T.B.M.M. (S. Sayısı : 312)
Vakıflar Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu
Raporu (1/606)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 23. 12.1999
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-1556/6416
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 10.12.1999 tarihinde kararlaştırılan “Vakıflar Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Türkiye’nin ekonomik koşullarında özellikle deprem nedeniyle meydana gelen olağanüstü zorluklar, 23.1.1998 tarihli ve 4331 sayılı Kanunun uygulanması sonucu sözleşmeye bağlanan yüksek miktarlardaki kiraların ödenmesinde güçlükler doğurmuştur. Bu nedenle, bir defaya mahsus olarak sözleşmelerde yer alan toptan eşya fiyat endeksinden az olmamak üzere emsal ve rayice göre belirleme şartının 2000 yılı için uygulanmaması uygun görülmüş ve Tasarı ile 2000 yılı kiralarının 1999 yılı kira bedellerinin % 25 oranında artırılması yoluyla belirlenmesi öngörülmüştür.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile, 227 sayılı Vakıflar Genel Müdürlüğü Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye bir geçici madde eklenerek sözleşmelerde yer alan kiraların toptan eşya fiyat endeksine göre belirlenme şartı 2000 yılı için uygulamadan kaldırılmakta ve 2000 yılı için kira bedellerinde % 25 oranında artış yapılacağı öngörülmektedir.
Madde 2. – Yürürlük maddesidir.
Madde 3. – Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe Komisyonu 20.1.2000
Esas No: 1/606
Karar No : 82
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca, 23.12.1999 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 29.12.1999 tarihinde tali komisyon olarak Adalet Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen “Vakıflar Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun, 18.1.2000 tarihinde yaptığı 34 üncü birleşiminde Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Yüksel Yalova ile Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Vakıflar Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; 17 Ağustos 1999 Gölcük ve 12 Kasım 1999 Düzce depremleri nedeniyle ülkenin ekonomik koşullarında meydana gelen olağanüstü zorluklar nedeniyle, 23.1.1998 tarihli ve 4331 sayılı Kanunla öngörülen hususlar dikkate alınarak sözleşmeye bağlanan yüksek miktarlardaki kiraların ödenmesinde özellikle bu bölgelerde güçlükler ortaya çıkmıştır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde; uygulamaya konulan ekonomik istikrar tedbirleri çerçevesinde belirlenen ekonomik hedefler de dikkate alınarak, vakıf gayrimenkullerinin kira sözleşmelerinde yer alan kira artış oranlarının, toptan eşya fiyat endeksinden az olmamak üzere emsal veya rayice göre belirlenmesi şartının, 2000 yılı için uygulanmayarak, 2000 yılı kira artış oranlarının 1999 yılı kira bedellerinin % 25 oranında artırılması yoluyla belirlenmesinin amaçlandığı anlaşılmıştır.
Tasarının geneli üzerinde yapılan müzakerelerde;
– Vakıflar Genel Müdürlüğüne ait gayrimenkullerin kira bedellerinin artış oranının 2000 yılına münhasır olarak % 25’le sınırlandırılmasının liberal ekonomi anlayışı ile bağdaşamayacağı, zira gayrimenkullerin kiralanması ile elde edilen gelirin gayrimenkulün bir fiyatı olduğu, bu fiyatın da serbest piyasa ekonomisinin kendi kuralları çerçevesinde oluşması gerektiği,
– Vakıf gayrimenkullerinin farklı yerlerde ve farklı değerlerde olduğu, büyük miktarlarda rant elde edilen mekânların yanında, ancak işletmenin devamını sağlayacak kadar gelir getiren gayrimenkullerin de bulunduğu, bu durum dikkate alınarak kira artış oranlarının kademelendirilmesinin hakkaniyete uygun düşeceği,
– Ekonomik olayların kendi işleyiş mekanizması çerçevesinde meydana geldiği, dolayısıyla ekonomik aktivitelerin kanunlarla getirilecek düzenlemelerle yönlendirilemeyeceği, bununla birlikte Tasarı ile getirilen düzenlemenin fiyat ve ücretler gibi diğer ekonomik mekanizmaların sınırlandırılması ile uygulanabilir olduğu,
– Vakıf gayrimenkullerinin kira bedellerinin % 25 artırılmasıyla ilgili düzenleme ile 4331 sayılı Kanuna göre öngörülen kira artış oranında yaklaşık % 37’lik bir indirime gidildiği, bunun Vakıflar Genel Müdürlüğünün gelirlerinde gelecek yılları da kapsayan önemli bir kayıp meydana getireceği,
– 4331 sayılı Kanunda öngörülen şartların uygulanması sonucu vakıf gayrimenkullerinin kira bedellerinin piyasa rayicinin üstüne çıktığı, kiracılarının kira bedellerini karşılayamaz duruma geldiği, Tasarıyla getirilen düzenleme ile sözkonusu kişilerin mağduriyetlerinin giderilmesinin yanında, ekonomik istikrar programı çerçevesinde öngörülen hedeflerin gerçekleştirilmesine de katkı sağlanacağı,
– 4331 sayılı Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra vakıf kiracıları ile Vakıflar Genel Müdürlüğü arasında pek çok ihtilafın çıktığı, bu ihtilafların Anayasamızda ifadesini bulan eşitlik anlayışı çerçevesinde çözümlenmesine dönük bu düzenlemenin memnuniyet verici olduğu,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
– 4331 Sayılı Kanunun uygulanması sonucu vakıf gayrimenkul kiralarının piyasa rayicinden fazla arttığı, bu durumda kiracıların ödeme güçlüğü içine düştüğü, bazı kiracılarla Vakıflar Genel Müdürlüğü arasında hukuksal sorunların ortaya çıktığı, Tasarı ile hem mahkemelerimizin iş yükünün azaltılması, hem de ortaya çıkan olumsuzlukların giderilmesi amacıyla bir defaya münhasır olarak, 2000 yılı kira bedellerinin 1999 yılındaki kira bedellerinin % 25 oranında artırılması suretiyle tespit edilmesinin amaçlandığı,
– Halen Vakıflar Genel Müdürlüğünün 16 274 adet kiralık gayrimenkulü bulunduğu, 1.11.1999 tarihi itibari ile 13 803 kişinin kira sözleşmesini imzaladığı, 2401 kişinin ise kira bedellerini yüksek bularak kira sözleşmelerini imzalamadığı ve kira bedellerinin yüksekliği konusunda hukuksal yollara başvurdukları, bu tasarı ile vatandaşlarımızın mağduriyetinin giderilmesinin yanında, kiracılarla Genel Müdürlük arasındaki husumetin çözümlenmesinin öngörüldüğü,
– Kira bedellerinin % 25 oranında artırılarak belirlenecek olmasının 4 trilyon lira civarında bir gelir kaybına neden olacağı, ancak bu kaybın sözleşme imzalamayan 2401 kişinin sözleşme imzalaması ile elde edilecek kira bedelleri ile fazlasıyla karşılanacağı,
İfade edilmiştir.
Yapılan bu müzakereleri takiben, tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının çerçeve 1 inci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
| Başkan | Başkan V. | |
| Metin Şahin | Mehmet Hanifi Tiryaki | |
| Antalya | Gaziantep | |
| Sözcü | Kâtip | |
| Nihat Gökbulut | Cafer Tufan Yazıcıoğlu | |
| Kırıkkale | Bartın | |
| Üye | Üye | |
| Sait Açba | Abdülkadir Akcan | |
| Afyon | Afyon | |
| Üye | Üye | |
| Gaffar Yakın | Hikmet Uluğbay | |
| Afyon | Ankara | |
| Üye | Üye | |
| Ali Uzunırmak | Zeki Ergezen | |
| Aydın | Bitlis | |
| (Muhalefet Şerhim Eklidir) | ||
| Üye | Üye | |
| M. Altan Karapaşaoğlu | Oğuz Tezmen | |
| Bursa | Bursa | |
| (Muhalefet Şerhim Eklidir) | (Muhalefet Şerhim Eklidir) | |
| Üye | Üye | |
| Süleyman Coşkuner | Hakkı Duran | |
| Burdur | Çankırı | |
| Üye | Üye | |
| Mücahit Himoğlu | Aslan Polat | |
| Erzurum | Erzurum | |
| (Muhalefet Şerhim Eklidir) | ||
| Üye | Üye | |
| Mehmet Dönen | Ramazan Gül | |
| Hatay | Isparta | |
| (Muhalefet Şerhi Vardır) | (Muhalefet Şerhim Eklidir) | |
| Üye | Üye | |
| Ali Er | Aydın Ayaydın | |
| İçel | İstanbul | |
| Üye | Üye | |
| Ali Coşkun | Yılmaz Karakoyunlu | |
| İstanbul | İstanbul | |
| (Muhalefet Şerhi Eklidir) | ||
| Üye | Üye | |
| Nesrin Nas | Hasan Metin | |
| İstanbul | İzmir | |
| Üye | Üye | |
| İlhami Yılmaz | Zeki Ünal | |
| Karabük | Karaman | |
| (Muhalifim) | ||
| Üye | Üye | |
| Necdet Tekin | Ali Gebeş | |
| Kırklareli | Konya | |
| Üye | Üye | |
| Süleyman Çelebi | Veysi Şahin | |
| Mardin | Mardin | |
| (Muhalefet Şerhi Eklidir) | ||
| Üye | Üye | |
| Cevat Ayhan | Ş. Ramis Savaş | |
| Sakarya | Sakarya | |
| (Muhalefet Şerhi Eklidir) | ||
| Üye | Üye | |
| Tarık Cengiz | Kemal Kabataş | |
| Samsun | Samsun | |
| (MuhalefetŞerhim Eklidir) | ||
| Üye | Üye | |
| Lütfi Ceylan | Hasan Özgöbek | |
| Tokat | Uşak | |
| Üye | ||
| Bekir Gündoğan | ||
| Tunceli |
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
MUHALEFET ŞERHİDİR
Vakıflar Genel Müdürlüğü ile temsil ve idare ettiği vakıflara ait gayrimenkullerin 2000 yılında kiralarının yüzde 25 artış ile sınırlandırılmasına ait kanun tasarısına aşağıdaki sebeplerle muhalifiz.
1. 23.1.1998 tarih ve 4331 sayılı Kanun ile getirilen 2 nci madde hükmü son fıkrası ile kira bedellerinin her yıl toptan eşya fiyat artışı nispetinde artırılması hükmü getirilmiştir. 1999 yılı TEFE fiat artışı yüzde 62,9 dur. Kira artışının bu nispette olması gerekirken yüzde 25 ile sınırlandırılması vakıflarda gelir kaybına sebep olacaktır. Vakıfların 1999 daki kira geliri 2000 yılında yüzde 60 azalacaktır.
2. 16 274 vakıf kiracısı olduğu bunların 1.11.1999 tarihi itibari ile 13 873 ünün kira sözleşmesi imzaladığı 2 401 inin ise imzalamadığı Sayın Bakan tarafından ifade edilmiştir. Kiracıların yüzde 15 inin itirazı için 4331 sayılı Kanunla getirilen uygulamanın durdurulması kabul edilemez.
3. Hükümet yüzde 25 kira artışını 2000
yılı enflasyon hedefine psikolojik destek vermek için getirmiştir. Devlet
kuruluşlarının 1999 yılında mal ve hizmetlere yaptığı zam TEFE yüzde 117,7
dir. Aynı dönemde özel sektörün yaptığı zam ise yüzde 48,4’dür. 1999 Aralık
ayında ise devletin zammı aylık yüzde 14,1, özel sektörün zammı ise yüzde
4,3 olmuştur. Görülüyor ki devlet kuruluşları, özel sektöre göre yıllık
2,43 misli, aylık 3,28 misli daha fazla zam yapmışlardır. Görülüyor ki
zam şampiyonu hükümettir. Hükümet bunu yaparken vakıf gelirlerini kanunla
yüzde 60 azaltması vakıflara karşı haksızlıktır.
| Zeki Ünal | Aslan Polat | Zeki Ergezen | |
| Karaman | Erzurum | Bitlis | |
| Cevat Ayhan | M. Altan Karapaşaoğlu | ||
| Sakarya | Bursa |
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
Görüşülmekte olan Vakıflar Genel Müdürlüğüne Ait Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede değişiklik yapılmasına ilişkin yasaya muhalif olduğumuzu aşağıdaki nedenlerdendir. Arz ederiz.
a) Vakıf mallarına % 25 kira sınırlaması getirmesi ülke ekonomisine zarar verici mahiyettedir.
b) Anasol-D ve Anasol-M hükümetleri bu konuda samimi değildir zira daha öncede enflasyonu düşürüceğini vaad ettiler ama 1999 yılı enflasyonunun % 68, 5 olduğunu açıkladılar. Hükümetin hedeflediği % 25 enflasyon gerçekçi değildir sadece psikolojiktir. Sanal bir hedeftir.
c) Şayet Anasol-M hükümeti samimi ise 2 nci yıl yani 2001 yılında % 10 olarak belirlenmesi gerekir.
d) Amaç işçiye, memura, emekliye, Bağ-Kur’luya ve üreticiye daha az zam verebilmek için kamu mülklerinin kiralarını emsal göstermek için zam taleplerini kırmaya matuf bir yasadır. Biz DYP milletvekilleri olarak muhalifiz.
Arz ederiz. 19.1.2000
| Veysi Şahin | Mehmet Dönen | Oğuz Tezmen | |
| Mardin | Hatay | Bursa | |
| Kemal Kabataş | Ramazan Gül | ||
| Samsun | Isparta |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
VAKIFLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN TEŞKİLÂT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. – 8.6.1984 tarihli ve 227 sayılı Vakıflar Genel Müdürlüğü Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 6. – Vakıflar Genel Müdürlüğü ile temsil ve idare ettiği vakıflara ait gayrimenkullerin 2000 yılına ait kira bedelleri, 1999 yılı kira bedellerinin % 25 oranında artırılması ile bulunan miktardır.”
MADDE 2. – Bu Kanun 1.1.2000 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUN
KABUL ETTİĞİ METİN
VAKIFLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN TEŞKİLÂT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
| Bülent Ecevit | |||
| Başbakan | |||
| Devlet Bak. ve Başb. Yrd. | Devlet Bak. ve Başb. Yrd. | En. ve Tab. Kay. Bak. ve Başb. Yrd. | |
| D. Bahçeli | H. H. Özkan | M. C. Ersümer | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı V. | |
| R. Önal | Prof. Dr. T. Toskay | R. K. Yücelen | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| Prof. Dr. Ş. S. Gürel | S. Somuncuoğlu | Y. Yalova | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| M. Yılmaz | Prof. Dr. R. Mirzaoğlu | R. K. Yücelen | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | Devlet Bakanı | |
| H. Gemici | Prof. Dr. Ş. Üşenmez | E. S. Gaydalı | |
| Devlet Bakanı | Devlet Bakanı V. | Devlet Bakanı | |
| F. Ünlü | Prof. Dr. Ş. Üşenmez | M. A. İrtemçelik | |
| Adalet Bakanı | Millî Savunma Bakanı | İçişleri Bakanı | |
| Prof. Dr. H. S. Türk | S. Çakmakoğlu | S. Tantan | |
| Dışişleri Bakanı | Maliye Bakanı | Millî Eğitim Bakanı | |
| İ. Cem | S. Oral | M. Bostancıoğlu | |
| Bayındırlık ve İskân Bakanı | Sağlık Bakanı | Ulaştırma Bakanı | |
| K. Aydın | Doç. Dr. O. Durmuş | Prof. Dr. E. Öksüz | |
| Tarım ve Köyişleri Bakanı | Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı | Sanayi ve Ticaret Bakanı | |
| Prof. Dr. H. Y. Gökalp | Y. Okuyan | A. K. Tanrıkulu | |
| Kültür Bakanı | Turizm Bakanı | Orman Bakanı | |
| M. İ. Talay | E. Mumcu | Prof. Dr. N. Çağan | |
| Çevre Bakanı | |||
| F. Aytekin |
SIRA SAYISI 312’NİN SONU