Dönem : 21 Yasama Yılı : 2

T.B.M.M. (S. Sayısı : 434)

Ankara Milletvekili Şevket Bülent Yahnici’nin, Çorum Milletvekili Melek Denli Karaca’nın, Yozgat Milletvekili Mehmet Çiçek ve 4 Arkadaşının, Milliyetçi Hareket Partisi Grup Başkanvekilleri Erzurum Milletvekili İsmail Köse ve Konya Milletvekili Ömer İzgi’nin, Denizli Milletvekili Beyhan Aslan ve 3 Arkadaşının, 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanununa Geçici Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Teklifleri ve Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu

(2/435, 2/440, 2/460, 2/462, 2/465)



 
 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa geçici bir madde eklenmesine dair Kanun Teklifi ve Gerekçesi ekte sunulmuştur.

Gereğini saygılarımla arz ederim.

Şevket Bülent Yahnici

Ankara

GENEL GEREKÇE

TBMM Genel Kurulunda 28.8.1999 tarihinde kabul edilen Kanun Tasarısının içinde öğrenci affı da yer almıştı. Fakat malum Af Yasa Tasarısı belirsiz bir bekleme sürecine girmiştir. Dolayısıyla konunun gündeme geldiği andan itibaren üniversitelerimizde iki yarı yıl tamamlanır hale gelmiştir. Öğrenci affını bekleyen binlerce öğrenci ve ailesinin bu belirsiz bekleme sürecindeki mağduriyeti daha da artmıştır.

Bu belirsizliğe son vermek, öğrenci affından faydalanmayı uman binlerce öğrenci ve ailelerini bu beklentiden kurtarmak amacıyla bahis konusu Af Yasa Tasarısının öğrencileri ilgilendiren bölümleri çıkarılarak ayrı bir Kanun Teklifi haline getirilmiştir.

Belirtilen nedenlerle Kanun Teklifimin kabulünü saygılarımla arz ve teklif ediyorum.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Bu madde ile yükseköğretim kurumlarından kaydı silinen gençlerimizin topluma yeniden kazandırılması ve ailelerin uğradığı mağduriyetin giderilmesi amaçlanmıştır. Günümüz ekonomik şartları gençlerin yetişmesinde hem ailelerine hem de devlete ağır külfetler getirmektedir. Madde ile gençlerimize, meydana gelen kayıplarının giderilmesi ve topluma faydalı olması yolunda çok önemli bir fırsat verilmiş olacaktır.

Madde 2. – Bu madde yürürlük maddesidir.

Madde 3. – Bu madde yürütme maddesidir.

ANKARA MİLLETVEKİLİ ŞEVKET BÜLENT YAHNİCİ’NİN TEKLİFİ

2547 SAYILI YÜKSEKÖĞRETİM KANUNUNA GEÇİCİ BİR MADDE

EKLENMESİNE DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. – 4.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

GEÇİCİ MADDE 48. – 1.) 1989-1990 eğitim-öğretim yılından bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar, yükseköğretim kurumlarının hazırlık sınıfı, ön lisans ve lisans eğitim-öğretim programları ile yüksek okulların herhangi bir sınıfından her ne sebeple olursa olsun kaydı silinen ve silinme durumuna gelen veya kendi isteğiyle ayrılan öğrenciler, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten, 1999-2000 eğitim-öğretim yılı sonunda ilişiği kesilecek olan öğrenciler ise, ilişkilerinin kesildiği tarihten itibaren iki ay içinde ilgili yükseköğretim kurumlarına başvurmak ve ilgili yükseköğretim kurumunun mevzuat gereğince aradığı kurallara uymak şartıyla, başarısız oldukları bütün dersler için iki sınav ve devam hakkı tanınmak suretiyle öğrenimlerine kaldıkları yerden devam ederler. Sınavlar, başvuru süresini izleyen iki ay içinde yapılacak şekilde ilgili yükseköğretim kurumunca düzenlenip uygulanır. Bu sınavlarda da başarılı olamayanlara başarılı olamadıkları dersler için bir bütünleme hakkı daha verilir. Bütünleme sınavları, ilk sınavı izleyen iki ay içinde yapılır.

2.) (1) numaralı bentte belirtilen eğitim-öğretim yıllarında, lisansüstü öğrenimi görürken her ne sebeple olursa olsun kaydı silinen veya silinme durumuna gelen veya kendi isteğiyle ayrılan yahut yönetmeliklerinde öngörülen süreler içinde öğrenimlerini tamamlayamamış olanlara, yeterlik sınavına girme, yüksek lisans (master) veya doktora tezi dahil başarısız oldukları dersler için bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay içinde ilgili yükseköğretim kurumlarına başvurmak ve ilgili yükseköğretim kurumunun mevzuat gereğince aradığı kurallara uymak şartıyla iki sınav hakkı tanınır. Bütün derslerden başarılı oldukları halde yönetmeliklerinde öngörülen not ortalamasını tutturamadıkları yahut yüksek lisans (master) veya doktora sınavına giremediklerinden kaydı silinmiş olan öğrencilere diledikleri üç dersten iki sınav hakkı tanınır.

3.) (1) numaralı bentte belirtilen eğitim-öğretim yılından bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar, Gülhane Askerî Tıp Akademesinden yargıya intikal etmiş disiplin suçu nedeniyle ilişiği kesilenler hariç, her ne sebeple olursa olsun kaydı silinen veya silinme durumuna gelen veya kendi isteğiyle ayrılan öğrenciler, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten; 1999-2000 eğitim-öğretim yılı sonunda ilişiği kesilecek olan öğrenciler ise, ilişiklerinin kesildiği tarihten itibaren iki ay içinde başvurdukları takdirde Yükseköğretim Kurulunca okuyacakları tıp fakülteleri belirlenir. Belirlenen tıp fakültesinin mevzuat gereğince aradığı kurallara uymak şartıyla intibakları yapılacak olan bu öğrenciler, 2547 sayılı Kanunun geçici 40 ıncı maddesi ile bu Kanun hükümlerinden diğer öğrenciler gibi yararlanırlar.

4.) Yükseköğretim kurumlarında ve açıköğretim fakültesinin son sınıflarında okuyan, tecil süreleri bitmiş öğrencilerin tecilleri bir defaya mahsus olmak üzere bir yıl daha uzatılır.

MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa geçici bir madde eklenmesine dair Kanun Teklifim ve gerekçesi ekte sunulmuştur.

Gereğini arz ederim.

Saygılarımla.

Dr. Melek Denli Karaca

Çorum

GENEL GEREKÇE

Kanun teklifinin nedeni eğitimde, öğretimde, kültürde dünya standartlarını, dolayısıyla muassır medeniyeti ve çağı yakalamaktır.

Bu da ancak yüksek eğitim, öğretim ve teknoloji ile elde edilebilir.

Bir ülkede eğitim, kültür sadece okuma, yazma düzeyindeki yüzde oranı ile kıyaslamak artık çağın gerisinde kalmıştır.

Bugün yüksek eğitim ve öğrenimin önemini kavrayan kırsal alanın yerleşik yoksul insanları, analar ve babalar her türlü ekonomik sıkıntılara ve yoksulluğa rağmen çocuklarını yüksek okul ve fakültelerde okutmak için az gelirlisi, dar gelirlisi hatta hiç gelirsizi dahi her türlü fedakarlıklara katlanarak çocuklarını okutmaktadırlar.

Bu öğrenciler çok başarılı, faziletli, Türklüğün ve Türk olmanın onur ve gururunu liyakatla taşımalarına rağmen bazıları baş örtülü olduklarından, bazıları yasal nedenlere dayanmayan çeşitli sebeplerle okullarına ve derslere sokulmamış, imtihanlara girmelerine engel olunmuştur.

Bütün bu yapılanlar yetmiyormuş gibi, bu durumda olan öğrencilerin fakülte ve yüksek okullardan kayıtları silinmiş; çocuklar sokağa terkedilmişler, bunca emekler heba edilmiştir.

YÖK’ün belirgin bir yasa hükmüne dayanmayan bu uygulamaları ile binlerce öğrenciler, onbinlerce aileler mağdur edilmişlerdir.

Bu hal maddî yönden büyük zararlara, manevî yönden toplum bünyesinde telafisi imkânsız sosyal yaralar açmıştır insanlarımızın yüreğinde...

Böylece Anayasanın tanıdığı eğitim ve öğretim hakkı engellenmiştir.

Burada öğrencinin ve velinin tek isteği vardır ülkesinden ve devletinden... Eğitim ve öğretim.

Eğitim ve öğretim sonunda devletten iş istenmiyor. Edindikleri eğitim, kültür ve teknoloji ile ülkesine ve milletine karşılıksız üstün hizmet vermek... Yüksek kültürlü Türk hanımı olmak, üstün liyakat ve kültürlü ve bilinçli anne olmak... Ülkesine ve milletine daha hayırlı, bilinçli, üstün seviyede ulusuna hizmet edecek yüksek kültürlü evlatlar yetiştirmek...

Bu onurlu duygu ve düşünceye, bu haslete kim ve ne diye, niçin karşı çıkacaktır. Aile hayatında ve muassır medeniyetin temelinde de bu yok mudur?

Atatürk, Türk Kadınının yüksek eğitim ve öğrenim görmesinin gerekliliğine işaret etmemişler miydi?

Yüce mecliste bir Af ve Pişmanlık Yasasının çıkarılması düşünüldüğü ve tartışıldığı bir dönemde özellikle son sınıflara kadar gelmiş öğrencilerin de içinde bulundukları dikkate alınırsa, bu öğrencilerin öğrenimlerine kaldıkları yerden devam etmelerini sağlayan Af Yasası teklifinin Yüce Meclisin tasvibine mazhar olacağına inanıyorum.

Geçmişte benzer sebeplerle okullarından uzaklaştırılan bu tür öğrencilerin, aftan yararlanarak ülkesine ve dünyaya örnek insanlar oldukları ve insanlığa büyük hizmetler sundukları yüksek malumlarıdır.

Arz olunan nedenlerle Yasa Teklifinin kabulünü arz ve teklif ediyorum. Saygılarımla.

Dr. MelekDenli Karaca

Çorum

ÇORUM MİLLETVEKİLİ MELEK DENLİ KARACA’NIN TEKLİFİ

2547 SAYILI YÜKSEKÖĞRETİM KANUNUNA BİR GEÇİCİ MADDE

EKLENMESİNE DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. – 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

GEÇİCİ MADDE – Öğrenimlerine engel teşkil edecek şekilde kesinleşmiş mahkumiyet kararı almış olanların dışında;

a) Her ne suretle olursa olsun bir yüksekokul veya fakültede öğrenci olarak öğrenim gördüğü sırada okula alınmayan veya derslere sokulmayan veya benzeri sebeplerden dolayı okullarından ilişiği kesilen öğrenciler, öğrenciliklerine son verilenler, kayıtları silinenler, YÖK’e müracaatlarında ayrıldıkları okullarına ve sınıflarına bıraktıkları yerlerden devam etmek üzere kayıtlarını yenileyebileceklerdir.

b) Öğrenciler geri dönüş için ayrıca sınava tâbi tutulmayacaklar, işlemekte olan öğretim sürecine katılacaklar.

c) Öğrenim yaptığı dalda dersleri geçip tez aşamasında ilişiği kesilen master öğrencileri 18 ay, doktora öğrencileri 30 ay içinde başvuruda bulunabilecekler. Doktora yeterlik sınavı için iki hak tanınmıştır.

MADDE 2. – Bu kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. – Bu kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa geçici maddeler eklenmesine dair Kanun Teklifimiz ve gerekçesi ekte sunulmuştur.

Gereğini arz ederiz. 18.2.2000
 
  Mehmet Çiçek Mahmut Göksu
  Yozgat Adıyaman
  Avni Doğan Musa Uzunkaya
  Kahramanmaraş Samsun
  Abdulbaki Erdoğmuş  
  Diyarbakır  

GEREKÇE

Yüksek Öğretim Kurumlarında başarısız olan öğrencilere, yeniden bir şans verilmesi, çeşitli zamanlarda TBMM tarafından çıkarılan yasalarla sağlanarak, bu gençlerin birer profesyonel olarak hayata atılmaları yönünde olumlu bir adım atılması uygulaması öteden beri vardır.

Bu defa, özellikle başarısızlığın her zaman sadece öğrencilerin şahsi ihmallerinin sonucu değil, bazen de yüksek öğrenimin kendi kurallarında ve uygulamalarında aranması gerektiği varsayımından hareketle, eğer varsa bu kurallardan ve uygulamalardan kaynaklanan başarısızlık sebeplerini de ortadan kaldırmaya yönelik yeni bir yasaya ihtiyaç olduğu ortadadır.

Gerçekten, Yüksek Öğretim Kurumlarının uygulamaları bir üniversiteden diğerine, hatta bir üniversitenin bir fakültesinden diğerine değişmektedir. Bu değişiklik de normaldir. Ancak; başarısızlık sebepleri arasında kuralların haksızlık içermesi ya da yanlış uygulamalar varsa onları ortadan kaldırmak ülke gençliğinin topluma kazandırılması açısından yararlı olacaktır.

Kısaca; öğrenci başarısızlığını sadece onların çalışmaması gibi tek bir sebebe bağlamak mümkün değildir. Başarısızlığın öğrenciden kaynaklanmayan sebeplerini de ortadan kaldırmaya çalışarak, mümkün olduğu kadar başarıyı çoğaltmak, başarısızlığı en aza indirgemek, hatta yok etmek hedefimiz olmalıdır. Bu amacı elde etmek için, bazı yeni düzenlemelere ihtiyaç olduğu gerekçesi ile, bu teklifi yapmış bulunuyoruz.

Madde gerekçeleri genel gerekçede izah edilmiştir.

YOZGAT MİLLETVEKİLİ MEHMET ÇİÇEK VE 4 ARKADAŞININ TEKLİFİ

YÜKSEKÖĞRETİM KANUNUNA GEÇİCİ MADDELER EKLENMESİNE

DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. – 4.11.1981 tarihli 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanununa aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.

GEÇİCİ MADDE 46. – Yükseköğretim Kurumlarında (sağlık, eğitim enstitüleri dahil) hazırlık ve ara sınıflar dahil bütün sınıflarda ön lisans ve lisans düzeyinde eğitim yapan öğrencilerden, 1986-1987 öğretim yılından 1999-2000 öğretim yılı sonuna kadar, her ne sebeple olursa olsun, ilişikleri kesilmiş veya kesilme durumuna gelmiş öğrencilere ilişiklerinin kesilmelerine sebep olan bütün dersler için devam, iki sınav ve bir bütünleme hakkı verilir (daha evvel ilgili öğrencinin başarısız olduğu kaldırılan derslerin yerine, yetkili kurumlarınca uygun denk bir başka dersten sınava girerler) ve öğrenciliğe intibakları yapılır. Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren iki ay içerisinde kurumuna müracaat edenler bu haklardan faydalanırlar.

Birinci paragraftaki haklar saklı kalmak kaydıyla yönetmeliklerden kaynaklanan uygulamalı eğitim yapan veya devam mecburiyeti olan okullardan ayrılan öğrencilere, bu haktan yararlanmaları halinde, devam edemedikleri dersler ve uygulamalar için ilgili yükseköğretim kurumunca devam imkânı sağlanır. Bu öğrenciler, okulun yönetmeliğindeki devam şartını tamamladıktan sonra Kanunun öngördüğü sınav süresi başlar.

Sınıf geçme sistemi uygulayan yükseköğretim kurumlarında okula devam eden öğrencilerden en çok üç dersten başarısız olup bir üst sınıfa geçemeyen öğrencilere üst sınıfa devam hakkı verilir ve alt sınıfta başarısız oldukları dersler için iki sınav ve bir bütünleme hakkı tanınır. Not ortalaması (not barajı) sebebiyle sınıf geçemeyen veya mezun olamayan öğrencilere, istediği üç dersten not yükseltmek için bir sınav hakkı verilir.

Bitirme süresini doldurdukları için kurumlarıyla ilişikleri kesilenlere alamadıkları dersler için, bir kez devam etme ve sınav hakkı tanınır. Bu öğrencilere normal öğrenim sürelerine ilave olarak iki yıl ek süre verilir. Ayrıca eğitimlerine devam eden öğrencilerden dönem veya yıl kaybetme durumunda olanlar, başarısız oldukları derslerden, diğer öğrencilerin hak ettiği sınava girme sayısı kadar sınav hakkına sahip olurlar.

Sınavlar, Kanundan yararlanan öğrencilere öğrencilik hakkı sağlanmadan, istemeleri halinde, derse devam hakkı tanınır, ara sınav şartı istenmeden öğrenimine devam eden diğer öğrencilerle birlikte, final ve bütünleme sınav hakkı verilir. Öğrencinin talebi halinde bu Kanunun yürürlüğe girmesinden iki ay sonra sınava girerler. (bu sınavlar, gireceği her ders arası en az iki gün olmak üzere ayarlanır.)

Sınavlara girecek öğrencilerin bu hakları hiçbir sebeple engellenmez. Belirtilen müracaat serileri içerisinde askerlik süresi gelmiş olanlar bu Kanun hükümlerine göre, verilmiş hakları kullandıkları takdirde tecilli sayılırlar. Halen askerlik görevini yapmakta olanların terhislerinden sonraki 2 ay içerisinde, müracaatları halinde hakları saklıdır. Cezası kesinleşmemiş hükümlülerin veya tutukluların bu hallerinin sona ermesini takip eden iki ay içinde, müracaat etmeleri durumunda, bu Kanun hükümleri çerçevesindeki haklarını kullanabilirler.

1997-1998 eğitim-öğretim yılından başlamak üzere Gülhane Askerî Tıp Akademesinde okurken bu Kanunun yayımı tarihine kadar her ne sebeple olursa olsun okullardan ilişiği kesilmiş olanların (yargıya intikal etmiş disiplin suçu nedeniyle ilişiği kesilenler hariç) bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren iki ay içerisinde başvurmaları halinde, Yükseköğretim Kurulunca, okuyacakları tıp fakülteleri belirlenir. Belirlenen tıp fakültelerince intibakları yapılır ve bu öğrenciler 2547 sayılı Kanunun geçici 40 ıncı maddesi ve ilgili hükümlerinden diğer öğrenciler gibi yararlanırlar.

GEÇİCİ MADDE 47. – 1986-1987 öğretim yılından, 1999-2000 öğretim yılı sonuna kadar, lisansüstü öğrenimini görürken, her ne sebeple olursa olsun, kurumlarıyla ilişiği kesilen öğrencilere başarısız olduğu dersler için iki sınav hakkı; yüksek lisans öğrencileri için bir yıl, doktora öğrencileri için de 2 yıl tez hazırlama süresi verilir. Ayrıca 1996-1997 öğretim yılı başlangıç tarihine kadar yabancı dil sınavına giremeyenler ve ilgili kanunun yürürlük tarihine kadar yabancı dil şartını yerine getiremeyerek kaydı silinen öğrenciler, bu şarttan muaf olarak yeniden kayıt yaptırabilirler. Doktora yeterlilik sınavına girebilmek için, yabancı dil sınavında başarısız olanlara üç sınav hakkı tanınır. Yardımcı Doçentlik kadrosunda görev yapan öğretim elemanlarının çalışma sürelerindeki sınırlama kaldırılmıştır. Doçentlik bilim sınavında, istediği anabilim dalında sınav hakkını doldurmuş olanlara, aynı anabilim dalından üç sınav hakkı daha verilir.

1986-1987 yılından itibaren yüksek lisans, doktora ve yardımcı doçentlik yabancı dil sınavında 50 ve daha yukarı, doçentlik yabancı dil sınavında ise 60 ve yukarı not alanlar başarılı sayılırlar. Daha evvel bu amaçla girdikleri yabancı dil sınavlarında yukarıda belirtilen notları ve üzerinde alanlar bu haktan yararlanırlar.

Sanatta yeterlilik, tıp fakülteleri veya tıpta uzmanlık alanlarında başarısız olanların başarısız oldukları dersler için (ilgili öğrenciler kendi talepleri halinde başarısız oldukları derslere ilişkin olarak laboratuvar vs. diğer derslere devam edebilirler) iki sınav hakkı tanınır.

Yukarıdaki haklardan yararlanmak isteyenlerin, bu yasanın yürürlük tarihinden itibaren kurumlarına iki ay içinde müracaatları şarttır.

MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Yükseköğretim Kanununa Geçici Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Teklifimiz ve Gerekçesi ilişikte sunulmuştur.

Gereğini arz ederiz.

Saygılarımızla. 23.2.2000
 
  İsmail Köse Ömer İzgi  
  Erzurum Konya  
  MHP Grup Başkanvekili MHP Grup Başkanvekili  

GENEL GEREKÇE

TBMM Genel Kurulunda 28.8.1999 tarihinde kabul edilen kanun tasarısının içinde öğrenci affı da yer almıştır. Fakat anılan af yasa tasarısı belirsiz bir bekleme sürecine girmiştir. Dolayısıyla öğrenci affı konusunun gündeme girdiği andan itibaren üniversitelerimizde iki yarıyıl tamamlanır hale gelmiştir. Öğrenci affını bekleyen binlerce öğrenci ve ailenin bu belirsiz bekleme sürecinde mağduriyetleri artmakta, affın temel gayesi olan gençlerimizin rehabilitasyonu gecikmekte ve daha önemlisi zorlaşmaktadır.

Bu belirsizliğe son vermek, öğrenci affından faydalanmayı uman binlerce öğrenci ve ailelerini bu beklentiden kurtarmak amacıyla bahis konusu af yasa tasarısının öğrencileri ilgilendiren bölümleri çıkarılarak ayrı bir kanun teklifi haline getirilmiştir.

MADDE GEREKÇELERİ

Geçici Madde 48 Gerekçesi : Bu madde ile Yükseköğretim kurumlarından kaydı silinmiş gençlerimizin topluma yeniden kazandırılması ve ailelerine uğradığı mağduriyetinin giderilmesi amaçlanmıştır. Günümüz ekonomik şartları gençlerin yetişmesinde hem ailelerine hem de devlete ağır külfetler getirmektedir. Madde ile gençlerimize, meydana gelen kayıplarının giderilmesi ve topluma faydalı olmaları yolunda çok önemli bir fırsat vermiş olacaklardır.

Geçici Madde 49 Gerekçesi : Bu madde ile, lisans üstü eğitim-öğretim programları değişik programları değişik sebeplerle yarıda kalmış olanlar ile, YÖK tarafından tedricen uygulamaya konulmuş mevzuat hükümlerinin getirdiği yeni yükümlülükler sebebiyle yüksek lisans ve doktora çalışmalarını tamamlayamayan yüksek lisans ve doktora öğrencilerine, eksiklerini telafi için önemli bir fırsat verilmiş olacaktır.

Yükseköğretim kurumlarında lisans üstü öğretimine başlamışken, bu alandaki burs ve her türlü malî destek kaynaklarının yetersizliğine bağlı maddî güçlükler, zaman içinde lisans üstü öğretim mevzuatının getirdiği yeni düzenlemeler ve kuruluş halindeki üniversitelerde görev yapan araştırma görevlilerinin gelişmiş üniversitelerde yüksek lisans-doktora öğrenimi yapmak mecburiyetinde kalmaları gibi sebeplerle öğrenimlerini yarıda bırakıp mağdur olan binlerce üniversite mezunundan pek çoğu, imkân verildiği takdirde, eksiklerini telafi edecek durumdadır. Ülke kaynaklarının zayi olmaması ve yarıda kalmış eğitim-öğretim programlarına harcanmış emek ve zamanın değerlendirilmesi bakımından, bu durumdakilere yeni bir hak verilmesi zaruret halini almıştır.

Geçici Madde 50 Gerekçesi : Ayrıca, 2547 sayılı Kanun ve ona atıf yapan Doçentlik Sınav Yönetmeliği hükümlerine göre, ayrı bilim dalında doçentlik bilim sınavına en çok üç defa müracaat hakkı verilmiş olması, alan değiştirmenin fiilen mümkün olmadığı disiplinlerde çalışan pek çok doçent adayının bilimsel kariyerini dondurmuştur. Bu durumdaki doçent adaylarının, ek iki sınav hakkı verilerek önlerinin açılması ve bu yolla öğrenim süresi yetersizliği problemine kısmî bir çözüm getirilmesi, bu madde için ilâve bir gerekçe oluşturmaktadır.

Madde 2. – Bu madde yürürlük maddesidir.

Madde 3. – Bu madde yürütme maddesidir.

MİLLİYETÇİ HAREKET PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLLERİ ERZURUM MİLLETVEKİLİ

İSMAİL KÖSE VE KONYA MİLLETVEKİLİ ÖMER İZGİ’NİN TEKLİFİ

YÜKSEKÖĞRETİM KANUNUNA GEÇİCİ MADDELER EKLENMESİNE DAİR

KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. — 4.11.1981 tarih ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.

GEÇİCİ MADDE 48. — a) 1989-1990 eğitim-öğretim yılı başından, bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar, yükseköğretim kurumlarının hazırlık sınıfı, önlisans ve lisans eğitim-öğretim programları ile yüksek okulların herhangi bir sınıfında kayıtlı öğrencilerin, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununu ve bu kanuna atıf yapan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre aldıkları disiplin cezaları, bütün sonuçları ile affedilmiş; disiplin cezası sonucunda öğrencilik hakkını kaybedenlere öğrencilik hakkı yeniden verilmiştir. Disiplin cezaları affedilenlerin sicil dosyalarındaki bu disiplin cezalarına dair kayıtlar, ilgililerin müracaatı aranmaksızın hükümsüz kalır ve dosyalardan çıkarılır.

b) Bu maddenin (a) bendi hükmüne göre disiplin cezaları affedilip, öğrencilik hakkını kazananlar ile, 1989-1990 eğitim-öğretim yılı başından bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar, yukarıda zikredilen kurumlardan, her ne sebeple olursa olsun kaydı silinen, silinme durumuna gelen veya kendi isteğiyle ayrılan öğrenciler, bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay içinde, ilgili yükseköğretim kurumuna başvurmak şartıyla, devamını tamamladıkları ve kurumdan uzaklaştırılma sonucu sınavına giremedikleri derslerden iki sınav ve diğer derslere 2000-2001 eğitim-öğretim yılından itibaren devam hakkı tanınmak suretiyle, öğrenimlerine kaldıkları yerden devam ederler. Eğitim-öğretim programlarından çıkarılan dersler varsa, bu dersler yerine, ilgili yükseköğretim kurumunun belirleyeceği eşdeğer derslerden sınav yapılır. Sınavlar başvuru süresini izleyen iki ay içinde yapılacak ve iki sınav dönemi arasında en az iki haftalık ara bulunacak şekilde ilgili yükseköğretim kurumunca düzenlenip uygulanır. Bu sınavlarda da başarılı olamayanlara, başarılı olamadıkları dersler için bir bütünleme hakkı daha verilir. Bütünleme sınavları, bu kanunla verilen ilk sınav dönemini izleyen iki ay içinde yapılır. Yönetmeliklerinde, başarılı sayılabilmeleri için öngörülen not ortalamalarını sağlayamamaları sebebiyle kurumları ile ilişkisi kesilmiş olanlara, not ortalamalarını yükseltmek üzere diledikleri dersler için bir sınav ve bir bütünleme sınavı hakkı verilir. Ara sınav ve ödev notları ortalamalarına bakılmaksızın, bu sınavlarda alınan notlar başarı notu kabul edilir. Bu sınavlara katılacak öğrenciler, sınav döneminde, ilgili yükseköğretim kurumunun öğrenciler için öngördüğü kurallara uymadıkları takdirde bu bent hükümlerinden yararlanamazlar.

c) Bu maddenin (a) bendinde belirtilen süre içinde Gülhane Askerî Tıp Akademisi öğrencisi iken, yargıya intikal etmiş disiplin suçları hariç tutulmak kaydıyla, her ne sebeple olursa olsun kaydı silinen, silinme durumuna gelen veya kendi isteği ile ayrılanlar, bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay içinde başvurdukları takdirde, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenecek bir tıp fakültesinin (b) bendine göre düzenleyeceği sınav ve devam haklarından yararlanırlar.

d) Bu madde hükümlerine göre, sınavına girmek durumunda olduğu hiçbir dersi bulunmayanlar müracaatlarını izleyen ilk yarıyıl başında, sınavlara girenler de, sınav sonuçları hesaba katılmak kaydıyla o sınav dönemini izleyen ilk yarıyıl başında 44 üncü madde hükümlerine uymak şartıyla öğrenimlerine devam ederler. Kayıt işlemini müteakip bu öğrencilerin intibakları yapılır ve kendilerine yazılı olarak bildirilir. Yasal azamî öğrenim süreleri dolmuş olan öğrencilerin durumları, bu kanun ile bahşedilen sınav haklarının tamamını kullandıktan sonra değerlendirilir ve yasal azamî süresi yeni dolmuş addedilerek 44 üncü maddeye göre işlem yapılır.

e) Bu kanundan yararlanmak üzere müracaat etmiş olanlardan ve yükseköğretim kurumlarının ve Açıköğretim Fakültesinin son sınıflarında kayıtlı bulunan öğrencilerden askerlik tecil süresi bitenlerin tecil süreleri bir defaya mahsus olmak üzere bir yıl daha uzatılır.

GEÇİCİ MADDE 49. — a) 1989-1990 eğitim-öğretim yılı başından 2000 yılı sonuna kadar, yükseköğretim kurumlarının lisansüstü eğitim programlarına kayıtlı öğrenci iken, kayıtlı olduğu programın ders ve seminer safhasında kaydını sildirenlere ve tez öncesi derslerde veya yeterlilik sınavlarında başarısızlık nedeniyle kayıtları silinmiş olanlara, bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay içinde silinecek duruma gelenlere de 28 Şubat 2001 tarihine kadar başvurmak şartıyla derslere devam ve devamını tamamladıkları derslerden ikişer ek sınav hakkı verilir. Kaldırılan dersler yerine kurumun belirleyeceği başka bir eşdeğer dersten ek sınav yapılır. Sınavlar başvuru süresinin sona ermesinden sonra altı ay içinde ilgili yükseköğretim kurumu tarafından düzenlenir ve yapılır. Sınavlarda başarı durumu, ara sınav ve ödev sonuçlarına bakılmaksızın, bu sınavlarda alınacak nota göre belirlenir.

b) Aynı dönem içinde yüksek lisans (master) veya doktora tezlerini süresi içinde tamamlayamadıkları veya tezleri reddedildiği için kaydı silinenlere öğrencilik hakkı tanınır ve yüksek lisans öğrencilerine iki yarıyıl, doktora öğrencilerine dört yarıyıl ek süre verilir. Bu öğrenciler, verilen süre sonunda tezlerini tamamlamışlarsa tez savunma sınavına girerler.

c) 1.7.1996 tarihinden önce doktora öğrenciliği hakkı kazanmış olanlara, doktora yeterlik sınavına girmek için KPDSsınavından belli bir barajı aşma şartı kaldırılmıştır. Yabancı dil barajını aşamadığı için kaydı silinen bu durumdaki öğrenciler, bu kanunun yürürlüğe giriş tarihinden itibaren iki ay içinde müracaat etmek şartıyla doktora öğrenciliğine kabul edilirler. Bu durumdaki öğrencilere, doktora öğrenimlerini tamamlamaları için kanundan doğan öğretim sürelerine ek olarak dört yarıyıl süre verilir.

Doktora öğrenciliği hakkı 1.7.1996’dan sonra başlayan ve yabancı dil şartını yerine getiremediği için öğrenciliği sona eren veya 2000 yılı sonuna kadar sona erecek olanlara, şahsen başvurma şartı aranmaksızın bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki yıl içinde açılacak bütün KPDS sınavlarına girme hakkı verilir. Bu süre içinde öğrencilik hakları devam eder.

d) Araştırma Görevlisi iken yüksek lisans ve doktora öğrenciliği sıfatı sona erenlerden, bu maddenin (a), (b) ve (c) bentlerinden yararlanma hakkı bulunanlar, lisansüstü öğrencilik sıfatını yeniden kazandıkları andan itibaren, kadro şartı aranmaksızın araştırma görevliliğine yeniden atanır.

e) Görev yaptığı üniversitenin bulunduğu şehir dışındaki başka bir üniversitede lisansüstü eğitim-öğretim programına kayıtlı iken, kayıt-kabul işlemlerinden sonra yürürlüğe girmiş YÖK karar veya talimatlarına göre kaydı silinenler, bu kanunun yürürlüğe giriş tarihinden itibaren iki ay içinde müracaat etmeleri şartıyla öğrenimlerine kaldıkları yerden, kayıt tarihindeki mevzuat ve kararlara göre, devam ederler.

f) Bu kanundan yararlanmak üzere müracaat etmiş durumdaki askerlik erteleme süreleri sona ermiş öğrencilerin askerlikleri, bir defaya mahsus olmak üzere bir yıl daha ertelenir.

GEÇİCİ MADDE 50. – Doçentliğe yükseltilmek için yabancı dil sınavında başarılı olduğu halde, bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar, aynı bilim veya sanat dalında üç defa sınava girip başarılı olamayanlara kanundan doğan sınav haklarına ek olarak, diledikleri sınav döneminde kullanabilmek kaydıyla ikişer ek sınav hakkı tanınır.

MADDE 2. — Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. — Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

2547 Sayılı Yükseköğretim Kanununa geçici bir madde eklenmesi için gereğini arz ederiz.

22.2.2000
 
  Beyhan Aslan Abdulbaki Erdoğmuş
  Denizli Diyarbakır
  Ömer Ertaş E. Cenap Gülpınar
  Mardin Şanlıurfa

UMUMÎ GEREKÇE

TBMMGenel Kurulunda 28.8.1999 tarihinde kabul edilen Kanun Tasarısında, öğrenci affı ile ilgili bir madde yer almaktadır. Lakin Af Yasa Tasarısının toplumda uyandırdığı etki sonucunda, belli bir dönem askıya alınmak zorunda kalmıştır. Bu yasa tasarısı, gündeme geldiğinden bugüne değin beklentileri artırmış, hatta toplumda ciddî bir huzursuzluk yaratmıştır. Öğrenci affını bekleyen binlerce öğrenci ve ailenin, maddî ve manevî mağduriyeti artmış ve bu hususla ilgili olarak yapılan çalışmaları yetersiz bulmuşlardır.

Bundan hareketle öğrenci affından istifade etmek isteyen gençlerimizin ve buna bağlı olarak ailelerinin, maddî ve manevî mağduriyetini gidermek için Af Yasa Tasarısından öğrencilerle alâkalı hususların çıkartılıp, ayrı bir Kanun Teklifi haline getirme ihtiyacı hissedilmiştir.

Yukarıda ifade edilen sebeplere istinaden Kanun Teklifinin kabulünü arz ve teklif ederiz.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. — Bu madde ile yükseköğretim kurumlarından kaydı silinen öğrencilerimizin, topluma yeniden kazandırılması ve ailelerinin, maddî ve manevî mağduriyetinin giderilmesine çalışılmıştır. Böylece Devletin insan kaynakları, ailenin iktisadî şartları ve gençlerimizin ruhî yaşantılarının herhangi bir zarara uğraması engellenecektir. Bu açıdan madde ile meydana gelen kayıpların giderilmesi fevkalade yararlı olacaktır.

DENİZLİ MİLLETVEKİLİ BEYHAN ASLAN VE 3 ARKADAŞININ TEKLİFİ

2547 SAYILI YÜKSEKÖĞRETİM KANUNUNA GEÇİCİ BİR MADDE EKLENMESİNE

DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. — 4.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

GEÇİCİ MADDE 48. — 1. Sağlık ve eğitim enstitüleri de dahil olmak üzere bütün yükseköğretim kurumlarında hazırlık ve ara sınıflar da dahil, tüm sınıflarda önlisans ve lisans düzeyinde eğitim-öğretim yapan öğrencilerden, 1986-1987 eğitim-öğretim yılından, 1998-1999 eğitim-öğretim yılı sonuna kadar kendi isteği ile ayrılanlar, öğrenci katkı payını ödemediği ve disiplin suçlarından dolayı ilişiği kesilenler dahil olmak üzere okullarının mevzuatlarına aykırı davranışlarda bulundukları gerekçesiyle ilişiği kesilmiş veya kesilme durumuna gelmiş öğrencilere, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten, 1999-2000 eğitim-öğretim yılı sonunda ilişiği kesilecek olan öğrencilerin de dahil olmak üzere ilişiklerinin kesildiği tarihten itibaren iki ay içinde ilgili yükseköğretim kurumlarına başvurma ve ilgili yükseköğretim kurumunun mevzuat gereğince aradığı kurallara tabi olmak şartıyla, ilişkilerinin kesilmesine sebep olan bütün dersler için devam ve sınav hakları verilir. Daha evvel ilgili öğrencinin başarısız olduğu, kaldırılan derslerin yerine, yetkili kurumlarca uygun denk bir başka dersten sınava girer ve öğrenciliğe intibakları yapılır. Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren, iki ay içerisinde kurumuna müracaat edenler, bu haklardan faydalanırlar.

Öğrenciler, ilgili yükseköğretim kurumlarının mevzuatları gereğince, aranılan şartlara uymak kaydıyla, başarısız oldukları bütün dersler için iki sınav ve devam hakkı tanınmak suretiyle, öğrenimlerine kaldıkları yerden devam ederler. Sınavlar, başvuru süresini izleyen iki ay içinde yapılacak şekilde, ilgili yükseköğretim kurumlarınca düzenlenip uygulanır. Bu sınavlarda da başarılı olamayanlara, başarılı olamadıkları dersler için bir bütünleme hakkı daha verilir. Bütünleme sınavları, ilk sınavı izleyen iki ay içerisinde yapılır.

2. Sınıf geçme sistemini uygulayan yükseköğretim kurumlarında, öğrencilerden en çok üç dersten başarısız olup da bir üst sınıfa geçemeyen öğrencilere, üst sınıfa devam hakkı verilerek alt sınıfta başarısız oldukları dersler için iki sınav ve bütünleme hakkı verilir. Not ortalaması sebebiyle sınıf geçemeyen veya mezun olamayan öğrencilere, istediği üç dersten not yükseltme hakkı için bir sınav hakkı verilir. Genel not ortalamasına, girdiği en son sınav notu dahil olmak üzere değerlendirilir.

Tıp Fakülteleri gibi uygulamalı eğitim yapan okullardan ayrılan öğrencilere, bu haktan yararlanmaları halinde devam etmedikleri dersler ve uygulamalarla ilgili yükseköğretim kurumlarında devam imkânı sağlanır. Bu öğrenciler, kendi yükseköğretim kurumlarındaki yönetmeliğe göre devam şartını tamamladıktan sonra bu yasanın ön gördüğü sınav süresi başlar. Ara sınavların ortalaması 50 veya daha yüksek olanlar, genel sınava girmeye hak kazanırlar. Genel sınavlarda 50 ve daha yüksek alanlar başarılı olurlar. Teorik ve pratik sınavların ara sınav veya genel sınav ortalaması başarıya esas alınır.

3. Bitirme süresini doldurdukları için kurumları ile ilişkileri kesilenlere, alamadıkları dersler için bir kez devam ve normal sınav hakkı tanınır. Ayrıca eğitimlerine devam eden öğrencilerden, dönem veya yıl kaybetme durumunda olanlar, başarısız oldukları derslerden diğer öğrencilerin hak ettiği sınava girme sayısı kadar sınav hakkına sahip olurlar.

Sınavlar yasadan yararlanan öğrencilere, öğrencilik hakkı sağlanmadan isteyenlere derse devam hakkı verilir veya ara sınav şartı istenmeden öğrenimine devam eden diğer öğrencilerle birlikte bütünleme ve final sınav hakkı tanınır. İlgili öğrencinin talebi halinde, bu kanunun yürürlüğe girmesinden iki ay sonra sınava gireceği her ders arası en az üç gün olmak kaydıyla sınava girebilir.

Sınavlara girecek öğrencilerin bu hakları engellenemez. Belirtilen müracaat süreler içerisinde askerlik süresi gelmiş olanlar, bu kanun hükümlerine göre verilmiş hakları kullandıkları takdirde tecilli sayılırlar. Belirtilen zamanlarda askerlik görevini yapmakta olanların hakları ve terhislerinden sonraki iki ay içerisinde müracaatları halinde, hakları saklıdır. Cezası kesinleşmemiş hükümlerin veya tutukluların, bu halleri sona erdikten sonra en geç iki ay içinde müracaat ettikleri takdirde bu kanun hükümleri çerçevesinde hakları saklı kalır.

4. 1986-1987 eğitim-öğretim yılından başlamak üzere Gülhane Askerî Tıp Akademisinde okurken, bu kanunun yayımı tarihine kadar yargıya intikal etmiş disiplin suçu nedeniyle ilişiği kesilenler hariç okullardan ilişiği kesilmiş olanların, her ne sebeple olursa kaydı silinen veya silinme durumuna gelen veya kendi isteğiyle ayrılan öğrenciler, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten 1999-2000 eğitim-öğretim yılı sonunda ilişiği kesilecek öğrenciler de dahil olmak üzere, bu kanunun yayımı tarihinden itibaren iki ay içerisinde başvurmaları halinde, yükseköğretim kurulunca, eğitim alacakları tıp fakülteleri belirlenir. Belirlenen tıp fakültelerince intibakları yapılır ve bu öğrencilere, 2547 sayılı kanunun geçici 40 ıncı maddesi ve ilgili hükümlerinden, diğer öğrenciler gibi yararlanırlar.

5. 1988-1989 öğretim yılından, 1999-2000 öğretim yılı sonuna kadar master, doktora öğrenimi görürken her ne sebeple olursa olsun enstitülerinden ilişiği kesilen öğrencilerin, başarısız olduğu dersler için iki sınav hakkı, yüksek lisans öğrencileri için 1 yıl, doktora öğrencileri için de 2 yıl tez hazırlama süresi verilir. Ayrıca, 1996-97 öğretim yılı başlangıç tarihine kadar KPDS’ye giremeyenler ve ilgili kanunun yürürlük tarihine kadar KPDS şartını yerine getiremeyerek kaydı silinen öğrenciler, bu şarttan muaf olarak yeniden kayıt yaptırabilirler ve doğrudan yeterlilik sınavına girerler. Yine, doktora yeterliliğine girebilmek için KPDS’den başarısız olanlara, yeterlilikte üç sınav hakkı tanınır. Yüksek lisans ve doktora öğretiminden sonra yapılacak yabancı dil sınavları, daha önce olduğu gibi merkezî sınav sistemine bağlı olmakla beraber, adayın ilgili bilim dalına uygun olarak sosyal ve fen bilimlerini ayrı ayrı cevaplayacağı tek oturumlu bir sınav yapılır. Buna göre KPDS uygulaması kaldırılmıştır. Master ve doktora yabancı dil sınavında 50 ve daha yukarı not alanlar başarılı sayılırlar. Daha evvel bu amaçla girdikleri yabancı dil sınavlarında, yukarıda belirtilen notları ve üzerinde alanlar bu haktan yararlanırlar.

6. Sanatta yeterlilik, tıp fakülteleri veya tıpta uzmanlık alanlarında başarısız olanların, başarısız oldukları dersleri için iki sınav hakkı tanınır.

7. Mevcut yükseköğretim öğrencilerinin, yarısından fazlasının deprem bölgesindeki 20’den fazla üniversitede eğitim ve öğretim görmekte olduğu dikkate alınarak, 1998-1999 eğitim ve öğretim yılı sonunda, en çok 3 dersten başarısızlıkla sınıfta kalan veya yarıyıl kaybeden bütün yükseköğretim öğrencilerine, bir üst sınıfa devam hakkı ve ilave 2 sınav hakkı verilir.

8. Yükseköğretim kurumlarında ve Açıköğretim Fakültesinin son sınıflarında okuyan, tecil süreleri bitmiş öğrencilerin tecilleri bir defaya mahsus olmak üzere bir yıl daha uzatılır.

Yukarıdaki haklardan yararlanmak isteyenlerin, bu yasanın yürürlük tarihinden itibaren kurumlarına iki ay içinde müracaatları şarttır.

MADDE 2. — Bu Kanun yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer.

MADDE 3. — Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor

Komisyonu 23.5.2000

Esas No. : 2/435, 2/440, 2/460, 2/462, 2/465

Karar No. : 17

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

“MHP Grup Başkanvekilleri Erzurum Milletvekili İsmail Köse ve Konya Milletvekili Ömer İzgi’nin, Yükseköğretim Kanununa Geçici Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Teklifi (2/462); Ankara Milletvekili Şevket Bülent Yahnici’nin, 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanununa Geçici Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Teklifi (2/435); Çorum Milletvekili Melek Denli Karaca’nın, 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanununa Bir Geçici Madde Eklenmesine Dair Kanun Teklifi (2/440); Yozgat Milletvekili Mehmet Çiçek ve 4 Arkadaşının, Yükseköğretim Kanununa Geçici Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Teklifi (2/460); Denizli Milletvekili Beyhan Aslan ve 3 Arkadaşının, Yükseköğretim Kanununa Geçici Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Teklifi (2/465)”, Komisyonumuzun 29 Şubat 2000 tarihli birleşiminde görüşülmüştür. Bu toplantıya; Hükümeti temsilen Millî Eğitim Bakanı Metin Bostancıoğlu ve müşavirleri ile Yükseköğretim Kurulu yetkilileri ve söz konusu teklif sahibi milletvekilleri katılmışlardır.

Görüşmeye konu olan beş adet Kanun Teklifi; yükseköğrenim öğrenci affı ile ilgili olarak, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa geçici maddeler eklenmesini öngörmektedir. Kanun teklifleri aynı mahiyette olduğu için birleştirilerek görüşülmesi kararlaştırılmıştır. Daha sonra konunun bir Alt Komisyonda görüşülmesine Komisyonumuzca karar verilmiştir.

Alt Komisyonun hazırlayıp sunduğu rapor; Komisyonumuzun 10 Mayıs 2000 tarihli birleşiminde görüşülmüştür. Bu toplantıya Millî Eğitim Bakanlığı, Yükseköğretim Kurulu, Maliye Bakanlığı yetkilileri ile teklif sahibi milletvekilleri de katılmışlardır.

Komisyonumuz, Alt Komisyonun hazırladığı raporu esas alarak görüşmelere başlamıştır. Komisyonumuz bu çalışmalarında, bir yandan yükseköğretimden çeşitli sebeplerle ilişiği kesilen veya kesilme durumuna gelen öğrencilere yeni bir sınav ve devam hakkı tanırken, öte yandan yükseköğretimde kalitenin düşmemesine de özen göstermiştir.

Komisyonumuzca, Alt Komisyon raporu doğrultusunda; 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanununa eklenmesi kararlaştırılan üç geçici maddenin getirdiği haklar aşağıda açıklanmıştır :

1. Geçici 46 ncı madde ile;

– Önlisans-lisans eğitimi düzeyinde, bütün sınıflarda 1983-84 öğretim yılından 1999-2000 öğretim yılı sonuna kadar, her ne sebeple olursa olsun, ilişiği kesilen veya kesilme durumuna gelmiş öğrencilere iki sınav ve bütünleme hakkı; öğrencilere bu haklardan yararlanmak için, yürürlükteki Kanun ve kanunlara uygun ilgili mevzuata uyma zorunluluğu;

– Tıp fakültesi gibi uygulamalı eğitim yapan okullardaki öğrencilere devam hakkının verilmesi;

– Sınıf geçme sistemi uygulayan okullardaki öğrencilere bir üst sınıfa devam hakkı;

– Not ortalaması (not barajı) mağduru öğrencilere bir sınav hakkı;

– Okul bitirme süresinde mezun olamayanlara, sınav ve devam hakkı;

– 1997-98 öğretim yılından itibaren Gülhane Askerî Tıp Akademisinden ilişiği kesilen öğrencilerin, Yükseköğretim Kurulu tarafından sivil tıp fakültelerine intibaklarının yapılması,

Öngörülmektedir.

2. Geçici 47 nci madde ile;

– 1988-89 öğretim yılından 2000 yılı sonuna kadar lisansüstü öğrenim görürken her ne sebeple olursa olsun ilişiği kesilen öğrencilere yeni sınav hakkı;

– Doktora yeterlilik yabancı dil sınavında not barajı 50, doçentlik yabancı dil sınavında ise not barajı 65 olarak belirlenmekte ve yardımcı doçentlikteki kadro sınırlamasının kaldırılması;

– 1997 yılından itibaren doktora yeterlilik yabancı dil sınavında 50, doçentlik yabancı dil sınavında 65 not alanların başarılı sayılmaları;

– Sanatta yeterlilik, tıp fakülteleri veya tıpta uzmanlık alanlarında başarısız olanlara, laboratuvar ve uygulamalı derslere devam ve sınav hakkı;

– Yurtdışına yüksek lisans ve doktora yapmak için gönderilen ancak çalışmalarını tamamlayamayarak Türkiye’ye dönmüş veya çağrılmış olanlara; yüksek lisans öğretimi için 2, doktora öğretimi için 4 yarı yıl, Yükseköğretim Kurulunun belirleyeceği üniversitelerde öğrenimlerini tamamlama hakkı,

Tanınmaktadır.

3. Geçici 48 inci madde ile;

– 1989-90 eğitim-öğretim yılından itibaren yükseköğretim kurumlarında okuyan öğrencilerin almış oldukları disiplin cezalarının tüm sonuçlarıyla birlikte affedilmesi öngörülmektedir.

– Kanun Teklifinin çerçeve 1 inci maddesiyle; 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa eklenen üç geçici madde (Geçici Madde 46, Geçici Madde 47, Geçici Madde 48), Komisyonumuzca oylanarak kabul edilmiştir.

Teklifin yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri ile tümü oylanarak, Komisyonumuzca kabul edilmiştir.

Raporumuz, öncelik ve ivedilikle görüşülmek üzere Genel Kurulun tasviplerine arz için, Başkanlığa saygı ile sunulur.
 
  Başkan Başkanvekili Sözcü  
  Abdurrahman Küçük Halil Çalık Ahmet Kabil  
  Ankara Kocaeli Rize  
  Kâtip Üye Üye  
  Bekir Ongun Mahmut Nedim Bilgiç Mahmut Göksu  
  Aydın Adıyaman Adıyaman  
      (G. 46 ncı md.nin son cümlesinin  
      II nci bölümüne muhalifim)  
  Üye Üye Üye  
  Akif Gülle Ayşe Gürocak İbrahim Halil Oral  
  Amasya Ankara Bitlis  
  Üye Üye Üye  
  İrfan Keleş Abdülbaki Erdoğmuş Ayvaz Gökdemir  
  Çankırı Diyarbakır Erzurum  
  Üye Üye Üye  
  Ahat Andican Bozkurt Yaşar Öztürk Bahri Sipahi  
  İstanbul İstanbul İstanbul  
  Üye Üye Üye  
  Perihan Yılmaz Güler Arslan Saffet Başaran  
  İstanbul İzmir İzmir  
  Üye Üye Üye  
  Seydi Karakuş Avni Doğan Ömer Ertaş  
  Kütahya Kahramanmaraş Mardin  
    (Muhalefet şerhi vereceğim)    
  Üye Üye Üye  
  Musa Uzunkaya Takiddin Yarayan Mehmet Çiçek  
  Samsun Siirt Yozgat  
  (Muhalefet şerhim ektedir)   (Muhalefet şerhim ilişiktedir)  

MUHALEFET ŞERHİMİZDİR

Ek geçici 46 ncı maddenin Alt Komisyonda benimsenen şeklinin Esas Komisyonda yeniden görüşülerek değiştirilmesini sağlamak üzere koalisyon ortakları tarafından verilen tekriri müzakere teklifi ve bunun kabulü Komisyonun kendi hükmü şahsiyetine karşı saygıda zafiyettir, kendi kendini inkârdır.

Ek 46 ncı maddenin 1 inci fıkrasının sonundaki “Öğrenciler, öğrencilik haklarının devamı için yürürlükteki kanunlara uymak zorundadır” ifadesinin, “Yürürlükteki kanun ve mevzuata uymak zorundadır” şekline dönüştürülmesi Anayasanın 13 üncü maddesindeki “Kanunsuz temel hak ve hürriyetlerin sınırlanamayacağı” hükmüne rağmen bu hakların keyfî ve kanunsuz bir şekilde sınırlanmasına, bu alanda yeniden kavram ve uygulama karmaşası yaşanmasına sebep olacaktır. Kanun bu hali ile kendisinden dun derecede olan genelge, yönerge, içtüzük, tamimlere ve onların uygulayıcısı olan rektör, dekan, yüksekokul müdürlerinin insaf ve yorumuna açıktır.

Bu durum Anayasa hukukumuza TBMM kararlarının saygınlığına uygunluk arz etmemektedir.

Yasa bu hali ile bir af yasası değil, bir pişmanlık yasasıdır. Getirilen bir takım yeni haklar yanında binlerce üniversite öğrencisinin temel hak ve özgürlüklerinden vazgeçmesini sağlamaya dönük ve onların mağduriyet ve mazlumiyetinin devamına vesile olacak ek 46/1’e bu hali ile muhalifiz.
 
  Avni Doğan  Mehmet Çiçek Musa Uzunkaya
  Kahramanmaraş Yozgat Samsun

MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

YÜKSEKÖĞRETİM KANUNUNA GEÇİCİ MADDELER EKLENMESİNE DAİR KANUN

TEKLİFİ

MADDE 1. – 4.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir :

GEÇİCİ MADDE 46. – Yükseköğretim kurumlarında; hazırlık ve ara sınıflar dahil bütün sınıflarda ön lisans ve lisans düzeyinde öğrenim yapan öğrencilerden, 1983-1984 öğretim yılından 1999-2000 öğretim yılı sonuna kadar, her ne sebeple olursa olsun ilişkileri kesilmiş veya kesilme durumuna gelmiş öğrencilere ilişkilerinin kesilmesine sebep olan bütün dersler için devam, iki sınav ve bütünleme hakkı verilir (Öğrenciler, daha önce başarısız oldukları kaldırılan derslerin yerine kurumlarınca konulacak muadil başka derslerden sınava girerler.) Öğrencilerin bu sınavlarda başarılı olmaları halinde öğrenciliğe intibakları yapılır. Öğrenciler, öğrencilik haklarının devamı için yürürlükteki kanun ve kanunlara uygun ilgili mevzuata uymak zorundadır.

Birinci fıkradaki haklar saklı kalmak kaydıyla, uygulamalı eğitim-öğretim yapan okullardan ayrılan öğrencilere, devam edemedikleri dersler ve uygulamalar için ilgili yükseköğretim kurumunca devam imkânı sağlanır. Bu öğrenciler için yönetmeliklerindeki devam şartını tamamladıktan sonra Kanunun öngördüğü sınav süresi başlar.

Sınıf geçme sistemi uygulayan yükseköğretim kurumlarında en çok üç dersten başarısız olup bir üst sınıfa geçemeyen öğrencilere; üst sınıfa devam etme ve alt sınıfa başarısız oldukları dersler için iki sınav ve bir bütünleme hakkı verilir. Not ortalaması sebebiyle sınıf geçemeyen veya mezun olamayan öğrencilere, istedikleri üç dersten not yükseltmek için bir sınav hakkı tanınır.

2547 sayılı Kanunda öngörülen azamî öğrenim sürelerini doldurdukları için, kurumları ile ilişkileri kesilen öğrencilere; alamadıkları dersler için, bir defaya mahsus olmak üzere devam etme ve sınav hakkı tanınır. Bu öğrencilere normal öğrenim sürelerine ilave olarak iki yıl ek süre verilir. Öğrenimlerine devam eden öğrencilerden dönem veya yıl kaybetme durumunda olanlar da bu haktan yararlanırlar. Bu öğrencilere istemeleri halinde derslere devam hakkı tanınır. Bunlardan ara sınav şartı istenmez. Diğer öğrencilerle birlikte final ve bütünleme sınavlarına girerler.

Sınavlara girecek öğrencilerin hakları, hukuk dışı herhangi bir sebeple engellenemez. Belirtilen müracaat süreleri içerisinde askerlik süresi gelmiş olanlar, bu Kanun hükümlerine göre verilmiş hakları kullandıkları takdirde tecilli sayılırlar. Halen askerlik görevini yapmakta olanların terhislerinden sonraki iki ay içerisinde müracaat hakları saklıdır. Gözlem altında veya tutuklu bulunanlar, bu hallerinin sona ermesini takip eden iki ay içerisinde müracaat ettikleri takdirde, bu Kanun hükümleri çerçevesinde haklarını kullanabilirler.

Üniversitelerin çeşitli bölümlerinde ve konservatuvarlarda dışarıdan bitirme sınavlarına girerek öğrenimlerine devam eden ancak bu sınavların kaldırılması ile okullarını bitirememiş veya başısız duruma düşmüş öğrenciler de bu Kanunda diğer öğrencilere tanınan sınav haklarından yararlanırlar.

1997-1998 eğitim-öğretim yılından başlamak üzere Gülhane Askerî Tıp Akademisinde okurken bu Kanunun yayımı tarihine kadar her ne sebeple olursa olsun ilişiği kesilmiş olanların (yargıya intikal etmiş ve disiplin suçu nedeniyle ilişiği kesilenler hariç) bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren iki ay içerisinde başvurmaları halinde, Yüksek Öğretim Kurulunca, okuyacakları Tıp Fakülteleri belirlenir. Belirlenen Tıp Fakültelerince intibakları yapılan öğrenciler, 2547 sayılı Kanunun geçici 40 ıncı maddesinin ilgili hükümlerinden diğer öğrenciler gibi yararlanırlar.

Yukarıdaki haklardan yararlanmak isteyenlerin bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren iki ay içerisinde ilgili yükseköğretim kurumuna başvurmaları şarttır.

(Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonunun Kabul Ettiği Metin)

GEÇİCİ MADDE 47. – 1988-1989 öğretim yılından 2000 yılı sonuna kadar, lisansüstü öğrenimi görürken, her ne sebeple olursa olsun kurumları ile ilişiği kesilen öğrencilere başarısız olduğu dersler için iki sınav hakkı; yüksek lisans öğrencileri için bir yıl, doktora öğrencileri içinde iki yıl tez hazırlama süresi verilir. Ayrıca 1996-1997 öğretim yılı başlangıç tarihine kadar yabancı dil sınavına giremeyenler ve ilgili kanunun yürürlük tarihine kadar yabancı dil şartını yerine getiremeyerek kaydı silinen öğrenciler, yeniden kayıt yaptırabilirler. Doktora yeterlilik sınavına girebilmek için, yabancı dil sınavında başarısız olanlara üç sınav hakkı tanınır.

Yardımcı doçentlik kadrosunda görev yapan öğretim elemanlarının çalışma sürelerindeki sınırlama kaldırılmıştır.

1997 yılından itibaren yüksek lisans ve doktora yabancı dil sınavında 100 puan üzerinden 50 (elli) ve daha yukarı, doçentlik yabancı dil sınavında ise 65 (altmışbeş) ve daha yukarı puan veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen ve Yükseköğretim Kurulu tarafından uluslararası alanda geçerli sayılan diğer yabancı dil sınavlarından bunlara denk puan alanlar başarılı sayılırlar.

Lisansüstü öğrencilik sıfatını yeniden kazananlar, bu hakkı kazandıkları tarihten itibaren araştırma görevlisi olanlar, araştırma görevliliği kadrosuna yeniden atanırlar. Çalıştıkları üniversitenin bulunduğu şehir dışındaki başka bir üniversitede lisansüstü eğitim-öğretim programına kayıtlı iken, kayıt-kabul işlemlerinden sonra yürürlüğe, girmiş Yükseköğretim Kurulu karar ve talimatlarına göre kaydı silinenler, bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay içinde müracaat etmeleri halinde öğrenimlerine kaldıkları yerden devam ederler. Bu Kanundan yararlanmak üzere müracaat eden öğrencilerden askerlik erteleme süreleri sona erenlerin askerlikleri, bir defaya mahsus olmak üzere bir yıl daha ertelenir.

1988-1989 öğretim yılından 2000 yılı sonuna kadar; sanatta yeterlilik, Tıp Fakülteleri veya tıp ta uzmanlık alanlarında başarısız olanlara, kendi isteği ile ayrılanlara veya eğitimini kesintiye uğratanlara, istemeleri halinde, başarısız oldukları derslerden laboratuvar ve uygulamalı derslere devam ve ayrıca eksik rotasyonlarını tamamlamaları şartı ile iki sınav hakkı tanınır.

Yurt dışına yüksek lisans ve doktora yapmak üzere gönderilen, yurt dışında yüksek lisans ve doktora için kalmaları gereken süre içerisinde her ne sebeple olursa olsun çalışmanın hangi aşamasında olursa olsun Türkiye’ye dönmüş veya çağrılmış olanlar veya yurt dışında kalması gereken süre dolduğu için geri gelmek zorunda kalan ve Türkiye’de görevleri ile ilişkileri kesilen öğrencilere iki, doktora eğitimi için dört yarı yıl Yükseköğretim Kurulunun Türkiye’de belirleyeceği üniversitelerde öğrenimlerine devam hakkı tanınır.

Yukarıdaki haklardan yararlanmak isteyenlerin bu Kanunun yürürlük tarihinden itibaren kurumlarına iki ay içerisinde müracaatları şarttır.

GEÇİCİ MADDE 48. – 1989-1990 eğitim-öğretim yılı başından, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar, yükseköğretim kurumlarının hazırlık sınıfı, önlisans ve lisans eğitim-öğretim programları ile yüksekokulların herhangi bir sınıfında kayıtlı öğrencilerin, 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu ve bu Kanuna atıf yapan Yüksek Öğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre aldıkları disiplin cezaları, bütün sonuçları ile kaldırılmıştır. Bunların sicil dosyalarındaki cezaî kayıtlar, ilgililerin müracaatı aranmaksızın dosyalarından çıkarılır.

MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
 
 

SIRA SAYISI 434 ÜN SONU