Dönem : 21 Yasama Yılı : 2

T.B.M.M. (S. Sayısı : 427)

Sosyal Sigortalar Kanunu ile Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler ve Plan ve Bütçe Komisyonları

Raporları (1/662)


 
 

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü 25.4.2000

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-95/1899

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 20.4.2000 tarihinde kararlaştırılan “Sosyal Sigortalar Kanunu ile Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

Bülent Ecevit

Başbakan

GENEL GEREKÇE

8 Eylül 1999 tarihli ve 23810 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 4447 sayılı Kanunla, 506 sayılı Kanunun 78 inci maddesinin birinci fıkrası ve 1479 sayılı Kanunun 50 nci maddesi değiştirilmiş ve yapılan değişiklikle; bu Kanunlara göre sigortalıların ödeyecekleri primler ve bağlanacak aylıkların hesabında esas alınacak günlük kazancın alt sınırı ve gelir tablolarının, her yıl Nisan ayında ilk olarak bir önceki yılın Aralık ayı ile ondan önceki yılın Aralık ayına göre Devlet İstatistik Enstitüsü tarafından açıklanan en son temel yıllı kentsel yerler tüketici fiyatları indeksindeki değişim oranı kadar, ikinci olarak bir önceki yılın gayrisafi yurt içi hâsıla sabit fiyatlarla gelişme hızları kadar artırılması öngörülmüştür.

DİE tarafından açıklanan 1999 yılı TÜFE değişim oranının % 68.8, gayrisafi yurt içi hâsıla gelişme hızının ise -%5 olarak gerçekleşmesi üzerine, yukarıda açıklanan hükümler doğrultusunda 1 Nisan 2000 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere, SSKprime esas günlük kazancın alt sınırı ve Bağ-Kur’da uygulanan yeni gelir tabloları belirlenmiş ve ödenecek primlerdeki artışın yaklaşık % 60 oranında olduğu görülmüştür.

Ancak, Hükümetin 2000 yılı için öngördüğü enflasyon hedefinin % 25 olması nedeniyle, yaklaşık % 60 olarak belirlenen prim oranlarındaki artışın bu orana indirilmesi zarureti hâsıl olmuş ve 506 ile 1479 sayılı Kanunlarda gerekli düzenlemeler yapılmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – 506 sayılı Kanuna eklenen Ek Geçici Madde 2 ile; 1.4.2000-31.3.2001 tarihleri arasındaki döneme ait olarak alınacak prim ve verilecek ödeneklerin hesabına esas tutulan günlük kazancın alt sınırının enflasyonla mücadele programı ile paralel olacak şekilde % 25 artırılması öngörülmüştür.

1.4.2000 tarihi ile bu Kanunun yayımlandığı tarih arasındaki aylara ait olup, bu Kanunun yayımı tarihinden önceki hükümlere göre tahsil edilen fazla primlerin, müteakip aylardaki prim borçlarına mahsup edilmesi öngörülmüştür.

Madde 2. — 4447 sayılı Kanunla 1479 sayılı Kanuna eklenen geçici 12 nci maddeye göre 1.4.2000 tarihinden geçerli olmak üzere belirlenen yaklaşık % 60 oranındaki artışın, Hükümetin 2000 yılı için öngördüğü % 25 oranındaki enflasyon hedefinden yüksek olması nedeniyle, 1479 sayılı Kanunun Geçici 12 nci maddesinin ikinci fıkrası bu hedefe paralel olarak yeniden düzenlenmiştir.

Diğer taraftan, 1479 sayılı Kanuna tabi sigortalıların fazla prim ödemeleri bu Kanunun 53 üncü maddesinin son fıkrası gereğince çıkarılan yönetmelik hükümlerine göre daha sonraki aylara mahsup edildiğinden ve prim hesabı ile ilgili bilgisayar programı da bu şekilde çalıştığından, fazla prim ödemelerinin mahsubu ile ilgili olarak, maddede herhangi bir düzenleme yapılmamıştır.

Madde 3. — Yürürlük maddesidir.

Madde 4. — Yürütme maddesidir.

Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Sağlık, Aile, Çalışma ve

Sosyal İşler Komisyonu 10.5.2000

Esas No. : 1/662

Karar No. : 35

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 25.4.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve 3.5.2000 tarihinde tali komisyon olarak Komisyonumuza, esas komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilen, “Sosyal Sigortalar Kanunu ile Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 10.5.2000 tarihinde yaptığı 25 inci birleşiminde, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Adalet Bakanlığı ile Sosyal Sigortalar Kurumu Genel Müdürlüğü ve Bağ-Kur Genel Müdürlüğü temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Tasarı ile; Sosyal Sigortalar Kanununa göre 1.4.2000 ile 31.3.2001 tarihleri arasında alınacak prim ve verilecek ödeneklerin hesabına esas tutulan günlük kazancın alt sınırı beş milyon lira olarak ve aynı şekilde 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununa göre gelir basamaklarının hesaplanmasında yine 1.4.2000 ile 31.3.2001 tarihleri arasındaki gelir basamaklarının % 25 oranında artırılarak uygulanması öngörülmektedir.

Devlet İstatistik Enstitüsü tarafından açıklanan 1999 yılı TÜFE değişim oranı % 68.8, gayrisafi yurt içi hâsıla gelişme hızı ise -% 5 olarak gerçekleşmiştir. Bunun üzerine, 1 Nisan 2000 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere, SSK prime esas günlük kazancın alt sınırı ve Bağ-Kur’da uygulanan yeni gelir tabloları belirlenmiş ve ödenecek primlerdeki artış yaklaşık % 60 oranında olmuştur.

Kurulan 57 nci Hükümetin 2000 yılı için öngördüğü enflasyon hedefinin % 25 olması nedeniyle, yaklaşık % 60 olarak belirlenen prim oranlarındaki artışın da bu orana indirilmesi gerekliliği doğmuş ve bu anlamda 506 ile 1479 sayılı Kanunlarda gerekli düzenlemeler yapılmıştır.

Komisyon toplantısında Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde, Komisyon üyelerimizin geneli tarafından Tasarı ve gerekçesi kabul edilmiş ve yapılan görüşmelerin ardından maddelerine geçilmiştir.

Tasarının çerçeve 1 inci maddesi üzerinde bir önerge verilmiştir.

Önerge ile, Kanunun yayımı tarihinden itibaren iş kazası veya meslek hastalığı sonucu gelir bağlanacak sigortalılar ile bu Kanunun yayımından önce gelir bağlanmış olan sigortalılar arasında doğacak farkın giderilerek gelirleri arasında paralellik sağlanması amaçlanmış ve önergenin kabulü ile söz konusu madde yeniden düzenlenmiştir.

Tasarının 2, yürürlüğe ilişkin 3 ve yürütmeye ilişkin 4 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz Plan ve Bütçe Komisyonuna sunulmak üzere saygıyla arz olunur.
 
  Başkan Başkanvekili Kâtip
  Ertuğrul Kumcuoğlu Prof. Dr. Hasan Basri Üstünbaş Sebahat Vardar
  Aydın Kayseri Bilecik
  Üye Üye Üye
  Mehmet Zeki Okudan Mahfuz Güler Ersoy Özcan
  Antalya Bingöl Bolu
  Üye Üye Üye
  Melek Denli Karaca Nurettin Dilek Ali Ahmet Ertürk
  Çorum Diyarbakır Edirne
  Üye Üye Üye
  İbrahim Konukoğlu Erol Karan Hasan Çalış
  Gaziantep Karabük Karaman
  Üye Üye Üye
  Mehmet Batuk Yener Yıldırım Ahmet Zamantılı
  Kocaeli Ordu Tekirdağ
  Üye Üye Üye
  Reşat Doğru Ali Kemal Başaran Mustafa Niyazi Yanmaz
  Tokat Trabzon Şanlıurfa
  Üye    
  Mesut Türker    
  Yozgat    

 

SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

SOSYAL SİGORTALAR KANUNU İLE ESNAF VE SANATKÂRLAR VE DİĞER BAĞIMSIZ ÇALIŞANLAR SOSYAL SİGORTALAR KURUMU KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK

YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. — 17.7.1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa aşağıdaki ek geçici madde eklenmiştir.

“EK GEÇİCİ MADDE 2. — 1.4.2000 ile 31.3.2001 tarihleri arasında alınacak prim ve verilecek ödeneklerin hesabına esas tutulan günlük kazancın alt sınırı 5 000 000 TL olarak uygulanır. Bu alt sınır 1.4.2001 tarihinden itibaren 78 inci maddenin birinci fıkrası hükmüne göre artırılır. 1.4.2000 tarihi ile bu Kanunun yayımı tarihi arasındaki döneme ait ödenen fazla primler, sonraki dönemlerin prim borcuna mahsup edilir.

Bu Kanunun yayımı tarihini takip eden ödeme dönemi başından itibaren 96 ncı madde uyarınca bağlanmış gelir ve aylıklar birinci fıkrada belirtilen alt sınır üzerinden hesaplanır.”

MADDE 2. — Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzda aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. — Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzda aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4. — Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzda aynen kabul edilmiştir.

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu 12.5.2000

Esas No. : 1/662

Karar No. : 112

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanan ve Bakanlar Kurulunca, 25.4.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 3.5.2000 tarihinde tali komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen “Sosyal Sigortalar Kanunu ile Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 10.5.2000 tarihinde yaptığı 50 nci birleşimde Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Edip Safder Gaydalı ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı, Sosyal Sigortalar Kurumu Genel Müdürlüğü ve Bağ-Kur Genel Müdürlüğü temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Bilindiği gibi, 25.8.1999 tarihli ve 4447 sayılı Kanunla sosyal güvenlikle ilgili mevzuatımızda temel değişiklikler yapılmıştır. Söz konusu Kanun ile 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 78 inci maddesinin birinci fıkrası ve 1479 sayılı Kanunun 50 nci maddesi değiştirilmiştir. Bu değişiklikler ile sigortalıların ödeyecekleri primler ve bağlanacak aylıkların hesabında esas alınacak günlük kazancın alt sınırı ile Bağ-Kur mensuplarının ödeyecekleri primlere temel teşkil eden gelir tabloları artış oranının her yıl Nisan ayında ilk olarak bir önceki yılın Aralık ayı ile ondan önceki yılın Aralık ayına göre DİE tarafından açıklanan en son temel yılı kentsel yerler TÜFE’deki değişim oranı kadar, ikinci olarak bir önceki yılın GSYİH sabit fiyatlarla gelişme hızları kadar artırılması öngörülmüştür. 1999 yılında bu oranlar TÜFE’deki % 68.8, GSYİH gelişme hızı ise (-)% 5 olarak gerçekleşmiştir. Bu oranlar doğrultusunda SSK primine esas günlük kazancın alt sınırı ve Bağ-Kur’da uygulanan gelir tablosuna göre ödenecek primlerdeki artışın yaklaşık % 60 oranında olduğu görülmüştür. Ancak, Hükümetin öngördüğü 3 yıllık istikrar tedbirleri doğrultusunda 2000 yılı için % 25’lik enflasyon hedefi dikkate alındığında % 60 olarak belirlenen prim oranlarındaki artışın öngörülen enflasyonla uyumlu hale getirilmesi zarureti hâsıl olmuştur.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde; 506 ve 1479 sayılı Kanunlarda 1.4.2000-31.3.2001 tarihleri arasındaki döneme ait olarak alınacak primlerin yeniden tespitinin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.

Tasarının, geneli üzerinde yapılan müzakerelerde;

– Sosyal güvenlik sistemimizdeki finansman açığının, ülkemizin en temel sorunlarından biri olduğu, 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu ile yapılan düzenlemelerin bu temel sorunun kalıcı bir şekilde çözümlenmesine katkı sağladığı,

– Tasarı ile öngörülen düzenlemelerin malî tablosunun ve boyutlarının bilinmesinde yarar görüldüğü,

– Söz konusu Tasarının, istikrar programının bir parçası olarak değerlendirilmesi gerektiği, bu çerçevede, 2000 yılı için hedeflenen enflasyon oranına göre prim artış oranlarının belirlenmesinin, başta işverenler olmak üzere toplumun önemli bir kesiminin beklentilerine cevap verilmiş olacağı,

– SSK primleri ile Bağ-Kur sigortalıları için uygulanan gelir basamakları artış oranlarının, sadece 2000 yılına münhasır olarak istikrar programında öngörülen enflasyon hedeflerine göre belirlenmesinin 2001 ve 2002 yıllarında da sıkıntı yaratabileceği, beklenen enflasyon oranları ile gerçekleşen enflasyon oranları arasında farklar ortaya çıkabileceği, bu nedenle, prim artış oranlarının belirlenmesinde esneklik sağlanması amacıyla Bakanlar Kuruluna yetki verilmesinde yarar görüldüğü,

– Sosyal güvenlik yasalarında yapılan düzenlemelerin toplumun büyük kesiminde olumlu karşılandığı,

Şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamada;

– 1.4.2000 tarihi itibariyle 4447 sayılı Kanun gereğince; SSK’lılar için belirlenen prime esas günlük kazanç alt sınırı ile Bağ-Kur’a tabi olanların gelir basamaklarının artış oranının % 60 seviyesinde gerçekleştiği, bunun Hükümetin uygulamaya koyduğu istikrar tedbirleri çerçevesinde öngörülen % 25’lik enflasyon hedefi dikkate alındığında, gerek işverenlerin gerekse Bağ-Kur’a tabi sigortalıların prim yükünün artmasına yol açtığı,

– Tasarı ile; prime esas kazancın alt sınırı ve gelir basamaklarındaki artış oranlarının gerek Hükümetin 2000 yılı için öngördüğü % 25 oranındaki enflasyon hedefi ile uyumlu hale getirilmesi, gerekse işveren ve Bağ-Kur’a tabi sigortalıların ödeyecekleri prim yükünü azaltmak amacıyla 1.4.2000-31.12.2001 tarihleri arasında Sosyal Sigortalar Kurumunca uygulanan prime esas kazancın alt sınırının 6 415 000 liradan 5 000 000 liraya, Bağ-Kur’da uygulanan gelir basamak tablosunun 1 inci basamağında 103 531 222 liradan 80 702 188 liraya, 24 üncü basamağında ise; 477 461 637 liradan 372 179 500 liraya indirilmesinin öngörüldüğü,

İfade edilmiştir.

Geneli üzerindeki görüşmeleri müteakip, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

– Çerçeve 1 inci maddesi ile düzenlenerek 506 sayılı Kanuna eklenen ek geçici 2 nci maddesi; Kanunun yayımı tarihinden itibaren iş kazası veya meslek hastalığı sonucu gelir bağlanacak sigortalılar ile bu Kanunun yayımından önce gelir bağlanmış olan sigortalılar arasında doğacak farkın giderilerek, sigortalıların gelirleri arasında paralellik sağlanmasını amaçlayan bir düzenlemenin madde metnine yeni bir fıkra olarak eklenmesi suretiyle;

– Çerçeve 2 nci maddesi aynen,

– 25.8.1999 tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununda; işsizlik ödeneğinin 506 sayılı Kanun kapsamındaki sigortalılara ödeneceği hükme bağlanmış, ancak kamu kurum ve kuruluşlarında işçi statüsünde bulunmayan sözleşmeli personelden işsizlik sigortası kesintisinin yapılıp yapılmayacağı hususunda bir açıklık bulunmadığından, söz konusu personelden Sosyal Sigortalar Kurumuna tabi olanların, Emekli Sandığına tabi olanlara göre % 2 oranında işsizlik sigortası kesintisi nedeniyle mağduriyetlerinin önlenmesini teminen, 4447 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinin 3 üncü fıkrasına ilişkin bir düzenlemenin metne yeni çerçeve 3 üncü madde olarak eklenmesi suretiyle,

– 4447 sayılı Kanunda işsizlik sigortası ile SSK primine temel teşkil eden matrahların ayrı ayrı belirlenmesinin uygulama imkânı bulunmaması ve Kanunun uygulanmasında birlik ve kolaylık amacına aykırı bir durum yarattığı dikkate alınarak, 4447 sayılı Kanunun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasını yeniden düzenleyen hükümleri ihtiva eden metnin 4 üncü madde olarak ilave edilmesi suretiyle,

– Kalkınmada öncelikli yöreler haricindeki sağlık hizmetlerinde de etkinliğin ve rasyonelliğin artırılması amacıyla, 4447 sayılı Kanunun 59 uncu maddesinin 4 üncü fıkrasını yeniden düzenleyen hükümleri ihtiva eden metnin 5 inci madde olarak eklenmesi suretiyle,

– Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü maddeler ise 6 ve 7 nci maddeler olarak aynen,

Kabul edilmiştir.

Ayrıca, Tasarının başlığı yeni madde ilaveleri çerçevesinde yeniden düzenlenmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
 
  Başkan Başkan V. Sözcü  
  Metin Şahin Mehmet Hanifi Tiryaki Nihat Gökbulut  
  Antalya Gaziantep Kırıkkale  
      (Muhalefet şerhim eklidir)  
  Kâtip Üye Üye  
  Cafer Tufan Yazıcıoğlu Sait Açba Abdulkadir Akcan  
  Bartın Afyon Afyon  
    (İmzada bulunamadı)    
  Üye Üye Üye  
  Gaffar Yakın Hikmet Uluğbay Cengiz Aydoğan  
  Afyon Ankara Antalya  
    (İmzada bulunamadı) (Muhalefet şerhim eklidir)  
  Üye Üye Üye  
  Ali Uzunırmak Zeki Ergezen M. Altan Karapaşaoğlu  
  Aydın Bitlis Bursa  
    (İmzada bulunamadı)  (İmzada bulunamadı)  
  Üye Üye Üye  
  Oğuz Tezmen Süleyman Coşkuner Hakkı Duran  
  Bursa Burdur Çankırı  
  Üye Üye Üye  
  Mücahit Himoğlu Aslan Polat Mehmet Dönen  
  Erzurum Erzurum Hatay  
      (İmzada bulunamadı)  
  Üye Üye Üye  
  Ramazan Gül Ali Er Celal Adan  
  Isparta İçel İstanbul  
  Üye Üye Üye  
  Aydın Ayaydın Ali Coşkun Nesrin Nas  
  İstanbul İstanbul İstanbul  
      (Muhalefet şerhim ektedir)  
  Üye Üye Üye  
  Masum Türker Hasan Metin Zeki Ünal  
  İstanbul İzmir Karaman  
    (İmzada bulunamadı) (İmzada bulunamadı)  
  Üye Üye Üye  
  Necdet Tekin Ali Gebeş Ahmet Derin  
  Kırklareli Konya Kütahya  
      (İmzada bulunamadı)  
  Üye Üye Üye  
  Süleyman Çelebi Veysi Şahin Cevat Ayhan  
  Mardin Mardin Sakarya  
      (İmzada bulunamadı)  
  Üye Üye Üye  
  Ş. Ramis Savaş Tarık Cengiz Lütfi Ceylan  
  Sakarya Samsun Tokat  
  Üye      
  Hasan Özgöbek      
  Uşak      

 

MUHALEFET ŞERHİ

4447 sayılı yasanın 46 ncı maddesinin 3 üncü fıkrasının değiştirilmesine ilişkin önergede kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan sözleşmeli personelin işsizlik sigortası kapsamına alınmaması önerilmektedir.

İşsizlik sigortası, 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 2 nci maddesine göre sigortalı olarak çalışanları kapsamaktadır. Önergede sayılan 657 sayılı, 926 sayılı, 3269 sayılı, 3466 sayılı, 2802 sayılı, 2547 sayılı, 2914 sayılı Kanunlar ile 233 ve 399 sayılı KHK’ler kapsamında ve 3046 sayılı Kanuna tabi kamu kurum ve kuruluşlarında sözleşmeli olarak çalışıp da, 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa tabi olarak sigortalı olanların kapsam dışı tutulması 4447 sayılı yasanın ruhuna aykırı düşmekte; yasanın amaçladığı sigortalıların işsizlik sigortasından hak ve yükümlülükleri çerçevesinde bir bütünlük içerisinde yararlanmaları ilkesine ters düşmektedir.

4447 sayılı yasa hükümlerinden yararlanılabilmesi için, işçi statüsünde bulunmak değil, 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu kapsamında sigortalı olunması esastır.
 
  Nihat Gökbulut Cengiz Aydoğan Nesrin Nas
  Kırıkkale Antalya İstanbul

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

SOSYAL SİGORTALAR KANUNU İLE ESNAF VE SANATKÂRLAR VE DİĞER BAĞIMSIZ ÇALIŞANLAR SOSYAL SİGORTALAR KURUMU KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN

TASARISI

MADDE 1. – 17.7.1964 tarihli ve 506 sayılı Kanuna aşağıdaki ek geçici madde eklenmiştir.

“EK GEÇİCİ MADDE 2. — 1.4.2000 ile 31.3.2001 tarihleri arasında alınacak prim ve verilecek ödeneklerin hesabına esas tutulan günlük kazancın alt sınırı 5 000 000 TL olarak uygulanır. Bu alt sınır 1.4.2001 tarihinden itibaren 78 inci maddenin birinci fıkrası hükmüne göre artırılır. 1.4.2000 tarihi ile bu Kanunun yayımı tarihi arasındaki döneme ait ödenen fazla primler, sonraki dönemlerin prim borcuna mahsup edilir.”
 
 
 
 
 
 

MADDE 2. — 2.9.1971 tarihli ve 1479 sayılı Kanunun geçici 12 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra 50 nci maddeye göre belirlenmesi gereken gelir basamaklarının hesaplanmasında yukarıdaki fıkra gereğince uygulanan gelir basamakları 1.4.2000 ile 31.3.2001 tarihleri arasında geçerli olmak üzere % 25 artırılarak uygulanır.”
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

MADDE 3. — Bu Kanun, 1.4.2000 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4. — Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
 
  Bülent Ecevit    
  Başbakan    
  Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Enerji ve Tab. Kay. Bak. ve Başb. Yrd.
  D. Bahçeli H. H. Özkan M. C. Ersümer
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı  Devlet Bakanı
  R. Önal Prof. Dr. T. Toskay M. Keçeciler
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  Prof. Dr. Ş. S. Gürel S. Somuncuoğlu Y. Yalova
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  M. Yılmaz Prof. Dr. R. Mirzaoğlu R. K. Yücelen
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı 
  H. Gemici Prof. Dr. Ş. Üşenmez E. S. Gaydalı
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı V. Devlet Bakanı
  F. Ünlü Prof. Dr. Ş. Üşenmez M. A. İrtemçelik
  Adalet Bakanı Millî Savunma Bakanı İçişleri Bakanı
  Prof. Dr. H. S. Türk S. Çakmakoğlu S. Tantan
  Dışişleri Bakanı V. Maliye Bakanı Millî Eğitim Bakanı
  Prof. Dr. Ş. S. Gürel S. Oral M. Bostancıoğlu
  Bayındırlık ve İskân Bakanı Sağlık Bakanı Ulaştırma Bakanı
  K. Aydın Doç. Dr. O. Durmuş Prof. Dr. E. Öksüz
  Tarım ve Köyişleri Bakanı Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı
  Prof. Dr. H. Y. Gökalp Y. Okuyan A. K. Tanrıkulu
  Kültür Bakanı Turizm Bakanı Orman Bakanı
  M. İ. Talay E. Mumcu Prof. Dr. N. Çağan
  Çevre Bakanı    
  F. Aytekin    

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

SOSYAL SİGORTALAR KANUNU, ESNAF VE SANATKÂRLAR VE DİĞER BAĞIMSIZ ÇALIŞANLAR SOSYAL SİGORTALAR KURUMU KANUNU İLE İŞSİZLİK SİGORTASI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA

KANUN TASARISI

MADDE 1. – 17.7.1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa aşağıdaki ek geçici madde eklenmiştir.

“EK GEÇİCİ MADDE 2. — 1.4.2000 ile 31.3.2001 tarihleri arasında alınacak prim ve verilecek ödeneklerin hesabına esas tutulan günlük kazancın alt sınırı 5 000 000 TL olarak uygulanır. Bu alt sınır 1.4.2001 tarihinden itibaren 78 inci maddenin birinci fıkrası hükmüne göre artırılır. 1.4.2000 tarihi ile bu Kanunun yayımı tarihi arasındaki döneme ait ödenen fazla primler, sonraki dönemlerin prim borcuna mahsup edilir.

Bu Kanunun yayımı tarihini takip eden ödeme dönemi başından itibaren 96 ncı madde uyarınca bağlanmış gelir ve aylıklar birinci fıkrada belirtilen alt sınır üzerinden hesaplanır.”

MADDE 2. — 2.9.1971 tarihli ve 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun geçici 12 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra 50 nci maddeye göre belirlenmesi gereken gelir basamaklarının hesaplanmasında yukarıdaki fıkra gereğince uygulanan gelir basamakları 1.4.2000 ile 31.3.2001 tarihleri arasında geçerli olmak üzere % 25 artırılarak uygulanır.”

MADDE 3. — 25.8.1999 tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununun 46 ncı maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 3 üncü maddesinde sigortalı sayılmayanlar, sosyal güvenlik kuruluşlarından yaşlılık aylığı alıp da sosyal güvenlik destek primi ödeyerek ya da ödemeksizin çalışanlar ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu, 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanunu, 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanunu, 2802 sayılı Hâkim ve Savcılar Kanunu, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu, 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanunu, 233 ve 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameler ile 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tabi kurum ve kuruluşlarının teşkilât kanunlarındaki hükümlerine göre sözleşmeli personel statüsünde çalışanlar ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre geçici personel statüsünde çalıştırılanlar bu Kanun kapsamına dahil değildir.”

MADDE 4. — 4447 sayılı Kanunun 49 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“İşsizlik sigortasının gerektirdiği ödemeleri, hizmet ve yönetim giderlerini karşılamak üzere, bu Kanunun 46 ncı maddesi kapsamına giren tüm sigortalılar, işverenler ve Devlet, işsizlik sigortası primi öder. İşsizlik sigortası primi, sigortalının 17.7.1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 77 ve 78 inci maddelerinde belirtilen prime esas aylık brüt kazançlarından % 2 sigortalı, % 3 işveren ve % 2 Devlet payı olarak alınır.”

MADDE 5. – 4447 sayılı Kanunun 59 uncu maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Kurumun, Sağlık Hizmetleri ile Yardımcı Sağlık Hizmetleri sınıfına dahil kadrolarına açıktan ilk defa atanacaklar; öncelikle kalkınmada öncelikli yörelerdeki boş kadrolara atanırlar. Hizmet sürelerinin işe başlamalarını takiben en az iki yılında atandıkları yörelerde görev ifa etmeleri zorunludur. İki yıllık sürenin hesabında her türlü kanunî izin süreleri (yıllık izin ve yataklı tedavi kurumlarında geçen tedavi süreleri hariç) dikkate alınmaz.”

MADDE 6. — Bu Kanun 1.4.2000 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 7. — Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
 
 

SIRA SAYISI 247 NİN SONU