Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 643)
Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, Devlet
Memurları Kanunu, Harcırah Kanunu ile Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve
Turizm ve
Plan ve Bütçe Komisyonları Raporları (1/593)
T.C.
Başbakanlık 24.12.1999
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-1522/6431
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 1.11.1999 tarihinde kararlaştırılan “Denizcilik
Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, Devlet
Memurları Kanunu, Harcırah Kanunu ile Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi
ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Bilindiği üzere, üç tarafı denizlerle çevrili ve toplam
sahil şeridi 8333 km olan ülkemizde
denizcilik sistem ve hizmetlerinin ülkemizin deniz ilgi, çıkar ve ihtiyaçlarına
uygun olarak tahsis ve geliştirilmesi amacıyla 10.8.1993 tarihli ve 491 sayılı
Kanun Hükmünde Kararname ile Başbakanlığa bağlı Denizcilik Müsteşarlığı
kurulmuştur.
Denizcilik Müsteşarlığı, merkez ve taşra teşkilâtından
oluşmaktadır. Merkez teşkilâtı, Müsteşarlık Makamı, ana hizmet birimleri,
danışma birimleri ve yardımcı birimlerden oluşmaktadır. Taşra teşkilâtı ise
29.6.1994 tarihinde Bakanlar Kurulu Kararı ile oluşturulmuş olup, Müsteşarlığa
bağlı Trabzon, Samsun, İstanbul, Çanakkale, İzmir, Antalya ve Mersin
illerimizde 7 adet bölge müdürlüğü ve bunların bünyesinde 65 liman
başkanlığından teşekkül etmektedir. 491 sayılı Denizcilik Müsteşarlığının
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede bir denetim birimine
yer verilmediği gibi, Müsteşarlığın araştırma, planlama ve koordinasyon
işlerini yürütecek herhangi bir birimi de bulunmamaktadır.
Özellikle, taşra teşkilâtı içinde yer alan bölge
müdürlükleri ile limanlar, deniz ulaşımının gerek can ve mal, gerekse çevre
güvenliği yönünden son derece önemli görevler ifa eden birimlerdir. Mer’i
mevzuat gereğince, denizde seyir, can ve mal emniyetinin sağlanmasından
Denizcilik Müsteşarlığı sorumludur. Müsteşarlık bu görevlerini mer’i mevzuatın
yanısıra, bundan daha kapsamlı ve karmaşık uluslararası mevzuat hükümlerine
uygun olarak yerine getirmeye çalışmaktadır. Denizcilik sektörü ve denizcilik,
hem uluslararası bir niteliğe sahiptir, hem de son derece teknik konuları
kapsamaktadır.
Müsteşarlığın gerek ulusal gerekse uluslararası alanda
yüklendiği görevlerin lâyıkı veçhile ye-rine getirilebilmesi için yapılan iş ve
işlemlerin ulusal ve uluslararası mevzuata uygunluğunu te-minen etkili ve periyodik olarak tüm
birimlerin denetiminde zaruret bulunmaktadır. Bu denetim, idarî konuların
yanısıra ilgili birimlerce ifa edilen teknik hususları da kapsayabilecektir.
Denizcilik Müsteşarlığı, 1994 yılında kurulmuş ve
faaliyete başlamış olmasına rağmen, bu zamana kadar Müsteşarlığın birimleri,
özellikle, taşra teşkilâtı, periyodik ve etkili bir denetimden geçmiş değildir.
Mevzuat gereği denetim, ancak Başbakanlık Teftiş Kurulu Başkanlığınca ya da
ihbar/şikâyet vukuunda denizcilikten sorumlu Devlet Bakanlığı Makamından onay
alınarak tefrik olunan muhakkikler tarafından yürütülmektedir. Ancak,
Başbakanlık Teftiş Kurulunun mevcut iş yoğunluğu dolayısıyla bu zamana kadar
Müsteşarlık bünyesinde genel bir teftiş ve denetim yapılması mümkün
olamamıştır. Diğer yandan, Müsteşarlık bünyesinden tefrik olunan muhakkikler
vasıtasıyla yürütülen denetim ve soruşturmalardan ise yeterli ölçüde verim
alınamamaktadır. Zira muhakkiklik yapabilecek seviye ve bilgiye sahip personel
sayısı son derece yetersiz olduğu gibi, bu işleri yürüten personelin işlerinde
de aksamalar meydana gelmekte, inceleme ve soruşturmanın tamamlanarak rapor
yazılması uzun zaman almakta, muhakkikler ile hakkında soruşturma yapılan
personel arasında istenmeden husumet doğmakta, muhakkikler vasıtasıyla yapılan
her soruşturmada muhakkiklerin yanlı ve objektif olmadığı yönünde şikâyetler
gelmekte, bu ise kurum içinde barış ve sükunu bozucu bir olgu haline
gelmektedir.
Halihazırda devam etmekte olan ve sonuçlandırılamayan
çok sayıda soruşturma bulunduğu gibi, inceleme ve soruşturma açılmasını
gerektiren çok sayıda şikâyet ve ihbar dosyaları da mevcuttur. Muhakkik olarak
görev yapabilecek çok az sayıda personel bulunduğundan, şu andaki şartlarla
müsteşarlık tarafından etkili ve yeterli soruşturma ve teftiş yapılması, hemen
hemen imkânsız hale gelmiş olup, derhal Müsteşarlık bünyesinde bir denetim
birimi oluşturulması gerekmektedir.
Diğer yandan, teşkilât yapısının genişliği ve birçok
kurum/kuruluşlar ile Müsteşarlığa bağlı birimler arasında yürütülen
faaliyetlerin kanun, tüzük ve yönetmeliklere uygun olarak yürütülüp
yürütülmediği, ortaya çıkan aksaklıkların tespiti ile bunların giderilmesi,
gerek kurum içinde, gerekse diğer kurumlarla koordinasyon sağlanması gibi
konularda Müsteşarlık bünyesinde bu zamana kadar yeterli bir çalışma gerçekleştirilebilmiş
değildir. Özellikle kalkınma planları ve yıllık programlar üzerinde gerekli
çalışmalar yapılamadığı gibi, faaliyet raporları, yıllık çalışma plan ve
programları ve bütçenin hazırlanması ile bu konularda ortaya çıkan güçlük ve
aksaklıkların tespiti ile, bunların giderilmesi, kanun, tüzük ve diğer mevzuat
çalışmalarında Müsteşarlık görüşünün oluşabilmesini teminen Müsteşarlık
bünyesinde bir araştırma, planlama ve koordinasyon dairesi başkanlığına da
önemle ihtiyaç bulunmaktadır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1.- Madde ile; merkez teşkilâtında ana hizmet birimleri, danışma
ve yardımcı hizmet birimlerine denetim birimleri ilave edilmiş olup, merkez
teşkilâtını gösteren Ek-1 sayılı cetvel yeniden düzenlenmiştir.
Madde 2. - Madde ile; Müsteşarlığın merkez kuruluşundaki danışma ve
denetim birimleri yeniden düzenlenmekte olup, Müsteşarlığın merkez teşkilâtında
yer alan “Hukuk Müşavirliği” ve “Müsteşarlık Müşavirleri”ne, 4 üncü maddede
yapılan değişikliğe paralel olarak “Teftiş Kurulu Başkanlığı” ile “Araştırma,
Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı” ilave edilmiştir.
Madde 3. - Madde ile; “Teftiş Kurulu Başkanı” ve “müfettiş” unvanları
taşıyan görevlere müşterek kararla atama yapılması öngörülmüştür.
Madde 4. - 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen ek 1 inci madde
ile 3046 sayılı Kanunun belirlediği ilkeler çerçevesinde Teftiş Kurulu
Başkanlığının görevleri sayılmıştır. Ayrıca 491 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameye eklenen ek 2 nci madde ile de Araştırma, Planlama ve Koordinasyon
Dairesi Başkanlığının görevleri sayılmıştır. Müsteşarlığın politikalarının
belirlenmesinde, hükümet programları, kalkınma planları, yıllık programlar ve
millî güvenlik siyasetini belirlemede; Araştırma, Planlama ve Koordinasyon
Dairesi Başkanlığı yetkili kılınmıştır. Başkanlığın, ayrıca Müsteşarlığın
bütçesi ile yıllık çalışma programlarının hazırlaması ve 3046 sayılı Kanunda
belirlenen çerçevede diğer görevlerin yerine getirilmesiyle yükümlü olduğu
belirtilmiştir.
Madde 5. - 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen geçici 7 nci
madde ile; Müsteşarlığın merkez teşkilâtında yeni oluşturulan Teftiş Kurulu
Başkanlığı ile Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı için
gerekli olan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı KanunHükmünde Kararnameye bağlı
cetvele eklenmesi amaçlanmıştır.
Madde 6. - Madde ile; Müsteşarlığın merkez teşkilâtında yeni oluşturulan
Teftiş Kurulu Başkanlığının özlük hakları ile ilgili olarak 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununda gereken zorunlu değişiklikler yapılmıştır.
Madde 7. - 6245 sayılı Harcırah Kanununa yapılan ilave ile Denizcilik
Müsteşarlığının merkez ve taşra teşkilâtında teftiş, inceleme ve soruşturma
görevlerini yürütecek Denizcilik Müsteşarlığı müfettiş ve müfettiş
yardımcılarının söz konusu Kanunda yer alan hükümlerden yararlanarak yolluk ve
gündelik almaları sağlanmaktadır.
Geçici Madde - Madde ile; Denizcilik Müsteşarlığı müfettişliğine diğer
bakanlık, müsteşarlık veya genel müdürlük kadrolarında teftiş, inceleme ve
tahkikat yetkilerini haiz en az beş yıl görev yapmış denetim elemanlarının
sınavla geçişleri düzenlenmektedir.
Madde 8. - Yürürlük maddesidir.
Madde 9. - Yürütme maddesidir.
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve
TurizmKomisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve 3.7.2000
Turizm Komisyonu
Esas No. : 1/593
Karar No. : 40
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Devlet Bakanlığınca hazırlanan ve Başbakanlıkça 24.12.1999 tarihinde
Türkiye Büyük MilletMeclisi Başkanlığına sunulan ve 29.12.1999 tarihinde
Başkanlıkça Esas Komisyon olarak Plan ve Bütçe, Tali Komisyon olarak da
Komisyonumuza havale edilen 1/593 esas numaralı “Denizcilik Müsteşarlığının
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, Devlet Memurları Kanunu, Harcırah Kanunu ile
Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun
9.5.2000 tarihli 8 inci Birleşiminde Hükümeti temsilen Bayındırlık ve İskân
Bakanı Koray Aydın ve Maliye Bakanlığı, Denizcilik Müsteşarlığı, Devlet
Planlama Teşkilâtı ve Devlet Personel Başkanlığı temsilcilerinin, 28.6.2000
tarihli 9 uncu Birleşiminde ise; Devlet Bakanı Ramazan Mirzaoğlu ile yukarıda
adı geçen kurum-kuruluş temsilcilerinin katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde; Denizcilik Müsteşarlığının merkez ve
taşra teşkilâtından oluştuğu, merkez teşkilâtının müsteşarlık makamı, ana hizmet birimleri, danışma birimleri ve
yardımcı birimlerden oluştuğu, taşra teşkilâtının ise 29.6.1994 tarihinde
BakanlarKurulu kararı ile oluşturulduğu ve müsteşarlığa bağlı Trabzon,Samsun,
İstanbul, Çanakkale, İzmir, Antalya ve Mersin illerimizde 7 adet bölge
müdürlüğü ve bunların bünyesinde 65 liman başkanlığından teşekkül ettiği, 491
sayılı Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede
bir denetim birimine yer verilmediği gibi, Müsteşarlığın araştırma, planlama ve
koordinasyon işlerini yürütecek herhangi bir biriminin de bulunmadığı,
Özellikle, taşra teşkilâtı içinde yer alan bölge müdürlükleri ile
limanların, deniz ulaşımının gerek can ve mal, gerekse çevre güvenliği yönünden
son derece önemli görevler ifa eden birimler olduğu, mer’i mevzuat gereğince,
denizde seyir, can ve mal emniyetinin sağlanmasından Denizcilik Müsteşarlığının
sorumlu olduğu, Müsteşarlığın, bu görevlerini mer’i mevzuatın yanı sıra, bundan
daha kapsamlı ve karmaşık uluslararası mevzuat hükümlerine uygun olarak yerine
getirmeye çalıştığı,
Müsteşarlığın gerek ulusal gerekse uluslararası alanda yüklendiği
görevleri gereği gibi yerine getirilebilmesi için yapılan iş ve işlemlerin
ulusal ve uluslararası mevzuata uygunluğunu teminen etkili ve periyodik olarak
tüm birimlerin denetiminde zaruret
bulunduğu,
Denizcilik Müsteşarlığının 1994 yılında kurulmuş ve faaliyete başlamış
olmasına rağmen, bu zamana kadar Müsteşarlığın birimlerinin özellikle, taşra
teşkilâtının, periyodik ve etkili bir denetimden geçirilmediği, mevzuat gereği
denetimin, ancak Başbakanlık Teftiş Kurulu Başkanlığınca ya da ihbar/şikâyet
vukuunda denizcilikten sorumlu DevletBakanlığı Makamından onay alınarak tefrik
olunan muhakkikler tarafından yürütüldüğü, ancak, Başbakanlık Teftiş Kurulunun
mevcut iş yoğunluğu dolayısıyla bu zamana kadar Müsteşarlık bünyesinde genel
bir teftiş ve denetim yapılmasının mümkün olamadığı, diğer yandan, Müsteşarlık
bünyesinden tefrik olunan muhakkikler vasıtasıyla yürütülen denetim ve
soruşturmalardan ise yeterli ölçüde verim alınamadığı,
Halihazırda devam etmekte olan ve sonuçlandırılamayan çok sayıda
soruşturma bulunduğu gibi, inceleme ve soruşturma açılmasını gerektiren çok
sayıda şikâyet ve ihbar dosyalarının da mevcut olduğu, Müsteşarlık bünyesinde
bir denetim biriminin oluşturulması gerektiği,
Öte yandan, teşkilât yapısının genişliği ve bir çok kurum/kuruluşlar ile
Müsteşarlığa bağlı birimler arasında yürütülen faaliyetlerin kanun, tüzük ve
yönetmeliklere uygun olarak yürütülüp yürütülmediği, ortaya çıkan aksaklıkların
tespiti ile bunların giderilmesi, gerek kurum içinde, gerekse diğer kurumlarla
koordinasyon sağlanması gibi konularda Müsteşarlık bünyesinde bu zamana kadar
yeterli bir çalışma gerçekleştirilemediği, özellikle kalkınma planları ve
yıllık çalışma plan ve programları ve
bütçenin hazırlanması ile, bu konularda ortaya çıkan güçlük ve aksaklıkların
tespiti ile, bunların giderilmesi, kanun tüzük ve diğer mevzuat çalışmalarında
Müsteşarlık görüşünün oluşabilmesini teminen Müsteşarlık bünyesinde bir
araştırma, planlama ve koordinasyon dairesi başkanlığına da ihtiyaç bulunduğu,
Görülmektedir.
Komisyonun 9.5.2000 tarihli 8 inci Birleşiminde;
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamaları müteakiben Tasarı ve
Gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine
geçilmiştir.
Yapılan görüşmeler sonucunda;
Tasarının 1 inci, 2 nci ve 3 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 4 üncü maddesi üzerinde yapılan görüşmelerde; maddeyle ilgili
verilen önergenin kapsamlı olduğu, üzerinde çalışılması gerektiği, ayrıca
Tasarının diğer maddeleri ile ilgili çok sayıda önergenin bulunduğu şeklinde
görüşler dile getirilmiştir. Bu görüşler çerçevesinde Tasarı ve maddelerle
ilgili önergeler üzerinde çalışma yapmak üzere bir alt komisyon oluşturulması ve bu komisyonca hazırlanacak rapordan
sonra görüşmelere devam edilmesi uygun görülmüştür.
Komisyonun 28.6.2000 tarihli 9 uncu Birleşiminde ise;
9 Mayıs 2000 tarihli 8 inci Birleşimde oluşturulması uygun görülen ve
Antalya Milletvekili Ahmet Sancar Sayın Başkanlığında, İstanbul Milletvekili
Mustafa Düz, İzmir Milletvekili Yusuf Kırkpınar, Kırıkkale Milletvekili Kemal
Albayrak, Sakarya Milletvekili O. Fevzi Zihnioğlu, Şanlıurfa Milletvekili
Mehmet Güneş’ten oluşan alt komisyon tarafından sunulan 21.6.2000 tarihli rapor
üzerinde müzakere yapılmıştır. Tasarının Hükümetten geldiği şekliyle kabulünün
daha uygun, detaylı görüşme ve değerlendirmelerin ise, Esas Komisyon olan Plan
ve Bütçe Komisyonunca yapılmasının yerinde olacağını öneren Alt Komisyon Raporu
üzerindeki görüşmeler tamamlanarak, öneri doğrultusunda Tasarının 4 üncü
maddesinden itibaren görüşmelere devam edilmiştir.
Tasarının çerçeve 4 üncü maddesi ile 491 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameye eklenen Ek 1 inci maddesi üzerinde yapılan görüşmelerde; Komisyon
üyelerince, Teftiş Kurulunun, Müsteşarın değil, ilgili Bakanın vereceği emir
veya onay üzerine görev yapmasının uygun olacağı şeklinde görüşler
bildirilmiştir. Bildirilen görüşler çerçevesinde verilen önerge doğrultusunda
madde, ilk fıkrası değiştirilmek suretiyle kabul edilmiştir.
Tasarının 5, 6 ve 7 nci maddeleri ile yürürlük ve yürütmeye dair 8 ve 9
uncu maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Plan ve Bütçe Komisyonuna gönderilmek üzere Yüksek Başkanlığa
saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
Mustafa Gül |
Bülent Ersin Gök |
Yusuf Kırkpınar |
|
Elazığ |
İstanbul |
İzmir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Musa Konyar |
Ahmet Sancar Sayın |
Mustafa Vural |
|
Ağrı |
Antalya |
Antalya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mustafa Örs |
Bedri Yaşar |
Metin Kalkan |
|
Burdur |
Gümüşhane |
Hatay |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Çümen |
Ali Sezal |
Kemal Albayrak |
|
İzmir |
Kahramanmaraş |
Kırıkkale |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
M. Turhan İmamoğlu |
Hasan Özyer |
Mehmet Ceylan |
|
Kocaeli |
Muğla |
Sivas |
|
|
Üye |
|
|
|
Mehmet Güneş |
|
|
|
Şanlıurfa |
|
Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe Komisyonu 4.4.2001
Esas No. : 1/593
Karar No. : 31
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 24.12.1999 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan, Başkanlıkça 29.12.1999 tarihinde tali
komisyon olarak Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonuna, esas
komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen “Denizcilik Müsteşarlığının
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, Devlet Memurları
Kanunu, Harcırah Kanunu ile Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun
20.3.2001 tarihinde yaptığı 31 inci birleşiminde Hükümeti temsilen Devlet
Bakanı Ramazan Mirzaoğlu, Maliye Bakanlığı, Denizcilik Müsteşarlığı, Devlet
Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Devlet Personel Başkanlığı temsilcilerinin
de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, denizcilik hizmetlerinin, ülkemizin
ihtiyaçlarına uygun olarak geliştirilmesi için 10.8.1993 tarihli ve 491 sayılı
Kanun Hükmünde Kararname ile Başbakanlığa bağlı DenizcilikMüsteşarlığı
kurulmuştur.
DenizcilikMüsteşarlığının; idarî konuların yanı sıra
ilgili birimlerce ifa edilen teknik hususları da kapsayacak şekilde, gerek
ulusal gerekse uluslararası alanda üstlendiği görevlerinin gereği gibi yerine
getirilip getirilmediğinin, dolayısıyla, yapılan iş ve işlemlerinde ulusal ve
uluslararası mevzuata uygunluğunun periyodik olarak denetiminde zorunluluk
bulunmaktadır. Ancak, 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede bir denetim
birimine yer verilmediği için Müsteşarlık, 1994 yılında kurularak faaliyete
başladığı halde bugüne kadar, özellikle taşra teşkilâtı periyodik ve etkili bir
denetimden geçememiştir.
Ayrıca, Müsteşarlığın faaliyet raporları, yıllık
çalışma planı ve programları, bütçesinin hazırlanması, bu konularda ortaya
çıkan güçlük ve aksaklıkların tespiti ve giderilmesi ile kanun, tüzük ve diğer
mevzuat çalışmalarında Müsteşarlık görüşünün oluşturulması görevini yürütmek
üzere Müsteşarlık bünyesinde bir Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi
Başkanlığına da önemle ihtiyaç duyulmaktadır.
Tasarı ile; Müsteşarlığın merkez teşkilâtındaki danışma
ve denetim birimleri yeniden oluşturulmakta ve bu suretle Teftiş Kurulu
Başkanlığı ile Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığının
kurulması öngörülmektedir. Bu oluşuma paralel olarak Denizcilik Müsteşarlığında
müfettiş ve müfettiş yardımcılığı kadroları ihdas edilmekte ve bunların görev
ve çalışma esasları ile özlük hakları düzenlenmektedir.
Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan
görüşmelerde;
– Başbakanlığa bağlı kurumların denetiminin Başbakanlık
Teftiş Kurulu tarafından yapıldığı, bu nedenle Müsteşarlık bünyesinde denetim biriminin
oluşturulmasına gerek olmadığı,
– Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairelerinin
fonksiyonel olmadığı, dolayısıyla, oluşumunun çok önemli bir ihtiyacı
karşılamayacağı,
– Ülkenin kaynak sıkıntısı içinde bulunduğu bir dönemde yeni kadro
ihdası gibi ekonomiye ek yük getirecek düzenlemeler yerine kaynak israfını
önlemeye yönelik tedbirler alınmasının gerekli olduğu,
– İdarenin, daha etkin hizmet üretebilmesi daha fazla personel ile
değil, mevcut kadrolarını denetleyen, yönlendiren ve temel ilkeleri belirleyen
fonksiyonları üstlenmesiyle mümkün olacağı,
İfade edilmiştir.
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
– Müsteşarlığın, Türk denizcilik idaresindeki dağınıklığı giderecek ve
faaliyetlerin daha verimli bir şekilde sürdürülmesini sağlayacak daha hızlı,
etkili ve uyumlu bir yapılanmaya ihtiyacı olduğu,
– İstanbul ve Çanakkale Boğazı ile Marmara Denizinden oluşan ve Türk
Boğazları olarak tanımlanan bölgenin, yoğun bir ulusal ve uluslararası deniz
trafiği nedeniyle can, mal ve çevre güvenliği bakımından büyük risklerle karşı
karşıya olduğu, bu bölgede tehlikeli yük taşıyan gemilerin oranının % 18’lere
yükseldiği, önümüzdeki yıllarda bunun daha da artacağı dikkate alındığında,
güvenli geçişin sınırlarının aşılmış olacağı, boğazlarımızın karşı karşıya
kaldığı bu riskleri asgariye indirmek amacıyla, 6 Kasım 1998’de yayımlanan
“Türk Boğazları Deniz Trafik Düzeni Tüzüğü” ile getirilen rapor sistemi ve
“Trafik Ayrım Şeritleri”nin yanı sıra, boğazlarımızda kaza riskini asgariye
indirmenin teknolojik bir sistemle takviye edilmesi, gemi seyir güvenliğini
sağlayacak ve çevreyi koruyacak ağırlıklı olarak radar kontrolüne dayalı bir
sistemin, 28 Ocak 2001 tarihinde oluşturulmaya başlandığı, böylece boğaz
trafiğinin kontrol ve denetiminin daha etkin bir şekilde sağlanacağı,
– Denizcilik Müsteşarlığı personelinin yüklenmiş olduğu stratejik önemi
haiz görev ve sorumlulukları nedeniyle, özellikle, taşra teşkilâtında genel
denetim ve teftiş yapılmasının zorunlu hale getirdiği, mevzuat gereği taşra
teşkilâtının denetiminin yalnızca Başbakanlık Teftiş Kurulu tarafından yerine
getirildiği bu Kurulun ise iş yoğunluğu nedeniyle, 1994 yılından beri taşra
teşkilâtında genel bir denetim işlemini yerine getiremediği,
– Müsteşarlık bünyesinde Teftiş Kurulu olmaması nedeniyle Müsteşarlıkça
açılmasında yarar görülen soruşturmaların süresi içeresinde
sonuçlandırılamadığı, bunun da caydırıcılık unsurunu zaafa uğrattığı, bu
nedenle, iç denetim gibi önemli bir fonksiyonu yerine getirecek Teftiş Kurulu
Başkanlığının kurulmasının zorunlu hale geldiği,
– Türkiye genelinde bağlı ve ilgili geniş bir teşkilâta sahip olan
Kurumun bağlı birimleri tarafından yürütülen faaliyetlerin kanun, tüzük
yönetmeliklere uygun olarak yürütülüp yürütülmediği, hizmetlerde meydana gelen
aksamaların tespiti ve giderilmesi için alınacak tedbirler konusunda etkin
çalışma yapacak Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığının acil
olarak kurulması gerektiği,
– Ülkemizde denizcilik sektörünün yıllardır ihmal edildiği, mevcut
kadrolar ile hizmet veriminin oldukça düşük düzeyde olduğu,
– Talep edilen kadrolar ve birimlerle Müsteşarlığın gerek kanunlarla
verilen gerekse taraf olunan uluslararası sözleşmelerden doğan görev ve
sorumluluklarını, denizciliğimiz bakımından daha optimal ve hızlı gerçekleştirir
hale geleceği,
İfade edilmiştir.
Yapılan bu görüşmeleri müteakip Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da
uygun görülerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
– Çerçeve 1 inci maddesi; Müsteşarlığın deniz ulaştırması ve deniz
ticareti gibi iki ayrı ve önemli fonksiyonunu yerine getiren birimlerinin Deniz
Ulaştırması Genel Müdürlüğü bünyesinde bulunması, gerek karar verme düzeyinde
ve gerekse önem arz eden işlemlerin ivedilikle sonuçlandırılabilmesi bakımından
zorluklar doğurduğundan; hizmetin önemi, özelliği ve iş hacmi de dikkate
alındığında, uygulamada, Türk gemi filosunun geliştirilmesi, teşviki, bu
hususlara yönelik tüm işlemler, liman işletme esasları ile denizcilik
sektöründe verilen hizmetler karışılığında alınacak ücretlerin tespiti ve görev
alanına giren konularda yurt içi ve yurt dışındaki ilgili birimlerle
koordinasyon sağlamaya yönelik hizmetlerin ayrı bir genel müdürlük tarafından
yürütülmesine duyulan ihtiyaç nedeniyle, ekli 1 sayılı Cetvelde yer alan ana
hizmet birimleri arasına Deniz Ticareti Genel Müdürlüğünün ilave edilmesi
suretiyle,
– Deniz Ticareti Genel Müdürlüğünün, Denizcilik Müsteşarlığının ana
hizmet birimleri arasına alınması nedeniyle, 491 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin 6 ncı maddesini yeniden düzenleyen hükümleri ihtiva eden metnin
yeni çerçeve 2 nci madde olarak metne ilave edilmesi suretiyle,
– Deniz Ulaştırması Genel Müdürlüğünün görevlerini yeniden düzenleyen
hükümleri ihtiva eden metnin yeni çerçeve 3 üncü madde olarak ilave edilmesi
suretiyle,
– Deniz Ticareti Genel Müdürlüğünün görevlerini düzenleyen hükümleri
ihtiva eden metnin yeni çerçeve 4 üncü madde olarak ilave edilmesi suretiyle,
– Çerçeve 2 ve 3 üncü maddeleri 5 ve 6 ncı maddeler olarak aynen,
– 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ek maddeler ilavesini öngören
çerçeve 4 üncü maddesine bağlı,
• Ek 1 inci maddesi ek 6 ncı madde olarak aynen,
• Ek 2 nci maddesi redaksiyona tabi tutulmak suretiyle ek 7 nci madde
olarak,
• 2001 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile getirilen bir düzenleme ile kılavuzluk
ve romörkörcülük hizmetlerinden % 6.5 oranında pay alınmasını öngören hükümlere
süreklilik kazandırılması amacıyla, sözkonusu düzenlemenin metne ek 8 inci
madde olarak ilave edilmesi suretiyle ve madde yapılan bu değişikliklerle
çerçeve 7 nci madde olarak,
– Çerçeve 5 inci maddesi; ekli kadro cetvellerinin ihtiyaçları
çerçevesinde ve Tasarıda yapılan değişikliklere paralel olarak yeniden
düzenlenmesi suretiyle ve çerçeve 8 inci madde olarak,
– Çerçeve 6 ncı maddesi; (b) bendinde “f” ibaresinin “g” olarak, “Dış
Ticaret Müsteşarlığı” ibaresinin “Bakanlık” olarak değiştirilmesi suretiyle ve
çerçeve 9 uncu madde olarak,
– 7 nci maddesi 10 uncu madde olarak aynen,
– Kamuda yetişmiş denetim elemanlarının hizmetlerinin Denizcilik
Müsteşarlığına kazandırılmasını teminen, hizmetin gerektirdiği özelliklere
sahip personelin naklen atanmasına imkân sağlayan hükmün, geçici 1 inci madde
olarak yeniden düzenlenmesi suretiyle,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 8 ve 9 uncu maddeleri ise 11 ve 12 nci
maddeleri olarak aynen,
kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı
ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Metin
Şahin |
Hayrettin
Özdemir |
Nihat
Gökbulut |
|
Antalya |
Ankara |
Kırıkkale |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Cafer
Tufan Yazıcıoğlu |
Dengir
Mir Mehmet Fırat |
Gaffar
Yakın |
|
Bartın |
Adıyaman |
Afyon |
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Sait
Açba |
M.
Zeki Sezer |
Cengiz
Aydoğan |
|
Afyon |
Ankara |
Antalya |
|
(Muhalefet şerhi eklidir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
M.
Güven Karahan |
Hüseyin
Arabacı |
Necati
Yöndar |
|
Balıkesir |
Bilecik |
Bingöl |
|
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Zeki Ergezen |
Hayati
Korkmaz |
Oğuz
Tezmen |
|
Bitlis |
Bursa |
Bursa |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
(Muhalefet şerhi eklidir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hakkı
Duran |
Hüseyin
Karagöz |
Aslan
Polat |
|
Çankırı |
Çankırı |
Erzurum |
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir) |
(Muhalefet şerhim ektedir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Sadri Yıldırım |
S.
Metin Kalkan |
Mehmet
Dönen |
|
Eskişehir |
Hatay |
Hatay |
|
(İmzada bulunamadı) |
(Muhalefet şerhi eklidir) |
(Muhalefet şerhi eklidir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ali
Er |
Masum
Türker |
Nesrin
Nas |
|
İçel |
İstanbul |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Celal Adan |
Hasan
Çalış |
Arslan
Aydar |
|
İstanbul |
Karaman |
Kars |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet
Serdaroğlu |
Necdet
Tekin |
Kemal
Köse |
|
Kastamonu |
Kırklareli |
Kocaeli |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Süleyman
Çelebi |
Metin
Ergun |
Ahmet
Kabil |
|
Mardin |
Muğla |
Rize |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ş.
Ramis Savaş |
Cevat Ayhan |
Lütfi
Ceylan |
|
Sakarya |
Sakarya |
Tokat |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
|
|
|
Bekir
Gündoğan |
|
|
|
Tunceli |
|
DENİZCİLİK MÜSTEŞARLIĞININ KURULUŞ VE GÖREVLERİ
HAKKINDA, KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME, DEVLET MEMURLARI KANUNU, HARCIRAH KANUNU
İLE GENEL KADRO VE USULÜ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA İLİŞKİN MUHALEFET ŞERHİMİZDİR
Ülkemizin içinde bulunduğu ekonomik krizin yoğun bir
biçimde yaşandığı, Devletin yüzde 200’lerle borçlanabildiği bir dönemde
ülkemizi yönetenlerin kamuya yük getirecek ve hiçbir yararı olmayacak kadro
taleplerine karşı muhalif olduğumuzu bildirmemiz içinde bulunduğumuz durumun
ciddiyetini fark etmemizdendir.
Denizcilik Müsteşarlığı ülkemiz denizciliğin
geliştirilmesi için üniversitelerimizle, Deniz Ticaret Odalarımızla birlikte
çalışarak önerilerini Bakanlar Kuruluna iletebilirler. Bunun için geniş
kadrolara ihtiyaç yoktur.
Bugüne kadar Başbakanlık Teftiş Kurulunca sürdürülen
teftişlerin Başbakanlık Teftiş Kurulunca sürdürülmesinde bir sakınca yoktu
bunun için yeni bir teftiş kurulunun kurulması gerekmemektedir.
Araştırma ve Planlama Kurulunun da kurulması günümüzde
kadro israfından başka bir anlam ifade etmemektedir. Çünkü, artık
araştırmaların üniversitelerle işbirliği içinde yapılması zorunlu hale
gelmiştir.
|
Mehmet
Dönen |
Oğuz
Tezmen |
Necati
Yöndar |
|
Hatay |
Bursa |
Bingöl |
MUHALEFET ŞERHİ
1. Denizcilik Müsteşarlığının yeniden yapılanması
ilgili kadro talepleri Türkiye’nin uygulamakta olduğu istikrar programlarının
ruhuna uygun değildir.
2. Devletin küçültülmesi hükümet programlarında da
öngörülmüşken, parlamentoya sevkedilmiş bulunan yasalar 57 nci Hükümetin
kuruluşundan beri sürekli devleti büyütme tarzında gerçekleşmiştir.
3. Denizcilik Müsteşarlığının denetimi için görevli
olan Başbakanlık Teftiş Kurulu Başkanlığının daha etkin olması için gerekli
tedbirlerin alınmasına acilen ihtiyaç vardır.
4. Ekonominin dibe vurduğu, malî yapının derin krize
girdiği bir ortamda yeni kadro talepleri ile yeni harcamaların ortaya çıkması
sonucunu doğuracak tüm taleplere şiddetle muhalifiz.
|
Sait
Açba |
Aslan
Polat |
S.
Metin Kalkan |
|
Afyon |
Erzurum |
Hatay |
|
Hüseyin
Karagöz |
|
Dengir
Mir Mehmet Fırat |
|
Çankırı |
|
Adıyaman |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
DENİZCİLİK MÜSTEŞARLIĞININ KU-RULUŞ VE GÖREVLERİ
HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME, DEVLET MEMURLARI KANUNU, HARCIRAH KANUNU İLE
GENEL KADRO VE USULÜ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 10.8.1993 tarihli ve 491 sayılı Denizcilik Müsteşarlığının
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 4 üncü maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 4. – Merkez teşkilâtı, ana hizmet birimleri ile danışma, denetim
ve yardımcı hizmet birimlerinden meydana gelir.
Merkez teşkilâtı Ek-1 sayılı cetvelde gösterilmiştir.”
MADDE 2. – 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 10 uncu maddesi bölüm
ve madde başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Danışma ve Denetim Birimleri
Danışma ve Denetim Birimleri
Madde 10. – Müsteşarlığın merkez kuruluşundaki danışma ve denetim
birimleri şunlardır:
a) Teftiş Kurulu Başkanlığı.
b) Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı,
c) Hukuk Müşavirliği.
d) Müsteşarlık Müşavirleri.”
MADDE 3. – 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 23 üncü maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 23. – 23.4.1981 tarihli ve 2451 sayılı Bakanlıklar ve Bağlı
Kuruluşlarda Atama Usulüne İlişkin Kanun hükümleri dışında kalan memurların
atanmaları Başbakan tarafından yapılır. Başbakan bu yetkilerini gerekli gördüğü
alt kademelere devredebilir.
Ancak, Teftiş Kurulu Başkanı ile müfettiş unvanlarını taşıyan görevlere
müşterek kararla atama yapılır.”
MADDE 4. – 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki maddeler
eklenmiştir
“Teftiş Kurulu Başkanlığı
EK MADDE 1. – Teftiş Kurulu, Müsteşarın yazılı olarak vereceği emri veya
onayı üzerine, Müsteşar adına aşağıdaki görevleri yapar:
a) Müsteşarlık teşkilâtının her türlü faaliyet ve işlemleri ile ilgili
olarak teftiş, inceleme ve soruşturma işlerini yürütmek,
b) Müsteşarlığın amaçlarını daha iyi gerçekleştirmek, mevzuata, plan ve
programa uygun çalışmasını sağlamak üzere gerekli teklifleri hazırlamak ve
Müsteşara sunmak,
c) Müsteşar tarafından istenilen konularda araştırma, inceleme yapmak ve
diğer hizmetleri yürütmek,
d) Özel kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.
Teftiş kurulu müfettişlerinin görev, yetki ve sorumlulukları, çalışma
esasları ile atanma ve yükselme usulleri, Müsteşarlık tarafından çıkarılacak
bir yönetmelikle düzenlenir.
Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı
EK MADDE 2. – Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığının
görevleri şunlardır :
a) Müsteşarlığa, hükümet programı, kalkınma planları, yıllık programlar,
Bakanlar Kurulu kararı ve millî güvenlik siyaseti çerçevesinde verilen emir ve
görevlerin yerine getirilmesi için çalışma esaslarını tespit etmek, bu esaslara
uygun olarak Müsteşarlığın ana hizmet politakısının ve planlarının
hazırlanmasına yardımcı olmak,
b) Uzun vadeli planlarla, kalkınma planlarında ve yıllık programlarda
öncelikle yer alması gerekli görülen hizmet ve tedbirlerin ve bunlarla ilgili
temel politikaların bilimsel araştırma esaslarına göre tespitini sağlamak,
Müsteşarın onayını aldıktan sonra Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığına
göndermek,
c) Hizmet ve faaliyetlerin ekonomik ve etkin bir şekilde yerine
getirilmesi için insan gücü ile finansman ve malzeme gibi mevcut kaynakların en
uygun ve verimli bir şekilde kullanılmasını sağlamak için Müsteşarlık bütçesini
plan ve program esaslarına göre hazırlamak ve uygulanmasını takip etmek,
d) Müsteşarlık yıllık çalışma programını hazırlamak, Müsteşarlık
hizmetleriyle ilgili gerekli istatistikleri toplamak ve değerlendirmek,
e) Kalkınma plan ve programları ile Müsteşarlık yıllık çalışma ve
uygulama programlarının uygulamaları sırasında, Müsteşarlık kuruluşlarında
ortaya çıkan güçlükleri, aksaklıkları ve tıkanıklıkları tespit ederek Müsteşara
sunmak,
f) Planlama ve koordinasyon konularında verilen diğer görevleri yerine
getirmek, yıllık çalışma programlarının yürütülmesini takip etmek,
g) Kanun, tüzük ve yönetmelik tasarıları ile kanun teklifleri hakkında
Müsteşarlık görüşünün tespitine yardımcı olmak,
h) Denizciliğin tarihçesini hazırlamak,
ı) Müsteşar tarafından verilen konularda araştırma ve inceleme yapmak ve
diğer hizmetleri yürütmek,
i) Müsteşar tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.”
MADDE 5. – 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 7. – Ekli (2) sayılı cetvelde yer alan kadrolar ihdas
edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki cetvellerin Denizcilik
Müsteşarlığına ait bölümüne eklenmiştir.”
MADDE 6. – 14.7.1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun;
a) 36 ncı maddesinin “Ortak Hükümler” bölümünün A-11 numaralı bendine
“Bakanlık” ibaresinden sonra gelmek üzere “Müsteşarlık” ibaresi,
b) “Zam ve tazminatlar” başlıklı ek maddesinin “II-Tazminatlar”
bölümünün “A-Özel Hizmet Tazminatı” bendinin (f) alt bendine “Dış Ticaret
Müsteşarlığı” ibaresinden sonra gelmek üzere “Denizcilik Müsteşarlığı” ibaresi,
c) I sayılı Ek Gösterge Cetvelinin (I/d) bölümüne “Gümrük Müsteşarlığı
Teftiş Kurulu Başkanı” ibaresinden sonra gelmek üzere “Denizcilik Müsteşarlığı
Teftiş Kurulu Başkanı” ibaresi,
Eklenmiştir.
MADDE 7. – 10.2.1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanununun değişik
33 üncü maddesinin (b) bendindeki “Bakanlık ve Bağımsız Genel Müdürlük Müfettiş
ve Müfettiş Yardımcıları” ibaresi “Bakanlık, Müsteşarlık ve Bağımsız Genel
Müdürlük Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları” şeklinde değiştirilmiştir.
GEÇİCİ MADDE. – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte bakanlık,
müsteşarlık veya genel müdürlük kadrolarında teftiş, inceleme ve tahkikat
yetkilerini haiz olarak en az beş yıl görev yapmış olan denetim elemanları en
geç altı ay içinde müracaat etmek ve Bakan onayı ile oluşturulacak sınav kurulu
tarafından yapılacak sınavda başarılı olmak kaydıyla Denizcilik Müsteşarlığı
müfettişi olarak atanırlar.
MADDE 8. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 9. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
DENİZCİLİK MÜSTEŞARLIĞININ KU-RULUŞ VE
GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME, DEVLET MEMURLARI KANUNU, HARCIRAH
KANUNU İLE GENEL KADRO VE USULÜ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. –
10.8.1993 tarihli ve 491 sayılı Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 4.
–Merkez teşkilâtı, ana hizmet birimleri ile danışma, denetim ve yardımcı hizmet
birimlerinden meydana gelir.
Merkez
teşkilâtı Ek-1 sayılı cetvelde gösterilmiştir.”
MADDE2. –
491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Ana Hizmet
Birimleri
Madde 6. –
Denizcilik Müsteşarlığının ana hizmet birimleri şunlardır :
a) Deniz
Ulaştırması Genel Müdürlüğü.
b) Deniz
Ticareti Genel Müdürlüğü.
c) Gemi İnşa
ve Tersaneler Genel Müdürlüğü.
d) Dış
İlişkiler Dairesi Başkanlığı.”
MADDE3. –
491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 7 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Deniz
Ulaştırması Genel Müdürlüğü
Madde 7. –
Deniz Ulaştırması Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır :
a) Deniz ve
içsular ulaştırmasını ülkenin genel ulaştırma ihtiyaçlarına göre düzenlemek,
denetlemek ve gereken tedbirleri almak.
b) Türk
gemileri ile ulusal ve uluslararası sularda yapılacak ulaştırmaları ülkenin
ihtiyaçlarına göre düzenlemek, bu maksatla kanun ve yönetmelik
değişikliklerinin hazırlanmasına yardımcı olmak, gemilerin can ve mal güvenliği
bakımından denetimini yapmak.
c)
Gemiadamlarının belgelendirme ve kütükleme faaliyetlerini düzenlemek.
d) Gemilerin
ve yatların haberleşme alanında denetimlerini yapmak, gemilerle yapılan sahil
konuşmalarını kolaylaştırıcı tedbirler almak, deniz işletmelerinin, acentelerin
ve benzerlerinin uyması gereken teknik ve idarî hususları ilgili kuruluşlarla
birlikte haberleşme kurallarına uygun olarak düzenlemek.
e) Deniz
ulaştırması ile liman ve iskelelerin çalışmaları ve boğazlardaki deniz trafiği
hakkında istatistikler tutmak.
f) Deniz ekolojisini bozacak ve deniz kirlenmesine neden olacak her türlü faaliyetin izlenmesini ve denetlenmesini yapmak, bu konuda diğer kuruluşlarla işbirliğinde bulunmak, gerekli tedbirleri almak.
g) Liman
tesislerinin ve ulaşım alt sistemlerinin çok noktalı taşıma sistemlerine
uygunluğunu sağlamak için kara, hava ve deniz yolu ulaşım sistemlerine entegre
olabilecek tesisleri planlamak, yapmak veya yaptırmak.
h)
Müsteşarlıkça verilen benzer görevleri yapmak.”
MADDE4. –
491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye 7 nci maddesinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki madde ilave edilmiştir.
“Deniz
Ticareti Genel Müdürlüğü
MADDE 7/A –
Deniz Ticareti Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır :
a) Millî
denizcilik politikasına uygun olarak deniz ticaret politikaları ve uygulama
esaslarını belirlemek, Türk deniz ticaret filosunun, ülkenin ihtiyaçlarına ve
milletlerarası şartlara göre gelişmesi, milletlerarası rekabet gücü kazanmasını
teşvik edici tedbirleri almak.
b) Dünyadaki
ve ülkemizdeki deniz taşımacılığı ve ticaret filosu hakkındaki istatistikleri
tutmak, gelişme eğilimlerini izleyerek raporlar, planlar hazırlamak ve
uygulamak.
c) Gemi
kiralamalarında Türk ve yabancı bayrak çekilmesine ilişkin talepleri
değerlendirmek ve ilgili mevzuatı uyarınca izin vermek.
d) Düzenli
gemi seferlerinin esas ve usullerini belirlemek ve uygulanmasını takip etmek,
denetlemek.
e) Deniz
acente, brokerlik ve komisyonculuğu gibi işleri yapacak olan gerçek ve tüzel
kişilerin yeterlilik, çalışma usul ve esaslarını tespit etmek, belgelendirmek
ve denetlemek.
f) Deniz
sigortacılığı ile ilgili çalışmalar yapmak, bu çalışmaları diğer kuruluşlarla
koordine etmek ve izlemek.
g)
Denizcilikle ilgili kamu ve özel kuruluşlar ile gerçek kişilerin tüm
hizmetlerinin ücret tarifelerini belirlemek, belirlenmiş olanları incelemek,
onaylamak ve bunlar arasında hizmetin niteliğine göre uyumlu bir ücret
sistemini kurmak ve konu ile ilgili istatistikleri toplamak.
h) Her türlü
gemi sicillerini tutmak.
ı) İthalat
ve ihracat yüklerinin taşınmasında Türk deniz ticaret filosunun daha fazla pay
almasını sağlamak için gerekli tedbirleri almak, bu hususta ilgili kurum ve
kuruluşları koordine etmek.
j)
Müsteşarlıkça verilecek diğer görevleri yapmak.
MADDE5. –
491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 10 uncu maddesi bölüm ve madde başlığı
ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Danışma ve
Denetim Birimleri”
“Danışma ve
denetim birimleri
Madde 10.–Müsteşarlığın
merkez kuruluşundaki danışma ve denetim birimleri şunlardır :
a) Teftiş
Kurulu Başkanlığı.
b)
Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı.
c) Hukuk
Müşavirliği.
d)
Müsteşarlık Müşavirleri.”
MADDE6. –
491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 23 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 23. –
23.4.1981 tarihli ve 2451 sayılı Bakanlıklar ve Bağlı Kuruluşlarda Atama
Usulüne İlişkin Kanun hükümleri dışında kalan memurların atanmaları Başbakan
tarafından yapılır. Başbakan bu yetkilerini gerekli gördüğü alt kademelere
devredebilir.
Ancak,
Teftiş Kurulu Başkanı ile müfettiş unvanlarını taşıyan görevlere müşterek
kararla atama yapılır.”
MADDE7. –
491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki ek maddeler eklenmiştir.
“Teftiş
Kurulu Başkanlığı
EKMADDE6.–Teftiş
Kurulu, Müsteşarın yazılı olarak vereceği emri veya onayı üzerine, Müsteşar
adına aşağıdaki görevleri yapar :
a)
Müsteşarlık teşkilâtının her türlü faaliyet ve işlemleri ile ilgili olarak
teftiş, inceleme ve soruşturma işlerini yürütmek.
b)
Müsteşarlığın amaçlarını daha iyi gerçekleştirmek, mevzuata, plan ve programa
uygun çalışmalarını sağlamak üzere gerekli teklifleri hazırlamak ve Müsteşara
sunmak.
c) Müsteşar
tarafından istenilen konularda araştırma, inceleme yapmak ve diğer hizmetleri
yürütmek.
d) Özel
kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.
Teftiş
Kurulu Müfettişlerinin görev, yetki ve sorumlulukları, çalışma esasları ile
atanma ve yükselme usulleri, Müsteşarlık tarafından çıkarılacak bir
yönetmelikle düzenlenir.
Araştırma,
Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı
EKMADDE7. –
Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır :
a)
Müsteşarlığa, kalkınma planları, yıllık programlar ve Bakanlar Kurulu Kararları
çerçevesinde verilen emir ve görevlerin yerine getirilmesi için çalışma
esaslarını tespit etmek, bu esaslara uygun olarak Müsteşarlığın ana hizmet
politikasının ve planlarının hazırlanmasına yardımcı olmak.
b) Uzun
vadeli planlarla, kalkınma planlarında ve yıllık programlarda öncelikle yer
alması gerekli görülen hizmet ve tedbirlerin ve bunlarla ilgili temel
politikaların bilimsel araştırma esaslarına göre tespitini sağlamak, Müsteşarın
onayını aldıktan sonra Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığına göndermek.
c) Hizmet ve
faaliyetlerin ekonomik ve etkin bir şekilde yerine getirilmesi için insan gücü
ile finansman ve malzeme gibi mevcut kaynakların en uygun ve verimli bir
şekilde kullanılmasını sağlamak için Müsteşarlık bütçesini plan ve program
esaslarına göre hazırlamak ve uygulanmasını takip etmek.
d)
Müsteşarlık yıllık çalışma programını hazırlamak, Müsteşarlık hizmetleriyle
ilgili gerekli istatistikleri toplamak ve değerlendirmek.
e) Planlama
ve koordinasyon konularında verilen diğer görevleri yerine getirmek, yıllık
çalışma programlarının yürütülmesini takip etmek.
f) Kanun,
tüzük ve yönetmelik tasarıları ile kanun teklifleri hakkında Müsteşarlık
görüşünün tespitine yardımcı olmak.
g)
Denizciliğin tarihçesini hazırlamak.
h) Müsteşar
tarafından verilen konularda araştırma ve inceleme yapmak ve diğer hizmetleri
yürütmek.
ı) Müsteşar
tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.
Döner
Sermayeye Aktarılacak Paylar
EKMADDE8. –
Kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri vermekte olan kamu ve özel kuruluşların,
elde ettikleri aylık gayrisafî hâsılattan yüzde altıbuçuk (6,5) oranında pay
alınır. Bu pay, en geç tahsil edildiği ayı takip eden ay sonuna kadar ilgili
saymanlığa yatırılır. Yatırılan miktarın yarısı Denizcilik Müsteşarlığının
merkez ve taşra birimlerinin faaliyetlerinin gerektirdiği her türlü harcamada
(personel harcamaları hariç) kullanılmak üzere Denizcilik Müsteşarlığı Döner
Sermaye İşletmesi bütçesine aktarılır.”
MADDE8. –
491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİMADDE7.
– Ekli 1 ve 2 sayılı listelerde yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnamenin eki cetvellerin Denizcilik Müsteşarlığına ait
bölümüne eklenmiştir.”
MADDE9. –
14.7.1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun;
a) 36 ncı
maddesinin “Ortak Hükümler” bölümünün A-11 numaralı bendine “Bakanlık”
ibaresinden sonra gelmek üzere “Müsteşarlık” ibaresi,
b) “Zam ve
tazminatlar” başlıklı ek maddesinin “II-Tazminatlar” bölümünün “A-Özel Hizmet
Tazminatı” bendinin (g) alt bendine “Bakanlık” ibaresinden sonra gelmek üzere
“Denizcilik Müsteşarlığı” ibaresi,
c) I sayılı
Ek Gösterge Cetvelinin (I/d) bölümüne “Gümrük Müsteşarlığı Teftiş Kurulu
Başkanı” ibaresinden sonra gelmek üzere “Denizcilik Müsteşarlığı Teftiş Kurulu
Başkanı” ibaresi,
Eklenmiştir.
MADDE10. –
10.2.1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanununun değişik 33 üncü maddesinin
(b) bendindeki “Bakanlık ve Bağımsız Genel Müdürlük Müfettiş ve Müfettiş
Yardımcıları” ibaresi, “Bakanlık, Müsteşarlık ve Bağımsız Genel Müdürlük
Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları” şeklinde değiştirilmiştir.
GEÇİCİ MADDE
1. –Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte Bakanlık, Müsteşarlık veya Genel
Müdürlük kadrolarında teftiş, inceleme ve tahkikat yetkilerini haiz olarak
yardımcılıkta geçen süre dahil en az beş yıl görev yapmış olan denetim
elemanlarından en geç üç ay içinde müracaat edenler, kurumlarının muvafakatı
üzerine bu Kanunun yayımını takip eden altı ay içinde Denizcilik Müsteşarlığı
Müfettişi olarak atanabilirler.
MADDE 11. –Bu
Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE12. –
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet Bak.
ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
En. ve
Tab. Kay. ve Başb. Yrd |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. C. Ersümer |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı V. |
|
|
R. Önal |
A. K. Tanrıkulu |
S. Oral |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
S. Somuncuoğlu |
Y. Yalova |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
Y. Okuyan |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
M. A. İrtemçelik |
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
|
|
Dışişleri
Bakanı V. |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
K. Aydın |
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
|
|
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
Kültür
Bakanı V. |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı V. |
|
|
F. Ünlü |
E. Mumcu |
H. H. Özkan |
|
|
|
Çevre
Bakanı V. |
|
|
|
|
M. Bostancıoğlu |
|
|
TASARIYA EKLİ CETVELLER
(I) SAYILI CETVEL
DENİZCİLİK MÜSTEŞARLIĞI
MERKEZ TEŞKİLÂTI
Müsteşar |
Müsteşar
Yardımcısı |
Anahizmet
Birimleri |
Müsteşar |
1.
Müsteşar Yardımcısı |
1. Deniz
Ulaştırması Genel Müdürlüğü |
|
2.
Müsteşar Yardımcısı |
2. Gemi
İnşa ve Tersaneler Genel Müdürlüğü |
|
3.
Müsteşar Yardımcısı |
3. Dış
İlişkiler Dairesi Başkanlığı |
|
4.
Müsteşar Yardımcısı |
|
Danışma
ve Denetim Birimleri |
Yardımcı
Birimler |
1. Teftiş
Kurulu Başkanlığı |
1.
Personel ve Eğitim Dairesi Başkanlığı |
2.
Araştırma, Planlama ve Koordinasyon |
2. İdarî
ve Malî İşler Dairesi Başkanlığı |
Dairesi Başkanlığı |
|
3. Hukuk
Müşavirliği |
3.
Muhabere ve Elektronik Dairesi Başkanlığı |
4.
Müsteşarlık Müşavirleri |
4. Savunma
Uzmanlığı |
(2) SAYILI CETVEL
Kurumu : Denizcilik Müsteşarlığı
Teşkilâtı
: Merkez
İHDAS EDİLEN KADROLAR
|
|
|
Serbest |
Tutulan |
|
|
|
|
Kadro |
Kadro |
|
Sınıfı |
Unvanı |
Derecesi |
Adedi |
Adedi |
Toplam |
GİH |
Teftiş
Kurulu Başkanı |
1 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Müfettiş |
1 |
4 |
– |
4 |
GİH |
Müfettiş |
3 |
4 |
– |
4 |
GİH |
Müfettiş |
5 |
2 |
– |
2 |
GİH |
Müfettiş
Yardımcısı |
8 |
5 |
– |
5 |
GİH |
APK
Dairesi Başkanı |
1 |
1 |
– |
1 |
GİH |
APK Uzmanı |
1 |
5 |
– |
5 |
GİH |
APK Uzmanı |
3 |
5 |
– |
5 |
GİH |
Şube
Müdürü |
1 |
2 |
– |
2 |
GİH |
Programcı |
4 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Bilgisayar
İşletmeni |
9 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Veri
Hazırlama ve Kont. İşl. |
10 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Veri
Hazırlama ve Kont. İşl. |
11 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Memur |
6 |
2 |
– |
2 |
GİH |
Memur
9 |
9
|
2 |
– |
2 |
|
Toplam |
|
37 |
|
37 |
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METNE
EKLİ CETVEL VE LİSTELER
(I) SAYILI CETVEL
DENİZCİLİK MÜSTEŞARLIĞI
MERKEZ TEŞKİLÂTI
Müsteşar |
Müsteşar
Yardımcısı |
Anahizmet
Birimleri |
Müsteşar |
1.
Müsteşar Yardımcısı |
1. Deniz Ulaştırması
Genel Müdürlüğü |
|
2.
Müsteşar Yardımcısı |
2. Deniz
Ticareti Genel Müdürlüğü |
|
3.
Müsteşar Yardımcısı |
3. Gemi
İnşa ve Tersaneler Genel Müdürlüğü |
|
4.
Müsteşar Yardımcısı |
4. Dış
İlişkiler Dairesi Başkanlığı |
Danışma
ve Denetim Birimleri |
Yardımcı
Birimler |
1. Teftiş
Kurulu Başkanlığı |
1.
Personel ve Eğitim Dairesi Başkanlığı |
2.
Araştırma, Planlama ve Koordinasyon |
2. İdarî
ve Malî İşler Dairesi Başkanlığı |
Dairesi Başkanlığı |
|
3. Hukuk
Müşavirliği |
3.
Muhabere ve Elektronik Dairesi Başkanlığı |
4.
Müsteşarlık Müşavirleri |
4. Savunma
Uzmanlığı |
(I) SAYILI LİSTE
İHDAS EDİLEN KADROLAR
Kurum : Denizcilik Müsteşarlığı
Teşkilâtı
: Merkez
|
|
|
Serbest |
Tutulan |
|
|
|
|
Kadro |
Kadro |
|
Sınıfı |
Unvanı |
Derecesi |
Adedi |
Adedi |
Toplam |
GİH |
Teftiş
Kurulu Başkanı |
1 |
1 |
– |
1 |
GİH |
APK
Dairesi Başkanı |
1 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Genel
Müdür Yardımcısı |
1 |
2 |
– |
2 |
GİH |
Daire
Başkanı |
1 |
2 |
– |
2 |
GİH |
Şube
Müdürü |
1 |
10 |
– |
10 |
GİH |
Hukuk
Müşaviri |
1 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Müfettiş |
1 |
6 |
– |
6 |
GİH |
Müfettiş |
3 |
4 |
– |
4 |
GİH |
Müfettiş |
5 |
2 |
– |
2 |
GİH |
Uzman |
1 |
10 |
– |
10 |
GİH |
Uzman |
3 |
2 |
– |
2 |
GİH |
Uzman |
7 |
2 |
– |
2 |
GİH |
Denizcilik
Uzmanı |
4 |
2 |
– |
2 |
GİH |
Denizcilik
Uzmanı
|
5 |
2 |
– |
2 |
|
Toplam |
|
|
|
47 |
(II) SAYILI LİSTE
İHDAS EDİLEN KADROLAR
Kurum :
Denizcilik Müsteşarlığı
Teşkilâtı
: Taşra
|
|
|
Serbest |
Tutulan |
|
|
|
|
Kadro |
Kadro |
|
Sınıfı |
Unvanı |
Derecesi |
Adedi |
Adedi |
Toplam |
GİH |
Denetleme Şefi |
5 |
6 |
– |
6 |
GİH |
Denetleme Memuru |
5 |
6 |
– |
6 |
GİH |
Gemi Sicil Memuru |
5 |
2 |
– |
2 |
TH |
GSK Uzmanı |
5 |
3 |
– |
3 |
|
Toplam |
|
|
|
17 |
SIRA SAYISI
643 ÜN SONU