Tokat Milletvekilleri
Reşat Doğru ve Lütfi Ceylan’ın, Kuzey Anadolu Fay Zonu Üzerinde Bulunan
Yerleşim Alanlarında Depreme Karşı Alınması Gereken Tedbirler Hakkında Kanun
Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci Maddesine Göre Doğrudan Gündeme
Alınmasına İlişkin Önergesi
(2/580)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
2/580 Esas No.lu Kanun Teklifimin 45 günde görüşülmediği için İçtüzüğün 37 nci maddesi gereği doğrudan gündeme alınmasını saygılarımla arz ederim.
28.11.2000
Reşat
Doğru
Tokat
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Kuzey Anadolu Fay Zonu
Üzerinde Bulunan Yerleşim Alanlarında Depreme Karşı Alınması Gereken Tedbirler
Hakkında Kanun Teklifimiz ilişikte sunulmuştur.
Saygıyla arz ederiz.
14.8.2000
Tokat Tokat
GENEL GEREKÇE
Ülkemizin uzun yıllardan bu tarafa deprem afetleriyle ve onun getirdiği acı sonuçlarla karşı karşıya kaldığı tarihsel bir gerçektir. Ülkemizde meydana gelen büyük depremlerin, hemen hemen hepsinin de, varlığı 1940’lı yıllardan bu tarafa bilim adamlarınca ifade edilen Kuzey Anadolu Fay Zonundan kaynaklandığı artık bilinmektedir.
Geriye doğru baktığımızda; 27
Aralık 1939 tarihinde Erzincan’da 32 968 insanımızın öldüğü, 116 720 binanın
hasar gördüğü, 20 Aralık 1942
tarihinde Erbaa’da 3 000 insanımızın
öldüğü, 32 000 binanın hasar gördüğü, 1
Şubat 1944 tarihinde Gerede de 3 959 insanımızın öldüğü, 20 865 binanın hasar
gördüğü, 17 Ağustos 1999 tarihinde resmî kayıtlara göre 15 250 insanımızın öldüğü,
50 000 binanın hasar gördüğü İzmit ve sonrasında ise yine büyük can ve mal kayıplarına
yol açan Düzce ve nihayet 6 Haziran 2000 tarihindeki Orta-Çankırı depremlerinin
Kuzey Anadolu Fay Zonu üzerinde meydana geldiği görülmektedir.
Ülkemizin
yetiştirdiği bilim adamlarının hepsinin ortak görüşü; Türkiye’nin bir deprem
ülkesi olduğu ve bir görüşe göre de; “artık Türkiye’nin depremle yaşamayı
öğrenmesi gerektiği” gerçeğidir.
Bilimsel
çevrelerce resmî olarak ifade edilen diğer bir görüş ise; geçmiş süreçte
çalışan bu fay hattının yine çalışacağıdır. Bu düşüncelerden, Kuzey Anadolu Fay
Zonunun geçtiği bölgelerde yaşayan insanların ve Devletimizin, sonuçta ise
bütün ülke insanlarımızın deprem tehlikesi ve onun getireceği altından
kalkılması çok zor yüklere maruz kalabileceği anlaşılmaktadır.
Ülkemizin
genelinde ve özellikle Kuzey Anadolu Fay Zonunda yer alan yerleşim alanlarında,
gerek zemin yapısı, gerekse imar planları ve yapılaşma açısından depreme karşı
hazırlıklı olunduğunu söyleyebilmek herhalde imkânsızdır. Bu da göstermektedir
ki, deprem riskinin yüksek olduğu bilinen bu yerleşim alanlarında muhtemel bir
deprem afetinde geçmişte sayılan acı tablolar tekrar yaşanacaktır. Peki neler
yapılmalıdır! Eskiden olduğu gibi, depremlerin meydana gelmesini bekleyip
binlerce insanımızı geçmişte olduğu gibi toprağa mı gömeceğiz, yoksa sorumluluk
duygusuyla hareket edip gereken tedbirleri, acı ve katlanılması güç durumlara
düşmeden zamanında alacak mıyız? Tabiî ki bu tedbirleri alacağız ve Japonya’da
olduğu gibi diğer modern ülkelerde olduğu gibi depremlerle yaşamasını
öğreneceğiz.
Bu yasa
teklifi ile; yukarıda sayılan düşüncelerden hareketle, özellikle deprem riskine
maruz olduğu bilinen ve Devlet’in Maden Tetkik Arama Genel Müdürlüğü, Afet
İşleri Genel Müdürlüğü ve Deprem Araştırma Dairesi Başkanlığı ile Kandilli
Rasathanesi gibi kurumlarının resmî açıklamalarında ve raporlarında yer verilen
Kuzey Anadolu Fay Zonu üzerindeki yerleşim alanlarında, deprem tehlikesine
karşı alınması gereken önlemlerin en üst seviyede tespiti ve bir an önce
uygulamaya konulabilmesi amaçlanmaktadır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1.
– Kanunun amacı açıklanmaktadır.
Madde 2.
– Kanunun kapsamı belirlenmektedir.
Madde 3. – Bu Kanun kapsamında değerlendirilecek ve depreme karşı alınacak önlemlerin uygulanacağı il, ilçe ve beldelerin belirlenmesine ilişkin esaslar ile görevli kuruluşlar madde ile ifade edilmektedir.
Madde 4. – Bu Kanunda depreme
karşı alınması öngörülen tedbirlerin uygulanabilmesi amacıyla, üçüncü maddedeki
esaslara göre belirlenen il, ilçe ve belde belediyelerine, zemini depreme karşı
dayanıklı olmayan yerlerin yeni yerleşim alanlarına taşınması ve yeni toplu
konut alanları oluşturulması amaçlarıyla sınırlı olmak üzere belediye veya
mücavir alan sınırları içerisinde bulunan taşınmazlardan Hazine’ye ait
olanlarının ilgili belediyelere devri, özel mülkiyette olanların ise
kamulaştırma yoluyla ilgili belediyelere devri amaçlanmaktadır.
Madde 5. – Kanunda sayılan
amaçlar doğrultusunda, yeni toplu konut alanlarının oluşturulması, harita ve
imar planı yapımı ile avan ve tatbikat çalışmalarını yürütecek kamu kurumları
ve görevleri belirlenmektedir.
Madde 6. – Bu projeler
kapsamında alt yapı hizmetlerinin İller Bankası Genel Müdürlüğünce yerine
getirilmesi esasları ve gerekli malî kaynak ihtiyacının Belediyeler fonundan
karşılanması amaçlanmaktadır.
Madde 7 – Bu Kanun kapsamında
değerlendirilmek üzere ilgili belediyelere düşen görev ve sorumluluklar ifade
edilmekte, belediyelerin bu projelerin uygulanmasında ihtiyaç duyacakları malî
imkânların Toplu Konut İdaresi tarafından ucuz ve uzun vadeli kredilendirme
yöntemiyle karşılanması esası getirilmektedir.
Madde 8. – Kanunun uygulama
esaslarını gösterir yönetmeliği hazırlamakla Bayındırlık ve İskân Bakanlığı
görevli ve yetkili kılınmakta, altı ay içerisinde yönetmeliğin hazırlanması ve
ilan edilmesi öngörülmektedir.
Madde 9. – Yürürlük
maddesidir. Kanunun yayımı tarihinde yürürlüğe girmesi öngörülmektedir.
Madde 10. – Yürütme maddesidir. Bakanlar Kurulu yetkili ve görevli
kılınmaktadır.
TOKAT MİLLETVEKİLLERİ REŞAT DOĞRU VE LÜTFİ CEYLAN’IN
TEKLİFİ
KUZEY ANADOLU FAY ZONU ÜZERİNDE BULUNAN YERLEŞİM ALANLARINDA DEPREME KARŞI ALINMASI GEREKEN TEDBİRLER HAKKINDA
MADDE 1. – Bu Kanun ile;
Kuzey Anadolu Fay Zonu üzerinde bulunan yerleşim alanlarında depreme karşı
alınması gerekli tedbirlerin tespit edilerek uygulama ilkelerinin belirlenmesi
amaçlanmaktadır.
MADDE 2. – Bu Kanun; Kuzey Anadolu Fay Zonu üzerinde bulunan yerleşim alanlarından deprem riski taşıyanların belirlenmesine ilişkin esaslarla, bu alanlarda depreme karşı alınacak önlemler ve uygulama ilkelerini, bu önlemlerin tespiti ve uygulanmasında, kamu kurum ve kuruluşlarıyla yerel yönetimlerin görev ve sorumluluklarını kapsar.
MADDE 3. – Kuzey Anadolu Fay
Zonu üzerinde bulunan yerleşim alanlarından hangi il, ilçe ve beldelerin deprem
riski taşıdıkları Ulusal Deprem Konseyi’nin görüşü alınarak, Bayındırlık ve
İskân Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca belirlenir ve Resmî
Gazetede ilan edilir.
MADDE 4. – Bakanlar Kurulunca
belirlenen il, ilçe ve beldelerin yerleşim alanlarında; zemin yapısı itibariyle
depreme dayanıksız olan yerleşim bölümlerinin, depreme dayanıklı yeni zeminlere
taşınması, depreme dayanıklı yeni toplu konut alanlarının oluşturulması
amaçlarıyla kullanılmak üzere, belediye sınırlarıyla, mücavir alan sınırları
içerisinde bulunan Hazine arazileri bu belediyelere bedelsiz olarak devredilir.
Bu sınırlar içerisinde Hazine
arazisi dışında kalan, özel mülkiyete ait taşınmazlardan yukarıdaki amaçlarla
sınırlı olmak üzere ihtiyaç duyulanlar, ilgili belediyenin talebi üzerine Arsa
Ofisi Kurumu tarafından kamulaştırılır. Kamulaştırılan taşınmaz Hazine
tarafından ucuz ve uzun vadeli kredilendirilerek ilgili belediyeye devredilir.
MADDE 5. – Üçüncü maddeye
göre belirlenen ve ilan edilen il, ilçe ve beldelerde, zemin yapısının depreme
dayanıklı olduğu Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca onaylanan yerlerde; harita
ve imar planı çalışmaları İller Bankası Genel Müdürlüğünce, bu yerlerde
yapılacak toplu konut projelerinin avan ve tatbikat çalışmaları ise Toplu Konut
İdaresi tarafından bedelsiz olarak yerine getirilir.
MADDE 6. – Beşinci madde
belirtilen projelerin alt yapı hizmetleri (yol, su, kanalizasyon), İller
Bankası Genel Müdürlüğü tarafından yapılır. Bu hizmetler için gerekli malî
kaynak Belediyeler Fonundan karşılanır.
MADDE 7. – Bu kanundaki
esaslara göre yapılacak yeni yerleşim alanlarındaki toplu konut projelerinin
uygulanması ilgili belediyenin gözetiminde ve sorumluluğundadır.
Belediyelerin bu amaçla malî
kaynak ihtiyacı Toplu Konut İdaresi tarafından ucuz ve uzun vadeli
kredilendirme yoluyla karşılanır.
Bu Kanun kapsamında yeni
oluşturulacak yerleşim alanlarından altyapısı İller Bankası Genel Müdürlüğünce
tamamlananların, projelerine uygun yol ve çevre düzenleme çalışmaları ilgili
belediyelerce yerine getirilir.
MADDE 8. – Bu Kanunda
düzenlenen hususlarla ilgili uygulama usullerini gösterir yönetmelik Kanunun
yayımından itibaren altı ay içerisinde Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca
yayınlanır.
MADDE 9. – Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 10. – Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
