T.B.M.M. (S. Sayısı : 374)
Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu, Devlet Memurları Kanunu ve Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler ve Millî Savunma ve Plan ve Bütçe Komis-
yonları Raporları (1/615)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 5.1.2000
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.11/101-1224/64
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 3.11.1999 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu, Devlet Memurları Kanunu ve Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
2.8.1998 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan 29.7.1998 tarihli ve 4375 sayılı Kanunla; Devlet memurları ve kamu görevlilerinin bakmakla yükümlü bulundukları aile fertlerine, emeklilere, malûller ve bunların aile fertleri ile dul ve yetimlerine, yurt içinde tedavisi mümkün olmayan hastalıklar için yurt dışında tedavi imkânı sağlanmıştır.
Tasarının Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulunda görüşülmesi sırasında verilen bir önerge ile, görevdeki personel de dahil olmak üzere yurt dışında tedavi edilecek hak sahiplerinden tedavi giderlerinin % 10’u oranında katılım payı alınmasına ilişkin hüküm, Tasarıya dahil edilmiş ve Tasarı bu şekliyle kanunlaşmıştır.
4375 sayılı Kanunun gerekçesinde özetle;
a)Türkiye’de tedavisi mümkün olmayan hastalıkların yurt dışında tedavi ettirilmesi imkânının, sadece görevdeki personel ile sınırlı tutulmuş olmasının sosyal güvenlik prensiplerine uygun olmadığı,
b)Bu gibi hastalıkların, görevdeki personelin ailelerinde ve özellikle yaş durumları itibarıyla emekli ve malûller ile aile fertlerinde ortaya çıkması halinde, dar ve sabit gelirli bu kişilerin maddî sıkıntı içine düştükleri,
c)Bu durumun ise, personelin moralini olumsuz yönde etkilediği,
hususları belirtilmiştir.
Tasarı ile, yurt dışı tedavi imkânının kapsamında genişletme amaçlanmış iken, verilen önerge ile dahil edilen katılım payına ilişkin hüküm, çelişki yaratmıştır. Bu nedenle de, söz konusu hükmün uygulamada yaratacağı sorunlar önceden değerlendirilememiştir.
4375 sayılı Kanunla yapılan düzenlemelerden önce de; subay, astsubay, uzman jandarma ve uzman erbaşlar için 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 68 inci maddesinin (a) fıkrasında, Devlet memurları için de 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 209 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yurt dışında ücretsiz tedavi imkânı mevcut iken; 4375 sayılı Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra yurt dışı tedaviye gönderilen kişilerden % 10 oranında katılım payı alınması ile bir anlamda görevdeki personelin müktesep hakkı geriye götürülmüştür.
Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda tüm ihtiyaçları Devlet tarafından deruhte ve temin olunacağı belirtilen ve harçlıkları dışında hiçbir geliri olmayan erbaş ve erlerden de katılım payı alınması; 211 sayılı Kanun ile 4375 sayılı Kanun arasında çelişki yarattığı gibi, bu konuda 4375 sayılı Kanunun uygulanması da mümkün görülmemektedir.
Diğer taraftan, 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununun 21 inci maddesine göre, terörle mücadelede yaralanan ve sakatlanan personelden yurt içinde tedavileri mümkün olmayanların, yetkili sağlık kuruluşlarının raporlarına istinaden yurt dışında ücretsiz tedavi ettirilmeleri hüküm altına alınmış iken, 4375 sayılı Kanuna istinaden bu personelden de % 10 katılım payı alınması öngörülmüştür.
Hastalığın türüne göre, yurt dışı tedavi giderleri, büyük meblağlara ulaşabilmektedir. Örneğin, 1997 yılında yurt dışına tedaviye gönderilen bazı askerî personel için yapılan harcamalar, 5 700- 314 000 Amerikan Doları arasında gerçekleşmiştir. Bu miktarların % 10’u tutarındaki katılım payını, Devletten aldıkları maaştan başka geliri olmayan hak sahiplerinin ödemesine imkân bulunmamaktadır. Örneğin, 30 000 Amerikan Doları tutarı katılım payını; bir emekli kıdemli albay maaşının tamamını vererek ancak 5 yılda, bir emekli kıdemli başçavuş ise 10 yılda ödeyebilecektir.
Hazırlanan Tasarı ile, 29.7.1998 tarihli ve 4375 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde yer verilen % 10 katılım payının yürürlükten kaldırılması öngörülmekte ve böylece Devlet memurları ve kamu görevlileri ile emekli ve malûllerin mağduriyetlerinin giderilmesi amaçlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – 2.8.1998 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan 29.7.1998 tarihli ve 4375 sayılı Kanunla; Devlet memurları ve kamu görevlileri için mevcut olan yurt dışı tedavi imkânı, bu personelin aile fertlerini, emekliler, malûller ve bunların aile fertlerini ve dul ve yetimleri de kapsayacak tarzda genişletilmiştir. Ancak, bu Kanunun yasalaşması esnasında yurt dışı tedavi imkânından yararlanan tüm hak sahiplerinden tedavi giderlerinin % 10’u oranında katılım payı alınması maksadıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulunda verilen bir önerge kabul edilerek Tasarıya dahil edilmiş ve Tasarı bu şekliyle kanunlaşmıştır.
4375 sayılı Kanun ile; görevdeki personelin müktesep hakları geriye götürüldüğü gibi, terörle mücadelede yaralanan ve sakatlanan personel ile erbaş ve erlerden de katılım payı alınmasının öngörülmüş olması, ilgili kanunlar arasında çelişki yaratmıştır. Ayrıca, yurt içinde tedavisi mümkün olmayan hastalıkların, yurt dışındaki tedavi masrafları da önemli meblağlara ulaştığından, dar ve sabit gelirli hak sahiplerinin söz konusu katılım payını ödemeleri mümkün görülmemektedir.
Tasarının bu maddesi ile, 4375 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde değişiklik yapılarak, 4375 sayılı Kanunun hazırlanış amacına da uygun düşmeyen % 10 oranındaki katılım payı ile ilgili hükmün, kanun metninden çıkarılması ve böylece Devlet Memurları ve kamu görevlileri ile emekli ve malûllerin mağduriyetlerinin giderilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 2. – Yurt dışına tedaviye gönderilenlerden % 10 oranında katılım payı alınmasına ilişkin hüküm, 2.8.1998 tarihinde yürürlüğe girdiğinden ve 29.7.1998 tarihli ve 4375 sayılı Kanun kapsamındaki hak sahiplerinin mağduriyetleri bu tarihte başladığından, Tasarının 2.8.1998 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girmesi öngörülmektedir.
Madde 3. – Yürütme maddesidir.
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Sağlık, Aile, Çalışma ve 31.1.2000
Sosyal İşler Komisyonu
Esas No.: 1/615
Karar No.: 29
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak, Bakanlar Kurulunca 5.1.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve 14.1.2000 tarihinde tali komisyon olarak Millî Savunma Komisyonuna ve Komisyonumuza, esas komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilen “Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu, Devlet Memurları Kanunu ve Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 20.1.2000 ve 27.1.2000 tarihlerinde yaptığı 16 ve 17 nci Birleşimlerinde, Millî Savunma, İçişleri, Sağlık, Maliye, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlıkları, Genelkurmay ve Devlet Personel Başkanlıkları ile Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Tasarı ile, 2.8.1998 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan 29.7.1998 tarihli ve 4375 sayılı Kanunla; Devlet memurları ve kamu görevlilerinin bakmakla yükümlü bulundukları aile fertlerine, emeklilere, malûller ve bunların aile fertleri ile dul ve yetimlerine, yurt içinde tedavisi mümkün olmayan hastalıklar için yurt dışında tedavi imkânı sağlanmakta, bu anlamda 4375 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde yer verilen % 10 katılım payının yürürlükten kaldırılması ve böylece Devlet memurları ve kamu görevlileri ile emekli ve malûllerin mağduriyetlerinin giderilmesi amaçlanmaktadır.
Komisyon toplantısında yapılan görüşmeler sırasında;
Tasarının 1 inci maddesiyle ilgili olarak; üyelerimiz tarafından yurt dışına tedavi amacıyla gönderilenlerden hiç katılım payı alınmaması halinde bu imkânın suiistimale yol açabileceği dikkate alınarak, % 4 oranında katılım payı alınması ve bu meblağın hak sahiplerinin ödeme güçlerini de zorlamayacak şekilde, ilgilinin net aylık veya ücretinin üç katını geçmemesi yönünde bir önerge verilmiştir. Önerge, tasarıya taraf Bakanlıkların ve ilgili diğer kamu kuruluş ve temsilcilerin mutabakatı üzerine bu şekilde düzenlenmiş ve komisyonumuzca aynen benimsenmiştir. Bu önerge ile erbaş ve erler ile 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu hükümlerine göre yurt dışına tedaviye gönderilenlerden katılım payı alınmayacağı da öngörülmüş ve bu anlamda tasarının 1 inci maddesi yeniden düzenlenmiştir.
Aynı şekilde,
29.7.1998 tarihli ve 4375 sayılı Kanun, 2.8.1998 tarihli Resmî Gazetede yayınlanmıştır. Bu anlamda Tasarının yürürlüğe ilişkin 2 nci maddesindeki 2.8.1999 tarihinde yazım hatası Komisyon Başkanlığına verilen redaksiyon yetkisi ile, 2.8.1998 olarak düzeltilmiştir.
Tasarının yürütmeye ilişkin 3 üncü maddesi Komisyonumuzda aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz esas komisyon olan Plan ve
Bütçe Komisyonuna sunulmak üzere saygıyla arz olunur.
| Başkan | Başkanvekili | |
| Ertuğrul Kumcuoğlu | Prof. Dr. Hasan Basri Üstünbaş | |
| Aydın | Kayseri | |
| Sözcü | Üye | |
| Ali Emre Kocaoğlu | Yakup Budak | |
| İstanbul | Adana | |
| Üye | Üye | |
| Burhan İsen | Mahfuz Güler | |
| Batman | Bingöl | |
| Üye | Üye | |
| Mustafa Karslıoğlu | Melek Denli Karaca | |
| Bolu | Çorum | |
| Üye | Üye | |
| Ali Ahmet Ertürk | İbrahim Konukoğlu | |
| Edirne | Gaziantep | |
| Üye | Üye | |
| Hakkı Oğuz Aykut | Ali Güner | |
| Hatay | Iğdır | |
| Üye | Üye | |
| Erol Karan | Hasan Çalış | |
| Karabük | Karaman | |
| Üye | Üye | |
| Yener Yıldırım | Ahmet Zamantılı | |
| Ordu | Tekirdağ | |
| Üye | Üye | |
| Ali Kemal Başaran | Mustafa Niyazi Yanmaz | |
| Trabzon | Şanlıurfa | |
| Üye | ||
| Mesut Türker | ||
| Yozgat |
Millî Savunma Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Millî Savunma Komisyonu 23.2.2000
Esas No.: 1/615
Karar No.: 32
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 5.1.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 14.1.2000 tarihinde tali komisyon olarak Komisyonumuza ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna, esas komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilen 1/615 esas numaralı “Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu, Devlet Memurları Kanunu ve Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 23.2.2000 tarihli 12 nci birleşiminde Hükümeti temsilen Millî Savunma, Maliye ve İçişleri Bakanlıkları ile Genelkurmay Başkanlığı ve Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
2.8.1998 tarihinde yürürlüğe giren 4375 sayılı Kanunla, Devlet memurları ve kamu görevlilerinin bakmakla yükümlü oldukları aile fertlerine, emeklilere, malûller ve bunların aile fertleri ile dul ve yetimlerine, yurt içinde tedavisi mümkün olmayan hastalıklar için yurt dışında tedavi imkânının sağlandığı, ancak Tasarının Genel Kurulda kanunlaşması sürecinde kabul edilen bir önerge doğrultusunda, görevdeki personel de dahil olmak üzere yurt dışında tedavi edilecek hak sahiplerinden tedavi giderlerinin % 10’u oranında katılım payı alınmasına ilişkin bir hükmün de eklendiği,
Söz konusu hak sahipleri için daha önceki hukukî mevzuat içerisinde yurt dışında ücretsiz tedavi imkânının mevcut bulunduğu ve eklenen bu hüküm nedeniyle müktesep hak kaybına sebebiyet verildiği, ayrıca tüm ihtiyaçları Devlet tarafından karşılanan erbaş ve erlerden de katılım payı alınmasının hem çelişki yaratacağı hem de uygulamanın mümkün olmayacağı,
Bunun dışında, terörle mücadelede yaralanan ve sakatlanan personelden yurt dışında tedavileri gerekenlerin bu tedavilerinin ücretsiz olarak yapılacağı 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununun 21 inci maddesi ile hüküm altına alındığı,
Hastalığın türüne göre büyük meblağlara ulaşabilen yurt dışı tedavi giderlerinin % 10’unun dahi hak sahiplerince ödenebilmesine imkân bulunmadığı,
Tasarının söz konusu sıkıntıları gidermek amacıyla hazırlandığı,
Görülmektedir.
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenmiş ve söz konusu Tasarının görüşmelerinde Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonunun kabul ettiği metnin esas alınması kabul edilmiştir.
Esas alınması kabul edilen metin üzerinde Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;
Alınacak katılım payının hak sahiplerinin aylık net ücretlerinin üç katını geçemeyeceği hükmüne göre bunun alt ve üst limitlerinin ne kadar olacağı,
Tasarının yürürlük tarihinin neden geçmişe yönelik olarak düzenlendiği,
Uygulamada şu ana kadar kaç kişinin bu haktan yararlandığı,
Yurt dışında tedavi kararını veren kurumların hangi kriterlere göre hareket ettiği ve tıp gibi çok hızlı gelişen ve değişen bir sektör ve bilim dalında bu gelişmelere paralel ve dünya normlarına uygun özel akreditasyon merkezlerinin bu tür kararları vermesi gerektiği,
Yönündeki sorulara Hükümet adına verilen cevaplarda,
Şu anda en alt düzeydeki üç aylık emekli maaşının 372 milyon TL. sı civarında olduğu, en yüksek devlet memuru maaşı olan Başbakanlık Müsteşarında ise bu rakamın 1.800 milyon TL. sına ulaştığı, ancak bir kanser tedavisinin ise 300 000 ABD Dolarına ulaştığı, kaldı ki % 10’luk katılım payının geri ödenmesinde aylığın ancak % 25’inin kesildiği,
Tasarının geriye yönelik yürürlük kazanacak olmasının geçmişe yönelik mağduriyetleri gidermek amacı ile konulduğu ve halen yurt dışı tedavilerin sürmekte olması ve faturaların Maliye Bakanlığına konsolosluklar vasıtasıyla ve peyderpey geliyor olması nedeniyle başka türlü bir düzenlemenin yapılamadığı, yine aynı nedenle tedavilerin malî portresinin de bir kesinlik kazanmadığı,
Kanunun çıkmasını takiben 11.8.1998 tarihinde Bakanlar Kurulu Kararı ile bir yönetmeliğin yayımlandığı ve bu yönetmeliğin 14 üncü maddesi ile bakanlıklararası işbirliğinin ve gerektiğinde yeniden değerlendirme düzenlemelerinin yapıldığı,
İfade edilmiştir.
Tali komisyon olan ve diğer tali komisyon olan Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonunun metnini esas alan Komisyonumuz ayrıca bir metin hazırlamaya gerek görmemiştir.
Raporumuz esas komisyon olan Plan ve
Bütçe Komisyonuna sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
| Başkan | Başkanvekili | |
| Sadık Kırbaş | Hayrettin Özdemir | |
| Çanakkale | Ankara | |
| Kâtip | Üye | |
| M. Kemal Tuğmaner | M. Metanet Çulhaoğlu | |
| Mardin | Adana | |
| Üye | Üye | |
| Gönül Saray Alphan | Oğuz Aygün | |
| Amasya | Ankara | |
| Üye | Üye | |
| Rıza Ulucak | Agâh Oktay Güner | |
| Ankara | Balıkesir | |
| Üye | Üye | |
| Hüseyin Arabacı | Bekir Aksoy | |
| Bilecik | Çorum | |
| Üye | Üye | |
| Vahit Kayırıcı | Fahrettin Kukaracı | |
| Çorum | Erzurum | |
| Üye | Üye | |
| Mukadder Başeğmez | Yıldırım Ulupınar | |
| İstanbul | İzmir | |
| Üye | Üye | |
| Hüseyin Arı | Namık Hakan Durhan | |
| Konya | Malatya | |
| Üye | Üye | |
| Mustafa Enöz | Hasan Gülay | |
| Manisa | Manisa | |
| Üye | Üye | |
| Ahmet Demircan | Mehmet Sait Değer | |
| Samsun | Şırnak | |
| Üye | Üye | |
| Fetullah Gültepe | Ömer Üstünkol | |
| Van | Zonguldak |
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe Komisyonu 28.2.2000
Esas No.: 1/615
Karar No.: 92
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak, Bakanlar Kurulunca 5.1.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 14.1.2000 tarihinde tali komisyon olarak Millî Savunma Komisyonu ile Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna, Esas Komisyon olarak da Komisyonumuza sevk olunan “Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu, Devlet Memurları Kanunu ve Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 24.2.2000 tarihinde yaptığı 41 inci birleşimde Hükümeti temsilen MillîSavunma Bakanı Sabahattin Çakmakoğlu ile Millî Savunma Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, yurt dışında tedavisi mümkün olmayan hastalıklara duçar olan kamu görevlileri Sağlık Bakanlığı veya Gülhane Askerî Tıp Akademisi Profesörler Kurulu raporları ile yurtdışında tedavi ettirilmekte ve bunların yol, tedavi ve diğer giderleri kurumlarınca karşılanmakta, ancak, anılan kişilerin kanunen bakmakla yükümlü oldukları aile fertleri ile emekli, adî malûllük veya vazife malûllüğü aylığı bağlananların kanunen bakmakla yükümlü oldukları aile fertleri ile dul ve yetim aylığı alanlar, yurt dışı tedavi imkânlarından istifade edemiyorlardı. Bu nedenle, 25.7.1998 tarihli ve 4375 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde bahse konu kişilerin de yurt dışında tedavi ettirilebilme olanağından yararlanabilmeleri düzenlenmiştir. Ancak söz konusu Kanun ile görevdeki personel de dahil olmak üzere, yurt dışında tedaviye gönderileceklerin yurt dışı tedavi giderlerinin % 10’u oranında katılım payı ödemeleri hükme bağlanmıştır.
4375 sayılı Kanunla yapılan düzenlemelerden önce, subay, astsubay, uzman jandarma ve uzman erbaşlar için 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 68 inci maddesinin (a) fıkrasında, Devlet Memurları için de 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 209 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yurt dışında ücretsiz tedavi imkânı mevcut iken, 4375 sayılı Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra yurt dışı tedaviye gönderilen kişilerden % 10 oranında katılım payı alınmaya başlanmıştır. Bu durum görevdeki personelin müktesep hakkının geriye götürülmesi olarak değerlendirilmektedir.
Ayrıca, Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda tüm ihtiyaçları Devlet tarafından deruhte ve temin olunacağı belirtilen ve harçlıkları dışında hiçbir geliri olmayan erbaş ve erlerden katılım payı alınması, 211 sayılı Kanun ile 4375 sayılı Kanun arasında çelişki yarattığı gibi, bu konuda 4375 sayılı Kanunun uygulanması da mümkün görülmemektedir. Diğer taraftan, 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununun 21 inci maddesine göre, terörle mücadelede yaralanan ve sakatlanan personelden yurt içinde tedavileri mümkün olmayanların, yetkili sağlık kuruluşlarının raporlarına istinaden yurt dışında ücretsiz tedavi ettirilmeleri hüküm altına alınmış iken, 4375 sayılı Kanunla % 10 oranında katılım payı alınması bu hükmün uygulanmasını güçleştirmiştir. Hastalık türüne göre, yurt dışı tedavi giderlerinin, büyük meblağlara ulaştığı dikkate alındığında, maaşlarından başka geliri olmayan hak sahiplerinin % 10 oranında bu katkı payını ödemeleri mümkün görülmemektedir. Yukarıda belirtilen olumsuzluklar da dikkate alındığında söz konusu personelin mağduriyetlerinin, Anayasamızda ifadesini bulan sosyal devlet anlayışı çerçevesinde çözümlenmesi kamu menfaati açısından önem arz etmektedir.
Tasarı ile, 29.7.1998 tarihli ve 4375 sayılı Kanunun 4 üncü maddesindeki % 10 katılım payının, kamu görevlileri ile emekli ve malûllerin mağduriyetleri dikkate alınarak yürürlükten kaldırılmasının amaçlandığı anlaşılmıştır.
Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan müzakerelerde;
– Sosyal güvenlik kuruluşlarına ödenen primler ile yapılan tedavinin maliyetinin bir denge içinde değerlendirilmesinde fayda mülahaza edildiği,
– Yıllar itibariyle, yurt dışı tedavi giderlerinin ne gibi bir seyir izlediği ve bu Tasarının kanunlaşması halinde yıllık ne kadar malî yükle karşı karşıya kalınacağı konularında belli bir fikir sahibi olunabilmesi için bilgilendirilme ihtiyacı duyulduğu,
– Modern devlet anlayışında, vatandaşların sağlık hakkının temel haklar arasında değerlendirildiği, Anayasamızla da bu hakların güvence altına alındığı, 4375 sayılı Kanunun uygulanmasından kaynaklanan mağduriyetin giderilmesine dönük olarak hazırlanan bu düzenlemenin memnuniyet verici bulunduğu, ancak tasarı ile getirilen haklardan gerçek ihtiyaç sahiplerinin yararlandırılmasının ve istismara meydan verilmemesinin temenni edildiği,
Şeklinde görüş ve eleştirileri müteakip Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
– Yurt dışına tedavi amacıyla yollananlar konusunda titiz davranıldığı, özellikle terörle mücadele kapsamında yaralanan ve sakat kalanların bu imkândan yararlandığı, 2.8.1998 tarihinden bu yana 32’si terörle mücadelede yaralananlar ve 1’i sivil iştirakçi olmak üzere toplam 33 kişinin yurt dışında tedavilerinin sürdürüldüğü,
İfade edilmiştir.
Bu görüşmeleri müteakip tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek tali komisyon olan Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu ile Millî Savunma Komisyonunun üzerinde mutabakat sağladıkları metinleri de dikkate alınmak suretiyle maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
– Çerçeve 1 inci maddesi; yurt dışına tedavi amacıyla gönderileceklerden hiçbir ücret alınmamasının malî yapısı bozuk olan T.C. Emekli Sandığının aktüeryal dengelerini olumsuz yönde etkileyeceği dikkate alınarak tali komisyonlarca da kabul edildiği biçimde, % 4 oranında katılım payı alınması ve bu meblağın, hak sahiplerinin ödeme güçleri de gözönünde tutulacak biçimde alınması doğrultusunda düzenlenmek suretiyle,
– Yürürlüğe ilişkin 2 nci maddesi; muhtemel mağduriyetlerin önlenmesi amacıyla, “2.8.1999” ibaresinin; 4375 sayılı Kanunun yayım tarihi olan “2.8.1998” olarak değiştirilmesi suretiyle,
– Yürütmeye ilişkin 3 üncü maddesi ise aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
| Başkan | Başkanvekili | |
| Metin Şahin | Mehmet Hanifi Tiryaki | |
| Antalya | Gaziantep | |
| Sözcü | Kâtip | |
| Nihat Gökbulut | Cafer Tufan Yazıcıoğlu | |
| Kırıkkale | Bartın | |
| Üye | Üye | |
| Sait Açba | Abdülkadir Akcan | |
| Afyon | Afyon | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Gaffar Yakın | Hikmet Uluğbay | |
| Afyon | Ankara | |
| Üye | Üye | |
| Ali Uzunırmak | M. Altan Karapaşaoğlu | |
| Aydın | Bursa | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Oğuz Tezmen | Süleyman Coşkuner | |
| Bursa | Burdur | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Hakkı Duran | Mücahit Himoğlu | |
| Çankırı | Erzurum | |
| Üye | Üye | |
| Mehmet Dönen | Ramazan Gül | |
| Hatay | Isparta | |
| Üye | Üye | |
| Aydın Ayaydın | Ali Coşkun | |
| İstanbul | İstanbul | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Yılmaz Karakoyunlu | Nesrin Nas | |
| İstanbul | İstanbul | |
| Üye | Üye | |
| Masum Türker | Hasan Metin | |
| İstanbul | İzmir | |
| Üye | Üye | |
| Zeki Ünal | Necdet Tekin | |
| Karaman | Kırklareli | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Ali Gebeş | Ahmet Derin | |
| Konya | Kütahya | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Süleyman Çelebi | Veysi Şahin | |
| Mardin | Mardin | |
| Üye | Üye | |
| Cevat Ayhan | Ş. Ramis Savaş | |
| Sakarya | Sakarya | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Kemal Kabataş | Lütfi Ceylan | |
| Samsun | Tokat | |
| Üye | ||
| Hasan Özgöbek | ||
| Uşak |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET
KANUNU, DEVLET MEMURLARI KANUNU VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
TASARISI
MADDE 1. – 29.7.1998 tarihli ve 4375 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu, Devlet Memurları Kanunu ve Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 4. – 211 sayılı Türk Silahlı
Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 68 inci maddesinin (a) fıkrası, 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununun 209 uncu maddesinin ikinci fıkrası ve 5434 sayılı
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun geçici 139 uncu maddesinin
ikinci fıkrası hükümleri dikkate alınarak, yurt içinde tedavilerinin mümkün
bulunmadığına karar verilenlerin tedavi amacıyla yurt dışına gönderilmesine
ve söz konusu hükümlerin uygulanmasına yönelik usul ve esaslar, bu Kanunun
yayımı tarihini müteakip altı ay içinde Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri
Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve Devlet Personel Başkanlığının görüşleri
alınmak suretiyle Maliye Bakanlığınca hazırlanacak ve Bakanlar Kurulu Kararı
ile yürürlüğe konulacak bir yönetmelikle tespit edilir.”
MADDE 2. – Bu Kanun 2.8.1999 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
| Bülent Ecevit | |||
| Başbakan | |||
| Devlet Bak. ve Başb. Yrd. | Devlet Bak. ve Başb. Yrd. | En. ve Tab. Kay. Bak. ve Başb. Yrd. | |
| D. Bahçeli | H. H. Özkan | M. C. Ersümer | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| R. Önal | Prof. Dr. T. Toskay | M. Keçeciler | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| Prof. Dr. Ş. S. Gürel | S. Somuncuoğlu | Y. Yalova | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı V. | Devlet Bakanı V. | |
| M. Yılmaz | Prof. Dr. A. Çay | Y. Okuyan | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| H. Gemici | Prof. Dr. Ş. Üşenmez | E. S. Gaydalı | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| F. Ünlü | Prof. Dr. A. Çay | M. A. İrtemçelik | |
| Adalet Bakanı | Millî Savunma Bakanı | İçişleri Bakanı | |
| Prof. Dr. H. S. Türk | S. Çakmakoğlu | S. Tantan | |
| Dışişleri Bakanı V. | Maliye Bakanı | Millî Eğitim Bakanı | |
| Prof. Dr. Ş. S. Gürel | S. Oral | M. Bostancıoğlu | |
| Bayındırlık ve İskân Bakanı | Sağlık Bakanı | Ulaştırma Bakanı | |
| K. Aydın | Doç. Dr. O. Durmuş | Prof. Dr. E. Öksüz | |
| Tarım ve Köyişleri Bakanı | Çalışma ve Sos. Güv. Bak. | Sanayi ve Ticaret Bakanı | |
| Prof. Dr. H. Y. Gökalp | Y. Okuyan | A. K. Tanrıkulu | |
| Kültür Bakanı | Turizm Bakanı V. | Orman Bakanı | |
| M. İ. Talay | Y. Yalova | Prof. Dr. N. Çağan | |
| Çevre Bakanı V. | |||
| M. Bostancıoğlu |
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL
İŞLER KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNU, DEVLET MEMURLARI KANUNU VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKIN-
DA KANUN TASARISI
MADDE 1. – 29.7.1998 tarihli ve 4375 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu, Devlet Memurları Kanunu ve Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 4. – Tedavi amacıyla yurt dışına gönderilenlerden yurt dışı tedavi giderlerinin % 4’ü oranında katılım payı alınır. Alınacak katılım payı, hak sahiplerinin her türlü ödemeler dahil net aylık veya ücretlerinin üç katını geçemez. Vefat edenlerin katılım payının kalan kısmı, mirasçılardan tahsil edilmez.
Erbaş ve erler ile 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu hükümlerine göre yurt dışına tedaviye gönderilenlerden katılım payı alınmaz.
Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin usul
ve esaslar, Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı
ve Devlet Personel Başkanlığının görüşleri alınmak suretiyle Maliye Bakanlığınca
hazırlanacak ve Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulacak bir yönetmelikle
tespit edilir.”
MADDE 2. – Bu Kanun 2.8.1998 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi,
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNU, DEVLET MEMURLARI KANUNU VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKIN-
DA KANUN TASARISI
MADDE 1. – 29.7.1998 tarihli ve 4375 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu, Devlet Memurları Kanunu ve Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 4. – Tedavi amacıyla yurt dışına gönderilenlerden yurt dışı tedavi giderlerinin % 4’ü oranında katılım payı alınır. Alınacak katılım payı, hak sahiplerinin her türlü ödemeler dahil net aylık veya ücretlerinin üç katını geçemez. Vefat edenlerin katılım payının kalan kısmı, mirasçılardan tahsil edilmez.
Erbaş ve erler ile 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu hükümlerine göre yurt dışına tedaviye gönderilenlerden katılım payı alınmaz.
Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar, Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve Devlet Personel Başkanlığının görüşleri alınmak suretiyle Maliye Bakanlığınca hazırlanacak ve Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulacak bir yönetmelikle tespit edilir.”
MADDE 2. – Bu Kanun 2.8.1998 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi,
aynen kabul edilmiştir.
SIRA SAYISI 374 ÜN SONU