Dönem : 21           Yasama Yılı : 3

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 562)

 

Çanakkale Milletvekili Nevfel Şahin ve 5 Arkadaşının, Kamuda Çalışan Mühendis, Mimar, Şehir ve Bölge Plancısı ve Ekonomistlerin Maaş ve Tazminatlar ile Diğer Sosyal ve Ekonomik Haklarının İyileştirilmesine Dair Kanun Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci Maddesine Göre Doğrudan Gündeme

 Alınmasına İlişkin Önergesi (2/470)

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

2/470 esas numaralı “Kamuda Çalışan Mühendis, Mimar, Şehir ve Bölge Plancısı ve Ekonomistlerin Maaş ve Tazminatlar ile Diğer Sosyal ve Ekonomik Haklarının İyileştirilmesine Dair Kanun Teklifimiz”, 45 günlük süre geçmesine rağmen Komisyonda görüşülememiştir.

İçtüzüğün 37 nci maddesi gereğince teklifimizin doğrudan gündeme alınması için gereğini, saygılarımla takdirlerinize arz ederim.    23.5.2000

                                    Nevfel Şahin

                                        Çanakkale

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Mühendis, Mimar, Şehir ve Bölge Plancıları ile Ekonomistlerin başta olmak üzere ülkemiz kalkınmasına büyük emekleri geçen teknik elemanlarımızın ekonomik durumlarını iyileştirmek, sosyal statü ve saygınlıklarını muhafaza etmeye yönelik olarak hazırlamış olduğum kanun teklifi ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.

Gereğini, saygılarımla arz ederim.    28.2.2000

                                    Nevfel Şahin

                                        Çanakkale

                        DYP Genel Başkan Yrd.

                 İlyas Yılmazyıldız     Veysi Şahin Musa Konyar

          Balıkesir                    Mardin                         Ağrı

Burhan İsen                                        Mümtaz Yavuz

            Batman                                                        Muş

GENEL GEREKÇE

Özellikle son yıllarda yaşanan enflasyon ve ekonomik problemler neticesinde ülkemizin kaynak kullanımını, planlamasını, yatırımını, üretimini, sanayileşme ve kalkınmasının temel unsuru olan Mühendis, Mimar, Şehir ve Bölge Plancısı ve Ekonomistlerimiz, yani kısaca teknik elemanlarımız aşırı derecede etkilenmiş ve önemli sosyal ve ekonomik kayıplara maruz kalmıştır. Zaman zaman yapılan zamlar bu mağduriyeti önlemeye yetmemiştir. Buna en güzel örnek kamuda 1 inci derecede ve 4 üncü kademede çalışan bir mühendis-mimarın 1991 yılı ücreti 100 kabul edilirse, bu ücret 1997 yılında 78’e, 1998 yılında 74’e, ve 1999 yıl sonu itibarı ile 69’a, düşürülmüş olmasıdır. Devletimiz trilyonları ve çok büyük sorumlulukları yüklediği teknik elemanlara, bazı ülkelerin asgarî ücret olarak belirledikleri miktarın altında ücret ödemektedir. Bu durum teknik elemanlarımız için onur kırıcı olduğu kadar, devletimiz için de bir ayıptır.

Gelinen noktada, devlet kaynaklarının yetersiz ve tasarruflu davranmak zorunda olunmasının, teknik elemanlarımız için olduğu kadar, tüm çalışanlarımız için de kabul edilebilir bir savunma değildir.

Ücretlerin kabul edilebilir ve beşeri sermayenin kendini yenilemesini sağlayacak düzeyde olması gerekir. Bu nedenle geleceğimizi emanet ettiğimiz bu insanların yeni bilgi ve teknolojilerle ülkemiz geleceği için çalışmak ve yeni çözümler üretmeleri ancak, geçim derdini düşünmekten kurtulmaları ile mümkün hale gelecektir. Ayrıca, bir konuya daha değinmek gerekmektedir. O da kamuda çalışan işçi (toplu sözleşmeye tabi) personel ile statü hukukuna göre görev yapan teknik elemanların ücretleri arasında ortaya çıkan uçurum oluyor. Örneğin; DLH Genel Müdürlüğüne bağlı bir bölge müdürlüğünde çalışan işçi ve memurlarımızın 15 Ocak 2000 tarihi itibarı ile net ücretleri aşağıdaki gibidir.

Eğitim durumu                 Pozisyon Aylık ücret (1 000 TL)

İlkokul mezunu                                Gemici                                501 000

                                        Bekçi                                466 000

                                        Şoför                                452 000

                                        Vasıfsız işçi                                315 000

Makine Mühendisi                                Proje-Tes. Kont. Müh.                                273 000

                                           Başmühendis                                292 000

İnşaat Mühendisi                                Bölge Müdürü                                427 000

Aynı kurumda, Şubat 2000’den itibaren toplu sözleşme nedeni ile % 5 refah payı ile birlikte yaklaşık % 35 zam alacak bir şoförün ücreti 610 000 000 TL ulaşacaktır. Bu ücretlerin alındığını veya alınacağının duyulması, yönetici durumdaki teknik elamanları aşırı derecede rahatsız etmekte ve emirlerindeki insanlardan, bu hayat şartlarında âdeta borç istemeye zorlanmaktadır. Dünyanın hiç bir yerinde statü hukukuna  tabi çalışanlara böyle bir zulüm reva görülmüş değildir.

Yukarıda izah edilen konu ve durumlar, geniş halk kitlelerini doğrudan ilgilendirmekte ve nihaî çözüm için siz değerli Milletvekillerimizin desteğini beklemektedir. Bu anlamda kısaca sorunların çözüm yollarına bakılırsa;

a) Birçok meslek gruplarına verilen tazminatların benzeri, 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununa bir madde eklenerek teknik eleman veya bayındırlık tazminatı adı altında bir tazminat ödenmelidir.

b) Teknik hizmetler sınıfı kapsamında ödenen özel hizmet tazminatı tavanı asgarî % 260 olmalı ve emekli olanlara da bu durum yansıtılmalıdır.

c) Ek göstergeler 1 inci dereceye 7 500 olmak üzere yeniden düzenlenmelidir.

d) İş güçlüğü, iş riski ve temininde güçlük zammı gibi ek ödemelerin gösterge puanları 10 katına kadar artırılmalıdır.

e) Lojman tazminatları makul bir seviyeye yükseltilmelidir.

f) Sözleşmeli statüde çalışan teknik elemanların ücret iyileştirmeleri 657 sayılı kanuna tabi çalışanlarla uyumlaştırılmalı, kurumlar arası ücret farkları giderilmeli ve 2 no.lu cetvelde çalışan teknik elemanları 1 no.lu cetvele geçirilmelidir.

Sonuç olarak teknik elemanların maaş, tazminat, yan ödeme, yolluk ve ek göstergelerinde iyileştirme amacıyla 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu ve diğer mevzuat çerçevesinde düzenlenmesi gerekmektedir. Yukarıda örnekleri ile izah edilen durumun düzeltilmesi Yüce Meclisin en öncelikli çözmesi gereken problemlerden olup, bizden müjdeli haber bekleyen teknik elemanlara hak ettikleri itibar ve statünün iade edilmesi gerekmektedir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Bu kanunun kapsayacağı meslek dallarını ve bu meslek gruplarının sosyal ve ekonomik haklarındaki iyileştirmeyi kapsar.

Madde 2. – Teknik eleman tazminatı belirlenmesi hedeflenmiştir.

Madde 3. – Teknik elemanlara ödenecek yan ödeme, zam ve tazminatlar konusunda yeni düzenlemeler ve yabancı dil tazminatlarını belirler.

Madde 4. – Teknik elemanlar için her derecede uygulanacak ek gösterge miktarları belirlenmiştir.

Madde 5. – İş güçlüğü, iş riski ve temininde güçlük zammı ek ödemelerinde artış sağlamak üzere, yapılacak artış oranlarını tespit eder.

Madde 6. – Sözleşmeli personel statüsünde çalışan teknik elemanların durumlarını 657 sayılı kanuna göre çalışanlar ile paralel hale getirilmesi hedeflenir.

Madde 7. – Büyük yatırım proje tazminatı ödenmesini düzenler.

Madde 8. – Kazanılmış hakların korunmasını amaçlar.

Madde 9. – Arazi tazminatını verilmesini düzenler.

Madde 10. – Yürürlük maddesidir.

Madde 11. – Yürütme maddesidir.

ÇANAKKALE MİLLETVEKİLİ NEVFEL ŞAHİN VE 5 ARKADAŞININ TEKLİFİ

KAMUDA ÇALIŞAN MÜHENDİS, MİMAR, ŞEHİR VE BÖLGE PLANCISI VE EKONOMİSTLERİN MAAŞ VE TAZMİNATLAR İLE DİĞER SOSYAL VE EKONOMİK

HAKLARININ İYİLEŞTİRİLMESİNE DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. – Kapsam 

Teknik eleman tanımı bu Kanuna münhasır olarak Yüksek Mühendis ve  Mimar,  Şehir ve  Bölge Plancıları  ile  Ekonomistleri, dolayısıyla kamuda çalışan bu meslek gruplarının sosyal ve ekonomik haklarında iyileştirmeyi kapsar.

MADDE 2. – Teknik Eleman Tazminatı

657 Sayılı Devlet Memurları Kanununa aşağıdaki şekilde bir madde eklenir.

 “En az dört yıllık yükseköğrenim görmüş (Mühendis, Mimar, Şehir ve Bölge Plancısı ve Ekonomist) teknik elemanlara kadro unvanı ve kadro hizmet sınıfına bakılmaksızın en yüksek devlet memuru aylığının % 100’ü oranında ayrıca teknik eleman tazminatı ödenir.”

MADDE 3. – Yan Ödeme, Zam ve Tazminatlar

657 Sayılı Devlet Memurları Kanunun mülga 213 üncü maddesinden sonra gelen “Zam ve Tazminatlar” başlıklı değişik ek maddenin II nci Tazminatlar bölümünün “A) Özel Hizmet Tazminatı” fıkrası “c” bendine aşağıdaki bölüm eklenir.

A) Özel Hizmet Tazminatı

a) Dört yıl ve daha fazla yükseköğrenim gören teknik elemanlar (bu kariyere sahip olup Genel İdare Hizmetleri Sınıfının yönetici kadrolarında hizmet edenler dahil olmak üzere) için % 280;

b) Teknik  hizmetler  sınıfına dahil kadrolarda bulunan personelden kalkınmada öncelikli yörelerde sürekli görevli atananlar ile (bu kariyere sahip olup Genel İdare Hizmetleri Sınıfının yönetici kadrolarında görev yapanlar dahil) bu görevlerde fiilen çalıştıkları sürece ayrıca 100 puan ilave edilir.

c) Dört yıl ve daha fazla süreli yükseköğrenim gören teknik elemanlardan ve teknik hizmetler sınıfı kadrolarında görev yapanlar ile bu sınıftan olup Genel İdare Hizmetler sınıfına atanan teknik elemanlar ve benzeri teknik birim lisansiyerlerinden; yatırım hizmetlerinde görevlendirilen ve yabancı dil bilgileri 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesi uyarınca yapılacak seviye tespit sınavı sonucunda;

(A) düzeyinde olanlara ayrıca % 80

(B) düzeyinde olanlara ayrıca % 50

(C) düzeyinde olanlara ayrıca % 30

oranında artırılmak sureti ile ödenir.

d) Özel Hizmet Tazminatı oranlarının belirlenmesinde teknik elemanların çalışma koşullarının zorluğu dikkate alınır ve Genel İdare Hizmetler Sınıfı kadrosunda görev yapan teknik elemanlar kadro derecelerindeki her türlü gösterge ve tazminatlar oranlarından yüksek olanını alır.

MADDE 4. – Ek Göstergeler

Ek göstergelerle ilgili 18.5.1994 tarih ve 527 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin “I. sayılı Cetvel” de yer alan “ II. Teknik Hizmetler Sınıfı” “b” bendindeki “Şehir Plancısı ve Bölge Plancısı ile Ekonomist” lafzının “a” bendine eklenerek aşağıdaki şekilde değiştirilir.

II. Teknik Hizmetler Sınıfı

a) Kadroları bu sınıfa dahil olup en az dört yıl süreli yükseköğrenim veren fakülte veya yüksekokuldan mezun olarak yürürlükteki kanun hükümlerine göre Yüksek Mühendis ve Mimar, Mühendis ve Mimar, Şehir Plancısı ve Bölge Plancısı ve Ekonomist unvanı almış (yani teknik elemanlar) olanlar için aşağıdaki şekilde ek gösterge uygulanır.

Derece Uygulanacak ek gösterge

1             7 500

2             7 000

3             6 500

4             6 000

5             5 500

6             5 000

7             4 500

8             4 000

b) Halen uygulanmakta olan ek göstergeler ise, birinci derecede görev yapan teknik elemanlar için en az 1 500 olmak üzere yükseltilerek kadro derecelerine göre yeniden düzenlenir.

MADDE 5. – İş güçlüğü, iş riski ve temininde güçlük zammı ek ödemelerinin gösterge puanları ve katsayıları halen uygulanmakta olan miktarları 3 (üç) katına kadar artırılır.

MADDE 6. – Sözleşmeli personel statüsünde çalışan teknik elemanların durumları 657 sayılı Kanun kapsamında çalışanlar için yapılacak iyileştirmeyle uyumlu hale getirilir.

MADDE 7. – Teknik hizmetler sınıfındaki Mühendis ve Mimarlara verilen büyük yatırım proje tazminatı o konumda çalışan tüm teknik elemanlara verilir.

MADDE 8. – 5434 Sayılı Emekli Sandığı Kanunun 32 nci maddesine göre fiili hizmet alan teknik elemanların kazanılmış hakları geri verilir.

MADDE 9. – Tüm teknik elemanlara ayrım yapılmaksızın arazi tazminatı ödenir.

MADDE 10. – Bu kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 11. – Bu kanunu Bakanlar Kurulu yürütür.