T.B.M.M. (S. Sayısı : 408)
Erzurum Milletvekilleri İsmail Köse, Cezmi Polat ve Mücahit Himoğlu’nun, Doğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilâtının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci Maddesine Göre Doğrudan
Gündeme Alınmasına İlişkin Önergesi (2/379)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Plan ve Bütçe Komisyonunda 1.12.1999
tarihinden itibaren bekleyen 2/379 No’lu, Doğu Anadolu Projesi Kalkınma
İdaresi Teşkilâtının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Teklifimizin İçtüzüğün
37 nci maddesi uyarınca doğrudan doğruya gündeme alınmasını arz ederim.
| Saygılarımla. | 28.2.2000 | |
| İsmail Köse | ||
| Erzurum |
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Doğu Anadolu Projesi Kalkınma İdaresi Teşkilâtının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Teklifi Gerekçesi ile birlikte ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımızla arz ederiz.
| Cezmi Polat | İsmail Köse | Mücahit Himoğlu | |
| Erzurum | Erzurum | Erzurum |
GENEL GEREKÇE
Ülkemizde özellikle son yıllarda bölgelerarası gelişmişlik farkları artmıştır. Hükümet Programında da belirtildiği üzere, bölgeler arasındaki dengesizliği gidermek, bölgelerarası toplumsal ve ekonomik bütünleşmeyi sağlamak amacıyla, üretimi artıracak, bölge halkına yeni iş ve geçim olanakları yaratacak tedbirler alınması gerekmektedir.
Özellikle, sulama imkanlarının genişlemesiyle tarım sektöründe, enerji üretiminin artmasıylada sanayi sektöründe sağlanacak büyük gelişme sonucunda, Doğu Anadolu Bölgesi kapsamında bulunan şehir, kasaba ve köylerimiz kısa zamanda Türkiye’nin tarım, sanayi ve ticaret sektörleri bakımından gelişmiş bölgeler arasına girecektir.
Tespit edilen bu hedeflere ulaşmada gerekli süratin sağlanması için, Kanun kapsamına giren yörelerde plan, altyapı, konut, sanayi, maden, tarım, enerji ve ulaştırma gibi alanlarda hizmetlerin düzenli ve etkili bir şekilde yürütülmesi gerekli görülmüştür.
Söz konusu hizmetleri yapmak ve yaptırmak, bu konularla ilgili gerekli tedbirleri almak veya aldırmak, kurum ve kuruluşlar arasındaki koordinasyonu sağlamak üzere, Başbakanlığa bağlı ve hükmî şahsiyeti haiz olarak, Doğu Anadolu Bölgesi Kalkınma İdaresi Teşkilâtının kurulması zorunlu görülmüştür.
Tasarı bu amaçla hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Bu maddede, Doğu Anadolu Bölgesi Kalkınma İdaresi Teşkilâtının kuruluş amacı belirtilmektedir.
Madde 2. – DAP’ın kapsamına giren iller tadat edilmektedir.
Madde 3. – Teşkilâtın görevleri belirtilmektedir.
Madde 4. Doğu Anadolu Bölgesi Kalkınma İdaresi Teşkilâtının, Doğu Anadolu Kalkınma Yüksek Kurulu ile Doğu Anadolu Bölgesi Kalkınma İdaresi Başkanlığı (DAPİdaresi)’nden oluşacağı hükme bağlanmıştır.
Madde 5. – Bu maddede Doğu Anadolu Bölgesi Kalkınma Yüksek Kurulunun teşekkülü ile görevleri belirtilmektedir.
Madde 6. – DAPİdaresi Başkanlığının, bir başkan, iki başkan yardımcısı ile yeteri kadar personelden oluşacağı belirtilmekte ve hizmetin önemi ve özelliği dikkate alınarak Başkan ve Başkan Yardımcıları hakkında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun istisnaî memuriyetlerle ilgili 59 uncu maddesi hükümlerinin uygulanacağı öngörülmektedir.
Madde 7. – DAPİdaresinde diğer kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanların da görevlendirilmesi kolaylığı getirilmektedir.
Madde 8. – DAPİdaresine sözleşme ile araştırma, etüd ve proje yaptırma imkânı sağlanmaktadır.
Madde 9. – DAP İdaresinin ihtiyacı olan kadrolar ihdas edilmektedir.
Madde 10. – DAP İdaresi Başkanlığının gelirleri belirtilmektedir.
Madde 11. – DAP İdaresiBaşkanlığının her türlü araç, gereç, bina ve ihtiyacının uygun görülmesi halinde Başbakanlıkça sağlanması öngörülmüştür.
Madde 12. – Yürürlük maddesidir.
Madde 13. – Yürütme maddesidir.
ERZURUM MİLLETVEKİLLERİ İSMAİL KÖSE, CEZMİ POLAT İLE
MÜCAHİT HİMOĞLU’NUN TEKLİFİ
DOĞU ANADOLU PROJESİ BÖLGE KALKINMA İDARESİ TEŞKİLÂTININ
KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
Amaç
MADDE 1. – Bu Kanunun amacı, Doğu Anadolu Projesi kapsamına giren yörelerin süratle kalkındırılması ve yatırımların gerçekleştirilmesi, plan, altyapı, konut, sanayi, maden, tarım, enerji, ulaştırma ve diğer hizmetlerin etkin bir şekilde yerine getirilmesi için kurum ve kuruluşlar arasındaki koordinasyonu sağlamak üzere, Başbakanlığa bağlı, hükmî şahsiyeti haiz, katma bütçe ile idare edilen Doğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilâtının (DAP) kuruluş ve görevlerine ilişkin esasları düzenlemektir.
Doğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilâtı Başbakana bağlı olup, Başbakan ve Teşkilâtın yönetimi ile yetkilerini gerekli gördüğü takdirde bir Devlet Bakanı vasıtasıyla kullanabilir.
Kapsam
MADDE 2. – Doğu Anadolu Projesi Bölgesi Sivas, Erzincan, Erzurum, Bayburt, Gümüşhane, Kars, Ağrı, Iğdır, Ardahan, Van, Bitlis, Hakkâri, Bingöl, Elazığ, Muş, Tunceli ve Malatya illerini içine almaktadır. Bugünkü sınırlar içinde yeni iller kurulması halinde bu iller de proje kapsamına dahil edilir.
Görev
MADDE 3. – Doğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilâtının görevleri şunlardır :
a)Hükümetçe kabul edilen kalkınma hedefleri ve ülke kalkınma planları çerçevesinde, bölgede sektörlerarası entegrasyonu sağlayacak şekilde kalkınma planları ve yıllık programlar hazırlanmasında Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ile işbirliği yapmak,
b) Bölge içinde faaliyetleri yönlendirmek, uygulamasını değerlendirmek ve takip etmek,
c)Plan ve yıllık programlara uygun olarak uygulama projelerini yapmak ve yaptırmak,
d)DAPBölgesine yönelik plan, program ve projelerin yapımı ve uygulamasına yönelik her türlü araştırmayı yapmak ve yaptırmak,
e)Hazırlanan DAPBölgesi yıllık yatırım programlarının Devlet Yatırım Programına intikalini sağlamak,
f)DAPBölge Kalkınma planları, programları ve projelerin uygulanması ile ilgili kurum ve kuruluşların faaliyetleri ve proje uygulamalarını takip ve koordine etmek,
g)Bölgede özel sektör ve yabancı sermaye faaliyetlerini, plan ve programların hedef ve amaçlarını uygun bir şekilde yönlendirecek teşvik ve tanzim edecek tedbirleri tespit etmek, uygulamayı takip etmek, iş ve yatırım ortamını geliştirmeye yönelik faaliyetlerde bulunmak,
h) Kamu kurum ve kuruluşlarının her türlü dış kredi taleplerini incelemek ve ilgili mercilere görüş bildirmek,
i)Bölgenin yurt içi ve yurt dışı yatırımcılara tanıtımı ile bunların bölgeye yatırım yapmaları için gerekli çalışmaları yapmak,
j) Bölgedeki müteşebbislere, yatırım alanlarının tespiti, yatırım projelerinin hazırlanması ve uygulanması, işletmelerin yönetimi, teknoloji, finansman, pazar imkânlarının geliştirilmesi, işgücü eğitimi gibi konularda hizmet verme ve bu hizmetlerin temini için hibe veya borç şeklinde yardımda bulunmak,
k) Bölgede kentsel gelişmeyi sağlamaya yönelik altyapı, konut, turizm, kültür projelerini, kamu ve özel kuruluşlarla işbirliği içinde geliştirmek,
l)Kamu kurum ve kuruluşlarına ait her türlü bina ve tesislerin yapılmasında koordinasyonu sağlamak,
m)Yol, su, elektrik, kanalizasyon altyapısının gerçekleştirilmesinde altyapı, konut, sanayi ve ulaştırma ile ilgili hizmetlerin yürütülmesinde kurum ve kuruluşlar arasındaki koordinasyonu sağlamak,
n) Millî Eğitim Bakanlığı, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ve ilgili diğer kamu kurum ve kuruluşları ile koordine ederek halkın tarımsal alan dahil her konuda eğitim düzeyinin yükseltilmesini ve her derecedeki eğitim kurumlarının açılmasını sağlamak,
o) Başbakanlıkça bu konularda verilecek diğer görevleri yapmak,
Kuruluş
MADDE 4. – Doğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilâtı, Doğu Anadolu Projesi Yüksek Kurulu ile Doğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı (DAPİdaresi)’nden oluşur.
DAPİdaresi, 3 üncü maddede belirtilen hizmetleri yürütmekle görevli ve yetkilidir.
Yüksek Kurul ve Görevleri
MADDE 5. – Doğu Anadolu Projesi Bölgesi Yüksek Kurulu; Başbakan veya Doğu Anadolu Projesi ile görevlendirilen Devlet Bakanının Başkanlığında, Devlet Planlama Teşkilâtının bağlı olduğu Devlet Bakanı, Bayındırlık ve İskân Bakanı ve Tarım ve Köyişleri Bakanından oluşur.
Sekreterya hizmetleri DAPİdaresince yürütülür.
Yüksek Kurul, DAP İdaresi tarafından hazırlanacak her türlü plan, proje ve programları inceleyerek karara bağlar.
Yüksek Kurulun çalışma usul ve esasları ile diğer hususlar, Başbakan onayı ile yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenir.
Gerektiğinde Kurula konuları ile ilgili olarak diğer Bakanlar da davet edilebilir.
DAPİdaresi Başkanlığı
MADDE 6. – DAPİdaresi, bir Başkan, 2 Başkan Yardımcısı ile yeteri kadar personelden oluşur.
Başkan ve Başkan Yardımcıları hakkında, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 59 uncu maddesi hükümleri uygulanır ve bunlar Başbakan tarafından atanır.
Görevlendirme
MADDE 7. – Genel ve katma bütçeli daireler, iktisadî devlet teşekkülleri ve kamu iktisadî kuruluşları ile bunlara bağlı kuruluşlar ve müesseselerde çalışanlar; aylık, ödenek, her türlü zam ve tazminatlar ile diğer malî, sosyal hak ve yardımları kurumlarınca ödenmek kaydıyla geçici olarak DAPİdaresi Başkanlığında görevlendirilebilirler.
DAP İdaresi Başkanlığı personeli Başbakanlık Merkez Teşkilâtında çalışan personelin maaş ve ücretleri dışında yararlandığı fazla çalışma ücreti ve benzeri diğer malî haklardan aynen istifade ederler.
Sözleşme ile araştırma, etüd ve proje yaptırma
MADDE 8. – DAPİdaresi, planların yapılması, tatbikatı ve koordinasyonuyla ilgili olarak araştırma, etüd ve proje tetkiki gibi işleri, üniversite öğretim üye ve yardımcıları ile yerli ve yabancı gerçek ve tüzel kişilere sözleşme ile yaptırabilir.
Kadrolar
MADDE 9. – Ekli listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Eki cetvellere DAPİdaresi Bölümü olarak eklenmiştir.
İdarenin gelirleri
MADDE 10. – DAPİdaresinin gelirleri şunlardır :
a)Her türlü yardım ve bağışlar ile iç ve dış krediler,
b)Faiz, hizmet ve kira gelirleri ile sair gelirler,
c)Devlet bütçesinden ayrılacak ödenekler,
DAPİdaresinin ita amiri Başkan’dır. Başkan bu yetkisini yardımcılarına devredebilir.
Araç, gereç ve bina
MADDE 11. – DAPİdaresi Başkanlığının her türlü araç, gereç, bina ve tesisleri İdarenin talebi üzerine uygun görülmesi halinde Başbakanlıkça sağlanır.
Yürürlük
MADDE 12. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 13. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TEKLİFE EKLİ LİSTE
Kurumu : DAPBölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı
Teşkilâtı : Merkez
İHDAS EDİLEN KADROLAR
| Serbest | Tutulan | ||||
| Sınıfı | Unvanı | Derecesi | Kadro Adedi | Kadro Adedi | Toplam |
| GİH | Başkan | 1 | 1 | – | 1 |
| GİH | Başkan Yardımcısı | 1 | 2 | – | 2 |
| GİH | Müşavir | 1 | 2 | – | 2 |
| GİH | Şube Müdürü | 1 | 2 | – | 2 |
| GİH | Şef | 4 | 4 | – | 4 |
| GİH | Memur | 5 | 3 | 2 | 5 |
| GİH | Memur | 8 | 3 | – | 3 |
| GİH | Memur | 10 | 3 | – | 3 |
| GİH | Bilgisayar İşletmeni | 9 | 4 | – | 4 |
| GİH | Sekreter | 10 | 4 | – | 4 |
| GİH | Şoför | 11 | 3 | 2 | 5 |
| GİH | İktisatçı | 1 | 3 | – | 3 |
| GİH | İktisatçı | 6 | 3 | – | 3 |
| GİH | Sosyolog | 2 | 1 | – | 1 |
| GİH | Sosyolog | 6 | 2 | 1 | 3 |
| GİH | İşletmeci | 2 | 2 | 1 | 3 |
| GİH | İşletmeci | 6 | 2 | 1 | 3 |
| THS | Mühendis | 1 | 2 | – | 2 |
| THS | Mühendis | 3 | 2 | – | 2 |
| THS | Mimar | 2 | 1 | – | 1 |
| THS | Bölge Plancısı | 1 | 2 | – | 2 |
| THS | Bölge Plancısı | 2 | 1 | – | 1 |
| THS | Şehir Plancısı | 1 | 2 | – | 2 |
| THS | Şehir Plancısı | 2 | 1 | – | 1 |
| THS | Ekonometrist | 2 | 2 | 1 | 3 |
| THS | İstatistikçi | 3 | 1 | – | 1 |
| THS | İstatistikçi | 5 | 1 | – | 1 |
| THS | Teknisyen | 3 | 2 | – | 2 |
| THS | Teknik Ressam | 3 | 2 | 2 | 4 |
| THS | Mühendis | 7 | 4 | 2 | 6 |
| THS | Mühendis | 5 | 3 | 2 | 5 |
| THS | Endüstri Mühendisi | 6 | 2 | 1 | 3 |
| THS | Endüstri Mühendisi | 2 | 2 | 1 | 3 |
| THS | Yöneylem Araştırmacısı | 2 | 2 | 1 | 3 |
| THS | Yöneylem Araştırmacısı | 6 | 2 | 1 | 3 |
| THS | Mühendis | 4 | 2 | 2 | 4 |
| YHS | Bekçi | 11 | 4 | – | 4 |
| YHS | Hizmetli | 11 | 6 | 2 | 8 |
| Toplam | 90 | 22 | 112 |
TEKLİFE EKLİ LİSTE
Kurumu : DAPBölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı
Teşkilâtı : Taşra
İHDAS EDİLEN KADROLAR
| Serbest | Tutulan | ||||
| Sınıfı | Unvanı | Derecesi | Kadro Adedi | Kadro Adedi | Toplam |
| GİH | Bölge Müdürü | 1 | 1 | – | 1 |
| GİH | Grup Müdürü | 2 | 3 | – | 3 |
| GİH | Şube Müdürü | 2 | 2 | – | 2 |
| GİH | Uzman | 5 | 3 | – | 3 |
| GİH | Şef | 5 | 1 | – | 1 |
| GİH | İktisatçı | 1 | 2 | 1 | 3 |
| GİH | İktisatçı | 3 | 3 | 1 | 4 |
| GİH | İktisatçı | 6 | 3 | – | 3 |
| GİH | İşletmeci | 1 | 1 | – | 1 |
| GİH | İşletmeci | 3 | 2 | – | 2 |
| GİH | İşletmeci | 6 | 2 | – | 2 |
| GİH | Memur | 6 | 3 | – | 3 |
| GİH | Sekreter | 6 | 1 | 1 | 2 |
| GİH | Memur | 7 | 2 | 1 | 3 |
| GİH | Bilgisayar İşletmeni | 9 | 3 | – | 3 |
| GİH | Şoför | 9 | 4 | – | 4 |
| THS | Jeolog | 2 | 1 | – | 1 |
| THS | Mühendis | 1 | 2 | – | 2 |
| THS | Mühendis | 2 | 2 | – | 2 |
| THS | Şehir Bölge Plancısı | 2 | 2 | – | 2 |
| THS | Mimar | 2 | 1 | – | 1 |
| THS | Mühendis | 3 | 3 | – | 3 |
| THS | Tekniker | 3 | 2 | – | 2 |
| THS | Mühendis | 4 | 3 | – | 3 |
| THS | Sürveyan | 4 | 2 | – | 2 |
| THS | Mühendis | 6 | 6 | – | 6 |
| THS | Teknisyen | 6 | 3 | – | 3 |
| THS | İstatistikçi | 3 | 1 | – | 1 |
| THS | İstatistikçi | 5 | 1 | – | 1 |
| THS | Endüstri Mühendisi | 2 | 2 | – | 2 |
| THS | Endüstri Mühendisi | 6 | 2 | – | 2 |
| THS | Yöneylem Araştırmacısı | 2 | 1 | 1 | 2 |
| THS | Yöneylem Araştırmacısı | 6 | 1 | 1 | 2 |
| THS | Teknik Ressam | 6 | 2 | – | 2 |
| YHS | Hizmetli | 10 | 2 | 2 | 4 |
| YHS | Hizmetli | 12 | 4 | 2 | 6 |
| YHS | Bekçi | 12 | 3 | – | 3 |
| Toplam | 82 | 10 | 92 |
SIRA SAYISI 408 İN SONU