Dönem : 21          Yasama Yılı : 3

 

         T.B.M.M. (S. Sayısı : 702)

 

Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji ve Plan ve Bütçe KomisyonlarıRaporları (1/614)

 

 

              T.C.

Başbakanlık  5.1.2000

Kanunlar ve Kararlar

     Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-1525/63

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 2.12.1999 tarihinde kararlaştırılan “Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                          Bülent Ecevit

              Başbakan

GENEL GEREKÇE

Enerji ve Tabiî KaynaklarBakanlığı teşkilâtı ilk kez 186 sayılı Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile düzenlenmiş olup, 19.2.1985 tarihli ve 3154 sayılı Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun ise 1.3.1985 tarihli ve 18681 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Ancak, Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının görev alanına girdiği halde gerek 3154 sayılı Kanun ile gerek 505 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile mezkur Kanunda yapılan değişikliklerle, petrol ve doğal gazın boru hatları ile taşınması konularında merkez teşkilâtında görev yapacak herhangi bir birim kurulmamıştır.

Bilindiği üzere, Bakü-Ceyhan Petrol Boru Hattı ile ilgili çalışmalar beklemeye tahammülü olmayan kritik bir dönüm noktasında bulunmakta olup, bu proje ülkemiz için son derece önemli bir prestij projesi niteliğindedir. Bu itibarla, bu proje ile ilgili iş programının süratle uygulanması, mutlaka dikkatle takip edilmesi ve çalışmaların öngörülen takvimde bir aksamaya meydan verilmeden tamamlanması stratejik çıkarlarımız açısından hayatî önem taşımaktadır.

Hazar bölgesinde üretilecek ham petrol, doğal gaz ve diğer petrol ürünlerinin Türkiye üzerinden Akdeniz’e taşınmasını sağlayacak Bakü-Ceyhan petrol boru hattının inşası yanında Türkmenistan ve bölgedeki diğer ülkelerin ham petrol ve petrol ürünlerinin de taşınması çalışmaları hükümetler arası görüşmeler yoluyla hızla devam etmektedir.

Ayrıca, yabancı petrol şirketleri ve Azerbaycan Devletinin, petrol boru hattını işletecek kuruluş olan MEPCO (Main Export Pipeline Company)’nun, muhatap olacağı ve farklı kamu kuruluşlarımızın yetki alanına giren muhtemel sorunları karara bağlayabilecek bir “transit authority” kurulmasına ihtiyaç duyulmuş ve ülkemizin adeta petrol ve doğal gaz dağıtım terminali haline gelmesi nedeniyle Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının acilen yeni bir yapılanmaya gitmesi zarureti ortaya çıkmıştır.

Tasarı ile; yeni yapılanma gereği Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığında ana hizmet birimi olarak Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığı kurulmakta ayrıca ülkemizin dünyada ve bölgemizdeki petrol ve doğal gaz ile ilgili ulusal çıkarlarının korunması, millî politikaların belirlenmesi ve günün şartlarına uygun olarak takip edilmesi amacıyla, Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı Müsteşarı, İçişleri, Dışişleri, Maliye bakanlıkları ile Hazine Müsteşarlığı müsteşar yardımcıları ve Dışişleri Bakanlığı Çok Taraflı Ekonomik İşler Genel Müdürünün katılımı ile Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı merkez teşkilâtında “Transit Petrol Boru Hatları Kurulu” adı ile sürekli bir kurul oluşturulmaktadır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Madde ile, petrol ve doğal gazın boru hatları ile taşınması konularında görev yapmak üzere Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı merkez teşkilâtında ana hizmet birimi olarak Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığı oluşturulmaktadır.

Madde 2. – Madde ile, Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığının görevleri belirtilmektedir.

Madde 3. – Madde ile, Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı merkez teşkilâtında Transit Petrol Boru Hatları Kurulu adı altında sürekli bir kurul oluşturulmaktadır. Bu Kurul ile petrol ve doğal gaz konusundaki millî çıkarların korunması, yeni stratejiler ve politikalar tespit edilerek Bakanlığa ve Bakanlık dışındaki millî karar organlarına gereken hukukî düzenlemeler konusunda önerilerde bulunulması sağlanmaktadır. Kurulun çalışma usul ve esaslarının Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenmesi öngörülmektedir. Ayrıca, maddede Transit Petrol Boru Hatları Kurulunun görevleri de sayılmaktadır.

Madde 4. – Madde ile, 3154 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı cetvelin ana hizmet birimlerine ilişkin bölümüne Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığı ilave edilmektedir.

Ayrıca, yeni oluşturulan Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığında görev yapmak üzere 1 adet daire başkanı kadrosu ile 3 adet şube müdürü kadrosu ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye bağlı (I) sayılı cetvelin Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı bölümüne ilave edilmesi hükme bağlanmaktadır.

Madde 5. – Yürürlük maddesidir.

Madde 6. – Yürütme maddesidir.

Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar,

   Bilgi ve Teknoloji Komisyonu 24.3.2000

    Esas No. : 1/614

  Karar No. : 23

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

“Enerji ve Tabiî KaynaklarBakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına DairKanun Tasarısı” Komisyonumuzun 2.3.2000 tarihinde yaptığı toplantıda; Maliye Bakanlığı, Enerji ve Tabiî KaynaklarBakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı temsilcilerinin katıldığı toplantıda incelenip görüşülmüştür.

Kanun Tasarısının Genel Gerekçesinde belirtildiği üzere; Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı Teşkilâtı ilk kez 186 sayılı Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında KanunHükmünde Kararname ile düzenlenmiş, 19.2.1985 tarihli ve 3154 sayılı Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun’da 1.3.1985 tarihli ve 18681 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Bilindiği gibi Bakü-Ceyhan Petrol Boru Hattı ile ilgili çalışmaların ve projelerin ülkemiz için son derece önemli olduğu, bu projelerle ilgili iş programının süratle uygulanması, dikkatle takip edilmesi ve çalışmaların öngörülen takvimde bir aksamaya meydan verilmeden tamamlanmasının stratejik çıkarlarımız açısından hayatî önem vardır.

Hazar bölgesinde üretilecek ham petrol, doğal gaz ve diğer petrol ürünlerinin Türkiye üzerinden Akdeniz’e taşınmasını sağlayacak Bakü-Ceyhan petrol boru hattının inşası yanında Azerbaycan, Türkmenistan ve bölgedeki diğer ülkelerin ham petrol ve doğal gazın taşınması çalışmaları hükümetler arası görüşmeler yoluyla devam etmektedir.

Ancak, Enerji ve Tabiî KaynaklarBakanlığının görev alanına girdiği hâlde gerek 3154 sayılı Kanun ile gerek 505 sayılı Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile mezkur kanunda yapılan değişikliklerle, petrol ve doğal gazın boru hatları ile taşınması konularında Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı merkez teşkilâtında görev yapacak herhangi bir birim kurulmamıştır.

Bu nedenle görüşülen Tasarı ile yeni bir yapılanma gereği olarak bu görevleri yerine getirecek, Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığında ana hizmet birimi olarak “Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığı” kurulmakta ayrıca, ülkemizin dünyada ve bölgemizdeki petrol ve doğal gaz ile ilgili ulusal çıkarlarının korunması, millî politikaların belirlenmesi ve günün şartlarına uygun olarak takip edilmesi amacıyla, Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı Müsteşarı, İçişleri, Dışişleri, Maliye bakanlıkları ile Hazine Müsteşarlığı müsteşar yardımcıları ve Dışişleri Bakanlığı çok taraflı Ekonomik İşler Genel Müdürünün katılımı ile Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı merkez teşkilâtında “Transit Petrol Boru Hatları Kurulu” adı ile sürekli bir kurul oluşturulmaktadır.

Hükümet temsilcileri de; getirilen kanun tasarısıyla gündemde olan Bakü-Tiflis-Ceyhan projesi ve bilahare yine gündeme gelecek olan Hazar geçişli Türkmenistan gaz boru hattı gibi uluslararası anlaşmalarla gündeme gelecek transit boru hatları projelerinde uluslararası anlaşmalarla hükümetimizin bir takım taahhütlere girmiş olacağını; bu tip uluslararası anlaşmaları takip edebilmek ve her türlü üstlenilmiş olan her türlü yükümlülükleri zamanında yerine getirebilmek için, Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı bünyesinde bir daire başkanlığı kurulmasının gerekli olduğunu ifade etmişlerdir.

Komisyon üyeleri de; Kanun Tasarısının yasalaşmasında yarar mütalaa ettiklerini belirtmişlerdir.

Kanun Tasarısının tümü üzerinde görüşmeler tamamlanarak maddelerine geçilmesi oybirliği ile kabul edilmiştir.

Kanun Tasarısının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Kanun Tasarısının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Kanun Tasarısının çerçeve 3 üncü maddesine bağlı 3154 sayılı Kanuna eklenen 30 uncu maddesi 1 inci fıkrası 2 nci satırındaki “Petrol ve doğal gaz sektöründen sorumlu” ibaresi metinden çıkartılarak yerine “ilgili” ibaresi eklenmiş ayrıca BOTAŞ’ın kendi alanında ihtisaslaşmış bir kurum olması ve üstlendiği görev dolayısıyla; aynı fıkranın son satırındaki İçişleri Bakanlığı müsteşar yardımcısından sonra gelmek üzere “Boru Hatları ile Petrol Taşıma A.Ş. (BOTAŞ) Genel Müdürü” ibaresi madde metnine ilave edilerek madde kabul edilmiştir.

Kanun Tasarısının çerçeve 3 üncü maddesine bağlı 31 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Kanun Tasarısının çerçeve 4 üncü maddesine bağlı geçici 9 uncu maddesi ve ekli 1 sayılı cetveli, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Kanun Tasarısının 5 inci ve 6 ncı maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

İşbu Raporumuz havalesi gereği Plan ve Bütçe Komisyonuna gönderilmek üzere YüksekBaşkanlığa saygı ile sunulur.

 

Başkan

Başkanvekili

Kâtip

 

Oktay Vural

Miraç Akdoğan

Cumali Durmuş

 

İzmir

Malatya

Kocaeli

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Halit Dikmen

İlhan Aytekin

Orhan Şen

 

Aydın

Balıkesir

Bursa

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Karagöz

Nurettin Atik

Abdülsamet Turgut

 

Çankırı

Diyarbakır

Diyarbakır

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Geçer

Akif Serin

Nevzat Taner

 

Hatay

İçel

Kahramanmaraş

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet Arkan

Özkan Öksüz

Ali Serdengeçti

 

Kocaeli

Konya

Manisa

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Eyüp Doğanlar

Mükerrem Levent

Şükrü Ünal

 

Niğde

Niğde

Osmaniye

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu                                                            

            Türkiye Büyük MilletMeclisi                 

            Plan ve Bütçe Komisyonu            5.6.2001 

            Esas No. : 1/614              

            Karar No. : 55             

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığınca hazırlanarak 5.1.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan, Başkanlıkça 14.1.2000 tarihinde tali komisyon olarak Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen “Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 30.5.2001 tarihinde yaptığı 51 inci birleşiminde Hükümeti temsilen Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı Zeki Çakan ile Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı, Petrol İşleri Genel Müdürlüğü ve BOTAŞ Genel Müdürlüğü temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Bilindiği gibi; ülkemiz için önemli bir prestij projesi niteliğinde olan Bakü-Ceyhan Petrol Boru Hattı ile ilgili çalışmalar önemli bir noktaya gelmiştir. Hazar bölgesinde üretilecek ham petrol, doğal gaz ve diğer petrol ürünlerinin Türkiye üzerinden Akdeniz’e taşınmasını sağlayacak Bakü-Ceyhan Petrol Boru Hattının inşasının yanı sıra, Türkmenistan ve bölgedeki diğer ülkelerin ham petrol ve petrol ürünlerinin taşınması hususundaki çalışmalar hükümetler arası görüşmeler yoluyla devam etmektedir.

Enerji ve Tabiî KaynaklarBakanlığının teşkilât ve görevlerini düzenleyen Kanunda, petrol ve doğal gazın boru hatları ile taşınması konusunda merkez teşkilâtında görev yapacak bir birim bulunmamaktadır. Ayrıca, ülkemizin adeta petrol ve doğal gaz dağıtım terminali haline gelmesi nedeniyle, yabancı petrol şirketlerinin muhatap olacağı ve farklı kamu kuruluşlarımızın yetki alanına giren muhtemel sorunları karara bağlayabilecek bir kurulun kurulmasına ihtiyaç duyulduğundan, Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının teşkilât yapısında değişiklik yapılması gereği ortaya çıkmıştır.

Tasarı ile;

– Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığında ana hizmet birimi olarak Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığının kurulması,

– Petrol ve doğal gaz konusundaki millî çıkarların korunması, yeni stratejiler ve politikalar tespit edilerek Bakanlığa ve Bakanlık dışındaki millî karar organlarına gereken hukukî düzenlemeler konusunda önerilerde bulunulmasını sağlayacak Transit Petrol Boru Hatları Kurulunun oluşturulması,

Öngörülmüştür.

Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;

– Türkiye’yi Dünyada çok etkin bir konuma getirecek boru hatları projelerinin tamamlanmasında, Bakanlığın etkin bir rol almasını sağlayacak düzenlemelerin olumlu karşılandığı,

– Önümüzdeki dönemde boru hatlarının ülke genelinde bir ağ gibi yayılmasının mümkün olduğu, bu projelerin hedef ve maliyetleri konusunda Bakanlığın bir projeksiyon hazırlamasının gerekli olduğu,

– Enerji Piyasası Kurulunun da boru hatları ile ilgili kararları alıp uygulayabileceği, dolayısıyla Devlet teşkilâtında söz konusu düzenlemelerin mükerrer bir yapılanmaya neden olacağı,

– Son yıllarda kamuda yaygın bir şekilde Devletin genel uygulamalarının dışında kurullar oluşturulmasının benimsendiği, bu konuda dikkatli olunması gerektiği,

– Kurulların işletilmesinde uygulamada bazı zorluklar yaşandığı, beklenen verimin de çoğu zaman alınamadığı,

Şeklinde görüş ve eleştirileri müteakip Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;

– Bölgede Dünyanın en büyük petrol şirketlerinin pay kapma yarışı içinde oldukları, politik, ekonomik ve siyasî açıdan hassas dengelerin bulunduğu, zengin petrol ve doğal gaz rezervlerinin dünya pazarlarına güvenilir, sürdürülebilir, ekonomik ve çevre ile uyumlu şartlarda götürülebilmesine imkân sağlayacak Bakü-Tiflis-Ceyhan ham petrol boru hattı projesinin, ülkemize her alanda faydalar sağlayacak mega bir proje niteliğinde olduğu,

– 21 inci Yüzyılın ilk büyük enerji projesi olarak tarihe geçecek olan projelerden biri olan Bakü-Tiflis-Ceyhan ham petrol boru hattı projesinin ilk aşamasının tamamlandığı, bu gün gelinen nokta itibariyle daha özverili ve ciddi bir çalışma temposu gerektirecek bir süreç içerisine girildiği,

– 2000 yılı sonunda imzalanan Bakü-Tiflis-Ceyhan Projesi Anlaşmaları hükümleri uyarınca Türkiye Cumhuriyeti Hükümetinin projenin zamanında tamamlanması yönünde, gerek siyasî gerekse hukukî sonuçlar taşıyan malî yükümlülükler altına girdiği, projede Devlet kuruluşlarından kaynaklanan herhangi bir gecikme meydana gelmesi haline, Devletin büyük zarara uğrayacağı, bu nedenle kamu kurum ve kuruluşlarının etkin bir şekilde koordinasyonunu gerektiren düzenlemelerin yapılmasına ihtiyaç duyulduğu,

– Kamu kurum ve kuruluşları temsilcilerinin zaman kaybına neden olunmaksızın bir araya gelip karar alma kolaylığını getiren Kurulun oluşturulmasının bu konuya verilen önemin bir göstergesi olduğu,

Belirtilmiştir.

Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmeler sonucunda Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca kabul edilerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

- Çerçeve 3 üncü maddesi ile 3154 sayılı Kanuna eklenen,

- 30 uncu maddenin birinci fıkrasında “Petrol ve doğal gaz sektöründen sorumlu” ibaresinin “ilgili” olarak redaksiyona tâbi tutulması ve madde çerçevesinin kanunların hazırlanmasında uyulacak esas ve usuller çerçevesinde çerçeve 3 üncü maddeye bağlı 29/A maddesi olarak,

- 31 inci maddesi, kanunların hazırlanmasında uyulacak esas ve usuller çerçevesinde çerçeve 4 üncü maddeye bağlı 29/B maddesi olarak,

- Çerçeve 4 üncü maddesi ile 3154 sayılı Kanuna eklenen geçici 9 uncu maddenin kalıcı hükümler içermesi nedeniyle ek madde olarak düzenlenmesi ve ekli kadro cetvelinin aynen kabul edilmesi suretiyle 5 inci madde olarak,

- 1 ve 2 nci maddeleri aynen,

- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 5 ve 6 ncı maddeler 6 ve 7 nci maddeler olarak aynen,

Kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere YüksekBaşkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Bu Rapor Sözcüsü

 

Metin Şahin

Hayrettin Özdemir

Ahmet Kabil

 

Antalya

Ankara

Rize

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Cafer Tufan Yazıcıoğlu

Dengir Mir M. Fırat

Gaffar Yakın

 

Bartın

Adıyaman

Afyon

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Sait Açba

M. Zeki Sezer

Cengiz Aydoğan

 

Afyon

Ankara

Antalya

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Güven Karahan

Hüseyin Arabacı

Necati Yöndar

 

Balıkesir

Bilecik

Bingöl

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Hayati Korkmaz

Oğuz Tezmen

Hakkı Duran

 

Bursa

Bursa

Çankırı

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Karagöz

Aslan Polat

Mehmet Sadri Yıldırım

 

Çankırı

Erzurum

Eskişehir

 

(Muhalefet şerhim eklidir)

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

S.Metin Kalkan

MehmetDönen

Ali Er

 

Hatay

Hatay

İçel

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Masum Türker

Nesrin Nas

Celal Adan

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Hasan Çalış

Arslan Aydar

Mehmet Serdaroğlu

 

Karaman

Kars

Kastamonu

 

Üye

Üye

Üye

 

Necdet Tekin

Kemal Köse

Ahmet Derin

 

Kırklareli

Kocaeli

Kütahya

 

 

 

(Muhalefet şerhim ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Süleyman Çelebi

Metin Ergun

Ş. Ramis Savaş

 

Mardin

Muğla

Sakarya

 

Üye

Üye

Üye

 

Cevat Ayhan

Mehmet Çakar

Lütfi Ceylan

 

Sakarya

Samsun

Tokat

(Muhalefet şerhim ektedir)

 

 

 

 

MUHALEFET ŞERHİ

3154 sayılı Enerji ve Tâbiî Kaynaklar Bakanlığı Kanununda değişiklik yapan 1/614 sayılı Kanun teklifine ait muhalefet şerhi,

Tasarı ile Bakanlık ana hizmet birimlerine “Transit Petrol Boru Hatları Daire Başkanlığı ilave edilmektedir. Bu değişikliğin Bakü-Ceyhan boru hattının inşası ile ilgili olarak idare nezdindeki işlerin gecikmeden yürütülmesi ihtiyacından kaynaklandığı ifade edilmektedir. Muhtelif bakanlıklardaki işlerin çabuklaştırılması için ayrıca Enerji, İçişleri, Dışişleri, Maliye Bakanlıkları ve Hazine Müsteşarlığı temsilcilerinin katılacağı “Transit Petrol Boru Hatları Kurulu” teşkil olunmaktadır.

1. Transit Petrol Boru Hatları işleri için yeni bir daire kurulacaksa bunun “Boru Hatları Dairesi” olarak kurulması uygun olur. Bu daire petrol ve gaz boru hatlarının transit geçişi ile ilgilenir. Ayrıca petrol ve gazın yurt içi dağıtım boru şebekelerinin planlanması, inşa edilmesi ve işletilmesi ile ilgili her kademede çalışmaları takip eder, değerlendirir ve Enerji Bakanlığının bu mevzudaki politikalarını belirler ve ilgili kuruluş ve piyasalarla işbirliği yapar.

Bugün transit petrol boru hatları için daire kurmak, yarın gaz hatları için benzeri bir daire kurmak, öbür gün yurt içi iletim, depolama ve dağıtımı için bir başka daire kurmak doğru bir hareket tarzı değildir. Bu tarz uygulama lüzumsuz bürokrasiye ve israfa sebep olur. Kamu yönetiminde aslolan az bürokrasi, fonksiyonel teşkilât, verimli ve süratli icraattır.

2. “Transit Petrol Boru Hatları Kurulu”nun teşkiline lüzum yoktur. Lüzumsuz bürokrasiye sebep olur ve icrai gücü olmaz. Birden çok kamu kurumunu ilgilendiren her meselede yeni kurulların teşkili, devlette hizmetleri daha da yavaşlatır ve zorlaştırır. Kamu kuruluşları arasında verimli bir işbirliğini temin etmek, başta başbakan ve bakanların görevidir.

 

 

Cevat Ayhan

Hüseyin Karagöz

Ahmet Derin

 

Sakarya

Çankırı

Kütahya

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

ENERJİ VE TABİÎ KAYNAKLAR BAKANLIĞININ TEŞKİLÂT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - 19.2.1985 tarihli ve 3154 sayılı Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun değişik 8 inci maddesine aşağıdaki (f) bendi eklenmiştir.

“f) Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığı.”

MADDE 2. - 3154 sayılı Kanunun 11/B maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.

“Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığı

MADDE 11/C - Transit PetrolBoru Hatları Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır :

a) Milletlerarası transit petrol geçiş projelerinin her aşamasında hukukî, teknik, idarî ve malî konulardaki hizmetlerin gerçekleştirilmesi için hizmet satın alınmasını sağlamak,

b) Milletlerarası tahkime gidilmesi durumunda tahkim davalarının takibi ve teminat mektuplarının teminini zamanında yerine getirmek,

c) Milletlerarası transit petrol geçiş proje anlaşmaları uyarınca yatırımcıya sağlanması öngörülen tüm haklar, ruhsatlar, vizeler, izinler, sertifikalar, yetkilendirmeler, kabuller ve onaylar ile ilgili gerekli işlemleri yürütmek,

d) Milletlerarası transit petrol geçiş proje yatırımcılarının talep ettiği dokümantasyon, veri ve diğer bilgileri sağlamak,

e) Milletlerarası transit petrol geçiş proje anlaşmalarının hükümleri ile uyum sağlamak üzere gerekli hukukî düzenlemelerin yapılması için öneride bulunmak ve çalışmalar yapmak,

f) Milletlerarası transit petrol geçiş projelerinin etkin bir şekilde yürütülebilmesi için gerekli faaliyetlerde bulunmak,

g) Milletlerarası transit petrol geçiş projeleri kapsamındaki arazi kamulaştırma bedeli, teminat bedelleri ve transit geçiş ücretinin tahsili ile ilgili işlemleri yürütmek,

h) Milletlerarası transit petrol geçiş projeleri ile ilgili sigortalama işlemlerini yürütmek,

ı) Milletlerarası transit petrol geçiş projeleri ile ilgili olarak bakanlıklar nezdinde koordinasyonu sağlamak,

j) Transit PetrolBoru Hatları Kurulunca verilecek her türlü görevi yerine getirmek ve bu Kurulun sekretarya hizmetlerini yürütmek,

k) Bakanlıkça verilen benzeri görevleri yapmak.”

MADDE 3. - 3154 sayılı Kanuna 29 uncu maddeden sonra gelmek üzere Beşinci Kısım başlığı altında aşağıdaki 30 ve 31 inci maddeler eklenmiş ve mevcut Beşinci Kısım, Altıncı Kısım olarak değiştirilerek 30, 31, 32, 33 ve 34 üncü maddeler 32, 33, 34, 35 ve 36 ncı maddeler olarak teselsül ettirilmiştir.

“BEŞİNCİ KISIM

Transit Petrol Boru Hatları Kurulu ve

Görevleri

Transit Petrol Boru Hatları Kurulu

MADDE 30. - Transit Petrol Boru Hatları Kurulu; Enerji ve Tabiî KaynaklarBakanlığı Müsteşarı ile petrol ve doğal gaz sektöründen sorumlu Müsteşar Yardımcısı, Dışişleri Bakanlığı ekonomik ilişkilerden sorumlu Müsteşar Yardımcısı ile Çok Taraflı Ekonomik İşler Genel Müdürü, Hazine Müsteşarlığı dış ekonomik ilişkilerden sorumlu Müsteşar Yardımcısı, Maliye Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı, İçişleri Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı ve Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanından oluşur.

Kurulun başkanı Enerji ve Tabiî KaynaklarBakanlığı Müsteşarı, başkan yardımcısı ise Bakanlığın ilgili Müsteşar Yardımcısıdır.

Kurul üyelerine ayda ikiden fazla olmamak üzere her toplantı için 1 000 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonunda bulunacak miktar üzerinden toplantı ücreti ödenir.

Transit petrol geçiş projelerine ilişkin anlaşmalarda tek muhatap Transit Petrol Boru Hatları Kuruludur. Kurulun toplanma, çalışma esas ve usulleri, ilgili kurumların görüşleri alınmak kaydıyla Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.

Transit PetrolBoru Hatları Kurulunun görevleri

MADDE 31. - Kurulun görevleri şunlardır:

a) Milletlerarası transit petrol geçiş projelerinin zamanında ve gereği gibi yürütülebilmesi için faaliyetleri belirlemek, hukukî, teknik, idarî ve malî konularda alınacak hizmetleri tespit etmek,

b) Milletlerarası tahkim prosedürünün belirlenmesi, yatırımcılara verilecek hak, vize, izin ve benzeri konularda hukukî ve idarî uygulamaların usul ve esaslarını belirlemek,

c) Transit PetrolBoru Hatları Dairesi Başkanlığının transit petrol geçiş proje anlaşmalarına ilişkin hukukî düzenlemelerin yapılması ile ilgili tekliflerini incelemek ve karara bağlayarak Bakana sunmak,

d) Milletlerarası transit petrol geçiş projelerinin yürütülmesi ile ilgili olarak uygun görülen konularda Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığını görevlendirmek ve bu Daire Başkanlığı tarafından takip edilecek milletlerarası transit petrol geçiş projeleri ile ilgili diğer hususları değerlendirmeye alarak karara bağlamak,

e) Transit petrol geçişi ile ilgili milletlerarası anlaşmalardan doğan diğer görevleri yerine getirmek,

f) Bakanlık tarafından verilecek benzeri görevleri yerine getirmek.”

MADDE 4. - 3154 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 9. - 3154 sayılı Kanunun eki (1) sayılı cetvelin “Ana HizmetBirimleri” bölümüne “6. Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığı” ifadesi eklenmiştir.

Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı GenelKadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye bağlı cetvellerin Enerji ve Tabiî KaynaklarBakanlığı bölümüne eklenmiştir.”

MADDE 5. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 6. - Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.

 

Bülent Ecevit

 

 

 

Başbakan

 

En. ve Tab. Kay. Bak. ve

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Başb. Yrd.

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. C. Ersümer

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

R. Önal

Prof. Dr. E. Öksüz

M. Keçeciler

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

S. Somuncuoğlu

R. K. Yücelen

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

R. K. Yücelen

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

H. Gemici

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

F. Ünlü

Prof. Dr. A. Çay

M. A. İrtemçelik

 

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı V.

İçişleri Bakanı

 

Prof. Dr. H. S. Türk

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

S. Tantan

 

Dışişleri Bakanı V.

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı V.

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

S. Oral

F. Ünlü

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı V.

Ulaştırma Bakanı

 

 

K. Aydın

K. Aydın

Prof. Dr. E. Öksüz

 

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bak.

Sanayi ve Tic. Bakanı V.

 

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

Y. Okuyan

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

 

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

 

M. İ. Talay

E. Mumcu

Prof. Dr. N. Çağan

 

 

Çevre Bakanı

 

 

 

F. Aytekin

 

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

ENERJİ VE TABİÎ KAYNAKLAR BAKANLIĞININ TEŞKİLÂT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. – 3154 sayılı Kanuna 29 uncu maddeden sonra gelmek üzere Beşinci Kısım Başlığı altında aşağıdaki 29/A maddesi eklenmiş ve mevcut Beşinci Kısım, Altıncı Kısım olarak değiştirilmiştir.

 

 

“BEŞİNCİ KISIM

Transit Petrol Boru Hatları Kurulu ve

Görevleri

Transit Petrol Boru Hatları Kurulu

MADDE 29/A. – Transit Petrol Boru Hatları Kurulu; Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı Müsteşarı ile ilgili Müsteşar Yardımcısı, Dışişleri Bakanlığı ekonomik ilişkilerden sorumlu Müsteşar Yardımcısı ile Çok Taraflı Ekonomik İşler Genel Müdürü, Hazine Müsteşarlığı dış ekonomik ilişkilerden sorumlu Müsteşar Yardımcısı, Maliye Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı, İçişleri Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı ve Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanından oluşur.

Kurulun Başkanı Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı Müsteşarı, başkan yardımcısı ise Bakanlığın ilgili Müsteşar Yardımcısıdır.

Kurul üyelerine ayda ikiden fazla olmamak üzere her toplantı için 1000 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonunda bulunacak miktar üzerinden toplantı ücreti ödenir.

Transit petrol geçiş projelerine ilişkin anlaşmalarda tek muhatap Transit Petrol Boru Hatları Kuruludur. Kurulun toplanma, çalışma esas ve usulleri, ilgili kurumların görüşleri alınmak kaydıyla Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.”

 

MADDE 4. – 3154 sayılı Kanuna aşağıdaki 29/B maddesi eklenmiştir.

“Transit Petrol Boru Hatları Kurulunun Görevleri

MADDE 29/B. – Kurulun görevleri şunlardır :

a) Milletlerarası  transit petrol geçiş projelerinin zamanında ve gereği gibi yürütülebilmesi için faaliyetleri belirlemek, hukukî, teknik, idarî ve malî konularda alınacak hizmetleri tespit etmek.

b) Milletlerarası tahkim prosedürünün belirlenmesi, yatırımcılara verilecek hak, vize, izin ve benzeri konularda hukukî ve idarî uygulamaların usul ve esaslarını belirlemek.

c) Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığının transit petrol geçiş proje anlaşmalarına ilişkin hukukî düzenlemelerin yapılması ile ilgili tekliflerini incelemek ve karara bağlayarak Bakana sunmak.

d) Milletlerarası transit petrol geçiş projelerinin yürütülmesi ile ilgili olarak uygun görülen konularda Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığını görevlendirmek ve bu Daire Başkanlığı tarafından takip edilecek milletlerarası transit petrol geçiş projeleri ile ilgili diğer hususları değerlendirmeye alarak karara bağlamak.

e) Transit petrol geçişi ile ilgili milletlerarası anlaşmalardan doğan diğer görevleri yerine getirmek.

f) Bakanlık tarafından verilecek benzeri görevleri yerine getirmek.”

MADDE 5. – 3154 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.

“EK MADDE 1. – 3154 sayılı Kanunun eki (1) sayılı cetvelin “Ana Hizmet Birimleri” bölümüne “6. Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığı” ifadesi eklenmiştir.

Ekli (I) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye bağlı cetvellerin Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı bölümüne eklenmiştir.”

 

MADDE  6.    Tasarının  5  inci  maddesi 6 ncı madde olarak aynen kabul edilmiştir.

MADDE  7.    Tasarının  6 ncı  maddesi 7 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

TASARIYA EKLİ LİSTE

(I) SAYILI LİSTE

KURUMU   : ENERJİ VE TABİÎ KAYNAKLAR BAKANLIĞI

TEŞKİLÂTI : MERKEZ

 

İHDAS EDİLEN KADROLAR

 

 

Kadro

Serbest Kadro

Tutulan Kadro

 

Sınıfı

Unvanı

Derecesi

Adedi

Adedi

Toplam

                                                                                                                                         

 

 

 

 

 

GİH

Transit Petrol Boru Hatları

 

 

 

 

 

Dairesi Başkanı

1

1

1

GİH

Şube Müdürü

1

3

3

 

 

                          

                        

 

 

 

                            Toplam

 

4

 

4

 

 

 

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNCA KABUL EDİLEN METNE EKLİ LİSTE

Tasarıya ekli liste Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.