Dönem : 21 Yasama Yılı : 2

T.B.M.M. (S. Sayısı : 303)

Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve İçişleri

Komisyonu Raporu (1/565)

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü 25.10.1999

Sayı : B.02.0.KKG/196-342/5237

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

Bülent Ecevit

Başbakan

1/605 Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
 
 

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü 3.6.1997

Sayı : B.02.0.KKG/101-1112/2147

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

İçişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 1.4.1997 tarihinde kararlaştırılan “Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

Prof. Dr. Necmettin Erbakan

Başbakan

GENEL GEREKÇE

Ülkemiz uzun yıllardır terörle iç içe yaşamaktadır.

Ülke dışından da siyasî ve moral desteği alan çeşitli terör örgütlerinin faaliyetlerini yürütebilmek için büyük parasal desteğe ihtiyaç duyacakları açıktır.

Bilhassa PKK terör örgütünün faaliyetleri için gereken maddi olanakları, uyuşturucu kaçakçılığından elde ettiği aşikârdır. Bu suretle elde edilen paralar, yine kaçakçılık yoluyla temin edilen silâh ve mühimmat teminine sarfedilerek yurdumuzu bölüp parçalamak için giriştikleri mücadelede bu örgüte destek sağlamaktadır.

Ayrıca kolay para kazanma hırsı da halkın çeşitli kesimlerinde silâh ve mühimmat kaçakçılığında büyük etken olmaktadır.

Kaçakçılıkla mücadele eden kuruluşlarımız, bu konuda her türlü özveriyi göstererek canları pahasına da olsa mücadeleyi sürdürmektedirler.

Bu mücadelede, başarının en önemli unsuru istihbarattır. İstihbari bilgi akımının da muhbirler vasıtası ile gerçekleştiği de bilinmektedir.

Kaçakçılıkla mücadele eden kuruluşlara, istihbari bilgi akımının artarak devam etmesi; çoğu kendilerine bu işi meslek edinmiş olan ihbarcıların maddi açıdan desteklenmesine bağlı bulunmaktadır.

Bunu temin; ihbar konusu yaptıkları kaçak eşya için, kanunda belirtilen ikramiyelerin bu kişilere zamanında ödenmesi ile mümkündür.

Bu kişiler; alacakları ikramiyeyi işin özelliği nedeni ile kendileri takip edememekte, ikramiyelerini kaçakçılıkla mücadele eden kuruluş mensuplarının (müsadir) takipleri neticesinde alabilmektedirler.

Ancak, 1918 sayılı Kanunda ikramiye ödemeleri ile ilgili genel espri; yakalanan kaçak mal ve eşyanın mahiyeti itibarı ile faaliyetleri konuları içinde yer alan Bakanlık veya Kuruluş bütçelerinden ödenmesi şeklindedir.

Hangi kuruluş mensubunca yakalanırsa yakalansın silâh ve mühimmatta Millî Savunma Bakanlığı, uyuşturucu maddede Sağlık Bakanlığı ile Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü, gümrük kaçağında Gümrük Müsteşarlığı bütçelerinden ikramiye ödemesi gerekmektedir.

Böylece müsadirlere genel olarak (gümrükte kısmen) mensubu olmadıkları Bakanlık veya kuruluşlardan ikramiye ödemesi öngörülmüştür. Bunun doğal sonucu olarak kaçakçılıkla mücadelede doğrudan bir ilişkileri bulunmayan Bakanlık ve kuruluşların kendi görevleri arasında tali bir iş yükü gibi görülen ikramiye ödemelerinin zamanında yapılmasına engel teşkil ettiği, ayrıca müsadirlerin de bu Bakanlık ve kuruluşlardan alacaklarının da takip güçlüğünü de beraberinde getirdiği bellidir.

Ayrıca bilhassa müşterek operasyonlarda ikramiyenin hangi kuruluş mensubuna verileceği hususu, operasyondan bilgi sahibi olmayan Bakanlık veya kuruluşu zaman zaman tereddüde düşürmekte, duraksamalara ve gecikmelere neden olmakta, bu da kaçakçılıkla mücadele eden kuruluşlar arasında yeterli bir koordinasyonun sağlanamaması neticesini doğurmaktadır.

Personel rejimlerinde, ikramiye ödemelerinin özlük haklarından olduğu aşikârdır.

Personelin bu konuda değerlendirilmesi bağlı olduğu Bakanlık veya kuruluş tarafından yapılması icabeder.

Sayılan nedenlerle 1918 sayılı Kanunun ikramiye ödemeleri ile ilgili genel esprisi değiştirilerek, 60 ıncı madde 10 uncu bentte belirtilen limitin aşılıp aşılmadığının da murakabesi açısından da ikramiye ödemelerinin müsadirlerin mensup olduğu Bakanlık veya kuruluş bütçelerinden ödenmesi yolunda düzenleme yapılmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Yakalanan mal ve eşya için ikramiye ödemelerinin müsadirlerin bağlı bulundukları bakanlık veya kuruluşlarca yapılması öngörülmekte ve bu nedenle 60 ıncı maddenin (6) numaralı bendinin (a), (b) ve (c) alt bentlerinde belirtilen bakanlık ve kuruluşlar metinden çıkarılmaktadır.

Kanunun, silâh ve mühimmat kaçakçılığında, kaçak mal ve eşyanın Millî Savunma Bakanlığına tesliminden sonra 3 ay içinde ikramiye ödemelerinin yapılmasını öngörmesi ve uygulamada adlî işlemlerin çok uzun süre alması nedeniyle, ikramiye ödemeleri uzun bir süre gecikmektedir. Bu hususun, silâh ve mühimmat kaçakçılığında özellikle muhbirleri olumsuz yönde etkilediği gözönüne alınarak, Kanunda gümrük ve uyuşturucu madde kaçakları için ikramiye ödemeleri açısından getirilmiş olan düzenleme silâh ve mühimmat kaçakçılığında da uygulama imkânına kavuşturulmakta ve madde ve eşyanın sahipli olarak yakalanmaları halinde ikramiyenin yüzde otuzunun kamu davasının açılmasını takip eden üç ay içinde, kalan yüzde yetmişinin ise mahkûmiyete ilişkin hükmün veya müsadere kararının kesinleşmesini takip eden üç ay içinde ödenmesi öngörülmektedir. Anılan madde ve eşyanın sahipsiz olarak yakalanması halinde ise, ikramiyenin, müsadere kararının kesinleşmesini takip eden üç ay içinde ödenmesi öngörülmekte ve bu suretle ikramiye ödemelerinde haksız iktisaba mani olunması amaçlanmaktadır.

Genel gerekçede açıklandığı üzere, muhbir ve müsadirlere, müsadirlerin bağlı oldukları bakanlık ve kuruluşlarca ikramiye ödenmesi esası getirilmektedir.

Diğer taraftan, kaçak silâh ve mühimmatın emanet depolarında çürümesini veya zayi olmasını önlemek için, müsadere kararının kesinleşmesini takip eden üç ay içinde Millî Savunma Bakanlığına teslimi öngörülmektedir.

Ayrıca, kuruluşların müşterek operasyonları ile ihbarın birden fazla kuruluşa yapılması durumunda, ele geçirilen mal ve eşya ile ilgili olarak muhbir ve müsadirlere ikramiye ödenmesine ve bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer hususların bir yönetmelikle belirlenmesi ve bu Yönetmeliğin altı ay içinde hazırlanması öngörülmektedir.

Geçici Madde 1. – Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce ikramiye ödemeleri ile ilgili olarak devam eden işlemlerin, bir karmaşaya neden olmamak amacıyla, Kanunun yürürlüğe girmesinden önceki esas ve usullere göre ilgili bakanlık ve kuruluşlarca yürütülmesi ve neticelendirilmesi öngörülmektedir.

Madde 2. – Yürürlük maddesidir. Kanunun yürürlük tarihi yayımını takip eden ilk malî yılbaşı olarak belirlenmekte ve böylece ödenek tertibi açısından yıl içerisinde bütçe imkânlarının zorlanmaması amaçlanmaktadır.

Madde 3. – Yürütme maddesidir.

İçişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

İçişleri Komisyonu 22.12.1999

Esas No. : 1/565

Karar No. : 24

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

İçişleri Bakanlığınca hazırlanarak, Bakanlar Kurulunca 3.6.1997 tarihinde 20 nci dönem TBMM Başkanlığına sunulan “Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” sözkonusu dönemde sonuçlandırılamadığından hükümsüz sayılmış ve 25.10.1999 tarihinde Bakanlar Kurulunca Başkanlığınıza Tasarının yenilendiği bildirilmiştir. Başkanlığınızca, 1.11.1999 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza ve tali komisyon olarak da Millî Savunma ile Plan ve Bütçe Komisyonlarına havale edilen Tasarı, Komisyonumuzun 16.12.1999 tarihli 14 üncü toplantısında, Adalet ve İçişleri Bakanlıkları ile Gümrük Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımıyla incelenip görüşülmüştür.

Tasarı, esas olarak istihbarî bilgi akımını işler hale getirerek, kaçakçılıkla mücadelede etkin olunmasını sağlamaya çalışmaktadır. Mevcut uygulamada, hangi kuruluş mensubunca yakalanırsa yakalansın, silah ve mühimmata Millî Savunma Bakanlığı; uyuşturucu maddede Sağlık Bakanlığı ile Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü, gümrük kaçağında Gümrük Müsteşarlığı bütçelerinden ikramiye ödemesi yapılmaktadır. Tasarı, yakalanan kaçak mal ve eşyanın ikramiyesinin ilgili bakanlık veya kuruluş bütçesinden ödenmesini öngörmektedir. Böylece bir taraftan ikramiye ödemeleri hızlandırılmış ve kaçakçılıkla mücadele eden kişiler teşvik edilmiş olmakta, diğer taraftan bakanlık ve kuruluşların bu işi tali bir iş gibi görmelerinin önüne geçilmiş olmaktadır.

Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmeler sırasında;

— Bürokratlar ikramiye öderken çoğunlukla, aşırı temkinli davranmakta, bu nedenle ikramiye ödemeleri gecikmektedir.

— Bürokratik işlemlerin uzun zaman alması, yüksek enflasyon ortamındaki ekonomimizde, muhbirlere ödenen ikramiyeyi anlamsız hale getirmektedir.

— Muhbirler bu işlemler sırasında bıkmakta ve aynı sorunlarla karşılaşmamak için bu işi tekrar yapmamaktadır.

— Kaçakçılıkla mücadelede ihbarcıların ikramiyelerinin geç ödenmesi çeşitli sorunlar doğurmakta ve mücadeleyi etkisizleştirmektedir.

— Bu nedenle Tasarıdaki düzenleme geç kalmış yerinde bir düzenlemedir.

Komisyonumuz Tasarının tümü üzerindeki bu görüşmelerden sonra Tasarı ile gerekçesini uygun bulmuş ve maddelerinin görüşülmesine geçilmesini kabul etmiştir.

Tasarının 1, geçici 1 ve yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere arz olunur.
 
  Başkan Sözcü
  Faruk Bal Hasan Fehmi Konyalı
  Konya Ordu
  Üye Üye
  Halil İbrahim Özsoy Necmi Hoşver
  Afyon Bolu
  Üye Üye
  Bekir Aksoy Osman Aslan
  Çorum Diyarbakır
  Üye Üye
  Mustafa Zorlu Yalçın Kaya
  Isparta İçel
  Üye Üye
  Erol Al Hüseyin Mert
  İstanbul İstanbul
  Üye Üye
  Ali Oğuz Mehmet Pak
  İstanbul İstanbul
  Üye Üye
  M. Cihan Yazar Enis Sülün
  Manisa Tekirdağ
    Üye
    Fethullah Gültepe
    Van

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

KAÇAKÇILIĞIN MEN VE TAKİBİNE DAİR KANUNUN BİR MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN

TASARISI

MADDE 1. — 7.1.1932 tarihli ve 1918 sayılı Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (6) numaralı bendinin (a) alt bendinin sonundaki “Gümrük ve Tekel Bakanlığınca” ibaresi yürürlükten kaldırılmış; (b) alt bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, (c) alt bendinin son iki paragrafı birleştirilerek aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye bu bentten sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“b) (2) numaralı bentte belirtilen madde ve eşya;

(1) Sahipli olarak yakalanmış ise, yüzde otuzu kamu davasının açılmasını takip eden üç ay içinde, yüzde yetmişi ise mahkûmiyete ilişkin hükmün veya müsadere kararının kesinleşmesini takip eden üç ay içinde,

(2) Sahipsiz olarak yakalanmış ise, müsadere kararının kesinleşmesini takip eden üç ay içinde,”

“Müsadirlerin bağlı oldukları bakanlık veya kuruluş bütçelerinin ilgili tertibinden ödenir.”

“(2) numaralı bentte belirtilen madde ve eşya, müsadere kararının kesinleşmesini takip eden üç ay içinde Millî Savunma Bakanlığına teslim edilir.

Müşterek operasyonlar ile ihbarın birden fazla kuruluşa yapılması durumunda muhbir ve müsadirlere ikramiye ödenmesine ve bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer hususlar; Adalet ve Maliye Bakanlıklarının görüşleri alınarak Millî Savunma ve İçişleri Bakanlıkları ile Gümrük Müsteşarlığınca altı ay içinde müştereken hazırlanacak bir yönetmelikle belirlenir.”

GEÇİCİ MADDE 1. — Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce, ikramiye ödemeleri ile ilgili olarak devam eden işlemler, Kanunun yürürlüğe girmesinden önceki esas ve usullere göre yürütülerek neticelendirilir.

MADDE 2. — Bu Kanun, yayımını takip eden ilk malî yılbaşında yürürlüğe girer.

MADDE 3. — Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
 
  Prof. Dr. Necmettin Erbakan  
  Başbakan  
  Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bakanı
  Prof. Dr. T. Çiller F. Adak
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı V.
  N. Ercan L. Esengün
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  I. Saygın Prof. Dr. S. Tekir
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı 
  N. Kurt M. Altınsoy
  Devlet Bakanı V. Devlet Bakanı
  A. Yılmaz L. Esengün
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı V.
  M. S. Ensarioğlu S. Günbey
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  B. Aksoy G. Dağdaş
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  H. U. Söylemez T. R. Güneri
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  A. Yılmaz Prof. Dr. S. Günbey
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  B. Şeker Dr. A. Demircan
  Adalet Bakanı Millî Savunma Bakanı
  Ş. Kazan T. Tayan
  İçişleri Bakanı Maliye Bakanı
  M. Akşener Doç. Dr. A. Şener
  Millî Eğitim Bakanı Bay. ve İskân Bakanı
  Prof. Dr. M. Sağlam C. Ayhan
  Sağlık Bakanı Ulaştırma Bakanı
  Y. Aktuna Ö. Barutçu 
  Tarım ve Köyişleri Bakanı Çal. ve Sos. Güv. Bakanı
  M. Demirci N. Çelik
  Sanayi ve Ticaret Bakanı Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı
  Y. Erez M. R. Kutan
  Kültür Bakanı Turizm Bakanı
  İ. Kahraman B. Yücel
  Orman Bakanı Çevre Bakanı
  M. H. Dağlı M. Z. Tokar

 
 
 
 
 
 
 

İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL

ETTİĞİ METİN

KAÇAKÇILIĞIN MEN VE TAKİBİNE DAİR KANUNUN BAZI MADDELERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1. — Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

GEÇİCİ MADDE 1. — Tasarının geçici 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2. — Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. — Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
 
 


SIRA SAYISI 303’ÜN SONU