Dönem : 21           Yasama Yılı : 3

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 568)

 

Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler ve Plan ve Bütçe

Komisyonları Raporları (1/789)

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

7.12.2000

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-141/6127

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Sağlık Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 13.10.2000 tarihinde kararlaştırılan “Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

 

GENEL GEREKÇE

Bilindiği gibi Türkiye çapında tüm hastanelerde vardiyalı sisteme geçilmiş olup, hastaneler 24 saat hizmet vermektedir. Ancak, sağlık personelinin bu özverili çalışmalarına karşılık hak ettikleri ücreti aldıkları söylenemez. İnsan hayatı gibi çok önemli bir konuda hizmet veren bu personelin maaşlarında yapılacak iyileştirmelerin hizmetin kalitesini de artıracağı ve personeli olumlu yönde motive edeceği yadsınamaz.

Yukarıda izah ettiğimiz gerekçelerle hazırlanan Tasarı ile; vardiyalı çalışma sistemi uygulanan hastanelerde, yoğun bakım, yanık, diyaliz, ameliyathane ve acil serviste çalışan sağlık personeli ile muayenehane açmayan hastane başhekimlerine döner sermaye gelirlerinden yapılacak ödeme tutarları artırılmaktadır.

Diğer taraftan, kaynak israfını önlemek üzere her ilde bir adet döner sermaye işletmesi kurulması ve il düzeyindeki mevcut döner sermaye işletmelerinin birleştirilmesi hükme bağlanmıştır. Ancak, büyük illerde gerek görüldüğünde birden fazla döner sermaye işletmesi kurulabilecektir.

Ayrıca, mevcut sağlık personeli açığını kapatmak üzere (9110) adet kadro ihdas edilmektedir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Madde ile, vardiyalı çalışma sistemi uygulanan hastanelerde, yoğun bakım, yanık, diyaliz, ameliyathane ve acil serviste çalışan sağlık personeli ile muayenehane açmayan hastane başhekimlerine döner sermaye gelirlerinden yapılabilecek ödeme tutarları artırılmaktadır. Ayrıca, eğitim hastaneleri ve en az 100 yatağa sahip hastanelerde özel sağlık hizmetleri verilebilmesine olanak tanınmaktadır.

Madde 2. – Madde ile, 209 sayılı Kanuna iki madde eklenmektedir.

600 dolayındaki sağlık kurum ve kuruluşunda döner sermaye işletmesi bulunmaktadır. Bunlara ilaveten birinci basamak sağlık hizmeti sunan 18 000 (onsekizbin) dolayındaki sağlık kurum ve kuruluşunun Ana Çocuk Sağlığı, Sağlık Ocağı ve Halk Sağlığı Laboratuvarları gibi her birinde döner sermaye işletmesi kurulması ve her birine ayrı bir saymanlık hizmeti verilmesi, bu kurum ve kuruluşlarda ilave araç, gereç, donanım ve personel harcamasına meydan verecek şekilde kıt olan kamu kaynaklarının israfına neden olacağı gibi, bu işletmelerde istihdam edilecek malî mevzuata hâkim nitelikli personel teminini de imkânsız hale getirecektir. Belirtilen nedenlerle; sözü edilen kurum ve kuruluşlarının il düzeyinde birleştirilmesinde zorunluluk görülmektedir.

1050 Sayılı Muhasebei Umumiye Kanununun 16 ncı maddesi ve 178 sayılı Maliye Bakanlığının Teşkilâtı ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 11 inci maddesi uyarınca, saymanlık kurma veya kapatma yetkisi Maliye Bakanlığına verilmiş olup, genel bütçeli daire ve katma bütçeli idarelerde saymanlık hizmetleri Maliye Bakanlığına bağlı saymanlıklar tarafından yürütülmektedir.

Diğer taraftan birleştirme sonucu ortaya çıkacak iş yükü de göz önüne alındığında saymanlık hizmetlerinin, yeterli muhasebe eğitimi almış, malî mevzuat yönünden gerekli bilgiye sahip ve saymanlık görevinin gerektirdiği nitelikleri taşıyan görevliler tarafından yürütülmesi gerekli ve zorunlu görülmektedir. Bu nedenle; genel bütçeli daire ve katma bütçeli idarelerde olduğu gibi saymanlık hizmetlerinin Maliye Bakanlığı bünyesinde yetişmiş deneyimli saymanlar tarafından yürütülmesi yerinde olacaktır. Ek 2 nci madde ile, bu hususlara ilişkin düzenlemeler yapılmaktadır.

Ek 3 üncü madde ile, personel ihtiyacını karşılamak üzere 9110 adet kadro ihdas edilmektedir.

Geçici Madde 1. – Madde ile, bu Kanun ile 209 sayılı Kanuna eklenen ek 2 nci maddede öngörülen döner sermaye işletmelerinin birleştirme ve kuruluş işlemlerinin 31.12.2001 tarihine kadar gerçekleştirilmesi öngörülmektedir.

Madde 3. – Yürürlük maddesidir.

Madde 4. –Yürütme maddesidir.


Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal

15.12.2000

 

İşler Komisyonu

 

 

Esas No.: 1/789

 

 

Karar No.: 6

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Sağlık Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 7.12.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve 14.12.2000 tarihinde Tali Komisyon olarak Komisyonumuza, Esas Komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilen, “Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 15.12.2000 tarihinde yaptığı 3 üncü yasama yılının 6 ncı birleşiminde, Hükümeti temsilen Sağlık Bakanı başkanlığında Sağlık Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Tasarı ile; vardiyalı çalışma sistemi uygulanan hastanelerde, yoğun bakım, yanık, diyaliz, ameliyathane ve acil serviste çalışan sağlık personeli ile muayenehane açmayan hastane başhekimine döner sermaye gelirlerinden yapılacak ödeme tutarları artırılmakta, ayrıca her ilde bir döner sermaye işletmesi kurulması, gerekli görüldüğünde ise büyük illerde birden fazla döner sermaye işletmesi kurulabilmesi sağlanmaktadır. Tasarı ile ayrıca, Sağlık Bakanlığı personel ihtiyacını karşılamak amacıyla 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenmek üzere 9110 adet kadro ihdas edilmektedir.

Komisyon toplantısında Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde, Komisyon üyeleri-mizin büyük çoğunluğu tarafından Tasarı ve gerekçesi kabul edilmiş ve yapılan görüşmelerin ardından maddelerine geçilmiştir.

Tasarının çerçeve 1 inci maddesinin görüşülmesi sırasında Komisyon üyeleri tarafından bir sözlü öneri gündeme gelmiştir. Bu öneri ile, çerçeve 1 inci madde ile 209 sayılı Kanuna eklenen “b” bendine “yoğun bakım” ibaresinden sonra gelmek üzere “doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu” ibareleri”nin eklenmesi istenmiş ve kabul edilmiştir. Bu anlamda madde bu şekliyle yeniden düzenlenmiştir.

Çerçeve 2 nci madde üzerinde verilen önergenin kabul edilmesi ile sosyal güvencesi olmayanlardan ücret alınmayacağı ve sosyal güvenlik kurumlarına tabi olanlardan ise bağlı olduğu sosyal güvenlik kuruluşundan tahsil edilmek üzere ücret alınacağına ilişkin önerge de kabul edilmiş ve madde bu şekliyle yeniden düzenlenmiştir.

Kanun Tasarısına konu olan 209 sayılı Kanunun adı, “Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon)Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun”dur. Verilen önergenin kabul edilmesiyle Tasarıya bir madde eklenmiştir. Bu anlamda 209 sayılı Kanunun başlığında ve maddelerinde geçen “Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı” ibarelerinin “Sağlık Bakanlığı” olarak değiştirilmesi sağlanmış, sonraki maddeler bu doğrultuda teselsül ettirilmiştir.

Tasarının yürürlüğe ilişkin 3 üncü maddesi 4 üncü madde olarak aynen ve yürütmeye ilişkin 4 üncü maddesi 5 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz Plan ve Bütçe Komisyonuna sunulmak üzere saygıyla arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Ertuğrul Kumcuoğlu

Prof. Dr. Hasan Basri Üstünbaş

Ali Kemal Başaran

 

Aydın

Kayseri

Trabzon

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Sebahat Vardar

Mehmet Zeki Okudan

Mahfuz Güler

 

Bilecik

Antalya

Bingöl

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Ersoy Özcan

Orhan Şen

Nurettin Dilek

 

Bolu

Bursa

Diyarbakır

 

Üye

Üye

Üye

 

Sacit Günbey

Ali Ahmet Ertürk

İbrahim Konukoğlu

 

Diyarbakır

Edirne

Gaziantep

 

(Muhalefet şerhi eklidir)

 

(Muhalefet şerhi eklidir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Turhan Alçelik

Ali Emre Kocaoğlu

Perihan Yılmaz

 

Giresun

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Erol Karan

İlhan Aküzüm

Mükremin Taşkın

 

Karabük

Kars

Nevşehir

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Doğan Baran

Ahmet Demircan

Reşat Doğru

 

Niğde

Samsun

Tokat

 

(Muhalefet şerhi eklidir)

 

 

 

 

Üye

 

 

 

Mesut Türker

 

 

 

Yozgat

 


SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA

MUHALEFET ŞERHİMİZDİR

Görüşülmekte olan Yasa Tasarısında;

1 inci basamak sağlık hizmeti veren sağlık ocaklarında ayaktan teşhis ve tedavi hizmetlerinin  döner sermaye kapsamına alınarak ücretli olmasına, kırsal alandaki sağlık ocaklarında yeterli alt yapı (röntgen, laboratuvar, personel) oluşmadığından fayda yerine zarar getirecektir.

 

Doğan Baran

İbrahim Konukoğlu

Prof. Dr. Sacit Günbey

 

Niğde

Gaziantep

Diyarbakır

 

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

                               

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

 

21.12.2000

 

 

Esas No.: 1/789

 

 

 

 

Karar No.: 12

 

 

 

                       

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Sağlık Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 7.12.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan  ve Başkanlıkça 14.12.2000 tarihinde tali komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen, “Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon)Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 16.12.2000 tarihinde yapmış olduğu 17 nci birleşimde, Hükümeti temsilen Sağlık Bakanı Osman Durmuş ile Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ile Devlet Personel Başkanlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.

Bilindiği gibi, ülkemizde Sağlık Bakanlığına bağlı hastanelerde vardiyalı sistem uygulanmak suretiyle 24 saat hizmet verme imkânı sağlanmış, ancak bu kurumlarda çalışan sağlık personelinin özlük hakları hizmetin kalitesinin yükseltilmesi yönünden yeterince motive edici bir hale getirilememiştir. Bu nedenle sağlık personelinin özlük haklarının iyileştirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Tasarı ile, sağlık personelinin ücretlerine katkıda bulunmak üzere vardiyalı çalışma sisteminin uygulandığı hastanelerde, yoğun bakım, yanık, diyaliz, ameliyathane ve acil serviste çalışan sağlık personeli ile özel muayenehanesi olmayan hastane başhekimlerine döner sermayeden yapılacak ödeme tutarının artırılması, kaynak israfının önlenmesi için her ilde tek bir döner sermaye kurulması, büyük şehirlerde ihtiyaç halinde birden fazla döner sermayenin kurulabilmesine imkân tanınması amaçlanmaktadır. Bunun yanında, Sağlık Bakanlığına bağlı döner sermayelerin sağlık personeli ihtiyacının bir ölçüde de olsa giderilebilmesi amacıyla kadro tahsisi öngörülmektedir.

Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde:

–Tasarının, sağlık personelinin ücretlerine ilişkin sorunların giderilmesi yolunda geçici bir çözüm getirmekle birlikte olumlu karşılandığı, ancak, sözkonusu personelin ücretlerinin iyileştirilmesinin tüm kamu çalışanlarını kapsayacak bir ücret reformu içinde düşünülmesinin daha yararlı olacağı,

– Devlet hastanelerinde başlatılan vardiyalı çalışma uygulamasının takdirle karşılandığı, bu uygulama ile gerek mesai saatleri içinde, gerekse mesai saatleri dışında sağlık personelinin daha verimli bir şekilde çalıştırıldığı, ayrıca vatandaşın da daha geniş bir zaman dilimi içinde sağlık hizmetlerinden yararlanabildiği ve hekim seçme imkânına kavuştuğu,

  Vardiyalı çalışan personelin, ekstra çalışmalarının ücretlerinde yapılacak iyileştirmeler ile teşvik edilmesinin yararlı bir uygulama olacağı,

– Getirilen düzenlemenin sağlık personelinin özlük haklarında belli bir iyileştirme öngörmekle birlikte kalıcı ve kapsamlı bir çözüm içermediği, esasen hastanelerin sağlık işletmeleri haline dönüştürülmeleri suretiyle gerek sağlık hizmetlerinin, gerekse personelin özlük haklarının daha üst düzeylere çıkarılabileceği, bu bakımdan sağlık politikasının genel sağlık sigortasını ve rekabeti de kapsayacak şekilde yeniden ele alınmasında yarar görüldüğü,

– Personelin döner sermaye ve benzeri kaynaklardan sağladığı yan ödemelerin asıl maaşı geçmesi halinde, “alınan ücretin hizmetin ve görevin bir karşılığı olduğu” ilkesinden uzaklaşılacağı, bu hususa dikkat edilmesi ve asıl ücret-yan ödeme dengesinin buna göre belirlenmesi gerektiği,

– Ülkemizde döner sermaye sisteminin mutlaka gözden geçirilmesi gerektiği, bir yandan fon sistemi tasfiye edilirken, diğer yandan döner sermayelerin yaygınlaştırılmasının çelişkili bir uygulama olduğu, “bütçenin birliği” ilkesinden uzaklaşmayı doğuracak uygulamaların teşvik edilmemesi gerektiği,

– Döner sermayelerin; piyasa koşullarında yürütülemeyen hizmetlerin yürütülmesi ve kamu kuruluşlarının atıl kapasitelerinin değerlendirilmesi amacıyla kurulan hizmet birimleri olması gerektiği, oysa günümüzde bu işletmelerin personele ilave ücret sağlamaya yönelik işletmeler haline dönüştüğü,

– Kadro unvanlarında yeni bir düzenlemeye gidilerek, günümüzde işlevini büyük ölçüde yitiren unvanların ve kadroların kaldırılmasının, çağdaş gelişmelere uygun yeni kadrolar ihdas edilmesinin gerekli olduğu, esasen özel sektörden satın alınabilecek hizmetler için kadro tahsisinden vazgeçilmesi gerektiği,

– Ücreti döner sermayeden karşılanmak üzere kadro ihdas edilmesinin yanlış bir uygulama olacağı, mevcut personel rejimi içerisinde döner sermayelerin kadro ihtiyaçlarının giderilebileceği, bu türlü uygulamaların mevcut sorunları daha da içinden çıkılmaz bir hale getirdiği,

– Hastanelere bağlı döner sermayelerin birleştirilmesi ve il bazında tek bir döner sermaye kurulmasına ilişkin düzenlemelerin olumlu karşılandığı, ancak birleştirmeler sırasında ortaya çıkabilecek sorunlara şimdiden tedbir alınmasının yararlı olacağı,

Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;

– Tasarının, hastanelerde vardiyalı çalışma sistemine geçilmesine paralel olarak sağlık personelinin ücret yönünden teşviki suretiyle hizmet kalitesinin artırılması, atıl kapasitenin değerlendirilmesi ve vatandaşın daha geniş bir zaman diliminde sağlık hizmetlerinden yararlanmasını sağlamaya yönelik olduğu, ayrıca döner sermaye sisteminin daha sağlıklı işlemesine ve bunların ihtiyacı olan ve ücretleri döner sermayelerce karşılanacak olan kadroların ihdasına ilişkin düzenlemeleri içerdiği,

– Sağlık Bakanlığına en son tahsis edilen kadroların kalkınmada öncelikli illerde çalıştırılmak üzere tahsis edildiği, oysa diğer illerimizde de personel sıkıntısı çekildiği, bu nedenle kadro ihdasına gerek duyulduğu, bu kadroların önemli bir kısmının kadro tanımları yapılmamış olan tıbbi sekreterler için talep edildiği, ayrıca hastanelerde tam otomasyona geçilmesi ile teknik personele duyulan ihtiyacın arttığı, diğer taraftan ücretler düşük olduğu için emekliliği gelen personelin hemen emekliye ayrıldığı, bunun da Bakanlığın kadro ihtiyacını artırdığı,

– Döner sermayeden ücret alarak çalıştırılacak personel için ihdası öngörülen kadrolara ilişkin endişelerin yersiz olduğu, sözkonusu personelin ancak ücret ödeyebilecek geliri olan döner sermayelerde çalıştırılacağı,

– Tasarının, döner sermayeden personele yapılan ek ödemeler konusunda, daha yoğun çalışan personelin gözetilmesi ve motive edilmesi amacını taşıdığı, hastanelerde vardiyalı sisteme geçilmesi ile doktorların ve diğer sağlık personelinin iş yükünün arttığı, mesai saatlari dışında yürütecekleri hizmetlerden elde edilen gelirlerin döner sermayeye kaydedilerek personele çalışmalarına göre dağıtılacağı,

– Vardiyalı çalışma uygulamasında, ilave ücret sistemi ile mesai saatleri dışında yapılacak fazla çalışmaların teşvik edileceği, hekimlerin hastanede daha uzun süre hizmet vermelerinin sağlanacağı, tam gün çalışmanın gerçekleştirileceği,

– Hekimlerin yapacakları ameliyat ve bakacakları hasta sayısında standartların oluşturulacağı, standardı aşan hekimlere döner sermayeden ilave ödeme yapılacağı,

– Tasarı ile Sağlık Bakanlığına bağlı döner sermayelere ilişkin yeni bir düzenleme getirilmediği, sadece döner sermayeden dağıtılacak paylarda çalışanların teşvik edileceği, halen döner sermaye gelirlerinin yarısının bütçeye gelir kaydedildiği, diğer yarısının da personele ödenen paylar ile teçhizat yenileme, bakım, onarım için harcandığı, uygulamada döner sermayeden personele verilen payların, gelirlerin % 30-35’ini aşmadığı,

İfade edilmiştir.

Tümü üzerindeki görüşmelerden sonra Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonunun kabul ettiği metin de dikkat alınmak suretiyle, maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

– Çerçeve 1 inci maddesi, bu madde ile 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesine eklenmesi öngörülen fıkranın, (b) bendine; “...yoğun bakım...” ibaresinden sonra gelmek üzere “...doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu...” ibarelerinin eklenmesi ve madde çerçevesinde yer alan 209 sayılı Kanunun adının düzeltilmesi suretiyle,

– Çerçeve 2 nci maddesi; madde çerçevesinin kanun tekniğine uygun olarak yeniden düzenlenmesi, Geçici 1 inci maddenin 209 sayılı Kanuna eklenmesi gerekli görüldüğünden, anılan maddenin çerçeve 3 üncü maddeye bağlanması ve numarasının “geçici madde 2” olarak teselsül ettirilmesi, maddeye bağlı ek 2 nci maddenin birinci fıkrasının, bir defaya mahsus yapılacak bir işlemi öngörmesi nedeniyle geçici 2 nci maddeye birinci fıkra olarak taşınması ve taşınan fıkraya “...döner sermayeli işletmelerden...” ibaresini takiben “1999 yılı gayri safi gelirleri 1 trilyon liranın altında olanlar” ibaresinin eklenmesi ve yeni geçici 2 nci maddede yer alan “31.12.2001” tarihinin “31.12.2002” olarak değiştirilmesi ve bu fıkranın maddeye taşınan fıkra nedeniyle ikinci fıkra olarak düzenlenmesi, maddeye bağlı ek 3 üncü madde, madde numarasının “geçici madde 3”olarak değiştirilmesi suretiyle,

–209 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “...muhasiplerin tayini Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığının teklifi üzerine Maliye Bakanlığınca ve...” ibaresinin çıkarılmasını ve sözkonusu Kanunda geçen “Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı” ibarelerinin “Sağlık Bakanlığı” şeklinde değiştirilmesini öngören bir düzenlemenin metne yeni 4 üncü madde olarak eklenmesi,

– Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü maddeleri ise metne ilave edilen maddeler nedeniyle 5 ve 6 ncı maddeler olarak aynen,

kabul edilmiştir.

Ayrıca, Tasarının başlığı, içeriğinde yapılan değişikliğe paralel olarak yeniden düzenlenmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Metin Şahin

Hayrettin Özdemir

Nihat Gökbulut

 

Antalya

Ankara

Kırıkkale

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Cafer Tufan Yazıcıoğlu

Dengir Mir Mehmet Fırat

Gaffar Yakın

 

Bartın

Adıyaman

Afyon

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Zeki Sezer

Cengiz Aydoğan

M. Güven Karahan

 

Ankara

Antalya

Balıkesir

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Arabacı

Necati Yöndar

Hayati Korkmaz

 

Bilecik

Bingöl

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

Oğuz Tezmen

Hakkı Duran

Hüseyin Karagöz

 

Bursa

Çankırı

Çankırı

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Aslan Polat

Metin Kalkan

Mehmet Dönen

 

Erzurum

Hatay

Hatay

 

(Muhalefet şerhim ektedir)

(İmzada bulunamadı)

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Masum Türker

Hasan Çalış

Arslan Aydar

 

İstanbul

Karaman

Kars

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Serdaroğlu

Necdet Tekin

Kemal Köse

 

Kastamonu

Kırklareli

Kocaeli

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet Derin

Süleyman Çelebi

Metin Ergun

 

Kütahya

Mardin

Muğla

 

(Muhalefet şerhim ektedir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Ş. Ramis Savaş

Cevat Ayhan

Mehmet Çakar

 

Sakarya

Sakarya

Samsun

 

 

(Muhalefet şerhim eklidir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Kemal Kabataş

Lütfi Ceylan

Bekir Gündoğan

 

Samsun

Tokat

Tunceli

 

 

Üye

 

 

 

Evliya Parlak

 

 

 

Hakkâri

 

 

 

 

 

MUHALEFET ŞERHİ

Sağlık Bakanlığı döner sermaye kuruluşlarının düzenlenmesi ile ilgili 1/789 sayılı kanun tasarısı hakkında muhalefet şerhidir.

1. Tasarı, sağlık personelinin ücretlerinin düşüklüğü sebebiyle son günlerde ortaya koydukları yürüyüş ve boykot gibi protestolarının tesiri altında getirilmiştir. Sağlık personelinin talebi, ücretlerinin iyileştirilmesidir. Tasarı sadece döner sermayede çalışanlar için iyileştirme getirmektedir. Bir kısım personelin mağduriyeti devam edecektir.

Tasarı geri çekilip, sayısı 3000 mertebesindeki döner sermaye kurumları için genel bir düzenleme getirilmelidir. Sağlık hizmetleri dışında çalışan döner sermayeler için de günün ihtiyaçlarına uygun düzenleme getirilmelidir. Üniversitelerdeki araştırma ve geliştirme kapasiteleri döner sermaye mevzuatındaki engelleyici, teşvikten uzak hükümler sebebi ile kullanılamamaktadır.

2. Öncelikle sağlık personeli için normal ücretlerin makul seviyeye yükseltilmesi gerekir. Döner sermaye geliri ilave bir teşvik unsuru olarak dağıtılabilir.

3. Getirilen değişiklikle döner sermaye gelirlerinden sağlık personelinin ücretinin ne nispette artacağına ait bir hesap ortaya koyulamamıştır.

4. Döner sermayede istihdam edilmek üzere getirilen 9 110 kadro ihtiyaca uygun değildir. Nerede kullanılacağı belli değildir. Döner sermayede sağlık personeli istihdamı doğru değildir. Bu personel Sağlık Bakanlığı personeli olarak istihdam edilmelidir.

Veri hazırlama, programcı olarak getirilen 800 kadro ve 750 şoför kadrosu gereksizdir. Hizmet kiralanmasına gidilmelidir.

                                      16.12.2000

 

 

Ahmet Derin

Aslan Polat

Cevat Ayhan

 

Kütahya

Erzurum

Sakarya


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

 

 

 

 

 

SAĞLIK BAKANLIĞINA BAĞLI SAĞLIK KURUMLARI İLE ESENLENDİRME (REHABİLİTASYON) TESİSLERİNE VERİLECEK DÖNER SERMAYE HAKKINDA KANUN VE 190 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK

YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI

MADDE 1. – 4.1.1961 tarihli ve 209 sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon)Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden; o birimde görevli yardımcı hizmetler ve yardımcı sağlık hizmetleri sınıfına dahil personele bunların bir yılda alacakları aylık (ek gösterge  dahil)  yan  ödeme  ve  her  türlü  tazminat  (makam ve temsil tazminatı hariç) tutarının % 80’ini, diğer personele ise % 100’ünü aşmamak üzere ek ödeme yapılabilir.

Ancak uygulanacak oranlar;

a)Vardiyalı çalışma sistemi uygulanan hastanelerde normal günlük çalışma saatleri dışında ikinci vardiyada yürütülen hizmetler kapsamında fiilen çalışılan günler için % 30’una,

b) Yoğun bakım, yanık, diyaliz, ameliyathane ve acil serviste çalışan sağlık personeline (tabipler hariç, anestezi uzman ve asistanları dahil) % 50’sine,

c)Muayenehane açmayan hastane başhekimlerine % 200’üne,

Kadar fazlasıyla tespit edilebilir. Bu şekilde yapılacak ek ödemelerin oran, esas ve usulleri Sağlık Bakanlığınca belirlenir.

Sağlık Bakanlığı talep ve hizmet özelliklerini dikkate alarak eğitim hastaneleri ve en az 100 yatağa sahip hastanelerde şef, şef yardımcısı ve uzmanlar tarafından acil vakalar hariç olmak ve saat 16.00’dan önce olmamak üzere mesai saatleri dışında özel sağlık hizmetleri verebilir. Bu hizmetlerden elde edilen ücretler döner sermayeye gelir kaydedilir. Bu hizmetlerde görev alacak personele döner sermayeden yapılacak ek ödemelerin oranı, esas ve usulleri ile hizmet ücret tarifesi Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca belirlenir.

Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden, o birimde görevli personele yapılacak ek ödeme toplamı, (ilgili birimin cari yıldaki) döner sermaye gelirinin % 50’sini aşamaz.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 2. – 209 sayılı Kanuna aşağıdaki maddeler eklenmiştir.

“EK MADDE 2. – Sağlık Bakanlığına bağlı il düzeyindeki mevcut döner sermayeli işletmeler birleştirilir ve birinci basamak sağlık hizmeti sunan kurum ve kuruluşlardaki Ana Çocuk Sağlığı, Sağlık Ocağı ve Halk Sağlığı Laboratuvarları gibi koruyucu sağlık hizmetleri dışında kalan tedavi hizmetlerini de kapsamak üzere her ilde bir adet döner sermayeli işletme kurulur. Büyük illerde Sağlık Bakanlığının teklifi ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine birden fazla döner sermaye işletmesi kurulabilir.

Sağlık Bakanlığınca bu şekilde kurulacak döner sermaye işletmelerinin saymanlık hizmetleri, Maliye Bakanlığınca kurulacak döner sermaye saymanlığı ve Maliye Bakanlığınca atanacak sayman ve saymanlık personeli tarafından yürütülür. Maliye Bakanlığınca kadro tahsis edilerek atama yapılıncaya kadar saymanlık işlemlerinin bir aksamaya meydan verilmeden yürütülebilmesi için Sağlık Bakanlığınca sayman dışında yeteri kadar personel görevlendirilerek saymanlık hizmeti yürütülür.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EK MADDE 3. – Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek, 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı cetvelin Sağlık Bakanlığına ait bölümüne eklenmiştir.”

 

 

 

 

GEÇİCİ MADDE 1. – Bu Kanun ile 209 sayılı Kanuna eklenen ek 2 nci maddenin birinci fıkrasında öngörülen birleştirme ve kuruluş işlemleri 31.12.2001 tarihine kadar gerçekleştirilir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

 

 

MADDE 4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

Bülent Ecevit

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

R. Önal

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

F. Bal

M. C. Ersümer

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

R. K. Yücelen

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

 

H. Gemici

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

R. K. Yücelen

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı V.

 

F. Ünlü

Prof. Dr. A. Çay

H. H. Özkan

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı V.

Dışişleri Bakanı

 

S. Çakmakoğlu

S. Oral

İ. Cem

 

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

 

S. Oral

M. Bostancıoğlu

K. Aydın

 

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

 

Doç. Dr. O. Durmuş

Prof. Dr. E. Öksüz

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

 

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

 

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

M. C. Ersümer

 

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

 

M. İ. Talay

E. Mumcu

Prof. Dr. N. Çağan

 

 

Çevre Bakanı

 

 

 

F. Aytekin

 

TASARIYA EKLİ LİSTE

(1) SAYILI LİSTE

KURUMU      : SAĞLIK BAKANLIĞI

TEŞKİLÂTI    : DÖNER SERMAYE

İHDAS EDİLEN KADROLARIN

 

 

 

 

Serbest

Tutulan

 

 

 

 

 

 

Kadro

Kadro

Kadro

 

 

 

 

Sınıfı

Unvanı                               

Derecesi

Adedi

Adedi

Toplam

 

 

 

SH

Hemşire

9

6 000

6 000

 

 

 

SH

Sağlık Memuru

9

1 000

1 000

 

 

 

AH

Avukat

5

10

10

 

 

 

GİH

Memur

10

200

200

 

 

 

GİH

Memur

11

150

150

 

 

 

GİH

Memur

12

150

150

 

 

 

GİH

Programcı

5

15

15

 

 

 

GİH

Programcı

6

15

15

 

 

 

GİH

Programcı

7

20

20

 

 

 

GİH

Çözümleyici

5

15

15

 

 

 

GİH

Çözümleyici

6

15

15

 

 

 

GİH

Çözümleyici

7

20

20

 

 

 

GİH

Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni

9

400

400

 

 

 

GİH

Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni

10

400

400

 

 

 

GİH

Şoför

10

200

200

 

 

 

GİH

Şoför

11

250

250

 

 

 

GİH

Şoför

12

250

250

 

 

 

 

 

 

            

 

               

 

 

 

 

TOPLAM

 

 

9 110

 

 

9 110

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METNE EKLİ LİSTE

(1) SAYILI LİSTE

KURUMU      : SAĞLIK BAKANLIĞI

TEŞKİLÂTI    : DÖNER SERMAYE

İHDAS EDİLEN KADROLARIN

 

 

 

 

Serbest

Tutulan

 

 

 

 

 

 

Kadro

Kadro

Kadro

 

 

 

 

Sınıfı

Unvanı                               

Derecesi

Adedi

Adedi

Toplam

 

 

 

SH

Hemşire

9

6 000

6 000

 

 

 

SH

Sağlık Memuru

9

1 000

1 000

 

 

 

AH

Avukat

5

10

10

 

 

 

GİH

Memur

10

200

200

 

 

 

GİH

Memur

11

150

150

 

 

 

GİH

Memur

12

150

150

 

 

 

GİH

Programcı

5

15

15

 

 

 

GİH

Programcı

6

15

15

 

 

 

GİH

Programcı

7

20

20

 

 

 

GİH

Çözümleyici

5

15

15

 

 

 

GİH

Çözümleyici

6

15

15

 

 

 

GİH

Çözümleyici

7

20

20

 

 

 

GİH

Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni

9

400

400

 

 

 

GİH

Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni

10

400

400

 

 

 

GİH

Şoför

10

200

200

 

 

 

GİH

Şoför

11

250

250

 

 

 

GİH

Şoför

12

250

250

 

 

 

 

 

 

            

 

               

 

 

 

 

TOPLAM

 

 

9 110

 

 

9 110


PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METNE EKLİ LİSTE

 

 

TASARIYA EKLİ (1) SAYILI LİSTE PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNCA

AYNEN KABUL EDİLMİŞTİR.

 

SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL

 İŞLER KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

SAĞLIK BAKANLIĞINA BAĞLI SAĞLIK KURUMLARI İLE ESENLENDİRME (REHABİLİTASYON) TESİSLERİNE VE-RİLECEK DÖNER SERMAYE HAKKINDA KANUN VE 190 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA

KANUN TASARISI

 

 

MADDE 1. – 4.1.1961 tarihli ve 209 sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon)Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında  Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden; o birimde görevli yardımcı hizmetler ve yardımcı sağlık hizmetleri sınıfına dahil personele bunların bir yılda alacakları aylık (ek gösterge dahil) yan ödeme ve her türlü tazminat (makam ve temsil tazminatı hariç) tutarının % 80’ini, diğer personele ise % 100’ünü aşmamak üzere ek ödeme yapılabilir.

Ancak uygulanacak oranlar;

a)Vardiyalı çalışma sistemi uygulanan hastanelerde normal günlük çalışma saatleri dışında ikinci vardiyada yürütülen hizmetler kapsamında fiilen çalışılan  günler için % 30’una,

b) Yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz, ameliyathane ve acil serviste çalışan sağlık personeline (tabipler hariç, anestezi uzmanı ve asistanları dahil) % 50’sine,

c)Muayenehane açmayan hastane başhekimlerine % 200’üne,

Kadar fazlasıyla tespit edilebilir. Bu şekilde yapılacak ek ödemelerin oran, esas ve usulleri Sağlık Bakanlığınca belirlenir.

Sağlık Bakanlığı talep ve hizmet özelliklerini dikkate alarak eğitim hastaneleri ve en az 100 yatağa sahip hastanelerde şef, şef yardımcısı ve uzmanlar tarafından acil vakalar hariç olmak ve saat 16.00’dan önce olmamak üzere mesai saatleri dışında özel sağlık hizmetleri verebilir. Bu hizmetlerden elde edilen ücretler döner sermayeye gelir kaydedilir. Bu hizmetlerde görev alacak personele döner sermayeden yapılacak ek ödemelerin oranı, esas ve usulleri ile hizmet ücret tarifesi Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca belirlenir.

Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden, o birimde görevli personele yapılacak ek ödeme toplamı, (ilgili bi-rimin cari yıldaki) döner sermaye gelirinin % 50’sini aşamaz.”

MADDE 2. – 209 sayılı Kanuna aşağıdaki maddeler eklenmiştir.

“EK MADDE 2. – Sağlık Bakanlığına bağlı il düzeyindeki mevcut döner sermayeli işletmeler birleştirilir ve birinci basamak sağlık hizmeti sunan kurum ve kuruluşlardaki Ana Çocuk Sağlığı, Sağlık Ocağı ve Halk Sağlığı Laboratuvarları gibi koruyucu sağlık hizmetleri dışında kalan tedavi hizmetlerini de kapsamak üzere her ilde bir adet döner sermayeli işletme kurulur. Sosyal güvencesi olmayanlar arasında ödeme gücü olmadığı belirlenenlerden ücret alınmaz. Sosyal güvenlik kurumlarına tâbi olanlardan bağlı olduğu sosyal güvenlik kuruluşundan tahsil edilmek üzere, ücret alınır. Sosyal güvenlik kurumlarından yapılacak tahsilata ilişkin yöntem Sağlık Bakanlığı ile ilgili bakanlıklar arasında imzalanacak protokollerle belirlenir. Büyük illerde Sağlık Bakanlığının teklifi ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine birden fazla döner sermaye işletmesi kurulabilir.

 

Sağlık Bakanlığınca bu şekilde kurulacak döner sermaye işletmelerinin saymanlık hizmetleri, Maliye Bakanlığınca kurulacak döner sermaye saymanlığı ve Maliye Bakanlığınca atanacak sayman ve saymanlık personeli tarafından yürütülür. Maliye Bakanlığınca kadro tahsis edilerek atama yapılıncaya kadar saymanlık işlemlerinin bir aksamaya meydan verilmeden yürütülebilmesi için Sağlık Bakanlığınca sayman dışında yeteri kadar personel görevlendirilerek saymanlık hizmeti yürütülür.

EK MADDE 3. – Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek, 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (1) sayılı cetvelin Sağlık Bakanlığına ait bölümüne eklenmiştir.”

 

 

 

MADDE 3. – Bu Kanun ile, 4.1.1961 tarihli ve 209 sayılı Kanunun başlığında ve maddelerinde geçen “Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı” ibareleri “Sağlık Bakanlığı” olarak değiştirilmiştir.

 

 

 

MADDE 4. – Tasarının 3 üncü maddesi 4 üncü madde olarak Komisyonumuzda aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5. – Tasarının 4 üncü maddesi 5 inci madde olarak Komisyonumuzda aynen kabul edilmiştir.

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

 

SAĞLIK VE SOSYAL YARDIM BAKANLIĞINA BAĞLI SAĞLIK KURUMLARI İLE ESENLENDİRME (REHABİLİTASYON) TESİSLERİNE VERİLECEK DÖNER SERMAYE HAKKINDA KANU-NUN ADI VE BAZI MADDELERİ İLE 190 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN EKİ CETVELLERDE DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA

KANUN TASARISI

MADDE 1. – 4.1.1961 tarihli ve 209 sayılı Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Reha-bilitasyon)Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden; o birimde görevli yardımcı hizmetler ve yardımcı sağlık hizmetleri sınıfına dahil personele bunların bir yılda alacakları aylık (ek gösterge dahil) yan ödeme ve her türlü tazminat (makam ve temsil tazminatı hariç) tutarının % 80’ini, diğer personele ise % 100’ünü aşmamak üzere ek ödeme yapılabilir.

Ancak uygulanacak oranlar;

a)Vardiyalı çalışma sistemi uygulanan hastanelerde normal günlük çalışma saatleri dışında ikinci vardiyada yürütülen hizmetler kapsamında fiilen çalışılan günler için % 30’una,

b) Yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz, ameliyathane ve acil serviste çalışan sağlık personeline (tabipler hariç, anestezi uzmanı ve asistanları dahil) % 50’sine,

c) Muayenehane açmayan hastane başhekimlerine % 200’üne,

Kadar fazlasıyla tespit edilebilir. Bu şekilde yapılacak ek ödemelerin oran, esas ve usulleri Sağlık Bakanlığınca belirlenir.

Sağlık Bakanlığı talep ve hizmet özelliklerini dikkate alarak eğitim hastaneleri ve en az 100 yatağa sahip hastanelerde şef, şef yardımcısı ve uzmanlar tarafından acil vakalar hariç olmak ve saat 16.00’dan önce olmamak üzere mesai saatleri dışında özel sağlık hizmetleri verebilir. Bu hizmetlerden elde edilen ücretler döner sermayeye gelir kaydedilir. Bu hizmetlerde görev alacak personele döner sermayeden yapılacak ek ödemelerin oranı, esas ve usulleri ile hizmet ücret tarifesi Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca belirlenir.

Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden, o birimde görevli personele yapılacak ek ödeme toplamı, (ilgili bi-rimin cari yıldaki) döner sermaye gelirinin % 50’sini aşamaz.”

MADDE 2. – 209 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.

EK MADDE 2. – Döner sermaye işletmelerinin saymanlık hizmetleri, Maliye Bakanlığınca kurulacak döner sermaye saymanlığı ve Maliye Bakanlığınca atanacak sayman ve saymanlık personeli tarafından yürütülür. Maliye Bakanlığınca kadro tahsis edilerek atama yapılıncaya kadar saymanlık işlemlerinin bir aksamaya meydan verilmeden yürütülebilmesi için Sağlık Bakanlığınca sayman dışında yeteri kadar personel görevlendirilerek saymanlık hizmeti yürütülür.

 

MADDE 3. – 209 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.

GEÇİCİ MADDE 2. – Sağlık Bakanlığına bağlı il düzeyindeki mevcut döner sermayeli işletmelerden 1999 yılı gayri safi gelirleri 1 trilyon liranın altında olanlar Sağlık Bakanlığının görüşü alınarak birleştirilir ve birinci basamak sağlık hizmeti sunan kurum ve kuruluşlardaki Ana Çocuk Sağlığı, Sağlık Ocağı ve Halk Sağlığı Laboratuvarları gibi koruyucu sağlık hizmetleri dışında kalan tedavi hizmetlerini de kapsamak üzere her ilde bir adet döner sermayeli işletme kurulur. Büyük illerde Sağlık Bakanlığının teklifi ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine birden fazla döner sermaye işletmesi kurulabilir.

Döner Sermaye işletmelerinin birleştirme ve kuruluş işlemleri 31.12.2002 tarihine kadar gerçekleştirilir.

GEÇİCİ MADDE 3. – Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek, 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (1) sayılı cetvelin Sağlık Bakanlığına ait bölümüne eklenmiştir.”

MADDE 4. – 209 Sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “muhasiplerin tayini Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığının teklifi üzerine Maliye Bakanlığınca ve” ibaresi metinden çıkarılmış ve 209 sayılı Kanunun adında ve maddelerinde geçen “Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı” ibareleri “Sağlık Bakanlığı” olarak değiştirilmiştir.

MADDE 5. – Tasarının 3 üncü maddesi 5 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE 6. – Tasarının 4 üncü maddesi 6 ncı madde olarak aynen kabul edilmiştir.

 

 

SIRA SAYISININ SONU