Dönem : 21           Yasama Yılı : 3

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 640)

 

Ekonomik ve Sosyal Konseyin Kuruluşu, Çalışma Esas ve Yöntemleri Hakkında Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe

 Komisyonu Raporu (1/714)

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

26.6.2000

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-83/3080

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 9.6.2000 tarihinde kararlaştırılan “Ekonomik ve Sosyal Konseyin Kuruluşu, Çalışma Esas ve Yöntemleri Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

 

 

Bülent Ecevit

 

 

Başbakan

 

GENEL GEREKÇE

Günümüzün gelişmiş toplumlarında hükümetle toplum kesimleri arasındaki diyalog sadece siyasal diyalogdan ibaret kalmayıp, ekonomik ve sosyal alandaki sorunlar da sivil toplum örgütleri ile sürdürülmektedir.

Ayrıca, bu diyalog tüm toplum kesimlerinin kendi aralarında etkileşim ve işbirliği şeklinde de yaşanmaktadır.

Esasen, günümüzde toplumsal sorunların çözümü, bunalımların ortaya çıkmasını beklemeksizin, katılımcı demokrasi, diyalog, ikna ve uzlaşmadan geçmektedir. Ancak, bu diyalog ve uzlaşmanın, rastlantılara bırakılmayıp, kalıcı ve kurumsal bir yapıya kavuşturulması gerekmektedir.

Bazı ülkelerde gelenekler bu konuda yeterli olabilirken, birçok ülke bu hususta anayasal veya yasal düzenlemeleri tercih etmiş bulunmaktadır.

Ülkemizin tam üyelik sürecinde bulunduğu, Avrupa Birliğinin kurumsal yapısı içinde, danışma organı olarak Ekonomik ve Sosyal Komiteye yer verilmiştir.

AB'nin Ekonomik ve Sosyal Komitesi ile Türkiye'nin bunu karşılayan kuruluşu arasında bir ilişki kurulması ise, 1987'de Türkiye'nin tam üyelik başvurusu ile başlayan süreç boyunca, adım adım kaydedilen gelişme sonucu, ancak 1995 yılında, Karma İstişare Komitesine işlerlik kazandırılması ile gerçekleşmiştir.

Türkiye'de, Ekonomik ve Sosyal Konseyin kurulması için anayasal veya yasal herhangi bir düzenleme yapılmamış olduğundan, 17.3.1995 tarihli bir Başbakanlık Genelgesi ile bu yönde ilk adım atılmış, bunu 1996, 1997 ve 1999 yıllarındaki genelgeler izlemiştir. Bunun yanında, VII nci Beş Yıllık Kalkınma Planında "Ekonomik ve Sosyal Konsey yasal çerçeveye kavuşturulacaktır" şeklinde bir hedef öngörülmüş, ayrıca, son birkaç yıl içerisinde kurulan hükümetlerin protokollarında ve programlarında "Ekonomik ve Sosyal Konseyin kurulması hakkında Kanun" öncelikle çıkarılması gereken yasa tasarıları arasında sayılmıştır.

Konsey, ülke sorunlarının yürürlükteki mevzuata ve onaylanmış uluslararası belgelere saygı temelinde bir diyalog ve uzlaşma yoluyla ele alınıp çözüme kavuşturulmasını; kesimlerin menfaatlerinin ülkemizin ve halkımızın menfaatleriyle bağdaştırılmasını; diyalog ve işbirliğinin kurumsallaştırarak, karar alma mekanizmasına dahil edilmesini sağlayabilecektir.

Ekonomik ve Sosyal Konseyin temel işlevi, ekonomik istikrarın kurulması, büyümenin ve sanayileşmenin hızlandırılması, üretimin, yatırımların ve verimliliğin artırılması, ekonomiye rekabet gücü kazandırılması, istihdamın geliştirilmesi ve işsizliğin önlenmesi, işgücü niteliğinin yükseltilmesi, gelir dağılımının iyileştirilmesi ve sosyal adaletin sağlanması, sosyal devlet anlayışının gereği olarak kamu hizmetlerinin geliştirilmesi, çalışma hayatının demokratikleştirilmesi, ülke demokrasisinin daha da geliştirilmesi ve güçlendirilmesi gibi temel sosyo-ekonomik amaçlar için sürekli ve kalıcı bir diyalog platformu olmak, danışma organı olarak ortak görüş oluşturmak ve Hükümet ile Parlamentoya tavsiyelerde bulunmaktır.

Hükümet, ekonomik ve sosyal konularda Konseye danışabilecek, ekonomik ve sosyal nitelikli program, kanun tasarı ve teklifleri ile diğer hukukî düzenlemelerle ilgili olarak Konseyden görüş alabilecektir. Bu durumlarda Konsey, bünyesinde oluşturacağı danışma kurulları ile de tüm kesimlerin görüşlerini raporunda yansıtacaktır.

Gerek Kalkınma Planı ve Yıllık Programların hazırlanması sırasında ve gerekse ekonomiyi ve sosyal yaşamı doğrudan etkileyen kanun tasarı ve tekliflerinin hazırlanması sırasında, Hükümetin Konseye danışması, ekonomik ve sosyal gelişme yönünde önemli faydalar da sağlayacaktır.

Tasarı, sürekli ve kalıcı bir "Danışma organı" olarak, yukarıda belirtilen ekonomik ve sosyal konularda, bir diyalog, uzlaşma ve işbirliği platformu oluşturmak amacıyla düzenlenmiştir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Sosyal ve ekonomik konularda hükümetin karar verme süreci içerisinde ekonomik ve sosyal birimlerin katılımını sağlayan, sivil toplumun tüm tarafları ve diğer birimleri arasında diyalog kurmayı hedefleyen, aynı zamanda hükümet ve sosyal taraflar arasında sosyal dayanışma sağlayan, kararları bağlayıcı olmayıp danışma organı niteliğinde olan Konsey’in, kuruluşu ile ekonomik ve sosyal kesimler arasında sosyal diyaloğu artırmak ve çözüm yolları ile yöntemlerini araştırmak amaçlanmıştır.

Madde 2. – Madde ile Ekonomik ve Sosyal Konsey’in kuruluşu düzenlenmektedir.

Yapılan düzenleme ile Konsey’e katılacak kamu ve özel sektör temsilcileri belirlenmiş, ayrıca, Başbakan tarafından belirlenecek Hükümet temsilcileri ve kamu görevlilerinin de gerektiğinde Konsey’e katılabilmesi öngörülmüştür.

Madde 3. – Madde ile Konsey’in görev ve yetkileri düzenlenmiş, Hükümetin ekonomik ve sosyal politikaların oluşturulması, kalkınma planı ve yıllık programların hazırlanması sırasında görüş alacağı istişari bir organ olarak görevlendirilmiştir.

Madde 4. – Madde ile Konsey Başkanı belirlenmektedir.

Madde 5. – Madde ile Konsey Başkan yardımcılarının  sosyal kesimler tarafından seçilmesi ve belirlenen gruplar arasından seçilecek Başkan yardımcılarının birer yıl süreyle ve dönüşümlü olarak görev yapmaları öngörülmektedir.

Madde 6. – Madde ile Başkanlık divanının oluşması düzenlenmektedir.

Madde 7. – Madde ile Konseyin olağan ve olağanüstü toplantıları, toplantı yeter sayısı, gündemi, sekretaryasının oluşumu düzenlenmiş, toplantılara ilişkin esas ve yöntemlerin yönetmelikle düzenlenmesi öngörülmüştür.

Madde 8. – Madde ile Konseyin ihtiyaç duyduğu alanlarda ve konularda veri toplamak, değerlendirmek, görüş ve öneri oluşturmak ve geliştirmek, gelişmeleri izlemek ve araştırmalarda bulunmak üzere geçici ve daimi nitelikte çalışma kurulları ve grupları oluşturması düzenlenmiştir.

Madde 9. –Madde ile Konseyin sekretarya hizmetlerinin Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı tarafından yerine getirileceği belirtilmiş, sekretaryanın yapacağı diğer hizmetler düzenlenmiştir.

Madde 10.– Madde ile Konsey giderlerinin Devlet Planlama Teşkilâtı bütçesine konulacak ödenekten karşılanması öngörülmektedir.

Madde 11. – Madde ile Kanunda öngörülen yönetmelikleri çıkaracak makam düzenlenmektedir.

Geçici Madde 1. – Madde ile Kanunda çıkarılması öngörülen yönetmeliklerin Kanunun yayımı tarihinden itibaren 3 ay içerisinde çıkarılması öngörülmektedir.

Madde 12. – Yürürlük maddesidir.

Madde 13. – Yürütme maddesidir.

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

 

Esas No. :1/714

 

Karar No. :36

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bakanlar Kurulunca 26.6.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 29.6.2000 tarihinde tâli komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen “Ekonomik ve Sosyal Konseyin Kuruluşu, Çalışma Esas ve Yöntemleri Hakkında Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 5.4.2001 tarihinde yaptığı 35 inci birleşimde Hükümeti temsilen Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Yaşar Okuyan ile Maliye Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.

Bilindiği gibi, günümüzde toplumsal sorunlar, katılımcı demokrasi, diyalog, ikna ve uzlaşma ile giderilmekte olup, bazı ülkelerde gelenekler bu konuda yeterli olurken birçok ülkede bu hususlar anayasa veya yasalarla düzenlenmiştir.

Ülkemizin tam üyelik sürecinde bulunduğu Avrupa Birliğinin kurumsal yapısı içinde, danışma organı olarak Ekonomik ve Sosyal Komiteye yer verilmiş, Türkiye’nin 1987 de AB’ne tam üyelik başvurusu ile başlayan süreç boyunca sözkonusu Komiteyi karşılayan kuruluşu arasında ilişki kurulması ancak 1995 yılında Karma İstişare Komitesine işlerlik kazandırılması ile gerçekleşmiştir.

Türkiye’de Ekonomik ve Sosyal Konseyin kurulması için anayasal veya yasal herhangi bir düzenleme bulunmaması nedeniyle, bu yöndeki ilk adım 17.3.1995 tarihinde bir Başbakanlık Genelgesi ile atılmış ve 1996, 1997 ve 1999 yıllarında tekrarlanan genelgelerle, bu faaliyetler sürdürülmüştür.

Ayrıca, “Uzun Vadeli Strateji ve Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı”nda Ekonomik ve Sosyal Konseyin, kesimler arasındaki sosyal diyaloğun geliştirilmesinde önemli rol oynadığı, ancak; Konseyin teşkilât kanununun çıkartılamadığı belirtilmiş, Konseyin teşkilât ve görevlerine ilişkin kanunun çıkartılacağı şeklinde bir hedef öngörülmüştür.

Tasarı ile; ekonomik ve sosyal politikaların oluşturulmasında, toplumsal uzlaşma ve işbirliğini sağlamak suretiyle sürekli ve kalıcı bir ortam yaratarak istişarî mahiyette ortak görüş belirlemek amacıyla oluşturulan Ekonomik ve Sosyal Konseye katılacak kamu ve özel sektör temsilcileri belirlenmekte; Konseyin görev ve yetkileri, Başkanlık divanı ve geçici ve daimî nitelikte çalışma kurullarının oluşumu ile Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığının da sekretarya hizmetlerini yerine getireceği düzenlenmektedir.

Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;

– Gelişmiş ülkelerde siyasî, ekonomik ve sosyal problemlerin Hükümet ile toplumun çeşitli kesimlerini temsil eden sivil toplum kuruluşları arasındaki diyalog ile çözüldüğü, bu itibarla bu konuda hizmet verecek Ekonomik ve Sosyal Konsey adı altında bir kuruluşun oluşturulmasının fevkalade olumlu karşılandığı,

– Kurulacak olan Ekonomik ve Sosyal Konseyin öncelikle ekonomik istikrarın tesisinde, ekonomik büyümenin hızlandırılmasında, sosyal adaletin sağlanmasında, işsizliğin önlenmesinde, demokrasinin güçlendirilmesinde Hükümete ve Meclise, ülke gerçekleri ve geleceği konusunda görüşler bildirmek ve sorumluluk paylaşmak suretiyle çok önemli katkılar sağlamasının beklendiği,

– Konseyde tüm sivil toplum örgütlerinin temsil edilmesinin gerekli olduğu,

– Konseyin kuruluşunda Avrupa Birliği standartlarına uygun bir yapılanmaya ihtiyaç duyulduğu,

– Ekonomik ve Sosyal Konseyin Hükümetin yasada açıkça belirtilecek konularda; görüşüne mutlaka başvurulması gereken bir danışma birimi olarak yapılandırılması gerektiği,

– Konseyin; kendi inisiyatifi ile toplanarak Hükümete görüş bildiren, bütçesi, Konseye katılanların katkılarıyla oluşan ve sekretarya hizmetlerinin de ekonomik bağımsızlığa ve ayrı tüzelkişiliğe sahip, özel hukuk hükümlerine tâbi bir kurul tarafından yürütülmesini temin eden hükümlerin tasarıya ilave edilmesinin gerekli olduğu,

– Toplumun ekonomik ve sosyal tüm kesimlerinin, ilgi ve faaliyet alanlarının yakınlığı nispetinde, demokratik esaslara ve temsil ehliyetine göre konseyde temsil edilmeleri gerektiği,

İfade edilmiştir.

Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;

– Tasarının toplumun sosyal kesimlerinin mutabakatı ile hazırlandığı,

– Sekretarya hizmetlerini yürütecek yeni birimler oluşturulması yerine yeni kadrolar ihdas edilmeksizin konuya deneyimli Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığından yararlanma yoluna gidildiği,

– Avrupa Birliğine üye ülkelerdeki sisteme benzer bir sistem oluşturulmaya çalışıldığı,

Belirtilmiştir.

Yapılan görüşmeler sonucunda Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

– 2 nci maddesi Ekonomik ve Sosyal Konseyin oluşumunda Başbakan tarafından ayrıca belirlenecek kesim arasına diğer sivil toplum kuruluşları temsilcilerinin de ilave edilmesi suretiyle,

  1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ve geçici 1 inci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 12 ve 13 üncü maddeleri aynen,

Kabul edilmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Bu Raporun Sözcüsü

 

Metin Şahin

Hayrettin Özdemir

Cafer Tufan Yazıcıoğlu

 

Antalya

Ankara

Bartın

 

Üye

Üye

Üye

 

Dengir Mir M. Fırat

Gaffar Yakın

Sait Açba

 

Adıyaman

Afyon

Afyon

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Zeki Sezer

Cengiz Aydoğan

M. Güven Karahan

 

Ankara

Antalya

Balıkesir

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Arabacı

Necati Yöndar

Zeki Ergezen

 

Bilecik

Bingöl

Bitlis

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Hayati Korkmaz

Hakkı Duran

Aslan Polat

 

Bursa

Çankırı

Erzurum

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Sadri Yıldırım

Mehmet Dönen

Ali Er

 

Eskişehir

Hatay

İçel

 

(Muhalefet şerhim ektedir.)

(Muhalefet şerhim ektedir.)

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Masum Türker

Nesrin Nas

Celal Adan

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

 

(Muhalefet şerhim ektedir.)

 

Üye

Üye

Üye

 

Hasan Çalış

Arslan Aydar

Mehmet Serdaroğlu

 

Karaman

Kars

Kastamonu

 

Üye

Üye

Üye

 

Necdet Tekin

Kemal Köse

Süleyman Çelebi

 

Kırklareli

Kocaeli

Mardin

 

Üye

Üye

Üye

 

Metin Ergun

Ahmet Kabil

Ş. Ramis Savaş

 

Muğla

Rize

Sakarya

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Çakar

Kemal Kabataş

Lütfi Ceylan

 

Samsun

Samsun

Tokat

 

 

(Muhalefet şerhim ektedir.)

 

 

 

Üye

 

 

 

Bekir Gündoğan

 

 

 

Tunceli

 

EKONOMİK VE SOSYAL KONSEYİN KURULUŞU, ESAS VE YÖNTEMLERİ HAKKINDA KANUN TASARISINA MUHALEFET ŞERHİMİZDİR

Biz ilke olarak Ekonomik ve Sosyal Konseyin Kurulmasına ilişkin yasa Tasarısına muhalefet değiliz. Ancak görüşülmekte olan Tasarının beklenen yararı sağlamayacağı ve Avrupa standartlarına uygun bir düzenleme olmadığı için muhalefet şerhimizi aşağıda maddeler halinde yazmayı bir görev sayıyoruz.

1. Ekonomik ve Sosyal Konsey kendisine danışılan görüşü alınan istişari bir kurul olmalı yasada belirtilecek belirli konularda Hükümet Ekonomik ve Sosyal Konseyin görüşünü almak zorunda olmalıdır. Bu Tasarıda böyle bir zorunluluk görülmemektedir.

2. Ekonomik ve Sosyal Konsey kendi inisiyatifi ile toplanarak Hükümete görüş bildirmelidir.

3. Ekonomik ve Sosyal Konsey sekretaryası tarafsız bir kurul tarafından yürütülmelidir.

4. Ekonomik ve Sosyal Konseye katılanların gücü oranında Ekonomik ve Sosyal Konsey bütçesine katkıda bulunarak, konsey ekonomik bağımsızlığını sağlamalıdır.

5. Yasayla düzenlenen Ekonomik ve Sosyal Konsey özerk kamu kurumu niteliğinde tüzel kişiliğe sahip olmalı, işlemlerde özel hukuka tabi olmalıdır.

6. Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşların üst organları ile işçi ve işveren sendikalarının organları başta olmak üzere toplumun ekonomik ve sosyal tüm kesimleri ilgi ve faaliyet alanlarının yakınlığı nispetinde demokratik esaslara uygun ve temsil ehliyetiyle mütenasip ağırlıkta olmak üzere ve Ekonomik sosyal konseyde temsil edilmeleri gerekmektedir.

7. Ekonomik ve Sosyal Konsey Hükümetin yan kuruluşu ve etkisi altında kurulan bir kuruluş olmamalıdır.

Yukarıdaki saydığımız nedenlerden dolayı bu yasa tasarısına muhalifiz.

 

Mehmet Dönen

Kemal Kabataş

 

Hatay

Samsun

 

 

Mehmet Sadri Yıldırım

 

 

Eskişehir


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

EKONOMİK VE SOSYAL KONSEYİN KURULUŞU, ÇALIŞMA ESAS VE YÖNTEMLERİ HAKKINDA KANUN TASARISI

Amaç ve kapsam

MADDE 1. – Bu Kanunun amacı, ekonomik ve sosyal politikaların oluşturulmasında, toplumsal uzlaşma ve işbirliğini sağlayacak, sürekli ve kalıcı bir ortam yaratarak, istişari mahiyette ortak görüş belirlemek için oluşturulan, Ekonomik ve Sosyal Konsey’in kuruluşunu, çalışma esas ve yöntemlerini düzenlemektir.

Kuruluş

MADDE 2. – Ekonomik ve Sosyal Konsey;

Başbakanın başkanlığında, Başbakan yardımcıları, Devlet Planlama Teşkilâtından sorumlu Devlet Bakanı, Hazineden sorumlu Devlet Bakanı, Dış Ticaret Müsteşarlığından sorumlu Devlet Bakanı, Devlet Personel Başkanlığından sorumlu Devlet Bakanı, Maliye Bakanı, Tarım ve Köyişleri Bakanı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı, Sanayi ve Ticaret Bakanı, Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarı, Gümrük Müsteşarı, Devlet Personel Başkanı ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Türkiye İşçi Sendikaları Konfederasyonu, Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu, Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu, Türkiye Ziraat Odaları Birliği, Hak İşçi Sendikaları Konfederasyonu, Devrimci İşçi Sendikaları Konfederasyonunu temsil eden üçer temsilciden ve Başbakan tarafından belirlenecek Hükümet temsilcileri ile kamu görevlilerinden oluşur.

 

Konseyin görev ve yetkileri

MADDE 3. – Konsey’in görev ve yetkileri şunlardır;

a) Toplumdaki ekonomik ve sosyal birimlerin, Hükümetin ekonomik ve sosyal politikalarının oluşturulmasına katılımlarını sağlamak, Hükümet ile toplumsal kesimler arasında ve toplumsal kesimlerin kendi aralarındaki uzlaşma ve işbirliğini güçlendirecek çalışmalar yapmak,

b) Oluşturduğu görüş, öneri ve raporları Hükümet’e, Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne, Cumhurbaşkanı’na ve kamuoyuna sunmak, görüş bildirilirken uzlaşılan ve uzlaşılamayan hususları ayrı ayrı belirtmek,

c) Sürekli ve geçici nitelikte çalışma kurulları kurmak ve üyelerini belirlemek, bu kurulların raporlarını görüşmek,

d)Türkiye-Avrupa Birliği Karma İstişari Komitesi üyelerini Avrupa Birliği Ekonomik ve Sosyal Komitesinin yapısı ve özelliklerini dikkate alarak belirlemek ve Komitenin çalışmalarını izlemek,

e) Amaçları doğrultusunda ulusal ve uluslararası düzeyde seminer ve toplantılar düzenlemek, uygun görülecek toplantılara temsilci göndermek,

f)Ekonomik ve sosyal konularda yayınlar ve araştırmalar yapmak ve yaptırmak.

Ayrıca, Hükümetin istemi üzerine, ekonomik ve sosyal nitelikli her türlü konuda, ekonomik ve sosyal yaşamı doğrudan etkileyen kanun tasarıları ve kalkınma planı ile yıllık programların hazırlanması sırasında görüş bildirebilir.

Konsey Başkanı

MADDE 4. – Konsey Başkanı, Başba-kandır. Başbakanın toplantılara katılamaması halinde görevlendireceği Başbakan Yardımcısı toplantılara başkanlık eder.

Konsey başkan yardımcıları

MADDE 5. – Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu tarafından bir, Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu ile Türkiye Ziraat Odaları Birliği tarafından bir, Türkiye İşçi Sendikaları Konfederasyonu, Hak İşçi Sendikaları Konfederasyonu ile Devrimci İşçi Sendikaları Konfederasyonu tarafından bir kişi olmak üzere üç Başkan yardımcısı belirlenir.

Başkan yardımcıları bir yıl süreyle ve dönüşümlü olarak görev yaparlar.

Başkanlık Divanı

MADDE 6. – Başkanlık Divanı, Konsey Başkanı ile üç Başkan yardımcısından oluşur.

Toplantılar

MADDE 7. –  Konsey, üç ayda bir Başkanın daveti ile olağan, Başkanın daveti veya üyelerin üçte birinin yazılı istemi üzerine olağanüstü toplanabilir. Toplantı yeter sayısı, üye tam sayısının salt çoğunluğudur.

Konsey toplantılarının gündemine ilişkin hazırlıklar, Konseyi oluşturan kuruluşlardan birer temsilcinin katılımı ile sekretarya tarafından yapılır ve toplantı gündemi Başkanlık Divanı tarafından belirlenir, sekretarya tarafından üyelere duyurulur.

Toplantılara ilişkin diğer esas ve yöntemler yönetmelikle düzenlenir.

Çalışma kurulları

MADDE 8. – Konsey ihtiyaç duyulan konularda görüş bildirmek üzere geçici ve daimî nitelikli çalışma kurulları oluşturabilir.

Çalışma kurulları, gerektiğinde geçici nitelikli çalışma grupları oluşturabilirler.

Çalışma kurulları ile çalışma grupları, çalışmalarına ve toplantılarına, bilgi ve veri sağlamak ve görüş oluşturulmasına katkıda bulunmak amacıyla, Başbakanlık, ilgili Bakanlık veya diğer kamu kurum ve kuruluşlarının temsilcilerini davet edebilir. Kamu kurum ve kuruluşlarının temsilcileri, toplantılara katılmak ve Devlet sırrı dışındaki tüm bilgi ve verileri sağlamakla yükümlüdür.

Çalışma kurulları, gündemi ile ilgili konularda meslek örgütlerini, diğer sivil toplum örgütlerini ve konuyla ilgili uzmanları toplantıya çağırabilir.

Çalışma kurulları ile çalışma gruplarının kuruluş, çalışma esas ve yöntemleri yönetmelikle düzenlenir.

Sekretarya hizmetleri

MADDE 9. – Konseyin sekretarya hizmetleri, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı tarafından yerine getirilir.

Sekretarya, Konseyin tüm büro hizmetlerini yürütmekle görevlidir.

Konsey toplantıları ile çalışma kurulları ve çalışma grupları toplantıları Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı tarafından düzenlenir. Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarı bu hizmetlerin yürütülmesinden sorumludur.

Malî hükümler

MADDE 10. – Konseyin giderleri için her yıl Devlet Planlama Teşkilâtı bütçesine yeterli ödenek konulur.

Yönetmelikler

MADDE 11. – Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler, Konseye katılanların görüşleri alınarak, Başbakanlık tarafından çıkarılır.

GEÇİCİ MADDE 1. – Bu Kanunda çıkarılması öngörülen yönetmelikler Kanunun yayımı tarihinden itibaren 3 ay içerisinde çıkarılır.


MADDE 12. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 13. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

                       

 

Bülent Ecevit

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

En. ve Tab. Kay. Bak. ve Başb. Yrd.V.

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

S. Oral

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

 

R. Önal

Prof. Dr. T. Toskay

E. S. Gaydalı

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

F. Bal

Y. Yalova

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

E. Mumcu

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Adalet Bakanı V.

 

F. Ünlü

F. Bal

M.Bostancıoğlu

 

Millî Savunma Bakanı V.

İçişleri Bakanı V.

Dışişleri Bakanı V.

 

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

H. H. Özkan

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

 

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

 

S. Oral

M. Bostancıoğlu

K. Aydın

 

Sağlık Bakanı V.

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

 

Prof. Dr. E. Öksüz

Prof. Dr. E. Öksüz

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

 

Çalışma ve Sos. Güv. Bak. V.

Sanayi ve Ticaret Bakanı

Kültür Bakanı

 

Y. Yalova

A. K. Tanrıkulu

M. İ. Talay

 

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

Çevre Bakanı

 

E. Mumcu

Prof. Dr. N. Çağan

F. Aytekin