Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 568)
Sağlık
Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon)
Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ve Sağlık, Aile,
Çalışma ve Sosyal İşler ve Plan ve Bütçe
Komisyonları
Raporları (1/789)
|
T.C. |
|
|
Başbakanlık |
7.12.2000 |
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-141/6127 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sağlık
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 13.10.2000
tarihinde kararlaştırılan “Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile
Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında
Kanun ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Bilindiği gibi Türkiye çapında tüm hastanelerde
vardiyalı sisteme geçilmiş olup, hastaneler 24 saat hizmet vermektedir. Ancak,
sağlık personelinin bu özverili çalışmalarına karşılık hak ettikleri ücreti
aldıkları söylenemez. İnsan hayatı gibi çok önemli bir konuda hizmet veren bu
personelin maaşlarında yapılacak iyileştirmelerin hizmetin kalitesini de
artıracağı ve personeli olumlu yönde motive edeceği yadsınamaz.
Yukarıda izah ettiğimiz gerekçelerle hazırlanan Tasarı
ile; vardiyalı çalışma sistemi uygulanan hastanelerde, yoğun bakım, yanık,
diyaliz, ameliyathane ve acil serviste çalışan sağlık personeli ile muayenehane
açmayan hastane başhekimlerine döner sermaye gelirlerinden yapılacak ödeme
tutarları artırılmaktadır.
Diğer taraftan, kaynak israfını önlemek üzere her ilde
bir adet döner sermaye işletmesi kurulması ve il düzeyindeki mevcut döner
sermaye işletmelerinin birleştirilmesi hükme bağlanmıştır. Ancak, büyük illerde
gerek görüldüğünde birden fazla döner sermaye işletmesi kurulabilecektir.
Ayrıca, mevcut sağlık personeli açığını kapatmak üzere
(9110) adet kadro ihdas edilmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile, vardiyalı çalışma sistemi
uygulanan hastanelerde, yoğun bakım, yanık, diyaliz, ameliyathane ve acil
serviste çalışan sağlık personeli ile muayenehane açmayan hastane
başhekimlerine döner sermaye gelirlerinden yapılabilecek ödeme tutarları
artırılmaktadır. Ayrıca, eğitim hastaneleri ve en az 100 yatağa sahip
hastanelerde özel sağlık hizmetleri verilebilmesine olanak tanınmaktadır.
Madde 2. – Madde ile, 209 sayılı Kanuna iki madde
eklenmektedir.
600 dolayındaki sağlık kurum ve kuruluşunda döner
sermaye işletmesi bulunmaktadır. Bunlara ilaveten birinci basamak sağlık
hizmeti sunan 18 000 (onsekizbin) dolayındaki sağlık kurum ve kuruluşunun Ana
Çocuk Sağlığı, Sağlık Ocağı ve Halk Sağlığı Laboratuvarları gibi her birinde
döner sermaye işletmesi kurulması ve her birine ayrı bir saymanlık hizmeti
verilmesi, bu kurum ve kuruluşlarda ilave araç, gereç, donanım ve personel
harcamasına meydan verecek şekilde kıt olan kamu kaynaklarının israfına neden
olacağı gibi, bu işletmelerde istihdam edilecek malî mevzuata hâkim nitelikli
personel teminini de imkânsız hale getirecektir. Belirtilen nedenlerle; sözü
edilen kurum ve kuruluşlarının il düzeyinde birleştirilmesinde zorunluluk
görülmektedir.
1050 Sayılı Muhasebei Umumiye Kanununun 16 ncı maddesi
ve 178 sayılı Maliye Bakanlığının Teşkilâtı ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin 11 inci maddesi uyarınca, saymanlık kurma veya kapatma
yetkisi Maliye Bakanlığına verilmiş olup, genel bütçeli daire ve katma bütçeli
idarelerde saymanlık hizmetleri Maliye Bakanlığına bağlı saymanlıklar
tarafından yürütülmektedir.
Diğer taraftan birleştirme sonucu ortaya çıkacak iş
yükü de göz önüne alındığında saymanlık hizmetlerinin, yeterli muhasebe eğitimi
almış, malî mevzuat yönünden gerekli bilgiye sahip ve saymanlık görevinin
gerektirdiği nitelikleri taşıyan görevliler tarafından yürütülmesi gerekli ve
zorunlu görülmektedir. Bu nedenle; genel bütçeli daire ve katma bütçeli
idarelerde olduğu gibi saymanlık hizmetlerinin Maliye Bakanlığı bünyesinde
yetişmiş deneyimli saymanlar tarafından yürütülmesi yerinde olacaktır. Ek 2 nci
madde ile, bu hususlara ilişkin düzenlemeler yapılmaktadır.
Ek 3 üncü madde ile, personel ihtiyacını karşılamak
üzere 9110 adet kadro ihdas edilmektedir.
Geçici Madde 1. – Madde ile, bu Kanun ile 209 sayılı
Kanuna eklenen ek 2 nci maddede öngörülen döner sermaye işletmelerinin
birleştirme ve kuruluş işlemlerinin 31.12.2001 tarihine kadar
gerçekleştirilmesi öngörülmektedir.
Madde 3. – Yürürlük maddesidir.
Madde 4. –Yürütme maddesidir.
Sağlık, Aile,
Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal |
15.12.2000 |
|
İşler Komisyonu |
|
|
Esas No.: 1/789 |
|
|
Karar No.: 6 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sağlık Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca
7.12.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve
14.12.2000 tarihinde Tali Komisyon olarak Komisyonumuza, Esas Komisyon olarak
Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilen, “Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık
Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye
Hakkında Kanun ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 15.12.2000 tarihinde yaptığı 3 üncü
yasama yılının 6 ncı birleşiminde, Hükümeti temsilen Sağlık Bakanı
başkanlığında Sağlık Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı temsilcilerinin
katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Tasarı ile; vardiyalı çalışma sistemi uygulanan
hastanelerde, yoğun bakım, yanık, diyaliz, ameliyathane ve acil serviste
çalışan sağlık personeli ile muayenehane açmayan hastane başhekimine döner
sermaye gelirlerinden yapılacak ödeme tutarları artırılmakta, ayrıca her ilde
bir döner sermaye işletmesi kurulması, gerekli görüldüğünde ise büyük illerde
birden fazla döner sermaye işletmesi kurulabilmesi sağlanmaktadır. Tasarı ile
ayrıca, Sağlık Bakanlığı personel ihtiyacını karşılamak amacıyla 190 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnameye eklenmek üzere 9110 adet kadro ihdas edilmektedir.
Komisyon toplantısında Tasarının geneli üzerinde
yapılan görüşmelerde, Komisyon üyeleri-mizin büyük çoğunluğu tarafından Tasarı
ve gerekçesi kabul edilmiş ve yapılan görüşmelerin ardından maddelerine
geçilmiştir.
Tasarının çerçeve 1 inci maddesinin görüşülmesi
sırasında Komisyon üyeleri tarafından bir sözlü öneri gündeme gelmiştir. Bu
öneri ile, çerçeve 1 inci madde ile 209 sayılı Kanuna eklenen “b” bendine
“yoğun bakım” ibaresinden sonra gelmek üzere “doğumhane, yeni doğan, süt
çocuğu” ibareleri”nin eklenmesi istenmiş ve kabul edilmiştir. Bu anlamda madde
bu şekliyle yeniden düzenlenmiştir.
Çerçeve 2 nci madde üzerinde verilen önergenin kabul
edilmesi ile sosyal güvencesi olmayanlardan ücret alınmayacağı ve sosyal
güvenlik kurumlarına tabi olanlardan ise bağlı olduğu sosyal güvenlik
kuruluşundan tahsil edilmek üzere ücret alınacağına ilişkin önerge de kabul
edilmiş ve madde bu şekliyle yeniden düzenlenmiştir.
Kanun Tasarısına konu olan 209 sayılı Kanunun adı,
“Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme
(Rehabilitasyon)Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun”dur. Verilen
önergenin kabul edilmesiyle Tasarıya bir madde eklenmiştir. Bu anlamda 209
sayılı Kanunun başlığında ve maddelerinde geçen “Sağlık ve Sosyal Yardım
Bakanlığı” ibarelerinin “Sağlık Bakanlığı” olarak değiştirilmesi sağlanmış,
sonraki maddeler bu doğrultuda teselsül ettirilmiştir.
Tasarının yürürlüğe ilişkin 3 üncü maddesi 4 üncü madde
olarak aynen ve yürütmeye ilişkin 4 üncü maddesi 5 inci madde olarak aynen
kabul edilmiştir.
Raporumuz Plan ve Bütçe Komisyonuna sunulmak üzere
saygıyla arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Ertuğrul Kumcuoğlu |
Prof. Dr. Hasan Basri Üstünbaş |
Ali
Kemal Başaran |
|
Aydın |
Kayseri |
Trabzon |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Sebahat Vardar |
Mehmet Zeki Okudan |
Mahfuz
Güler |
|
Bilecik |
Antalya |
Bingöl |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ersoy Özcan |
Orhan Şen |
Nurettin Dilek |
|
Bolu |
Bursa |
Diyarbakır |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Sacit Günbey |
Ali Ahmet Ertürk |
İbrahim Konukoğlu |
|
Diyarbakır |
Edirne |
Gaziantep |
|
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
|
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Turhan Alçelik |
Ali Emre Kocaoğlu |
Perihan Yılmaz |
|
Giresun |
İstanbul |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Erol Karan |
İlhan
Aküzüm |
Mükremin Taşkın |
|
Karabük |
Kars |
Nevşehir |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Doğan Baran |
Ahmet Demircan |
Reşat Doğru |
|
Niğde |
Samsun |
Tokat |
|
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
Mesut Türker |
|
|
|
Yozgat |
|
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONU
BAŞKANLIĞINA
MUHALEFET
ŞERHİMİZDİR
Görüşülmekte olan Yasa Tasarısında;
1 inci basamak sağlık hizmeti veren sağlık ocaklarında
ayaktan teşhis ve tedavi hizmetlerinin
döner sermaye kapsamına alınarak ücretli olmasına, kırsal alandaki
sağlık ocaklarında yeterli alt yapı (röntgen, laboratuvar, personel)
oluşmadığından fayda yerine zarar getirecektir.
|
Doğan Baran |
İbrahim Konukoğlu |
Prof. Dr. Sacit Günbey |
|
Niğde |
Gaziantep |
Diyarbakır |
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
|
21.12.2000 |
|
|
Esas No.: 1/789 |
|
|
|
|
Karar No.: 12 |
|
|
|
TÜRKİYE BÜYÜK
MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sağlık Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca
7.12.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 14.12.2000 tarihinde tali
komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna, esas
komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen, “Sağlık Bakanlığına Bağlı
Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon)Tesislerine Verilecek Döner
Sermaye Hakkında Kanun ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 16.12.2000 tarihinde yapmış olduğu 17
nci birleşimde, Hükümeti temsilen Sağlık Bakanı Osman Durmuş ile Sağlık
Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ile
Devlet Personel Başkanlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip
görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, ülkemizde Sağlık Bakanlığına bağlı
hastanelerde vardiyalı sistem uygulanmak suretiyle 24 saat hizmet verme imkânı
sağlanmış, ancak bu kurumlarda çalışan sağlık personelinin özlük hakları
hizmetin kalitesinin yükseltilmesi yönünden yeterince motive edici bir hale
getirilememiştir. Bu nedenle sağlık personelinin özlük haklarının
iyileştirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Tasarı ile, sağlık personelinin
ücretlerine katkıda bulunmak üzere vardiyalı çalışma sisteminin uygulandığı
hastanelerde, yoğun bakım, yanık, diyaliz, ameliyathane ve acil serviste
çalışan sağlık personeli ile özel muayenehanesi olmayan hastane başhekimlerine
döner sermayeden yapılacak ödeme tutarının artırılması, kaynak israfının
önlenmesi için her ilde tek bir döner sermaye kurulması, büyük şehirlerde
ihtiyaç halinde birden fazla döner sermayenin kurulabilmesine imkân tanınması
amaçlanmaktadır. Bunun yanında, Sağlık Bakanlığına bağlı döner sermayelerin
sağlık personeli ihtiyacının bir ölçüde de olsa giderilebilmesi amacıyla kadro
tahsisi öngörülmektedir.
Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan
görüşmelerde:
–Tasarının, sağlık personelinin ücretlerine ilişkin
sorunların giderilmesi yolunda geçici bir çözüm getirmekle birlikte olumlu
karşılandığı, ancak, sözkonusu personelin ücretlerinin iyileştirilmesinin tüm
kamu çalışanlarını kapsayacak bir ücret reformu içinde düşünülmesinin daha
yararlı olacağı,
– Devlet hastanelerinde başlatılan vardiyalı çalışma
uygulamasının takdirle karşılandığı, bu uygulama ile gerek mesai saatleri
içinde, gerekse mesai saatleri dışında sağlık personelinin daha verimli bir
şekilde çalıştırıldığı, ayrıca vatandaşın da daha geniş bir zaman dilimi içinde
sağlık hizmetlerinden yararlanabildiği ve hekim seçme imkânına kavuştuğu,
– Vardiyalı
çalışan personelin, ekstra çalışmalarının ücretlerinde yapılacak iyileştirmeler
ile teşvik edilmesinin yararlı bir uygulama olacağı,
– Getirilen düzenlemenin sağlık personelinin özlük
haklarında belli bir iyileştirme öngörmekle birlikte kalıcı ve kapsamlı bir
çözüm içermediği, esasen hastanelerin sağlık işletmeleri haline
dönüştürülmeleri suretiyle gerek sağlık hizmetlerinin, gerekse personelin özlük
haklarının daha üst düzeylere çıkarılabileceği, bu bakımdan sağlık
politikasının genel sağlık sigortasını ve rekabeti de kapsayacak şekilde
yeniden ele alınmasında yarar görüldüğü,
– Personelin döner sermaye ve benzeri kaynaklardan
sağladığı yan ödemelerin asıl maaşı geçmesi halinde, “alınan ücretin hizmetin
ve görevin bir karşılığı olduğu” ilkesinden uzaklaşılacağı, bu hususa dikkat
edilmesi ve asıl ücret-yan ödeme dengesinin buna göre belirlenmesi gerektiği,
– Ülkemizde döner sermaye sisteminin mutlaka gözden
geçirilmesi gerektiği, bir yandan fon sistemi tasfiye edilirken, diğer yandan
döner sermayelerin yaygınlaştırılmasının çelişkili bir uygulama olduğu,
“bütçenin birliği” ilkesinden uzaklaşmayı doğuracak uygulamaların teşvik
edilmemesi gerektiği,
– Döner sermayelerin; piyasa koşullarında yürütülemeyen
hizmetlerin yürütülmesi ve kamu kuruluşlarının atıl kapasitelerinin
değerlendirilmesi amacıyla kurulan hizmet birimleri olması gerektiği, oysa
günümüzde bu işletmelerin personele ilave ücret sağlamaya yönelik işletmeler
haline dönüştüğü,
– Kadro unvanlarında yeni bir düzenlemeye gidilerek,
günümüzde işlevini büyük ölçüde yitiren unvanların ve kadroların
kaldırılmasının, çağdaş gelişmelere uygun yeni kadrolar ihdas edilmesinin
gerekli olduğu, esasen özel sektörden satın alınabilecek hizmetler için kadro
tahsisinden vazgeçilmesi gerektiği,
– Ücreti döner sermayeden karşılanmak üzere kadro ihdas
edilmesinin yanlış bir uygulama olacağı, mevcut personel rejimi içerisinde
döner sermayelerin kadro ihtiyaçlarının giderilebileceği, bu türlü
uygulamaların mevcut sorunları daha da içinden çıkılmaz bir hale getirdiği,
– Hastanelere bağlı döner sermayelerin birleştirilmesi
ve il bazında tek bir döner sermaye kurulmasına ilişkin düzenlemelerin olumlu
karşılandığı, ancak birleştirmeler sırasında ortaya çıkabilecek sorunlara
şimdiden tedbir alınmasının yararlı olacağı,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben Hükümet adına
yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
– Tasarının, hastanelerde vardiyalı çalışma sistemine
geçilmesine paralel olarak sağlık personelinin ücret yönünden teşviki suretiyle
hizmet kalitesinin artırılması, atıl kapasitenin değerlendirilmesi ve
vatandaşın daha geniş bir zaman diliminde sağlık hizmetlerinden yararlanmasını
sağlamaya yönelik olduğu, ayrıca döner sermaye sisteminin daha sağlıklı
işlemesine ve bunların ihtiyacı olan ve ücretleri döner sermayelerce
karşılanacak olan kadroların ihdasına ilişkin düzenlemeleri içerdiği,
– Sağlık Bakanlığına en son tahsis edilen kadroların
kalkınmada öncelikli illerde çalıştırılmak üzere tahsis edildiği, oysa diğer
illerimizde de personel sıkıntısı çekildiği, bu nedenle kadro ihdasına gerek
duyulduğu, bu kadroların önemli bir kısmının kadro tanımları yapılmamış olan
tıbbi sekreterler için talep edildiği, ayrıca hastanelerde tam otomasyona
geçilmesi ile teknik personele duyulan ihtiyacın arttığı, diğer taraftan
ücretler düşük olduğu için emekliliği gelen personelin hemen emekliye
ayrıldığı, bunun da Bakanlığın kadro ihtiyacını artırdığı,
– Döner sermayeden ücret alarak çalıştırılacak personel
için ihdası öngörülen kadrolara ilişkin endişelerin yersiz olduğu, sözkonusu
personelin ancak ücret ödeyebilecek geliri olan döner sermayelerde
çalıştırılacağı,
– Tasarının, döner sermayeden personele yapılan ek
ödemeler konusunda, daha yoğun çalışan personelin gözetilmesi ve motive
edilmesi amacını taşıdığı, hastanelerde vardiyalı sisteme geçilmesi ile
doktorların ve diğer sağlık personelinin iş yükünün arttığı, mesai saatlari
dışında yürütecekleri hizmetlerden elde edilen gelirlerin döner sermayeye
kaydedilerek personele çalışmalarına göre dağıtılacağı,
– Vardiyalı çalışma uygulamasında, ilave ücret sistemi
ile mesai saatleri dışında yapılacak fazla çalışmaların teşvik edileceği,
hekimlerin hastanede daha uzun süre hizmet vermelerinin sağlanacağı, tam gün
çalışmanın gerçekleştirileceği,
– Hekimlerin yapacakları ameliyat ve bakacakları hasta
sayısında standartların oluşturulacağı, standardı aşan hekimlere döner
sermayeden ilave ödeme yapılacağı,
– Tasarı ile Sağlık Bakanlığına bağlı döner sermayelere
ilişkin yeni bir düzenleme getirilmediği, sadece döner sermayeden dağıtılacak
paylarda çalışanların teşvik edileceği, halen döner sermaye gelirlerinin
yarısının bütçeye gelir kaydedildiği, diğer yarısının da personele ödenen
paylar ile teçhizat yenileme, bakım, onarım için harcandığı, uygulamada döner
sermayeden personele verilen payların, gelirlerin % 30-35’ini aşmadığı,
İfade edilmiştir.
Tümü üzerindeki görüşmelerden sonra Tasarı ve gerekçesi
Komisyonumuzca da benimsenerek Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler
Komisyonunun kabul ettiği metin de dikkat alınmak suretiyle, maddelerin
görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
– Çerçeve 1 inci maddesi, bu madde ile 209 sayılı
Kanunun 5 inci maddesine eklenmesi öngörülen fıkranın, (b) bendine; “...yoğun
bakım...” ibaresinden sonra gelmek üzere “...doğumhane, yeni doğan, süt
çocuğu...” ibarelerinin eklenmesi ve madde çerçevesinde yer alan 209 sayılı
Kanunun adının düzeltilmesi suretiyle,
– Çerçeve 2 nci maddesi; madde çerçevesinin kanun
tekniğine uygun olarak yeniden düzenlenmesi, Geçici 1 inci maddenin 209 sayılı
Kanuna eklenmesi gerekli görüldüğünden, anılan maddenin çerçeve 3 üncü maddeye
bağlanması ve numarasının “geçici madde 2” olarak teselsül ettirilmesi, maddeye
bağlı ek 2 nci maddenin birinci fıkrasının, bir defaya mahsus yapılacak bir
işlemi öngörmesi nedeniyle geçici 2 nci maddeye birinci fıkra olarak taşınması
ve taşınan fıkraya “...döner sermayeli işletmelerden...” ibaresini takiben
“1999 yılı gayri safi gelirleri 1 trilyon liranın altında olanlar” ibaresinin
eklenmesi ve yeni geçici 2 nci maddede yer alan “31.12.2001” tarihinin
“31.12.2002” olarak değiştirilmesi ve bu fıkranın maddeye taşınan fıkra
nedeniyle ikinci fıkra olarak düzenlenmesi, maddeye bağlı ek 3 üncü madde,
madde numarasının “geçici madde 3”olarak değiştirilmesi suretiyle,
–209 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında
yer alan “...muhasiplerin tayini Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığının teklifi
üzerine Maliye Bakanlığınca ve...” ibaresinin çıkarılmasını ve sözkonusu
Kanunda geçen “Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı” ibarelerinin “Sağlık
Bakanlığı” şeklinde değiştirilmesini öngören bir düzenlemenin metne yeni 4 üncü
madde olarak eklenmesi,
– Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü maddeleri
ise metne ilave edilen maddeler nedeniyle 5 ve 6 ncı maddeler olarak aynen,
kabul edilmiştir.
Ayrıca, Tasarının başlığı, içeriğinde yapılan
değişikliğe paralel olarak yeniden düzenlenmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Metin Şahin |
Hayrettin Özdemir |
Nihat Gökbulut |
|
Antalya |
Ankara |
Kırıkkale |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
Dengir Mir Mehmet
Fırat |
Gaffar Yakın |
|
Bartın |
Adıyaman |
Afyon |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
M. Zeki Sezer |
Cengiz Aydoğan |
M. Güven Karahan |
|
Ankara |
Antalya |
Balıkesir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hüseyin Arabacı |
Necati Yöndar |
Hayati Korkmaz |
|
Bilecik |
Bingöl |
Bursa |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Oğuz Tezmen |
Hakkı Duran |
Hüseyin Karagöz |
|
Bursa |
Çankırı |
Çankırı |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Aslan Polat |
Metin Kalkan |
Mehmet Dönen |
|
Erzurum |
Hatay |
Hatay |
|
(Muhalefet şerhim
ektedir) |
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Masum Türker |
Hasan Çalış |
Arslan Aydar |
|
İstanbul |
Karaman |
Kars |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Serdaroğlu |
Necdet Tekin |
Kemal Köse |
|
Kastamonu |
Kırklareli |
Kocaeli |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ahmet Derin |
Süleyman Çelebi |
Metin Ergun |
|
Kütahya |
Mardin |
Muğla |
|
(Muhalefet şerhim
ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ş. Ramis Savaş |
Cevat Ayhan |
Mehmet Çakar |
|
Sakarya |
Sakarya |
Samsun |
|
|
(Muhalefet şerhim
eklidir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kemal Kabataş |
Lütfi Ceylan |
Bekir Gündoğan |
|
Samsun |
Tokat |
Tunceli |
|
|
Üye |
|
|
|
Evliya Parlak |
|
|
|
Hakkâri |
|
|
|
|
|
MUHALEFET ŞERHİ
Sağlık Bakanlığı döner sermaye kuruluşlarının
düzenlenmesi ile ilgili 1/789 sayılı kanun tasarısı hakkında muhalefet
şerhidir.
1. Tasarı, sağlık personelinin ücretlerinin düşüklüğü
sebebiyle son günlerde ortaya koydukları yürüyüş ve boykot gibi protestolarının
tesiri altında getirilmiştir. Sağlık personelinin talebi, ücretlerinin
iyileştirilmesidir. Tasarı sadece döner sermayede çalışanlar için iyileştirme
getirmektedir. Bir kısım personelin mağduriyeti devam edecektir.
Tasarı geri çekilip, sayısı 3000 mertebesindeki döner
sermaye kurumları için genel bir düzenleme getirilmelidir. Sağlık hizmetleri
dışında çalışan döner sermayeler için de günün ihtiyaçlarına uygun düzenleme getirilmelidir.
Üniversitelerdeki araştırma ve geliştirme kapasiteleri döner sermaye
mevzuatındaki engelleyici, teşvikten uzak hükümler sebebi ile
kullanılamamaktadır.
2. Öncelikle sağlık personeli için normal ücretlerin
makul seviyeye yükseltilmesi gerekir. Döner sermaye geliri ilave bir teşvik
unsuru olarak dağıtılabilir.
3. Getirilen değişiklikle döner sermaye gelirlerinden
sağlık personelinin ücretinin ne nispette artacağına ait bir hesap ortaya
koyulamamıştır.
4. Döner sermayede istihdam edilmek üzere getirilen 9
110 kadro ihtiyaca uygun değildir. Nerede kullanılacağı belli değildir. Döner
sermayede sağlık personeli istihdamı doğru değildir. Bu personel Sağlık
Bakanlığı personeli olarak istihdam edilmelidir.
Veri hazırlama, programcı olarak getirilen 800 kadro ve
750 şoför kadrosu gereksizdir. Hizmet kiralanmasına gidilmelidir.
16.12.2000
|
Ahmet Derin |
Aslan Polat |
Cevat Ayhan |
|
Kütahya |
Erzurum |
Sakarya |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
SAĞLIK BAKANLIĞINA BAĞLI SAĞLIK KURUMLARI
İLE ESENLENDİRME (REHABİLİTASYON) TESİSLERİNE VERİLECEK DÖNER SERMAYE HAKKINDA
KANUN VE 190 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. – 4.1.1961 tarihli ve 209 sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı
Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon)Tesislerine Verilecek Döner
Sermaye Hakkında Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden; o
birimde görevli yardımcı hizmetler ve yardımcı sağlık hizmetleri sınıfına dahil
personele bunların bir yılda alacakları aylık (ek gösterge dahil)
yan ödeme ve
her türlü tazminat
(makam ve temsil tazminatı hariç) tutarının % 80’ini, diğer personele
ise % 100’ünü aşmamak üzere ek ödeme yapılabilir.
Ancak uygulanacak oranlar;
a)Vardiyalı çalışma sistemi uygulanan hastanelerde normal günlük çalışma
saatleri dışında ikinci vardiyada yürütülen hizmetler kapsamında fiilen
çalışılan günler için % 30’una,
b) Yoğun bakım, yanık, diyaliz, ameliyathane ve acil serviste çalışan
sağlık personeline (tabipler hariç, anestezi uzman ve asistanları dahil) %
50’sine,
c)Muayenehane açmayan hastane başhekimlerine % 200’üne,
Kadar fazlasıyla tespit edilebilir. Bu şekilde yapılacak ek ödemelerin
oran, esas ve usulleri Sağlık Bakanlığınca belirlenir.
Sağlık Bakanlığı talep ve hizmet özelliklerini dikkate alarak eğitim
hastaneleri ve en az 100 yatağa sahip hastanelerde şef, şef yardımcısı ve
uzmanlar tarafından acil vakalar hariç olmak ve saat 16.00’dan önce olmamak
üzere mesai saatleri dışında özel sağlık hizmetleri verebilir. Bu hizmetlerden
elde edilen ücretler döner sermayeye gelir kaydedilir. Bu hizmetlerde görev
alacak personele döner sermayeden yapılacak ek ödemelerin oranı, esas ve usulleri
ile hizmet ücret tarifesi Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık
Bakanlığınca belirlenir.
Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden, o birimde
görevli personele yapılacak ek ödeme toplamı, (ilgili birimin cari yıldaki)
döner sermaye gelirinin % 50’sini aşamaz.”
MADDE 2. – 209 sayılı Kanuna aşağıdaki maddeler eklenmiştir.
“EK MADDE 2. – Sağlık Bakanlığına bağlı il düzeyindeki mevcut döner
sermayeli işletmeler birleştirilir ve birinci basamak sağlık hizmeti sunan
kurum ve kuruluşlardaki Ana Çocuk Sağlığı, Sağlık Ocağı ve Halk Sağlığı
Laboratuvarları gibi koruyucu sağlık hizmetleri dışında kalan tedavi
hizmetlerini de kapsamak üzere her ilde bir adet döner sermayeli işletme
kurulur. Büyük illerde Sağlık Bakanlığının teklifi ve Maliye Bakanlığının uygun
görüşü üzerine birden fazla döner sermaye işletmesi kurulabilir.
Sağlık Bakanlığınca bu şekilde kurulacak döner sermaye işletmelerinin
saymanlık hizmetleri, Maliye Bakanlığınca kurulacak döner sermaye saymanlığı ve
Maliye Bakanlığınca atanacak sayman ve saymanlık personeli tarafından
yürütülür. Maliye Bakanlığınca kadro tahsis edilerek atama yapılıncaya kadar
saymanlık işlemlerinin bir aksamaya meydan verilmeden yürütülebilmesi için
Sağlık Bakanlığınca sayman dışında yeteri kadar personel görevlendirilerek
saymanlık hizmeti yürütülür.
EK MADDE 3. – Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek,
190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı cetvelin Sağlık
Bakanlığına ait bölümüne eklenmiştir.”
GEÇİCİ MADDE 1. – Bu Kanun ile 209 sayılı Kanuna eklenen ek 2 nci
maddenin birinci fıkrasında öngörülen birleştirme ve kuruluş işlemleri
31.12.2001 tarihine kadar gerçekleştirilir.
MADDE 3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. |
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
M. C. Ersümer |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
R. K. Yücelen |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı V. |
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
H. H. Özkan |
|
Millî Savunma
Bakanı |
İçişleri Bakanı
V. |
Dışişleri Bakanı |
|
S. Çakmakoğlu |
S. Oral |
İ. Cem |
|
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim
Bakanı |
Bayındırlık ve
İskân Bakanı |
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
|
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
Çalışma ve Sos.
Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret
Bakanı |
En. ve Tab. Kay.
Bakanı |
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
M. C. Ersümer |
|
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
Çevre Bakanı |
|
|
|
F. Aytekin |
|
TASARIYA EKLİ LİSTE
(1) SAYILI LİSTE
KURUMU : SAĞLIK
BAKANLIĞI
TEŞKİLÂTI :
DÖNER SERMAYE
İHDAS EDİLEN KADROLARIN
|
|
|
|
Serbest |
Tutulan |
|
|
|
|
|
|
Kadro |
Kadro |
Kadro |
|
|
|
|
Sınıfı |
Unvanı |
Derecesi |
Adedi |
Adedi |
Toplam |
|
|
|
SH |
Hemşire |
9 |
6 000 |
– |
6 000 |
|
|
|
SH |
Sağlık
Memuru |
9 |
1 000 |
– |
1 000 |
|
|
|
AH |
Avukat |
5 |
10 |
– |
10 |
|
|
|
GİH |
Memur |
10 |
200 |
– |
200 |
|
|
|
GİH |
Memur |
11 |
150 |
– |
150 |
|
|
|
GİH |
Memur |
12 |
150 |
– |
150 |
|
|
|
GİH |
Programcı |
5 |
15 |
– |
15 |
|
|
|
GİH |
Programcı |
6 |
15 |
– |
15 |
|
|
|
GİH |
Programcı |
7 |
20 |
– |
20 |
|
|
|
GİH |
Çözümleyici |
5 |
15 |
– |
15 |
|
|
|
GİH |
Çözümleyici |
6 |
15 |
– |
15 |
|
|
|
GİH |
Çözümleyici |
7 |
20 |
– |
20 |
|
|
|
GİH |
Veri
Hazırlama ve Kontrol İşletmeni |
9 |
400 |
– |
400 |
|
|
|
GİH |
Veri
Hazırlama ve Kontrol İşletmeni |
10 |
400 |
– |
400 |
|
|
|
GİH |
Şoför |
10 |
200 |
– |
200 |
|
|
|
GİH |
Şoför |
11 |
250 |
– |
250 |
|
|
|
GİH |
Şoför |
12 |
250 |
– |
250 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM |
|
|
9 110 |
|
|
9 110 |
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METNE EKLİ LİSTE
(1) SAYILI LİSTE
KURUMU :
SAĞLIK BAKANLIĞI
TEŞKİLÂTI :
DÖNER SERMAYE
İHDAS EDİLEN KADROLARIN
|
|
|
|
Serbest |
Tutulan |
|
|
|
|
|
|
Kadro |
Kadro |
Kadro |
|
|
|
|
Sınıfı |
Unvanı |
Derecesi |
Adedi |
Adedi |
Toplam |
|
|
|
SH |
Hemşire |
9 |
6 000 |
– |
6 000 |
|
|
|
SH |
Sağlık
Memuru |
9 |
1 000 |
– |
1 000 |
|
|
|
AH |
Avukat |
5 |
10 |
– |
10 |
|
|
|
GİH |
Memur |
10 |
200 |
– |
200 |
|
|
|
GİH |
Memur |
11 |
150 |
– |
150 |
|
|
|
GİH |
Memur |
12 |
150 |
– |
150 |
|
|
|
GİH |
Programcı |
5 |
15 |
– |
15 |
|
|
|
GİH |
Programcı |
6 |
15 |
– |
15 |
|
|
|
GİH |
Programcı |
7 |
20 |
– |
20 |
|
|
|
GİH |
Çözümleyici |
5 |
15 |
– |
15 |
|
|
|
GİH |
Çözümleyici |
6 |
15 |
– |
15 |
|
|
|
GİH |
Çözümleyici |
7 |
20 |
– |
20 |
|
|
|
GİH |
Veri
Hazırlama ve Kontrol İşletmeni |
9 |
400 |
– |
400 |
|
|
|
GİH |
Veri
Hazırlama ve Kontrol İşletmeni |
10 |
400 |
– |
400 |
|
|
|
GİH |
Şoför |
10 |
200 |
– |
200 |
|
|
|
GİH |
Şoför |
11 |
250 |
– |
250 |
|
|
|
GİH |
Şoför |
12 |
250 |
– |
250 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM |
|
|
9 110 |
|
|
9 110 |
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METNE EKLİ LİSTE
TASARIYA EKLİ (1) SAYILI LİSTE PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNCA
AYNEN KABUL EDİLMİŞTİR.
SAĞLIK, AİLE,
ÇALIŞMA VE SOSYAL
İŞLER KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
SAĞLIK BAKANLIĞINA BAĞLI SAĞLIK KURUMLARI
İLE ESENLENDİRME (REHABİLİTASYON) TESİSLERİNE VE-RİLECEK DÖNER SERMAYE HAKKINDA
KANUN VE 190 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TASARISI
MADDE 1. – 4.1.1961 tarihli ve 209 sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı
Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon)Tesislerine Verilecek Döner
Sermaye Hakkında Kanunun 5 inci
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki
fıkralar eklenmiştir.
“Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden; o
birimde görevli yardımcı hizmetler ve yardımcı sağlık hizmetleri sınıfına dahil
personele bunların bir yılda alacakları aylık (ek gösterge dahil) yan ödeme ve
her türlü tazminat (makam ve temsil tazminatı hariç) tutarının % 80’ini, diğer
personele ise % 100’ünü aşmamak üzere ek ödeme yapılabilir.
Ancak uygulanacak oranlar;
a)Vardiyalı çalışma sistemi uygulanan hastanelerde normal günlük çalışma
saatleri dışında ikinci vardiyada yürütülen hizmetler kapsamında fiilen
çalışılan günler için % 30’una,
b) Yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz,
ameliyathane ve acil serviste çalışan sağlık personeline (tabipler hariç,
anestezi uzmanı ve asistanları dahil) % 50’sine,
c)Muayenehane açmayan hastane başhekimlerine % 200’üne,
Kadar fazlasıyla tespit edilebilir. Bu şekilde yapılacak ek ödemelerin
oran, esas ve usulleri Sağlık Bakanlığınca belirlenir.
Sağlık Bakanlığı talep ve hizmet özelliklerini dikkate alarak eğitim
hastaneleri ve en az 100 yatağa sahip hastanelerde şef, şef yardımcısı ve
uzmanlar tarafından acil vakalar hariç olmak ve saat 16.00’dan önce olmamak
üzere mesai saatleri dışında özel sağlık hizmetleri verebilir. Bu hizmetlerden
elde edilen ücretler döner sermayeye gelir kaydedilir. Bu hizmetlerde görev
alacak personele döner sermayeden yapılacak ek ödemelerin oranı, esas ve
usulleri ile hizmet ücret tarifesi Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine
Sağlık Bakanlığınca belirlenir.
Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden, o birimde
görevli personele yapılacak ek ödeme toplamı, (ilgili bi-rimin cari yıldaki)
döner sermaye gelirinin % 50’sini aşamaz.”
MADDE 2. – 209 sayılı Kanuna aşağıdaki maddeler eklenmiştir.
“EK MADDE 2. – Sağlık Bakanlığına bağlı il düzeyindeki mevcut döner
sermayeli işletmeler birleştirilir ve birinci basamak sağlık hizmeti sunan
kurum ve kuruluşlardaki Ana Çocuk Sağlığı, Sağlık Ocağı ve Halk Sağlığı
Laboratuvarları gibi koruyucu sağlık hizmetleri dışında kalan tedavi
hizmetlerini de kapsamak üzere her ilde bir adet döner sermayeli işletme
kurulur. Sosyal güvencesi olmayanlar arasında ödeme gücü olmadığı belirlenenlerden
ücret alınmaz. Sosyal güvenlik kurumlarına tâbi olanlardan bağlı olduğu sosyal
güvenlik kuruluşundan tahsil edilmek üzere, ücret alınır. Sosyal güvenlik
kurumlarından yapılacak tahsilata ilişkin yöntem Sağlık Bakanlığı ile ilgili
bakanlıklar arasında imzalanacak protokollerle belirlenir. Büyük illerde Sağlık
Bakanlığının teklifi ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine birden fazla
döner sermaye işletmesi kurulabilir.
Sağlık Bakanlığınca bu şekilde kurulacak döner sermaye işletmelerinin
saymanlık hizmetleri, Maliye Bakanlığınca kurulacak döner sermaye saymanlığı ve
Maliye Bakanlığınca atanacak sayman ve saymanlık personeli tarafından
yürütülür. Maliye Bakanlığınca kadro tahsis edilerek atama yapılıncaya kadar
saymanlık işlemlerinin bir aksamaya meydan verilmeden yürütülebilmesi için
Sağlık Bakanlığınca sayman dışında yeteri kadar personel görevlendirilerek
saymanlık hizmeti yürütülür.
EK MADDE 3. – Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek,
190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (1) sayılı cetvelin Sağlık
Bakanlığına ait bölümüne eklenmiştir.”
MADDE 3. – Bu Kanun ile, 4.1.1961 tarihli ve 209 sayılı Kanunun
başlığında ve maddelerinde geçen “Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı” ibareleri
“Sağlık Bakanlığı” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 4. – Tasarının 3 üncü maddesi 4 üncü madde olarak Komisyonumuzda
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. – Tasarının 4 üncü maddesi 5 inci madde olarak Komisyonumuzda
aynen kabul edilmiştir.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
SAĞLIK VE SOSYAL YARDIM BAKANLIĞINA BAĞLI
SAĞLIK KURUMLARI İLE ESENLENDİRME (REHABİLİTASYON) TESİSLERİNE VERİLECEK DÖNER
SERMAYE HAKKINDA KANU-NUN ADI VE BAZI MADDELERİ İLE 190 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE
KARARNAMENİN EKİ CETVELLERDE DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TASARISI
MADDE 1. – 4.1.1961 tarihli ve 209 sayılı Sağlık ve Sosyal Yardım
Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme
(Reha-bilitasyon)Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanunun 5 inci
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki
fıkralar eklenmiştir.
“Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden; o
birimde görevli yardımcı hizmetler ve yardımcı sağlık hizmetleri sınıfına dahil
personele bunların bir yılda alacakları aylık (ek gösterge dahil) yan ödeme ve
her türlü tazminat (makam ve temsil tazminatı hariç) tutarının % 80’ini, diğer
personele ise % 100’ünü aşmamak üzere ek ödeme yapılabilir.
Ancak uygulanacak oranlar;
a)Vardiyalı çalışma sistemi uygulanan hastanelerde normal günlük çalışma
saatleri dışında ikinci vardiyada yürütülen hizmetler kapsamında fiilen
çalışılan günler için % 30’una,
b) Yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz,
ameliyathane ve acil serviste çalışan sağlık personeline (tabipler hariç,
anestezi uzmanı ve asistanları dahil) % 50’sine,
c) Muayenehane açmayan hastane başhekimlerine % 200’üne,
Kadar fazlasıyla tespit edilebilir. Bu şekilde yapılacak ek ödemelerin
oran, esas ve usulleri Sağlık Bakanlığınca belirlenir.
Sağlık Bakanlığı talep ve hizmet özelliklerini dikkate alarak eğitim
hastaneleri ve en az 100 yatağa sahip hastanelerde şef, şef yardımcısı ve
uzmanlar tarafından acil vakalar hariç olmak ve saat 16.00’dan önce olmamak
üzere mesai saatleri dışında özel sağlık hizmetleri verebilir. Bu hizmetlerden
elde edilen ücretler döner sermayeye gelir kaydedilir. Bu hizmetlerde görev
alacak personele döner sermayeden yapılacak ek ödemelerin oranı, esas ve
usulleri ile hizmet ücret tarifesi Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine
Sağlık Bakanlığınca belirlenir.
Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden, o birimde
görevli personele yapılacak ek ödeme toplamı, (ilgili bi-rimin cari yıldaki)
döner sermaye gelirinin % 50’sini aşamaz.”
MADDE 2. – 209 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
EK MADDE 2. – Döner sermaye işletmelerinin saymanlık hizmetleri, Maliye
Bakanlığınca kurulacak döner sermaye saymanlığı ve Maliye Bakanlığınca atanacak
sayman ve saymanlık personeli tarafından yürütülür. Maliye Bakanlığınca kadro
tahsis edilerek atama yapılıncaya kadar saymanlık işlemlerinin bir aksamaya
meydan verilmeden yürütülebilmesi için Sağlık Bakanlığınca sayman dışında
yeteri kadar personel görevlendirilerek saymanlık hizmeti yürütülür.
MADDE 3. – 209 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 2. – Sağlık Bakanlığına bağlı il düzeyindeki mevcut döner
sermayeli işletmelerden 1999 yılı gayri safi gelirleri 1 trilyon liranın
altında olanlar Sağlık Bakanlığının görüşü alınarak birleştirilir ve birinci
basamak sağlık hizmeti sunan kurum ve kuruluşlardaki Ana Çocuk Sağlığı, Sağlık
Ocağı ve Halk Sağlığı Laboratuvarları gibi koruyucu sağlık hizmetleri dışında
kalan tedavi hizmetlerini de kapsamak üzere her ilde bir adet döner sermayeli
işletme kurulur. Büyük illerde Sağlık Bakanlığının teklifi ve Maliye
Bakanlığının uygun görüşü üzerine birden fazla döner sermaye işletmesi
kurulabilir.
Döner Sermaye işletmelerinin birleştirme ve kuruluş işlemleri 31.12.2002
tarihine kadar gerçekleştirilir.
GEÇİCİ MADDE 3. – Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas
edilerek, 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (1) sayılı cetvelin Sağlık
Bakanlığına ait bölümüne eklenmiştir.”
MADDE 4. – 209 Sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer
alan “muhasiplerin tayini Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığının teklifi üzerine
Maliye Bakanlığınca ve” ibaresi metinden çıkarılmış ve 209 sayılı Kanunun
adında ve maddelerinde geçen “Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı” ibareleri
“Sağlık Bakanlığı” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 5. – Tasarının 3 üncü maddesi 5 inci madde olarak aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 6. – Tasarının 4 üncü maddesi 6 ncı madde olarak aynen kabul
edilmiştir.
SIRA SAYISININ SONU