Dönem : 21 Yasama Yılı : 4
T.B.M.M. (S. Sayısı : 815)
Mardin Milletvekili Metin Musaoğlu ve 11 Arkadaşının, Yükseköğretim
Kurumları Teşkilâtı Hakkında 41 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin
Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanun ile 78 ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci
Maddesine Göre Doğrudan Gündeme
Alınmasına İlişkin
Önerge (2/92)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
23.6.1999 tarihinde
vermiş olduğum, “Mardin Üniversitesi Kuruluşu” hakkındaki Kanun Teklifim,
ilgili komisyonlarda süresi içinde görüşülmemiştir.
Bu nedenle, TBMM İçtüzüğünün
37 nci Maddesine göre Kanun Teklifimin doğrudan Genel Kurul Gündemine
alınmasını saygılarımla arz ederim.
|
|
|
29.9.2000 |
|
|
|
Metin Musaoğlu |
|
|
|
Mardin |
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Yükseköğretim Kurumları
Teşkilâtı Hakkında 41 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin DeğiştirilerekKabulüne
Dair 2809 Sayılı Kanun ile 78 ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifimiz ve Gerekçemiz sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz.
Saygılarımızla.
|
|
|
|
|
|
|
Metin Musaoğlu |
Veysi Şahin |
Hasan Ekinci |
|
|
Mardin |
Mardin |
Artvin |
|
|
Sait Değer |
Mümtaz Yavuz |
Faris Özdemir |
|
|
Şırnak |
Muş |
Batman |
|
|
Burhan İsen |
Salim Ensarioğlu |
Salih Sümer |
|
|
Batman |
Diyarbakır |
Diyarbakır |
|
|
Nurettin Atik |
Hakkı Töre |
Sebahattin Karakelle |
|
|
Diyarbakır |
Hakkâri |
Erzincan |
GEREKÇE
Mardin Güneydoğu Anadolu
Bölgesinde 8891 km2 alana sahip, Ankara’ya 1009 km mesafede 1997 yılı nüfus
sayımına göre 639 097 toplam nüfusu olan, Irak-Suriye kavşağında ipek yolu
üzerinde bir ticarî geçiş ve bağlantı merkezidir.
İlimiz Adana-Habur otoban
yolu üzerinde yer almakta olup, karayolu rahatlıkla kullanılabilmektedir. Yine
Mardin Havaalanı yapımı tamamlanmış ve açılış hazırlıkları sürdürülmektedir.
Tarihsel manada medeniyetimiz açısından önemli iki yoldan biri olan ipek
yolunun canlandırılması için çalışmalar yürütülmektedir. İstanbul
Haydarpaşa’dan başlayan Nusaybin İlçemizde son bulan tren yolunun yurtdışına
uzatılması modernizasyonu üzerinde hassasiyetle durulmakta ve faaliyetler
hızlandırılmaktadır. Mardin bu yönüyle bakıldığında hava, kara ve demiryolu
ulaşım bağlantılarını oluşturmuş bir il görünümündedir. Ayrıca Türkiye için
hayati önem taşıyan GAP projesinin merkezindedir.
Mardin M.Ö. 4. yüzyılda
Sasani Devleti, M.Ö. 3000 yıllarından başlayarak daha önce Hurriler, Metler,
Asurlar, Persler, Bizans dönemine kadar da Roma İmparatorluğu egemenliğinde
kalmış, Büyük Selçuklu İmparatorluğu Artukoğulları Beyliğine başkent olmuş son
olarak da 1517 tarihinde Çaldıran Savaşıyla Osmanlı İmparatorluğu toprakları
içerisinde yer almıştır. 29 Ekim 1923 tarihinde de vilayet olmuştur.
Mardin İli etnik
yapısıyla çeşitlilik göstermektedir. Müslüman, Hristiyan (Süryani), Yezidi,
Kildani gibi topluluklar kendi öz benliklerini ve kültürlerini oluşturmuş ama
yine de ortak noktalar bularak birarada yaşama felsefesini oluşturmuş bir
hoşgörü ve kültürel zenginlikler şehridir.
Bünyesinde bu derece
önemli medeniyetleri barındırmış olan Mardin İlinin tarifini yaparken
Medeniyetler Merkezi nitelemesi sanırız ki yanlış olmaz. Gerçekten de Mardin
Süryani Kadim Medeniyetlerinin ve inançlarının merkezidir. Bu yönüyle de
dünyanın dört bir yanındaki Süryaniler için bir kutsal şehir vasfına sahiptir.
Yine Dünya Medeniyetlerinden Yukarı Mezopotamya Medeniyetinin de merkezidir.
Mimarî açıdan değerlendirildiğinde Dünya çapında tarihî binalara sahip olan
Mardin, tüm ülkelerden gelen turistler için de vazgeçilmez bir tarzı
yansıtmaktadır. Kısaca söylemek gerekirse, yaşadığı uygarlıkların yansıması
şehir mimarisinde net olarak görülmektedir.
Bölgenin içinde bulunduğu
ekonomik, sosyal, kültürel ve tarihî geçmişi Mardin’e bir üniversite kurulması
için en önemli dayanaklardır.
Yıllardır baş gösteren
terör olayları bölgede kalkınmanın önüne set çekmiş, türlü çabalara rağmen göç
durdurulamamıştır.
Kuşkusuz bölgenin terör
belasından kurtarılabilmesi sadece güvenlik önlemleri ile sınırlı değildir.
Kalkınmanın temel unsurlarından birisini, belki de en başta gelenini eğitim
olarak görmekteyiz. Bunun yolu da eğitim yatırımlarının artışından geçmektedir.
Yani üniversite kurulmasıdır.
Mardin GAP projesinin
merkezidir. GAP dahilinde Mardin ovasının sulanması ile beraber, mahallinde
ziraî eğitim verilmesi son derece önem kazanmaktadır. Yine bazı laboratuvar
çalışmalarının da mahallinde yapılması bilimsel olarak elzemdir. Bu zaruretten
dolayı kuruluş teklifi yaptığımız Mardin Üniversitesinde Ziraat Fakültesi
mutlaka kurulmalıdır.
Yine yukarıda
açıkladığımız sebeplerden dolayı bir kutsal merkez olan ilimizde turizm
faaliyetlerinin bilimsel bir standartta yürütülebilmesi için Turizm ve Otelcilik
Meslek Yüksek Okulu kurulmaktadır.
Mardin İlinde halihazırda
Millî Eğitim Bakanlığına bağlı 690 ilköğretim okulu, 33 lise mevcut olup, bu
kurumlarda 124 000 öğrenci eğitimlerini sürdürmekte, bu öğrencilere 4800
öğretmen eğitim vermektedir.
Yine ilimizde Dicle
Üniversitesine bağlı olarak faaliyet gösteren Mardin Meslek Yüksek Okulu ve
Sağlık Meslek Yüksek Okulu bulunmaktadır. Önlisans düzeyinde faaliyet gösteren
Mardin Meslek Yüksek Okulunda 3 bölümde (İnşaat, Elektrik ve Muhasebe) toplam
263 öğrenci, lisans düzeyindeki Sağlık Meslek Yüksek Okulunda ise 70 öğrenci
olmak üzere toplam 333 öğrenci eğitimlerine devam etmektedir. Ayrıca Kredi
Yurtlar Kurumuna bağlı olarak hizmet veren Mardin Yurdu 300 öğrenci
kapasitelidir. İlimizdeki Yüksek Öğretim Kurumlarındaki öğrencilerimiz Dicle
Üniversitesine bağlı olduklarından dolayı bu üniversitenin merkezinde
(Diyarbakır) bulunan kütüphane, sağlık ve spor tesisleri gibi ortak kullanılan
tesislerinden yeterince faydalanamadığı ve sosyal, kültürel ve sportif faaliyetlere
katılamadığı da son derece açıktır.
Muhtelif sebeplerden
dolayı Büyükşehirlerdeki gelişmiş Üniversitelerde çok sayıda Mardinli öğretim
üyesi bulunmakta ve bu hemşehrilerimiz açılacak olan Mardin Üniversitesinde
görev almak için büyük bir sabırsızlık ve heyecanla beklemektedirler.
Mardin İline Üniversite
kurulması bir yandan bölge halkında eğitim seferberliği başlatacak ve
motivasyon sağlayacak diğer yandan da ipek yolunun geçiş merkezinde bulunan
ilimizin ticaret hacminde genişleme yaratacaktır.
Daha evvel belirttiğimiz
gibi ilimiz Irak-Suriye kavşağındadır. Mardin’e kurulacak bir üniversite
ülkemizin sınır komşularını da etkileyecek ve bölgede cazibe merkezi olma
üstünlüğünüde beraberinde getirecektir.
Ayrıca üniversite
kuruluşu ile birlikte bölge insanında şevk ve moral yükselecek, bu sayede
Türkiye’nin dört bir yanındaki Mardinli hemşehrilerimizin de kendi
memleketlerine yatırım yapmaları sağlanacaktır.
Özet itibariyle ifade
edecek olursak Mardin Üniversitesinin açılmasının sosyal, kültürel, ekonomik
yansımaları ve dış politikamız açısından çok faydalı sonuçları olacağını tahmin
etmek doğaldır.
Sonuç olarak yukarıda
belirtilen bilgiler ışığında ifade etmeliyiz ki; Mardin İli gerek
sosyo-politik, gerekse jeopolitik konumu itibariyle kurulacak bir üniversiteye
şiddetle ihtiyaç duymaktadır. Tüm mülkî idare birimlerimiz, sivil toplum
örgütleri, belediye, valilik ve tüm hemşehrilerimiz üniversite açılmasını
özlemle beklemekte ve hiçbir fedakârlıktan kaçınmayacaklarını her zeminde dile
getirmektedirler.
İkibinli yılların
eşiğinde olduğumuz şu günlerde gerçek bir Medeniyetler Merkezi olan ilimiz,
üniversite kuruluşu ile beraber topyekûn kalkınma için start almış olacaktır.
Bölgesel kalkınma dengesizlikleri ve eğitimde fırsat eşitsizliğinin
giderilmesinde, üniversite lokomotifliğinde müreffeh, bilgi çağının gereklerine
uygun yetişen aydın kafalı insanların rolünün büyüklüğü inkâr edilemez bir
gerçektir.
Mardin Üniversitesinin
kurulması sadece bir eğitim hamlesi olarak algılanmamalıdır. Mardin Üniversitesi
İlimizin yıllar yılı süren makus talihini kırabilmesi için en büyük fırsattır.
Kuşkusuz bu fırsat ilimize tanınmalı ve bu şans hemşehrilerimizden
esirgenmemelidir. Çünkü Mardin ve Mardinli bunu haketmektedir.
MARDİN MİLLETVEKİLİ METİN
MUSAOĞLU VE 11 ARKADAŞININ TEKLİFİ
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI TEŞKİLÂTI HAKKINDA
41 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN DEĞİŞTİRİLEREK
KABULÜNE DAİR KANUN İLE 78 VE 190 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE
KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 28.3.1983
tarih ve 2809 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
EK MADDE 49. - Mardin’de
Mardin Üniversitesi adıyla yeni bir üniversite kurulmuştur. Bu üniversite;
a) Rektörlüğe bağlı
olarak yeni kurulan Fen-Edebiyat Fakültesi, Mühendislik Mimarlık Fakültesi,
İktisadî ve İdarî Bilimler Fakültesi, Ziraat Fakültesi, Hukuk Fakültesi ve
Eğitim Fakültesinden,
b) Dicle Üniversitesine
bağlı iken bağlantısı değiştirilerek rektörlüğe bağlanan Mardin Meslek Yüksek
Okulu, Sağlık Meslek Yüksek Okulu ve Rektörlüğe bağlı olarak yeni kurulan
Turizm ve Otelcilik Meslek Yüksek Okulundan,
c) Rektörlüğe bağlı
olarak yeni kurulan Sosyal Bilimler Enstitüsü ve Fen Bilimleri Enstitüsünden,
Oluşur.
MADDE 2. - 28.3.1983
tarihli ve 2809 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE - Bu Kanunla
Mardin Üniversitesine bağlanan Yükseköğretim Kurumlarının teşkilâtı ile
birlikte mevcut kadroları ve personeli ve bu kuruluşlar ile ilgili 1999 yılı
bütçe ödenekleri, bütçedeki ödeneklerin tahakkuka bağlanma yetkileri, bina ve
tesisleri, her türlü araç, gereç ve taşınmazları, demirbaş ve taşıtları ile
birlikte her türlü taşınır ve taşınmaz malları başka bir işleme gerek
kalmaksızın Mardin Üniversitesine devredilmiş sayılır.
MADDE 3. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. - Bu Kanunu
Bakanlar Kurulu yürütür.