14 ARALIK 1972 TARİHLİ AVRUPA SOSYAL GÜVENLİK SÖZLEŞMESİNİN
7 NCİ VE 26 NCI MADDELERİ UYARINCA, 5 NİSAN
1966 TARİHLİ HOLLANDA
KRALLIĞI İLE TÜRKİYE CUMHURİYETİ ARASINDAKİ
SOSYAL GÜVENLİK
SÖZLEŞMESİNİN REVİZYONUNU AMAÇLAYAN
HOLLANDA KRALLIĞI
İLE TÜRKİYE CUMHURİYETİ ARASINDA ANLAŞMANIN
ONAYLANMASININ
UYGUN BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN
Kanun No. 4715 |
|
Kabul Tarihi : 17.10.2001 |
MADDE 1. — 6 Ocak 2000 tarihinde Ankara’da imzalanan “14 Aralık 1972 Tarihli Avrupa Sosyal Güvenlik Sözleşmesinin 7 nci ve 26 ncı Maddeleri Uyarınca, 5 Nisan 1966 Tarihli Hollanda Krallığı ile Türkiye Cumhuriyeti Arasındaki Sosyal Güvenlik Sözleşmesinin Revizyonunu Amaçlayan Hollanda Krallığı ile Türkiye Cumhuriyeti Arasında Anlaşma”nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. — Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. — Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
14 Aralık 1972 Tarihli Avrupa Sosyal Güvenlik Sözleşmesinin 7 nci ve 26
ncı Maddeleri
Uyarınca, 5 Nisan 1966 Tarihli Hollanda Krallığı ile Türkiye Cumhuriyeti
Arasındaki
Sosyal Güvenlik Sözleşmesinin Revizyonunu Amaçlayan Hollanda Krallığı ile
Türkiye
Cumhuriyeti Arasında
ANLAŞMA
ve
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti
5 Nisan 1966 tarihli Hollanda-Türkiye Sosyal Güvenlik Sözleşmesinde öngörüldüğü şekilde sağlanan sağlık yardımları alanındaki sosyal güvenlik ilişkilerini iyileştirmeyi arzu ederek,
14 Aralık 1972
tarihli Avrupa Sosyal Güvenlik Sözleşmesinin 7 nci maddesini göz önünde
tutarak,
AnılanSözleşmenin
26 ncı maddesi hükümleri uyarınca, ikili bir anlaşma akdetmeyi isteyerek,
5 Nisan 1966
tarihli Hollanda Krallığı ile Türkiye Cumhuriyeti arasındaki Sosyal Güvenlik
Sözleşmesinin bazı hükümlerini değiştirmeyi dileyerek,
aşağıdaki
hükümler üzerinde anlaşmışlardır :
KISIM I
GENEL HÜKÜMLER
Madde 1
Bu Anlaşmanın
uygulanmasında :
a) “Âkit
Taraf” deyimi, bu Anlaşmaya taraf olan devlet,
b) “Sözleşme”
deyimi, 14 Aralık 1972 tarihli Avrupa Sosyal Güvenlik Sözleşmesi, anlamına
gelir.
c) Bu
Anlaşmada geçen diğer deyimler, Sözleşmenin 1 inci maddesinde kendilerine
verilen anlamları taşırlar.
KISIM II
Madde 2
Bu Anlaşma
hükümlerinin yerine getirilmesinde, Sözleşmenin 20 nci, 21 inci, 23 üncü ve 24
üncü maddeleri hükümleri Âkit Taraflar arasındaki ilişkilerde uygulanır.
Madde 3
Bu Anlaşma
hükümleri, Sözleşme hükümlerine göre yardımlara hak kazanmak için gerekli
şartları yerine getiren kimselere ve bunların aile bireylerine, bu kimselerin
hastalık ve analık yardımları konusunda Âkit Taraflardan birinin mevzuatına
tabi olmaları koşulu ile, bu kimselerin veya aile bireylerinin Âkit Taraflardan
birinin ülkesinde ikâmet etmeleri halinde uygulanır.
Madde 4
1. Sözleşmenin
20 nci, 21 inci, 23 üncü ve 24 üncü maddelerinde sözü edilen hallerde,
protezler, büyük cihazlar ve büyük önem taşıyan diğer yardımların sağlanması,
mutlak acillik halleri hariç, yetkili makamın iznine bağlıdır. Şayet bu sağlık
yardımları mutlak bir acillik halinde sağlanmışsa, ikâmet eden veya geçici
olarak bulunulan yerdeki kurum, yetkili kuruma durumu derhal bildirir.
2. Bununla
birlikte, şayet sağlık yardımları giderleri götürü ödeme şeklinde iade
edilecekse, bu maddenin 1 inci paragrafında belirtildiği şekilde yetkili
kurumun iznini almaya ve bildiride bulunmaya gerek yoktur.
3. Âkit
Tarafların yetkili makamlarının izni üzerine, 14 Aralık 1972 tarihli Avrupa
Sosyal Güvenlik Sözleşmesinin uygulanmasına ilişkin Ek Anlaşmanın 3 üncü
maddesinde sözü edilen irtibat kurumları, bu maddenin 1 inci paragrafının
uygulandığı sağlık yardımlarının bir listesini düzenlerler.
Madde 5
Sözleşmenin 20
nci maddesinin 2 nci paragrafı, 23 üncü maddesi, 24 üncü maddesinin 2 nci ve 4
üncü paragrafları hükümleri, ilgili aile bireylerine, bunların ancak ülkesinde
ikâmet ettikleri Âkit Taraf mevzuatına göre sağlık yardımlarından yararlanma
hakkına sahip olmamaları halinde, uygulanır.
Madde 6
1. Sözleşmenin
20 nci, 21 inci, 23 üncü ve 24 üncü maddeleri hükümleri uyarınca bir Âkit Taraf
kurumunun diğer Âkit Taraf yetkili kurumu hesabına yaptığı sağlık yardımları
giderleri, bu sonuncu Âkit Taraf kurumunca iade edilir.
2. Gider
iadeleri, bu Anlaşmanın 8 inci maddesinde sözü edilen İdarî Anlaşmada öngörülen
usule uygun olarak, ya gerçek giderleri gösteren bir belgenin ibrazı üzerine ya
da götürü esasına göre belirlenir ve yapılır.
Bu sonuncu durumda,
götürü ödemeler, mümkün olduğu ölçüde, gerçek giderlere tekabül eden ödemeler
biçiminde olur.
3. Âkit
Tarafların yetkili makamları, diğer ödeme usulleri üzerinde anlaşabilirler veya
yetki alanlarına giren kurumlar arasında her nevi gider iadesinden vazgeçebilirler.
Madde 7
Sözleşmenin 21
inci maddesi 2/b paragrafı hükümleri, Âkit Taraflar arasındaki ilişkilerde
uygulanmaz.
KISIM III
Madde 8
Âkit
Tarafların yetkili makamları, bu Anlaşmanın uygulama usullerini, 14 Aralık 1972
tarihli Avrupa Sosyal Güvenlik Sözleşmesinin uygulanmasına ilişkin Ek Anlaşmaya
dayanarak, bir İdarî Anlaşmada tespit ederler.
Madde 9
Sözleşmenin
II. Bölümünün uygulanmasında, ilgili kimse, yalnız bir Âkit Taraf mevzuatına
tabidir.
Madde 10
Sözleşmenin
VII no.lu Ek’inin Kısım VI, D şıkkı hükmü, Türkiye ile Hollanda arasında
uygulanmaz.
Madde 11
Hollanda
Krallığı ile Türkiye Cumhuriyeti arasında 5 Nisan 1966 tarihinde düzenlenen
Sosyal Güvenlik Sözleşmesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
I. – 1 inci
maddenin (d) paragrafı çıkarılarak, bunun yerine aşağıdaki metin alınmıştır.
“d) “Yetkili
Makam” deyimi :
- Hollanda
bakımından : Sosyal İşler ve
İstihdam Bakanlığı,
- Türkiye
bakımından : Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve diğer yetkili Bakanlıklar,
anlamına
gelir.”
II. – III. Kısmın, 1 inci Bölümü (hastalık ve
analık) ve 4 üncü Bölümü (iş kazaları ve meslek hastalıkları) kaldırılmıştır.
III. – Madde
19 (ilave edilecek) :
“Yardımların
diğer yardımlarla çakıştığı durumlarda, yardımların azaltılmasına, durdurulmasına
ya da sona erdirilmesine ilişkin mevzuat hükümlerinin uygulanmasında, isteğe
bağlı sigorta süreleri ya da böyle sürüler esas alınmak suretiyle sağlanan yardımlar dikkate alınmaz.”
IV. – Madde
22, paragraf 4 (ilave edilecek)
“Bir Âkit
Tarafın mevzuatına göre geçen bir yıldan az sigortalılık süreleri için müstakil
bir yardım hakkı doğmuyorsa, bu Tarafın Kurumu bu süreler için yardım
sağlamakla yükümlü değildir. Bununla birlikte, bu süreler, diğer Âkit Tarafın
mevzuatına göre, süre birleştirilmesi suretiyle yardım hakkının doğup
doğmadığının belirlenmesinde dikkate alınabilir.”
V. – 1. 23
üncü maddenin 1 inci fıkrasının (b) ve (c) bentleri kaldırılmış ve yerlerine
aşağıdaki hükümler getirilmiştir.
“b) i- Türk
mevzuatı bakımından :
Şayet önceki
bent uyarınca hak doğarsa, anılan kurum, önceki bentte sözü edilen usullere
göre birleştirilen bütün sigortalılık süreleri yalnız kendi mevzuatına göre
geçseydi, ilgili kimse ne miktar yardıma hak kazanacak idiyse, o miktarda
yardımı resen belirler; Kurum, anılan miktarı esas alarak, riskin meydana
gelmesinden önce geçen süreler uzunluğunun, Âkit Taraflar mevzuatına göre
riskin meydana gelmesinden önce geçen süreler uzunluğuna oranı ölçüsünde
ödenmesi gereken miktarı tespit eder; bu miktar söz konusu kurumca ilgiliye
ödenmesi gereken yardım miktarını teşkil eder.
b) ii-
Hollanda mevzuatı bakımından :
Şayet önceki
bent uyarınca hak doğarsa, anılan kurum, önceki bentte sözü edilen usullere
göre birleştirilen bütün sigortalılık süreleri yalnız kendi mevzuatına göre geçseydi,
ilgili kimse ne miktar yardıma hak kazanacak idiyse, o miktarda yardımı resen
belirler; Kurum, anılan miktarı esas alarak, riskin meydana gelmesinden önce
15-65 yaş arasında geçen süreler uzunluğunun, Âkit Taraflar mevzuatına göre
riskin meydana gelmesinden önce 15-65 yaş arasında geçen süreler uzunluğuna
oranı ölçüsünde ödenmesi gereken miktarı tespit eder; bu miktar söz konusu
kurumca ilgiliye ödenmesi gereken yardım miktarını teşkil eder.
c) i- Türk
mevzuatı bakımından :
Ancak, miktarı
geçen sürelere bağlı olmayan yardımlar söz konusu ise, bu miktar önceki bentte
sözü edilen “resen” belirlenecek miktar olarak kabul edilir. Bu durumda, söz
konusu kurum, ilgiliye ödenmesi gereken yardımın fiili miktarını, uyguladığı
mevzuata göre riskin meydana gelmesinden önce geçen sigortalılık süreleri
uzunluğunun, ilgilinin veya ölen kimsenin 20 yaşına bastığı tarih (veya 20
yaşından önce Âkit Taraflardan birinin mevzuatına göre işçi niteliğinde
sigortalı idiyse, sigortalılığın başlangıç tarihi) ile riskin meydana geldiği
tarih arasında geçen süre uzunluğuna oranı tutarında tespit eder.
c) ii-
Hollanda mevzuatı bakımından :
Ancak,
miktarı geçen sürelere bağlı olmayan
yardımlar söz konusu ise, bu miktar önceki bentte sözü edilen “resen”
belirlenecek miktar olarak kabul edilir. Bu durumda, söz konusu kurum, ilgiliye
ödenmesi gereken yardımın fiili miktarını, uyguladığı mevzuata göre riskin
meydana gelmesinden önce 15-65 yaş arasında geçen sigortalılık süreleri
uzunluğunun, ilgilinin veya ölen kimsenin 20 yaşına bastığı tarih (veya 20
yaşından önce Âkit Taraflardan birinin mevzuatına göre işçi niteliğinde
sigortalı idiyse, sigortalılığın başlangıç tarihi) ile riskin meydana geldiği
tarih arasında 15-65 yaş arasında geçen süre uzunluğuna oranı tutarında tespit
eder.”
2. Madde 23,
paragraf 2 (ilave edilecek) :
“Yardımların
diğer yardımlarla birleşmesi halinde, azaltılması, durdurulması veya
kesilmesine ilişkin mevzuat hükümlerinin uygulanmasında, isteğe bağlı
sigortalılık süreleri veya bu kabil sürelere dayalı yardımlar nazara alınmaz.”
3. 23 üncü
maddenin 3 üncü paragrafında “c” bendine yapılan atıf yerine “e” bendine
yapılan atıf getirilmiştir.
4. 23 üncü
maddenin 3 üncü paragrafında “ve 26 ncı maddenin” ibaresi kaldırılmıştır.
VI. – 24 üncü
madde kaldırılmış ve yerine aşağıdaki şekilde düzenlenen madde getirilmiştir.
“1. Yaşlılık
Sigortası Genel Yasasının (AOW) 13 üncü maddesinin 1 inci paragrafında sözü
edilen indirim, kadın eşin veya dul kadının bu Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden
önce anılan yasaya göre 15-65 yaş arasında sigortalı olmadığı sürelere
uygulanmaz.
2. Yaşlılık
Sigortası Genel Yasasının (AOW) 13 üncü maddesinin 2 nci paragrafında sözü
edilen indirim, bu Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden önce aylık sahibinin 15-65
yaşları arasındaki karısının Türkiye’de evlilik boyunca ikâmet etmekle birlikte
anılan yasaya göre sigortalı olmadığı sürelere, bu süreler anılan mevzuata göre
geçen sigortalılık süreleri ile aynı zamana rastlamak kaydıyla uygulanmaz.
3. Yaşlılık
Sigortası Genel Yasasının (AOW) 45/1 inci maddesi, Dul ve Yetimler Genel
Yasasının (ANW) 63 üncü maddesi hükümlerine aykırı olarak, zorunlu sigortaya
tabi bir ücretli işçinin Türkiye’de oturan eşi, yalnız ücretli işçinin bu
Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden sonra zorunlu sigortaya tabi olduğu süreler
için, isteğe bağlı olarak sigortalanabilir. Bu hak ücretli işçinin zorunlu
sigortalılığının sona erdiği tarihten itibaren son bulur.
Ancak, bu hak,
ücretli işçinin zorunlu sigortalılığının kendisinin ölümü nedeniyle kesintiye
uğraması ve yukarıda sözü edilen eşin yalnız bir (ANW) aylığından yararlanması
halinde, son bulmaz. İsteğe bağlı sigortalılık hakkı, her halükarda, isteğe
bağlı sigortalının 65 yaşına ulaşmasında son bulur.
Bu Anlaşmanın
yürürlüğe girdiği tarihten hemen önce (AOW/ANW) çerçevesinde zorunlu sigortaya
tabi bir ücretli işçinin anılan eşi tarafından ödenecek söz konusu isteğe bağlı
sigorta primi, zorunlu sigorta priminin
tespitine ilişkin hükümlere göre (ve bu takdirde anılan eş, gelirlerini
Hollanda’da almış gibi) tespit edilir.
Bu Anlaşmanın
yürürlüğe girdiği tarihte veya bu tarihten sonra zorunlu sigortalı olan bir
ücretli işçinin anılan eşi ile ilgili olarak prim, (AOW) ve (ANW) uyarınca
isteğe bağlı sigorta priminin tespitine ilişkin hükümlere göre tespit edilir.
4. 3 üncü
paragrafta sözü edilen hak, ancak;
- Ücretli
işçinin anılan eşinin, isteğe bağlı olarak prim ödemek istediğini, Sociale
Verzekeringsbank’a, işçinin zorunlu sigortalılık süresinin başladığı tarihten
itibaren en çok 1 yıl içinde bildirmiş olması halinde;
- Bu
Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihte veya bu tarihten önce zorunlu sigortaya
tabi olan bir ücretli işçinin anılan eşinin, isteğe bağlı olarak prim ödemek
istediğini, Sociale Verzekeringsbank’a, anılan değişikliğin yürürlüğe girdiği
tarihten başlayan en çok 1 yıl içinde bildirmiş olması halinde;
sağlanır.
5. 1 inci, 2
nci ve 3 üncü paragraf hükümleri yaşlılık sigortası konusunda Hollanda’dan
gayri bir devlet mevzuatı uyarınca ödenmesi gereken bir aylığın hesabında
nazara alınan sürelerle aynı zamana rastlayan sürelere ve ilgilinin böyle bir
mevzuata göre yaşlılık aylığı aldığı sürelere uygulanmaz.”
VII. – 33 üncü
maddenin 2 nci paragrafı kaldırılmış ve yerine aşağıdaki metin getirilmiştir.
“Aile ödenekleri, çocuğun Hollanda’daki sigortalının
ve halkı içinde olmaması halinde, çocuğun bakımını üstlenen kişinin Türk
yetkili kurumu aracılığı ve yardımı ile ödeme için talepte bulunması ve çocuğun
Türk ülkesinde talep sahibinin ev halkına dahil olması durumunda, çocuğun
bakımını üstlenen kişiye ödenebilir.”
Madde 12
1. Âkit
Tarafların Hükümetleri bu Anlaşmanın yürürlüğe girmesi için lüzumlu olan
karşılıklı anayasal usullerin tamamlandığını birbirlerine karşılıklı yazışma
yoluyla bildirirler.
2. Bu Anlaşma,
son bildirim tarihini izleyen ikinci ayın birinci günü yürürlüğe girecektir.
3. Bu
Anlaşmanın Nihaî Protokolü, Anlaşmanın tamamlayıcı parçasını teşkil eder.
4. Âkit
Taraflar, bu Anlaşmanın yürürlük tarihini Avrupa Konseyi Genel Sekreterliğine
bildirirler.
Madde 13
Bu Anlaşma,
belirsiz bir süre için düzenlenmiştir. Âkit Taraflardan birinin isteği ile
feshedilebilir.
Fesih, en geç
cari takvim yılının sonundan 6 ay önce bildirilecektir. O takdirde Anlaşma o
yılın bitiminde yürürlükten kaldırılacaktır.
Madde 14
Hollanda
bakımından, bu Anlaşma, yalnız Avrupa’daki Krallık ülkesinde uygulanır.
Bu Anlaşmayı
tasdik etmek üzere, bu hususta Hükümetlerince yetkili kılınan aşağıdaki imza
sahipleri, Anlaşmayı imzalamışlardır.
Bu Anlaşma 6
Ocak 2000 tarihinde, Ankara’da iki nüsha Fransızca olarak düzenlenmiştir.
Türkiye Cumhuriyeti Hollanda
Krallığı
Hükümeti Adına Hükümeti
Adına
İmza İmza
Yaşar
OKUYAN
S.I.H. GOSSES
Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanı Hollanda Krallığı Büyükelçisi
NİHAİ PROTOKOL
14 Aralık 1972
tarihli Avrupa Sosyal Güvenlik Sözleşmesinin 7 nci ve 26 ncı maddeleri
hükümleri uyarınca, Hollanda Krallığı ile Türkiye Cumhuriyeti arasında
akdedilen 5 Nisan 1966 tarihli Hollanda Krallığı ile Türkiye Cumhuriyeti
arasındaki Sosyal Güvenlik Sözleşmesinin revizyonunu amaçlayan Anlaşmanın
imzalanması sırasında, aşağıda imzası bulunan temsilciler, aşağıdaki hükümleri
tespit etmişlerdir:
1. Hollanda
mevzuatına göre ödenmesi gereken yardımlardan yararlanma hakkının sağlanması
ile ilgili olarak, Sözleşmenin Bölüm III, Kısım 1 hükümleri, Hastalık
Sandıkları (Ziekenfondswet) Yasası hükümlerine göre yalnızca sigortalılara
uygulanır.
2. Sözleşmenin
24 üncü maddesiyle ilgili olarak, aşağıdaki aylıklar, Sözleşmenin II no.lu
Ekinin (Hollanda) “b” bendi ile (İş göremezlik yardımları) “c” bendinde
(Yaşlılık yardımı) belirten mevzuata göre ödenmesi gereken aylıklar olarak
kabul edilir:
– Kamu
göreviyle ilgili aylıklar hakkında 6 Ekim 1966 tarihli Genel Yasa (Staatsblad
6), uyarınca ödenen aylıklar (Algemene Burgelijke Pensioenwet);
– Askerî
aylıklar hakkında 6 Ekim 1966 tarihli Genel Yasa (Staatsblad 445), uyarınca
ödenen aylıklar (Algemene Militaire Pensioenwet);
– Demiryolu
çalışanları hakkında ödenen aylıklara ilişkin 15 Şubat 1967 tarihli Genel Yasa
(Staatsblad 138) uyarınca ödenen aylıklar (Spoorweg Pensioenwet);
– Hollanda
Demiryollarında Hizmet Şartlarına ilişkin Tüzük uyarınca ödenen aylıklar
(R.D.V. 1964 N.S.);
–
Müstahdemlere ve eski müstahdemlere yaşlılık aylığı ödenmesine ilişkin bir
aylık rejimi uyarınca 65 yaşın altındaki kişilere ödenmesi gereken emekli aylığı;
ve,
– Devlet
tarafından tesis edilen bir rejim uyarınca, veya ön emeklilik uygulamasını
öngören bir Toplu İş Sözleşmesi uyarınca, veya “Ziekenfondsraad” (Hastalık
Sandıkları Konseyi) tarafından belirlenecek bir rejim uyarınca ön emeklilik
çerçevesinde bağlanan aylık.
3. Hollanda’da ikâmet eden ve Sözleşmenin 20 nci
maddesinin 2 nci paragrafında sözü edilen aile bireyleri, Sözleşmenin 23 üncü
maddesinde sözü edilen kimselerle Sözleşmenin 24 üncü maddesinin 2 nci ve 4
üncü paragraflarında sözü edilen bir ya da birden çok aylık sahibi kimseler
veya bunların aile bireyleri, istisnai hastalık giderleri hakkında Genel Yasa
(AWSZ) uyarınca sigortalı değildirler.
4. Sözleşmenin
21 inci maddesinin 1 inci paragrafının (a) bendi ile ilişkili olarak, 21 inci
maddenin 1 inci paragrafının (a) bendi ve 3 üncü paragrafı hükümleri ile 24
üncü maddesinin 6 ncı paragrafının (a) bendi hükümleri, Âkit Taraflardan
birinin mevzuatına göre sigortalı olan bütün kimselere uyruklarına
bakılmaksızın uygulanır.
Anlaşmanın
tamamlayıcı parçasını teşkil eden bu Nihai Protokol, Anlaşma ile aynı şartlar
dahilinde ve aynı tarihte yürürlüğe girecektir.
Bu Protokol, 6
Ocak 2000 tarihinde, Ankara’da da iki nüsha Fransızca olarak düzenlenmiştir.
Türkiye Cumhuriyeti Hollanda
Krallığı
Hükümeti Adına Hükümeti
Adına
İmza İmza
Yaşar
OKUYAN S.I.H. GOSSES
Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanı Hollanda Krallığı Büyükelçisi