Dönem : 21 Yasama
Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 526)
Ankara
Milletvekili Ali Işıklar ve 29 Arkadaşının, Kamu Görevlileri Sendikaları Kanun
Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci Maddesine
Göre Doğrudan Gündeme
Alınmasına İlişkin
Önergesi (2/423)
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Kamu Görevlileri Sendikaları Kanun Teklifimizin, TBMM İçtüzüğünün 37 nci
maddesi gereğince doğrudan Genel Kurul Gündemine alınmasını arz ederim.
Saygılarımla. 2.3.2000
Ali Işıklar
Ankara
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Kamu Görevlileri Sendikaları Kanun Teklifimiz genel ve madde gerekçeleri
ile birlikte ekte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımızla arz ederiz.
|
|
Ali Işıklar |
Hayrettin Özdemir |
Hüseyin Kalkan |
|
|
Ankara |
Ankara |
Balıkesir |
|
|
Mustafa Enöz |
Mustafa Zorlu |
Yusuf Kırkpınar |
|
|
Manisa |
Isparta |
İzmir |
|
|
Orhan Şen |
Mihrali Aksu |
Reşat Doğru |
|
|
Bursa |
Erzincan |
Tokat |
|
|
Ali Halaman |
Hamdi Baktır |
Ali Gebeş |
|
|
Adana |
Kayseri |
Konya |
|
|
Hasan Kaya |
Mehmet Telek |
İrfan Keleş |
|
|
Konya |
Afyon |
Çankırı |
|
|
Recai Yıldırım |
Ali Serdengeçti |
Mustafa Gül |
|
|
Adana |
Manisa |
Elazığ |
|
|
Melek Denli Karaca |
Ali Özdemir |
Mustafa Haykır |
|
|
Çorum |
Gaziantep |
Kırşehir |
|
|
Cezmi Polat |
Adnan Fatin Özdemir |
Hasari Güler |
|
|
Erzurum |
Adana |
Adıyaman |
|
|
Birol Büyüköztürk |
Bozkurt Yaşar Öztürk |
Namık Hakan Durhan |
|
|
Osmaniye |
İstanbul |
Malatya |
|
|
Mükerrem Levent |
Edip Özbaş |
Abdülkadir Akcan |
|
|
Niğde |
Kahramanmaraş |
Afyon |
GENEL GEREKÇE
Demokratikleşme tüm insanlığın üzerinde birleştiği
ortak bir değer haline gelmiştir. Örgütlenme hakkı da demokrasilerin vazgeçilmez
müessesesi olması münasebetiyle uluslararası belgelerle teminat altına alınan
temel haklardandır.
Bütün ülkelerde örgütlü toplum yapısına doğru bir
yönelme müşahade edilmektedir. Bu süreç içerisinde devlet belirleyici unsur
olmaktan çıkmış, örgütlü toplum yapısı içerisinde, demokratik kitle örgütleri
kendilerini ilgilendiren konularda siyasî taraf mekanizmalarına etki eden birer
baskı unsuru haline gelmişlerdir.
Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO)’nun kamu
görevlilerine örgütlenme hakkı tanıyan 87, 98 ve 151 sayılı sözleşmelerin
ülkemizce onaylanması nedeniyle iç hukukumuzda buna göre düzenleme yapılması
gerekmektedir.
1982 Anayasasının 53 üncü maddesinde 23.7.1995 tarih ve
4121 sayılı Kanunun 4 üncü maddesiyle yapılan değişiklikte kamu görevlilerine
kanunla belirlenecek esaslar çerçevesinde kendi aralarında sendika kurabilme ve
kurdukları sendika ve üst kuruluşların idareyle amaçları doğrultusunda toplu
görüşmeye katılma hakları tanınmıştır.
Ülkemizde ücretli ve maaşlı olarak çalışanlardan
işçilere sendikal haklar, 1947 yılında tanınmış olmasına rağmen, memurların
hâlâ örgütlenme haklarından mahrum bulunması her şeyden önce sosyal devlet,
demokratik ve hukuk devleti anlayışıyla bağdaşmamaktadır.
Tek taraflı olarak siyasal iktidarların insafına terk
edilen memurlar keyfi uygulamalar neticesinde devletin memuru olmaktan
çıkarılarak adeta hükümetlerin memuru durumuna getirilmişlerdir. Bu da memur
kesiminde korku, endişe ve genel bir şahsiyet ve kimlik buhranına sebep
olmuştur.
Alım gücü her geçen gün düşen ve bugün % 90’ı yoksulluk
sınırının altında ücret alan memurlar geçim endişesi yüzünden asli fonksiyonunu
ifa edemez duruma gelmiş, devletine küskün, kendi başının telaşına düşmüş bir
kitle halindedir.
Kamu çalışanlarının içinde bulunduğu bu kaostan
kurtulması için örgütlenme hakkının tam anlamıyla tanınması gerektiği
kanaatindeyiz. Böylelikle siyasî karar mekanizmaları üzerinde etkin bir baskı
unsuru oluşturmak suretiyle kendilerini ilgilendiren sosyal, ekonomik ve
meslekî kararların oluşmasında müessir olabileceklerdir.
Kamu çalışanlarına grevli ve toplu sözleşmeli sendikal
hakların verilmesini, sosyal adaletin tesisi, demokrasiye işlerlik
kazandırılması, sosyal barışın temini, dış itibarımızın tesisi, personel rejimi
ve kamu hizmetlerinin ıslahı, devlete olan küskünlük ve güvensizliklerin
giderilmesi ve siyasal iktidarların keyfi uygulamalarının önlenmesi yönünden
bir teminat olarak görüyoruz.
Bu gerekçelerle Kamu Görevlileri Sendikaları Kanun
Teklifini hazırlamış bulunuyoruz. Saygılarımızla arz ederiz.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Kamu Görevlileri Sendikaları
belirlenmektedir.
Madde 2. – Kanunun uygulama alanı belirlenmektedir.
Madde 3. – Kanunda geçen kavramların tanımları
yapılmaktadır.
Madde 4. – Sendikaların neye göre kurulacağı, neye göre
kurulamayacağı belirtilmektedir.
Madde 5. – Sendikaların hizmet kolları ve yönetmelikler
öngörülmektedir.
Madde 6. – Kurucularda aranacak nitelikler
belirlenmektedir.
Madde 7. – Sendika ve konfederasyonların tüzüklerinde
bulunması gereken zorunlu hususlar belirlenmektedir.
Madde 8. – Sendika şubesi sendika ve konfederasyonların
zorunlu organları belirlenmektedir.
Madde 9. – Genel kurullarının kimlerden oluşacağı
belirlenmektedir.
Madde 10. – Sendika ve konfederasyonların Genel
Kurullarının toplanma zamanı ve karar yeter sayıları belirlenmektedir.
Madde 11. – Seçimlerde uygulanacak esasları
belirtmektedir.
Madde 12. – Genel Kurulların görev ve yetkileri
anlatılmaktadır.
Madde 13. – Yönetim, Disiplin ve Denetleme Kurullarının
oluşması, görevleri, toplanma ve karar alma usullerini anlatır.
Madde 14. – Sendika üyeliğinin nasıl kazanılacağının
usul ve esaslarını belirtir.
Madde 15. – Sendika üyesi olamayacak kişi ve
kuruluşları belirtmektedir.
Madde 16. – Üyeliğin sona ermesi usul ve esasları belirtilmektedir.
Madde 17. – Konfederasyon ve Uluslararası kuruluşlara
üye olabilmenin usul ve esaslarını belirtir.
Madde 18. – Sendika üyelerine verilen güvence hakkında
bilgi sunar.
Madde 19. – Sendika yöneticiliğine seçilenlere verilen
güvenceleri belirtir.
Madde 20. – Sendika ve konfederasyonların yetki ve
faaliyetleri belirtilmiştir.
Madde 21. – Sendika ve konfederasyonların yönetim
ve işleyişlerinde uyulması gereken yasakları belirtmiştir.
Madde 22. – Yüksek İdarî Kurulun oluşumu ve bu kurulda
yer alan işveren temsilcilerini belirtir.
Madde 23. – Kurum İdarî Kurullarının oluşumu ve
toplantıları hakkında bilgi sunar.
Madde 24. – İşyeri Temsilcileri hakkında bilgi verir.
Madde 25. – Sendika ve konfederasyonların
gelirleri hakkında bilgi verir.
Madde 26. – Üyelik ödentileri hakkında bilgi sunar.
Madde 27. – Sendika ve konfederasyonların giderleri
harcamaları hakkında bilgi sunar.
Madde 28. – Sendika şubesi, sendika ve
konfederasyonların her türlü işlemlerinin kanun ve tüzüklere uyup uymadığı
hususunda idarî ve malî denetimi açıklar.
Madde 29. – Kamu görevlileri hakkında uygulanacak
katsayı, göstergeler, aylık ve ücretler ve her türlü hakları kapsar.
Madde 30. – Toplu görüşmede taraf olanlar hakkında
bilgi sunar.
Madde 31. – Toplu görüşmelerde katılmaya yetkili
olanlar hakkında bilgi sunar.
Madde 32. – İtirazda kimlerin nereye itirazda yetkili
olduğu hususu belirlenmiştir.
Madde 33. – Tarafların toplanma yeri ve zamanı hakkında
bilgi sunar.
Madde 34. – Toplu görüşmenin gündemi hakkında
açıklamalarda bulunur.
Madde 35. – Toplu görüşmenin sonuçlanması ve mutabakat
metni ve yararlanabilme konuları hakkında bilgi sunar.
Madde 36. – Uyuşmazlıkların tespiti hakkında bilgi
verir.
Madde 37. – Uzlaşmazlığın çözümü ve uzlaşma kurulu
hakkında bilgi verir.
Madde 38. – Sendika ve konfederasyonların birleşmesi
hakkında bilgi sunar.
Madde 39. – Sendika ve konfederasyonların nasıl
hallerde kapatılabileceği hakkında bilgi sunar.
Madde 40. – Sendika ve konfederasyonlara hangi
hallerde ceza hükümleri uygulanır, bunu belirtir.
Madde 41. – Faaliyeti durdurulan sendika ve
konfederasyonlara kayyım tayini hakkında bilgi sunar.
Madde 42. – Sendika ve konfederasyonların fesih,
infisah ve kapatma hallerinde mallarının nasıl devredileceği hakkında bilgi
sunar.
Madde 43. – Bu kanunun uygulanması bakımından
uygulanacak yönetmelikler hakkında bilgi sunar.
Madde 44. – Bu kanunun uygulanmasında uygulamayı
izleyecek çeşitli kurum ve kuruluşları belirtir.
Madde 45. – Bu kanunda hüküm bulunmayan hallerde
uygulanacak diğer kanunlar hakkında bilgi sunar.
Geçici Madde 1. – Bu kanun gereğince aktarılacak
ödenekler hakkında bilgi sunar.
Geçici Madde 2. – Bu kanunla getirilen yükümlülüklerin
yerine getirilebilmesi için ihdas edilecek kadrolar hakkında bilgi sunar.
Geçici Madde 3. – İlgililerin aylıksız izinli geçen
sürelerine ilişkin özlük hakları hakkında bilgi sunar.
Madde 46. – Bu madde yürürlük maddesidir.
Madde 47. – Bu madde yürütme maddesidir.
ANKARA MİLLETVEKİLİ ALİ IŞIKLAR VE 29 ARKADAŞININ
TEKLİFİ
KAMU
GÖREVLİLERİ SENDİKALARI KANUN TEKLİFİ
BİRİNCİ KISIM
Amaç, Kapsam
ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1. – Bu Kanunun amacı, kamu görevlilerinin ortak,
ekonomik, sosyal (kültürel) ve meslekî hak ve menfaatlerinin korunması ve
geliştirmesi için oluşturdukları sendika ve konfederasyonların kuruluşu,
organları, yetkileri ve faaliyetleri ile sendika ve konfederasyonlarda görev
alacak kamu görevlilerinin hak ve sorumluluklarını belirlemek ve yetkili kamu
görevlileri sendikaları konfederasyonu ve bu konfederasyona üye sendikalar ile
kamu işveren kuruluşları arasında yürütülecek toplu görüşmelere ilişkin
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE2. – Bu Kanun devletin veya diğer kamu
tüzelkişilerinin yürütmekle görevli oldukları kamu hizmetlerinin görüldüğü
genel, katma ve özel bütçeli idareler, il özel idareleri ve belediyeler ile
bunlara bağlı kuruluşlarda, kamu iktisadî teşebbüslerinde, özel kanunlarla veya
özel kanunların verdiği yetkiye dayanarak kurulan banka ve teşekküller ile
bunlara bağlı kuruluşlarda ve diğer kamu kurum veya kuruluşlarında işçi statüsü
dışında çalışan kamu görevlileri hakkında uygulanır.
Tanımlar
MADDE 3. – Bu Kanunun uygulanmasında;
a)Kamu Görevlisi :Kamu kurum ve kuruluşlarının işçi
statüsü dışındaki bir kadro veya pozisyonunda daimî suretle çalışan kamu görevlilerini,
b) Kamu İşvereni :Kamu görevlilerinin çalıştığı
tüzelkişiliği olan ya da olmayan kamu kurum ve kuruluşlarını,
c)Kamu İşveren Vekili :Kamu kurum ve kuruluşlarını
temsile ve bütününü sevk ve idareye yetkili olanlar ile bunların
yardımcılarını,
d)İşyeri :Kamu hizmetinin yürütüldüğü yerleri,
e)Kurum :Kuruluş kanunları ve kuruluşlarına ilişkin
mevzuatlarında görev, yetki ve sorumlulukları belirlenen, hizmetin niteliği ve
yürütülmesi bakımından idarî bir bütünlüğe sahip işyerlerinden oluşan kuruluşları,
f) Sendika :Kamu görevlilerinin ortak ekonomik, sosyal
(kültürel) ve meslekî hak ve menfaatlerini korumak ve geliştirmek için
oluşturdukları tüzelkişiliğe sahip kuruluşları,
g) Konfederasyon :Değişik hizmet kollarında kurulu en
az yedi sendikanın bir araya gelerek oluşturdukları tüzelkişiliği olan üst
kuruluşları,
h) Toplu Görüşme :Kamu görevlileri için uygulanacak
katsayı ve göstergeler, aylık ve ücretler, her türlü zam ve tazminatlar, fazla
çalışma ücretleri, harcırah, ikramiye, lojman tazminatı, doğum, ölüm ve aile
yardımı ödenekleri, tedavi yardımı ve cenaze giderleri, yiyecek ve giyecek
yardımları ile bu mahiyette etkinlik artırıcı diğer yardımlara ilişkin olarak
yetkili kamu görevlileri sendikaları konfederasyonu ve bu konfederasyona üye
sendikalar ile Kamu İşveren Kurulu arasında yapılan görüşmeyi,
i)Uzlaştırma Kurulu :Toplu görüşmeler sırasında
çıkabilecek uyuşmazlıkların çözümü için oluşturulan kurulu,
j) Mutabakat Metni :Toplu görüşme sonucunda varılan
anlaşmayı gösteren belgeyi ifade eder.
Kamu işveren vekilleri bu Kanun bakımından kamu
işvereni, hizmetin niteliği ve yürütülmesi bakımından bağlı tüm birimler ise
asıl işyerinden sayılır. Kamu işvereninin birden fazla işyeri varsa, bu Kanun
bakımından bu işyerlerinin tamamı işyerinden sayılır.
İKİNCİ KISIM
Kuruluş
Esasları ve Organlar
BİRİNCİ BÖLÜM
Kuruluş Esasları
Kuruluş
MADDE 4. – Sendikalar hizmet kolu esasına göre Türkiye
çapında faaliyette bulunmak amacıyla bir hizmet kolundaki kamu işyerlerinde
çalışan kamu görevlileri tarafından kurulur.
Bir hizmet kolunda birden fazla sendika kurulabilir.
Meslek ya da işyeri esasına göre sendika kurulamaz.
Hizmet
kolları
MADDE 5. – Sendikaların kurulabileceği hizmet kolları
aşağıda belirtilmiştir.
1. Büro
hizmetleri,
2. Eğitim,
öğretim, bilim ve kültür hizmetleri,
3. Sağlık ve
sosyal hizmetler,
4. Yerel
yönetim hizmetleri,
5. Basın,
yayın ve iletişim hizmetleri,
6. Bankacılık
ve sigorta hizmetleri,
7.
Bayındırlık, inşaat ve köy hizmetleri,
8. Ulaştırma
hizmetleri,
9. Tarım, gıda
ve ormancılık hizmetleri,
10. Enerji, sanayi ve madencilik hizmetleri,
11. Savunma hizmetleri,
12. Adalet ve güvenlik hizmetleri,
Kurumların girdikleri hizmet kolları, Maliye Bakanlığı,
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve Devlet Personel Başkanlığının birlikte
hazırlayacakları bir yönetmelikle belirlenir.
Kuruluş
işlemleri
MADDE 6. – Sendika ve konfederasyonlar önceden izin
alınmaksızın serbestçe kurulurlar.
Sendika kurucusu olabilmek için en az iki yıldan beri
kamu görevlisi olarak çalışmak yeterlidir.
Sendikanın kurucuları; sendika tüzüğü, kurucuların
nüfus cüzdanı örnekleri, ikametgâh belgeleri, kamu görevlisi olduklarını
gösteren belgeleri, sendikayı ilk genel kurula kadar sevk ve idare edeceklerin
kimliklerini kuruluş dilekçelerinin ekinde sendika merkezinin bulunacağı ilin
valiliğine vermek zorundadırlar.
Konfederasyon kurucuları, konfederasyon tüzüğü ile
kurucu sendikaların konfederasyon kurulmasına ilişkin kurucular kurulu kararını
ilk genel kurula kadar sevk ve idare edeceklerin kimliklerini konfederasyon
merkezinin bulunacağı ilin valiliğine alındı belgesi karşılığında vermek
zorundadırlar. Konfederasyonu ilk genel kurula kadar sevk ve idare edecekler,
üyesi oldukları sendikaların zorunlu organlarına seçilmemişlerse, sendika
kurucuları için istenilen diğer belgeleri de eklemekle yükümlüdürler.
Yukarıda anılan belge ve tüzüklerin ilgili valiliğe
verilmesi ile sendika veya konfederasyon tüzelkişilik kazanır.
Valilik, tüzük ve belgelerin birer örneğini, beş
çalışma günü içinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile Devlet Personel
Başkanlığına gönderir.
Tüzüğün veya bu maddede sayılan belgelerin içerdikleri
bilgilerin bu Kanuna aykırılığının tespit edilmesi ya da bu Kanunda öngörülen
kuruluş koşullarının gerçekleşmediğinin anlaşılması halinde, ilgili valilik
eksikliklerin bir ay içinde tamamlanmasını ister. Tamamlanmadığı takdirde
sendikanın veya konfederasyonun faaliyetinin durdurulması için iş mahkemesine
başvurur.
Mahkeme, Kanuna aykırılığın veya eksikliğin giderilmesi
için altmış günü aşmayan bir süre verir. Verilen süre sonunda tüzük veya
belgeler kanuna uygun hale getirilmemişse, mahkeme sendika veya konfederasyonun
kapatılmasına karar verir.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, sendika ve konfederasyonlar için birer
bilgi kaydı tutar.
Tüzük
MADDE 7. – Sendika ve konfederasyonların tüzüklerinde
aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur.
a)Sendika veya konfederasyonun adı, merkezi ve adresi,
b)Sendika veya konfederasyonun amacı ve bu amacı
gerçekleştirmek üzere sürdürülecek çalışma konuları ile çalışma usulleri,
c)Sendikanın faaliyet gösterecek hizmet kolu,
d) Sendika kurucularının ad ve soyadları, meslek veya
görevleri ve adresleri; konfederasyonu kuran sendikaların hizmet kolları ile ad
ve adresleri,
e) Sendika veya konfederasyona üyelik koşulları,
üyelikten çıkma ve çıkarılmanın usul ve esasları,
f) Konfederasyon, sendika ve sendika şubesinin genel
kurul delegelerinin belirlenmesi usulü,
g) Genel kurulun görev ve yetkileri, oy kullanma, karar
alma usul ve yeter sayıları,
h) Sendika veya konfederasyonun genel kurul dışındaki
zorunlu organlarına üyelerin seçilme usulü, asıl ve yedek üye sayısı, görev ve
yetkileri,
i)Sendika veya konfederasyonlarının yöneticilerinde
aranacak şartlar,
j)Sendika şubelerinin nasıl kurulacağı, görev ve
yetkileri, genel kurulların toplantılarına ve kararlarına ilişkin usul ve
esaslar ile sendika genel kurullarında şubelerin temsil şekli,
k) Üyelik ödentisinin belirlenmesi usulü,
l) Sendika veya konfederasyonun iç denetim usulü,
m)Harcamaların nasıl yapılacağı, yetkilerin nasıl
verileceği ve yetki sınırları,
n) Tüzüğün değiştirilmesi usulü,
o) Sendika veya konfederasyonun feshi, kendiliğinden
dağılması, başka bir sendika veya konfederasyonla birleşmesi veya mahkeme kararıyla
kapatılması hallerinde mal varlığının tasfiye usulü,
p) Sendika veya konfederasyonun zorunlu organlarının
oluşumuna kadar kuruluşun işlerini yürütmeye ve temsile yetkili geçici yönetim
kurulu üyelerinin ad ve soyadları ile adresleri,
r) Sendika temsilcilerinin seçiminde yetkili kurulun
belirlenmesi, temsilcilerin nitelikleri ve görevden alınma usulü,
s)Gelirlerini ne şekilde muhafaza edecekleri ve zorunlu
giderleri için kasalarında tutacakları azamî nakit mevcudu,
t)Demirbaşların satış ve terkininde uygulanacak usul ve
esaslar,
u) Konfederasyon temsilciliğinin görev ve yetkileri.
İKİNCİ BÖLÜM
Organlar ve Seçimler
Zorunlu
organlar
MADDE 8. – Sendika şubesi, sendika ve
konfederasyonların zorunlu organları genel kurul, yönetim kurulu, denetleme
kurulu ve disiplin kuruludur.
Sendika veya konfederasyonlar zorunlu organların görev,
yetki ve sorumluluklarını devretmemek kaydıyla başka organlar da kurabilir.
Genel kurullar tarafından zorunlu organlara seçilen
üyelerin ad ve soyadları, meslek ve görevleri, adresleri ile tüzük
değişiklikleri ve açılan, kapatılan veya birleştirilen şubeler; sendika
şubesinin, sendikanın veya konfederasyonun bulunduğu illerin valiliklerine,
Devlet Personel Başkanlığına ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına otuz gün
içinde bildirilir.
Genel
kurullarının oluşması
MADDE 9. – Sendika ve sendika şubesi genel kurulları
delegelerden oluşur.
Delegeler üyeler tarafından gizli oy, açık sayım ve
döküm esasına ve sendika tüzüğündeki hükümlere göre seçilir.
Konfederasyon genel kurulları, üye sendikalarca seçilen
en çok beş yüz delegeden oluşur. Üye
sendikaların genel kurulda ne şekilde temsil edileceği konfederasyon
tüzüğünde belirtilir.
Sendika şubeleri ile sendika ve konfederasyonların
yönetim ve denetleme kurulu üyeleri bu sıfatla kendi genel kurullarına delege
olarak katılırlar.
Delege sıfatı, müteakip olağan genel kurul için
yapılacak delege seçimine kadar sürer.
Tüzüklere delege seçilmeyi engelleyici hükümler
konulamaz.
Genel
kurulların toplanma zamanı ve karar yeter sayısı
MADDE 10. – Sendika veya konfederasyonun ilk genel
kurulu tüzelkişilik kazanmasından başlayarak altı ay içinde yapılır.
Olağan genel kurul dört yılda bir toplanır.
Tüzüklerinde belirtilmek koşulu ile daha kısa bir sürede de toplanabilir.
İki genel kurul arasındaki döneme ilişkin faaliyet ve
hesap raporu, denetleme kurulu veya denetçi raporu ile gelecek döneme ilişkin
bütçe önerisinin, genel kurula katılacaklara toplantı tarihinden en az on beş
gün önce gönderilmesi zorunludur.
Olağanüstü genel kurul, yönetim kurulu veya denetleme
kurulunun gerekli gördüğü durumlarda ya da genel kurul delegelerinin beşte
birinin yazılı isteği üzerine en geç altmış gün içinde toplanır.
Genel kurula çağrı yönetim kurulu tarafından yapılır.
Toplantı yeter sayısı delege sayısının salt
çoğunluğudur. İlk toplantıda yeter sayı sağlanamazsa, ikinci toplantı en çok on
beş gün sonraya bırakılabilir. Bu toplantıda salt çoğunluk aranmaz.
Karar yeter sayısı toplantıya katılan üye ve delege
sayısının salt çoğunludur.
Yukarıdaki hükümlere aykırı hareket eden sendika
şubesi, sendika veya konfederasyon yönetim kuruluna; üyelerinden birinin veya
durumu tespit eden Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının başvurusu üzerine,
iş davalarına bakmakla görevli mahkeme kararı ile işten el çektirilir. Bu
takdirde görevli mahkeme, genel kurulu kanun ve tüzük hükümleri gereğince en
kısa zamanda toplamak ve yeni yönetim kurulu seçilinceye kadar cari işleri
yürütmekle görevli olmak üzere Medenî Kanun hükümleri gereğince bir veya üç
kayyım tayin eder.
Seçimlerde
uygulanacak esaslar
MADDE 11. – Genel kurullarda seçimler yargı gözetimi
altında serbest, eşit, gizli oy, açık sayım ve döküm esasına göre yapılır.
Genel kurul toplantıları, genel kurullarda yapılacak
seçimler, seçimlere yapılacak itirazlar, seçimlerin iptali ve yenilenmesine
ilişkin hususlarda 2821 sayılı Sendikalar Kanununun 14 üncü maddesinin bir ila
onüçüncü fıkraları ve 52 nci maddesinde yer alan hükümleri uygulanır.
Genel
kurulların görevleri
MADDE 12. – Genel kurulların görev ve yetkileri
şunlardır.
a)Organların seçimi,
b) Tüzük değişikliği,
c) Yönetim ve denetleme kurulu raporlarının görüşülmesi
ve aklanması,
d) Yönetim kurulunca hazırlanan çalışma programı ve
bütçenin görüşülerek karara bağlanması,
e) Sendika ve konfederasyonların tüzüklerinde
belirtilen konularda yönetim kuruluna yetki verilmesi,
f) Taşınmaz malların satın alınması veya mevcut
taşınmaz malların satılması konusunda yönetim kuruluna yetki verilmesi,
g) Sendika ve konfederasyon yönetim kurulu üyelerine verilecek
her türlü ücret ve diğer görevlilerin huzur hakkı ve yolluklarının
belirlenmesi,
h) Sendika şubesi açma veya bu konuda yönetim kuruluna
yetki verme, şubeleri birleştirme ya da kapatma,
i) Aynı hizmet kolunda bulunmak koşuluyla başka bir
sendika ile birleşme,
j) Başka bir konfederasyonla birleşme,
k)Konfederasyonlara üye olma veya üyelikten çekilme,
l) Amaçlarına uyan uluslararası kuruluşlara üye olma
veya çekilme,
m) Fesih kararı verme,
n) Mevzuatta veya sendika tüzüklerinde genel kurulca yapılması
belirtilen diğer işlemlerin yerine getirilmesi ve herhangi bir organın görev
alanına girmeyen konuların karara bağlanması.
Şube genel kurulları sadece yukarıdaki (a), (c) ve (n)
bentlerinde belirtilen görevlerini yerine getirirler.
Yönetim, disiplin
ve denetleme kurullarının oluşması, görevleri ve toplantıları
MADDE 13. – Sendika şubesi ve sendika yönetim kurulları
en az üç, en çok yedi üyeden; konfederasyon yönetim kurulları ise en az beş, en
çok on üyeden oluşur.
Disiplin kurulu en az üç, en çok beş üyeden, denetleme
kurulu en az üç denetçiden oluşur. Şubelerde bir denetçi ile yetinilebilir.
Yönetim, denetim ve disiplin kurulları ile kurulması
uygun görülen diğer organların oluşumu, görev ve yetkileri ile toplanma ve
karar alma usulleri 2821 sayılı Sendikalar Kanununun 16, 17, 18 ve 19 uncu
maddelerinde belirtilen esaslara uygun olarak sendika veya konfederasyonların
tüzüklerinde düzenlenir.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Üyelik ve
Güvenceler
BİRİNCİ BÖLÜM
Üyelik
Sendika
üyeliğinin kazanılması
MADDE 14. – Sendikalara üye olmak serbesttir.
Kamu görevlileri çalıştıkları işyerinin girdiği hizmet
kolunda kurulu bir sendikaya üye olabilirler.
Üyelik, başvurunun sendika yetkili organınca kabulü ile
kazanılır.
Üyelik başvurusu, sendika tarafından en çok otuz gün
içinde reddedilmediği takdirde üyelik istemi kabul edilmiş sayılır. Haklı bir
sebep gösterilmeden üyeliği kabul edilmeyen kamu görevlisinin, bu kararın
kendisine tebliğinden itibaren otuz gün içinde iş davalarına bakmakla görevli
mahallî mahkemede dava açma hakkı vardır.
Sendika, üyeliği kesinleşen kamu görevlisinin başvuru
belgesinin bir örneğini üyenin kendisine verir, bir örneği sendikada kalır, bir
örneği üyelik ödentisine esas olmak ve dosyasında saklamak üzere işverene, bir
örneğini de her yılın Şubat, Mayıs, Ağustos ve Kasım aylarında bir liste ekinde
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına gönderir.
Birden çok sendikaya üye olunamaz. Birden çok sendikaya
üyelik halinde sonraki üyelikler geçersizdir.
Sendika üyesi
olamayacaklar
MADDE 15. – Bu Kanuna göre kurulan sendikalara;
a) Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliğinde çalışan
kamu görevlileri ile Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreteri ve
Yardımcıları, Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri ve Yardımcıları,
b)Yüksek yargı organlarının başkan ve üyeleri,
hâkimler, savcılar ve bu meslekten sayılanlar,
c)Bu Kanun kapsamında bulunan kurum ve kuruluşların
müsteşarları, başkanları, genel müdürleri, daire başkanları ve bunların
yardımcıları, yönetim kurulu üyeleri, merkez teşkilâtlarının denetim birimleri,
yöneticileri ve kurul başkanları, 1 inci hukuk müşaviri, bölge, il ve ilçe
teşkilâtlarının en üst amirleri ile daha üst düzeyde olan kamu görevlileri,
belediye başkanları ve yardımcıları,
d) Yüksek öğretim kurulu başkan ve üyeleri ile yüksek
öğretim denetleme kurulu başkan ve üyeleri, üniversite ve ileri teknoloji
enstitüsü rektörleri, fakülte dekanları ile enstitü ve yüksek okulların
müdürleri ve bunların yardımcıları,
e) Mülkî idare amirleri,
f) Silahlı Kuvvetler mensupları,
g) Millî İstihbarat Teşkilâtı mensupları,
h) Başbakanlık, Bakanlık, bağlı ve bağımsız genel
müdürlük müfettişleri,
i) Emniyet amiri ve daha üst seviyede görevli emniyet
hizmetleri sınıfı mensupları, üye olamazlar ve sendika kuramazlar.
Üyeliğin sona
ermesi
MADDE 16. – Her üye üyelikten serbestçe çekilebilir.
Üyelikten çekilme, çekilme isteğinin sendikaya
bildirilmesiyle gerçekleşir. Çekilme bildirimini alan sendika görevlisi, kayıt
defterine işlemek ve alındığına dair bir belgeyi derhal üyeye vermek
zorundadır. Sendika çekilme bildirimlerinin birer örneklerini her yılın Ocak,
Nisan, Temmuz ve Ekim aylarında bir liste ekinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığına göndermek zorundadır. Üyelikten çekilen, bildirimin bir örneğini
dosyasında saklaması için işverene gönderir.
Çekilme, sendikaya başvurma tarihinden başlayarak bir
ay sonra geçerli olur. Çekilenin bu süre içinde başka bir sendikaya üye olması
halinde yeni sendikaya üyeliği, bu sürenin bitim tarihinde kazanılır.
Üyenin sendikadan çıkarılma kararı genel kurulca alınır.
Çıkarma kararı, çıkarılana ve işverene yazı ile bildirilir. Çıkarma kararına
karşı üye, bildirim tarihinden itibaren on beş gün içinde görevli mahkemeye
itiraz edebilir. Mahkeme iki ay içinde kesin karar verir. Üyelik, çıkarılma
kararı kesinleşinceye kadar sürer.
Çekilme, göreve son verilmesi veya sair nedenlerle kamu
görevinden ayrılanlar ile farklı bir hizmet koluna giren kuruma atananlardan
sendika üyesi olanların üyelikleri, varsa sendika şubesi, sendika veya
konfederasyon organlarındaki görevleri sona erer. Emekliye ayrılanların sendika
şubesi, sendika veya konfederasyon organlarındaki görevleri seçildikleri
dönemin sonuna kadar devam eder.
Herhangi bir nedenle aylıksız izinli sayılan sendika
üyelerinin bu Kanundan doğan hak ve yükümlülükleri bu süre içinde askıda kalır.
İşverenler her yılın Mayıs ve Kasım ayı sonu itibari
ile kurumlarındaki sendika üyesi kamu görevlilerinin sendikalara göre
dağılımları ile sendika üyeliği sona eren veya askıya alınanlara ilişkin
bilgileri bilgisayar ortamında Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına göndermek
zorundadırlar.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı sendika ve üyelik
kayıtlarına ilişkin olarak derlediği bütün bilgileri bir ay içinde Devlet
Personel Başkanlığına gönderir.
Konfederasyon
ve uluslararası kuruluş üyeliği
MADDE 17. – Sendikalar ancak bir konfederasyona üye
olabilirler. Birden çok konfederasyona üye olunması halinde sonraki üyelikler
geçersizdir.
Sendika ve konfederasyonlar, amaçlarına uyan
uluslararası kuruluşlara serbestçe üye olabilirler ve üyelikten çekilebilirler.
İlgili kuruluş, amaçlarına uyan uluslararası
kuruluşlara üye olduğu veya üyelikten ayrıldığı tarihi izleyen onbeş gün
içinde, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına bildirir.
Üyelik bildirimine, üye olunan kuruluş tüzüğünün bir
örneği de eklenir.
Sendikalar ve konfederasyonlar önceden izin
alınmaksızın, serbestçe, yabancı ülkelerdeki amaçlarına uyan uluslararası
kuruluşların üye veya temsilcilerini Türkiye’ye davet edebilir veya yabancı
ülkelerdeki toplantılarına kendi üye veya temsilcilerini gönderebilirler.
İKİNCİ
BÖLÜM
Güvenceler
Sendika üyelerinin güvencesi
MADDE 18.—Kamu görevlileri, iş saatleri dışında veya işverenin izni ile
iş saatleri içinde sendika veya konfederasyonların bu Kanunda belirtilen
faaliyetlerine katılmalarından dolayı farklı bir işleme tâbi tutulamaz ve
görevlerine son verilemez.
Kamu işvereni kamu görevlileri arasında sendika üyesi olmaları veya
olmamaları nedeniyle bir ayrım yapamaz.
Sendika yöneticilerinin güvencesi
MADDE19.—Sendika veya konfederasyon yönetim kurullarına seçilenler,
seçildikleri tarihten başlayarak bu görevlerinde kaldıkları sürece
kurumlarından aylıksız izinli sayılırlar.
Sendika şubeleri en az 1000 üye ile kurulur. 1000 ile 3000 üyesi olan
sendika şubelerinde 1 yönetim kurulu üyesi, 3001 ile 5000 üyesi olan sendika
şubelerinde 2 yönetim kurulu üyesi, 5001 ile 7500 üyesi olan sendika
şubelerinde 3 yönetim kurulu üyesi, 7501 ve daha çok üyesi olan sendika
şubelerinde 5 yönetim kurulu üyesi genel kurul kararı ile aylıksız izinli
sayılır.
Kamu görevlilerinin bu süreleri, emekli kesenekleri ve karşılıklarının
kendileri tarafından her ay Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığına gönderilmesini
kabul etmeleri koşuluyla emeklilik derecelerinde değerlendirilir.
Şube yönetim kuruluna seçilenlerden aylıksız izinli sayılanların dışında
kalanlar, kamu kurumlarındaki görevlerini sürdürürler.
Aylıksız izinli sayılanlardan herhangi bir nedenle sendika veya
konfederasyon organlarındaki görevlerinden ayrılanlar, eski görevlerine ya da
benzer başka bir göreve dönerler. On beş gün içinde görevlerine başlamak için
başvurmayanlar görevlerinden çekilmiş sayılırlar.
Açığa, alma, re’sen emeklilik, göreve son verilmesi, tayin veya sair
hallerde görevlinin mahkemeye başvurması halinde, mahkeme kararı kesinleşinceye
kadar sendikadaki görevi devam eder.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Faaliyetler, Yasaklar ve İdarî Kurullar
BİRİNCİBÖLÜM
Faaliyet
ve Yasaklar
Sendika ve konfederasyonların yetki ve
faaliyetleri
MADDE20.—Kamu görevlileri sendikaları ile konfederasyonları bu Kanundaki
hükümler çerçevesinde, üyeleri adına toplu görüşmeye katılmaya, toplu görüşmeyi
sonuçlandırmaya ve taraf olmaya yetkilidir.
Sendika ve konfederasyonlar kuruluş amaçları doğrultusunda aşağıdaki
faaliyetlerde bulunabilirler.
a) Genel olarak kamu personelinin hak ve ödevleri, çalışma koşulları,
yükümlülükleri, iş güvenlikleri ile sağlık koşullarının geliştirilmesi
konularında görüş bildirmek ve toplu görüşme sonucunda anlaşmaya varılan
mutabakat metinlerinin uygulanmasını izlemek üzere idarî kurullara üyeleri
arasından temsilciler göndermek,
b) Devlet personel mevzuatı gereğince kamu görevlilerinin temsilini
öngören çeşitli kurullara temsilci göndermek,
c)Verimlilik araştırmaları yapmak, sonuçlarla ilgili raporlar
düzenlemek, önerilerde bulunmak ve işverenlerle bu konularda ortak çalışmalar
yapmak,
d) Üyelerin meslekî yeterliliklerinin artırılması ve sorumluluklarının
çözülmesi ile sendika faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik kurs, seminer ve
sosyal amaçlı toplantılar düzenlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve yayınlarda
bulunmak,
e) Üyelerin ortak ekonomik ve sosyal hak ve menfaatleri ile personel
hukukunu ilgilendiren konularda ilgili kurumlara ve yetkili makamlara sunulmak
üzere çalışmalar yapmak ve öneriler getirmek,
f) Üyelerin idare ile ilgili doğacak ihtilaflarında, ortak hak ve
menfaatlerinin izlenmesinde veya hukukî yardım gerekliliğinin ortaya çıkması
durumunda üyelerini veya mirasçılarını, her düzeyde ve derecedeki yönetim ve
yargı organları önünde temsil etmek veya ettirmek, dava açmak ve bu nedenle
açılan davalarda taraf olmak,
g) Üyeleri ve ailelerinin yararlanmaları için kâr amacı gütmemek
koşuluyla, eğitim ve sağlık tesisleri, dinlenme yerleri, spor alanları ve
benzeri yerler ile kitaplık, kreş, yuva ve huzur evleri kurmak, yönetmek ve
yardımlaşma sandıkları ile tüketim ve yapı kooperatifleri kurmak.
Yasaklar
MADDE21. —Bu Kanuna göre kurulan sendika ve konfederasyonların yönetim
ve işleyişleri Anayasada belirtilen Cumhuriyetin niteliklerine ve demokratik
esaslara aykırı olamaz.
Sendika ve konfederasyonlar kamu makamlarından maddî yardım kabul
edemez, siyasî partilerden maddî yardım alamaz ve onlara maddî yardımda
bulunamazlar.
Sendika ve konfederasyonlar siyasî partilerin kuruluşu içinde yer
alamaz; siyasî partilerin ad, amblem, rumuz veya işaretlerini kullanamazlar.
Mahallî ve genel seçimlerde aday olanların, sendika ve konfederasyonun
organlarındaki görevleri adaylık süresince askıda kalır. Seçilmeleri halinde
görevleri son bulur.
Sendika veya konfederasyonlar ticaretle uğraşamazlar.
İKİNCİ
BÖLÜM
İdarî
Kurullar
Yüksek idarî kurul
MADDE22. —Kamu görevlilerinin hak, ödev ve çalışma koşullarının
düzenlenmesi ve kanunların kamu görevlilerine eşit uygulanmasına yönelik
kararların alınması için yapılacak toplu görüşmelere esas olmak üzere, Kamu
İşveren Kuruluna görüş bildirmek ve toplu görüşmelerle belirlenen mutabakat
metinlerinin uygulanmasını izlemek amacıyla Yüksek İdarî Kurul oluşturulur.
Yüksek İdarî Kurul, Başbakanlık Müsteşarının başkanlığında aşağıda
belirtilen kamu işveren temsilcileri sayısı kadar olmak üzere, toplu görüşme
yapmaya yetkili kamu görevlileri sendikaları konfederasyonu ve bu konfederasyona üye sendika
temsilcilerinden oluşur.
Bu kurulda yer alacak kamu işveren temsilcileri şunlardır :
a) Bakanlıklar ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının müsteşarları,
b) Devlet Personel Başkanı,
c) Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanı,
d) İçişleri Bakanlığı Mahallî İdareler Genel Müdürü,
e) Maliye Bakanlığı Bütçe ve Malî Kontrol Genel Müdürü,
f) Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Çalışma Genel Müdürü,
Kurul, zorunlu durumlar dışında yılda en az bir kez toplanır.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, sendika ve konfederasyonların üye
sayıları, dağılımları ve bunlara ilişkin diğer bilgileri içeren raporu kurula sunar.
Kurum idarî kurulları
MADDE23. —Kurum düzeyinde kamu görevlilerinin çalışma koşulları ve
kanunların kamu görevlilerine eşit uygulanması konularında görüş bildirmek
üzere, eşit sayıda kamu işveren vekili ile en çok üyeye sahip sendikaca,
üyeleri arasından belirlenen temsilcilerin katıldığı kurum idarî kurulları
oluşturur. Bu kurullar yılda iki kez toplanır.
İşyeri sendika temsilcileri
MADDE24. —İş yerinde kamu görevlilerinden en çok üye kaydetmiş sendika,
iş yeri temsilcisi seçmeye yetkilidir.
Sendika temsilcileri, işyerlerinde, üyelerinin işveren veya işyeri ile
ilgili sorunlarını dinlemek, ilgili yerlere iletmek ve sendika ile işveren
arasında iletişim sağlamak amacıyla, sendikaların tüzüklerinde belirtilen
yetkili kurullar tarafından bir genel kurul dönemi için işyerinden seçilirler.
İşyerinde kamu görevlileri arasında en çok üye kaydetmiş sendikanın
bulundurabileceği temsilci sayısı, işyerindeki kamu görevlisi sayısı 10-100
arasında ise en çok 1, 101-500 arasında ise en çok 2, 501-1000 arasında ise en
çok 3, 1001-2000 arasında ise en çok 5, 2000’den fazla ise en çok 7’dir. Bu
temsilcilerden biri sendika tarafından baş temsilci olarak görevlendirilebilir.
İşyeri sendika temsilcileri bu görevlerini, işyerindeki işlerini aksatmamak ve
iş disiplinine aykırı olmamak kaydıyla yerine getirirler.
Kamu işvereni, yönetim ve hizmetin işleyişini engellemeyecek biçimde
sendika temsilcilerine çalışma saatleri içinde ve dışında görevlerini
yapabilmeleri için kolaylıklar sağlar.
BEŞİNCİ KISIM
Sendika ve Konfederasyonların Gelirleri,
Giderleri ve Denetimi
BİRİNCİBÖLÜM
Gelir
ve Giderler
Gelirler
MADDE25. —Sendika ve konfederasyonların gelirleri,
a) Ödentilerden,
b) Bu Kanuna göre yapabilecekleri faaliyetlerden elde edilecek
gelirlerden,
c) Bağış ve yardımlardan,
d) Mal varlığından elde edilen gelirlerden,
oluşur.
Sendika ve konfederasyonlar, kendilerinin ve Türkiye Cumhuriyeti
Devletinin üyesi bulunduğu uluslararası kuruluşlar hariç, dış kaynaklardan
Bakanlar Kurulunun izni olmadıkça yardım ve bağış kabul edemezler.
Sendika ve konfederasyonlar tüm nakdî gelirlerini bankalara yatırmak
zorundadırlar. Zorunlu giderler için kasalarında tutacakları azamî nakit
mevcudu tüzüklerinde gösterilir.
Üyelik ödentisi
MADDE26. —Aynı hizmet kolunda çalışan kamu görevlilerinin yüzde onundan
fazlasını üye kaydetmiş bulunan sendikaların üyelik ödentileri, 14 üncü madde
çerçevesinde üyenin istemi üzerine kamu işverenince aylığından kesilerek beş
gün içinde sendikaların banka hesaplarına yatırılır.
Aylık ödenti tutarı, 15 inci derecenin birinci kademesinden aylık alan
devlet memurunun, aylık, taban aylığı, kıdem aylığı, zam ve tazminatlar ile
ödenekler toplamının net tutarının otuzda birini geçemez.
Sendika tüzüklerine, üyelik ödentisi dışında her ne ad altında olursa olsun,
üyelerden başka bir kesinti yapılmasını ön gören hükümler konulamaz.
Üyeliği herhangi bir nedenle sona erenlerin sendikaca beş çalışma günü
içinde işverene bildirilmesi zorunludur.
Konfederasyonlara üyelerince ödenecek ödentinin miktarı, üye sendikaların
ödenti tutarlarının yüzde 10 undan aşağı olmamak üzere sendikaların genel
kurullarınca belirlenir.
Giderler
MADDE27. —Sendika ve konfederasyonlar gelirleri tüzüklerinde belirtilen
amaçları ve bu Kanunda gösterilen faaliyetleri dışında kullanamazlar ve
bağışlayamazlar.
Sendika ve konfederasyonlar, gelirlerinin en az yüzde 10’unu üyelerinin
meslekî bilgi ve tecrübelerini artırmak için kullanmak zorundadırlar.
Vergi Usul Kanununa göre demirbaş sayılan her türlü eşya veya malzeme
demirbaş defterine kaydedilir ve bunlar hiçbir şekilde gider olarak işlem
göremez.
Sendika şubeleri, sendika ve konfederasyonlar yardımlaşma sandıkları
dışında üyeleri, yöneticileri veya diğer kişi ve kuruluşlara borç para veremez
ve elde ettikleri gelirleri dağıtamazlar.
Sendika ve konfederasyonların zorunlu organlarına seçilenlerle
başkanlarına verilecek ücret; huzur hakkı ve yolluklar her yıl Genel Bütçe
Kanununda gösterilen azamî miktarları geçmemek üzere genel kurul tarafından
tespit olunur. Sendika veya konfederasyonlarca geçici olarak
görevlendirilecekler için de bu hüküm uygulanır.
Sendika ve konfederasyonların tutacakları defterler, tasdik şekli,
kayıtların düzenlenme usul ve esasları bir yönetmelikle belirlenir.
İKİNCİBÖLÜM
Denetim
İdarî ve malî denetim
MADDE28. —Sendika şubesi, sendika ve konfederasyonların yönetim ve
işleyişleri ile gelir ve giderleri ve bunlarla ilgili her türlü işlemlerin
kanunlar ve ilgili diğer mevzuat ile tüzük ve genel kurul kararlarına uygun
olup olmadığı hususlarındaki idarî ve malî denetim, denetleme kurulları yada
denetçiler tarafından yapılır. Denetim esasları konfederasyonların yazılı
görüşleri de alınarak Maliye Bakanlığı ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığınca birlikte hazırlanacak bir tüzükte gösterilir.
Sendika ve konfederasyonlar her hesap ya da bütçe dönemine ait bilânço
ve hesaplarıyla çalışma ve denetleme raporlarını ait oldukları dönemi izleyen
üç ay içinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına; sendikalar ayrıca bağlı
bulundukları konfederasyona gönderirler.
ALTINCI KISIM
Toplu Görüşme
BİRİNCİBÖLÜM
Genel
Hükümler
Toplu görüşmenin kapsamı
MADDE29.—Toplu görüşme, kamu görevlileri için uygulanacak katsayı ve
göstergeler, aylık ve ücretler her türlü zam ve tazminatlar, fazla çalışma
ücretleri, harcırah, ikramiye, lojman tazminatı, doğum, ölüm ve aile yardımı
ödenekleri, tedavi yardımı ve cenaze giderleri, yiyecek ve giyecek yardımları
ile bu mahiyette etkinlik artırıcı diğer yardımları kapsar.
Taraflar
MADDE30.—Toplu görüşmenin tarafları, kamu işverenleri adına Kamu İşveren
Kurulu, kamu görevlileri adına yetkili kamu görevlileri sendikaları
konfederasyonu ile bu konfederasyona üye olan sendikalardır.
Kamu İşveren Kurulu; Başbakan tarafından görevlendirilen bir Devlet
Bakanının Başkanlığında aşağıdaki kamu görevlilerinden oluşur,
a) Başbakanlık Müsteşarı,
b) Maliye Bakanlığı Müsteşarı,
c) Hazine Müsteşarı,
d) Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanı,
e) Devlet Personel Başkanı,
f) Devlet Planlama Teşkilâtı İktisadî Sektörler ve Koordinasyon Genel
Müdürü
g) Maliye Bakanlığı Bütçe Malî Kontrol Genel Müdürü,
Yetkili kamu görevlileri sendikaları konfederasyonu ve bu konfederasyona
üye sendikalar görüşmelere Kamu İşveren Kurulu üyelerinin sayısı kadar temsilci
ile katılır.
Toplu görüşme ile ilgili çalışmaların hızlandırılmasına ve
sonuçlandırılmasına yardımcı olmak üzere taraflar eşit sayıda yetkililerin
katılımı ile ön çalışma grupları oluşturabilir.
İKİNCİBÖLÜM
Toplu
Görüşme, Yetki, Mutabakat Metni
Yetki
MADDE31. —Toplu görüşmeye kendi içindeki sendikalarda en çok kamu
görevlisi üye bulunduran kamu görevlileri sendikaları konfederasyonu ile bu
konfederasyona üye sendikalar birlikte katılmaya yetkilidir.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, kamu görevlileri sendikalarınca
yapılan üyelik bildirimlerini dikkate alarak, her yıl 31 Mayıs itibariyle
sendikaların üye sayılarını tespit eder; buna göre yetkili kamu görevlileri
sendikaları konfederasyonu ve bu konfederasyona üye sendikaları belirler ve
sonuçları Temmuz ayının ilk haftasında Resmî Gazetede yayımlar. Bu sonuçlara
beş çalışma günü içinde itiraz edilmediği takdirde, üye sayıları ile yetkili
kamu görevlileri sendikaları konfederasyonu ve bu konfederasyona üye
sendikaların yetkileri kesinleşir.
Yetki itirazı
MADDE32.—Sonuçların yayımı tarihinden itibaren beş çalışma günü içinde
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca yetkili olarak belirlenen kamu
görevlileri sendikaları konfederasyonunun veya bu konfederasyona üye
sendikalarının çoğunluğunun olmadığı gerekçesiyle diğer konfederasyonlar veya
sendikalarca Ankara İş Mahkemesine itiraz edilebilir.
Mahkeme itirazı onbeş gün içinde karara bağlar.
Tarafların toplanması
MADDE33. —Yetkili kamu görevlileri sendikaları konfederasyonu ve bu
konfederasyona üye sendikalar ile Kamu İşveren Kurulu, çağrı yapılmasına gerek
kalmaksızın her yılın Ağustos ayının onbeşinci günü, Devlet Personel
Başkanlığınca belirlenen ve taraflara bir hafta önceden bildirilen yerde
toplanırlar.
Toplu görüşmenin sekretarya hizmetleri, Devlet Personel Başkanlığınca
yürütülür.
Toplu görüşmenin gündemi
MADDE34. —Kamu İşveren Kurulunun, Yüksek İdarî Kuruldan gelen önerileri
de dikkate alarak, toplu görüşme kapsamındaki konulara ilişkin bilgi ve
belgeleri kurula sunması ile toplu görüşmeye başlanır.
Yetkili kamu görevlileri sendikaları konfederasyonu diğer
konfederasyonların görüşlerini de alarak önerilerini kurula sunar.
Toplu görüşmenin gündemi, bu hazırlık çalışmaları ve öneriler dikkate
alınarak oluşturulur.
Görüşmelerin hangi esaslar içinde yapılacağı taraflar arasında
belirlenir.
Toplu görüşmenin sonuçlanması, mutabakat
metni ve yararlanma
MADDE35.—Toplu görüşme en geç onbeş gün içinde sonuçlandırılır. Bu süre
içinde anlaşmaya varılırsa, düzenlenen mutabakat metni taraflarca imzalanır.
Mutabakat metni, uygun idarî, icraî ve yasal düzenlemelerin
yapılabilmesi için Bakanlar Kuruluna sunulur. Bakanlar Kurulu üç ay içinde
mutabakat metni ile ilgili uygun idarî ve icraî düzenlemeleri gerçekleştirir ve
kanun tasarılarını Türkiye Büyük Millet Meclisine sunar.
Toplu görüşmeyi yapan konfederasyona bağlı sendikalara üye olmayanların
veya başka sendikalara üye olanların toplu görüşme sonuçlarından
yararlanabilmeleri, dayanışma ödentisi ödemelerine bağlıdır. Dayanışma ödentisi
miktarı, üye ödentisi miktarını geçemez.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Uyuşmazlıkların
Çözüm Usulleri
Uyuşmazlığın tespiti
MADDE36.—Toplu görüşmenin tamamlanması için ön görülen süre içinde
taraflar anlaşamazlarsa, taraflardan biri üç gün içinde Uzlaştırma Kurulunu
toplantıya çağırabilir.
Uyuşmazlığın çözümü ve Uzlaştırma Kurulu
MADDE37. —Uzlaştırma Kurulu, Yüksek Hakem Kurulu Başkanının
başkanlığında; Üniversitelerarası Kurul tarafından, fakültelerin çalışma
ekonomisi, iş hukuku, idare hukuku ve kamu maliyesi bilim dallarından seçilecek
birer üye olmak üzere 4 öğretim üyesinden oluşur. Bu üyeler, siyasî partilerin
merkez karar ve yürütme kurullarında görev alamazlar.Üyeler iki yıl için
seçilirler. Süresi biten üyeler yeniden seçilebilir. Kurulun sekretarya işleri
Devlet Personel Başkanlığınca yürütülür.
Uzlaştırma Kurulu, uyuşmazlık konularını inceler, gerektiğinde toplu
görüşme taraflarının temsilcilerini dinler ve beş gün içinde kararını verir.
Kararlar salt çoğunlukla alınır.
Her toplantı günü için Uzlaştırma Kurulu Başkanına 1100, üyelere 1000
gösterge rakamının 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 154 üncü maddesi
uyarınca belirlenen aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak miktarda
toplantı ücreti ödenir.
Uzlaştırma Kurulu kararına tarafların katılması durumunda, bu karar
mutabakat metni olarak Bakanlar Kuruluna sunulur. Tarafların Uzlaştırma Kurulu
kararına katılmaması durumunda anlaşma ve anlaşmazlık konularının tümü
taraflarca imzalanan bir tutanakla belirtilerek Bakanlar Kuruluna sunulur.
YEDİNCİ KISIM
Çeşitli, Geçici ve Son Hükümler
BİRİNCİBÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Sendika ve konfederasyonların birleşmesi
MADDE38.—Sendikaların başka bir sendikaya veya konfederasyonların başka
bir konfederasyona katılması halinde katılan sendika veya konfederasyonun bütün
hak, borç, yetki ve menfaatleri katıldığı sendika veya konfederasyona kendiliğinden
geçer.
Birleşen sendika veya konfederasyonların bütün hak, borç, yetki ve
menfaatleri birleşme sonucu meydana getirdikleri yeni tüzel kişiliğe
kendiliğinden geçer.
Bu madde hükümleri gereğince katılan veya birleşen sendika ve
konfederasyonların üyeleri, ayrı bir işleme gerek olmaksızın devralan veya yeni
kurulan sendika veya konfederasyonun üyesi olurlar.
Birleşme ile ilgili diğer usul ve esaslar sendika veya
konfederasyonların tüzüklerinde gösterilir.
Kapatma
MADDE39.—Anayasada belirtilen Cumhuriyetin niteliklerine ve demokratik
esaslara aykırı faaliyetlerde bulunan sendika ve konfederasyon, merkezlerinin
bulunduğu yer Cumhuriyet Başsavcısının istemi üzerine iş davalarına bakmakla
görevli mahallî mahkeme kararı ile kapatılır. Yukarıdaki fıkraya aykırı hareket
eden sendika şubesi, sendika ve konfederasyonlar hakkında 2908 sayılı Dernekler
Kanununun 54 üncü maddesi uyarınca işlem yapılır.
Ceza hükümleri
MADDE40.—Bu Kanunun;
a) 21, 25 ve 27 nci maddelerinde yer alan hükümlere aykırı hareket edenlere
altı aydan bir yıla kadar hapis cezası,
b) Bu Kanunun 8, 14, 16 ve 17 nci maddelerinde yer alan hükümlere aykırı
hareket eden sendika şubesi, sendika veya konfederasyonlara sanayi kesiminde
çalışan 16 yaşından büyük işçiler için belirlenen asgarî ücretin aylık brüt
tutarından az olmamak üzere ağır para cezasına,
Hükmedilir.
Faaliyetlerin durdurulmasında kayyım
tayini
MADDE41.—Faaliyeti durdurulan sendika veya konfederasyonun mallarının
idaresi, menfaatlerinin korunması ve durdurma süresi sonunda yeniden faaliyete
geçebilmesi için genel kurul yapılması, Medenî Kanunun hükümleri gereğince
tayin olunacak bir veya üç kayyım tarafından sağlanır.
Fesih, infisah ve kapatma hallerinde
malların devri
MADDE42.—Fesih, infisah ve kapatma hallerinde, mal varlıkları 2821
sayılı Sendikalar Kanununun 46 ncı maddesindeki hükümler çerçevesinde tasfiye
edilir.
Ancak, tasfiye sonucunda kalacak para ve mallar ilgili sendika veya
konfederasyonun tüzüğünde aksine bir hüküm bulunmadığı takdirde Hazineye
devredilir.
Yönetmelikler
MADDE43. —Bu Kanunun uygulanması bakımından;
a) Kurumların girecekleri hizmet kolları,
b) Sendika veya konfederasyon üyeliklerine başvuru belgeleri ile çekilme
bildirimlerinin şekli ve içereceği bilgiler,
c) Yüksek İdarî Kurul, Kamu İşveren Kurulu ve Kurum İdarî Kurullarının
oluşum biçimi ile çalışma usul ve esasları,
d) Sendika üye sayıları ve yetkili kamu görevlileri sendikaları
konfederasyonu ile bu konfederasyona üye sendikaların belirlenmesine ilişkin
usul ve esaslar,
e) Sendika ve konfederasyonların tutacakları defterler, tasdik şekli ve
kayıtların düzenlenme usul ve esasları,
f) Uzlaştırma Kurulunun çalışması ve hizmetlerin yürütülmesine ilişkin
usul ve esaslar,
Bu maddenin (a), (b) ve (e) bentlerinde belirtilen yönetmelikler kanunun
yayımını izleyen yirmi gün içinde, (c) (d) ve (f) bentlerindeki yönetmelikler
ise üç ay içinde kamu görevlileri sendikaları konfederasyonlarının da görüşleri
alınmak suretiyle Maliye Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile
Devlet Personel Başkanlığınca birlikte hazırlanacak yönetmeliklerle belirlenir.
Uygulamanın izlenmesi
MADDE44. —Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Kamu görevlileri sendika ve konfederasyonlarının kuruluşu, yetkili
organlarının oluşumu ve bu organların çalışma usulleri ile görevleri, sendika
ve konfederasyonların tüzelkişi olarak hak ve yükümlülükleri ve faaliyetleri
gibi konularda karşılaşılacak sorunları gidermeye Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı,
b) Personel konularına ilişkin olarak karşılaşılacak sorunları Maliye
Bakanlığı ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının görüşlerini alarak
gidermeye Devlet Personel Başkanlığı,
Yetkilidir.
Maliye Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve Devlet
Personel Başkanlığı yukarıda belirtilen hususlar ile ihtiyaç duyulacak diğer
hususlarda bu kurumlardan birinin talebi üzerine ortak çalışma yapabilirler. Bu
çalışmalara Yüksek İdarî Kurula temsilci gönderen kamu görevlileri sendikaları
konfederasyonunun temsilcileri de davet edilir.
Diğer kanunların uygulanması
MADDE45. —Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde 2908 sayılı Dernekler
Kanunu, 743 sayılı Türk Medenî Kanunu, 2821 sayılı Sendikalar Kanunu ile
sendika ve konfederasyonlarda görev alacaklar hakkında kamu görevlilerinin tâbi
oldukları personel kanunlarının ilgili hükümleri uygulanır.
İKİNCİBÖLÜM
Geçici
ve Son Hükümler
Ödenek tahsisi
GEÇİCİ MADDE 1. —Bu Kanun gereğince 1999 yılı içinde yapılacak
harcamalar için Maliye Bakanlığı bütçesinin transfer tertibinden Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı bütçesinin ilgili tertiplerine yeterli miktarda
ödenek aktarılır.
Kadro tahsisi
GEÇİCİ MADDE 2.—Bu Kanunla getirilen hizmetlerin yürütülebilmesi için,
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Merkez Teşkilâtında kullanılmak üzere (I)
sayılı cetvelde yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameye bağlı cetvellerin ilgili bölümüne eklenmiş ve bu bölümde yer alan
kadrolardan ekli (2) sayılı cetvelde gösterilen boş kadrolar iptal edilmiştir.
İlgili mevzuatında değişiklik yapılıncaya kadar, en az dört yıllık yüksek
öğrenim mezunu olanlar arasından, yapılacak özel bir yarışma sınavında başarılı
olanlar Çalışma ve Sosyal Güvenlik Uzman Yardımcısı kadrolarına atanırlar.
Bunlar, en az üç yıl süreli mesleki eğitime tâbi tutulmak, bu dönemde olumlu
sicil almak ve açılacak özel bir yeterlilik sınavında başarılı olmak şartıyla
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Uzmanı kadrolarına atanırlar. Bu kadrolarda
bulunanların ek gösterge ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 213 üncü
maddesinden sonra gelen ek maddede öngörülen zam ve tazminatlarında çevre
uzmanı ve çevre uzman yardımcısı kadro unvanları için belirlenmiş olanlar
dikkate alınır. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Uzmanlarının mesleğe giriş ve
yeterlilik sınavları, görevleri ile çalışma ve usul ve esasları yönetmelikle
belirlenir.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihi takip eden altı ay içinde bir defaya
mahsus olmak üzere Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının merkez ve taşra
teşkilâtı kadrolarında bulunanlardan; 35 yaşını doldurmamış, en az dört yıllık
yüksek öğrenim mezunu olan, anılan Bakanlıkta en az üç yıl görev yapan ve bu
süre içerisinde olumlu sicil almış olanlar Bakanlıkça tespit edilecek usul ve
esaslara göre yapılacak sınav sonucunda başarılı olmaları halinde Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Uzman Yardımcısı kadrolarına atanabilirler. Bu şekilde atanmış
olanlar da yukarıda belirtilen yönetmelikte öngörülen usul ve esaslara
tâbidirler.
GEÇİCİMADDE3. —Bu Kanunun yürürlüğe girmesini müteakip kurulacak
sendikalardan üye sayıları, ulaşım hizmetleri, bayındırlık, inşaat ve köy hizmetleri,
savunma hizmetleri ile bankacılık ve sigorta hizmetleri hizmet kollarında 1500,
enerji, sanayi ve madencilik hizmetleri, adalet ve güvenlik hizmetleri ile
tarım, gıda ve ormancılık hizmetleri hizmet kollarında 3000, basın yayın ve
iletişim hizmetleri ile yerel yönetim hizmetleri hizmet kollarında 4000, büro
hizmetleri ile sağlık ve sosyal hizmetler hizmet kollarında 10000, eğitim,
öğretim, bilim ve kültür hizmetleri hizmet kolunda 18000 ve daha fazla olduğu
ve konfederasyonlardan kendi içindeki sendikalarda bulunan kamu görevlisi üye
sayısı 35000 ve daha fazla olduğu Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca
belirlenerek Resmî Gazetede yayınlananlar bakımından, bu Kanunun 19 uncu
maddesinin birinci fıkrası ile 26 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan
yüzde 10 barajı, 2000 yılında toplu görüşme yapmaya yetkili kamu görevlileri
sendikaları konfederasyonu ve bu konfederasyona üye sendikalar belirleninceye
kadar geçecek süre içinde uygulanmaz.
Yukarıdaki fıkra uyarınca Resmî Gazetede yayınlanacak belirlemeden sonra
ilgililerin aylıksız izinli geçen sürelerine ilişkin aylık ve özlük hakları
kendilerine ödenir.
Yürürlük
MADDE46.—Bu Kanun yayımını takip eden 20 nci günün sonunda yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE47. —Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
SIRA SAYISI
526 NIN SONU