Dönem : 21 Yasama Yılı : 2

T.B.M.M. (S. Sayısı : 395)

Tasarrufların Teşviki ve Kamu Yatırımlarının Hızlandırılması Hakkında Kanunun, Özelleştirme Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun, Asker Ailelerinden Muhtaç Olanlara Yardım Hakkında Kanunun, Futbol Müsabakalarında Müşterek Bahisler Tertibi Hakkında Kanunun, Gecekondu Kanununun, Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun ve Ödeme Güçlüğü İçinde Bulunan Bankerlerin İşlemleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi ve Yürürlükten Kaldırılması ile Bazı Tekel Maddeleri Fiyatlarına Yapılan Zamlardan Elde Edilen Hâsılatın T.C. Merkez Bankasında Açılacak Bir Deprem Fonu Hesabında Toplanmasına Dair Kanunun Yürürlükten Kaldırılması Hakkında Kanun

Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/645)

T.C.

Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar 10.3.2000

Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-34/1361

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 25.2.2000 tarihinde kararlaştırılan “Tasarrufların Teşviki ve Kamu Yatırımlarının Hızlandırılması Hakkında Kanunun, Özelleştirme Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun, Asker Ailelerinden Muhtaç Olanlara Yardım Hakkında Kanunun, Futbol Müsabakalarında Müşterek Bahisler Tertibi Hakkında Kanunun, Gecekondu Kanununun, Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun ve Ödeme Güçlüğü İçinde Bulunan Bankerlerin İşlemleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi ve Yürürlükten Kaldırılması ile Bazı Tekel Maddeleri Fiyatlarına Yapılan Zamlardan Elde Edilen Hasılatın T.C. Merkez Bankasında Açılacak Bir Deprem Fonu Hesabında Toplanmasına Dair Kanunun Yürürlükten Kaldırılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

Bülent Ecevit

Başbakan

GENEL GEREKÇE

Bilindiği üzere, 1980’li yıllardan itibaren fon uygulamalarının artması malî disiplinin bozulmasına, bütçe birliğinin zedelenmesine ve kaynakların etkin kullanımı prensibinden uzaklaşılmasına yol açmıştır.

Bu gelişmeler neticesinde, maliye politikalarının etkinliğinin artırılması ve fonların belirli bir malî disipline kavuşturulması amacıyla 1992 yılından itibaren T.C. Merkez Bankası nezdinde “Müşterek Fon Hesabı” açılarak tüm fonların gelirleri bu hesaptan geçirilmeye başlanılmıştır. 1993 yılında ise fonların büyük bir kısmı bütçe kapsamına alınmıştır.

Mevcut fon politikalarının hedefleri arasında, fonların yükümlülüklerinin artırılmayarak bütçe kapsamındaki fonların faaliyetlerinin ilgili genel ve katma bütçeli kuruluşlar tarafından üstlenilerek fonların zaman içinde tasfiye edilmeleri de yer almaktadır.

Diğer taraftan, Hükümetimizin uygulamaya koyduğu Malî Uyum ve Enflasyon Düşürme Programı ile bütçenin şeffaflığı ilkesini temin amacıyla bütçe kapsamı içinde bulunan 61 fondan 20’sinin 2000 yılı Şubat ayı, 25’inin 2000 yılı Ağustos ayı, kalan fonların ise 2001 yılının ilk yarısı içinde tasfiye edilmesi, ayrıca bütçe içi veya dışında yeni fonlar oluşturulmaması kararlaştırılmıştır.

Bu noktadan hareketle 1993 yılından itibaren bütçe kapsamına alınan fonlar arasında günümüze kadar bütçe kanunlarında iz ödenekle takip edilen 4 adet fon tespit edilmiş olup bunlar Menkul KıymetlerTanzim Fonu, Deprem Fonu, Gecekondu Fonu (Bakanlık) ve Sağlık Hizmetlerini Destekleme Fonu’dur.

Bunun yanı sıra, esasen belediyelerin mükellefiyetinde olan yardımlar için belediyelerin kaynaklarının yetmemesi halinde başvurulan bir fon olan Muhtaç Asker Ailelerine Yardım Fonu ile gelirlerinin en büyük dilimini oluşturan Akaryakıt Tüketim Vergisi hasılatından alınan payların 10.9.1998 tarih ve 98/11803 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile sıfıra indirilmiş olması nedeniyle, bütçeye katkısı önemli ölçüde azalan Türk Sporunu Teşvik Fonu ise, yükümlülüklerini bütçeye konulan küçük ödeneklerle karşılamaktadır.

Son altı yılda herhangi bir faaliyet göstermeyen, önemini kaybetmek suretiyle işlemez duruma gelmiş olup varlığını sürdürmesinde de herhangi bir yarar görülmeyen Menkul Kıymetler Tanzim Fonu, Deprem Fonu, Gecekondu Fonu (Bakanlık) ve Sağlık Hizmetlerini Destekleme Fonu ile mevcut fon sistemi karşısında devamına gerek kalmadığı tespit edilen Kamu Ortaklığı Fonu, Türk Sporunu Teşvik Fonu ve Muhtaç Asker Ailelerine Yardım Fonu’nun tasfiye edilmelerine ilişkin Kanun Tasarısı hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Diğer fonlar gibi Kamu Ortaklığı Fonu da 1992 yılından itibaren uygulanmakta olan Müşterek Fon Hesabı içerisinde yer almaktadır. Gelirleri Bütçe geliri kaydedilmekte, harcamaları için ise Bütçeden ödenek ayrılmaktadır. Bu nedenle, Fon finansmanı kapsamındaki projelerin Fon aracılığı ile finanse edilmeleri ile doğrudan Bütçeden ödenek alınarak finanse edilmeleri arasında bir fark bulunmamaktadır. Madde, Fon finansmanı kapsamındaki altyapı projelerinin yapımı ile bunların işletme, bakım, onarım, idame ve benzeri her türlü masraflarının genel bütçeden ve/veya katma bütçeden ilgili kuruluşlar adına ayrılan ödenekten karşılanmasına imkân sağlamak amacıyla hazırlanmıştır.

Diğer taraftan, halen uygulanmakta olan sistem gereğince Kamu Ortaklığı Fonundan finanse edilen altyapı projelerinin işletilmesinden sağlanan gelirler Bütçeye gelir kaydedilmektedir. Fonun tasfiyesi halinde söz konusu gelirlerin yatırımlarda kullanılmak üzere ilgili kuruluşların gelirleri arasına alınması sağlanarak finansmanlarına katkı sağlanması amaçlanmıştır.

Ayrıca, Kamu Ortaklığı Fonundan kalkınmada öncelikli yörelerde yer alan yatırımlara daha evvel Türkiye Kalkınma Bankası aracılığı ile kullandırılan kredilerin anapara ve faiz geri dönüşlerinin sağlanarak Hazine hesaplarına gelir yazılması, Fon kapsamında dış proje kredisi ile finanse edilen projelerin, herhangi bir tereddüte meydan verilmemesi bakımından kredilerin tabi olduğu koşullarda yürütülmesini teminen düzenleme yapılmıştır.

Diğer taraftan, Fonun finansmanında kullanılmak üzere daha evvel ihraç edilen tahviller nedeniyle sadece Çalışanların Tasarruflarını Teşvik Hesabı ile Konut Edindirme Yardımı hesabına borcu bulunmakta olup bunlarla ilgili tereddütleri gidermek amacıyla söz konusu borçların Hazine tarafından devralınacağına açıklık getirilmekte ve Fonun tasfiye sürecinde ilgili kuruluşlara devir ve sair hususlarda düzenleme yapmaya ve gerekli tedbirleri almaya Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın yetkili olduğu belirtilmektedir.

Madde 2. – 4046 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin üçüncü fıkrasına göre Kamu Ortaklığı Fonuna yapılacak aktarmalar hariç Özelleştirme Fonundan bütçeye veya herhangi bir fona aktarma yapılması mümkün olamamaktadır. Madde ile; Kamu Ortaklığı Fonunun yürürlükten kaldırılması sonucu Özelleştirme Fonunun nakit fazlası ile ilgili olarak ortaya çıkacak boşluğun telafisi amacıyla Özelleştirme Fonunun nakit fazlasının Hazinenin iç ve dış borçlarının ödenmesinde kullanılmak üzere Hazinenin 411 no.lu hesabına aktarılması amaçlanmaktadır.

Madde 3. – 11.8.1941 tarihli ve 4109 sayılı Kanunla, belediye hudutları içinde ikâmet eden muhtaç asker ailelerine yardım yapma mükellefiyeti verilen belediyeler, öncelikle kendi gelirleri ile bu yardımı yapmakta; kendi gelirlerinin yeterli olmaması durumunda 4109 sayılı Kanunla İçişleri Bakanlığı nezdinde kurulmuş bulunan Muhtaç Asker Ailelerine Yardım Fonundan yardım istemektedir.

4109 sayılı Kanunun Muhtaç Asker Ailelerine Yardım Fonu ile ilgili maddesi yürürlükten kaldırılmak suretiyle Fon tasfiye edileceğinden, bu Fondan yapılacak yardımların, fakru zaruret içinde ve muhtaç durumda bulunan vatandaşlara yardım amacıyla kurulan Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu kaynaklarından karşılanabilmesi sağlanmaktadır.

Madde 4. – 7258 sayılı Kanun gereğince elde edilen gelirlerin yüzde birinin Türk Sporunu Teşvik Fonuna aktarılacağına ilişkin ibare metinden çıkarılmakta ve söz konusu gelirlerin tamamının Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğüne aktarılması amaçlanmaktadır.

Madde 5. – 4109 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin dördüncü fıkrası, 7258 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları, 2983 sayılı Kanunun Kamu Ortaklığı Fonu ile ilgili düzenlemelere yer verilen maddelerinin yürürlükten kaldırılması için hazırlanmıştır.

Kamu Ortaklığı Fonunun tasfiye edilmesi halinde, 4046 sayılı Kanunun Özelleştirme Fonunun nakit fazlasının Kamu Ortaklığı Fonuna aktarılacağına ilişkin geçici 8 inci maddesinin ve Kamu Ortaklığı Fonunun Hazine Müsteşarlığı tarafından yürütüleceği hakkındaki geçici 6 ncı maddesinin son fıkrasının hükmü kalmayacağından yürürlükten kaldırılması gerekmektedir.

Diğer taraftan, 1971 yılında meydana gelen depremin yaralarının sarılması için ihtiyaç duyulan kaynağın Tekel ürünlerine zam yapılmak suretiyle karşılanması ve yapılan bu zamdan elde edilen hâsılatın deprem harcamalarında kullanılması amacıyla spesifik olarak 9.3.1972 tarih ve 1571 sayılı Kanunla kurulmuş olan Deprem Fonu, son yedi yıldır herhangi bir faaliyette bulunmayarak işlevini yitirmiş olması ve aynı konuda faaliyet gösteren Afetler Fonunun bulunması nedeniyle tasfiye edilmektedir.

Bunun yanısıra, 1993 yılından itibaren bütçe kapsamına alınan fonlar arasında bulunan, kaynağını tamamen bütçeden alan, günümüze kadar bütçede iz ödenekle takip edilen herhangi bir faaliyet göstermeyen veya işlevlerini yitirmiş olmaları nedeniyle varlıklarını sürdürmelerinde herhangi bir yarar görülmeyen 20.7.1966 tarihli ve 775 sayılı Kanunla ihdas edilen Gecekondu Fonu, 7.5.1987 tarihli 3359 sayılı Kanunun geçici 4 üncü maddesiyle Sağlık Bakanlığı bütçesine genel bütçeden ayrılacak ödenekle de yerine getirilmesi mümkün olan hizmetleri yerine getirmek için ihdas edilen Sağlık Hizmetlerini Destekleme Fonu ile Ödeme Güçlüğü İçinde Bulunan Bankerlerin İşlemleri Hakkında 35 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 31, ek 32, ve ek 33 üncü maddeleri ile tahvil arz ve talebi arasındaki dengesizlikleri gidermek ve tahvil piyasasının istikrarını sağlamak amacıyla kurulan Menkul Kıymet Tanzim Fonu tasfiye edilmektedir.

Madde 6. – 2000 Malî Yılı Bütçe Kanununun 29 uncu maddesinin (e) fıkrası uyarınca tasfiye edilen fonların her türlü gelirleri bütçe geliri addedileceğinden Kanunun 5 inci maddesinin (a), (e), (g) ve (h) fıkraları ile yürürlükten kaldırılan fonların gelirlerinin de bu maddeye uygun olarak bütçe geliri sayılması, ayrıca tasfiye edilen fonların demirbaş eşyasının bulunması halinde bunların ilgili Bakanlığa devredilmesi amaçlanmaktadır.

Diğer taraftan, 775 sayılı Gecekondu Kanununa 2.3.1988 tarihli ve 3414 sayılı Kanunla eklenen ek 3 üncü madde ile Gecekondu Fonunun İdaresi ile bütün hak ve vecibelerinin Toplu Konut İdaresine devredileceği; 17.6.1992 tarihli ve 3811 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesi ile de bu Kanunda öngörülen devir işlemleri ile Bayındırlık ve İskân Bakanlığının yetkisine dayanılarak başlatılmış veya başlatılacak iş ve işlemlerin 9.9.1985 tarihinden itibaren en geç onbeş yıl içinde sonuçlandırılması hükmünün yeralması nedeniyle adı geçen Fonun bütün mal varlığı, nakit imkânları, hakları ve vecibeleri, alacakları ve borçları, gelirleri ile görevlerinin Toplu Konut İdaresine devredilmesi düzenlenmektedir.

Ayrıca, kaldırılan fonların tasfiyesi ile ilgili gerekli düzenlemeleri yapmaya, 2000 Malî Yılı Bütçe Kanununun 29 uncu maddesinin (e) fıkrasına paralel olarak, Maliye Bakanı ile Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanlara yetki verilmektedir.

Madde 7. – Kamu Ortaklığı Fonu ile ilgili hükümlerin 1.1.2001 tarihinde Gecekondu Fonu ile ilgili hükümlerin 9.9.2000 tarihinde, diğer fonlar ile ilgili hükümlerin ise yayımı tarihinde yürürlüğe gireceğini düzenlemektedir.

Madde 8. – Yürütme maddesidir.

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu 6.4.2000

Esas No. : 1/645

Karar No. : 99

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bakanlar Kurulunca, 10.3.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 24.3.2000 tarihinde Komisyonumuza havale edilen “Tasarrufların Teşviki ve Kamu Yatırımlarının Hızlandırılması Hakkında Kanunun, Özelleştirme Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun, Asker Ailelerinden Muhtaç Olanlara Yardım Hakkında Kanunun, Futbol Müsabakalarında Müşterek Bahisler Tertibi Hakkında Kanunun, Gecekondu Kanununun, Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun ve Ödeme Güçlüğü İçinde Bulunan Bankerlerin İşlemleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi ve Yürürlükten Kaldırılması ile Bazı Tekel Maddeleri Fiyatlarına Yapılan Zamlardan Elde Edilen Hasılatın T.C. Merkez Bankasında Açılacak Bir Deprem Fonu Hesabında Toplanmasına Dair Kanunun Yürürlükten Kaldırılması Hakkında Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 4.4.2000 tarihinde yapmış olduğu 47 nci birleşiminde, Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Recep Önal ile Maliye Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Bilindiği gibi, 1980’li yıllardan itibaren fon uygulamalarının artması sonucunda ülkemizdeki malî disiplin bozulmuş, bütçe birliği zedelenmiş,kaynakların etkin kullanımından uzaklaşılmıştır. Fonların disipline kavuşturulması amacıyla 1992 yılından itibaren tüm fonların gelirleri T.C. Merkez Bankası nezdinde açılan “Müşterek Fon Hesabı” nda toplanmaya başlanmış, 1993 yılında da fonların büyük bir bölümü bütçe kapsamına alınmıştır.

Halen izlenmekte olan fon politikası çerçevesinde; fonların mevcut yükümlülükleri artırılmadan, üstlendikleri görevlerin genel ve katma bütçeli kuruluşlarca yürütülmesine ve fonların zaman içinde tasfiyesine çalışılmaktadır.

Bu çerçevede ilk aşamada, son yıllarda herhangi bir faaliyet göstermeyen ve işlemez hale gelen, varlığını sürdürmesinde de herhangi bir yarar görülmeyen Menkul Kıymetler Tanzim Fonu, Deprem Fonu, Gecekondu Fonu ve Sağlık Hizmetlerini Destekleme Fonu ile devamına gerek kalmadığı düşünülen Kamu Ortaklığı Fonu, Türk Sporunu Teşvik Fonu ve Muhtaç Asker Ailelerine Yardım Fonu’nun tasfiye edilmesi gerekli görülmüş ve tasarı bu amaçla hazırlanmıştır.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

– Fon uygulamalarının malî disiplini bozduğu, bütçe birliğinin zedelenmesine ve kaynakların etkin kullanımı ilkesinden uzaklaşılmasına yol açtığı, bu nedenlerle Tasarının olumlu karşılandığı,

– Fonların, geçmişte belirli zorlunluluklar çerçevesinde hızlı karar alma ve uygulama kolaylığı sağlamaları nedeniyle oluşturulduğu, ancak günümüzde pek çok fonun işlevini yitirmiş olduğu, esasen fon uygulamasının amacından sapmış olduğu,

– Tasarı olumlu karşılanmakla beraber, Tasarıda yer almayan ancak bir an önce tasfiyesi gereken başka fonlar da bulunduğu, bunların kuruluş amaçları ve bugünkü işleyişleri de dikkat alınarak seçici bir yaklaşımla tasfiyesinde yarar görüldüğü,

- Fonların, ülkemizin kalkınmasında çok önemli katkıları bulunduğu, halen son derece sağlıklı işleyen bazı fonların bulunduğu, bu fonların muhafazasında yarar görüldüğü,

- Fonların geçmişteki kuruluş gerekçeleri de dikkate alınmak suretiyle, mevcut bürokratik yapının yeterli olamadığı, hızlı karar alma ve uygulama gerektiren durumlar için yeni bir harcama yaklaşımı benimsenmesinin zorunlu olduğu,

- Devletin tek bir hazinesi bulunması gerektiği, oysa fonların malî yönetimi iyice içinden çıkılmaz bir hale getirdiği, bu nedenle maliye ve ekonomi politikalarının etkinliğinin azaldığı, esasen devletin gelir ve harcama sisteminin yeni baştan ele alınması gerektiği,

- Fonların tasfiyesinin olumlu bir başlangıç olmakla birlikte yeterli olmadığı, fonlar gibi çalışan vakıflar ve döner sermayelerin de olumlu ve olumsuz yönlerinin değerlendirilerek tasfiye edilmesinde yarar bulunduğu, diğer taraftan fonların ve döner sermayelerin standart bir denetim mekanizmasına tâbi tutulmasının yerinde olacağı,

Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;

- Fonların belirli veya birbirine yakın amaçlar grubunun gerçekleştirilmesi için belirli kaynakların toplandığı ve harcandığı, bütçe içi veya bütçe dışı kamusal nitelikli özel hesaplar olduğu,

— Fon uygulamasına bütçenin harcama usullerinin katılığından kurtulma ve ağır işleyen geleneksel malî kurumlara göre daha hızlı karar alma ve uygulama amacıyla başvurulduğu, ancak zamanla fon uygulamalarının amacı dışına çıktığı ve süresiz çalışan bir sisteme dönüştüğü,

—Fonların kuruluşlarından sonra büyük miktarlarda kaynağa sahip olur hale gelmeleri nedeniyle bütçe ve maliye politikalarının etkinliğinin azaldığı,

— Hükümetin 2000 yılı başında uygulamaya koyduğu “malî uyum ve enflasyonla mücadele” programı çerçevesinde fonların 2000 ve 2001 yıllarında kademeli olarak tasfiyesini öngördüğü, ilk aşamada tasfiye edilmesi gereken 22 adet fon belirlendiği, bu çerçevede Kanun ile kurulanların dışında kalan fonların tasfiyesi için Başbakan onayının alındığı, diğerleri için de çalışmaların devam ettiği, kanunla kurulmuş olan fonların tasfiyesi için de bu Tasarının hazırlandığı,

İfade edilmiştir.

Tümü üzerindeki görüşmeleri müteakip, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiş ve Tasarının maddeleri aynen kabul edilmiş, ancak, Tasarının başlığı kanunların hazırlanmasında uygulanan usul ve esaslar çerçevesinde yeniden düzenlenmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
 
  Başkan Başkanvekili
  Metin Şahin Mehmet Hanifi Tiryaki
  Antalya Gaziantep
  Sözcü Kâtip
  Nihat Gökbulut Cafer Tufan Yazıcıoğlu
  Kırıkkale Bartın
  Üye Üye
  Sait Açba Abdülkadir Akcan
  Afyon Afyon
  (İmzada bulunamadı)  
  Üye Üye
  Gaffar Yakın Hikmet Uluğbay
  Afyon Ankara
  Üye Üye
  Cengiz Aydoğan Ali Uzunırmak
  Antalya Aydın
  Üye Üye
  Zeki Ergezen M.Altan Karapaşaoğlu
  Bitlis Bursa
  (İmzada bulunamadı) (Fonlar kaldırılmalı, ancak işlevlerini
    görecek bütçe harcama reformu yapılmalı,
    yerel yönetim yasası yasalaştırılarak fon
    işlevleri yerel yönetimlere bırakılmalıdır.)
  Üye Üye
  Oğuz Tezmen Süleyman Coşkuner
  Bursa Burdur
     
  Üye Üye
  Hakkı Duran Mücahit Himoğlu
  Çankırı Erzurum
  Üye Üye
  Aslan Polat Mehmet Dönen
  Erzurum Hatay
  (İmzada bulunamadı)  
  Üye Üye
  Ramazan Gül Aydın Ayaydın
  Isparta İstanbul
  Üye Üye
  Ali Coşkun Hasan Metin
  İstanbul İzmir
  (İmzada bulunamadı)  
  Üye Üye
  İlhami Yılmaz Zeki Ünal
  Karabük Karaman
    (Yasanın isabetli bir şekilde uygulana-
    mayacağı düşüncesiyle muhalifim.)
  Üye Üye
  Necdet Tekin Ali Gebeş
  Kırklareli  Konya
  Üye Üye
  Ahmet Derin Süleyman Çelebi
  Kütahya Mardin
  (İmzada bulunamadı)  
  Üye Üye
  Veysi Şahin Cevat Ayhan
  Mardin Sakarya
    (Fonlardan karşılanan hizmetlerde aksama
    olacaktır. Bu tedbir alınmadan bu fonların
    kaldırılması yoluna gidilmesi uygun değildir.)
  Üye Üye
  Ş. Ramis Savaş Tarık Cengiz
  Sakarya Samsun
  Üye Üye
  Kemal Kabataş Lütfi Ceylan
  Samsun Tokat
  Üye  
  Hasan Özgöbek  
  Uşak  

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

TASARRUFLARIN TEŞVİKİ VE KAMU YATIRIMLARININ HIZLANDIRILMASI HAKKINDA KANUNUN, ÖZELLEŞTİRME UYGULAMALARININ DÜZENLENMESİNE VE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNUN, ASKER AİLELERİNDEN MUHTAÇ OLANLARA YARDIM HAKKINDA KANUNUN, FUTBOL MÜSABAKALARINDA MÜŞTEREK BAHİSLER TERTİBİ HAKKINDA KANUNUN, GECEKONDU KANUNUNUN, SAĞLIK HİZMETLERİ TEMEL KANUNUNUN VE ÖDEME GÜÇLÜĞÜ İÇİNDE BULUNAN BANKERLERİN İŞLEMLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ VE YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILMASI İLE BAZI TEKEL MADDELERİ FİYATLARINA YAPILAN ZAMLARDAN ELDE EDİLEN HÂSILATIN T.C. MERKEZ BANKASINDA AÇILACAK BİR DEPREM FONU HESABINDA TOPLANMASINA DAİR KANUNUN YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILMASI HAKKINDA

KANUN TASARISI

MADDE 1. – a) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte 29.2.1984 tarihli ve 2983 sayılı Tasarrufların Teşviki ve Kamu Yatırımlarının Hızlandırılması Hakkında Kanun gereğince Kamu Ortaklığı Fonundan finansa edilen ve ilgili kuruluşların projeleri arasında yer alan yatırım projelerinin finansmanı ve bunların işletme, bakım, onarım, idame ve benzeri her türlü masrafları genel ve/veya katma bütçeden ilgili kuruluşlar adına ayrılan ödenekten karşılanır.

b) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce Kamu Ortaklığı Fonundan finanse edilen altyapı tesislerinin işletilmesi ve işletme hakkı verilmesinden sağlanan gelirler, yatırımlarda ve altyapının bakım, onarım ve işletme giderlerinde kullanılmak üzere ilgili kuruluşların gelirleri arasına alınmış sayılır.

c) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce kalkınmada öncelikli yörelerde yer alan yatırımlara kullandırılan kredilerin anapara ve faizleri vade tarihlerinde Türkiye Kalkınma Bankası tarafından Hazine hesaplarına intikal ettirilir ve bütçeye gelir yazılır.

d)Kamu Ortaklığı Fonu kapsamında dış proje kredisi temini yoluyla finansa edilen yatırımlar, kredilerin tâbi olduğu koşullarda ilgili kuruluşlarca yürütülmeye devam edilir.

e)Kamu Ortaklığı Fonunun Çalışanların Tasarruflarını Teşvik Hesabına ve Konut Edindirme Yardımı Hesabına olan tahvil borçları Hazine tarafından devralınır.

f) Bu madde hükümlerinin uygulanmasıyla ilgili gerekli düzenlemeleri yapmaya ve gerekli tedbirleri almaya Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yetkilidir.

MADDE 2. – 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 10 uncu maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Özelleştirme Fonunun nakit fazlası, Hazinenin iç ve dış borç ödemelerinde kullanılmak üzere Hazine hesaplarına intikal ettirilir. Özelleştirme Fonundan diğer herhangi bir fona aktarma yapılmaz.”

MADDE 3. – 11.8.1941 tarihli ve 4109 sayılı Asker Ailelerinden Muhtaç Olanlara Yardım Hakkında Kanunun 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Madde 8. – Bu Kanun uyarınca yapılacak yardımlar için imkânları yetersiz kalan belediye ve köylere, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu kaynaklarından bütçe imkânları dahilinde yardım yapılabilir.”

MADDE 4. – 29.4.1959 tarihli ve 7258 sayılı Futbol Müsabakalarında Müşterek Bahisler Tertibi Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasındaki “yüzde biri Türk Sporunu Teşvik Fonuna, bakiyesi” ibaresi “tamamı” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 5. – a)11.8.1941 tarihli ve 4109 sayılı Asker Ailelerinden Muhtaç Olanlara Yardım Hakkında Kanunun 7 nci maddesinin dördüncü fıkrası,

b) 29.4.1959 tarihli ve 7258 sayılı Futbol Müsabakalarında Müşterek Bahisler Tertibi Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları,

c) 29.2.1984 tarihli ve 2983 sayılı Tasarrufların Teşviki ve Kamu Yatırımlarının Hızlandırılması Hakkında Kanunun 4, 5, 6, 11 ve 15 inci maddeleri,

d) 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun geçici 6 ncı maddesinin son fıkrası ile geçici 8 inci maddesi,

e)9.3.1972 tarihli ve 1571 sayılı Bazı Tekel Maddeleri Fiyatlarına Yapılan Zamlardan Elde Edilen Hâsılatın T.C. Merkez Bankasında Açılacak Bir Deprem Fonu Hesabında Toplanmasına Dair Kanun,

f) 20.7.1966 tarihli ve 775 sayılı Gecekondu Kanununun 14 ve 15 inci maddeleri ile ek 3 üncü maddesinin birinci fıkrası,

g) 7.5.1987 tarihli ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun geçici 4 üncü maddesi,

h) 14.1.1982 tarihli ve 35 sayılı Ödeme Güçlüğü İçinde Bulunan Bankerlerin İşlemleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 31, ek 32 ve ek 33 üncü maddeleri,

Yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 6. – 5 inci maddenin (a), (e), (g) ve (h) fıkraları ile yürürlükten kaldırılan fonların gelirleri ve nakit bakiyeleri, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren doğrudan bütçeye gelir kaydedilir ve varsa demirbaşları bağlı bulundukları Bakanlığa devredilir.

5 inci maddenin (f) fıkrası ile yürürlükten kaldırılan 775 sayılı Gecekondu Kanununun 14 üncü maddesine göre Bayındırlık ve İskân Bakanlığı emrinde kurulmuş bulunan Fonun, bütün mal varlığı, nakit imkânları, hakları ve vecibeleri, alacakları ve borçları, gelirleri ile görevleri Toplu Konut İdaresine devredilmiştir.

Belediyelerce yapılan veya yaptırılan gecekondu tasfiye, ıslah ve önleme bölgelerine ait projelere dayanılarak Toplu Konut İdaresince kamulaştırma, arazi ıslah ve düzenlemesi, altyapı işletmeleri ve bina yapımı için karşılıklı veya karşılıksız olarak yardım yapılabilir. Bu yardımın şekil ve şartı yönetmelikle düzenlenir.

Bu Kanunla veya diğer şekillerde kaldırılan fonların tasfiyesine ilişkin olarak gerekli her türlü düzenlemeyi yapmaya Maliye Bakanı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanlar yetkilidir.

MADDE 7. – Bu Kanunun 1 ve 2 nci maddeleri ile 5 inci maddesinin (c) ve (d) fıkraları 1.1.2001 tarihinde, 5 inci maddesinin (f) fıkrası ile 6 ncı maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları 9.9.2000 tarihinde, diğer hükümleri ise yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

MADDE 8. – Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.

Bülent Ecevit

Başbakan

Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd. En. ve Tab. Kay. Bak. Baş. Yrd.
 
  D. Bahçeli H. H. Özkan M. C. Ersümer
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  R. Önal Prof. Dr. T. Toskay M. Keçeciler
  Devlet Bakanı V. Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  F. Ünlü S. Somuncuoğlu Y. Yalova
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  M. Yılmaz Prof. Dr. R. Mirzaoğlu R. K. Yücelen
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
  H. Gemici Prof. Dr. Ş. Üşenmez E. S. Gaydalı
  Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı V.
  F. Ünlü Prof. Dr. A. Çay S. Oral
  Adalet Bakanı Millî Savunma Bakanı İçişleri Bakanı
  Prof. Dr. H. S. Türk S. Çakmakoğlu S. Tantan
  Dışişleri Bakanı Maliye Bakanı Millî Eğitim Bakanı
  İ. Cem S. Oral M. Bostancıoğlu
  Bayındırlık ve İskân Bak. Sağlık Bakanı Ulaştırma Bakanı
  K. Aydın Doç. Dr. O. Durmuş Prof. Dr. E. Öksüz
  Tarım ve Köyişleri Bak. Çalışma ve Sos. Güv. Bak. Sanayi ve Ticaret. Bak.
  Prof. Dr. H. Y. Gökalp Y. Okuyan A. K. Tanrıkulu
  Kültür Bakanı Turizm Bakanı V. Orman Bakanı
  M. İ. Talay R. K. Yücelen Prof. Dr. N. Çağan
  Çevre Bakanı    
  F. Aytekin    

 
 
 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

BAZI FONLARIN TASFİYESİNE İLİŞKİN KANUN TASARISI (TASARRUFLARIN TEŞVİKİ VE KAMU YATIRIMLARININ HIZLANDIRILMASI HAKKINDA KANUNUN, ÖZELLEŞTİRME UYGULAMALARININ DÜZENLENMESİNE VE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNUN, ASKER AİLELERİNDEN MUHTAÇ OLANLARA YARDIM HAKKINDA KANUNUN, FUTBOL MÜSABAKALARINDA MÜŞTEREK BAHİSLER TERTİBİ HAKKINDA KANUNUN, GECEKONDU KANUNUNUN, SAĞLIK HİZMETLERİ TEMEL KANUNUNUN VE ÖDEME GÜÇLÜĞÜ İÇİNDE BULUNAN BANKERLERİN İŞLEMLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ VE YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILMASI İLE BAZI TEKEL MADDELERİ FİYATLARINA YAPILAN ZAMLARDAN ELDE EDİLEN HÂSILATIN T.C. MERKEZ BANKASINDA AÇILACAK BİR DEPREM FONU HESABINDA TOPLANMASINA DAİR KANUNUN YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI)

MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.
 
 

MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi aynen kabul edilmiştir.

MADDE 7. – Tasarının 7 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

MADDE 8. – Tasarının 8 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
 
 


SIRA SAYISI 395’İN SONU