moralin yükselmesine, altüst olan sosyal yapının düzelmesine, sanayici ve iş adamlarımızın Erzincan’a bakış açılarının değişmesine ve bunun sonucunda da ilimizdeki kamu ve özel kesim yatırımlarının artmasına vesile olacaktır. Şüphesiz ki bu durum; başta gelişmiş batı illerimize doğru olmak üzere yıllardan beri süregelen nüfus, sermaye ve nihayet beyin göçünün de belli bir ölçüde önüne geçecek ve kurulacak bir üniversite Erzincan’daki sanayi ve hizmet sektörlerinin de lokomotifi olarak onlara yol gösterecek ve önderlik edecektir.
Erzincan İlimizde halen faaliyet gösteren 2 fakülte ve 3 yüksekokulda toplam olarak 2000’den fazla öğrenci okumakta, 200 kadar akademik ve bir o kadar da idarî personel görev yapmaktadır. Atatürk Üniversitesine bağlı olarak Erzincan’da bir Araştırma Hastanesinin inşası 4 yıldan beri sürmekte, bir yüksekokulun da kuruluş çalışmaları devam etmektedir. Ayrıca 13 Mart 1992 tarihinden sonra Erzincan Merkezinde Devlet Hastanesi, Sosyal Sigortalar Hastanesi ve Askerî Hastane olmak üzere üç adet yeni hastane inşa edilmiş ve bunlar son sistem makine ve teçhizatla donatılmışlardır. Bu üç hastane sahip olduğu teknik altyapı itibariyle ülkemizin en iddialı hastaneleri durumundadır. Buralarda bulunan altyapının da kurulacak olan Tıp Fakültesine iyi bir zemin hazırlayacağı tartışılmayacak bir gerçektir. Yine tartışılmaması gereken diğer bir gerçek ise yukarıda adları sayılan hastanelerde bulunan makine ve teçhizatın bunları kullanma hususunda yetişmiş personeli gerektirdiği hususudur. İşte Erzincan’da bir Tıp Fakültesi kurulduğu takdirde bir taraftan bu hastaneler Tıp Fakültesine bir altyapı hazırlarken, kurulacak Tıp Fakültesi de söz konusu hastanelerin gerektiği gibi rantabl olarak çalıştırılmasına zemin hazırlayacaktır.
Diğer taraftan Erzincan’da Kredi ve Yurtlar Kurumuna ait bir prefabrik (540 kişilik), diğeri de betonarme (1200 kişilik) olmak üzere 2 öğrenci yurdu bulunmaktadır. 1200 kişilik yurt diğer birçok yurtta olduğu gibi ranza sistemine dönüştürülecek olursa 2400 öğrenciyi barındırabilecek durumdadır. Bir de İlahiyat Meslek Yüksekokuluna ait 240 öğrencilik bir yurt daha bulunmaktadır. Bunlar birlikte düşünüldüğünde ve öğrencilerin %50’sinin de aileleri ve yakınlarının yanında kaldığı dikkate alındığında Erzincan’da 5 000-6 000 öğrenci yurt sorunu olmadan barındırılabilecek durumdadır.
Erzincan’da bulunan yükseköğretim birimleri halen Atatürk Üniversitesi Rektörlüğüne bağlı olarak faaliyet göstermektedirler. Erzurum-Erzincan arasındaki yaklaşık 200 km.’lik mesafe Erzincan’da bulunan 2 fakülte ve 6 yüksekokulun yönetim ve denetiminde birçok sıkıntıyı beraberinde getirmekle kalmayıp, Erzincan’da bulunan ve sayıları 2000’i aşan öğrencinin kendilerine yaklaşık 200 km mesafedeki üniversite merkezinde bulunan kütüphane, sağlık ve spor tesisi gibi tesislerinden gerektiği gibi yararlanmamasına ve sportif, sosyal ve kültürel faaliyetlere katılamamasına da neden olmaktadır.
Erzincan’da bir üniversite kurulmasına katkı sağlamak üzere Erzincan Üniversite Vakfı adıyla bir vakıf kurulmuş ve bu yolla oldukça iyi bir ekonomik potansiyel oluşturulmuş bulunmaktadır. Bu vakıf aracılığıyla 74 adet konut temin edilmiş ve lojman olarak üniversite personelinin istifadesine sunulmuş bulunmaktadır. Ayrıca Erzincan’da Sümerbank Pamuklu İşletmesinin özelleştirilmesi sonucu; üzerinde toplam 12 dairenin yer aldığı 2 adet 3 katlı apartman, 48 adet tek katlı müstakil bahçeli lojman, misafirhane, 6 odalı bekâr evi, 250 kişilik yemekhane, 1 adet ambar, 1 adet bahçeli lokal, 50 taksi kapasiteli garaj ve 2 adet konuk evi Erzincan Üniversitesine tahsis edilmiştir. Erzincan’da görev alacak öğretim üyelerine tahsis edilmek üzere halen boş lojmanlar mevcuttur.
Yukarıdaki değerlendirmelerin ışığı altında Erzincan İlindeki yükseköğretim olayı altyapı itibariyle halen üniversite olmuş birçok yöremizden daha ileri düzeydedir. Erzincan’da faaliyette bulunan yükseköğretim birimleri, sayı ve nitelik olarak şimdiden bir üniversite olmuş, geriye sadece yasalarla öngörülen bazı eksik birimlerin açılması ve Üniversitenin adının konulması kalmıştır. Erzincan Valiliği ve Erzincan Belediyesi Üniversite kampusu için arazi temin etmiş ve bu yönden de bir rahatlık temin etmişlerdir.
Son yıllarda ülkemizdeki Üniversite sayısı önemli ölçüde artmış olmakla beraber yükseköğretim çağına gelen gençlerimizin okullaşma oranı %16 gibi bir rakamla yeterli denebilecek seviyenin çok çok altındadır. Artık ülkemiz için vazgeçilmez bir umde haline gelmiş olan “Muasır medeniyet seviyesine çıkma” azim ve iradesi, şüphesiz ki yükseköğretim birimlerinin ülke sorunlarına yönelik olarak yapacakları bilimsel araştırma ve katkılarla mümkün olacaktır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1/a.– 2809 Sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilâtı Hakkındaki 41 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanunun 3/a Maddesi üniversitelerin kuruluş esaslarını belirlemekte ve her bir üniversitenin bünyesinde bir Fen Fakültesi, Edebiyat Fakültesi veya ikisinin birlikte Fen-Edebiyat Fakültesi şeklinde kurulmasına amir hüküm taşımaktadır. Bu açıdan kurulacak yeni üniversitenin bir Fen-Edebiyat Fakültesine sahip olması gerekmektedir.
Ülkemizin ekonomisi tarım ağırlıklı bir ekonomiden sanayi ağırlıklı bir ekonomiye geçerken bilhassa Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgeleri maalesef bu olgunun dışında kalmıştır. Bu bölgelerde kamu ve özel sektör yatırımları gerektiği ölçülerde gerçekleştirilemediğinden yan sanayiler de geliştirilememiştir. Bunun yanısıra büyük zorluklarla kurulan birçok sanayi kolu da söz konusu yörelerin ticaret merkezlerinden uzaklıkları nedeniyle piyasaya girmekte zorlanmış, üretimin sınırlılığı kurulan firmaların rekabet şansını azaltmıştır. Ayrıca bu yörelerdeki teknoloji ve bilgi birikiminin sınırlı olması, kurulan firmaların ihtiyaç duydukları danışmanlık hizmetlerinin yöreden sağlanmasını imkânsızlaştırmıştır. Ülkemizde her geçen gün boyutları artan göç olgusu ve çarpık kentleşme ilanihaye devam edemeyecektir. Zira ne göç veren yöreler ne de göç alan yöreler artık bu olguyu kaldıramamaktadır. Bugün için yapılması ve düşünülmesi gereken husus; göç veren yörelerde ekonomik, sosyal ve kültürel hayatı göçe mani olacak ve hatta bunu tersine çevirecek biçimde bir yapılanmaya gitmektedir. Şüphesiz ki bunun yolu bu yörelerin doğal kaynaklarının harekete geçirilmesi ve sanayi kuruluşlarının buralara yayılmasından geçmektedir. Bunun gerçekleşmesi birçok faktörün mevcudiyetine bağlı olup, bunlardan biri de yeterli bilgi ve beceriye sahip kişi ve kuruluşların kolay ulaşılabilecek bir yerde ve mesafede olabilmesidir. Diğer taraftan Erzincan İli ve çevresi birçok bilimsel ve teknolojik sorun ve sıkıntı ile karşı karşıyadır. Bu sorunların yapılacak araştırma ve bilimsel çalışmalarla belirlenmesi ve çözüm getirilmesi toplumumuzun beklentileri arasındadır. Kurulacak bir Mimarlık-Mühendislik Fakültesi bu açıdan çok yararlı olacaktır. Erzincan merkezinde halen Erzincan Meslek Yüksekokulu adıyla bir yüksekokulumuz bulunmaktadır. Bu okulumuz YÖK-Dünya Bankası II. Endüstriyel Eğitim Projesi kapsamında olup makine-teçhizat, akademik personel ve fizikî kapasite olarak ülkemizin nadide kuruluşlarından biridir. Bu kolumuzun varlığı, kurulacak bir Mimarlık-Mühendislik Fakültesi için belli bir destek sağlayacaktır.
Toplumumuzun en önde gelen ihtiyaçlarından biri de yeterli sayı ve nitelikte aydın din adamlarının bulunmasıdır. Devletimizin temel ilkelerinden biri olan laikliği gerçek anlamıyla benimsemiş ve özümsemiş, toplum kesimleri arasında var olan inanç farklılıklarını bir zenginlik olarak kabul eder, toplum içerisinde kardeşliği, barışı, ülke ve insan sevgisini aşılayan, modern bilim ve teknolojiden haberdar ve bunu toplumsal hayata geçirmede heves ve heyecanlı din adamları toplumsal huzur, barış ve gelişmenin teminatı olacaktır. Erzincan’da halen bir İlahiyat Meslek Yüksekokulu bulunmakta olup, bu birimimizin yaklaşık 260 öğrenci kapasiteli bir yurdu ve 500 öğrenci kapasiteli de bir binası bulunmakta, ancak söz konusu yüksekokul yaklaşık 150 öğrenciye hizmet vermektedir. Aynı tesisler İlahiyat Fakültesi için rahatlıkla kullanılabilecek durumda olup Devlet Bütçesine ek bir külfet getirmeyecektir. Diğer taraftan, İlahiyat Meslek Yüksekokulunda bulunan akademik ve idarî personel kurulacak İlahiyat Fakültesi için iyi bir altyapı oluşturabilecektir. Bu açıdan Erzincan’da bir İlahiyat Fakültesinin kurulması yararlı görülmektedir.
Erzincan; kendi yükseköğretim birimlerinin de bağlı olduğu en yakın üniversite olan Atatürk Üniversitesinden yaklaşık 200 km mesafededir. Bu iki merkez arasında Sansa Boğazı adı verilen bir geçit ve Aşkale Dağları bulunmaktadır. Bu bölgeler ulaşım yönünden son derecede sıkıntılı yerler olup, normal şartlar altında ulaşım 2,5-3 saat gibi bir zamanda sağlanabilmektedir. Kış aylarında bu sıkıntı daha da artmaktadır. Erzincan’da diğer kuruluşlara bağlı hastaneler ileri düzeyde sağlık hizmeti sunamadıklarından yıllardan beri çok sayıda hasta, başta Atatürk Üniversitesinin Erzurum’daki Araştırma Hastanesi olmak üzere Erzincan dışına sevkedilmektedir. Gerek zaman kaybı ve gerekse yollardaki trafik sıkıntısı nedeniyle çok sayıda hasta, merkezî hastanelere ulaşamadan yollarda can vermektedir. Bu sıkıntıları en aza indirmek amacı ile Atatürk Üniversitesine bağlı olarak Erzincan’da bir Araştırma Hastanesi yapımına karar verilmiş ve bunun inşasına dört yıldan beri devam edilmektedir. Atatürk Üniversitesi Erzincan Araştırma Hastanesinin İnşaatı önemli ölçüde ilerlemiş bulunmaktadır. Bu hastane Erzincan’da kurulacak Tıp Fakültesi için iyi bir altyapı olacaktır.
Diğer taraftan Erzincan’da bir Üniversite kurulması halinde şimdiye kadar Atatürk Üniversitesine bağlı olarak faaliyet sürdüren Erzincan Hukuk Fakültesi ile Erzincan Eğitim Fakültesinin de ad ve bağıntılarının değiştirilmesi ve kurulacak Üniversiteye bağlanması gerekmektedir.
Madde I/b. – Erzincan’da Atatürk Üniversitesine bağlı olarak Erzincan Meslek Yüksekokulu, Erzincan İlahiyat Meslek Yüksekokulu, Erzincan Sağlık Yüksekokulu, Tercan Meslek Yüksekokulu ve Refahiye Meslek Yüksekokulu ile Fırat Üniversitesine bağlı Kemaliye Hacı Ali Akın Meslek Yüksekokulu adları altında 6 yüksekokulumuz faaliyette bulunmaktadır.
Doğu Anadolu Bölgesi birçok tarihi ve turistik güzelliğe sahip bulunmaktadır. Bunların ortaya çıkarılması ve turizm sektörünün ülke genelinde dengeli bir şekilde dağılımının sağlanması hükümet politikamızın gereğidir. Buna bir katkıda bulunmak amacıyla 1994 yılında Erzincan’da Turizm ve Otelcilik Meslek Lisesi adıyla bir okul Millî Eğitim Bakanlığımızca faaliyete geçirilmiştir. Öte yandan Doğu Anadolu bölgesinde Turizm ve Otelcilik sahasında eğitim veren yükseköğretim birimlerinin sayısı yok denecek kadar azdır. Bu eksikliği gidermek bakımından Erzincan’da bir Turizm ve Otelcilik Meslek Yüksekokulunun kurulması yararlı görülmektedir.
Madde I/c. – Erzincan İlinin bir deprem kuşağı üzerinde olduğu bilinen bir gerçektir. Ancak yurdumuzun diğer birçok yöresi de belli bir deprem riski taşımaktadır. Bugüne kadar depreme bağlı olarak Erzincan’da ortaya çıkan sıkıntılar bizatihi Erzincan’ın veya Erzincanlıların suçu değildir. Eğer bir suçlu var ise o da ülke genelinde uygulanan bina üretim ve denetim sisteminin kendisidir. Ülkemizin hiçbir yöresini deprem riski var diye iskâna kapatamayacağımıza göre, yapılması gereken iş gerek Erzincan’da ve gerekse deprem riski bulunan diğer yörelerde depreme rağmen ve depremle birlikte yaşamasını öğrenmemizdir. Bunun yolu ise; iyi bir bilimsel araştırma ağının oluşturulması, depremlerin önceden tespiti, deprem realitesine uygun bir şehirleşme ve yine ona uygun bir yapılaşmadan geçmektedir. Bugün ne yazık ki Erzincan Depremi ile ilgili bir kısım veriler ve bilgiler deprem bölgesi olarak tanımlanan Erzincan’da değil de 1200 km mesafedeki Kandilli Rasathanesinde belirlenebilmektedir. İşte Erzincan’da kurulacak bir Deprem Araştırma Enstitüsü bu sahadaki büyük bir boşluğu dolduracaktır. Deprem olgusu sadece Erzincan’a ve bölgemize has bir sorun olmayıp, hem ülkemizi hem de tüm ülkeleri ilgilendirmektedir. Bu açıdan Erzincan’da kurulacak bir Deprem Araştırma Merkezi başta bilhassa uluslararası kuruluşlar olmak üzere diğer ülkelerinde ilgisini çekecektir. Esasen son depremi müteakiben çok sayıda yerli ve yabancı uzman Erzincan’a gelmiş ve araştırma ve incelemelerde bulunmuşlardır.
Erzincan’da bir Üniversite kurulması halinde, burada da akademik çalışmalara başlanabilmesi ve kendi akademik kadrolarını kendisinin yetiştirmesi bakımından Fen Bilimleri, Sosyal Bilimler ve Sağlık Bilimleri Enstitülerinin de kurulması gerekmektedir.
Madde 2. – Erzincan’da halen faaliyette bulunan yükseköğretim birimlerinden Erzincan Hukuk Fakültesi, Erzincan Eğitim Fakültesi ve Erzincan Meslek Yüksekokulu adlı birimlerin yeterli sayıda akademik kadrosu bulunmakla beraber, İlahiyat Meslek Yüksekokulu, Tercan Meslek Yüksekokulu, Erzincan Sağlık Yüksekokulu ve Refahiye Meslek Yüksekokullarının akademik kadro kanunları bulunmamakta, mevcut kadrolar Atatürk Üniversitesine ait bazı kadroların bu birimlere tahsisi ile oluşmuş durumdadır. Bu açıdan halen Atatürk Üniversitesine bağlı olarak faaliyet sürdüren birimlerde bulunan ve kurulacak yeni üniversiteye devredilecek kadrolara ek olarak 78 Sayılı Kanun Hükmündeki Kararnameye Erzincan Üniversitesi için ilave kadro verilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 3. – Erzincan’da halen faaliyette bulunan yükseköğretim birimlerinden Erzincan Hukuk Fakültesi, Erzincan Eğitim Fakültesi, Erzincan Meslek Yüksekokulu adlı birimlerin yeterli sayıda idarî kadrosu bulunmakla beraber İlahiyat Meslek Yüksekokulu ve Refahiye Meslek Yüksekokullarının idarî kadroları yok denecek kadar azdır. Mevcut kadrolar Atatürk Üniversitesine ait bazı kadroların bu birimlere tahsisi ile oluşmuş bulunmaktadır. Diğer taraftan Tercan Meslek Yüksekokulu ile Erzincan Sağlık Yüksekokulu için henüz üniversite bünyesinden dahi bir kadro aktarması söz konusu olmamıştır. Bu açıdan halen Atatürk Üniversitesine bağlı olarak faaliyette bulunan birimlerde bulunan ve kurulacak yeni üniversiteye devredilecek idarî kadrolara ek olarak 190 Sayılı Kanun Hükmündeki Kararname ile Erzincan Üniversitesi için ilave kadro verilmesi hususunu düzenlemektedir.
Madde 4. – Kurulacak Üniversitenin Bütçe Daire Başkanlığının organizasyonunda Maliye Bakanlığının merkez teşkilâtında kullanılmak üzere bu kadroların ihdası gerekli görülmektedir.
Madde 5. – Bu maddeyle Erzincan Üniversitesinin kurulması durumunda halen Atatürk Üniversitesine bağlı olarak faaliyet sürdüren birimlerin yeni üniversiteye devrine ilişkin düzenlemelerin yapılması amaçlanmaktadır.
Madde 6. – Kanunun yürürlüğe girişini düzenlemektedir.
Madde 7. – Yürütmeyle ilgili hususları düzenlemektedir.
ERZİNCAN MİLLETVEKİLİ TEVHİT KARAKAYA VE YİRMİ MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMLARI TEŞKİLÂTI HAKKINDA 41 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN DEĞİŞTİRİLEREK KABULÜNE DAİR 2809 SAYILI KANUN İLE 78 VE 190 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. – 28.3.1983 tarihli ve 2809 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
Erzincan Üniversitesi
EK MADDE 35. – Erzincan’da Erzincan Üniversitesi adıyla yeni bir üniversite kurulmuştur.
Bu üniversite;
a) Rektörlüğe bağlı olarak yeni kurulan Fen-Edebiyat Fakültesi, Mimarlık Mühendislik Fakültesi, İlahiyat Fakültesi ve Tıp Fakültesi, İktisadî ve İdarî Bilimler Fakültesi, Ziraat Fakültesi ile Atatürk Üniversitesine bağlı Erzincan Hukuk Fakültesi ile Erzincan Eğitim Fakültesinin ad ve bağıntıları değiştirilerek Rektörlüğe bağlanan Hukuk Fakültesi ve Eğitim Fakültesinden;
b) Atatürk Üniversitesine bağlı Erzincan Meslek Yüksekokulu, Erzincan İlahiyat Meslek Yüksekokulu, Erzincan Sağlık Yüksekokulu, Tercan Meslek Yüksekokulu ve Refahiye Meslek Yüksekokulu ile Fırat Üniversitesine bağlı Kemaliye Hacı Ali Akın Meslek Yüksekokulunun bağıntıları değiştirilerek Rektörlüğe bağlanan Erzincan Meslek Yüksekokulu, Erzincan İlahiyat Meslek Yüksekokulu, Erzincan Sağlık Yüksekokulu, Tercan Meslek Yüksekokulu, Refahiye Meslek Yüksekokulu ve Kemaliye Hacı Ali Akın Meslek Yüksekokulu ile Rektörlüğe bağlı olarak yeni kurulan Turizm ve Otelcilik Yüksekokulundan;
c) Rektörlüğe bağlı olarak kurulan Deprem Araştırmaları Enstitüsü, Fen Bilimleri Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü ve Sağlık Bilimleri Enstitüsünden; oluşur.
MADDE 2. – 78 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
EK MADDE 6. – Yeni kurulan Erzincan Üniversitesinde kullanılmak üzere ekli 1 sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek bu kanun hükmünde kararnameye bağlı cetvellere, ilgili üniversite bölümü olarak eklenmiştir.
MADDE 4. – Maliye Bakanlığının Merkez Teşkilâtında kullanılmak üzere ekli cetvelde yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin (1) sayılı cetvelinin ilgili bölümüne eklenmiştir. Eklenen kadrolardan Bütçe Dairesi Başkanı, saymanlık yetkisine haizdir.
MADDE 5. – 28.3.1983 tarihli ve 2809 Sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE – Bu Kanun ile Erzincan Üniversitesine bağlanan yükseköğretim kurumlarının teşkilâtı ile birlikte mevcut kadroları ve personeli bu kuruluşlarla ilgili 1999 malî yılı bütçe ödenekleri, bütçedeki ödeneklerin tahakkuka bağlanma yetkisi, bina ve tesisleri, her türlü araç ve gereçleri, malzeme, döşeme, demirbaş ve taşıtları ile birlikte her türlü taşınır ve taşınmaz malları başka bir işleme gerek kalmaksızın Erzincan Üniversitesine devredilmiş sayılır.
MADDE 6. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar kurulu yürütür.
TEKLİFE EKLİ LİSTELER
(I) Sayılı Liste
Akademik Kadrolar*
Kurumu: Erzincan Üniversitesi
| Kadro | Derece | Serbest | Tutulu |
| Unvanı | Kadro Adedi | Kadro Adedi | |
| Profesör | 1 | 60 | 50 |
| Doçent | 1 | 40 | 30 |
| 2 | 30 | 25 | |
| 3 | 30 | 30 | |
| Yardımcı Doçent | 3 | 30 | 10 |
| 4 | 35 | 15 | |
| 5 | 40 | 15 | |
| Öğretim Görevlisi | 1 | 30 | 15 |
| 2 | 30 | 15 | |
| 3 | 30 | 15 | |
| 4 | 30 | 15 | |
| Okutman | 1 | 20 | |
| 2 | 20 | ||
| 3 | 20 | ||
| Kadro | Derece | Serbest | Tutulu |
| Unvanı | Kadro Adedi | Kadro Adedi | |
| Araştırma Görevlisi | 4 | 45 | 20 |
| 5 | 45 | 20 | |
| 6 | 50 | ||
| 7 | 60 | ||
| Uzman | 1 | 10 | |
| 2 | 10 | ||
| 3 | 10 | ||
| Eğitim Öğretim Planlamacısı | 1 | 1 | |
| 2 | 2 | ||
| 3 | 2 | ||
| TOPLAM | 680 | 275 |
* Yeni kurulacak birimler için verilen yukarıdaki kadrolar diğer üniversitelerin benzeri birimlerinin kadro durumlarına göre düzenlenmiştir.
(II) Sayılı Liste
İdarî Kadrolar
Kurumu: Erzincan Üniversitesi
Teşkilâtı: Merkez
| Serbest | Tutulu | ||||
| Unvanı | Sınıfı | Derece | Kadro Adedi | Kadro Adedi | Toplam |
| Üniversite Genel Sekreteri | GİH | 1 | 1 | – | 1 |
| Üni. Gen. Sekreter Yardımcısı | GİH | 1 | 2 | – | 2 |
| Fakülte Sekreteri | GİH | 1 | 4 | – | 4 |
| Yüksekokul Sekreteri | GİH | 2 | 2 | – | 2 |
| Enstitü Sekreteri | GİH | 2 | 4 | – | 2 |
| Personel Daire Başkanı | GİH | 1 | 1 | – | 1 |
| Sağ. Kültür ve Spor Dai. Başkanı | GİH | 1 | 1 | – | 1 |
| Kütüphane ve Dok. Dai. Başkanı | GİH | 1 | 1 | – | 1 |
| İdarî ve Malî İşler Dai. Başkanı | GİH | 1 | 1 | – | 1 |
| Bilgi İşlem Daire Başkanı | GİH | 1 | 1 | – | 1 |
| Yapı İşl. ve Tek. Dai. Başkanı | GİH | 1 | 1 | – | 1 |
| Öğr. İşl. Dai. Başkanı | GİH | 1 | 1 | – | 1 |
| Sayman | GİH | 3 | 4 | – | 4 |
| Sayman | GİH | 4 | 3 | – | 3 |
| Sayman | GİH | 5 | 3 | – | 3 |
| Veznedar | GİH | 3 | 5 | – | 5 |
| Serbest | Tutulu | ||||
| Unvanı | Sınıfı | Derece | Kadro Adedi | Kadro Adedi | Toplam |
| Veznedar | GİH | 4 | 3 | – | 3 |
| Hukuk Müşaviri | GİH | 1 | 1 | – | 1 |
| Avukat | AHS | 2 | 1 | – | 1 |
| Şube Müdürü | GİH | 1 | 6 | – | 6 |
| Şube Müdürü | GİH | 2 | 7 | – | 7 |
| Şube Müdürü | GİH | 3 | 8 | – | 8 |
| Savunma Uzmanı | GİH | 3 | 1 | – | 1 |
| Sivil Savunma Uzmanı | GİH | 4 | 1 | – | 1 |
| Şef | GİH | 4 | 10 | 5 | 15 |
| Şef | GİH | 5 | 10 | 5 | 15 |
| Şef | GİH | 6 | 10 | 5 | 15 |
| Memur | GİH | 5 | 10 | 2 | 12 |
| Memur | GİH | 6 | 10 | 3 | 13 |
| Memur | GİH | 7 | 10 | 4 | 14 |
| Memur | GİH | 8 | 15 | 5 | 20 |
| Memur | GİH | 9 | 15 | 3 | 18 |
| Memur | GİH | 10 | 10 | 3 | 13 |
| Daktilograf | GİH | 6 | 10 | – | 10 |
| Daktilograf | GİH | 7 | 10 | 5 | 15 |
| Daktilograf | GİH | 8 | 10 | 5 | 15 |
| Daktilograf | GİH | 9 | 15 | 5 | 15 |
| Bilgisayar İşletmeni | GİH | 5 | 5 | – | 5 |
| Bilgisayar İşletmeni | GİH | 6 | 5 | 5 | 5 |
| Programcı | GİH | 3 | 5 | 1 | 6 |
| Programcı | GİH | 4 | 4 | 1 | 5 |
| Sekreter | GİH | 6 | 8 | 2 | 10 |
| Sekreter | GİH | 7 | 5 | – | 5 |
| Sekreter | GİH | 8 | 5 | – | 5 |
| Şoför | GİH | 9 | 5 | 3 | 8 |
| Şoför | GİH | 10 | 5 | 3 | 8 |
| Şoför | GİH | 11 | 5 | 3 | 8 |
| Ayniyat Saymanı | GİH | 3 | 5 | – | 5 |
| Fon Saymanı | GİH | 4 | 1 | – | 1 |
| Fon Saymanı | GİH | 5 | 1 | – | 1 |
| Fon Saymanı | GİH | 6 | 1 | 1 | 2 |
| Serbest | Tutulu | ||||
| Unvanı | Sınıfı | Derece | Kadro Adedi | Kadro Adedi | Toplam |
| Ambar Memuru | GİH | 5 | 3 | – | 3 |
| Ambar Memuru | GİH | 6 | 3 | – | 3 |
| Satınalma Memuru | GİH | 10 | 1 | – | 1 |
| Santral Memuru | GİH | 5 | 4 | – | 4 |
| Santral Memuru | GİH | 7 | 4 | – | 4 |
| Santral Memuru | GİH | 9 | 4 | – | 4 |
| Mimar | TH | 1 | 1 | – | 1 |
| Mimar | TH | 2 | – | 1 | 1 |
| Mühendis | TH | 1 | 2 | – | 2 |
| Mühendis | TH | 2 | 3 | – | 3 |
| Tekniker | TH | 4 | 2 | 1 | 3 |
| Tekniker | TH | 6 | 2 | 1 | 3 |
| Teknisyen | TH | 5 | 2 | 1 | 3 |
| Teknisyen | TH | 6 | 2 | 1 | 3 |
| Teknisyen | TH | 7 | 2 | 1 | 3 |
| Teknisyen | TH | 8 | 2 | 1 | 3 |
| Teknisyen | TH | 9 | 2 | 1 | 3 |
| Tabip | SH | 1 | 2 | – | 2 |
| Tabip | SH | 2 | 2 | – | 2 |
| Tabip | SH | 3 | 2 | – | 2 |
| Diş Tabibi | SH | 1 | 2 | – | 2 |
| Diş Tabibi | SH | 2 | 2 | – | 2 |
| Diyetisyen | SH | 3 | 1 | – | 1 |
| Diyetisyen | SH | 4 | 1 | – | 1 |
| Diyetisyen | SH | 5 | 1 | – | 1 |
| Eczacı | SH | 1 | 1 | – | 1 |
| Eczacı | SH | 5 | 1 | – | 1 |
| Fizyoterapist | SH | 2 | 1 | – | 1 |
| Fizyoterapist | SH | 5 | 1 | – | 1 |
| Kimyager | SH | 3 | 1 | – | 1 |
| Kimyager | SH | 4 | 2 | – | 2 |
| Psikolog | SH | 1 | 1 | – | 1 |
| Psikolog | SH | 2 | 1 | – | 1 |
| Psikolog | SH | 3 | 1 | – | 1 |
| Psikolog | SH | 5 | 1 | – | 1 |
| Serbest | Tutulu | ||||
| Unvanı | Sınıfı | Derece | Kadro Adedi | Kadro Adedi | Toplam |
| Hemşire | SH | 3 | 1 | 6 | 7 |
| Hemşire | SH | 4 | 1 | 6 | 7 |
| Hemşire | SH | 5 | 1 | 6 | 7 |
| Hemşire | SH | 6 | 1 | 6 | 7 |
| Hemşire | SH | 7 | 1 | 6 | 7 |
| Sağlık Memuru | SH | 6 | 1 | 4 | 5 |
| Sağlık Memuru | SH | 7 | 1 | 4 | 5 |
| Sağlık Teknisyeni | SH | 6 | 1 | 4 | 5 |
| Sağlık Teknisyeni | SH | 7 | 1 | 4 | 5 |
| Sağlık Teknisyeni | SH | 8 | 1 | 4 | 5 |
| Antrenör | EÖH | 2 | 1 | – | 1 |
| Antrenör | EÖH | 3 | 1 | – | 1 |
| Yurt Müdürü | GİH | 2 | 1 | – | 1 |
| Yurt Müdür Yardımcısı | GİH | 3 | 1 | – | 1 |
| Yurt Müdür Yardımcısı | GİH | 4 | 1 | – | 1 |
| Yurt Müdür Yardımcısı | GİH | 6 | 1 | – | 1 |
| Yurt Yönetim Memuru | GİH | 8 | 1 | – | 1 |
| Yurt Yönetim Memuru | GİH | 9 | 1 | – | 1 |
| Yurt Yönetim Memuru | GİH | 10 | 1 | – | 1 |
| Teknisyen Yardımcısı | YH | 8 | 4 | 4 | 8 |
| Teknisyen Yardımcısı | YH | 9 | 4 | 4 | 8 |
| Teknisyen Yardımcısı | YH | 10 | 4 | 4 | 8 |
| Kaloriferci | YH | 7 | 5 | – | 5 |
| Kaloriferci | YH | 10 | 5 | – | 5 |
| Hizmetli | YH | 12 | 20 | 5 | 25 |
| Hizmetli | YH | 13 | 20 | 5 | 25 |
| Hizmetli | YH | 14 | 20 | 5 | 25 |
| Bekçi | YH | 8 | 7 | 9 | 16 |
| Bekçi | YH | 10 | 2 | 8 | 10 |
| Bekçi | YH | 12 | 2 | 8 | 10 |
| Aşçı | YH | 11 | 1 | 3 | 4 |
| Aşçı | YH | 12 | 1 | 3 | 4 |
| Aşçı | YH | 13 | 1 | 5 | 6 |
| Hastane Müdürü | GİH | 1 | 1 | – | 1 |
| Hastane Müdür Yardımcısı | GİH | 2 | 1 | – | 1 |
| İmam | DH | 11 | 1 | – | 1 |
| Gassal | YH | 11 | 1 | – | 1 |
| TOPLAM | 450 | 185 | 635 |
TEKLİFE EKLİ CETVEL
Kurumu: Maliye Bakanlığı
Teşkilâtı: Merkez
İhdas Edilen Kadrolar
| Unvanı | Sınıfı | Derece | Kadro Adedi | Kadro Adedi | Toplam |
| Bütçe Dairesi Başkanı | GİH | 1 | 1 | – | 1 |
| Bütçe Dairesi Başkan Yrd. | GİH | 1 | 1 | – | 1 |
| TOPLAM | 2 | 2 |
SIRA SAYISI 381’İN SONU