T.B.M.M. (S. Sayısı : 392)
Kahramanmaraş Milletvekili Mehmet Sağlam ile 13 Arkadaşının, 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanununa Geçici Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci Maddesine Göre Doğrudan Gündeme Alınma Önergesi
(2/370)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Daha önce Yüksek Başkanlığınıza arz ettiğimiz 2547 sayılı YÖK Kanununa iki geçici madde eklenmesine dair, Kanun teklifimizin içtüzüğün 37 nci Maddesine göre Meclis gündemine alınması için gereğini takdirlerinize arz ederim.
14.2.2000
Prof. Dr. Mehmet Sağlam
Kahramanmaraş
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
2547 Sayılı Yükseköğretim Kanununa Geçici Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Teklifimiz ilişikte sunulmuştur.
Bilgilerinize arz ederiz.
| Prof. Dr. Mehmet Sağlam | Nevzat Ercan | |
| Kahramanmaraş | Sakarya | |
| Mehmet Gölhan | Metin Kocabaş | |
| Konya | Kahramanmaraş | |
| Zeki Ertugay | M. Ali Yavuz | |
| Erzurum | Konya | |
| Celal Adan | Hasan Ekinci | |
| İstanbul | Artvin | |
| M. Selim Ensarioğlu | Hüseyin Çelik | |
| Diyarbakır | Van | |
| Nevfel Şahin | Burhan İsen | |
| Çanakkale | Batman | |
| Nurettin Atik | ||
| Diyarbakır |
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Kahramanmaraş Milletvekili Mehmet Sağlam ve 10 arkadaşı tarafından 24 Kasım 1999 günü TBMM Başkanlığına sunulan “2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa Geçici Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Teklifi” ne aynen katılıyorum.
Gereğini arz ederim.
Saygılarımla.
26.11.1999
Saffet Arıkan Bedük
Ankara
GENEL GEREKÇE
Yükseköğretim Kurumlarında başarısız olan öğrencilere, yeniden bir şans verilmesi, çeşitli zamanlarda TBMM tarafından çıkarılan yasalarla sağlanarak, bu gençlerin birer profesyonel olarak hayata atılmaları yönünde olumlu bir adım atılması uygulaması ötedenberi vardır.
Bu defa, özellikle başarısızlığın her zaman sadece öğrencilerin şahsi ihmallerinin sonucu değil, bazende Yükseköğrenimin kendi kurallarında ve uygulamalarında aranması gerektiği varsayımında hareketle, eğer varsa bu kararlardan ve uygulamalardan kaynaklanan başarısızlık sebeplerini de ortadan kaldırmaya yönelik yeni bir yasaya ihtiyaç olduğu ortadadır.
Gerçekten, Yükseköğretim Kurumlarının uygulamaları bir üniversiteden diğerine, hatta bir üniversitenin bir fakültesinden diğerine değişmektedir; bu değişiklikte normaldir. Ancak; başarısızlık sebepleri arasında kuralların haksızlık içermesi ya da yanlış uygulamalar varsa, onları ortadan kaldırmak Ülke gençliğinin topluma kazandırılması açısından yararlı olacaktır.
Diğer yandan, Türk Yükseköğretim sisteminde, ötedenberi uygulanan bazı kuralların son 3-4 yılda, bazan da hatalı yönde değiştirildiği dikkati çekmektedir. Örneğin, bilim uzmanlığı ve doktora öğrenimi için gerekli Yabancı Dil Sınavı uygulaması Kamu Personeli Yabancı Dil Sınavına (KPDS) çevrilmiştir.
Halbuki, bu uygulamanın esası tamamen adayın kendi bilim alanında, kendi alan öğretim üyeleri tarafından yapılan Yabancı Dil sınavından ibarettir.
Üniversite yıllarından beri en eski uygulama böyle olmuştur. Son 3-4 yıldır, bu eski kökleşmiş gelenek, amacından saptırılarak KPDS’ye çevrilmiştir. Bunun sonucu; bilim uzmanlığı, doktora ve Y. Doçentlerin büyük ölçüde başarısızlığını ortaya koymaktadır.
Öte yandan, asrın afeti olan Marmara ve Düzce depremleri, o bölgedeki 22 Üniversitenin binlerce öğrencisinin başarılarını olumsuz etkilemiştir. Bu gençlere yeni haklar vermek zarureti vardır.
Kısaca; öğrenci başarısızlığını sadece onların çalışmaması gibi tek bir sebebe bağlamak mümkün değildir. Başarısızlığın öğrenciden kaynaklanmayan sebeplerini de ortadan kaldırmaya çalışarak, mümkün olduğu kadar başarıyı çoğaltmak, başarısızlığı en aza indirgemek, hatta yok etmek hedefimiz olmalıdır. Bu amacı elde etmek için, bazı yeni düzenlemelere ihtiyaç olduğu gerekçesi ile, bu teklifi yapmış bulunuyoruz.
Madde gerekçeleri, genel gerekçede izah edilmiştir.
KAHRAMANMARAŞ MİLLETVEKİLİ MEHMET SAĞLAM
VE ONÜÇ ARKADAŞININ TEKLİFİ
2547 SAYILI YÜKSEKÖĞRETİM KANUNUNA GEÇİCİ MADDELER
EKLENMESİNE DAİR KANUN
MADDE 1 . – 4.11.1981 tarih ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 46. – Bütün Yükseköğretim Kurumlarında (Sağlık, eğitim enstitüleri dahil) hazırlık ara sınıflar dahil bütün sınıflarda önlisans, lisans düzeyinde eğitim yapan öğrencilerden 1988-1989 öğretim yılından, 1998-1999 öğretim yılı sonuna kadar her ne sebeple olursa olsun (kendi isteği ile ayrılanlar, öğrenci katkı payını ödeyemediği ve disiplin suçundan dolayı ilişiği kesilenler dahil) ilişkileri kesilmiş veya kesilme durumuna gelmiş öğrencilere, ilişkilerinin kesilmesine sebep olan bütün dersler için devam ve sınav hakları verilir. (Daha evvel ilgili öğrencinin başarısız olduğu, kaldırılan derslerin yerine yetkili kurumlarınca uygun denk bir başka dersten sınava girerler ve öğrenciliğe intibakları yapılır.) Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren iki ay içerisinde kurumuna müracaat edenler bu haklardan faydalanırlar.
Sınıf geçme sistemi uygulayan Yükseköğretim Kurumlarında öğrencilerden en çok üç dersten başarısız olup da bir üst sınıfa geçemeyen öğrencilere üst sınıfa devam hakkı verilerek alt sınıfta başarısız oldukları dersler için iki sınav ve bütünleme hakkı verilir. Not ortalaması sebebiyle sınıf geçemeyen veya mezun olamayan öğrencilere istediği üç dersten not yükseltme hakkı için bir sınav hakkı verilir. (Genel not ortalamasına girdiği en son sınav notu dahil olmak üzere değerlendirilir.)
Tıp Fakülteleri gibi uygulamalı eğitim yapan okullardan ayrılan öğrencilere bu haktan yararlanmaları halinde devam etmedikleri dersler ve uygulamalar için ilgili Yükseköğretim Kurumunca devam imkânı sağlanır. Bu öğrenciler okulu yönetmeliğindeki devam şartını tamamladıktan sonra bu yasanın öngördüğü imtihan süresi başlar. Ara sınavlar ortalaması 50 veya daha yüksek olanlar genel sınava girmeye hak kazanırlar. Genel sınavlarda 50 ve daha yüksek alanlar başarılı olurlar. Teorik ve pratik sınavların ara sınav veya genel sınav ortalaması başarıya esas alınır.
Bitirme süresini doldurdukları için kurumları ile ilişkileri kesilenlere alamadıkları dersler için bir kez devam ve normal sınav hakkı tanınır. Ayrıca eğitimlerine devam eden öğrencilerden dönem veya yıl kaybetme durumunda olanlar başarısız oldukları derslerden diğer öğrencilerin hak ettiği sınava girme sayısı kadar sınav hakkına sahip olurlar.
Bu Yasadan yararlanan öğrencilere öğrencilik hakkı sağlanmadan isteyenlere derse devam hakkı verilip, ara sınav şartı istenmeden öğrenimine devam eden diğer öğrencilerle birlikte bütünleme ve final sınav hakkı verilir. İlgili öğrencinin talebi halinde bu kanunun yürürlüğe girmesinden iki ay sonra sınava gireceği her ders arası en az üç gün olmak kaydıyla sınava girebilirler.
Sınavlara girecek öğrencilerin hiçbir sebeple bu hakları engellenmez. Belirtilen müraacat süreleri içerisinde askerlik süresi gelmiş olanlar bu kanun hükümlerine göre verilmiş hakları kullandıkları takdirde tecilli sayılırlar. Belirtilen zamanlarda askerlik görevini yapmakta olanların hakları ve terhislerinden sonraki iki ay içerisinde müracaatları halinde hakları saklıdır. Cezası kesinleşmemiş hükümlülerin veya tutukluların bu halleri sona erdikten sonra en geç iki ay içinde müracaat ettikleri takdirde bu kanun hükümleri çerçevesinde hakları saklıdır.
1997-98 Eğitim-Öğretim yılından başlamak üzere Gülhane Askerî Tıp Akademisinde okurken bu kanunun yayımı tarihine kadar her ne sebeple olursa olsun okullardan ilişiği kesilmiş olanların (Yargıya intikal etmiş disiplin suçu nedeniyle ilişiği kesilenler hariç) bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren iki ay içerisinde başvurmaları halinde Yükseköğretim Kurulunca okuyacakları Tıp Fakülteleri belirlenir. Belirlenen Tıp Fakültelerince intibakları yapılır ve bu öğrenciler 2547 sayılı Kanunun geçici 40 ıncı maddesi ve ilgili hükümlerinden diğer öğrenciler gibi yararlanırlar.
GEÇİCİ MADDE 47. – 1988-1989 öğretim yılından, 1998-1999 öğretim yılı sonuna kadar Master, doktora öğrenimi görürken her ne sebeple olursa olsun Enstitülerinden ilişiği kesilen öğrencilerin başarısız olduğu dersler için iki sınav hakkı, Yüksek Lisans öğrencileri için 1 yıl, Doktora öğrencileri için de 2 yıl tez hazırlama süresi verilir. Ayrıca, 1996-97 öğretim yılı başlangıç tarihine kadar KPDS sınavına giremeyenler ve ilgili kanunun yürürlük tarihine kadar KPDS’da şartını yerine getiremeyerek kaydı silinen öğrenciler bu şarttan muaf olarak yeniden kayıt yaptırabilirler. Yine, doktora yeterliliğine girebilmek için KPDS başarısız olanlara üç yabancı dil sınav hakkı tanınır. Yardımcı Doçentlik kadrosundaki süresini dolduran öğretim elemanlarının çalıştığı süre dikkate alınmadan bu süreleri yeniden başlar. Doçentlik Bilim Sınavında istediği anabilim dalında sınav hakkını doldurmuş olanlara adayın istediği anabilim dalından üç sınav hakkı verilir. Mezuniyet sonrası (yüksek lisans veya doktora) ve Yardımcı Doçentlik Dil Sınavları ilgili adayın kendi Yükseköğretim Kurumunda ve alanı ile ilgili konuda yapılır. KPDS sınavı uygulaması kaldırılmıştır.
Master, doktora ve yardımcı doçentlik yabancı dil sınavında 50 ve daha yukarı, doçentlik yabancı dil sınavında ise 60 ve yukarı not alanlar başarılı sayılırlar. Daha evvel bu amaçla girdikleri yabancı dil sınavlarında yukarıda belirtilen notları ve üzerinde alanlar bu haktan yararlanırlar.
Sanatta yeterlilik, Tıp Fakülteleri veya Tıp’da uzmanlık alanlarında başarısız olanların başarısız oldukları dersler için (ilgili öğrenciler kendi talepleri halinde başarısız oldukları derslere ilişkin olarak labaratuvar vs. diğer derslere devam edebilirler.) İki sınav hakkı tanınır.
Mevcut Yükseköğretim öğrencilerinin yarısından fazlasının deprem bölgesindeki 20’den fazla üniversitede eğitim ve öğretim görmekte olduğu dikkate alınarak 1998-1999 eğitim ve öğretim yılı sonunda, en çok üç dersten başarısızlıkla sınıfta kalan veya yarı yıl kaybeden bütün yükseköğretim öğrencilerine, bir üst sınıfa devam hakkı ve ilâve 2 sınav hakkı verilir.
Yukarıdaki haklardan yararlanmak isteyenlerin bu yasanın yürürlük tarihinden itibaren kurumlarına iki ay içinde müracaatları şarttır.
MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
SIRA SAYISI 392’NİN SONU