Dönem : 21           Yasama Yılı : 3

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 536)

 

Türkiye Vakıflar Bankası Türk Anonim Ortaklığı Kanu-nunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/709)

 

 

 

 

 

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

16.6.2000

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-99/2963

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 1.6.2000 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Va-kıflar Bankası Türk Anonim Ortaklığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Ta-sarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

6219 sayılı Türkiye Vakıflar Bankası Türk Anonim Ortaklığı Kanununun 1 inci maddesinde Bankanın özel hukuk hükümlerine tâbi olarak kurulduğu belirtilmekte, 17 nci maddesinde de Banka ve kuracağı ortaklıkların personelinin özel hukuk hükümlerine tâbi olacağı ifade edilmektedir. Banka, bu bakımdan ticarî anlamda tam olarak özel banka koşullarında çalışmak ve rekabet etmek zorundadır. Ancak bu zorunluluğun yerine getirilmesi için Bankanın serbest piyasa ve rekabet or-tamında daha verimli ve rasyonel çalışabilmesi, süratli karar alabilmesi, orta ve uzun vadeli planlar yaparak uygulamaya koyabilmesi gerekmektedir. Bu da Bankanın her türlü siyasî baskıdan uzak, özerk bir ticarî ve yönetsel yapıya kavuşturulması ile, yani yönetimde istikrar ve yönetici teminatıyla sağlanabilecektir.

Diğer yandan, Kanunun 6 ncı maddesinde Bankanın sermayesinin % 55’inin (A) grubu his-sedar Vakıflar Umum Müdürlüğüne, % 20’sinin de (B) grubu hissedar mülhak vakıflara ait olduğu, (A) grubu hisse senetlerinin satılamayacağı, (B) grubu hisse senetlerinin ise ancak Vakıflar Umum Müdürlüğünün müsaadesiyle aynı gruba dahil hissedarlar arasında alınıp satılabileceği veya bu gruptan istekli çıktığında satılmak üzere Vakıflar Umum Müdürlüğünce de satın alınabileceği hük-me bağlanmıştır.

Kanunun söz konusu hükmü nedeni ile Banka sermayesinin % 75’ini teşkil eden hisse senetleri, serbest piyasada alınıp satılamamakta ve gerçek değeri üzerinden değerlendirilememektedir. Bu hisselerin satışını kısıtlayan hüküm ortadan kaldırıldığı takdirde, alımı ve satımı serbest hale gelen hisse senetlerinin serbest piyasa şartlarında gerçek değerlerine ulaşmasını sağlamak sureti ile sermaye tabana yaygınlaştırılarak, daha geniş halk kitlelerinin Bankaya hissedar olmaları sağlanacak ve üzerinde toplumsal uzlaşma sağlanmış olan halka açılma işlemi gerçekleştirilecektir. Hissedarlar da elde ettikleri nakti, çeşitli yatırım araçları ile değerlendirmek sureti ile en yüksek geliri elde et-mek imkânına kavuşacaklardır. Bu çerçevede yapılacak sermaye artışları ile Bankanın malî bünyesi daha da güçlenecektir. Ayrıca Bankanın ve ortaklarının kendi kaynaklarından yapacakları sermaye artışının, Hazine ile hiçbir ilgisi olmadığı halde, Bakanlar Kuruluna gitmesi, Bankanın faaliyetinin belirli bir süreyle sınırlandırılmış olması gibi hükümler de, ticarî yapıyı zedelemekte ve karar alma mekanizmasını yavaşlatmaktadır.

Bu sebeple de, Kanunda Genel Müdürün atanması, süresi, görevleri, görevden alınması gibi hususların özerk bir yapılanma çerçevesinde hukukî alt yapısı düzenlenmiş, buna paralel olarak (A) ve (B) grubu hisse senetlerinin satışındaki kısıtlamalar ortadan kaldırılmış ve diğer bazı hükümlerde yapılan değişikliklerle de Bankanın kârlılığı ve verimliliğini etkileyen ve karar alma mekanizmasını yavaşlatan hükümlerin yürürlükten kaldırılması veya değiştirilmesi yoluna gidilmiştir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – 6219 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi hükmü gereği 99 yıllık bir süre için kurulan Bankanın kuruluşundan bu yana 46 yıl geçmiş olup, geriye 53 yıl kalmıştır. Bu madde ile Bankanın 53 yıl sonra kanunî dayanaktan yoksun kalmamasını teminen, emsal kuruluşlarda olduğu gibi Bankanın süresiz faaliyette bulunacağı hükmü getirilmiştir.

Madde 2. – Para değerindeki değişimler nedeni ile, zaman içinde sermaye artırılmakta ve bu nedenle de Kanun hükmünde yer alan sermaye miktarı ile, fiili sermaye miktarı birbirine uymamaktadır. Kanun metnine sermaye miktarı yazmanın pratik bir faydası bulunmadığı gibi, hukukî gereklilik de olmadığından, Banka sermayesinin miktarı ile her payın itibarî kıymetinin banka ana sözleşmesinde belirtilmesi öngörülmektedir.

Madde 3. – Madde ile, Bankanın sermayesinin % 75’ini teşkil eden hisse senetlerinin satışını kısıtlayan hükümler kaldırılarak, hisse senetlerinin serbestçe alınıp satılmasından sonra hisselerin değer kazanmasını sağlamak suretiyle Bankanın malî yapısını daha da güçlendirerek, idarî özerk yapıyı malî yönden de sağlamlaştırmak amaçlanmıştır.

Madde 4. – Madde ile, grupların hisse oranları dikkate alınarak Yönetim Kurulu üyeliği dağılımı yeniden düzenlenmiştir.

Madde 5. – Mevcut düzenlemede Banka Genel Müdürü, Vakıflar Genel Müdürlüğünün teklifi ile Başbakan tarafından atanmaktadır. Uygulamada herhangi bir pratikliği ve yararı bulunmadığından madde metninden “Vakıflar Genel Müdürlüğünün inhası” ifadesi çıkarılarak, Genel Müdürün doğrudan Başbakan tarafından atanması öngörülmüştür.

Keza, mevcut düzenlemede Banka Genel Müdürünün görev süresi bulunmamaktadır. Bu du-rum, Bankanın uzun ve orta vadeli tedbirler almasını mümkün kılmamakta ve serbest piyasa şartlarında diğer Bankalarla rekabetini zorlaştırmaktadır. Banka Genel Müdürünün belirli bir süre görevde kalmasına imkân tanıyan ve aynı zamanda görevle ilgili suç işlemeleri halinde görevlerinin sona ereceğine ilişkin bir düzenleme getirilmiştir. Bu düzenleme ile, Bankada ticarî, malî ve idarî özerkliğin sağlanması ve yöneticinin her türlü siyasî müdahaleden uzak çalışmasının temin edilmesi amaçlanmıştır.

Madde 6. – Bankanın sermaye artırımı, Bankanın kendi kaynaklarından yapıldığından veya ortaklarca sağlandığından, Hazine ile herhangi bir ilgisi bulunmamaktadır. Buna rağmen sermaye artırımı kararının Bakanlar Kurulunda alınması; karar alma mekanizmasını geciktirmekte ve rekabet gücünü zayıflatmaktadır. Bu nedenle, Banka sermayesinin Bankalar Kanunu ve Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre artırılmasını sağlamak üzere, sermaye artışının Bakanlar Kurulu Kararı ile yapılacağına ilişkin 5 inci maddenin ikinci fıkrası ile Kanun metninde yer alması gerekli olmayan üçüncü fıkrası, (A) ve (B) grubu hisse senetlerinin satışını engelleyen hükmün kaldırılmış olması nedeni ile, bu grup hisse bedellerinin ne şekilde ödeneceğine dair düzenlemenin uygulama imkânı kalmadığından, buna ilişkin 7 nci madde yürürlükten kaldırılmıştır.

Madde 7. – 6219 sayılı Kanuna eklenen ek 1 inci madde ile, hisse senetlerinin gerek blok satışı ve gerekse sermaye piyasası hükümleri çerçevesinde halka arz edilmesini teminen hisse senetlerinin satışında 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ve 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanunu hükümlerinin uygulanmaması öngörülmüştür.

6219 sayılı Kanuna eklenen ek 2 nci madde ile ilk aşamada (B) grubu hisselerin satışı gerçekleştirilerek hisselerin gerçek değerlerine ulaşmasının sağlanması ve bilahare (A) grubu hisselerin satış şekli ve şartları belirlenerek, en yüksek getiriyi elde etme imkânının temini konusunda Bakan-lar Kurulunun yetkili kılınması amaçlanmaktadır.

Geçici Madde 1. – Madde ile, bu Kanunda atama makamı olarak gösterilen makam tarafından atanmış olan mevcut Genel Müdürün görev süresine açıklık getirilmiştir.

Geçici Madde 2. – Madde ile, (A) grubu hisselerin satılması ve Vakıflar Genel Müdürlüğünün (A) grubu hisselerdeki payının % 50 oranının altına düşmesi halinde, Bankanın Umumi Murakabe Heyetince denetlenmesi, (A) grubu İdare Meclisi üyelerinden birisinin seçimi ve ücretlerinin belirlenmesi, Genel Müdürün atanması ve görev süresi ile görevden alınması gibi hususlarda Başba-kanın yetkili kılınmasına ilişkin hükümlerin yürürlükten kaldırılması öngörülmüştür.

Madde 8. – Yürürlük maddesidir.

Madde 9. – Yürütme maddesidir.

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

10.11.2000

 

Esas No. : 1/709

 

 

Karar No. : 2

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bakanlar Kurulunca 16.6.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 20.6.2000 tarihinde Komisyonumuza havale edilen “Türkiye Vakıflar Bankası Türk Anonim Ortaklığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 9.11.2000 tarihinde yaptığı 2 nci birleşiminde, Hükümeti temsilen Devlet Bankanı Yüksel Yalova ile Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı, Türkiye Vakıflar Bankası ve Vakıflar Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımıyla incelenip, görüşülmüştür.

Tasarı ile;

– Bankanın emsal kuruluşlarda olduğu gibi süresiz faaliyette bulunmasının,

– Banka sermayesinin miktarı ile her payın itibarî kıymetinin Banka ana sözleşmesinde belirtilmesinin,

– Banka sermayesinin % 75’ini teşkil eden hisse senetlerinin satışını kısıtlayan hükümlerin kaldırılarak, hisselerin değer kazanmasını sağlamak suretiyle, Bankanın malî yapısının daha da güç-lendirilmesinin,

– Grupların hisse oranları dikkate alınarak Yönetim Kurulu üyeliği dağılımının yeniden düzenlenmesinin,

– Genel Müdürün nitelikleri, atanması, görev süresi ve görevine son verilmesine ilişkin bir düzenleme getirilmesinin,

– Bankanın sermaye artışının Bakanlar Kurulu Kararı ile yapılacağına ilişkin ve vakıflar hisselerinin karşılığını düzenleyen hükümlerin yürürlükten kaldırılmasının,

– Hisse senetlerinin satışının yeniden düzenlenmesinin,

Amaçlandığı anlaşılmaktadır.

Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;

– Vakıflar Genel Müdürlüğüne ve mülhak vakıflara ait hisselerin halka arzının, Bankanın malî bünyesini güçlendireceği ve sermaye piyasasına derinlik kazandıracağı,

– Bankanın faaliyeti ile ilgili kısıtlayıcı sürenin kaldırılmış olmasının çağdaş bir yaklaşım olduğu ayrıca Bankaya yatırım yapacaklara da güven ortamı sağlayacağı,

– Vakıf eserlerinin büyük bir kısmının harap durumda bulunduğu, bu nedenle düzenli kaynak aktarımına ihtiyaç olduğu,

– Bankanın özelleştirme işlemlerinin Özelleştirme Yüksek Kurulu tarafından yapılmamasının önemli bir eksiklik olduğu, Başbakan tarafından atanan Genel Müdür yönetimindeki bankanın özelleştirmesinin gecikebileceği,

– (B) grubu hisselerin halka arzından sonra (A) grubu hisselerin özelleştirilmesinin gecikebileceği, bu nedenle bu hisselerin siyasî onay ve karara bağlı olmaksızın özelleştirilebilmesine ilişkin hususun tasarıda yer almasının gerekli olduğu, mevcut modelin özelleştirmeyi geciktirebileceği,

– Özerk bir kurumun yöneticisinin Başbakan tarafından atanmasının, kurumun özerkliğini zedeleyebileceği,

Şeklindeki görüşleri takiben Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;

– Bankanın özel hukuk hükümlerine tabi olarak kurulduğu, personelinin özel hukuk hükümlerine tabi olduğu, bu bakımdan ticarî anlamda tam olarak özel banka koşullarında çalışması ve re-kabet etmesi gerektiğinden hareketle, Bankanın serbest piyasa ve rekabet ortamında daha verimli ve rasyonel çalışabileceği, süratli karar alabileceği bir yapıya kavuşturulacağı,

– Önce (B)grubu hisse senetlerinin halka arz olunacağı, daha sonra % 55’lik payı oluşturan (A) grubu hisse senetlerinin Bakanlar Kurulu Kararı ile blok satış veya halka arz yoluyla işleme tabi tutulacağı,

– Bankanın özel bankalar gibi Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Üst Kurulunun denetimine tabi olduğu,

– Özel Banka sistemine geçişin yanısıra vakıflarımızın da korunmasının gerekli olduğu bu amaçla Devlet İhale Kanununda yapılacak özel bir düzenleme ile konuya kalıcı çözüm getirilmesi yollarının araştırıldığı,

İfade edilmiştir.

Bu görüşmeleri takiben, tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

– Çerçeve 2 nci maddesi “6219 sayılı Kanunun 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değişti-rilmiştir.” şeklinde redaksiyona tabi tutulması suretiyle,

– Çerçeve 3 üncü maddesi; Bankanın Türk TicaretKanunu ve Bankalar Kanunu çerçevesinde işlemlerini daha süratli sonuçlandırabilmesi amacıyla yeniden düzenlenmesi suretiyle,

– Çerçeve 6 ncı maddesinin yapılan teknik düzenlemeler nedeniyle metinden çıkartılması suretiyle,

– Çerçeve 7 nci maddesine bağlı Ek 1 inci maddesi aynen, Ek 2 nci maddenin başına konuya açıklık getirmek üzere “Vakıflar Genel Müdürlüğüne ait” ibaresinin ilave edilmesi ve madde numa-rasının 6 ncı madde olarak teselsül ettirilmesi suretiyle,

– 1 inci, 4 üncü ve 5 inci maddeleri aynen,

– Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 8 ve 9 uncu maddeleri 7 nci ve 8 inci maddeler olarak aynen,

Kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere YüksekBaşkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Metin Şahin

Hayrettin Özdemir

Nihat Gökbulut

 

Antalya

Ankara

Kırıkkale

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Cafer Tufan Yazıcıoğlu

Dengir Mir Mehmet Fırat

Gaffar Yakın

 

Bartın

Adıyaman

Afyon

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Zeki Sezer

Cengiz Aydoğan

M. Güven Karahan

 

Ankara

Antalya

Balıkesir

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Arabacı

Necati Yöndar

Zeki Ergezen

 

Bilecik

Bingöl

Bitlis

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Oğuz Tezmen

Hakkı Duran

Hüseyin Karagöz

 

Bursa

Çankırı

Çankırı

 

(Muhalefet şerhim eklidir.)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Aslan Polat

Mehmet Sadri Yıldırım

Metin Kalkan

 

Erzurum

Eskişehir

Hatay

 

(İmzada bulunamadı)

(Muhalefet şerhim eklidir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Dönen

Masum Türker

Nesrin Nas

 

Hatay

İstanbul

İstanbul

 

(Muhalefet şerhim eklidir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Celal Adan

Arslan Aydar

Mehmet Serdaroğlu

 

İstanbul

Kars

Kastamonu

 

(Muhalefet şerhim eklidir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Kemal Köse

Ahmet Derin

Süleyman Çelebi

 

Kocaeli

Kütahya

Mardin

 

Üye

Üye

Üye

 

Metin Ergun

Ş. Ramis Savaş

Cevat Ayhan

 

Muğla

Sakarya

Sakarya

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Çakar

Kemal Kabataş

Lütfi Ceylan

 

Samsun

Samsun

Tokat

 

 

(Muhalefet şerhimiz eklidir)

 

 

Üye

Üye

 

 

Bekir Gündoğan

Evliya Parlak

 

 

Tunceli

Hakkâri

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ

PLAN VE BÜTÇE KOMİYONU BAŞKANLIĞINA

Görüşülmekte olan kanun tasarısına aşağıdaki gerekçelerle muhalifiz.

1. Vakıfbank özelleştirmesinde, özelleştirmenin Özelleştirme İdaresi tarafından yapılmaması önemli bir eksikliktir. Başbakanın atadığı Genel Müdür Yönetimindeki bankanın özelleşmesi gecikecektir. Bir tür özelleştirme uygulamasına dönüşecektir.

2. Banka hisselerinin % 20 sinin halka arz yoluyla satışı aşamasından sonra, A grubu hisselerin özelleştirilmesi gerekecektir. Özelleştirme kapsamına alınacak hisselerin kanunla tespiti ve % 50 den fazla hissenin siyasî onay ve karara bağlı olmaksızın özelleştirileceği hususunun tasarıda yer alması daha doğru bir düzenleme olacaktı. Getirilen model özelleştirmeyi geciktirecektir. Banka yönetiminde kamunun etkisi ve siyasetin müdahalesi devam ettirilecektir.

 

 

M. Sadri Yıldırım

Necati Yöndar

Mehmet Dönen

 

Eskişehir

Bingöl

Hatay

 

Celal Adan

Oğuz Tezmen

Kemal Kabataş

 

İstanbul

Bursa

Samsun

 

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRKİYE VAKIFLAR BANKASI TÜRK ANONİM ORTAKLIĞI KANUNUNDA

DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TASARISI

 

MADDE 1. – 11.1.1954 tarihli ve 6219 sayılı Türkiye Vakıflar Bankası Türk Anonim Ortaklığı Kanununun 4 üncü maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Süre

Madde 4. – Banka süresiz olarak faaliyette bulunur.”

MADDE 2. – 6219 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin değişik birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Bankanın sermayesinin miktarı ile her payın itibari kıymeti Banka ana sözleşmesinde belirtilir.”

MADDE 3. – 6219 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Hisse senetleri (A), (B) ve (C) gruplarına ayrılmış olup, nama yazılıdır.

(A) grubu sermayenin % 55’ini, (B) grubu % 20’sini, (C) grubu da % 25’ini teşkil eder.”

 

MADDE 4. – 6219 sayılı Kanunun değişik 15 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Bankanın İdare Meclisi; dördü (A), biri (B), üçü (C) grubu hisse senedi sahiplerini temsil etmek üzere sekiz üyeden oluşur.”

MADDE 5. – 6219 sayılı Kanunun 16 ncı maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Genel Müdür

Madde 16. – Bankanın işleri Genel Müdür tarafından tedvir olunur. Genel Müdür Başbakan tarafından atanır.

Banka Genel Müdürlüğüne atanacakların hukuk, iktisat, işletme, maliye, bankacılık, kamu yönetimi ve dengi dallarda veya bu dallarla ilgili mühendislik alanlarında en az lisans düzeyinde öğrenim görmüş olması ve bankacılık veya işletmecilik alanında en az 10 yıllık meslekî deneyime sahip olması zorunludur.

Genel Müdürün görev süresi 4 yıldır. Süresi biten Genel Müdür yeniden atanabilir.

 

Genel Müdürün süresi dolmadan herhangi bir şekilde görevine son verilemez. Ancak bu Kanun ve 4389 sayılı Bankalar Kanunu hükümleri gereğince, atanması için gerekli şartları kaybettiği tespit edilen veya görevleriyle ilgili olarak işlediği suçlardan dolayı hakkında verilen mahkûmiyet kararı kesinleşen Genel Müdürün görevi sona erer.”

MADDE 6. – 6219 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin değişik ikinci fıkrası ile üçüncü fıkrası ve 7 nci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.

 

MADDE 7. – 6219 sayılı Kanuna aşağıdaki maddeler eklenmiştir.

“EK MADDE 1. – Hisse senetlerinin satışında 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ve 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanunu hükümleri uygulanmaz.

EK MADDE 2. – (B) grubu hisseler halka arz suretiyle satılabilir. (B) grubu hisselerin satışı yapılmadan (A) grubu hisselerin satışına karar alınamaz. (A) grubu hisselerin satışına Bakanlar Kurulu yetkilidir.”

GEÇİCİ MADDE 1. – Bu Kanun yürürlüğe girdiği tarihte görevde olan Genel Müdür, Kanunun yürürlük tarihinden itibaren 4 yıl süreyle yeniden atanmış sayılır.

 

GEÇİCİ MADDE 2. – 6219 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin üçüncü fıkrası, 15 inci maddesinin ikinci ve dördüncü fıkraları ile bu Kanunla değişik 16 ncı maddesinin bi-rinci ve dördüncü fıkraları Vakıflar Genel Müdürlüğünün (A) grubu hisselerdeki payı % 50 oranının altına düşünceye kadar geçerli olmaya devam eder.

MADDE 8. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 9. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür

.

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE VAKIFLAR BANKASI TÜRK ANONİM ORTAKLIĞI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1. – 11.1.1954 tarihli ve 6219 sayılı Türkiye Vakıflar Bankası Türk Anonim Ortaklığı Kanununun 4 üncü maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Süre

Madde 4. – Banka süresiz olarak faaliyette bulunur.”

MADDE 2. – 6219 sayılı Kanunun 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Bankanın sermayesinin miktarı ile her payın itibari kıymeti Banka ana sözleşmesinde belirtilir.”

 

MADDE 3. – 6219 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, 7 nci maddesi ve 14 üncü maddesinin birinci fıkrası ile ikinci fıkrasının ikinci cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.

“Madde 6. – Hisse senetleri (A), (B) ve (C) gruplarına ayrılmış olup, nama yazılıdır.”

MADDE 4. – 6219 sayılı Kanunun değişik 15 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Bankanın İdare Meclisi; dördü (A), biri (B), üçü (C) grubu hisse senedi sahiplerini temsil etmek üzere sekiz üyeden oluşur.”

MADDE 5. – 6219 sayılı Kanunun 16 ncı maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Genel Müdür

Madde 16. – Bankanın işleri Genel Müdür tarafından tedvir olunur. Genel Müdür Başba-kan tarafından atanır.

Banka Genel Müdürlüğüne atanacakların hukuk, iktisat, işletme, maliye, bankacılık, kamu yönetimi ve dengi dallarda veya bu dallarla ilgili mühendislik alanlarında en az lisans düzeyinde öğrenim görmüş olması ve bankacılık veya işletmecilik alanında en az 10 yıllık mesleki deneyime sahip olması zorunludur.

Genel Müdürün görev süresi 4 yıldır. Süresi biten Genel Müdür yeniden atanabilir.

(Plan ve Bütçe Komisyonun

Kabul Ettiği Metin)

Genel Müdürün süresi dolmadan herhangi bir şekilde görevine son verilemez. Ancak bu Kanun ve 4389 sayılı Bankalar Kanunu hükümleri gereğince, atanması için gerekli şartları kaybettiği tespit edilen veya görevleriyle ilgili olarak işlediği suçlardan dolayı hakkında verilen mahkûmiyet kararı kesinleşen Genel Müdürün görevi sona erer.”

MADDE 6. – 6219 sayılı Kanuna aşağıdaki ek maddeler eklenmiştir.

“EK MADDE 1. – Hisse senetlerinin satışında 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ve 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanunu hükümleri uygulanmaz.

EK MADDE 2. – Vakıflar Genel Müdürlüğüne ait (B) grubu hisseler halka arz suretiyle satılabilir. Bu hisselerin satışı yapılmadan (A) grubu hisselerin satışına karar alınamaz. (A) grubu hisselerin satışına Bankalar Kurulu yetkilidir.”

GEÇİCİ MADDE 1. – Bu Kanun yürürlüğe girdiği tarihte görevde olan Genel Müdür, Kanunun yürürlük tarihinden itibaren 4 yıl süreyle yeniden atanmış sayılır.

GEÇİCİ MADDE 2. – 6219 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin üçüncü fıkrası, 15 inci maddesinin ikinci ve dördüncü fıkraları ile bu Kanunla değişik 16 ncı maddesinin bi-rinci ve dördüncü fıkraları Vakıflar Genel Müdürlüğünün (A) grubu hisselerdeki payı % 50 oranının altına düşünceye kadar geçerli olmaya devam eder.

 

 (Plan ve Bütçe Komisyonun

Kabul Ettiği Metin)

 

 

MADDE 7. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 8. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür

 

Bülent Ecevit

 

 

 

Başbakan

 

En. ve Tab. Kay. Bak. ve

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Başb. Yrd.

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. C. Ersümer

 

DevletBakanı

Devlet Bakanı

DevletBakanı

 

R. Önal

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

F. Bal

Y. Yalova

 

DevletBakanı

DevletBakanı

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

R. K. Yücelen

 

DevletBakanı

DevletBakanı

DevletBakanı

 

H. Gemici

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

Devlet Bakanı

DevletBakanı

AdaletBakanı

 

F. Ünlü

Prof. Dr. A. Çay

Prof. Dr. H. S. Türk

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Dışişleri Bakanı

 

S. Çakmakoğlu

S. Tantan

İ. Cem

 

Maliye Bakanı

Millî EğitimBakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

 

S. Oral

M. Bostancıoğlu

K. Aydın

 

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı V.

Tarım ve Köyişleri Bakanı

 

Doç. Dr. O. Durmuş

T. Toskay

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

 

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

Kültür Bakanı

 

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

M. İ. Talay

 

Turizm Bakanı V.

Orman Bakanı

Çevre Bakanı

 

E. S. Gaydalı

Prof. Dr. N. Çağan

F. Aytekin

 

 

SIRA SAYISININ SONU