T.B.M.M. (S. Sayısı : 370)
Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Millî Savunma
Komisyonu Raporu (1/624)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 4.2.2000
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-1536/606
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 29.12.1999 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Türk Silâhlı Kuvvetlerine mensup kara (jandarma dahil), deniz, hava subay ve astsubayların sınıfları ile bu sınıflardan hangilerinin muharip, hangilerinin yardımcı sınıflara dahil bulunduğu 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 21 inci ve 69 uncu maddelerinde belirlenmiştir.
926 sayılı Kanunun 21 inci maddesi, 3.10.1996 tarihli ve 4185 sayılı Kanun ile yeniden düzenlenmiş ve hizmet ihtiyaçları nedeniyle, kuvvet komutanlıklarınca yapılacak teklifler üzerine sınıfların değiştirilmesi, kaldırılması veya ihdası yetkisi Genelkurmay Başkanına verilmiştir.
Genelkurmay Başkanlığınca, bu düzenlemeyle verilen yetki çerçevesinde subay ve astsubay sınıflarında hizmet ihtiyaçları nedeniyle gerekli değişiklikler yapılmakta, ancak bu değişiklikler 926 sayılı Kanunun 21 inci maddesine yansıtılamadığından, kanun hükümleri ile mevcut olan sınıflar arasında uyumsuzluklara neden olunmaktadır. Subay sınıflarının Kanun metninde yer almasının 4185 sayılı Kanun ile yapılan düzenlemenin amacına da uygun olmadığı değerlendirildiğinden Kanunun 21 inci ve 69 uncu maddelerinin yeniden düzenlenmesine ihtiyaç duyulmuştur.
Halen uygulanan Türk Silâhlı Kuvvetleri general-amiral kontenjanları, 1983 yılındaki ihtiyaçlar doğrultusunda 2870 sayılı Kanun ile yapılan düzenleme çerçevesinde uygulamaya konulan kontenjanlardır. 1983 yılından bu yana Türk Silâhlı Kuvvetlerinde yapılan reorganizasyon ve modernleşme faaliyetlerine Deniz Kuvvetleri Komutanlığı da bünyesini uydurmaya çalışmış ve daima gelişme içinde olmuştur.
Deniz Kuvvetleri Komutanlığının amiral mevcutları ile 1983-1999 yılları arasında donanmaya kazandırılan gemiler mukayese edildiğinden, amiral mevcutlarının gelişen kuvvet ihtiyacını karşılayamadığı tespit edilmiştir.
Deniz Kuvvetleri Komutanlığı 1983 yılından itibaren devamlı bir büyüme göstermiştir. Bu büyüme hem denizde, doğal olarak hem de karada olmuştur. Yaşanan bu gelişme neticesinde, önceden birlik çapı ve makam seviyesi nedenleri ile amiral kadrosu olarak düşünülmeyen veya yeni kurulan birliklerin yönetimi için, bazı ilave amiral kadrolarına ihtiyaç duyulmaktadır. Ayrıca, hizmet etkinliğinin artırılması, kontrol ve koordinasyonun geliştirilmesi maksadıyla, amiral kontenjanlarının, Deniz Kuvvetleri Komutanlığının büyüyen yapısına paralel olarak artırılması ve bazı amiral kadrolarının rütbelerinin de yüksetilmesi zarurî görülmektedir.
Ortaya çıkan bu ihtiyaçlara cevap verebilecek güçlü, çağdaş ve etkili bir teşkilâtın oluşturulması maksadıyla hazırlanan Tasarı ile; Deniz Kuvvetleri Komutanlığının amiral ihtiyaçlarının karşılanarak daha güçlü ve çağın gereklerine uygun, dinamik bir yapıya kavuşturulması amaçlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. — Madde ile; değiştirilmesi, kaldırılması ve ihdası Genelkurmay Başkanının yetkisinde olan Türk Silâhlı Kuvvetleri mensubu subayların sınıflarına ilişkin 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda yer almasına ihtiyaç olmayan hususların madde metninden çıkarılması ve sınıflandırmaya ilişkin hususların Subay Sınıflandırma Yönetmeliğinde gösterilmesi esas alınmaktadır.
Madde 2. — Madde ile; Deniz Kuvvetleri Komutanlığının gelişen ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde, daha güçlü, çağdaş ve dinamik bir teşkilât yapısına kavuşmasını sağlamaya yönelik olarak, tümamiral ve tuğamiral kontenjanları yeniden tespit edilmektedir.
Madde 3. — Madde ile; Kanunun 21 inci maddesinde yapılan değişikliğe paralel olarak, astsubay sınıflarının da subaylarda olduğu gibi Genelkurmay Başkanınca belirlenebilmesi sağlanmakta ve belirleme esaslarının Astsubay Sınıflandırma Yönetmeliğinde gösterilmesi hüküm altına alınmaktadır.
Madde 4. — Madde ile; Deniz Kuvvetleri Komutanlığının amiral kontenjanlarının artırılması nedeniyle, rütbe yıl kontenjanı kullanılmasının; Deniz Kuvvetleri Komutanlığının hedeflenen teşkilât yapısı gerçekleşinceye kadar olan süre içinde, kadro ve hizmet gerekleri de dikkate alınarak Genelkurmay Başkanının teklifi üzerine Yüksek Askerî Şûraca tespit edilmesi öngörülmektedir.
Madde 5. — Yürürlük maddesidir.
Madde 6. — Yürütme maddesidir.
Millî Savunma Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Millî Savunma Komisyonu 25.2.2000
Esas No. : 1/624
Karar No. : 33
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak 4.2.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 11.2.2000 tarihinde Esas Komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen 1/624 esas numaralı “Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 23.2.2000 tarihinde yaptığı 12 nci Birleşiminde, Hükümeti temsilen Millî Savunma, Maliye ve İçişleri Bakanlıkları ile Genelkurmay Başkanlığı temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
3.10.1996 tarihli ve 4185 sayılı Kanun ile 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda yapılan düzenleme ile, hizmet ihtiyaçları nedeniyle kuvvet komutanlıklarınca yapılacak teklifler üzerine subay ve astsubayların sınıflarının değiştirilmesi, kaldırılması veya ihdâsı yetkisinin Genelkurmay Başkanlığına verildiği,
Genelkurmay Başkanlığınca bu yetki çerçevesinde gerekli değişikliklerin yapıldığı, ancak bu değişikliklerin 926 sayılı Kanunun 21 inci maddesine yansıtılamaması nedeniyle Kanun hükümleri ile mevcut sınıflar arasında uyumsuzluk bulunduğu, bu nedenle subay sınıflarının Kanun metninde yer almasına gerek bulunmadığı,
Türk Silâhlı Kuvvetlerinin general-amiral kontenjanlarının 1983 yılındaki hukukî düzenlemeler ile belirlendiği, 1983 yılından beri Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca yapılan reorganizasyon ve modernleşme faaliyetleri, donanmaya kazandırılan gemiler ve birlik çapı ve makam seviyesinde hem denizde hem karada yaşanan sürekli büyüme nedeniyle bazı ilave amiral kadrolarına ve bazı amiral kadrolarının da rütbelerinin artırılmasına ihtiyaç bulunduğu,
Görülmektedir.
Tasarı ve gerekçesinin Komisyonumuzca da benimsenmesini takiben Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;
Tasarının gerekçesinde belirtilen hususların yanısıra 17 Ağustos 1999 tarihinde Ülkemizde yaşanan büyük deprem felaketi nedeniyle Donanma Üssü Gölcük’te de büyük bir tahribat yaşandığı ve zorunlu olarak Donanmanın Ülkemizin değişik yörelerinde üslendiği,
Belirtilmiştir.
Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 2 nci maddesi, verilen bir önergenin kabulü ile çerçeve madde ile düzenlenen 926 sayılı Kanunun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin “Tümamiral ve tuğamiral kontenjanlarından (1) tümamiral ve (1) tuğamiral 2692 sayılı Kanunla eklenen kontenjan miktarıdır.” şeklindeki son cümlesi, özellikle Sahil Güvenlik Komutanlığında yapılacak atamalarda daha üst rütbede atama yapabilmek konusunda bir esneklik sağlanması amacıyla, “Amiral kontenjanlarından 2’si 2692 sayılı Kanunla eklenen kontenjan miktarıdır.” şeklinde değiştirilerek ve madde çerçevesi de buna uygun olarak yeniden düzenlenmek suretiyle kabul edilmiştir.
Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Verilen önergenin kabulü ile Deniz Kuvvetleri Komutanlığında; denizaltı, dalgıç ve kurbağa adam hizmetlerinin muharip sınıf olarak sayılmadığı ve bu niteliklerini kaybedenlerin asıl sınıflarına tefrikleri yapıldığı gerekçesiyle 926 sayılı Kanunun uygulama kabiliyeti olmayan 24 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendini yürürlükten kaldıran bir düzenleme, tasarı metnine yeni 4 üncü madde olarak eklenmiştir.
Tasarının 4 üncü maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 5 ve 6 ncı maddeleri ise Komisyonumuzca 5, 6 ve 7 nci maddeler olarak aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
Başkan | Başkanvekili | |
Sadık Kırbaş | Hayrettin Özdemir | |
Çanakkale | Ankara | |
Kâtip | Üye | |
M. Kemal Tuğmaner | M. Metanet Çulhaoğlu | |
Mardin | Adana | |
Üye | Üye | |
Gönül Saray Alphan | Dr. Oğuz Aygün | |
Amasya | Ankara | |
Üye | Üye | |
Rıza Ulucak | Agah Oktay Güner | |
Ankara | Balıkesir | |
Üye | Üye | |
Hüseyin Arabacı | Bekir Aksoy | |
Bilecik | Çorum | |
Üye | Üye | |
Vahit Kayırıcı | Fahrettin Kukaracı | |
Çorum | Erzurum | |
Üye | Üye | |
Mukadder Başeğmez | Yıldırım Ulupınar | |
İstanbul | İzmir | |
Üye | Üye | |
Hüseyin Arı | Namık Hakan Durhan | |
Konya | Malatya | |
Üye | Üye | |
Mustafa Enöz | Hasan Gülay | |
Manisa | Manisa | |
Üye | Üye | |
Ahmet Demircan | Mehmet Sait Değer | |
Samsun | Şırnak | |
Üye | Üye | |
Fetullah Gültepe | Ömer Üstünkol | |
Van | Zonguldak |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 21 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 21. – Türk Silâhlı Kuvvetlerine mensup subayların sınıfları ve bu sınıflardan hangilerinin muharip, hangilerinin yardımcı sınıflara dahil bulunduğu Genelkurmay Başkanlığınca tespit edilir ve Subay Sınıflandırma Yönetmeliğinde gösterilir.
Subayların sınıfları hizmet ihtiyaçları nedeniyle ilgili kuvvet komutanlıklarının teklifi ve Genelkurmay Başkanının onayı ile değiştirilebilir, kaldırılabilir veya yeni sınıflar ihdas edilebilir.”
MADDE 2. – 926 sayılı Kanunun 49 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan cetvelin Deniz Kuvvetleri
Komutanlığı (Dz. K. K.) sütunu aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Rütbeler : | Dz. K. K. : |
Orgeneral-Oramiral | 2 |
Korgeneral-Koramiral | 5 |
Tümgeneral-Tümamiral | 12 |
Tuğgeneral-Tuğamiral | 28 |
TOPLAM | 47” |
MADDE 3. – 926 sayılı Kanunun 69 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 69. – Türk Silâhlı Kuvvetlerine
mensup astsubayların sınıfları ve bu sınıflardan hangilerinin muharip,
hangilerinin yardımcı sınıflara dahil bulunduğu 21 inci madde esaslarına
göre tespit edilir ve Astsubay Sınıflandırma Yönetmeliğinde gösterilir.”
MADDE 4. – 926 sayılı Kanuna aşağıdaki ek geçici madde eklenmiştir.
“EK GEÇİCİ MADDE 76. – Kanunun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendindeki Deniz Kuvvetleri Komutanlığına ait bu Kanunla değiştirilen kontenjanlar için rütbe yıl kontenjanının kullanılması, Deniz Kuvvetleri Komutanlığının planında hedeflenen teşkilât yapısı gerçekleşinceye kadar olan süre içinde, kadro ve hizmet gerekleri dikkate alınarak Genelkurmay Başkanının teklifi üzerine Yüksek Askerî Şûraca saptanır.”
MADDE 5. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
Bülent Ecevit | |||
Başbakan | |||
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. | Devlet Bak. ve Başb. Yrd. | En. ve Tab. Kay. Bak. ve Baş. Yrd. | |
D. Bahçeli | H. H. Özkan | M. C. Ersümer | |
Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
R. Önal | Prof. Dr. T. Toskay | M. Keçeciler | |
Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
Prof. Dr. Ş. S. Gürel | S. Somuncuoğlu | Y. Yalova | |
Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
M. Yılmaz | Prof. Dr. R. Mirzaoğlu | R. K. Yücelen | |
Devlet Bakanı V. | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
H. H. Özkan | Prof. Dr. Ş. Üşenmez | E. S. Gaydalı | |
Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
F. Ünlü | Prof. Dr. A. Çay | M. A. İrtemçelik | |
Adalet Bakanı | Millî Savunma Bakanı | İçişleri Bakanı | |
Prof. Dr. H. S. Türk | S. Çakmakoğlu | S. Tantan | |
Dışişleri Bakanı | Maliye Bakanı | Millî Eğitim Bakanı | |
İ. Cem | S. Oral | M. Bostancıoğlu | |
Bayındırlık ve İskân Bak. | Sağlık Bakanı V. | Ulaştırma Bakanı | |
K. Aydın | Prof. Dr. H. Y. Gökalp | Prof. Dr. E. Öksüz | |
Tarım ve Köyişleri Bak. | Çalışma ve Sos. Güv. Bak. | Sanayi ve Ticaret. Bak. | |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp | Y. Okuyan | A. K. Tanrıkulu | |
Kültür Bakanı | Turizm Bakanı | Orman Bakanı | |
M. İ. Talay | E. Mumcu | Prof. Dr. N. Çağan | |
Çevre Bakanı | |||
F. Aytekin |
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – 926 sayılı Kanunun 49 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan cetvelin Deniz Kuvvetleri
Komutanlığı (Dz. K. K.) sütunu ve bendin son cümlesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Rütbeler : | Dz. K. K. : |
Orgeneral-Oramiral | 2 |
Korgeneral-Koramiral | 5 |
Tümgeneral-Tümamiral | 12 |
Tuğgeneral-Tuğamiral | 28 |
TOPLAM | 47 |
Amiral kontenjanlarından 2’si 2692 sayılı Kanunla eklenen kontenjan miktarıdır.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. – 926 sayılı Kanunun 24 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 5. – Tasarının 4 üncü maddesi 5 inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. – Tasarının 5 inci maddesi 6 ncı madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. – Tasarının 6 ncı maddesi
7 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
SIRA SAYISI 370'İN SONU