Dönem : 21           Yasama Yılı : 3

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 643)

 

Denizcilik Müsteşarlığının  Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, Devlet Memurları Kanunu, Harcırah Kanunu ile Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve

Turizm ve Plan ve Bütçe Komisyonları Raporları (1/593)

 

                         T.C.

            Başbakanlık              24.12.1999

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-1522/6431

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 1.11.1999 tarihinde kararlaştırılan “Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, Devlet Memurları Kanunu, Harcırah Kanunu ile Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Bilindiği üzere, üç tarafı denizlerle çevrili ve toplam sahil şeridi 8333 km olan  ülkemizde denizcilik sistem ve hizmetlerinin ülkemizin deniz ilgi, çıkar ve ihtiyaçlarına uygun olarak tahsis ve geliştirilmesi amacıyla 10.8.1993 tarihli ve 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Başbakanlığa bağlı Denizcilik Müsteşarlığı kurulmuştur.

Denizcilik Müsteşarlığı, merkez ve taşra teşkilâtından oluşmaktadır. Merkez teşkilâtı, Müsteşarlık Makamı, ana hizmet birimleri, danışma birimleri ve yardımcı birimlerden oluşmaktadır. Taşra teşkilâtı ise 29.6.1994 tarihinde Bakanlar Kurulu Kararı ile oluşturulmuş olup, Müsteşarlığa bağlı Trabzon, Samsun, İstanbul, Çanakkale, İzmir, Antalya ve Mersin illerimizde 7 adet bölge müdürlüğü ve bunların bünyesinde 65 liman başkanlığından teşekkül etmektedir. 491 sayılı Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede bir denetim birimine yer verilmediği gibi, Müsteşarlığın araştırma, planlama ve koordinasyon işlerini yürütecek herhangi bir birimi de bulunmamaktadır.

Özellikle, taşra teşkilâtı içinde yer alan bölge müdürlükleri ile limanlar, deniz ulaşımının gerek can ve mal, gerekse çevre güvenliği yönünden son derece önemli görevler ifa eden birimlerdir. Mer’i mevzuat gereğince, denizde seyir, can ve mal emniyetinin sağlanmasından Denizcilik Müsteşarlığı sorumludur. Müsteşarlık bu görevlerini mer’i mevzuatın yanısıra, bundan daha kapsamlı ve karmaşık uluslararası mevzuat hükümlerine uygun olarak yerine getirmeye çalışmaktadır. Denizcilik sektörü ve denizcilik, hem uluslararası bir niteliğe sahiptir, hem de son derece teknik konuları kapsamaktadır.

Müsteşarlığın gerek ulusal gerekse uluslararası alanda yüklendiği görevlerin lâyıkı veçhile ye-rine getirilebilmesi için yapılan iş ve işlemlerin ulusal ve uluslararası mevzuata uygunluğunu  te-minen etkili ve periyodik olarak tüm birimlerin denetiminde zaruret bulunmaktadır. Bu denetim, idarî konuların yanısıra ilgili birimlerce ifa edilen teknik hususları da kapsayabilecektir.

Denizcilik Müsteşarlığı, 1994 yılında kurulmuş ve faaliyete başlamış olmasına rağmen, bu zamana kadar Müsteşarlığın birimleri, özellikle, taşra teşkilâtı, periyodik ve etkili bir denetimden geçmiş değildir. Mevzuat gereği denetim, ancak Başbakanlık Teftiş Kurulu Başkanlığınca ya da ihbar/şikâyet vukuunda denizcilikten sorumlu Devlet Bakanlığı Makamından onay alınarak tefrik olunan muhakkikler tarafından yürütülmektedir. Ancak, Başbakanlık Teftiş Kurulunun mevcut iş yoğunluğu dolayısıyla bu zamana kadar Müsteşarlık bünyesinde genel bir teftiş ve denetim yapılması mümkün olamamıştır. Diğer yandan, Müsteşarlık bünyesinden tefrik olunan muhakkikler vasıtasıyla yürütülen denetim ve soruşturmalardan ise yeterli ölçüde verim alınamamaktadır. Zira muhakkiklik yapabilecek seviye ve bilgiye sahip personel sayısı son derece yetersiz olduğu gibi, bu işleri yürüten personelin işlerinde de aksamalar meydana gelmekte, inceleme ve soruşturmanın tamamlanarak rapor yazılması uzun zaman almakta, muhakkikler ile hakkında soruşturma yapılan personel arasında istenmeden husumet doğmakta, muhakkikler vasıtasıyla yapılan her soruşturmada muhakkiklerin yanlı ve objektif olmadığı yönünde şikâyetler gelmekte, bu ise kurum içinde barış ve sükunu bozucu bir olgu haline gelmektedir.

Halihazırda devam etmekte olan ve sonuçlandırılamayan çok sayıda soruşturma bulunduğu gibi, inceleme ve soruşturma açılmasını gerektiren çok sayıda şikâyet ve ihbar dosyaları da mevcuttur. Muhakkik olarak görev yapabilecek çok az sayıda personel bulunduğundan, şu andaki şartlarla müsteşarlık tarafından etkili ve yeterli soruşturma ve teftiş yapılması, hemen hemen imkânsız hale gelmiş olup, derhal Müsteşarlık bünyesinde bir denetim birimi oluşturulması gerekmektedir.

Diğer yandan, teşkilât yapısının genişliği ve birçok kurum/kuruluşlar ile Müsteşarlığa bağlı birimler arasında yürütülen faaliyetlerin kanun, tüzük ve yönetmeliklere uygun olarak yürütülüp yürütülmediği, ortaya çıkan aksaklıkların tespiti ile bunların giderilmesi, gerek kurum içinde, gerekse diğer kurumlarla koordinasyon sağlanması gibi konularda Müsteşarlık bünyesinde bu zamana kadar yeterli bir çalışma gerçekleştirilebilmiş değildir. Özellikle kalkınma planları ve yıllık programlar üzerinde gerekli çalışmalar yapılamadığı gibi, faaliyet raporları, yıllık çalışma plan ve programları ve bütçenin hazırlanması ile bu konularda ortaya çıkan güçlük ve aksaklıkların tespiti ile, bunların giderilmesi, kanun, tüzük ve diğer mevzuat çalışmalarında Müsteşarlık görüşünün oluşabilmesini teminen Müsteşarlık bünyesinde bir araştırma, planlama ve koordinasyon dairesi başkanlığına da önemle ihtiyaç bulunmaktadır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- Madde ile; merkez teşkilâtında ana hizmet birimleri, danışma ve yardımcı hizmet birimlerine denetim birimleri ilave edilmiş olup, merkez teşkilâtını gösteren Ek-1 sayılı cetvel yeniden düzenlenmiştir.

Madde 2. - Madde ile; Müsteşarlığın merkez kuruluşundaki danışma ve denetim birimleri yeniden düzenlenmekte olup, Müsteşarlığın merkez teşkilâtında yer alan “Hukuk Müşavirliği” ve “Müsteşarlık Müşavirleri”ne, 4 üncü maddede yapılan değişikliğe paralel olarak “Teftiş Kurulu Başkanlığı” ile “Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı” ilave edilmiştir.

Madde 3. - Madde ile; “Teftiş Kurulu Başkanı” ve “müfettiş” unvanları taşıyan görevlere müşterek kararla atama yapılması öngörülmüştür.

Madde 4. - 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen ek 1 inci madde ile 3046 sayılı Kanunun belirlediği ilkeler çerçevesinde Teftiş Kurulu Başkanlığının görevleri sayılmıştır. Ayrıca 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen ek 2 nci madde ile de Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığının görevleri sayılmıştır. Müsteşarlığın politikalarının belirlenmesinde, hükümet programları, kalkınma planları, yıllık programlar ve millî güvenlik siyasetini belirlemede; Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı yetkili kılınmıştır. Başkanlığın, ayrıca Müsteşarlığın bütçesi ile yıllık çalışma programlarının hazırlaması ve 3046 sayılı Kanunda belirlenen çerçevede diğer görevlerin yerine getirilmesiyle yükümlü olduğu belirtilmiştir.

Madde 5. - 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen geçici 7 nci madde ile; Müsteşarlığın merkez teşkilâtında yeni oluşturulan Teftiş Kurulu Başkanlığı ile Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı için gerekli olan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı KanunHükmünde Kararnameye bağlı cetvele eklenmesi amaçlanmıştır.

Madde 6. - Madde ile; Müsteşarlığın merkez teşkilâtında yeni oluşturulan Teftiş Kurulu Başkanlığının özlük hakları ile ilgili olarak 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda gereken zorunlu değişiklikler yapılmıştır.

Madde 7. - 6245 sayılı Harcırah Kanununa yapılan ilave ile Denizcilik Müsteşarlığının merkez ve taşra teşkilâtında teftiş, inceleme ve soruşturma görevlerini yürütecek Denizcilik Müsteşarlığı müfettiş ve müfettiş yardımcılarının söz konusu Kanunda yer alan hükümlerden yararlanarak yolluk ve gündelik almaları sağlanmaktadır.

Geçici Madde - Madde ile; Denizcilik Müsteşarlığı müfettişliğine diğer bakanlık, müsteşarlık veya genel müdürlük kadrolarında teftiş, inceleme ve tahkikat yetkilerini haiz en az beş yıl görev yapmış denetim elemanlarının sınavla geçişleri düzenlenmektedir.

Madde 8. - Yürürlük maddesidir.

Madde 9. - Yürütme maddesidir.

Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve TurizmKomisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

      Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve                  3.7.2000

             Turizm Komisyonu

Esas No. : 1/593

Karar No. : 40

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Devlet Bakanlığınca hazırlanan ve Başbakanlıkça 24.12.1999 tarihinde Türkiye Büyük MilletMeclisi Başkanlığına sunulan ve 29.12.1999 tarihinde Başkanlıkça Esas Komisyon olarak Plan ve Bütçe, Tali Komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen 1/593 esas numaralı “Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname,  Devlet Memurları Kanunu, Harcırah Kanunu ile Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair  Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 9.5.2000 tarihli 8 inci Birleşiminde Hükümeti temsilen Bayındırlık ve İskân Bakanı Koray Aydın ve Maliye Bakanlığı, Denizcilik Müsteşarlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı ve Devlet Personel Başkanlığı temsilcilerinin, 28.6.2000 tarihli 9 uncu Birleşiminde ise; Devlet Bakanı Ramazan Mirzaoğlu ile yukarıda adı geçen kurum-kuruluş temsilcilerinin katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde; Denizcilik Müsteşarlığının merkez ve taşra teşkilâtından oluştuğu, merkez teşkilâtının  müsteşarlık makamı, ana hizmet birimleri, danışma birimleri ve yardımcı birimlerden oluştuğu, taşra teşkilâtının ise 29.6.1994 tarihinde BakanlarKurulu kararı ile oluşturulduğu ve müsteşarlığa bağlı Trabzon,Samsun, İstanbul, Çanakkale, İzmir, Antalya ve Mersin illerimizde 7 adet bölge müdürlüğü ve bunların bünyesinde 65 liman başkanlığından teşekkül ettiği, 491 sayılı Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede bir denetim birimine yer verilmediği gibi, Müsteşarlığın araştırma, planlama ve koordinasyon işlerini yürütecek herhangi bir biriminin de bulunmadığı,

Özellikle, taşra teşkilâtı içinde yer alan bölge müdürlükleri ile limanların, deniz ulaşımının gerek can ve mal, gerekse çevre güvenliği yönünden son derece önemli görevler ifa eden birimler olduğu, mer’i mevzuat gereğince, denizde seyir, can ve mal emniyetinin sağlanmasından Denizcilik Müsteşarlığının sorumlu olduğu, Müsteşarlığın, bu görevlerini mer’i mevzuatın yanı sıra, bundan daha kapsamlı ve karmaşık uluslararası mevzuat hükümlerine uygun olarak yerine getirmeye çalıştığı,

Müsteşarlığın gerek ulusal gerekse uluslararası alanda yüklendiği görevleri gereği gibi yerine getirilebilmesi için yapılan iş ve işlemlerin ulusal ve uluslararası mevzuata uygunluğunu teminen etkili ve periyodik olarak tüm birimlerin denetiminde zaruret  bulunduğu,

Denizcilik Müsteşarlığının 1994 yılında kurulmuş ve faaliyete başlamış olmasına rağmen, bu zamana kadar Müsteşarlığın birimlerinin özellikle, taşra teşkilâtının, periyodik ve etkili bir denetimden geçirilmediği, mevzuat gereği denetimin, ancak Başbakanlık Teftiş Kurulu Başkanlığınca ya da ihbar/şikâyet vukuunda denizcilikten sorumlu DevletBakanlığı Makamından onay alınarak tefrik olunan muhakkikler tarafından yürütüldüğü, ancak, Başbakanlık Teftiş Kurulunun mevcut iş yoğunluğu dolayısıyla bu zamana kadar Müsteşarlık bünyesinde genel bir teftiş ve denetim yapılmasının mümkün olamadığı, diğer yandan, Müsteşarlık bünyesinden tefrik olunan muhakkikler vasıtasıyla yürütülen denetim ve soruşturmalardan ise yeterli ölçüde verim alınamadığı,

Halihazırda devam etmekte olan ve sonuçlandırılamayan çok sayıda soruşturma bulunduğu gibi, inceleme ve soruşturma açılmasını gerektiren çok sayıda şikâyet ve ihbar dosyalarının da mevcut olduğu, Müsteşarlık bünyesinde bir denetim biriminin oluşturulması gerektiği,

Öte yandan, teşkilât yapısının genişliği ve bir çok kurum/kuruluşlar ile Müsteşarlığa bağlı birimler arasında yürütülen faaliyetlerin kanun, tüzük ve yönetmeliklere uygun olarak yürütülüp yürütülmediği, ortaya çıkan aksaklıkların tespiti ile bunların giderilmesi, gerek kurum içinde, gerekse diğer kurumlarla koordinasyon sağlanması gibi konularda Müsteşarlık bünyesinde bu zamana kadar yeterli bir çalışma gerçekleştirilemediği, özellikle kalkınma planları ve yıllık çalışma  plan ve programları ve bütçenin hazırlanması ile, bu konularda ortaya çıkan güçlük ve aksaklıkların tespiti ile, bunların giderilmesi, kanun tüzük ve diğer mevzuat çalışmalarında Müsteşarlık görüşünün oluşabilmesini teminen Müsteşarlık bünyesinde bir araştırma, planlama ve koordinasyon dairesi başkanlığına da ihtiyaç bulunduğu,

Görülmektedir.

Komisyonun 9.5.2000 tarihli 8 inci Birleşiminde;

Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamaları müteakiben Tasarı ve Gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Yapılan görüşmeler sonucunda;

Tasarının 1 inci, 2 nci ve 3 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 4 üncü maddesi üzerinde yapılan görüşmelerde; maddeyle ilgili verilen önergenin kapsamlı olduğu, üzerinde çalışılması gerektiği, ayrıca Tasarının diğer maddeleri ile ilgili çok sayıda önergenin bulunduğu şeklinde görüşler dile getirilmiştir. Bu görüşler çerçevesinde Tasarı ve maddelerle ilgili önergeler üzerinde çalışma yapmak üzere bir  alt komisyon oluşturulması ve bu komisyonca hazırlanacak rapordan sonra görüşmelere devam edilmesi uygun görülmüştür.

Komisyonun 28.6.2000 tarihli 9 uncu Birleşiminde ise;

9 Mayıs 2000 tarihli 8 inci Birleşimde oluşturulması uygun görülen ve Antalya Milletvekili Ahmet Sancar Sayın Başkanlığında, İstanbul Milletvekili Mustafa Düz, İzmir Milletvekili Yusuf Kırkpınar, Kırıkkale Milletvekili Kemal Albayrak, Sakarya Milletvekili O. Fevzi Zihnioğlu, Şanlıurfa Milletvekili Mehmet Güneş’ten oluşan alt komisyon tarafından sunulan 21.6.2000 tarihli rapor üzerinde müzakere yapılmıştır. Tasarının Hükümetten geldiği şekliyle kabulünün daha uygun, detaylı görüşme ve değerlendirmelerin ise, Esas Komisyon olan Plan ve Bütçe Komisyonunca yapılmasının yerinde olacağını öneren Alt Komisyon Raporu üzerindeki görüşmeler tamamlanarak, öneri doğrultusunda Tasarının 4 üncü maddesinden itibaren görüşmelere devam edilmiştir.

Tasarının çerçeve 4 üncü maddesi ile 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen Ek 1 inci maddesi üzerinde yapılan görüşmelerde; Komisyon üyelerince, Teftiş Kurulunun, Müsteşarın değil, ilgili Bakanın vereceği emir veya onay üzerine görev yapmasının uygun olacağı şeklinde görüşler bildirilmiştir. Bildirilen görüşler çerçevesinde verilen önerge doğrultusunda madde, ilk fıkrası değiştirilmek suretiyle kabul edilmiştir.

Tasarının 5, 6 ve 7 nci maddeleri ile yürürlük ve yürütmeye dair 8 ve 9 uncu maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz Plan ve Bütçe Komisyonuna gönderilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Sözcü

Kâtip

 

Mustafa Gül

Bülent Ersin Gök

Yusuf Kırkpınar

 

Elazığ

İstanbul

İzmir

 

Üye

Üye

Üye

 

Musa Konyar

Ahmet Sancar Sayın

Mustafa Vural

 

Ağrı

Antalya

Antalya

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Örs

Bedri Yaşar

Metin Kalkan

 

Burdur

Gümüşhane

Hatay

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Çümen

Ali Sezal

Kemal Albayrak

 

İzmir

Kahramanmaraş

Kırıkkale

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Turhan İmamoğlu

Hasan Özyer

Mehmet Ceylan

 

Kocaeli

Muğla

Sivas

 

 

Üye

 

 

 

Mehmet Güneş

 

 

 

Şanlıurfa

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu 4.4.2001

Esas No. : 1/593

Karar No. : 31

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bakanlar Kurulunca 24.12.1999 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan, Başkanlıkça 29.12.1999 tarihinde tali komisyon olarak Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen “Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, Devlet Memurları Kanunu, Harcırah Kanunu ile Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 20.3.2001 tarihinde yaptığı 31 inci birleşiminde Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Ramazan Mirzaoğlu, Maliye Bakanlığı, Denizcilik Müsteşarlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Devlet Personel Başkanlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.

Bilindiği gibi, denizcilik hizmetlerinin, ülkemizin ihtiyaçlarına uygun olarak geliştirilmesi için 10.8.1993 tarihli ve 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Başbakanlığa bağlı DenizcilikMüsteşarlığı kurulmuştur.

DenizcilikMüsteşarlığının; idarî konuların yanı sıra ilgili birimlerce ifa edilen teknik hususları da kapsayacak şekilde, gerek ulusal gerekse uluslararası alanda üstlendiği görevlerinin gereği gibi yerine getirilip getirilmediğinin, dolayısıyla, yapılan iş ve işlemlerinde ulusal ve uluslararası mevzuata uygunluğunun periyodik olarak denetiminde zorunluluk bulunmaktadır. Ancak, 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede bir denetim birimine yer verilmediği için Müsteşarlık, 1994 yılında kurularak faaliyete başladığı halde bugüne kadar, özellikle taşra teşkilâtı periyodik ve etkili bir denetimden geçememiştir.

Ayrıca, Müsteşarlığın faaliyet raporları, yıllık çalışma planı ve programları, bütçesinin hazırlanması, bu konularda ortaya çıkan güçlük ve aksaklıkların tespiti ve giderilmesi ile kanun, tüzük ve diğer mevzuat çalışmalarında Müsteşarlık görüşünün oluşturulması görevini yürütmek üzere Müsteşarlık bünyesinde bir Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığına da önemle ihtiyaç duyulmaktadır.

Tasarı ile; Müsteşarlığın merkez teşkilâtındaki danışma ve denetim birimleri yeniden oluşturulmakta ve bu suretle Teftiş Kurulu Başkanlığı ile Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığının kurulması öngörülmektedir. Bu oluşuma paralel olarak Denizcilik Müsteşarlığında müfettiş ve müfettiş yardımcılığı kadroları ihdas edilmekte ve bunların görev ve çalışma esasları ile özlük hakları düzenlenmektedir.

Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;

– Başbakanlığa bağlı kurumların denetiminin Başbakanlık Teftiş Kurulu tarafından yapıldığı, bu nedenle Müsteşarlık bünyesinde denetim biriminin oluşturulmasına gerek olmadığı,

– Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairelerinin fonksiyonel olmadığı, dolayısıyla, oluşumunun çok önemli bir ihtiyacı karşılamayacağı,

– Ülkenin kaynak sıkıntısı içinde bulunduğu bir dönemde yeni kadro ihdası gibi ekonomiye ek yük getirecek düzenlemeler yerine kaynak israfını önlemeye yönelik tedbirler alınmasının gerekli olduğu,

– İdarenin, daha etkin hizmet üretebilmesi daha fazla personel ile değil, mevcut kadrolarını denetleyen, yönlendiren ve temel ilkeleri belirleyen fonksiyonları üstlenmesiyle mümkün olacağı,

İfade edilmiştir.

Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;

– Müsteşarlığın, Türk denizcilik idaresindeki dağınıklığı giderecek ve faaliyetlerin daha verimli bir şekilde sürdürülmesini sağlayacak daha hızlı, etkili ve uyumlu bir yapılanmaya ihtiyacı olduğu,

– İstanbul ve Çanakkale Boğazı ile Marmara Denizinden oluşan ve Türk Boğazları olarak tanımlanan bölgenin, yoğun bir ulusal ve uluslararası deniz trafiği nedeniyle can, mal ve çevre güvenliği bakımından büyük risklerle karşı karşıya olduğu, bu bölgede tehlikeli yük taşıyan gemilerin oranının % 18’lere yükseldiği, önümüzdeki yıllarda bunun daha da artacağı dikkate alındığında, güvenli geçişin sınırlarının aşılmış olacağı, boğazlarımızın karşı karşıya kaldığı bu riskleri asgariye indirmek amacıyla, 6 Kasım 1998’de yayımlanan “Türk Boğazları Deniz Trafik Düzeni Tüzüğü” ile getirilen rapor sistemi ve “Trafik Ayrım Şeritleri”nin yanı sıra, boğazlarımızda kaza riskini asgariye indirmenin teknolojik bir sistemle takviye edilmesi, gemi seyir güvenliğini sağlayacak ve çevreyi koruyacak ağırlıklı olarak radar kontrolüne dayalı bir sistemin, 28 Ocak 2001 tarihinde oluşturulmaya başlandığı, böylece boğaz trafiğinin kontrol ve denetiminin daha etkin bir şekilde sağlanacağı,

– Denizcilik Müsteşarlığı personelinin yüklenmiş olduğu stratejik önemi haiz görev ve sorumlulukları nedeniyle, özellikle, taşra teşkilâtında genel denetim ve teftiş yapılmasının zorunlu hale getirdiği, mevzuat gereği taşra teşkilâtının denetiminin yalnızca Başbakanlık Teftiş Kurulu tarafından yerine getirildiği bu Kurulun ise iş yoğunluğu nedeniyle, 1994 yılından beri taşra teşkilâtında genel bir denetim işlemini yerine getiremediği,

– Müsteşarlık bünyesinde Teftiş Kurulu olmaması nedeniyle Müsteşarlıkça açılmasında yarar görülen soruşturmaların süresi içeresinde sonuçlandırılamadığı, bunun da caydırıcılık unsurunu zaafa uğrattığı, bu nedenle, iç denetim gibi önemli bir fonksiyonu yerine getirecek Teftiş Kurulu Başkanlığının kurulmasının zorunlu hale geldiği,

– Türkiye genelinde bağlı ve ilgili geniş bir teşkilâta sahip olan Kurumun bağlı birimleri tarafından yürütülen faaliyetlerin kanun, tüzük yönetmeliklere uygun olarak yürütülüp yürütülmediği, hizmetlerde meydana gelen aksamaların tespiti ve giderilmesi için alınacak tedbirler konusunda etkin çalışma yapacak Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığının acil olarak kurulması gerektiği,

– Ülkemizde denizcilik sektörünün yıllardır ihmal edildiği, mevcut kadrolar ile hizmet veriminin oldukça düşük düzeyde olduğu,

– Talep edilen kadrolar ve birimlerle Müsteşarlığın gerek kanunlarla verilen gerekse taraf olunan uluslararası sözleşmelerden doğan görev ve sorumluluklarını, denizciliğimiz bakımından daha optimal ve hızlı gerçekleştirir hale geleceği,

İfade edilmiştir.

Yapılan bu görüşmeleri müteakip Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da uygun görülerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

– Çerçeve 1 inci maddesi; Müsteşarlığın deniz ulaştırması ve deniz ticareti gibi iki ayrı ve önemli fonksiyonunu yerine getiren birimlerinin Deniz Ulaştırması Genel Müdürlüğü bünyesinde bulunması, gerek karar verme düzeyinde ve gerekse önem arz eden işlemlerin ivedilikle sonuçlandırılabilmesi bakımından zorluklar doğurduğundan; hizmetin önemi, özelliği ve iş hacmi de dikkate alındığında, uygulamada, Türk gemi filosunun geliştirilmesi, teşviki, bu hususlara yönelik tüm işlemler, liman işletme esasları ile denizcilik sektöründe verilen hizmetler karışılığında alınacak ücretlerin tespiti ve görev alanına giren konularda yurt içi ve yurt dışındaki ilgili birimlerle koordinasyon sağlamaya yönelik hizmetlerin ayrı bir genel müdürlük tarafından yürütülmesine duyulan ihtiyaç nedeniyle, ekli 1 sayılı Cetvelde yer alan ana hizmet birimleri arasına Deniz Ticareti Genel Müdürlüğünün ilave edilmesi suretiyle,

– Deniz Ticareti Genel Müdürlüğünün, Denizcilik Müsteşarlığının ana hizmet birimleri arasına alınması nedeniyle, 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 6 ncı maddesini yeniden düzenleyen hükümleri ihtiva eden metnin yeni çerçeve 2 nci madde olarak metne ilave edilmesi suretiyle,

– Deniz Ulaştırması Genel Müdürlüğünün görevlerini yeniden düzenleyen hükümleri ihtiva eden metnin yeni çerçeve 3 üncü madde olarak ilave edilmesi suretiyle,

– Deniz Ticareti Genel Müdürlüğünün görevlerini düzenleyen hükümleri ihtiva eden metnin yeni çerçeve 4 üncü madde olarak ilave edilmesi suretiyle,

– Çerçeve 2 ve 3 üncü maddeleri 5 ve 6 ncı maddeler olarak aynen,

– 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ek maddeler ilavesini öngören çerçeve 4 üncü maddesine bağlı,

• Ek 1 inci maddesi ek 6 ncı madde olarak aynen,

• Ek 2 nci maddesi redaksiyona tabi tutulmak suretiyle ek 7 nci madde olarak,

• 2001 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile getirilen bir düzenleme ile kılavuzluk ve romörkörcülük hizmetlerinden % 6.5 oranında pay alınmasını öngören hükümlere süreklilik kazandırılması amacıyla, sözkonusu düzenlemenin metne ek 8 inci madde olarak ilave edilmesi suretiyle ve madde yapılan bu değişikliklerle çerçeve 7 nci madde olarak,

– Çerçeve 5 inci maddesi; ekli kadro cetvellerinin ihtiyaçları çerçevesinde ve Tasarıda yapılan değişikliklere paralel olarak yeniden düzenlenmesi suretiyle ve çerçeve 8 inci madde olarak,

– Çerçeve 6 ncı maddesi; (b) bendinde “f” ibaresinin “g” olarak, “Dış Ticaret Müsteşarlığı” ibaresinin “Bakanlık” olarak değiştirilmesi suretiyle ve çerçeve 9 uncu madde olarak,

– 7 nci maddesi 10 uncu madde olarak aynen,

– Kamuda yetişmiş denetim elemanlarının hizmetlerinin Denizcilik Müsteşarlığına kazandırılmasını teminen, hizmetin gerektirdiği özelliklere sahip personelin naklen atanmasına imkân sağlayan hükmün, geçici 1 inci madde olarak yeniden düzenlenmesi suretiyle,

- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 8 ve 9 uncu maddeleri ise 11 ve 12 nci maddeleri olarak aynen,

kabul edilmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Metin Şahin

Hayrettin Özdemir

Nihat Gökbulut

 

Antalya

Ankara

Kırıkkale

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Cafer Tufan Yazıcıoğlu

Dengir Mir Mehmet Fırat

Gaffar Yakın

 

Bartın

Adıyaman

Afyon

 

 

(Muhalefet şerhi eklidir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Sait Açba

M. Zeki Sezer

Cengiz Aydoğan

 

Afyon

Ankara

Antalya

 

(Muhalefet şerhi eklidir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Güven Karahan

Hüseyin Arabacı

Necati Yöndar

 

Balıkesir

Bilecik

Bingöl

 

 

 

(Muhalefet şerhi eklidir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Zeki Ergezen

Hayati Korkmaz

Oğuz Tezmen

 

Bitlis

Bursa

Bursa

 

(İmzada bulunamadı)

 

(Muhalefet şerhi eklidir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Hakkı Duran

Hüseyin Karagöz

Aslan Polat

 

Çankırı

Çankırı

Erzurum

 

 

(Muhalefet şerhi eklidir)

(Muhalefet şerhim ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Sadri Yıldırım

S. Metin Kalkan

Mehmet Dönen

 

Eskişehir

Hatay

Hatay

 

(İmzada bulunamadı)

(Muhalefet şerhi eklidir)

(Muhalefet şerhi eklidir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Er

Masum Türker

Nesrin Nas

 

İçel

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Celal Adan

Hasan Çalış

Arslan Aydar

 

İstanbul

Karaman

Kars

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Serdaroğlu

Necdet Tekin

Kemal Köse

 

Kastamonu

Kırklareli

Kocaeli

 

Üye

Üye

Üye

 

Süleyman Çelebi

Metin Ergun

Ahmet Kabil

 

Mardin

Muğla

Rize

 

Üye

Üye

Üye

 

Ş. Ramis Savaş

Cevat Ayhan

Lütfi Ceylan

 

Sakarya

Sakarya

Tokat

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

 

 

 

Bekir Gündoğan

 

 

 

Tunceli

 

DENİZCİLİK MÜSTEŞARLIĞININ KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA, KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME, DEVLET MEMURLARI KANUNU, HARCIRAH KANUNU İLE GENEL KADRO VE USULÜ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN MUHALEFET ŞERHİMİZDİR

Ülkemizin içinde bulunduğu ekonomik krizin yoğun bir biçimde yaşandığı, Devletin yüzde 200’lerle borçlanabildiği bir dönemde ülkemizi yönetenlerin kamuya yük getirecek ve hiçbir yararı olmayacak kadro taleplerine karşı muhalif olduğumuzu bildirmemiz içinde bulunduğumuz durumun ciddiyetini fark etmemizdendir.

Denizcilik Müsteşarlığı ülkemiz denizciliğin geliştirilmesi için üniversitelerimizle, Deniz Ticaret Odalarımızla birlikte çalışarak önerilerini Bakanlar Kuruluna iletebilirler. Bunun için geniş kadrolara ihtiyaç yoktur.

Bugüne kadar Başbakanlık Teftiş Kurulunca sürdürülen teftişlerin Başbakanlık Teftiş Kurulunca sürdürülmesinde bir sakınca yoktu bunun için yeni bir teftiş kurulunun kurulması gerekmemektedir.

Araştırma ve Planlama Kurulunun da kurulması günümüzde kadro israfından başka bir anlam ifade etmemektedir. Çünkü, artık araştırmaların üniversitelerle işbirliği içinde yapılması zorunlu hale gelmiştir.

 

Mehmet Dönen

Oğuz Tezmen

Necati Yöndar

 

Hatay

Bursa

Bingöl

MUHALEFET ŞERHİ

1. Denizcilik Müsteşarlığının yeniden yapılanması ilgili kadro talepleri Türkiye’nin uygulamakta olduğu istikrar programlarının ruhuna uygun değildir.

2. Devletin küçültülmesi hükümet programlarında da öngörülmüşken, parlamentoya sevkedilmiş bulunan yasalar 57 nci Hükümetin kuruluşundan beri sürekli devleti büyütme tarzında gerçekleşmiştir.

3. Denizcilik Müsteşarlığının denetimi için görevli olan Başbakanlık Teftiş Kurulu Başkanlığının daha etkin olması için gerekli tedbirlerin alınmasına acilen ihtiyaç vardır.

4. Ekonominin dibe vurduğu, malî yapının derin krize girdiği bir ortamda yeni kadro talepleri ile yeni harcamaların ortaya çıkması sonucunu doğuracak tüm taleplere şiddetle muhalifiz.

 

Sait Açba

Aslan Polat

S. Metin Kalkan

 

Afyon

Erzurum

Hatay

 

Hüseyin Karagöz

 

Dengir Mir Mehmet Fırat

 

Çankırı

 

Adıyaman

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

 

DENİZCİLİK MÜSTEŞARLIĞININ KU-RULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME, DEVLET MEMURLARI KANUNU, HARCIRAH KANUNU İLE GENEL KADRO VE USULÜ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1. – 10.8.1993 tarihli ve 491 sayılı Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 4. – Merkez teşkilâtı, ana hizmet birimleri ile danışma, denetim ve yardımcı hizmet birimlerinden meydana gelir.

Merkez teşkilâtı Ek-1 sayılı cetvelde gösterilmiştir.”

MADDE 2. – 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 10 uncu maddesi bölüm ve madde başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Danışma ve Denetim Birimleri

Danışma ve Denetim Birimleri

Madde 10. – Müsteşarlığın merkez kuruluşundaki danışma ve denetim birimleri şunlardır:

a) Teftiş Kurulu Başkanlığı.

b) Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı,

c) Hukuk Müşavirliği.

d) Müsteşarlık Müşavirleri.”

MADDE 3. – 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 23 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 23. – 23.4.1981 tarihli ve 2451 sayılı Bakanlıklar ve Bağlı Kuruluşlarda Atama Usulüne İlişkin Kanun hükümleri dışında kalan memurların atanmaları Başbakan tarafından yapılır. Başbakan bu yetkilerini gerekli gördüğü alt kademelere devredebilir.

Ancak, Teftiş Kurulu Başkanı ile müfettiş unvanlarını taşıyan görevlere müşterek kararla atama yapılır.”

MADDE 4. – 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki maddeler eklenmiştir

“Teftiş Kurulu Başkanlığı

EK MADDE 1. – Teftiş Kurulu, Müsteşarın yazılı olarak vereceği emri veya onayı üzerine, Müsteşar adına aşağıdaki görevleri yapar:

a) Müsteşarlık teşkilâtının her türlü faaliyet ve işlemleri ile ilgili olarak teftiş, inceleme ve soruşturma işlerini yürütmek,

b) Müsteşarlığın amaçlarını daha iyi gerçekleştirmek, mevzuata, plan ve programa uygun çalışmasını sağlamak üzere gerekli teklifleri hazırlamak ve Müsteşara sunmak,

c) Müsteşar tarafından istenilen konularda araştırma, inceleme yapmak ve diğer hizmetleri yürütmek,

d) Özel kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.

Teftiş kurulu müfettişlerinin görev, yetki ve sorumlulukları, çalışma esasları ile atanma ve yükselme usulleri, Müsteşarlık tarafından çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.

Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı

EK MADDE 2. – Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır :

a) Müsteşarlığa, hükümet programı, kalkınma planları, yıllık programlar, Bakanlar Kurulu kararı ve millî güvenlik siyaseti çerçevesinde verilen emir ve görevlerin yerine getirilmesi için çalışma esaslarını tespit etmek, bu esaslara uygun olarak Müsteşarlığın ana hizmet politakısının ve planlarının hazırlanmasına yardımcı olmak,

b) Uzun vadeli planlarla, kalkınma planlarında ve yıllık programlarda öncelikle yer alması gerekli görülen hizmet ve tedbirlerin ve bunlarla ilgili temel politikaların bilimsel araştırma esaslarına göre tespitini sağlamak, Müsteşarın onayını aldıktan sonra Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığına göndermek,

c) Hizmet ve faaliyetlerin ekonomik ve etkin bir şekilde yerine getirilmesi için insan gücü ile finansman ve malzeme gibi mevcut kaynakların en uygun ve verimli bir şekilde kullanılmasını sağlamak için Müsteşarlık bütçesini plan ve program esaslarına göre hazırlamak ve uygulanmasını takip etmek,

d) Müsteşarlık yıllık çalışma programını hazırlamak, Müsteşarlık hizmetleriyle ilgili gerekli istatistikleri toplamak ve değerlendirmek,

e) Kalkınma plan ve programları ile Müsteşarlık yıllık çalışma ve uygulama programlarının uygulamaları sırasında, Müsteşarlık kuruluşlarında ortaya çıkan güçlükleri, aksaklıkları ve tıkanıklıkları tespit ederek Müsteşara sunmak,

f) Planlama ve koordinasyon konularında verilen diğer görevleri yerine getirmek, yıllık çalışma programlarının yürütülmesini takip etmek,

g) Kanun, tüzük ve yönetmelik tasarıları ile kanun teklifleri hakkında Müsteşarlık görüşünün tespitine yardımcı olmak,

h) Denizciliğin tarihçesini hazırlamak,

ı) Müsteşar tarafından verilen konularda araştırma ve inceleme yapmak ve diğer hizmetleri yürütmek,

i) Müsteşar tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.”

MADDE 5. – 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 7. – Ekli (2) sayılı cetvelde yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki cetvellerin Denizcilik Müsteşarlığına ait bölümüne eklenmiştir.”

MADDE 6. – 14.7.1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun;

a) 36 ncı maddesinin “Ortak Hükümler” bölümünün A-11 numaralı bendine “Bakanlık” ibaresinden sonra gelmek üzere “Müsteşarlık” ibaresi,

b) “Zam ve tazminatlar” başlıklı ek maddesinin “II-Tazminatlar” bölümünün “A-Özel Hizmet Tazminatı” bendinin (f) alt bendine “Dış Ticaret Müsteşarlığı” ibaresinden sonra gelmek üzere “Denizcilik Müsteşarlığı” ibaresi,

c) I sayılı Ek Gösterge Cetvelinin (I/d) bölümüne “Gümrük Müsteşarlığı Teftiş Kurulu Başkanı” ibaresinden sonra gelmek üzere “Denizcilik Müsteşarlığı Teftiş Kurulu Başkanı” ibaresi,

Eklenmiştir.

MADDE 7. – 10.2.1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanununun değişik 33 üncü maddesinin (b) bendindeki “Bakanlık ve Bağımsız Genel Müdürlük Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları” ibaresi “Bakanlık, Müsteşarlık ve Bağımsız Genel Müdürlük Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları” şeklinde değiştirilmiştir.

GEÇİCİ MADDE. – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte bakanlık, müsteşarlık veya genel müdürlük kadrolarında teftiş, inceleme ve tahkikat yetkilerini haiz olarak en az beş yıl görev yapmış olan denetim elemanları en geç altı ay içinde müracaat etmek ve Bakan onayı ile oluşturulacak sınav kurulu tarafından yapılacak sınavda başarılı olmak kaydıyla Denizcilik Müsteşarlığı müfettişi olarak atanırlar.

MADDE 8. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 9. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

 

DENİZCİLİK MÜSTEŞARLIĞININ KU-RULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME, DEVLET MEMURLARI KANUNU, HARCIRAH KANUNU İLE GENEL KADRO VE USULÜ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1. – 10.8.1993 tarihli ve 491 sayılı Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 4. –Merkez teşkilâtı, ana hizmet birimleri ile danışma, denetim ve yardımcı hizmet birimlerinden meydana gelir.

Merkez teşkilâtı Ek-1 sayılı cetvelde gösterilmiştir.”

MADDE2. – 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Ana Hizmet Birimleri

Madde 6. – Denizcilik Müsteşarlığının ana hizmet birimleri şunlardır :

a) Deniz Ulaştırması Genel Müdürlüğü.

b) Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü.

c) Gemi İnşa ve Tersaneler Genel Müdürlüğü.

d) Dış İlişkiler Dairesi Başkanlığı.”

MADDE3. – 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 7 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Deniz Ulaştırması Genel Müdürlüğü

Madde 7. – Deniz Ulaştırması Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır :

a) Deniz ve içsular ulaştırmasını ülkenin genel ulaştırma ihtiyaçlarına göre düzenlemek, denetlemek ve gereken tedbirleri almak.

b) Türk gemileri ile ulusal ve uluslararası sularda yapılacak ulaştırmaları ülkenin ihtiyaçlarına göre düzenlemek, bu maksatla kanun ve yönetmelik değişikliklerinin hazırlanmasına yardımcı olmak, gemilerin can ve mal güvenliği bakımından denetimini yapmak.

c) Gemiadamlarının belgelendirme ve kütükleme faaliyetlerini düzenlemek.

d) Gemilerin ve yatların haberleşme alanında denetimlerini yapmak, gemilerle yapılan sahil konuşmalarını kolaylaştırıcı tedbirler almak, deniz işletmelerinin, acentelerin ve benzerlerinin uyması gereken teknik ve idarî hususları ilgili kuruluşlarla birlikte haberleşme kurallarına uygun olarak düzenlemek.

e) Deniz ulaştırması ile liman ve iskelelerin çalışmaları ve boğazlardaki deniz trafiği hakkında istatistikler tutmak.

f) Deniz ekolojisini bozacak ve deniz kirlenmesine neden olacak her türlü faaliyetin izlenmesini ve denetlenmesini yapmak, bu konuda diğer kuruluşlarla işbirliğinde bulunmak, gerekli tedbirleri almak.

g) Liman tesislerinin ve ulaşım alt sistemlerinin çok noktalı taşıma sistemlerine uygunluğunu sağlamak için kara, hava ve deniz yolu ulaşım sistemlerine entegre olabilecek tesisleri planlamak, yapmak veya yaptırmak.

h) Müsteşarlıkça verilen benzer görevleri yapmak.”

MADDE4. – 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye 7 nci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde ilave edilmiştir.

“Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü

MADDE 7/A – Deniz Ticareti Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır :

a) Millî denizcilik politikasına uygun olarak deniz ticaret politikaları ve uygulama esaslarını belirlemek, Türk deniz ticaret filosunun, ülkenin ihtiyaçlarına ve milletlerarası şartlara göre gelişmesi, milletlerarası rekabet gücü kazanmasını teşvik edici tedbirleri almak.

b) Dünyadaki ve ülkemizdeki deniz taşımacılığı ve ticaret filosu hakkındaki istatistikleri tutmak, gelişme eğilimlerini izleyerek raporlar, planlar hazırlamak ve uygulamak.

c) Gemi kiralamalarında Türk ve yabancı bayrak çekilmesine ilişkin talepleri değerlendirmek ve ilgili mevzuatı uyarınca izin vermek.

d) Düzenli gemi seferlerinin esas ve usullerini belirlemek ve uygulanmasını takip etmek, denetlemek.

e) Deniz acente, brokerlik ve komisyonculuğu gibi işleri yapacak olan gerçek ve tüzel kişilerin yeterlilik, çalışma usul ve esaslarını tespit etmek, belgelendirmek ve denetlemek.

f) Deniz sigortacılığı ile ilgili çalışmalar yapmak, bu çalışmaları diğer kuruluşlarla koordine etmek ve izlemek.

g) Denizcilikle ilgili kamu ve özel kuruluşlar ile gerçek kişilerin tüm hizmetlerinin ücret tarifelerini belirlemek, belirlenmiş olanları incelemek, onaylamak ve bunlar arasında hizmetin niteliğine göre uyumlu bir ücret sistemini kurmak ve konu ile ilgili istatistikleri toplamak.

h) Her türlü gemi sicillerini tutmak.

ı) İthalat ve ihracat yüklerinin taşınmasında Türk deniz ticaret filosunun daha fazla pay almasını sağlamak için gerekli tedbirleri almak, bu hususta ilgili kurum ve kuruluşları koordine etmek.

j) Müsteşarlıkça verilecek diğer görevleri yapmak.

MADDE5. – 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 10 uncu maddesi bölüm ve madde başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Danışma ve Denetim Birimleri”

“Danışma ve denetim birimleri

Madde 10.–Müsteşarlığın merkez kuruluşundaki danışma ve denetim birimleri şunlardır :

a) Teftiş Kurulu Başkanlığı.

b) Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı.

c) Hukuk Müşavirliği.

d) Müsteşarlık Müşavirleri.”

MADDE6. – 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 23 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 23. – 23.4.1981 tarihli ve 2451 sayılı Bakanlıklar ve Bağlı Kuruluşlarda Atama Usulüne İlişkin Kanun hükümleri dışında kalan memurların atanmaları Başbakan tarafından yapılır. Başbakan bu yetkilerini gerekli gördüğü alt kademelere devredebilir.

Ancak, Teftiş Kurulu Başkanı ile müfettiş unvanlarını taşıyan görevlere müşterek kararla atama yapılır.”

MADDE7. – 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki ek maddeler eklenmiştir.

“Teftiş Kurulu Başkanlığı

EKMADDE6.–Teftiş Kurulu, Müsteşarın yazılı olarak vereceği emri veya onayı üzerine, Müsteşar adına aşağıdaki görevleri yapar :

a) Müsteşarlık teşkilâtının her türlü faaliyet ve işlemleri ile ilgili olarak teftiş, inceleme ve soruşturma işlerini yürütmek.

b) Müsteşarlığın amaçlarını daha iyi gerçekleştirmek, mevzuata, plan ve programa uygun çalışmalarını sağlamak üzere gerekli teklifleri hazırlamak ve Müsteşara sunmak.

c) Müsteşar tarafından istenilen konularda araştırma, inceleme yapmak ve diğer hizmetleri yürütmek.

d) Özel kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.

Teftiş Kurulu Müfettişlerinin görev, yetki ve sorumlulukları, çalışma esasları ile atanma ve yükselme usulleri, Müsteşarlık tarafından çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.

Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı

EKMADDE7. – Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır :

a) Müsteşarlığa, kalkınma planları, yıllık programlar ve Bakanlar Kurulu Kararları çerçevesinde verilen emir ve görevlerin yerine getirilmesi için çalışma esaslarını tespit etmek, bu esaslara uygun olarak Müsteşarlığın ana hizmet politikasının ve planlarının hazırlanmasına yardımcı olmak.

b) Uzun vadeli planlarla, kalkınma planlarında ve yıllık programlarda öncelikle yer alması gerekli görülen hizmet ve tedbirlerin ve bunlarla ilgili temel politikaların bilimsel araştırma esaslarına göre tespitini sağlamak, Müsteşarın onayını aldıktan sonra Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığına göndermek.

c) Hizmet ve faaliyetlerin ekonomik ve etkin bir şekilde yerine getirilmesi için insan gücü ile finansman ve malzeme gibi mevcut kaynakların en uygun ve verimli bir şekilde kullanılmasını sağlamak için Müsteşarlık bütçesini plan ve program esaslarına göre hazırlamak ve uygulanmasını takip etmek.

d) Müsteşarlık yıllık çalışma programını hazırlamak, Müsteşarlık hizmetleriyle ilgili gerekli istatistikleri toplamak ve değerlendirmek.

e) Planlama ve koordinasyon konularında verilen diğer görevleri yerine getirmek, yıllık çalışma programlarının yürütülmesini takip etmek.

f) Kanun, tüzük ve yönetmelik tasarıları ile kanun teklifleri hakkında Müsteşarlık görüşünün tespitine yardımcı olmak.

g) Denizciliğin tarihçesini hazırlamak.

h) Müsteşar tarafından verilen konularda araştırma ve inceleme yapmak ve diğer hizmetleri yürütmek.

ı) Müsteşar tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.

Döner Sermayeye Aktarılacak Paylar

EKMADDE8. – Kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri vermekte olan kamu ve özel kuruluşların, elde ettikleri aylık gayrisafî hâsılattan yüzde altıbuçuk (6,5) oranında pay alınır. Bu pay, en geç tahsil edildiği ayı takip eden ay sonuna kadar ilgili saymanlığa yatırılır. Yatırılan miktarın yarısı Denizcilik Müsteşarlığının merkez ve taşra birimlerinin faaliyetlerinin gerektirdiği her türlü harcamada (personel harcamaları hariç) kullanılmak üzere Denizcilik Müsteşarlığı Döner Sermaye İşletmesi bütçesine aktarılır.”

MADDE8. – 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİMADDE7. – Ekli 1 ve 2 sayılı listelerde yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki cetvellerin Denizcilik Müsteşarlığına ait bölümüne eklenmiştir.”

MADDE9. – 14.7.1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun;

a) 36 ncı maddesinin “Ortak Hükümler” bölümünün A-11 numaralı bendine “Bakanlık” ibaresinden sonra gelmek üzere “Müsteşarlık” ibaresi,

b) “Zam ve tazminatlar” başlıklı ek maddesinin “II-Tazminatlar” bölümünün “A-Özel Hizmet Tazminatı” bendinin (g) alt bendine “Bakanlık” ibaresinden sonra gelmek üzere “Denizcilik Müsteşarlığı” ibaresi,

c) I sayılı Ek Gösterge Cetvelinin (I/d) bölümüne “Gümrük Müsteşarlığı Teftiş Kurulu Başkanı” ibaresinden sonra gelmek üzere “Denizcilik Müsteşarlığı Teftiş Kurulu Başkanı” ibaresi,

Eklenmiştir.

MADDE10. – 10.2.1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanununun değişik 33 üncü maddesinin (b) bendindeki “Bakanlık ve Bağımsız Genel Müdürlük Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları” ibaresi, “Bakanlık, Müsteşarlık ve Bağımsız Genel Müdürlük Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları” şeklinde değiştirilmiştir.

GEÇİCİ MADDE 1. –Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte Bakanlık, Müsteşarlık veya Genel Müdürlük kadrolarında teftiş, inceleme ve tahkikat yetkilerini haiz olarak yardımcılıkta geçen süre dahil en az beş yıl görev yapmış olan denetim elemanlarından en geç üç ay içinde müracaat edenler, kurumlarının muvafakatı üzerine bu Kanunun yayımını takip eden altı ay içinde Denizcilik Müsteşarlığı Müfettişi olarak atanabilirler.

MADDE 11. –Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE12. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

Bülent Ecevit

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

En. ve Tab. Kay. ve Başb. Yrd

 

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. C. Ersümer

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı V.

 

 

R. Önal

A. K. Tanrıkulu

S. Oral

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

S. Somuncuoğlu

Y. Yalova

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

 

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

Y. Okuyan

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

H. Gemici

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

F. Ünlü

Prof. Dr. A. Çay

M. A. İrtemçelik

 

 

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

 

 

Prof. Dr. H. S. Türk

S. Çakmakoğlu

S. Tantan

 

 

Dışişleri Bakanı V.

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

 

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

S. Oral

M. Bostancıoğlu

 

 

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

 

 

K. Aydın

Doç. Dr. O. Durmuş

Prof. Dr. E. Öksüz

 

 

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

 

 

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

 

 

Kültür Bakanı V.

Turizm Bakanı

Orman Bakanı V.

 

 

F. Ünlü

E. Mumcu

H. H. Özkan

 

 

 

Çevre Bakanı V.

 

 

 

 

M. Bostancıoğlu

 

 

 

 

 

 

TASARIYA EKLİ CETVELLER

(I) SAYILI CETVEL

DENİZCİLİK MÜSTEŞARLIĞI MERKEZ TEŞKİLÂTI

Müsteşar

Müsteşar Yardımcısı

Anahizmet Birimleri

Müsteşar

1. Müsteşar Yardımcısı

1. Deniz Ulaştırması Genel Müdürlüğü

 

2. Müsteşar Yardımcısı

2. Gemi İnşa ve Tersaneler Genel Müdürlüğü

 

3. Müsteşar Yardımcısı

3. Dış İlişkiler Dairesi Başkanlığı

 

4. Müsteşar Yardımcısı

 

 

Danışma ve Denetim Birimleri

Yardımcı Birimler

1. Teftiş Kurulu Başkanlığı

1. Personel ve Eğitim Dairesi Başkanlığı

2. Araştırma, Planlama ve Koordinasyon

2. İdarî ve Malî İşler Dairesi Başkanlığı

    Dairesi Başkanlığı

 

3. Hukuk Müşavirliği

3. Muhabere ve Elektronik Dairesi Başkanlığı

4. Müsteşarlık Müşavirleri

4. Savunma Uzmanlığı

 

 

(2) SAYILI CETVEL

Kurumu  :  Denizcilik Müsteşarlığı

Teşkilâtı  :  Merkez

İHDAS EDİLEN KADROLAR

 

 

 

Serbest

Tutulan

 

 

 

 

Kadro

Kadro

 

Sınıfı

Unvanı                 

Derecesi

Adedi

Adedi

Toplam

GİH

Teftiş Kurulu Başkanı

1

1

1

GİH

Müfettiş

1

4

4

GİH

Müfettiş

3

4

4

GİH

Müfettiş

5

2

2

GİH

Müfettiş Yardımcısı

8

5

5

GİH

APK Dairesi Başkanı

1

1

1

GİH

APK Uzmanı

1

5

5

GİH

APK Uzmanı

3

5

5

GİH

Şube Müdürü

1

2

2

GİH

Programcı

4

1

1

GİH

Bilgisayar İşletmeni

9

1

1

GİH

Veri Hazırlama ve Kont. İşl.

10

1

1

GİH

Veri Hazırlama ve Kont. İşl.

11

1

1

GİH

Memur

6

2

2

GİH

Memur                                                    9            

9              

2

2

     

                  Toplam

 

37

 

37

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METNE

EKLİ CETVEL VE LİSTELER

(I) SAYILI CETVEL

DENİZCİLİK MÜSTEŞARLIĞI MERKEZ TEŞKİLÂTI

Müsteşar

Müsteşar Yardımcısı

Anahizmet Birimleri

Müsteşar

1. Müsteşar Yardımcısı

1. Deniz Ulaştırması Genel Müdürlüğü

 

2. Müsteşar Yardımcısı

2. Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü

 

3. Müsteşar Yardımcısı

3. Gemi İnşa ve Tersaneler Genel Müdürlüğü

 

4. Müsteşar Yardımcısı

4. Dış İlişkiler Dairesi Başkanlığı

 

 

Danışma ve Denetim Birimleri

Yardımcı Birimler

1. Teftiş Kurulu Başkanlığı

1. Personel ve Eğitim Dairesi Başkanlığı

2. Araştırma, Planlama ve Koordinasyon

2. İdarî ve Malî İşler Dairesi Başkanlığı

    Dairesi Başkanlığı

 

3. Hukuk Müşavirliği

3. Muhabere ve Elektronik Dairesi Başkanlığı

4. Müsteşarlık Müşavirleri

4. Savunma Uzmanlığı

 

 

(I) SAYILI LİSTE

İHDAS EDİLEN KADROLAR

Kurum    :  Denizcilik Müsteşarlığı

Teşkilâtı  :  Merkez

 

 

 

Serbest

Tutulan

 

 

 

 

Kadro

Kadro

 

Sınıfı

Unvanı                 

Derecesi

Adedi

Adedi

Toplam

GİH

Teftiş Kurulu Başkanı

1

1

1

GİH

APK Dairesi Başkanı

1

1

1

GİH

Genel Müdür Yardımcısı

1

2

2

GİH

Daire Başkanı

1

2

2

GİH

Şube Müdürü

1

10

10

GİH

Hukuk Müşaviri

1

1

1

GİH

Müfettiş

1

6

6

GİH

Müfettiş

3

4

4

GİH

Müfettiş

5

2

2

GİH

Uzman

1

10

10

GİH

Uzman

3

2

2

GİH

Uzman

7

2

2

GİH

Denizcilik Uzmanı

4

2

2

GİH

Denizcilik Uzmanı                                

5

2                                

2  

 

                  Toplam

 

 

 

47

 

(II) SAYILI LİSTE

İHDAS EDİLEN KADROLAR

Kurum    :  Denizcilik Müsteşarlığı

Teşkilâtı  :  Taşra

 

 

 

Serbest

Tutulan

 

 

 

 

Kadro

Kadro

 

Sınıfı

Unvanı                 

Derecesi

Adedi

Adedi

Toplam

GİH

Denetleme Şefi

5

6

6

GİH

Denetleme Memuru

5

6

6

GİH

Gemi Sicil Memuru

5

2

2

TH

GSK Uzmanı                                           

5

3

3

 

                  Toplam

 

 

 

17

 

 

 

 

 

SIRA SAYISI 643 ÜN SONU