Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 702)
Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri
Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Sanayi, Ticaret,
Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji ve Plan ve Bütçe KomisyonlarıRaporları
(1/614)
T.C.
Başbakanlık 5.1.2000
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-1525/63
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Enerji ve
Tabiî Kaynaklar Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar
Kurulunca 2.12.1999 tarihinde kararlaştırılan “Enerji ve Tabiî Kaynaklar
Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Enerji ve Tabiî KaynaklarBakanlığı teşkilâtı ilk kez
186 sayılı Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile düzenlenmiş olup, 19.2.1985 tarihli ve
3154 sayılı Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri
Hakkında Kanun ise 1.3.1985 tarihli ve 18681 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Ancak, Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının görev
alanına girdiği halde gerek 3154 sayılı Kanun ile gerek 505 sayılı Kanun
Hükmünde Kararname ile mezkur Kanunda yapılan değişikliklerle, petrol ve doğal
gazın boru hatları ile taşınması konularında merkez teşkilâtında görev yapacak
herhangi bir birim kurulmamıştır.
Bilindiği üzere, Bakü-Ceyhan Petrol Boru Hattı ile
ilgili çalışmalar beklemeye tahammülü olmayan kritik bir dönüm noktasında
bulunmakta olup, bu proje ülkemiz için son derece önemli bir prestij projesi
niteliğindedir. Bu itibarla, bu proje ile ilgili iş programının süratle
uygulanması, mutlaka dikkatle takip edilmesi ve çalışmaların öngörülen takvimde
bir aksamaya meydan verilmeden tamamlanması stratejik çıkarlarımız açısından
hayatî önem taşımaktadır.
Hazar bölgesinde üretilecek ham petrol, doğal gaz ve
diğer petrol ürünlerinin Türkiye üzerinden Akdeniz’e taşınmasını sağlayacak
Bakü-Ceyhan petrol boru hattının inşası yanında Türkmenistan ve bölgedeki diğer
ülkelerin ham petrol ve petrol ürünlerinin de taşınması çalışmaları hükümetler
arası görüşmeler yoluyla hızla devam etmektedir.
Ayrıca, yabancı petrol şirketleri ve Azerbaycan
Devletinin, petrol boru hattını işletecek kuruluş olan MEPCO (Main Export
Pipeline Company)’nun, muhatap olacağı ve farklı kamu kuruluşlarımızın yetki
alanına giren muhtemel sorunları karara bağlayabilecek bir “transit authority”
kurulmasına ihtiyaç duyulmuş ve ülkemizin adeta petrol ve doğal gaz dağıtım
terminali haline gelmesi nedeniyle Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının
acilen yeni bir yapılanmaya gitmesi zarureti ortaya çıkmıştır.
Tasarı ile; yeni yapılanma gereği Enerji ve Tabiî
Kaynaklar Bakanlığında ana hizmet birimi olarak Transit Petrol Boru Hatları
Dairesi Başkanlığı kurulmakta ayrıca ülkemizin dünyada ve bölgemizdeki petrol
ve doğal gaz ile ilgili ulusal çıkarlarının korunması, millî politikaların
belirlenmesi ve günün şartlarına uygun olarak takip edilmesi amacıyla, Enerji
ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı Müsteşarı, İçişleri, Dışişleri, Maliye
bakanlıkları ile Hazine Müsteşarlığı müsteşar yardımcıları ve Dışişleri
Bakanlığı Çok Taraflı Ekonomik İşler Genel Müdürünün katılımı ile Enerji ve
Tabiî Kaynaklar Bakanlığı merkez teşkilâtında “Transit Petrol Boru Hatları
Kurulu” adı ile sürekli bir kurul oluşturulmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile, petrol ve doğal gazın boru
hatları ile taşınması konularında görev yapmak üzere Enerji ve Tabiî Kaynaklar
Bakanlığı merkez teşkilâtında ana hizmet birimi olarak Transit Petrol Boru
Hatları Dairesi Başkanlığı oluşturulmaktadır.
Madde 2. – Madde ile, Transit Petrol Boru Hatları
Dairesi Başkanlığının görevleri belirtilmektedir.
Madde 3. – Madde ile, Enerji ve Tabiî Kaynaklar
Bakanlığı merkez teşkilâtında Transit Petrol Boru Hatları Kurulu adı altında
sürekli bir kurul oluşturulmaktadır. Bu Kurul ile petrol ve doğal gaz
konusundaki millî çıkarların korunması, yeni stratejiler ve politikalar tespit
edilerek Bakanlığa ve Bakanlık dışındaki millî karar organlarına gereken hukukî
düzenlemeler konusunda önerilerde bulunulması sağlanmaktadır. Kurulun çalışma
usul ve esaslarının Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığınca çıkarılacak bir
yönetmelikle düzenlenmesi öngörülmektedir. Ayrıca, maddede Transit Petrol Boru
Hatları Kurulunun görevleri de sayılmaktadır.
Madde 4. – Madde ile, 3154 sayılı Kanuna ekli (1)
sayılı cetvelin ana hizmet birimlerine ilişkin bölümüne Transit Petrol Boru
Hatları Dairesi Başkanlığı ilave edilmektedir.
Ayrıca, yeni oluşturulan Transit Petrol Boru Hatları Dairesi
Başkanlığında görev yapmak üzere 1 adet daire başkanı kadrosu ile 3 adet şube
müdürü kadrosu ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye bağlı (I)
sayılı cetvelin Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı bölümüne ilave edilmesi
hükme bağlanmaktadır.
Madde 5. – Yürürlük maddesidir.
Madde 6. – Yürütme maddesidir.
Sanayi,
Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar,
Bilgi ve Teknoloji Komisyonu 24.3.2000
Esas No. : 1/614
Karar No. : 23
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
“Enerji ve Tabiî KaynaklarBakanlığının Teşkilât ve
Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına DairKanun Tasarısı”
Komisyonumuzun 2.3.2000 tarihinde yaptığı toplantıda; Maliye Bakanlığı, Enerji
ve Tabiî KaynaklarBakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı temsilcilerinin
katıldığı toplantıda incelenip görüşülmüştür.
Kanun Tasarısının Genel Gerekçesinde belirtildiği
üzere; Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı Teşkilâtı ilk kez 186 sayılı Enerji
ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında KanunHükmünde
Kararname ile düzenlenmiş, 19.2.1985 tarihli ve 3154 sayılı Enerji ve Tabiî
Kaynaklar Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun’da 1.3.1985 tarihli
ve 18681 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Bilindiği gibi Bakü-Ceyhan Petrol Boru Hattı ile ilgili
çalışmaların ve projelerin ülkemiz için son derece önemli olduğu, bu projelerle
ilgili iş programının süratle uygulanması, dikkatle takip edilmesi ve
çalışmaların öngörülen takvimde bir aksamaya meydan verilmeden tamamlanmasının
stratejik çıkarlarımız açısından hayatî önem vardır.
Hazar bölgesinde üretilecek ham petrol, doğal gaz ve
diğer petrol ürünlerinin Türkiye üzerinden Akdeniz’e taşınmasını sağlayacak
Bakü-Ceyhan petrol boru hattının inşası yanında Azerbaycan, Türkmenistan ve
bölgedeki diğer ülkelerin ham petrol ve doğal gazın taşınması çalışmaları
hükümetler arası görüşmeler yoluyla devam etmektedir.
Ancak, Enerji ve Tabiî KaynaklarBakanlığının görev
alanına girdiği hâlde gerek 3154 sayılı Kanun ile gerek 505 sayılı Enerji ve
Tabiî Kaynaklar Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname ile mezkur kanunda yapılan değişikliklerle, petrol ve doğal gazın
boru hatları ile taşınması konularında Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı
merkez teşkilâtında görev yapacak herhangi bir birim kurulmamıştır.
Bu nedenle görüşülen Tasarı ile yeni bir yapılanma
gereği olarak bu görevleri yerine getirecek, Enerji ve Tabiî Kaynaklar
Bakanlığında ana hizmet birimi olarak “Transit Petrol Boru Hatları Dairesi
Başkanlığı” kurulmakta ayrıca, ülkemizin dünyada ve bölgemizdeki petrol ve
doğal gaz ile ilgili ulusal çıkarlarının korunması, millî politikaların
belirlenmesi ve günün şartlarına uygun olarak takip edilmesi amacıyla, Enerji
ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı Müsteşarı, İçişleri, Dışişleri, Maliye
bakanlıkları ile Hazine Müsteşarlığı müsteşar yardımcıları ve Dışişleri
Bakanlığı çok taraflı Ekonomik İşler Genel Müdürünün katılımı ile Enerji ve
Tabiî Kaynaklar Bakanlığı merkez teşkilâtında “Transit Petrol Boru Hatları
Kurulu” adı ile sürekli bir kurul oluşturulmaktadır.
Hükümet temsilcileri de; getirilen kanun tasarısıyla
gündemde olan Bakü-Tiflis-Ceyhan projesi ve bilahare yine gündeme gelecek olan
Hazar geçişli Türkmenistan gaz boru hattı gibi uluslararası anlaşmalarla
gündeme gelecek transit boru hatları projelerinde uluslararası anlaşmalarla
hükümetimizin bir takım taahhütlere girmiş olacağını; bu tip uluslararası
anlaşmaları takip edebilmek ve her türlü üstlenilmiş olan her türlü
yükümlülükleri zamanında yerine getirebilmek için, Enerji ve Tabiî Kaynaklar
Bakanlığı bünyesinde bir daire başkanlığı kurulmasının gerekli olduğunu ifade
etmişlerdir.
Komisyon üyeleri de; Kanun Tasarısının yasalaşmasında
yarar mütalaa ettiklerini belirtmişlerdir.
Kanun Tasarısının tümü üzerinde görüşmeler tamamlanarak
maddelerine geçilmesi oybirliği ile kabul edilmiştir.
Kanun Tasarısının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Kanun Tasarısının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Kanun Tasarısının çerçeve 3 üncü maddesine bağlı 3154
sayılı Kanuna eklenen 30 uncu maddesi 1 inci fıkrası 2 nci satırındaki “Petrol
ve doğal gaz sektöründen sorumlu” ibaresi metinden çıkartılarak yerine “ilgili”
ibaresi eklenmiş ayrıca BOTAŞ’ın kendi alanında ihtisaslaşmış bir kurum olması
ve üstlendiği görev dolayısıyla; aynı fıkranın son satırındaki İçişleri
Bakanlığı müsteşar yardımcısından sonra gelmek üzere “Boru Hatları ile Petrol
Taşıma A.Ş. (BOTAŞ) Genel Müdürü” ibaresi madde metnine ilave edilerek madde
kabul edilmiştir.
Kanun Tasarısının çerçeve 3 üncü maddesine bağlı 31
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Kanun Tasarısının çerçeve 4 üncü maddesine bağlı geçici
9 uncu maddesi ve ekli 1 sayılı cetveli, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Kanun Tasarısının 5 inci ve 6 ncı maddeleri
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
İşbu Raporumuz havalesi gereği Plan ve Bütçe
Komisyonuna gönderilmek üzere YüksekBaşkanlığa saygı ile sunulur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
Oktay
Vural |
Miraç Akdoğan |
Cumali
Durmuş |
|
İzmir |
Malatya |
Kocaeli |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Halit
Dikmen |
İlhan Aytekin |
Orhan
Şen |
|
Aydın |
Balıkesir |
Bursa |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hüseyin
Karagöz |
Nurettin
Atik |
Abdülsamet
Turgut |
|
Çankırı |
Diyarbakır |
Diyarbakır |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mustafa
Geçer |
Akif
Serin |
Nevzat
Taner |
|
Hatay |
İçel |
Kahramanmaraş |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ahmet
Arkan |
Özkan
Öksüz |
Ali Serdengeçti |
|
Kocaeli |
Konya |
Manisa |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Eyüp
Doğanlar |
Mükerrem
Levent |
Şükrü
Ünal |
|
Niğde |
Niğde |
Osmaniye |
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye
Büyük MilletMeclisi
Plan
ve Bütçe Komisyonu 5.6.2001
Esas
No. : 1/614
Karar
No. : 55
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığınca hazırlanarak
5.1.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan,
Başkanlıkça 14.1.2000 tarihinde tali komisyon olarak Sanayi, Ticaret, Enerji,
Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonuna, esas komisyon olarak da
Komisyonumuza havale edilen “Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının Teşkilât ve
Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”
Komisyonumuzun 30.5.2001 tarihinde yaptığı 51 inci birleşiminde Hükümeti
temsilen Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı Zeki Çakan ile Enerji ve Tabiî
Kaynaklar Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı,
Petrol İşleri Genel Müdürlüğü ve BOTAŞ Genel Müdürlüğü temsilcilerinin
katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; ülkemiz için önemli bir prestij projesi
niteliğinde olan Bakü-Ceyhan Petrol Boru Hattı ile ilgili çalışmalar önemli bir
noktaya gelmiştir. Hazar bölgesinde üretilecek ham petrol, doğal gaz ve diğer
petrol ürünlerinin Türkiye üzerinden Akdeniz’e taşınmasını sağlayacak
Bakü-Ceyhan Petrol Boru Hattının inşasının yanı sıra, Türkmenistan ve bölgedeki
diğer ülkelerin ham petrol ve petrol ürünlerinin taşınması hususundaki
çalışmalar hükümetler arası görüşmeler yoluyla devam etmektedir.
Enerji ve Tabiî KaynaklarBakanlığının teşkilât ve
görevlerini düzenleyen Kanunda, petrol ve doğal gazın boru hatları ile
taşınması konusunda merkez teşkilâtında görev yapacak bir birim
bulunmamaktadır. Ayrıca, ülkemizin adeta petrol ve doğal gaz dağıtım terminali
haline gelmesi nedeniyle, yabancı petrol şirketlerinin muhatap olacağı ve
farklı kamu kuruluşlarımızın yetki alanına giren muhtemel sorunları karara
bağlayabilecek bir kurulun kurulmasına ihtiyaç duyulduğundan, Enerji ve Tabiî
Kaynaklar Bakanlığının teşkilât yapısında değişiklik yapılması gereği ortaya
çıkmıştır.
Tasarı ile;
– Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığında ana hizmet
birimi olarak Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığının kurulması,
– Petrol ve doğal gaz konusundaki millî çıkarların
korunması, yeni stratejiler ve politikalar tespit edilerek Bakanlığa ve
Bakanlık dışındaki millî karar organlarına gereken hukukî düzenlemeler
konusunda önerilerde bulunulmasını sağlayacak Transit Petrol Boru Hatları
Kurulunun oluşturulması,
Öngörülmüştür.
Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan
görüşmelerde;
– Türkiye’yi Dünyada çok etkin bir konuma getirecek
boru hatları projelerinin tamamlanmasında, Bakanlığın etkin bir rol almasını
sağlayacak düzenlemelerin olumlu karşılandığı,
– Önümüzdeki dönemde boru hatlarının ülke genelinde bir
ağ gibi yayılmasının mümkün olduğu, bu projelerin hedef ve maliyetleri
konusunda Bakanlığın bir projeksiyon hazırlamasının gerekli olduğu,
– Enerji Piyasası Kurulunun da boru hatları ile ilgili
kararları alıp uygulayabileceği, dolayısıyla Devlet teşkilâtında söz konusu
düzenlemelerin mükerrer bir yapılanmaya neden olacağı,
– Son yıllarda kamuda yaygın bir şekilde Devletin genel
uygulamalarının dışında kurullar oluşturulmasının benimsendiği, bu konuda
dikkatli olunması gerektiği,
– Kurulların işletilmesinde uygulamada bazı zorluklar
yaşandığı, beklenen verimin de çoğu zaman alınamadığı,
Şeklinde görüş ve eleştirileri müteakip Hükümet adına
yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
– Bölgede Dünyanın en büyük petrol şirketlerinin pay
kapma yarışı içinde oldukları, politik, ekonomik ve siyasî açıdan hassas
dengelerin bulunduğu, zengin petrol ve doğal gaz rezervlerinin dünya
pazarlarına güvenilir, sürdürülebilir, ekonomik ve çevre ile uyumlu şartlarda
götürülebilmesine imkân sağlayacak Bakü-Tiflis-Ceyhan ham petrol boru hattı
projesinin, ülkemize her alanda faydalar sağlayacak mega bir proje niteliğinde
olduğu,
– 21 inci Yüzyılın ilk büyük enerji projesi olarak
tarihe geçecek olan projelerden biri olan Bakü-Tiflis-Ceyhan ham petrol boru
hattı projesinin ilk aşamasının tamamlandığı, bu gün gelinen nokta itibariyle
daha özverili ve ciddi bir çalışma temposu gerektirecek bir süreç içerisine
girildiği,
– 2000 yılı sonunda imzalanan Bakü-Tiflis-Ceyhan
Projesi Anlaşmaları hükümleri uyarınca Türkiye Cumhuriyeti Hükümetinin projenin
zamanında tamamlanması yönünde, gerek siyasî gerekse hukukî sonuçlar taşıyan
malî yükümlülükler altına girdiği, projede Devlet kuruluşlarından kaynaklanan
herhangi bir gecikme meydana gelmesi haline, Devletin büyük zarara uğrayacağı,
bu nedenle kamu kurum ve kuruluşlarının etkin bir şekilde koordinasyonunu
gerektiren düzenlemelerin yapılmasına ihtiyaç duyulduğu,
– Kamu kurum ve kuruluşları temsilcilerinin zaman
kaybına neden olunmaksızın bir araya gelip karar alma kolaylığını getiren
Kurulun oluşturulmasının bu konuya verilen önemin bir göstergesi olduğu,
Belirtilmiştir.
Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmeler sonucunda
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca kabul edilerek maddelerinin görüşülmesine
geçilmiştir.
Tasarının;
- Çerçeve 3 üncü maddesi ile 3154 sayılı Kanuna eklenen,
- 30 uncu maddenin birinci fıkrasında “Petrol ve doğal gaz sektöründen
sorumlu” ibaresinin “ilgili” olarak redaksiyona tâbi tutulması ve madde
çerçevesinin kanunların hazırlanmasında uyulacak esas ve usuller çerçevesinde
çerçeve 3 üncü maddeye bağlı 29/A maddesi olarak,
- 31 inci maddesi, kanunların hazırlanmasında uyulacak esas ve usuller
çerçevesinde çerçeve 4 üncü maddeye bağlı 29/B maddesi olarak,
- Çerçeve 4 üncü maddesi ile 3154 sayılı Kanuna eklenen geçici 9 uncu
maddenin kalıcı hükümler içermesi nedeniyle ek madde olarak düzenlenmesi ve
ekli kadro cetvelinin aynen kabul edilmesi suretiyle 5 inci madde olarak,
- 1 ve 2 nci maddeleri aynen,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 5 ve 6 ncı maddeler 6 ve 7 nci maddeler
olarak aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere YüksekBaşkanlığa saygı
ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Bu Rapor Sözcüsü |
|
Metin
Şahin |
Hayrettin
Özdemir |
Ahmet
Kabil |
|
Antalya |
Ankara |
Rize |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Cafer
Tufan Yazıcıoğlu |
Dengir Mir M. Fırat |
Gaffar
Yakın |
|
Bartın |
Adıyaman |
Afyon |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Sait Açba |
M.
Zeki Sezer |
Cengiz
Aydoğan |
|
Afyon |
Ankara |
Antalya |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
M.
Güven Karahan |
Hüseyin
Arabacı |
Necati Yöndar |
|
Balıkesir |
Bilecik |
Bingöl |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hayati
Korkmaz |
Oğuz
Tezmen |
Hakkı
Duran |
|
Bursa |
Bursa |
Çankırı |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hüseyin
Karagöz |
Aslan Polat |
Mehmet
Sadri Yıldırım |
|
Çankırı |
Erzurum |
Eskişehir |
|
(Muhalefet şerhim eklidir) |
(İmzada bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
S.Metin Kalkan |
MehmetDönen |
Ali
Er |
|
Hatay |
Hatay |
İçel |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Masum
Türker |
Nesrin
Nas |
Celal
Adan |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hasan Çalış |
Arslan Aydar |
Mehmet Serdaroğlu |
|
Karaman |
Kars |
Kastamonu |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Necdet Tekin |
Kemal Köse |
Ahmet Derin |
|
Kırklareli |
Kocaeli |
Kütahya |
|
|
|
(Muhalefet
şerhim ektedir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Süleyman Çelebi |
Metin Ergun |
Ş. Ramis Savaş |
|
Mardin |
Muğla |
Sakarya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Cevat Ayhan |
Mehmet Çakar |
Lütfi Ceylan |
|
Sakarya |
Samsun |
Tokat |
(Muhalefet
şerhim ektedir) |
|
|
|
MUHALEFET ŞERHİ
3154 sayılı Enerji ve Tâbiî Kaynaklar Bakanlığı
Kanununda değişiklik yapan 1/614 sayılı Kanun teklifine ait muhalefet şerhi,
Tasarı ile Bakanlık ana hizmet birimlerine “Transit
Petrol Boru Hatları Daire Başkanlığı ilave edilmektedir. Bu değişikliğin
Bakü-Ceyhan boru hattının inşası ile ilgili olarak idare nezdindeki işlerin
gecikmeden yürütülmesi ihtiyacından kaynaklandığı ifade edilmektedir. Muhtelif bakanlıklardaki
işlerin çabuklaştırılması için ayrıca Enerji, İçişleri, Dışişleri, Maliye
Bakanlıkları ve Hazine Müsteşarlığı temsilcilerinin katılacağı “Transit Petrol
Boru Hatları Kurulu” teşkil olunmaktadır.
1. Transit Petrol Boru Hatları işleri için yeni bir
daire kurulacaksa bunun “Boru Hatları Dairesi” olarak kurulması uygun olur. Bu
daire petrol ve gaz boru hatlarının transit geçişi ile ilgilenir. Ayrıca petrol
ve gazın yurt içi dağıtım boru şebekelerinin planlanması, inşa edilmesi ve
işletilmesi ile ilgili her kademede çalışmaları takip eder, değerlendirir ve
Enerji Bakanlığının bu mevzudaki politikalarını belirler ve ilgili kuruluş ve
piyasalarla işbirliği yapar.
Bugün transit petrol boru hatları için daire kurmak,
yarın gaz hatları için benzeri bir daire kurmak, öbür gün yurt içi iletim,
depolama ve dağıtımı için bir başka daire kurmak doğru bir hareket tarzı
değildir. Bu tarz uygulama lüzumsuz bürokrasiye ve israfa sebep olur. Kamu
yönetiminde aslolan az bürokrasi, fonksiyonel teşkilât, verimli ve süratli
icraattır.
2. “Transit Petrol Boru Hatları Kurulu”nun teşkiline
lüzum yoktur. Lüzumsuz bürokrasiye sebep olur ve icrai gücü olmaz. Birden çok
kamu kurumunu ilgilendiren her meselede yeni kurulların teşkili, devlette
hizmetleri daha da yavaşlatır ve zorlaştırır. Kamu kuruluşları arasında verimli
bir işbirliğini temin etmek, başta başbakan ve bakanların görevidir.
|
Cevat Ayhan |
Hüseyin Karagöz |
Ahmet Derin |
|
Sakarya |
Çankırı |
Kütahya |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
ENERJİ VE TABİÎ KAYNAKLAR BAKANLIĞININ TEŞKİLÂT VE
GÖREVLERİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 19.2.1985 tarihli ve 3154 sayılı Enerji ve
Tabiî Kaynaklar Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun değişik 8
inci maddesine aşağıdaki (f) bendi eklenmiştir.
“f) Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığı.”
MADDE 2. - 3154 sayılı Kanunun 11/B maddesinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
“Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığı
MADDE 11/C - Transit PetrolBoru Hatları Dairesi
Başkanlığının görevleri şunlardır :
a) Milletlerarası transit petrol geçiş projelerinin her
aşamasında hukukî, teknik, idarî ve malî konulardaki hizmetlerin
gerçekleştirilmesi için hizmet satın alınmasını sağlamak,
b) Milletlerarası tahkime gidilmesi durumunda tahkim
davalarının takibi ve teminat mektuplarının teminini zamanında yerine getirmek,
c) Milletlerarası transit petrol geçiş proje
anlaşmaları uyarınca yatırımcıya sağlanması öngörülen tüm haklar, ruhsatlar,
vizeler, izinler, sertifikalar, yetkilendirmeler, kabuller ve onaylar ile
ilgili gerekli işlemleri yürütmek,
d) Milletlerarası transit petrol geçiş proje
yatırımcılarının talep ettiği dokümantasyon, veri ve diğer bilgileri sağlamak,
e) Milletlerarası transit petrol geçiş proje
anlaşmalarının hükümleri ile uyum sağlamak üzere gerekli hukukî düzenlemelerin
yapılması için öneride bulunmak ve çalışmalar yapmak,
f) Milletlerarası transit petrol geçiş projelerinin
etkin bir şekilde yürütülebilmesi için gerekli faaliyetlerde bulunmak,
g) Milletlerarası transit petrol geçiş projeleri
kapsamındaki arazi kamulaştırma bedeli, teminat bedelleri ve transit geçiş
ücretinin tahsili ile ilgili işlemleri yürütmek,
h) Milletlerarası transit petrol geçiş projeleri ile
ilgili sigortalama işlemlerini yürütmek,
ı) Milletlerarası transit petrol geçiş projeleri ile
ilgili olarak bakanlıklar nezdinde koordinasyonu sağlamak,
j) Transit PetrolBoru Hatları Kurulunca verilecek her
türlü görevi yerine getirmek ve bu Kurulun sekretarya hizmetlerini yürütmek,
k) Bakanlıkça verilen benzeri görevleri yapmak.”
MADDE 3. - 3154 sayılı Kanuna 29 uncu maddeden sonra
gelmek üzere Beşinci Kısım başlığı altında aşağıdaki 30 ve 31 inci maddeler
eklenmiş ve mevcut Beşinci Kısım, Altıncı Kısım olarak değiştirilerek 30, 31,
32, 33 ve 34 üncü maddeler 32, 33, 34, 35 ve 36 ncı maddeler olarak teselsül
ettirilmiştir.
“BEŞİNCİ KISIM
Transit Petrol Boru Hatları Kurulu ve
Görevleri
Transit Petrol Boru Hatları Kurulu
MADDE 30. - Transit Petrol Boru Hatları Kurulu; Enerji
ve Tabiî KaynaklarBakanlığı Müsteşarı ile petrol ve doğal gaz sektöründen
sorumlu Müsteşar Yardımcısı, Dışişleri Bakanlığı ekonomik ilişkilerden sorumlu
Müsteşar Yardımcısı ile Çok Taraflı Ekonomik İşler Genel Müdürü, Hazine
Müsteşarlığı dış ekonomik ilişkilerden sorumlu Müsteşar Yardımcısı, Maliye
Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı, İçişleri Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı ve
Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanından oluşur.
Kurulun başkanı Enerji ve Tabiî KaynaklarBakanlığı
Müsteşarı, başkan yardımcısı ise Bakanlığın ilgili Müsteşar Yardımcısıdır.
Kurul üyelerine ayda ikiden fazla olmamak üzere her
toplantı için 1 000 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı
sonunda bulunacak miktar üzerinden toplantı ücreti ödenir.
Transit petrol geçiş projelerine ilişkin anlaşmalarda
tek muhatap Transit Petrol Boru Hatları Kuruludur. Kurulun toplanma, çalışma
esas ve usulleri, ilgili kurumların görüşleri alınmak kaydıyla Enerji ve Tabiî
Kaynaklar Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.
Transit PetrolBoru Hatları Kurulunun görevleri
MADDE 31. - Kurulun görevleri şunlardır:
a) Milletlerarası transit petrol geçiş projelerinin
zamanında ve gereği gibi yürütülebilmesi için faaliyetleri belirlemek, hukukî,
teknik, idarî ve malî konularda alınacak hizmetleri tespit etmek,
b) Milletlerarası tahkim prosedürünün belirlenmesi,
yatırımcılara verilecek hak, vize, izin ve benzeri konularda hukukî ve idarî
uygulamaların usul ve esaslarını belirlemek,
c) Transit PetrolBoru Hatları Dairesi Başkanlığının
transit petrol geçiş proje anlaşmalarına ilişkin hukukî düzenlemelerin
yapılması ile ilgili tekliflerini incelemek ve karara bağlayarak Bakana sunmak,
d) Milletlerarası transit petrol geçiş projelerinin
yürütülmesi ile ilgili olarak uygun görülen konularda Transit Petrol Boru
Hatları Dairesi Başkanlığını görevlendirmek ve bu Daire Başkanlığı tarafından
takip edilecek milletlerarası transit petrol geçiş projeleri ile ilgili diğer
hususları değerlendirmeye alarak karara bağlamak,
e) Transit petrol geçişi ile ilgili milletlerarası
anlaşmalardan doğan diğer görevleri yerine getirmek,
f) Bakanlık tarafından verilecek benzeri görevleri
yerine getirmek.”
MADDE 4. - 3154 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 9. - 3154 sayılı Kanunun eki (1) sayılı
cetvelin “Ana HizmetBirimleri” bölümüne “6. Transit Petrol Boru Hatları Dairesi
Başkanlığı” ifadesi eklenmiştir.
Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas
edilerek 190 sayılı GenelKadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye
bağlı cetvellerin Enerji ve Tabiî KaynaklarBakanlığı bölümüne eklenmiştir.”
MADDE 5. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6. - Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.
|
Bülent
Ecevit |
|
|
|
Başbakan |
|
En. ve
Tab. Kay. Bak. ve |
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Başb. Yrd. |
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. C. Ersümer |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
R. Önal |
Prof. Dr. E. Öksüz |
M. Keçeciler |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
S. Somuncuoğlu |
R. K. Yücelen |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
M. A. İrtemçelik |
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı V. |
İçişleri
Bakanı |
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
S. Tantan |
|
Dışişleri
Bakanı V. |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı V. |
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
S. Oral |
F. Ünlü |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı V. |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
K. Aydın |
K. Aydın |
Prof. Dr. E. Öksüz |
|
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve
Sos. Güv. Bak. |
Sanayi ve
Tic. Bakanı V. |
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
F. Aytekin |
|
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
ENERJİ VE TABİÎ KAYNAKLAR BAKANLIĞININ TEŞKİLÂT VE
GÖREVLERİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 3. – 3154 sayılı Kanuna 29 uncu maddeden sonra
gelmek üzere Beşinci Kısım Başlığı altında aşağıdaki 29/A maddesi eklenmiş ve
mevcut Beşinci Kısım, Altıncı Kısım olarak değiştirilmiştir.
“BEŞİNCİ KISIM
Transit Petrol Boru Hatları Kurulu ve
Görevleri
Transit Petrol Boru Hatları Kurulu
MADDE 29/A. – Transit Petrol Boru Hatları Kurulu;
Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı Müsteşarı ile ilgili Müsteşar Yardımcısı,
Dışişleri Bakanlığı ekonomik ilişkilerden sorumlu Müsteşar Yardımcısı ile Çok
Taraflı Ekonomik İşler Genel Müdürü, Hazine Müsteşarlığı dış ekonomik
ilişkilerden sorumlu Müsteşar Yardımcısı, Maliye Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı,
İçişleri Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı ve Transit Petrol Boru Hatları Dairesi
Başkanından oluşur.
Kurulun Başkanı Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı
Müsteşarı, başkan yardımcısı ise Bakanlığın ilgili Müsteşar Yardımcısıdır.
Kurul üyelerine ayda ikiden fazla olmamak üzere her
toplantı için 1000 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonunda
bulunacak miktar üzerinden toplantı ücreti ödenir.
Transit petrol geçiş projelerine ilişkin anlaşmalarda
tek muhatap Transit Petrol Boru Hatları Kuruludur. Kurulun toplanma, çalışma
esas ve usulleri, ilgili kurumların görüşleri alınmak kaydıyla Enerji ve Tabiî
Kaynaklar Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 4. – 3154 sayılı Kanuna aşağıdaki 29/B maddesi
eklenmiştir.
“Transit Petrol Boru Hatları Kurulunun Görevleri
MADDE 29/B. – Kurulun görevleri şunlardır :
a) Milletlerarası
transit petrol geçiş projelerinin zamanında ve gereği gibi
yürütülebilmesi için faaliyetleri belirlemek, hukukî, teknik, idarî ve malî
konularda alınacak hizmetleri tespit etmek.
b) Milletlerarası tahkim prosedürünün belirlenmesi,
yatırımcılara verilecek hak, vize, izin ve benzeri konularda hukukî ve idarî
uygulamaların usul ve esaslarını belirlemek.
c) Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığının transit
petrol geçiş proje anlaşmalarına ilişkin hukukî düzenlemelerin yapılması ile
ilgili tekliflerini incelemek ve karara bağlayarak Bakana sunmak.
d) Milletlerarası transit petrol geçiş projelerinin
yürütülmesi ile ilgili olarak uygun görülen konularda Transit Petrol Boru
Hatları Dairesi Başkanlığını görevlendirmek ve bu Daire Başkanlığı tarafından
takip edilecek milletlerarası transit petrol geçiş projeleri ile ilgili diğer
hususları değerlendirmeye alarak karara bağlamak.
e) Transit petrol geçişi ile ilgili milletlerarası
anlaşmalardan doğan diğer görevleri yerine getirmek.
f) Bakanlık tarafından verilecek benzeri görevleri
yerine getirmek.”
MADDE 5. – 3154 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde
eklenmiştir.
“EK MADDE 1. – 3154 sayılı Kanunun eki (1) sayılı
cetvelin “Ana Hizmet Birimleri” bölümüne “6. Transit Petrol Boru Hatları
Dairesi Başkanlığı” ifadesi eklenmiştir.
Ekli (I) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas
edilerek 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye
bağlı cetvellerin Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı bölümüne eklenmiştir.”
MADDE 6. –
Tasarının 5 inci
maddesi 6 ncı madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. –
Tasarının 6 ncı maddesi 7 nci madde olarak aynen kabul
edilmiştir.
TASARIYA EKLİ LİSTE
(I) SAYILI LİSTE
KURUMU :
ENERJİ VE TABİÎ KAYNAKLAR BAKANLIĞI
TEŞKİLÂTI : MERKEZ
İHDAS EDİLEN KADROLAR
|
|
Kadro |
Serbest
Kadro |
Tutulan
Kadro |
|
Sınıfı |
Unvanı |
Derecesi |
Adedi |
Adedi |
Toplam |
|
|
|
|
|
|
GİH |
Transit
Petrol Boru Hatları |
|
|
|
|
|
Dairesi
Başkanı |
1 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Şube
Müdürü |
1 |
3 |
– |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
Toplam |
|
4 |
|
4 |
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNCA
KABUL EDİLEN METNE EKLİ LİSTE
Tasarıya ekli liste Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.