Dönem : 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 729)
Bazı Vergi Kanunlarında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler ve
Plan ve Bütçe
Komisyonları Raporları (1/697)
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
18.5.2000 |
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-107/2490 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 18.5.2000 tarihinde kararlaştırılan “Bazı Vergi Kanunlarında
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Bireysel emeklilik kanun
tasarısı ile kamu sosyal güvenlik sistemine ilave olarak bireylere emeklilik
dönemlerinde ek gelir sağlamak üzere bireysel emeklilik sistemi
oluşturulmaktadır.
Bu kanun tasarısı ile
oluşturulacak bireysel emeklilik sistemine katılımcılar tarafından ödenecek
katkı paylarının vergi matrahlarının tespitinde belirli sınırlar içerisinde
indirim konusu yapılmasına ve emeklilik döneminde elde edilecek gelirlerin
belli bir tutara kadar gelir vergisinden istisna edilmesine imkân
sağlanmaktadır.
Yine bireysel emeklilik
sistemi içerisinde emeklilik sigorta şirketleri tarafından katılımcıların
katkılarının değerlendirilmesi amacıyla kurulacak emeklilik yatırım fonlarının
portföy işletmeciliğinden doğan kazançları kurumlar vergisinden istisna
edilmektedir.
Gelir ve Kurumlar Vergisi
Kanunlarında yapılan bu değişikliklerle bireysel emeklilik sistemine katılım
teşvik edilmiş ve böylece bireysel emeklilik sisteminin kurulmasından beklenen
faydaların gerçekleştirilmesine katkıda bulunulmuş olacaktır.
Diğer yandan, daha önce
gelir vergisi sisteminde birlikte değerlendirilen ve uygulamada karışıklığa yol
açan, kanunla kurulmuş emekli sandıkları tarafından yapılan ödemeler ile
tamamen gönüllü katılımın söz konusu olduğu sigorta şirketleri ve yardım
sandıkları tarafından yapılan ödemeler elde edenler yönünden yeniden
tanımlanmış; bu ödemelerin vergilendirme rejimi basit ve yalın hale
getirilmiştir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Yapılan düzenleme ile Gelir
Vergisi Kanununun ücretlerde istisnaları düzenleyen 23 üncü maddesinin 11
numaralı bendinde genel, katma ve özel bütçelerden ödenenler dahil, kanunla
kurulan emekli sandıkları tarafından ödenen emekli, maluliyet, dul ve yetim
aylıklarına sağlanan istisna korunmuş; tamamen gönüllü katılımın esas olduğu ve
aralarında “hizmet, çalışan ve işveren” ilişkisi bulunmayan kişi ve
kuruluşların oluşturduğu sigorta sistemi ile yardım sandıklarından elde edilen
aylık ve benzeri gelirlere sağlanan istisna ise söz konusu gelir unsurlarının
“ücret” mahiyeti arz etmemesi sebebiyle maddeden çıkarılmıştır.
Madde 2. - Gelir Vergisi Kanununun ücret
gelirleriyle ilgili olarak elde edilen tazminat ve yardımlarda istisnaları
düzenleyen 25 inci maddesinin 3 numaralı bendinde yapılan değişiklikle kanunla
kurulan emekli sandıklarınca kanunları veya statüleri gereğince verilen emekli,
dul, yetim ve evlilik ikramiyelerine sağlanan istisna korunmuş; 23 üncü
maddenin 11 numaralı bendinde yapılan değişikliğe paralel olarak da tamamen
gönüllü katılımın esas olduğu ve aralarında “hizmet, çalışan ve işveren”
ilişkisi bulunmayan kişi ve kuruluşların oluşturduğu sigorta sistemi ile yardım
sandıklarından elde edilen ikramiye, tazminat ve benzeri gelirlere sağlanan
istisna ise söz konusu gelir unsurlarının “ücret” mahiyeti arz etmemesi
sebebiyle maddeden çıkarılmıştır.
Madde 3. - Yapılan düzenleme ile ücretin
gerçek safi değerinin tespitinde kanunla kurulmuş emekli sandıklarına ödenen
aidat ve primlerinin herhangi bir sınır olmaksızın indirilebilmesine imkân
sağlandığı gibi; ücretlinin kendisi, eşi ve küçük çocukları için merkezi
Türkiye’de bulunan ve Türkiye’de kain sigorta şirketlerine ödediği şahıs
sigorta primleri, tüzel kişiliği haiz emekli sandıkları ve yardım sandıklarına
ödediği aidat ve primler ile bireysel emeklilik sistemine gerek işverenin
gerekse ücretlinin ödediği katkı tutarlarının da aylık ücretin % 10’unu ve
asgari ücretin yıllık tutarının yarısını aşmaması koşuluyla indirimine imkân
sağlanmıştır.
Madde 4. - Gelir Vergisi Kanununun 75 inci
maddesine eklenen hüküm ile iradi katılımın esas olduğu ve prim, aidat ve katkı
payı gibi ödemelerle nakdi sermayenin oluşturulduğu sigorta ve sandık
sistemlerinden elde edilen tutarların, daha önce vergilendirilmemiş prim, aidat
ve katkı payına isabet eden kısmı ile prim, aidat ve katkı payı toplamını aşan
kısmı menkul sermaye iradı olarak tanımlanmış ve bu suretle söz konusu gelirlerin
vergilendirme rejimi basit ve yalın hale getirilmiştir. Yapılan düzenlemeye
göre, toplam 5 milyar TL prim, aidat veya katkı payı ödeyen ve bu tutarın 2
milyar TL’sını vergi matrahından indiren bir iştirakçinin herhangi bir şekilde
sistemden ayrılması sonucunda 20 milyar TL elde ettiği düşünüldüğünde;
vergilendirilecek menkul sermaye iradı tutarı, vergi matrahından indirilen
prim, aidat, katkı tutarı (2 milyar TL) + ödemenin toplam prim, aidat ve katkı
tutarını aşan kısmı (15 milyar TL) = 17 milyar TL olacaktır.
Ayrıca, yapılan düzenlemede 10 yıl süre
ile prim veya aidat ödemiş olanlara, bireysel emeklilik hakkı kazananlara,
vefat, maluliyet veya tasfiye gibi zorunlu nedenlerle ayrılanlara yapılan
ödemeler ile, 10 yıl süreyle prim veya aidat ödemeden ayrılanlara ve bireysel
emeklilik hakkı kazanmadan ayrılanlara yapılan ödemeler, vergi oranlarının
farklılaştırılması amacıyla ayrılmış ve bu şekilde sigorta ve sandık sisteminde
daha uzun süreyle kalmak teşvik edilmiştir.
Madde 5. - Yapılan düzenleme ile gelirlerini
yıllık beyanname ile beyan eden mükelleflerin şahsına, eşine ve küçük
çocuklarına ait şahıs sigorta primleri ile bireysel emeklilik sistemi katkı
paylarının, asgari ücretin yıllık tutarının yarısını aşmamak koşuluyla
indirimine imkân sağlanmış, daha önceki düzenlemede yer alan bu tutarların
beyan edilen gelirin % 5’ini aşmaması koşulu ise % 10 olarak yeniden
düzenlenmiştir.
Madde 6. - Gelir Vergisi Kanununun 75 inci
maddesinde yapılan değişiklik çerçevesinde menkul sermaye iradı olarak
vergilendirilecek ödemeler üzerinden ödemenin mahiyetine göre farklı oranlarda
vergi tevkifatı yapılmasını sağlamaya yönelik düzenleme yapılmaktadır.
Öte yandan Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü
maddesinin birinci fıkrasının 6 numaralı bendinin (b/ii) alt bendinde yapılan
değişiklik, aynı sonucu yaratacak şekilde farklı yorum ve tereddütleri ortadan
kaldırmak amacıyla düzenlemenin yeniden yazılmasından ibarettir. Yatırımı
indirimi ötedenberi istisna olarak kabul edilmekte ve uygulanmakta 4369 sayılı
Kanunun gerekçesinde de yatırım indiriminin bu niteliği açıkça belirtilmiş
olmakla birlikte, uygulamada ortaya çıkan tereddütlerin giderilmesi ve
karmaşaya yol açılmaması amaçlanarak, vergi uygulamalarında yatırım indiriminin
istisna niteliğinde olduğu ve bu istisnadan yararlanan kazançlar üzerinden, bu
kazançların dağıtılıp dağıtılmadığına bakılmaksızın stopaj yapılması gerektiği
hiçbir tereddüde yer vermeyecek şekilde açıklığa kavuşturulmaktadır.
Madde 7. - Gelir Vergisi Kanununa eklenen
geçici 58 inci madde ile daha önce iştirak edilen emekli sandıkları ve yardım
sandıklarından elde edilen gelirler ile bu tarihten önce akdedilmiş şahıs
sigorta poliçelerinden elde edilen gelirlerin vergileme rejiminin değişiklikten
önceki düzenlemelere göre yürütülmesi sağlanmış ve bu suretle geçiş döneminde
oluşabilecek muhtemel aksaklıklar giderilmiştir.
Madde 8. - Kurumlar Vergisi Kanununun
istisnaları düzenleyen 8 inci maddesinin 4 numaralı bendinin (a) ve (b) alt
bentlerinde yapılan değişiklik ile kurulacak emeklilik yatırım fonlarının
portföy işletmeciliğinden doğan kazançları kurumlar vergisinden istisna
edilmektedir.
Madde 9. - Kendi imkânlarıyla içme suyu
şebekesini kuran köy tüzelkişiliklerinin gerek vergi ödevlerine ilişkin
yükümlülüklerini yerine getirmede karşılaşacakları güçlükler gerek köylülere
sağlığa uygun içme suyu temin edecek şebekelerinin kurulmasını teşvik etmek
amacıyla içme suyu teslimlerine katma değer vergisi istisnası getirilmektedir.
İstisna hükmü köy tüzelkişiliklerinin köyde ikâmet edenlere yaptığı içme suyu
teslimlerine ilişkin olup aynı tüzelkişiliklerin ticarî faaliyet çerçevesinde
şişeleyerek sattıkları içme suları ile işletilmesini ticarî işletmelere
bıraktıkları su kaynaklarına ilişkin teslimler istisna kapsamına girmemektedir.
Madde 10. - Bireysel Emeklilik Sigorta
Şirketleri ile Emeklilik Yatırım Fonlarının kuruluş işlemleri de dahil olmak
üzere her türlü işlemlerinde düzenlenen ve Damga Vergisi bu şirketler veya
fonlar tarafından ödenmesi gereken kağıtların Damga Vergisinden istisna
tutulması sağlanmaktadır.
Madde 11. - Bireysel emeklilik sigorta
sisteminin oluşturulması ile bu konuda ortaya çıkacak sigorta hizmetlerinin
belirli ölçüde desteklenebilmesi amacıyla emeklilik sigortası poliçeleri
üzerinden alınacak paralar ile emeklilik sigortası uygulamalarından oluşacak
fonların sermaye piyasası ile para piyasalarında yapacakları işlemler nedeniyle
lehlerine kalacak olan paralar Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisinden istisna
edilmektedir.
Öte yandan bireysel emeklilik uygulamasına
bağlı olarak ortaya çıkacak sermaye artırma ihtiyaçları düşünülerek bankaların
ve sigorta şirketlerinin hisse senedi ihracında itibari değer üzerinde satışlar
dolayısıyla oluşacak emisyon primlerinin Banka ve Sigorta Muameleleri
Vergisinden istisna edilmeleri sağlanmaktadır.
Madde 12. - Yürürlük maddesidir.
Madde 13. - Yürütme maddesidir.
Sağlık,
Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
Sağlık, Aile, Çalışma
ve Sosyal |
|
|
İşler Komisyonu |
14.2.2000 |
|
Esas No. :1/697 |
|
|
Karar No. :9 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca hazırlanarak 18.5.2000
tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça
26.5.2000 tarihinde Esas komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna Tali
Komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen, “Bazı Vergi Kanunlarında
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 8.2.2001 tarihinde
yaptığı 11 inci Birleşiminde, Maliye Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı ve Sermaye Piyasası Kurulu temsilcilerinin
katılımıyla incelenip görüşülmüştür.
Toplantıda, Tasarının geneli üzerinde
derinlemesine ve ayrıntılı olarak durulmuş; ancak tasarının maddeleri üzerinde
müzakere açılması yerine, değerlendirmelerin, esas itibariyle, tasarının geneli
üzerinde yapılarak; tasarının madde bazında irdelenmesinin, esas komisyon
olarak belirlenen, Plan ve Bütçe Komisyonunda yapılmasının daha uygun olacağı
hususunda görüş birliği oluşmuştur.
Komisyonun geneli üzerindeki müzakereleri
sonunda :
– Vergi kanunlarında, “Bireysel Emeklilik,
Tasarruf ve Yatırım” sistemine katılımı teşvik etmek üzere, tasarıda yer alan
değişikliklerin gerçekleştirilmesi, ilke olarak, benimsenmiş; bu arada;
– Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım
Sistemi Kanun Tasarısında açık olarak yer verilmemiş olmakla birlikte; tasarı
işverenlerin, sisteme, çalışanların nam ve hesabına katkıda bulunmalarına da
engel olmamaktadır. Bu bakımdan, vergi kanunlarında yapılacak değişikliklerde
olayın bu boyutunun ayrıca ve özellikle göz önünde bulundurulmasının ve nihaî
tedvinin bu çerçevede gerçekleştirilmesinin uygun ve yerinde olacağı
belirtilmiştir.
– Sisteme katılımın gönüllülük esasına
dayanması nedeniyle; vergi teşviklerinin yeteri düzeyde cazip ve teşvik edici
olması özel önem taşımaktadır. Dolayısıyla, istisna ve muafiyet sınırlarının,
Maliye Bakanlığının görüş ve değerlendirmeleri de göz önünde tutulmak
suretiyle, genişletilmesi olanaklarının araştırılması üzerinde durulmuştur.
– Bazı komisyon üyeleri tarafından, asgarî
ücretin tasarıda bir ölçüt olarak belirlenmesinin, ileride asgarî ücretin
belirlenmesi ile ilgili çalışmaları karmaşıklaştıracağı ve dolayısıyla
zorlaştıracağı; sonuçta asgarî ücret kavramının genel amacından sapabileceği
endişesi dile getirilmiştir.
Tasarı bu değerlendirme ve önerilerle
birlikte, esas komisyona intikal ettirilmek üzere, aynen benimsenmiştir.
Raporumuz esas komisyon olarak belirlenen
Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz
olunur.
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Ertuğrul Kumcuoğlu |
Hasan Basri Üstünbaş |
Ali Kemal Başaran |
|
Aydın |
Kayseri |
Trabzon |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Sebahat Vardar |
Mahfuz Güler |
Mustafa Karslıoğlu |
|
Bilecik |
Bingöl |
Bolu |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Sacit Günbey |
Ali Ahmet Ertürk |
İbrahim Konukoğlu |
|
Diyarbakır |
Edirne |
Gaziantep |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Turhan Alçelik |
Ali Emre Kocaoğlu |
Perihan Yılmaz |
|
Giresun |
İstanbul |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Erol Karan |
İsmail Karakuyu |
Mükremin Taşkın |
|
Karabük |
Kütahya |
Nevşehir |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Doğan Baran |
Reşat Doğru |
Mesut Türker |
|
Niğde |
Tokat |
Yozgat |
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
25.6.2001 |
|
Esas No.: 1/697 |
|
|
Karar No.: 63 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca hazırlanarak 18.5.2000
tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan, Başkanlıkça
26.5.2000 tarihinde, tali komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler
Komisyonuna esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen "Bazı
Vergi Kanunlarında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı"
Komisyonumuzun 24.4.2001 tarihinde yaptığı 41 inci birleşimde Hükümeti temsilen
Maliye Bakanı Sümer ORAL ile Maliye Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı ve Sermaye
Piyasası Kurulu Başkanlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip
görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; Bireysel Emeklilik
Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu ile
kamu sosyal güvenlik sistemine ilave olarak, bireylere emeklilik dönemlerinde
ek gelir sağlamak üzere bireysel emeklilik sistemi getirilmiştir.
Tasarı ile;
– Bireysel emeklilik sistemine
katılımcılar tarafından ödenecek katkı paylarının vergi matrahlarının
tespitinde belirli sınırlar içerisinde indirim konusu yapılması ve
emeklilik döneminde elde edilecek
gelirlerin belli bir tutara kadar gelir
vergisinden istisna edilmesi,
– Bireysel emeklilik sistemi içerisinde,
emeklilik sigorta şirketleri tarafından katılımcıların katkılarının
değerlendirilmesi amacıyla kurulacak emeklilik yatırım fonlarının portföy
işletmeciliğinden doğan kazançların kurumlar vergisinden istisna edilmesi,
– Bireysel Emeklilik Sigorta Şirketleri
ile Emeklilik Yatırım Fonları'nın kuruluş işlemleri de dahil olmak üzere her
türlü işlemlerinde düzenlenen ve Damga Vergisi
bu şirketler veya fonlar tarafından ödenmesi gereken kağıtlara istisna
getirilmesi,
– Emeklilik sigorta poliçeleri üzerinden
alınacak primler ile emeklilik sigortası uygulamalarından oluşacak fonların
sermaye piyasası ile para piyasalarında yapacakları işlemler nedeniyle
lehlerine kalacak paraların Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisinden istisna
edilmesi,
Öngörülmektedir.
Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde
yapılan görüşmelerde;
– Bireysel emeklilik sisteminin gönüllü
katılım esasına dayandığı bu nedenle vergi indiriminin yeterli düzeyde ve
teşvik edici olmasının sistemin işlemesi açısından büyük önem taşıdığı,
– Vergi matrahının tespitinde ölçüt olarak
asgari ücretin alınabileceği,
– Bakanlar Kuruluna vergi indirim oranları
konusunda yetki verilmesinin uygun görülmediği, özellikle teşviki azaltma
yetkisinin bu sisteme girenleri olumsuz yönde etkileyeceği,
– Yaratılan kaynağın ileriye dönük
fon yaratılması bakımından çok iyi
değerlendirilmesinin ve ülkede yaşanan
ekonomik dalgalanmalara karşı korunmasının önemli olduğu,
İfade edilmiştir.
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı
açıklamalarda ise;
– Tasarının; uygulanmakta olan ekonomik
politika hedefleri göz önünde bulundurularak, bireysel emeklilik sisteminin
sağlıklı bir şekilde gelişmesi ve
düzenlemelerin basit ve anlaşılabilir olması esaslarının dikkate
alınarak hazırlandığı,
– Emeklilik sisteminin üç temel aşaması
olduğu, bu aşamalar dikkate alındığında Tasarıda;
• Katkıların toplanması aşamasında;
bireysel emeklilik sistemine katılacak bireylerin sisteme yaptıkları katkı
tutarlarının belirli limitler dahilinde, ücretliler ve diğer vergi mükellefleri
açısından vergi matrahından indirilmesine imkan sağlandığı,
• Toplanan katkıların değerlendirilmesi
aşamasında; katkı tutarlarının değerlendirileceği emeklilik yatırım fonlarının
gelirlerinin kurumlar vergisinden istisna edildiği, ancak bu gelirlere Gelir
Vergisi Kanununun 94 üncü maddesi uyarınca gelir vergisi tevkifatı
yapılabileceği,
• Katkı getirilerinin hak sahiplerine
ödenmesi aşamasında; bireysel emeklilik sisteminden emekli olanların elde
ettikleri gelir, menkul sermaye iradı olarak tanımlandığından bu ödemeler
üzerinden stopaj yapılabilmesine imkan sağlandığı,
Belirtilmiştir.
Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde
yapılan görüşmeleri takiben konunun daha ayrıntılı bir şekilde
incelenebilmesini ve gerekli
düzenlemelerin yapılabilmesini teminen bir alt komisyon kurulmasına karar
verilmiştir.
Alt Komisyon, 1.5.2001 ve 16.5.2001
tarihlerinde konuyla ilgili Bakanlık ve kuruluş temsilcilerinin katılımlarıyla titiz ve kapsamlı çalışmaları
sonucunda Tasarıda öngördüğü değişiklikleri metin haline getirmiş ve raporunu
Komisyonumuza sunmuştur.
Bu defa
Komisyonumuz 22.6.2001 tarihinde Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Sümer
Oral ile Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Hazine
Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımıyla yapmış olduğu 57 nci birleşiminde,
görüşmelerine alt komisyon tarafından
oluşturulan metin üzerinden devam edilmesi kararını vermiş ve hazırlanan metin,
Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Metnin;
– 4 üncü maddesi; 193 Sayılı Kanunun
değiştirilen 63 üncü maddesinin 3 numaralı bendindeki değişiklikle, bireysel emeklilik sistemine ödenen katkı
paylarının vergi matrahından indirilmesi konusunda Bakanlar Kuruluna verilen
kanuni orana kadar indirme yönündeki yetkinin, katılımcılara güven tesisi
amacıyla metinden çıkarılması
suretiyle,
– 5 inci maddeden sonra gelmek üzere,
sigorta ve emeklilik şirketleri tarafından yapılan ve menkul sermaye iradı
olarak vergilendirilecek ödemelerin yıllık beyanname ile beyan edilmemesi ve bu
suretle yapılacak stopajın nihai vergileme haline gelmesini sağlayan hükmün
metne 6 ncı madde olarak ilave edilmesi,
–
6 ncı maddesi, 4 üncü maddede yapılan düzenlemeye paralel olarak
metindeki " kanuni orana kadar indirmeye" ibaresinin metinden
çıkarılması suretiyle ve 7 nci
madde olarak,
– 7 nci maddesi, 193 sayılı Kanunun 94
üncü maddesinin birinci fıkrasının 11 numaralı bendine ilave edilen (d) alt
bendi, anlatıma açıklık getirmek amacıyla, "...gelir desteği..."
ibaresinden sonra "...ve alternatif ürün..." ibaresinin ilave
edilmesi suretiyle,
– 1,
2, 3 ve 5 inci maddeleri aynen,
– 8, 9, 10, 11 ve 12 nci maddeler 9, 10,
11, 12 ve 13 üncü maddeler olarak,
– Geçici 1 ve geçici 2 nci maddeler aynen,
– Yürürlüğe ilişkin 13 üncü madde metne
ilave edilen madde nedeniyle teselsül ettirilen madde numaralarının redaksiyona tâbi tutulması suretiyle 14 üncü
madde olarak,
– Yürütmeye ilişkin 14 üncü madde 15 inci
madde olarak aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Bu
Raporun Sözcüsü |
Üye |
|
Metin Şahin |
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
Dengir Mir Mehmet Fırat |
|
Antalya |
Bartın |
Adıyaman |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Gaffar Yakın |
M. Zeki Sezer |
M. Güven Karahan |
|
Afyon |
Ankara |
Balıkesir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Necati Yöndar |
Oğuz Tezmen |
Hakkı Duran |
|
Bingöl |
Bursa |
Çankırı |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Aslan
Polat |
Mehmet Sadri Yıldırım |
Mehmet Dönen |
|
Erzurum |
Eskişehir |
Hatay |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Necdet Tekin |
Ş. Ramis Savaş |
Mehmet Çakar |
|
Kırklareli |
Sakarya |
Samsun |
|
Üye |
|
Üye |
|
Kemal Kabataş |
|
Bekir Gündoğan |
|
Samsun |
|
Tunceli |
ALT
KOMİSYON RAPORU
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca hazırlanarak,
18.5.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve
Başkanlıkça 26.5.2000 tarihinde, tali komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve
Sosyal İşler Komisyonuna esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen
"Bazı Vergi Kanunlarında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı"
Komisyonumuzun 24.4.2001 tarihinde yaptığı 41 inci birleşimde görüşülmeye
başlanmış ancak, Tasarının tümü üzerinde yapılan müzakerelerde konuya ilişkin
değişik görüş ve önerilerde bulunulması nedeniyle Tasarının oluşturulacak bir
alt komisyonda daha ayrıntılı bir şekilde incelenmesi kabul edilmiştir.
Alt Komisyon, Maliye Bakanlığı, Hazine
Müsteşarlığı ve Sermaye Piyasası Kurulu
Başkanlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla 1.5.2001 ve 16.5.2001
tarihlerinde yapmış olduğu çalışmalar sonucunda;
– Bireysel emeklilik sisteminden emekli
olanlar ile vefat, maluliyet veya
tasfiye gibi zorunlu nedenlerle ayrılanlar için yapılan ödemelerin % 25
inin, diğer sigorta şirketlerinden elde edilen gelirin ise % 10 unun gelir
vergisinden istisna tutulması, böylece bireysel emeklilik sisteminden emekli
olarak çıkışın teşvik edilmesi, emeklilik dışındaki erken ayrılmaların
önlenmeye çalışılması,
– Ücretin gerçek ve safi tutarının
tespitinde, şahıs sigorta primlerinin yanı sıra bireysel emeklilik sistemine
ödenen katkı tutarlarının indirim konusu yapılması şahıs sigorta primi ve katkı
payının aylık ücretin % 10 unu, yıllık bazda ise asgari ücretin yıllık tutarını
aşmaması, % 10 oranının bireysel emeklilik sistemi dışındaki sigortalara ödenen
kısmının % 5 ile sınırlandırılması, Bakanlar Kuruluna katkı payının matrahtan
indirim üst sınırını % 20'ye kadar arttırma ve kanunî oranına kadar indirmeye
yetki verilmesi,
– Menkul sermaye iradı olarak tanımlanan
ve kanunla kurulan emekli sandıkları
dışındaki emekli ve yardım sandıklarından elde edilen gelirin, farklı
şekillerde vergilendirilmesine imkân sağlamak amacıyla, emekli olunup
olunmadığına, emekli olunmamışsa 10
yıldan fazla prim ödenip ödenmediğine göre ayrı düzenleme yapılması,
– Gelirini yıllık beyanname ile beyan eden
mükelleflerin şahıs sigorta primlerinin yanısıra bireysel emeklilik sistemine
ödenen katkı paylarını da matrahlarından indirmelerine imkân tanınması,
indirilecek tutarın beyan edilen gelirin % 10'unu ve asgarî ücretin yılık
tutarını aşamayacağı ve indirim konusu yapılabilecek tutarın tespitine ilişkin
oran ve tutarları değiştirme konusunda Bakanlar Kuruluna yetki verilmesi,
– Çiftçilere yapılan doğrudan Devlet
desteği ödemelerinden gelir vergisi stopajı yapılmaması,
– Sağlık sigortası ile hayat sigortalarına
ek olarak verilen ferdi kaza, tehlikeli hastalıklar, hastalık sonucu maluliyet
gibi teminatların da hayat sigortalarına paralel şekilde Banka ve Sigorta
Muameleleri Vergisinden istisna edilmesi,
– Yabancı devletlerin Türkiye'deki
diplomatik temsilciliklerin, konsoloslukların ve bunların diplomatik haklara
sahip mensupları ile uluslararası anlaşmalar gereğince vergi muafiyeti tanınan
uluslararası kuruluşların temsilcilerinden, belirli işlem ve kağıtlar için
eğitime katkı payı alınmaması,
– Çiftçilere yönelik doğrudan gelir
desteği ödemeleri için kayıt sistemi oluşturulması amacıyla ilgililerin isteği
üzerine gayrimenkullere ilişkin olarak verilecek kağıt ve belge örneklerinden
tapu harcı, eğitime katı payı, özel işlem vergisi ve döner sermaye ücreti
alınmaması,
Öngörülmüştür.
Ayrıca, Alt Komisyonumuzda yapılan
görüşmelerde sisteme katılımın bireyin refahını arttırıcı ve özendirici olması açısından;
– İşveren tarafından çalışanlar adına ödenecek katkı paylarının işverenin kurumlar
vergisi matrahından düşülebilmesinin bireysel emeklilik sistemine yönelik bir
teşvik unsuru oluşturacağı, bu nedenle Gelir Vergisi Kanunun 40'ıncı maddesinde
indirime konu sınırlar dahilinde kalmak kaydıyla ödenecek katkı paylarının
doğrudan kurum kazancından düşebilmesine imkân verecek bir düzenlemenin,
– Uzun yıllar içinde oluşan birikimin
beyannameye tâbi tutulmasının, sanki o
yıla ait gelirmiş gibi kabul edilerek artan oranlı vergi tarifesi nedeniyle
yüksek vergi oranları üzerinden vergilendirilmesine sebep olacağı gibi
caydırıcı da olabileceği, bu nedenle Gelir Vergisi Kanununun 86 ncı maddesinde
emeklilik birikimlerinin beyannameye dahil edilmemesi yönünde bir düzenlemenin,
– Ödenecek katkı paylarının vergi
matrahından indirilmesine ilişkin konularda Bakanlar Kurulunun arttırma ve
azaltma yönündeki yetkisinin belirsizlik yaratacağından metinden
çıkarılmasının,
Komisyonumuzun görüş ve
değerlendirmelerine bırakılmasının daha uygun olacağı kanaatine varılmış ve Alt
Komisyonumuzca hazırlanan metin ilişikte sunulmuştur.
|
Ş. Ramis Savaş |
Sait Açba |
Oğuz Tezmen |
|
Sakarya |
Afyon |
Bursa |
|
Nesrin Nas |
|
Metin Ergun |
|
İstanbul |
|
Muğla |
ALT KOMİSYON METNİ
BAZI VERGİ KANUNLARINDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1.- 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun
değişik 21 inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki mükerrer 21 inci madde
eklenmiştir.
"Mükerrer Madde 21.-Bireysel
emeklilik sisteminden emeklilik hakkı kazananlar ile bu sistemden
vefat,maluliyet veya tasfiye gibi zorunlu nedenlerle ayrılanlara yapılan
ödemelerin %25'i, Türkiye'de kain ve merkezi Türkiye'de bulunan diğer sigorta
şirketlerinden 10 yıl süreyle prim
ödeyenler ile vefat,maluliyet veya tasfiye gibi zorunlu nedenlerle ayrılanlara
yapılan ödemelerin % 10'u ve tek primli yıllık gelir sigortalarından yapılan
ödemeler gelir vergisinden müstesnadır.
İstisna edilen tutar üzerinden 94 üncü
maddenin ikinci fıkrasının 15 numaralı bendine göre tevkifat yapılmaz."
MADDE 2.- 193 sayılı Gelir Vergisi
Kanununun değişik 23 üncü maddesinin 11 numaralı bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"11. Kanunla kurulan emekli
sandıkları ile 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun geçici 20 nci maddesinde
belirtilen sandıklar tarafından ödenen emekli, maluliyet, dul ve yetim
aylıkları (506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun geçici 20 nci maddesinde
belirtilen sandıklar tarafından ödenen aylıkların toplamı, en yüksek Devlet
memuruna ödenen en yüksek ödeme tutarından fazla ise aradaki fark ücret olarak
vergiye tabi tutulur.) (Genel, katma ve özel bütçelerden ödenen bu nevi
aylıklar dahil);"
MADDE 3.- 193 sayılı Kanunun 25 inci
maddesinin değişik 3 numaralı bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"3. Kanunla kurulan emekli sandıkları
ile 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun geçici 20 nci maddesinde belirtilen
sandıklar tarafından, kendilerine zat aylığı bağlananlara aylıkları dışında,
kanunları veya statüleri gereğince verilen emekli, dul, yetim ve evlilik
ikramiyeleri veya iade olunan mevduatı ve sürelerini doldurmamış bulunanlarla
dul ve yetimlerine toptan ödenen tazminatlar (506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanununun geçici 20 nci maddesinde belirtilen sandıklar tarafından ödenen
tazminat, yardım ve toptan ödemeler en yüksek Devlet memuruna ödenen en yüksek
ödeme tutarından fazla ise aradaki fark ücret olarak vergiye tabi tutulur. Bu
mukayesede gerek muhtelif sandıklardan gerek aynı sandıktan muhtelif zamanlarda
yapılan ikramiye, tazminat ve toptan ödemeler topluca dikkate alınır.);"
MADDE 4.- 193 sayılı Kanunun 63 üncü
maddesinin 2 ve değişik 3 numaralı bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"2. Kanunla kurulan emekli sandıkları
ile 506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanununun geçici 20 nci maddesinde belirtilen sandıklara ödenen aidat ve
primler;
3. Sigortanın veya emeklilik sözleşmesinin
Türkiye'de kain ve merkezi Türkiye'de bulunan bir sigorta veya emeklilik şirketi nezdinde akdedilmiş
olması şartıyla; ücretlinin şahsına, eşine ve küçük çocuklarına ait hayat,
ölüm, kaza, hastalık, sakatlık, işsizlik, analık, doğum ve tahsil gibi şahıs
sigorta poliçeleri için hizmet erbabı tarafından ödenen primler ile bireysel
emeklilik sistemine ödenen katkı payları,
İndirim konusu yapılacak prim, aidat ve
katkıların toplamı, ödendiği ayda elde edilen ücretin % 10’unu (bireysel
emeklilik sistemi dışındaki şahıs sigorta poliçeleri için ödenen primlerde,
ödendiği ayda elde edilen ücretin % 5'ini) ve yıllık olarak asgari ücretin yıllık tutarını aşamaz. Bakanlar Kurulu bu oranı % 20 oranına kadar (bireysel emeklilik sistemi dışındaki
şahıs sigorta poliçeleri için % 10 oranına kadar) artırmaya, ve kanuni orana
kadar indirmeye; belirtilen haddi asgari ücretin yıllık tutarının iki katını
geçmemek üzere yeniden belirlemeye yetkilidir."
MADDE
5.- 193 sayılı Kanunun değişik 75 inci maddesinin ikinci fıkrasına
aşağıdaki 15 numaralı bent eklenmiştir.
"15. Tüzel kişiliği haiz emekli
sandıkları, yardım sandıkları ile emeklilik ve sigorta şirketleri tarafından;
a) 10 yıl süreyle prim, aidat veya katkı
payı ödemeden ayrılanlara yapılan ödemeler,
b) 10 yıl süreyle katkı payı ödemiş
olmakla birlikte bireysel emeklilik sisteminden emeklilik hakkı kazanmadan
ayrılanlar ile diğer sandık ve sigortalardan 10 yıl süreyle prim veya aidat
ödeyenlere ve vefat, maluliyet veya tasfiye gibi zorunlu nedenlerle ayrılanlara
yapılan ödemeler,
c) Bireysel emeklilik sisteminden
emeklilik hakkı kazananlar ile bu sistemden vefat, maluliyet veya tasfiye gibi
zorunlu nedenlerle ayrılanlara yapılan ödemeler,"
MADDE 6.- 193 sayılı Kanunun 89 uncu
maddesinin değişik 1 numaralı bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"1. Beyan edilen gelirin % 10'unu
(bireysel emeklilik sistemi dışındaki şahıs sigorta primleri için, beyan edilen
gelirin % 5'ini) ve asgari ücretin yıllık tutarını aşmamak şartıyla, mükellefin
şahsına, eşine ve küçük çocuklarına ait hayat, ölüm, kaza, hastalık, sakatlık,
analık, doğum ve tahsil gibi şahıs sigorta primleri ile bireysel emeklilik sistemine ödenen katkı
payları (Sigortanın veya emeklilik sözleşmesinin Türkiye'de kain ve merkezi
Türkiye'de bulunan bir sigorta veya emeklilik şirketi nezdinde akdedilmiş
olması, prim ve katkı tutarlarının gelirin elde edildiği yılda ödenmiş olması
ve ücret geliri elde edenlerin ücretlerinin safi tutarının hesaplanması
sırasında ayrıca indirilmemiş bulunması şartıyla; eşlerin veya çocukların ayrı
beyanname vermeleri halinde, bunlara ait prim ve katkı payları kendi
gelirlerinden indirilir.),
Bakanlar Kurulu bu bentte yer alan % 10
oranını % 20 oranına kadar (bireysel emeklilik sistemi dışındaki şahıs sigorta
poliçeleri için % 10 oranına kadar) artırmaya ve kanuni orana kadar indirmeye,
belirtilen haddi asgari ücretin yıllık tutarının iki katını geçmemek üzere
yeniden belirlemeye yetkilidir."
MADDE 7.- 193 sayılı Gelir Vergisi
Kanununun 94 üncü maddesinin birinci fıkrasının 11 numaralı bendine aşağıdaki
(d) alt bendi ve fıkraya aşağıdaki 15 numaralı bent eklenmiştir.
"d) Çiftçilere yapılan doğrudan gelir
desteği ödemeleri için,"
"15. a) 75 inci maddenin ikinci
fıkrasının 15 numaralı bendinin (a) alt bendinde yer alan menkul sermaye
iratlarından,
b) 75 inci maddenin ikinci fıkrasının 15
numaralı bendinin (b) alt bendinde yer alan menkul sermaye iratlarından,
c) 75 inci maddenin ikinci fıkrasının 15
numaralı bendinin (c) alt bendinde yer alan menkul sermaye iratlarından,"
MADDE 8.- 3/6/1949 tarihli ve 5422 sayılı
Kurumlar Vergisi Kanununun değişik
8 inci maddesinin birinci fıkrasının 4 numaralı bendine aşağıdaki alt
bent eklenmiştir.
"e) Emeklilik yatırım fonlarının
kazançları (Bu kazançlar gelir vergisi kanununun 94 üncü maddesine göre
tevkifata tabi tutulmaz,)."
MADDE 9.- 25/10/1984 tarihli ve 3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 17 nci maddesinin 4 numaralı fıkrasının
(h) bendinde yer alan "Zirai sulama amaçlı su teslimleri,..." ibaresi
"Zirai amaçlı su teslimleri ile köy tüzel kişiliklerince köyde ikamet
edenlere yapılan ticari amaçlı olmayan
perakende içme suyu teslimleri,..." şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 10.- 1/7/1964 tarihli ve 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa ekli
(2) sayılı tablonun "V- Kurumlarla ilgili kağıtlar" başlıklı bölümüne
aşağıdaki 21 numaralı fıkra
eklenmiştir.
"21. Sigorta ve emeklilik şirketleri
ile emeklilik yatırım fonlarının kuruluşları dahil her türlü işlemlerinde
düzenlenen ve damga vergisi bu şirketler veya fonlar tarafından ödenmesi
gereken kağıtlar."
MADDE 11.- 13/7/1956 tarihli ve 6802
sayılı Gider Vergileri Kanununun 29 uncu maddesinin (i) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki (t) ve (u) bentleri eklenmiştir.
"i) Emeklilik sözleşmeleri, hayat
sigortaları (hayat sigortalarında ferdi kaza, hastalık sonucu maluliyet ve
tehlikeli hastalıklar teminatlarının da ek teminat olarak verildiği sözleşmeler
dahil) ve sağlık sigortaları ile
ihracata ait nakliyat sigortalarında sözleşme ve poliçe üzerinden alınan paralar,"
"t) Emeklilik yatırım fonlarının,
sermaye piyasalarında yaptıkları işlemler nedeniyle elde ettikleri
paralar,"
"u) Banka ve sigorta şirketleri ile
emeklilik şirketlerinin kuruluşlarında veya sermayelerini artırdıkları sırada
çıkardıkları hisse senetlerinin itibari değerlerinin üzerinde elden çıkarılması
sonucu kendi lehlerine kalan paralar,"
MADDE 12.- 16.8.1997 tarihli ve 4306
sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinin (A) fıkrasının 13 numaralı bendine,
aşağıdaki ibare eklenmiştir.
"Bu fıkranın 1, 2, 5, 7 ve 9 numaralı
bentleri yabancı devletlerin Türkiye'deki diplomatik temsilcilikleri,
konsoloslukları ve bunların diplomatik haklara sahip mensupları ile
uluslararası anlaşmalar gereğince vergi muafiyeti tanınan uluslararası
kuruluşların temsilcilikleri hakkında uygulanmaz."
GEÇİCİ MADDE 1.- Bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten önce;
a) Faaliyete başlamış olan emekli ve
yardım sandıklarına ödenen primler ile bu sandıklardan iştirakçilerine yapılan
ödemeler,
b) Akdedilmiş şahıs sigorta poliçelerinin
ilgili olduğu prim ve ödemeler,
bakımından Gelir Vergisi Kanununun 23, 25,
63, 75, 89 ve 94 üncü maddelerinin bu Kanunla değişiklik yapılmadan önceki
hükümleri uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 2.- Çiftçilere yapılan
doğrudan gelir desteği ödemeleri için kayıt sistemi oluşturulması amacıyla,
ilgililerin isteği üzerine gayrimenkullere ilişkin olarak verilecek kayıt ve
belge örnekleri için tapu harcı, eğitime katkı payı, özel işlem vergisi ve
döner sermaye ücreti aranmaz.
MADDE 13.- Bu Kanunun;
a) 7 nci maddesi ile Gelir Vergisi
Kanununun 94 üncü maddesinin 11 numaralı bendinde yapılan değişiklik hükmü, 9
uncu maddesi, 11 inci maddesiyle Gider Vergileri Kanununun 29 uncu maddesine
eklenen (u) bendi, 12 nci maddesi ve Geçici 2 nci maddesi yayımı tarihinde,
b) Diğer hükümleri 7/10/2001 tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE 14.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
BAZI VERGİ KANUNLARINDA DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. – 31.12.1960 tarihli ve 193
sayılı Gelir Vergisi Kanununun 23 üncü maddesinin 11 numaralı bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“11. Kanunla kurulan emekli sandıkları ve
sosyal sigorta kurumları ile 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun geçici 20
nci maddesinde belirtilen sandıklar tarafından ödenen emekli, maluliyet, dul ve
yetim aylıkları (506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunun geçici 20 nci maddesinde
belirtilen sandıklar tarafından ödenen aylıkların toplamı, en yüksek Devlet
memu-runa ödenen en yüksek ödeme tutarından fazla ise aradaki fark ücret olarak
vergiye tâbi tutulur.) (Genel, katma ve özel bütçelerden ödenen bu nevi
aylıklar dahil);”
MADDE 2. – 193 sayılı Kanunun 25 inci
maddesinin 3 numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“3. Kanunla kurulan emekli sandıkları ile
506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun geçici 20 nci maddesinde belirtilen
sandıklar tarafından, kendilerine zat aylığı bağlananlara aylıkları dışında,
kanunları veya statüleri gereğince verilen emekli, dul, yetim ve evlilik
ikramiyeleri veya iade olunan mevduatı ve sürelerini doldurmamış bulunanlarla
dul ve yetimlerine toptan ödenen tazminatlar (506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanununun geçici 20 nci maddesinde belirtilen sandıklar tarafından ödenen
tazminat, yardım ve toptan ödemeler en yüksek Devlet memuruna ödenen en yüksek
ödeme tutarından fazla ise aradaki fark ücret olarak vergiye tâbi tutulur. Bu
mukayesede gerek muhtelif sandıklardan gerek aynı sandıktan muhtelif zamanlarda
yapılan ikramiye, tazminat ve toptan ödemeler topluca dikkate alınır.);”
MADDE 3. – 193 sayılı Kanunun 63 üncü
maddesinin 2 ve 3 numaralı bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“2. Kanunla kurulan emekli sandıkları ve
sosyal sigorta kurumları ile 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunun geçici 20 nci
maddesinde belirtilen sandıklara ödenen aidat ve primler;
3. a) Merkezî Türkiye’de bulunan ve
Türkiye’de kain sigorta şirketleri nezdinde akdedilmiş olması şartıyla;
ücretlinin şahsına, eşine ve küçük çocuklarına ait hayat, ölüm, kaza, hastalık
sakatlık, işsizlik, analık, doğum ve tahsil gibi şahıs sigorta poliçeleri için
hizmet erbabı tarafından ödenen primler ile tüzel kişiliği haiz emekli
sandıkları ve yardım sandıklarına ödenen aidat ve primler,
b) Gerek işveren gerekse ücretli tarafından
bireysel emeklilik sistemine ödenen katkı tutarları,
İndirim konusu yapılacak prim, aidat ve
katkıların toplamı, ödendiği ayda elde edilen ücretin % 10 unu ve yıllık olarak asgarî ücretin yıllık
tutarının yarısını aşamaz. Bakanlar Kurulu bu oranı % 20 oranına kadar
arttırmaya, % 5 oranına kadar indirmeye; belirtilen haddi asgarî ücretin yıllık
tutarına kadar arttırmaya ve kanunî haddine kadar indirmeye yetkilidir.”
MADDE 4. – 193 sayılı Kanunun 75 inci
maddesinin ikinci fıkrasına aşağıdaki 15 numaralı bent eklenmiştir,
“15. Tüzel kişiliği haiz emekli
sandıkları, yardım sandıkları ve sigorta şirketleri tarafından;
a) 10 yıl süreyle prim veya aidat ödemiş
olanlar ile bireysel emeklilik hakkı kazananlara ve vefat, maluliyet veya
tasfiye gibi zorunlu nedenlerle ayrılanlara yapılan ödemelerin, daha önce vergi
matrahından indirilen prim, aidat veya katkı tutarına isabet eden kısmı ile
toplam prim, aidat veya katkı tutarını aşan kısmı,
b) 10 yıl süreyle prim veya aidat ödemeden
ayrılanlar ile bireysel emeklilik hakkı kazanmadan ayrılanlara yapılan
ödemelerin, daha önce vergi matrahından indirilen prim, aidat veya katkı
tutarına isabet eden kısmı ile toplam prim, aidat veya katkı tutarını aşan
kısmı.”
MADDE 5. – 193 sayılı Kanunun 89 uncu
maddesinin 1 numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“1. Beyan edilen gelirin % 10 unu ve
asgarî ücretin yıllık tutarının yarısını aşmamak şartıyla, mükellefin şahsına,
eşine ve küçük çocuklarına ait hayat, ölüm, kaza, hastalık, sakatlık, analık,
doğum ve tahsil gibi şahıs sigorta primleri ile bireysel emeklilik sistemine
ödenen katkı tutarları (Sigortanın Türkiye’de kain ve merkezi Türkiye’de
bulunan bir sigorta şirketi nezdinde
akdedilmiş olması, prim ve katkı tutarlarının gelirin elde edildiği yılda
ödenmiş olması ve beyannameye alınmış ücretler varsa bunların safî
miktarlarının hesaplanması sırasında ayrıca indirilmemiş bulunması şartıyla;
eşlerin veya çocukların ayrı beyanname vermeleri halinde, bunlara ait prim ve
katkı tutarları kendi gelirlerinden indirilir.),
Bakanlar Kurulu bu bentte yer alan % 10
oranını % 20 oranına kadar artırmaya, % 5 oranına kadar indirmeye; belirtilen
haddi asgarî ücretin yıllık tutarına kadar artırmaya ve kanunî haddine kadar
indirmeye yetkilidir.”
MADDE 6. – 193 sayılı Gelir Vergisi
Kanununun 94 üncü maddesinin birinci fıkrasının 6 numaralı bendinin (b/ii) alt
bendi aşağıdaki gibi değiştirilmiş, fıkraya aşağıdaki 15 numaralı bent
eklenmiştir,
“ii) Dağıtılsın dağıtılmasın, kurumlar vergisine
tâbi kurumların, kurumlar vergisinden müstesna kazanç ve iratlarından (iştirak
kazançları hariç, yatırım indirimi istisnasından yararlanan kazançlar dahil).”
“15. a) 75 inci maddenin ikinci fıkrasının
15 numaralı bendinin (a) alt bendinde yer alan menkul sermaye iratlarından,
b) 75 inci maddenin ikinci fıkrasının 15
numaralı bendinin (b) alt bendinde yer alan menkul sermaye iratlarından,”
MADDE 7. – 193 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 58. – Bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten önce iştirak edilen emekli ve yardım sandıkları ile yine aynı tarihten
önce akdedilmiş şahıs sigorta poliçelerinin ilgili olduğu sigorta şirketleri
bakımından, Gelir Vergisi Kanunun 23, 25, 63, 89 ve 94 üncü maddelerinin bu
Kanunla değişiklik yapılmadan önceki hükümleri uygulanır.”
MADDE 8. – 3.6.1949 Tarihli ve 5422 sayılı
Kurumlar Vergisi Kanununun 8 inci maddesinin 4 numaralı bendinin (a) ve (b) alt
bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Portföyünün en az % 25’i hisse senetlerinden
oluşan emeklilik yatırım fonları, menkul kıymetler yatırım fonları (döviz
yatırım fonları hariç) ile aynı nitelikteki menkul kıymetler yatırım
ortaklıklarının portföy işletmeciliğinden doğan kazançları,
b) (a) alt bendi dışında kalan emeklilik
yatırım fonları, menkul kıymetler yatırım fonları (döviz yatırım fonları hariç)
ile menkul kıymetler yatırım ortaklıklarının portföy işletmeciliğinden doğan
kazançları,”
MADDE 9. – 25.10.1984 tarihli ve 3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 17 nci maddesinin 4 numaralı fıkrasının
(h) bendinde yer alan “Ziraî amaçlı su teslimleri,...” ibaresi “Ziraî amaçlı su
teslimleri ile köy tüzel kişiliklerince köyde ikamet edenlere yapılan perakende
içme suyu teslimleri,...” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 10. – 1.7.1964 tarihli ve 488 sayılı
Damga Vergisi Kanununa ekli (2) sayılı tablonun “V- Kurumlarla ilgili kâğıtlar”
başlıklı bölümüne aşağıdaki 21 numaralı fıkra eklenmiştir.
“21. Bireysel emeklilik sigorta şirketleri
ile emeklilik yatırım fonlarının kuruluşları dahil her türlü işlemlerinde
düzenlenen ve damga vergisi bu şirketler veya fonlar tarafından ödenmesi
gereken kâğıtlar.”
MADDE 11. – 13.7.1956 tarihli ve 6802
sayılı Gider Vergileri Kanununun 29 uncu maddesinin (i) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki (s) ve (t) bentleri eklenmiştir.
“i) Emeklilik ve hayat sigortaları ile
ihracata ait nakliyat sigortalarında sözleşme ve poliçe üzerinden alınan
paralar,”
“s) Emeklilik yatırım fonlarının, sermaye
piyasalarında yaptıkları işlemler nedeniyle elde ettikleri paralar,”
“t) Banka ve sigorta şirketlerinin
kuruluşlarında veya sermayelerini artırdıkları sırada çıkardıkları hisse
senetlerinin itibari değerlerinin üzerinde elden çıkarılması sonucu kendi
lehlerine kalan paralar.”
MADDE 12. – Bu Kanunun;
a) 6 ncı maddesi ile değiştirilen Gelir
Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin birinci fıkrasının (6) numaralı bendinin
(b/ii) alt bendi ve 7 nci maddesi yayımı,
b) Diğer hükümleri 1.1.2001,
Tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 13. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
|
|
|
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Devlet Bak. ve Başb.
Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb.
Yrd. |
En. ve Tab. Kay. Bak.
ve Başb. Yrd. |
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. C. Ersümer |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
Y. Yalova |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
Prof. Dr. T. Toskay |
Y. Yalova |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
|
M. Yılmaz |
A. K. Tanrıkulu |
R. K. Yücelen |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı. |
Devlet Bakanı |
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
R. K. Yücelen |
|
Adalet Bakanı . |
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
|
Dışişleri Bakanı V. |
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
Bayındırlık ve İskân
Bakanı |
Sağlık Bakanı V. |
Ulaştırma Bakanı V |
|
K. Aydın |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Prof. Dr. A. Çay |
|
Tarım ve Köyişleri
Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv.
Bakanı |
Sanayi ve Ticaret
Bakanı |
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
Kültür Bakanı V. |
Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
|
M. Bostancıoğlu |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
Çevre Bakanı |
|
|
|
F. Aytekin |
|
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
BAZI VERGİ
KANUNLARINDA DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1.- 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun
değişik 21 inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki mükerrer 21 inci madde
eklenmiştir.
"Mükerrer Madde 21.-Bireysel
emeklilik sisteminden emeklilik hakkı kazananlar ile bu sistemden vefat,
maluliyet veya tasfiye gibi zorunlu nedenlerle ayrılanlara yapılan ödemelerin %
25'i, Türkiye'de kain ve merkezi Türkiye'de bulunan diğer sigorta
şirketlerinden 10 yıl süreyle prim
ödeyenler ile vefat, malu-liyet veya tasfiye gibi zorunlu nedenlerle
ayrılanlara yapılan ödemelerin % 10'u ve tek primli yıllık gelir
sigortalarından yapılan ödemeler gelir vergisinden müstesnadır.
İstisna edilen tutar üzerinden 94 üncü
maddenin ikinci fıkrasının 15 numaralı bendine göre tevkifat yapılmaz."
MADDE 2.- 193 sayılı Gelir Vergisi
Kanununun değişik 23 üncü maddesinin 11 numaralı bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"11. Kanunla kurulan emekli
sandıkları ile 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun geçici 20 nci maddesinde
belirtilen sandıklar tarafından ödenen emekli, maluliyet, dul ve yetim
aylıkları (506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun geçici 20 nci maddesinde
belirtilen sandıklar tarafından ödenen aylıkların toplamı, en yüksek Devlet
memuruna ödenen en yüksek ödeme tutarından fazla ise aradaki fark ücret olarak
vergiye tabi tutulur.) (Genel, katma ve özel bütçelerden ödenen bu nevi
aylıklar dahil);"
MADDE 3.- 193 sayılı Kanunun 25 inci
maddesinin değişik 3 numaralı bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"3. Kanunla kurulan emekli sandıkları
ile 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun geçici 20 nci maddesinde belirtilen
sandıklar tarafından, kendilerine zat aylığı bağlananlara aylıkları dışında,
kanunları veya statüleri gereğince verilen emekli, dul, yetim ve evlilik
ikramiyeleri veya iade olunan mevduatı ve sürelerini doldurmamış bulunanlarla
dul ve yetimlerine toptan ödenen tazminatlar (506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanununun geçici 20 nci maddesinde belirtilen sandıklar tarafından ödenen
tazminat, yardım ve toptan ödemeler en yüksek Devlet memuruna ödenen en yüksek
ödeme tutarından fazla ise aradaki fark ücret olarak vergiye tâbi tutulur. Bu
mukayesede gerek muhtelif sandıklardan gerek aynı sandıktan muhtelif zamanlarda
yapılan ikramiye, tazminat ve toptan ödemeler topluca dikkate alınır.);"
MADDE 4.- 193 sayılı Kanunun 63 üncü
maddesinin 2 ve değişik 3 numaralı bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"2. Kanunla kurulan emekli sandıkları
ile 506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanununun geçici 20 nci maddesinde belirtilen sandıklara ödenen aidat ve
primler;
3. Sigortanın veya emeklilik sözleşmesinin
Türkiye'de kain ve merkezi Türkiye'de bulunan bir sigorta veya emeklilik şirketi nezdinde akdedilmiş
olması şartıyla; ücretlinin şahsına, eşine ve küçük çocuklarına ait hayat,
ölüm, kaza, hastalık, sakatlık, işsizlik, analık, doğum ve tahsil gibi şahıs
sigorta poliçeleri için hizmet erbabı tarafından ödenen primler ile bireysel
emeklilik sistemine ödenen katkı payları,
İndirim konusu yapılacak prim, aidat ve
katkıların toplamı, ödendiği ayda elde edilen ücretin % 10 unu (bireysel
emeklilik sistemi dışındaki şahıs sigorta poliçeleri için ödenen primlerde,
ödendiği ayda elde edilen ücretin % 5'ini) ve yıllık olarak asgari ücretin yıllık tutarını aşamaz. Bakanlar Kurulu bu oranı % 20 oranına kadar (bireysel emeklilik sistemi dışındaki
şahıs sigorta poliçeleri için % 10 oranına kadar) artırmaya ve belirtilen haddi
asgarî ücretin yıllık tutarının iki katını geçmemek üzere yeniden belirlemeye
yetkilidir."
MADDE
5.- 193 sayılı Kanunun değişik 75 inci maddesinin ikinci fıkrasına
aşağıdaki 15 numaralı bent eklenmiştir.
"15. Tüzel kişiliği haiz emekli
sandıkları, yardım sandıkları ile emeklilik ve sigorta şirketleri tarafından;
a) 10 yıl süreyle prim, aidat veya katkı
payı ödemeden ayrılanlara yapılan ödemeler,
b) 10 yıl süreyle katkı payı ödemiş
olmakla birlikte bireysel emeklilik sisteminden emeklilik hakkı kazanmadan
ayrılanlar ile diğer sandık ve sigortalardan 10 yıl süreyle prim veya aidat
ödeyenlere ve vefat, maluliyet veya tasfiye gibi zorunlu nedenlerle ayrılanlara
yapılan ödemeler,
c) Bireysel emeklilik sisteminden
emeklilik hakkı kazananlar ile bu sistemden vefat, maluliyet veya tasfiye gibi
zorunlu nedenlerle ayrılanlara yapılan ödemeler,"
MADDE 6.- 193 sayılı Kanunun 86 ncı
maddesinin birinci fıkrasının 1 numaralı bendinin (c ) alt bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"c) 75 inci maddenin ikinci
fıkrasının 15 numaralı bendinde yer alan menkul sermaye iratları ile tevkif
yoluyla vergilendirilmiş bulunan ve gayrisafi tutarları toplamı 103' üncü maddede yazılı tarifenin
birinci ve ikinci gelir dilimleri toplamının yarısını aşmayan menkul
sermaye iratlarından ve vergi alacağı
dahil kurumlardan elde edilen kâr
paylarından,"
MADDE 7.- 193 sayılı Kanunun 89 uncu
maddesinin değişik 1 numaralı bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"1. Beyan edilen gelirin % 10'unu
(bireysel emeklilik sistemi dışındaki şahıs sigorta primleri için, beyan edilen
gelirin % 5'ini) ve asgarî ücretin yıllık tutarını aşmamak şartıyla, mükellefin
şahsına, eşine ve küçük çocuklarına ait hayat, ölüm, kaza, hastalık, sakatlık,
analık, doğum ve tahsil gibi şahıs sigorta primleri ile bireysel emeklilik sistemine ödenen katkı payları
(Sigortanın veya emeklilik sözleşmesinin Türkiye'de kain ve merkezi Türkiye'de
bulunan bir sigorta veya emeklilik şirketi nezdinde akdedilmiş olması, prim ve
katkı tutarlarının gelirin elde edildiği yılda ödenmiş olması ve ücret geliri
elde edenlerin ücretlerinin safi tutarının hesaplanması sırasında ayrıca
indirilmemiş bulunması şartıyla; eşlerin veya çocukların ayrı beyanname
vermeleri halinde, bunlara ait prim ve katkı payları kendi gelirlerinden
indirilir.),
Bakanlar Kurulu bu bentte yer alan % 10
oranını % 20 oranına kadar (bireysel emeklilik sistemi dışındaki
şahıs sigorta poliçeleri için %
10 oranına kadar) artırmaya ve belirtilen haddi asgarî ücretin yıllık tutarının
iki katını geçmemek üzere yeniden belirlemeye yetkilidir."
MADDE 8.- 193 sayılı Gelir Vergisi
Kanununun 94 üncü maddesinin birinci fıkrasının 11 numaralı bendine aşağıdaki
(d) alt bendi ve fıkraya aşağıdaki 15 numaralı bent eklenmiştir.
"d) Çiftçilere yapılan doğrudan gelir
desteği ve alternatif ürün ödemeleri
için,"
"15. a) 75 inci maddenin ikinci
fıkrasının 15 numaralı bendinin (a) alt bendinde yer alan menkul sermaye
iratlarından,
b) 75 inci maddenin ikinci fıkrasının 15
numaralı bendinin (b) alt bendinde yer alan menkul sermaye iratlarından,
c) 75 inci maddenin ikinci fıkrasının 15
numaralı bendinin (c) alt bendinde yer alan menkul sermaye iratlarından,"
MADDE 9.- 3/6/1949 tarihli ve 5422 sayılı
Kurumlar Vergisi Kanununun değişik 8 inci maddesinin birinci fıkrasının 4
numaralı bendine aşağıdaki alt bent eklenmiştir.
"e) Emeklilik yatırım fonlarının
kazançları (Bu kazançlar Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesine göre
tevkifata tabi tutulmaz,)."
MADDE 10.- 25/10/1984 tarihli ve 3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 17 nci maddesinin 4 numaralı fıkrasının
(h) bendinde yer alan "Ziraî sulama amaçlı su teslimleri,..." ibaresi
"Ziraî amaçlı su teslimleri ile köy tüzel kişiliklerince köyde ikamet
edenlere yapılan ticarî amaçlı olmayan
perakende içme suyu teslimleri,..." şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 11.- 1/7/1964 tarihli ve 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa ekli
(2) sayılı tablonun "V- Kurumlarla ilgili kâğıtlar" başlıklı bölümüne
aşağıdaki 21 numaralı fıkra
eklenmiştir.
"21. Sigorta ve emeklilik şirketleri
ile emeklilik yatırım fonlarının kuruluşları dahil her türlü işlemlerinde
düzenlenen ve damga vergisi bu şirketler veya fonlar tarafından ödenmesi
gereken kâğıtlar."
MADDE 12.- 13/7/1956 tarihli ve 6802
sayılı Gider Vergileri Kanununun 29 uncu maddesinin (i) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki (t) ve (u) bentleri eklenmiştir.
"i) Emeklilik sözleşmeleri, hayat
sigortaları (hayat sigortalarında ferdi kaza, hastalık sonucu maluliyet ve
tehlikeli hastalıklar teminatlarının da ek teminat olarak verildiği sözleşmeler
dahil) ve sağlık sigortaları ile ihracata
ait nakliyat sigortalarında sözleşme ve poliçe üzerinden alınan paralar,"
"t) Emeklilik yatırım fonlarının,
sermaye piyasalarında yaptıkları işlemler nedeniyle elde ettikleri
paralar,"
"u) Banka ve sigorta şirketleri ile
emeklilik şirketlerinin kuruluşlarında veya sermayelerini artırdıkları sırada
çıkardıkları hisse senetlerinin itibarî değerlerinin üzerinde elden çıkarılması
sonucu kendi lehlerine kalan paralar,"
MADDE 13.- 16.8.1997 tarihli ve 4306
sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinin (A) fıkrasının 13 numaralı bendine,
aşağıdaki ibare eklenmiştir.
"Bu fıkranın 1, 2, 5, 7 ve 9 numaralı
bentleri yabancı devletlerin Türkiye'deki diplomatik temsilcilikleri,
konsoloslukları ve bunların diplomatik haklara sahip mensupları ile
uluslararası anlaşmalar gereğince vergi muafiyeti tanınan uluslararası
kuruluşların temsilcilikleri hakkında uygulanmaz."
GEÇİCİ MADDE 1.- Bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten önce;
a) Faaliyete başlamış olan emekli ve
yardım sandıklarına ödenen primler ile bu sandıklardan iştirakçilerine yapılan
ödemeler,
b) Akdedilmiş şahıs sigorta poliçelerinin
ilgili olduğu prim ve ödemeler, bakımından Gelir Vergisi Kanununun 23, 25, 63,
75, 89 ve 94 üncü maddelerinin bu Kanunla değişiklik yapılmadan önceki
hükümleri uygulanır."
GEÇİCİ MADDE 2.- Çiftçilere yapılan
doğrudan gelir desteği ödemeleri için kayıt sistemi oluşturulması amacıyla,
ilgililerin isteği üzerine gayrimenkullere ilişkin olarak verilecek kayıt ve
belge örnekleri için tapu harcı, eğitime katkı payı, özel işlem vergisi ve
döner sermaye ücreti aranmaz.
MADDE 14.- Bu Kanunun;
a) 8 inci maddesi ile Gelir Vergisi
Kanununun 94 üncü maddesinin 11 numaralı bendinde yapılan değişiklik hükmü, 10
uncu maddesi, 12 nci maddesiyle Gider Vergileri Kanununun 29 uncu maddesine eklenen
(u) bendi, 13 üncü maddesi ve Geçici 2 inci maddesi yayımı tarihinde,
b) Diğer hükümleri 7/10/2001 tarihinde,
Yürürlüğe girer.
MADDE 15.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
SIRA SAYISININ SONU