Dönem : 21 Yasama Yılı : 2

T.B.M.M. (S. Sayısı : 383)

Orman Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ve Tarım, Orman ve Köyişleri ve Plan ve Bütçe

Komisyonları Raporları (1/637)

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar 21.2.2000

Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-36/1012

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Orman Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 16.2.2000 tarihinde kararlaştırılan “Orman Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

Bülent Ecevit

Başbakan

GENEL GEREKÇE

Ülkemiz yüzölçümünün %26’sı orman alanıdır. Ormanlık alan toplamı 20.7 milyon hektardır. Bu alanın %51’i verimli, %49’u bozuk ormandır.

Topraklarımızın %86’sı hafiften çok şiddetliye kadar erozyon tehdidi altındadır.

Ülkemizde ormanlık alanlar tarımsal ve sınaî yayılımın baskısı ile karşı karşıyadır. Günümüzde hızla artan nüfusa ve sanayinin gelişmesine paralel olarak ortaya çıkan çevre sorunları uluslararası boyut kazanmış bulunmaktadır.

Toprak erozyonunu, selleri, taşkınları ve çığ felaketini önleyen en önemli etken ormanlardır. Bu felaketlerin önlenmesi öncelikle üst havzalardaki orman alanlarından yapılacak ağaçlandırma ve erozyon kontrolü çalışmalarına bağlıdır.

Orman ürünlerine olan talebin karşılanabilmesi ve ülkemiz topraklarının erozyonla yok olmasının önlenebilmesi için %49 oranındaki bozuk orman alanlarımızın ağaçlandırılması, verimli orman miktarının artırılması, buna ek olarak da orman alanlarımızın ülke yüzölçümüne oranının %30’un üzerine çıkarılması zorunluluğu vardır.

Ülkemiz flora ve fauna açısından çok zengin bir biyolojik çeşitliliğe sahiptir. 3 500’ü ülkemize özgü olmak üzere 10 binin üstünde değişik türe sahibiz. Sahip olduğumuz bu zengin biyolojik çeşitliliğin korunması; millî parklar, tabiatı koruma alanları, tabiat parkları ve tabiat anıtı statüleri aracılığı ile gerçekleştirilmektedir. Ayrıca gen koruma ormanları, muhafaza ormanları, yaban hayatı koruma alanları ve tohum meşcereleri programlarıyla biyolojik çeşitliliğin yerinde korunması faaliyetleri desteklenmektedir.

Yukarıda belirtilen faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde; Orman Genel Müdürlüğü döner sermayesinin önemli ve vazgeçilmez bir yeri vardır. Ancak, rekabetçi piyasa ekonomisinin uygulanmadığı ve tekel konumunda bulunduğu dönemlerde yeterli gelirinin olması nedeniyle gündeme getirilmeyen bazı konuların, bugünkü rekabetçi ortamda döner sermayenin faaliyetlerini sürdürebilmesi için yeni bir değerlendirmeye tâbi tutulması gereği ortaya çıkmıştır.

Orman Genel Müdürlüğü döner sermayesi bugün işçi ücretlerini, vergileri ve sigorta primlerini zamanında ödeyememektedir. Yıllık gelirleri 250 ABD Doları civarında olan orman köylüleri döner sermayeye ürettikleri malların karşılığında alacaklarını gecikmeli olarak alabilmektedir. Değişik zamanlarda orman olmayan yerlerde açılmış olan orman işletme müdürlüklerinin zararları ile de döner sermayenin yükü artmış bulunmaktadır. 2000 yılı Haziran ayından itibaren yürürlüğe girecek olan işsizlik sigortası primlerinin zamanında ödenememesi, bir şekilde işini kaybeden orman işçilerinin işsizlik sigortası ödeneğinden de yararlanamaması sonucunu da beraberinde getirecektir.

Diğer taraftan, döner sermaye işletme müdürlükleri bugün ülke ihtiyacı olan yapacak ve yakacak odun hammaddesi üretmekte ve yaklaşık 18 bin orman köyünde yaşayan 7 milyon civarında orman köylüsüne kazanç sağlamaktadır. Orman köylülerinin bu kazancı; ucuz yapacak ve yakacak ihtiyaçlarının karşılanması şeklinde olduğu gibi üretimde görev almaları sonucunda doğrudan gelir transferi şeklinde de olmaktadır.

Yangınla mücadelede istihdam edilen işçi ücretleri, orman köylülerine yapılan indirimli satışlar sonucunda oluşan ve Hazine tarafından ödenmeyen görev zararları, yerli orman ürününe fon uygulaması, brüt kazanç üzerinden hazine hissesi ödemesi, katma bütçeye tarife bedeli adı altında ödeme yapılması ve verimsiz işletmelerin faaliyetlerini zararına sürdürmeye devam etmesi gibi hususlar, döner sermayenin ürettiği orman emvalinin maliyetinin piyasa fiyatlarının çok üzerine çıkmasına ve ithal orman ürünleri ile rekabet şansının yitirilmesine yol açmakta ve bu hammaddeyi kullanan yerli sanayii de olumsuz etkileyerek ülkenin ihracatını da olumsuz yönde etkilemektedir.

Bütün bunların sonucunda, 1999 yılında 186 trilyon liralık bütçede 40 trilyon lira zararla karşı karşıya kalınmıştır. Önlem alınmadığı takdirde 2000 yılı zararının 60 trilyon liranın üzerinde gerçekleşmesi beklenmektedir.

Orman Genel Müdürlüğünün içinde bulunduğu bu açmazdan çıkarılması ve kendinden beklenen vazgeçilemez hizmetlerin devamlılığının sağlanabilmesi için; emniyet, eğitim ve sağlık gibi bir kamu hizmeti olduğu yadsınamayacak olan yangınla mücadele giderlerinin yükü döner sermayeden alınarak katma bütçeye aktarılmaktadır. 1999 yılında yangınla mücadele için yapılan harcama miktarı 35,3 trilyon liraya ulaşmıştır. Bu miktar; toplam döner sermaye gelirinin %23,4’üne tekabül etmektedir. Ülkemizin geleceği için vazgeçilemez olan ve tamamen kamu hizmeti niteliğindeki bu faaliyetin orman emvali satılması suretiyle elde edilecek gelirden finanse edilmesinin kabulü mümkün değildir. Düzenlenen Kanun Tasarısı ile yangınla mücadele için yapılacak giderlerin katma bütçeye aktarılması esası getirilmektedir.

Bunlara ek olarak gayri safi hâsılat üzerinden hazine hissesi alınması uygulaması da maliyetler ve dolayısıyla satışlar üzerinde olumsuz etkide bulunmaktadır. Önerilen değişiklikte Hazine hissesinin alınması döner sermayenin kâr etmesi koşuluna bağlanmaktadır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Orman yangınları ile mücadele harcamaları esasen eğitim, sağlık ve savunma hizmetlerinde olduğu gibi bir kamu hizmeti olup, katma bütçeden ödenmesi gerekmektedir. Geçmişte döner sermayenin gelir fazlası vermesi nedeniyle bu ödemeler döner sermayeye aktarılmıştır. Bugün ise, Orman Genel Müdürlüğü döner sermayesinin bu ödemeleri yapacak imkanları bulunmamaktadır. Döner sermaye faaliyetleri ile ilgisi bulunmayan bu giderlerin ait olduğu bütçe olan katma bütçeye aktarılması amacıyla maddede değişiklik yapılmıştır.

Madde 2. – Madde ile; 6831 sayılı Kanuna bir madde eklenmektedir.

Bilindiği üzere, Orman Genel Müdürlüğü katma bütçeli, tüzel kişiliği haiz bir kamu kuruluşudur. Ancak bu kamu görevinin yanında ormanların işletilmesi görevi nedeniyle iktisadî bir kuruluş niteliği de taşımaktadır.

6831 sayılı Orman Kanunu, 3234 sayılı Orman Genel Müdürlüğü Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun ve Devlet Orman İşletmesi Döner Sermaye Yönetmeliğinde yer alan hükümler gereğince; ormanların korunması, geliştirilmesi, işletilmesi, imar ve ıslah edilmesi, kadastrosu, amenajmanı ve verimliliğinin artırılması görevleri Orman Genel Müdürlüğüne verilmiştir.

Orman Genel Müdürlüğüne verilen bu görevlerin büyük bölümü orman ürünlerinin satışından elde edilen gelirler ve döner sermaye gelirleri ile yerine getirilmektedir.

Ancak; ormanların fonksiyonel faydalarının bilincinde olan gelişmiş ülkelerde diğer sektörlerden ormancılık sektörüne kaynak aktarılırken, ülkemizde ormancılık sektöründen diğer sektörlere kaynak aktarılmaktadır. Bunlar muhtelif kanunlarla getirilen indirimli satışlar ile hisse ve fonlardan oluşmaktadır.

6831 sayılı Orman Kanununun 31, 32, 33 ve 34 üncü maddeleri, 15.5.1959 tarihli ve 7269 sayılı Kanunun 43 üncü maddesinin (c) bendi, 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanununun 71 inci maddesi, 775 sayılı Gecekondu Kanununun 28 inci maddesi gereğince piyasa fiyatlarına göre indirimli satışlar yapılmaktadır. Ayrıca, 4122 sayılı Millî Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Seferberlik Kanununa göre açık artırmalı satışlar üzerinden gider düşülmeden % 6 fon payı ayrılmaktadır.

Bunların yanında, 1050 Sayılı Muhasebei Umumiye Kanununun ek 9 uncu maddesine göre gayri safi gelirlerden % 10 oranında Hazine hissesi alınmaktadır.

Orman Genel Müdürlüğünün giderleri, kamu hizmeti niteliği taşıyan ancak finansmanı döner sermaye bütçesinden karşılanan orman yangınları ile mücadele faaliyetlerinden dolayı büyük oranda artmaktadır.

Diğer taraftan Orman Genel Müdürlüğünün satış gelirleri, so on yıl içerisinde orman ürünleri ithalatı nedeniyle reel bazda % 50 oranında azalmıştır. Bu durum giderlerin karşılanamamasına ve sürekli zararlara neden olmaktadır.

Orman Bakanlığı ve Orman Genel Müdürlüğünce alınan bütün tasarruf tedbirlerine rağmen yukarıda belirtilen malî yükler ve diğer nedenlerden dolayı ormancılık faaliyetlerine yeterli miktarda kaynak ayrılamaz duruma gelinmiştir.

Bu nedenlere, halen döner sermayeli işletmeler için uygulanan ve gayri safi gelirlerden alınan % 10 oranındaki Hazine hissesinin kaldırılması, bu hissenin ancak döner sermaye işletmelerinin konsolide bilançolarının kârla kapanması halinde, ödenmesine dair hüküm getirilmektedir.

Madde 3. – Madde ile; 6831 sayılı Kanuna bir geçici madde eklenmektedir.

Bu Kanununun 1 inci maddesi ile Orman Kanununun 75 inci maddesine eklenen fıkra gereği, orman yangınlarını önleme ve orman yangınlarıyla mücadele harcamalarının Orman Genel Müdürlüğü Katma Bütçesinden karşılanacağı hükme bağlanmıştır. Bu geçici madde ile 2000 yılı için bu harcamaların Katma Bütçeden karşılanmasına imkân veren bütçe düzenlemelerinin yapılması öngörülmektedir.

Madde 4. – Yürürlük maddesidir.

Madde 5. – Yürütme maddesidir.

Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu


  Türkiye Büyük Millet Meclisi  
  Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu 1.3.2000
  Esas No. : 1/637  
  Karar No. : 10  

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Orman Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı, Orman Bakanı Sayın Nami Çağan ve Maliye Bakanlığı temsilcisinin de katıldığı 1.3.2000 tarihli Komisyonumuz toplantısında görüşülmüştür.

Kanun Tasarısının tümü üzerinde yapılan müzakerelerde Hükümet temsilcisi Orman Bakanı Sayın Nami Çağan;

– Ülkemiz yüzölçümünün % 26’sının orman alanı olduğunu, bu alanın % 51’inin verimli, % 49’unun bozuk ormandan teşekkül ettiğini,

– Ormanlarımızın tarımsal ve sınaî kalkınma karşısında korunmasının oldukça güç olduğunu,

– Orman ürünlerine karşı olan talebin karşılanabilmesi ve orman köylülerimizin mağduriyetlerinin giderilebilmesi için bozuk orman alanlarımızın süratle ağaçlandırılarak ülke ekonomisine katkıda bulunacak bir seviyeye getirilmesinin zorunluluk arzettiğini,

– Yukarıda belirtilen sorunların giderilmesinde Orman Genel Müdürlüğü döner sermayesinin çok büyük öneminin olduğunu ve günümüz rekabetçi piyasa ekonomisi içinde döner sermayenin işlevlerini yerine getirebilmesi amacıyla malî açıdan güçlendirilmesi gerektiğini,

– İfade etmiş ve Kanun Tasarısının bu amaçlarla hazırlandığını açıklamıştır.

Komisyonumuz, Kanun Tasarısının genel gerekçesi ile Orman Bakanı Sayın Nami Çağan’ın açıklamalarını olumlu bulmuş ve Tasarının maddelerinin müzakeresine geçilmesini oybirliği ile kabul etmiştir.

Kanun Tasarısının maddelerinin müzakeresi sonucunda; 1, 2, 3, 4 ve 5 inci maddeler Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz havalesi gereğince Plan ve Bütçe Komisyonuna gönderilmek üzere saygı ile sunulur.
 
  Başkan Başkanvekili  
  Abdullah Turan Bilge Hasan Kaya  
  Konya Konya  
  Sözcü Kâtip  
  Evren Bulut Numan Gültekin  
  Edirne  Balıkesir  
  Üye Üye  
  Ali Halaman İsmet Vursavuş  
  Adana Adana  
  Üye Üye  
  Mehmet Özyol Latif Öztek  
  Adıyaman  Elazığ  
  Üye Üye  
  Mihrali Aksu Zeki Ertugay  
  Erzincan Erzurum  
  Üye Üye  
  Necati Albay M. Sadri Yıldırım  
  Eskişehir Eskişehir  
  Üye Üye  
  Yücel Erdener Mehmet Serdaroğlu  
  İstanbul Kastamonu  
  Üye Üye  
  Tunay Dikmen Musa Demirci  
  Muğla Sivas  
  Üye Üye  
  Abdullah Veli Seyda Maliki Ejder Arvas  
  Şırnak Van  

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu


  Türkiye Büyük Millet Meclisi  
  Plan ve Bütçe Komisyonu 9.3.2000
  Esas No. : 1/637  
  Karar No. : 98  

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Orman Bakanlığınca hazırlanarak, Bakanlar Kurulunca 21.2.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça tali komisyon olarak Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen “Orman Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun, 8.3.2000 tarihinde yaptığı 45 inci birleşimde Hükümeti temsilen Orman Bakanı Nami Çağan ile Orman Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımıyla incelenip, görüşülmüştür.

Bilindiği gibi; Ülkemizin ormanlık alanları, hızlı nüfus artışına paralel olarak artan tarımsal ve sınaî faaliyetlerden dolayı önemli çevre sorunları ile karşı karşıyadır. Bu çevre sorunları arasında toprak erozyonu önemli bir yer tutmaktadır. Toprak erozyonu ormanların yetersizliğinden kaynaklanmaktadır. Orman Genel Müdürlüğü erozyonla mücadele için 20.7 milyon hektarlık orman alanı içinde orman vasfını kaybetmiş olan % 49’luk kısmın yeniden ağaçlandırılması ve Ülkemiz yüzölçümünün % 26’sını oluşturan ormanların yangınlara karşı korunmasına ilişkin asli görevleri yanında, flora ve fauna açısından çok zengin bir biyolojik yapıya sahip ormanlarımızda biyolojik çeşitliliğin korunması faaliyetlerini de gerçekleştirmektedir.

Orman Genel Müdürlüğü, bu görevlerini büyük ölçüde döner sermayesi ile gerçekleştirmektedir. Ancak, rekabetçi piyasa ekonomisinin uygulanmadığı ve tekel konumunun bulunduğu dönemlerde yeterli gelirin temini nedeniyle gündeme getirilmeyen bazı konuların bugünün şartlarında yeniden değerlendirilmesi ihtiyacı doğmuştur. Döner sermaye gelirlerini olumsuz yönde etkileyen faktörleri;

– İstihdam edilen işçi ücretleri,

– Orman köylülerine yapılan indirimli yakacak odun satışları sonucunda oluşan ve Hazine tarafından ödenmeyen görev zararları,

– Yerli orman ürününe fon uygulaması,

– Brüt kazanç üzerinden Hazine hissesi ödenmesi,

– Katma bütçeye tarife bedeli adı altında ödeme yapılması,

– Orman vasfını kaybetmiş yerlerdeki işletmelerin faaliyetlerini sürdürmeye devam etmesi,

Şeklinde özetlemek mümkündür.

Yukarıda izah edilen nedenlerden dolayı, döner sermayenin ürettiği orman emvalinin maliyetinin piyasa fiyatlarının çok üzerine çıkması, ithal edilen orman ürünleri ile rekabet etme şansını yitirmesine yol açmıştır. 1999 yılında Genel Müdürlüğün 186 trilyon liralık bütçesinde 40 trilyon lira zararla karşı karşıya kalınmıştır. Önlem alınmadığı takdirde bu zararın, 2000 yılında 60 trilyon liranın da üzerinde gerçekleşeceği tahmin edilmektedir.

Orman Genel Müdürlüğünün, içinde bulunduğu ekonomik sıkıntıdan kurtarılması ve kendinden beklenen vazgeçilmez hizmetlerin devamlılığının sağlanabilmesi için gerekli düzenlemelerin yapılması zarureti hâsıl olmuştur.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde; esasen eğitim, sağlık ve savunma hizmetleri gibi kamu hizmeti niteliğinde olan orman yangınları ile mücadele harcamalarının Orman Genel Müdürlüğü Bütçesine aktarılmasına ve döner sermayeli işletmeler için uygulanan gayri safi gelirlerden alınan % 10 oranındaki Hazine hissesinin, ancak döner sermaye işletmelerinin kâr etmesi halinde ödenmesine ilişkin düzenlemelerin yapılmasının amaçlandığı anlaşılmaktadır.

Tasarının geneli üzerinde yapılan müzakerelerde;

– Tüm kamu kurum ve kuruluşlarının döner sermaye işletmelerinin gayri safi hâsılatlarının % 10’unun Hazine payı olarak Bütçeye ödenek kaydedildiği, öngörülen düzenleme ile genel bir ilkenin gözardı edildiği, bu durumun malî disiplini bozabileceği,

– Döner sermaye işletmelerinin hemen hemen tamamının finansman sorunları ile karşı karşıya bulundukları, tüm kurumlar için geçerli olan malî prensiplerin istisnalar ile kaldırılmasının, esasında yapısal nedenlerden kaynaklanan finansman problemini çözmekten uzak olduğu,

– Orman Genel Müdürlüğü döner sermaye işletmesinin Türkiye’nin en büyük döner sermaye işletmelerinden biri olduğu, ancak 1990’lardan sonra uygulanan yüksek ücret ve aşırı istihdam neticesinde işletmenin aslî görevlerini yapamaz hale geldiği,

– Öngörülen düzenlemeler ile esasında 2000 Malî Yılı Bütçesine ek malî yük getirileceği, bu yükün yaklaşık 37 trilyon lirası yangınla mücadelede kapsamında istihdam edilen işçilerin giderleri olmak üzere toplam 58 trilyon civarında olduğu,

– Son yıllarda, Rusya ve Ukrayna’nın içinde bulunduğu ekonomik istikrarsızlıktan kurtulmak amacıyla dampingli olarak orman ürünleri ihracatını teşvik ettiği, bu nedenle Orman Genel Müdürlüğünün ürettiği orman ürünlerinin haksız rekabet ile karşı karşıya kaldığı, bu durumun Dünya Ticaret Örgütünün prensipleri çerçevesinde ele alınıp çözümlenmesi gerektiği,

– Orman Bakanlığının, orman ürünleri hususunda bir strateji geliştirilmesinde yarar görüldüğü, bu çerçevede ulusal servetimiz olan ormanlarımızın gelecek kuşaklara miras olarak bırakılabilmesi için piyasa şartlarına göre gerektiğinde orman ürünleri ithalatının, gerektiğinde de iç üretiminin teşvik edilmesinde yarar görüldüğü,

– Gerekli önlemler alınmadığı takdirde 2050 yılında çölleşme ile karşı karşıya kalacak ülkemiz topraklarının ağaçlandırılmasına önem verilmesi gerektiği, bu çerçevede Orman Genel Müdürlüğünün finansman ihtiyacının karşılanmasının ulusal çıkarlarımız açısından önem arz ettiği,

Şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda,

– Döner sermaye işletmelerinin ürettiği orman ürünlerinin maliyetlerinin mevzuattan kaynaklanan nedenlerle piyasa fiyatlarının çok üzerinde oluştuğu, bu durumun ithal orman ürünleri ile rekabet şansının yitirilmesine neden olduğu,

– 1988 yılından bu yana orman yangınlarıyla mücadele giderlerinin döner sermaye işletmesinin gelirlerinden karşılandığı, döner sermaye işletmesinin 1997’den itibaren finansman sıkıntısı çekmeye başladığı, son yıllarda düşük fiyatla ithal edilen orman ürünleri ile rekabet edilemediğinden, döner sermayenin ürettiği orman ürünleri stoğunun arttığı, gerekli yatırımların yapılamaz duruma geldiği,

– Orman Genel Müdürlüğünün yerine getirdiği vazgeçilmez hizmetlerin devamlılığının sağlanması için yangınla mücadele giderlerinin, döner sermaye işletmesinden alınarak bütçeye aktarılmasında yarar görüldüğü,

– Ulusal servetimiz olan ormanlarımızın korunması için ihtiyaç duyulan finansmanın sağlanmasının gelecek kuşaklara karşı bir sorumluluğumuz olduğu, orman yangınları ile mücadele için ihtiyaç duyulan finansmanın karşılanmasının ekonomik gerekçelerle eleştirilmesinin doğru bir yaklaşım olmadığı,

İfade edilmiştir.

Bu görüşmeleri müteakip Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

– Çerçeve 2 nci maddesinin, çerçevesinde “madde” ibaresinden önce gelmek üzere “ek” ibaresi eklenmesi suretiyle,

– Çerçeve 3 üncü maddesi ile 6831 sayılı Kanuna eklenen geçici maddesinde yer alan “9000” ibaresinin, 45 000 adam/ay ve beş ay çalıştırma koşulunun katma bütçeden yapılabilecek ödemelere tavan getirildiği, bir de çalıştırılabilecek işçi sayısı konusunda sınırlama getirilmesinin aynı ödenekle daha az süreli istihdam yolunda kullanarak idarenin ihtiyaç duyulan sayıda mevsimlik işçi istihdam edilemeyeceği düşüncesinden hareketle metinden çıkarılması suretiyle,

– Çerçeve 1 inci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 4 ve 5 inci maddeleri ise aynen,

Kabul edilmiştir.

Ayrıca, kanunların hazırlanmasında uygulanan esas ve usuller doğrultusunda “Madde” ifadeleri büyük harf kullanılmak suretiyle yazılmıştır.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
 
  Başkan Başkanvekili
  Metin Şahin Mehmet Hanifi Tiryaki
  Antalya Gaziantep
  Sözcü Kâtip
  Nihat Gökbulut Cafer Tufan Yazıcıoğlu
  Kırıkkale Bartın
  Üye Üye
  Abdülkadir Akcan Gaffar Yakın
  Afyon Afyon
  Üye Üye
  Hikmet Uluğbay Zeki Ergezen
  Ankara Bitlis
    (İmzada bulunamadı)
  Üye Üye
  M. Altan Karapaşaoğlu Oğuz Tezmen
  Bursa Bursa
    (Muhalefet şerhi eklidir)
  Üye Üye
  Süleyman Coşkuner Hakkı Duran
  Burdur Çankırı
  Üye Üye
  Mücahit Himoğlu Aslan Polat
  Erzurum Erzurum
    (İmzada bulunamadı)
  Üye Üye
  Mehmet Dönen Ramazan Gül
  Hatay Isparta
  (İmzada bulunamadı) (Muhalefet şerhi eklidir)
  Üye Üye
  Aydın Ayaydın Nesrin Nas
  İstanbul İstanbul
  Üye Üye
  Masum Türker Hasan Metin
  İstanbul İzmir
  Üye Üye
  İlhami Yılmaz Zeki Ünal
  Karabük Karaman
  Üye Üye
  Ali Gebeş Ahmet Derin
  Konya Kütahya
    (İmzada bulunamadı)
  Üye Üye
  Veysi Şahin Ş. Ramis Savaş
  Mardin Sakarya
  (İmzada bulunamadı)  
  Üye Üye
  Tarık Cengiz Kemal Kabataş
  Samsun Samsun
    (Muhalefet şerhi eklidir)
  Üye Üye
  Lütfi Ceylan Hasan Özgöbek
  Tokat Uşak

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA

Orman Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısına aşağıda belirtilen nedenlerle muhalifiz.

1. Türkiye’de faaliyet gösteren tüm döner sermayeler gayri safi hâsılatlarının % 10’unu hazine payı olarak devlete ödemekle yükümlüdür. Bu çok temel ve hiç istisnası olmayan bir uygulamadır. Orman Genel Müdürlüğü döner sermayesinin kanunla bu uygulamanın dışına çıkarılması ve % 10’dan muaf tutulması kesinlikle diğer işletmelerde emsal teşkil edecektir. Malî disiplini bozacak bir düzenleme olacaktır. Varolan sistemin özünü zedelemektedir.

2. Getirilen düzenleme ile 2000 yılı bütçe gelirleri içinde gösterilen 21,5 trilyonluk hazine payından vazgeçiliyor, ayrıca yangından korumada çalışan işçilerin ücretleri döner sermayeden değil, katma bütçeden ödenir hale getiriliyor ve bütçeye 37.2 trilyonluk yük getiriliyor. Gelir kayıpları ve işçilik giderlerinin katma bütçeye aktarılması nedeniyle 2000 yılı bütçesine getirilen yük 58.7 trilyona ulaşmaktadır. IMF stand-by anlaşmasının uygulanmaya çalışıldığı bir ortamda, bütçeye getirilecek 58.7 trilyonluk yükü kabul etmek mümkün değildir.

3. Bakanlığın, döner sermaye finansmanında karşılaştığı sorunları tüm kurumlar için geçerli olan prensipleri yasa değiştirerek ortadan kaldırmak yerine, sistem içinde alacağı tedbirlerle sorunu çözmesi gerekmektedir.

8.3.2000
 
  Kemal Kabataş Ramazan Gül Oğuz Tezmen
  Samsun Isparta Bursa

 
 
 
 
 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

ORMAN KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI

MADDE 1. — 31.8.1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 75 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Orman yangınlarını önleme ve orman yangınlarıyla mücadele harcamaları için Orman Genel Müdürlüğü katma bütçesine yeterli miktarda ödenek konulur.”

MADDE 2. — 6831 sayılı Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.

“EK MADDE 6. — 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanununun ek 9 uncu maddesi hükümleri Orman Bakanlığı ve Orman Genel Müdürlüğüne bağlı döner sermaye işletmeleri hakkında uygulanmaz. Şu kadar ki, bu döner sermayelerin konsolide bilançolarının kârla kapanması halinde tahakkuk eden kurumlar vergisinin mahsubundan sonraki kârı üzerinden her yılın Mayıs ayının sonuna kadar % 10 oranında hazine hissesi genel bütçeye irat kaydedilir.”

MADDE 3. — 6831 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 7. — Orman Genel Müdürlüğü döner sermaye işletmeleri bünyesinde bulunan ve bir yıl içinde beş ayı geçmemek üzere münhasıran yangınla mücadele hizmetlerinde çalıştırılacak geçici işçiler için, Orman Genel Müdürlüğü 2000 yılı katma bütçesinde yeni tertip açılır. Şu kadar ki, bu tertibe yedek ödenekten aktarılacak tutar, vize edilen toplam 45 000 adam/ay kullanımı kapsamındaki 9 000 yangın işçisinin ücret ve ikramiye harcamalarının gerektirdiği miktarı geçemez.”
 
 

(Hükümetin Teklif Ettiği Metin)

MADDE 4. — Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 5. — Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
 
  Bülent Ecevit            
  Başbakan            
  Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd. En. ve Tab. Kay. Bak. ve Başb. Yrd.        
  D. Bahçeli H. H. Özkan M. C. Ersümer        
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı        
  R. Ünal Prof. Dr. T. Toskay M. Keçeciler        
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı        
  Prof. Dr. Ş. S. Gürel S. Somuncuoğlu Y. Yalova        
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı        
  M. Yılmaz Prof. Dr. R. Mirzaoğlu R. K. Yücelen        
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı        
  H. Gemici Prof. Dr. Ş. Üşenmez E. S. Gaydalı        
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı        
  F. Ünlü Prof. Dr. A. Çay M. A. İrtemçelik        
  Adalet Bakanı Millî Savunma Bakanı İçişleri Bakanı V.        
  Prof. Dr. H. S. Türk S. Çakmakoğlu S. Oral        
  Dışişleri Bakanı Maliye Bakanı Millî Eğitim Bakanı        
  İ. Cem S. Oral M. Bostancıoğlu        
  Bayındırlık ve İskân Bakanı Sağlık Bakanı Ulaştırma Bakanı        
  K. Aydın Doç. Dr. O. Durmuş Prof. Dr. E. Öksüz        
  Tarım ve Köyişleri Bakanı Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı        
  Prof. Dr. H. Y. Gökalp Y. Okuyan A. K. Tanrıkulu        
  Kültür Bakanı Turizm Bakanı Orman Bakanı        
  M. İ. Talay E. Mumcu Prof. Dr. N. Çağan        
    Çevre Bakanı          
    F. Aytekin          

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

ORMAN KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI

MADDE 1. — Tasarının 1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
 
 
 
 
 
 
 
 

MADDE 2. — 6831 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.

“EK MADDE 6. — 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanununun ek 9 uncu maddesi hükümleri Orman Bakanlığı ve Orman Genel Müdürlüğüne bağlı döner sermaye işletmeleri hakkında uygulanmaz. Şu kadar ki, bu döner sermayelerin konsolide bilançolarının kârla kapanması halinde tahakkuk eden kurumlar vergisinin mahsubundan sonraki kârı üzerinden her yılın Mayıs ayının sonuna kadar % 10 oranında hazine hissesi genel bütçeye irat kaydedilir.”

MADDE 3. — 6831 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 7. — Orman Genel Müdürlüğü döner sermaye işletmeleri bünyesinde bulunan ve bir yıl içinde beş ayı geçmemek üzere münhasıran yangınla mücadele hizmetlerinde çalıştırılacak geçici işçiler için, Orman Genel Müdürlüğü 2000 yılı katma bütçesinde yeni tertip açılır. Şu kadar ki, bu tertibe yedek ödenekten aktarılacak tutar, vize edilen toplam 45 000 adam/ay kullanımı kapsamındaki yangın işçisinin ücret ve ikramiye harcamalarının gerektirdiği miktarı geçemez.”
 
 

(Plan ve Bütçe Komisyonunun Kabul Ettiği Metin)

MADDE 4. — Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5. — Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

SIRA SAYISI 383 ÜN SONU