Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 583)
Milliyetçi
Hareket Partisi Grup Başkanvekili Erzurum Milletvekili İsmail Köse’nin, Küçük
Çiftçilerin T. C. Ziraat Bankası ve Tarım Kredi Kooperatiflerine Olan Borç
Faizlerinin Bir Bölümünün Affı, İcra Takip İşlemlerinin Durdurulması ve Yeni
Bir Ödeme Planına Bağlanmasına Dair Kanun Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci Maddesine
Göre Doğrudan
Gündeme
Alınmasına İlişkin Önergesi (2/468)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Plan ve Bütçe Komisyonunda 7.3.2000 tarihinden bu yana
bekleyen 468 nolu “Küçük Çiftçilerin T. C. Ziraat Bankası ve Tarım Kredi
Kooperatiflerine Olan Borç Faizlerinin Bir Bölümünün Affı, İcra Takip
İşlemlerinin Durdurulması ve Yeni Bir Ödeme Planına Bağlanmasına Dair Kanun
Teklifimin” İçtüzüğün 37 nci maddesi uyarınca doğrudan gündeme alınmasını arz
ederim.
Saygılarımla. 1.6.2000
İsmail Köse
Erzurum
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Küçük Çiftçilerin T. C. Ziraat Bankası ve Tarım Kredi
Kooperatiflerine Olan Borç Faizlerinin Bir Bölümünün Affı, İcra Takip
İşlemlerinin Durdurulması ve Yeni Bir Ödeme Planına Bağlanmasına Dair KanunTeklifi
ve gerekçeleri ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Saygılarımla.
İsmail
Köse
Erzurum
GEREKÇE
Ülke genelinde 1999 yılında meydana gelen büyük afetler
ve yıllardan bu yana süren kuraklık sebebiyle çiftçiler ekonomik sıkıntı içine
girmişlerdir.
Bunun dışında, tabiî şartların elverişli gittiği
yıllarda dahi tarım ürünlerinden elde edilen gelirin yeterli olmayışı Ziraat
Bankası ve Kooperatifçe verilen faizli krediler, üretici çiftçilerin her geçen
gün daha da fakirleşmesine sebep olmuştur. Bu uygulamanın tabiî sonucu olarak
da, çiftçinin her geçen gün yok pahasına ve hatta icra marifetiyle satmak
zorunda kaldığı tarım araç ve gereçleri, tarla, arsa, arazi, ev vb. mal varlığı
sayısında belirgin bir artış olduğu Ziraat Bankası Genel Müdürlüğü; Tarım Kredi
Kooperatifleri Merkez Birliği Genel Müdürlüğüne gelen ihbarlarla dikkati
çekmektedir.
Bu olumsuzluklardan ötürü; aldığı parayı yatırım ve
üretimde kullanamayan çiftçi ödemede büyük zorluklarla karşı karşıya kalmıştır.
Ödenmeyen her taksidin üzerine çok büyük miktarda faiz yükü binmiş; mesela 100
milyonluk ana para milyarlarca borç haline gelmiştir. Çiftçi borcunu ödeyemez,
birlikte tahsil edemez duruma düşmüştür. Bir çok çiftçinin hassen tazyik
durumuna düştüğü de gözlenmektedir. Borçların makul bir meblağa getirilmesi
çiftçinin mağduriyetini önlemek yanında Devlete alacağını tahsil imkânı da
doğuracaktır.
Yukarıdaki nedenlerle fakirleşmekte olan üretici
çiftçilerin, her geçen gün faiz borçlarından kurtulabilmesi, belli bir ölçüde
ferahlayabilmesi, bozulan ve zedelenen tarımsal üretim ilişkilerinin Devlet
desteği ile düzeltilerek, yeniden güçlendirilmesine yardımcı olmak amacıyla,
Bu Kanun Teklifi hazırlanmış ve takdim olunmuştur.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – T. C. Ziraat Bankası ve Tarım Kredi
Kooperatiflerinden borç para alan çiftçilerin çok büyük bir çoğunluğu
borçlarını ödeyemedikleri için idarî ve kanunî takibe uğramışlardır. Bir çok
çiftçi hakkında icraî takip sonucu mahkemelerce mahkûmiyet kararı verilmiştir.
İdarî ve adlî takibin, borçların tahsilini
hızlandırmadığı uygulamada açıkça görülmüştür. Büyük bir üretici kitlesini
ilgilendiren böyle geniş boyutlu bir soruna köklü çözüm getirmek zarurî hale
gelmiştir. Bu amaçla; çiftçilerin T. C. Ziraat Bankası ve Tarım Kredi
Kooperatiflerine olan borçlarına ödeme kolaylığı getirilmesinin çiftçimiz ve
bütün çabalara rağmen alacağını tahsil edemeyen Devlete yararlı olacağı
düşünülmüştür.
Madde 2. – Çiftçilerin zorlanmadan ödeyebileceği bir
miktarın, Devletin de fazla zarar etmeyeceği şeklinde tespiti amaçlanmıştır.
Çiftçinin Banka ve Kooperatiften aldığı ana paraya % 100 faiz uygulanarak
devletin muhatap olacağı yük asgariye indirilmiş olacak, bunun yanı sırada;
çiftçiye daha adil bir ödeme imkânı sağlanacaktır. Daha önceki uygulamalarda;
borçlarına sahip çıkıp taksitlendirme yaptıranlar kanun kapsamı dışında
kalmışlar ve mağdur olmuşlardır. Kanunun öngördüğü amacın tahakkuku için, kanun
hükümlerinden borçları ertelenmiş olanlarla, borçları taksitlendirilmiş olanlar
da kanun kapsamına alınmıştır.
Madde 3. – Kanunun uygulanmasından doğacak cari faiz,
cezaî faiz, masraf ve diğer tüm kayıtların ilgili kuruluşlara görev zararı
olarak ödenmesi bu kuruluşları malî ve finansman bakımından rahatlatacaktır.
Kanunun öngörmesine rağmen hazinece ilgili kuruluşlara yapılacak ödemelerde geç
kalınması, kurumları zor durumda bırakmaktadır.Gecikme için ayrıca ağır faiz
tahakkuku öngörülerek ilgili kurumların muhtemel gecikmelerden ötürü zarar
görmemesi amaçlanmıştır.
Madde 4. – Taksitlendirme süresi içinde borçlu ve
kefillerin, banka ve kooperatife olan yasal yükümlülükleri devam edecektir.
Kanunun amacı borçlu ve kefillere ödeme kolaylığı sağlamaktır. Bu madde ile
banka ve kooperatiflerin yasal teminatlarının devamı amaçlanmıştır.
Madde 5. – Çiftçilerin kanunun ruhuna uygun olarak
borçlarını imkânları ölçüsünde ödeyebileceklerini temin etmek için, o güne
kadar sürdürülen kanunî takibatın, kanunda belirlenen müracaat süresi sonuna
kadar durdurulması yararlı görülmüştür.
Madde 6. – Çiftçilerin borçlarını zamanında ödemeleri
için, borçlar tahsil edilinceye kadar yeniden kredi verilmemesinin ödemeyi
teşvik edici olacağı düşünülmüştür.
Madde 7. – Kanunda yer almayan hususlarda T. C. Ziraat
Bankası ve Tarım Kredi Kooperatifleri mevzuatının uygulanması, zamanla ortaya
çıkması muhtemel zorlukların aşılması konusunda kurumlara ve çiftçilere yararlı
olacaktır.
Madde 8. – Yürürlük maddesidir.
Madde 9. – Yürütme maddesidir.
MİLLİYETÇİ HAREKET PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLİ VE ERZURUM
MİLLETVEKİLİ İSMAİL KÖSE’NİN TEKLİFİ
KÜÇÜK
ÇİFTÇİLERİN T. C. ZİRAAT BANKASI VE TARIM KREDİ KOOPERATİFLERİNE OLAN BORÇ
FAİZLERİNİN BİR BÖLÜMÜNÜN AFFI, İCRA TAKİP İŞLEMLERİNİN DURDURULMASI VE YENİ
BİR ÖDEME PLANINA BAĞLANMASINA DAİR
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. – Bu Kanunun amacı; küçük çiftçilere, Ziraat
Bankası ve Tarım Kredi Kooperatifleri tarafından verilen faiz, gecikme zammı,
masraflar hariç, ana parası 100 milyona kadar olan borçlara ödeme kolaylığı
sağlamaktır.
MADDE2. – Küçük çiftçilerin birinci madde kapsamında
olup, ilgili banka ve kooperatiflere olan kredi borçlarından; vadesi dolmuş
veya bu Kanunun yayımına kadar vadesi dolacak kredi borçları da dahil olmak
üzere, idarî veya kanunî takibe alınıp alınmadığına bakılmaksızın, ana parası
100 milyon lira ve daha az olan borçların ana parasına % 100 faiz uygulanarak
bu meblağın dışında kalan faiz, gecikme zammı ve masraflar affedilir. Affedilen
faizin dışında kalan ana para ile bir defaya mahsus olarak uygulanan % 100’lük
faiz toplamının yarısı kanunun yürürlük tarihinden sonraki altı ay içerisinde,
diğer yarısı da eşit taksitler halinde 31.12.2000 tarihine kadar tahsil edilir.
Bu Kanun hükümleri herhangi bir sebeple borçları
ertelenmiş olanlara, muhtelif kararnamelerle borçları taksitlendirilmiş
olanlardan borçları tekrar muaccel hale gelmiş olanlar hakkında da uygulanır.
MADDE3. – Bu Kanunun uygulamasından doğacak cari faiz,
cezaî faiz, masraf ve diğer tüm kayıpları T. C. Ziraat Bankası ve Tarım Kredi
Kooperatiflerine Hazinece görev zararı olarak ödenir. Görev zararı ödemelerinin
zamanında yapılmaması (Görev zararının Hazineye bildirildiği tarihten itibaren
1 ay içinde ödenmesi zamanında ödeme kabul edilir.) halinde ödenemeyen kısım
için % 90 faiz tahakkuk ettirilir.
MADDE4. –
Taksitlendirme işlemi, borcun mevcut maddî ve manevî ve şahsî
teminatının sükutunu icap ettirmediği gibi, borçlunun müşterek borçlu ve
müteselsil kefillerine de kefaleten çekilme hakkını vermez.
MADDE5. – Bu Kanun kapsamına giren küçük çiftçiler
hakkında başlatılmış bulunan idarî ve kanunî takibat işlemleri hangi aşamada
olursa olsun kendiliğinden durur.
MADDE6. – Bu Kanun kapsamında borcu taksitlendirilen
üreticilere,s bu borçları tahsil edilinceye kadar yeniden kredi verilmez.
MADDE7. –Bu Kanunda yer almayan taksitlendirme ile
ilgili hususlar hakkında T. C. Ziraat Bankası ve Tarım Kredi Kooperatifleri
mevzuatı uygulanır.
MADDE8. – Bu
Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE9. – Bu
Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.