T.B.M.M. (S. Sayısı : 364)
Burdur Milletvekili Süleyman Coşkuner’in, Yükseköğretim Kurumları Teşkilâtı Hakkında 41 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanun ile 78 ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci Maddesine Göre Doğrudan Gündeme Alınma Önergesi (2/362)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
22.11.1999 tarihinde 7081 sayı ile Burdur’da bir Üniversite kurulması ile ilgili kanun teklifimi verdim.
İçtüzüğün 37 nci maddesine göre kanun teklifimin doğrudan gündeme alınmasını arz ederim.
Saygılarımla.
Süleyman Coşkuner
Burdur
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Yükseköğretim Kurumları Teşkilâtı Hakkında 41 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanun ile 78 ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun teklifim ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Saygılarımla.
Süleyman Coşkuner
Burdur
GEREKÇE
Üniversitelerin ve fakültelerin Türkiye genelinde yaygınlaştırılmasıyla bilim ve eğitim kurumlarının bulundukları çevrenin sosyal, kültürel, ekonomik problemleriyle daha yakından ilgilenme imkânı sağlanmaktadır. Ülkemizin az gelişmişlik zincirlerini kırıp, gelişmiş ülkeler arasındaki hak ettiği yeri alması için, öncelikle bilime ve birer bilim yuvası olan üniversitelere gereken önemi vermesi gerekmektedir.
Yeterli altyapı potansiyeli bulunan İlimizde bir üniversite kurulması, yöremizin ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına büyük katkı sağlayacaktır. İlimizde mebusluk yapmış ve İstiklâl Marşımızın şairi, Mehmet Akif Ersoy adıyla Burdur’da bir üniversite kurulmasıyla; Millî Marşımıza, Mehmet Akif Ersoy’a ve kuruluşunun 700 üncü yılını kutladığımız bu yılda Osmanlı Devletine, millî tarihimiz ve kültürümüz açısından büyük bir kadirşinaslık ve saygı örneği sergilenmiş olacaktır.
Dünyada gelişmişlik göstergelerinden biri de eğitim ve öğretim kurumlarının sayısıdır. Türkiye’de kurulan 71 üniversiteye karşılık ABD’de 3 300, Japonya’da 458, Güney Kore’de 258 üniversite vardır. Ülkemizdeki yükseköğrenim çağındaki gençler arasında okullaşma oranı % 15.3 iken, bu oran, ABD’de % 59.6, Güney Kore’de % 37.7, Fransa’da % 34.5, İspanya’da % 39.5, Japonya’da % 30.1’dir.
Çağın gereklerine uygun olarak gelişen ve değişen ülkemizin 65 milyonu aşan nüfusu ile, mevcut üniversitelerin çok daha üstünde bir sayıda yeni üniversitelere gereksinim duyduğu bir gerçektir. Ülkemizde her yıl 2 milyona yakın öğrenci ÖSYM imtihanlarına katılmaktadır. Üniversitelerin kısıtlı kontenjanları nedeniyle bu öğrencilerden çok azı fakültelere girebilmekte, büyük çoğunluğu ise, açıkta kalmakta ve okuyamamaktadırlar. Bu birikimler, öğrenciler ve aile bireyleri üzerinde maddî ve manevî yılgınlık ve bıkkınlık yaratmaktadır. Ülke genelinde ise, ekonomik ve sosyal tahribatlara yol açmaktadır. Açıkta kalan bu öğrencilerden oluşan dinamik insan gücü atıl durumda kalmaktadır.
Aile bireyleri her ne pahasına olursa olsun, çocuklarını normal koşullardaki Devlet Üniversitelerinde okutmak istiyorlar. İstikbalin ümidi olan genç nesiller de üniversitelerde eğitim görüp milletimizi ve ülkemizi yüceltmek istiyorlar. Anayasamız, T.C. Devletini sosyal bir devlet olarak tanımlamıştır. Anayasa madde 50; halkın öğrenim ve eğitim ihtiyaçlarının sağlamasını devletin başta gelen ödevleri arasında saymıştır.
İlimizdeki ortaöğretim kurumlarından mezun olan yükseköğrenim çağındaki çocuklarımız, Burdur dışında okumak zorunda kalmaktadır. Sınırlı ekonomik imkânlara sahip olan bir çok gencimiz de bu imkânlardan yoksundur. Sayıları her geçen gün artan genç nüfusa sahip olan İlimizdeki bu gençlerin çağdaş bir eğitim görebilmeleri için yeni tedbirlerin alınması elzemdir. Demokrasi ve fırsat eşitliğinden istifade etmek isteyen gençlerimize, yükseköğrenim imkân ve fırsatını sağlamak, devletin bir yükümlülüğüdür. İlimizde kurulacak bir üniversite; gençlerimize kendi illerinde okuma imkânı verecek, ekonomik gelişmeyi daha düzenli ve sağlıklı kılacak, kültürel ve sosyal yönden gelişmesini sağlayacak, sermaye ve nüfus göçünü de büyük ölçüde engelleyecektir.
Burdur İlimiz; turistik ve ticarî potansiyelin yoğun olduğu bir kavşak noktasında bulunmaktadır. Orta Anadolu ile Ege Bölgesini, Batı Akdeniz Bölgesine bağlayan ve bu üç bölge arasında ekonomik, ticarî ve kültürel bir köprü oluşturmaktadır. Antalya, Isparta, Afyon, Denizli ve Muğla İllerinin içinde yer aldığı “Göller Yöresi”nin merkezi durumundadır. İlimizin karayolu ve demiryolu ulaşımının yanısıra, havalimanına yakınlığı sebebiyle hava ulaşımı da çok elverişlidir. Burdur İlimize bağlı 10 ilçe mevcuttur. Bunlar sırasıyla; Ağlasun, Altınyayla, Bucak, Çavdır, Çeltikçi, Gölhisar, Karamanlı, Kemer, Tefenni ve Yeşilova İlçeleridir.
İlimizin gelişmişlik düzeyi 80 il arasında üst sıralardadır. Nüfusu 251 475, yüzölçümü 7 461 km2 olan Burdur, Türkiye’nin hızla gelişen şehirleri arasında yer almakta olup, her türlü iktisadî ve sosyal imkânlar mevcuttur. İlimizde tarım, hayvancılık ve bunlara bağlı olarak gıda sektörü oldukça gelişmiştir. Burdur’da, başta Şeker Fabrikası ve Et Balık Kurumu gibi kamu sektörü olmak üzere, özel sektöre ait gıda sanayi, makine sanayi, tekstil sanayi, mermer madenciliği, tuğla ve kiremit fabrikaları vardır. Faaliyette olan 1 inci Organize Sanayi Bölgesinin yetersiz kalması ve firmalardan gelen yoğun talep üzerine 2 nci Organize Sanayi Bölgesi kurulma çalışmaları da son aşamadadır.
Burdur’da okuma yazma bilenlerin % 70.9’u İlköğretim, % 8.2’si Lise ve % 3.5’i Üniversite mezunudur. İlimizde bulunan 41 Lisede 7 249 öğrenci öğrenim görmekte ve her yıl 1 695 öğrenci mezun olmaktadır. İlimizde Akdeniz Üniversitesine bağlı Burdur Veteriner Fakültesi, Süleyman Demirel Üniversitesine bağlı Burdur Eğitim Fakültesi, Burdur Sağlık Yüksekokulu, Burdur Meslek Yüksekokulu, Bucak Hikmet Tolunay Meslek Yüksekokulu ve Gölhisar Meslek Yüksekokulu, toplam 211 öğretim elemanı, 87 memur ve 7 426 öğrenci ile eğitime devam etmektedir.
Burdur’daki mevcut yükseköğretim kurumları ile kurulacak olan Üniversitenin faaliyetlerini başarılı bir seviyede yapabilmesi için gerekli eğitim öğretim ve idare binaları, sosyal tesisleri ve öğrenci yurtları yaptırmak ve bunlar yapılıncaya kadar ihtiyaç duyulan bina ve yerleri temin etmek, her türlü araç ve gereçleri sağlamak ve giderlerini karşılamak amacıyla 1993 yılında İlimizde “Burdur Yükseköğretim Vakfı” kurulmuştur.
Burdur Yükseköğretim Vakfı; İlimizde kurulmuş ve kurulacak olan her türlü Yükseköğretim Kurumlarına (üniversite, fakülte, enstitü, araştırma merkezi, yüksekokul vb.) yardımcı olmak, öğretim elemanları ve öğrencileri çağdaş bilim anlayışı içinde inceleme, araştırma ve yönetme yetkilerine sahip kılmak, vatana ve insanlığa yararlı aydın kişiler olarak yetişmelerini sağlamaya çalışmak, Burdur ve çevresinde eğitim, kültür, sanat ve sağlık hizmetlerinin en iyi şekilde yapılmasına yardımcı olmak, araştırma yapmak ve bunları desteklemek yönündeki faaliyetlerini etkin bir şekilde sürdürmektedir.
Burdur Valiliği, Burdur Belediyesi ve Burdur Yükseköğretim Vakfının girişimleriyle Üniversite kampus sahası için yeterli olan 13 000 dönümlük arsanın tamamı alınmış ve tapu tescili yapılmıştır. 1 250 dönümlük bir arazi de üniversite sahası olarak Belediye Meclis kararı ile İller Bankasınca ayrılmıştır. Fakülte ve yüksekokulların eğitim, öğretim ve idare binaları yanında kapalı alanı 1 100 m2 olan öğrenci sosyal tesisleri ile 1 kapalı spor salonu, laboratuvarlar, atölyeler yapılmış ve öğrencilerin hizmetine sunulmuştur.
İlimizde yükseköğretime hizmet veren ve Kredi-Yurtlar Kurumuna bağlı 446 öğrenci kapasiteli kız öğrenci yurdu ile 1 844 öğrenci kapasiteli erkek öğrenci yurtları vardır. Yükseköğretim Vakfınca da, 100 öğrenci kapasiteli Yükseköğretim Kız Yurdu açılmıştır. Ayrıca, temin ve tahsis edilen yeni bir arsa üzerine daha büyük kapasiteli bir yurt yapım çalışması da devam etmektedir.
Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi için mevcutlarına ilaveten, her türlü yer ve binaların sağlanması ve yapımı, Burdur Valiliği, Burdur Belediye Başkanlığı, Burdur Yükseköğretim Vakfı başta olmak üzere, Burdur’daki tüm kamu ve sivil toplum kuruluşlarının teminatı altındadır. Kurulacak Üniversitesinin bina ve altyapı sorunu bulunmamaktadır.
Görüldüğü üzere, Burdur İlinde dinamik bir sosyal ve ekonomik gelişme potansiyeli mevcuttur. İlimizin sadece bu potansiyeli harekete geçirecek motor güce ihtiyacı vardır. Kalkınma ise, bilindiği üzere ancak eğitim yoluyla sağlanabilir. Sayıları her geçen gün artan gençlerimize çağdaş, etkin ve verimli bir eğitim imkânı sağlamak amacıyla yeni tedbirlerin alınması elzemdir.
Sonuç olarak, İlimizin fizikî konumu, gelişme kapasitesi, yörenin ekonomik ve sosyal durumu dikkate alındığında, İlimizde Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesinin ne kadar gerekli olduğu ortaya çıkmaktadır. Bu gerçekleri idrak eden önceki hükümetler, muhtelif illere yeni üniversiteler açmak konusunda, oldukça olumlu bir yaklaşım içine girmişlerdir.
Burdur İlimiz, zengin tarihî mirası, kültürel değerleri, sosyo-ekonomik canlılığı ve coğrafî konumu itibariyle bir üniversiteye kavuşturulması gereken illerimizden birisidir. Bu konuda Valilik, Belediye Başkanlığı, Yükseköğretim Vakfı, Ticaret ve Sanayi Odası, Borsa, Esnaf ve Sanatkârlar Odası Başkanlıkları ve diğer resmî ve sivil toplum kuruluşları ile yöre insanımızdan yoğun istekler gelmekte ve mutlaka Burdur İlinde Mehmet Akif Ersoy adında bir Üniversitenin açılması talep edilmektedir.
Burdur’umuzun büyük geleceği hedeflenerek İlimizde Mehmet Akif Ersoy ismiyle bir Üniversite kurulması amacıyla bu kanun teklifi hazırlanmıştır.
BURDUR MİLLETVEKİLİ SÜLEYMAN COŞKUNER’İN TEKLİFİ
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI TEŞKİLÂTI HAKKINDA 41 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN DEĞİŞTİRİLEREK KABULÜNE DAİR KANUN İLE 78 VE 190 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. – 28.3.1983 tarihli ve 2809 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
EK MADDE 47. – Burdur’da; “Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi” adıyla yeni bir Üniversite kurulmuştur.
Bu Üniversite;
a)Rektörlüğe bağlı olarak yeni kurulan Fen-Edebiyat Fakültesi, İktisadî ve İdarî Bilimler Fakültesi, Teknik Eğitim Fakültesi, Meslekî Eğitim Fakültesi, İlahiyat Fakültesi, İletişim Bilimleri Fakültesi, Hukuk Fakültesi’nden;
b) Süleyman Demirel Üniversitesine bağlı iken, bağlantıları değiştirilerek Rektörlüğe bağlanan, Burdur Eğitim Fakültesi, Burdur Meslek Yüksekokulu, Burdur Sağlık Yüksekokulu, Bucak Hikmet Tolunay Meslek Yüksekokulu, Gölhisar Meslek Yüksekokulu’ndan;
c)Akdeniz Üniversitesine bağlı iken, bağlantısı değiştirilerek Rektörlüğe bağlanan, Burdur Veteriner Fakültesi’nden;
d) Rektörlüğe bağlı olarak yeni kurulan Sosyal Bilimler Enstitüsü ve Fen Bilimleri Enstitüsü’nden;
Oluşur.
MADDE 2. – 28.3.1983 tarihli ve 2809 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 31. —Bu Kanunla kurulan Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesine bağlanan yükseköğretim kurumlarının teşkilâtları ile birlikte mevcut kadroları ve personeli, bu kuruluşlar ile ilgili 2000 malî yılı bütçe ödenekleri, bütçedeki ödeneklerin tahakkuka bağlanma yetkisi, bina ve tesisleri, her türlü araç ve gereçleri, malzeme, döşeme, demirbaş ve taşıtları ile birlikte her türlü taşınır ve taşınmaz malları, 2809 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi uyarınca, Yükseköğretim Kurulu tarafından faaliyete geçirilmelerine karar verildiği tarihte, başka bir işleme gerek kalmaksızın, Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesine devredilmiş sayılır.
Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesine bağlanmış olan yükseköğretim kurumları, Yükseköğretim Kurulunun yeni üniversiteyi faaliyete geçirme kararı vereceği tarihe kadar, öğrencileri ile birlikte faaliyetlerini eski üniversitelerine bağlı olarak devam ettirirler.
Bu Kanunla yeni kurulan ve bağlantısı değiştirilen yükseköğretim kurumlarından, uygulama ile ilgili olarak ortaya çıkacak sorunlar, Yükseköğretim Kurulu kararı ile çözümlenir.
Ayrıca, bu Kanunla yeni kurulan üniversiteye bağlı olarak açılacak fakültelerin, nerelerde ve ne zaman faaliyete geçirileceğine, Millî Eğitim Bakanlığının olumlu görüşü de alınarak, Yükseköğretim Kurulunca karar verilir.
GEÇİCİ MADDE 32. —Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte, Süleyman Demirel Üniversitesi ve Akdeniz Üniversitesine bağlı iken, bağlantısı değiştirilerek Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesine bağlanan yükseköğretim kurumlarında kayıtlı bulunan öğrencilere verilecek mezuniyet diplomaları, istekleri halinde fakültelerinin yeni bağlandığı üniversitenin adına bakılmaksızın, kayıt tarihlerinde bağlı bulundukları üniversitenin adıyla eski üniversitelerince verilir. Bu konuda çıkacak ihtilafları sonuçlandırmaya Yükseköğretim Kurulu yetkilidir.
MADDE 3. —78 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
EK MADDE 6.—Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesinde yeni kurulan fakülte ve yüksekokullar ile bu üniversiteye bağlanan mevcut fakülte ve yüksekokullarda kullanılmak üzere, ekli listelerde yer alan kadrolar ihdas edilerek bu Kanun Hükmünde Kararnameye bağlı cetvelin ilgili bölümlerine eklenmiştir.
MADDE4. —190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
EK MADDE 5. —Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesinde yeni kurulan fakülte ve yüksekokullar ile bu üniversiteye bağlanan fakülte ve yüksekokullarda kullanılmak üzere, ekli listelerde yer alan kadrolar ihdas edilerek bu Kanun Hükmünde Kararnameye bağlı cetvelin ilgili bölümlerine eklenmiştir.
MADDE5.—Maliye Bakanlığının merkez teşkilâtında kullanılmak üzere ekli cetvelde yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin (1) sayılı cetvelinin ilgili bölümüne eklenmiştir. Eklenen kadrolardan Bütçe Dairesi Başkanlığı saymanlık yetkisini haizdir.
MADDE6. —Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE7. —Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
SIRA SAYISI 364’ÜN SONU