Dönem : 21 Yasama Yılı : 2

T.B.M.M. (S. Sayısı : 295)

Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı, Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı, Jandarma Teşkilâtı Görev ve Yetkileri Kanununa İki Ek Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı ile Ankara Milletvekili Yücel Seçkiner’in, Aynı Mahiyetteki Kanun Teklifi ve İçişleri Komisyonu

Raporu (1/569, 1/571, 1/572, 2/72)

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü 25.10.1999

Sayı : B.02.0.KKG/196-342/5237

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

Bülent Ecevit

Başbakan

1/792 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü 17.6.1998

Sayı : B.02.0.KKG/101-1383/3338

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

İçişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 27.5.1998 tarihinde kararlaştırılan “Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

MesutYılmaz

Başbakan

GENEL GEREKÇE

Jandarma Genel Komutanlığı bünyesinde bulunan sivil memurların atanmaları “657 sayılı Devlet Memurları Kanunu” ile “2451 sayılı Bakanlıklar ve Bağlı Kuruluşlarda Atama Usulüne İlişkin Kanun”un gönderme yapması suretiyle “2803 sayılı Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanunu”na göre Jandarma Genel Komutanı tarafından yapılmaktadır.

İşçilerle ilgili işlemler ise “1475 sayılı İş Kanunu” ve “2822 sayılı Toplu İş Sözleşmesi, Grev ve Lokavt Kanunu” hükümleri ile düzenlenmekte, bu kapsamda işçilerin yer değiştirme işlemleri de Jandarma Genel Komutanı tarafından yürütülmektedir.

“3269 sayılı Uzman Erbaş Kanunu”na tâbi uzman erbaşların atanmaları konusunda kendi özel kanunlarında açık bir düzenleme bulunmamakta, sadece bu Kanunun 18 inci maddesinde sözleşme süreleri içerisinde atanma ve yer değiştirme işlemlerine tâbi tutulabilecekleri belirtilmektedir. Ancak; atanmayla ilgili diğer hususlar bu Kanunda yer almamaktadır. Bu konudaki boşluğu gidermek ve atanma usulü konusunda uyum sağlamak amacıyla Jandarma Genel Komutanlığı kadro ve kuruluşlarında istihdam edilen uzman erbaşların da atanmalarına ilişkin hususun bu Kanunda yer alması amaçlanmıştır.

Konuyla ilgili tereddütleri ortadan kaldırmak, atanmayla ilgili yetkileri topluca bir kanunda düzenlemek amacıyla 2803 sayılı Kanunda değişiklik yapılması ihtiyacı doğmuş ve yapılan bu değişiklik ile; uzman erbaş, sivil memur ve işçilerin atanmalarının da subay, astsubay ve uzman jandarma atanmalarında olduğu gibi Jandarma Genel Komutanı tarafından yapılabilmesi, bu düzenlemenin de doğrudan 2803 sayılı Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununda yer alması amaçlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. — Madde ile; Jandarma Teşkilâtı bünyesinde istihdam edilen uzman erbaş, sivil memur ve işçilerin atanma işlemlerinin Jandarma Genel Komutanı tarafından doğrudan 2803 sayılı Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa dayanılarak yapılabilmesinin sağlanması amaçlanmıştır.

Madde 2. — Yürürlük maddesidir.

Madde 3. — Yürütme maddesidir.

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü 25.10.1999

Sayı : B.02.0.KKG/196-342/5237

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

Bülent Ecevit

Başbakan

1/807 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü 21.8.1998

Sayı : B.02.0.KKG.0.11/101-1397/4719

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

İçişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 23.7.1998 tarihinde kararlaştırılan “Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

Mesut Yılmaz

Başbakan

GENEL GEREKÇE

Genel Kolluk Kuvveti olarak Jandarma, soruşturma yaparken yakaladığı şahısları kanunlarda öngörülen süre kadar gözaltında tutmaktadır. Bu süre içinde gözaltında bulunan kişilerin yeme, içme ve nakilleri ilave masrafları gerektirmektedir. Bu konuda “2803 sayılı Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanunu”nda bir düzenleme bulunmamaktadır. Bu kişilerin ihtiyaçlarının karşılanması bir zorunluluk olup, hukukumuzun da bir gereğidir.

Aynı görevi şehir merkezlerinde yürüten polis teşkilâtının bu ihtiyacı “2559 sayılı Polis Vazife ve Selahiyet Kanunu”na 1985 yılında eklenen bir madde ile giderilmiş olup, aynı hükmün “2803 sayılı Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanunu”na da dahil edilerek bu sorunun çözülmesi amaçlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. — Jandarma tarafından ilgili kanun hükümlerine göre gözaltında tutulan kişilerin yeme, içme ve nakil masraflarının karşılanabilmesi amaçlanmaktadır.

Madde 2. — Yürürlük maddesidir.

Madde 3. — Yürütme maddesidir.

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

JANDARMA TEŞKİLÂT, GÖREV VE YETKİLERİ KANUNUNA BİR
MADDE EKLENMESİNE DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. — 10.3.1983 tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa aşağıdaki madde eklenmiştir.

“EK MADDE 4. —Gözaltına alınanların yeme, içme ihtiyaçlarına ve nakillerine ait masraflar Jandarma Genel Komutanlığı bütçesine konulacak ödenekle karşılanır.”

MADDE 2. — Bu Kanun, yayımı tarihini takip eden malî yılbaşında yürürlüğe girer.

MADDE 3. — Bu kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
 
  Mesut Yılmaz    
  Başbakan    
  Dev. Bak. ve Başb. Yrd. Millî Sav. Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bakanı
  B. Ecevit İ. Sezgin G. Taner
  Devlet Bakanı DevletBakanı DevletBakanı
  H. Özkan Y. Seçkiner I. Saygın
  DevletBakanı DevletBakanı DevletBakanı
  Prof. Dr. H. S. Türk Prof. Dr. S. Yıldırım R. Serdaroğlu
  Devlet Bakanı DevletBakanı V. Devlet Bakanı
  M. Gürdere R. Serdaroğlu Prof. Dr. A. Andican
  DevletBakanı V. DevletBakanı DevletBakanı
  Y. Topçu M. Yılmaz R. Şahin
  DevletBakanı DevletBakanı DevletBakanı
  B. Kara C. Kavak E. Aşık
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  R. K. Yücelen H. Gemici M. Batallı
  Adalet Bakanı İçişleri Bakanı Dışişleri Bakanı V.
  O. Sungurlu M. Başesgioğlu İ. Talay
  Maliye Bakanı Millî EğitimBakanı Bayındırlık ve İskân Bakanı
  Z. Temizel H. Uluğbay Y. Topçu
  SağlıkBakanı Ulaştırma Bakanı V. Tarım ve Köyişleri Bakanı
  H. İ. Özsoy M. Batallı M. Taşar
  Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı
  Prof. Dr. N. Çağan Y. Erez M. C. Ersümer
  Kültür Bakanı Turizm Bakanı Orman Bakanı
  İ. Talay İ. Gürdal E. Taranoğlu
    Çevre Bakanı  
    Dr. İ. Aykut  

 

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü 25.10.1999

Sayı : B.02.0.KKG/196-342/5237

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

Bülent Ecevit

Başbakan

1/827 Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa İki Ek Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü 22.9.1998

Sayı : B.02.0.KKG.0.11/101-1177/5368

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

İçişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 27.8.1998 tarihinde kararlaştırılan “Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa İki Ek Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

Mesut Yılmaz

Başbakan

GENEL GEREKÇE

2803 sayılı Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanunu Jandarmaya; adlî, mülkî, askerî ve diğer görevleri yerine getirme sorumluluğunu vermiştir. Bu görevlerin gerektiği gibi yerine getirilebilmesi etkin bir istihbarat ile de doğrudan ilgilidir. Ülke yüzölçümünün % 92’lik bölümünde görev yapan Jandarmanın kendi görevleri ile ilgili istihbarat faaliyetinde bulunması, genel kolluk kuvveti olmasının da bir gereğidir. Günümüzde ülkeleri tehdit eden terör ve organize suç örgütlerinin öncelikle kırsal alanda üslenmesi ve faaliyetlerini buralardan şehirlere yayması, bu bölgelerdeki haber alma faaliyetinin önemini daha da artırmaktadır. Tasarının yasalaşması halinde bu konuda önemli bir ihtiyaç giderilmiş olacaktır.

Jandarmaya verilen görevlerin yerine getirilmesi sırasında, mahallî jandarma birliklerinin yetersiz kalması veya kalacağının anlaşılması halinde, bu birlikleri takviye amacıyla ve bunlarla koordineli olarak görev yapmak üzere, ilgili valinin talebi ile veya doğrudan İçişleri Bakanlığınca ilave birimlerin görevlendirilmesine ihtiyaç hissedilmektedir. Bu ihtiyacı karşılamak amacıyla, mahallî mülkî amire karşı da sorumlu olarak görev yapacak takviye amaçlı birimlerin; Jandarma Genel Komutanlığının merkez, bölge ve il teşkilâtlarından görevlendirilebilmesine imkân sağlanmaktadır. Bu birimler ile, kırsal kesimde asayişin sağlanması, suçların önlenmesi ve soruşturulması gibi görevlerde mevcut etkinlik daha da artırılmış olacaktır.

Günümüzde işlenen suç çeşitlerinin artması, vasıflı ve örgütlü suçların yoğunluk kazanması, kolluk kuvvetlerinin bu suçların faillerini yakalayacak, hukukun gerektirdiği şekilde soruşturma yapacak uzman personele ve teknik donanıma sahip olmaları zorunluluğunu da beraberinde getirmektedir. Bu maksatla Jandarma Genel Komutanlığı da görevin özelliğine göre; teknik donanıma sahip, uzman personelden kurulu birimler oluşturma ihtiyacı içindedir. Ancak bu birimlerin ilçe düzeyine yaygınlaştırılması gerek teknik, gerekse personel yetersizliği açılarından mümkün olamamakta, böyle bir oluşum aynı zamanda ekonomik bulunmamaktadır. Bu nedenle sözkonusu birimlerin merkez, bölge ve il teşkilâtları bünyesinde oluşturulması amaçlanmıştır. Mahallî kolluk kuvvetleri mevcut imkânı ile adlî soruşturma faaliyetini yerine getirirken, bu kuvvetlere yardımcı olmak amacıyla ihtiyaç duyulan yere gönderilecek birimlerin, Ceza Mahkemeleri Usulü Kanunu ve diğer ilgili mevzuat hükümlerine göre işlenen suçların soruşturulmasına yönelik olarak, yetkili mahallî kolluk güçleri ile birlikte çalışma yapmaları sağlanmaktadır. Bu düzenleme yapılırken, mahallî kolluk kuvvetlerinin kanunlardan doğan görev, yetki ve sorumlulukları da saklı tutulmaktadır. Tasarının yasalaşması halinde teknolojik gelişimin taşrada kullanılmasına da imkân sağlanmış olacaktır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Jandarmaya verilen görevlerin daha etkili bir şekilde yerine getirilebilmesini sağlamak amacıyla ülke düzeyinde istihbarat faaliyetinde bulunma ve bu maksatla gerekli teşkilatını kurma yetkisi verilmektedir. Bu suretle Jandarma; kanunlarla kendisine verilen görevlerine ilişkin olarak; bilgi toplayabilecek, bu bilgiyi değerlendirerek yetkili kuruluşlara veya bu bilgilere ihtiyaç duyan birimlerine ulaştıracaktır. Görev bölgesinin genişliği, bu bölgenin terörle mücadeledeki önemi dikkate alındığında, toplanacak bilginin terörle mücadeleye de olumlu katkı sağlayacağı değerlendirilmektedir.

Jandarma Genel Komutanlığı merkez teşkilâtı ile Jandarma Bölge ve İl Jandarma Komutanlıklarında, teknik donanıma sahip, özel eğitimli personelden oluşan birimler kurularak, bu birimlerin ilgili vali veya doğrudan İçişleri Bakanlığınca ihtiyaç duyulacak yerde ve zamanda görevlendirilebilmelerine imkân sağlanmaktadır. Ayrıca adlî soruşturma faaliyetlerinde yetkili mahallî kolluk kuvvetlerine takviye etmek amacıyla; merkez, bölge ve il teşkilâtları bünyesinde oluşturulacak birimlerin, adlî soruşturma kapsamında görevlendirilmelerine de imkân sağlanmaktadır. Bu görevlendirmeler yapılırken mahallî kolluk kuvvetlerinin mevcut kanunlardan doğan yetkileri saklı tutulmuş, ayrıca bu birimlerin yerine getirilen görevin yürütülmesi açısından mahallî mülkî amire karşı da sorumlu olarak faaliyette bulunmaları öngörülmüştür.

Madde 2. – Yürürlük maddesidir.

Madde 3. – Yürütme maddesidir.

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

JANDARMA TEŞKİLÂT, GÖREV VE YETKİLERİ KANUNUNA İKİ EK MADDE
EKLENMESİNE DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. — 10.3.1983 tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa aşağıdaki maddeler eklenmiştir.

“EK MADDE 4. — Jandarma, kanunlarla kendisine verilen görevleri yerine getirmek için istihbarat faaliyetinde bulunur. Bu amaçla gerekli teşkilâtı kurar, bilgi toplar, değerlendirir, yetkili mercilere veya kullanım alanına ulaştırır. Devletin diğer istihbarat kuruluşlarıyla işbirliği yapar.”

“EK MADDE 5. — Kanunlarla kendisine verilmiş görevlerin yerine getirilmesinde mahallî jandarma birliklerinin yetersiz kaldığı veya kalacağının anlaşılması halinde, ilgili valinin talebi üzerine veya doğrudan İçişleri Bakanlığınca, Jandarma Genel Komutanlığının merkez, bölge ve il teşkilâtlarından birimler görevlendirilebilir.

Bu birimler görev yaptıkları mahallin en büyük mülkî amirine karşı da sorumludurlar. Mahallî kolluk kuvvetlerinin kanunlardan doğan görev, yetki ve sorumlulukları saklıdır.

Bu birimlerin görevlendirilmesi, yetki ve sorumlulukları ile koordinasyona ilişkin esas ve usuller İçişleri Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenir.”

MADDE 2. — Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. — Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
 
  Mesut Yılmaz    
  Başbakan    
  Dev. Bak. ve Başb. Yrd. Millî Sav. Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bakanı V.
  B. Ecevit İ. Sezgin A. Andican
  Devlet Bakanı DevletBakanı DevletBakanı
  H. Özkan Y. Seçkiner I. Saygın
  DevletBakanı DevletBakanı DevletBakanı V.
  Prof. Dr. H. S. Türk Prof. Dr. S. Yıldırım İ. Gürdal
  Devlet Bakanı DevletBakanı Devlet Bakanı
  M. Gürdere Prof. Dr. Ş. Gürel Prof. Dr. A. Andican
  DevletBakanı DevletBakanı DevletBakanı
  I. Çelebi M. Yılmaz R. Şahin
  DevletBakanı V. DevletBakanı V. DevletBakanı
  E. Aşık H. İ. Özsoy E. Aşık
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  R. K. Yücelen H. Gemici M. Batallı
  Adalet Bakanı İçişleri Bakanı Dışişleri Bakanı
  H. Denizkurdu K. Aktaş İ. Cem
  Maliye Bakanı Millî EğitimBakanı Bayındırlık ve İskân Bakanı
  Z. Temizel H. Uluğbay Y. Topçu
  SağlıkBakanı Ulaştırma Bakanı Tarım ve Köyişleri Bakanı
  H. İ. Özsoy A. A. Denizolgun M. Taşar
  Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı
  Prof. Dr. N. Çağan Y. Erez M. C. Ersümer
  Kültür Bakanı Turizm Bakanı Orman Bakanı
  İ. Talay İ. Gürdal E. Taranoğlu
    Çevre Bakanı  
    Dr. İ. Aykut  

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa bir madde eklenmesine dair teklifim gerekçesi ile birlikte ilişikte sunulmuştur.

Gereğini saygılarımla arz ederim.

Yücel Seçkiner

Ankara

GENEL GEREKÇE

Genel Kolluk Kuvveti olarak Jandarma, soruşturma yaparken yakaladığı şahısları kanunlarda öngörülen süre kadar gözaltında tutmaktadır. Bu süre içinde gözaltında bulunan kişilerin yeme, içme ve nakilleri ilave masrafları gerektirmektedir. Bu konuda “2803 sayılı Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanunu”nda bir düzenleme bulunmamaktadır. Bu kişilerin ihtiyaçlarının karşılanması bir zorunluluk olup, hukukumuzun da bir gereğidir.

Aynı görevi şehir merkezlerinde yürüten polis teşkilâtının bu ihtiyacı “2559 sayılı Polis Vazife ve Salahiyet Kanunu”na 1985 yılında eklenen bir madde ile giderilmiş olup, aynı hükmün “2803 sayılı Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanunu”na da dahil edilerek bu sorunun çözülmesi amaçlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. — Jandarma tarafından ilgili kanun hükümlerine göre gözaltında tutulan kişilerin yeme, içme ve nakil masraflarının karşılanabilmesi amaçlanmaktadır.

Madde 2. — Yürürlük maddesidir.

Madde 3. — Yürütme maddesidir.

ANKARA MİLLETVEKİLİ YÜCEL SEÇKİNER’İN TEKLİFİ

JANDARMA TEŞKİLÂT, GÖREV VE YETKİLERİ KANUNUNA
BİR MADDE EKLENMESİNE DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. — 10.3.1983 tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa aşağıdaki madde eklenmiştir.

“EK MADDE 4. — Gözaltına alınanların yeme, içme ihtiyaçlarına ve nakillerine ait masraflar Jandarma Genel Komutanlığı bütçesine konulacak ödenekle karşılanır.”

MADDE 2. — Bu Kanun, yayımı tarihini takip eden malî yılbaşında yürürlüğe girer.

MADDE 3. — Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

İçişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

İçişleri Komisyonu

Esas No. : 1/569,1/571,1/572,2/72 10.12.1999

Karar No. : 21

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

İçişleri Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca sırasıyla 17.6.1998, 22.9.1998 ve 21.8.1998 tarihlerinde 20 nci Dönem TBMMBaşkanlığına sunulan “Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, “Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa İki Ek Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı” ve “Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı”, bu dönemde sonuçlandırılamadığından hükümsüz sayılmış ve 25.10.1999 tarihinde Bakanlar Kurulunca Başkanlığınıza Tasarıların yenilendiği bildirilmiştir. Başkanlığınızca 1.11.1999 tarihinde Komisyonumuza havale edilen mezkûr Tasarılar ile 21.6.1999 tarihinde havale edilen “Ankara Milletvekili Yücel Seçkiner’in Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununa Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Teklifi”, Komisyonumuzun 9.12.1999 tarihli 13 üncü toplantısında Millî Savunma ve İçişleri Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla, birleştirilerek görüşülmüştür.

1/569 esas numaralı Tasarı ile Jandarma teşkilâtında görev yapan uzman erbaş, sivil memur ve işçilerin, Jandarma Genel Komutanı tarafından atanmalarına yasal dayanak kazandırılmaya çalışılmaktadır.

Bilindiği gibi, halen, jandarma teşkilâtında görev yapan subay, astsubay ve uzman jandarma, 2803 sayılı Kanun hükümlerine dayanarak, Jandarma Genel Komutanı tarafından atanmakta; uzman erbaş, sivil memur ve işçilerin ataması fiilen Jandarma Genel Komutanı tarafından yapıldığı halde bu işlemin açık yasal dayanağı bulunmamaktadır. Sivil memurlar, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile 2451 sayılı Bakanlıklar ve Bağlı Kuruluşlarda Atama Usulüne İlişkin Kanun hükümlerinden yararlanılarak; işçiler, 1475 sayılı İş Kanunu ile 2822 sayılı Toplu İş Sözleşmesi, Grev ve Lokavt Kanunu hükümlerinden yararlanılarak; uzman erbaşlar 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanunu hükümlerinden yararlanılarak Jandarma Genel Komutanı tarafından atanmaktadır. Tasarı, bu konuda ortaya çıkan tereddütleri gidermek, fiilî duruma yasal dayanak kazandırmak ve atamayla ilgili yetkileri topluca düzenlemek amacıyla hazırlanmıştır.

1/572 esas numaralı Tasarı ile jandarmanın istihbarat faaliyetlerine yasal dayanak kazandırılmaya çalışılmaktadır.

1/571 esas numaralı Kanun Tasarısı ve 2/72 esas numaralı Kanun Teklifi ile jandarmanın gözaltına aldığı kişilerin yeme, içme ihtiyaçlarına ve nakillerine ait masrafların, Jandarma Genel Komutanlığı bütçesine konulacak bir ödenekle karşılanması sağlanmaya çalışılmaktadır.

Tasarılar ve Teklifin tümü üzerinde yapılan görüşmelerden sonra, Tasarılar ve Teklif uygun bulunmuş, 1/569 esas numaralı Kanun Tasarısının görüşmelere esas alınması suretiyle maddelerin görüşülmesine geçilmesi kararlaştırılmıştır.

Görüşmelere esas alınan Kanun Tasarısının 1 inci maddesi, jandarma teşkilâtında görev yapan uzman erbaş, sivil memur ve işçilerin, Jandarma Genel Komutanı tarafından atanacağını öngörmektedir. Madde, 1 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

1/572 esas numaralı Tasarının 1 inci çerçeve maddesi, 2803 sayılı Kanuna iki ek madde eklemek suretiyle, jandarmanın istihbarat faaliyetlerine yasal dayanak kazandırmaya çalışmaktadır. Madde, Tasarının 2 nci maddesi olarak kabul edilmiştir.

1/571 esas numaralı Tasarı ile 2/72 esas numaralı Teklifin çerçeve 1 inci maddeleri, 2803 sayılı Kanuna bir ek madde eklemek suretiyle, gözaltına alınan kişilerin yeme-içme masrafları ile nakillerine ilişkin masraflarının, Jandarma Genel Komutanlığı bütçesine konulacak ödenekle karşılanmasını sağlamaktadır. Komisyonumuz, ek maddeyi, 2 nci çerçeve madde içine almış ve ek madde teselsülünü sağlamak suretiyle 2 nci maddeyi yeniden düzenlemiştir. Böylece çerçeve 2 nci madde, üç ek maddeyi (ek madde 4, ek madde 5 ve ek madde 6) içerecek hale getirilmiş ve bu haliyle kabul edilmiştir.

Görüşmelere esas alınan Kanun Tasarısının yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri, 3 ve 4 üncü maddeler olarak kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere arz olunur.
 
  Sözcü Kâtip
  Hasan Fehmi Konyalı Hasan Hüseyin Balak
  Ordu Tokat
  Üye Üye
  Hasari Güler Halil İbrahim Özsoy
  Adıyaman Afyon
  Üye Üye
  Kemal Çelik Tamer Kanber
  Antalya Balıkesir
  Üye Üye
  Faruk Çelik Bekir Aksoy
  Bursa Çorum
  Üye Üye
  Osman Aslan Mustafa Zorlu
  Diyarbakır Isparta
  Üye Üye
  Yalçın Kaya Erol Al
  İçel İstanbul
  Üye Üye
  Hüseyin Mert Ali Oğuz
  İstanbul İstanbul
  Üye Üye
  Mehmet Pak M. Cihan Yazar
  İstanbul Manisa
  Üye  
  Mehmet Çakar  
  Samsun  

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

JANDARMA TEŞKİLÂT, GÖREV VE YET-KİLERİ KANUNUNUN BİR MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1. — 10.3.1983 tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun 14 üncü maddesinin başlığı, birinci fıkrasında yer alan “Subay, astsubay ve uzman jandarmanın atanmaları;” ibaresi ve birinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Jandarma subay, astsubay, uzman jandarma, uzman erbaş, sivil memur ve işçilerin atanma ve yer değiştirme esasları :”

“Subay, astsubay, uzman jandarma, uzman erbaş, sivil memur ve işçilerin atanmaları;”

“a) Asteğmen-albay (albay dahil) rütbelerindeki subaylar ile astsubay, uzman jandarma, uzman erbaş, sivil memur ve işçilerin atanmaları Jandarma Genel Komutanınca,”

İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL
ETTİĞİ METİN

JANDARMA TEŞKİLÂT, GÖREV VE YETKİLERİ KANUNUNUN BİR MADDESİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ VE KANUNA EK MADDELER EKLENMESİNE DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1. — 10.3.1983 tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun 14 üncü maddesinin başlığı, birinci fıkrasında yer alan “subay, astsubay ve uzman jandarmanın atanmaları;” ibaresi ve birinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Jandarma subay, astsubay, uzman jandarma, uzman erbaş, sivil memur ve işçilerin atanma ve yer değiştirme esasları :”

“Subay, astsubay, uzman jandarma, uzman erbaş, sivil memur ve işçilerin atanmaları;

“a) Asteğmen-albay (albay dahil) rütbelerindeki subaylar ile astsubay, uzman jandarma, uzman erbaş, sivil memur ve işçilerin atanmaları Jandarma Genel Komutanınca,”

MADDE 2. — 2803 sayılı Kanuna aşağıdaki maddeler eklenmiştir.

“EK MADDE 4. —Jandarma, kanunlarla kendisine verilen görevleri yerine getirmek için istihbarat faaliyetinde bulunur. Bu amaçla gerekli teşkilâtı kurar, bilgi toplar, değerlendirir, yetkili mercilere veya kullanım alanına ulaştırır. Devletin diğer istihbarat kuruluşlarıyla işbirliği yapar.

EK MADDE 5. —Kanunlarla kendisine verilmiş görevlerin yerine getirilmesinde mahallî jandarma birliklerinin yetersiz kaldığı veya kalacağının anlaşılması halinde, ilgili valinin talebi üzerine veya doğrudan İçişleri Bakanlığınca, Jandarma Genel Komutanlığının merkez, bölge ve il teşkilâtlarından birimler görevlendirilebilir.

Bu birimler görev yaptıkları mahallin en büyük mülkî amirine karşı da sorumludurlar. Mahallî kolluk kuvvetlerinin kanunlardan doğan görev, yetki ve sorumlulukları saklıdır.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

MADDE 2. — Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. —Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

Bu birimlerin görevlendirilmesi, yetki ve sorumlulukları ile koordinasyona ilişkin esas ve usuller İçişleri Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenir.

EK MADDE 6. — Gözaltına alınanların yeme, içme ihtiyaçlarına ve nakillerine ait masraflar Jandarma Genel Komutanlığı bütçesine konulacak ödenekle karşılanır.”

MADDE 3. — Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4. — Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
 
  Mesut Yılmaz    
  Başbakan    
  Dev. Bak. ve Başb. Yrd. Millî Sav. Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bakanı
  B. Ecevit İ. Sezgin G. Taner
  Devlet Bakanı DevletBakanı DevletBakanı
  H. Özkan Y. Seçkiner I. Saygın
  DevletBakanı DevletBakanı DevletBakanı
  Prof. Dr. H. S. Türk Prof. Dr. S. Yıldırım R. Serdaroğlu
  Devlet Bakanı DevletBakanı Devlet Bakanı
  M. Gürdere Prof. Dr. Ş. Gürel Prof. Dr. A. Andican
  DevletBakanı DevletBakanı DevletBakanı
  I. Çelebi M. Yılmaz R. Şahin
  DevletBakanı DevletBakanı DevletBakanı
  B. Kara C. Kavak E. Aşık
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  R. K. Yücelen H. Gemici M. Batallı
  Adalet Bakanı İçişleri Bakanı Dışişleri Bakanı V.
  O. Sungurlu M. Başesgioğlu Ş. Gürel
  Maliye Bakanı Millî EğitimBakanı Bayındırlık ve İskân Bakanı
  Z. Temizel H. Uluğbay Y. Topçu
  SağlıkBakanı Ulaştırma Bakanı V. Tarım ve Köyişleri Bakanı V.
  H. İ. Özsoy R. Serdaroğlu R. K. Yücelen
  Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı V. Sanayi ve Ticaret Bakanı Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı
  Z. Temizel Y. Erez M. C. Ersümer
  Kültür Bakanı V. Turizm Bakanı Orman Bakanı
  H. Özkan İ. Gürdal E. Taranoğlu
    Çevre Bakanı  
    Dr. İ. Aykut  

 

SIRA SAYISI 295 İN SONU