Dönem : 21 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 489)
Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe ve Dışişleri Komisyonları
Raporları (1/671)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 27.4.2000
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-46/1937
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 6.3.2000 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gere
kçesi ilişikte gönderilmiştir.Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
TASARI GEREKÇESİ
Yatırımların Teşviki ve Korunması Anlaşmalarının ana amacı, taraf ülkeler arasında sermaye ve teknoloji akımını teşvik ve ilgili ülkenin hukuk düzeni içinde yatırımların nasıl korunduğunu tespit etmektir.
Bilindiği üzere, genel ekonomik politikamızın ana hedefleri arasında; ülke müteşebbis ve sermayesinin dış ülkelere açılması, yabancı sermaye ve ileri teknolojinin ülkemize gelmesi yolu ile ülke ekonomisinin dünya ekonomisi ile entegre edilmesi bulunmaktadır.
Bu çerçeve içinde, ülkemizde yatırım yapan yerli ve yabancı sermayenin çalışma esaslarını belirlemek ve teşvik etmek amacıyla Yüce Meclisimiz tarafından kabul edilen çeşitli kanunlara paralel olarak, yatırım ve ticarî ilişkilerimizin yoğun olduğu veya bu cihetle bir potansiyel görülen ülkelerle, 1961 yılında başlatılan Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması Anlaşmalarının imzalanması hızlandırılmış ve şimdiye kadar ellibeş ülkeyle anılan anlaşma imzalanmıştır.
Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan Cumhuriyeti arasında sermaye ve teknoloji akımını hızlandırmak amacıyla imzalanan, Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması Anlaşmasının esasları şöyle özetlenebilir :
1. Türkiye ve Hindistan’da uygulanan
yabancı sermaye ve kambiyo mevzuatına açıklık kazandırmak ve karşılıklı tanıtılmasına imkân vermek,2. Türkiye ve Hindistan’da yabancı sermayenin kamulaştırma ve devletleştirme yönünden tâbi olacağı muamele ve sahip olduğu haklara açıklık getirmek ve
3
. Her iki ülkede, özel teşebbüsle devlet arasında çıkabilecek ihtilafların çözüm yollarını tespit etmektir.Daha istikrarlı bir yatırım ortamının tesisini öngören bu Anlaşmayla birlikte iki ülke arasındaki sermaye akışında artış gerçekleşmesi beklenmektedir. Şu anda ülkemizde Hindistan menşeli sermayeye sahip bulunan 7 adet firma mevcut olup, bu firmalar içindeki Hindistan menşeli sermayenin toplam tutarı 150 233 milyon TL. dır. (Ülkemize giren toplam sermaye içindeki payı %0.02) Hindistan’da ise ülkemiz
menşeli herhangi bir yatırım bulunmamaktadır. Ülkemiz ile Hindistan arasındaki ticaret hacmi, son yedi yıllık dönem içinde artarak 1999 yılında 301 932 milyon dolara ulaşmıştır. 1999 yılında Hindistan’a ihracatımız 108 759 milyon dolar (başlıca ihraç kalemleri :Nohut, sıcak mamul demir-çelik rulo, disodyum tetraborat), bu ülkeden ithalatımız ise 193 173 milyon dolara (başlıca ithal kalemleri :Sentetik devamsız liflerden iplikler, pamuk ipliği, jüt ile birki kabuğundan iplikler, reaktif boyalar) ulaşmıştır. Bu Anlaşma, yatırımcılara ekonomik ve yasal güvence verirken, ilgili ülkelere yeni herhangi bir yük getirmemektedir.ANLAŞMA MADDELERİNİN GEREKÇELERİ :
Madde 1. – Bu maddede, Anlaşma metni içinde sık sık sözü edilen yatırımcı, yatırım, hâsılatlar ve ülke terimlerinin tanımları yapılmaktadır. Özellikle “yatırım” tanımı 6224 sayılı Yabancı Sermayeyi Teşvik Kanunu’na paralellik sağlanarak hazırlanmıştır.
Madde 2. – Bu maddeye göre, Taraflardan her biri diğer Taraf yatırımcılarının yatırımlarına ve ilgili faaliyetlerine En Ziyade Müsaadeye Mazhar Millet Prensibine uygun olarak izin verecektir. Ayrıca, Tarafların diğer Âkit Tarafın yatırımcılarının yatırımlarına; hangisi daha elverişli ise; Millî Muamele ve En Ziyade Müsaadeye Mazhar Millet Prensiplerine uygun
bir muamele uygulayacağı belirtilmektedir. Ancak, herhangi bir üçüncü ülke yatırımcılarına uluslararası anlaşmalarla sağlanan özel avantajlar, vergilendirme ile ilgili olarak yapılan karşılıklı düzenlemeler veya oluşturulan gümrük birlikleri, ekonomik birlikler, ya da benzer kuruluşlar çerçevesinde tanınan ayrıcalıklar, En Ziyade Mazhar Prensibine istisna teşkil etmektedir.Madde 3. – Bu madde T.C. Anayasası’nda yer alan kamulaştırma ve devletleştirme konularını kapsamakta ve hangi şartlarda bu işlemlerin gerçekleştirilebileceği belirtilmektedir. Bu şartlar; kamulaştırmanın kamu yararı amacıyla yapılması ve yürürlükteki mevzuat uyarınca eşitlik ilkesinin gözetilmesi ile yeterli ve etkin bir tazminat ödemesinin yapılmasıdır. Ayrıca, bu maddenin son paragrafında ev sahibi ülkede savaş, silahlı çatışma, ihtilal, ayaklanma, isyan veya kargaşa çıkması halinde diğer Âkit Taraf yatırımcılarının uğrayabilecekleri zararların tazmini ile ilgili olarak, zarara uğrayan Âkit Taraf yatırımcılarına uygulanacak muamelede;
Millî Muamele ve En Ziyade Müsaadeye Mazhar Millet Prensibinin gözetilmesi hükmü getirilmektedir.Madde 4. – Sermaye ve gelirlerin transferini düzenleyen bu maddede, bir yatırımla ilgili bütün transferlerin serbestçe kullanılan herhangi bir konvertibl para birimiyle, transferin yapıldığı tarihte geçerli olan döviz kuru üzerinden ve gecikme olmaksızın gerçekleştirilmesine Âkit Taraflarca izin verileceği belirtilmektedir. Transferlerin serbestçe kullanılan bir para birimiyle ve transfer tarihinde geçerli ola
n döviz kuru üzerinden yapılması hükmü kambiyo mevzuatımıza uygun olarak düzenlenmiştir.Madde 5. – Bu maddede, Âkit Taraflardan birinin ülkesinde yapılmış olan yatırımın, yatırımcının ülkesinde sigorta edilmiş olması halinde sigortalayanın yatırımcının haklarına halefiyeti prensibi getirilmektedir.
Madde 6. – Bu maddede bir Taraf ile diğer bir Tarafın yatırımcısı arasında çıkabilecek yatırım uyuşmazlıklarının çözüm yolları düzenlenmektedir. Öngörülen prosedüre göre, uyuşmazlık öncelikle karşılıklı görüşmeler yoluyla çözümlenmeye çalışılacak, altı ay içinde çözüme ulaşılamazsa; yatırımcı uyuşmazlığı, uyuşmazlığa taraf olan Tarafın adlî mahkemelerine götürebilecek veya uluslararası tahkime başvurma hakkını kullanabilecektir. Sözkonusu uyuşmazlık, her iki T
arafın da üye olması halinde Washington’da 18.3.1965 tarihinde imzaya açılan, Devletler ile Diğer Devletlerin Vatandaşları Arasındaki Yatırım Uyuşmazlıklarının Çözümü Sözleşmesi Çerçevesinde, Yatırım Uyuşmazlıklarının Çözümü için Uluslararası Merkeze (ICSID), karşılıklı rıza ile Uzlaştırma, Tahkim ve Delil Toplanması İşlemlerinin İdaresi için İlave İmkana veya Birleşmiş Milletler Uluslararası Ticaret Hukuku Komisyonunun Tahkim Kurallarına göre bu maksatla kurulacak bir tahkim mahkemesine (UNCITRAL) sunulabilecektir.Madde 7. – Bu madde ile Anlaşmanın uygulama ve yorumundan dolayı Taraflar arasında doğabilecek uyuşmazlıkların çözüm yolları düzenlenmiş, doğrudan ve anlamlı müzakerelere ağırlık verilmiştir.Uyuşmazlığın müzakereler yoluyla çözümlenememesi halinde başvurulacak tahkim mekanizması ile bağlayıcı ve nihaî karar süreci de bu maddede tanımlanmaktadır.
Madde 8. – Bu maddede bütün yatırımların, bu gibi yatırımların yapıldığı Tarafın ülkesinde yürürlükte olan kanunlara tâbi olacağı belirtilmekte ve işbu Anlaşmadaki hiç bir maddenin Taraflardan birinin güvenliğinin sağlanmasını gerektiren çok acil durumlarda harekete geçerek, ayrımcı olmayacak şekilde tedbirler almasına engel olamayacağı açıklanmaktadır.
Madde 9. – Bu madde ile yatırımlar açısından işbu Anlaşma’dan daha lehte hükümler taşıyan her türlü düzenlemenin, daha lehte olduğu ölçüye kadar işbu Anlaşmaya üstün geleceği belirtilmektedir.
Madde 10. —Anlaşmanın yürürlüğe girmesi ve yürürlük süresine ilişkin esaslar bu maddede düzenlenmektedir.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ GEREKÇE
Türkiye ile Hindistan arasındaki sermaye ve teknoloji akımını hızlandırmak amacıyla imzalanan “Yatırımların Karşılıklı Korunması ve Teşviki Anlaşması”, her iki ülkede halihazırda uygulanmakta olan yabancı sermaye ve kambiyo mevzuatına açıklık kazandırılması, yabancı sermayenin kamulaştırma ve devletleştirme yönünden tâbi olacağı muamele ve sahip olduğu hakların belirlenmesi ve her iki ülkede özel teşebbüsle devlet arasında çıkabilecek ihtilafların çözüm yollarının tes
pit edilmesini öngörmektedir.Sözkonusu Anlaşma uyarınca, Âkit Taraflarca, karşılıklı yatırımcıların faaliyetlerine “En Ziyade Müsaadeye Mahzar Millet” ilkesine uygun olarak izin verilmesi; bir yatırımla ilgili bütün transferlerin, herhangi bir konvertibl para birimiyle ve transferin yapıldığı tarihte geçerli olan döviz kuru üzerinden ve gecikme olmaksızın gerçekleştirilmesinin sağlanması hükme bağlanmaktadır.
Sözkonusu Anlaşmada, ayrıca, Âkit Taraf yatırımcıları arasında çıkabilecek uyuşmazlıkların çözüm yolları da düzenlenmektedir. Buna göre, uyuşmazlık öncelikle karşılıklı görüşmeler yoluyla çözümlenmeye çalışılacak, altı ay içinde çözüme ulaşılamazsa, yatırımcı, uyuşmazlığı, karşı Tarafın adlî mahkemelerine götürebilecek veya uluslararası tahkime başvu
rma hakkını kullanabilecektir.Bu bağlamda, “Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması Anlaşması”nın, iki ülke yatırımcılarının faaliyetlerini hukukî bir temele oturtmak suretiyle, her iki ülke arasındaki ekonomik ve ticarî ilişkilerin gelişmesine katkıda bulunacağı düşünülmektedir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe Komisyonu 11.5.2000
Esas No. : 1/671
Karar No. : 109
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanarak, Bakanlar Kurulunca 27.4.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 3.5.2000 tarihinde tali komisyon olarak Komisyonumuza, esas komisyon olarak da Dışişleri Komisyonuna havale edilen “Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 10.5.2000 tarihinde yapmış olduğu 50 nci birleşimde
Hükümeti Temsilen Devlet Bakanı Edip Safder Gaydalı ile Dışişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Dış Ticaret Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımıyla incelenip görüşülmüştür.Bilindiği gibi; yatırımların teşviki ve korunması anlaşmalarının başlıca amacı, taraf ülkeler arasında sermaye ve teknoloji akımının teşvikini sağlamak ve ilgili ülkelerin hukuk düzeni içinde yatırımların nasıl korunduğunu tespit etmek ve taraf ülke yatırımlarının karşılıklı olarak korunmasını sağlamaktır. Ülkemizin uygulamakta olduğu genel ekonomik politikanın başlıca hedefleri arasında ülkemiz müteşebbis ve sermayesinin dışa açılması, yabancı sermayenin ve teknolojinin ülkemize getirilmesi yoluyla ekonomimizin dünya ekonomisi ile entegre o
lmasının sağlanması da yer almaktadır.Bu çerçevede ticarî ilişkilerimizin yoğun olduğu ve ticaret hacminin artma potansiyeli bulunan ülkelerle yatırımların karşılıklı teşviki ve korunması anlaşmaları imzalanmaktadır. Hindistan ile ülkemiz arasındaki ticaret potansiyeli de göz önünde bulundurularak, Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan Cumhuriyeti arasında 17 Eylül 1998 tarihinde Ankara’da Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşma imzalanmış bulunmaktadır.Anlaşma ile iki ülke arasında ser
maye ve teknoloji akışının gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır. Tasarı sözkonusu anlaşmanın Türkiye Büyük Millet Meclisince onaylanmasının uygun bulunmasını öngörmektedir.Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, esas komisyon olan Dışişleri Komisyonuna havale edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
|
|
Metin Şahin |
Mehmet Hanifi Tiryaki |
|
|
Antalya |
Gaziantep |
|
|
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Nihat Gökbulut |
Cafer T ufan Yazıcıoğlu |
|
|
Kırıkkale |
Bartın |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Sait Açba |
Abdülkadir Akcan |
|
|
Afyon |
Afyon |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
||
|
Üye |
Üye |
|
|
Gaffar Yakın |
Hikmet Uluğbay |
|
|
Afyon |
Ankara |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
||
|
Üye |
Üye |
|
|
Cengiz Aydoğan |
Ali Uzunırmak |
|
|
Antalya |
Aydın |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Zeki Ergezen |
M. Altan Karapaşaoğlu |
|
|
Bitlis |
Bursa |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
(İmzada bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Oğuz Tezmen |
Süleyman Coşkuner |
|
|
Bursa |
Burdur |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Hakkı Duran |
Mücahit Himoğlu |
|
|
Çankırı |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Aslan Polat |
Mehmet Dönen |
|
|
Erzurum |
Hatay |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
||
|
Üye |
Üye |
|
|
Ramazan Gül |
Ali Er |
|
|
Isparta |
İçel |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Celal Adan |
Aydın Ayaydın |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
||
|
Üye |
Üye |
|
|
Ali Coşkun |
Nesrin Nas |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
||
|
Üye |
Üye |
|
|
Masum Türker |
Hasan Metin |
|
|
İstanbul |
İzmir |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Zeki Ünal |
Necdet Tekin |
|
|
Karaman |
Kırklareli |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
||
|
Üye |
Üye |
|
|
Ali Gebeş |
Ahmet Derin |
|
|
Konya |
Kütahya |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
||
|
Üye |
Üye |
|
|
Süleyman Çelebi |
Veysi Şahin |
|
|
Mardin |
Mardin |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Cevat Ayhan |
Ş. Ramis Savaş |
|
|
Sakarya |
Sakarya |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
||
|
Üye |
Üye |
|
|
Tarık Cengiz |
Lütfi Ceylan |
|
|
Samsun |
Tokat |
|
|
Üye |
||
|
Hasan Özgöbek |
||
|
Uşak |
Dışişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Dışişleri Komisyonu 9.6.2000
Esas No. :1/671
Karar No. :161
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı Komisyonumuzun 8.6.2000 tarihli 37 nci Birleşiminde Dışişleri Bakanlığı temsilcileri ile Hazine Müsteşarlığı yetkililerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Her iki ülkede uygulanmakta olan yabancı sermaye ve kambiyo mevzuatına açıklık kazandırmak amacıyla hazırlanan Tasarı Komisyonumuzca uygun bulunarak gerekçede yapılan redaksiyonla kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
|
|
Kâmran İnan |
B. Suat Çağlayan |
|
|
Van |
İzmir |
|
|
Sözcü |
Üye |
|
|
Mehmet Kaya |
Müjdat Kayayerli |
|
|
Kahramanmaraş |
Afyon |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Teoman Özalp |
Hasan Erçelebi |
|
|
Bursa |
Denizli |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Mahmut Erdir |
Mustafa Yaman |
|
|
Eskişehir |
Giresun |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Azmi Ateş |
Hüseyin Kansu |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Necdet Saruhan |
Osman Yumakoğulları |
|
|
İstanbul |
İ stanbul |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Rahmi Sezgin |
Bülent Arınç |
|
|
İzmir |
Manisa |
|
|
Üye |
||
|
Birol Büyüköztürk |
||
|
Osmaniye |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE HİNDİSTAN CUMHURİYETİ ARASINDA YATIRIMLARIN KARŞILIKLI TEŞVİKİ VE KORUNMASINA İLİŞKİN ANLAŞMANIN ONAYLA
NMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİRKANUN TASARISI
MADDE1.—17 Eylül 1998 tarihinde Ankara’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan Cumhuriyeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşma”nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE2.—Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE3. —Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL
ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE HİNDİSTAN CUMHURİYETİ ARASINDA YATIRIMLARIN KARŞILIKLI TEŞVİKİ VE KORUNMASINA İLİŞKİN ANLAŞMANIN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE1.—Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
MADDE2.—Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
MADDE3. —Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
||
|
Başbakan |
|||
|
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
En. ve Tab. Kay. Bak. ve Baş. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. C. Ersümer |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
|
|
R. Önal |
Prof. Dr. E. Öksüz |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
S. Somuncuoğlu |
Y. Yalova |
|
|
Devlet Bakan ı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş.Üşenmez |
R. K. Yücelen |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
F.Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
M. A. İrtemçelik |
|
|
Adalet Bakanı |
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
|
|
Dışişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
|
|
İ. Cem |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı |
|
|
K. Aydın |
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
|
|
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bak. |
Sanayi ve Ticaret Baka nı |
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y.Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
|
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
Çevre Bakanı |
|||
|
F. Aytekin |
TÜRKİYE CUMHURİYETİ
İLE
HİNDİSTAN CUMHURİYETİ ARASINDA
YATIRIMLARIN KA
RŞILIKLI TEŞVİKİ VE KORUNMASINA İLİŞKİNANLAŞMA
Türkiye Cumhuriyeti ve Hindistan Cumhuriyeti; (bundan sonra Taraflar olarak anılacaktır.)
Özellikle bir Taraf yatırımcılarının, diğer Tarafın ülkesinde yapacakları yatırımlarla ilgili olmak üzere aralarındaki ekonomik işbirliğini artırma arzusu ile;
Anılan yatırımların tâbi olacağı uygulamalara ilişkin bir anlaşmanın akdinin, sermaye ve teknoloji akımı ile Tarafların ekonomik gelişimini teşvik edeceğini kabul ederek;
İstikrarlı bir yatırım ortamı meydana getirmek ve ekonomik kaynakların en etkin biçimde kullanılmalarını sağlamak üzere, yatırımların adil ve hakkaniyete uygun muameleye tâbi tutulmasının gerektiği hususunda mutabık kalarak ve
Yatırımların teşviki ve karşılıklı korunması ile ilgili bir anlaşmanın yapılması kararıyla,
Aşağıdaki şekilde anlaşmaya varmışlardır :
MADDE I
Tanımlar ve Anlaşmanın Kapsamı
İşbu Anlaşmada :
1. “Yatırımcı” terimi :
(a) Taraflardan her birinin yürürlükteki hukukuna göre vatandaşı sayılan gerçek kişileri,
(b) Ku
ruluşlar, firmalar veya iş ortaklıklarını da kapsayacak şekilde Taraflardan her birinin yürürlükteki hukuku çerçevesinde kurulmuş veya teşekkül etmiş ve bu Tarafın ülkesinde önemli iş faaliyetlerine girişmiş bulunan şirketleri ifade eder.2. “Yatırım” terimi, yatırımın yapıldığı Tarafın kanun ve nizamlarına uygun olarak, bu gibi bir yatırımın biçimindeki değişiklikleri de içerecek şekilde kurulmuş veya edinilmiş her türlü malvarlığını ifade eder ve özellikle bunlarla kısıtlı olmayacak şekilde, aşağıdakile
ri kapsar :(a) Hisse senetleri, sermaye hisseleri ya da şirketlere iştirakin diğer şekilleri;
(b) Yeniden yatırımda kullanılan gelirler, para alacakları veya bir yatırımla ilgili malî değeri olan diğer haklar;
(c) Taşınır ve taşınmaz mallar, aynı zamanda sözkonusu malın bulunduğu Tarafın kanun ve nizamlarına uygun olarak tanımlandığı şekilde ipotek, tedbir, rehin ve diğer benzer haklar gibi diğer haklar;
(d) Tarafların ilgili kanunlarına uygun olacak şekilde fikri mülkiyet hakları, peştemaliye, teknik p
rosesler ve know-how;(e) Doğal kaynaklarla ilgili imtiyazları da içerecek şekilde, kanun veya sözleşme ile verilmiş iş imtiyazları.
3. “Yatırım” terimi işbu Anlaşmanın yürürlüğe giriş tarihinde mevcut bulunan tüm yatırımlar yanında bundan sonra yapılan
veya edinilenleri de kapsar.4. “Hâsılatlar” terimi, bir yatırımdan elde edilen ve özellikle ancak sınırlı olmayacak şekilde kâr, faiz ve temettüleri ifade eder.
5. (a) “Türkiye” terimi, Türkiye Cumhuriyetinin ülkesini, aynı zamanda Uluslararası Hukuka uyun olarak üzerinde egemenlik haklarını ve yargılama hakkını kullanmaya yetkili olduğu deniz alanlarını ifade eder.
(b) “Hindistan” terimi, Hindistan Cumhuriyeti’nin ülkesini ifade eder ve karasuları ve üzerindeki hava sahası yanında Uluslararası Hukuka uygun olarak Hindistan’ın egemenlik haklarına, diğer haklara ve yargılama hakkına sahip olduğu diğer deniz alanlarını da içerir.
MADDE II
Yatırımların Teşviki ve Korunması
1. Her bir Taraf, diğer Tarafın yatırımcılarını kendi ülkesinde yatırım yapması için teşvik edecek ve elverişli koşullar yaratacak ve bu gibi yatırımlara herhangi bir üçüncü ülke yatırımcılarının yatırımlarına benzer durumlarda uygulanandan daha az elverişli olmayan koşullarda, kendi kanun ve nizamlarına uygun olarak muamele edecektir.
2. Her bir Taraf, gerçekleştirilmiş olan bu yatırımlara; kendi yatırımcılarının ya da herhangi bir üçüncü ülke yatırımcılarının yatırımlarına, benzer durumda uygulanandan, hangisi daha elverişli ise, daha az elverişli olmayan bir muamele uygulanmasını sağlayacaktır.
3. Tarafların, ülkelerine vatandaş olmayanların girmesi, kalması ve istihdam edilmesi ile ilgili kanun ve nizamlarına uygun olarak;
(a) Taraflardan her biri, kendi ülkesindeki bir yatırımın faaliyete geçmesi ile ilgili olarak önemli düzeyde sermaye ve diğer şekillerde kaynak aktarmayı taahhüt eden veya taahhüt etme aşamasında olan diğer Taraf vatandaşları veya onların istihdam ettikleri kişilerin; kuruluş, geliştirme, idare ve danışmanlık maksadıyla ülkesine girmelerine ve ikâmet etmelerin
e izin verecektir.(b) Taraflardan birinin yürürlükteki kanun ve nizamları çerçevesinde yasal olarak kurulan ve diğer Tarafın yatırımcılarının yatırımı olan şirketlere, kendi seçtikleri üst düzey idarî ve teknik personeli, milliyetleri ne olursa olsun isti
hdam etmelerine izin verilecektir.4. İşbu maddenin hükümleri, bir Tarafın diğer Tarafın yatırımcılarına, birinci Tarafın sağlayabileceği herhangi bir muamele, tercih veya ayrıcalığın yararını sunmaya yükümlü olduğu anlamında yorumlanmayacaktır :
(a) Tar
aflardan herhangi birinin taraf olduğu veya olabileceği bir gümrük birliği, ortak pazar, serbest ticaret bölgesi, parasal birlik veya bu gibi birlikleri kuran benzeri uluslararası anlaşmalar veya uluslararası işbirliğinin diğer biçimleri.(b) Tamamen veya
kısmen vergilendirmeye ilişkin herhangi bir düzenleme veya uluslararası anlaşma.MADDE III
Kamulaştırma ve Tazminat
1. Yatırımlar, kamu yararı amacıyla, ayrımcı olmayacak biçimde, uygun ve adil tazminat ödenerek ve yürürlükteki hukuka ve işbu Anlaşmanın II nci Maddesinde belirtilen genel ilkelere uygun olarak yapılan işlemler dışında kamulaştırılmayacak, devletleştirilmeyecek ve doğrudan ve dolaylı olarak benzeri etkileri yaratan uygulamalara (bundan sonra “kamulaştırma” olarak anılacaktır.) maruz kalmayacaktır.
2. Tazminat kamulaştırılan yatırımın kamulaştırma işleminin uygulanmasından veya kamunun bilgisine sunulmadan önceki gerçek pazar değerine eşit olacaktır. Bu (Tazminat) ödeme tarihine kadar, carî bir oran üzerinden faiz içerecektir. Tazminat gecikme olmaksızın ödenecek, etkin bir biçimde gerçekleştirilebilir ve 4 üncü Maddenin 2 nci paragrafında tanımlandığı gibi serbestçe transfer edilebilir olacaktır.
3. Yatırımları; savaş, ayaklanma, iç karışıklıklar veya diğer benzer olaylar nedeniyle diğer Tarafın ülkesinde zarara uğrayan Taraflardan birinin yatırımcıları, diğer Tarafça, söz konusu zararların karşılanması bakımından kendi yatırımcılarına ya da herhangi bir üçüncü ülke yatırımcılarına gösterdiği muameleden daha az elverişli olmamak kaydıyla, hangisi en elverişli ise o muameleye tâbi tutulacaktır.
MADDE IV
Ülkesine İade ve Transfer
Her bir Taraf, bir yatırımla ilgili bütün transferlerin kendi ülkesinden içeriye ve dışarıya serbestçe ve gecikme olmaksızın yapılmasına izin verecektir. Bu tür transferler aşağıdakileri içerir:
(a) Gelirler;
(b) Bir yatırımın tamamının veya bir kısmını satışı veya tasfiyesinden elde edilen meblağlar;
(c) Madde III çerçevesinde ödenecek tazminatlar;
(d) Yatırımlarla ilgili kredilerden kaynaklanan ana para ve fa
iz ödemeleri;(e) Diğer Tarafın ülkesinde, bir yatırımla ilgili uygun çalışma izinlerini almış olan bir Tarafın vatandaşlarının aldıkları maaş, ücret ve diğer gelirleri;
(f) Bir yatırım uyuşmazlığından doğan ödemeler.
2. Aksi yatırımcı ve ev sahibi Tarafça kararlaştırılmadıkça, transferler, yatırımın yapılmış olduğu para birimi veya herhangi bir konvertibl para birimiyle ve transferin yapıldığı tarihte geçerli olan döviz kuru üzerinden yapılacaktır.
MADDE V
Halefiyet
1. Eğer bir Taraf yatırımcısının yatırımı, ticarî olmayan risklere karşı kanunî bir sistem dahilinde sigorta edilmişse ve sigortalayan bu gibi yatırımcılara, İşbu Anlaşma kapsamındaki talepleri ile ilgili olarak ödeme yapmışsa, sigortalayanın ilgili sigorta anlaşmasının şartlarından iler
i gelen her türlü halefiyeti diğer Tarafça tanınacaktır.2. Sigortalayan, yatırımcının kullanmaya yetkili olabileceği haklar dışında hiç bir hakkı kullanmaya yetkili olmayacaktır.
3. Bir Âkit Taraf ile sigortalayan arasındaki uyuşmazlıklar, işbu Anlaşmanın VI. Maddesi hükümleri uyarınca çözümlenecektir.
MADDE VI
Bir Taraf ile Diğer Tarafın Yatırımcısı Arasındaki Uyuşmazlıkların Çözümü
1. Taraflardan biri ile diğer Tarafın bir yatırımcısı arasında, o yatırımcının yatırımıyla ile ilgili olarak çıkan uyuşmazlıklar, yatırımcı tarafından yatırıma ev sahipliği yapan Tarafa ayrıntılı bilgi içerecek şekilde yazılı olarak bildirilecektir. Yatırımcı ile ilgili Taraf bu uyuşmazlıkları, mümkün olduğunca iyi niyetle, karşılıklı görüşme ve müzakereler yoluyla çözümlemeye çalışacaklardır.
2. Eğer uyuşmazlıklar, birinci paragrafta belirtilen yazılı bildirim tarihinden itibaren altı ay içinde bu yolla çözülemezse, bundan sonra başka bir şekilde sözedilmedikçe, yatırımcının tercihi üzerine aşağıdaki mercilere sunulabilir:
(a) Karar için, sözkonusu yatırımı kabul etmiş olan Tarafın hukukuna uygun olarak, bu Tarafın adlî, veya diğer yetkili mercilerine; veya
(b) Uluslararası tahkime ilişkin olarak :
(i) Taraflardan her ikisinin de Sözleşmeye taraf olmaları halinde Devletler ile Diğer Devletlerin Vatandaşları Arasındaki Yatırım Uyuşmazlıklarının Çözümü Sözleşmesine göre Yatırım Uyuşmazlıkları Çözümü için Uluslararası Merkez (ICSID)
(ii) Karşılıklı rıza ile, Uzlaştırma, Tahkim ve Delil Toplanması İşlemlerinin İdaresi için İlave İmkân
(iii) Aşağıdaki değişikliklere tâbi olarak, Birleşmiş Milletler Uluslararası Ticaret Hukuku Komisyonunun Tahkim Kurallarına göre bu maksatla kurulacak bir tahkim mahkemesi (UNCITRAL)
* Kuralların 7 nci Maddesine göre atama mercii Uluslararası Adalet Divanının Taraflardan herhangi birinin vatandaşı olmayan Başkanı, Başkan Yardımcısı veya en kıdemli hâkimi olacaktır.Üçüncü hakem, Taraflardan birinin vatandaşı olmayacaktır.
* Taraflar kendi hakemlerini iki ay içinde atayacaklardır.
* Tahkim K
ararı işbu Anlaşmanın hükümlerine uygun olarak anılacaktır.* Tahkim Heyeti Taraflardan birinin talebi üzerine kararın temellerini belirtecek ve gerekçelerini bildirecektir.
3. Tahkim kararı; uyuşmazlığın bütün tarafları için nihaî ve bağlayıcı olacaktır. Her bir Taraf verilen kararı millî hukuku çerçevesinde yerine getirecektir.
MADDE VII
Taraflar Arasındaki Uyuşmazlıkların Çözümü
1. Taraflar, İşbu Anlaşmanın yorumu veya uygulanması ile ilgili her türlü uyuşmazlığa iyi niyet ve işbirliği ruhu içinde, çabuk ve adil çözüm arayacaklardır. Bu bakımdan, Taraflar bu tür çözümlere ulaşmak için doğrudan ve anlamlı görüşmeler yapmayı kabul ederler. Eğer Taraflar, aralarında uyuşmazlıkların başladığı tarihten itibaren altı ay içinde bu yöntemle uzlaşmaya vara
mazlarsa uyuşmazlıklar herhangi bir Tarafın talebi üzerine, üç üyeli bir tahkim heyetine götürebilir.2. Her bir Taraf talebin alınmasından itibaren iki ay içinde, birer hakem tayin edecektir. Bu iki hakem, üçüncü bir ülke vatandaşı olan üçüncü bir hakemi Başkan olarak seçeceklerdir. Taraflardan biri belirlenen süre içinde bir hakem tayin edemezse, diğer Taraf, Uluslararası Adalet Divanı’nın Başkanından bu tayini yapmasını talep edebilir.
3. Eğer iki hakem, atanmalarından itibaren iki ay içinde Heyet Başkanının seçimi konusunda anlaşma sağlayamazlarsa; Heyet Başkanı, Taraflardan birinin talebi üzerine Uluslararası Adalet Divanı Başkanı tarafından seçilecektir.
4. Uluslararası Adalet Divanı Başkanı, işbu Maddenin (2) nci ve (3) üncü paragraflarında belirtilen hallerde görevini yerine getirmekten alıkonulursa veya bu şahıs Taraflardan birinin vatandaşı ise seçim Başkan Yardımcısı tarafından yapılacaktır ve Başkan Yardımcısı da anılan görevi yerine getirmekten alıkonulursa veya Taraflardan birinin vatandaşı
ise seçim Taraflardan birinin vatandaşı olmayan en kıdemli divan üyesi tarafından yapılacaktır.5. Tahkim Heyeti Heyet Başkanının seçildiği tarihten itibaren üç ay içinde, işbu Anlaşmanın diğer maddeleriyle tutarlı olacak şekilde usul kuralları üzerinde anlaşmaya varacaktır. Böyle bir anlaşmanın olmaması halinde, Tahkim Heyeti, uluslararası tahkim usulü kurallarını dikkate alarak usul kurallarını tayin etmesini Uluslararası Adalet Divanı Başkanından talep edecektir.
6. Aksi kararlaştırılmadıkça, Başkanın seçildiği tarihten itibaren sekiz ay içinde, bütün beyanlar yapılacak, bütün duruşmalar tamamlanacak ve Tahkim Heyeti -hangisi daha sonra geçekleşirse- son beyanlardan veya duruşmaların bittiği tarihten sonra iki ay içinde karara varacaktır. Tahkim Heyeti,
nihaî ve bağlayıcı olacak kararını oy çokluğu ile alacaktır.7. Başkanın, diğer hakemlerin masrafları ve yargılama ile ilgili diğer masraflar Taraflarca eşit olarak ödenecektir. Bununla birlikte, Tahkim Heyeti giderlerin daha yüksek bir oranının Taraflardan biri tarafından ödenmesine re’sen karar verebilir.
8. Eğer bir uyuşmazlık, işbu Anlaşmanın VII. Maddesi uyarınca bir uluslararası tahkim mahkemesine sunulmuş ve hâlâ orada çözüm beklemekte ise, aynı uyuşmazlık işbu madde hükümleri uyarınca başka bir uluslararası tahkim mahkemesine sunulmayacaktır. Bu, her iki Taraf arasında doğrudan ve anlamlı görüşmeler yoluyla bağlantı kurmayı engellemeyecektir.
MADDE VIII
Uygulanabilir Kanunlar
1. İşbu Anlaşmada başka bir şekilde belirtilmesinin dışında, bütün yatırımlar, bu gibi yatırımların yapıldığı Tarafın ülkesinde yürürlükte olan kanunlar tarafından yönetilecektir.
2. İşbu Maddenin 1 inci paragrafına rağmen, İşbu Anlaşmadaki hiçbir şey evsahibi Tarafın; kendi kanunlarının normal, makul ve ayrımcı olmayan uygulaması çerçevesinde, zorunlu güvenlik menfaatlerinin korunması için veya çok şiddetli acil durumlarda harekete geçmesini engellemez.
MADDE IX
Diğer Kuralların Uygulanması
Eğer Taraflardan birinin hukuk kuralları veya uluslararası hukukun altında şu anda mevcut bulunan veya mevcut Anlaşmaya ek olarak bundan sonra Taraflar arasında tesis edilen yükümlülükler diğer Tarafın yatırımcılarının yatırımlarına işbu Anlaşma ile sağlanandan daha elverişli genel veya özel bir muamele sağlayan kurallar içeriyorsa, bu gibi kurallar daha lehte oldukları ölçüye kadar işbu Anlaşmaya üstün gelirler.
MADDE X
Yürürlüğe Girme
1. İşbu Anlaşma, onay belgelerinin değişiminin tamamlandığı tarihte yürürlüğe girecektir. Anlaşma on yıllık bir süre için yürürlükte kalacak ve bu Maddenin 2 nci paragrafına göre sona erdirilmediği sürece yürürlükte kalacaktır. İşbu Anlaşma, yürürlüğe giriş tarihinden sonra yapılan veya gerçekleşen yatırımlar yanında yürürlüğe giriş tarihinde mevcut olan yatırımlara da uygulanacaktır. Bununla birlikte, işbu Anlaşma yürürlüğe girişinden önce ortaya çıkan anlaşmazlıklara uygulanmayacaktır.
2. Taraflardan her biri yazılı olarak diğer Tarafa bir yıl öncesinden feshi ihbarda bulunarak, Anlaşmayı ilk on yıllık dönemin sonunda veya bundan sonra her an sona erdirebilir.
3. İşbu Anlaşma Taraflar arasında yazılı bir anlaşma ile değiştirilebilir. Herhangi bir değişiklik, Taraflardan her birinin diğer Tarafa değişikliğin yürürlüğe girmesi için gerekli tüm dahili formaliteleri tamamladığını bildirmesi üzerine yürürlüğe girecektir.
4. İşbu Anlaşmanın sona erme tarihinden önce yapılan ya da gerçekleşen ve bu Anlaşmanın uygulanacağı yatırımlarla ilgili olarak, bu Anlaşmanın diğer bütün Maddelerinin hükümleri, söz konusu sona erme tarihinden itibaren ilave bir on yıl daha yürürlükte kalacaktır.
Bu Anlaşmayı Tarafların tam yetkili temsilcileri, huzurlarında imzalamışlardır. Ankara’da 17 Eylül 1998 tarihinde Türkçe ve İngilizce dillerinde, hepsi de aynı derecede geçerli olarak akdedilmiştir.
Yorumda farklılık halinde İngilizce metin esas alınacaktır.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HİNDİSTAN CUMHURİYETİ
HÜKÜMETİ ADINA HÜKÜMETİ ADINA
SIRA SAYISI 489 UN SONU