Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 536)
Türkiye Vakıflar Bankası Türk Anonim Ortaklığı Kanu-nunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/709)
|
|
|
|
|
|
|
T.C. |
|
|
Başbakanlık |
16.6.2000 |
|
Kanunlar
ve Kararlar |
|
|
Genel
Müdürlüğü |
|
|
Sayı
: B.02.0.KKG.0.10/101-99/2963 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 1.6.2000 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Va-kıflar
Bankası Türk Anonim Ortaklığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun
Ta-sarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
6219 sayılı Türkiye Vakıflar Bankası Türk Anonim
Ortaklığı Kanununun 1 inci maddesinde Bankanın özel hukuk hükümlerine tâbi
olarak kurulduğu belirtilmekte, 17 nci maddesinde de Banka ve kuracağı
ortaklıkların personelinin özel hukuk hükümlerine tâbi olacağı ifade
edilmektedir. Banka, bu bakımdan ticarî anlamda tam olarak özel banka
koşullarında çalışmak ve rekabet etmek zorundadır. Ancak bu zorunluluğun yerine
getirilmesi için Bankanın serbest piyasa ve rekabet or-tamında daha verimli ve
rasyonel çalışabilmesi, süratli karar alabilmesi, orta ve uzun vadeli planlar
yaparak uygulamaya koyabilmesi gerekmektedir. Bu da Bankanın her türlü siyasî
baskıdan uzak, özerk bir ticarî ve yönetsel yapıya kavuşturulması ile, yani
yönetimde istikrar ve yönetici teminatıyla sağlanabilecektir.
Diğer yandan, Kanunun 6 ncı maddesinde Bankanın
sermayesinin % 55’inin (A) grubu his-sedar Vakıflar Umum Müdürlüğüne, %
20’sinin de (B) grubu hissedar mülhak vakıflara ait olduğu, (A) grubu hisse
senetlerinin satılamayacağı, (B) grubu hisse senetlerinin ise ancak Vakıflar
Umum Müdürlüğünün müsaadesiyle aynı gruba dahil hissedarlar arasında alınıp
satılabileceği veya bu gruptan istekli çıktığında satılmak üzere Vakıflar Umum
Müdürlüğünce de satın alınabileceği hük-me bağlanmıştır.
Kanunun söz konusu hükmü nedeni ile Banka sermayesinin
% 75’ini teşkil eden hisse senetleri, serbest piyasada alınıp satılamamakta ve
gerçek değeri üzerinden değerlendirilememektedir. Bu hisselerin satışını
kısıtlayan hüküm ortadan kaldırıldığı takdirde, alımı ve satımı serbest hale
gelen hisse senetlerinin serbest piyasa şartlarında gerçek değerlerine
ulaşmasını sağlamak sureti ile sermaye tabana yaygınlaştırılarak, daha geniş
halk kitlelerinin Bankaya hissedar olmaları sağlanacak ve üzerinde toplumsal
uzlaşma sağlanmış olan halka açılma işlemi gerçekleştirilecektir. Hissedarlar
da elde ettikleri nakti, çeşitli yatırım araçları ile değerlendirmek sureti ile
en yüksek geliri elde et-mek imkânına kavuşacaklardır. Bu çerçevede yapılacak
sermaye artışları ile Bankanın malî bünyesi daha da güçlenecektir. Ayrıca
Bankanın ve ortaklarının kendi kaynaklarından yapacakları sermaye artışının,
Hazine ile hiçbir ilgisi olmadığı halde, Bakanlar Kuruluna gitmesi, Bankanın
faaliyetinin belirli bir süreyle sınırlandırılmış olması gibi hükümler de,
ticarî yapıyı zedelemekte ve karar alma mekanizmasını yavaşlatmaktadır.
Bu sebeple de, Kanunda Genel Müdürün atanması, süresi,
görevleri, görevden alınması gibi hususların özerk bir yapılanma çerçevesinde
hukukî alt yapısı düzenlenmiş, buna paralel olarak (A) ve (B) grubu hisse
senetlerinin satışındaki kısıtlamalar ortadan kaldırılmış ve diğer bazı
hükümlerde yapılan değişikliklerle de Bankanın kârlılığı ve verimliliğini
etkileyen ve karar alma mekanizmasını yavaşlatan hükümlerin yürürlükten
kaldırılması veya değiştirilmesi yoluna gidilmiştir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – 6219 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi hükmü
gereği 99 yıllık bir süre için kurulan Bankanın kuruluşundan bu yana 46 yıl
geçmiş olup, geriye 53 yıl kalmıştır. Bu madde ile Bankanın 53 yıl sonra kanunî
dayanaktan yoksun kalmamasını teminen, emsal kuruluşlarda olduğu gibi Bankanın
süresiz faaliyette bulunacağı hükmü getirilmiştir.
Madde 2. – Para değerindeki değişimler nedeni ile,
zaman içinde sermaye artırılmakta ve bu nedenle de Kanun hükmünde yer alan
sermaye miktarı ile, fiili sermaye miktarı birbirine uymamaktadır. Kanun
metnine sermaye miktarı yazmanın pratik bir faydası bulunmadığı gibi, hukukî
gereklilik de olmadığından, Banka sermayesinin miktarı ile her payın itibarî
kıymetinin banka ana sözleşmesinde belirtilmesi öngörülmektedir.
Madde 3. – Madde ile, Bankanın sermayesinin % 75’ini
teşkil eden hisse senetlerinin satışını kısıtlayan hükümler kaldırılarak, hisse
senetlerinin serbestçe alınıp satılmasından sonra hisselerin değer kazanmasını
sağlamak suretiyle Bankanın malî yapısını daha da güçlendirerek, idarî özerk
yapıyı malî yönden de sağlamlaştırmak amaçlanmıştır.
Madde 4. – Madde ile, grupların hisse oranları dikkate
alınarak Yönetim Kurulu üyeliği dağılımı yeniden düzenlenmiştir.
Madde 5. – Mevcut düzenlemede Banka Genel Müdürü,
Vakıflar Genel Müdürlüğünün teklifi ile Başbakan tarafından atanmaktadır.
Uygulamada herhangi bir pratikliği ve yararı bulunmadığından madde metninden
“Vakıflar Genel Müdürlüğünün inhası” ifadesi çıkarılarak, Genel Müdürün
doğrudan Başbakan tarafından atanması öngörülmüştür.
Keza, mevcut düzenlemede Banka Genel Müdürünün görev
süresi bulunmamaktadır. Bu du-rum, Bankanın uzun ve orta vadeli tedbirler
almasını mümkün kılmamakta ve serbest piyasa şartlarında diğer Bankalarla
rekabetini zorlaştırmaktadır. Banka Genel Müdürünün belirli bir süre görevde
kalmasına imkân tanıyan ve aynı zamanda görevle ilgili suç işlemeleri halinde
görevlerinin sona ereceğine ilişkin bir düzenleme getirilmiştir. Bu düzenleme
ile, Bankada ticarî, malî ve idarî özerkliğin sağlanması ve yöneticinin her
türlü siyasî müdahaleden uzak çalışmasının temin edilmesi amaçlanmıştır.
Madde 6. – Bankanın sermaye artırımı, Bankanın kendi
kaynaklarından yapıldığından veya ortaklarca sağlandığından, Hazine ile
herhangi bir ilgisi bulunmamaktadır. Buna rağmen sermaye artırımı kararının
Bakanlar Kurulunda alınması; karar alma mekanizmasını geciktirmekte ve rekabet
gücünü zayıflatmaktadır. Bu nedenle, Banka sermayesinin Bankalar Kanunu ve Türk
Ticaret Kanunu hükümlerine göre artırılmasını sağlamak üzere, sermaye artışının
Bakanlar Kurulu Kararı ile yapılacağına ilişkin 5 inci maddenin ikinci fıkrası
ile Kanun metninde yer alması gerekli olmayan üçüncü fıkrası, (A) ve (B) grubu
hisse senetlerinin satışını engelleyen hükmün kaldırılmış olması nedeni ile, bu
grup hisse bedellerinin ne şekilde ödeneceğine dair düzenlemenin uygulama
imkânı kalmadığından, buna ilişkin 7 nci madde yürürlükten kaldırılmıştır.
Madde 7. – 6219 sayılı Kanuna eklenen ek 1 inci madde
ile, hisse senetlerinin gerek blok satışı ve gerekse sermaye piyasası hükümleri
çerçevesinde halka arz edilmesini teminen hisse senetlerinin satışında 2886
sayılı Devlet İhale Kanunu ve 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanunu hükümlerinin
uygulanmaması öngörülmüştür.
6219 sayılı Kanuna eklenen ek 2 nci madde ile ilk
aşamada (B) grubu hisselerin satışı gerçekleştirilerek hisselerin gerçek
değerlerine ulaşmasının sağlanması ve bilahare (A) grubu hisselerin satış şekli
ve şartları belirlenerek, en yüksek getiriyi elde etme imkânının temini
konusunda Bakan-lar Kurulunun yetkili kılınması amaçlanmaktadır.
Geçici Madde 1. – Madde ile, bu Kanunda atama makamı
olarak gösterilen makam tarafından atanmış olan mevcut Genel Müdürün görev
süresine açıklık getirilmiştir.
Geçici Madde 2. – Madde ile, (A) grubu hisselerin
satılması ve Vakıflar Genel Müdürlüğünün (A) grubu hisselerdeki payının % 50
oranının altına düşmesi halinde, Bankanın Umumi Murakabe Heyetince
denetlenmesi, (A) grubu İdare Meclisi üyelerinden birisinin seçimi ve
ücretlerinin belirlenmesi, Genel Müdürün atanması ve görev süresi ile görevden
alınması gibi hususlarda Başba-kanın yetkili kılınmasına ilişkin hükümlerin
yürürlükten kaldırılması öngörülmüştür.
Madde 8. – Yürürlük maddesidir.
Madde 9. – Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu
|
Türkiye
Büyük Millet Meclisi |
|
|
Plan
ve Bütçe Komisyonu |
10.11.2000 |
|
Esas
No. : 1/709 |
|
|
Karar
No. : 2 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 16.6.2000 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 20.6.2000 tarihinde
Komisyonumuza havale edilen “Türkiye Vakıflar Bankası Türk Anonim Ortaklığı
Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 9.11.2000
tarihinde yaptığı 2 nci birleşiminde, Hükümeti temsilen Devlet Bankanı Yüksel
Yalova ile Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı, Hazine
Müsteşarlığı, Türkiye Vakıflar Bankası ve Vakıflar Genel Müdürlüğü temsilcilerinin
de katılımıyla incelenip, görüşülmüştür.
Tasarı ile;
– Bankanın emsal kuruluşlarda olduğu gibi süresiz
faaliyette bulunmasının,
– Banka sermayesinin miktarı ile her payın itibarî
kıymetinin Banka ana sözleşmesinde belirtilmesinin,
– Banka sermayesinin % 75’ini teşkil eden hisse
senetlerinin satışını kısıtlayan hükümlerin kaldırılarak, hisselerin değer
kazanmasını sağlamak suretiyle, Bankanın malî yapısının daha da
güç-lendirilmesinin,
– Grupların hisse oranları dikkate alınarak Yönetim
Kurulu üyeliği dağılımının yeniden düzenlenmesinin,
– Genel Müdürün nitelikleri, atanması, görev süresi ve
görevine son verilmesine ilişkin bir düzenleme getirilmesinin,
– Bankanın sermaye artışının Bakanlar Kurulu Kararı ile
yapılacağına ilişkin ve vakıflar hisselerinin karşılığını düzenleyen hükümlerin
yürürlükten kaldırılmasının,
– Hisse senetlerinin satışının yeniden düzenlenmesinin,
Amaçlandığı anlaşılmaktadır.
Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;
– Vakıflar Genel Müdürlüğüne ve mülhak vakıflara ait
hisselerin halka arzının, Bankanın malî bünyesini güçlendireceği ve sermaye
piyasasına derinlik kazandıracağı,
– Bankanın faaliyeti ile ilgili kısıtlayıcı sürenin
kaldırılmış olmasının çağdaş bir yaklaşım olduğu ayrıca Bankaya yatırım
yapacaklara da güven ortamı sağlayacağı,
– Vakıf eserlerinin büyük bir kısmının harap durumda
bulunduğu, bu nedenle düzenli kaynak aktarımına ihtiyaç olduğu,
– Bankanın özelleştirme işlemlerinin Özelleştirme
Yüksek Kurulu tarafından yapılmamasının önemli bir eksiklik olduğu, Başbakan
tarafından atanan Genel Müdür yönetimindeki bankanın özelleştirmesinin
gecikebileceği,
– (B) grubu hisselerin halka arzından sonra (A) grubu
hisselerin özelleştirilmesinin gecikebileceği, bu nedenle bu hisselerin siyasî
onay ve karara bağlı olmaksızın özelleştirilebilmesine ilişkin hususun tasarıda
yer almasının gerekli olduğu, mevcut modelin özelleştirmeyi geciktirebileceği,
– Özerk bir kurumun yöneticisinin Başbakan tarafından
atanmasının, kurumun özerkliğini zedeleyebileceği,
Şeklindeki görüşleri takiben Hükümet adına yapılan
tamamlayıcı açıklamalarda;
– Bankanın özel hukuk hükümlerine tabi olarak
kurulduğu, personelinin özel hukuk hükümlerine tabi olduğu, bu bakımdan ticarî
anlamda tam olarak özel banka koşullarında çalışması ve re-kabet etmesi
gerektiğinden hareketle, Bankanın serbest piyasa ve rekabet ortamında daha
verimli ve rasyonel çalışabileceği, süratli karar alabileceği bir yapıya
kavuşturulacağı,
– Önce (B)grubu hisse senetlerinin halka arz olunacağı,
daha sonra % 55’lik payı oluşturan (A) grubu hisse senetlerinin Bakanlar Kurulu
Kararı ile blok satış veya halka arz yoluyla işleme tabi tutulacağı,
– Bankanın özel bankalar gibi Bankacılık Düzenleme ve
Denetleme Üst Kurulunun denetimine tabi olduğu,
– Özel Banka sistemine geçişin yanısıra vakıflarımızın
da korunmasının gerekli olduğu bu amaçla Devlet İhale Kanununda yapılacak özel
bir düzenleme ile konuya kalıcı çözüm getirilmesi yollarının araştırıldığı,
İfade edilmiştir.
Bu görüşmeleri takiben, tasarı ve gerekçesi
Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
– Çerçeve 2 nci maddesi “6219 sayılı Kanunun 5 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değişti-rilmiştir.” şeklinde redaksiyona tabi
tutulması suretiyle,
– Çerçeve 3 üncü maddesi; Bankanın Türk TicaretKanunu ve
Bankalar Kanunu çerçevesinde işlemlerini daha süratli sonuçlandırabilmesi
amacıyla yeniden düzenlenmesi suretiyle,
– Çerçeve 6 ncı maddesinin yapılan teknik düzenlemeler
nedeniyle metinden çıkartılması suretiyle,
– Çerçeve 7 nci maddesine bağlı Ek 1 inci maddesi
aynen, Ek 2 nci maddenin başına konuya açıklık getirmek üzere “Vakıflar Genel
Müdürlüğüne ait” ibaresinin ilave edilmesi ve madde numa-rasının 6 ncı madde
olarak teselsül ettirilmesi suretiyle,
– 1 inci, 4 üncü ve 5 inci maddeleri aynen,
– Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 8 ve 9 uncu maddeleri 7
nci ve 8 inci maddeler olarak aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere
YüksekBaşkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Metin
Şahin |
Hayrettin
Özdemir |
Nihat
Gökbulut |
|
Antalya |
Ankara |
Kırıkkale |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Cafer
Tufan Yazıcıoğlu |
Dengir Mir Mehmet Fırat |
Gaffar
Yakın |
|
Bartın |
Adıyaman |
Afyon |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
M.
Zeki Sezer |
Cengiz
Aydoğan |
M.
Güven Karahan |
|
Ankara |
Antalya |
Balıkesir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hüseyin
Arabacı |
Necati
Yöndar |
Zeki Ergezen |
|
Bilecik |
Bingöl |
Bitlis |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Oğuz
Tezmen |
Hakkı
Duran |
Hüseyin
Karagöz |
|
Bursa |
Çankırı |
Çankırı |
|
(Muhalefet şerhim eklidir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Aslan Polat |
Mehmet
Sadri Yıldırım |
Metin
Kalkan |
|
Erzurum |
Eskişehir |
Hatay |
|
(İmzada bulunamadı) |
(Muhalefet şerhim eklidir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet
Dönen |
Masum
Türker |
Nesrin
Nas |
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
(Muhalefet şerhim eklidir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Celal
Adan |
Arslan
Aydar |
Mehmet
Serdaroğlu |
|
İstanbul |
Kars |
Kastamonu |
|
(Muhalefet şerhim eklidir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kemal
Köse |
Ahmet
Derin |
Süleyman
Çelebi |
|
Kocaeli |
Kütahya |
Mardin |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Metin
Ergun |
Ş.
Ramis Savaş |
Cevat
Ayhan |
|
Muğla |
Sakarya |
Sakarya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet
Çakar |
Kemal
Kabataş |
Lütfi
Ceylan |
|
Samsun |
Samsun |
Tokat |
|
|
(Muhalefet
şerhimiz eklidir) |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Bekir Gündoğan |
Evliya Parlak |
|
|
Tunceli |
Hakkâri |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ
PLAN VE BÜTÇE KOMİYONU BAŞKANLIĞINA
Görüşülmekte olan kanun tasarısına aşağıdaki gerekçelerle
muhalifiz.
1. Vakıfbank özelleştirmesinde, özelleştirmenin
Özelleştirme İdaresi tarafından yapılmaması önemli bir eksikliktir. Başbakanın
atadığı Genel Müdür Yönetimindeki bankanın özelleşmesi gecikecektir. Bir tür
özelleştirme uygulamasına dönüşecektir.
2. Banka hisselerinin % 20 sinin halka arz yoluyla
satışı aşamasından sonra, A grubu hisselerin özelleştirilmesi gerekecektir.
Özelleştirme kapsamına alınacak hisselerin kanunla tespiti ve % 50 den fazla
hissenin siyasî onay ve karara bağlı olmaksızın özelleştirileceği hususunun
tasarıda yer alması daha doğru bir düzenleme olacaktı. Getirilen model
özelleştirmeyi geciktirecektir. Banka yönetiminde kamunun etkisi ve siyasetin
müdahalesi devam ettirilecektir.
|
M. Sadri Yıldırım |
Necati Yöndar |
Mehmet Dönen |
|
Eskişehir |
Bingöl |
Hatay |
|
Celal Adan |
Oğuz Tezmen |
Kemal Kabataş |
|
İstanbul |
Bursa |
Samsun |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE
VAKIFLAR BANKASI TÜRK ANONİM ORTAKLIĞI KANUNUNDA
MADDE 1. – 11.1.1954 tarihli ve 6219 sayılı Türkiye
Vakıflar Bankası Türk Anonim Ortaklığı Kanununun 4 üncü maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Süre
Madde 4. – Banka süresiz olarak faaliyette bulunur.”
MADDE 2. – 6219 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin
değişik birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bankanın sermayesinin miktarı ile her payın itibari
kıymeti Banka ana sözleşmesinde belirtilir.”
MADDE 3. – 6219 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Hisse senetleri (A), (B) ve (C) gruplarına ayrılmış
olup, nama yazılıdır.
(A) grubu sermayenin % 55’ini, (B) grubu % 20’sini, (C) grubu da % 25’ini teşkil eder.”
MADDE 4. – 6219 sayılı Kanunun değişik 15 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bankanın İdare Meclisi; dördü (A), biri (B), üçü (C)
grubu hisse senedi sahiplerini temsil etmek üzere sekiz üyeden oluşur.”
MADDE 5. – 6219 sayılı Kanunun 16 ncı maddesi başlığı
ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Genel Müdür
Madde 16. – Bankanın işleri Genel Müdür tarafından
tedvir olunur. Genel Müdür Başbakan tarafından atanır.
Banka Genel Müdürlüğüne atanacakların hukuk, iktisat,
işletme, maliye, bankacılık, kamu yönetimi ve dengi dallarda veya bu dallarla
ilgili mühendislik alanlarında en az lisans düzeyinde öğrenim görmüş olması ve
bankacılık veya işletmecilik alanında en az 10 yıllık meslekî deneyime sahip
olması zorunludur.
Genel Müdürün görev süresi 4 yıldır. Süresi biten Genel
Müdür yeniden atanabilir.
Genel
Müdürün süresi dolmadan herhangi bir şekilde görevine son verilemez. Ancak bu
Kanun ve 4389 sayılı Bankalar Kanunu hükümleri gereğince, atanması için gerekli
şartları kaybettiği tespit edilen veya görevleriyle ilgili olarak işlediği
suçlardan dolayı hakkında verilen mahkûmiyet kararı kesinleşen Genel Müdürün
görevi sona erer.”
MADDE 6. – 6219 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin
değişik ikinci fıkrası ile üçüncü fıkrası ve 7 nci maddesi yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 7. – 6219 sayılı Kanuna aşağıdaki maddeler
eklenmiştir.
“EK MADDE 1. – Hisse senetlerinin satışında 2886 sayılı
Devlet İhale Kanunu ve 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanunu hükümleri
uygulanmaz.
EK MADDE 2. – (B) grubu hisseler halka arz suretiyle
satılabilir. (B) grubu hisselerin satışı yapılmadan (A) grubu hisselerin
satışına karar alınamaz. (A) grubu hisselerin satışına Bakanlar Kurulu
yetkilidir.”
GEÇİCİ MADDE 1. – Bu Kanun yürürlüğe girdiği tarihte
görevde olan Genel Müdür, Kanunun yürürlük tarihinden itibaren 4 yıl süreyle
yeniden atanmış sayılır.
GEÇİCİ MADDE 2. – 6219 sayılı Kanunun 14 üncü
maddesinin üçüncü fıkrası, 15 inci maddesinin ikinci ve dördüncü fıkraları ile
bu Kanunla değişik 16 ncı maddesinin bi-rinci ve dördüncü fıkraları Vakıflar
Genel Müdürlüğünün (A) grubu hisselerdeki payı % 50 oranının altına düşünceye
kadar geçerli olmaya devam eder.
MADDE 8. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 9. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür
.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE
VAKIFLAR BANKASI TÜRK ANONİM ORTAKLIĞI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN
TASARISI
MADDE 1. – 11.1.1954 tarihli ve 6219 sayılı Türkiye Vakıflar Bankası Türk Anonim Ortaklığı Kanununun 4 üncü maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Süre
Madde 4. – Banka süresiz olarak faaliyette bulunur.”
MADDE 2. – 6219 sayılı Kanunun 5 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Bankanın sermayesinin miktarı ile her payın itibari
kıymeti Banka ana sözleşmesinde belirtilir.”
MADDE 3. – 6219 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, 7 nci maddesi ve 14 üncü maddesinin birinci fıkrası ile
ikinci fıkrasının ikinci cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.
“Madde 6. – Hisse senetleri (A), (B) ve (C) gruplarına
ayrılmış olup, nama yazılıdır.”
MADDE 4. – 6219 sayılı Kanunun değişik 15 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bankanın İdare Meclisi; dördü (A), biri (B), üçü (C)
grubu hisse senedi sahiplerini temsil etmek üzere sekiz üyeden oluşur.”
MADDE 5. – 6219 sayılı Kanunun 16 ncı maddesi başlığı
ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Genel Müdür
Madde 16. – Bankanın işleri Genel Müdür tarafından
tedvir olunur. Genel Müdür Başba-kan tarafından atanır.
Banka Genel Müdürlüğüne atanacakların hukuk, iktisat,
işletme, maliye, bankacılık, kamu yönetimi ve dengi dallarda veya bu dallarla
ilgili mühendislik alanlarında en az lisans düzeyinde öğrenim görmüş olması ve
bankacılık veya işletmecilik alanında en az 10 yıllık mesleki deneyime sahip
olması zorunludur.
Genel Müdürün görev süresi 4 yıldır. Süresi biten Genel
Müdür yeniden atanabilir.
(Plan ve Bütçe Komisyonun
Kabul Ettiği Metin)
Genel Müdürün süresi dolmadan herhangi bir şekilde
görevine son verilemez. Ancak bu Kanun ve 4389 sayılı Bankalar Kanunu hükümleri
gereğince, atanması için gerekli şartları kaybettiği tespit edilen veya
görevleriyle ilgili olarak işlediği suçlardan dolayı hakkında verilen
mahkûmiyet kararı kesinleşen Genel Müdürün görevi sona erer.”
MADDE 6. – 6219 sayılı Kanuna aşağıdaki ek maddeler
eklenmiştir.
“EK MADDE 1. – Hisse senetlerinin satışında 2886 sayılı
Devlet İhale Kanunu ve 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanunu hükümleri
uygulanmaz.
EK MADDE 2. – Vakıflar Genel Müdürlüğüne ait (B) grubu
hisseler halka arz suretiyle satılabilir. Bu hisselerin satışı yapılmadan (A)
grubu hisselerin satışına karar alınamaz. (A) grubu hisselerin satışına
Bankalar Kurulu yetkilidir.”
GEÇİCİ MADDE 1. – Bu Kanun yürürlüğe girdiği tarihte
görevde olan Genel Müdür, Kanunun yürürlük tarihinden itibaren 4 yıl süreyle
yeniden atanmış sayılır.
GEÇİCİ MADDE 2. – 6219 sayılı Kanunun 14 üncü
maddesinin üçüncü fıkrası, 15 inci maddesinin ikinci ve dördüncü fıkraları ile
bu Kanunla değişik 16 ncı maddesinin bi-rinci ve dördüncü fıkraları Vakıflar
Genel Müdürlüğünün (A) grubu hisselerdeki payı % 50 oranının altına düşünceye
kadar geçerli olmaya devam eder.
(Plan ve Bütçe
Komisyonun
Kabul Ettiği Metin)
MADDE 7.
– Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 8. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür
|
Bülent
Ecevit |
|
|
|
Başbakan |
|
En. ve Tab. Kay. Bak. ve |
|
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Başb. Yrd. |
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. C. Ersümer |
|
DevletBakanı |
Devlet Bakanı |
DevletBakanı |
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
M. Yılmaz |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
DevletBakanı |
DevletBakanı |
Devlet Bakanı |
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
DevletBakanı |
DevletBakanı |
DevletBakanı |
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
Devlet Bakanı |
DevletBakanı |
AdaletBakanı |
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Dışişleri Bakanı |
|
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
İ. Cem |
|
Maliye Bakanı |
Millî EğitimBakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı V. |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
|
Doç. Dr. O. Durmuş |
T. Toskay |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
Kültür Bakanı |
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
M. İ. Talay |
|
Turizm Bakanı V. |
Orman Bakanı |
Çevre Bakanı |
|
E. S. Gaydalı |
Prof. Dr. N. Çağan |
F. Aytekin |
SIRA SAYISININ SONU