T.B.M.M. (S. Sayısı : 406)
Emniyet Genel Müdürlüğüne Ait Araç, Gereç, Mal ve Malzemenin Satış, Hibe, HEK ve Hurda Durum ve İşlemlerine Dair Kanun Tasarısı ve İçişleri ve Plan ve Bütçe Komisyonları
Raporları (1/618)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 13.1.2000
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-1555/242
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 10.12.1999 tarihinde kararlaştırılan “Emniyet Genel Müdürlüğüne Ait Araç, Gereç, Mal ve Malzemenin Satış, Hibe, HEK ve Hurda Durum ve İşlemlerine Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
237 sayılı Taşıt Kanununun 13 üncü maddesinde, bu Kanuna göre edinilmiş olan taşıtların satılabileceği belirtilmiş olmasına rağmen, yasal bir düzenleme yapılmadığı için hizmette yararlanılmayan veya ekonomik ömrünü dolduran taşıtlar hurdaya ayrılmakta ve dolayısıyla küçümsenemeyecek derecede malî kaynak israfı olmaktadır.
Bilindiği üzere Emniyet Genel Müdürlüğünün uhdesine verilmiş olan emniyet, asayiş ve trafik hizmetleri motorize olarak ve çok süratli bir şekilde yürütülmektedir. Hizmetin gereği olan dinamizmin kesintisiz olarak sağlanabilmesi ve güvenliğin aksatılmadan yürütülebilmesi için kullanılan taşıtların yeni olması gerekmektedir. Ancak, bugünkü mevcut durum olması gerekenden çok farklıdır. Çünkü, yeni taşıt alımı için yeteri kadar kaynak bulunamamaktadır. Bunun sonucu olarak, hizmete sokulan taşıtlar, hurdaya ayrılıncaya kadar kullanıldığından bakım ve onarım giderlerine ve akaryakıt tüketimine çok fazla para harcanmaktadır. Bu harcamaya karşılık, yeterli ve gerekli verim alınamamakta, hatta acele olarak olay yerine ulaşması gereken taşıt arızalandığından yolda kalmakta ve hizmet büyük ölçüde aksamaktadır. Bunun sonucu olarak, vatandaşlarımızın güvenlik hizmetlerine bakışı açısından zafiyetler gündeme gelmektedir.
Bu nedenlerde, Emniyet Genel Müdürlüğüne ait hizmet taşıtları için yaş sınırı getirilmesinde, bu yaş sınırını geçen taşıtların satılmasına imkân verilmesinde, gelirinin kurum bütçesine gelir kaydedilmesinde hem hazine hem de hizmet açısından büyük fayda görülmektedir. Bu imkân verildiği takdirde bir taraftan taşıtlardan elde edilecek gelirle yeni taşıt satın alınacak ve hazinenin yükü hafifletilecek, diğer taraftan da yeni taşıtlar sayesinde hizmette verimlilik artacaktır.
Taşıtlarda olan bu durum, alındığında hizmete büyük yararı dokunan ancak, çok çabuk yenilenen teknik ve teknoloji karşısında tip, kapasite ve mahiyetleri itibariyle kullanılmasından vazgeçilme zorunluluğu doğan telsiz, bilgisayar gibi cihazlar için de geçerlidir. Bu cihazlar, emniyet hizmetleri için yetersiz olmakla birlikte diğer kurum ve kuruluşlarda veya özel güvenlik teşkilâtlarında kullanılabilir. Bunları hurdaya ayırmak yerine diğer kamu kurumlarına bedelsiz veya bedelli mukabilinde verilmesinde ülke yararı bulunmaktadır.
Diğer taraftan, ülkemiz ve Devletimiz için çok büyük stratejik önemi haiz olan dost devletlerin polis teşkilâtları, araç, gereç, malzeme ve silâh talebinde bulunmaktadırlar. Ülkemizin ve teknolojinin gelişmişliği açısından hizmette kullanılamaz duruma düşmüş veya hizmetin gereği olarak standart dışı kalmış cihazlarla bazı silâhların bu dost ülke polis teşkilâtlarına bedelli veya bedelsiz olarak verilmesinde geleceğimiz açısından çok büyük fayda mülahaza edilmektedir.
Tasarı bu amaçla hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. — Madde ile; Kanunun amacının, Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından üretilerek veya çeşitli yollardan temin edilerek kullanıldıktan sonra ihtiyaç fazlası kalan veya HEK, hurda ve standart dışı durumuna düşen makine ve teçhizat ile silâhların (uzun namlulu harp silâhları hariç) ve miadını dolduran taşıtların elden çıkarılmasına dair usul ve esasların belirlenmesi olduğu hususu düzenlenmiştir.
Madde 2. — Madde ile; Kanunun kapsamının, elden çıkarılacak olan makine, teçhizat ile uzun namlulu harp silâhları hariç olmak üzere silâhların ve taşıtların hangi kurum ve kuruluşlara veya dost devletlerin polis teşkilâtlarına nasıl devredileceği konularında düzenlemeler yapmak olduğu belirtilmiştir.
Madde 3. — Madde ile; Kanunda geçen bazı ifadelere açıklık getirilmiştir.
Madde 4. — Madde ile; elden çıkarılacak olan araç, gereç, makine ve teçhizatın tespitini yapacak teknik komisyonların oluşturulması öngörülmüştür. Böylece, elden çıkarılacak olan mal ve malzemenin tespiti belirli bir esasa bağlanmıştır.
Madde 5. — Madde ile; satış yoluyla elden çıkarılmasına karar verilen araç, gereç, makine ve teçhizatın satışını yapacak ihale komisyonu oluşturulmuştur. Bu şekilde satış işlemlerine kural getirilmiştir.
Madde 6. — Madde ile; satılan taşıtlar ile makine, teçhizat ve silâhlardan elde edilecek kaynağın genel bütçeye gelir, kurum bütçesine de ödenek kaydedilmesi öngörülmüştür. Böylece, hem hazinenin yükü hafifletilmiş hem de teşkilâta yeni mal ve malzeme alım imkânı verilmiştir.
Madde 7. — Madde ile; Kanunun uygulanmasına hız kazandırmak için, yapılan iş ve işlemler 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanunu ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu dışında tutulmuştur.
Madde 8. — Madde ile; yapılacak olan satışlarla bu satışlardan elde edilecek gelir ile yeniden alınacak mal ve malzemelere vergi muafiyeti getirilmiştir. Bu husus bir anlamda vergi kaybı gibi görülecek ise de, kamu kurumuna daha çok mal ve malzeme alma imkânı verecektir.
Madde 9. — Madde ile; Kanunun uygulanmasına ilişkin usul ve esasların İçişleri Bakanlığınca teklif edilecek ve Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenmesi öngörülmüştür.
Madde 10. — Yürürlük maddesidir.
Madde 11. — Yürütme maddesidir.
İçişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
İçişleri Komisyonu 9.3.2000
Esas No. : 1/618
Karar No. : 32
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca, 13.1.2000 tarihinde Başkanlığınıza sunulan “Emniyet Genel Müdürlüğüne Ait Araç, Gereç, Mal ve Malzemenin Satış, Hibe, HEK ve Hurda Durum ve İşlemlerine Dair Kanun Tasarısı”, Başkanlığınızca, 21.1.2000 tarihinde Komisyonumuza havale edilmiş; Komisyonumuz, 2.3.2000 tarihli 17 nci toplantısında, İçişleri, Maliye ve Adalet Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Tasarı ile Emniyet teşkilâtında kullanılmakta olan araç, gereç, malzeme, silâhlardan hizmette kullanılamaz duruma gelmiş veya hizmetin gereği olarak standart dışı kalmış olanların, satmak ya da hibe etmek yoluyla elden çıkarılmasının usul ve esasları getirilmektedir.
Tasarının tümü üzerinde Komisyonumuzda yapılan görüşmeler sırasında,
– Emniyet Teşkilâtının elinde bulunan araçların önemli bir bölümünün kullanılamaz durumda olduğu,
– Bu araçların kullanılabilmesi için yapılan tamir harcamalarının çok yüksek meblağlara ulaştığı,
– Araçların eski model olmaları dolayısıyla yakıt giderlerinin çok yüksek olduğu,
– İç güvenlik hizmetlerinin gereği gibi yerine getirilebilmesi için çağımız teknolojisinin ürettiği araçların Emniyet Teşkilâtına sağlanmasının gerektiği,
– Bu araç ve malzemenin dost ve müttefik ülkelere hibe edilmesinin olumlu bir davranış olacağı,
Görüşleri dile getirilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki bu görüşmelerden sonra Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca benimsenmiş ve maddelerinin görüşülmesine geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının “Amaç” başlıklı 1 inci maddesinde, kullanıldıktan sonra ihtiyaç fazlası veya standart dışı durumuna düşen silâh, mühimmat, makine ve teçhizat ve HEK durumunda olan ve hurdaya ayrılan, miadını doldurduğundan hizmette verim alınamayan taşıtlar ile bu taşıtlara ait yedek parçaların değerlendirilmesine dair usul ve esasların belirleneceği öngörülmektedir. Maddenin görüşülmesi sırasında Komisyon Başkanlığına sunulan bir önerge Komisyonumuzca kabul edilmiştir. Önergede, Emniyet Genel Müdürlüğüne çeşitli hizmetleri satma ve bu sayede hem eldeki kaynakların en verimli şekilde kullanılması hem de diğer kurum ve kuruluşlarla özel kişilere bu hizmetleri elde etme imkânı getirilmesi sağlanmış olmaktadır. Bu amaçla maddeye “yedek parçaların değerlendirilmesine” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve hizmet verilmesine” ibaresi eklenmektedir. 1 inci madde önergede öngörülen bu değişiklikle birlikte kabul edilmiştir.
Tasarının “Kapsam” başlıklı ikinci maddesi, getirilen düzenlemenin kapsamını belirlemektedir. 1 inci maddede yapılan değişiklikle, Emniyet Genel Müdürlüğüne hizmet satma yetkisi verildiğinden, bu değişikliğin kapsam maddesine de yansıtılması gerekmektedir. Bu amaçla Komisyon Başkanlığına sunulan ve (c) bendi altında “Kamu kurum ve kuruluşlarıyla özel kuruluş ve şahıslara hizmet satışını” ibaresini ekleyen önerge Komisyonumuzca kabul edilmiştir. Madde, önergede öngörülen bu değişiklikle birlikte kabul edilmiştir.
Tasarının “Tanımlar” başlıklı 3 üncü maddesi, Tasarıda geçen kavramların içeriklerini açıklamaktadır. Komisyonumuzda verilen bir önerge ile 1 ve 2 nci maddelerde yapılan değişikliklere paralel olarak “Hizmet” kavramı tanımlanmaktadır. Komisyonumuz 3 üncü maddeyi önergede öngörülen değişiklik doğrultusunda değiştirerek kabul etmiştir. Maddenin Komisyonumuzda görüşülmesi sırasında, ayrıca, Emniyet Teşkilâtında kullanılmakta olan giysilerin de madde içinde yer alması gerektiği ifade edilmiştir. Ancak giysilerin “mal” kavramı içinde yer aldığı düşünüldüğünden ayrıca ifade edilmesine gerek bulunmadığına karar verilmiştir.
Tasarının “Teknik komisyonlar” başlıklı 4 üncü maddesinde, kanun kapsamında belirtilen silâh, mühimmat, makine teçhizat ve taşıtların belirlenmesi için beş kişiden oluşan bir heyetin oluşturulması öngörülmektedir. Ancak bu komisyonların kim tarafından oluşturulacağı belli değildir. Bu amaçla “kararları” ibaresinden önce “teşkili ve” ibaresinin madde metnine işlenmesi konusunda Komisyon Başkanlığına redaksiyon yetkisi verilmiştir. Madde yapılan bu değişiklikle birlikte kabul edilmiştir.
Tasarının ihale komisyonunu düzenleyen 5 inci, uygulamaya dair esasları düzenleyen 7 nci, muafiyetleri düzenleyen 8 inci, yönetmeliği düzenleyen 9 uncu maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarının “Kaynağın bütçeye kaydı” başlıklı 6 ncı maddesi, satılan taşıtlar ile makine, teçhizat ve silâhtan elde edilen gelirin bütçeye kaydedilmesi ve harcanması usulünü düzenlemektedir. Daha önce 1, 2 ve 4 üncü maddelerde yapılan değişikliklerle, Emniyet Genel Müdürlüğüne hizmet satma olanağı getirildiğinden, hizmet satımından elde edilecek gelirin de aynı usulle bütçeye gelir kaydedilmesi ve harcanması gerekmektedir. Bu amaçla Komisyon Başkanlığına verilen bir önerge kabul edilmiş ve madde önergede öngörülen bu değişiklikle birlikte kabul edilmiştir.
Tasarının yürürlük ve yürütmeye ilişkin 10 ve 11 inci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Plan ve Bütçe Komisyonuna
sunulmak üzere arz olunur.
| Başkan | Sözcü | |
| Faruk Bal | Hasan Fehmi Konyalı | |
| Konya | Ordu | |
| Kâtip | Üye | |
| Hasan Hüseyin Balak | Hasari Güler | |
| Tokat | Adıyaman | |
| Üye | Üye | |
| Halil İbrahim Özsoy | Faruk Çelik | |
| Afyon | Bursa | |
| Üye | Üye | |
| Bekir Aksoy | Osman Aslan | |
| Çorum | Diyarbakır | |
| Üye | Üye | |
| Ömer Vehbi Hatipoğlu | Mustafa Zorlu | |
| Diyarbakır | Isparta | |
| Üye | Üye | |
| Yalçın Kaya | Erol Al | |
| İçel | İstanbul | |
| Üye | Üye | |
| Abdulkadir Aksu | Hüseyin Mert | |
| İstanbul | İstanbul | |
| Üye | Üye | |
| M. Cihan Yazar | Zeki Eker | |
| Manisa | Muş | |
| Üye | ||
| Mehmet Çakar | ||
| Samsun |
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE AİT ARAÇ, GEREÇ, MAL VE MALZEMENİN SATIŞ, HİBE, HEK VE HURDA DURUM VE İŞLEMLERİ İLE HİZMET VERİLMESİNE DAİR KANUN TASARISI
Amaç
MADDE 1. – Bu Kanunun amacı, Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından üretilen veya çeşitli yollardan temin edilen, kullanıldıktan sonra ihtiyaç fazlası veya standart dışı durumuna düşen, silâh (uzun namlulu harp silâhları hariç), mühimmat, makine ve teçhizat ile HEK durumunda olan ve hurdaya ayrılan ve hizmette verim alınamayan ve miadını dolduran taşıtlar ile bu taşıtlara ait yedek parçaların değerlendirilmesine ve hizmet verilmesine dair usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2. – Bu Kanun, Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından üretilen, yurt içinden veya yurt dışından çeşitli yollarla temin edilen her cins silâh (uzun namlulu harp silâhları hariç), mühimmat, makine ve teçhizat, motorlu taşıtlar ile bu taşıtlara ait yedek parçaların ihtiyaç fazlası olanların, hizmette verimliliği kalmayanların, miadını dolduranların veya HEK durumunda olan, hurda ve standart dışına düşenlerin;
a)Türkiye’deki kamu kurum ve kuruluşlarına bedelsiz olarak devredilmesini, satılmasını, bunların ürettikleri veya sahip oldukları mal ve malzeme ile mübadele edilmesini,
b)Türkiye Cumhuriyetinin dış siyasî tutum ve menfaatlerine aykırı olmamak şartıyla dost ve müttefik devletlerin polis teşkilâtlarına hibe edilmesini, değeri üzerinden veya değerinden daha az bedel karşılığında yardım olarak verilmesini,
c)Kamu kurum ve kuruluşlarıyla özel kuruluş ve şahıslara hizmet satışını
Kapsar.
Tanımlar
MADDE 3. – Bu Kanunda geçen ifadelerden;
Standart dışı : İmalat özellikleri itibarıyla, teknik ve teknolojinin gelişmesi karşısında tip, kapasite ve niteliğini kaybeden ve kullanımından vazgeçilen silâh, mal ve malzeme, mühimmat, makine ve teçhizatı,
Mühimmat : Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesinde bulunan silâhlara ait her türlü mermi ve cephaneyi,
Makine ve teçhizat : Role, telsiz, bilgisayar gibi haberleşme ve yazılım cihazları ile kriminal laboratuvar malzemelerini ve bunların donanımlarını,
HEK : Hizmette kullanılabilme vasfını kaybeden ve arızalı hale geldiklerinde onarımları ekonomik olarak mahzurlu olan taşıtları,
Hurda : Hizmette uzun süre kullanılması veya giderilmesi mümkün olmayan arızalar ve geçirdiği kazalar dolayısıyla işe yaramaz hale gelen taşıtları,
Hizmet : Diğer Kamu Kurumu, özel kuruluş ve şahıslara, belirlenecek bedel karşılığında veya gerektiğinde yurt dışı için bedelsiz olarak araç, gereç, silâh, makine ve teçhizatın kullanımına dair verilecek her türlü eğitimi, teknik bilgi ve müşavirlik desteğini, sayılan bu donanımlar ile Emniyet Genel Müdürlüğüne ait bina, arazi ve tesislerden istifade ettirmeyi,
İfade eder.
Teknik komisyonlar
MADDE 4. – Bu Kanun kapsamında yer alan silâh, mühimmat, makine ve teçhizat ile motorlu taşıtların standart dışı durumları ile miadı ve ihtiyaç fazlalığının belirlenmesi için konusunda uzman beşer kişiden müteşekkil komisyonlar oluşturulur. Bu komisyonlara, gerektiğinde diğer kurum ve kuruluşlardan da temsilci alınır. Bu komisyonların teşkili ve kararları İçişleri Bakanının onayı ile yürürlüğe girer.
İhale Komisyonu
MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Kaynağın bütçeye kaydı
MADDE 6. – Satılan taşıtlar ile makine, teçhizat, silâh ve hizmetten elde edilen gelir, genel bütçenin (B) işaretli cetveline gelir, diğer yandan Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesinde açılacak tertibe ödenek kaydolunur. Bu tertibe kaydolunan ödenek, Emniyet Genel Müdürlüğüne yeniden satın alınacak taşıtlar ile makine ve teçhizat alımı ve bunların onarım giderlerinde kullanılır. Yılı içinde harcanamayan ödenek ertesi yıla devredilir.
Uygulamaya dair esaslar
MADDE 7. – Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Muafiyetler
MADDE 8. – Tasarının 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Yönetmelik
MADDE 9. – Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Yürürlük
MADDE 10. – Tasarının 10 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Yürütme
MADDE 11. – Tasarının 11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük MilletMeclisi
Plan ve Bütçe Komisyonu 17.4.2000
Esas No. : 1/618
Karar No. : 106
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 13.1.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 21.1.2000 tarihinde Komisyonumuza havale edilen “Emniyet Genel Müdürlüğüne Ait Araç, Gereç, Mal ve Malzemenin Satış, Hibe, HEK ve Hurda Durum ve İşlemlerine Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 22.3.2000 tarihinde yapmış olduğu 46 ncı birleşimde Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Edip Safder Gaydalı ile İçişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, 237 sayılı Taşıt Kanununda, bu Kanuna göre edinilmiş taşıtların satılabileceği belirtilmiş, ancak yasal bir düzenleme yapılmadığı için bu hüküm uygulanamamıştır. Satılamadığı için hurdaya ayrılan taşıtlar nedeniyle önemli ölçüde kaynak israfı meydana gelmektedir.
Halkımızın güvenliği ve emniyet hizmetlerinin sağlıklı ve süratli bir şekilde gerçekleştirilebilmesi için modern taşıt, araç ve gereçlerin kullanılması gerekmekte, ancak kaynak yetersizliği nedeniyle taşıtların yenilenmesi mümkün olmamakta ve ekonomik ömrünü doldurmuş olan taşıtların bakımı ve onarım masrafları büyük yekûn tutmaktadır. Diğer taraftan, taşıtların sık sık arızalanması neticesinde hizmet aksamaktadır. Bu nedenle Emniyet Genel Müdürlüğüne ait hizmet taşıtlarına yaş sınırı getirilmesinde, yaş sınırını geçen taşıtların satılması suretiyle kuruma malî kaynak yaratılmasında büyük fayda görülmektedir. Bu durum telsiz, bilgisayar gibi cihazlar için de geçerlidir. Teknolojinin hızla ilerlemesi sonucunda bu cihazlar kısa sürede demode olmaktadır. Emniyet hizmetleri için yetersiz olmakla birlikte diğer kurum ve kuruluşlarda veya özel güvenlik teşkilâtlarında kullanılabilecek durumda bulunan bu cihazların hurdaya ayrılması yerine, diğer kamu kurum ve kuruluşlarına bedelsiz veya bedeli karşılığında verilmesinde yarar bulunmaktadır. Ayrıca, hurdaya ayrılmış, hizmet dışı kalmış ya da demode olmuş malzeme, araç, gereç ve silâhların dost ve müttefik ülkelerin polis teşkilâtlarına bedelli veya bedelsiz olarak verilmesi ülkemiz açısından fayda mülahaza edilmektedir.
Bu amaçlar doğrultusunda hazırlandığı anlaşılan Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde:
Emniyet Genel Müdürlüğünün ihtiyaç fazlası veya standart dışı duruma düşen silâh, mühimmat, makine ve teçhizatı ile hurdaya ayrılan ve miadını dolduran taşıtlarının;
– Türkiye’deki kamu kuruluşlarına bedelli veya bedelsiz olarak devredilmek ya da mübadele edilmek suretiyle,
– Dost ve müttefik ülkelerin polis teşkilâtlarına bedelli veya bedelsiz olarak verilmek suretiyle değerlendirilmesinin,
– Hangi malzemenin elden çıkarılacak durumda olup olmadığının uzman kişilerden oluşacak bir komisyonca saptanmasının,
– Satılması kararlaştırılan malzemenin oluşturulacak ihale komisyonunca artırma suretiyle satılmasının,
– Elde edilen gelirin Emniyet Genel Müdürlüğünün taşıt, makine ve teçhizat alımında ve bunların onarımında kullanılmak üzere genel bütçeye gelir, Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesinde açılacak özel tertibe ödenek kaydedilmesinin,
– Uygulamaya dair diğer usul ve esasların belirlenmesinin,
Amaçlandığı anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
– Tasarı ile ulaşılmak istenen amacın 237 sayılı Taşıt Kanununda yapılacak bir değişiklikle veya kamu kuruluşlarının ihtiyaç fazlası mal ve malzemelerinin satışı için bir kod kanun çıkarılmak suretiyle gerçekleştirilebileceği, bu durumda münferit düzenlemelere gerek kalmayacağı,
– Taşıtlara ilişkin bakım ve onarım masraflarının bütçede ayrıntılı bir şekilde görülebilmesi için yatırım bütçesi ile işletme ve bakım bütçesinin ayrılması gerektiği,
– Emniyet hizmetlerinde kullanılacak taşıtlara ilişkin yaş sınırının 3 yıl gibi makul bir süreye çekilmesinde yarar bulunduğu,
– Tasarıda yer alan ve vergi muafiyetine ilişkin düzenlemelerin Katma Değer Vergisi Kanununa aykırılık teşkil ettiği, bu nedenle gözden geçirilmesi gerektiği,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
– Tasarı ile ilgili eleştirilere hak verilmekle birlikte Tasarının acil bir ihtiyaçtan doğduğu, bu nedenle bir an önce kanunlaşmasında yarar bulunduğu, Taşıt Kanunu ile ilgili düzenlemenin ise daha sonra ayrıntılı bir şekilde ele alınabileceği,
– Mevcut Taşıt Kanunu çerçevesinde ihtiyaç fazlası mal ve malzemenin kurumlarınca satışına imkân bulunmadığı,
– Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesinde 3 061 adedi 10 yaşın üzerinde, 8 078 adedi 5-10 yaş arasında ve 9 669 adedi 5 yaşın altında olmak üzere toplam 20 808 adet taşıtın bulunduğu,
– İhtiyaç fazlası mal ve malzemenin satışından elde edilecek gelirlerin emniyet hizmetlerinin geliştirilmesi için harcanacağı,
İfade edilmiştir.
Tümü üzerindeki görüşmeleri müteakip, Tasarının ayrıntılı bir şekilde incelenebilmesini teminen bir Alt Komisyon kurulmasına karar verilmiştir.
Alt Komisyon, 28.3.2000 tarihinde ilgili kuruluş temsilcilerinin de katılımlarıyla yapmış olduğu titiz ve kapsamlı çalışmalar sonucunda oluşturduğu metni bir raporla birlikte Komisyonumuza sunmuştur.
Bu defa, Komisyonumuzun 12.4.2000 tarihinde yapmış olduğu 48 inci birleşimde görüşmelere Alt Komisyon metni üzerinden devam edilmesine karar verilmiştir.
Alt Komisyon metninin;
– Amaç ve kapsama ilişkin 1 inci maddesi; birinci fıkrasına anlatıma açıklık kazandırmak amacıyla “...üretilen...” ibaresinden sonra “...satın alınan...” ibaresinin eklenmesi, ikinci fıkrasının (c) bendinin Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından verilecek hizmetin dost veya müttefik devletlere gerektiğinde bedelsiz olarak verilmesini teminen yeniden düzenlenmesi suretiyle,
– “Tanımlar” başlıklı 2 nci maddesi; “Hizmet” tanımının maksadın daha iyi ifade edilebilmesi amacıyla yeniden düzenlenmesi suretiyle,
– “Komisyonlar” başlıklı üçüncü maddesi; son fıkrasının, komisyonların teşkil ve kararlarının İçişleri Bakanı tarafından onaylanmasını teminen yeniden düzenlenmesi ve tarifeye dayalı olarak verilecek hizmetlerin yönetmelikle düzenlenmesine ilişkin bir hükmün (c) bendine ilave edilmesi suretiyle,
– “Uygulamaya Dair Esaslar” başlıklı 4 üncü maddesi; birinci fıkrasının, bu Kanun çerçevesinde yapılacak iş ve işlemlerin 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanununa tâbi olmasını teminen yeniden düzenlenmesi suretiyle,
– Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 5 ve 6 ncı maddeleri ise aynen,
Kabul edilmiştir.
Ayrıca Tasarının başlığı kanunların hazırlanmasında uygulanan usul ve esaslar çerçevesinde yeniden düzenlenmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
| Başkan | Başkanvekili | |
| Metin Şahin | Mehmet Hanifi Tiryaki | |
| Antalya | Gaziantep | |
| Bu Raporun Sözcüsü | Kâtip | |
| Ali Gebeş | Cafer Tufan Yazıcıoğlu | |
| Konya | Bartın | |
| Üye | Üye | |
| Abdülkadir Akcan | Gaffar Yakın | |
| Afyon | Afyon | |
| Üye | Üye | |
| Hikmet Uluğbay | Cengiz Aydoğan | |
| Ankara | Antalya | |
| Üye | Üye | |
| Ali Uzunırmak | M. Altan Karapaşaoğlu | |
| Aydın | Bursa | |
| Üye | Üye | |
| Oğuz Tezmen | Süleyman Coşkuner | |
| Bursa | Burdur | |
| Üye | Üye | |
| Hakkı Duran | Mücahit Himoğlu | |
| Çankırı | Erzurum | |
| Üye | Üye | |
| Aslan Polat | Mehmet Dönen | |
| Erzurum | Hatay | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Ramazan Gül | Ali Er | |
| Isparta | İçel | |
| Üye | Üye | |
| Aydın Ayaydın | Ali Coşkun | |
| İstanbul | İstanbul | |
| Üye | Üye | |
| Nesrin Nas | Masum Türker | |
| İstanbul | İstanbul | |
| Üye | Üye | |
| Hasan Metin | İlhami Yılmaz | |
| İzmir | Karabük | |
| Üye | Üye | |
| Zeki Ünal | Necdet Tekin | |
| Karaman | Kırklareli | |
| Üye | Üye | |
| Veysi Şahin | Ş. Ramis Savaş | |
| Mardin | Sakarya | |
| Üye | Üye | |
| Tarık Cengiz | Kemal Kabataş | |
| Samsun | Samsun | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Lütfi Ceylan | Hasan Özgöbek | |
| Tokat | Uşak |
ALT KOMİSYON RAPORU
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 13.1.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 21.1.2000 tarihinde Komisyonumuza havale edilen “Emniyet Genel Müdürlüğüne Ait Araç, Gereç, Mal ve Malzemenin Satış, Hibe, HEK ve Hurda Durum ve İşlemlerine Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 22.3.2000 tarihinde yapmış olduğu 46 ncı birleşimde Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Edip Safder Gaydalı ile İçişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Tümü üzerindeki görüşmeleri müteakip, Tasarının daha ayrıntılı bir şekilde incelenebilmesini ve gerekli düzenlemelerin yapılabilmesini teminen bir alt komisyon kurulmasına karar verilmiştir.
Alt Komisyon, 28.3.2000 tarihinde ilgili kuruluş temsilcilerinin de katılımlarıyla yapmış olduğu titiz ve kapsamlı çalışmalarda, İçişleri Komisyonu metnini de dikkate alarak söz konusu tasarıda aşağıdaki değişikliklerin yapılması hususunda Komsiyonumuza temennide bulunma kararı almıştır.
Tasarının;
– “Amaç” ve “Kapsam” başlıklı 1 ve 2 nci maddeleri birleştirilerek tek bir madde haline getirilmeleri; hizmet satışı ile uzun namlulu harp silâhlarının da madde kapsamına alınması, devir veya satışta kullanılmış olma şartının kaldırılması, maddede sayılan mal, malzeme ve hizmetin özel ve tüzel kişilere satılabileceğine açıklık getirilmesi, bu mal, malzeme ve hizmetin dost ve müttefik ülkelere devrinin, Türkiye Cumhuriyetinin dış siyasî tutum ve menfaatlerine aykırı olmadığının Dışişleri Bakanlığının mütalası ile belirlenmesi koşuluna bağlanması, ayrıca “dost ve müttefik devletler” ibaresinin “dost veya müttefik devletler” şeklinde değiştirilmesi,
– Tanımlar başlıklı üçüncü maddesi; maddede sayılan tanımlar arasına “silâh” ve “hizmet” tanımlarının da eklenmesi suretiyle 2 nci madde olarak,
– Teknik ve ihale komisyonlarına ilişkin 4 ve 5 inci maddeleri; birbirleriyle ilgili bulunmaları nedeniyle birleştirilerek tek bir madde haline getirilmeleri ve elden çıkarılacak malzemenin değerinin tespiti ile görevli değer tespit komisyonları oluşturulmasına ilişkin bir düzenlemenin maddeye eklenmesi, ayrıca, elden çıkarılacak mal ve malzemenin satışını açık teklif usulü ile yapılmasını ve komisyonların teşkilinin ve kararlarının İçişleri Bakanlığının onayı ile yürürlüğe girmesini teminen gerekli değişikliğin yapılması suretiyle 3 üncü madde olarak,
– Uygulamaya ilişkin hükümler ihtiva eden 6, 7, 8, ve 9 uncu maddeleri; tek bir madde haline getirilmeleri ve vergi muafiyetine ilişkin düzenlemenin, satılacak mal ve malzemeden elde edilen gelirin ve bu gelirle satın alınacak mal ve malzemenin Katma Değer Vergisine tâbi olmasını teminen değiştirilmesi suretiyle 4 üncü madde olarak,
– Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 10 ve 11 inci maddeleri ise 5 ve 6 ncı maddeler olarak aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Plan ve Bütçe Komisyonu
Başkanlığına saygı ile arz olunur.
| Başkan | Üye | Üye | |
| Ramis Savaş | Ali Gebeş | Oğuz Tezmen | |
| Sakarya | Konya | Bursa |
ALT KOMİSYONUN KABUL ETTİĞİ METİN
EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE AİT ARAÇ, GEREÇ, MAL VE MALZEMENİN SATIŞ, HİBE, HEK VE HURDA DURUM VE İŞLEMLERİ İLE HİZMET VERİLMESİNE DAİR
KANUN TASARISI
Amaç ve Kapsam
MADDE 1. – Bu Kanunun amacı, Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından üretilen veya çeşitli yollardan temin edilen, ihtiyaç fazlası veya standart dışı durumuna düşen, silâh, mühimmat, makine ve teçhizat ile HEK durumunda olan ve hurdaya ayrılan veya hizmette verim alınamayan ve miadını dolduran taşıtlar ile bu taşıtlara ait yedek parçaların değerlendirilmesine ve hizmet verilmesine dair usul ve esasları belirlemektedir.
Bu Kanun, birinci fıkrada belirtilen mal, malzeme ve hizmetin;
a) Türkiyedeki kamu kurum ve kuruluşlarına bedelsiz olarak devredilmesini, özel ve tüzel kişilere satılmasını, bunların ürettikleri veya sahip oldukları mal ve malzeme ile mübadele edilmesini,
b) Türkiye Cumhuriyetinin dış siyasî tutum ve menfaatlerine aykırı olmadığının Dışişleri Bakanlığının mütalaasıyla belirlenmesi şartı ile dost veya müttefik devletlerin emniyet ve güvenlik hizmetlerinde kullanılmak üzere hibe edilmesini, değeri üzerinden veya değerinden daha az bedel karşılığında yardım olarak verilmesini,
c) Kamu kurum ve kuruluşları ile özel kuruluşlar ve şahıslara hizmet satışını,
Kapsar.
Tanımlar
MADDE 2. – Bu Kanunda geçen ifadelerden;
Standart dışı : İmalat özellikleri itibarıyla, teknik ve teknolojinin gelişmesi karşısında tip, kapasite ve niteliğini kaybeden ve kullanımından vazgeçilen silah, mal ve malzeme, mühimmat, makine ve teçhizatı,
Silâh: Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesinde bulunan ateşli silahlar ile havan, roketatar, bomba ve benzerlerini,
Mühimmat: Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesinde bulunan silahlara ait her türlü mermi ve cephaneyi,
Makine ve teçhizat: Role, telsiz, bilgisayar gibi haberleşme ve yazılım cihazları ile kriminal laboratuvar malzemelerini ve bunların donanımlarını,
HEK: Hizmette kullanılabilme vasfını kaybeden veya arızalı hale geldiklerinde onarımları ekonomik olarak mahzurlu olan taşıtları,
Hurda: Hizmette uzun süre kullanılması veya giderilmesi mümkün olmayan arızalar ve geçirdiği kazalar dolayısıyla işe yaramaz hale gelen taşıtları,
Hizmet :
a) Diğer kamu kurumu, özel kuruluş ve şahıslara belirlenecek bedel karşılığında, araç, gereç, silah, makine ve teçhizatın kullanımına dair her türlü eğitimi, teknik bilgi ve müşavirlik desteğini, sayılan bu donanımlar ile Emniyet Genel Müdürlüğüne ait bina, arazi ve tesislerden istifade ettirmeyi,
b) Gerektiğinde (a) alt bendinde sayılan hizmetlerin dost veya müttefik devletlerin güvenlik kuruluşlarına veya mensuplarına bedelsiz olarak verilmesini,
İfade eder.
Komisyonlar
MADDE 3. – a) Bu Kanun kapsamında yer alan silah, mühimmat, makine ve teçhizat ile taşıtların standart dışı durumları ile miadı ve ihtiyaç fazlalığının belirlenmesi için konusunda uzman beşer kişiden müteşekkil teknik komisyonlar oluşturulur. Bu komisyonlara gerektiğinde diğer kurum ve kuruluşlardan da temsilci alınır.
b) Bu Kanuna göre verilecek hizmet ile elden çıkarılacak mal ve malzemenin değer tespitini yapmak üzere, Emniyet Genel Müdürlüğü Personelinden en az üç kişi ile Maliye Bakanlığı temsilcisinden oluşan değer tespit komisyonları oluşturulur. Bu komisyonlara, meslekî bilgilerden istifade etmek üzere diğer kurum ve kuruluşlardan temsilci dahil edilebilir.
c) Satılmasına karar verilen hizmetler ile silahlar, mühimmat, makine, teçhizat ve taşıtların satış işlemi, Emniyet Genel Müdürlüğü Personelinden en az üç kişi ile Maliye Bakanlığı temsilcisinden oluşan ihale komisyonlarınca açık teklif usulü ile yapılır.
Bu komisyonların teşkili ve kararları İçişleri Bakanlığının Onayı ile yürürlüğe girer.
Uygulamaya dair esaslar
MADDE 4. – Bu Kanuna göre yapılması gereken her türlü iş ve işlemler, 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanunu ile 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümlerine tâbi değildir.
Satılan taşıtlar ile makine, teçhizat, silâh ve hizmetten elde edilen gelir, genel bütçenin (B) işaretli cetveline gelir, diğer yandan Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesinde açılacak özel tertibe ödenek kaydolunur. Bu tertibe kaydolunan ödenek, Emniyet Genel Müdürlüğüne yeniden satın alınacak taşıtlar ile makine ve teçhizat alımı ve bunların onarım giderlerinde kullanılır. Yılı içinde harcanmayan ödenek ertesi yıla devredilir.
Bu Kanun hükümlerine göre elde edilecek gelir ile satın alınacak taşıtlar, makine, teçhizat, mübadele edilecek mal ve malzeme işlemleri Katma Değer Vergisi ve Damga Vergisi hariç her türlü vergiden muaftır.
Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar, Kanunun yayımı tarihinden itibaren altı ay içinde İçişleri Bakanlığınca teklif edilerek Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir yönetmelik ile düzenlenir.
MADDE 5. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE AİT ARAÇ, GEREÇ, MAL VE MALZEMENİN SATIŞ, HİBE, HEK VE HURDA DURUM VE İŞLEMLERİNE DAİR KANUN TASARISI
Amaç
MADDE 1. – Bu Kanunun amacı, Emniyet
Genel Müdürlüğü tarafından üretilen veya çeşitli yollardan temin edilen,
kullanıldıktan sonra ihtiyaç fazlası veya standart dışı durumuna düşen,
silah (uzun namlulu harp silahları hariç), mühimmat, makine ve teçhizat
ile HEK durumunda olan ve hurdaya ayrılan veya hizmette verim alınamayan
ve miadını dolduran taşıtlar ile bu taşıtlara ait yedek parçaların değerlendirilmesine
dair usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2. – Bu Kanun, Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından üretilen, yurt içinden veya yurt dışından çeşitli yollarla temin edilen her cins silah (uzun namlulu harp silahları hariç), mühimmat, makine ve teçhizat, motorlu taşıtlar ile bu taşıtlara ait yedek parçalardan ihtiyaç fazlası olanların, hizmette verimliliği kalmayanların, miadını dolduranların veya HEK durumunda olan, hurda ve standart dışına düşenlerin;
a) Türkiye’deki kamu kurum ve kuruluşlarına bedelsiz olarak devredilmesini, satılmasını, bunların ürettikleri veya sahip oldukları mal ve malzeme ile mübadele edilmesini,
b) Türkiye Cumhuriyetinin dış siyasî tutum ve menfaatlerine aykırı olmamak şartıyla dost ve müttefik devletlerin polis teşkilâtlarına hibe edilmesini, değeri üzerinden veya değerinden daha az bedel karşılığında yardım olarak verilmesini,
Kapsar.
Tanımlar
MADDE 3. – Bu Kanunda geçen ifadelerden;
Standart dışı: İmalat özellikleri itibarıyla, teknik ve teknolojinin gelişmesi karşısında tip, kapasite ve niteliğini kaybeden ve kullanımından vazgeçilen silah, mal ve malzeme, mühimmat, makine ve teçhizatı,
Mühimmat: Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesinde bulunan silahlara ait her türlü mermi ve cephaneyi,
Makine ve teçhizat: Role, telsiz, bilgisayar gibi haberleşme ve yazılım cihazları ile kriminal laboratuvar malzemelerini ve bunların donanımlarını,
HEK: Hizmette kullanılabilme vasfını kaybeden veya arızalı hale geldiklerinde onarımları ekonomik olarak mahzurlu olan taşıtları,
Hurda: Hizmette uzun süre kullanılması veya giderilmesi mümkün olmayan arızalar ve geçirdiği kazalar dolayısıyla işe yaramaz hale gelen taşıtları,
İfade eder.
Teknik komisyonlar
MADDE 4. – Bu Kanun kapsamında yer
alan silah, mühimmat, makine ve teçhizat ile motorlu taşıtların standart
dışı durumları ile miadı ve ihtiyaç fazlalığının belirlenmesi için konusunda
uzman beşer kişiden müteşekkil komisyonlar oluşturulur. Bu komisyonlara,
gerektiğinde diğer kurum ve kuruluşlardan da temsilci alınır. Bu komisyonların
kararları İçişleri Bakanının onayı ile kesinlik kazanır.
İhale komisyonu
MADDE 5. – Satılmasına karar verilen silah, mühimmat, makine, teçhizat ve motorlu taşıtların satış işlemi, Emniyet Genel Müdürlüğü personelinden ita amirinin onaylayacağı en az üç kişi ile Maliye Bakanlığı temsilcisinden oluşan ihale komisyonunca artırma sureti ile yapılır. Satış işlemi ita amirinin onayı ile kesinleşir.
Kaynağın bütçeye kaydı
MADDE 6. – Satılan taşıtlar ile makine, teçhizat ve silahtan elde edilen gelir, genel bütçenin (B) işaretli cetveline gelir, diğer yandan Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesinde açılacak özel tertibe ödenek kaydolunur. Bu tertibe kaydolunan ödenek, Emniyet Genel Müdürlüğüne yeniden satın alınacak taşıtlar ile makine ve teçhizat alımı ve bunların onarım giderlerinde kullanılır. Yılı içinde harcanmayan ödenek ertesi yıla devredilir.
Uygulamaya dair esaslar
MADDE 7. – Bu Kanuna göre yapılması gereken her türlü iş ve işlemler, 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanunu ile 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümlerine tabi değildir.
Muafiyetler
MADDE 8. – Bu Kanun hükümlerine göre elde edilecek gelir ile satın alınacak taşıtlar, makine, teçhizat, mübadele edilecek mal ve malzeme işlemleri damga vergisi hariç her türlü vergiden muaftır.
Yönetmelik
MADDE 9. – Bu Kanunun uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar, Kanunun yayımı tarihinden itibaren altı ay içinde
İçişleri Bakanlığınca teklif edilerek Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir
yönetmelik ile düzenlenir.
MADDE 10. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 11. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
| Bülent Ecevit | ||||
| Başbakan | ||||
| Devlet Bak. ve Başb. Yrd. | Devlet Bak. ve Başb. Yrd. | En. ve Tab. Kay. Bak. ve Başb. Yrd. | ||
| D. Bahçeli | H. H. Özkan | M. C. Ersümer | ||
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı V. | ||
| R. Önal | Prof. Dr. T. Toskay | R. K. Yücelen | ||
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
| Prof. Dr. Ş. S. Gürel | S. Somuncuoğlu | Y. Yalova | ||
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
| M. Yılmaz | Prof. Dr. R. Mirzaoğlu | R. K. Yücelen | ||
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | ||
| H. Gemici | Prof. Dr. Ş. Üşenmez | E. S. Gaydalı | ||
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı V. | Devlet Bakanı | ||
| F. Ünlü | Prof. Dr. Ş. Üşenmez | M. A. İrtemçelik | ||
| Adalet Bakanı | Millî Savunma Bakanı | İçişleri Bakanı | ||
| Prof. Dr. H. S. Türk | S. Çakmakoğlu | S. Tantan | ||
| Dışişleri Bakanı | Maliye Bakanı | Millî Eğitim Bakanı | ||
| İ. Cem | S. Oral | M. Bostancıoğlu | ||
| Bayındırlık ve İskân Bakanı | Sağlık Bakanı | Ulaştırma Bakanı | ||
| K. Aydın | Doç. Dr. O. Durmuş | Prof. Dr. E. Öksüz | ||
| Tarım ve Köyişleri Bakanı | Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı | Sanayi ve Ticaret Bakanı | ||
| Prof. Dr. H. Y. Gökalp | Y. Okuyan | A. K. Tanrıkulu | ||
| Kültür Bakanı | Turizm Bakanı | Orman Bakanı | ||
| M. İ. Talay | E. Mumcu | Prof. Dr. N. Çağan | ||
| Çevre Bakanı | ||||
| F. Aytekin |
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE AİT ARAÇ, GEREÇ, MAL VE MALZEMENİN SATIŞ, HİBE, HEK VE HURDA DURUM VE İŞLEMLERİ İLE HİZMET
SATIŞINA DAİR KANUN TASARISI
Amaç ve Kapsam
MADDE 1. – Bu Kanunun amacı, Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından üretilen, satın alınan veya çeşitli yollardan temin edilen, ihtiyaç fazlası veya standart dışı durumuna düşen silah, mühimmat, makine ve teçhizat ile HEK durumunda olan ve hurdaya ayrılan veya hizmette verim alınamayan ve miadını dolduran taşıtlar ile bu taşıtlara ait yedek parçaların değerlendirilmesine ve hizmet verilmesine dair usul ve esasları belirlemektir.
Bu Kanun, birinci fıkrada belirtilen mal, malzeme ve hizmetin;
a) Türkiye’deki kamu kurum ve kuruluşlarına bedelsiz olarak devredilmesini, özel ve tüzel kişilere satılmasını, bunların ürettikleri veya sahip oldukları mal ve malzeme ile mübadele edilmesini,
b) Türkiye Cumhuriyetinin dış siyasî tutum ve menfaatlerine aykırı olmadığının Dışişleri Bakanlığının mütalaasıyla belirlenmesi şartı ile dost veya müttefik devletlerin emniyet ve güvenlik hizmetlerinde kullanılmak üzere hibe edilmesini, değeri üzerinden veya değerinden daha az bedel karşılığında yardım olarak verilmesini,
c) Kamu kurum ve kuruluşları ile özel kuruluşlar ve şahıslara bedelli, dost veya müttefik devletlere bedelli veya gerektiğinde bedelsiz hizmet satışını,
Kapsar.
Tanımlar
MADDE 2. – Bu Kanunda geçen ifadelerden;
Standart dışı: İmalat özellikleri itibarıyla, teknik ve teknolojinin gelişmesi karşısında tip, kapasite ve niteliğini kaybeden ve kullanımından vazgeçilen silah, mal ve malzeme, mühimmat, makine ve teçhizatı,
Silah: Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesinde bulunan ateşli silahlar ile havan, roketatar, bomba ve benzerlerini,
Mühimmat: Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesinde bulunan silahlara ait her türlü mermi ve cephaneyi,
Makine ve teçhizat: Role, telsiz, bilgisayar gibi haberleşme ve yazılım cihazları ile kriminal laboratuvar malzemelerini ve bunların donanımlarını,
HEK: Hizmette kullanılabilme vasfını kaybeden veya arızalı hale geldiklerinde onarımları ekonomik olarak mahzurlu olan taşıtları,
Hurda: Hizmette uzun süre kullanılması veya giderilmesi mümkün olmayan arızalar ve geçirdiği kazalar dolayısıyla işe yaramaz hale gelen taşıtları,
Hizmet: Kamu kurum ve kuruluşları ile özel kuruluşlar ve şahıslara, dost veya müttefik devletlere araç, gereç, silah, makine ve teçhizatın kullanımına dair her türlü eğitimi, teknik bilgi ve müşavirlik desteğini, sayılan bu donanımlar ile Emniyet Genel Müdürlüğüne ait bina, arazi ve tesislerden istifade ettirmeyi,
İfade eder.
Komisyonlar
MADDE 3. – a) Bu Kanun kapsamında yer alan silah, mühimmat, makine ve teçhizat ile taşıtların standart dışı durumları ile miadı ve ihtiyaç fazlalığının belirlenmesi için konusunda uzman beşer kişiden müteşekkil teknik komisyonlar oluşturulur. Bu komisyonlara gerektiğinde diğer kurum ve kuruluşlardan da temsilci alınır.
b) Bu Kanuna göre verilecek hizmet ile elden çıkarılacak mal ve malzemenin değer tespitini yapmak üzere, Emniyet Genel Müdürlüğü Personelinden en az üç kişi ile Maliye Bakanlığı temsilcisinden oluşan değer tespit komisyonları oluşturulur. Bu komisyonlara, meslekî bilgilerinden istifade etmek üzere diğer kurum ve kuruluşlardan temsilci dahil edilebilir.
c) Satılmasına karar verilen hizmetler ile silah, mühimmat, makine, teçhizat ve taşıtların satış işlemi, Emniyet Genel Müdürlüğü Personelinden en az üç kişi ile Maliye Bakanlığı temsilcisinden oluşan ihale komisyonlarınca açık teklif usulü ile yapılır. Tarifeye dayalı olarak verilecek hizmetler bu kapsamın dışında olup, yönetmelikle düzenlenir.
Bu komisyonların teşkili ve kararları İçişleri Bakanının Onayı ile yürürlüğe girer.
Uygulamaya dair esaslar
MADDE 4. – Bu Kanuna göre yapılması gereken her türlü iş ve işlemler, 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümlerine tabi değildir.
Satılan taşıtlar ile makine, teçhizat, silah ve hizmetten elde edilen gelir, genel bütçenin (B) işaretli cetveline gelir, diğer yandan Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesinde açılacak özel tertibe ödenek kaydolunur. Bu tertibe kaydolunan ödenek, Emniyet Genel Müdürlüğüne yeniden satın alınacak taşıtlar ile makine ve teçhizat alımı ve bunların onarım giderlerinde kullanılır. Yılı içinde harcanmayan ödenek ertesi yıla devredilir.
Bu Kanun hükümlerine göre elde edilecek gelir ile satın alınacak taşıtlar, makine, teçhizat, mübadele edilecek mal ve malzeme işlemleri katma değer vergisi ve damga vergisi hariç her türlü vergiden muaftır.
Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin usul
ve esaslar, Kanunun yayımı tarihinden itibaren altı ay içinde İçişleri
Bakanlığınca teklif edilerek Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir yönetmelik
ile düzenlenir.
MADDE 5. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
SIRA SAYISI 406 NIN SONU