Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 619)
Su Ürünleri
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve İçişleri, Tarım, Orman
ve Köyişleri ve Adalet
Komisyonları
Raporları (1/600)
T.C.
Başbakanlık 24. 12. 1999
Kanunlar ve
Kararlar
Genel
Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.11/101-1483/6438
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 26.11.1999
tarihinde kararlaştırılan “Su Ürünleri Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Denizlerimizde 1380 sayılı Su Ürünleri Kanununa aykırı
eylemlerin izlenmesi, suçluların yakalanması ve yetkili makamlara teslim
edilmesi görevi 2692 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu ile, Sahil
Güvenlik Komutanlığına verilmiştir.
Su Ürünleri Kanununda, ceza hükümlerini içeren 36 ncı
madde ile bir çok suçlara hapis ve adli para cezası öngörülürken bazı suçlar
için sadece adli para cezası verileceği hükme bağlanmıştır.
1971 yılında yürürlüğe girmiş bulunan Su Ürünleri
Kanununda öngörülen hapis cezaları miktarı itibarıyla ve çoğu kez paraya
çevrilerek ertelendiğinden caydırıcı olmaktan uzaktır. Para cezaları ise
katsayıya göre yapılan artışlar da dikkate alındığında 1998 yılı için beş ya da
on milyon liradan başlamakta olup yargılama masraflarını dahi karşılayamayacak
durumdadır.
Kolluk kuvvetlerince suçun tespitine yönelik olarak
tutulan tutanağa itiraz edildiğinde mahkeme tarafından tutanak altında imzası
bulunanlar dinlenilmektedir. Yargılama hukuku açısından gerekli olan bu işlem,
kesintisiz olarak denizlerimizde kolluk faaliyetlerini sürdüren Sahil Güvenlik
personelini mağdur etmekte, kamu hizmetinin aksamasına neden olmaktadır.
Tüm bu işlemler sonunda sanıklara verilen ceza kamu
vicdanını tatmin edecek nitelikte bulunmadığından personelin morali üzerinde
olumsuz etkide bulunmakta, çalışma şevkini kırmaktadır. Verilen cüz'i
miktardaki hapis ve para cezaları tecil edildiğinde olumsuzluk daha da
artmakta; bu durum adlî ve idarî makamların personel, zaman ve yakıt israfına
yol açmaktadır.
Cezanın amaçlarından olan caydırıcılık bu tür cezalarla
sağlanamadığından, suçlarda azalma meydana gelmemekte; bu cezalar, suçluları
suç işlemekten alıkoyacağına adeta suç işlemeye teşvik etmektedir.
Belirtilen sakıncaların ortadan kaldırılması için
hazırlanan bu Tasarı ile 1380 sayılı Su Ürünleri Kanununun değişik 36 ncı
maddesinde yer alan yasak yöntemlerle avcılığa ve yabancılara ilişkin hükümler
dışındaki cezalar idarî para cezasına dönüştürülmüş ve ceza kesme yetkisi mülkî
amirler ile; denizde Sahil Güvenlik Komutanlığı birimlerine verilmiştir.
Ayrıca 476 sayılı Karasuları Kanununu yürürlükten
kaldıran 2674 sayılı Karasuları Kanununda "balıkçılık bölgesi"
kavramına yer verilmediğinden, uygulamada çıkabilecek sorunları engelleyebilmek
maksadıyla Kanunun 21 inci maddesi yeniden düzenlenerek yürürlükteki 2674
sayılı Karasuları Kanunuyla uygunluk sağlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – 15.5.1964 tarihli ve 476 sayılı Karasuları
Kanununu yürürlükten kaldıran 20.5.1982 tarihli ve 2674 sayılı Karasuları
Kanununda “balıkçılık bölgesi” kavramına yer verilmediğinden, 21 inci maddenin
birinci fıkrası yeniden düzenlenerek 2674 sayılı Karasuları Kanunu ile uyum
sağlanmıştır.
Madde 2. – 1380 sayılı Kanunda yer alan hapis ve adlî
para cezaları idarî para cezasına dönüştürülürken, 19 ve 21 inci maddelerde yer
alan suçlar ile Tasarıda mahkemeler tarafından verilmesi öngörülen 7, 13, 20 ve
22 nci maddelerdeki kararların alınması konusunda asliye ceza mahkemeleri
görevlendirilmiştir.
Madde 3. – a) Su ürünleri istihsali için ruhsat
alınmasına, vize ettirilmesine, istenildiğinde ilgililere gösterilmesine
ilişkin hükümlere aykırı hareket edenlere verilen adlî nitelikteki para
cezaları, idarî para cezalarına dönüştürülmüş ve ayrıca ticarî amaç dışı veya
spor maksadıyla su ürünleri istihsaline dair çıkarılacak yönetmelikteki usul ve
esaslara aykırı hareket edenlere idarî para cezaları öngörülmüştür.
b) Kanunun 7 nci maddesine göre genel, katma ve özel
bütçeli idareler ile Devletin ve kamu iktisadî teşebbüslerinin hüküm ve
tasarrufu altında bulunan su ürünlerine üreme ve istihsal yerlerinin
doldurulması, kurutulması, kısmen veya tamamen şeklinin değiştirilmesi veya
buralardan kum, çakıl, taş çıkarılması, taş, toprak, moloz ve benzeri
maddelerin dökülmesi gibi üreme ve istihsale olumsuz tesir edebilecek
teşebbüslerde bulunulmadan önce Tarım ve Köyişleri Bakanlığının mütalaasına
dayalı olarak ilgili mercilerden izin alınması zorunludur. Bu zorunluluğa
uyulmaması halinde verilen adlî nitelikteki para cezaları idarî para cezasına
çevrilmiştir.
Ayrıca, mahkeme tarafından faaliyetlerin durdurulmasına
ve masrafları kendilerine ait olmak üzere istihsal yerlerinin eski hale
döndürülmesine karar verilebilmesi öngörülmüştür.
c) İzinsiz olarak su ürünleri üretme havuzu kurulması
halinde idarî para cezası getirilmiş; mahkeme tarafından, faaliyetin
durdurulmasına ve masrafları kendilerine ait olmak üzere tesislerin
kaldırılmasına karar verilebilme olanağı sağlanmıştır. Ayrıca yetiştirilen
canlı ürünlerin Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca uygun görülecek bir su
kaynağına salınması düzenlenmiştir.
d) Patlayıcı ve zararlı maddeler kullanılarak yapılan
su ürünü avcılığına verilen hapis ve para cezaları artırılmıştır.
e) Sulara zararlı madde dökülmesi ile ilgili hükümlere
aykırı hareket edenlere verilen adlî para cezaları idarî para cezasına
dönüştürülmüştür.
f) Türk vatandaşı olmayan kişilerin iç sularımızda ve
2674 sayılı Karasuları Kanununda düzenlenen karasularında su ürünü istihsal
etmelerinin yasak olduğuna dair 21 inci madde hükümlerine aykırı hareket
edilmesi halinde öngörülen hapis cezası değiştirilmeyerek Kanundaki haliyle
aynen muhafaza edilmiştir.
g) Akarsularda su ürünlerinin geçmesine engel olacak
şekilde ağ, bent, çit ve benzeri engelleri yapanlara verilen adlî para cezaları
idarî para cezasına dönüştürülmüştür.
h) Su ürünleri istihsali ile ilgili yönetmelikle
düzenlenen genel yasaklamalara uymayanlara verilecek adlî para cezaları idarî
para cezasına dönüştürülmüş; su ürünlerinden yapılan insan gıdaları ile bunların
sanayide kullanımına ilişkin yönetmeliklere aykırı hareket edilmesi halinde
idarî para cezası verilebilmesi sağlanmıştır.
i) Trol yasağı ile ilgili yönetmelik hükümlerine
uyulmaması halinde öngörülen hapis cezası kaldırılmış; adlî para cezaları idarî
para cezasına çevrilmiştir. Ayrıca, su ürünlerinin istihsalinde kullanılan ve
1380 sayılı Kanunun 2 nci maddesinde tanımlanan gemiler ile her türlü malzeme,
teçhizat, alet, edevat, yemler, takım ve tesisler gibi istihsal vasıtalarının
müsaderesi kolaylaştırılmıştır.
j) Yasak su ürünlerinin satışı, nakli ve imalatta
kullanılmasına dair hükümlere aykırı hareket edilmesi halinde öngörülen adlî
para cezaları idarî para cezasına dönüştürülmüştür.
k) Balıkhanelerin kuruluşu ile ilgili hükümlere aykırı
hareket edilmesi halinde idarî para cezası öngörülmüştür.
l) Su ürünü üreticilerinin ve istihsali ile
uğraşanların yetkililere istenildiğinde bilgi ve belge vermemeleri halinde
idarî para cezası öngörülmüştür.
m) Yasak vasıta ve usullerle yapılan ilmî ve teknik etüt
ve araştırmalardan elde edilen su mahsullerinin satılamayacağına dair hükümlere
aykırı hareket edenlerin idarî para cezası ile cezalandırılması öngörülmüştür.
n) 31 inci madde uyarınca yapılan denetimleri
engelleyenlere idarî para cezası verilebilmesi öngörülmüştür.
Deniz vasıtaları, Su Ürünleri Yönetmeliğinin 13 üncü
maddesine göre tekne boyları esas alınarak sınıflandırılmış; Kanuna aykırı
eylemlerin deniz vasıtaları ile işlenmesi halinde verilecek idarî para
cezalarının tekne boyuna göre değişmesi sağlanmak suretiyle denge sağlanmıştır.
Kanuna aykırı eylemlerin tekrarlanması halinde para
cezasının iki misli olarak uygulanması öngörülmüştür.
Madde 4. – İdarî para cezalarını kesme yetkisi mülki
makamlara verilirken bu yetkilerin Kanunun 33 üncü maddesinde yer alan
görevlilere devredilebilmesine olanak sağlanmış, ancak denizlerde yetki
devrinde karşılaşılabilecek sorunlar dikkate alınarak yetki doğrudan Sahil
Güvenlik Komutanlığı bot komutanlarına verilmiş, bu şekilde görevlerin daha
süratli ve verimli olarak yerine getirilmesine olanak sağlanmıştır.
Aynı madde ile, idarî para cezalarına yedi gün içinde
yetkili idare mahkemelerinde itiraz edilebilmesi öngörülmüş, itiraz esas ve
usulleri düzenlenmiştir.
Madde 5. – Yürürlük maddesidir.
Madde 6. – Yürütme maddesidir.
İçişleri
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
İçişleri Komisyonu
Esas No. : 1/600
Karar No. : 34 9.3.2000
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca,
24.12.1999 tarihinde Başkanlığınıza sunulan "Su Ürünleri Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı", Başkanlığınızca, 29.12.1999
tarihinde esas komisyon olarak Adalet Komisyonuna, tali komisyon olarak da
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu ile Komisyonumuza havale edilmiş;
Komisyonumuz, 2.3.2000 tarihli 17 nci toplantısında, Tarım ve Köyişleri,
İçişleri ve Adalet Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı
inceleyip görüşmüştür.
Tasarı ile Su Ürünleri Kanununa aykırı biçimde su ürünü
elde edenlerin, caydırıcı biçimde cezalandırılmaları öngörülmekte, bu amaçla,
bir taraftan ceza miktarları artırılarak günümüz koşullarına uygun hale
getirilirken diğer taraftan daha etkin ve verimli olacağı düşünülen idarî para
cezası uygulaması başlatılmaktadır.
Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca benimsenmiş ve
maddelerinin görüşülmesine geçilmesi kararlaştırılmıştır.
Tasarının, 1, 2, 4 ve yürürlük ve yürütmeye ilişkin 5
ve 6 ncı maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
2 nci maddenin görüşülmesi sırasında, 7, 13, 19, 20, 21
ve 22 nci maddelerdeki suçlara asliye ceza mahkemelerinde bırakılması hususu
tartışma konusu olmuştur. Asliye ceza mahkemelerinin yüklerinin yeterince fazla
olduğu, bu yüke yenilerini eklememek gerektiği, bu nedenle asliye ceza
mahkemeleri yerine sulh ceza mahkemelerinin yetkilendirilmesi gerektiği görüşü
dile getirilmiştir. Komisyonumuz, bu konunun esas komisyon olan Adalet
Komisyonunun ihtisası dahilinde olduğunu düşünerek, bu konudaki düşüncesini
Adalet Komisyonuna bildirmekle yetinmeyi uygun bulmuştur.
Tasarının cezaları düzenleyen 3 üncü maddesi üzerinde
komisyon üyelerimizce iki önerge verilmiştir. Önergelerden birincisi ile
- (b) bendinin ikinci cümlesindeki,
- (f) bendindeki,
- (h) bendinin ikinci ve dördüncü cümlelerindeki,
- (i) bendinin birinci fıkrası ile üçüncü fıkrasının
ikinci cümlesindeki,
- (j) bendinin ikinci cümlesindeki,
- (k) bendindeki,
- (m) bendinin ikinci cümlesindeki,
"müsadere" sözcüğünün başına
"mahkemece" ibaresi eklenmektedir. Müsadere, kararı ancak mahkemelerce
verilebileceğinden, Komisyonumuz önergeyi kabul etmiştir.
Önergelerden ikincisi,
– Birinci fıkrada geçen "ve bu Kanuna göre
çıkarılacak yönetmeliklerdeki",
– (a) bendinin (4) numaralı alt bendinde geçen
"göre çıkarılacak yönetmelikteki",
– (h) bendindeki "göre çıkarılacak yönetmelik
hükümlerine",
– (i) bendinde geçen "göre çıkarılacak
yönetmelikteki",
– (k) bendinde geçen "göre çıkarılacak yönetmelik
hükümlerine",
İbareleri metinden çıkarılmakta, (e) bendinin sonundaki
"bu tesislerin faaliyetine izin verilir." ibaresi, "daha önce
verilen karar kaldırılır." biçiminde değiştirilmektedir. Böylece,
“kanunsuz suç ve ceza olmaz" ilkesine uygun biçimde, yönetmelikle suç
tanımı yapılması engellenmiş olmaktadır. Komisyonumuz bu ikinci önergeyi de
kabul etmiştir.
3 üncü madde önergelerde öngörülen değişikliklerle
birlikte kabul edilmiştir.
Raporumuz Adalet Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.
|
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Faruk
Bal |
Hasan
Fehmi Konyalı |
Hasan
Hüseyin Balak |
|
|
Konya |
Ordu |
Tokat |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasari
Güler |
Halil
İbrahim Özsoy |
Faruk
Çelik |
|
|
Adıyaman |
Afyon |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman
Aslan |
Ömer
Vehbi Hatipoğlu |
Mustafa
Zorlu |
|
|
Diyarbakır |
Diyarbakır |
Isparta |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Yalçın
Kaya |
Erol
Al |
Abdulkadir
Aksu |
|
|
İçel |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin
Mert |
M.
Cihan Yazar |
Zeki
Eker |
|
|
İstanbul |
Manisa |
Muş |
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
SU ÜRÜNLERİ
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. 1380
sayılı Kanunun değişik 36 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 36. – Bu Kanundaki yasak, sınırlama ve
yükümlülüklere aykırı hareket edenlere ve-rilecek cezalar aşağıda
gösterilmiştir.
a) 3 üncü maddenin;
1. İkinci fıkrasına göre ruhsat tezkeresi almadan su
ürünleri istihsal edenler ile altıncı fıkrası gereğince ruhsat tezkerelerini
yetkili mercilere vize ettirmeden fıkrada gösterilen yerlerde su ürünleri istihsal
edenler yüz milyon lira,
2. Üçüncü fıkrası gereğince, gemileri için ruhsat
tezkeresi almayan gemi sahipleri veya donatanları bir milyar lira,
3. Beşinci fıkrası gereğince, ruhsat tezkerelerini,
talep vukuunda ilgililere göstermeyenler yirmibeş milyon lira,
4. Yedinci fıkrasındaki usul ve esaslara aykırı hareket
edenler yüz milyon lira,
İdarî para cezası ile cezalandırılır.
b) 7 nci maddede belirtilen fiilleri ilgili mercilerden
izin almadan yapanlara, fiilin iç sularda olması halinde bir milyar lira,
denizlerde olması halinde iki milyar lira idarî para cezası uygulanır.
Çıkarılan kum, çakıl, taş ve benzeri maddeler zapt ve mahkemece müsadere
edilir. Ayrıca, faaliyetlerinin durdurulmasına ve masrafları kendilerine ait
olmak üzere, istihsal yerlerinin eski şekle döndürülmesine mahkemece karar
verilir.
c) 13 üncü maddenin;
1. Birinci fıkrasına göre izin almadan su ürünleri
yetiştiricilik tesisi kuranlar beşyüz milyon lira idarî para cezası ile
cezalandırılır. Ayrıca faaliyetlerinin durdurulmasına ve masrafları kendilerine
ait olmak üzere, tesislerin kaldırılmasına, yetiştiriciliği yapılan canlıların
Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca uygun görülecek bir su kaynağına salınmasına
mahkemece karar verilir.
2. İkinci fıkrasına aykırı hareket ettiği belirlenen
işletmeler bir milyar lira idarî para cezası ile cezalandırılır ve tesisin
zarar vermeyecek hale getirilmemesi halinde bu maddenin (c) bendinin (1)
numaralı alt bendi hükümleri uygulanır.
d) İç sularda 19 uncu madde hükümlerine aykırı hareket
edenler altı aydan bir yıla kadar hapis cezası ile birlikte beşyüz milyon
liradan on milyar liraya kadar, aynı madde hükümlerine denizde riayet
etmeyenler ise bir yıldan iki yıla kadar hapis cezası ile birlikte bir milyar
liradan yirmi milyar liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır.
e) 20 nci madde hükümlerine aykırı hareket edenler bir
milyar lira idarî para cezası ile cezalandırılır. Suç, fabrika, imalathane ve
atölye gibi tesis sahipleri ve bunların sorumlu kıldığı kişiler tarafından
işlenildiği takdirde, iki milyar lira idarî para cezası hükmolunur. Bu
gibilerin faaliyetlerinin durdurulmasına ve masrafları kendilerine ait olmak
üzere tesislerinin zarar vermeyecek hale getirilmesine mahkemece karar verilir.
20 nci maddeye aykırılık teşkil eden durumun kalktığı, Tarım ve Köyişleri
Bakanlığı yetkililerince tespit edilerek mahkemeye bildirildiği takdirde, aynı
mahkemece daha önce verilmiş karar kaldırılır.
f) 21 inci maddenin birinci fıkrasına aykırı hareket
edenler iki yıldan dört yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır ve istihsal
ettikleri su ürünleri ile bunların istihsalinde kullanılan istihsal vasıtaları,
zapt ve mahkemece müsadere olunur.
g) 22 nci maddeye aykırı hareket edenler ikiyüz milyon
lira idarî para cezası ile cezalandırılır. Bu gibilerin faaliyetleri mahkemece
durdurulur ve masrafları kendilerine ait olmak üzere engellerin kaldırılmasına
karar verilir.
h) 23 üncü maddenin (a) ve (b) bentlerine aykırı
hareket edenlere, beşyüz milyon lira idarî para cezası verilir. Suç konusu su
ürünleri ve istihsal vasıtaları zapt ve mahkemece müsadere olunur. Bu gibi su
ürünlerini bilerek satanlar, nakledenler veya bunları imalatta kullananlar,
işleyenler, muhafaza edenler, değerlendirenler ve ihraç edenler beşyüz milyon
lira idarî para cezası ile cezalandırılır. Ayrıca suç konusu su ürünleri zapt
ve mahkemece müsadere edilir.
23 üncü maddenin ikinci fıkrasına aykırı hareket
edenlere ise bir milyar lira idarî para cezası verilir.
i) 24 üncü maddenin (b) fıkrasındaki dip trolüne
ilişkin yasak ve tahditlere ve mükellefiyetlere aykırı hareket edenler iki
milyar lira idarî para cezası ile cezalandırılır ve istihsal olunan su ürünleri
ile istihsal vasıtaları zapt ve mahkemece müsadere olunur.
Yasak bölgelerde veya yasak zaman ve mevsimlerde dip
trol ağları denizde veya toplanıp bordaya alınmış durumda tespit edilenlerle,
göz açıklıkları tayin olunan asgari ölçülerden küçük dip trolü ağlarını her ne
suretle olursa olsun gemilerinde bulunduranlar ile orta su trolünü veya kombine
trolünü dip trolü olarak kullananlar hakkında, birinci fıkradaki cezalar
hükmolunur.
24 üncü maddedeki yasaklara ve tahditlere aykırı olarak
istihsal edilmiş su ürünlerini bilerek satanlar, nakledenler veya bunları
imalatta kullananlar, işleyenler, muhafaza edenler, değerlendirenler ve ihraç
edenler beşyüz milyon lira idarî para cezası ile cezalandırılır. Ayrıca suç
konusu su ürünleri zapt ve mahkemece müsadere edilir.
j) 25 inci madde ile satışı, nakli ve imalatta
kullanılması yasak edilen su ürünlerini satanlara ve nakledenlere beşyüz milyon
lira, imalatta kullananlara ise yediyüzelli milyon lira idarî para cezası
verilir. Ayrıca suç konusu su ürünleri zapt ve mahkemece müsadere edilir.
k) 26 ncı madde hükümlerine aykırı hareket edenlere,
beşyüz milyon lira idarî para cezası verilir. Ayrıca, suç konusu su ürünleri
zapt ve mahkemece müsadere edilir.
l) 28 inci maddede belirtilen bilgi ve belgeleri,
ilgililere zamanında ve doğru olarak vermeyenler, ikiyüz milyon lira idarî para
cezası ile cezalandırılır.
m) 29 uncu madde hükümlerine aykırı hareket edenler,
ikiyüz milyon lira idarî para cezası ile cezalandırılır. Suç konusu yasak
vasıtalar zapt ve mahkemece müsadere edilir.
n) 31 inci madde hükümlerine göre yapılacak denetimleri
engelleyenlere, ikiyüz milyon lira idarî para cezası verilir.
Bu maddede yazılı idarî para cezaları, uzunluğu 12
metre dahil 22 metreye kadar olan gemiler için iki katı, 22 metre ve daha uzun
gemiler için üç katı olarak uygulanır.
Bu maddede sayılan suç konusu fiillerin tekrarı halinde
idarî para cezaları iki misli olarak uygulanır.
MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu 23.5.2000
Esas No. : 1/600
Karar No. : 12
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Su Ürünleri Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı, Tarım ve Köyişleri Bakanı Sayın Hüsnü Gökalp ile Adalet Bakanlığı,
Sahil Güvenlik Komutanlığı, Türkiye Su Ürünleri Vakfı, Türkiye AQVA Kültür
Derneği, Kültür Balıkçıları ve Su Ürünleri Derneği temsilcilerinin de katıldığı
11.5.2000 tarihli Komisyonumuz toplantısında görüşülmüştür.
Kanun Tasarısının tümü üzerinde yapılan müzakerelerde;
– Tarım ve Köyişleri Bakanı Sayın Hüsnü Gökalp, 1380
sayılı Su Ürünleri Kanununun “Cezalar” başlıklı 36 ncı maddesi ile verilen
cezaların çoğu kez para cezasına çevrildiğini, var olan para cezalarının
miktarlarının düşük olması nedeniyle kanuna aykırı avlanmanın önlenemediğini,
verilen cüz’î miktardaki hapis cezalarının tecil edilmesi nedeniyle bu durumun
adlî ve idarî makamların personel, zaman ve yakıt masraflarına yol açtığını,
Tasarının kanunlaşması halinde yasa dışı balıkçılık faaliyetlerinin büyük
ölçüde önleneceğini, stokların korunması ve üretimin sürdürülebilir olarak
yapılmasının sağlanacağını ifade etmiştir.
Komisyonumuz,
Kanun Tasarısının tümü üzerinde Sayın Bakan tarafından
açıklamayı yerinde mütalâa etmiş ve maddelerinin müzakeresine geçilmesini
oybirliği ile kabul etmiştir.
Kanun Tasarısının maddelerinin müzakeresi sonucunda,
1. Kanun Tasarısına, su kaynaklarımızda önemli bir potansiyele sahip
olan su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili usul ve esasların bütünlük içinde
uygulanması açısından birinci maddeden önce gelmek üzere yeni bir madde
eklenmiştir.
2. Kanun Tasarısının 1 inci maddesi, 2674 sayılı Karasuları Kanununun 4
üncü maddesi ile paralelliği sağlamak üzere redaksiyona tâbi tutulmuş ve 2 nci
madde olarak kabul edilmiştir.
3. Kanun Tasarısının 2 nci maddesindeki, 7, 13, 20 ve 22 nci maddeler
asliye ceza mahkemelerinin iş yoğunluğu dikkate alınarak, hapis cezasını
gerektiren suçlara ait davaların bu mahkemelerde görülmesi, bu mahkemelerin iş
yoğunluğunun hafifletilmesi için müsadere, faaliyetten men gibi kararların sulh
ceza mahkemelerince verilmesi amacıyla metinden çıkarılmış ve madde 3 üncü
madde olarak kabul edilmiştir.
4. Kanun Tasarısının 3 üncü maddesinden önce gelmek üzere, Su Ürünleri
Kanununun 33 ve 34 üncü maddelerini günümüz şartlarına uygun olarak düzenleyen
yeni 4 ve 5 inci maddeler eklenmiştir. Bu ekleme ile;
a) Kanunun 36 ncı maddesinde yer alan suçlara ilişkin görevlilerce
verilen cezaların idarî para cezası vermeyi de kapsayacak şekilde 33 üncü
maddede düzenlenmesi,
b) Keza Kanuna aykırılıktan dolayı zapt edilen su ürünleri için
yapılacak işlemlere açıklık getirilmesi,
Amaçlanmıştır.
5) Kanun Tasarısının; 3 üncü maddesi ile değiştirilmesi öngörülen Su
ürünleri Kanununun 36 ncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin bir
numaralı alt bendi verilecek cezaların uygulanabilirliğini artırmak,
sürdürülebilir bir çevre yönüyle üretimi ve istihdamı artırmak amacı ile
yeniden düzenlenmiş, ayrıca maddede geçen "zapt ve müsadere" ibaresi
"zapt ve mahkemece müsadere" şeklinde değiştirilmiş ve madde 6 ncı
madde olarak kabul edilmiştir.
Kanun Tasarısının 4, 5 ve 6 ncı maddeleri 7, 8 ve 9 uncu maddeler olarak
aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz havalesi gereğince Adalet Komisyonuna gönderilmek üzere saygı
ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Abdullah
Turan Bilge |
Hasan
Kaya |
Evren
Bulut |
|
|
Konya |
Konya |
Edirne |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Numan
Gültekin |
Ali
Halaman |
İsmet
Vursavuş |
|
|
Balıkesir |
Adana |
Adana |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Özyol |
Nurettin
Atik |
Latif
Öztek |
|
|
Adıyaman |
Diyarbakır |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mihrali
Aksu |
Zeki
Ertugay |
Necati
Albay |
|
|
Erzincan |
Erzurum |
Eskişehir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Sadri Yıldırım |
Ali
Özdemir |
Mecit Piruzbeyoğlu |
|
|
Eskişehir |
Gaziantep |
Hakkâri |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
(Son toplantıda bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Güner |
Ali
Güngör |
Yücel
Erdener |
|
|
Iğdır |
İçel |
İstanbul |
|
|
(Son toplantıda bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Serdaroğlu |
Tunay Dikmen |
Musa
Demirci |
|
|
Kastamonu |
Muğla |
Sivas |
|
|
|
(Son toplantıda bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Maliki Ejder Arvas |
|
|
|
|
Van |
|
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
TARIM,
ORMAN VE KÖYİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
SU ÜRÜNLERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 22.3.1971 tarihli ve 1380 sayılı Su Ürünleri Kanununun 13
üncü maddesinin madde başlığı “Yetiştiricilik tesisleri” olarak değiştirilmiş
ve maddenin sonuna aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Hazinenin veya Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün mülkiyetinde veya
Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan deniz, dalyan, voli yerleri, baraj,
göl, akarsu ve kaynak sularında ve bitişik alanlarda su ürünleri
yetiştiriciliği yapılacak alanların sınırları; Tarım ve Köyişleri Bakanlığı
temsilcisinin başkanlığında, o yerin il valiliğince görevlendirilecek Maliye,
Bayındırlık ve İskân, Sağlık ve Çevre Bakanlıklarının temsilcileri ile mahallî
kadastro veya tapu memuru, su ürünleri konusunda araştırma yapan kamu veya
akademik kuruluşlardan bir kişi, su ürünleri yetiştiricileri temsilcilerinden
bir kişiden oluşan bir heyet marifeti ile yapılan inceleme sonucunda üç nüsha
zabıt ve kroki ile tespit olunur. Bu zabıt ve krokinin bir nüshası Tarım ve
Köyişleri, bir nüshası Maliye Bakanlıklarına verilir.Bir nüshası da mahallî
kadastro dairesince hıfzolunur. Zabıt ve kroki, Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca
Resmî Gazetede yayımlanır.
Yukarıdaki heyete; deniz, dalyan ve voli yerlerinin tespitinde en yakın
liman dairesi temsilcisi, Devlet Su İşlerinin mülkiyet ve işletmesindeki
yerlerde bu Genel Müdürlük temsilcisi, akarsu ve kaynak sularında ise Ulaştırma
Bakanlığı veya Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü temsilcisi, orman ve millî park
alanlarında Orman Bakanlığı temsilcisi, sit alanlarında Kültür Bakanlığı
temsilcisi de katılır.
Yetiştiricilikle ilgili usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir.
MADDE 2. – Su Ürünleri Kanununun 21 inci maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Türk vatandaşı olmayan kişilerin su ürünleri istihsal etmek üzere 2674
sayılı Karasuları Kanununun 1 inci maddesinde yazılı karasularına ve 4 üncü
maddesinde yazılı içsulara girmeleri ve bu sularda su ürünleri istihsal
etmeleri yasaktır.
MADDE 3. – Su Ürünleri Kanununun 32 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 32. – Bu Kanunun 19 ve 21 inci maddelerindeki suçlara ait davalar
asliye ceza mahkemelerinde görülür. Bu suçlarla ilgili takibat 3005 sayılı
Meşhut Suçların Muhakeme Usulü Kanunu hükümlerine göre yapılır.”
MADDE 4. – Su Ürünleri Kanununun 33 üncü maddesine “Koruma ve kontrol”
madde başlığı ilave edilmiş ve madde aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 33. – Tarım ve Köyişleri Bakanlığı teşkilâtında ve Bakanlığa
bağlı su ürünleri ile ilgili teşekküllerde su ürünlerinin, deniz ve içsuların
muhafazası ve murakabesi ile vazifelendirilen memur ve hizmetliler ile emniyet
ve jandarma kuvvetleri bu kanunla ve bu kanuna istinaden konulan yasaklardan
dolayı, bu kanun şümulüne giren suçlar hakkında zabıt varakası tutmak, suçta
kullanılan istihsal vasıtalarını ve su ürünlerini zapt etmek ve bunları 34 üncü
madde hükmü mahfuz kalmak şartı ile adlî mercilere teslim etmek; ek madde 3’te
yer alan hükümler çerçevesinde idarî para cezalarını kesmekle vazifeli ve
yetkilidirler.
Gümrük, sahil ve orman muhafaza teşkilâtı mehsupları, belediye zabıtası
amir ve mensupları, kamu tüzel kişilerine bağlı muhafız, bekçi ve korucular ile
emniyet ve jandarma teşkilâtının bulunmadığı yerlerde köy muhtar ve ihtiyar
heyetleri üyeleri yukarıdaki görevleri yapmakla mükelleftir.”
MADDE 5. – Su Ürünleri Kanununun 34 üncü maddesinin madde başlığı “Zapt
edilen su ürünleri ve istihsal vasıtaları” olarak, birinci fıkrası da aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve bu maddenin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Zapt olunan su ürünlerinden insan gıdası olarak kullanılanların,
muhakeme neticesine kadar muhafaza edilmesi mümkün değilse en yakın veteriner
hekim veya Hükümet, belediye veya sağlık merkezi tabiplerinden birine veya
Devlet hastanesinde muayene ettirilmek sureti ile insan gıdası olarak
istihlakinde mahsur görülmeyenler derhal mahallin en büyük maliye memuru
marifetiyle ve Maliye teşkilâtı bulunmayan yerlerde belediye veya ihtiyar
heyeti tarafından en yakın satış yerinde açık artırma sureti ile satılır.
Satılmayanlar veya muhammen bedel üzerinden alıcı bulamayanlar Bakanlıkça
belirlenen sosyal yardım kurumlarına belge karşılığı bağışlanabilir.
Zapt edilen istihsal vasıtalarından sahiplenilmeyenler on günlük süre
sonunda Bakanlık görevlilerince muhammen bedel üzerinden satılır. Satışlardan
elde edilen gelir hazine veznesine yatırılır.”
MADDE 6. – Su Ürünleri Kanununun değişik 36 ncı maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 36. – Bu Kanundaki ve bu Kanuna göre çıkarılacak
yönetmeliklerdeki yasak, sınırlama ve yükümlülüklere aykırı hareket edenlere
verilecek cezalar aşağıda gösterilmiştir.
a) 3 üncü maddenin;
1. İkinci fıkrasına göre ruhsat tezkeresi almadan su ürünleri istihsal
edenler ile altıncı fıkrası gereğince ruhsat tezkerelerini yetkili mercilere
vize ettirmeden fıkrada gösterilen yerlerde su ürünleri istihsal edenler yüz milyon
lira,
2. Üçüncü fıkrası gereğince, gemileri için ruhsat tezkeresi almayan gemi
sahipleri veya donatanları bir milyar lira,
3. Beşinci fıkrası gereğince, ruhsat tezkerelerini, talep vukuunda
ilgililere göstermeyenler yirmibeş milyon lira,
4. Yedinci fıkrasına göre çıkarılacak yönetmelikteki usul ve esaslara
aykırı hareket edenler yüz milyon lira,
İdarî para cezası ile cezalandırılır.
b) 7 nci maddede belirtilen fiilleri ilgili mercilerden izin almadan
yapanlara, fiilin içsularda olması halinde bir milyar lira, denizlerde olması
halinde iki milyar lira idarî para cezası uygulanır. Çıkarılan kum, çakıl, taş
ve benzeri maddeler zapt ve mahkemece müsadere edilir. Ayrıca, faaliyetlerinin
durdurulmasına ve masrafları kendilerine ait olmak üzere, istihsal yerlerinin
eski şekle döndürülmesine mahkemece karar verilir.
c) 13 üncü maddenin;
1. Birinci fıkrasına göre izin almadan su ürünleri yetiştiricilik tesisi
kuranlar beşyüz milyon lira idarî para cezası ile cezalandırılır. Ayrıca
tesisin kurulduğu yer ve tesis, tesisin kurulmasına uygun kriterleri taşıyorsa
tesise izin belgesi verilir. Şayet kriterlerin bazılarında tamamlanabilecek
eksiklikler varsa tamamlanıncaya kadar tesisin üretimine ara verilir. Ancak
tesisin kurulduğu yer ve tesisin mevcut şartları yürürlükteki mevzuata aykırı
ise ve tesisin mevcut ortamında tamamlanamayacak eksiklikler varsa tesis
mahkemece müsadere edilir. Yetiştiriciliği yapılan canlılar da Tarım ve
Köyişleri Bakanlığınca değerlendirilir.
2. İkinci fıkrasına aykırı hareket ettiği belirlenen işletmeler bir
milyar lira idarî para cezası ile cezalandırılır ve tesisin zarar vermeyecek
hale getirilmemesi halinde bu maddenin (c) bendinin (1) numaralı alt bendi
hükümleri uygulanır.
d) İçsularda 19 uncu madde hükümlerine aykırı hareket edenler altı aydan
bir yıla kadar hapis cezası ile birlikte beşyüz milyon liradan on milyar liraya
kadar, aynı madde hükümlerine denizde riayet etmeyenler ise bir yıldan iki yıla
kadar hapis cezası ile birlikte bir milyar liradan yirmi milyar liraya kadar
ağır para cezası ile cezalandırılır.
e) 20 nci madde hükümlerine aykırı hareket edenler bir milyar lira idarî
para cezası ile cezalandırılır. Suç, fabrika, imalathane ve atölye gibi tesis
sahipleri ve bunların sorumlu kıldığı kişiler tarafından işlenildiği takdirde,
iki milyar lira idarî para cezası hükmolunur. Bu gibilerin faaliyetlerinin
durdurulmasına ve masrafları kendilerine ait olmak üzere tesislerinin zarar
vermeyecek hale getirilmesine mahkemece karar verilir. 20 nci maddeye aykırılık
teşkil eden durumun kalktığı, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı yetkililerince
tespit edilerek mahkemeye bildirildiği takdirde, aynı mahkemece bu tesislerin
yeniden faaliyetlerine izin verilir.
f) 21 inci maddenin birinci fıkrasına aykırı hareket edenler iki yıldan
dört yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır ve istihsal ettikleri su
ürünleri ile bunların istihsalinde kullanılan istihsal vasıtaları, zapt ve
mahkemece müsadere olunur.
g) 22 nci maddeye aykırı hareket edenler ikiyüz milyon lira idarî para
cezası ile cezalandırılır. Bu gibilerin faaliyetleri mahkemece durdurulur ve
masrafları kendilerine ait olmak üzere engellerin kaldırılmasına karar verilir.
h) 23 üncü maddenin (a) ve (b) bentlerine göre çıkarılacak yönetmelik
hükümlerine aykırı hareket edenlere, beşyüz milyon lira idarî para cezası
verilir. Suç konusu su ürünleri ve istihsal vasıtaları zapt ve mahkemece
müsadere olunur. Bu gibi su ürünlerini bilerek satanlar, nakledenler veya
bunları imalatta kullananlar, işleyenler, muhafaza edenler, değerlendirenler ve
ihraç edenler beşyüz milyon lira idarî para cezası ile cezalandırılır. Ayrıca
suç konusu su ürünleri zapt ve mahkemece müsadere edilir.
23 üncü maddenin ikinci fıkrasına göre çıkarılacak yönetmelik
hükümlerine aykırı hareket edenlere ise bir milyar lira idarî para cezası
verilir.
i) 24 üncü maddenin (b) fıkrasındaki dip trolüne ilişkin yasak ve
tahditlere ve mükellefiyetlere aykırı hareket edenler iki milyar lira idarî
para cezası ile cezalandırılır ve istihsal olunan su ürünleri ile istihsal vasıtaları zapt ve mahkemece
müsadere olunur.
Yasak bölgelerde veya yasak zaman ve mevsimlerde dip trol ağları denizde
veya toplanıp bordaya alınmış durumda tespit edilenlerle, göz açıklıkları tayin
olunan asgari ölçülerden küçük dip trolü ağlarını her ne suretle olursa olsun gemilerinde
bulunduranlar ile orta su trolünü veya kombine trolünü dip trolü olarak
kullananlar hakkında, birinci fıkradaki cezalar hükmolunur.
24 üncü maddedeki yasaklara ve tahditlere aykırı olarak istihsal edilmiş
su ürünlerini bilerek satanlar, nakledenler veya bunları imalatta kullananlar,
işleyenler, muhafaza edenler, değerlendirenler ve ihraç edenler beşyüz milyon
lira idarî para cezası ile cezalandırılır. Ayrıca suç konusu su ürünleri zapt
ve mahkemece müsadere edilir.
j) 25 inci madde ile satışı, nakli ve imalatta kullanılması yasak edilen
su ürünlerini satanlara ve nakledenlere beşyüz milyon lira, imalatta
kullananlara ise yediyüzelli milyon lira idarî para cezası verilir. Ayrıca, suç
konusu su ürünleri zapt ve mahkemece müsadere edilir.
k) 26 ncı maddeye göre çıkarılacak yönetmelik hükümlerine aykırı hareket
edenlere, beşyüz milyon lira idarî para cezası verilir. Ayrıca, suç konusu su
ürünleri zapt ve mahkemece müsadere edilir.
l) 28 inci maddede belirtilen bilgi ve belgeleri, ilgililere zamanında
ve doğru olarak vermeyenler, ikiyüz milyon lira idarî para cezası ile
cezalandırılır.
m) 29 uncu madde hükümlerine aykırı hareket edenler, ikiyüz milyon lira
idarî para cezası ile cezalandırılır. Suç konusu yasak vasıtalar zapt ve
mahkemece müsadere edilir.
n) 31 inci madde hükümlerine göre yapılacak denetimleri engelleyenlere,
ikiyüz milyon lira idarî para cezası verilir.
Bu maddede yazılı idarî para cezaları, uzunluğu 12 metre dahil 22
metreye kadar olan gemiler için iki katı, 22 metre ve daha uzun gemiler için üç
katı olarak uygulanır.
Bu maddede sayılan suç konusu fiillerin tekrarı halinde idarî para
cezaları iki misli olarak uygulanır.
MADDE 7. – Kanun Tasarısının 4 üncü maddesi, 7 nci madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. – Kanun Tasarısının 5 inci maddesi, 8 inci madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. – Kanun Tasarısının 6 ncı maddesi, 9 uncu madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Adalet Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Adalet Komisyonu 20.2.2001
Esas No. : 1/600
Karar No. : 10
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 29.12.1999 tarihinde esas komisyon
olarak Komisyonumuzca, tali komisyon olarak da İçişleri ve Tarım, Orman ve
Köyişleri Komisyonlarına havale edilmiş olan "Su Ürünleri Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 8.2.2001
tarihli 14 üncü toplantısında, İçişleri Bakanı Sayın Sadettin Tantan ile
Adalet, İçişleri, Tarım ve Köyişleri Bakanlıkları ve Sahil Güvenlik Komutanlığı
temsilcilerinin de katılmalarıyla, İçişleri ve Tarım, Orman ve Köyişleri
Komisyonlarının rapor ve metinleri de dikkate alınarak incelenip görüşülmüş,
gerekçesi uygun görülerek maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.
– Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonunca Tasarıya
eklenen çerçeve 1 inci madde, 1 inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
– Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonunca kabul edilen
metnin 2 nci maddesi, kanun tekniğine uygun olarak maddenin başına numarası yazılmak
suretiyle, 2 nci madde olarak Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
– Tasarının çerçeve 2 nci maddesiyle değiştirilmesi
öngörülen 1380 sayılı Kanunun 32 nci maddesini, Avrupa Birliği mevzuatına
uyumlu hale getirmek amacıyla, Tasarıda muhafaza edilen hapis cezaları idarî
para cezasına çevrilmiş ve yasak yöntemlerle avcılık halinde, lisansın geçici
olarak ertelenmesi ile tekrarı halinde iptaline imkân sağlanmış olduğundan
yetkili mahkemeyi belirten madde yeniden düzenlenerek 3 üncü madde olarak kabul
edilmiştir.
– Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonunca, Tasarıya
eklenen çerçeve 4 ve çerçeve 5 inci maddeler, 4 ve 5 inci madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
– Avrupa Topluluğunda su ürünleri stoklarının korunması
ve kontrolü amacıyla su ürünleri kaynaklarını koruyan ve avlanma faaliyetlerini
düzenleyen bir ortak balıkçılık politikası yürürlüğe konulmuştur. Söz konusu
politika kapsamındaki kurallara uyulmasının sağlanması amacıyla getirilen
yaptırımların çerçevesi de Topluluğun 2847/93 sayılı Yönetmeliği ile
çizilmiştir. Buna göre her ülke genel balıkçılık usullerine uyulmaması halinde,
sorumlulara karşı idarî işlem ve ceza usulleri dahil gereken tedbirleri almakla
yükümlüdür. Bu tedbirler, suçun tekrarlanmasına engel olacak nitelikte, sorumlu
kişilerin ekonomik çıkarlarını etkin biçimde engelleyecek veya bu gibi
ihlâllerin boyutu ile orantılı sonuçlara ulaşmasını sağlayacak şekilde her
ülkenin kendi mevzuatı ile düzenlenecektir. Ancak bu konuda getirilecek cezalar
suçun ağırlığına göre:
– Para cezası,
– Yasaklanmış balıkçılık aygıtına ve tutulan balıklara
el konulması,
– Tekneye el konulması,
– Teknenin geçici olarak faaliyetten men edilmesi,
– Lisansın geçici olarak ertelenmesi,
– Lisansın iptali
Olabilecektir.
Görüldüğü gibi, Avrupa Topluluğu Yönetmeliği
çerçevesinde su ürünleri kanunlarına muhalefet halinde hapis cezası
öngörülmemiştir. Mevzuatımızı, Avrupa Birliği müktesebatına uyumlu hale
getirilmek amacıyla, Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonunca kabul edilen metnin
6 ncı maddesiyle değiştirilmesi öngörülen 1380 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinin
birinci fıkrasının (d), (f) ve (i) bentleri 32 nci maddede yapılan değişikliğe
paralel olarak yeniden düzenlenmiş, (b) bendinde redaksiyon yapılmış ve 6 ncı
madde olarak kabul edilmiştir.
– Tasarının çerçeve 4 üncü maddesiyle 1380 sayılı
Kanuna eklenen Ek 3 üncü maddenin birinci fıkrasına yapılan ilave ile mülki
amirlerin ceza kesme yetkilerini 33 üncü maddede belirtilen görevlilere
devredebilmesi "önceden ilân etme" şartına bağlanmış, son fıkradaki
"yetkili idare mahkemesine" ibaresi idare mahkemelerinin sınırlı
olması nedeniyle "yetkili sulh ceza mahkemesine" şeklinde
değiştirilmiş ve 7 nci madde olarak kabul edilmiştir.
– Tasarının 5 inci maddesi 8, 6 ncı maddesi 9 uncu
madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere saygı
ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Emin Karaa |
İ. Sühan Özkan |
Salih
Erbeyin |
|
|
Kütahya |
İstanbul |
Denizli |
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Yekta Açıkgöz |
Müjdat Kayayerli |
Ramazan
Toprak |
|
|
Samsun |
Afyon |
Aksaray |
|
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa
Kemal Aykurt |
Mehmet
Gözlükaya |
Fahrettin Kukaracı |
|
|
Denizli |
Denizli |
Erzurum |
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
(Muhalefet
şerhim ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Günay |
Erol Al |
İsmail
Aydınlı |
|
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Gül |
A. Nazlı
Ilıcak |
MehmetPak |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Ali Şahin |
Hayri Diri |
Işılay Saygın |
|
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
|
(Muhalefet
şerhim ektedir) |
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Edip Özbaş |
Sevgi Esen |
Cemal Özbilen |
|
|
Kahramanmaraş |
Kayseri |
Kırklareli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Erdoğan Sezgin |
Yaşar Topçu |
Orhan
Bıçakçıoğlu |
|
|
Samsun |
Sinop |
Trabzon |
|
|
(Muhalifim) |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Fethullah Erbaş |
|
|
|
|
Van |
|
|
|
|
(Muhalifim,
muhalefet şerhim eklidir) |
|
SU ÜRÜNLERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI İLE İLGİLİ MUHALEFET ŞERHİMİZDİR :
Getirilen idarî para cezaları, geçimini su ürünü
istihsali ile karşılayan gerçek ve tüzel kişilerin ekonomik güçlerini aşan
boyuttadır. Yasadışı balıkçılık faaliyetlerini önlemek için alınmak istenen
tedbirlerin yasal çerçevede faaliyette bulunanları mağdur edebileceği
endişesini taşıyoruz.
Diğer yandan idarî para cezalarını, köy bekçisinin bile
kesebilecek olması, vatandaş üzerinde haksız baskılara yol açarak,
devletle-vatandaşı sık sık karşı karşıya getirecektir.
Yukarıdaki nedenlerle tasarının kimi düzenlemelerine
muhalifiz.
Fahrettin Kukaracı Fethullah Erbaş Mehmet Ali Şahin
Erzurum Van İstanbul
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
SU ÜRÜNLERİ
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 22.3.1971 tarihli ve 1380 sayılı Su Ürünleri
Kanununun 21 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Madde 21. – Türk vatandaşı olmayan kişilerin su
ürünleri istihsal etmek üzere 2674 sayılı Karasuları Kanununun 1 inci
maddesinde yazılı karasularına veya iç sulara girmeleri ve bu sularda su
ürünleri istihsal etmeleri yasaktır."
MADDE 2. – 1380 sayılı Kanunun 32 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 32. – Bu Kanunun 7, 13, 19, 20, 21 ve 22
nci maddelerindeki suçlara asliye ceza mahkemelerince bakılır. Bu suçlarla
ilgili takibat 3005 sayılı Meşhut Suçların Muhakeme Usulü Kanunu hükümlerine
göre yapılır."
MADDE 3. – 1380 sayılı Kanunun değişik 36 ncı maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 36. – Bu Kanundaki ve bu Kanuna göre
çıkarılacak yönetmeliklerdeki yasak, sınırlama ve yükümlülüklere aykırı hareket
edenlere verilecek cezalar aşağıda gösterilmiştir.
a) 3 üncü maddenin;
1. İkinci fıkrasına göre ruhsat tezkeresi almadan su
ürünleri istihsal edenler ile altıncı fıkrası gereğince ruhsat tezkerelerini
yetkili mercilere vize ettirmeden fıkrada gösterilen yerlerde su ürünleri
istihsal edenler yüz milyon lira,
2. Üçüncü fıkrası gereğince, gemileri için ruhsat
tezkeresi almayan gemi sahipleri veya donatanları bir milyar lira,
3. Beşinci fıkrası gereğince, ruhsat tezkerelerini,
talep vukuunda ilgililere göstermeyenler yirmibeş milyon lira,
4. Yedinci fıkrasına göre çıkarılacak yönetmelikteki
usul ve esaslara aykırı hareket edenler yüz milyon lira,
İdarî para cezası ile cezalandırılır.
b) 7 nci maddede belirtilen fiilleri ilgili mercilerden
izin almadan yapanlara, fiilin içsularda olması halinde bir milyar lira,
denizlerde olması halinde iki milyar lira idarî para cezası uygulanır.
Çıkarılan kum, çakıl, taş ve benzeri maddeler zapt ve müsadere edilir. Ayrıca,
faaliyetlerinin durdurulmasına ve masrafları kendilerine ait olmak üzere,
istihsal yerlerinin eski şekle döndürülmesine mahkemece karar verilir.
c) 13 üncü maddenin;
1. Birinci fıkrasına göre izin almadan su ürünleri
yetiştiricilik tesisi kuranlar beşyüz milyon lira idarî para cezası ile
cezalandırılır. Ayrıca faaliyetlerinin durdurulmasına ve masrafları kendilerine
ait olmak üzere tesislerin kaldırılmasına, yetiştiriciliği yapılan canlıların
Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca uygun görülecek bir su kaynağına salınmasına
mahkemece karar verilir.
2. İkinci fıkrasına aykırı hareket ettiği belirlenen
işletmeler bir milyar lira idarî para cezası ile cezalandırılır ve tesisin
zarar vermeyecek hale getirilmemesi halinde bu maddenin (c) bendinin (1)
numaralı alt bendi hükümleri uygulanır.
d) İç sularda 19 uncu madde hükümlerine aykırı hareket
edenler altı aydan bir yıla kadar hapis cezası ile birlikte beşyüz milyon
liradan on milyar liraya kadar, aynı madde hükümlerine denizde riayet
etmeyenler ise bir yıldan iki yıla kadar hapis cezası ile birlikte bir milyar
liradan yirmi milyar liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır.
e) 20 nci madde hükümlerine aykırı hareket edenler bir
milyar lira idarî para cezası ile cezalandırılır. Suç, fabrika, imalathane ve
atölye gibi tesis sahipleri ve bunların sorumlu kıldığı kişiler tarafından
işlenildiği takdirde, iki milyar lira idarî para cezası hükmolunur. Bu
gibilerin faaliyetlerinin durdurulmasına ve masrafları kendilerine ait olmak
üzere tesislerinin zarar vermeyecek hale getirilmesine mahkemece karar verilir.
20 nci maddeye aykırılık teşkil eden durumun kalktığı, Tarım ve Köyişleri
Bakanlığı yetkililerince tespit edi-lerek mahkemeye bildirildiği takdirde, aynı
mahkemece bu tesislerin yeniden faaliyetine izin verilir.
f) 21 inci maddenin birinci fıkrasına aykırı hareket
edenler iki yıldan dört yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır ve istihsal
ettikleri su ürünleri ile bunların istihsalinde kullanılan istihsal vasıtaları,
zapt ve müsadere olunur.
g) 22 nci maddeye aykırı hareket edenler ikiyüz milyon
lira idarî para cezası ile cezalandırılır. Bu gibilerin faaliyetleri mahkemece
durdurulur ve masrafları kendilerine ait olmak üzere engellerin kaldırılmasına
karar verilir.
h) 23 üncü maddenin (a) ve (b) bentlerine göre
çıkarılacak yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edenlere, beşyüz milyon lira
idarî para cezası verilir. Suç konusu su ürünleri ve istihsal vasıtaları zapt
ve müsadere olunur. Bu gibi su ürünlerini bilerek satanlar, nakledenler veya
bunları imalatta kullananlar, işleyenler, muhafaza edenler, değerlendirenler ve
ihraç edenler beşyüz milyon lira idarî para cezası ile cezalandırılır. Ayrıca
suç konusu su ürünleri zapt ve müsadere edilir.
23 üncü maddenin ikinci fıkrasına göre çıkarılacak
yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edenlere ise bir milyar lira idarî para
cezası verilir.
i) 24 üncü maddenin (b) fıkrasına göre çıkarılacak
yönetmelikteki dip trolüne ilişkin yasak ve tahditlere ve mükellefiyetlere
aykırı hareket edenler iki milyar lira idarî para cezası ile cezalandırılır ve
istihsal olunan su ürünleri ile istihsal vasıtaları zapt ve müsadere olunur.
Yasak bölgelerde veya yasak zaman ve mevsimlerde dip
trol ağları denizde veya toplanıp bordaya alınmış durumda tespit edilenlerle,
göz açıklıkları tayin olunan asgari ölçülerden küçük dip trolü ağlarını her ne
suretle olursa olsun gemilerinde bulunduranlar ile orta su trolünü veya kombine
trolünü dip trolü olarak kullananlar hakkında, birinci fıkradaki cezalar
hükmolunur.
24 üncü maddedeki yasaklara ve tahditlere aykırı olarak
istihsal edilmiş su ürünlerini bilerek satanlar, nakledenler veya bunları
imalatta kullananlar, işleyenler, muhafaza edenler, değerlendirenler ve ihraç
edenler beşyüz milyon lira idarî para cezası ile cezalandırılır. Ayrıca suç
konusu su ürünleri zapt ve müsadere edilir.
j) 25 inci madde ile satışı, nakli ve imalatta
kullanılması yasak edilen su ürünlerini satanlara ve nakledenlere beşyüz milyon
lira, imalatta kullananlara ise yediyüzelli milyon lira idarî para cezası
verilir. Ayrıca, suç konusu su ürünleri zapt ve müsadere edilir.
k) 26 ncı maddeye göre çıkarılacak yönetmelik
hükümlerine aykırı hareket edenlere, beşyüz milyon lira idarî para cezası
verilir. Ayrıca, suç konusu su ürünleri zapt ve müsadere edilir.
l) 28 inci maddede belirtilen bilgi ve belgeleri,
ilgililere zamanında ve doğru olarak vermeyenler, iki yüz milyon lira idarî
para cezası ile cezalandırılır.
m) 29 uncu madde hükümlerine aykırı hareket edenler,
ikiyüz milyon lira idarî para cezası ile cezalandırılır. Suç konusu yasak
vasıtalar zapt ve müsadere edilir.
n) 31 inci madde hükümlerine göre yapılacak denetimleri
engelleyenlere, ikiyüz milyon lira idarî para cezası verilir.
Bu maddede yazılı idarî para cezaları, uzunluğu 12
metre dahil 22 metreye kadar olan gemiler için iki katı, 22 metre ve daha uzun
gemiler için üç katı olarak uygulanır.
Bu maddede sayılan suç konusu fiillerin tekrarı halinde
idarî para cezaları iki misli olarak uygulanır."
MADDE 4. – 1380 sayılı Kanuna aşağıdaki madde
eklenmiştir.
"EK MADDE 3. – Bu Kanunun 36 ncı maddesinde yer
alan idarî para cezaları mahallin en büyük mülkî amiri ile denizlerde Sahil
Güvenlik Komutanlığı bot komutanları tarafından kesilir ve mahallin en büyük
mal memurluğuna yatırılır. Mülki amirler ceza kesme yetkilerini 33 üncü maddede
belirtilen görevlilere devredebilirler.
Cezaların kesilme usulleri, makbuzların şekli, dağıtımı
ve kontrolü hususundaki usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir.
Cezayı derhal ve defaten ödemeyen, bu hususta teminat
ve kefalet göstermeyen gemiler ve götürülebilen diğer deniz vasıtaları en yakın
limana götürülerek ceza ödeninceye kadar seyrüsefer ve faaliyetten men edilir.
Ceza ödenmediği takdirde 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
İdarî para cezalarına karşı cezanın tebliğ tarihinden
itibaren en geç yedi gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir.
İtiraz, idare tarafından verilen cezanın yerine getirilmesini durdurmaz.
İtiraz, zaruret görülmeyen hallerde evrak üzerinden inceleme yapılarak karara
bağlanır.”
MADDE 5. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
ADALET KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
SU ÜRÜNLERİ
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1 – 22.3.1971 tarihli ve 1380 sayılı Su Ürünleri
Kanununun 13 üncü maddesinin madde başlığı "Yetiştiricilik tesisleri"
olarak değiştirilmiş ve maddenin sonuna aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
"Hazinenin veya Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğünün mülkiyetinde veya devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan
deniz, dalyan, voli yerleri, baraj, göl, akarsu ve kaynak sularında ve bitişik
alanlarda su ürünleri yetiştiriciliği yapılacak alanların sınırları Tarım ve
Köyişleri Bakanlığı temsilcisinin başkanlığında, o yerin il valiliğince
görevlendirilecek Maliye, Bayındırlık ve İskân, Sağlık ve Çevre Bakanlıklarının
temsilcileri ile mahallî kadastro veya tapu memuru, su ürünleri konusunda
araştırma yapan kamu veya akademik kuruluşlardan bir kişi, su ürünleri
yetiştiricileri temsilcilerinden bir kişiden oluşan bir heyet marifeti ile
yapılan inceleme sonucunda üç nüsha zabıt ve kroki ile tespit olunur. Bu zabıt
ve krokinin bir nüshası Tarım ve Köyişleri, bir nüshası Maliye Bakanlıklarına
verilir. Bir nüshası da mahallî kadastro dairesince hıfzolunur. Zabıt ve kroki,
Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca Resmî Gazete'de yayımlanır.
Yukarıdaki heyete; deniz, dalyan ve voli yerlerinin
tespitinde en yakın liman dairesi temsilcisi, Devlet Su İşlerinin mülkiyet ve
işletmesindeki yerlerde bu Genel Müdürlük temsilcisi, akarsu ve kaynak
sularında ise Ulaştırma Bakanlığı veya Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü
temsilcisi, orman ve millî park alanlarında Orman Bakanlığı temsilcisi, sit
alanlarında Kültür Bakanlığı temsilcisi de katılır.
Yetiştiricilikle ilgili usul ve esaslar yönetmelikle
düzenlenir."
MADDE 2. – 1380 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin
birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 21. – Türk vatandaşı olmayan kişilerin su
ürünleri istihsal etmek üzere 2674 sayılı Karasuları Kanununun 1 inci
maddesinde yazılı karasularına ve 4 üncü maddesinde yazılı iç sulara girmeleri
ve bu sularda su ürünleri istihsal etmeleri yasaktır."
MADDE 3. – 1380 sayılı Kanunun 32 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 32. – Bu Kanunda yer alan müsadere,
ruhsatnamenin geçici olarak geri alınması ve iptali kararları onbeş gün
içerisinde sulh ceza mahkemelerince karara bağlanır."
MADDE 4. – 1380 sayılı Kanunun 33 üncü maddesine
"Koruma ve kontrol" madde başlığı ilave edilmiş ve madde aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Koruma ve kontrol
Madde 33. – Tarım ve Köyişleri Bakanlığı teşkilâtında
ve Bakanlığa bağlı su ürünleri ile ilgili teşekküllerde su ürünlerinin, deniz
ve iç suların muhafazası ve murakabesi ile vazifelendirilen memur ve hizmetliler
ile emniyet ve jandarma kuvvetleri bu kanunla ve bu kanuna istinaden konulan
yasaklardan dolayı, bu kanun şümulüne giren suçlar hakkında zabıt varakası
tutmak, suçta kullanılan istihsal vasıtalarını ve su ürünlerini zapt etmek ve
bunları 34 üncü madde hükmü mahfuz kalmak şartı ile adlî mercilere teslim
etmek; ek madde 3'te yer alan hükümler çerçevesinde idarî para cezalarını
kesmekle vazifeli ve yetkilidirler.
Gümrük sahil ve orman muhafaza teşkilâtı mensupları,
belediye zabıtası amir ve mensupları, kamu tüzel kişilerine bağlı muhafız,
bekçi ve korucular ile emniyet ve jandarma teşkilâtının bulunmadığı yerlerde
köy muhtar ve ihtiyaç heyetleri üyeleri yukarıdaki görevleri yapmakla
mükelleftir."
MADDE 5. – 1380 sayılı Kanunun 34 üncü maddesinin madde
başlığı "Zapt edilen su ürünleri ve istihsal vasıtaları” olarak, birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddenin sonuna aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
"Madde 34. – Zapt olunan su ürünlerinden insan
gıdası olarak kullanılanların, muhakeme neticesine kadar muhafaza edilmesi
mümkün değilse en yakın veteriner hekim veya hükümet, belediye veya sağlık
merkezi tabiplerinden birine veya Devlet hastanesinde muayene ettirilmek sureti
ile insan gıdası olarak istihlakinde mahzur görülmeyenler derhal mahallin en
büyük maliye memuru marifetiyle ve Maliye teşkilâtı bulunmayan yerlerde
belediye veya ihtiyar heyeti tarafından en yakın satış yerinde açık artırma
sureti ile satılır. Satılmayanlar veya muhammen bedel üzerinden alıcı
bulamayanlar Bakanlıkça belirlenen sosyal yardım kurumlarına belge karşılığı
bağışlanabilir."
"Zapt edilen istihsal vasıtalarından
sahiplenilmeyenler on günlük süre sonunda Bakanlık görevlilerince muhammen
bedel üzerinden satılır. Satışlardan elde edilen gelir hazine veznesine
yatırılır."
MADDE 6. – 1380 sayılı Kanunun değişik 36 ncı maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 36. – Bu Kanundaki ve bu Kanuna göre
çıkarılacak yönetmeliklerdeki yasak, sınırlama ve yükümlülüklere aykırı hareket
edenlere verilecek cezalar aşağıda gösterilmiştir.
a) 3 üncü maddenin;
1. İkinci fıkrasına göre ruhsat tezkeresi almadan su
ürünleri istihsal edenler ile altıncı fıkrası gereğince ruhsat tezkerelerini
yetkili mercilere vize ettirmeden fıkrada gösterilen yerlerde su ürünleri
istihsal edenler yüz milyon lira,
2. Üçüncü fıkrası gereğince, gemileri için ruhsat
tezkeresi almayan gemi sahipleri veya donatanları bir milyar lira,
3. Beşinci fıkrası gereğince, ruhsat tezkerelerini,
talep vukuunda ilgililere göstermeyenler yirmibeş milyon lira,
4. Yedinci fıkrasına göre çıkarılacak yönetmelikteki
usul ve esaslara aykırı hareket edenler yüz milyon lira,
idarî para cezası ile cezalandırılır.
b) 7 nci maddede belirtilen fiilleri ilgili mercilerden
izin almaksızın işleyenlere, fiilin iç sularda gerçekleşmesi halinde bir milyar
lira, denizlerde vuku bulması halinde ise iki milyar lira idarî para cezası
verilir. Çıkarılan kum, çakıl, taş ve benzeri maddelere el konulur. Ayrıca,
faaliyetlerinin durdurulmasına ve giderleri faillere ait olmak üzere, istihsal
yerlerinin eski şekle döndürülmesine mahkemece karar verilir.
c) 13 üncü maddenin;
1. Birinci fıkrasına göre izin almadan su ürünleri
yetiştiricilik tesisi kuranlar beşyüz milyon lira idarî para cezası ile
cezalandırılır. Ayrıca tesisin kurulduğu yer ve tesis, tesisin kurulmasına
uygun kriterleri taşıyorsa tesise izin belgesi verilir. Şayet kriterlerin
bazılarında tamamlanabilecek eksiklikler varsa tamamlanıncaya kadar tesisin
üretimine ara verilir. Ancak tesisin kurulduğu yer ve tesisin mevcut şartları
yürürlükteki mevzuata aykırı ise ve tesisin mevcut ortamında tamamlanamayacak
eksiklikler varsa tesis mahkemece müsadere edilir. Yetiştiriciliği yapılan
canlılar da Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca değerlendirilir.
2. İkinci fıkrasına aykırı hareket ettiği belirlenen
işletmeler bir milyar lira idarî para cezası ile cezalandırılır ve tesisin
zarar vermeyecek hale getirilmemesi halinde bu maddenin (c) bendinin (1)
numaralı alt bendi hükümleri uygulanır.
d) 19 uncu madde hükümlerine aykırı hareket edenler fiil
iç sularda meydana gelmişse bir milyar; denizlerde meydana gelmişse iki milyar
lira idarî para cezası ile cezalandırılır ve istihsal olunan su ürünleri ile
istihsal vasıtaları zapt ve mahkemece müsadere olunur. Ayrıca bu kişilerin ve
bu kişilere ait gemilerin avlanma ruhsatlarının suçun ilk defa işlenmesi
halinde üç ay süre ile geri alınmasına; tekrarlanması halinde ise iptaline
mahkemece karar verilir.
e) 20 nci madde hükümlerine aykırı hareket edenler bir
milyar lira idarî para cezası ile cezalandırılır. Suç, fabrika, imalathane ve
atölye gibi tesis sahipleri ve bunların sorumlu kıldığı kişiler tarafından
işlenildiği takdirde, iki milyar lira idarî para cezası hükmolunur. Bu
gibilerin faaliyetlerinin durdurulmasına ve masrafları kendilerine ait olmak
üzere tesislerinin zarar vermeyecek hale getirilmesine mahkemece karar verilir.
20 nci maddeye aykırılık teşkil eden durumun kalktığı Tarım ve Köyişleri
Bakanlığı yetkililerince tespit edi-lerek mahkemeye bildirildiği takdirde, aynı
mahkemece bu tesislerin yeniden faaliyetlerine izin verilir.
f) 21 inci maddenin birinci fıkrasına aykırı hareket
edenler iki milyar lira idarî para cezası ile cezalandırılır ve istihsal
ettikleri su ürünleri ile bunların istihsalinde kullanılan istihsal vasıtaları,
zapt ve mahkemece müsadere olunur.
g) 22 nci maddeye aykırı hareket edenler ikiyüz milyon
lira idarî para cezası ile cezalandırılır. Bu gibilerin faaliyetleri mahkemece
durdurulur ve masrafları kendilerine ait olmak üzere engellerin kaldırılmasına
karar verilir.
h) 23 üncü maddenin (a) ve (b) bentlerine göre
çıkarılacak yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edenlere, beşyüz milyon lira
idarî para cezası verilir. Suç konusu su ürünleri ve istihsal vasıtaları zapt
ve mahkemece müsadere olunur. Bu gibi su ürünlerini bilerek satanlar,
nakledenler veya bunları imalatta kullananlar, işleyenler, muhafaza edenler,
değerlendirenler ve ihraç edenler beşyüz milyon lira idarî para cezası ile
cezalandırılır. Ayrıca suç konusu su ürünleri zapt ve mahkemece müsadere
edilir.
23 üncü maddenin ikinci fıkrasına göre çıkarılacak
yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edenlere ise bir milyar lira idarî para
cezası verilir.
i) 24 üncü maddenin (b) fıkrasındaki dip trolüne
ilişkin yasak ve tahditlere ve mükellefiyetlere aykırı hareket edenler iki
milyar lira idarî para cezası ile cezalandırılır ve istihsal olunan su ürünleri
ile istihsal vasıtaları zapt ve mahkemece müsadere olunur.
Yasak bölgelerde veya yasak zaman ve mevsimlerde dip
trol ağları denizde veya toplanıp bordaya alınmış durumda tespit edilenlerle,
göz açıklıkları tayin olunan asgari ölçülerden küçük dip trolü ağlarını her ne
suretle olursa olsun gemilerinde bulunduranlar ile orta su trolünü veya kombine
trolünü dip trolü olarak kullananlar hakkında, birinci fıkradaki cezalar
hükmolunur. Trol yasağına aykırı olarak su ürünleri istihsal eden kişilerin ve
bu kişilere ait gemilerin avlanma ruhsatlarının suçun ilk defa işlenmesi
halinde üç ay süre ile geri alınmasına; tekrarlanması halinde ise iptaline
mahkemece karar verilir.
24 üncü maddedeki yasaklara ve tahditlere aykırı olarak
istihsal edilmiş su ürünlerini bilerek satanlar, nakledenler veya bunları
imalatta kullananlar, işleyenler, muhafaza edenler, değerlendirenler ve ihraç
edenler beşyüz milyon lira idarî para cezası ile cezalandırılır. Ayrıca suç
konusu su ürünleri zapt ve mahkemece müsadere edilir.
j) 25 inci madde ile satışı, nakli ve imalatta
kullanılması yasak edilen su ürünlerini satanlara ve nakledenlere beşyüz milyon
lira, imalatta kullananlara ise yediyüzelli milyon lira idarî para cezası
verilir. Ayrıca, suç konusu su ürünleri zapt ve mahkemece müsadere edilir.
k) 26 ncı maddeye göre çıkarılacak yönetmelik
hükümlerine aykırı hareket edenlere, beşyüz milyon lira idarî para cezası
verilir. Ayrıca, suç konusu su ürünleri zapt ve mahkemece müsadere edilir.
l) 28 inci maddede belirtilen bilgi ve belgeleri,
ilgililere zamanında ve doğru olarak vermeyenler, ikiyüz milyon lira idarî para
cezası ile cezalandırılır.
m) 29 uncu madde hükümlerine aykırı hareket edenler,
ikiyüz milyon lira idarî para cezası ile cezalandırılır. Suç konusu yasak
vasıtalar zapt ve mahkemece müsadere edilir.
n) 31 inci madde hükümlerine göre yapılacak denetimleri
engelleyenlere, ikiyüz milyon lira idarî para cezası verilir.
Bu maddede yazılı idarî para cezaları, uzunluğu 12
metre dahil 22 metreye kadar olan gemiler için iki katı, 22 metre ve daha uzun
gemiler için üç katı olarak uygulanır.
Bu maddede sayılan suç konusu fiillerin tekrarı halinde
idarî para cezaları iki misli olarak uygulanır."
MADDE 7. – 1380 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde
eklenmiştir.
"EK MADDE 3. – Bu Kanunun 36 ncı maddesinde yer
alan idarî para cezaları mahallin en büyük mülki amiri ile denizlerde Sahil
Güvenlik Komutanlığı bot komutanları tarafından kesilir ve mahallin en büyük
mal memurluğuna yatırılır. Mülki amirler ceza kesme yetkilerini 33 üncü maddede
belirtilen görevlilere önceden ilân etmek şartıyla devredebilirler.
Cezaların kesilme usulleri, makbuzların şekli, dağıtımı
ve kontrolü hususundaki usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir.
Cezayı derhal ve defaten ödemeyen, bu hususta teminat
ve kefalet göstermeyen gemi-ler ve götürülebilen diğer deniz vasıtaları en
yakın limana götürülerek ceza ödeninceye kadar seyrüsefer ve faaliyetten men
edilir. Ceza ödenmediği takdirde 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkına Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
İdarî para cezalarına karşı cezanın tebliğ tarihinden
itibaren en geç yedi gün içinde yetkili sulh ceza mahkemesine itiraz
edilebilir. İtiraz, idare tarafından verilen cezanın yerine getirilmesini
durdurmaz. İtiraz, zaruret görülmeyen hallerde evrak üzerinden inceleme
yapılarak karara bağlanır."
MADDE 8. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 9. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
En. ve
Tab. Kay. Bak.ve Başb. Yrd. |
|
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. C. Ersümer |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
S. Somuncuoğlu |
Y. Yalova |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
|
|
H. H. Özkan |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
Y. Yalova |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
M. A. İrtemçelik |
|
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
|
|
|
Dışişleri
Bakanı V. |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
|
K. Aydın |
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
|
|
|
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
|
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
|
|
F. Aytekin |
|
|