Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 640)
Ekonomik ve
Sosyal Konseyin Kuruluşu, Çalışma Esas ve Yöntemleri Hakkında Kanun Tasarısı ve
Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu (1/714)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
26.6.2000 |
|
|
Kanunlar
ve Kararlar |
|
|
|
Genel
Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı
: B.02.0.KKG.0.10/101-83/3080 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 9.6.2000 tarihinde kararlaştırılan “Ekonomik ve Sosyal
Konseyin Kuruluşu, Çalışma Esas ve Yöntemleri Hakkında Kanun Tasarısı” ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
|
|
|
Bülent
Ecevit |
|
|
|
Başbakan |
GENEL GEREKÇE
Günümüzün gelişmiş toplumlarında hükümetle toplum
kesimleri arasındaki diyalog sadece siyasal diyalogdan ibaret kalmayıp,
ekonomik ve sosyal alandaki sorunlar da sivil toplum örgütleri ile
sürdürülmektedir.
Ayrıca, bu diyalog tüm toplum kesimlerinin kendi
aralarında etkileşim ve işbirliği şeklinde de yaşanmaktadır.
Esasen, günümüzde toplumsal sorunların çözümü,
bunalımların ortaya çıkmasını beklemeksizin, katılımcı demokrasi, diyalog, ikna
ve uzlaşmadan geçmektedir. Ancak, bu diyalog ve uzlaşmanın, rastlantılara
bırakılmayıp, kalıcı ve kurumsal bir yapıya kavuşturulması gerekmektedir.
Bazı ülkelerde gelenekler bu konuda yeterli
olabilirken, birçok ülke bu hususta anayasal veya yasal düzenlemeleri tercih
etmiş bulunmaktadır.
Ülkemizin tam üyelik sürecinde bulunduğu, Avrupa
Birliğinin kurumsal yapısı içinde, danışma organı olarak Ekonomik ve Sosyal
Komiteye yer verilmiştir.
AB'nin Ekonomik ve Sosyal Komitesi ile Türkiye'nin bunu
karşılayan kuruluşu arasında bir ilişki kurulması ise, 1987'de Türkiye'nin tam
üyelik başvurusu ile başlayan süreç boyunca, adım adım kaydedilen gelişme
sonucu, ancak 1995 yılında, Karma İstişare Komitesine işlerlik kazandırılması
ile gerçekleşmiştir.
Türkiye'de, Ekonomik ve Sosyal Konseyin kurulması için
anayasal veya yasal herhangi bir düzenleme yapılmamış olduğundan, 17.3.1995
tarihli bir Başbakanlık Genelgesi ile bu yönde ilk adım atılmış, bunu 1996,
1997 ve 1999 yıllarındaki genelgeler izlemiştir. Bunun yanında, VII nci Beş
Yıllık Kalkınma Planında "Ekonomik ve Sosyal Konsey yasal çerçeveye
kavuşturulacaktır" şeklinde bir hedef öngörülmüş, ayrıca, son birkaç yıl
içerisinde kurulan hükümetlerin protokollarında ve programlarında
"Ekonomik ve Sosyal Konseyin kurulması hakkında Kanun" öncelikle
çıkarılması gereken yasa tasarıları arasında sayılmıştır.
Konsey, ülke sorunlarının yürürlükteki mevzuata ve
onaylanmış uluslararası belgelere saygı temelinde bir diyalog ve uzlaşma
yoluyla ele alınıp çözüme kavuşturulmasını; kesimlerin menfaatlerinin ülkemizin
ve halkımızın menfaatleriyle bağdaştırılmasını; diyalog ve işbirliğinin
kurumsallaştırarak, karar alma mekanizmasına dahil edilmesini
sağlayabilecektir.
Ekonomik ve Sosyal Konseyin temel işlevi, ekonomik
istikrarın kurulması, büyümenin ve sanayileşmenin hızlandırılması, üretimin,
yatırımların ve verimliliğin artırılması, ekonomiye rekabet gücü
kazandırılması, istihdamın geliştirilmesi ve işsizliğin önlenmesi, işgücü
niteliğinin yükseltilmesi, gelir dağılımının iyileştirilmesi ve sosyal adaletin
sağlanması, sosyal devlet anlayışının gereği olarak kamu hizmetlerinin
geliştirilmesi, çalışma hayatının demokratikleştirilmesi, ülke demokrasisinin
daha da geliştirilmesi ve güçlendirilmesi gibi temel sosyo-ekonomik amaçlar
için sürekli ve kalıcı bir diyalog platformu olmak, danışma organı olarak ortak
görüş oluşturmak ve Hükümet ile Parlamentoya tavsiyelerde bulunmaktır.
Hükümet, ekonomik ve sosyal konularda Konseye
danışabilecek, ekonomik ve sosyal nitelikli program, kanun tasarı ve teklifleri
ile diğer hukukî düzenlemelerle ilgili olarak Konseyden görüş alabilecektir. Bu
durumlarda Konsey, bünyesinde oluşturacağı danışma kurulları ile de tüm
kesimlerin görüşlerini raporunda yansıtacaktır.
Gerek Kalkınma Planı ve Yıllık Programların
hazırlanması sırasında ve gerekse ekonomiyi ve sosyal yaşamı doğrudan etkileyen
kanun tasarı ve tekliflerinin hazırlanması sırasında, Hükümetin Konseye
danışması, ekonomik ve sosyal gelişme yönünde önemli faydalar da sağlayacaktır.
Tasarı, sürekli ve kalıcı bir "Danışma
organı" olarak, yukarıda belirtilen ekonomik ve sosyal konularda, bir
diyalog, uzlaşma ve işbirliği platformu oluşturmak amacıyla düzenlenmiştir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. –
Sosyal ve ekonomik konularda hükümetin karar verme süreci içerisinde ekonomik
ve sosyal birimlerin katılımını sağlayan, sivil toplumun tüm tarafları ve diğer
birimleri arasında diyalog kurmayı hedefleyen, aynı zamanda hükümet ve sosyal
taraflar arasında sosyal dayanışma sağlayan, kararları bağlayıcı olmayıp
danışma organı niteliğinde olan Konsey’in, kuruluşu ile ekonomik ve sosyal kesimler
arasında sosyal diyaloğu artırmak ve çözüm yolları ile yöntemlerini araştırmak
amaçlanmıştır.
Madde 2. –
Madde ile Ekonomik ve Sosyal Konsey’in kuruluşu düzenlenmektedir.
Yapılan
düzenleme ile Konsey’e katılacak kamu ve özel sektör temsilcileri belirlenmiş,
ayrıca, Başbakan tarafından belirlenecek Hükümet temsilcileri ve kamu
görevlilerinin de gerektiğinde Konsey’e katılabilmesi öngörülmüştür.
Madde 3. –
Madde ile Konsey’in görev ve yetkileri düzenlenmiş, Hükümetin ekonomik ve
sosyal politikaların oluşturulması, kalkınma planı ve yıllık programların
hazırlanması sırasında görüş alacağı istişari bir organ olarak görevlendirilmiştir.
Madde 4. –
Madde ile Konsey Başkanı belirlenmektedir.
Madde 5. –
Madde ile Konsey Başkan yardımcılarının
sosyal kesimler tarafından seçilmesi ve belirlenen gruplar arasından
seçilecek Başkan yardımcılarının birer yıl süreyle ve dönüşümlü olarak görev
yapmaları öngörülmektedir.
Madde 6. –
Madde ile Başkanlık divanının oluşması düzenlenmektedir.
Madde 7. –
Madde ile Konseyin olağan ve olağanüstü toplantıları, toplantı yeter sayısı,
gündemi, sekretaryasının oluşumu düzenlenmiş, toplantılara ilişkin esas ve
yöntemlerin yönetmelikle düzenlenmesi öngörülmüştür.
Madde 8. –
Madde ile Konseyin ihtiyaç duyduğu alanlarda ve konularda veri toplamak,
değerlendirmek, görüş ve öneri oluşturmak ve geliştirmek, gelişmeleri izlemek
ve araştırmalarda bulunmak üzere geçici ve daimi nitelikte çalışma kurulları ve
grupları oluşturması düzenlenmiştir.
Madde 9.
–Madde ile Konseyin sekretarya hizmetlerinin Devlet Planlama Teşkilâtı
Müsteşarlığı tarafından yerine getirileceği belirtilmiş, sekretaryanın yapacağı
diğer hizmetler düzenlenmiştir.
Madde 10.–
Madde ile Konsey giderlerinin Devlet Planlama Teşkilâtı bütçesine konulacak
ödenekten karşılanması öngörülmektedir.
Madde 11. –
Madde ile Kanunda öngörülen yönetmelikleri çıkaracak makam düzenlenmektedir.
Geçici Madde
1. – Madde ile Kanunda çıkarılması öngörülen yönetmeliklerin Kanunun yayımı
tarihinden itibaren 3 ay içerisinde çıkarılması öngörülmektedir.
Madde 12. –
Yürürlük maddesidir.
Madde 13. –
Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye
Büyük Millet Meclisi |
|
|
Plan
ve Bütçe Komisyonu |
|
|
Esas
No. :1/714 |
|
|
Karar
No. :36 |
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 26.6.2000 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 29.6.2000 tarihinde tâli
komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna esas komisyon
olarak Komisyonumuza havale edilen “Ekonomik ve Sosyal Konseyin Kuruluşu,
Çalışma Esas ve Yöntemleri Hakkında Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 5.4.2001
tarihinde yaptığı 35 inci birleşimde Hükümeti temsilen Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanı Yaşar Okuyan ile Maliye Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı
Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, günümüzde toplumsal sorunlar, katılımcı
demokrasi, diyalog, ikna ve uzlaşma ile giderilmekte olup, bazı ülkelerde
gelenekler bu konuda yeterli olurken birçok ülkede bu hususlar anayasa veya
yasalarla düzenlenmiştir.
Ülkemizin tam üyelik sürecinde bulunduğu Avrupa
Birliğinin kurumsal yapısı içinde, danışma organı olarak Ekonomik ve Sosyal
Komiteye yer verilmiş, Türkiye’nin 1987 de AB’ne tam üyelik başvurusu ile
başlayan süreç boyunca sözkonusu Komiteyi karşılayan kuruluşu arasında ilişki
kurulması ancak 1995 yılında Karma İstişare Komitesine işlerlik kazandırılması
ile gerçekleşmiştir.
Türkiye’de Ekonomik ve Sosyal Konseyin kurulması için
anayasal veya yasal herhangi bir düzenleme bulunmaması nedeniyle, bu yöndeki
ilk adım 17.3.1995 tarihinde bir Başbakanlık Genelgesi ile atılmış ve 1996,
1997 ve 1999 yıllarında tekrarlanan genelgelerle, bu faaliyetler
sürdürülmüştür.
Ayrıca, “Uzun Vadeli Strateji ve Sekizinci Beş Yıllık
Kalkınma Planı”nda Ekonomik ve Sosyal Konseyin, kesimler arasındaki sosyal
diyaloğun geliştirilmesinde önemli rol oynadığı, ancak; Konseyin teşkilât
kanununun çıkartılamadığı belirtilmiş, Konseyin teşkilât ve görevlerine ilişkin
kanunun çıkartılacağı şeklinde bir hedef öngörülmüştür.
Tasarı ile; ekonomik ve sosyal politikaların
oluşturulmasında, toplumsal uzlaşma ve işbirliğini sağlamak suretiyle sürekli
ve kalıcı bir ortam yaratarak istişarî mahiyette ortak görüş belirlemek
amacıyla oluşturulan Ekonomik ve Sosyal Konseye katılacak kamu ve özel sektör
temsilcileri belirlenmekte; Konseyin görev ve yetkileri, Başkanlık divanı ve
geçici ve daimî nitelikte çalışma kurullarının oluşumu ile Devlet Planlama
Teşkilâtı Müsteşarlığının da sekretarya hizmetlerini yerine getireceği
düzenlenmektedir.
Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan
görüşmelerde;
– Gelişmiş ülkelerde siyasî, ekonomik ve sosyal
problemlerin Hükümet ile toplumun çeşitli kesimlerini temsil eden sivil toplum
kuruluşları arasındaki diyalog ile çözüldüğü, bu itibarla bu konuda hizmet
verecek Ekonomik ve Sosyal Konsey adı altında bir kuruluşun oluşturulmasının
fevkalade olumlu karşılandığı,
– Kurulacak olan Ekonomik ve Sosyal Konseyin öncelikle
ekonomik istikrarın tesisinde, ekonomik büyümenin hızlandırılmasında, sosyal
adaletin sağlanmasında, işsizliğin önlenmesinde, demokrasinin
güçlendirilmesinde Hükümete ve Meclise, ülke gerçekleri ve geleceği konusunda
görüşler bildirmek ve sorumluluk paylaşmak suretiyle çok önemli katkılar
sağlamasının beklendiği,
– Konseyde tüm sivil toplum örgütlerinin temsil
edilmesinin gerekli olduğu,
– Konseyin kuruluşunda Avrupa Birliği standartlarına
uygun bir yapılanmaya ihtiyaç duyulduğu,
– Ekonomik ve Sosyal Konseyin Hükümetin yasada açıkça
belirtilecek konularda; görüşüne mutlaka başvurulması gereken bir danışma
birimi olarak yapılandırılması gerektiği,
– Konseyin; kendi inisiyatifi ile toplanarak Hükümete
görüş bildiren, bütçesi, Konseye katılanların katkılarıyla oluşan ve sekretarya
hizmetlerinin de ekonomik bağımsızlığa ve ayrı tüzelkişiliğe sahip, özel hukuk
hükümlerine tâbi bir kurul tarafından yürütülmesini temin eden hükümlerin
tasarıya ilave edilmesinin gerekli olduğu,
– Toplumun ekonomik ve sosyal tüm kesimlerinin, ilgi ve
faaliyet alanlarının yakınlığı nispetinde, demokratik esaslara ve temsil
ehliyetine göre konseyde temsil edilmeleri gerektiği,
İfade edilmiştir.
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
– Tasarının toplumun sosyal kesimlerinin mutabakatı ile
hazırlandığı,
– Sekretarya hizmetlerini yürütecek yeni birimler
oluşturulması yerine yeni kadrolar ihdas edilmeksizin konuya deneyimli Devlet
Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığından yararlanma yoluna gidildiği,
– Avrupa Birliğine üye ülkelerdeki sisteme benzer bir
sistem oluşturulmaya çalışıldığı,
Belirtilmiştir.
Yapılan görüşmeler sonucunda Tasarı ve gerekçesi
Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
– 2 nci maddesi Ekonomik ve Sosyal Konseyin oluşumunda
Başbakan tarafından ayrıca belirlenecek kesim arasına diğer sivil toplum
kuruluşları temsilcilerinin de ilave edilmesi suretiyle,
– 1, 3, 4, 5,
6, 7, 8, 9, 10, 11 ve geçici 1 inci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin
12 ve 13 üncü maddeleri aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Bu Raporun Sözcüsü |
|
|
Metin
Şahin |
Hayrettin
Özdemir |
Cafer
Tufan Yazıcıoğlu |
|
|
Antalya |
Ankara |
Bartın |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Dengir Mir M. Fırat |
Gaffar
Yakın |
Sait
Açba |
|
|
Adıyaman |
Afyon |
Afyon |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M.
Zeki Sezer |
Cengiz
Aydoğan |
M.
Güven Karahan |
|
|
Ankara |
Antalya |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin
Arabacı |
Necati Yöndar |
Zeki
Ergezen |
|
|
Bilecik |
Bingöl |
Bitlis |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hayati
Korkmaz |
Hakkı
Duran |
Aslan Polat |
|
|
Bursa |
Çankırı |
Erzurum |
|
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Sadri Yıldırım |
Mehmet
Dönen |
Ali Er |
|
|
Eskişehir |
Hatay |
İçel |
|
|
(Muhalefet şerhim ektedir.) |
(Muhalefet şerhim ektedir.) |
(İmzada bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Masum
Türker |
Nesrin
Nas |
Celal
Adan |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
(Muhalefet şerhim ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan
Çalış |
Arslan
Aydar |
Mehmet
Serdaroğlu |
|
|
Karaman |
Kars |
Kastamonu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Necdet
Tekin |
Kemal
Köse |
Süleyman
Çelebi |
|
|
Kırklareli |
Kocaeli |
Mardin |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Metin
Ergun |
Ahmet
Kabil |
Ş.
Ramis Savaş |
|
|
Muğla |
Rize |
Sakarya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Çakar |
Kemal
Kabataş |
Lütfi
Ceylan |
|
|
Samsun |
Samsun |
Tokat |
|
|
|
(Muhalefet şerhim ektedir.) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Bekir
Gündoğan |
|
|
|
|
Tunceli |
|
EKONOMİK VE SOSYAL
KONSEYİN KURULUŞU, ESAS VE YÖNTEMLERİ HAKKINDA KANUN TASARISINA MUHALEFET
ŞERHİMİZDİR
Biz ilke
olarak Ekonomik ve Sosyal Konseyin Kurulmasına ilişkin yasa Tasarısına
muhalefet değiliz. Ancak görüşülmekte olan Tasarının beklenen yararı
sağlamayacağı ve Avrupa standartlarına uygun bir düzenleme olmadığı için
muhalefet şerhimizi aşağıda maddeler halinde yazmayı bir görev sayıyoruz.
1. Ekonomik
ve Sosyal Konsey kendisine danışılan görüşü alınan istişari bir kurul olmalı
yasada belirtilecek belirli konularda Hükümet Ekonomik ve Sosyal Konseyin
görüşünü almak zorunda olmalıdır. Bu Tasarıda böyle bir zorunluluk görülmemektedir.
2. Ekonomik
ve Sosyal Konsey kendi inisiyatifi ile toplanarak Hükümete görüş bildirmelidir.
3. Ekonomik
ve Sosyal Konsey sekretaryası tarafsız bir kurul tarafından yürütülmelidir.
4. Ekonomik
ve Sosyal Konseye katılanların gücü oranında Ekonomik ve Sosyal Konsey
bütçesine katkıda bulunarak, konsey ekonomik bağımsızlığını sağlamalıdır.
5. Yasayla
düzenlenen Ekonomik ve Sosyal Konsey özerk kamu kurumu niteliğinde tüzel
kişiliğe sahip olmalı, işlemlerde özel hukuka tabi olmalıdır.
6. Kamu
kurumu niteliğindeki meslek kuruluşların üst organları ile işçi ve işveren
sendikalarının organları başta olmak üzere toplumun ekonomik ve sosyal tüm
kesimleri ilgi ve faaliyet alanlarının yakınlığı nispetinde demokratik esaslara
uygun ve temsil ehliyetiyle mütenasip ağırlıkta olmak üzere ve Ekonomik sosyal
konseyde temsil edilmeleri gerekmektedir.
7. Ekonomik
ve Sosyal Konsey Hükümetin yan kuruluşu ve etkisi altında kurulan bir kuruluş
olmamalıdır.
Yukarıdaki
saydığımız nedenlerden dolayı bu yasa tasarısına muhalifiz.
|
|
Mehmet
Dönen |
Kemal
Kabataş |
|
|
Hatay |
Samsun |
|
|
|
Mehmet
Sadri Yıldırım |
|
|
|
Eskişehir |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
EKONOMİK VE SOSYAL KONSEYİN KURULUŞU, ÇALIŞMA ESAS VE
YÖNTEMLERİ HAKKINDA KANUN TASARISI
Amaç ve
kapsam
MADDE 1. – Bu Kanunun amacı, ekonomik ve sosyal
politikaların oluşturulmasında, toplumsal uzlaşma ve işbirliğini sağlayacak,
sürekli ve kalıcı bir ortam yaratarak, istişari mahiyette ortak görüş
belirlemek için oluşturulan, Ekonomik ve Sosyal Konsey’in kuruluşunu, çalışma
esas ve yöntemlerini düzenlemektir.
Kuruluş
MADDE 2. – Ekonomik ve Sosyal Konsey;
Başbakanın başkanlığında, Başbakan yardımcıları, Devlet
Planlama Teşkilâtından sorumlu Devlet Bakanı, Hazineden sorumlu Devlet Bakanı,
Dış Ticaret Müsteşarlığından sorumlu Devlet Bakanı, Devlet Personel
Başkanlığından sorumlu Devlet Bakanı, Maliye Bakanı, Tarım ve Köyişleri Bakanı,
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı, Sanayi ve Ticaret Bakanı, Enerji ve Tabiî
Kaynaklar Bakanı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarı, Gümrük Müsteşarı, Devlet
Personel Başkanı ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Türkiye İşçi
Sendikaları Konfederasyonu, Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu, Türkiye
Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu, Türkiye Ziraat Odaları Birliği, Hak İşçi
Sendikaları Konfederasyonu, Devrimci İşçi Sendikaları Konfederasyonunu temsil
eden üçer temsilciden ve Başbakan tarafından belirlenecek Hükümet temsilcileri
ile kamu görevlilerinden oluşur.
Konseyin
görev ve yetkileri
MADDE 3. – Konsey’in görev ve yetkileri şunlardır;
a) Toplumdaki ekonomik ve sosyal birimlerin, Hükümetin
ekonomik ve sosyal politikalarının oluşturulmasına katılımlarını sağlamak,
Hükümet ile toplumsal kesimler arasında ve toplumsal kesimlerin kendi
aralarındaki uzlaşma ve işbirliğini güçlendirecek çalışmalar yapmak,
b) Oluşturduğu görüş, öneri ve raporları Hükümet’e,
Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne, Cumhurbaşkanı’na ve kamuoyuna sunmak, görüş
bildirilirken uzlaşılan ve uzlaşılamayan hususları ayrı ayrı belirtmek,
c) Sürekli ve geçici nitelikte çalışma kurulları kurmak ve üyelerini
belirlemek, bu kurulların raporlarını görüşmek,
d)Türkiye-Avrupa Birliği Karma İstişari Komitesi üyelerini Avrupa
Birliği Ekonomik ve Sosyal Komitesinin yapısı ve özelliklerini dikkate alarak
belirlemek ve Komitenin çalışmalarını izlemek,
e) Amaçları doğrultusunda ulusal ve uluslararası düzeyde seminer ve
toplantılar düzenlemek, uygun görülecek toplantılara temsilci göndermek,
f)Ekonomik ve sosyal konularda yayınlar ve araştırmalar yapmak ve
yaptırmak.
Ayrıca, Hükümetin istemi üzerine, ekonomik ve sosyal nitelikli her türlü
konuda, ekonomik ve sosyal yaşamı doğrudan etkileyen kanun tasarıları ve
kalkınma planı ile yıllık programların hazırlanması sırasında görüş
bildirebilir.
Konsey Başkanı
MADDE 4. – Konsey Başkanı, Başba-kandır. Başbakanın toplantılara
katılamaması halinde görevlendireceği Başbakan Yardımcısı toplantılara
başkanlık eder.
Konsey başkan yardımcıları
MADDE 5. – Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Türkiye İşveren
Sendikaları Konfederasyonu tarafından bir, Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar
Konfederasyonu ile Türkiye Ziraat Odaları Birliği tarafından bir, Türkiye İşçi
Sendikaları Konfederasyonu, Hak İşçi Sendikaları Konfederasyonu ile Devrimci
İşçi Sendikaları Konfederasyonu tarafından bir kişi olmak üzere üç Başkan
yardımcısı belirlenir.
Başkan yardımcıları bir yıl süreyle ve dönüşümlü olarak görev yaparlar.
Başkanlık Divanı
MADDE 6. – Başkanlık Divanı, Konsey Başkanı ile üç Başkan yardımcısından
oluşur.
Toplantılar
MADDE 7. – Konsey, üç ayda bir
Başkanın daveti ile olağan, Başkanın daveti veya üyelerin üçte birinin yazılı
istemi üzerine olağanüstü toplanabilir. Toplantı yeter sayısı, üye tam
sayısının salt çoğunluğudur.
Konsey toplantılarının gündemine ilişkin hazırlıklar, Konseyi oluşturan
kuruluşlardan birer temsilcinin katılımı ile sekretarya tarafından yapılır ve
toplantı gündemi Başkanlık Divanı tarafından belirlenir, sekretarya tarafından
üyelere duyurulur.
Toplantılara ilişkin diğer esas ve yöntemler yönetmelikle düzenlenir.
Çalışma kurulları
MADDE 8. – Konsey ihtiyaç duyulan konularda görüş bildirmek üzere geçici
ve daimî nitelikli çalışma kurulları oluşturabilir.
Çalışma kurulları, gerektiğinde geçici nitelikli çalışma grupları
oluşturabilirler.
Çalışma kurulları ile çalışma grupları, çalışmalarına ve toplantılarına,
bilgi ve veri sağlamak ve görüş oluşturulmasına katkıda bulunmak amacıyla,
Başbakanlık, ilgili Bakanlık veya diğer kamu kurum ve kuruluşlarının
temsilcilerini davet edebilir. Kamu kurum ve kuruluşlarının temsilcileri,
toplantılara katılmak ve Devlet sırrı dışındaki tüm bilgi ve verileri
sağlamakla yükümlüdür.
Çalışma kurulları, gündemi ile ilgili konularda meslek örgütlerini,
diğer sivil toplum örgütlerini ve konuyla ilgili uzmanları toplantıya
çağırabilir.
Çalışma kurulları ile çalışma gruplarının kuruluş, çalışma esas ve
yöntemleri yönetmelikle düzenlenir.
Sekretarya hizmetleri
MADDE 9. – Konseyin sekretarya hizmetleri, Devlet Planlama Teşkilâtı
Müsteşarlığı tarafından yerine getirilir.
Sekretarya, Konseyin tüm büro hizmetlerini yürütmekle görevlidir.
Konsey toplantıları ile çalışma kurulları ve çalışma grupları
toplantıları Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı tarafından düzenlenir. Devlet
Planlama Teşkilâtı Müsteşarı bu hizmetlerin yürütülmesinden sorumludur.
Malî hükümler
MADDE 10. – Konseyin giderleri için her yıl Devlet Planlama Teşkilâtı
bütçesine yeterli ödenek konulur.
Yönetmelikler
MADDE 11. – Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler, Konseye katılanların
görüşleri alınarak, Başbakanlık tarafından çıkarılır.
GEÇİCİ MADDE 1. – Bu Kanunda çıkarılması öngörülen yönetmelikler Kanunun
yayımı tarihinden itibaren 3 ay içerisinde çıkarılır.
MADDE 12. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 13. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
En. ve
Tab. Kay. Bak. ve Başb. Yrd.V. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
S. Oral |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
E. Mumcu |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Adalet
Bakanı V. |
|
|
F. Ünlü |
F. Bal |
M.Bostancıoğlu |
|
|
Millî
Savunma Bakanı V. |
İçişleri
Bakanı V. |
Dışişleri
Bakanı V. |
|
|
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
H. H. Özkan |
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
|
|
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
|
Sağlık
Bakanı V. |
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
|
|
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
|
Çalışma ve
Sos. Güv. Bak. V. |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
Kültür
Bakanı |
|
|
Y. Yalova |
A. K. Tanrıkulu |
M. İ. Talay |
|
|
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
Çevre
Bakanı |
|
|
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
F. Aytekin |