T.B.M.M. (S. Sayısı : 400)
Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu
Raporu (1/635)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 18.2.2000
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-25/948
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 3.2.2000 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri HakkındaKanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
3.7.1992 tarihinde yürürlüğe konulan 3813 sayılı “Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri HakkındaKanun” ile profesyonel futbolun gelişmesine engel teşkil eden hususların ortadan kaldırılması, futbolun idarî, malî ve hukukî yönden özerk bir yapıya kavuşturularak uluslararası norm ve standartlara uygun bir yapının oluşturulması hedef alınmıştır.
Özel hukuk hükümlerine tâbi, tüzelkişiliğe haiz özerk bir federasyonu öngören bu Kanun kapsamında, futbol adına çağdaş bir çalışma ve gelişme ortamının tesis edildiğine ve bu suretle futbolla ilgili tüm sorunların giderileceğine dair kamuoyunda beklentiler yaratılmıştır.
Ancak, Kanunun yürürlüğe girdiği 1992 tarihinden itibaren hâsıl olan gelişmeler kamuoyunda yaratılan bu olumlu beklentilere cevap vermede yetersiz kalmıştır.
Federasyonun olağan ve olağanüstü Genel Kurul toplantılarının yüksek maliyet ve sıklıkla yapılması sebebiyle, spor kulüpleri ve futbol sektörüne aktarılması gereken kaynaklar israf edilmiştir. Federasyon kurullarında istikrar arayışları sürmesine rağmen, sürdürülebilir bir istikrar ortamını tesis edilememiştir. Federasyon çalışmalarıyla ilgili olarak yazılı ve görsel basında yer alan olumsuz haber ve yorumlar mevcut yapıyı olağanüstü yıpratmıştır.
Bu durum çerçevesinde, mevcut Kanun hükümleri ile, söz konusu mevzuat boşlukları ve eşitsizliklerin giderilmesinin mümkün olamayacağı kanaatine varılmıştır. Bu düşünceden hareketle, konjonktürün ihtiyaçlarına ve kamuoyunun beklentilerine cevap verebilecek yeni bir düzenlemeye gidilmesi bir zaruret haline gelmiştir.
3813 sayılı Kanunda değişiklik yapılmasıyla ilgili taslak hazırlanırken; federasyonun özerk yapısının güçlendirilmesi, başkan ve Genel Kurulların yetkilerinin artırılması, amatör ve profesyonel futbol kulüplerinin altyapı çalışmaları ile faaliyetlerinin desteklenmesi hususlarına önem verilmiştir. Ayrıca, Genel Kurul toplantılarının önceden belirlenen delegelerin katılımıyla düzenli bir şekilde yapılabilmesi, yayın haklarının çağdaş bir sisteme oturtulması, kamu adına yapılması gereken gözetim ve denetimde etkinliğin sağlanması ve federasyonda istihdam edilen personelin özlük haklarının güvence altına alınması konularına özen gösterilmiştir.
Bu Tasarının yasalaşması ile, kamuoyunun ilgi odağı olan futbol ve futbol federasyonunun yurt içi ve yurt dışı platformlarda etkinliği ve verimliliğin artacağına, diğer ülke federasyonlarına örnek teşkil edeceğine yürekten inanmaktayız. Bu suretle, ulusça gurur duyabileceğimiz bir futbol altyapısı da oluşturulmuş olacaktır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile, futbolla ilgili kişi ve kuruluşların Genel Kurulda yeterli ve etkin bir şekilde temsil edilmesini sağlayacak demokratik bir ortamın yaratılması yanında, futbolla ilgili önemli ve kalıcı kararların alınması ve uygulanmasında kamuoyunda kabul görecek ortak bir zemin oluşturmak, Federasyon Genel Kurulunun delege sayılarının normal standardı bulunarak daha verimli çalışmasını sağlayabilmek, Türkiye’de futbolun altyapısını oluşturan kuruluşların, profesyonel ve amatör kulüplerin Futbol Federasyonu Genel Kurulunda demokratik ve eşit bir şekilde temsil edilmesini sağlamak, Genel Kurul temsilcilerinin tespitindeki belirsizlikleri ortadan kaldırarak kamuoyunca kabul görecek ortak bir platform oluşturmak, Türkiye liglerinde statü değişiklikleri yapılması halinde delege sayılarını belirlemek, olağan, olağanüstü ve malî Genel Kurulların esaslarını belirlemek amacıyla Kanunun 5 inci maddesinde değişiklik yapılmıştır.
Ayrıca maddede geçen “Spordan Sorumlu Devlet Bakanı” ibaresi, Devlet Bakanları dışındaki bakanların da spordan sorumlu bakan olarak görevlendirilebileceği düşünülerek, “Spordan Sorumlu Bakan” şeklinde değiştirilmiştir.
Madde 2. – Genel Kurulun oluşum şeklinin değişmesine paralel olarak, görevlerine açıklık getirilmesi amaçlanmıştır.
Madde 3. – Federasyon Başkanının, başkanvekillerini tespit etmesi, Başkanın ölmesi veya istifası halinde, başkanvekillerinin seçime kadar bu görevi yürütmesi, Genel Kurula altı aydan az bir süre kalmışsa, normal Genel Kurul süresinin beklenerek, olağanüstü Genel Kurul masraflarının ve zaman kaybının önüne geçilmesi, Başkanın yetkilerinin artırılması suretiyle, Federasyonun hizmetlerinin daha verimli hale getirilmesi amaçlanmıştır.
Madde 4. – Federasyon Başkanının görevlerini etkin bir biçimde yerine getirmesini sağlayacak bir oluşuma olanak tanınması amacıyla iki başkanvekili de dahil olmak üzere Yönetim Kurulunun beş üyesi ve Merkez Hakem Kurulu üyelerinin Başkan tarafından belirlenmesi öngörülmüştür.
Madde 5. – Genel Kurulu oluşturan bazı (A) ve (B) grubu üyelerin dört yılda bir, (B) grubu üyelerden bazılarının ise ömür boyu delege olmaları uygulamada hukukî sorunlar ortaya çıkarmaktadır. Yapılan değişiklikle delegeler arasındaki eşitsizliklerin önlenmesi suretiyle, seçilecek Yönetim Kurulunun daha verimli çalışması amaçlanmıştır.
Madde 6. – Federasyonun merkez, taşra ve yurt dışı bürolarında ücretli ve sözleşmeli olarak çalışacak personel ile başkanvekilleri, Yönetim Kurulunun üç ve Merkez Hakem Kurulunun profesyonel olarak hizmet verecek en fazla üç üyesinin malî ve sosyal haklarının düzenlenmesi amaçlanmıştır.
Madde 7. – FİFA kokartlı faal olmayan hakemlerin bulunmaması halinde Merkez Hakem Kurulunun oluşumunda sistemin tıkanmaması ve Merkez Hakem Kurulu üyelerinin Genel Kurul tarafından seçilmesinin ortaya çıkardığı sorunların giderilmesini teminen Kurul üyelerinin Federasyon Başkanı tarafından seçilerek atanması öngörülmüştür.
Madde 8.– Federasyonda yönetim değişikliği halinde ihtiyaç fazlası personel istihdamının önlenmesi, teşkilât kadrosunun bilgi ve deneyim standardının yükseltilmesi ve kadrolaşmada daha özenli davranılması amacıyla, yeni istihdam edilecek personel sayısının mevcut personel sayısının yüzde beşini geçmesi halinde bu sayının artırılması veya azaltılması ve sözleşme ücretlerinin limitlerinin belirlenmesi Federasyon Başkanının teklifi ve Genel Kurulun onayına bağlanmıştır.
Madde 9. – Türk dış politikasının genel esaslarına uygun olarak, gerekli görülen ülkelerde Federasyon temsilciliklerinin açılması veya bunların kapatılması Bakanlar Kurulunun kararına bağlanmıştır.
Madde 10. – Federasyonun bütçeden yapacağı harcamalar ve yatırımlara ilişkin usul ve esasların Genel Kurulun Kararı ile belirlenmesi öngörülmek suretiyle, bütçe dışı harcamalar yapılmasının önlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca, Türk futbolunun kalkınması amacıyla Federasyonun yıllık toplam gelirlerinden, ikinci ve üçüncü lig kulüpleri ile alt yapı ve spor faaliyetlerinde kullanılmak üzere amatör spor kulüplerine ilave kaynaklar aktarılması öngörülmüştür.
Madde 11. – Millî futbol maçlarının televizyon ve radyodan naklen yayınlanma şekli geniş halk kitlelerini çok yakından ilgilendiren bir konudur. Naklen yayınlar konusundaki karışıklığın ortadan kaldırılması ve kamuoyunun beklentilerine cevap verilmesi amacıyla millî futbol müsabakalarının naklen yayını ile ilgili olarak Spordan Sorumlu Bakanın; diğer müsabakaların televizyon ve radyodan yayın ihalelerinde ise münhasıran Federasyonun yetkili kılınması öngörülmüştür.
Madde 12. – 3813 sayılı Kanunun 31 inci maddesi, Spordan Sorumlu Bakana gözetim ve denetim yetkisi vermekte ise de, herhangi bir yatırım öngörmediği için uygulamada işlerlik kazanamamıştır. Yapılan değişiklikle maddeye açıklık kazandırılarak, denetim mekanizmasının, özellikle harcamalar konusunda kamuoyunun beklentileri çerçevesinde ve demokratik yöntemlerle etkin hale getirilmesini teminen, olağanüstü Genel Kurulun toplanması amaçlanmıştır.
Madde 13. – 3813 sayılı Kanunda yapılan değişikliklere aykırı ana statü ve talimatların üç aylık bir süre içinde bu değişikliklere uyumlu hale getirilmesi amaçlanmıştır.
Madde 14. – Yürürlük maddesidir.
Madde 15. – Yürütme maddesidir.
Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Millî Eğitim, Kültür, Gençlik
ve Spor Komisyonu 6.4.2000
Esas No. : 1/635
Karar No. : 14
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
“Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/635)” Komisyonumuzun 24 Şubat 2000 tarihli birleşiminde spordan sorumlu Devlet Bakanı Sayın Fikret Ünlü ve müşavirlerinin de iştirakiyle incelenip görüşülmüştür.
3813 Sayılı “Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun”, 1992 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Bu tarihten itibaren ülkemizde profesyonel futbolun gelişmesi için alınacak tedbirler ve ilkeler bu Kanunla belirlenmiştir. Ayrıca futbolun idarî, malî ve hukukî yönden özerk bir yapıya kavuşması için her türlü gayret sarfedilirken uluslararası norm ve standartlara da uygun hale getirilmesi amaçlanmıştır.
1992 yılından günümüze kadar çağdaş futbol dünyasında hızlı gelişmeler olmuştur. UEFA ve FİFA gibi üst kuruluşlarla işbirliğinin uyumlu bir şekilde sağlanabilmesi alt yapıda yeni düzenlemeleri zorunlu kılmaktadır.
Tasarı ile; tüzel kişiliği haiz, özerk Futbol Federasyonunun bu ana yapısının daha da güçlendirilmesi, başkan ve özellikle Genel Kurulun yetkilerinin artırılması, amatör ve profesyonel futbolun alt yapı çalışmalarının desteklenmesi amaçlanmaktadır.
Bunun yanında; genel kurul toplantılarının düzenli ve sağlıklı yapılabilmesi, futbol yayın haklarının çağdaş bir sisteme kavuşturulması, kamu adına yapılan gözetim ve denetimlerde etkinliğinin artırılması ve Futbol Federasyonunda görevli personelin özlük haklarının güvence altına alınması hedeflenmiştir. Ayrıca; Tasarı ile Futbol Federasyonunun yurtiçi ve yurtdışı faaliyetlerinde etkinliğinin ve verimliliğinin artırılması amaçlanmıştır.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerden sonra Komisyonumuzca; konunun kurulacak bir Alt Komisyonda incelenmesi kabul edilmiştir.
Bu tarihte kurulan Alt Komisyon çalışmalarını tamamlayarak raporunu Üst Komisyona sunmuştur.
Komisyonumuz, 29 Mart 2000 Çarşamba günü yaptığı toplantıda, Alt Komisyon raporunu esas alarak görüşmelere başlamıştır. Bu toplantıda Hükümeti temsilen spordan sorumlu Devlet Bakanı Fikret Ünlü ve müşavirleri hazır bulunmuştur.
Komisyonumuzca, Alt Komisyon Raporunda, konu ile ilgili olarak bütün temel unsurların gözönünde bulundurulduğu, tüm kesimlerin görüşlerinin alındığı ve her türlü araştırma ve bilgilendirme çalışmalarının yapıldığı tespit edilmiştir.
Komisyonumuzca, Tasarının maddeleri üzerinde yapılan kabul, ilave ve değişiklikler aşağıda açıklanmıştır :
Tasarının çerçeve 1 inci maddesi Alt Komisyon metni doğrultusunda, Komisyonumuzca yeniden düzenlenmiştir. Bu madde ile; Futbol Federasyonu Genel Kurulu üyelerinin nitelikleri belirlenirken, çeşitli kesimlerden gelen üyelerin oranlarında da değişiklik yapılmıştır. Ayrıca Federasyon Genel Kurulunun toplantı çağrı şekli, toplantı ve karar yeter sayıları yeniden belirlenmiş ve madde değişik şekliyle Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Tasarının 2 nci maddesinde; Genel Kurulun görevleri arasında sayılan “Yönetim Kurulunun dokuz üyesini seçmesi” ifadesi, “onbir üyesini” olarak değiştirilmiş, madde değişik şekliyle Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Tasarının 3 üncü maddesi, 2 inci maddedeki değişikliğe uygun olarak Komisyonumuzca yeniden düzenlenerek kabul edilmiştir.
Tasarının 4 üncü maddesi, Federasyon Başkanının görevleri arasında sayılan “Yönetim Kurulunun başkanvekilleri dahil beş üyesini belirlemek” ibaresi, “... başkanvekilleri dahil üç üyesini belirlemek” şeklinde değiştirilmiş, madde bu şekliyle kabul edilmiştir.
Tasarının 5 inci maddesi ile; Federasyon Yönetim Kurulunun yapısı belirlenmektedir. Komisyonumuzca; Yönetim Kurulunun daha etkin ve verimli çalışabilmesi için seçilecek üyeler ve sayıları yeniden belirlenmiş ve madde bu şekliyle kabul edilmiştir.
Tasarının 6 ncı maddesiyle; Federasyon Yönetim Kurulunun görevleri arasında sayılan 3813 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin (f) bendinde değişiklik yapılmaktadır. Yönetim Kurulunda profesyonel olarak görev yapacak “üç üye”, Komisyonumuzca “bir üye” olarak belirlenmiş ve madde bu şekliyle kabul edilmiştir.
Tasarının 7 nci maddesi ile Merkez Hakem Kurulunun Futbol Federasyonu Başkanı tarafından seçilmesi düşünülmüştür. Maddeye, “veya bilgi ve tecrübesine güvenilir kişiler arasından” ibaresi eklenmek suretiyle esneklik kazandırılmış olup, madde bu şekliyle kabul edilmiştir.
Tasarının 8 inci maddesine, “Türkiye Futbol Federasyonunca organize edilen futbol müsabakalarında görevlendirilen hakemlerin, can güvenliklerinin sağlanması ve diğer haklarının korunması bakımından, maç süresince kamu görevlisi sayılmalarını amaçlayan ilâve yapılmış ve madde bu şekliyle kabul edilmiştir.
Tasarının 9 uncu maddesi, Komisyonumuzca benimsenerek aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 10 uncu maddesi; Federasyon harcamalarının nerede ve nasıl kullanılacağının usul ve esaslarını belirlemek yetkisini Genel Kurula bırakmaktadır. Komisyonumuz maddeye, çeşitli kesimdeki spor kulüplerine, alt yapı, eğitim ve spor hizmeti veren kurum ve kuruluşlara yapılacak yardımın oranlarını yeniden belirleyen bir ilâvenin yapılmasını uygun görmüştür. Ayrıca; Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünce spor kulüplerine devredilen spor sahalarındaki protokol işlemlerinin il müdürlüklerince yapılmasını öngören ilâvenin yapılması uygun görülerek, madde değişik şekliyle Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Tasarının 11 inci maddesiyle; futbol müsabakalarının radyo ve televizyondan naklen yayınlanması ile ilgili hususlar yeniden düzenlenmektedir. Madde; “Millî müsabakalar şifreli yayınlanamaz” cümlesi eklenmek suretiyle Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Tasarının 12 nci maddesi; Federasyon Başkanı ve Yönetim Kurulu hakkında inceleme ve soruşturma yapacak organın “Başbakanlık Teftiş Kurulu” olarak belirlenmesi suretiyle düzenlenmiş ve madde bu şekliyle kabul edilmiştir.
Tasarının 13 üncü maddesi; “Mevcut ana statü ve talimatlar bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren en geç üç ay içinde Federasyon Genel Kurulunda, bu Kanunla yapılan düzenlemelere uygun hale getirilir” şeklinde değiştirilerek ve kanun tekniğine uygunluk yönünden geçici 1 inci madde olarak kabul edilmiştir.
Tasarının yürürlük ve yürütmeye ilişkin 14 ve 15 inci maddeleri 13 ve 14 üncü madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Tasarının tümü Komisyonumuzca oylanarak kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun tasviplerine
arzedilmek üzere Başkanlığa saygı ile sunulur.
| Başkan | Başkanvekili | Sözcü | |
| Abdurrahman Küçük | Halil Çalık | Ahmet Kabil | |
| Ankara | Kocaeli | Rize | |
| Kâtip | Üye | Üye | |
| Bekir Ongun | Mahmut Göksu | Akif Gülle | |
| Aydın | Adıyaman | Amasya | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Ayşe Gürocak | İbrahim Halil Oral | İrfan Keleş | |
| Ankara | Bitlis | Çankırı | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Abdülbaki Erdoğmuş | Ahat Andican | Bozkurt Yaşar Öztürk | |
| Diyarbakır | İstanbul | İstanbul | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Bahri Sipahi | Perihan Yılmaz | Güler Aslan | |
| İstanbul | İstanbul | İzmir | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Saffet Başaran | Seydi Karakuş | Avni Doğan | |
| İzmir | Kütahya | Kahramanmaraş | |
| Üye | Üye | Üye | |
| Ömer Ertaş | İbrahim Yazıcı | Musa Uzunkaya | |
| Mardin | Muğla | Samsun | |
| Üye | Üye | ||
| Takiddin Yarayan | Mehmet Çiçek | ||
| Siirt | Yozgat |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE FUTBOL FEDERASYONU KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA
KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 17.6.1992 tarihli ve 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 5. – Genel Kurul çağrı tarihinde aşağıdaki üyelerden oluşur:
a) Türkiye Profesyonel Birinci Lig takımlarının kulüp başkanları ile bu ligde şampiyon olmuş kulüplerin yönetim kurulları tarafından belirlenecek ikişer, diğer kulüplerin yönetim kurulları tarafından belirlenecek birer temsilci,
b) Türkiye Profesyonel İkinci Liginde her gruptan ilk dört sırada olan kulüplerin başkanları,
c) Türkiye Profesyonel Üçüncü Liginde her gruptan ilk iki sırada olan kulüplerin başkanları,
d) Türkiye Amatör Spor Kulüpleri Konfederasyonu Genel Başkanı ve Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek bir temsilci,
e) Türkiye Spor Yazarları Derneği Genel Başkanı ve Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek bir temsilci,
f) Türkiye Millî Olimpiyat Komitesi Başkanı ve Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek bir temsilci,
g) Türkiye Futbol Adamları Derneği Başkanı ve Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek bir temsilci,
h) Türkiye Futbol Vakfı Genel Başkanı ve Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek bir temsilci,
i) FIFA ve UEFA’nın icra kurullarında görev yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları,
j) Türkiye Futbol Federasyonu Başkanlığını asaleten yapmış olanlar,
k) Türkiye Faal Futbol Hakemleri ve Gözlemcileri Derneği GenelBaşkanı ve Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek bir temsilci,
l) Profesyonel Futbolcular Derneği Başkanı ve Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek bir temsilci,
m) Türkiye Futbol Antrenörleri Derneği Başkanı ve Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek bir temsilci.
Birinci fıkranın (b) ve (c) bentlerinde belirtilen profesyonel liglerdeki kulüplerin puan ve averajlarının eşitliği halinde; grup sırasının tespitinde, UEFA kriterleri de dikkate alınarak, kulüpler GenelKurul temsilcilerini Federasyon gözetiminde ve kendi aralarında çekecekleri kura ile tespit ederler. Takımların maç sayılarında eşitsizlik bulunması halinde ise, o ligdeki puan sıralaması dikkate alınarak hangi kulübün delegesinin Genel Kurulda temsil edileceğini belirlemeye Federasyon yetkilidir.
Ayrıca, Türkiye liglerinde statü değişiklikleri yapılması veya liglerdeki takım sayılarında azalma veya artış olması nedeniyle yeniden oluşturulacak lige dahil takımların temsilci sayısını, Genel Kurulda temsil edilen liglerin delege sayısının yüzde onunu geçmemek ve bir defaya mahsus olmak üzere artırmaya veya azaltmaya Federasyon yetkilidir.
Genel Kurul dört yılda bir Haziran ayında, Malî Genel Kurul ise her yıl Haziran ayının ilk yarısında, Yönetim Kurulunun belirleyeceği bir tarihte olağan olarak toplanır. Toplantının gündemi ve tarihi en az bir hafta önceden GenelKurul delegelerine yazılı olarak Federasyonca bildirilir. Genel Kurul gerektiğinde, toplam delege sayısının yüzde kırkının noter kanalıyla yazılı müracaatları, Federasyon Yönetim Kurulunun kararı veya Spordan Sorumlu Bakanın çağrısı üzerine olağanüstü toplanır.
Olağan ve olağanüstü toplantının yapılabilmesi için üye tam sayısının yarısından fazlasının katılımı gerekir. İlk toplantıda bu çoğunluk sağlanamadığı takdirde, ikinci toplantı çoğunluk aranmaksızın ertesi gün yapılır. Kararlar toplantıda hazır bulunan üyelerin yarısından fazlasının oyuyla alınır.
Gerek olağan, gerek olağanüstü toplantıda Federasyon Başkanı, Yönetim Kurulu ve diğer kurulların seçimi yenilenebilir.
Uhdesinde bu Kanuna göre birden fazla Genel Kurul üyeliği bulunduran üyeler sadece bir oy hakkına sahiptirler.
Federasyonda ücretli veya sözleşmeli statü ile görev yapanlar Genel Kurul üyesi olamazlar.”
MADDE 2. – 3813 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) Başkanı, Yönetim Kurulunun dokuz üyesini, Tahkim ve Denetleme Kurullarını seçmek,”
MADDE 3. – 3813 sayılı Kanunun 7 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 7. – Başkan ve başkanvekillerinin görev süresi dört yıldır. Başkanın seçimi, GenelKurulda Yönetim Kurulunun dokuz üyesinin seçiminden önce yapılır. Başkan tarafından, biri amatör futbol faaliyetlerinden sorumlu olmak üzere, iki başkanvekili atanır. Genel Kurulda başkan adayı olabilmek için GenelKurul üyelerinin beşte birinin yazılı teklifleri gerekir. Başkanın yokluğunda görevlerini, Başkanın belirleyeceği başkanvekili yürütür. Başkan, GenelKurula katılan üyelerin oy çokluğu ile seçilir. Süresi dolan Başkan yeniden seçilebilir.
Gençlik ve spor teşkilâtının yönetim kademelerinde görev alanlar, bu görevlerinden asgarî bir ay önce ayrılmış olmadıkları sürece, Başkanlığa aday olamaz ve seçilemezler.
Başkanın ölümü veya istifası halinde, üç ay içinde tekrar seçim yapılması şartıyla, Spordan Sorumlu Bakan tarafından başkanvekillerinden birisi seçime kadar Başkan olarak atanır.
Ancak Genel Kurula altı aydan az bir süre varsa, yönetimdeki boşalmalar nedeniyle olağanüstü genel kurula gidilmez.”
MADDE 4. – 3813 sayılı Kanunun 8 inci maddesine aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“h) Yönetim Kurulunun başkanvekilleri dahil beş üyesini belirlemek,
ı) Merkez Hakem Kurulunun dokuz üyesini belirlemek.”
MADDE 5. – 3813 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 9. – Yönetim Kurulu, Federasyon Başkanı ve onun tarafından belirlenecek beş üye ile GenelKurulun seçeceği dokuz üye olmak üzere onbeş üyeden oluşur.
Genel Kurulda aynı sayıda yedek üye seçilir. Yönetim Kurulunun görev süresi dört yıldır.
Yönetim Kurulu üyeliğine seçilen kulüp temsilcileri, kulüplerin başkanı veya yönetim kurulu üyesi iseler, seçilmekle bu sıfatları sona erer.”
MADDE 6. – 3813 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin (f) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“f) Federasyonun merkez, taşra ve yurt dışı görevlerinde çalışan personelin, gerektiğinde Başkan tarafından atanan iki başkanvekili ve Yönetim Kurulunun üç üyesi ile Merkez Hakem Kurulunun profesyonel olarak istihdam edilecek en fazla üç üyesinin ücretleri ve sosyal haklarını ve gerekli görülen Federasyon kurullarının huzur haklarını, tazminatlarını, yolculuk ve ikamet giderlerini ve yolluklarını tespit etmek,”
MADDE 7. – 3813 sayılı Kanunun 15 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 15. – Merkez Hakem Kurulu dört yıl süre için faal olmayan hakemler arasından Federasyon Başkanı tarafından seçilerek atanacak dokuz üyeden oluşur. Üyeler kendi aralarından bir başkan seçer.”
MADDE 8. – 3813 sayılı Kanunun 18 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Bu Kanunla verilen görevleri yürütmek
ve düzenlemek amacıyla, Federasyonun merkez, taşra ve yurt dışı teşkilâtı
bünyesinde yer alacak birimlerde yeni görevlendirilecek idarî ve teknik
personelin sayısının mevcut personelin toplam sayısının yüzde beşini geçmesi
halinde, bu sayının artırılması, azaltılması ve sözleşme ücretleri limitlerinin
belirlenmesi Başkanın teklifi ve Genel Kurulun onayına tâbidir.”
MADDE 9. – 3813 sayılı Kanunun 20 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 20. – Yönetim Kurulunca gerekli görülen ülkelerde yeteri kadar personelden oluşan Federasyon temsilciliklerinin açılması veya bunların kapatılması Bakanlar Kurulunun kararına tâbidir.”
MADDE 10. – 3813 sayılı Kanunun 23 üncü maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Federasyonun yıllık toplam gelirlerinin en az yüzde onu proje karşılığında olmak üzere, ikinci ve üçüncü lig kulüplerine, en az yüzde onu ise, alt yapı ve spor faaliyetlerinde kullanılmak üzere, dereceye giren amatör spor kulüplerine Federasyonca eşit oranda dağıtılır.
Federasyonun bütçeden yapacağı harcamalara
ve yatırımlara ilişkin usul ve esaslar Genel Kurul onayı ile belirlenir.”
MADDE 11. – 3813 sayılı Kanunun 29 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 29. – Futbol müsabakalarının televizyon ve radyodan yayınlanmasının düzenlenmesi ve programlanmasına münhasıran Federasyon yetkilidir. Millî müsabakaların naklen yayınla ilgili ihale ve sözleşmeleri Spordan Sorumlu Bakanın onayına tâbidir.”
MADDE 12. – 3813 sayılı Kanunun 31 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Yapılacak inceleme ve soruşturma sonucunda, görevi başında kalmasında sakınca görülen Federasyon Başkanı veya Federasyon Yönetim Kurulu hakkında karar alınmak üzere, Spordan Sorumlu Bakan Genel Kurulu olağanüstü toplantıya çağırır.”
MADDE 13. – Mevcut ana statü ve talimatlar en geç üç ay içinde bu Kanunla yapılan düzenlemelere uygun hale getirilir.
MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE FUTBOL FEDERASYONU KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA
KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 17.6.1992 tarihli ve 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
Madde 5. – Genel Kurul, çağrı tarihinde, aşağıdaki üyelerden oluşur:
a) Türkiye Profesyonel Birinci Lig takımlarının kulüp başkanları ile bu ligin ilk on sırasında olan kulüplerin yönetim kurullarınca belirlenecek ikişer ve diğer kulüplerin Yönetim Kurulları tarafından belirlenecek birer temsilci.
b) Türkiye Profesyonel İkinci Liginde her gruptan ilk beş sırada olan kulüplerin başkanları.
c) Türkiye Profesyonel Üçüncü Liginde her gruptan ilk iki sırada olan kulüplerin başkanları.
d) Türkiye Amatör Spor Kulüpleri Konfederasyonu Genel Başkanı ve Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek iki temsilci.
e) Türkiye Millî Olimpiyat Komitesi Başkanı ve Yönetim Kurulunca belirlenecek bir temsilci.
f) Türkiye Futbol Adamları Derneği Başkanı.
g) Türkiye Futbol Vakfı Genel Başkanı.
h) FİFA ve UEFA’nın icra kurullarında görev yapanlar ile Komisyonlarında en az beş yıl görev yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ve büyükler veya gençler kategorisinde Olimpiyat, Dünya ve Avrupa finalinden birini yönetmiş hakemler.
i) Türkiye Futbol Federasyonu Başkanlığını altı aydan fazla asaleten yapmış olanlar.
j) Türkiye Faal Futbol Hakemleri ve Gözlemcileri Derneği Genel Başkanı ve Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek bir temsilci.
k) Profesyonel Futbolcular Derneği Başkanı.
l) Türkiye Futbol Antrenörleri Derneği Başkanı.
Birinci fıkranın (b) ve (c) bentlerinde belirtilen profesyonel liglerdeki kulüplerin puan ve averajlarının eşitliği halinde; grup sırasının tespitinde, UEFA kriterleri de dikkate alınarak, kulüpler, Genel Kurul temsilcilerini Federasyon gözetiminde ve kendi aralarında çekecekleri kur’a ile belirler. Takımların maç sayılarında eşitsizlik bulunması halinde ise, o ligdeki puan sıralaması dikkate alınarak hangi kulübün delegesinin Genel Kurulda temsil edileceğini belirlemeye Federasyon yetkilidir.
Türkiye liglerinde statü değişiklikleri yapılması veya liglerdeki takım sayılarında azalma veya artış olması nedeniyle yeniden oluşturulacak lige dahil takımların temsilci sayısını, Genel Kurulda temsil edilen liglerin delege sayısının yüzde onunu geçmemek ve bir defaya mahsus olmak üzere, artırmaya veya azaltmaya Federasyon yetkilidir.
Genel Kurul dört yılda bir futbol sezonu bitiminden sonra en geç bir ay içinde, Malî GenelKurul ise her yıl Haziran ayının ilk yarısında, Yönetim Kurulunun belirleyeceği bir tarihte olağan olarak toplanır. Toplantının gündemi ve tarihi en az onbeş gün önceden günlük ulusal iki gazetede ilan edilir ve Federasyonca, Genel Kurul delegelerine yazılı olarak bildirilir. Genel Kurul, gerektiğinde, toplam delege sayısının yüzde kırkının noter kanalıyla yazılı müracaatları, Federasyon Yönetim Kurulunun kararı veya Spordan Sorumlu Bakanın çağrısı üzerine olağanüstü toplanır.
Olağan ve olağanüstü toplantının yapılabilmesi için üye tam sayısının yarısından fazlasının katılımı gerekir. İlk toplantıda bu çoğunluk sağlanamadığı takdirde, ikinci toplantı ertesi gün üye tam sayısının üçte biri ile yapılır. İkinci toplantıda da bu çoğunluk sağlanamadığı takdirde üçüncü toplantı bir hafta sonra çoğunluk aranmaksızın yapılır. Kararlar bu toplantıda hazır bulunan üyelerin yarısından fazlasının oyu ile alınır.
Gerek olağan, gerek olağanüstü toplantıda Federasyon Başkanı, Yönetim Kurulu ve diğer kurulların seçimi yenilenebilir.
Uhdesinde bu Kanuna göre birden fazla Genel Kurul üyeliği bulunduran üyeler, sadece bir oy hakkına sahiptirler.
Federasyonda ücretli veya sözleşmeli statü ile görev yapanlar, Genel Kurul üyesi olamazlar.
MADDE 2. – 3813 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) Başkanı, Yönetim Kurulunun onbir üyesini, Tahkim ve Denetleme Kurullarını seçmek,”
MADDE 3. – 3813 sayılı Kanunun 7 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“Madde 7. – Başkan ve başkanvekillerinin görev süresi dört yıldır. Başkanın seçimi, Genel Kurulda Yönetim Kurulunun onbir üyesinin seçiminden önce yapılır. Başkan tarafından, biri amatör futbol faaliyetlerinden sorumlu olmak üzere, iki başkanvekili atanır. Genel Kurulda Başkan adayı olabilmek için Genel Kurul üyelerinin beşte birinin yazılı teklifleri gerekir. Başkanın yokluğunda görevlerini, Başkanın belirleyeceği başkanvekili yürütür. Başkan, Genel Kurula katılan üyelerin oy çokluğu ile seçilir. Süresi dolan Başkan yeniden seçilebilir.
Gençlik ve Spor teşkilâtının yönetim kademelerinde görev alanlar, bu görevlerinden asgarî bir ay önce ayrılmış olmadıkları sürece, Başkanlığa aday olamaz ve seçilemezler.
Başkanın ölümü veya istifası halinde, üç ay içinde tekrar seçim yapılması şartıyla, Spordan Sorumlu Bakan tarafından başkanvekillerinden birisi seçime kadar Başkan olarak atanır. Ancak Genel Kurula altı aydan az bir süre varsa yönetimdeki boşalmalar nedeniyle olağanüstü Genel Kurula gidilmez.”
MADDE 4. – 3813 sayılı Kanunun 8 inci maddesine aşağıdaki bentler eklenmiştir:
“h) Yönetim Kurulunun Başkanvekilleri dahil üç üyesini belirlemek.
ı) Merkez Hakem Kurulunun dokuz üyesini belirlemek.”
MADDE 5. – 3813 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 9. – Yönetim Kurulu, Federasyon Başkanı ve onun tarafından belirlenecek üç üye ile Genel Kurulun seçeceği onbir üye olmak üzere, onbeş üyeden oluşur.
Genel Kurulda aynı sayıda yedek üye seçilir. Yönetim Kurulunun görev süresi dört yıldır.
Yönetim Kurulu üyeliğine seçilen kulüp temsilcileri, kulüplerinin başkanı veya yönetim kurulu üyesi iseler, seçilmekle bu sıfatları sona erer.”
MADDE 6. – 3813 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin (f) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“f) Federasyonun merkez, taşra ve yurt dışı görevlerinde çalışan personelin, gerektiğinde Başkan tarafından atanan iki başkanvekili ve Yönetim Kurulunun bir üyesi ile Merkez Hakem Kurulunun profesyonel olarak istihdam edilecek en fazla üç üyesinin ücretleri ve sosyal haklarını ve gerekli görülen Federasyon Kurullarının huzur haklarını, tazminatlarını, yolculuk ve ikâmet giderlerini ve yolluklarını tespit etmek.”
MADDE 7. – 3813 sayılı Kanunun 15 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 15. – Merkez Hakem Kurulu, Federasyon Başkanı tarafından, faal olmayan hakemlerden veya en fazla ikisi bilgi ve tecrübesine güvenilir kişiler arasından olmak üzere dört yıl süre ile atanacak toplam dokuz üyeden oluşur.”
MADDE 8. – 3813 sayılı Kanunun 18 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Bu Kanunla verilen görevleri yürütmek ve düzenlemek amacıyla, Federasyonun, merkez, taşra ve yurt dışı teşkilâtı bünyesinde yer alacak birimlerde yeni görevlendirilecek idarî ve teknik personelin sayısının mevcut personelin toplam sayısının % 5’ini geçmesi halinde; bu sayının artırılması, azaltılması ve sözleşme ücretleri limitlerinin belirlenmesi Başkanın teklifi ve Genel Kurulun onayına tâbidir. Ayrıca Türkiye Futbol Federasyonunun organize ettiği futbol müsabakalarında görevlendirilen hakemler, görevli oldukları müsabakalarda kamu görevlisi sayılırlar.”
MADDE 9. – 3813 sayılı Kanunun 20 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 20. – Yönetim Kurulunca gerekli görülen ülkelerde yeteri kadar personelden oluşan Federasyon temsilciliklerinin açılması veya bunların kapatılması Bakanlar Kurulunun kararına tâbidir.”
MADDE 10. – 3813 sayılı Kanunun 23 üncü maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir:
“Federasyonun yıllık toplam gelirlerinin en az yüzde onu proje karşılığında olmak üzere, ikinci ve üçüncü ligde takımı bulunan kulüplere eşit oranda, en az yüzde onbeşi ise altyapı eğitim ve spor faaliyetlerinde kullanılmak üzere, ilgili kurum, kuruluş ve spor kulüplerine Federasyon Genel Kurul kararı ile dağıtılır.
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü tarafından spor kulüplerine veya kamu kurum ve kuruluşlarına protokol karşılığı mülkiyetleriyle devredilen spor sahalarındaki ve kapalı spor salonlarındaki şeref tribünü protokol kısmının tamamının kişi sayısı tespiti ve protokol yönlendirmesi Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğüne bağlı il müdürlüklerince yapılır.
MADDE 11. – 3813 sayılı Kanunun 29 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 29. – Futbol müsabakalarının televizyon ve radyodan yayınlanmasının düzenlenmesine ve programlanmasına münhasıran Federasyon Yönetim Kurulu yetkilidir. Millî müsabakalar şifreli yayınlanamaz.”
MADDE 12. – 3813 sayılı Kanunun 31 inci maddesine aşağıdaki madde eklenmiştir.
“Başbakanlık Teftiş Kurulunca yapılacak inceleme ve soruşturma sonucunda, görevi başında kalmasında sakınca görülen Federasyon Başkanı veya Federasyon Yönetim Kurulu hakkında karar alınmak üzere, Spordan Sorumlu Bakan; Genel Kurulu olağanüstü toplantıya çağırır.”
GEÇİCİ MADDE 1. – Mevcut ana statü ve talimatlar, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren en geç üç ay içinde Federasyon Genel Kurulunda bu Kanunla yapılan düzenlemelere uygun hale getirilir.
MADDE 14. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 15. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
| Bülent Ecevit | |||
| Başbakan | |||
| Devlet Bak. ve Başb. Yrd. | Devlet Bak. ve Başb. Yrd. | En. ve Tab. Kay. Bak. ve Başb. Yrd. | |
| D. Bahçeli | H. H. Özkan | M. C. Ersümer | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| R. Önal | Prof. Dr. T. Toskay | M. Keçeciler | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| Prof. Dr. Ş. S. Gürel | S. Somuncuoğlu | Y. Yalova | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| M. Yılmaz | Prof. Dr. R. Mirzaoğlu | R. K. Yücelen | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| H. Gemici | Prof. Dr. Ş. Üşenmez | E. S. Gaydalı | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| F. Ünlü | Prof. Dr. A. Çay | M. A. İrtemçelik | |
| Adalet Bakanı | Millî Savunma Bakanı | İçişleri Bakanı | |
| Prof. Dr. H. S. Türk | S. Çakmakoğlu | S. Tantan | |
| Dışişleri Bakanı V. | Maliye Bakanı | Millî Eğitim Bakanı | |
| Ş. S. Gürel | S. Oral | M. Bostancıoğlu | |
| Bayındırlık ve İskân Bakanı | Sağlık Bakanı | Ulaştırma Bakanı | |
| K. Aydın | Doç. Dr. O. Durmuş | Prof. Dr. E. Öksüz | |
| Tarım ve Köyişleri Bakanı | Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı | Sanayi ve Ticaret Bakanı | |
| Prof. Dr. H. Y. Gökalp | Y. Okuyan | A. K. Tanrıkulu | |
| Kültür Bakanı | Turizm Bakanı V. | Orman Bakanı | |
| M. İ. Talay | R. K. Yücelen | Prof. Dr. N. Çağan | |
| Çevre Bakanı | |||
| F. Aytekin |
SIRA SAYISI 400'ÜN SONU