T.B.M.M. (S. Sayısı : 391)
Dernekler Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Tasarısı ve İçişleri Komisyonu Raporu (1/643)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 7.3.2000
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-53/1318
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 29.2.2000 tarihinde kararlaştırılan “Dernekler Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Türkiye Kızılay Derneği ve Türk Hava Kurumu, Dernekler Kanununun “Özel durumlar” başlıklı 71 inci maddesine diğer derneklerden ayrı olarak ele alınmış ve bunların tüzüklerinin Bakanlar Kurulunca onaylanması zorunluluğu getirilmiştir. Diğer dernekler için öngörülmeyen Bakanlar Kurulunun onayı koşulunun bu dernekler için aranması, bunların özel durumlarından kaynaklanmaktadır.
Ülkemizde havacılığın geliştirilmesi amacıyla Büyük Atatürk’ün talimatlarıyla kurulan Türk Hava Kurumunun, kuruluş amaçlarını gözardı etmeden ve sadece bu hedeflere ulaşmak için görev yapması gerekmesine karşın, Kurumun adı son yıllarda yöneticileri hakkında açılan davalar ve yolsuzluk iddiaları ile gündeme gelmekte; buna karşılık Türk Hava Kurumu Türk havacılığı için eleman yetiştirme hedefinden iyice uzaklaşmış görünmektedir.
Kurumun son yıllarda gündemden düşmeyen yolsuzluk iddiaları ve kuruluş amacıyla bağdaşmayan faaliyetleri nedeniyle uğradığı prestij kaybını durdurmak için gereksinim duyulan önlemlerin alması gereken organların da görevlerini yapmadığı anlaşılmaktadır.
Aynı şekilde, her türlü afet ve felaketlerde afetzedelere yardımcı olmak amacıyla kurulan Türkiye Kızılay Derneğinin de kuruluş amacına, uluslararası anlaşmalarla belirlenen durumuna ve kanunlara göre yerine getirmesi gereken görevleri ifa etmekte gecikme ve ihmal gösterdiği yönündeki yakınmalar, her doğal afet nedeniyle yoğunlaşan bir biçimde artmaktadır.
Son olarak da 17 Ağustos 1999 tarihinde Marmara Bölgesinde meydana gelen deprem sonrasında bu yöndeki yakınmalar yoğunluk kazanmış ve kamuoyunun Türkiye Kızılay Derneğinin yönetilmesi ile ilgili yakınmalarının ulaştığı boyutlar, konunun yasal düzenlemeyi gerektirecek bir önem kazandığını ortaya koymuştur.
Bütün bu olumsuz gelişmelerin bir kısır döngüye dönüştüğü ve Türkiye Kızılay Derneği ile Türk Hava Kurumunun kendi iç dinamikleriyle durumlarının düzeltilmesi ve olumsuzlukların giderilmesi olanağının kalmadığı durumlarda, bu tür aksaklıkları düzeltmesi beklenen Hükümetin gerekli yetkilere sahip kılınmasında zorunluluk bulunmaktadır.
Türkiye Kızılay Derneği ve Türk Hava Kurumu özel durumları dikkate alınarak düzenlenen Kanunun 71 inci maddesinde Bakanlar Kuruluna tüzüğün onaylanması yetkisi verildiğinden bu yetkinin Bakanlar Kuruluna re’sen tüzük değişikliği yapma yetkisi verip vermediği tartışma konusu olmaktadır. Bakanlar Kurulunun bu yetkiye sahip olmadığının kabul edilmesi halinde, Genel Kurulun tüzük değişikliğine de karar vermemesi üzerine Bakanlar Kurulunun Kanunda öngörülen yetkisinin bir anlamı kalmamaktadır.
Oysa anılan derneklerin kuruluşları, statüleri, kamusal ayrıcalık ve nitelikleriyle diğer derneklerden çok farklı bir konumda olduğu bilinmektedir. Örneğin 31.1.1926 tarihli Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 723 sayılı Türk Tayyare Cemiyetinin Posta Ücuratından Muafiyetine Dair Kanun ve 3.7.1926 tarihinde yayımlanan 928 sayılı Türk Tayyare Cemiyetinin Bazı Muamelatında Umumî İstihlâk ve Eğlence, Hususî İstihlâk Vergilerinden Muafiyetine Dair Kanun gibi yasalarla önemli ayrıcalıklar tanınan bir kurumun denetiminde ve kamuoyunun yakınmaları üzerine bunlarla ilgili olarak alınacak önlemlerin niteliklerinde de bazı farklılıklar olması doğaldır. Bu nedenlerle, Bakanlar Kuruluna her iki derneğin organlarının görevlerine son verme ve bunların görevlerini yerine getirmek üzere kurullar oluşturma ve tüzüklerinde re’sen değişiklik yapma veya bunların tüzüklerini yürürlükten kaldırma ve yeniden düzenleme yetkisi verilmesinin zorunlu olduğu sonucuna varılmaktadır.
Yapılan düzenleme ile Bakanlar Kuruluna verilen re’sen tüzük değişikliği yapma veya yürürlükteki tüzüğü kaldırma ve yeni tüzük düzenleme ya da anılan derneklerin organlarının görevlerine son verme ve bunların görevlerini yerine getirmek üzere kurullar oluşturma yetkisi, denetime yetkili mercilerin bu yönde rapor vermeleri koşuluna bağlanmakta ve böylece yasaların çoğu kez işlevsiz kalan denetimle ilgili hükümlerine de işlerlik kazandırılması amaçlanmaktadır.
Kuşkusuz her iki derneğin de iç ve dış denetime tabi tutulmasını öngören yasal düzenlemeler nedeniyle, öncelikle yasalarda öngörülen bu denetim yollarının işletilmesi temel ilke olacaktır. Ancak bu denetimlerin sonucunda uygulanabilecek yaptırımların yolsuzluklarla mücadelede yetersiz kaldığı ve denetime yetkili mercilerin daha köklü önlemler alınması gerektiği yolunda verdiği durumlarda, Bakanlar Kurulu bu önemli kurumlarla ilgili olarak maddede sayılan önlemleri alacaktır.
Bu nedenlerle, hazırlanan Tasarı ile adı geçen derneklerin söz konusu sorunlarının da aşılması hedeflenmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile, Türkiye Kızılay Derneği ve Türk Hava Kurumunun tüzüklerinin Bakanlar Kurulunca onaylanmasını öngören hüküm değiştirilerek, adı geçen derneklerin tüzüklerinde yapılacak değişiklikleri genel kurullarının kararı üzerine onaylamaya veya denetime yetkili mercilerin raporları üzerine bunların tüzüklerini re’sen değiştirmeye, yürürlükten kaldırmaya, yeniden düzenlemeye, organlarının görevlerine son vermeye ve bunların görevlerini yerine getirmek üzere kurullar oluşturmaya Bakanlar Kurulunun yetkili olduğu hükme bağlanmaktadır.
Bu suretle, yasalarda öngörülen, ancak uygulamada etkisiz kalan idarenin denetleme yetkisine işlerlik kazandırılması amaçlanmaktadır.
Madde 2. – Dernekler Kanununa bir geçici madde eklenerek, Türk Hava Kurumunun organlarının görevlerinin bu Kanunun yayımı tarihinde sona ermesi ve bu organların görevlerinin Başbakanlıkça belirlenecek üç kişilik bir kurul tarafından yerine getirilmesi; ayrıca bu Kurulun en geç bir ay içinde Türk Hava Kurumunun yeniden yapılandırılmasına ilişkin Tüzüğü hazırlayarak Bakanlar Kuruluna sunması öngörülmekte ve bu suretle yasaların denetimle ilgili hükümleri uyarınca belirlenen yolsuzluklarla mücadele edilmesinde bir aksama meydana gelmemesi amaçlanmaktadır.
Madde 3. – Yürürlük maddesidir.
Madde 4. – Yürütme maddesidir.
İçişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
İçişleri Komisyonu 23.3.2000
Esas No. : 1/643
Karar No. : 35
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca, 7.3.2000 tarihinde Başkanlığınıza sunulan “Dernekler Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı”, Başkanlığınızca, 8.3.2000 tarihinde Komisyonumuza havale edilmiş; Komisyonumuz, 23.3.2000 tarihli 18 inci toplantısında, İçişleri Bakanlığı temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Tasarı ile denetlemeye yetkili kuruluşların raporları üzerine, Türkiye Kızılay Derneği ve Türk Hava Kurumunun organlarının görevlerine son verme, bu kurullar yerine geçici kurullar oluşturma, tüzük değişikliği yapma, tüzükleri yürürlükten kaldırma ve yeniden değiştirme konularında Bakanlar Kurulunun yetkili kılınması sağlanmaya çalışılmaktadır.
Tasarının tümü üzerinde Komisyonumuzda yapılan görüşmeler sırasında Tasarının aleyhinde ve lehinde olmak üzere iki başlık altında özetlenebilecek görüşler ile sürülmüştür.
1. Tasarının Aleyhindeki Görüşler
Tasarının aleyhinde ileri sürülen görüşler iki başlık altında toplanabilir:
A) Mevcut Düzenlemelerde Değişiklik Yapılmamalıdır.
Bu düşüncedeki komisyon üyelerimiz;
– Kızılay’ın bugüne kadar çok önemli hizmetler vermiş olduğu;
– 17 Ağustos Depremi oluncaya kadar Kızılay’ın yerine getirdiği hizmetlerle ilgili eleştiri bulunmadığı,
– 17 Ağustos Depreminin bütün kesimleri hazırlıksız yakaladığı ve görevini tamamıyla yerine getiren bir kurum ya da kuruluş bulunmadığı,
– Bu depremin bütün faturasının Kızılay’a çıkarılmasının haksızlık olacağı,
– Basına yansıyan görüntülerde Kızılay’ın sadece eski depolardaki çadırlarının gösterildiği, oysa yeni depolarda çok kaliteli çadırların bulunduğu,
– Kızılay’ın deprem felaketi karşısında elinden gelen bütün çabayı gösterdiği ve depremin büyüklüğü karşısında bazı aksaklıklar yaşanmış olmasının son derece doğal olduğu,
– Kurumun kendi içinde iç denetim mekanizmalarının bulunduğu ve gerektiği zaman bu mekanizmaların zaten işlemekte olduğu,
– Cumhurbaşkanının koruyucu başkan olduğu ve kurumu her zaman denetlenebildiği,
– Tasarıyla getirilen düzenlemenin ihtilal hükümetleri döneminde bile yapılmayacak ağırlıkta bir düzenleme olduğu,
– Bu nedenle mevcut düzenlemelerin aynen muhafaza edilmesi gerektiği,
Görüşlerini ifade etmişlerdir.
B)Tasarıdaki Değişiklikler Sorunu Çözecek Nitelikte Değildir.
Diğer bazı komisyon üyelerimiz, son zamanlarda bu kurumlarda ortaya çıkan yolsuzluk iddialarının görmezlikten gelinemeyeceğini ancak Tasarıyla getirilen düzenlemenin sorunu çözemeyeceğini ifade etmişlerdir. Bu komisyon üyelerimiz;
– Bu derneklerin birer sivil toplum kuruluşu olduğunu,
– Bakanlar Kuruluna verilen yetkilerin bu kuruluşlara ciddî bir müdahale anlamına geldiğini,
– Avrupa Birliği üyeliği için çaba gösteren ülkemizde demokratikleşmeyle ilgili adımların atılmaya çalışıldığını,
– Sivil toplum kuruluşlarına müdahalenin ise bu amaçla bağdaşmadığını,
– Dolayısıyla Bakanlar Kuruluna verilen yetkilerin Avrupa Birliği üyeliği ve demokratikleşme çabaları ile çelişkili olduğunu,
– Bu derneklerin özel statüde bile olsa sonuçta dernek olduklarını,
– Yapılan düzenlemelerle bu derneklerin dernek statüsünden çıkarıldıklarını,
– Tasarıdaki düzenlemeler yapılacaksa Türk Hava Kurumu ve Türkiye Kızılay Derneğinin statülerinin değiştirilmesi, dernek olmaktan çıkarılmaları gerektiğini;
– Aksi takdirde Dernekler Kanunu çerçevesinde yapılacak değişikliklerin Anayasanın 33 üncü maddesine aykırılık teşkil edeceğini,
– Anayasanın 33 üncü maddesinde derneklerin ancak mahkeme kararıyla faaliyetlerinin durdurulabileceği ya da kapatılabileceğini,
– Yapılan değişikliklerle Bakanlar Kurulunun mahkeme yetkisiyle donatıldığını,
– Dolayısıyla bu düzenlemenin Anayasaya aykırılık teşkil ettiğini,
– Bu nedenle Tasarıdaki değişiklikler gerçekleştirilecekse bu kuruluşların öncelikle Dernekler Kanunu kapsamından çıkarılmaları gerektiğini,
– Hem dernek statüsünde bulunup hem de derneklerin tabi olmadığı sınırlamalara tabi olarak hizmet sunmanın olanaksız olacağını,
– Bu düzenlemelerin bu kuruluşları siyasî baskılara açık hale getirdiğini,
– Şimdiki iktidarın iyi niyetle bu Tasarıyı hazırladığını ancak tek başına iktidar olacak siyasal partilerin bu yetkilerini kötüye kullanarak buralarda kadrolaşabileceğini,
– Kızılay’ın en küçük yerleşim biriminde bile örgütlendiğini ve aynı zamanda uluslararası bir nitelikte olduğunu,
– Siyasî kadrolaşmaya olanak tanındığında bu özelliğinin kaybolacağını,
– Kimsenin bu düzenlemeler karşısında siyasî kadrolaşma olmayacağı yönünde garanti veremeyeceğini,
– Getirilen düzenlemelerin kapatmayla eşdeğer ağırlıkta müdahaleler olduğunu, bağlı kuruluşların bile bu kadar çok müdahaleye tabi olmadıklarını,
– Bu nedenle Tasarıdaki düzenlemelerin yeniden gözden geçirilmesi gerektiğini,
İfade etmişlerdir.
2. Tasarının lehindeki görüşler
Tasarının aleyhindeki görüşlere aynı zamanda cevabî nitelik taşıyan açıklamalar ise şöyledir :
– Türkiye Kızılay Derneği ve Türk Hava Kurumunda son zamanlarda ortaya çıkan yolsuzluk iddiaları önemli boyutlara ulaşmıştır.
– 17 Ağustos deprem felaketinde Kızılay başarısız bir sınav vermiştir.
– Depremde dağıtılan bazı ürünlerin 1938 Erzincan depreminden kalma olduğu görülmüştür.
– Bu derneklerle ilgili düzenlemelerin yeni yöneticilerin işbaşına gelmesine ihtimal vermediği görülmüştür. Kızılay Derneği Başkanının 20, Türk Hava Kurumu Başkanının 9 yıldır aynı görevde olduğu tespit edilmiştir.
– Tasarıyla getirilen düzenlemelerin Anayasaya aykırı olduğu iddiası doğru değildir.
– Çünkü, ilk olarak, Bakanlar Kuruluna verilen yetki derneğin kapatılması ya da faaliyetinin durdurulması yetkisi değildir. Dolayısıyla Bakanlar Kuruluna yargı yetkisi verilmiş değildir.
– Bakanlar Kuruluna verilen yetki, tüzük değiştirme ve organların görevine geçici olarak son verme yetkisidir. Nitekim daha önceki düzenlemelerde Bakanlar Kurulu bu derneğin tüzüklerini onaylama yetkisiyle donatılmıştır. İdarî makamlar uygun bulmadıkları tüzük hükümlerini ilgili derneğe tashih ettirme yetkisine sahiptir.
– İkinci olarak bu iki dernek, Dernekler Kanunu kapsamında düzenlenmiş özel statülü derneklerdir.
– Bunlar bir yönleriyle dernek, diğer yönleriyle kamu kurumudur.
– Değiştirilmekte olan 71 inci maddenin son fıkrasında, bu derneklerin mal ve paralarının devlet malı sayıldığı ve bunlara karşı suç işleyenlerin devlet memuru gibi cezalandırılacakları belirtilmiştir.
– Deprem felaketi sırasında bu dernekler tarafından yerine getirilmekte olan hizmetlerin aksaması halinde Devletin suçlandığı görülmüştür.
– Bütün bunlar bu derneklerin dernek statüleri yanında kamu kurumu statüsünde de bulunduklarını göstermektedir.
– Bu nedenlerle Anayasaya aykırılık iddialarının dayanağı bulunmamaktadır.
– Bakanlar Kuruluna verilen yetki iddia edildiği gibi ağır bir müdahale değildir, koşula bağlanmış bir yetkidir.
– Bakanlar Kurulu ancak denetlemeye yetkili mercilerin uyarıcı raporları üzerine harekete geçebilecektir.
– Dolayısıyla Bakanlar Kurulunun müdahalesi, sorunun derneklerin kendi içlerinde çözülememesi halinde denetlemeye yetkili mercilerin uyarısı üzerine gerçekleşecektir.
– Bu nedenlerle Tasarının bir an önce kanunlaşması gerekir.
Tasarının tümü üzerindeki bu görüşmelerden sonra maddelerinin görüşülmesine geçilmesi oyçokluğu ile kararlaştırılmıştır.
Tasarının 2908 sayılı Dernekler Kanununun 71 inci maddesinde değişiklik öngören maddesi Komisyonumuzca uygun bulunmuştur. Ancak maddede geçen “tüzüklerini re’sen değiştirmeye” ifadesi, tereddütlere yol açmıştır. Bu ifadenin denetlemeye yetkili mercilerin raporu olmadan da Bakanlar Kuruluna müdahale yetkisi verip vermediği konusu tartışılmış ve madde gerekçesinde Bakanlar Kuruluna böyle bir yetki verilmediği görülmüştür. Komisyonumuzca, madde metninde de tereddüt oluşmaması için maddede geçen “re’sen” ibaresi metinden çıkarılmış ve madde yeniden yazılmıştır. 1 inci madde bu değişiklikle birlikte kabul edilmiştir.
Tasarının, 2 ve yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurul’a sunulmak üzere
arz olunur.
| Başkan | Başkanvekili | |
| Faruk Bal | Musa Öztürk | |
| Konya | Adana | |
| Sözcü | Kâtip | |
| Hasan Fehmi Konyalı | Hasan Hüseyin Balak | |
| Ordu | Tokat | |
| Üye | Üye | |
| Hasari Güler | Halil İbrahim Özsoy | |
| Adıyaman | Afyon | |
| Üye | Üye | |
| Tamer Kanber | Necmi Hoşver | |
| Balıkesir | Bolu | |
| Üye | Üye | |
| Faruk Çelik | Bekir Aksoy | |
| Bursa | Çorum | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Osman Aslan | Ömer Vehbi Hatipoğlu | |
| Diyarbakır | Diyarbakır | |
| Üye | Üye | |
| Mustafa Zorlu | Yalçın Kaya | |
| Isparta | İçel | |
| Üye | Üye | |
| Erol Al | Abdulkadir Aksu | |
| İstanbul | İstanbul | |
| (Muhalifim) | ||
| Üye | Üye | |
| Hüseyin Mert | Ali Oğuz | |
| İstanbul | İstanbul | |
| (İmzada bulunamadı) | ||
| Üye | Üye | |
| Mehmet Pak | M. Cihan Yazar | |
| İstanbul | Manisa |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
DERNEKLER KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
TASARISI
MADDE 1. – 6.10.1983 tarihli ve 2908 sayılı Dernekler Kanununun 71 inci maddesinin birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Türkiye Kızılay Derneği kuruluş amacına ve uluslararası anlaşmalarla tayin edilen nitelik ve durumuna göre; Türk Hava Kurumu ise kuruluş amacına göre düzenlenen tüzüklerine ve kanunların verdiği görev ve yetkilere uygun olarak teşkilâtlanır ve yönetilir.
Bakanlar Kurulu, genel kurullarının
kararı üzerine Türkiye Kızılay Derneği ve Türk Hava Kurumunun tüzüklerini
onaylamaya veya denetleme yetkisi bulunan mercilerin raporları üzerine
organlarının görevlerine son vermeye ve bunların görevlerini yerine getirmek
üzere geçici kurullar oluşturmaya, tüzüklerini re’sen değiştirmeye, yürürlükten
kaldırmaya ve yeniden düzenlemeye yetkilidir.”
MADDE 2. – 2908 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 7. – Türk Hava Kurumunun organlarının görevleri bu Kanunun yayımı tarihinde sona erer. Söz konusu organların görevleri, Başbakanlıkça belirlenecek bir başkan ve iki üyeden oluşan üç kişilik bir kurul tarafından yerine getirilir. Bu Kurul en geç bir ay içinde Türk Hava Kurumunun yeniden yapılandırılmasına ilişkin tüzüğü hazırlayarak Bakanlar Kuruluna sunar.”
MADDE 3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
| Bülent Ecevit | |||
| Başbakan | |||
| Devlet Bak. ve Başb. Yrd. | Devlet Bak. ve Başb. Yrd. | En. ve Tab. Kay. Bak. ve Başb. Yrd. | |
| D. Bahçeli | H. H. Özkan | M. C. Ersümer | |
| Devlet Bakanı V. | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| H. H. Özkan | Prof. Dr. T. Toskay | M. Keçeciler | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| Prof. Dr. Ş. S. Gürel | S. Somuncuoğlu | Y. Yalova | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| M. Yılmaz | Prof. Dr. R. Mirzaoğlu | R. K. Yücelen | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı V. | |
| H. Gemici | Prof. Dr. Ş. Üşenmez | Y. Yalova | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı V. | |
| F. Ünlü | Prof. Dr. A. Çay | S. Oral | |
| Adalet Bakanı | Millî Savunma Bakanı | İçişleri Bakanı | |
| Prof. Dr. H. S. Türk | S. Çakmakoğlu | S. Tantan | |
| Dışişleri Bakanı | Maliye Bakanı | Millî Eğitim Bakanı | |
| İ. Cem | S. Oral | M. Bostancıoğlu | |
| Bayındırlık ve İskân Bakanı | Sağlık Bakanı | Ulaştırma Bakanı | |
| K. Aydın | Prof. Dr. O. Durmuş | Prof. Dr. E. Öksüz | |
| Tarım ve Köyişleri Bakanı | Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı | Sanayi ve Ticaret Bakanı | |
| Prof. Dr. H. Y. Gökalp | Y. Okuyan | A. K. Tanrıkulu | |
| Kültür Bakanı V. | Turizm Bakanı | Orman Bakanı | |
| M. Bostancıoğlu | E. Mumcu | Prof. Dr. N. Çağan | |
| Çevre Bakanı | |||
| F. Aytekin |
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
DERNEKLER KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
TASARISI
MADDE 1. – 6.10.1983 tarihli ve 2908 sayılı Dernekler Kanununun 71 inci maddesinin birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Türkiye Kızılay Derneği kuruluş amacına ve uluslararası anlaşmalarla tayin edilen nitelik ve durumuna göre; Türk Hava Kurumu ise kuruluş amacına göre düzenlenen tüzüklerine ve kanunların verdiği görev ve yetkilere uygun olarak teşkilâtlanır ve yönetilir.
Bakanlar Kurulu, Türkiye Kızılay Derneği ve Türk Hava Kurumunun;
1. Genel kurullarının kararı üzerine tüzüklerini onaylamaya,
2. Denetleme yetkileri bulunan mercilerin raporları üzerine,
a)Organlarının görevlerine son vermeye ve bunların görevlerini yerine getirmek üzere geçici kurullar oluşturmaya,
b) Tüzüklerini değiştirmeye, yürürlükten kaldırmaya ve yeniden düzenlemeye,
Yetkilidir.”
MADDE 2. Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
SIRA SAYISI 391’İN SONU